(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 24 مهر 1391 - شماره 20332

ارتش لبنان در پي تهاجم صهيونيست ها به حال آماده باش درآمد
مالكي: آمريكا حق ندارد براي ما تعيين تكليف كند
چها رسوي پنج قاره
در پاسخ به حركت غيرقانوني آنكارا
سوريه آسمان خود را به روي هواپيماهاي تركيه بست
مردم عربستان در تظاهرات ضد سلطنتي
خواستار سرنگوني رژيم آل سعود شدند
زد و خورد خياباني معترضان وال استريت با پليس در لس آنجلس
ساكنان تل آويو با تحقير نتانياهو
سيدحسن نصرالله را قهرمان واقعي خواندند
بازجويي از دبيركل بزرگترين حزب شيعه در بحرين
بازداشت 600 معدنچي معترض در آفريقاي جنوبي
ادامه مخالفت ها با اعطاي جايزه صلح نوبل به اتحاديه اروپا
آغاز مرحله تازه اي از بحران اروپا
شعار مرگ بر رژيم حاكم براي نخستين بار در اسپانيا طنين انداز شد
اعتراض گسترده ضددولتي در خيابان هاي پرتغال
ترور رئيس جمهور موريتاني نافرجام ماند
32 روز مانده به انتخابات رياست جمهوري
رأي دهندگان آمريكايي: نه اوباما ، نه رامني


ارتش لبنان در پي تهاجم صهيونيست ها به حال آماده باش درآمد

در پي تجاوز نظاميان رژيم صهيونيستي به بخش هايي از خاك لبنان، ارتش اين كشور به حال آماده باش درآمد.
به گزارش خبرگزاري فارس، نيروهاي پياده نظام رژيم صهيونيستي ديروز به مناطق مرزي لبنان در ناحيه «الوزاني» تجاوز كردند و سنگرهاي جديدي را به وجود آوردند. در واكنش به اين پيشروي، ارتش لبنان و نيروهاي يونيفل نيز به حالت آماده باش درآمدند.
به اعتقاد كارشناسان، پرواز هواپيماي بدون سرنشين حزب الله در عمق آسمان فلسطين اشغالي، توازن منطقه را كاملا به نفع حزب الله برهم زده است. به همين خاطر، بعيد نيست كه رژيم صهيونيستي براي قدرت نمايي دست به اقدامات شرارت آميزي بزند. هم اكنون سران رژيم نامشروع تل آويو به خاطر اقدام حزب الله در رعب و وحشت به سر مي برند.
 


مالكي: آمريكا حق ندارد براي ما تعيين تكليف كند

نخست وزير عراق گفت اين كشور در سياست خارجي خود كاملا مستقل عمل مي كند و هيچ كس و از جمله آمريكا حق ندارد خواسته خود را بر عراق تحميل كند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «نوري مالكي» در گفت وگو با شبكه دولتي روسيه اظهار داشت: ما براي خريد سلاح، فروش نفت و يا داشتن روابط با ساير كشورها، تنها بر اساس منافع و نيازهاي خود تصميم مي گيريم و با هيچ كسي مشورت نمي كنيم. وي تأكيد كرد: كسي حق ندارد خواست خود را بر ما تحميل كند.
مالكي اين جملات را در ارتباط با واكنش احتمالي آمريكا به قرارداد تسليحاتي اخير بغداد و مسكو اظهار داشت. ارزش اين قرارداد، معادل چهار ميليارد و 200 ميليون دلار اعلام شده است. آمريكا با فروش بيش از 10 ميليارد دلار سلاح به عراق، همچنان جايگاه نخست صادرات سلاح به اين كشور را در اختيار دارد.
 


