(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 26 مهر 1391 - شماره 20334

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رهبر انقلاب در ديدار نخبگان و مسئولان خراسان شمالي:
دشمن كوچك تر از آن است كه ملت ايران را به زانو درآورد
درپرتو وحي
در حاشيه سفر آقا
ختم 6 ميليون صلوات شكرانه
ديدار سرزده رهبر معظم انقلاب با آيت الله مهمان نواز
حدود اختيارات رئيس جمهور در مركز پژوهش ها بررسي مي شود
بوستون گلوپ:
تحريم ها تاثيري در عزم ملت ايران نداشته است
دانشجو:
دانشگاه آزاد به سمت حذف كنكور و تفكيك جنسيتي حركت مي كند
حمايت جنبش عدم تعهد از عضويت فلسطين در سازمان ملل
ديروز طي مراسم باشكوهي
2 شهيد گمنام در دانشگاه علوم و تحقيقات آزاد تدفين شدند
اخبار ادبي و هنري
تشييع پيكر مطهر شهدا در شهرهاي كشور
براي نخستين بار در كشور صورت گرفت
افتتاح كتابخانه ديجيتال گويا در زنجان
در انديمشك و گنبدكاووس
شيعه و سني اهانت به پيامبر اعظم را محكوم كردند
از سوي سازمان انتقال خون اعلام شد
رشد 7/6 درصدي فعاليت هاي خون گيري در ايران
مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
كشور 72 هزار مسجد كم دارد
يك مقام مسئول:
عرضه ارز در مركز مبادلات براي صادركنندگان توجيه ندارد
برداشت مركبات از باغات گيلان آغاز شد


رهبر انقلاب در ديدار نخبگان و مسئولان خراسان شمالي:

