(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 24 مهر 1391 - شماره 20332

ماست بهترين ماده براي پيشگيري از فشارخون
روح كودكم بيمار است
اعتماد به نفس بچه ها
تلاوت آيات قرآن موجب كاهش اضطراب مي شود
پوست تان را با اين كارها از بين نبريد
آلرژي در پاييز تشديد مي شود
زنجبيل را به رژيم غذايي خود بيفزاييد
تخمه هندوانه


ماست بهترين ماده براي پيشگيري از فشارخون

محققان در تحقيقات علمي تازه خود دريافتند كه ماست بهترين ماده براي پيشگيري از ابتلا به فشارخون است.
تحقيقات گروهي از محققان آمريكايي نشان داد: مصرف منظم ماست و وارد كردن آن در برنامه غذايي روزانه تا حد زيادي احتمال ابتلا به فشارخون را كاهش مي دهد.
اين تحقيقات حاكي است: افزودن ماست به رژيم غذايي و مصرف طولاني مدت آن به كاهش فشارخون انقباضي «Systolic blood pressure» كمك مي كند.
نتايج اين تحقيقات به كنفرانس علمي ويژه بيماري فشارخون كه جمعيت قلب آمريكا در ماه جاري برگزار كرد، ارائه شد.
اين تحقيقات در مدت 15 سال از حدود 2000 فرد داوطلب انجام شد كه در آغاز تحقيقات دچار فشارخون بالاي مزمن نبودند.
اين افراد فرم هاي وضع سلامتي خود را به طور ميانگين هر چهار سال يك بار پر كردند.
اين شركت كنندگان در طول تحقيقات يك پياله كوچك ماست كم چرب را هر سه روز يك بار مصرف كردند.
نتايج اين تحقيقات نشان داد كه فشارخون انقباضي اين افراد بيشتر از كساني كه هرگز ماست مصرف نكردند، كاهش يافت.
زيادي فشارخون، پرفشاري خون يا فشارخون بالا عارضه اي است كه در آن فشارخون به طور مزمن بالاتر از حد طبيعي است. در گذشته به آن پرفشاري شرياني (arterial hypertension) گفته مي شد.
طبق تعريف، فشارخون بالا به افزايش فشارخون سيستولي به بالاتر يا مساوي 140 ميليمتر جيوه، فشارخون دياستولي به بالاتر يا مساوي 90 ميليمتر جيوه و يا يكي از هر دو اطلاق مي شود.
بسياري از افراد كه به فشارخون بالا مبتلا هستند، علامتي نداشته و احساس بيماري ندارند.
15درصد افراد مسن داراي فشارخون هستند و خودشان خبر ندارند؛ مگر آنكه فشارخون به طور ناگهاني خيلي بالا برود. به اين ترتيب تنها راه تشخيص فشارخون بالا، اندازه گيري ميزان آن است.
روغن كنجد و سبوس برنج از فشارخون پيشگيري مي كنند
پژوهشگران ژاپني در تحقيقات خود دريافتند كه تركيب روغن كند و سبوس برنج از ابتلا به فشارخون پيشگيري مي كند.
يك گروه از پژوهشگران آمريكايي دريافتند كه شيوه پخت و پز سالم و كمك گرفتن از عناصر و چربي هاي سالم غيراشباع شده يكي از جديدترين اهرم ها براي مقابله با ابتلا به بيماري هاي مزمن است.
اين گروه از محققان دريافتند؛ پخت و پز با تركيبي از روغن كنجد و سبوس برنج به ميزان محسوسي به كاهش فشارخون كمك مي كند.
اين محققان در جريان تحقيقات خود به طور تصادفي نمونه برداري كردند و دريافتند: افرادي كه حدود 40 گرم از تركيب روغن كنجد و سبوس برنج را به طور روزانه رژيم غذايي خود مي افزايند- در مقايسه با افرادي كه به طور منظم فقط داروهاي كاهش فشار را مصرف مي كنند- از كاهش ميانگين فشارخون بالا بهره مي برند.
اين تحقيقات نشان داد: افرادي كه موفق شدند تركيبي از پخت و پز با اين روغن سالم و مصرف منظم داروهاي كاهش فشارخون را انجام دهند؛ از شانس بيشتري به ميزان دو برابر براي كاهش ميانگين فشارخون بالا برخوردار بودند.
توت فرنگي فشارخون را پايين مي آورد
محققان آمريكايي براساس تحقيقات خود دريافتند كه مصرف منظم توت فرنگي فشارخون را در افراد پايين مي آورد.
محققان جمعيت قلب آمريكا در تحقيقات خود به نتايج جديد و قابل توجه اي درباره آب توت فرنگي و نقش آن در برخورداري انسان از سلامت بهتر دست يافتند.
اين تحقيقات اشاره كرد: مصرف آب توت فرنگي به طور منظم كاهش دهنده كالري است و فشارخون انسان هاي بالغ را در سطح ميانگين طبيعي نگه مي دارد و فشارخون را كاهش داده و احتمال ابتلاي انسان به افزايش فشارخون مزمن را كم مي كند.
اين نتايج به كنفرانس علمي جمعيت قلب آمريكا در 20 سپتامبر جاري كه به بحث و بررسي درباره تحقيقات انجام شده درخصوص افزايش فشارخون مزمن در سال 2012 ميلادي اختصاص داشت، ارائه شد.
تحقيقات جديد هشت هفته طول كشيد و محققان در طول اين مدت مقادير متوسطي آب توت فرنگي را به طور روزانه به شركت كنندگان در اين تحقيقات دادند.
محققان گفتند: موثر بودن آب توت فرنگي در كاهش فشارخون چه بسا به خاطر اين است كه توت فرنگي حاوي مقادير بسيار زيادي آنتي اكسيدان است كه نقش خود را در كاهش فشارخون ثابت كرده است.
تحقيقات پزشكي در آمريكا همچنين نشان داده است كه مصرف توت فرنگي مي تواند از ابتلا به بيماري هاي قلبي و ديابت پيشگيري كند.
در اين تحقيقات آمده است: توت فرنگي پروتئين موسوم به «ان.آر.اف2» را فعال مي كند كه اين پروتئين تأثير آنتي اكسيدان ها را تقويت و در نتيجه مكانيزم دفاعي بدن را در برابر بيمارها را افزايش مي دهد.
توت فرنگي به علت داشتن آهن و ويتامين C در خونسازي بدن مؤثر است و به دليل دارا بودن مقادير كافي كلسيم و فسفر، در رشد و نمو كودكان و نوجوانان، استحكام دندان ها و ترميم شكستگي استخوان ها بسيار مؤثر است.
توت فرنگي منبع غني از فيبر، ويتامين C، پتاسيم و آنتي اكسيدان ها است و خطر ابتلا به انواع سرطان را كاهش مي دهد.
 