چها رسوي پنج قاره

نابودي اسرائيل
يك سازمان اطلاعاتي آمريكا در گزارشي سرنگوني و فروپاشي كامل اسرائيل را در سال 2025 پيش بيني كرد.
در اين سال انديشه تشكيل كشور يهود كه تاكنون مسئولان اسرائيلي موفق به تحقق آن نشده اند به ياس مبدل خواهد شد.
حمله جنگنده هاي رژيم صهيونيستي به غزه
در جديدترين حملات جنگنده هاي رژيم صهيونيستي به نوارغزه سه جوان فلسطيني شهيد و دو تن ديگر زخمي شدند.
شنبه شب نيز در حمله جنگنده هاي رژيم اشغالگر قدس به نوارغزه دو جوان فلسطيني شهيد شدند.
ارتباط جاسوس سيا با 45 كشور دنيا
جاسوس سيا در پاكستان كه در زندان پبشاور به سر مي برد با استفاده از تلفن همراه ماهواره اي با 45 كشور دنيا از جمله آمريكا تماس گرفته است.
دكتر شيكل آفريدي كه به علت همكاري با تروريست ها و كمك به سازمان سيا در يافتن مخفي گاه اسامه بن لادن رهبر القاعده به 33 سال زندان محكوم شده است در زندان از بي سيم و تلفن همراه استفاده مي كرده است.
مسئول قرباني شدن مردم پاكستان
رئيس پيشين سازمان اطلاعات ارتش پاكستان گفت، باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا مسئول اصلي قربانيان حملات موشكي پهپادهاي آمريكا به مناطق قبايلي پاكستان است.
وي افزود، حملات پهپادهاي آمريكا به پاكستان تمام قوانين بين المللي و حقوق بشري را نقض كرده است و بايد هرچه سريعتر متوقف شود.
ديدار سري سفير آمريكا از فرودگاه بيروت
وزارت خارجه لبنان اقدام ابهام آميز و سري سفير آمريكا در لبنان براي بازديد از فرودگاه بيروت را مورد بررسي قرار داد.
وزير خارجه لبنان در اين باره گفت، سفير آمريكا حق نداشت بدون مجوز از تاسيسات فرودگاه ديدار كند.
عدنان منصور افزود، سفيران لبنان در هيچ كشوري بدون مجوز رسمي حتي نمي توانند به ورودي فرودگاه نزديك شوند.
 


در پاسخ به حركت غيرقانوني آنكارا

سوريه آسمان خود را به روي هواپيماهاي تركيه بست

دولت سوريه در اقدامي متقابل پرواز هواپيماهاي تركيه بر فراز آسمان سوريه را ممنوع كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، وليد المعلم وزير خارجه سوريه اعلام كرد، هواپيماهاي مسافربري تركيه اجازه پرواز در حريم هوايي سوريه را نخواهند داشت و در صورت پرواز دولت سوريه آنها را وادار به فرود خواهد كرد.
وي افزود، ممنوعيت پرواز هواپيماهاي تركيه بر فراز سوريه واكنشي به اقدام مشابه از سوي دولت آنكارا است.
تصميم دولت سوريه درباره ممنوعيت پرواز هواپيماهاي تركيه تنها چند روز پس از آن اعلام مي شود كه دولت تركيه يك هواپيماي سوري را كه به مقصد سوريه در پرواز بود وادار به فرود كرد.
وزارت خارجه سوريه در بيانيه خود اظهار داشت كه دولت سوريه از تصميم دولت تركيه متاسف است و چنين اقدامي را بيش از هر چيز به زيان مردم تركيه مي دادند.
در اين بيانيه آمده است كه اين ممنوعيت از نيمه شب شنبه اجرا شده است.
از سوي ديگر احمد داود اوغلو وزير خارجه تركيه در ديدار با همتاي آلماني خود اظهار داشت، در صورتي كه به مرزهاي تركيه با سوريه تجاوز شود بدون شك تركيه انتقام خواهد گرفت.
گوئيدو وستروله وزير خارجه آلمان در اين ديدار از تركيه خواست نسبت به مسائل سوريه خويشتنداري كند ولي در عين حال تاكيد كرد كه آلمان تركيه را تنها نمي گذارد.
اين در حالي است كه نماينده رئيس گروه نمايندگان حزب جمهوري خواه تركيه داود اوغلو را به نقض قانون اساسي تركيه متهم كرد.
وي اظهار داشت، آموزش نظامي به مخالفان دولت سوريه در پايگاههاي تركيه نقض آشكار قانون اساسي تركيه است كه توسط دولت آنكارا صورت مي گيرد.
ارتش سوريه نيز از روز گذشته عمليات جديدي را در شهرهاي حلب، حماه، حمص و ديرالزور اجرا و شمار زيادي از عناصر مسلح را به هلاكت رساند.
منابع خبري نيز از بازپس گرفتن مقر دفاع هوايي گردان العتيبه در ريف دمشق توسط ارتش سوريه خبر دادند
در همين رابطه ارتش سوريه توانست يكي از افسران گارد ملي عربستان سعودي را در حومه ادلب به قتل برساند.
نيروهاي امنيتي سوريه همچنين در چند عمليات مشترك توانستند پنج مركز تجمع مهاجمان مسلح را در منطقه باب الحديد در شمال سوريه منهدم و دهها نفر را به هلاكت برسانند.
از سوي ديگر چهار انفجار شديد در منطقه داريا در استان ريف دمشق به وقوع پيوست كه هنوز آماري از تلفات اين انفجارهاي پي درپي منتشر نشده است.
ساير رويدادها
¤ نخست وزير سوريه زيان هاي وارد شده به بخش عمومي و خصوصي ظرف 19 ماه بحران سوريه را سه ميليارد ليره اعلام كرد.
¤ وزير خارجه روسيه در ديدار با كاترين آشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا درباره مسائل مهم بين المللي به ويژه اوضاع سوريه بحث و گفت و گو كرد.
¤ يك روزنامه انگليسي نوشت، فرستاده ويژه سازمان ملل به سوريه در انديشه اعزام 3000 نيروي حافظ صلح به سوريه است.
¤ رئيس جمهور لبنان خواستار بازداشت عناصر ارتش آزاد سوريه در كشورش شد.
¤ روزنامه سوري الوطن از ناخرسندي قطر از سفر اخضر ابراهيمي به دوحه خبر داد.
¤ تروريست هاي مسلح ارتش آزاد سوريه مسجد جامع اموي در حلب را به آتش كشيدند.
¤ معاون دبيركل حزب الله لبنان به سعدالدين حريري رئيس حزب المستقبل درباره عواقب حمايت از گروه هاي تروريستي مسلح در سوريه هشدار داد.
 


