(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 29 مهر 1391 - شماره 20336

اعتراض آموزگاران اردني
به تدريس هولوكاست در اردوگاه هاي فلسطيني
تجمع ضد حكومتي مقابل پارلمان كويت
شورش، تظاهرات و اعتصاب اروپا را فرا گرفت
بحران فلج كننده اقتصادي در كشورهاي بزرگ اروپا
فرمان بشار اسد به ارتش سوريه
هواپيماهاي متجاوز را سرنگون كنيد
امضاي قرارداد نظامي 3 ميليارد دلاري ميان واشنگتن و بغداد
اعزام سفير مرسي به اسرائيل مردم مصر را بهت زده كرد
شعار مردم بحرين در تظاهرات ضد آل خليفه
تبت يدا ابي لهب بريده باد دست حمد
هزاران نفر در بوليوي عليه آمريكا به خيابان ها ريختند
تظاهرات همبستگي با زندانيان سياسي در شرق عربستان
نفوذ افراد مسلح ناشناس به يك پايگاه نظامي اسرائيل


اعتراض آموزگاران اردني

به تدريس هولوكاست در اردوگاه هاي فلسطيني

آموزگاران اردني در اعتراض به جنايات رژيم صهيونيستي در قبال فلسطيني ها از تدريس دروس مربوط به هولوكاست خودداري كردند.
به گزارش پرس تي وي، اين آموزگاران معتقدند كه تدريس هولوكاست به آرمان فلسطين ضربه مي زند.
كميته منتخب آموزگاران اردن از آژانس امداد و كار سازمان ملل براي پناه جويان فلسطيني(آنروا) خواسته به جاي هولوكاست حق بازگشت آوارگان فلسطيني به موطن خود را در برنامه آموزش آوارگان فلسطيني بگنجاند.
آنروا، اداره 172 مدرسه را در 10 اردوگاه پناه جويان در اردن و آموزش بيش از 122هزار دانش آموز را در اين مدارس برعهده دارد.
 


تجمع ضد حكومتي مقابل پارلمان كويت

صدها تن از شهروندان كويتي در اعتراض به بازداشت سه تن از نمايندگان سابق در مقابل پارلمان تجمع كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، مخالفان دولت در اين تجمع اعتراض آميز با نقض خط قرمز به طور مستقيم شيخ «صباح الاحمد الصباح» پادشاه كويت را مسئول نابساماني هاي كشور دانستند و به وي هشدار دادند.براساس اين گزارش تظاهركنندگان كه به منظور ابراز همبستگي با سه تن از نمايندگان سابق در مقابل پارلمان (مجلس الامه) تجمع كرده بودند، درباره تبديل شدن كويت به كشوري با حكومت استبدادي هشدار دادند و اعلام كردند با اين مسئله مقابله خواهند كرد.اين اعتراضات كه از زمان انحلال پارلمان صورت جدي تري به خود گرفت طي هفته هاي گذشته فضاي سياسي اين شيخ نشين را ملتهب تر كرده است و معترضان خواستار محدود شدن اختيارات پادشاه و اعطاي اختيارات گسترده به پارلمان هستند.
 