روح كودكم بيمار است

متأسفانه برخي از كودكان از مشكلات روحي رنج مي برند كه مي توان آنها را به بي نظمي هاي روحي- اجتماعي، عادت عجيب، اضطراب، رفتار نامتعادل و مشكلات خواب طبقه بندي كرد.
1- بي نظمي هاي روحي- اجتماعي
بي نظمي هاي روحي- اجتماعي شامل موارد زير مي شود:
الف: بي نظمي عاطفي مثل دلشوره يا افسردگي
ب: بي نظمي رفتاري مثل پرخاشگري
پ: عملكرد فيزيكي مثل بي نظمي روحي- وراثتي
ت: عملكرد ذهني مثل مشكلات تحصيلي
احتمال دارد عواملي از جمله رفتار والدين- بي ثباتي و يا تناقض- مشكلات خانوادگي يا زناشويي، آزار كودكان يا سهل انگاري نسبت به آنها، اغماض بيش از حد، بيماري، مصدوميت، جدايي و محروميت موجب اين بي نظمي ها شود.
مشكلات كودكان غالباً بيشتر از يك عامل دارد و ممكن است مسائلي مثل رده سني، خلق و خو، تقليد و توانايي هماهنگي در ميان خانواده و طبيعت و مدت استرس بر اشكال آن تأثير بگذارد. يادتان باشد كودكان هميشه بلافاصله نسبت به وقايع واكنش نشان نمي دهند.
بهتر است والدين از قبل فرزندان خود را براي مقابله با چالش هاي مختلف- مثل جراحي و يا جدايي- آماده كنند.
كودكان بايد بتوانند به راحتي درباره ترس ها و نگراني هاي خود با والدين شان حرف بزنند.
معمولاً كودكان كم سن و سال در هنگام مواجهه با عوامل استرس زا دچار بي نظمي تغذيه و خواب مي شوند ولي كودكان بزرگ تر ممكن است در ارتباط با دوستان و اعضاي خانواده به مشكل برخورد كنند، دچار افت تحصيلي شوند، رشد كمتري نسبت به همسالان خود داشته باشند و يا از بيماري هايي مثل «فوبيا» رنج ببرند.
تشخيص اينكه آيا رفتار اين كودكان طبيعي است و يا نياز به درمان دارند كار آساني نيست و اين مسأله به مدت و شدت علائم بستگي دارد.
2- عادات عجيب
بي نظمي در عادات شامل رفتارهايي است كه هنگام تلاش كودك براي كاهش اضطراب از وي سر مي زند همانند:
الف: مكيدن شست دست
ب: تيك در دستگاه صوتي
پ: جويدن ناخن
ت: كشيدن مو
ث: نگه داشتن نفس
ج: ضربه زدن به سر
چ: تكان دادن بدن
ح: زدن يا گاز گرفتن خود
خ: لكنت زبان
تمام كودكان در برهه اي از زندگي خود به تكرار رفتارهاي عجيب مي پردازند ولي اگر اين رفتارها ادامه يابد و بر روي شرايط بدني، عاطفي و اجتماعي آنها تاثير منفي بگذارد بايد، فكر چاره بيفتيد. اين مساله را نيز در نظر داشته باشيد كه گاهي كودكان به تقليد از والدين خود مي پردازند.
الف: مكيدن شست دست: اين عادت در سال هاي اوليه كودكي كاملا طبيعي است. كودكي كه در آستانه دندان در آوردن قرار دارد شست خود را مي مكد و اگر اين كار بر فعاليت هاي او تاثير منفي نگذارد بايد ناديده گرفته شود.
ب: تيك داشتن: تيك حركات مداوم عضلات است كه تنش ناشي از شرايط فيزيكي و عاطفي را كاهش مي دهد و بيش از ساير اعضا سر، گردن و دست ها را درگير مي كند.
براي يك كودك تحمل اين وضعيت براي مدتي طولاني كار دشواري است.، فشار والدين اين امر را تشديد مي كند و ناديده گرفتن، كاهش آن را به دنبال دارد. يادتان باشد در طول خواب اثري از تيك ديده نمي شود.
