(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 11  آبان  1391 - شماره 20347

برگزاري همايش تخصصي تعزيه در تفرش
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام كرد
ساخت 31 تالار فرهنگي هنري در كشور
ايران در كيهان
مهريز ميزبان نخستين جشنواره منطقه اي چاووشي خواني
جشنواره سراسري نشريه نگاري رضوي در تبريز برگزار مي شود
پرده خواني غدير در مدارس يزد برگزار شد
لزوم توجه به شهرك انديشه گنبد
يازدهمين جشنواره فيلم و عكس گناباد پايان يافت
راهيابي 2 نمايش از هرمزگان به جشنواره بين المللي تئاتر فجر
دهمين جشنواره تئاتر بسيج هرمزگان بهترين هاي خود را شناخت
بهره برداري از خانه تاريخي ايراني در كاشان
«گوچو» تنديس طلايي گرفت
تاليف زندگينامه سرداران شهيد البرز شروع شد
«چهار صندوق شادي» در نيشابور به نمايش درآمد
فرماندار: پزشكان و معلمان در فريدونشهر ماندگار نيستند
سمنان با اجراي طرح هاي مهر ماندگار آباد مي شود
فنون سفالگري «مند» گناباد در آثار معنوي كشور ثبت شد
كتابخانه نابينايان در غرب مازندران افتتاح شد


برگزاري همايش تخصصي تعزيه در تفرش

اراك- خبرنگاركيهان:
چهارمين همايش تخصصي تعزيه نكوداشت استاد رضا حيدري برگزار شد.
اين همايش با محوريت آسيب شناسي، نقش پوشي و موسيقي در تعزيه با حضور محققان و پژوهشگران برجسته كشور در مجتمع فرهنگي هنري پروفسور حسابي تفرش برگزار شد.
در اين همايش از خدمات استاد رضا حيدري از پيرغلامان و پيشكسوتان عرصه تعزيه قدرداني شد.
در حاشيه اين همايش نمايشگاهي از اثاث و لباس تعزيه و نسخه هاي قديمي تعزيه و همچنين 400 قطعه عكس از شبيه خواني، تعزيه خوانان تفرش در معرض ديد علاقمندان قرارگرفت.
 


معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام كرد

ساخت 31 تالار فرهنگي هنري در كشور

اراك- خبرنگار كيهان:
با احداث 31 تالار فرهنگي هنري در كشور از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي زيرساخت هاي فرهنگي و هنري كشور تأمين مي شود.
معاون مالي و اداري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در حاشيه بازديد از پروژه تالار مركزي اراك با اعلام اين خبر گفت: از اين تعداد پروژه هشت پروژه تا پايان دولت دهم احداث و به بهره برداري مي رسد.
مهدي فداكار با اشاره به اينكه، در حوزه زيرساخت ها بزرگ ترين كاري كه امكان انجام آن بود ساخت همين تالارها است افزود: استانداردهاي روز دنيا در همه اين تالارها ديده شده است و پلاتوهاي متفاوت و متنوعي براي تمرين دارد و كارگاه هاي دكور، آموزش در آن پيش بيني شده است.
وي با بيان اينكه اين هشت پروژه در شهرهاي اراك، قم، رشت، ياسوج، اروميه، ساري، يزد و كرمان تا پايان دولت دهم به بهره برداري مي رسد گفت: هيچ كدام از اين هشت پروژه مشكل مالي ندارند و اعتبارات آنها به حد كافي تأمين شده است.
اين مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به اينكه، پيشرفت هاي فيزيكي اين هشت پروژه در كشور متفاوت است اظهار داشت: در برخي از اين پروژه ها از پيشرفت فيزيكي 79درصدي و برخي 30درصدي برخوردار است.
وي ادامه داد: پروژه تالار اراك به دليل تغيير پيمانكار از زمان مقرر عقب است و نسبت به ساير پروژه ها از كمترين پيشرفت برخوردار است كه اميدواريم با تلاش پيمانكار جديد و سرعت بخشيدن به كارها و قول تحويل در مدت مقرر شاهد جبران عقب افتادگي باشيم.
گفتني است پروژه تالار مركزي شهر اراك در زميني به مساحت 14هزار و 40 مترمربع زمين و 3هزار و 709 مترمربع زيربنا در سه طبقه در حال ساخت است.
 