دشمن كوچك تر از آن است كه ملت ايران را به زانو درآورد

رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز در ديدار «برگزيدگان قشرها و صنوف مختلف»، و مسئولان اداري استان خراسان شمالي، با اشاره به خدعه تبليغاتي ـ سياسي رسانه هاي غربي درباره علت فشارها بر ايران تأكيد كردند: بر خلاف دروغهاي مكرر غربي ها، ما ميز مذاكره درباره مسائل گوناگون از جمله هسته اي را ترك نكرده بوديم كه به آن بازگرديم، آنها در واقع تسليم شدن ملت ايران را دنبال مي كنند اما، كوچكتر از اين حرفها هستند.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي، خدمتگزاري به مردم را، افتخاري حقيقي دانستند و افزودند: بزرگان اهل معرفت، ضمن تأكيد فراوان به ذكر و عبادات و توكل، گاه خدمت به مردم را به عبادات ديگر ترجيح مي دادند.
شكر نعمت خدمتگزاري
ايشان همه خدمتگزاران به مردم را اعم از مسئولان و مديران كشور و كساني كه در شكلهاي غير رسمي به اقتصاد و فرهنگ و دين مردم خدمت ميكنند، به شكر اين لطف الهي توصيه كردند و افزودند: در خدمتگزاري، به همه مردم نگاه يكسان داشته باشيد و تفاوتي ميان هيچكس قائل نشويد.
رهبر انقلاب همت بلند و مضاعف در خدمتگزاري را موجب بركات بيشتر برشمردند و افزودند: همت مضاعف نيازمند كار مضاعف است ضمن اينكه كار مضاعف در پركاري خلاصه نمي شود بلكه به معناي «كار كيفي، دقيق، برنامه ريزي شده، كارشناسي شده، مستمر، پيگير و همراه با مشورت» است.
حضرت آيت الله خامنه اي، با اشاره به نياز جدي كشور به كار و تلاش خاطر نشان كردند: دشمن هرگاه، ضعفي را در كشور احساس كند روحيه مي گيرد و آماده هجوم و فشار مي شود و هر وقت كار و حركت موثر و بزرگي را ببيند با نااميدي درصدد تحت شعاع قرار دادن آن بر مي آيد بنابراين، همه بويژه مديران و مسئولان كشور با كار و تلاش بي وقفه، روحيه اميد و نشاط را در جامعه تقويت كنند.
ايشان در همين زمينه بار ديگر اين واقعيت را خاطر نشان كردند كه: هر حركتي كه نشان دهنده يأس و خستگي و اختلاف باشد بدون ترديد به ضرر «مصالح كشور و پيشرفت و عزت ملي» است.
دستمان در مقابل دشمن پر است
رهبر انقلاب، رشد و پيشرفت دهها برابري ايران در سي و سه سال اخير را كه به رغم همه فشارها، تهديدها و توطئه هاي دشمنان صورت گرفته نشان دهنده وجود يك نيروي «دروني، سازنده و حقيقي در كشور» دانستند و افزودند: اين واقعيت مشهود و انكار ناپذير، نشان مي دهد كه ما در مقابله با دشمنان، دستمان پر است و مي توانيم بر آنها غلبه كنيم.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به پيشرفت خوب در ادبيات مقابله با زورگويان جهاني افزودند: يكي از عرصه هاي پيكار با دشمنان، عرصه حرف زدن هاي بين المللي است كه مسئولان ما امروز در پشت ميز مذاكرات گوناگون و تريبون ها، حرف هاي پخته، جامع، جالب و درست ميزنند.
ايشان با يادآوري تسلط صهيونيست ها بر اغلب رسانه هاي غربي و اروپايي افزودند: اين رسانه ها بگونه اي خبر سازي، جهت سازي و تلقين مي كنند كه حتي سياستمداران غربي نيز تحت تأثير القائات آنها قرار مي گيرند كه اين نكته مهمي است.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به تبليغات رايج در رسانه هاي غربي ـ صهيونيستي افزودند: آنها در يك خدعه و تقلب تبليغاتي، مدام مي گويند علت فشارها به ايران وادار كردن جمهوري اسلامي به بازگشت به پاي ميز مذاكره است اما ما ميز مذاكره درباره مسائل گوناگون از جمله هسته اي را چه زماني ترك كرده بوديم كه حالا برگرديم؟
ايشان افزودند: هدف واقعي كساني كه اين فرمول تبليغات سياسي را دنبال مي كنند، تسليم شدن ملت ايران در پاي ميز مذاكرات است و ما به آنها مي گوييم: شما كوچكتر از آن هستيد كه ملت مبارز، بصير و آگاه ايران را در مقابل خواسته هاي خود به زانو در آوريد.
رهبر انقلاب افزودند: مقامات اروپايي همچنان در فضاي قرن نوزدهم و دوران زورگويي هاي استعماري بسر مي برند اما بدانند كه تسليم نشدن ملت و مسئولان ايران در مقابل زورگويي ها، همچنان آنان را با مشكلات فراوان مواجه خواهد كرد.
استحكام دروني موجب قوت
و استحكام ظاهري
رهبر انقلاب استحكام دروني را موجب قوت و استحكام ظاهري خواندند و افزودند: به علت همين استحكام، امروز سخن نوي جمهوري اسلامي، از جمله مردم سالاري و مقابله با زورگويي، بر حركت ملتها تأثيرگذار شده و همين مسئله مستكبران را دستپاچه كرده است كه اين روند به فضل الهي ادامه خواهد داشت.
توصيه به مسئولان استان خراسان شمالي
ايشان همچنين در بخش ديگري از سخنانشان، مسئولان استان خراسان شمالي را به برنامه ريزي و تلاش مستمر براي ارتقاي وضع عمومي استان فراخواندند و افزودند: ظرفيت هاي خوب انساني، طبيعي و اقليمي خراسان شمالي، نشان مي دهد اين منطقه در صورت «برنامه ريزي، همت و كار بي وقفه مسئولان و همراهي مردم»، ميتواند جزو ده استان برتر كشور قرار گيرد و زندگي شايسته اي را براي مردم با ايمان و صادق خراسان شمالي رقم بزند.
رهبر انقلاب، پيگيري مسئولان، تعيين مقطع زماني مشخص براي تحقق برنامه ها و اولويت بندي را از ضروريات پيشرفت خراسان شمالي برشمردند و افزودند: با توجه به زمينه هاي مساعد موجود، كشاورزي مهم ترين اولويت اين استان است.
حضرت آيت الله خامنه اي يكپارچه سازي زمين هاي كشاورزي را گامي موثر در پيشرفت استان خواندند و افزودند: «صنعتي و مدرن شدن» كشاورزي و باغداري، ايجاد صنايع تبديلي و ساختار سازي براي توزيع و بازرگاني، شتاب توسعه استان را مضاعف خواهد كرد.
توجه به صنعت، برنامه ريزي براي استفاده از ظرفيت فراوان گردشگري استان بهره مندي از مزيت قرار گرفتن استان در مسير ميليون ها زائر حرم امام هشتم عليه السلام، و تمركز بر مسائل تحقيقاتي و پژوهشي از ديگر نكاتي بود كه رهبر انقلاب براي پيشرفت و توسعه خراسان شمالي و حل مشكلات اين منطقه به مسئولان توصيه كردند.
در ابتداي اين ديدار آقايان:
دكتر عاشوري ـ رئيس دانشگاه فردوسي مشهد و استاد نمونه كشوري
محمود اسدي ـ رئيس شوراي اصناف بجنورد
گلدي آخوند كمالي ـ از بزرگان و متنفذين اهل سنت استان خراسان شمالي
دكتر جعفري ـ آزاده و نماينده مجلس شوراي اسلامي
دكتر حجت الله رباني نسب ـ رئيس مركز تحقيقات كشاورزي استان خراسان شمالي و پژوهشگر برتر
و احمدي بيغش ـ استاندار خراسان شمالي
بر اين محورها و نكات تأكيد كردند:
آمادگي همه جانبه مردم استان براي حضور در عرصه هاي پيشرفت اقتصادي ـ اجتماعي ـ فرهنگي و سياسي
انتقاد از تغييرات سريع مديريتي در سطح استان
تخصيص بودجه هاي تصويب شده براي اشتغال و سرمايه گذاري براي حل مشكل بيكاري
همراهي بازاريان، پيشه وران و اصناف با مردم در قبال بدخواهي هاي دشمنان
تقويت زنجيره هاي تأمين و توزيع كالا، ترويج مصرف محصولات ايراني و ضرورت توجه شهرداريها به گسترش فضاهاي تجاري استان
حضور مشتاقانه اهل سنت در مراسم استقبال و ديگر ديدارهاي رهبر انقلاب در سفر به استان
تأكيد بر برادري و اتحاد شيعه و سني و مقابله با هرگونه اختلاف افكني مذهبي و قومي
توسعه متوازن و زيرساختي استان
سرمايه گذاري ويژه در بخش كشاورزي بعنوان يكي از اركان اقتصاد مقاومتي
توجه به مزيت هاي كشاورزي استان
تدوين سند راهبردي توسعه استان
پيگيري پروژه هاي مهر ماندگار، مسكن مهر و مصوبات سفرهاي استاني دولت
و تكميل راهها و محورهاي مواصلاتي و پروژه هاي آب رساني، گاز رساني و انتقال برق.
 