پ: لكنت: اين مشكل در 5 درصد از كودكاني كه در حال يادگيري حرف زدن هستند ديده مي شود و حدود 20 درصد از آنها تا بزرگسالي با آن دست به گريبان هستند. اين مساله در پسران بيشتر از دختران مشاهده مي شود. در بسياري از موارد اين مشكل به خودي خود حل مي شود و نيازي به درمان ندارد ولي اگر وضعيت نگران كننده اي پيش آمد حتماً با متخصص مشورت كنيد.
3-اضطراب
اضطراب و ترس بخشي از روند طبيعي رشد محسوب مي شود ولي اگر اين مسائل ادامه يابد بايد به فكر درمان باشيد. حدود 7 درصد از كودكان دچار بي نظمي اضطراب مي شوند. ترس از مدرسه در يك تا دو درصد از كودكان ديده مي شود و حدود 75 درصد از چنين كودكاني از افسردگي و اضطراب رنج مي برند.
براي كشف علل اين مشكل بايد ارتباط خود را با مدرسه فرزندتان تقويت كنيد.
4- رفتار نامتعادل
در برخي از مواقع فرزند شما رفتاري را نشان مي دهد كه براي كودكان كم سن و سال تر طبيعي است. در كودكان كم سن و سال رفتارهايي مثل نگهداشتن نفس يا ابراز خشم مفرط، ناشي از نااميدي و رنجيدگي خاطر از ناتواني در كنترل اوضاع است. در اين موارد والدين بايد از تنبيه فرزند خود بپرهيزند و در صورت امكان از اتاق خارج شوند.
در برخي از مواقع كودك نياز به حمايت و تسلاي خاطر والدين خود دارد.
درحالي كه دروغ گفتن يا دزدي كردن در كودكان كم سن و سال تا حدي طبيعي است ولي در صورت ادامه يافتن اين مسائل بايد دخالت كنيد، تنبلي، خشم مفرط، رفتارهاي ضداجتماعي و پرخاشگري نبايد طبيعي قلمداد شوند.
بي نظمي عدم تمركز: افرادي كه از بي نظمي عدم تمركز رنج مي برند نمي توانند به خوبي وظايف خود را انجام دهند. آنها اشتباهات زيادي مرتكب مي شوند، علاقه چنداني به تلاش فكري ندارند، بدون تفكر حرف مي زنند و سخنان ديگران را قطع مي كنند.
والدين عزيز! رفتار كودك خود را در خانه و مدرسه تحت نظر داشته باشيد.
5- مشكلات خواب
بي نظمي در خواب به مفهوم كم خوابي و يا پرخوابي است. طولاني ترين مدت خواب براي كودكان يك تا سه ماه بين نيمه شب و صبح است ولي در يك سالگي 30درصد از كودكان ممكن است شب ها بيدار شوند.
مي توان گفت در پنج سالگي است كه الگوي ثابتي براي خواب شكل مي گيرد ولي رفتار والدين و عوامل ديگر در اين مسئله دخالت دارند. بي نظمي در خواب مي تواند تأثير زيادي بر روي روند رشد آگاهي كودك و عملكرد والدين او بگذارد.
تحقيقات نشان مي دهد در كودكان 2 تا 3 ساله ميان بي نظمي در خواب و بي نظمي در احساسات و رفتار ارتباط تنگاتنگي وجود دارد.
از دست دادن حافظه و چاقي نيز مي تواند از تبعات بي نظمي در خواب باشد.
تعيين زمان مناسبي براي رفتن به بستر، انجام فعاليت هاي آرامش بخش و استفاده از نور مناسب به بهتر شدن الگوي خواب منجر مي شود. هنگام خواب كودك به اعتراض هاي او توجه نكنيد. البته از اين امر اطمينان حاصل كنيد كه بيمار نباشد. در عوض قبل از خوابيدن با او به فعاليت هاي مناسب بپردازيد. تحقيقات نشان مي دهد اين كار بسيار مفيد خواهد بود.
ترجمه از آذر شايان
 


