(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


 شنبه 29 مهر 1391 - شماره 20336

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
در تقاطع 2 تغيير مهم جهاني (يادداشت روز)
لقمه اول (گفت و شنود)
ادامه واكنش هاي اعتراضي
به حذف شبكه هاي ايران از هاتبرد
آمانو اذعان كرد
 آژانس هرگز نگفته است كه ايران سلاح هسته اي دارد
در پايان سفر 8 روزه صورت گرفت
اطلاعيه دفتر رهبري در تقدير از مردم خراسان شمالي
رئيس كميسيون اصل 90 مطرح كرد
سفير ايران در لبنان خبر داد
 افزايش فرار صهيونيست ها از فلسطين اشغالي در پي نفوذ پهپاد ايراني
كيهان و خوانندگان
يونل ست هنگ كرد راديو اسرائيل: قدرت نمايي ايران بود (خبر ويژه)
عاطفه خشكيده شبكه سعودي بالاخره جريحه دار شد (خبر ويژه)
سياهي لشكر سازمان آب رفته بود اما واقعا سياه بود! (خبر ويژه)
مكالمات مردم در آمريكا از سوي 30 هزار نفر شنود مي شود (خبر ويژه)
زندان نرفتن محمدرضا خاتمي هم دردسري شده! (خبر ويژه)


در تقاطع 2 تغيير مهم جهاني (يادداشت روز)