شورش، تظاهرات و اعتصاب اروپا را فرا گرفت

بحران فلج كننده اقتصادي در كشورهاي بزرگ اروپا

در اعتراض به سياست هاي رياضتي و بحران سنگين اقتصادي بار ديگر شورش، اعتصاب و تظاهرات خياباهاي اروپا را فراگرفت.
تلاش هاي نافرجام رهبران اتحاديه اروپا براي يافتن راه برون رفت از سنگين ترين بحران اقتصادي و تاكيد دولتمردان اروپا بر بكارگيري سياست «رياضت اقتصادي» بار ديگر هزاران نفر از قربانيان اين سياست ها را به خيابان هاي اروپا كشانده است.
مردم بحران زده يونان كه سال هاست طعم تلخ رياضت اقتصادي را مي چشند، بار ديگر مقابل ساختمان پارلمان اين كشور در آتن تجمع كردند. تصاوير و گزارش هاي منتشر شده نشان مي دهد، يوناني هاي خشمگين در حالي كه براي نشان دادن اعتراض خود سعي مي كردند وارد ساختمان پارلمان شوند، با واكنش شديد نيروهاي ضدشورش مواجه شدند كه اين امر سرانجام به درگيري هاي شديد بين طرفين منجر شد.
خيابان هاي اطراف پارلمان مملو از دود و آتش شده و مردمي كه فرياد مي زدند «چيزي براي از دست دادن ندارند» به بمب هاي دست ساز و سنگ و چوب با نيروهاي ضدشورش درگير شدند.
در اين تجمع كه با فراخوان اتحاديه سراسري كارگري (يسه)، اتحاديه سراسري كارمندي (اد-دي) اتحاديه استادان و معلمان (المه) و احزاب سياسي مخالف ادامه سياست هاي رياضت اقتصادي برگزار شد، شمار زيادي از مردم نسبت به عواقب اطاعت دولتمردان خود از دستورات تروئيكاي اروپا هشدار دادند.
«ديگر تحمل نداريم، دست از رياضت اقتصادي برداريد، اطاعت كوركورانه از نظام سرمايه داري ممنوع و...» از جمله شعارهاي معترضان يوناني بود.
همزمان با برگزاري اين تظاهرات و درگيري ها، كليه ادارات دولتي، خصوصي، بخش كنترل پروازها، خطوط حمل ونقل دورن و برون شهري و... در اعتصاب كامل به سر مي بردند.
يونان ميليادرها دلار بدهي دارد و براي پرداخت اين بدهي اقدام به دريافت وام از تروئيكاي اروپا مي كند آن هم به شرط اجراي رياضت هاي اقتصادي كه مردم اين كشور را كلافه كرده است.
دانشجويان و دانش آموزان اسپانيايي نيز همزمان با يوناني ها و به همراه والدين خود روز پنجشنبه در خيابان هاي مادريد تظاهرات كردند و براي سومين روز پياپي نسبت به وضعيت نامناسب آموزشي كشور و كاهش بودجه آن اعتراض كردند.
به نوشته خبرگزاري جمهوري اسلامي، معترضان با حركت به سمت ساختمان وزارت علوم و آموزش اين كشور خواستار استعفاي «خوزه ايگناسيو ورت» وزير علوم و آموزش ايتاليا شدند. اين تظاهرات در سومين و آخرين روز اعتصاب دانش آموزان و دانشجويان اسپانيايي برگزار مي شود كه به شدت نسبت به كاهش بودجه آموزشي و شرايط وخيم تحصيلي خود معترض هستند.
دولت محافظه كار حزب «مردمي» به رياست «ماريانو راخوي» و رسانه هاي وابسته به آن در روزهاي اخير كوشيده اند اعتصابات و تظاهرات دانشجويان و دانش آموزان را سياسي و ناشي از تحريك «چپ هاي تندرو» معرفي كنند، اما سنديكاي دانشجويان به عنوان باني برپايي اين تظاهرات گفت: اينكه آنها را «تندرو» بخوانند، اهميتي ندارد.