درپرتو وحي

استقامت كنيد
اما طغيان نكنيد!
قرآن عظيم:
پس همانطور كه فرمان يافته اي، استقامت كن و همينطور كساني كه با تو به سوي خدا آمده اند (بايد استقامت كنند) و طغيان نكنيد كه خدا كارهايي را كه مي كنيد، مي بيند.
سوره هود
آيه 112
 


در حاشيه سفر آقا

ختم 6 ميليون صلوات شكرانه

به شكرانه حضور رهبر معظم انقلاب در استان خراسان شمالي مراسم ختم 6 ميليون صلوات در اين استان برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري اهل بيت(ع)- «ابنا» روابط عمومي آموزش و پرورش خراسان شمالي اعلام كرد: فرهنگيان و دانش آموزان بجنوردي به شكرانه اين حضور معنوي و پرفيض مراسم ختم 6 ميليون صلوات براي سلامتي امام زمان(عج) و سلامتي رهبر فرزانه انقلاب اسلامي برگزار كردند.
مراسم نمادين اين برنامه در يكي از دبستان ها با برپايي دعاي توسل و آش نذري با حضور دانش آموزان و فرهنگيان در نمازخانه اين آموزشگاه برگزار شد.
هيات دولت امروز در حضور رهبر انقلاب تشكيل جلسه خواهد داد تا مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به استان خراسان شمالي را مورد تصويب قرار دهد. به گزارش ايرنا از بجنورد، استاندار خراسان شمالي گفت: در سفر رهبر معظم انقلاب به اين استان مصوبات خوبي در بخش هاي فرهنگي، اقتصادي و زيرساختي پيشنهاد شده كه در صورت تصويب در نشست هيات دولت اجرايي مي شود. محمود احمدي بيغش تصريح كرد: اجراي كامل مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب اسلامي غبار محروميت را از چهره اين استان خواهد زدود.
يكي از متنفذين اهل سنت خراسان شمالي گفت: اهل سنت فرمايش هاي رهبري را آويزه گوش و نصب العين خود قرار داده اند. به گزارش باشگاه خبرنگاران، آخوند گلدي كمالي در ديدار مديران و برگزيدگان خراسان شمالي با رهبر معظم انقلاب افزود: اهل سنت اين منطقه در عرصه هاي مختلف بويژه جنگ تحميلي و جلوگيري از غائله تركمن از نظام اسلامي و ارزش هاي آن دفاع كردند.
اين روحاني اهل سنت تاكيد كرد: ما حمايت قاطع خود را از نظام و دولت اعلام مي داريم و تا آخر در كنار رهبر و نظام اسلامي خواهيم بود.
مديرعامل صندوق بازنشستگي كشوري گفت: همزمان با سفر مقام معظم رهبري به خراسان يك هزار سهميه سفرهاي زيارتي به بازنشستگان اختصاص پيدا كرد. به گزارش خبرگزاري فارس، عطاريان افزود: اين تعداد سهميه علاوه بر سهميه اي است كه هر استان از سفرهاي زيارتي و سياحتي دارد. وي تصريح كرد: اين افراد پس از ثبت نام بلافاصله ظرف يك ماه به شهرهاي زيارتي مشهد، قم، شيراز و ديگر شهرهاي كشور به اتفاق يك همراه اعزام خواهند شد.
 


ديدار سرزده رهبر معظم انقلاب با آيت الله مهمان نواز

رهبر معظم انقلاب اسلامي با آيت الله حبيب الله مهمان نواز نماينده مردم خراسان شمالي در مجلس خبرگان رهبري به صورت سرزده ديدار كردند.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي با حضور در بيت آيت الله مهمان نواز كه از سال 59 به مدت 32 سال امام جمعه بجنورد هستند، از ايشان عيادت كردند.
در اين ديدار كه در فضايي آكنده از معنويت و صميميت برگزار شد، خانواده آيت الله مهمان نواز نيز حضور داشتند.
 


حدود اختيارات رئيس جمهور در مركز پژوهش ها بررسي مي شود

رئيس مركز پژوهش هاي مجلس از بررسي طرح تعيين حدود اختيارات رئيس جمهور در اين مركز خبر داد.
كاظم جلالي نماينده مردم شاهرود و رئيس مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس، با اشاره به تهيه پيش نويس طرح حدود و اختيارات رئيس جمهور در مركز پژوهش ها، گفت: طرح تعيين حدود اختيارات رئيس جمهور در حال بررسي در مركز پژوهش هاي مجلس است.
وي گفت كه درباره طرح تعيين حدود اختيارات رئيس جمهور، رئيس جمهور فعلي و سابق مباحثي را مطرح كرده بودند.
 


