(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 11  آبان  1391 - شماره 20347

5 عامل اختلاف و كدورت در خانواده
سرماخوردگي را به كمك تغذيه درمان كنيم
زندگي در كنار سلامتي- بخش پاياني
سلامت شما در گرو تغذيه تان است
نگهداري مواد غذايي در يخچال
مراقب غذاهاي كنسروي باشيد
نسخه هاي سلامتي


5 عامل اختلاف و كدورت در خانواده

خانواده از مجموعه افرادي تشكيل شده كه مسئوليت هاي متقابلي برعهده آنهاست، اين افراد نيازهاي مادي، عاطفي و اجتماعي دارند كه بايد در محيط خانواده برآورده شود.
بسياري از اختلافات به كمك همين روابط عاطفي مثبت و بسيار نزديك، قابل حل است؛ بدون شك بسياري از مشكلات اخلاقي جامعه امروز ما ريشه در اختلافات خانوادگي دارد.
آمارهاي مربوط به مسائل اخلاقي نشان مي دهد، اغلب افراد بزهكار از نعمت خانواده سالم محروم بوده و وارث ناهنجاري هاي خانوادگي هستند؛ همچنين كساني كه در جامعه به موفقيت هايي رسيده اند، نيز موفقيتشان را مديون خانواده سالم خويش هستند.
در مقاله حاضر به بررسي بعضي از عوامل اختلاف و ايجاد كدورت در خانواده و ارائه راه حل هاي پيشگيرانه پرداخته شده كه با هم آن را از نظر مي گذرانيم:
1 -خودخواهي
خودبيني و خودخواهي از جمله مهمترين عوامل اختلافات خانوادگي است. كساني كه به اين بيماري مبتلا باشند، خوبي هاي خود را مي بينند و بزرگ مي شمارند، ولي بدي هايشان را نمي بينند؛ در متون اسلامي نكوهش هاي فراواني در مورد تكبر و خودمحوري وارد شده و گفته شده كه اگر ذره اي تكبر در وجود فرد باشد وارد بهشت نمي شود. (لا يدخل الجنه من في قلبه ذره من كبر). (كليني، كافي، ج2، ص309)
البته صفت تكبر براي زن در برابر غيرشوهرش (نامحرم) پسنديده است، ولي در برابر شوهرش بزرگ ترين عامل ايجادكننده اختلاف است.
2- چشم چراني
قرآن مجيد در سوره مباركه نور در 2 آيه به حكم اين مسئله پرداخته و در آيه نخست خطاب به مومنان مي فرمايد: به مومنان بگو چشم هاي خود را از نگاه به نامحرمان فرو گيرند و دامان خود را حفظ كنند. اين براي آنها پاكيزه تر است. خداوند از آنچه انجام مي دهيد آگاه است و در آيه دوم زنان مومنه را مخاطب قرار داده و چنين مي فرمايد: «و به زنان باايمان بگو چشم هاي خود را (از نگاه هوس آلود) فروگيرند و دامان خويش را حفظ كنند و زينت خود را جز آن مقدار كه ظاهر است، آشكار ننمايند.» (نور/ 31)
افراد در انتخاب همسر بايد نهايت كوشش را به عمل آورند تا همسري نيك و دلخواه پيدا كنند و هر چه بيشتر در اين زمينه احتياط و عاقبت انديشي كنند بهتر است؛ زيرا ازدواج، آغاز زندگي مشترك انسان است و پس از اينكه انسان فردي را براي همسري برگزيد و با او پيمان زناشويي برقرار كرد بايد از غير او چشم بپوشد.
امام صادق(عليه السلام) مي فرمايد: «ما اغنتم احد بمثل ما اغنتم بغض البصر فان البصر لا يغض عن محارم الله الا وقد سبق الي قلبه مشاهده العظمه و الجلال (مصباح الشريعه، ص 9)؛ هيچ كس سودي بالاتر از اين سود به دست نياورد كه در اثر فروپوشاندن چشم به دست آورده باشد، چون هر اندازه كه چشم از محارم خدا فرو پوشانده و كنترل شود، با قلبي نوراني آثار عظمت و جلال خدا را مي بيند.»