اعتماد به نفس بچه ها

يكي از دغدغه هاي والدين در جهت تربيت صحيح فرزندانشان كسب موفقيت در زندگي و فائق آمدن بر مشكلات است.
اين مسئله چندان پيچيده نيست؛ فقط كافي است از همان ماه هاي اول تولد حس اعتماد به نفس را در وجود بچه ها پرورش و تقويت كنيم.
تعريف اعتماد به نفس
اعتماد به نفس يعني اينكه فرد نسبت به خود چه احساسي دارد و آيا خود را انسان ارزشمندي مي داند يا نه. اعتماد به نفس به دو عامل بستگي دارد. نخست اينكه درباره جنبه هايي از وجود خود كه مهم هستند چطور قضاوت مي كند و دوم اينكه بين خود واقعي و خود ايده آل كه در ذهن دارد چقدر هماهنگي وجود دارد. مثلا زماني كه ايده آل ذهنش اين است كه بايد شاگرد اول باشد يا در فلان رشته ورزشي قهرمان شود اما در واقعيت دانش آموز متوسطي است، در واقع اين عدم هماهنگي باعث مي شود كه اعتماد به نفس كم شود.
موفقيت فرد در زمينه هاي مختلف اجتماعي، تحصيلي، فعاليت هاي ورزشي و... مي توانند اجزاي اعتماد به نفس باشند.
اهميت داشتن اعتماد به نفس
اعتماد به نفس از اين جهت اهميت دارد كه فرد خود را شايسته دوست داشته شدن از طرف ديگران مي بيند و براي خود ارزش قائل مي شود كه به او اهميت بدهند. اين احساس به او كمك مي كند تا نقاط قوت و ضعف خود را بشناسد. كساني كه اعتماد به نفس بالايي دارند، نسبت به نقاط ضعف خود ديدگاه واقعي دارند، راحت تر با موقعيت هاي مختلف زندگي كنار مي آيند، در عين حال كه نقاط قوت خود را ارزشمند مي دانند و به آنها بها مي دهند سعي مي كنند كه ضعف هاي خود را جبران كنند. آنها مي توانند مهارت هاي اجتماعي را بهتر كسب كنند و رابطه خوبي با همسالان و جامعه برقرار مي كنند. درمحيط هاي اجتماعي و خانوادگي و در روبرو شدن با مسائل مختلف انطباق بيشتري دارند.
اعتماد به نفس چگونه شكل مي گيرد؟
اعتماد به نفس به تدرج از دوران كودكي در حدود 3 تا 5 سالگي شكل مي گيرد و به اينكه دنياي پيرامون كودك چگونه است و والدين چطور با او رفتار مي كنند بستگي دارد. در اين زمان واكنش هاي والدين و مراقبان در شكل گيري اعتماد به نفس بسيار مهم و تاثيرگذار است، چرا كه آنها مي توانند اعتماد به نفس مثبت را تسهيل كنند.
¤ براي اينكه بچه ها اعتماد به نفس خوب و واقع بينانه كسب كنند چه بايد بكنيم؟
¤¤ در اين زمينه توجه به 6 اصل، بسيار مهم به نظر مي رسد:
اصل اول: والدين بايد محبت و عشق بدون قيد و شرط را به فرزند هديه كنند. كودكان در تعامل با پدر و مادر درك مي كنند كه آيا ارزشمند و مورد پذيرش هستند. اين محبت به صورت هاي مختلفي نشان داده مي شود؛ مثلا والدين زمان هاي مناسبي را با بچه صرف كنند. در اين مدت از طريق كلام و تعاملات به او نشان دهند كه او را دوست دارند، چقدر براي آنها عزيز است و اينكه هر فرزند ويژگي هاي خاصي دارد كه با هيچ كس ديگر قابل مقايسه نيست. دوست داشتن شرطي اين احساس را به كودك مي دهد كه او آنقدر ارزش ندارد كه هميشه دوستش داشته باشند. وقتي مادربه فرزندش مي گويد: حالا كه نمره كم گرفته اي من ديگه مامانت نيستم يا ديگه دوست ندارم، اين حس به او القا مي شود كه من فقط در صورتي كه شاگرد اول باشم دوست داشته مي شوم. در چنين مواردي پدر و مادر بايد بگويند كه تو هميشه براي ما عزيز هستي اما از اين كار تو ناراحتيم. درواقع كل شخصيت كودك هميشه دوست داشتني است و تنها برخي رفتارهاي او نامطلوب است.
اصل دوم: والدين بايد به موفقيت ها و توانايي هاي كودك توجه كرده و آنها را به او يادآوري كنند. در اين صورت متوجه مي شود كه چقدر ويژگي هاي مثبت دارد و تشويق مي شود كه اين نكات مثبت را بيشتر كند. نبايد منتظر باشيم كه حتما فرزند ما كار خارق العاده اي انجام دهد تا تشويق شود؛ بلكه موفقيت هاي هر چند كوچك هم بايد مورد تاييد و تشويق باشد. انتظار نداشته باشيم كه همه كارهايش بي عيب و نقص باشد چون در غير اين صورت به او استرس وارد مي شود. هر موفقيت او را حتما به زبان بياوريد زيرا باعث مي شود انگيزه او براي انجام كارهاي خوب بيشتر شود. حتي اگر اين كار خوب انجام تكاليف مدرسه قبل از تماشاي تلويزيون و يا خوشرفتاري با برادر كوچك ترش باشد.