مردم عربستان در تظاهرات ضد سلطنتي

خواستار سرنگوني رژيم آل سعود شدند

مردم شرق عربستان با شعار «سرنگون باد رژيم آل سعود» دست به تظاهرات اعتراض آميز زدند.
به گزارش شبكه خبري «پرس تي وي»، تظاهرات در همبستگي با بازداشت شدگان و قربانيان حوادث اخير در مناطق مختلف شرق عربستان ادامه دارد و مردم خواهان محاكمه و مجازات قاتلان فرزندان خود هستند.
بر اساس اين گزارش، صدها تن از مردم شهرهاي «العواميه و القطيف» شنبه شب با برگزاري تظاهرات شبانه، ياد و خاطره قربانيان حوادث اخير را گرامي داشتند.
در اين راهپيمايي كه «وفاداري به شهدا» نام داشت؛ تظاهركنندگان، همبستگي خود را با خانواده افراد بازداشت شده اعلام كردند.
معترضان عربستاني در جريان اعتراضات خود، شعار «سرنگون باد آل سعود» را سر دادند و از اعمال خشونت و سركوبگري آل سعود بر ضد معترضان ابراز خشم و انزجار كردند.
معترضان شيعه با سر دادن شعار « هيهات من الذله»، الشعب يريد اسقاط النظام (مردم خواهان سرنگوني رژيم هستند)، بر ادامه راه شهيدان تاكيد كردند.
به گزارش پرس تي وي به نقل از شاهدان عيني، تظاهركنندگان با حمل تصاوير افراد بازداشت شده خواستار آزادي آنها و «آيت الله نمر» روحاني برجسته شيعي از زندان شدند.
تظاهركنندگان در حالي كه تصوير «عادل اللباد» را به همراه داشتند، آزادي فوري وي را خواستار شدند. اللباد شاعر مردمي شيعه دو روز پيش پس از سرودن قطعه شعري عليه حاكمان رژيم رياض دستگير شد و به زندان مخوف «الدمام» انتقال يافت.
اين در حالي است كه پليس عربستان در ماه هاي اخير به طور تصادفي، برخي از افراد را كه به آنها مظنون است بازداشت و بدون تفهيم اتهام و محاكمه براي مدت زمان طولاني در پشت ميله هاي زندان محبوس مي كند.
گزارش سازمان ها و نهادهاي بين المللي طرفدار حقوق بشر نيز حاكي است كه رژيم عربستان، به طور مداوم انتقادها از دولت را سركوب و منتقدان را به زندان مي افكند.
اما با وجود اين استان نفت خيز «الشرقيه» از دو سال پيش تاكنون به كانون اصلي تظاهرات و اعتراض مردمي عليه رژيم آل سعود تبديل شده است و از آن زمان تاكنون ده ها تن از جوانان شيعي شهيد و مجروح شده اند.
 


