(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 11  آبان  1391 - شماره 20347

افسارگسيختگي و تخلف در بازار خودروهاي داخلي و وارداتي
صادرات طلا و مسكوك بدون مجوز بانك مركزي ممنوع شد
كوتاه اقتصادي
صالح آبادي:
توليدكنندگاني كه به تعهداتشان عمل نكنند از بورس كالا اخراج مي شوند
وزير اقتصاد:
ارايه ارز صادركنندگان در مركز مبادله بازار سياه را به حاشيه مي برد
روند كاهش قيمت سكه و ارز در بازار
رونمايي از 10 قلم داروي نوتركيب و ضد سرطان
آزادراه تهران-كرج عريض مي شود
قائم مقام وزير نيرو:
سال 92طرح هدفمندي يارانه ها اجرا نشود قيمت آب و برق تغيير مي كند
مدير تنها شركت پالايشگاهي:
سريلانكا قراردادي براي جايگزين نفت ايران منعقد نمي كند
رئيس اتحاديه كشوري مشاوران املاك خبر داد
ادامه ر كود در بازار مسكن
دستورالعمل مبارزه با پولشويي در بورس اجرا مي شود
دولت تصويب كرد
كاهش 15 درصدي سود بازرگاني لاستيك خودرو


افسارگسيختگي و تخلف در بازار خودروهاي داخلي و وارداتي

افسارگسيختگي در بازار خودرو داخلي و خودروهاي وارداتي مردم را سرگردان كرده است.
عدم عرضه خودرو توسط شركت هاي خودروساز داخلي به بازار و نبود كنترل بر اين بازار باعث افزايش دوباره قيمت ها از يك تا 20 ميليون تومان شد.
به گزارش خبرگزاري ها، نوسان نرخ ارز و عدم عرضه خودرو توسط شركت هاي خودروساز در حالي طي هفته هاي اخير ادامه دارد كه هيچ نظارتي بر روند قيمت ها و عملكرد خودروسازان مشاهده نمي شود. اين موضوع باعث افزايش دوباره قيمت ها و بلاتكليفي خريداران در معامله خودرو شده است.
قيمت خودروهاي توليدي ايران خودرو مانند پژو 206، پژو 405، تندر 90، سمند ال ايكس، بين يك تا 20 ميليون تومان در بازار با افزايش قيمت روبروست. قيمت خودرو سوزوكي در بازار به 95 ميليون تومان رسيده است.
در مورد محصولات سايپا نيز مي توان به ثبات قيمت تيبا اشاره كرد كه در حال حاضر اين خودرو 16 ميليون و 200 هزار تومان خريد و فروش مي شود.
سايپا 111 و سايپا 131 هم بدون تغيير قيمت نسبت به هفته گذشته به ترتيب 5/13 و 12 ميليون و 900 هزار تومان معامله مي شوند.
قيمت سايپا 132 نيز طي هفته اخير تغييري نداشته و اين خودرو 5/13 ميليون تومان خريد و فروش مي شود.
تندر 90 پارس خودرو هم با يك ميليون تومان افزايش، 26 ميليون تومان معامله مي شود و قيمت هر دستگاه تيانا با افزايش 10 ميليون توماني به 115 ميليون تومان رسيده است.
افزايش قيمت ماكسيما نيز طي هفته اخير 19 ميليون تومان بود و در حال حاضر اين خودرو 91 ميليون تومان خريد و فروش مي شود. مگان نيز با افزايش قيمت 3 ميليون توماني، حدود 60 ميليون تومان به خريداران عرضه مي شود.
بنابراين گزارش: در شرايطي كه رئيس سازمان حمايت بر تداوم عرضه و فروش خودرو به قيمت هاي درج شده بر روي سامانه 124 تاكيد كرده است، برخي واردكنندگان علاوه بر افزايش قيمت، عرضه محصولات را نيز متوقف كرده اند.
به گفته نمايندگي هاي فروش يكي از اين شركت ها، عرضه محصولات اين شركت در يك ماه و نيم گذشته متوقف بوده و برخي از نمايندگي هاي اين شركت اظهار مي كنند در شرايطي كه اين شركت عرضه خودرو در شبكه نمايندگي ها را متوقف كرده مشخص نيست كه چگونه اين محصولات سر از بازار آزاد با قيمت هاي آنچناني در مي آورند.
در حال حاضر قيمت برخي از محصولات اين واردكننده در بازار آزاد تا حدود 40 ميليون تومان بيشتر از نرخ هاي مصوب سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان بوده و مشخص نيست سود قابل توجه ايجاد شده نصيب چه كساني مي شود.
در اين ميان نكه جالب توجه آن است كه اگرچه قيمت هاي درج شده بر روي سايت فروش اين شركت متناسب با نرخ هاي اعلامي سامانه 124 است، اما در كنار اين قيمت ها، جداول محاسبه ماليات بر ارزش افزوده و بيمه بدنه نيز به صورت جداگانه درج شده و به گفته نمايندگي هاي فروش به صورت جداگانه از مشتريان دريافت مي شود.
اين اقدام در حالي است كه رئيس سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان پيش از اين تاكيد كرده بود كه نرخ هاي درج شده بر روي سامانه 124 قيمت مصرف كننده بوده و عرضه كنندگان خودرو حق ندارند تحت هيچ عنواني پول بيشتري نسبت به اين قيمت ها از خريداران دريافت كنند.
عدم عرضه محصول از سوي برخي شركت ها در حالي است كه آمارهاي گمرگ نشان دهنده رشد قابل توجه واردات خودرو در شش ماهه نخست امسال است.
 