اصل سوم: خوب است تا پدر و مادر گاهي فرصت هايي را به وجود آورند تا كودك موفقيت را تجربه كند. گرچه والدين هميشه نمي توانند فرزندشان را از شكست و ناكامي ها حفظ كنند اما ايجاد همين موقعيت هاي كوچك مي تواند زمينه اي باشد تا به اين بهانه او را تشويق كرد. نقاط قوت او را تقويت كنيم و به او اجازه دهيم تا احساس پيروزي را در جنبه هاي مختلف زندگي تجربه كند. خصوصا اين مسئله براي بچه هايي كه مشكلاتي نظير اختلال يادگيري دارند اهميت بيشتري پيدا مي كند. اگر اين بچه ها در ديكته يا رياضي ضعيف هستند و توانايي خوبي در ورزش دارند مي توان آنها را در كلاس هاي ورزشي ثبت نام كرد تا از طريق موفقيت دراين زمينه كمك كنيم تا اعتماد به نفسشان تقويت شود.
اصل چهارم: به هر كدام از فرزندانمان بگوييم كه او منحصر به فرد است و ويژگي هاي خاصي دارد. هيچ وقت بچه ها را با هم مقايسه نكنيم و موفقيت هاي هر كدام را به رخ يكديگر نكشيم. انتظار نداشته باشيم كه فرزندمان مانند بچه هاي ديگر باشد و به او بگوييم همان طور كه هست دوستش داريم. يادمان باشد وقتي راجع به ويژگي هاي منحصر به فرد صحبت مي كنيم به كودك برچسب نزنيم. مثلا نگوييم تو خجالتي هستي يا خيلي پرحرفي؛ بلكه سعي كنيم ويژگي هاي رفتار او را توصيف كنيم. كودك بايد متوجه شود كه خصوصيات جسماني، رفتاري و شخصيتي خاصي دارد كه باعث مي شود هر فرد انسان خاصي باشد و والدين هم به همين خاطر او را دوست دارند.
اصل پنجم: ديدگاه واقع بينانه از اعتماد به نفس را در بچه ها به وجود آوريم تا در صورت مواجه با شكست و ناكامي بتواند با آن انطباق برقرار كند. هيچ كس نيست كه در همه زمينه ها موفق باشد پس زماني كه فرزندمان با مشكلي روبرو شد به او بگوييم كه تو مي تواني از پس آن بربيايي فقط كافي است پشتكار داشته باشي، خوب فكر كني و راه حل مناسب را پيدا كني.
از او حمايت كنيم تا نااميد نشود و راههاي خوبي را در زندگي درپيش بگيرد. دراين صورت مي تواند در آينده انسان مثبتي باشد و در برابر مشكلات عقب نشيني نكند. همچنين توجه داشته باشيد كه اعتماد به نفس كاذب پيدا نكند و ديدگاه بيش از حد مثبت نسبت به خود نداشته باشد چون دراين صورت تحمل پذيرش شكست ها و حل آنها را نخواهند داشت.
اصل ششم: از طريق اعمال و رفتارهاي خود به بچه ها بياموزيم كه ديدگاه مثبت نسبت به خود داشته باشد. والديني كه دائم گله و شكايت مي كنند، توانايي هاي خود را ناديده مي گيرند و نسبت به خود تصور خوبي ندارند الگوهاي مناسبي براي آموزش اعتماد به نفس به فرزندانشان نيستند. بايد به آنها ياد بدهيم كه خوش بين باشند و توانايي هاي خود را بر زبان بياورند و در عين حال در زمان بروز مشكل با پشتكار و اراده راه حل مناسب را پيدا كنند. در اين صورت اين پيام به او داده مي شود كه به شرط پشتكار و نااميد نشدن مي تواند موفق شود.
همه اين اصول به كودك كمك مي كند تا اعتماد به نفس خوب داشته باشد، انسان موفقي شود و از توانايي هايش استفاده كند.
مسائل ناشي از اعتماد به نفس پايين بچه ها
كساني كه اعتماد به نفس پاييني دارند بيشتر دچار مشكلات اجتماعي مي شوند، در مواجه با سختي ها خيلي زود نااميد مي شوند، پشتكار كافي براي رسيدن به هدف ندارند و احتمال بروز مشكلات رفتاري و هيجاني در آنها بيشتر است. بنابر اين ارزش دارد كه وقت و انرژي بگذاريم تا اعتماد به نفس بچه ها تقويت شود. با فرزندمان صحبت كنيم تا جنبه هايي از خود را كه كمتر مي بيند پيدا كند و ديدگاه واقعي نسبت به جنبه هاي واقعي شخصيت خود داشته باشد.
همچنين اگر ديدگاه ما كمال گرايانه و ايده آل گرايانه باشد مانند اينكه هميشه شاگرد اول باشد، از آنجا كه انتظارات ما هميشه برآورده نمي شود خود واقعي او از خود ايده آل كمتر مي شود و همين مسئله باعث كم شدن اعتماد به نفس خواهد شد.
مريم سادات كاظمي
 