بوستون گلوپ:

تحريم ها تاثيري در عزم ملت ايران نداشته است

روزنامه بوستون گلوپ در يادداشتي نوشت تحريم ها تاثيري در عزم ملت ايران نداشته است.
ميلت لون اشتاين در يادداشتي كه بوستون گلوپ آن را منتشر كرد نوشت: چرا بايد انتظار داشته باشيم كه تحريم هاي ما عليه ايران تاثيرگذار باشند؟
وي با برشمردن نمونه هايي از تحريم هاي غرب عليه كشورهاي مستقل چون كوبا ادامه داد: نيم قرن تحريم عليه كوبا تاثيري نداشته است و چرا بايد انتظار داشته باشيم تحريم ها عليه ايران بيشتر از تحريم ها عليه كوبا اثر گذاشته باشد.
ميلت لون اشتاين ادامه داد: سؤال اين است كه اين تحريم ها چه دستاوردي داشته است جز اين كه عزم ايران براي توسعه توان هسته اي را افزايش داده است؟
 


دانشجو:

دانشگاه آزاد به سمت حذف كنكور و تفكيك جنسيتي حركت مي كند

رئيس دانشگاه آزاد اسلامي با اشاره به سياست دانشگاه براي حذف كنكور، گفت: به دنبال حذف كنكور در برخي مقاطع و تفكيك جنسيتي هستيم.
دكتر فرهاد دانشجو در حاشيه مراسم تشييع دو شهيد گمنام در واحد علوم تحقيقات در جمع خبرنگاران با بيان اين كه دانشگاه آزاد به دنبال حذف كنكور در برخي مقاطع است، گفت: دانشگاه آزاد اين توان را دارد كه آزمون هاي دوره هاي كارداني، كارشناسي پيوسته و ناپيوسته را حذف كند.
وي افزود: به دنبال اخذ مجوز از وزارت علوم براي حذف آزمون كارشناسي ناپيوسته هستيم.
رئيس دانشگاه آزاد اسلامي در خصوص سياست دانشگاه براي ايجاد واحدهاي تك جنسيتي، گفت: امكان ايجاد مجتمع هاي جداگانه براي خواهران وجود دارد.
وي افزود: البته حدود 9-8 سال است كه واحدهاي تك جنسيتي در برخي از واحدها از جمله اصفهان وجود داشته است و اخيرا نيز واحد دماوند به اين صورت است.
دانشجو با اشاره به تخصيص وام به دانشجويان دوره دكتري، گفت: به دنبال تخصيص وام به دانشجويان ارشد نيز هستيم كه اميدواريم تا سال آينده بتوانيم اين امر را محقق كنيم.
 


حمايت جنبش عدم تعهد از عضويت فلسطين در سازمان ملل

سفير و نماينده دائم كشورمان نزد سازمان ملل گفت: جنبش عدم تعهد در چارچوب حق مردم فلسطين براي تعيين حق سرنوشت و استقلال از عضويت فلسطين در سازمان ملل حمايت مي كند.
محمد خزاعي سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل متحد در نيويورك در جلسه شوراي امنيت اين سازمان تاكيد كرد، جمهوري اسلامي ايران راه خروج از بحران كنوني در سوريه را تقويت پروسه سياسي مسالمت آميز در اين كشور تحت نظارت منطقه اي و بين المللي و برقراري گفت وگوي ملي بين مخالفان و حكومت سوريه در جهت ايجاد روند سياسي مسالمت آميز مي داند.
وي كه در خصوص وضعيت خاورميانه سخن مي گفت، شرايط سياسي و امنيتي فعلي در خاورميانه را حساس و خطرناك خواند و افزود: اكنون بيشتر تهديدات در اين منطقه ناشي از تروريسم، افراط گرايي، نظامي شدن و وجود زرادخانه هسته اي رژيم صهيونيستي است و در اين شرايط هرگونه اشتباه محاسبه، تصميم غلط و مداخله نظامي تنها باعث افزايش افراط گرايي، تروريسم و درگيري هاي فرقه اي مي شود.
محمد خزاعي با حساس خواندن شرايط كنوني سوريه خاطرنشان ساخت: جمهوري اسلامي ايران معتقد است كه هرگونه مداخله نظامي خارجي عليه سوريه تنها بحران را بدتر مي كند و باعث گسترش ناامني در ديگر كشورهاي منطقه مي شود.
وي تاكيد كرد: بنابراين معتقد است راه خروج از بحران كنوني در سوريه در تقويت پروسه سياسي مسالمت آميز جامع تحت ترتيبات نظارتي منطقه اي و بين المللي با هدف توقف دشمني بين طرف ها و برقراري گفت وگوي ملي بين مخالفان و حكومت سوريه در جهت ايجاد روند سياسي مسالمت آميز است.
سفير و نماينده دائم كشورمان با اشاره به گفت وگوهاي اخضر ابراهيمي با مقامات كشورمان اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران در چارچوب آنچه گفته شد از اقدامات اخضر ابراهيمي حمايت خواهد كرد.
رئيس دفتر هماهنگي جنبش عدم تعهد همچنين طي سخناني مواضع و ديدگاه هاي اين جنبش را در مورد آخرين تحولات فلسطين تشريح و نگراني شديد خود را از شرايط جاري در سرزمين هاي اشغالي بويژه كرانه باختري و نوار غزه ابراز كرد.
محمد خزاعي افزود: جنبش عدم تعهد متعهد به تداوم كمك به مردم فلسطين در جهت تحقق خواسته هاي مشروع و حقوق مسلم آنها در چارچوب احترام و عدالت براي تعيين حق سرنوشت در كشور مستقل فلسطيني است.
سفير و نماينده دائم كشورمان حمايت جنبش عدم تعهد از درخواست فلسطين براي عضويت در سازمان ملل را در چارچوب حق مردم فلسطين براي تعيين حق سرنوشت و استقلال آنها دانست و از اينكه همه تلاش هاي انجام شده توسط گروه هاي بين المللي و منطقه اي از جمله گروه چهارجانبه (سازمان ملل، روسيه، اتحاديه اروپا و آمريكا) نتوانسته پيشرفتي داشته باشد و با ممانعت فلسطين روبرو شده است، ابراز تاسف كرد.
 