«ما در دفاع از آموزش و حقوق شهروندان تلاش مي كنيم... ما تندرو و افراطي نيستيم، تندرو كساني هستند كه مي خواهند نظام آموزشي اسپانيا را به 50 سال پيش و به دوران ديكتاتوري «ژنرال فرانكو» بازگردانند.»
خبرنگاران پرتغالي نيز با اعتصاب و تجمع، از طرح هاي رياضتي كه به گفته آنها «زندگي شان را به چالش كشيده» انتقاد كردند.
خبرگزاري فرانسه از «ليسبون» نوشت، كاركنان خبرگزاري پرتغال با تجمع مقابل يك ساختمان دولتي و در حالي كه كابينه پرتغال در حال برگزاري جلسه بود، عليه «كاهش بودجه و تعديل نيرو» شعار سردادند. «تظاهركنندگان با حمل پارچه نوشته هايي، سياست هاي رياضتي را كه به گفته آنها «باعث نابودي رسانه ها» مي شود، حمله به آزادي و دموكراسي خواندند.
پرتغال نيز از جمله كشورهاي اروپايي است كه به شدت از كسري بودجه و بدهي هاي سربه فلك كشيده رنج مي برد. صندوق بين المللي پول و اتحاديه اروپا در ماه مه 2011 حدود 100 ميليارد دلار به اين كشور وام داد به شرط اينكه اصلاحات اقتصادي مد نظر آنها را انجام دهد. دوشنبه گذشته دولت پرتغال در ميان تظاهرات گسترده مردمي پيش نويس بودجه 2013 خود را تصويب كرد. بودجه اي كه بخش قابل توجهي از آن از محل افزايش شديد ماليات و كاهش هزينه هاي عمومي تأمين شده است!
از ايتاليا ديگر كشور بحران زده اروپا نيز خبر مي رسد يك مرد به دليل مشكلات اقتصادي حاصل از سياست هاي رياضتي دولت، مقابل ساختمان كاخ رياست جمهوري خود را به آتش كشيده است.
رسانه هاي ايتاليايي در واكنش به اين رويداد تكراري! با اشاره به وقوع ده ها مورد خودكشي كه در اعتراض به تدابير رياضتي دولت در ماه هاي گذشته روي داده اعلام كردند، قرباني كه يك راننده 55 ساله است، به دنبال اعمال سياست هاي رياضتي شغل خود را از دست داده بود.
اين حادثه در رسانه هاي ايتاليايي بازتاب گسترده اي داشت طوري كه خبر مي رسد مردم اين كشور را مصمم به برپايي يك تظاهرات گسترده ضد دولتي در روز شنبه آينده (27 اكتبر) كرده است.
«دبير حزب نوبنياد كمونيست» ايتاليا با انتقاد از اجراي سياست هاي مورد نظر اتحاديه اروپا از سوي دولت مونتي،گفت: مرگ يك معترض در آتن و خودكشي يك بيكار در رم در مقابل كاخ رياست جمهوري، نتيجه مستقيم «سياست هاي جنايي» اروپايي است كه تنها باعث گرسنگي،كشته شدن و نابودي امنيت اجتماعي اروپا مي شود.
وي خواستار حضور گسترده شهروندان ايتاليايي در تظاهرات روز شنبه آينده شد تا بار ديگر مردم اعتراض يكپارچه خود عليه دولت «ماريو مونتي» و «سياست هاي ضد مردمي او» را به نمايش بگذارند.
يادآور مي شود، اين بحران اقتصادي كه بسياري را متقاعد به فروپاشي اتحاديه اروپا و پول واحد يورو كرده،تاكنون باعث نابودي زندگي بسياري از مردم اروپا شده است. تبعات اين بحران فقط دامن كشورهاي ضعيف اروپايي مثل يونان را نگرفته و در اين بين حتي كشوري مثل آلمان نيز نتوانسته از تبعات آن ايمن بماند. همين چند روز پيش بود كه خبر رسيد كاركنان سازمان رفاه اجتماعي آلمان موسوم به «اي دابليو او» در اعتراض به اوضاع معيشتي خود تظاهرات كردند.