زد و خورد خياباني معترضان وال استريت با پليس در لس آنجلس

صدها نفر از مردم لس آنجلس آمريكا در ادامه جنبش اشغال وال استريت در بلوار هاليوود اين شهر تجمع اعتراضي برپا كردند.
به گزارش فارس بلافاصله بعد از شروع تظاهرات تعداد زيادي از خودروهاي پليس در منطقه مستقر شدند و تظاهركنندگان را به محاصره درآوردند.
براساس اين گزارش مقامات پليس لس آنجلس براي كنترل اوضاع از مغازه داران خواستند مغازه هاي خود را تعطيل كنند.
در اين تظاهرات كه عصر روز شنبه برگزار شد طرفداران جنبش اشغال با پرتاب بطري و اشياي ديگر سعي كردند جلوي هجوم نيروهاي پليس ضد شورش لس آنجلس را به جمع تظاهركنندگان بگيرند.
بيش از يك سال از شروع اعتراضات مردم آمريكا به نظام سرمايه داري تحت عنوان «جنبش اشغال وال استريت» و «جنبش 99 درصد» مي گذرد و در اين مدت اين جنبش از نيويورك به بيش از 500 شهر ايالات متحده تسري پيدا كرده است. در اين مدت صدها نفر از طرفداران جنبش اشغال توسط دولت آمريكا دستگير و روانه زندان شده اند.
 


ساكنان تل آويو با تحقير نتانياهو

سيدحسن نصرالله را قهرمان واقعي خواندند

كاربران اسرائيلي در يك نظرسنجي اينترنتي ضمن انتقاد شديد از سران سياسي و نظامي رژيم صهيونيستي به سبب ناتواني در مقابله با پهپاد حزب الله دبيركل حزب الله لبنان را قهرمان واقعي توصيف كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از شبكه تلويزيوني المنار، انبوه نظرات مطرح شده در اينترنت در واكنش به مقاله روزنامه صهيونيستي هاآرتص درباره سرنوشت پهپاد بيانگر تاثير منفي پرواز آن بر صهيونيست ها و بي اعتمادي آنها به مقامات سياسي و نظامي است. كاربران اسرائيلي با عنوان كردن جملاتي مانند، سيد حسن نصرالله قهرمان است. ننگ بر ارتش اسرائيل، شكستي بزرگ براي نيروي هوايي، رسوايي بزرگ براي اسرائيل و فقط گفته هاي حزب الله را باور مي كنيم به تحقير مقامات رژيم صهيونيستي پرداختند.
در بخش ديگري از اين نظرسنجي آمده است، كاربران از مقامات اسرائيلي مي پرسند چگونه يك هواپيما نيمي از مساحت اسرائيل را طي مي كند ولي هيچ كس خبردار نمي شود؟ چرا مقامات تل آويو از جنگ دوم لبنان عبرت نگرفته اند و پشت سر هم غافلگير مي شوند و شكست مي خورند، به نصرالله به خاطر جرأتش تبريك مي گوييم كه بار ديگر به ارتش اسرائيل ضربه زد.
هواپيماهاي شناسايي بر فراز اسرائيل پرواز مي كنند و نتانياهو مي خندد و فقط شعار مي دهد. نگهبانان هم كه در برج مراقبت خوابيده اند.
اين در حالي است كه پرواز پهپاد حزب الله در نزديكي تأسيسات هسته اي ديمونا در اسرائيل همچنان سران رژيم صهيونيستي را دچار چالش كرده است.
به گزارش خبرگزاري ها، كارشناسان نظامي منطقه اعلام كردند هواپيماي بدون سرنشين «ايوب» كه حزب الله به وسيله آن توانست حريم هوايي اسرائيل را نقض كند و به نزديكي تأسيسات ديمونا برسد همچنان داخل اسرائيل را مي لرزاند و مقامات اين رژيم را دچار چالش كرده است. به گفته اين كارشناسان ماموريت اصلي هواپيما، اكتشاف مواضع اسرائيل نبود بلكه آگاهي از توانايي اسرائيل براي رديابي آن بود كه ماموريت خود را در اين باره انجام داد و توانست وارد فضاي امنيتي اسرائيل شود.
در همين رابطه كارشناسان نظامي لبنان گفتند، پهپاد حزب الله قواعد بازي نظامي و موازنه وحشت را تغيير داد و ناكارايي دفاع هوايي رژيم صهيونيستي را به اثبات رساند.
شيخ قبلان نايب رئيس شوراي عالي اسلامي شيعيان لبنان نيز تاكيد كرد، مقاومت با نفوذ به استحكامات دفاع هوايي رژيم صهيونيستي كه همواره به برتري هوايي خود افتخار مي كند پيروزي هوايي بزرگي به ثبت رساند. وي افزود، پرواز اين پهپاد دشمن را سرگردان كرد و در تنگناي بزرگي قرار داد به گونه اي كه باعث شده در تجاوز احتمالي خود بازنگري كند.
خالد البطش از رهبران جنبش جهاد اسلامي فلسطين نيز گفت، ارسال پهپاد «ايوب» دستاوردي بزرگ براي مقاومت لبنان و فلسطين است.
ديگر گروه هاي مقاومت فلسطين نيز در اطلاعيه هاي جداگانه پرواز هواپيماي بدون سرنشين حزب الله بر فراز مناطق اشغالي فلسطين را يك پيروزي بزرگ براي حزب الله و شكستي مفتضحانه براي رژيم صهيونيستي ارزيابي كردند.
اين در حالي است كه رئيس كميته امنيتي و سياسي اسرائيل در تازه ترين اظهارات خود اعتراف كرد اسرائيل توان مقابله با حماس را ندارد.تحليلگران معتقدند نفوذ پهپاد حزب الله به عمق اسرائيل باعث شده كه مقامات اين رژيم به ناتواني در برابر مقاومت حماس و حزب الله اعتراف كنند.
 