ديروز طي مراسم باشكوهي

2 شهيد گمنام در دانشگاه علوم و تحقيقات آزاد تدفين شدند

 مراسم تشييع و تدفين دو شهيد گمنام ديروز با شكوه تمام در واحد علوم و تحقيقات و در بلنداي شمال غرب تهران برگزار شد.
در اين مراسم كه با حضور مسئولان دانشگاه آزاد و جمع كثيري از دانشجويان و اساتيد و اقشار مختلف مردم برگزار شد خسرو دانشجو رئيس دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقيقات تاكيد كرد:
امروز به بركت خون شهدا، فضاي دانشگاه ها آكنده از عشق و محبت شده است؛ خاكسپاري اين شهداي عزيز در واحد علوم و تحقيقات، وظيفه ما و مسئولان را سنگين تر خواهد كرد.
وي با بيان اين كه از اين پس بركت حضور شهدا در دانشگاه آزاد اسلامي شامل حال ما خواهد شد و آنها به ياري ما خواهند آمد، گفت: ما نيز وظيفه داريم با پيروي از رهبر معظم انقلاب در مسيري كه مطلوب شهداست قدم برداريم.
رئيس دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقيقات تاكيد كرد: به بركت وجود شهداي عزيز، اجازه نمي دهيم جريان فتنه و هر جريان ديگري ما را از مسير راهنمايي شده توسط رهبر معظم انقلاب دور كند.
 


اخبار ادبي و هنري

وزارت ارشاد به فيلم هتاك پروانه نمايش نمي دهد
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به فيلم سينمايي «يك خانواده محترم» پروانه نمايش نمي دهد. مهدي عظيمي سرپرست اداره كل نظارت و ارزشيابي در گفت و گو با فارس گفت: در اين هفته درخواست پروانه نمايش فيلم «يك خانواده محترم» را به اداره كل نظارت و ارزشيابي ارائه دادند، اما طبق قانون ما به فيلمي كه مراحل قانوني براي دريافت پروانه ساخت را طي نكرده است، نمي توانيم پروانه نمايش ارائه دهيم و اين فيلم مورد بررسي شورا قرار نمي گيرد.
وي در خاتمه افزود: اداره كل نظارت و ارزشيابي از ارائه پروانه نمايش به فيلم«يك خانواده محترم» معذور است.
فيلم سينمايي «يك خانواده محترم» به كارگرداني مسعود بخشي فيلمي ضد ايراني است كه در جشنواره كن به نمايش درآمد و در جشنواره ابوظبي نيز حضور دارد. اين فيلم پس از نمايش در جشنواره كن با واكنش هاي زيادي مواجه شد.
انتقاد سلحشور از تحريف مصاحبه اش توسط ايران
فرج الله سلحشور گفت: «شبكه خبري ايران» مصاحبه مرا در خصوص روزنامه كيهان ناقص و تحريف شده منتشر كرد.
فرج الله سلحشور در گفت و گو با «خبرگزاري آنا» درباره مصاحبه خود با يك سايت دولتي گفت: «چندي پيش كاريكاتوري در يكي از نشريات وابسته به مؤسسه كيهان منتشر شده بود كه آقاي حسين شريعتمداري به موقع با آن برخورد كرد و من از برخورد ايشان در زمان مصاحبه مطلع نبودم.»
وي افزود:«خبرنگار شبكه خبري ايران كه بعدها متوجه شدم وابسته به مجموعه روزنامه ايران است، با من تماس گرفت و از مصاحبه اي مفصل فقط بخشي را منتشر كردند كه حاصل آن القاي منظوري است كه آن مجموعه مي خواهد و نه حرف هاي من است.»
سلحشور تصريح كرد:«من در آنجا گفته بودم آقاي حسين شريعتمداري سال هاست كه با همه فتنه ها درافتاده، انسان صالح و سالمي است و حامي انقلاب و دشمن ستيز است و ان شاءالله اين موضوع را درست درك كند و موضع خوبي مي گيرد و سعي مي كند برخورد عاقلانه اي كند. اين همه منظور و چكيده صحبت من بود.»
وي تأكيد كرد:«اما متاسفانه اين رسانه با گزينش قسمتي از صحبت هاي من آن را به صورتي كاملا مغرضانه منتشر كرد. من اگر مي دانستم كه شبكه ايران وابسته به روزنامه ايران است اصلا مصاحبه نمي كردم چراكه مواضع روزنامه ايران براي من كاملا شناخته شده است.» وي تأكيد كرد: «به صراحت مي گويم مواضع اين روزنامه كاملا منافقانه است؛ رسانه اي كه از مصاحبه اي طولاني فقط بخشي را براي مقاصد دلخواه خود منتشر مي كند اخلاق رسانه اي ندارد و در رساندن مطلب به مخاطب خيانت مي كند.»
يادمان زنده ياد طاهره صفارزاده در حوزه هنري برگزار مي شود
يادمان چهارمين سالگرد كوچ عارفانه بانوي انديشه و بيداري، زنده ياد دكتر طاهره صفارزاده با عنوان «رهگذر مهتاب» روز چهارشنبه سوم آبان در تالار حوزه هنري برگزار مي شود.
در اين مراسم جمعي از شاعران و نويسندگان همچون علي موسوي گرمارودي، مهديه الهي قمشه اي، غزل تاجبخش، علي محمد مودب و... حضور خواهند داشت.
اين مراسم كه با حضور خانواده صفارزاده برگزار مي شود، علاوه بر سخنراني، برخي از شاعران به شعرخواني خواهند پرداخت.
 