غرب آسيا و شمال آفريقا -خاورميانه- بالغ بر يك قرن متاثر از امواج سياست اروپا و غرب بوده است. اين تاثير پس از جنگ جهاني دوم شدت گرفت. دهه اول قرن 21 و هزاره سوم ميلادي در حالي سپري شد كه آمريكا و متحدان اروپايي آن از درد زايمان خاورميانه جديد سخن مي گفتند. البته خاورميانه جديد به ويژه طي 6 سال اخير هويتي كاملا متعارض با آنچه غرب توقع داشت، پيدا كرد. با اين حال، اكنون اين غرب به ويژه اروپاست كه از خاورميانه تأثير مي پذيرد. امواج بي ثباتي و التهاب هر روز در سيماي اتحاديه اروپا بيشتر ديده مي شود و به نظر مي رسد اينها درد زايمان اروپاي جديد با قطب هاي پراكنده در دل اتحاديه اروپاست. خاورميانه و اتحاديه اروپا هر دو دستخوش دگرگوني هستند با اين تفاوت كه اولي به سوي مفاهمه و همگرايي بيشتر، و دومي به سمت تجزيه و تقابل و فروپاشي حركت مي كنند. اينكه هر يك از اين دو رويكرد در تحولات شتابان به كدام فرجام برسند، بحث ديگري است. فعلا آنچه مسلم است اينكه احساس همگرايي در ميان ملت هاي مسلمان خاورميانه رو به تقويت مي باشد اما در نقطه مقابل و در ميان اعضاي اتحاديه اروپا، ناسيوناليسم افراطي و ديگر ستيز، تجديد حيات كرده است. به عبارت ديگر، نه تنها تلاش براي برداشتن مرز كشورها و يكي كردن اروپا نافرجام مانده بلكه بوي تمايزطلبي و تقابل و تنازع به مشام مي رسد.
اين اتفاق آن قدر نگران كننده است كه اروپايي ها مجبور مي شوند به خودشان جايزه صلح نوبل بدهند! اين يكي نوبل، بوي جنگ در منطقه اي مي دهد كه دست بر قضا كانون اشتعال هر دو جنگ جهاني اول و دوم در سال هاي 1914 و 1939 بوده است. به ويژه در جنگ جهاني دوم، همين مسئله مقابله جويي و ناسيوناليسم در آلمان و ايتاليا بود كه به زايش نازيسم و فاشيسم به عنوان ناسيوناليسم افراطي جنگ طلب انجاميد. بنابراين هرچند كه خيلي متعارف هم نباشد اما قابل فهم است كه چرا هشدار درباره «جنگ» را وينس كبل «وزير تجارت» دولت انگليس مطرح مي كند و با وجود فاصله گذاري دولت متبوعش با حوزه مالي و پولي يورو مي گويد «فروپاشي واحد پولي مشترك اروپا مي تواند اين قاره را دستخوش جنگ كند. عواقب اين فروپاشي نامعلوم است و هيچ تضميني وجود ندارد كه اين مسئله به وقوع درگيري نظامي منجر نشود. اگر حوزه يورو به گونه اي از هم گسسته شود كه پروژه اروپايي را ويران كند - كه خطر وقوع چنين مسئله اي وجود دارد- عواقب آن كاملا غيرقابل شمارش و برآورد خواهد بود. هدف از معرفي واحد پولي اين بود كه كشورهاي اروپايي براي مقابله با ناسيوناليسم افراطي و درگيري هاي ناشي از آن دور هم جمع شوند و از وقوع حوادثي مشابه جنگ جهاني دوم جلوگيري كنند». اين هشدار هفته گذشته و دو روز پس از آن عنوان شد كه ديويد كامرون نخست وزير انگليس در جمع هم حزبي هاي خود گفت «قدرت هاي قديمي در حال اضمحلال هستند. من نگران جايگاه بريتانيا در عرصه رقابت جهاني هستم. اگر نجنبيم و به تصميمات سخت و دردآور تن ندهيم، بريتانيا ديگر همان كشور گذشته نخواهد بود. زمان بازگويي حقيقت است. بايد شنا كرد يا به اعماق رفت و غرق شد». آشوب هاي سياسي- اقتصادي و به هم ريختگي گفتمان ليبراليستي كه طي يك سال گذشته 4 دولت را در اروپا ساقط كرد، تنها به اين 4 كشور اروپايي متوقف نمي شود و دامنه هاي آن به دروازه هاي انگليس، آمريكا و رژيم جعلي اسرائيل نيز رسيده است.
اتفاق نامتقارن و متفاوت ديگري در خاورميانه در حال ساخته شدن است، هرچند كه زمان ببرد. معاون نخست وزير رژيم صهيونيستي و خبرگزاري انگليسي رويتر با دو ادبيات شبيه به هم اين اتفاق را روايت مي كنند. دان مريدور چهارشنبه گذشته در مصاحبه با فيگارو اعلام كرد «آنچه مرا درباره تحولات و انقلاب هاي خاورميانه نگران مي كند بازگشت خدا و مذهب به متن سياست است. من اصلا اين رويه را نمي پسندم. حال چه بايد كرد اگر اكثريتي كه راي داده اند، خواستار دموكراسي ]ليبرال- دموكراسي تحميلي[ نباشند.» يك روز بعد، رويتر در گزارشي خاطرنشان كرد «ايالات متحده آمريكا در تدوين سياست روشن در قبال بهار عربي ناكام مانده، چرا كه تحولات خاورميانه را درك نمي كند. خود واژه بهار عربي گمراه كننده است. اتفاقات 20 ماه گذشته تغييرات بنياديني را در منطقه پديد آورده اما آن گونه كه ناظران خارجي پيش بيني مي كردند، رقم نخورده اند. تحولات اخير منعكس كننده اين واقعيت هستند كه يك هويت اسلامي تر جايگزين هويتي عربي شده است. چند دهه است كه اين تغيير در حال وقوع است و مربوط به تظاهرات ژانويه 2011 نمي شود. از آغاز اين اعتراض ها روشن بود كه دولت هاي جديد از آن حس ناسيوناليسم عرب و سكولار دور مي شوند و بيشتر قائل به ايدئولوژي اسلامي هستند اما گستردگي و رواج استفاده از واژه بهار عربي به مخفي كردن اين واقعيت كمك كرد. اين عبارت ياد آور تحولاتي بود كه همزمان با سقوط اتحاد شوروي، سراسر اروپاي شرقي را فراگرفت. اما تحولات خاورميانه شبيه آن اتفاقات نبود... بافت جامعه خاورميانه اساسا تغيير كرده است. فاكتور اصلي شناسايي افراد، مسلمان بودن است كه جايگزين هويت عربي آنها شده است. چنين تحولي و گذار از ناسيوناليسم عربي به يك هويت اسلامي قوي، پيامدهاي بسيار ژرفي داشته است... اكثر مردم منطقه در سال هاي 1950 و 1960 در جواب اين پرسش كه شما كه هستيد؟ پاسخ مي دادند من عرب هستم. آن زمان الگوبرداري از غرب رايج بود. پس از شكست تحقيرآميز اعراب ناسيوناليست از اسرائيل در سال 1967، افكار عمومي با شدت بيشتري عليه جنبش هاي ناسيوناليست قيام كردند. دولت هاي مستبد، ديگر دستاويزي نداشتند. امروز اكثريت قريب به اتفاق مردم اين كشورها مي گويند من مسلمان هستم و هيچ اكثريتي در اين كشورها نمي گويد من عرب هستم... اكنون چالش پيش روي تحليلگران اطلاعاتي و امنيتي و سياستگذاران واشنگتن اين خواهد بود كه با توجه به واقعيت هاي جديد، كشورهاي منطقه را درك كنند. اولين قدم، درك اين واقعيت است كه دوران ناسيوناليسم به تدريج رو به افول است و دوره مسلماني آغاز مي شود.»
موقعيت ايران جديد در اين دوگانه «واگرايي- همگرايي» از جهات مختلف به چشم ناظران مي آيد. نخست اينكه ايران، پيشقراول منطق عبور از ناسيوناليسم كور و تعدي طلب به سمت ارزش هاي اسلامي بشرشمول است. ايران از اين جهت الهام بخش بسياري از ملت هاست. ويژگي دوم ثبات توام با پيشرفت ايران با وجود انبوه معارضه هاي مشهود غرب است. اين مدل پيشرفت و ثبات معطوف به مقاومت نيز در چشم ناظران بيطرف، سزاوار تحسين و تأسي است. سوم اينكه ايران، مدل موفق پيشرفت را با استقلال و استغناي از قدرت هاي غربي به اجرا درآورده و نشان مي دهد كه راز پيشرفت در تمايز از غرب است نه انحلال و طفيلي گري مرگبار آن. طبعا و در مقابل، چنين ويژگي هايي، حسودان و بدخواهاني هم دارد. براي قدرت هاي مستكبر خيلي زور دارد و اصلا قابل هضم نيست كه در روزگار پريشان احوالي غرب، ايران- با وجود انواع دسيسه چيني ها و سنگ اندازي ها- بهره مند از ثبات باشد و در مسير پيشرفت گام بردارد. تفاوت ما و غرب در اين است كه مثلا اروپا بدون مداخله و معارضه خارجي، دست به گريبان آشوب است و بر لبه جنگ و منازعه ايستاده ولي ما با وجود انبوه بحران افكني هاي بيگانگان، از ثبات چشمگيري برخوردار هستيم. آيا آن غوغا و اين ثبات در نگاه ناظران ژرف انديش و بيطرف، سزاوار تامل نيست؟ به عنوان مثال امروز همه در دنيا مي فهمند كه بحران اقتصادي غرب، درون زا و برخاسته از طبيعت ليبراليسم است حال آن كه چالش هاي موجود در قبال اقتصاد ما عمدتا، عرضي و مصنوعي است. البته ما از برخي سوء تدبيرها دچار زحمت مي شويم اما آنها دچار دردهاي درمان ناپذير ناشي از عمل وفادارانه به نسخه هاي كاپيتاليستي و ليبراليستي هستند و همين قاتل جان آنان شده است.
آنچه تا بدين جا قلم زده شد، هرچند به اجمال، تصويري از واقعيت جهان در حال شكل گيري و صورت بندي را به دست مي دهد. طبعا اين هويت و تصوير در حال ساخته شدن است و ما و غرب هر يك مي كوشيم اين سيماي جديد را خود رقم بزنيم، با اين تفاوت كه ما- جبهه اسلام- از ظرفيت هاي آزاد نشده فراواني در كنار نشاط جواني برخوردار هستيم اما جبهه مقابل ضمن اينكه فرتوت شده، آنچه را نيز از ظرفيت و تدبير در بساط داشته رو كرده است. اينها بخشي از مختصات پيچ مهم تاريخ است كه مي تواند با اهتمام و تمركز و سخت كوشي و موقعيت شناسي ما، به خير امت اسلامي و بشريت تعريف شود يا به اعتبار كم مايگي و كم ظرفيتي و بي طاقتي و عدم تشخيص درست خط تماس و درگيري با دشمن، زورگويي قدرت هاي از كار افتاده را تداوم بخشد. دشمن مي داند كه بنيان و سنگ بناي ثبات و پيشرفت ايران، در وحدت كلمه ملت و نخبگان ما ذيل خيمه اسلام و عمود استوار آن يعني ولايت فقيه است. دشمنان در مقابل برآنند كه اين انسجام و اتحاد «درون حاكميت»، «ميان مردم»، «جبهه اصولگرايان (همه نخبگان حامل انقلاب)» و «ميان مردم و حاكميت و اصولگرايان» را دچار از هم گسيختگي كنند.
تلقي طراحان عمليات رواني دشمن اين است كه با تشديد فشارها و افزايش بگومگو و مجادله ها از يك سو، و دادن آدرس هاي غلط و انحرافي نظير «مذاكره از موضع تسليم» يا جعل ميانجي و منجي هايي كه ماهيتا در طول سال هاي اخير در زمين و پروژه هاي دشمن نقش آفريني كرده اند- و در حقيقت بايد خود آنها را نجات داد و از بحران بيرون كشيد- مي توان ايران (ملت و حاكميت و نخبگان) را از نقاطي كه فشردگي و چسبندگي اجزا به هم كمتر است، شكست و از هم گسيخت. انتخابات سال آينده رياست جمهوري و جنجال ها و هيجان هاي حاشيه اي آن يكي از بسترهايي است كه دشمن تصور مي كند به بهانه آن مي تواند يك جشن پرنشاط و الهام بخش سياسي را تبديل به مشغله امنيتي كرده و در واقع حواس ما را از پيچ تاريخ و ريل گذاري مهم آن منحرف سازد. از نگاه دشمن به هم زدن ثبات، مقدمه كشيدن ترمز پيشرفت ايران و بي آبرو و بي اعتبار كردن آن است. غرب نيمه جان و درگير بازي مرگ و زندگي بدين ترتيب مي تواند فرصتي براي تنفس و سرپا شدن پيدا كند. از نگاه آنان كليد بحران هاي چند لايه و بازگرداندن ثبات به غرب، در بي ثباتي و مشغول سازي ايران است.
با اين اوصاف همان گونه كه مردم غيرتمند و نجيب و بردبار و مقاوم ما تداعي مي كنند، تكليف شهرگان و چهرگان و نخبگان سياسي اعم از روساي قوا و دستگاه هاي حاكميتي يا رقباي جناحي و انتخاباتي و اصحاب تريبون و رسانه روشن است؛ به تصريح رهبر معظم انقلاب در خراسان شمالي 1- ايثار و گذشت و بردباري را جايگزين استئثار (خودخواهي و خود مركزبيني) كنند 2- در تشخيص خط و نقطه درگيري به خطا نروند و رقيب را جاي شيطان اكبر نگيرند 3- با آنها كه خط درگيري با دشمن را ولو پس از شنيدن نصيحت، مشخص نمي كنند، خط فاصل بگذارند 4-با دشمن معامله دوست نكنند و متقابلا به خاطر اختلاف سليقه، افراد را دشمن نپندارند 5- خستگي و سردرگمي احتمالي خود را به توده هاي پرنشاط و پا به ركاب و مهيا نسبت ندهند.
تلقي واقعي از شرايط فعلي اين است كه روزگار جهاد و مجاهدتي كه در طول عمر آرزوي آن را داشتيم، فرا رسيده است.
محمد ايماني
 