بازجويي از دبيركل بزرگترين حزب شيعه در بحرين

وزارت كشور بحرين دبيركل جمعيت وفاق اسلامي اين كشور را براي بازجويي درباره سفر اخيرش به مصر احضار كرد.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از روزنامه الوسط بحرين، شيخ علي سلمان روز گذشته براي بازجويي به اداره كل بازرسي و تحقيقات جنايي وزارت كشور بحرين احضار و درباره ملاقات با شخصيت ها و احزاب سياسي مصر از وي بازجويي شد.
دبيركل جمعيت وفاق اسلامي بحرين كه از بزرگترين احزاب شيعي مخالف رژيم آل خليفه است و هيئت همراهش در سفري چند روزه به مصر با نمايندگان احزاب سياسي مختلف مصر ديدار و گفت و گو كردند.
در اين ديدار احزاب سياسي مصر حمايت كامل خود را از انقلاب بحرين اعلام و بر لزوم تحقق مطالبات مردم و مخالفان بحريني تأكيد كردند.
در جريان اين ديدار شيخ علي سلمان مقامات مصري را در جريان اقدامات سركوبگرانه رژيم آل خليفه كه با همدستي آل سعود صورت مي گيرد قرار داد.
گفتني است مزدوران رژيم آل خليفه طي دو روز اخير به بيش از 50 منطقه در بحرين يورش بردند.
مزدوران رژيم بحرين با محاصره مناطق مختلف به داخل خانه ها گازهاي سمي شليك و سپس شهروندان را بازداشت مي كنند.نظاميان رژيم بحرين همچنان به طور گسترده از گلوله هاي ساچمه اي براي سركوب مردم و متفرق كردن تظاهركنندگان استفاده مي كنند.
آنها معتقدند كه رژيم آل خليفه راهي جز پذيرش مطالبات مردم بحرين را ندارد.
 


بازداشت 600 معدنچي معترض در آفريقاي جنوبي

پليس آفريقاي جنوبي 600 معدنچي معترض را پس از ضرب و شتم روانه بازداشتگاه كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي به نقل از شبكه تلويزيوني آفريقاي جنوبي، 600 معدنچي اعتصابي به دنبال درگيري و تنش هاي شنبه شب در منطقه صنعتي «روستنبرگ» در استان شمال غرب آفريقاي جنوبي توسط پليس دستگير شدند.
براساس اين گزارش، در جريان دستگيري اين افراد كه متهم به تخريب اموال از جمله حمله به پاسگاه پليس و نيز منازل اعضاي اتحاديه معدنچيان شده اند، پليس از گلوله و ماشين هاي آب پاش براي متفرق كردن معترضان استفاده كرد.خشونت هاي كارگري در نزديكي معدن «پلوتونيوم» شركت «انگلو امريكن» در 120كيلومتري شمال غرب ژوهانسبورگ رخ داده است.سخنگوي پليس ژوهانسبورگ نيز روز يكشنبه اعلام كرد كه با استفاده از نارنجك هاي صوتي و گاز اشك آور تجمع كارگران معترض در مقابل مركز پليس را متفرق كرده است.
به گفته سخنگوي پليس 72 تن از معترضان دستگير شدند كه برخي از آنها سلاح گرم به همراه داشتند. اما معترضان ادعاي پليس را رد كردند و گفتند آنها فقط خواستار آزادي 13تن از همكاران خود از زندان بودند.
 