ايران در كيهان

كارگاه آموزشي حجاب
بيرجند- خبرنگار كيهان: كارگاه آموزشي حجاب و عفاف در بيرجند برگزار شد.
كارگاه آموزشي نگرشي ديگر در حجاب و عفاف ويژه خواهران عضو كانون هاي فرهنگي هنري مساجد بيرجند به مدت دو روز با حضور اساتيد كشوري در مساجد اين شهرستان برگزار مي شود.
مسئول امور عمومي دبيرخانه هماهنگي و نظارت بر كانون هاي فرهنگي هنري مساجد خراسان جنوبي با اعلام اين خبر گفت: يكي از سياست هاي اين دبيرخانه ارتقاء سطح بينش و آگاهي اعضاي كانون هاي فرهنگي هنري مساجد است كه اين امر در چند سال اخير با قدرت بيشتري دنبال مي شود.
حضور بخش خصوصي در پروژه هاي شهري
بابل- خبرنگار كيهان: شوراي اسلامي شهر بابل حمايت ويژه اي را از سرمايه گذاران بخش خصوصي به عمل مي آورد.
رئيس كميسيون خدمات شهر عاشوراي اسلامي شهر بابل در مراسم بهره برداري از بازار بزرگ امام حسين(ع) گفت: نگاه اعضاي شوراي اسلامي شهر شهر بابل حمايت ويژه از سرمايه گذاران بخش خصوصي دارد و با اين حركت رو به توسعه و رشد شهرستان بابل را شاهد باشيم.
ابوالحسني افزود: افزايش بازارهاي بزرگ در مناطق مختلف شهري باعث سهولت تهيه مايحتاج شهروندان و كاهش ترافيك شهري مي شود.
تحصيلات عالي در مناطق محروم
هويزه- خبرنگار كيهان: پنج نفر از جوانان منطقه فرهيخته شهر رفيع از توابع شهرستان هويزه به دوره تحصيلات عالي دكتري راه يافتند.
گفتني است در اين ميان تعداد فرزندان راه يافته به دوره هاي تحصيلات تكميلي كارشناسي ارشد (فوق ليسانس) شهرستان هويزه و شهر رفيع از نرخ بالائي برخوردار است كه زبان زد جامعه فرهنگي است.
ثبت ملي مسجد مولانا
تبريز- خبرنگار كيهان: مسجد قاجاريه «مولانا» در تبريز ثبت ملي شد.به گزارش ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي اين مسجد كه توسط حاج سيدمحمد مولانا ساخته شده است و متعلق به اواخر دوران قاجاريه و اوايل پهلوي اول است.
شايان ذكر است در آذربايجان شرقي 100 مسجد تاريخي در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.
افزايش توليد سنگ هاي تزييني
ماكو- خبرنگار كيهان: توليد سنگ هاي تزئيني از معادن شهرستان ماكو 10درصد افزايش يافت.
فرماندار شهرستان ماكو با اعلام خبر فوق گفت: از ابتداي امسال تاكنون حدود 30 هزار تن سنگ هاي تزييني در شهرستان ماكو از 8 معدن استخراج شده است.احمديان افزود: اين ميزان توليد حدود 25 ميليارد ريال ارزش ريالي داشت.
وي اظهار كرد: اين سنگ تزئيني شامل تراوش، انواع سنگ هاي مرمريت، سنگ لانه و گرانيت است.
نصب راكتور شبكه برق
سمنان- خبرنگار كيهان: عمليات نصب راكتور و احداث فيدر 400 كيلوولت ميامي سمنان آغاز شد.
مديرعامل شركت برق منطقه اي سمنان با اعلام خبر فوق گفت: انجام اين پروژه كه از مصوبات دور اول سفر رئيس جمهور به استان است و اعتبار اوليه آن 50 ميليارد ريال است.مسلحي اظهار داشت: احداث اين پروژه به منظور كنترل توان راكتيو خط انتقال و فراهم نمودن قابليت كليدزني خط 400 كيلوولت ميامي- سبزوار است.
برگزاري رزمايش هوايي
كرمانشاه- خبرنگار كيهان: به زودي رزمايش عمليات متحرك هوايي ذوالفقار 91 در غرب كشور اجرا مي شود.
سرتيپ منوچهر كاظمي فرمانده قرارگاه عملياتي ارتش در غرب كشور با اعلام خبر فوق گفت: رزمايش متحرك هوايي ذوالفقار به منظور نمايش اقتدار نيروي زميني قهرمان، عملياتي نمودن آموزش ها، افزايش مهارت هاي فردي و يگاني، ارائه قابليت هاي بازدارندگي و ارتقاء آمادگي يگان هاي هوابرد و هوانيروز در اجراي عمليات هاي واكنش سريع با استفاده بخشي از امكانات نيروي زميني و هوايي، نهم آبان آغاز و به مدت 3 روز در منطقه عمومي غرب كشور اجرا مي شود.