لقمه اول (گفت و شنود)

گفت: محمد مرسي با تعيين و اعزام سفير به اسرائيل، اعتراض گسترده مردم مصر رابرانگيخت كه از اين اقدام وي به شدت بهت زده و عصباني شده اند.
گفتم: مرسي علاوه بر اعزام سفير، يك نامه دوستانه و فدايت شوم نيز براي شيمون پرز رئيس جمهور رژيم اشغالگر قدس فرستاده است.
گفت: به همين علت ديروز مردم مصر در ميدان التحرير با سر دادن شعار «مرسي مبارك» اقدام وي را محكوم كردند.
گفتم: ولي سخنگوي اخوان المسلمين مصر ادعا كرده كه نامه منتشر شده جعلي است!
گفت: اولاً كه سخنگوي مرسي نامه را تاييد كرده و لحن دوستانه آن را «روال و عرف ديپلماتيك» دانسته بود! و ثانيا؛ سفير اعزام شده به اسرائيل كه جعلي نيست!
گفتم: تازه، برخلاف عرف ديپلماتيك، در ملاقات سفير مصر با شيمون پرز، پشت سر سفير مصر به جاي پرچم مصر، پرچم اسرائيل را نصب كرده بودند!
گفت: مثل اين كه اولين رئيس جمهور در تمام انقلاب ها، ناجور درمي آيد، مثل بني صدر در ايران اسلامي.
گفتم: چه عرض كنم؟! يارو به دكتر گفت؛ با اولين لقمه غذا، دلم به شدت درد مي گيرد. دكتر گفت؛ اولين لقمه را بردار، اما كنار بگذار و از لقمه دوم شروع كن!
 


ادامه واكنش هاي اعتراضي

به حذف شبكه هاي ايران از هاتبرد

انتقادات در سراسر جهان به حذف شبكه هاي ايران از روي ماهواره اروپا (هاتبرد) همچنان ادامه دارد.
در جديدترين واكنش يك عضو مجلس اعيان انگليس با زير سوال بردن مشروعيت اين اقدام تاكيد كرد اين كار براي خاموش كردن صداي پرس تي وي بوده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، نظير احمد عضو حزب كارگر در مجلس اعيان انگليس گفت: «شكي نيست كه اين اقدام كاملا سياسي بوده است. اساسا تحريم شبكه هاي ماهواره اي و رسانه ها غيرقانوني است.»
وي حذف شبكه پرس تي وي و ديگر كانال هاي ايران از ماهواره اروپا را مصداق سانسور و نقض آزادي بيان دانست.
ويليام اسپرينگ يكي از بينندگان اين شبكه در انگليس هم اكنون درگير مراحل قضايي براي شكايت عليه آفكام براي لغو اين ممنوعيت است.
وي گفت: حذف اين شبكه ها از روي ماهواره و ممنوعيت فعاليت پرس تي وي غيرقابل تحمل و بي شرمانه است.
ويليام اسپرينگ افزود: اين كار از هر لحاظ غيرقانوني و غيرقابل قبول است. معناي اين كار اين است كه مردم انگليس حق دريافت اخبار را ندارند و فقط مي توانند اخبار و گزارش هاي كانال هايي نظير بي بي سي و ديگر شبكه هاي تحت كنترل دولت و شركت هاي بزرگ را دريافت و تماشا كنند.
از سوي ديگر؛ «رابرت اولدز» مدير «گروه بروگز» از لندن در گفت وگو با شبكه پرس تي وي درباره اقدام اخير شركت خدمات ماهواره اي اروپا (يوتل ست) در قطع پخش تعدادي از شبكه هاي ماهواره اي تلويزيوني و راديويي ايران گفت: «اتحاديه اروپا به وجود اختلاف نظر و عقيده علاقه اي ندارد. از ابراز ديدگاه هاي جايگزين نيز استقبال نمي كند. بايد به ياد داشته باشيم كه اتحاديه اروپا و كميسيون اروپا كه اين اقدام را انجام داده اند غيرمنتخب و بي مسئوليت هستند.»
اولدز همچنين گفت: «اين واقعا غيرقابل قبول است كه افرادي كه خودشان غيرمنتخب و بي مسئوليت هستند تصميم مي گيرند كه ديگران بايد به چه چيزهايي گوش فرا دهند و چه مطالبي بايد در شبكه هاي ماهواره اي پخش شود. اين كاملا نادرست است و البته به يكپارچگي مردم هم كمك نمي كند.»
همچنين به نقل از پايگاه خبري الانتقاد لبنان، حزب الله لبنان روز جمعه در بيانيه اي از اقدام شركت «يوتل ست» در حذف شبكه هاي برون مرزي ايران از اين ماهواره انتقاد كرد.
حزب الله لبنان همچنين اين اقدام را نشانه ديگري از سياست دوگانه كشورهاي غربي درباره آزادي بيان خواند.
گفتني است، شركت خدمات ماهواره اي اروپا (يوتل ست) پخش تعدادي از شبكه هاي ماهواره اي تلويزيوني و راديويي ايران را قطع كرده است.
يوتل ست در پي دستور كميسيون اروپا پخش چند شبكه ماهواره اي ايران از جمله پرس تي وي، العالم، جام جم 1 و 2، سحر 1 و 2، شبكه خبر جمهوري اسلامي ايران، شبكه قرآن و شبكه الكوثر را متوقف كرده است.
يوتل ست در اقدامي كه نقض آشكار آزادي بيان به شمار مي رود به شركت آركيوا، سرويس دهنده پخش ماهواره اي هاتبرد دستور داد كه از روز دوشنبه ؛24 مهر، 15 اكتبر) فركانسي را كه اين شبكه ها روي آن پخش مي شدند، قطع كند.
اين اقدام بر پخش ماهواره اي چند شبكه راديويي ايران نيز تاثير خواهد گذاشت.
 