صادرات طلا و مسكوك بدون مجوز بانك مركزي ممنوع شد

معاون فني و امور گمركي گمرك جمهوري اسلامي ايران با اشاره به نوسانات نرخ ارز و ايجاد برخي چالش ها در عرصه تجارت خارجي، دليل ممنوعيت صادرات برخي از كالاها را جلوگيري از احتمال كمبود آنها در بازار عنوان كرد و گفت: صادرات طلا و مسكوكات بدون مجوز بانك مركزي ممنوع شد.
محمدرضا نادري كه در نشست معاونان امور گمركي 30 گمرك كشور سخن مي گفت، با تاكيد بر لزوم هماهنگي كامل گمركات كشور در خصوص اجراي مصوبات دولت براي مديريت صادرات و بهبود شرايط اقتصادي كشور اظهار داشت: گمرك همواره تاكيد كرده است كه صادرات محور توسعه است، اما نوسانات اخير نرخ ارز اين دغدغه را به وجود آورده كه اگر به منظور كسب سود، همه توليدات كشور صادر شود، از نظر معيشتي و رفاه مردم، ممكن است با كمبود مواجه شويم.
وي تاكيد كرد: مسئولان نظام به منظور تامين معيشت مردم، از گمرك توقع همكاري دارند و در عين حال بخشنامه هاي متعددي در هفته هاي اخير صادر شده كه مبناي آنها در پاره اي از موارد، ممنوعيت صادرات است.
معاون فني و امور گمركي گمرك با اشاره به مصوبات اخير دولت در خصوص مديريت صادرات گفت: مهم ترين مصوبه دولت، مصوبه مورخ 8/7/91 است كه براساس آن كالاهايي كه با ارز مرجع وارد كشور مي شود، مشمول قيمت گذاري شده اند.
وي افزود: در مصوبه ديگري، وزارت صنعت، معدن و تجارت صادرات 52 قلم كالا را ممنوع اعلام كرده و اخيرا نيز صادرات تعداد زيادي از كالاها منوط به دريافت مجوز از سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان شده است.
نادري اظهار داشت: در اين شرايط دستور وزير اقتصاد اين است كه دقت گمركات، خصوصا در مورد صادرات طلا و مسكوكات ساخته شده از آن افزايش يابد.
وي گفت: اگرچه طبق قانون، مسكوكات ساخته شده از فلزات گرانبها تاكنون نياز به مجوز بانك مركزي نداشته است، اما شرايط فعلي اقتصادي باعث شده تا مصوبه اي مبني بر لزوم دريافت مجوز بانك مركزي براي صدور اين قبيل كالاها به تصويب برسد.
همچنين يك مقام مطلع در گفتگو با مهر درباره جزئيات ممنوعيت صادرات فلزات گرانبها (طلا، نقره و پلاتين) بدون مجوز بانك مركزي گفت: كارگروه اقتصادي ستاد تدابير ويژه اقتصادي دولت اين تصميم را اتخاذ كرده است.
وي افزود: براساس اين تصميم، صادرات فلزات گرانبها (طلا، نقره و پلاتين) اعم از اينكه به صورت خام (شمش، مسكوك، قراضه و...) يا مصنوعات و زيورآلات باشد، موكول به اخذ مجوز از بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران است.
اين مقام مطلع در عين حال اظهار داشت: مصنوعات و زيورآلات صادراتي از محل شمش ورود موقت از اخذ مجوز فوق مستثني شده است.
وي تصريح كرد: در خصوص مصنوعات صادرات از محل شمش ورود موقت، لازم است در زمان انجام تشريفات گمركي صادرات، علاوه بر رعايت مقررات مربوطه، اصل پروانه ورود موقت از صادركنندگان اخذ و مشخصات اظهارنامه صادرات و وزن محموله در ظهر آن درج و مهر و امضا شود تا امكان نگهداري سقف مهيا شود.
بنابراين گزارش: اگرچه طبق قانون، مسكوكات ساخته شده از فلزات گرانبها تاكنون نياز به مجوز بانك مركزي نداشته است، اما شرايط فعلي اقتصادي باعث شده است تا مصوبه اي مبني بر لزوم دريافت مجوز بانك مركزي براي صدور اين قبيل كالاها به تصويب برسد.
 