ادامه مخالفت ها با اعطاي جايزه صلح نوبل به اتحاديه اروپا

نظرسنجي يورونيوز نشان مي دهد 64 درصد از اروپايي ها با اهداي جايزه صلح نوبل به اتحاديه اروپا مخالفند.
چند روز پس از اعتراضات گسترده چهره هاي سياسي اروپا نسبت به انتخاب اتحاديه اروپا براي دريافت جايزه صلح نوبل 2012 مردم اين قاره نيز اعلام كردند اروپا لياقت دريافت اين جايزه را نداشت. به نوشته خبرگزاري جمهوري اسلامي، شبكه تلويزيوني يورونيوز كه متعلق به اتحاديه اروپاست روز گذشته نتايج نظرسنجي خود را با اين سؤال كه «آيا با اهداي جايزه صلح نوبل به اتحاديه اروپا موافقيد» منتشر كرد. براساس اين گزارش 64 درصد از شركت كنندگان مخالف انتخاب كميته نروژي يعني اتحاديه اروپا هستند و در اين بين تنها 32 درصد با اين انتخاب موافق اند.
گفتني است، غالب مخالفان در توضيح مخالفت خود اينگونه استدلال مي كنند كه «چگونه اتحاديه اروپا كه سياست هاي اقتصادي آن كشورهاي اروپايي را مدت هاست دچار ناآرامي هاي اجتماعي و شورش كرده مستحق دريافت جايزه صلح نوبل مي شود! بسياري از مخالفان با اينگونه استدلال ها انتخاب اروپا از سوي كميته نروژي داوران را به سخره گرفتند. براي درك بهتر استدلال مخالفان كافي است يادآوري كنيم كه اتحاديه اروپا مدت هاست در كنار آمريكا يك جنگ اقتصادي عليه مردم جمهوري اسلامي ايران راه اندازي كرده است. از طرفي سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) كه آمريكا رهبري آن را برعهده دارد نيز متشكل از نظاميان همين اتحاديه اروپاست كه در جنگ افغانستان و ليبي حضور فعالي داشت و اين روزها نيز بر طبل راه اندازي جنگ در سوريه مي كوبد. نگاهي به اوضاع اسپانيا، پرتغال، يونان و... كه همه روزه شاهد تظاهرات ضد دولتي است، به خوبي نتيجه سياست هاي اقتصادي اتحاديه اروپا را به نمايش مي گذارد.
بنابر اعلام داوران كميته نوبل، اتحاديه اروپا در 60 سال گذشته تلاش هاي زيادي براي برپايي صلح كرده بنابراين مستحق دريافت اين جايزه است. مخالفان اين نكته را نيز يادآور شده اند كه نوبل اكنون تبديل به يك جايزه سياسي شده و اعتبار خود را كاملاً از دست داده است.
 


آغاز مرحله تازه اي از بحران اروپا

شعار مرگ بر رژيم حاكم براي نخستين بار در اسپانيا طنين انداز شد

ده ها هزار نفر از قربانيان سياست هاي اقتصادي دولت اسپانيا با ريختن به خيابان پايتخت براي نخستين بار شعار « مرگ بر رژيم حاكم» سر دادند.
به گزارش خبرگزاري «آسوشيتدپرس» مردم مادريد روز شنبه با برپايي يك راهپيمايي گسترده از شمال تا جنوب اين شهر عليه سياست هاي اقتصادي رياضت طلبانه دولت «ماريانو راخوي» تظاهرات كردند.
«مرگ بر رژيم، جوانان بدون آينده، خانه نداريم، شغل نداريم، حقوق مستمري نداريم، رياضت اقتصادي كافي است، حذف فرصت هاي شغلي كافي است و...» از جمله شعارها و دستنوشته هاي قربانيان سال ها سياست هاي رياضت اقتصادي دولت اسپانيا بود.
اتحاديه اروپا، صندوق بين المللي پول و بانك جهاني به عنوان بانيان اصلي اجراي اين سياست ها نيز از سوي معترضان مورد اعتراض قرار گرفت.
اخيراً اسپانيا نرخ بيكاري در اين كشور را بيش از 25 درصد اعلام و تأكيد كرد براي برون رفت از اين بحران دست به سياست هاي رياضتي بيشتر خواهد زد! سياست هاي رياضتي در كشورهاي بحران زده اروپايي غالباً به شكل اخراج كاركنان دولتي، افزايش شديد ماليات و كاهش هزينه هاي عمومي صورت مي گيرد.
خبرگزاري جمهوري اسلامي نيز با اشاره به خبر برگزاري اين تظاهرات نوشت، معترضان خشمگين با حركت به سمت نهادهاي قدرت، دفتر اتحاديه اروپا، كنگره نمايندگان و بانك مركزي اسپانيا اين مراكز را «مقصران واقعي بحران» حاكم بر كشورشان معرفي كردند.
معترضان همچنين اقدام به انتشار بيانيه اي كردند كه در آن تصريح شده است دولت اسپانيا نبايد بدهي هاي خود را از جيب مردم بدهد.
در اين بيانيه آمده:«ما خواهان توقف بازپرداخت بدهي ها تا زمان انجام يك حسابرسي مردمي هستيم، همچنين خواستار تأسيس يك بانك عمومي، توقف فوري خصوصي سازي، لغو اصلاحات قانون كار و مورد پيگرد قرار گرفتن مديران سياسي و اقتصادي هستيم.»
گفتني است، شدت بحران اقتصادي در اسپانيا به جايي رسيده كه گروهي از مردم اين كشور تنها راه نجات از اين وضع را جدا شدن از اين كشور و استقلال طلبي مي دانند. در همين رابطه مركز مطالعات فكري متعلق به دولت ايالت «كاتولونيا» در اسپانيا نظرسنجي در اين منطقه انجام داده كه نشان مي دهد 74 درصد از مردم آن خواستار استقلال از اسپانيا هستند!
 