آمانو اذعان كرد

آژانس هرگز نگفته است كه ايران سلاح هسته اي دارد

مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي تاكيد كرد كه آژانس هرگز سخني مبني بر اين كه ايران سلاح هسته اي دارد، بيان نكرده است.
يوكيو آمانو با اشاره به موضوع هسته اي ايران گفت: آژانس هرگز نگفته است كه ايران سلاح هسته اي دارد.
وي در عين حال مدعي شد: چيزي كه همواره ما بيان كرده ايم اين است كه اطلاعاتي گسترده و منسجم وجود دارد كه نشان مي دهد ايران در فعاليت هاي هسته اي خود درگير مسائل مربوط به توسعه بوده است و اين موضوعي است كه ايران بايد به آنها پاسخ دهد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي ادعا كرد كه سخنان ايران مبني بر انتقال اطلاعات حساس ايران از سوي آژانس به دستگاه هاي امنيتي غرب، صحت ندارد.
بنا بر اين گزارش آمانو همچنين گفت كه آژانس به گفت و گو با جمهوري اسلامي ايران متعهد است.
وي افزود: ما پيشنهاد كرده ايم قصد داريم با آنها در آينده بسيار نزديك ملاقات كنيم اين نشستي در سطح عالي رتبه خواهد بود و من اميدوارم كه بتوانيم خيلي زود نشستي داشته باشيم.
در عين حال پايگاه اينترنتي «نيوز» پاكستان نيز به نقل از آمانو نوشت كه آژانس برنامه اي احتمالي براي خروج پرسنلش از ايران در صورت اقدام نظامي رژيم صهيونيستي يا آمريكا ندارد.
وي گفت: يك حمله احتمالي اسرائيل سناريويي فرضي است و ما براساس سناريوهاي فرضي كار نمي كنيم.
 


در پايان سفر 8 روزه صورت گرفت

اطلاعيه دفتر رهبري در تقدير از مردم خراسان شمالي

با پايان يافتن سفر 8 روزه حضرت آيت الله العظمي خامنه اي به استان خراسان شمالي دفتر رهبر معظم انقلاب در سپاس از مردم مومن و سلحشور اين استان اطلاعيه اي صادر كرد.
متن اطلاعيه به شرح زير است:
«ديار اترك»، «سرزمين گنجينه معرفت ها» و خطه شهيدپرور مرزبانان غيور، يكپارچه بپا خاست و باب الرضا(ع) در استقبال از رهبر فرزانه انقلاب اسلامي آغوش گشود و اتحاد و يكپارچگي اقوام مختلف استان از ترك و فارس و كرد گرفته تا تركمن و تات، صحنه هاي ماندگار و به ياد ماندني از دلدادگي و انس ملت و رهبري را خلق كرد.
اين حضور عظيم، و ابراز احساسات پرشور و عواطف صميمانه مردم خراسان شمالي به نمايندگي از ملت ايران، از سويي انسجام و اتحاد ملي و روحيه اميد، نشاط و سرزندگي را تقويت كرد و به رخ جهانيان كشيد و از سوي ديگر، توهم و خيال واهي دشمنان كينه توزي را كه براي بر هم زدن ثبات سياسي و اخلال در روند كلي پيشرفت كشور، به نااميد كردن مردم و القاي يأس، خستگي و اختلاف در اثر فشارها و تهديدها دل بسته اند، باز هم نقش بر آب كرد.
در اين سفر پربركت بار ديگر مشخص شد كه هدف متعالي پيشرفت همه جانبه كشور در راستاي تحقق تمدن نوين اسلامي از مسير معنويت و بندگي خداوند، عزم و اراده راسخ، دانشوري و ايستادگي مي گذرد و ايمان و اعتقاد به هدف، تكيه بر توانايي ها و نيروي سازنده دروني و پرهيز از تقليدگرايي رمز طلايي عبور از پيچ تاريخي كنوني است.
بيانات حكيمانه رهبر انقلاب اسلامي در ديدارهاي مختلف اين سفر سرفصل هاي مهمي براي انديشه ورزي و عمل مسئولان، نخبگان، روشنفكران و آحاد مردم در حركت به سمت قله هاي پيشرفت كشور و همچنين حل مشكلات استان خراسان شمالي مشخص كرد كه اميد است با پيگيري هاي دولت محترم و تحقق مصوبات و تصميمات اين سفر، گامي بلند و اساسي در پيشرفت استان و رسيدن به جايگاه شايسته مردم مومن و دلاور اين منطقه برداشته شود.
دفتر مقام معظم رهبري با سپاس بي پايان از درگاه خداوند متعال، تشكر صميمانه و عميق ايشان را از اقشار مختلف مردم خونگرم و مهربان استان خراسان شمالي، ائمه جمعه، علما و روحانيت بصير شيعه و سني، خانواده هاي معظم شهدا و ايثارگران، اساتيد دانشگاه ، نخبگان، فرهنگيان، جوانان پرشور، دانشجويان و دانش آموزان، نيروهاي مقتدر و جان بر كف منطقه اعم از سپاه، ارتش، بسيج، نيروي انتظامي و نيروهاي امنيتي، نماينده محترم مجلس خبرگان، استاندار و ساير مسئولان پرتلاش محلي اعلام مي دارد.
دفتر مقام معظم رهبري
27 مهرماه 1391
 


رئيس كميسيون اصل 90 مطرح كرد

درخواست غرامت و شكايت ايران به ديوان لاهه براي قطع برنامه هاي صدا و سيما از ماهواره
رئيس كميسيون اصل 90 گفت: ايران بايد از طريق ديوان بين المللي لاهه و همچنين كميسيون اروپا درباره قطع پخش برنامه هاي صدا و سيما از ماهواره هاتبرد اقامه دعوي كند.
محمدعلي پورمختار گفت: اين تحريم برخلاف منشور سازمان ملل متحد و بيانيه جهاني حقوق بشر است و آزادي بيان و تبادل اطلاعات كه غربي ها مكررا بر آن پافشاري مي كنند را نقض كرده است.
وي در ادامه افزود: آنان با قطع برنامه هاي جمهوري اسلامي در صددند تا اخبار واقعي جهان به گوش جهانيان نرسد و ملت ها بخصوص مردم كشورشان را در جهل نگه دارند.
رئيس كميسيون اصل 90 خاطرنشان كرد: ايران بايد از طريق ديوان بين المللي لاهه و همچنين كميسيون اروپا درباره قطع پخش برنامه هاي صدا و سيما از ماهواره هاتبرد اقامه دعوي كند.
پورمختار تصريح كرد: ما مي توانيم به دليل قطع پخش برنامه هاي خود از ماهواره هاتبرد درخواست غرامت كنيم.
 