فرانسه يكي ديگر از كشورهاي قدرتمند اروپايي است كه به اشكال مختلف درگير اين بحران است. چندي پيش خبر رسيد خودروسازي «پژو سيتروئن» 8000 نفر از كاركنان خود را به خاطر تعطيلي يكي از كارخانه هاي خود اخراج مي كند. البته نبايد فراموش كرد كه بخشي از اين بحران حاصل تحميل سياست هاي تحريمي آمريكا به اروپايي هاست. به عنوان مثال در حالي كه آمريكا خود هيچ ارتباط مهم اقتصادي با ايران ندارد، كشورهاي اروپايي را وادار به اجراي تحريم هاي يكجانبه خود عليه اين كشور مي كند. يكي از رهبران اتحاديه هاي كارگري فرانسه به صراحت اعلام كرد، بخشي از كارگران اخراجي پژو سيتروئن، به دليل قطع رابطه تجاري اين كارخانه با جمهوري اسلامي ايران از كار بيكار شدند. پژو روابط تجاري گسترده اي با ايران داشت.
بزرگترين شركت هواپيمايي ايتاليا با نام«آلتياليا» نيز اعلام كرده كه صدها نفر از كاركنان خود را اخراج خواهد كرد. شركت «نوكيا» كه در زمينه توليد گوشي هاي تلفن همراه فعاليت دارد نيز ديروز اعلام كرد فقط در سه ماهه سوم سال جاري زياني بالغ بر يك ميليارد و270 ميليون دلار متحمل شده است.
اين شركت اعلام كرد در اين مدت 22 درصد كاهش فروش داشته است. اين روزها صفحات رسانه هاي دنيا پر است از اينگونه اخبار كه همه آنها گوياي يك واقعيت است و آن اينكه بحران،به شدت بر كشورهاي اروپايي سايه افكنده و كارشناسان اقتصادي و استراتژيست هاي اروپايي نيز تا اين لحظه موفق به كنترل آن نشده اند. رهبر يكي از اين كشورهاي اروپايي اخيراً هشدار داده بود اگر دولت هاي ديگر به وي پول نرسانند، ديگر قادر به اداره كشورش نخواهد بود!
راهپيمايي بي سابقه نظاميان انگليس
عليه دولت لندن
صدها تن از تفنگداران ارتش انگليس در اعتراض به تصميم جديد دولت اين كشور مقابل پارلمان راهپيمايي كردند.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، در اقدامي بسيار نادر، بيش از 400 سرباز ارتش انگليس در اعتراض به تصميم دولت براي انجام برخي اصلاحات در ارتش اين كشور مقابل ساختمان پارلمان راهپيمايي كردند. دولت انگليس براي كاهش هزينه هاي خود تصميم دارد دو تيپ نظامي مطرح خود را با يكديگر ادغام كند.
براساس اين گزارش از سال 1649 تاكنون، برپايي تظاهرات ضد دولتي از سوي نظاميان انگليس سابقه نداشته است.
اين گزارش مي افزايد، در اصلاحاتي كه دولت انگليس تا سال 2020 به دنبال اجراي آن است، از بودجه ارتش رقم قابل توجهي كسر مي شود كه اين به معني همان رياضت هاي اقتصادي است كه اين روزها اثرات آن را به شكل شورش و اعتصاب در خيابان هاي يونان و اسپانيا مشاهده مي كنيم.
در همين رابطه خبر مي رسد، ده ها هزار نفر از مردم عادي اين كشور نيز امروز از سرتاسر انگليس به لندن سرازير مي شوند تا در اعتراض به اوضاع اقتصادي تظاهرات ضد دولتي برگزار كنند.
خبرگزاري جمهوري اسلامي با اعلام اين خبر نوشت: اين تظاهرات به دعوت كنگره اتحاديه هاي صنفي و كارگري انگليس و با حمايت ده ها تشكل مدني، صنفي و سياسي برگزار مي شود.
كنگره اتحاديه هاي صنفي انگليس در همين رابطه با صدور بيانيه اي اعلام كرد، مردم از اقشار مختلف و از سراسر انگليس به لندن مي آيند تا اعتراض خود را به سياست هاي رياضتي دولت كه بيشترين آسيب را به خانواده هاي كم درآمد وارد كرده، اعلام كنند.
 