كوتاه اقتصادي

¤مراسم رونمايي از تمبر تمثال اولين شهيد محراب به ميزباني شركت پست جمهوري اسلامي ايران برگزار شد.مراسم 33امين سالگرد آيت الله محمدعلي قاضي طباطبايي با حضور جمعي از نمايندگان تبريزي و مديرعامل شركت پست جمهوري اسلامي ايران برگزار شد.مديرعامل شركت پست در اين مراسم گفت: شركت پست جمهوري اسلامي ايران در راستاي وظايف فرهنگي خود و به پاس خدمات شخصيت هاي انقلابي و اشخاصي كه در ايجاد اين انقلاب حركاتي داشتند و جنبش اسلامي را با خون خود آبياري كردند، سعي كرده فعاليتهايي را در مباحث اطلاع رساني داشته باشد.
¤بانك صادرات ايران با هدف خلق فرصت سرمايه گذاري مشتريان و در راستاي جلب رضايت هموطنان خدمت جديد «بركت سپهر» كه طي آن مشتريان مي توانند از بيشترين سود بانكي برخوردار گردند را عملياتي كرد. اين بانك خدمت جديد «طرح بركت سپهر» را عملياتي كرده كه طي آن سپرده گذاران مي توانند از بالاترين نرخ سود بانكي بهره مند و در يك دوره 5 ساله سرمايه خود را 72/2 برابر كنند.براساس دستور العمل اين بانك، اين طرح 5 ساله و با سود 172 درصد با هدف ايجاد زمينه سرمايه گذاري براي اشخاص حقيقي و حقوقي غير دولتي در نظر گرفته شده است. اين سپرده ها با حداقل يك ميليون ريال در كليه شعب اين بانك قابل گشايش بوده و بعد از 5 سال نيز قابل تمديد مي باشند.
¤منابع رسمي تركيه اعلام كردند اين كشور در ماه سپتامبر 2012 (شهريور) 110 هزار بشكه در روز نفت از ايران وارد كرده است كه اين رقم معادل 25 درصد كل واردات تركيه بوده است. به گزارش رويترز، منابع رسمي تركيه اعلام كردند اين كشور در ماه سپتامبر 2012 (شهريور) بيش از 110 هزار بشكه در روز نفت از ايران وارد كرده است.براساس اين گزارش: شركت پالايشگاهي توپراس در اين ماه روزانه 426 هزار بشكه نفت وارد كرده است كه 110 هزار و 308 بشكه از اين رقم از ايران تامين شده است. بدين ترتيب ايران بيش از 25 درصد نفت مورد نياز تركيه را در اين ماه تامين كرده است.
¤مديرعامل شركت فرودگاههاي كشور اعلام كرد: بنابه درخواست اداره كل فرودگاههاي استان آذربايجان شرقي و تاييد شوراي فرهنگ عمومي كشور، نام فرودگاه تبريز به آيت الله مدني تغيير نام داد.
¤جديدترين پيش بيني واحد اطلاعات اكونوميست از كاهش بدهي هاي خارجي ايران طي سال جاري خبر مي دهد. واحد اطلاعات اكونوميست در گزارش ماه اكتبر 2012 خود بدهي هاي خارجي ايران در سال گذشته را 11 ميليارد و 600 ميليون دلار (7/2 درصد توليد ناخالص داخلي) برآورد و پيش بيني كرد كه اين ميزان با دو ميليارد و 100 ميليون دلار كاهش در سال جاري به 9 ميليارد و 500 ميليون دلار برسد كه دو درصد توليد ناخالص داخلي خواهد بود.
¤با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2220، 2221، 2223، 2224، 2267 الي 2269، 2239، 6650 الي 6656 و 5564 الي 5568 از امروز و روز يكشنبه آينده به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
 


صالح آبادي:

 توليدكنندگاني كه به تعهداتشان عمل نكنند از بورس كالا اخراج مي شوند

رئيس سازمان بورس به توليدكنندگاني كه مطابق پروانه و تعهد خود توليد نمي كنند هشدار داد.
علي صالح آبادي با اشاره به شائبه هايي كه در خصوص مقصر بودن بورس كالا در راستاي گراني هاي اخير اعلام شده است، اظهار داشت: در همين راستا، جلساتي را با سازمان حمايت برگزار كرديم و مقرر شد تا ساز و كارهاي درستي براي عرضه از يك سو و واقعي شدن تقاضا در سايت بهين ياب تدارك ببينيم.
وي با اشاره به اينكه تعادل در عرضه و تقاضا داراي دو جنبه است، اظهار داشت: از يك سو بحث تقاضا مطرح است و از سوي ديگر بحث عرضه است.سخنگوي سازمان بورس با اشاره به اينكه ورود تقاضا به سايت بهين ياب وزارت صنعت، معدن و تجارت نياز به انجام اصلاحاتي براي واقعي شدن تقاضا دارد، خاطر نشان كرد: در همين رابطه، موافقت هايي با اين وزارتخانه شده است تا تقاضاها واقعي شود.
صالح آبادي با تاكيد بر اينكه برخي از توليدكنندگان مطابق با پروانه خود توليد نمي كنند، خاطر نشان كرد: بعضي از توليدكننده ها هم هستند كه پروانه توليد گرفته اند اما اصلا توليدي ندارند.وي با تاكيد به اينكه بر همين اساس بايد پروانه ها به روز شود، تصريح كرد: با اصلاح شدن پروانه ها تقاضاها واقعي مي شود. رئيس سازمان بورس با بيان اينكه در بخش عرضه هم عرضه كننده ها بايد حداكثر عرضه را داشته باشند، خاطر نشان كرد براين اساس شركت ها مطابق با تعهد عرضه كه در اميدنامه آنها اشاره شده است بايد به عرضه محصولات خود در بورس كالا بپردازند.وي افزود: در صورتي كه توليدكننده به عرضه خود وفادار نباشد آن محصول از بورس خارج شده و مشمول قيمت گذاري سازمان حمايت خواهد شد. صالح آبادي با بيان اينكه برخي شركت ها كمتر از تعهد خود عرضه مي كنند، خاطر نشان كرد براين اساس با استفاده از ابزارهاي قانوني، توليدكنندگان موظف به انجام تعهدات خود خواهند شد.
سخنگوي سازمان بورس اظهار داشت: با اين ساز و كار، عرضه و تقاضا به تعادل مي رسد ضمن اينكه ما در تمام محصولات با مشكل عرضه مواجه نيستيم كه يكي از محصولات، محصولات پليمري هستند كه شركت ملي پتروشيمي با واردات اين محصولات مي تواند مشكل را برطرف كند. صالح آبادي در پايان اظهار داشت: در مواردي هم كه كمبود عرضه وجود داشته باشد از روش تسهيم به نسبت استفاده مي شود.
اقدام پتروشيمي براي كنترل بازار
در همين حال مدير كنترل توليد شركت ملي صنايع پتروشيمي هم از ابلاغ آيين نامه كنترل بازار محصولات پتروشيمي به منظور تسهيل خريد محصولات پتروشيمي در بورس كالا و از بين بردن سفته بازي خبر داد.
بساق زاده گفت: به منظور بررسي و رفع مشكلات مرتبط با تامين، عرضه، مصرف، قيمت و تنظيم بازار محصولات پتروشيمي كميته تخصصي محصولات پتروشيمي متشكل از نمايندگان وزارتخانه هاي صنعت، معدن و تجارت، نفت(شركت ملي صنايع پتروشيمي)، بورس كالاي ايران، انجمن صنفي كارفرمايان صنعت پتروشيمي، سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان و نماينده اي از تشكل هاي صنايع پايين دستي، اتحاديه صنفي ذيربط با مسئوليت وزارت صنعت، معدن و تجارت تشكيل مي شود.وي با بيان اينكه اولويت براي ما تامين نياز داخلي است و تا تامين نياز داخلي هيچ شركتي حق صادرات محصولات پتروشيمي را ندارد گفت: به منظور اطمينان از تامين نياز بازار داخل و صادرات محصولات پتروشيمي مازاد بر نياز صنايع تكميلي پتروشيمي كشور، در صورتي كه در بورس كالاي ايران رقابتي براي خريد وجود نداشته باشد. براساس اعلام شركت بورس كالاي ايران كميته تخصصي محصولات پتروشيمي گواهي اجازه صادرات و خروج آن محصول پتروشيمي از كشور را صادر مي كند. اين مجوز در صورتي صادر مي شود كه در دو عرضه متوالي محصول در بورس كالا براي فروش داخلي رقابتي صورت نپذيرد. همچنين صرفا به ميزان تناژ مواد عرضه شده و به رقابت نرفته مجوز صادرات داده مي شود و مجوزهاي صادره براي صادرات هم در هر ماه، از توليد يك دوازدهم آن محصول در كشور بيشتر نيست.
به گفته بساق زاده براساس اين آيين نامه شركت بورس كالاي ايران بايد ترتيبي اتخاذ كند تا خريداران محصولات پتروشيمي حداقل مبلغ واريزي را كه به پيشنهاد شركت ملي صنايع پتروشيمي از 10 درصد به
5/5درصد در كارگروه كنترل بازار كاهش يافته است، براي شركت در رينگ معاملات و تضمين انجام تعهدات واريز كنند و براي كاهش مشكلات اين موضوع بورس كالا موظف شده است اسناد تضميني همچون ضمانت نامه بانكي، اوراق مشاركت بي نام و ... را هم از خريداران قبول كند.
 