سفير ايران در لبنان خبر داد

افزايش فرار صهيونيست ها از فلسطين اشغالي در پي نفوذ پهپاد ايراني

سفير جمهوري اسلامي ايران در لبنان تأكيد كرد كه آثار رواني ناشي از پرواز پهپاد حزب الله موجب افزايش مهاجرت معكوس در رژيم صهيونيستي شده است.
ركن آبادي با توجه به نفوذ پهپاد حزب الله به عمق سرزمين هاي اشغالي به رعب و وحشت حاكم بر رژيم صهيونيستي بعد از اين پرواز اشاره كرد و اظهار داشت: همه جهان شاهد بودند مجمع صهيونيستي كه در حالت عادي نيز در رعب و وحشت به سر مي برد با پرواز اين پهپاد ترس و وحشت در آنها چند برابر شد.
وي تأكيد كرد: همچنين آثار رواني ناشي از پرواز پهپاد حزب الله موجب افزايش مهاجرت معكوس و بركناري مقامات ذي ربط در ارتباط با حفاظت و حراست از آسمان فلسطين اشغالي شد.
سفير جمهوري اسلامي ايران در لبنان اظهار داشت: پرواز 30 دقيقه اي پهپاد حزب الله لبنان بر فراز مراكز حساس و بسيار پراهميت رژيم صهيونيستي نشان داد سخنان سيد حسن نصرالله در قالب شعار نبوده است. وي گفت: دبير كل حزب الله لبنان تأكيد كرده است كه امور غافلگير كننده بسيار بزرگتري نيز در راه است.
گفتني است كه سيد حسن نصرالله نفوذ هواپيماي مقاومت لبنان به اراضي اشغالي را عملياتي منحصر به فرد توصيف كرده و گفته بود: مقاومت لبنان هواپيماي شناسايي پيشرفته اي را از داخل اراضي لبنان به سوي دريا فرستاد؛ اين هواپيما پس از پرواز صدها كيلومتر بر فراز دريا از جنوب فلسطين وارد اراضي اشغالي شد و قبل از شناسايي شدن از سوي نيروي هوايي دشمن، بر فراز بسياري از پايگاه هاي مهم اين رژيم پرواز كرد.
سفير جمهوري اسلامي ايران در بخش ديگري از سخنان خود در لبنان در خصوص همكاري هاي دفاعي ايران و لبنان نيز گفت: جمهوري اسلامي ايران و لبنان چند سال قبل سند همكاري هاي دفاعي را به امضا رساندند و آن سند هم اكنون يك چارچوب است اما مذاكراتي صورت گرفته تا اين سند در مرحله كنوني متناسب با شرايط فعلي بازنگري شود.
وي در گفت وگو با «مهر» با اشاره به نقش مقاومت حزب الله در لبنان در مقابله با رژيم صهيونيستي افزود: مقاومت در گذشته به مقامات رژيم صهيونيستي اين پيام را داده بود كه اگر 6 لشكر صهيونيست به لبنان حمله كنند در اين كشور دفن خواهند شد و اين رژيم با مسائل غافلگير كننده اي مواجه خواهد شد لذا براي اينكه سخنان دبير كل حزب الله لبنان در قالب حرف و شعار باقي نماند نمونه اي بسيار كوچك از آن به نمايش درآمد.
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 32320003
¤ هرچه دايره تحريم ها بر ملت ايران تنگ تر مي شود گستره و نفوذ ايران اسلامي اعم از تكنولوژي هاي نظامي، سياسي و ارزش هاي ديني به خارج از مرزهاي ايران نيز بيشتر مي شود و اين موجب رعب و وحشت استكبار گرديده است. نشانه بارز و اخير آن عملياتي شدن پهپاد حزب الله بر فراز آسمان رژيم اشغالگر قدس است كه فشار طناب دار را به گردن جنايتكاران و بيدادگران كودك كش آن رژيم و همراهانش بيشتر كرد و بيداري اسلامي و كشيدن آن به وال استريت و تظاهرات هر روزه مردم اروپا عليه حاكمان دروغگويشان نيز سندهاي معتبر اين ادعاست. كار تا بدانجا پيش رفته كه شبكه هاي مختلف سيما را نيز از نگاه مردمشان منع كرده اند. ما كلام مقتدايمان را كه فرمود «دشمن كوچكتر از آن است كه ملت ما را به زانو درآورد» را در كنار امام عظيم الشأن كه فرمود «آمريكا هيچ غلطي نمي تواند بكند» مي گذاريم و همچنان پيش مي تازيم كه چرا ما مرد جنگيم.
طالعي
¤ از عزيران عرصه فيلم و كتاب مي خواهم موفقيت و حماسه عظيم پهپاد حزب الله را تبيين كرده و در مقابل ديدگان ملت قرار دهند.
3093---0935
¤ رهبر معظم انقلاب در ديدار با معلمين و اساتيد اميد دادن به دانشجو را مهمترين نياز جوان اعلام كردند چرا برخي از اساتيد، هنري جز نااميد كردن جوانان ندارند؟
5673---0935
¤ مردم با توجه به رهنمودهاي حكيمانه رهبر معظم انقلاب در حفظ آرامش جامعه از مجلس انتظار دارند به سؤال بي فايده از رئيس جمهور و وزرا خاتمه دهند.
6082---0919 و7988---0912
¤ چطور مي شود كه عده اي دلال بازار ارز و خودرو را به هم ريخته و نرخ بالا مي رود و بعد همان قيمت ها، مرجع نرخ گذاري رسمي و قانوني مي شود؟! پس نقش مراكز حمايتي و نظارتي كجاست؟
ابوذر
¤ با توجه به شعار سال (توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني) چرا برخي اقلام مايحتاج مردم كه توليد داخلي نيز هست ناياب شده است؟ چه دستي در كار است تا علاوه بر افزايش قيمت به نارضايتي مردم دامن زده شود؟ مدتي است لاستيك [...] ايراني كه قيمت دو حلقه آن براي اتوبوس يك ميليون و پنجاه هزارتومان بود پيدا نمي شود و براساس شايعات به دو ميليون رسيده است. چه كسي پاسخگوست؟
اصغر كردبچه
¤ با تشييع شهداي گمنام دوباره شهر حال و هواي جبهه و جنگ و معنوي خاصي مي گيرد ولي براي تسهيل ترافيك مسير نيز تدابير جدي شود تا افراد مغرض، مريض و نامهربان به جگرگوشه هاي ملت حرف هاي نامربوط نزنند.
4020---0919
¤ حقايقي را كه در صفحه پاورقي كيهان در مورد چگونگي پايان جنگ و خيانت يك عده به خون شهيدان را مي خوانم ناراحت مي شوم. اولا چرا اين حقايق همان سال هاي اول بعد از جنگ براي مردم بازگو نشد تا در جريان قرار بگيرند، ثانيا چرا افراد خاطي امروز حتي ادعاي طلبكاري از نظام دارند.
رفيعي
¤ فكر مي كنم دولت بايد به مردم ميدان بدهد كه خودشان وارد عمل بشوند و بساط گرانفروشي و گرانفروشان را جمع كنند. بنويسيد تحمل مردم تمام شده است.
4900---0913
¤ از مسئولين رسانه ملي درخواست مي شود كه شبكه هاي ماهواره اي كوثر الميادين، المنار لبنان و استاني ها، هادي، جام جم 2، سحر، اسپانيايي و... را به شبكه ديجيتالي داخل كشور اضافه كنند.
1233---0911
¤ به نمايندگي از اهالي ميدان شهدا و حوالي آن عرض مي كنم كه اگر آقاي قاليباف در اين محدوده زندگي مي كرد قطعاً يكي از مخالفين پياده راه سازي 17 شهريور بود اي كاش يك بار هنگام غروب به خيابان مجاهدين سر بزنند.
2531---0912
¤ مشاور عالي شهرداري گفته است، موتورسواران و عابران متخلف بايد جريمه شوند. كاش اين را هم مي گفتند مسئول جريمه كردن شهرداري تهران به خاطر اين همه ترافيكي كه در محدوده ميدان امام حسين(ع) تا ميدان شهدا و بهارستان به سمت مجاهدين شده كيست؟
وثوقي
¤ سيم سفيد 2 رشته نمره 5/1 با مارك ري افشان از 50 هزار تومان به 95 هزار تومان رسيده است اين محصول صددرصد ايراني است و هيچ ربطي به دلار هم ندارد چرا بايد قيمت آن حدود 100% افزايش يابد؟ آيا اين ضعف دستگاههاي نظارتي را نمي رساند؟
8268---0912
چرا شهرداري تهران در تابلوهايي كه جديداً نصب مي نمايد لفظ مقدس «شهيد» را از ابتداي نام شهداي معابر حذف مي نمايد؟ مثلاً بلوار شهيد مهدي فرحزادي در منطقه 2 به بلوار فرحزادي تغيير نام داده شده است.
جهانبخش
¤ بيش از يك سال است كه جايگاه سوخت گاز خيابان ولي عصر منشعب از بلوار جانبازان در اصفهان تعطيل شده و مشكلاتي را به وجود آورده است. از مسئولين محترم شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران مي خواهيم براي راه اندازي مجدد اين جايگاه اقدامي بكنند.
2143---0913
پاسخ روابط عمومي منطقه 2 شهرداري تهران
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه كيهان مورخ 12/7/1391 با عنوان «روكش آسفالت بلوار جنوبي شهداي صادقيه» به آگاهي مي رساند: عمليات بازسازي بلوار شهداي صادقيه در سند راهبردي محلات ذكر شده است و عمليات انجام شده در غالب بازسازي رفيوژ وسط بوده و صدمه اي به روكش آسفالت وارد نشده است.
در ضمن مد نظر شهروند محترم از خرابي موزائيك فرش همان محل احتمالاً خيابان ستارخان مي باشد كه لازم به ذكر است اين قسمت نيز داراي طرح بازسازي بوده كه بعد از تأييد طرح ارائه شده، توسط مشاور به صورت پياده راه در خواهد آمد و در سال آينده اجرا خواهد شد.»
 