فرمان بشار اسد به ارتش سوريه

هواپيماهاي متجاوز را سرنگون كنيد

همزمان با افزايش دخالت ها و فشارهاي خارجي عليه دمشق، «بشار اسد» از ارتش سوريه خواست هواپيماهاي جنگي غيرسوري را در خاك سوريه ساقط كند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، رئيس جمهور سوريه به ارتش اين كشور فرمان داد ، در صورت مشاهده هواپيماي نظامي غير سوري در فضاي اين كشور، آن را ساقط كند. در اين فرمان به همه واحدهاي ضد هوايي و موشكي سوريه تاكيد شده است كه با هرگونه تجاوز به حريم هوايي سوريه بايد مقابله شود.
تابستان گذشته دو فروند هواپيماي جنگنده تركيه در غرب سوريه هدف قرار گرفته و سرنگون شده بودند.
ارتش تركيه طي روزهاي اخير علاوه بر گلوله باران مناطقي از سوريه، دست به رزمايش گسترده نظامي در مناطق مرزي مشترك زده است. حمايت آنكارا از تروريست هاي سوري و غير سوري نيز بسيار گسترده است.
در همين حال، روزنامه «نيويورك تايمز» فاش كرد، دولت آمريكا يك خط ارسال تسليحات براي عناصر القاعده در سوريه ايجاد كرده است. براساس اين گزارش، بخش عمده تسليحات مذكور از طريق عربستان و قطر به دست تروريست هاي القاعده مي رسد.
خبرگزاري جمهوري اسلامي نيز گزارش داد، «لوكاشويچ» سخنگوي وزارت خارجه روسيه اعلام كرد، آمريكا به مخالفان دولت سوريه موشك هاي ضد هوايي داده است. «هوشيار زيباري» وزير خارجه عراق نيز گفت، دخالت هاي خارجي در سوريه، بحران اين كشور را به سمت فاجعه سوق مي دهد.
درگيري ها در داخل
ارتش سوريه طي آخرين عمليات خود در شهر حمص و روستاي سنجارو ساير مناطق بيش از 100 فرد مسلح را كشتند و شماري خودروهاي متعلق به آنها را نيز منهدم كردند. در ميان تروريست هاي كشته شده، 11 نفر افغان، يك نفر ليبيايي و يك تن نيز لبناني هستند.
تروريست هاي فعال در سوريه نيز بمبي را در منطقه ديپلمات نشين «كفر سوسه» شهر دمشق منفجر كردند، اين انفجار خسارات زيادي به مسجد و خودروهاي محل وارد كرد ولي تلفات جاني برجاي نگذاشت.
دو كودك سوري نيز بر اثر انفجار بمب در بلندي هاي جولان كشته شدند.
در اين حال به گزارش خبرگزاري فارس، «اخضر ابراهيمي» امروز به دمشق مي رود. فرستاده سازمان ملل قصد دارد در مورد برقراري آتش بس گفت وگو كند. در همين حال، دولت سوريه اعلام كرد آتش بس عيد قربان مي تواند نخستين گام براي توقف جنگ باشد.
«جهاد مقدسي» سخنگوي وزارت خارجه سوريه گفت: ابراهيمي خواستار آتش بس در تعطيلات عيد قربان است و قرار است با «وليد المعلم» وزير خارجه سوريه ديدار و گفت وگو كند.
ابراهيمي در ادامه سفر منطقه اي خود، پس از تهران، بغداد، قاهره و آنكارا به بيروت رفته بود و سپس راهي امان شد و با مسئولان اردني ديدار كرد.
نماينده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه در پايتخت اردن بر ضرورت تحقق آتش بس ميان طرف هاي درگير در سوريه تاكيد كرده بود.
ساير رويدادها
¤اكمل الدين احسان اوغلو، دبير كل سازمان همكاري اسلامي اعلام كرد، پس از آتش بس در سوريه، نوبت مذاكرات سياسي است.
¤بان كي مون، دبير كل سازمان ملل گفت، آشوب هاي سوريه نبايد به لبنان سرايت كند.
¤شماري از مردم روسيه با اجتماع مقابل سفارت آمريكا در مسكو، شعار «مرگ بر آمريكا» سر دادند و خواستار پايان مداخله آمريكا در سوريه شدند.
¤سازمان ملل اعلام كرد، 75 درصد آوارگان جنگ سوريه، زنان و كودكان هستند.
¤سعدالدين حريري، نخست وزير سابق لبنان، به نقش خود در بحران سوريه اعتراف كرد.
¤معاون وزير خارجه روسيه گفت، با گروه هاي مخالف دولت سوريه نمي توان مذاكره كرد.
¤كميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل هشدار داد كه ممكن است سوريه به يك بوسني و هرزگوين ديگر تبديل شود.
 


امضاي قرارداد نظامي 3 ميليارد دلاري ميان واشنگتن و بغداد

دولت عراق براي خريد 18 فروند جنگنده «اف-16» يك قرارداد سه ميليارد دلاري با آمريكا امضا كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، وزارت دفاع عراق اعلام كرد، دولت اين كشور قرارداد جديدي براي خريد 18 فروند جنگنده «اف-16» با دولت واشنگتن امضا كرده است. به گفته سرپرست وزارت دفاع عراق، اين كشور قصد دارد مجموعا 36 فروند جنگنده از آمريكا بخرد و قرارداد جديد (18 فروند)، بخشي از قرارداد اصلي است. در چارچوب قرارداد اصلي، دولت بغداد شماري هلي كوپتر آپاچي و سيستم دفاع هوايي نيز از آمريكا مي خرد.
بغداد هفته گذشته يك قرارداد تسليحاتي چهار ميليارد و 200 ميليون دلاري نيز با دولت روسيه امضا كرده است. به اين ترتيب، آمريكا با امضاي قراردادهايي به ارزش بيش از 10 ميليارد دلار با عراق، در رتبه نخست و روسيه در رتبه دوم قرار دارد.
در همين حال، «نوري مالكي» نخست وزير عراق اعلام كرد قصد دارد بخش دفاعي و ارتش اين كشور را قدرتمند كند.
 