وزير اقتصاد:

ارايه ارز صادركنندگان در مركز مبادله بازار سياه را به حاشيه مي برد

صادركنندگان در صورتيكه ارز خود را در مركز مبادله عرضه كنند، بازار سياه ارز به حاشيه خواهد رفت.
سيدشمس الدين حسيني، وزير امور اقتصاد و دارايي در حاشيه جلسه ديروز هيئت دولت در جمع خبرنگاران در خصوص مصوبات هيئت دولت گفت: مصوبات در بخش اقتصادي زياد نبود و فقط چند طرح و لايحه مطرح شد.
وي تصريح كرد: بازار به سمت كاهش قيمت ارز حركت مي كند و با تلاش بانك مركزي و همچنين اولويت ها و وظيفه خطيري كه وزارت صنعت، معدن و تجارت برعهده گرفته و با تخصيص سريع تر ارز به حوزه هاي اولويت دارتر، روند كاهشي قيمت ارز ادامه خواهد داشت.
حسيني با اشاره به اينكه فعاليت مركز مبادلات ارزي هر روز گسترش مي يابد گفت: همچنان صادركنندگان غيرنفتي در اين مركز حضور نمي يابند و معتقديم با توافق هاي صورت گرفته اگر اين دسته از صادركنندگان در مركز مبادلات ارزي حضور يابند بازار سياه ارز به حاشيه خواهد رفت.
وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به اينكه ارز مرجع در خصوص معيشت مردم و تامين اقلام اساسي است و به همين دليل مردم گلايه دارند كه با وجود اختصاص ارز مرجع به اين دسته از كالاها، چرا قيمت آنها در بازار افزايش مي يابد؟ افزود: بخش مهمي از نهاده هاي دامي مانند كنجاله را كه تغييرات قيمتي آنها در فرآورده هاي لبني و پروتئيني تاثيرگذار است با ارز مرجع وارد مي كنيم و تلاش ما اين است كه با گسترش مركز مبادلات ارزي اين مركز را با عنوان لنگري براي نوسانات ارزي قرار دهيم.
 


روند كاهش قيمت سكه و ارز در بازار

قيمت انواع ارز و سكه در بازار كاهش يافت. به گزارش ديروز خبرنگار كيهان از بازار سكه و ارز، روز چهارشنبه هر دلار آمريكا به 3 هزار و 230 تومان خريد و فروش مي شد كه نسبت به روز قبل 60 تومان كاهش را نشان مي داد. قيمت هر يورو و پوند نيز با 30 و 20 تومان كاهش به ترتيب به 4 هزار و 250 و 5 هزار و 230 تومان رسيد.
ديروز همچنين قيمت هر قطعه سكه طرح جديد (تصوير امام) با 60 هزار تومان تنزل قيمت با سكه طرح قديم هم قيمت شد. البته اين سكه نيز 50 هزار تومان كاهش قيمت را شاهد بود. گزارش خبرنگار كيهان مي افزايد: سكه طرح جديد و قديم ديروز يك ميليون و 260 هزار تومان معامله شد.
نيم سكه نيز با 10 هزار تومان كاهش، 640 هزار تومان و ربع سكه بدون تغيير قيمت 325 هزار تومان قيمت گذاري گرديد. سكه گرمي البته با 10 هزار تومان افزايش 190 هزار تومان خريد و فروش مي شد.
 