افزايش صادرات از بازارچه مرزي
سردشت- خبرنگار كيهان: صادرات كالا از بازارچه كيله سردشت امسال 41 درصد افزايش داشته است.
فرماندار سردشت با اعلام خبر فوق گفت: در 6 ماه اول امسال به ارزش 23 ميليارد دلار كالا شامل محصولات صنفي، ميوه، سيمان، مواد غذايي و مصنوعات پلاستيكي از بازارچه كيله سردشت به كشور عراق صادر شده است.
كاظمي در جلسه شوراي ساماندهي به مبادلات مرزي استان كه در فرمانداري اين شهرستان ترتيب يافت افزود: براي توسعه بازارچه كيله 2 ميليارد و 880 ميليون ريال هزينه شده است.
افزايش ظرفيت انبار گندم
اروميه- خبرنگار كيهان: آذربايجان غربي جزو سه استان برتر كشور به لحاظ ذخيره سازي گندم است.
مديرعامل شركت غله و خدمات بازرگاني آذربايجان غربي با اعلام خبر فوق گفت: با آماده شدن زيرساخت هاي حمل و نقل، افزايش ظرفيت هاي ذخيره سازي و تبديلي گندم در زمان حاضر، هيچ مشكلي از بابت خريد و ذخيره سازي وجود ندارد و به هر ميزان كه از سوي كشاورزان عرضه شود، مراكز خريد قادر به خريد و پرداخت پول گندمكاران در كوتاه ترين زمان ممكن هستند.جوادي ظرفيت ذخيره سازي گندم در استان را 800 هزار تن اعلام كرد و افزود: هم اكنون مصرف شش ماهه گندم استان در سيلو ذخيره شده، اين درحالي است كه خريد گندم همچنان در سطح استان ادامه دارد.
آغاز كشت پاييزه
شادگان- خبرنگار كيهان: مقدمات كشت پاييزه در شهرستان شادگان آغاز شد.
حميد مطرودي سرپرست جهاد كشاورزي شهرستان شادگان با اعلام اين مطلب گفت: امسال بيش از 40 هزار هكتار از اراضي شهرستان به زير كشت محصولاتي همچون گندم، جو، كلزا و انواع علوفه مي رود.وي با اشاره به اينكه از اين ميزان سطح كشت 15 هزار هكتار به عنوان طرح و مابقي غيرطرح است، افزود: در اين راستا كارشناسان اين مديريت نسبت به بازديد، مساحي، بستن قرارداد و معرفي كشاورز به كارگزاران تعاون روستايي جهت دريافت نهاده هاي كشاورزي اقدام كرده اند.
واگذاري اراضي كشاورزي
اميديه- خبرنگار كيهان: بيش از 1400هكتار از اراضي به فارغ التحصيلان كشاورزي واگذار مي شود.
علي اكبر باورصاد مدير جهاد كشاورزي شهرستان اميديه با اعلام اين خبر گفت: تمامي عمليات احداث كانال هاي فرعي، زهكش هاي روباز و زيرزميني اين اراضي به اتمام رسيده و با هماهنگي انجام شده با سازمان آب، اين زمين ها آماده كشت محصولات پاييزه از جمله گندم و جو است.وي با بيان اينكه اين اراضي موسوم به R1 است، تصريح كرد: با شروع عمليات كشت اين محصولات زمينه اشتغال 140 نفر از اهالي منطقه فراهم خواهد شد.
كشاورزي پايه اقتصاد مقاومتي
سمنان- خبرنگار كيهان: جهاد كشاورزي يكي از پايه هاي اصلي اقتصاد مقاومتي است.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان سمنان در جمع مسئولين و كارشناسان استاني و شهرستاني آن سازمان با بيان مطلب فوق افزود: فشار دشمن براي عقب نشيني ملت ايران از مسير پيشرفت مضاعف شده و بهترين راهكار براي مقابله با دشمنان مجاهدت در راه اجراي منويات رهبر معظم انقلاب به ويژه برپايي يك اقتصاد مبتني بر داشته ها و فناوري بومي است.سيد مجيد موسوي با اشاره به شرح وظايف جهاد كشاورزي تصريح كرد: جهاد كشاورزي نقش مهم و تاثيرگذاري در ايجاد و تقويت اقتصاد مقاومتي دارد، وي رسيدن به قله هاي افتخار را بدون تحمل دشواريها غيرممكن دانست.