هر كسي كه به سعادت و خوشبختي خويش علاقه مند است بايد پس از ازدواج دست از افكار كودكانه و چشم چراني هاي خانمان سوز بردارد و مسير زندگي خود را تغيير دهد.
با كمي دقت در آيات و روايات به دست مي آيد كه چشم چراني آثار سوءفراواني دارد و مهم ترين آن اسير شدن انسان در دام هاي شيطان و فراهم ساختن بدبختي در آخرت است؛ از حضرت علي (عليه السلام) سؤال شد به چه وسيله اي از نگاه بد نجات يابيم؟ حضرت ياد خدا و خواندن دو ركعت نماز را توصيه كردند. (مصباح الشريعه، ص 9)
3- بدبيني
قرآن مي فرمايد: «اي كساني كه ايمان آورده ايد از بسياري از گمان ها بپرهيزيد كه پاره اي از گمان ها گناه است و جاسوسي مكنيد.» (حجرات 12)
سوءظن و گمان بد بردن نسبت به هر مسلماني زشت و نارواست و نارواتر از آن در محيط خانواده است؛ هر كس به اين بيماري مبتلا شد، زندگي را بر خود و خانواده اش تلخ مي كند، بهانه جويي مي كند و آن را تعقيب مي كند؛ چون يكي از آثار زشت بدگماني تجسس است كه در آيه شريفه فوق از آن نهي شده است.
خانواده اي كه به مرض بدگماني دچار شود، آسايش و خوشي نمي بيند؛ بنياد چنين خانواده اي همواره در معرض خطر است و ممكن است حتي به طلاق و جدايي هم بينجامد و يا جنايتي را در پي داشته باشد.
توجه به مفاسد فردي و اجتماعي سوءظن و نيز خود را در مظان اتهام قرارندادن، از راه هاي علاج اين رذيله اخلاقي است.
4- عيب جويي
قرآن كريم مي فرمايد: «اي اهل ايمان! نبايد گروهي گروه ديگر را مسخره كنند، شايد مسخره شده ها از مسخره كنندگان بهتر باشند و نبايد زناني زنان ديگر را (مسخره كنند) شايد مسخره شده ها از مسخره كنندگان بهتر باشند و از يكديگر عيب جويي نكنيد.»(حجرات/11)
كمتركسي را در اين جهان مي توان يافت كه تمام خوبي ها در او جمع باشد و از تمام بدي ها و نقص ها پاك و منزه باشد؛ انسان ها با ويژگي هاي متفاوت و فرهنگ ها و آداب و رسوم مختلفي بزرگ شده و پرورش مي يابند و هيچ زن و مردي نيست كه كاملا بي عيب و نقص باشد، مگر ائمه معصومين (عليهم السلام) پس نبايد درصدد عيب جويي برآمد و كانون مقدس زناشويي را متزلزل و اسباب ناراحتي خانواده را فراهم كرد.
از نتايج عيب جويي اين است كه زن و شوهر نسبت به يكديگر مكدر مي شوند و مهر و علاقه شان از بين رفته، كم رنگ مي شود و نسبت به زندگي و همسرداري دلسرد مي شوند و يا ممكن است درصدد تلافي برآيند و همديگر را به سبب عيب جويي تحقير كنند و اين امر، صفا، صميميت و شيريني زندگي را به تلخي و شكست مبدل مي سازد و زن و شوهر را از يكديگر فراري مي دهد.
طرح قرآن براي پيشگيري از اين بيماري اجتماعي استمداد از عواطف و توجه به صميميت و وحدت است. «از يكديگر عيب جويي نكنيد.» (حجرات/ 11) يكدلي و همراهي كردن هم در زندگي و ايجاد وحدت و پذيرش تفاوت ها هم مي تواند همان وحدت را برساند كه قرآن روي آن انگشت گذاشته و فرموده كه از خودتان عيب جويي نكنيد.