رونمايي از 10 قلم داروي نوتركيب و ضد سرطان

طي مراسمي از 10 قلم داروي جديد نوتركيب و ضدسرطان ساخته شده در كشور رونمايي شد.
در اين مراسم كه در هتل هماي تهران برگزار شد از چهارمين داروي ضد سرطان دنيا كه در درمان بيش از 11 نوع سرطان از جمله سرطان هاي گوارش و خون مصرف دارد رونمايي شد.
همچنين ماده مؤثر ضد ديابت كه در انحصار شركت هاي آمريكايي بود و ماده اوليه دارويي اعصاب و روان كه در درمان روان پريشي مورد استفاده قرار مي گيرد و مواد مؤثر در درمان سرطان هاي پروستات و سينه و ضدفشارخون از ديگر توليدات دارويي كشورمان است كه در مراسم فوق از آنها رونمايي صورت گرفت.
توليد اين داروها
صادرات را افزايش مي دهد
در مراسم رونمايي از اين داروها معاون اول رئيس جمهور گفت: امروز به دليل تحريم ها، توليد اين داروهاي جديد درماني و ضدسرطان مي تواند صادرات را افزايش دهد.
محمدرضا رحيمي ادامه داد: توليد هفدهمين داروي كمياب يا داروهايي كه تعداد معدودي از كشورها توان توليد آنها را دارند، كار بسيار بزرگي است كه توسط شركت هاي دارويي تامين اجتماعي انجام شده است.
رحيمي با اعلام اينكه 97درصد داروهاي مورد نياز كشور در داخل توليد مي شود، گفت: 3درصد بقيه داروهاي مصرفي و بخشي از مواد اوليه داروهاي توليد داخل از خارج وارد مي شود.
وي اظهار داشت: واردات سالانه بيش از 2 ميليارد دلار داروي خاص موجب مي شود كه از كشور ارز خارج شود كه به آن يارانه دولتي نيز اختصاص مي يابد.
همچنين در اين مراسم مديرعامل تأمين اجتماعي طي سخناني گفت: 10قلم داروي جديد و ماده اوليه دارويي توسط 3 شركت تحقيقاتي مهندسي توفيق دارو، داروپخش و تماد به مرحله توليد صنعتي رسيده است.
مرتضوي رونمايي از داروهاي نوساخته در بخش صنعت و داروي سازمان تأمين اجتماعي در سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني را بيانگر شكوفايي انديشه ها و بارو شدن استعداد محققان ارزشمند ايران اسلامي دانست و گفت: دستيابي به اين توفيق بلند و كشف و خلق اين داروهاي جديد و توليد و عرضه آنها جهت درمان بيماري هاي صعب العلاج افتخار بلند ديگري است كه نصيب سازمان تأمين اجتماعي شده است.
بهره برداري از پروژه هاي ملي تأمين اجتماعي
در دهه ولايت
وي در ادامه از به مرحله اجرا رسيدن 10پروژه ملي سازمان تأمين اجتماعي در دهه ولايت خبر داد و گفت: افتتاح فاز اول مركز اطلاعات سازمان تأمين اجتماعي (ديتاسنتر) از مهمترين پروژه هاي سازمان در دهه ولايت است و افتتاح اين مركز تحولي بنيادين و اساسي در حوزه فن آوري اطلاعات و ارائه خدمات گسترده غير حضوري به بيمه شدگان تأمين اجتماعي را به دنبال خواهد داشت.
مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي افتتاح بخش پيوند كليه بيمارستان ميلاد را از ديگر برنامه هاي دهه ولايت برشمرد و ادامه داد: تاكنون 10عمل پيوند كليه در بيمارستان ميلاد انجام شده است كه همه گيرندگان كليه در سلامت كامل هستند.
مرتضوي همچنين از راه اندازي بخش الكترو فيزيولوژي قلب خبر داد و گفت: با توجه به شيوع روزافزون بيماري هاي قلبي و عروقي و نياز بيمه شدگان به درمان هاي گران قيمت افتتاح اين بخش باعث رفع مشكلات اين بيماران مي شود.
افتتاح بيمارستان شهداي گمنام ياسوج در استان كهگيلويه و بويراحمد و همچنين آغاز عمليات اجرايي و توسعه فضاي سبز و نهال كاري بوستان طبيعت سازمان تأمين اجتماعي در منطقه سوهانك تهران از ديگر پروژه هاي تأمين اجتماعي در دهه ولايت است.
مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي در ادامه راه اندازي سيستم ويدئو كنفرانس و سامانه تلفني 142در دهه ولايت را زمينه ساز ارتباط گسترده و مناسب با بيمه شدگان عنوان كرد و ادامه داد: پاسخگويي سريع و شفاف به سؤالات بيمه شدگان سراسر كشور و جلوگيري از مراجعات غيرضروري آنها به مراكز بيمه اي و درماني مهمترين هدف راه اندازي اين مراكز است.
مرتضوي آغاز به كار شركت سرمايه گذاري تأمين اجتماعي مهر اميد (شستا ما) را از ديگر برنامه ها برشمرد و اظهار داشت: اين شركت با در اختيار داشتن سهام و سرمايه 38 شركت واگذار شده به جاي ديون دولت به سازمان تأمين اجتماعي آغاز به كار خواهد كرد و با راه اندازي اين شركت دور جديد فعاليت هاي اقتصادي سازمان تأمين اجتماعي آغاز خواهد شد.
خاطر نشان مي شود، در مراسم فوق، مالكيت هتل هماي تهران رسماً به سازمان تأمين اجتماعي واگذار شد.
 