 


مهريز ميزبان نخستين جشنواره منطقه اي چاووشي خواني

يزد- خبرنگار كيهان:
نخستين جشنواره منطقه اي چاووشي خواني با حضور 5 استان در مهريز برگزار مي شود.
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد گفت: اين جشنواره با حضور استان هاي يزد، اصفهان، فارس، كرمان و خراسان جنوبي برگزار مي شود.
بهرام عبدالحسيني، هدف از برگزاري اين جشنواره را اشاعه و ترويج فرهنگ منور تشيع و ولايت اعلام كرد و افزود: شناسايي، معرفي و تجليل از چاووشي خوانان و ذاكران اهل بيت از ديگر اهداف برگزاري جشنواره منطقه اي چاووشي خواني است.
وي آخرين مهلت ارسال آثار به دبيرخانه جشنواره را 25 آذر ذكر كرد و گفت: جشنواره چاووشي خواني به مدت دو روز در تاريخ يازده و دوازده ماه سال جاري بر پا خواهد شد.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد اظهار داشت: به نفرات و گروه هاي برتر جشنواره، تنديس جشنواره، لوح تقدير و هداياي نقدي اعطا مي شود.
 


جشنواره سراسري نشريه نگاري رضوي در تبريز برگزار مي شود

تبريز- خبرنگار كيهان:
جشنواره سراسري نشريه نگاري رضوي، توسط كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان آذربايجان شرقي، برگزار مي شود.
مدير كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان آذربايجان شرقي، گفت: اين جشنواره، جزو 12 جشنواره بين المللي امام رضا(ع) است كه كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، برگزاري آنها را برعهده دارد و در 2بخش نشريه نگاري كاغذي و الكترونيكي، ترتيب داده مي شود.
حجت الاسلام والمسلمين الياس ابراهيمي تصريح كرد: برپايي جشنواره سراسري نشريه نگاري در استان، به درخواست كانون استان صورت گرفته و تصويب شده و كار ارسال فراخوان براي علاقه مندان به زودي آغاز مي شود.
وي يادآور شد: جشنواره بين المللي امام رضا(ع) هر سال، همزمان با دهه كرامت برگزار مي شود و كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، دبيري كار گروه كودك و نوجوان آن را برعهده دارد. در كنار جشنواره نشريه نگاري، جشنواره هاي كتابخواني الكترونيكي، قصه گويي، سرود، داستان كوتاه، پژوهش، نمايشنامه خواني، كتاب سازي، شعر و مشاعره، و... برگزار مي شود.
 


پرده خواني غدير در مدارس يزد برگزار شد

يزد- خبرنگار كيهان:
پرده خواني غدير در مدارس سطح شهر يزد با هدف نشر و تعميق فرهنگ غدير در سطح جامعه برگزار شد.
رئيس ستاد نظارتي مبشر غدير با اعلام خبر فوق گفت: اين برنامه توسط يكي از روحانيان اعزامي از سوي ستاد احيا ايام امامت و ولايت در مدارس سطح شهر يزد اجرا و از روي نقشه بزرگ منطقه غدير به نمايش گذاشته شد تا دانش آموزان هر چه بيشتر با جزئيات واقعه غدير خم آشنا شوند.
به گزارش خبرنگار ما، حجت الاسلام والمسلمين مطهريان افزود: برنامه پرده خواني كه براي نخستين بار انجام مي شود با همكاري آموزش و پرورش استان و روحاني هايي كه از قم به استان اعزام شده، برگزار شد.
وي اظهار داشت: پرده خواني غدير در بيش از 15 مدرسه شهر يزد و در دهه امامت و ولايت اجرا خواهد شد.
وي از ديگر برنامه هاي قابل اجرا توسط ستاد مبشر غدير در استان يزد را برگزاري شب شعر و مسابقه خوشنويسي عنوان كرد و گفت: اين برنامه با حضور شعرا و خوشنويسان استان با همكاري سازمان بسيج هنرمندان و سازمان فرهنگي شهرداري يزد برگزار شد.
 


لزوم توجه به شهرك انديشه گنبد

ساكنان شهرك انديشه شهر گنبد با ارسال نامه اي به شوراي شهر گنبد كه به امضاي اهالي اين شهرك رسيده اعلام كردند: شهرك يا كوي انديشه به رغم داشتن بيشترين تراكم ساخت و ساز و جمعيت فرهنگي درعين حال بي بضاعت، متاسفانه مورد بي مهري و كم لطفي مسئولان شهري درخصوص تامين امكانات رفاهي بوده است.
در بخشي از اين نامه آمده است: اين شهرك بعد از گذشت 10سال و سكونت حداقل 1500 خانوار هنوز داراي خيابان خاكي بوده و هرچند ماه يكبار غلطك زده مي شود و در اثر غلتك زني متاسفانه برخي خانه ها ترك برداشته و احتمال تخريب وجود دارد.
وجود زمين خالي شهرداري در مركز اين شهرك كه هيچ اقدامي براي احياي آن صورت نمي گيرد. مركز اين شهرك فرهنگي نشين را تبديل به زباله داني بسيار زشت و غيرقابل تحمل كرده است كه در شان نام اين شهرك نيست، از طرفي موجب به خطر افتادن مسائل بهداشتي و حتي مسائل غيرقابل تحمل فرهنگي شده است.
هرچند موارد ديگري نيز در اين شهرك وجود دارد كه نياز به اقدامات مسئولان شهري را دارد ولي موارد اعلام شده در اولويت هستند.
در انتهاي اين نامه همچنين آمده است: بدين وسيله اهالي كوي انديشه شايد براي چندمين بار تقاضا دارند اين شهرك فراموش شده را جزو گنبد به حساب آورده و از عنايات خود محروم نسازيد.
شرق گلستان- خبرنگاركيهان
 