تلاوت آيات قرآن موجب كاهش اضطراب مي شود

در اسلام به همه ابعاد وجود زندگي انسان توجه شده است و ارتباط تنگاتنگي ميان تأثير روح و جسم بر روي يكديگر ديده مي شود و اين مسئله اي است كه هم اكنون علم نيز بر آن تاكيد دارد.
در دين اسلام و در روايات اسلامي ابعاد مختلف سلامتي به روشني بيان شده است و بر اصطلاحات عافيت، صحت، سلامت و به خصوص كلمه شفا تأكيد زيادي شده است.
امام صادق(ع) مي فرمايند: دعا كنيد زيرا كه دعا درمان همه دردهاي شماست. در بسياري از احاديث به شكل كلي دعا كردن براي بهبود بيماري توصيه و در برخي از احاديث به صورت خاص و براي درمان بيماري خاصي اشاره شده به طور مثال دعاي نور حضرت فاطمه(س) براي پيشگيري و درمان تب توصيه شده است.
تلقين ممكن است يك جزو از دلايل تاثير دعا در درمان بيماري ها باشد، اما اين جزو عامل اصلي نيست و ارتباط معنوي كه با پروردگار برقرار مي شود و انگيزه اي كه با توكل به يك قدرت مافوق به دست مي آيد برتر از همه علت هاست كه بر جسم و روح تأثير مستقيم دارد.
پژوهش هاي متعددي در زمينه دعا درماني در ايران انجام شده است. مطالعه اي كه در ايران بر روي بيماران تالاسمي انجام گرفته نشان داده است كه تلاوت آيات قرآن موجب كاهش اضطراب در اين افراد شده و هموگلوبين خون آنان چند درجه بيشتر از افرادي بوده است كه دعا برايشان خوانده نشده است.
نبايد با دعا درماني به صورت افراط گرايانه مواجه شد. در آيات قرآن نيز بر اين مسئله تاكيد شده است، بطوريكه وقتي حضرت موسي به بيماري دچار شده بود و بدون مراجعه به پزشك از خدا درخواست بهبودي مي كرد آيه نازل شد كه تو را درمان نمي كنيم تا به طبيب مراجعه نكني.
ائمه معصوم هيچ گاه دعا را جايگزين درمان ندانسته اند و هميشه مردم را به سمت درمان هدايت كرده اند تا از طريق مراجعه به طبيب و حكيم بيماري هاي خود را بهبود بخشند.
 