اعتراض گسترده ضددولتي در خيابان هاي پرتغال

پرتغالي هاي خشمگين از سياست هاي رياضتي با برپايي تظاهرات ضددولتي نخست وزير اين كشور را «دزد» خواندند.
تشديد سياست هاي رياضت اقتصادي از سوي دولت و بي توجهي به اعتراضات پي درپي مردمي در پرتغال، بار ديگر هزاران نفر از مردم اين كشور اروپايي را به خيابان ها كشاند.
آنطور كه خبرگزاري «آسوشيتدپرس» نوشته، روز شنبه مردم «ليسبون» با حمل تصاوير نخست وزير كشورشان وي را دزدي خواندند كه براي پرداخت بدهي هاي خود دست به جيب مردم كرده است.
اين تظاهرات كه در اعتراض به بيكاري حاصل از اجراي سياست هاي رياضت اقتصادي و مقابل ساختمان پارلمان برگزار شد با حضور گسترده نيروهاي امنيتي و بدون وقوع خشونت به پايان رسيد.
تظاهركنندگان پرتغالي اعلام كردند براي وادار ساختن دولت به منظور قطع همكاري با تروئيكاي اروپا و در نتيجه توقف اجراي طرح رياضت اقتصادي 14 نوامبر (24 آبان) يك اعتصاب سراسري برگزار خواهند كرد. پرتغال نيز همچون اسپانيا و يونان به شدت از بحران بدهي و بيكاري رنج مي برد و براي رهايي از اين وضع تاكنون راهي جز فشار به قشر متوسط به پايين جامعه نيافته است!
بحران در سوئيس
بحران اقتصادي بر كشور سوئيس كه مركز معتبرترين و بزرگترين بانك هاي جهان است نيز سايه افكنده است.
فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه در اين باره نوشت: سايه سنگين بحران اقتصادي اكنون بر فراز «يو بي اس» بزرگترين بانك سوئيس قرار گرفته چرا كه خبر مي رسد اين بانك براي فرار از فشارها به دنبال اخراج دست كم 10 هزار نفر از كاركنان خود است.
اين گزارش به نقل از منبع نزديك به مديريت بانك بزرگ «يو بي اس» مي افزايد، طرح تعديل نيرو شامل كاركنان بخش فن آوري اطلاعات مي شود و از قرار معلوم 30 اكتبر جزئيات بيشتر اين طرح اعلام خواهد شد.
بانك «يو بي اس» سوئيس ژوئن گذشته اعلام كرد 63 هزار و 520 نيروي كار در سراسر جهان دارد كه 22 هزار و 500 نفر آنها در سوئيس مشغولند.
گفتني است، سرايت بحران اقتصادي اروپا به بانك هاي سوئيس مسئله عجيبي نيست و اين موضوع براساس نظريه «وابستگي متقابل» قابل تبيين است.
 