تشييع پيكر مطهر شهدا در شهرهاي كشور

سرويس شهرستان ها-
همزمان با سالروز شهادت جواد الائمه(ع) مردم ولايتمدار در شهرهاي مختلف پيكر پاك شهداي لاله گون خود را به خاك سپردند.
براساس گزارش خبرنگار كيهان از آق قلا طي آيين باشكوهي و با حضور مسئولان استاني و مردم شهيدپرور آق قلا پيكر مطهر 3 تن از شهيدان گمنام 8 سال دفاع مقدس تشييع و به خاك سپرده شد.
به گزارش خبرنگار ما از اصفهان همزمان با سالروز شهادت امام محمدتقي(ع) پيكر مطهر 5 شهيد گرانقدر دوران دفاع مقدس صبح روز سه شنبه با حضور پرشور مردم شهيدپرور اصفهان تشييع و به خاك سپرده شد.
در مراسم وداع با شهدا كه جمع كثيري از مبلغان ديني، نيروهاي مسلح انتظامي و كشوري، مسئولان، مردم ولايتمدار به ويژه خانواده شهدا و ايثارگران حضور داشتند، پس از سخنراني و مداحي، پيكر مطهر شهدا از خيابان كمال اسماعيل به سمت ميدان فيض و سپس تا گلستان شهدا به روي دستان مردم تشييع و به خاك سپرده شدند.
مديركل بنياد شهيد و امور ايثارگران استان اصفهان گفت: 2 تن از اين شهداي گرانقدر گمنام بوده و 3 نفر از آنها شناسايي شده اند.
رجايي افزود: 2 شهيد گمنام نيز به تشخيص بنياد حفظ آثار و نشر دفاع مقدس در شهرستان دهاقان خاكسپاري مي شوند.
همچنين به گزارش كيهان از سنندج پيكر مطهر 3 شهيد گمنام در شهر بيجار، با حضور گسترده مردم تشييع، و در ميدان 15 خرداد اين شهر به خاك سپرده شد.
در شهرستان كرج نيز پيكر پاك شهيد علي اكبر اينانلو از شهداي 8 سال دفاع مقدس توسط مردم تشييع و خاكسپاري شد.
به گزارش ايرنا، تشييع كنندگان با سر دادن شعارهاي شهيدان زنده اند الله اكبر، حسين حسين شعار ماست، شهادت افتخار ماست، مرگ بر آمريكا، مرگ بر اسرائيل، با آرمان هاي والاي شهدا و امام راحل ميثاق دوباره بستند.
در پايان اين آيين، پيكر شهيد اينانلو با انتقال به گلزار شهداي ماهدشت، در جوار ديگر شهدا به خاك سپرده شد.
براساس گزارش خبرگزاري مهر، رئيس دانشگاه شهيد چمران اهواز از دفن پيكر پاك 2 شهيد گمنام در محل اين دانشگاه خبر داد و گفت حضور اين شهدا افتخار بزرگي براي دانشگاه است، و اين دانشگاه به عطر حضور شهدا متبرك مي شود.
به گزارش فارس از باغملك نيز همزمان با تشييع شهداي گمنام مدارس اين شهر روز سه شنبه تعطيل بود.
رئيس آموزش و پرورش باغملك در گفت وگو با خبرنگار فارس در اين شهرستان با تأييد تعطيلي مدارس، علت اين تصميم را تجليل از مقام شامخ شهيدان گمنام باغملك و حضور هر بيشتر دانش آموزان و معلمان در مراسم تشييع اين شهدا عنوان كرد.
سيدقدرت الله نوآيين افزود: حضور پرشور در تشييع شهداي گمنام بهترين فرصت براي پاسداشت آرمان هاي بلند انقلاب اسلامي بوده و جواب دندان شكني به دشمنان اسلام به خصوص اهانت كنندگان به ساحت مقدس پيامبر اعظم(ص) است.
 


براي نخستين بار در كشور صورت گرفت

افتتاح كتابخانه ديجيتال گويا در زنجان

 براي نخستين بار در كشور، كتابخانه ديجيتال گويا براي كودكان و نوجوانان نابينا و كم بيناي استان زنجان راه اندازي شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از زنجان، اين كتابخانه شامگاه دوشنبه با حضور مسئولان استان افتتاح شد.
گفتني است، اين كتابخانه در 5 شهر، زنجان، اروميه، بندرعباس، كاشان و سنندج راه اندازي مي شود.
يادآور مي شود، شركت سامسونگ به منظور گسترش فعاليت هاي خود در اين زمينه اقدام به فراخوان عمومي براي جلب مشاركت هاي مردمي براي توليد كتابهاي ديجيتال كرده است.
برگزاري كارگاه هاي آموزشي براي افراد دست اندركار اين كتابخانه ها از ديگر برنامه هاي اين شركت محسوب مي شود.
 