5- توقعات نابجا
يكي از عواملي كه باعث بروز اختلاف در خانواده مي شود، توقعات است كه اعضاي خانواده از يكديگر دارند، در حالي كه بسياري از اين توقعات برآورده نمي شوند؛ مشكل عمده اين است كه معمولا انسان به توقعاتي كه از ديگران دارد، توجه مي كند نه به توقعات و انتظاراتي كه ديگران از او دارند.
انسان ها همواره خوبي هايي را كه در حق ديگران كرده اند به ياد دارند و از اين كه در مقابل آن خوبي ها پاسخي دريافت نمي كنند ناراحت شده و از بي نمك بودن دست خويش گلايه دارند، اما در مورد كوتاهي هاي خود و خوبي هاي ديگران چندان حضور ذهني ندارند.
وقتي در يك خانواده، همه اعضاي آن با چنين نگرشي اعمال همديگر را مورد ارزيابي قرار دهند طبيعي است كه همواره در ميانشان ناراحتي و گلايه خواهد بود؛ راه از بين بردن اين گلايه ها كم كردن توقعات است؛ انسان بايد توقعات و انتظاراتش را از ديگران بريده و به خالق خويش وابسته كند و از كسي انتظار نداشته باشد كه خوبي ها و نيكي هاي او را جبران كند.
اعمال نيك را بايد همواره بخاطر خود نيكي و اجر و ثوابي كه دارد انجام داد نه با انتظار جبران آن؛ در اين صورت، انسان از نيكي كردن به ديگران لذت مي برد و البته زندگي بسيار لذت بخش تري نيز در قيامت در انتظار او خواهد بود و همين توجه به ثواب اخروي ، زندگي دنيوي را نيز شيرين و باطراوت مي كند.
توقعات بيجا و چشم و هم چشمي ها كه بيشتر در ميان زنان شايع است، سرزنش هاي زن است كه مرد را به كارهاي گاها غيرمشروع وا مي دارد. (آيين همسرداري، ابراهيم اميني، ص 67)
كم كردن توقعات يعني هر كسي در زندگي، قدر نعمت هايي را كه دارد بداند و با توجه به اين كه امكانات و توان مالي افراد متقاوت است، نبايد به خاطر خواسته هاي نابجا و غيرضروري و غيرعاقلانه، كانون گرم خانواده را تلخ كرد و مرد خانواده را به خاطر هواي و هوس هاي زنانه و زياده طلبي ها به زحمت و گاهي كارهاي نامشروع واداشت.
از اين رو پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله) مي فرمايد: هر زني كه با شوهرش ناسازگار باشد و او را بر چيزهايي كه توانايي ندارد وادار كند، اعمالش مورد قبول خدا واقع نشده و در قيامت مورد غضب پروردگار جهانيان واقع مي شود. (بحارالانوار، ج 103، ص 244)
 


سرماخوردگي را به كمك تغذيه درمان كنيم


سرماخوردگي يكي از بيماري هاي رايج و بسيار مسري فصل سرما محسوب مي شود.
معمولا همه افراد دوست دارند بدانند با رعايت چه نكاتي مي توانند از شر اين بيماري ها مصون مانده و در صورت ابتلا نيز در كوتاه ترين زمان بهبود يابند. تغذيه مناسب جزو بهترين راهكارهاي موثر در پيشگيري و درمان است.
توصيه هاي تغذيه اي زير نكاتي را در رابطه با تقويت سيستم ايمني دارد كه مي تواند به پيشگيري از ابتلا به عفونت هاي ايامي كه ويروس ها در اطراف ما چرخ مي زنند، كمك كنند. همچنين دستورالعمل هاي تغذيه نيز براي درمان و بهبود علائم بيماري نيز ذكر مي شود.