اعزام سفير مرسي به اسرائيل مردم مصر را بهت زده كرد

اعزام سفير جديد محمد مرسي به تل آويو و ارائه نامه رئيس جمهور به شيمون پرز خشم مردم انقلابي مصر را برانگيخت.
سفير جديد مصر در سرزمين هاي اشغالي، استوارنامه و نامه رئيس جمهور مصر را به رئيس رژيم صهيونيستي ارائه كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، دولت مصر «عاطف سالم سيدالاهل» را به عنوان نخستين سفير اين كشور پس از انقلاب مردمي 25 ژانويه روانه سرزمين هاي اشغالي كرد.
براساس اين گزارش به نقل از منابع اسرائيلي، «عاطف سالم» روز چهارشنبه در ضيافتي، رسمي در اقامتگاه «شيمون پرز» رئيس رژيم صهيونيستي، استوارنامه خود را ارائه كرد.
به نوشته روزنامه «تايمز او اسرائيل» سفير جديد مصر در سرزمين هاي اشغالي، علاوه بر استوارنامه خود، نامه «محمد مرسي» رئيس جمهور اسلامگراي مصر را تحويل رئيس رژيم صهيونيستي كرد.
در اين نامه كه در برخي از نشريات صهيونيستي منتشر شده است، محمد مرسي، رئيس رژيم صهيونيستي را دوست عزيز و ارجمند خطاب كرده است.
از سوي ديگر به دنبال افشاي متن نامه مرسي به شيمون پرز از سوي دفتر رئيس رژيم صهيونيستي، «ياسر علي» سخنگوي رسمي رياست جمهوري مصر، نامه مرسي را در چارچوب نامه هاي تشريفاتي وزارت خارجه كشورش دانست و مدعي شد اين نامه مواضع شخصي رئيس جمهور خطاب به پرز نبوده است.
سخنگوي رياست جمهوري مصر در يك كنفرانس خبري اظهار داشت: نامه مرسي به شيمون پرز در چارچوب پروتكلي كه نامه هاي وزارت خارجه مصر به يك شكل براي همه كشورهاي جهان ارسال مي كند، است و منظور از ارسال اين نامه بيان مواضع شخصي رئيس جمهور مصر نبوده است.
سخنگوي رياست جمهوري مصر يادآور شد: فرم نامه هاي ديپلماتيك، موضوعي تشريفاتي است كه نامه هاي وزارت خارجه مصر براي تعيين سفيران جديد به يك شكل واحد در آن عمل مي كند.
اين در حالي است كه محمد مرسي رئيس جمهور اسلامگراي مصر در نامه اي به شيمون پرز، او را دوست بزرگ خطاب كرده است و گفته كه مصر تمايل زيادي به گسترش روابط ميان «قاهره و تل آويو» دارد.
رژيم اسرائيل و مصر در سال 1979 پيمان صلح كمپ ديويد را با حمايت آمريكا امضا كردند و تا زمان سرنگوني رژيم حسني مبارك از روابط بسيار نزديكي برخوردار بودند، اما با پيروزي انقلاب مردمي 25 ژانويه، قطع روابط و طرد سفير رژيم صهيونيستي به عنوان اصلي ترين خواسته انقلابيون مطرح و بارها صدور گاز به اسرائيل قطع شد.
به گفته ناظران سياسي منطقه تقديم استوارنامه سفير جديد مصر به شيمون پرز در كنار دو پرچم رژيم صهيونيستي و نماد صهيونيست ها در حقيقت تحقير دولت قاهره است.
هزاران مصري در واكنش به انتصاب سفير جديد مصر در اسرائيل و ارسال نامه محمد مرسي به شيمون پرز با برپايي تظاهرات اعتراض آميز، خشم و نفرت خود را از اين اقدام رئيس جمهور اعلام كردند.
به گزارش مهر به نقل از پايگاه خبري روزنامه «المصري اليوم«، هزاران شهروند پس از اقامه نماز جمعه در «ميدان التحرير» دست به تظاهرات زدند و پرچم رژيم صهيونيستي را به آتش كشيدند.
براساس اين گزارش، در اين تظاهرات كه برخي از شخصيت هاي سياسي مصر نيز حضور داشتند، اقدام رئيس جمهور مصر در انتصاب سفير به سرزمين هاي اشغالي، انحراف در انقلاب 25 ژانويه عنوان شد و معترضان با سر دادن شعارهايي همچون «مرگ بر مرسي مبارك» نسبت به سياست هاي وي اعتراض كردند. اين تظاهرات بدون درگيري و با شعار «مرگ بر اسرائيل» و «مرگ بر باقيمانده هاي رژيم گذشته» خاتمه يافت.