در انديمشك و گنبدكاووس

شيعه و سني اهانت به پيامبر اعظم را محكوم كردند

گنبدكاووس- خبرنگار كيهان:
مردم، روحانيان، طلاب و اقشار مختلف شهرهاي گنبدكاووس و انديمشك با برگزاري راهپيمايي، توهين به ساحت نبي مكرم اسلام را محكوم كردند.
در گنبد كاووس كه ائمه جمعه شيعه و سني اين منطقه نيز حضور داشتند، تجمع كنندگان با سر دادن شعارهايي، آمادگي خود را براي حراست از ساحت قدسي حضرت محمد(ص) اعلام كردند.
حجت الاسلام والمسلمين حسين اصلاني، مسئول دفتر نمايندگي ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي شهرستان گنبدكاووس در سخناني، اين قبيل اقدامات دشمنان را، دليل زبوني و خواري آنها دانسته و گفت: پيامبر گرامي اسلام(ص) انسان كاملي بود كه از عمق جان، در هدايت انسانها كوشيد و بشريت را از ذلت نجات داد.
وي گفت: رسالت آن حضرت از سوي خداوند بوده و خداوند حافظ اسلام و قرآن خواهد بود و دشمنان با اين قبيل اقدامات نابخردانه قادر نخواهند بود، نور هدايت آن حضرت را خاموش كنند.
به گزارش خبرنگار ما، در اين راهپيمايي كه فرماندار، امام جمعه اهل سنت، نيروهاي نظامي و انتظامي، مسئولان ادارات و نهادها و جمع كثيري از اهالي شهر و رو ستاهاي مرزنشين شهرستان مراوه تپه شركت داشتند، راهپيمايان در حالي كه شعارهاي مرگ بر آمريكا، مرگ بر اسرائيل سر مي دادند، نفرت و انزجار خود را از توهين به ساحت مقدس رسول اكرم(ص) ابراز داشتند.
شايان ذكر است شركت كنندگان انديمشكي نيز در اين مراسم پس از طي مسير خيابان امام خميني و بلوار راه آهن با تجمع در ميدان راه آهن ابتدا به سخنان امام جمعه انديمشك گوش دادند و سپس قطعنامه اي 6 بندي را با تكبير، تأييد كردند.
 


از سوي سازمان انتقال خون اعلام شد

رشد 7/6 درصدي فعاليت هاي خون گيري در ايران

مديرعامل سازمان انتقال خون ايران از رشد 7/6 درصدي خون گيري در كشور در طي 6 ماهه نخست سال جاري خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا تورگه ظهر دوشنبه در حاشيه توديع و معارفه رئيس پايگاه انتقال خون استان زنجان در گفتگو با خبرنگاران افزود: سال گذشته يك ميليون و 80 هزار اهداكننده خون به پايگاه هاي انتقال خون در سراسر كشور مراجعه كرده اند.
وي افزود: 94 درصد اهداكنندگان خون را در ايران مردان تشكيل مي دهند و كمتر از 6 درصد جامعه هدف اهداكنندگان خون در ايران به زنان تعلق دارد.
تورگه با بيان اينكه در حال حاضر 31 پايگاه انتقال خون فعال است ادامه داد: در مجموع 220 پايگاه اصلي و فرعي انتقال خون در سطح كشور فعال هستند.
مديرعامل سازمان انتقال خون ايران گفت: براساس اعلام سازمان بهداشت جهاني، ايران در رديف 5 كشور برتر جهان به لحاظ توليد فرآوري هاي خوني با كيفيت وسالم قرار دارد.
تورگه با بيان اينكه در خون هاي اهدا شده آزمايش هاي متعدد انجام مي گيرد، افزود: آلودگي هاي فرآورده هاي خوني امري طبيعي در جهان محسوب مي شود كه اين مهم در ايران به لحاظ آماري پايين تر از آمارهاي ارائه شده در دنياست.
وي افزود: خون هاي اهدايي در ايران به لحاظ وجود احتمالي بيماري هاي مختلف از قبيل هپاتيت B و C كاملا كنترل شده و در سلامت كامل مصرف مي شود.
همزمان با حضور مديرعامل سازمان انتقال خون كشور با تقدير از فعاليت هاي محمد نوري رئيس پايگاه انتقال خون زنجان، سيامك اسدي به عنوان رئيس جديد انتقال خون استان معرفي شد.
 


مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:

كشور 72 هزار مسجد كم دارد

در حال حاضر كشور نيازمند 72 هزار مسجد است و براساس برنامه پنجم توسعه تعداد كانون هاي مساجد نيز بايد به 22 هزار باب برسد.
به گزارش خبرنگار مهر، مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي يكشنبه شب در افتتاحيه نمايشگاه توانمندي هاي كانون هاي مساجد خراسان رضوي در مشهد اظهار كرد: با وجود 64 هزار مسجد در كشور در حال حاضر با كمبود 72 هزار مسجد مواجهيم.
حجت الاسلام والمسلمين حميدرضا ارباب سليماني با اشاره به اينكه در حال حاضر در همه شهرستان هاي مرزي كشور كانون هاي مساجد همانند يك مشعل فروزان مشاهده مي شوند، تصريح كرد: فعاليت بالغ بر يك هزار و 400 كانون در سراسر كشور ثمره 20 سال فعاليت در راستاي گسترش اين شبكه تاثيرگذار است.
دبير ستاد عالي كانون هاي مساجد افزود: رهبر معظم انقلاب در خراسان شمالي در جمع ائمه جماعات يك سرفصلي باز كردند و فرمودند كانون هاي مساجد را فراموش نكنيد اين امر رهبري وظيفه بچه هاي مسجدي را در راستاي احياي نقش مساجد سنگين تر مي كند.
وي در ادامه اولين پيام نمايشگاه توانمندي هاي كانون هاي مساجد را خودباوري عنوان كرد و گفت: با توجه به توانمندي ها و دستاوردهاي كانون ها و انتقال تجربيات در توسعه فرهنگ مسجد خودباوري تقويت مي شود.
مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به اينكه با برگزاري اين گونه نمايشگاه ها مديران و مسئولان استان ها با ظرفيت كانون هاي مساجد آشنا مي شوند، اظهار داشت: كار كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد خراسان رضوي بايد الگويي براي ا ستان هاي ديگر باشد.
 