يونل ست هنگ كرد راديو اسرائيل: قدرت نمايي ايران بود (خبر ويژه)

برخي كانال هاي راديو- تلويزيوني غربي روز پنج شنبه براي چند ساعت از دسترس خارج شدند.
بنابرگزارش هاي رسانه هاي منتشره، شبكه هاي سي ان ان، صداي آمريكا، بي بي سي انگليس و دويچه وله از جمله اين شبكه ها بودند كه براي ساعت هايي در خاورميانه از دسترس خارج شدند. سخنگوي شبكه «يوتل ست» به خبرگزاري فرانسه گفته است كه برخي از كانال هاي راديو و تلويزيون غربي براي مدتي به علت ارسال پارازيت از دسترس خارج شدند. مؤسسه «دويچه وله» به برخي از رسانه ها گفته است كه در اين خرابكاري دست جمهوري اسلامي را مي بيند.
به گزارش دويچه وله آخرين بار برنامه هاي دويچه وله بامداد پنجشنبه (27 مهر) در معرض پارازيت قرار گرفت. اريك بترمان، مدير عامل دويچه وله در گفت وگويي با روزنامه آلماني فرانكفورتر الگماينه به نقض آزادي بيان از سوي جمهوري اسلامي اعتراض كرده است.
دويچه وله علت اين اقدام را عمليات تلافي جويانه عنوان كرد و نوشت: «اين احتمال وجود دارد كه عمليات اخير از سوي ايران، در واكنش به اقدام ماهواره هات برد صورت گرفته باشد. شبكه «يوتل ست» از روز دوشنبه 24 مهر پخش ماهواره اي 19 شبكه راديو- تلويزيوني جمهوري اسلامي را از ماهواره هات برد قطع كرد. اين شركت دليل اين اقدام را تحريم هاي تازه اروپا عليه ايران دانست. به گفته شركت فرانسوي يوتل ست كه مديريت ماهواره هاي يوتل ست و هات برد را بر عهده دارد، ايران از چهارشنبه روي شبكه هاي بي بي سي فارسي، صداي آمريكا و راديو فردا عمداً اختلال ايجاد كرده بود».
بنگاه رسانه اي بي بي سي هم روز پنج شنبه خبر داد كه برنامه هاي اين شبكه از جمله: بي بي سي ورلد نيوز (شبكه خبر بين المللي بي بي سي)، تلويزيون عربي بي بي سي و كانال هاي راديويي سرويس جهاني بي بي سي به دو زبان عربي و انگليسي براي مخاطبان مناطق اروپا و خاورميانه، در معرض پارازيت هاي عمدي و متناوب قرار گرفته اند.
راديو اسرائيل نيز در گزارشي گفت: ايران در يك قدرت نمايي كم سابقه امواج برخي شبكه هاي غربي از جمله سي ان ان را هدف قرار داد و در طول ساعاتي از شبانه روز موفق شد مانع از پخش برنامه هاي شبكه هاي جهاني نظير «سي ان ان ، بي بي سي ورلد، يورونيوز و ديگر شبكه هاي مشابه شود.
از سوي ديگر وبسايت بي بي سي فارسي در ارزيابي قدرت ايران در زمينه جنگ سايبري نوشت: ايران طي ماه هاي گذشته هم قرباني حملات سايبري بوده و هم براساس برخي گزارش ها در نقش حمله كننده در فضاي سايبر و اينترنت عمل كرده است. مصلحي وزير اطلاعات ايران در ماه ژوئن امسال گفت «ما تقريباً روزانه با اين حمله ها مواجه هستيم.» وي اين را هم گفت كه كشورش قصد دارد از «لاك دفاعي» خارج و وارد حوزه «جنگ نرم» با آمريكا شود.
رسانه دولتي انگليس هر چند مدعي شد «نحوه حملات سايبري ايران نشان مي دهد فناوري ها و روش هاي به كار گرفته شده قديمي و شناخته شده هستند» اما اذعان كرد: هرب لين دانشمند ارشد كامپيوتر در شوراي پژوهش ملي در آمريكا مي گويد براساس گزارش ها و مطالبي كه مطالعه كرده، ايران از قدرت بالايي براي انجام حملات سايبري برخوردار است.
بي بي سي افزود: برخي براي نشان دادن توان تكنولوژيك ايران به ماجراي فرونشاندن يك هواپيماي بدون خلبان آمريكايي با شماره شناسه 170-RQ كه به «هيولاي قندهار» هم معروف شده بود اشاره مي كنند كه ظاهراً با هدف جمع آوري اطلاعات از تأسيسات هسته اي ايران به حريم هوايي ايران وارد شده بود. اين هواپيماي جاسوسي تقريباً سالم در ايران به زمين نشانده شد و بعدها مشخص شد كه به احتمال بسيار قوي اين موفقيت بخاطر توانايي در بدست گرفتن سيستم جي پي اس (موقعيت ياب ماهواره اي) آن هواپيما بود.
اين شبكه انگليسي با اشاره به سخنان چندي پيش نيك هاروي معاون وزير دفاع بريتانيا پرداخت كه از حملات سايبري به عنوان «گزينه اي متمدنانه» نام برده و گفته بود مي توان از آن بر عليه دشمن استفاده كرد. زيرا اين اقدام معمولاً با خسارت زياد همراه نيست. بي بي سي اضافه مي كند: البته موضع آقاي هاروي مخالفاني هم دارد و بوده اند مسئولان و سياستمداراني كه نسبت به خطر حملات سايبري به تأسيسات هسته اي در جهان هشدار داده اند. سؤال اين است كه فقط يك يا چند كشور مي توانند در مقابله با آنچه خطري براي منافع خود مي دانند دست به حملات پيشدستانه سايبري عليه كشور ديگري بزنند يا اين حق براي همه محفوظ است. طرح اين سؤال بخاطر خطراتي است كه يك حمله سايبري مي تواند گاه در سطح فاجعه اي سراسري ايجاد كند.