آزادراه تهران-كرج عريض مي شود

مديركل راه و ترابري استان تهران از پايان عمليات تعريض آزادراه تهران- كرج تا خرداد سال آينده خبر داد.
فريبرز واحدي در جمع خبرنگاران با بيان اينكه آزادراه تهران - كرج داراي 5 باند رفت و 5 باند برگشت خواهد شد گفت: اين آزادراه در نقطه اتصال با كرج داراي ترافيك سنگيني بود كه بنا به دستور وزيرراه قرار شد تا محدوده گرم دره به لاين شمالي آزادراه متصل شود و دو لاين حركتي به عرض 11 متر ايجاد شود.
به گزارش فارس مديركل راه و ترابري استان تهران افزود: روكش آسفالت تا پل كلار انجام شده است و تا هفته آينده آماده بهره برداري خواهد بود و اين پروژه تا ادامه آن يعني 5 كيلومتر به سهم شهرداري تهران متصل مي شود.
واحدي گفت: اين مسير 11 كيلومتر پس از بلوار پژوهش را طي مي كند و در محدوده گرم دره به آزاد راه تهران - كرج متصل مي شود.
مديركل راه و ترابري استان تهران افزود: براي اين 6 كيلومتر 45 ميليارد تومان هزينه شده است.
وي تصريح كرد: 5/8 كيلومتر تا ميدان امام حسين كرج است كه توسط بخش خصوصي تا پايان سال به اتمام خواهد رسيد.
وي افزود: براي سال هاي آتي برنامه ريزي جديدي خواهيم داشت ضمن آنكه آزادراه تهران - كرج نيز دو لاين شمالي و جنوبي به آن اضافه مي شود.
اين مسئول در توضيح پيشرفت ساخت دو لاين اضافه به آزادراه تهران - كرج گفت: باند جنوبي با مشكل معارضان همراه است اما باند شمالي پيشرفت مطلوبي دارد. لذا برنامه داريم در صورت رفع معارضان، اين پروژه تا خرداد 92 به اتمام برسد.
مديركل راه و ترابري استان تهران افزود: قرارداد اوليه اين پروژه 35 ميليارد تومان است كه با در نظر گرفتن آزاد سازي 50 ميليارد تومان هزينه دارد.
وي با بيان اينكه 6 خطه كردن چيتگر 90 درصد پيشرفت داشته است گفت: اين قسمت هم در صورت رفع معارضان تا خرداد 92 به اتمام مي رسد.وي با بيان اينكه 10 كيلومتر محور شريف آباد - پيشوا نيز آماده بهره برداري است، گفت: راه هاي روستايي اين منطقه آسفالت شده است.
 


قائم مقام وزير نيرو:

سال 92طرح هدفمندي يارانه ها اجرا نشود قيمت آب و برق تغيير مي كند

قائم مقام وزير نيرو گفت: پيش بيني مي شود در صورت اجرايي نشدن طرح هدفمندي يارانه ها در سال آتي شاهد افزايش 15 درصدي قيمت آب و برق باشيم.
علي ذبيحي با حضور در نوزدهمين نمايشگاه بين المللي مطبوعات در گفت و گو با خبرنگاران اظهار كرد: از آنجا كه قيمت آب و برق در برنامه هاي بودجه سالانه تعيين مي شود در صورتي كه فاز دوم هدفمندي يارانه ها اجرايي نشود، تغييراتي براي آن در سال جاري نخواهيم داشت. اما در صورت اجرايي نشدن هدفمندي يارانه ها، براي سال 92 احتمالا شاهد تغييراتي در قيمت آب و برق خواهيم بود كه هنوز در اين رابطه تصميمي گرفته نشده است.
وي افزود: پيش بيني مي شود در صورت اجرايي نشدن هدفمندي يارانه ها در سال 92 حداقل تا 15 درصد قيمت آب و برق افزايش پيدا كند كه اين ميزان براي آب كمتر و براي برق تا حدودي بيشتر است.
اين مقام مسئول با بيان اين كه در صورت اجرايي شدن هدفمندي يارانه ها تغيير قيمت هاي آب و برق براساس سياست هاي اتخاذ شده در ستاد هدفمندي يارانه ها صورت مي گيرد، تصريح كرد: اين كه قيمت هاي آب و برق در هدفمندي يارانه ها در سال آينده چند درصد دچار تغيير و تحول شود براساس مبلغ پرداختي به مردم و يا افزايش درصد رشد قيمت ها بوده و بنابراين در صورت اجرايي شدن هدفمندي يارانه ها تمامي تغييرات متناسب با آن انجام مي شود.
قائم مقام وزير نيرو در خصوص استفاده از فاينانس چين در اجراي پروژه هاي وزارت نيرو عنوان كرد: در پروژه هاي زيادي مانند ساخت سد و نيروگاه درصدد استفاده از فاينانس چين هستيم كه البته اقدامات آن از يك سال گذشته براي بسياري از اين پروژه ها آغاز شده اما هنوز به صورت نهايي درنيامده است.
قائم مقام وزير نيرو با بيان اين كه در اجراي پروژه هاي وزارت نيرو تنها از فاينانس چين استفاده مي كنيم خاطرنشان كرد: از ديگر كشورها مانند كشورهاي آمريكاي جنوبي و منطقه از جمله عراق، تاجيكستان و غيره به عنوان همكار در اجراي پروژه هاي مختلف مانند ساخت سد و نيروگاه استفاده مي كنيم.
ذبيحي، همچنين با بيان اين كه 30 درصد برق كشور توسط بخش خصوصي توليد مي شود، گفت: روند واگذاري نيروگاههاي دولتي تا پايان سال 92 به اتمام مي رسد.
وي افزود: ظرفيت نيروگاهي كشور در ابتداي دولت نهم 38 هزار مگاوات بود و در حالي كه اين ظرفيت در حال حاضر بيش از 68 هزار مگاوات رسيده است و حدود 30 درصد برق توسط بخش خصوصي توليد مي شود.
وي با بيان اين كه همواره سعي شده تا با بخش خصوصي در صنعت برق همراهي شود، گفت: چون بخش اداري و ساز و كارهاي اداري كشور ظرفيت پاسخگويي به نياز بخش خصوصي را نداشته، هنوز كمي و كاستي هايي مشاهده مي شود.
قائم مقام وزير نيرو تاكيد كرد: براي پاسخگويي به اين نيازها بايد فرهنگ لازم در بخش دولتي كشور به وجود بيايد و متاسفانه ممكن است سيستم دولتي به بخش خصوصي به عنوان بخشي كه مي تواند براي اقتصاد كشور مفيد باشد، نگاه نكند.
قائم مقام وزير نيرو ادامه داد: در دولت هاي نهم و دهم يكي از اهداف مهم با توجه به ابلاغ سياست هاي اصل 44 حضور بخش خصوصي تعيين شد و در همين راستا مي توان واگذاري نيروگاهها و شركت هاي توزيع، ساخت نيروگاهها توسط بخش خصوصي و ساخت نيروگاههاي مولد مقياس كوچك را از مهمترين فعاليت ها برشمرد.
ذبيحي در پاسخ به اين سؤال كه روند واگذاري ها چه زماني به پايان مي رسد، گفت: به نظر مي رسد كه تا پايان سال 92 اين روند به اتمام برسد كه البته واگذاري نيروگاهها پيشرفت بيشتري داشته است، اما روند واگذاري شركت هاي توزيع برق نيز در حال طي شدن بوده و مشكلات آن رفع شده است.
 