يازدهمين جشنواره فيلم و عكس گناباد پايان يافت

گناباد- خبرنگار كيهان:
يازدهمين جشنواره فيلم و عكس گناباد با معرفي برگزيدگان به كار خود پايان داد.
در بخش عكس اين جشنواره كه در سه بخش رضوي، شهر خوب، شهروند خوب و آزاد برگزار شد، اميررضا صباغيان و جوادپرست مقام دوم و سوم در بخش رضوي را از آن خود كردند.
در بخش شهر خوب شهروند خوب نيز محسن دانا سوم شد و هيئت داوران هيچ عكسي را شايسته مقام اول و دوم ندانست. در بخش آزاد نيز عبدالله علي نژاد و جواد پرست مقام هاي اول و دوم و مجيد ازغندي و وجيهه نخعي نژاد به طور مشترك مقام سوم را كسب كردند. در بخش فيلم جشنواره كه در سه رشته آزاد، رضوي و آب برگزار شد در بخش رضوي هيچ اثري شايسته بهترين كارگرداني نشد اما از مجيد ازغندي و اميررضا صباغيان تقدير شد. در بخش آزاد بهترين صداگذاري و بهترين تصويربرداري به ترتيب به محمد قرباني و اميررضا صباغيان رسيد. بهترين مستند به طيب نجفيان و بهترين فيلمنامه به بهزاد برادران و اميررضا صباغيان رسيد در بخش آب نيز جايزه بهترين فيلم به قطره قطره تا دريا به كارگرداني بهشته مهدوي مقدم رسيد و از فيلمهاي صداي پاي آب به كارگرداني هادي حيدري نيا و دورها نزديك است ساخته عبدالله علي نژاد قدرداني شد. در بخش انيميشن نيز از مرتضي قبايي براي فعاليت در اين بخش تجليل شد.
 


راهيابي 2 نمايش از هرمزگان به جشنواره بين المللي تئاتر فجر

بندرعباس-خبرنگار كيهان:
نمايش «مثل آب براي شكلات» به نويسندگي و كارگرداني ابراهيم پشتكوهي از بندرعباس و نمايش «بچه هاي ابوموسي» به نويسندگي و كارگرداني حسن سبحاني از ميناب در سي و يكمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر پذيرفته شدند.
براساس اعلام نتايج پذيرفته شدگان سي و يكمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر؛ نمايش «مثل آب براي شكلات» در بخش نمايش هاي صحنه اي همراه 21 گروه ديگر از سراسر كشور پذيرفته شده است.
در ليست گروه هاي نمايشي اعلام شده در بخش صحنه اي، فقط چهارگروه نمايشي از شهرستان ها است و مابقي پذيرفته شدگان همگي از تهران هستند.
براساس اين گزارش؛ نمايش «بچه هاي ابوموسي» در بخش تئاتر خياباني پذيرفته شد كه در اين بخش نيز از ميان 332 طرح فقط 38 طرح مورد قبول هيئت داوري قرار گرفت.
 