 


شعار مردم بحرين در تظاهرات ضد آل خليفه

تبت يدا ابي لهب بريده باد دست حمد

مردم بحرين در تظاهرات «اصرار بر سرنگوني رژيم» شركت كردند و شعار «تبت يدا ابي لهب، بريده باد دست حمد» سردادند.
به گزارش واحد مركزي خبر ساكنان منطقه «لاهيچ» در اين تظاهرات شعار «ملت خواستار سرنگوني رژيم است» را سردادند.
تظاهركنندگان همچنين شعارهاي «تبت يدا ابي لهب، بريده باد دست حمد»، شهيد ما نمرده است»، «هيهات مناالذله» و «ما تسليم نمي شويم تا پيروزي» سر مي دادند.
بر پايه اين گزارش، تظاهركنندگان بحريني همچنين در برخي از ديگر مناطق اين كشور با مزدوران آل خليفه درگير شدند. نيروهاي امنيتي آل خليفه براي متفرق كردن تظاهركنندگان اقدام به شليك گاز اشك آور و گلوله هاي ساچمه اي كردند و تظاهركنندگان نيز با آتش زدن لاستيك هاو پرتاب بطري هاي آتش زا به مقابله با آنان برخاستند.
بحريني ها همچنين پنجشنبه شب براي شهيد «مهدي علي مرهون» مراسم يادبود گرفتند كه اين مراسم مسالمت آميز با حمله نيروهاي آل خليفه به خشونت كشيده شد. جوانان بحريني نيز در پاسخ به اين حملات به چند پايگاه امنيتي در شهرهاي مختلف حمله كردند، به طوري كه در ستره درگيري شديدي ميان جوانان انقلابي و نيروهاي امنيتي رخ داد.
حاج «مهدي علي مرهون» در پي اقدام نيروهاي بحريني در شليك گازهاي سمي به داخل خانه اش در شهرك المعامير و استنشاق اين گازها به شهادت رسيد.
در همين حال فعالان سياسي بحرين فاش كردند رژيم آل خليفه از تجهيزات پيشرفته جاسوسي اهدايي آمريكا و انگليس به منظور پيگرد و دستگيري فعالان سياسي و حقوق بشري در شبكه هاي اجتماعي اينترنت براي شناسايي «آي پي» كاربران استفاده مي كند.
«محمد المسقطي»، رئيس جمعيت حقوق بشري جوانان بحرين در اين باره تصريح كرد: رژيم بحرين مي خواهد همه كساني كه بر روي اينترنت مطلب مي نويسند به ويژه كاربران شبكه هاي اجتماعي را مجازات كند و براي اين كار از دستگاه هاي پيشرفته براي شناسايي كاربران اينترنتي بهره مي گيرد.
در همين رابطه، طبق گزارش ها، كميته امور خارجي مجلس عوام انگليس دولت اين كشور را به برگزيدن معيارهاي دوگانه و «تناقض هاي وحشتناك» در مواجهه با مسئله حقوق بشر در ديگر كشورها متهم كرده است.»
كميته امور خارجي مجلس عوام انگليس موضع دولت اين كشور در قبال حقوق بشر را درباره كشورهاي اوكراين و بحرين مورد بررسي قرار داده است.
اين كميته گفته است دولت انگليس پيشتر قرار بود به خاطر زنداني شدن نخست وزير پيشين اوكراين مسابقه فوتبال جام ملت هاي اروپا 2012 در اوكراين را تحريم كند اما اين كار را نكرد و در تحريم مسابقه هاي اتومبيل راني جايزه بزرگ بحرين نيز اقدامي انجام نداد. اين كميته افزوده است بحرين بايد در فهرست كشورهايي قرار گيرد كه به خاطر سركوب «خشونت آميز» مخالفان دولت و توسل به ابزارها و شيوه هاي شكنجه در زندان، وضعيت حقوق بشر در آن نگران كننده است.
اين در حالي است كه جناح مخالف رژيم بحرين مي گويد شمار زندانيان سياسي با توجه به جمعيت اين كشور از شمار زندانيان سياسي در سوريه بيشتر است.
 


هزاران نفر در بوليوي عليه آمريكا به خيابان ها ريختند

هزاران تن از مردم بوليوي با برگزاري تظاهرات در مقابل سفارت آمريكا در لاپاز مخالفت واشنگتن با استرداد رئيس جمهور سابق اين كشور را محكوم كردند.
به گزارش پرس تي وي، تظاهركنندگان خشمگين با سردادن شعارهاي ضدآمريكايي، استرداد «گونزالو سانچز دولوزادا» رئيس جمهور سابق خود را به منظور محاكمه كردن وي به جرم كشتار مردم خواستار شدند.
سانچز متهم است كه به دستور وي در جريان تظاهرات مردمي اكتبر سال 2003 ميلادي كه در مخالفت با صادرات گاز به آمريكا برگزار و به اكتبر سياه معروف شد، 67 نفر به قتل رسيدند.
سانچز دولوزادا پيشتر در سال 2007 ميلادي از جانب مراجع قضايي بوليوي به طور رسمي به اتهام كشتار مردم متهم شد.
دولت بوليوي در سال 2008 ميلادي نيز، درخواست استرداد رئيس جمهور سابق اين كشور را مطرح كرد كه اين درخواست از جانب دولت آمريكا رد شد.
رئيس جمهور سابق بوليوي بلافاصله پس از آن كه در سال 2003 از قدرت كنار رفت، به آمريكا پناهنده شد.
 