پوست تان را با اين كارها از بين نبريد

پوست يكي از بخش هاي بسيارمهم بدن انسان و اولين نقطه اي است كه هركسي با آن ارتباط خواهد داشت، بهره مند بودن از يك پوست جوان و شاداب مي تواند هم در ظاهر و هم در رفتارهاي اجتماعي شما تاثير داشته باشد.
براي داشتن پوست سالم و شاداب لازم است عادت هاي مضري را كه باعث پيري پوست مي شود، بشناسيد و از آنها پرهيز كنيد؛ در اين مطلب به تعدادي از عادت هاي نادرست اشاره مي كنيم.
رانندگي: هنگام رانندگي با نشستن در خودرو، روي قسمتي از بدن كه در معرض نور خورشيد قرار مي گيرد، ضدآفتاب بيشتري بزنيد؛ چرا كه تشعشعات خورشيد پوست را چروك مي كند و حتي مي تواند رنگ آن را نيز تغيير دهد.
معاينه نشدن چشم: استفاده از لنز يا عينك هايي كه نمره آن قديمي شده است باعث مي شود فرد براي ديدن روي چشم فشار وارد كند و در نتيجه خط هاي ريز و چين و چروك دور چشم ظاهر مي شود. بنابراين لازم است هرسال يك بار به چشم پزشك مراجعه كنند.
اخم كردن: حركت هاي مداوم عضله به شكل گيري خط اخم منجر مي شود؛ سعي كنيد از درهم كشيدن صورت و غنچه كردن لب كه چين و چروك و خط هاي دايمي ايجاد مي كند، بپرهيزيد.
استرس: استرس باعث لكه، جوش، كدري و جوش هاي ريز صورت مي شود؛ بهترين راه حل اين است كه به فعاليت هايي مانند يوگا، خواندن كتاب، پياده روي و آشپزي بپردازيد.
مصرف انواع شيريني: مصرف بالاي مواد قندي با آسيب رساندن به كلاژن باعث افتادگي پوست مي شود؛ پس به جاي مصرف قند مصنوعي از مواد داراي قند طبيعي مانند ميوه استفاده كنيد.
خشك شدن لب: لب شامل 3 تا 5 لايه سلولي است و خشكي پوست باعث پيري سريع آن مي شود؛ بنابراين از مرطوب كننده لب حاوي وازلين، گيليسرين و ديمتيكون استفاده كنيد.
نداشتن تحرك: ورزش درمان همه مشكلات است؛ ورزش با افزايش جريان خون به پوست صورت نشاط مي بخشد؛ از طريق تعريق، سموم بدن را دفع مي كند و پوست هاي مرده را پاكسازي مي كند تا پوست جديد دربيايد؛ ورزش نكردن، لكه هاي مربوط به سن را افزايش مي دهد.
كمبود خواب: داشتن 8 ساعت خواب كامل كه توصيه تمام محققان است نه تنها به فرد نشاط مي بخشد، بلكه باعث احياء پوست نيز مي شود؛ خواب ناكافي باعث كدري پوست و انسداد منافذ مي شود.
رژيم گرفتن: بالا و پايين رفتن وزن به شل شدن فيبرهاي موجود در پوست منجر مي شود و به مرور زمان خط هاي چاقي و افتادگي به وجود مي آورد؛ شايد كاهش وزن، مهم ترين هدف باشد؛ اما بايد به شيوه صحيحي انجام شود؛ نخوردن غذا پوست را سريع تر خشك و پير مي كند.
نخوردن آب كافي: مصرف روزي 8 ليوان آب، ميزان چين و چروك را كاهش مي دهد، علاوه بر آن به پوست نشاط مي بخشد؛ سعي نكنيد از جايگزين هايي مانند چاي يا قهوه به جاي آن استفاده كنيد؛ چرا كه كافئين خود باعث چروك شدن پوست مي شود.

 