تسريع روند بهبودي
-نوشيدن زياد مايعات: مايعات مانع از تجمع مخاط ها در مجراي تنفسي و مزاحمت در اين سيستم مي شود. همچنين از كمبود آب بدن كه عامل بروز تب است پيشگيري مي كند. با اين حال بايد در كنار نوشيدن مايعات زياد، به تغذيه متعادل نيز توجه داشت تا انرژي لازم براي 10 روز بيماري نيز تامين شود. آب، چاي همراه با ليمو و عسل، دم نوش و جوشانده آبميوه هاي طبيعي و شيركم چرب بهترين مايعات هستند و توصيه مي شود مصرف قهوه شكلات داغ، آبميوه هاي مصنوعي و شيرين و نوشابه هاي گازدار را به حداقل برسانيد. تحقيقات اخير نشان مي دهد كه چاي جزو بهترين دوستان سرماخوردگي محسوب مي شود و تركيبات چاي سبز به تقويت سيستم ايمني كمك مي كند.
باور غلطي در بين مردم وجود دارد كه مصرف شير در زمان سرماخوردگي باعث افزايش ترشحات گلو مي شود. تحقيقات اخير اين مساله را رد كرده اند با اين حال توصيه مي شود شير كم چرب باشد زيرا چربي اضافه آن تاثير در عملكرد بهتر سيستم ايمني ندارد.
- سوپ مرغ: سوپ مرغ به عنوان يكي از بهترين غذاها در درمان سرماخوردگي شناخته شده است و شهرت آن واقعا تاييد شده است. در واقع برخي مواد تشكيل دهنده آن با تاثير بر عملكرد سلول هاي سيستم ايمني مي توانند علائم بيماري را تسكين دهند. گرماي غذا هنگام ميل كردن به مجراهاي تنفسي مي رسد و مخاط ها را حل مي كند. تحقيق جالبي در اين باره نشان مي دهد كه اگر سوپ با آب گرم پخته شود اين تاثير محسوس تر خواهد بود. همچنين از فوايد بي شمار سبزي ها موجود در اين غذا نيز نبايد غافل شد. به خاطر داشته باشيد خواص سوپ خانگي به هيچ وجه با پودرهاي آماده كه حاوي مقادير بالاي مواد شيميايي، نگهدارنده و نمك است قابل مقايسه نيست.
- مصرف بيشتر سير: باور عموم مردم بر اين است كه مصرف سير مي تواند دفعات ابتلا به سرماخوردگي را كاهش دهد.تحقيقات نيز اين مسئله را تاييد مي كنند. توصيه مي شود ترجيحا سير تازه مصرف كنيد.
- افزايش دريافت ويتامين ث: ويتامين ث سيستم ايمني را تحريك مي كند كه تعداد بيشتري لنفوسيت T كه با بسياري از عوامل بيماري زا مقابله و آنها را نابود مي كند را بسازد. مصرف اين ويتامين در مدت بيماري سرماخوردگي يا گريپ علائم بيماري و مدت آن را تا حدي تقليل مي دهد. برخلاف اين، مصرف خيلي زياد منابع ويتامين ث براي پيشگيري از گريپ مفيد نخواهد بود. همچنين مكمل هاي دارويي اين ويتامين نيز تاثير قابل توجهي براي اين بيماري ها ندارند. براي دريافت مقدار مناسبي از منافع غذايي آن، ميوه ها و سبزيجات سرشار از اين ويتامين را فراوان بخوريد و اگر قصد آبگيري داريد چند نوع را با هم مخلوط كنيد. اگر يك پرتقال، 2/1گريب فوروت، 10 عدد توت فرنگي، يك كيوي و 4/1 طالبي را با هم آب بگيريد، عصاره آن حاوي 250 ميلي گرم ويتامين ث است. همچنين اگر يك فلفل دلمه قرمز، يك فلفل دلمه سبز، سه بوته كلم بروكلي، يك گوجه فرنگي و شش كلم دكمه اي را آب بگيريد، اين مقدار به 650 ميلي گرم مي رسد.
- مصرف بيشتر ادويه ها: بعضي ادويه ها به طور طبيعي مانع از پرخوني بيني مي شوند. خردل، زردچوبه، دارچين و ميخك از اين گروه هستند.