مدير تنها شركت پالايشگاهي:

سريلانكا قراردادي براي جايگزين نفت ايران منعقد نمي كند

يك مقام سريلانكايي با اشاره به واردات نفت از ايران اعلام كرد: تنها پالايشگاه سريلانكا فعلا قرارداد بلندمدت با كشورهاي ديگر براي جايگزيني نفت ايران منعقد نمي كند.
به گزارش فارس به نقل از پلاتز، يك منبع آگاه سريلانكا گفت: پس از آنكه واردات منظم نفت سريلانكا از ايران متوقف شد، شركت دولتي سيلون سريلانكا در نظر دارد تا تمام نياز نفت خام خود را از بازار لحظه اي تامين كند.
اين منبع آگاه افزود: سيلون هيچ برنامه سريعي براي بستن قرارداد جديد براي واردات نفت جايگزين به جاي نفت ايران ندارد و اين شركت منتظر شفافيت بيشتر در مورد وضعيت صادرات نفت ايران است. در عوض اين شركت در تلاش است تا به طور منظم هر 20 روز يكبار 135 هزار تن نفت براي تامين نياز پالايشگاه خود وارد كند.
سريلانكا اميدوار است در مذاكره با آمريكا نظر مثبت اين كشور براي ادامه واردات نفت از ايران را جلب كند.
براساس اين گزارش: ساسيل پرماجايانتا وزير نفت اين كشور هفته گذشته گفت: ايران به طور ثابت روزانه 50 هزار بشكه نفت خام به تنها پالايشگاه اين كشور تا ماه اوت صادر مي كرد. پس از اين ماه واردات نفت از ايران به علت تحريم هاي آمريكا متوقف شد.
به گفته منبع آگاه ديگري، توقف واردات از ايران منجر شد تنها پالايشگاه سريلانكا جمعه گذشته به علت كمبود نفت خام بسته شود. انتظار مي رود، تعطيلي اين پالايشگاه حدود 2 هفته ديگر به طول انجامد.به نوشته اين گزارش: اين پالايشگاه در هفته جاري در تلاش براي يافتن منابع جايگزين است و مناقصه اي براي ارسال يك محموله به بندر كلمبو منتشر كرده است. اين مناقصه براي محموله اي به حجم 85 هزار تا 135 هزار تن نفت خام است و مقامات سيلون هفته گذشته تاييد كردند كه اين پالايشگاه در تلاش است منابع جايگزيني از جمله نفت عمان، عربستان يا مالزي براي نفت ايران بيابد.

 


رئيس اتحاديه كشوري مشاوران املاك خبر داد

ادامه ر كود در بازار مسكن

رئيس اتحاديه كشوري مشاوران املاك با تاييد اينكه قيمت هاي بالا در بخش مسكن منجر به ركود شده، گفت: افزايش قيمت در بخش مصالح ساختماني بايد از سوي ستاد تنظيم بازار كنترل شود، زيرا 80 درصد توليدات اين بخش داخلي است.
مصطفي قلي خسروي در گفتگو با مهر در پاسخ به اين پرسش كه بازار مسكن چه زماني از ركود خارج مي شود، گفت: هم اكنون در بازار، ركود انتظاري را داريم و از طرف ديگر موضوع افزايش قيمت ارز مطرح است اما آنچه كه ما مي دانيم اين است كه هميشه برخي از اتفاقات بازار مسكن را دچار اختلال مي كند.
رئيس اتحاديه مشاوران املاك با بيان اينكه در حال حاضر بايد منتظر يك ثبات در بازار ارز باشيم، افزود: آينده بازار مسكن در سالهاي 92 و 93 به دليل پيشرفت ساخت و ساز، بسيار اميدواركننده است و شرايط مناسبي را خواهيم داشت.
وي در خصوص افزايش قيمت مصالح ساختماني و تاثير آن بر بازار مسكن، اظهار داشت: بيش از 80 درصد مصالح ساختماني در كشور داخلي هستند اما در كشور مشكلي را به نام جو رواني داريم كه همين منجر به افزايش قيمت مي شود.
قلي خسروي افزود: افزايش قيمت در بخش مصالح ساختماني بايد از سوي ستاد تنظيم بازار كنترل شود و وقتي 80 درصد توليد داخلي است دليلي ندارد كه قيمت ها براساس دلار تعيين شود اما متاسفانه جو رواني بر قيمتها خيلي موثر است.
وي در پاسخ به اين پرسش كه دليل ركود بازار مسكن قيمتهاي بالا در اين بخش است، گفت: حتما همينطور است و قيمتها بالاست اما اين را هم در نظر بگيريد كه در گذشته اطراف تهران پر از حلبي آباد و حاشيه نشيني بود اما الان چنين بخشهايي وجود ندارد كه اين نتيجه تلاش مطبوعات و مسئولان است.
قراردادهاي مشاوران املاك چاپي مي شود
با اجراي طرح چاپي شدن قراردادها از تنظيم قراردادهاي غيرقانوني در كشور جلوگيري خواهد شد.به گزارش خبرگزاري ايرنا از كرج، رئيس اتحاديه مشاوران املاك كشور ديروز با بيان اين مطلب افزود: اين طرح هم اكنون در شهرستان هاي استان تهران به طور كامل در حال اجراست و فرم هاي چاپي براي استان البرز در سامانه مستغلات پيش بيني شده و برچسب هاي امنيتي نيز از سوي ناجا چاپ شده كه در اختيار واحدهاي صنفي قرار مي گيرد. مصطفي قلي خسروي با اشاره به اينكه باركد اين برچسب هاي امنيتي براي سه فقره قرارداد با يك شماره است، اظهار داشت: امروز عصر ارتباطات است و جامعه مشاوران املاك نيز از اين فناوري نبايد عقب بيفتد. وي كه در همايش آموزش قراردادهاي چاپي سخن مي گفت، تصريح كرد: در گذشته مردم وجود هر اشتباهي در قرارداد اجاره يا فروش املاك را به حساب مشاوران املاك مي گذاشتند اما در سال هاي اخير با اجراي كد رهگيري و ساماندهي املاك فعاليت مشاوران شفاف شده است.وي اظهار داشت: كد رهگيري كه در دولت احمدي نژاد به تصويب رسيد اكنون در سراسر كشور در بسياري از موضوعات رفاهي و اجتماعي در حال اجرا است.
 