آلرژي در پاييز تشديد مي شود

با اشاره به پايان فصل شهريور و شروع پاييز كه آلرژي ها بيشتر از بهار تشديد مي شود، گفت: افراد مستعد به آلرژي بايد به طور مرتب مخاط بيني خود را شست وشو دهند و حتما نيز واكسن آنفلوانزا را تزريق كنند.
فرارسيدن پاييز باعث تشديد آلرژي در افراد مي شود. آلرژي در اين زمينه آنقدر شديد مي شود كه متخصصان ماه شهريور را به عنوان فصل شهريور عنوان مي كنند زيرا اين ماه به اندازه يك فصل باعث تشديد آلرژي مي شود.
مردم بايد دقت كنند كه در اين فصل با دوهوايي شدن مواجه مي شوند يعني در ساعاتي هوا سرد و در ساعاتي هوا گرم است كه بايد مراقبت هاي ويژه اي را براي پيشگيري از تشديد آلرژي از جمله پرهيز از خروج از منزل انجام دهند.
بيشترين زمان تشديد آلرژي صبح و غروب آفتاب است افرادي كه مجبور هستند از خانه بيرون روند بايد از ماسك استفاده كنند و حتما نيز چندين بار در طول روز با آب نمك يا سرم شستشو مخاط بيني خود را بشويند.
افراد از مصرف مواد غذايي و ميوه هاي از جمله انگور، طالبي، خربزه، خيار سبز، هندوانه، بادمجان، موز،كاكائو و گوجه فرنگي پرهيز كنند و تنقلاتي مانند آجيل، پسته و تخمه نيز مصرف نكنند زيرا اين ميوه ها و تنقلات اگر با گرده ها تماس بگيرند آلرژي را بسيار تشديد مي كنند.
شروع هواي سرد نيز باعث مي شود كه ويروس سرماخوردگي بيشتر انتشار يابد به خصوص با بازگشايي مدارس و حضور كودكان در مدرسه ها اين بيماري مي تواند هم از طريق بچه ها به همديگر و هم اينكه اين ويروس به خانواده ها نيز انتقال يابد.
به هرحال فصل پاييز و پايان شهريور ماه باعث تشديد آلرژي مي شود و عفونت هاي ويروسي نيز به مدت طولاني در مكان ها انتقال مي يابد به طوريكه پس از پايان بهبود از اين ويروس ها تازه آلرژي در افراد شروع مي شود.
در اين زمينه شست وشوي دست ها بسيار تأثيرگذار است و اگر كودكان نيز دچار بيماري شوند سعي شود آنها به مدرسه نروند تا بيماري شان بين دانش آموزان انتقال نيابد.
افرادي كه حالشان نيز در اين زمينه بد مي شود سعي كنند حتما واكسن آنفلوآنزا بزنند و دقت داشته باشند كه واكسن آنفلوآنزا نه براي آلرژي و نه براي سرماخوردگي به كار مي رود بلكه فقط براي آنفلوآنزا است زيرا را سرماخوردگي بسيار شديد عنوان مي كنند و در نهايت افراد سعي كنند در منزل براي ايجاد يك فضاي مرطوب هميشه يك كتري آب جوش بگذارند تا بخار آب جوش در محيط خانه پخش شود.
 


زنجبيل را به رژيم غذايي خود بيفزاييد

اضافه كردن زنجبيل به رژيم غذايي براي سلامتي مفيد است.
زنجبيل يكي از بيشترين ادويه هايي است كه در غذاهاي هندي استفاده مي شود و نه تنها باعث افزايش عطر و طعم به غذا شده بلكه از ارزش دارويي هم برخوردار است.
افزايش اشتها، هضم غذا، جذب مواد مغذي ضروري در بدن، كاهش تهوع (جويدن يك قطعه از زنجبيل كه در عسل باشد)، درمان سرماخوردگي و آنفلوآنزا، كاهش دردهاي مزمن و رفع گرفتگي گلو و بيني از فوايد زنجبيل است.
 


تخمه هندوانه

در 100گرم تخمه هندوانه 590 كالري انرژي و در 10 عدد آن، 5كالري انرژي نهفته است، تركيبات موجود در اين تخمه نظير انواع ديگر است و مصرف متعادل آن مي تواند از كم خوني، بي اشتهايي، سوء جذب و التهاب جلوگيري نمايد.
اين تخمه بيشتر به نام تخمه جاباني معروف است و كلسيم آن از ابتلا به پوكي استخوان پيشگيري مي كند، تخمه جاباني بسته به گونه هاي مختلف هندوانه داراي اندازه هاي ريز و درشت بوده و مي توان آن را به صورت بو داده در طعم هاي نمكي و گلپر به مصرف رسانيد.
نحوه نگهداري تخمه و دانه ها
به توصيه متخصصان، گرما، رطوبت و مدت زمان طولاني همگي از عوامل مهم فساد انواع آجيل خصوصا تخمه ها به شمار مي آيند. وجود هرگونه بوي نامطبوع، طعم تلخ و تند، ترشيدگي،آثار كپك زدگي، حفره دار بودن، وجود بقاياي حشرات مرده و زنده همگي از نشانه هاي كهنگي و فساد تخمه ها است.
هنگامي كه تخمه در شرايط نامناسب قرارگيرد آلوده به نوعي قارچ به نام آسپرژيلوس مي شود.اين قارچ با توليد نوعي سم به نام آفلاتوكسين باعث بروز سرطان كبد در مصرف كننده مي گردد. از سوي ديگر هم اكنون به كار بردن هر نوع رنگ حتي مجاز خوراكي بر روي تخمه ها ممنوع است مگر رنگ هايي نظير: رنگ زعفران و زردچوبه كه طبيعي دانسته شده است.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14