دهمين جشنواره تئاتر بسيج هرمزگان بهترين هاي خود را شناخت

بندرعباس- خبرنگار كيهان:
دهمين جشنواره تئاتر بسيج استان هرمزگان با تقدير از برگزيدگان به كار خود پايان داد.
به گزارش روابط عمومي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي هرمزگان، در بخش موسيقي، هيئت داوران لوح تقدير به همراه تنديس جشنواره را به محمد حمزوي براي موسيقي نمايش «غرغشه در فركانس دوخت» اهدا كرد و در بخش طراحي صحنه؛ تنديس جشنواره، لوح تقدير و جايزه نقدي به نهاد مولوي فر براي نمايش «غرغشه در فركانس دوخت» اهدا شد.
در بخش نويسندگي؛ هيئت داوران بدون در نظرگرفتن اولويت از دو نمايش نامه «غرغشه در فركانس دوخت» به نويسندگي مجتبي سليمي و «تجسم زنده يك تنديس» به نويسندگي مجتبي بستان پيرا تقدير و تنديس جشنواره به همراه هديه نقدي به اين دو نمايش نامه نويس اهدا كرد.
در بخش بازيگري زن؛ هيئت داوران با اهداي لوح تقدير از زهرا متدين براي بازي در نمايش «اسماعيل-اسماعيل» تقدير به عمل آورد.در بخش بازيگري رتبه سوم، لوح تقدير و جايزه نقدي به فهيمه فرهاني براي بازي در نمايش «تجسم زنده يك تنديس» و در بازيگري رتبه دوم؛ لوح تقدير و جايزه نقدي به نسيبه جمشيدي بازيگر نمايش «تجسم زنده يك تنديس» و در بخش بازيگري رتبه اول؛ تنديس جشنواره، لوح تقدير و جايزه نقدي به خديجه خنفري براي نمايش «غرغشه در فركانس دوخت» اهدا شد.
در بخش بازيگري مرد، بازيگري رتبه سوم؛ لوح تقدير و جايزه نقدي به اكبر رئيسي از نمايش «ليوا» در نقش اميد و بازيگري رتبه دوم؛ لوح تقدير و جايزه اين بخش مشتركا به اميد الماسي نيا بازيگر نمايش خاك، خمپاره، خون؛ و محمود سليمي بازيگر نمايش «غرغشه در فركانس دوخت» اهدا شد.
و در بازيگري اول؛ هيئت داوران جايزه نخست شامل تنديس جشنواره، لوح تقدير و جايزه نقدي را به رضا غريب زاده بازيگر نمايش «غرغشه در فركانس دوخت» اهدا كرد.
در بخش كارگرداني؛ هيئت داوران رتبه سوم كارگرداني جشنواره را به اميد الماسي نيا كارگردان نمايش خاك، خمپاره، خون و در رتبه دوم كارگرداني، لوح تقدير و جايزه نقدي به فهميه فرهاني براي كارگرداني نمايش «تجسم زنده يك تنديس» و در رتبه اول كارگرداني لوح تقدير به همراه جايزه نقدي به حسين غلامشاهي كارگردان نمايش «غرغشه در فركانس دوخت» اهدا شد.هيئت داوران همچنين نمايش «غرغشه در فركانس دوخت» را براي ارزيابي مجدد به جشنواره سراسري بسيج معرفي كرد.
 


بهره برداري از خانه تاريخي ايراني در كاشان

كاشان- خبرنگاركيهان:
خانه تاريخي ايراني در كاشان افتتاح و راه اندازي شد.
طراح و مجري اين خانه تاريخي در حاشيه مراسم افتتاح آن در جمع خبرنگاران گفت: خانه ايراني تنها خانه خشتي مقاوم سازي شده براساس مدل كامپيوتري به حساب مي آيد كه الگوي معماري اصيل خود را حفظ كرده است.
شعله بلوچ افزود: براي تغيير كاربري اين خانه به يك اقامتگاه سنتي حدود 5/1 ميليارد تومان هزينه شده است.
وي تصريح كرد: خانه ايراني يكي از يادگارهاي اواخر دوره زنديه و اوايل دوره قاجار محسوب مي شود كه با قدمتي حدود 250 سال در يكي از محله هاي قديمي و در بافت تاريخي شهر كاشان قرار گرفته و با استفاده از الگوي گودال باغچه ساخته شده است.
به گفته وي، اين خانه حدود 900 متر مساحت و 100متر زيربنا دارد و بعد از گذشت 7 سال كار مرمت و فني آن به پايان رسيده است.
خانه تاريخي يا اقامتگاه سنتي خانه ايراني با 5 مجموعه نهان خانه، پرده سرا، بالاخانه، خانه سرا و خلوت سرا با چيدمان متنوع و سنتي با ظرفيت 25 تا 33 نفر آماده اقامت گردشگران داخلي و خارجي است.

 


«گوچو» تنديس طلايي گرفت

كاشان- خبرنگار كيهان:
مسئول انجمن سينماي جوانان ايران، دفتر كاشان از دريافت تنديس طلايي و جايزه نقدي جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران توسط فيلم ساز جوان كاشاني خبرداد.
رضا بهمني گفت: فيلم «گوچو» ساخته محمدعلي يزدان پرست در بيست و نهمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران تنديس طلايي و جايزه 30ميليون ريالي اين جشنواره را به خود اختصاص داد.
وي افزود: جوان فيلم ساز كاشاني موفق شد بهترين تحقيق و پژوهش اين جشنواره را نيز به نام خود ثبت كند. انجمن سينماي جوانان ايران، دفتر كاشان سه فيلم در بخش مسابقه اين جشنواره ارائه كرده بود.