دستورالعمل مبارزه با پولشويي در بورس اجرا مي شود

دبير كميته مبارزه با پولشويي سازمان بورس از آخرين اقدامات براي اجراي دستورالعمل هاي مبارزه با پولشويي در بازار سرمايه خبر داد.
روح الله نجفي با بيان اينكه پولشويي فرايندي است كه پول نامشروع وارد چرخه اي شده و به پول تميز تبديل مي شود افزود: به عبارت ساده تر، پولشويي تبديل پول كثيف به پول تميز است كه در همه بازارهاي مالي يا ارگان ها مانند بازار پولي، گمرك، ثبت اسناد و ساير ارگان ها ممكن است، رخ دهد.
نجفي تصريح كرد: درآمدهايي كه ناشي از فعاليت هاي غيرقانوني مانند قاچاق مواد مخدر، اسلحه، انسان يا فعاليت هايي همچون ربا و... است وارد چرخه شده و به پول تميز تبديل مي شود كه اين فرايند همان پولشويي است.وي در خصوص آخرين اقدامات سازمان بورس براي اجراي دستورالعمل هاي مبارزه با پولشويي در بازار سرمايه گفت: تاكنون 6 دستورالعمل در سازمان بورس و اوراق بهادار تدوين شده كه در سال 91 به تمام ارگان هاي زيرمجموعه ابلاغ شده است، همچنين دو بخشنامه نيز در اين زمينه تنظيم شد.
نجفي خاطرنشان كرد: نخستين بخشنامه تحت عنوان ضوابط اعطاي مجوز معامله اوراق بهادار متقاضي سرمايه گذار خارجي تنطيم شد. اين بخشنامه همان دستورالعمل شناسايي مشتريان خارجي بود. در عين حال، ضوابط اعطاي مجوز هم داشتيم كه در قالب يك مجموعه تحت عنوان ضوابط اعطاي مجوز معامله اوراق بهادار متقاضي سرمايه گذار خارجي ارايه شد كه در آن مقررات مبارزه با پولشويي ديده شده است.
وي با اشاره به اينكه مورد بعدي ضوابط اخذ اطلاعات از مشتريان در معرض ريسك بيشتر است، افزود: بر همين اساس مشتريان در بازار دسته بندي شدند و مقرر شد از آنهايي كه در معرض ريسك بيشتر قرار دارند، اطلاعات بيشتري اخذ شود و شناسايي بيشتر و دقيق تري هم نسبت به اين مشتريان صورت بگيرد.
دبير كميته مبارزه با پولشويي سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان اينكه مورد بعدي استقرار واحدهاي مبارزه با پولشويي در اشخاص تحت نظارت است، ابراز داشت: اقدام ديگر هم مسدود كردن كدهاي معاملاتي فاقد شماره ملي بود. در همين راستا بخشنامه اي ابلاغ شد تا كد معاملاتي اشخاصي كه كد يا شناسه ملي ندارند، مسدود شود.وي تأكيدكرد: قصد داريم در آينده در مورد كدهاي معاملاتي كه فاقد كدپستي هستند نيز همين كار صورت بگيرد. به علاوه اقدام بعدي كه توسط سازمان انجام شده، تطبيق مقررات و فرم ها با قوانين مبارزه پولشويي است. يعني فرم ها بازبيني شود و مقررات مبارزه با پولشويي در آن فرم ها و مقررات وارد گردد.
 


دولت تصويب كرد

كاهش 15 درصدي سود بازرگاني لاستيك خودرو

دولت در راستاي رعايت استاندارد لاستيك خودرو و ايجاد تسهيلات براي صادركنندگان و واردكنندگان، سود بازرگاني لاستيك خودرو را تعيين كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، هيئت وزيران به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي تصويب كرد؛ سود بازرگاني لاستيك از انواعي كه براي اتوبوسها و اتومبيلهاي باري به كار مي رود از تاريخ 6/8/1391 لغايت 31/1/1392 از 26 به 11 درصد كاهش مي يابد. رديف مذكور مشمول معادل ريالي نيز نمي شود.
اين مصوبه از سوي محمدرضا رحيمي؛ معاون اول رئيس جمهور براي اجرا ابلاغ شده است.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14