تظاهرات همبستگي با زندانيان سياسي در شرق عربستان

هزاران تن از زنان و مردان شرق عربستان با برگزاري تظاهرات آزادي روحاني شيعه و زندانيان سياسي را خواستار شدند.
به گزارش شبكه خبري العالم، ساكنان شهرهاي القطيف، العواميه و الاحساء روز گذشته به منظور اعلام همبستگي با بازداشت شدگان منطقه حجاز تظاهرات كردند.
براساس اين گزارش تظاهركنندگان كه با به همراه داشتن تصاوير زندانيان حوادث اخير فرياد، زنداني سياسي آزاد بايد گردد را سر دادند.
تظاهركنندگان همچنين تأكيد كردند كه «آيت الله نمرباقرالنمر» روحاني برجسته شيعه را هرگز فراموش نخواهند كرد و آزادي وي خواسته اصلي آنهاست.
معترضان در شرق عربستان خاطرنشان كردند كه آزادي همه زندانيان در بند آل سعود را صرفنظر از وابستگي مذهبي آنان خواستار هستند و همه بازداشت شدگان اعم از شيعه وسني، برادران آنان هستند كه مورد ستم آل سعود قرار گرفته اند.
گزارش شبكه خبري العالم به نقل از شاهدان عيني حاكي است كه تظاهركنندگان شعار مي دادند؛ «مردم خواستار آزادي زندانيان هستند و زندانيان فراموش شده، تروريست نيستند.» در شهر رياض نيز معترضان در اعتراض به بازداشت يك فعال سياسي به تظاهرات پرداختند و با برگزاري راهپيمايي يكي از جاده اي اصلي را مسدود كردند. «هيله قيصر 37 ساله) به جرم مشاركت در سازمان هاي تروريستي و تحريك براي مقاومت مسلحانه عليه كاركنان امنيتي به 15 سال زندان محكوم شده است و هفته گذشته در رياض بازداشت شده بود.
اين در حالي است كه نيروهاي آل سعود در ادامه سياست ارعاب و وحشت، پنجشنبه شب اقدام به تيراندازي هاي ناگهاني و بي هدف در شهر العواميه كردند.
در اين حادثه كه با انتقادات مردم و بسياري از گروه هاي حقوق بشر رو به رو شد، به تعدادي از خودروهاي پارك شده خساراتي وارد آمد.
سازمان هاي طرفدار حقوق بشر، رژيم حاكم بر عربستان را به دليل سركوب اعتراض هاي مردمي محكوم كرده اند و سازمان عفو بين الملل روز سه شنبه هفته گذشته با صدور بيانيه اي از مقام هاي دولتي عربستان خواست تا توسل به خشونت با هدف سركوب معترضان در اين كشور را پايان دهد.
بنابر آمارهاي سازمان هاي طرفدار حقوق بشر بيش از 30 هزار زنداني سياسي در زندان هاي عربستان به سر مي برند.
 


نفوذ افراد مسلح ناشناس به يك پايگاه نظامي اسرائيل

گروهي ناشناس ضمن ورود به يك پايگاه نظامي در شمال سرزمين اشغالي، توانستند يك سرباز را بازداشت كنند.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه صهيونيستي «تايمز اسرائيل»، در حمله افراد ناشناس به يك پايگاه نظامي در شمال اسرائيل، يك سرباز ارتش به گروگان اين افراد درآمد.
بر پايه اين گزارش گروهي از افراد نقابدار صبح ديروز وارد پايگاه نظامي در 16 كيلومتري غرب درياچه جليله شدند. اين گروه توانستند علاوه بر اين سرباز، چندين قبضه سلاح را با خود ببرند.
هنوز هيچ گروهي مسئوليت حمله به پايگاه نظامي اسرائيل را برعهده نگرفته است.
مقامات صهيونيستي گفته اند كه تحقيقات در اين زمينه آغاز شده است.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14