- غذاهاي سبك: غذاهاي سنگين براي هضم فعاليت زيادي به اندام ها وارد مي كنند كه اين مسئله باعث مي شود عملكرد مطلوب سيستم ايمني آسيب ببيند.
تقويت سيستم ايمني و دفاعي بدن
- تنوع و تعادل مواد غذايي: تغذيه ما در هر روز بايد شامل چهار گروه اصلي غذايي يعني نان و غلات، ميوه ها و سبزي ها، شير و لبنيات و گوشت و مواد پروتئيني باشد.تغذيه نادرست در طولاني مدت سبب افزايش تحريك پذيري بدن نسبت به عفونت ها و عوامل بيماري زا مي شود. ميوه ها و سبزي ها بايد مقدار بيشتري نسبت به ساير مواد غذايي در برنامه روزانه گنجانده شوند چرا كه سرشار از ويتامين ث و كاروتنوئيدها هستند.
- افزايش مصرف مواد غذايي حاوي سلنيوم و ويتامين E: كمبود ويتامين E و سلنيوم احتمال ابتلا به سرماخوردگي و گريپ را افزايش مي دهد و عوارض گريپ را تشديد مي كند. جوانه گندم، بادام، فندق، كره طبيعي بادام زميني، روغن كانولا، روغن كنجد، روغن زيتون، سيب زميني شيرين و برنج قهوه اي منابع غذايي سرشار از ويتامين E هستند. سلنيوم نيز در گردو، ماهي ماهي آزاد، ماهي روغن، ميگو، شاه ماهي، دل و جگر، كله پاچه، سيرابي، چاودار، گوشت گاو بدون چربي، تخم مرغ و تخمه آفتابگردان به وفور يافت مي شود.
- مصرف چربي هاي خوب: به اندازه كافي و نه خيلي كم از منابع چربي هاي خوب كه سرشار از امگا 3 و امگا6 هستند استفاده كنيد چرا كه تاثير مثبتي بر سيستم ايمني دارند. برخلاف اين، چربي هاي بد يعني روغن هاي اشباع و ترانس عملكرد نه چندان خوب سيستم ايمني را در پي دارد.
منابع غذايي امگا3: ماهي چرب مانند ماهي آزاد، ساردين و شاه ماهي، تخمه كدو، گردو، روغن هاي كتان، كانولا، تخم كدو، گردو و شاهدانه.
منابع غذايي امگا6: تخمه آفتابگردان، جوانه گندم، روغن هاي سويا، ذرت، آفتابگردان، جوانه گندم و هسته انگور.
منابع غذايي امگا9: آووكادو، زيتون، بادام، پسته، بادام زميني، فندق، روغن هاي زيتون، كانولا، كنجد، بادام و فندق.
چربي هاي گوشت گاو، پنيرهاي چرب، شير چرب، كره و خامه روغن هاي اشباع هستند و بهتر است از برنامه غذايي حذف شوند. مصرف روغن مارگارين و ديگر روغن هاي گياهي هيدروژنه، محصولات نان هاي صنعتي و كره بادام زميني صنعتي نيز به خاطر دارا بودن اسيدهاي چرب ترانس نيز توصيه نمي شود.
- مصرف به اندازه شيريني ها: گفته مي شود مصرف بالاي شكر مي تواند سيستم ايمني را ضعيف كند. اين نظر به مطالعاتي برمي گردد كه نشان مي دهد مصرف بالاي گلوكز به تدريج توانايي گلبول هاي سفيد را براي احاطه بر باكتري ها و از بين بردن آنها كاهش مي دهد. اما نمي توان نتيجه گرفت كه مصرف بالاي شكر ممكن است بر سيستم ايمني تاثير بگذارد. با اين حال اگر شكر به مقدار خيلي بالايي مصرف شود و جايگزين مواد غذايي اصلي شود در نيازهاي غذايي بدن تداخل ايجاد كرده و سيستم ايمني را دچار مشكل مي كند. بنابراين فرضيه ها توصيه مي شود در مصرف شيريني جات خصوصا در ايام بيماري و عفونت افراط نكنيد. ميوه هاي خشك، غلات تهيه شده از آرد سبوس دار و دسرهاي بدون شكر اضافي را جايگزين انواع خوراكي هاي شيرين مانند كيك، تارت، بيسكوييت، شكر سفيد، كرم، شكلات و... كنيد.