ترور رئيس جمهور موريتاني نافرجام ماند

منابع خبري از سوءقصد به جان رئيس جمهور موريتاني وانتقال وي براي مداوا به خارج از اين كشور خبر دادند.
به گزارش شبكه خبري بي بي سي، خبرگزاري رسمي موريتاني، شنبه شب با اعلام اين خبر، خاطرنشان كرد كه پس از شليك اشتباهي يك گشتي نظامي به كاروان حامل رئيس جمهور «محمد ولد عبدالعزيز» 55 ساله دچار جراحات مختصري شده است.
بر پايه اين گزارش، «حمدي ولد محجوب» وزير ارتباطات موريتاني در گفت وگو با رويتر با تأييد خبر حمله به كاروان رئيس جمهور اظهار داشت كه وي براي مداوا به كشور فرانسه منتقل خواهد شد.
اين در حالي است كه منابع خبري موريتاني تاكنون جزئيات حمله به كاروان رئيس جمهور و نحوه مجروح شدن وي را فاش نكرده اند.
از سوي ديگر منابع غير رسمي در موريتاني، حمله يك گشتي نظامي به محمد ولد عبدالعزيز را عمدي و اقدامي براي ترور كردن وي عنوان كردند.
محمد ولد عبدالعزيز رئيس جمهور كنوني موريتاني كه غرب از آن به عنوان ديوار مستحكم در مقابل فعاليت اسلامگرايان در آفريقا حمايت مي كند، در سال 2008 ميلادي طي يك كودتاي نظامي، دولت قانوني اين كشور را ساقط كرد.
رئيس جمهور 55 ساله موريتاني در يك انتخابات فرمايشي و با حمايت غرب و كشورهاي مرتجع عربي و سركوب مخالفان خود توانست در سال 2009 ميلادي پايه هاي حكومت خود را به عنوان رهبر اين كشور مستحكم كند.در جريان جنبش بيداري اسلامي، موريتاني نيز همانند بسياري از كشورهاي عربي دستخوش تظاهرات و ناآرامي شد، اما معترضان به شدت سركوب شدند.
 


32 روز مانده به انتخابات رياست جمهوري

رأي دهندگان آمريكايي: نه اوباما ، نه رامني

ورود دولت آمريكا به اقتصاد و زندگي خصوصي مردم، طرفداران احزاب جمهوريخواه و دموكرات را كاهش داده است.
شبكه تلويزيوني فرانس 24، همزمان با نزديك شدن به زمان انتخابات رياست جمهوري آمريكا گزارش داد، شماري از طرفداران سابق دو حزب دموكرات و جمهوريخواه آمريكا از آنها فاصله گرفته و ديگر گرايشي به آنها ندارند.
به اعتقاد اين گروه، ورود دولت به اقتصاد و زندگي خصوصي مردم باعث دلسردي و بي اعتمادي آنها شده بنابراين قصد مشاركت در انتخابات را ندارند. اين گروه از مردم معتقدند تفاوت زيادي بين نامزدهاي دو حزب وجود ندارد.
ششم نوامبر (16 آبانماه) باراك اوباما، رئيس جمهور فعلي آمريكا و نماينده دموكرات ها و «ميت رامني»، نماينده جمهوريخواهان براي تصدي پست رياست جمهوري به رقابت خواهند پرداخت.
اظهارات اين دو و معاونان آنها در جريان چند مناظره اخير نشان مي دهد تشخيص مردم آمريكا مبني بر اينكه تفاوتي بين دو نامزد اصلي انتخابات آمريكا وجود ندارد كاملا صحيح است.
به عنوان مثال چند روز پيش «جو بايدن»، معاون اوباما در جريان مناظره همراه با مشاجره اي كه با «پل رايان»، معاون ميت رامني داشت به صراحت اعلام كرد، نياز امروز دولت آمريكا راه اندازي يك جنگ زميني ديگر در خاورميانه است.
تا پيش از اين عده اي فقط جمهوريخواهان را تندروهاي طرفدار جنگ مي دانستند اما اظهارات معاون اوباما نشان داد، دموكرات ها نيز به دنبال جنگ هستند اما همانطور كه بايدن اذعان داشت، امكان آن را ندارند.
اجراي رياضت هاي اقتصادي با هدف غلبه بر بحران، يكي ديگر از عواملي است كه باعث نارضايتي مردم آمريكا از احزاب اصلي اين كشور شده است.
«كالب ماپين»، از فعالان «مركز اقدام بين المللي» در همين رابطه اظهار داشت: مردم از تدابير رياضتي كه آمريكا به دنبال آن است ناراضي اند و در صورت اجراي آن همچون مردم اروپا ساكت نخواهند نشست. به گفته اين فعال سياسي، دولت آمريكا به خاطر نزديك شدن به زمان انتخابات اجراي اين سياست ها را به طور كامل آغاز نكرده و قصد دارد پس از گذشتن از اين برهه مانند دولت هاي اروپايي آن را در دستور كار قرار دهد.
وي همچنين اظهار داشت: دولت آمريكا با كاهش كوپن هاي غذايي ميليون ها آمريكايي و افزايش شهريه هاي دانشجويي اجراي اين تدابير را آغاز كرده بود اما انتخابات ماه نوامبر ادامه اين سياست ها را موقتا متوقف كرد.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14