 


عاطفه خشكيده شبكه سعودي بالاخره جريحه دار شد (خبر ويژه)

شبكه سعودي العربيه در آخرين شيطنت رسانه اي عليه سوريه مدعي شد ارتش سوريه از بمب هاي خوشه اي استفاده كرده است.
اين شبكه كه به العبريه معروف شده و در جنگ هاي 22 روزه و 33 روزه جنايت هاي رژيم صهيونيستي را توجيه مي كرد، براي مستند شدن ادعاي خود عليه ارتش سوريه، تصويري را منتشر كرد كه نه مربوط به درگيري هاي سوريه بلكه متعلق به بمباران هاي هوايي رژيم صهيونيستي در سال 2006 عليه مردم لبنان بود!
به گزارش العالم به نقل از سايت «الحقيقه» اين تصوير در اوايل دسامبر 2010 در روزنامه انگليسي گاردين و به عنوان يكي از اسناد استفاده ارتش رژيم صهيونيستي از بمب هاي خوشه اي منتشر شده است.
گاردين در سال 2010 در خبري به نقل از سايت «ويكي ليكس» تأكيد كرد دولت انگليس به آمريكا اجازه داده تا بمب هاي خوشه اي را در خاك انگليس انبار كند. اين در حالي است كه انگليس توافقنامه بين المللي ممنوعيت استفاده از اين نوع بمب ها را امضا كرده است.
براساس گزارش گاردين، آمريكا از طريق خاك انگليس بمب هاي خوشه اي را به دست صهيونيست ها در اراضي اشغالي فلسطين مي رساند، تا بتواند آنها را در جنگ سال 2006 عليه لبنان استفاده كند.
رژيم صهيونيستي و رژيم سعودي همان گونه كه در قبال جنايات تل آويو عليه مردم مسلمان لبنان و غزه موضع هماهنگي داشتند، موضع مشتركي را نيز در زمينه فتنه انگيزي عليه مردم مسلمان سوريه در پيش گرفته اند. به همين دليل نيز جنايت هاي رژيم صهيونيستي در استفاده از بمب هاي خوشه اي و اورانيومي در جنگ 22روزه و 33 روزه با سكوت رسانه هايي چون العربيه مواجه شد كه بعد از چند سال تازه يادشان افتاده تا نگران به كارگيري بمب هاي خوشه اي شوند!
 


سياهي لشكر سازمان آب رفته بود اما واقعا سياه بود! (خبر ويژه)

سياهي لشكر سازمان تروريستي منافقين در پارك داگ هامر شولد آمريكا هر چند لشكر نبود اما واقعا سياه بود!
پايگاه اينترنتي اخبار روز (وابسته به طيفي از عناصر ضد انقلاب) با اشاره به نمايش چندي پيش منافقين كه در پي حذف نام سازمان از فهرست گروه هاي تروريستي آمريكا انجام شد، نوشت: 8-7 سياه پوست بنفش پوش طبل ها را در خيابان داگ هامرشولد به صدا درآوردند. بادكنك ها در سراسر صحنه نمايش به چشم مي خورد. فضاي پارك آميخته از سر و صدا بود. صحنه نمايش به آهستگي در سياهي لشكري كه در مقايسه با سال هاي پيشين شديداً آب رفته بود، پر مي شد. بعضي از اينها گرچه سياه بودند اما با سياهي لشكر هاي قبلي متفاوت مي نمودند. پرسيدم ببخشيد شما هوادار اين گروه هستيد؟ پيرزن سياه رو برگرداند و از پاسخ خودداري كرد. همتاي هم سن و سال او به لهجه سياهان محله هارلم نيويورك جواب داد ما از يك كليسا آمده ايم براي حمايت از اينها. گفتم مگه اينها را مي شناسيد. گفت نه نمي شناسم ميداني، اينها به كليساي ما كمك مالي مي كنند و هر از گاهي هم به كليسا مي آيند(!) آن طرف تر چند دلقك مشغول هنرنمايي بودند... بعد هم شماري از سياستمداران [بازنشسته] آمريكايي به نمايشنامه پارك داگ هامرشولد پيوستند. ساندويچ ساب وي و كوك وايت ها هم به راه بود.
 


مكالمات مردم در آمريكا از سوي 30 هزار نفر شنود مي شود (خبر ويژه)

چهارسال دوره زمامداري باراك اوباما با نقض شعارهاي وي سپري شد و آمريكا چهره شديداً امنيتي حتي امنيتي تر از دوره بوش پيدا كرد.
مجله فرانسوي لوموند ديپلماتيك ضمن انتشار اين تحليل توقيف هاي دلخواه، بازداشت هاي غيرقانوني و محاكم سريع و باراك اوباما عليرغم وعده ها، سياست امنيتي سلفش را پي گرفته است. اوباما در سال 2008، وقتي نامزد مقام رياست جمهوري بود وعده مي داد كه زندان «گوانتانامو» را ببندد، قانون سال 2001 درباره امنيت داخلي (لايحه موسوم به وطن پرستي) را لغو و از نظاميان يا اعضاء دستگاه هاي اطلاعاتي حمايت كند كه سوءاستفاده هاي دواير متبوع خويش را فاش سازند. متقاضي دموكرات آنروز كاخ سفيد وانمود مي كرد كه رام كننده پر زور سركشي هاي دستگاه امنيتي است كه از زمان سوءقصدهاي 11سپتامبر، به ديوانسالاري درندشت و غالبا عنان گسيخته اي تبديل شده بود. با اينهمه چهار سال بعد، «گوانتانامو» همچنان به كار خود ادامه مي دهد، دادگاه هاي نظامي آن، محاكمات را از سرگرفته اند و «لايحه وطن پرستي» تمديد شده است. وزارت دادگستري، مصمم به تنبيه هرگونه افشاي اطلاعات حساس، به پيگرد شش فقره اتهام نقض قانون ناظر بر جاسوسي پرداخته است و دولت اوباما اجازه قتل كساني را در بيرون از مرزهاي كشور داده است كه كما بيش عجولانه «تروريست» تشخيص داده اند، حتي اگر در عمليات مسلحانه مشاركتي نداشته باشند. به رغم خبط هاي ذاتي اين دريافت شتابزده از امنيت -مانند مورد نوجوان 16 ساله آمريكائي، فرزند يك مسئول فرضي القاعده كه به اشتباه در سپتامبر 2011 در يمن به قتل رسيد- آقاي اوباما، به گواه كاربرد بيش از پيش مكرر هواپيماهاي بدون سرنشين در پاكستان و يمن و سومالي، عمليات «سري» اعدام هاي بي محاكمه اي را شدت بخشيده است.
لوموند ديپلماتيك افزود: باورمندان سرخورده و دلسرد شدند. چهارچوب هاي امنيتي، نظارت مداخله گرانه در زندگي روزمره آمريكائي ها را هر روز بيشتر كرده اند، نمودار آن تفتيش گرهاي الكترونيكي است كه امروزه صد و چهل فرودگاه كشور را به آنها مجهز كرده اند تا تصويري عريان از اندام مسافران بردارند بارزتر از آن، تقويت مراقبت هاي درون مرزي است. دولت فدرال امروز سي هزار تن را به شنود مكالمات تلفني آمريكائيان گمارده. وزارت امنيت داخلي كه در سال 2002 پديد آمد، در ده سال گذشته پس از «پنتاگون» و وزارت رزمندگان پيشين، در رده سوم قوي ترين ديوانسالاري كشور جاي گرفته است. گسترش ابعاد دولت امنيت محور را به دشواري مي توان اندازه گرفت. از زمان سوءقصدهاي 11سپتامبر، آميزه سردرگمي از تيول هاي ديواني، به ساخت و ساز در مركز شهر واشنگتن رونق بخشيده است. بدينسان بر روي زميني به مساحت كل صدو پنجاه هكتار- معادل سه برابر زيربناي «پنتاگون» و بيست و دو برابر «كاپيتول» [مقر مجالس قانونگذاري فدرال] سي و سه ساختمان جديد ساخته اند. اين سيستم تازه مراقبت هر سال پنجاه هزار گزارش، يعني روزانه صد و سي و شش گزارش توليد مي كند.
اين مجله فرانسوي معتقد است: گرچه معروف است كه مردم آمريكا مداخله دولت در زندگي خصوصي را برنمي تابند اما مردم كمابيش خود را با اين وضع تطبيق داده اند. گسترش بوروكراسي امنيتي با ضرباهنگ مداخلات نظامي آمريكا در خارج پيش رفته است. در زماني كه ايالات متحده با بحران بودجه اي وخيمي روبروست، برخي، حتي در صحن حزب جمهوريخواه، در نظر دارند بودجه ارتش را كاهش دهند. آيا هزينه سياست هاي رياضتي گريبانگير پيرايه هاي نظارت و مراقبت نيز خواهد شد؟
 