- مصرف كافي پروتئين ها: پروتئين ها باعث توليد آنتي كورها؛ مولكول هاي اصلي سيستم ايمني مي شوند. البته در مصرف منابع پروتئيني نيز بايد دقت شود. پنيرهاي كم چرب، گوشت مرغ، گوسفند و گوساله، تخم مرغ، ماهي و فرآورده هاي دريايي، كره بادام زميني طبيعي و دانه هاي گياهي بهترين منابع پروتئين ها هستند.
- مصرف پروبيوتيك ها: پروبيوتيك يك نوع ماده تركيبي غذايي است كه مانند فيبرهاي غذايي حل شدني، به طور انتخابي رشد و عملكرد يك يا چند باكتري موجود در روده بزرگ را تحريك مي كند. اين افزودني غذايي به كمك ميكروارگانيسم هاي مفيد در آن، تاثيرات مثبتي بر فلور روده اي و سيستم ايمني دارند. جو دوسر، گندم سياه، جو، سيب زميني، موز، دانه هاي گياهي و ماست خوراكي حاوي اين ماده محسوب مي شوند.
- ارتباط ويتامينD و سرماخوردگي: ارتباط ويتامينD و گريپ و سرماخوردگي از آن جهت است كه اين بيماري ها غالبا در فصول سرد كه توليد اين ويتامين به خاطر تابش كمتر نور خورشيد كم مي شود، شيوع پيدا مي كند. برخي محققان بر اين عقيده اند كه بهتر است به جاي منتظر ماندن روشن شدن همه تحقيقات پيشگيري كرد. توصيه مي شود همه افرادي كه در آپارتمان زندگي مي كنند و چندان در معرض نور خورشيد نيستند حتما از منابع غذايي اين ويتامين استفاده كنند و در صورت تجويز پزشك مكمل ها را نيز در برنامه خود داشته باشند. اگر سن شما بالاي 50سال است و تمايلي به مصرف مكمل ها نداريد، روزانه حداقل 2فنجان شير يا ديگر فرآورده هاي سويا، هفته اي 6تخم مرغ و دو وعده ماهي هاي چرب را حتما در برنامه غذايي خود بگنجانيد تا دريافت كافي از اين ويتامين داشته باشيد.
- آيا مصرف مولتي ويتامين ها مي تواند از ابتلا به بيماري هاي فصل سرما پيشگيري كنند؟
تغذيه نادرست از نظر پروتئين و مواد انرژي زا به عنوان مهم ترين دليل ضعف سيستم ايمني در دنيا شناخته مي شود كه البته در كشورهاي صنعتي به ندرت ديده مي شود. كمبود برخي مواد مغذي مانند روي، سلنيوم، آهن، مس، ويتامين ACE و اسيد فوليك حتي در مقدار كم، تاثير قابل توجهي در عكس العمل سيستم ايمني دارد. با اين حال، در صورت كمبود نيز مصرف مكمل ها توصيه نمي شود. آزمايش خون دقيق مي تواند كمبود بعضي ويتامين ها و نه همه آنها را مشخص كند. اگر مكرر دچار عفونت مي شويد، بهتر است قبل از اقدام خودسرانه مكمل ها و داروهاي تقويتي آزمايش خون دهيد.
& مريم سادات كاظمي
 


زندگي در كنار سلامتي- بخش پاياني

سلامت شما در گرو تغذيه تان است

رضا عزيز خاني
در جامعه نيمه ماشيني امروزي افراد كار مي كنند تا زندگي كنند ولي نه به اندازه اي كه سلامتي خود را به خطر بياندازند بارها در احاديث بزرگان دين آمده است كه جامعه سالم را خانواده سالم تشكيل مي دهد خانواده سالم را افراد سالم شكل مي دهند، فرد سالم را جسم سالم رشد مي دهد و جسم سالم در گرو تغذيه سالم و مقوي است.