يك مقام مسئول:

عرضه ارز در مركز مبادلات براي صادركنندگان توجيه ندارد

رييس كنفدراسيون صادرات با اشاره به برگزاري جلسه صادركنندگان با وزير صنعت، معدن و تجارت درباره وضعيت بازار ارز گفت: صادركنندگان با عرضه ارز خود در مركز مبادلات ارزي و با نرخ مبادله اي موافقت نكرده اند.
رضي ميري در گفت وگو با ايسنا با اشاره به اين كه دولت انتظار دارد صادركنندگان غيرنفتي ارز خود را در مركز مبادلات ارزي با نرخ مبادله اي عرضه كنند، گفت: عرضه ارز حاصل از صادرات با نرخ مبادله اي در مركز مبادلات ارزي براي صادركننده صرفه اقتصادي ندارد. با توجه به نرخ تورم موجود در كشور و افزايش هزينه هاي توليد، قيمت كالاي صادراتي بايد تقريبا بر اساس همان نرخ بازار ارز محاسبه شوند. در واقع صادركننده مواد اوليه خود را با نرخ ارز بازار آزاد خريده است.
وي افزود: همچنين دستمزد نيروي كار هم در بسياري از حوزه هاي صادراتي مانند فرش دو برابر شده است؛ بنابراين نبايد طوري تلقي شود كه ارز 3000 توماني براي صادركننده خيلي سود دارد.
ميري با بيان اين كه عرضه ارز حاصل از صادرات با نرخ 2500 تومان در مركز مبادلات براي صادركنندگان ضرر خواهد داشت و غيرعملي است، اظهار كرد: از سوي ديگر ورود صادركنندگان به مركز مبادلات باعث فاش شدن مسائل محرمانه آنها در شرايط كنوني مي شود. صادركنندگان هم اكنون به صورت چراغ خاموش و از طريق شبكه مويرگي خود با صادرات غيرنفتي به اقتصاد كشور كمك مي كنند. در صورتي كه صادركنندگان به مركز مبادلات بيايند، اين نگراني وجود دارد كه اقدامات آنها مشخص شده و مشمول تحريم شوند.
رييس كنفدراسيون صادرات گفت: ارزي كه با قيمت 2500 تومان در مركز مبادلات داده مي شود در واقع همين قيمت را ندارد، بلكه نزديك به 3000 تومان براي متقاضي تمام مي شود، چرا كه هزينه هاي مختلفي به آن افزوده مي شود. همچنين نرخ 3300 تومان در بازار آزاد هم واقعي نيست و به دليل مشكلاتي كه وجود دارد اين نرخ حدود 2900 تومان براي فروشنده محاسبه مي شود.
ميري توضيح داد: ما حاضريم ارز حاصل از صادرات را به كشور بياوريم، با اين شرط كه هر واردكننده اي موظف شود براي واردات يك اظهارنامه صادراتي را بخرد و به اين طريق صادرات در مقابل واردات انجام شود. قيمت خريد اظهارنامه هم به صورت توافقي بين دو نفر تعيين شود كه در اين صورت نيازي هم به مراجعه به مركز مبادلات نيست.
وي خاطرنشان كرد: در صورت مجبور كردن صادركنندگان به عرضه ارز در مركز مبادلات با نرخ مبادله اي، صادرات كشور در ادامه سال به شدت كاهش خواهد يافت و حوزه صادرات به جاي بازيگران اصلي به قاچاقچيان سپرده مي شود.
اظهارات رييس كنفدراسيون صادرات درباره موافقت نكردن صادركنندگان با عرضه ارزشان در مركز مبادلات ارزي در حالي مطرح مي شود كه وزير صنعت، معدن و تجارت از آمادگي صادركنندگان براي ارائه ارز حاصل از صادرات در مركز مبادلات ارزي خبر داد.
به گفته مهدي غضنفري، صادركنندگان بخش خصوصي معتقدند كه ارز حاصل از صادرات آنها بايد در چرخه اقتصاد به كار گرفته شود و با ارايه آن در مركز مبادلات ارزي براي واردات كالاهاي اصلي و نه لوكس و غير ضروري به كار گرفته شود.
 


برداشت مركبات از باغات گيلان آغاز شد

رشت- خبرنگار كيهان:
كار برداشت مركبات در گيلان براي توليد حدود 145هزار تن محصول آغاز شد.
معاون بهبود توليدات گياهي جهاد كشاورزي استان گيلان با بيان اينكه سال گذشته 135هزار تن مركبات در استان برداشت شد افزود: با توجه به شرايط مساعد آب و هوايي پيش بيني مي شود 15هزار باغدار گيلاني امسال با برداشت 145هزار تن مركبات بيش از 600ميليارد ريال درآمد كسب كنند. به گزارش خبرنگار ما، ايرج بنيادي استان گيلان را پنجمين توليدكننده مركبات كشور عنوان كرد و اظهار داشت: شهرستانهاي لنگرود، رودسر، املش، لاهيجان و تالش عمده مناطق توليدكننده مركبات در گيلان هستند.
وي خاطرنشان ساخت: بررسي ها نشان مي دهد نبود صنايع فرآوري، واردات بي رويه و قديمي بودن ساختار باغ ها از مهمترين مشكلات باغداران مركبات در استان است. برپايه همين گزارش كار برداشت مركبات در گيلان تا اواسط بهار ادامه دارد.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14