 


تاليف زندگينامه سرداران شهيد البرز شروع شد

كرج- خبرنگار كيهان:
تاليف زندگي نامه داستاني 10تن از سرداران شهيد استان البرز با همكاري حوزه هنري شروع شد.
معاون ادبيات اداره كل حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس استان البرز با بيان اين مطلب افزود: در اين پروژه زندگي نامه شهيدان شرع پسند، غلامرضا كيانپور، احمد آجرلو، شعبانعلي نژادفلاح، حجت الاسلام والمسلمين سلطاني، رضا پناهي، روح الله اصل دهقان، و سيد حسين ميررضي به شكل داستان توسط 10نويسنده از استان البرز به رشته تحرير خواهد آمد.
ابراهيم رجواني با بيان اينكه كارگاه آموزش داستان نويسي فعاليت خود را شروع كرده است گفت: توليد آثار ادبي و هنري از اهداف تفاهمنامه كه امضاء شد، ميان اين نهاد با حوزه هنري است كه اين همكاري در آينده نيز ادامه خواهد داشت.
 


«چهار صندوق شادي» در نيشابور به نمايش درآمد

نيشابور- خبرنگار كيهان:
نمايش شاد كودكانه «چهار صندوق شادي» به نويسندگي گيتا داوودي و كارگرداني هنرمند نيشابوري محمد رضايي در فرهنگسراي وكيلي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور همزمان با اعياد سعيد قربان و غديرخم به روي صحنه رفته است.
غلامرضا سلامتي گفت: اين نمايشنامه را گيتا داوودي به رشته تحرير درآورده و محمدرضايي هنرمند جوان نيشابوري آن را كارگرداني كرده است. فرشيد اشتري و پدرام آزموده و خانم ها رشيد آبادي، رشيدپور، دهجوريان در اين نمايش به ايفاي نقش پرداخته اند.
سلامتي اظهار داشت: اين نمايش توسط گروه تئاتر سايه وابسته به انجمن هنرهاي نمايشي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور به روي صحنه رفت.
نمايش چهارصندوق شادي تا 23آبان ماه جاري هر روز در فرهنگسراي وكيلي نيشابور به روي صحنه مي رود.
 


فرماندار: پزشكان و معلمان در فريدونشهر ماندگار نيستند

اصفهان- خبرنگاركيهان:
فريدونشهر در حسرت پزشك و معلم به سر مي برد.
اين شهرستان كمتر توسعه يافته از جمعيتي بالغ بر 38 هزار و 300نفر برخوردار است كه به دليل برودت هوا و صعب العبوربودن راههاي آن پزشكان حاضر به همكاري نيستند و پس از مدتي منطقه را ترك مي كنند.
شهر برف انبار اين شهرستان با 1557 خانوار و افرون بر 5336 نفر جمعيت شهري و 18هزارو 991 نفر جمعيت روستايي سه روز در هفته پزشك دارد و مردم اين منطقه با مشكلات درماني زيادي روبه رو هستند.
فرماندار شهرستان فريدونشهر گفت: نبود پزشك متخصص و كمبود پزشك عمومي بر محروميت اين شهرستان افزوده است.
مهدي سليمي با اعلام اينكه برخي از ساكنان روستاهاي اين شهرستان هفت ماه از سال را به دليل سردي و صعب العبوربودن مسيرها در روستاهاي خود حبس مي شوند افزود: متاسفانه شرايط كاري پزشكاني كه به اين شهرستان اعزام مي شوند مثل ديگر پزشكان مناطق برخوردار است و آنان از هيچ امتيازي برخوردار نيستند و اين امر موجب مي شود تا آنان پس از مدت كوتاهي منطقه را ترك كنند.
فرماندار فريدونشهر اضافه كرد: وجود 6 پزشك براي منطقه اي با وسعت 2350 كيلومتري و جمعيت 38334 متري استاندارد نيست و اين شهرستان حداقل به 17 پزشك عمومي نياز دارد تا وضعيت درماني آن به شرايط مطلوب برسد.
سليمي با اشاره به اينكه برخي دستگاه هاي تخصصي پزشكي مثل فيزيوتراپي در شهرستان وجود دارد، افزود: متاسفانه علي رغم تلاش مسئولان و مردم، اين دستگاه ها پزشك متخصص ندارد و بلااستفاده مانده است.
فرماندار فريدونشهر گفت: بيماران اين منطقه بايد هزينه هاي گزافي را به خاطر رسيدن به پزشك بپردازند و براي درمان به شهرهاي دوردست سفر كنند و اين طي مسير مشكلات عديده اي براي آنان فراهم مي سازد.
وي وضعيت آموزش و پرورش را همسان با وضعيت درماني اين منطقه برشمرد و گفت: به خاطر شرايط آب و هوايي و صعب العبوربودن جاده ها و مسيرهاي روستايي و سردي هوا معلمان حاضر نمي شوند همطراز با مزايا و حقوق ديگر شهرها در اين منطقه به تدريس بپردازند.
 