زندان نرفتن محمدرضا خاتمي هم دردسري شده! (خبر ويژه)

ارگان حلقه لندن ضمن انتشار مقاله اي، به توجيه علت زنداني نشدن محمدرضا خاتمي و اظهارات او مبني بر اينكه ما برانداز نيستيم پرداخت.
محافل ضد انقلاب اظهارات اخير رضا خاتمي را مورد اعتراض قرار داده و اصلاح طلبان - به ويژه طيف فراري آنها در خارج - را متهم كرده اند كه مي خواهند بر سر جنبش سبز معامله كنند. آنها بازداشت نشدن رضا خاتمي را در كنار برخي مواضع محمد خاتمي نشانه ادعاي خود شمرده اند.
پس از اين اتفاق سايت جرس در مقاله اي به قلم آرش-غ از اعضاي خارج نشين حزب مشاركت سعي كرد چهره اي راديكال و مبارز ترسيم كند و بازداشت او را توجيه نمايد. جرس مي نويسد: اين اولين بار نيست كه اصلاح طلبان و به معناي اخص آنان جبهه مشاركت و برخي از سران آن، اينگونه مورد انتقاد كساني قرار مي گيرند كه در بي عملي سياسي آنان همين بس كه از سال 1376 بارها و بارها براي همين ها، هم سوت زدند و هم كف كشيدند و هم آنها را هو نمودند. آنها را به بي عملي سياسي متهم مي كنند و مي گويند كه «برنامه سياسي» ندارند و براي «پيام آشتي جويانه به حاكميت» بايد به بند نقد كشيده شوند. در حالي كه كسي مثل «محمدرضا خاتمي» در داخل كشور با آن همه ملاحظات و محذوريت هاي امنيتي قرار دارد، از خارج نسخه مي پيچند كه «موقعيت آقاي رضا خاتمي با موقعيت بسياري از همراهان و همفكرانش كه سالياني است زجر زندان و غربت و ستمي كه بر آنان و خانواده هايشان رفته است را تحمل مي كنند يكسان نيست».
جرس در توجيه بازداشت نشدن رضا خاتمي نوشت: چه كسي است كه نداند عمق كينه و مشكلي كه نهادهاي امنيتي با امثال مصطفي تاج زاده و مصطفي قدياني اين روزها پيدا كرده اند، اگر از رضا خاتمي كمتر نباشد بيشتر نيست؟ به تعبير بهتر براي آنها، سه نفر، بهزاد نبوي، مهدي هاشمي و رضا خاتمي، سه خال تكي هستند كه اولي از همان روزهاي آغازين پس از انتخابات به زندان رفت، دومي در هول و ولاي دعواي سياسي با هاشمي رفسنجاني همين تازگي روانه اوين شده است، و اگر محمدرضا خاتمي هم به زندان نمي رود فقط و فقط به دليل انتساب فاميلي او به خانواده امام(ره) است كه دست امنيتي ها را تاكنون بسته است(!)
اين پايگاه اينترنتي بي آن كه به فرار گردانندگانش و عافيت نشيني در اروپا و آمريكا اشاره كند، در ادامه توجيه خود مدعي شد: برخي از دوستان، اصلاح طلب خوب را اصلاح طلب زنداني مي دانند غافل از اينكه خوبي و بدي يك اصلاح طلب به زندان رفتن يا نرفتنش نيست، به نقشي است كه در زمان ايفا مي كند آنها كه به زندان رفتند البته حسيني [!؟] عمل كردند اما ايناني كه در بيرون هستند چندان هم صم و بكم نبودند و چون خاموش نيستند اين همه مورد طعنه و انتقاد قرار مي گيرند. ما در ميان اصلاح طلبان دوم خردادي، اصلاح طلب بد نداريم. آن كه بد است اصلا اصلاح طلب نيست و اشتباهي با اصلاح طلبان بر خورده است.
جرس با اشاره تلويحي به حماقت مدعيان اصلاح طلبي در همراهي با گروهك هاي ضدانقلاب در فتنه سال 88 و برخورد قاطع نظام با آنان نوشت: حزب مشاركت و سازمان مجاهدين در دام براندازي كور و ناپخته اي كه هم گروهي از نهادهاي امنيتي و هم بخشي از اپوزيسيون خام در خارج از كشور براي آن لحظه شماري مي كنند قرار نخواهند گرفت. تازه محمدرضا خاتمي همه اينها را هم در پاريس، در واشنگتن، يا در كره مريخ نگفته است كه دست هيچ جنبنده اي به او نرسد. او درون مرزهاي جغرافيايي كشور با توجه به تمام ملاحظات امنيتي موجود، نظر سياسي خودش را و گروهي را كه بدان انتساب دارد فقط تكرار كرده است.
انتشار اين تحليل حاكي از آن است كه عناصر فراري ورشكسته و رفقاي حزبي آنها در داخل با توجه به كوتاه شدن دست شان از انتخابات مجلس و در كنار آن گرفتار شدن سر صحنه ساختارشكني (فتنه 88)، به شدت نسبت به خبط بزرگ در سه سال پيش احساس ندامت مي كنند. اين طيف با اين حال جرئت ندارند علناً مرزبندي روشني با گروهك هاي برانداز داشته باشند چرا كه اين طيف ها را عقبه خود مي شمارند و با آنها درباره بي اعتقادي به قانون اساسي، ولايت فقيه، خط امام، جمهوري اسلامي و بالاتر از همه اسلام و انقلاب اسلامي هم مسير هستند.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14