سمنان با اجراي طرح هاي مهر ماندگار آباد مي شود

سمنان- خبرنگار كيهان:
قطعه نخست آزاد راه حرم تا حرم (قم- گرمسار) كمتر از يك سال ديگر به بهره برداري مي رسد.
مدير روابط عمومي استانداري سمنان در حاشيه بازديد كارشناسان نهاد رياست جمهوري از پيشرفت فيزيكي طرحهاي مهر ماندگار به خبرنگار ما گفت: براساس زمانبندي اتمام طرحهاي مهر ماندگار طرح مهم و راهبردي دولت در سمنان شامل قطعه نخست آزاد راه حرم تا حرم (مسير قم تا گرمسار) كمتر از يك سال ديگر به بهره برداري مي رسد. ايرج كارخائي افزود: دولت در استان سمنان 33پروژه را در قالب طرح هاي مهر ماندگار قرارداده است كه شامل 9پروژه در بخش بهداشت و درمان، كتابخانه مركزي سمنان، احداث سد كالپوش، اجراي تاسيسات فاضلاب شهري سمنان، احداث نيروگاه سيكل تركيبي سمنان و شاهرود، ساخت 2ورزشگاه، احداث مجتمع توانبخشي ايثارگران سمنان، آسفالت راه هاي روستايي، اجراي طرح هاي محروميت زدايي، اصلاح نقاط حادثه خيز جاده هاي استان، توسعه حمل و نقل روستايي، كمك تسهيلات به 5پروژه بخش صنعت، راه اندازي 10مركز هوانوردي عمومي و كسب دانش فني در توليد داروها، ساخت هتل و مجتمع گردشگري، اجراي 3پروژه گازرساني به بيارجمند و 15روستا و ديگر نيروگاههاي برق قدس سمنان و شهيد بسطامي شاهرود است كه تكميل اين طرح ها موجب توسعه و آباداني سمنان خواهد شد.
 


فنون سفالگري «مند» گناباد در آثار معنوي كشور ثبت شد


گناباد- خبرنگاركيهان:
فنون سفالگري مند گناباد با داشتن پيشينه اي تاريخي در فهرست ميراث معنوي كشور به ثبت رسيد.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان گناباد گفت: به همت اداره كل ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي، فنون سفالگري مند گناباد در پنجمين همايش شوراي عالي سياستگذاري ثبت آثار تاريخي، معنوي و طبيعي در فهرست ميراث معنوي كشور به ثبت رسيد.
امان الله نوروزي با بيان اينكه در ميان صنايع دستي شهرستان گناباد سفال سازي در مند از اعتبار و پيشينه اي باستاني برخوردار است، خاطرنشان كرد: مطالعات باستان شناسي حكايت از آن دارد كه اين هنر حداقل از هزاره سوم قبل از ميلاد در منطقه رواج داشته است.
«مند» يكي از روستاهاي توابع شهرستان گناباد است كه صنعت سفالگري در آنجا رونق خاصي دارد.
 


كتابخانه نابينايان در غرب مازندران افتتاح شد

ساري-خبرنگار كيهان:
نخستين كتابخانه نابينايان غرب مازندران با حضور مديركل كتابخانه هاي عمومي استان در چالوس افتتاح شد.
محمداسماعيل امامزاده در مراسم افتتاح اين كتابخانه گفت: شهرستان چالوس در بخش كتابخواني رتبه برتر را دارد كه نشان دهنده فرهنگ بالاي مردم اين شهرستان است.
مديركل كتابخانه هاي عمومي استان مازندران افزود: عدم وجود بخش مخصوص نابينايان و كم بينايان در كتابخانه هاي استان مازندران مشكلي بود كه در چند روز اخير برطرف شده است.
امامزاده گفت: سه مركز ويژه نابينايان ديگر نيز در بهشهر، شهر آشوب ساري و آمل افتتاح شده و آماده خدمت رساني به روشندلان است.
وي افزود: 50 ميليون تومان براي تكميل و تجهيز چهار كتابخانه براي روشندلان در سطح استان هزينه شده است.
دبير انجمن كتابخانه هاي عمومي استان مازندران خاطرنشان كرد: اين كتابخانه شامل يك هزار و 38 سي دي گويا، سه سيستم رايانه مجهز به اسپيكر، شش گوشي، يك سيستم LCD و ميز مطالعه و صندلي براي استفاده افراد كم بينا است.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14