بايد توجه داشته باشيد خوردن غذاي سالم شايد در نگاه اول ارتباطي با تشكيل جامعه سالم نداشته باشد ولي با كمي تفكر به اين نتيجه مي رسيم كه جامعه سالم و استوار را فكر و جسم سالم افراد مي سازد و مديريت مي كند.
سالم نگاه داشتن بدن شما با مديريت خود شما به نتيجه مي رسد. اين مديريت نياز به عقل و شعور سالم دارد و آن را بايد در يك بدن سالم يافت و ساخت. خوردن غذاي مقوي و سالم حق شماست، شما بايد با انتخاب نوع غذايي خود به بدن خود ارزش و بها دهيد. خوردن هر چيزي صحيح نيست، زيرا تغذيه غلط نوعي خودكشي است. كليه بيماريها معلول يك علت است و آن هم تجمع مواد زايد در بدن مي باشد كه طي سال هاي متمادي در بدن جمع شده اند اين تجمع را مي توان مربوط به تغذيه غلط، مراقبت نكردن از سلامتي بدن و فراهم شدن موجبات خستگي اعصاب از نوع افراط و تفريط و اعتياد دانست. درمان اين اصل، اتخاذ ورزش است كه بتواند اين جمع شدگي امراض و اين ناهماهنگي عصبي را از بين ببرد.
اصل درمان طبيعي اين است كه خود بدن مي كوشد تا مواد زايد خود را تخليه و آنچه اضافي بر او وارد شده است، جبران نمايد. نكته بعدي اين است كه بدن در خود قدرت اعاده سلامتي را دارد بايد او را در وضعيتي قرار داد كه اين توانايي را بتواند ظاهر كند و اين همان است كه مي گويند قدرت درماني در دست طبيعت نيست بلكه در خود بيمار است.
راههاي كمك به شرايط چنين است: 1-امساك از غذا كه مهمترين عامل درمان كننده است و به ساده ترين راه مي تواند مواد زايد خود را از بدن خارج كند؛ زيرا وقتي كه غذاي كمتري وارد بدن شود، مواد اضافي انباشته شده در جسم وارد ميدان كارزار شده و مي سوزد.
2-رژيم غذاي صحيح و سالم تنها رژيم غذايي است كه مي تواند بر درمان طبيعي يك كمك دهنده مبارز و يك پيشرو باشد. زيرا آن چه لازمه بدن است به او مي رساند نه كم و نه زياد.
3-راه ديگر آب درماني است كه به وسيله آن مواد زايد از رودها خارج شده و خون سالم و طبيعي در بدن به جريان مي افتد.
4-تدابير بهداشتي از قبيل رعايت بهداشت فردي كه لازمه هر فرد مي باشد با اضافه كردن ورزش ، مراقبت از پوست بدن استفاده از نور خورشيد و تنفس عميق و غير... مي تواند به سلامتي شما كمك چشم گيري داشته باشد.
5-ماساژ، روي بدن، ماهيچه ها و انجام ورزش هاي ساده به طوري كه در طول 24 ساعت 30 دقيقه فعاليت صحيح ورزشي داشته باشيد.
6-به نظر بنده مهم ترين اصل، روان درماني با تقويت روح و روان و اميدهاي پشتوانه دار مثل اميد به متافيزيك و ماوراءالطبيعه، يعني پيمودن راه بندگي و اطاعت و پرورش روح و پرواز دادن آن در دستان بزرگ ترين اميد و آخرين ايده آل آدمي خواهد بود.
رژيم غذايي طبيعي
رژيم غذاي طبيعي را مي توان از راههاي مختلفي به دست آورد.
1-از راه خوردن ميوه ها يا ميوه درماني. مي دانيم آن چه لازمه ادامه حيات است در ميوه ها وجود دارد. چون بدن هر شخص روزانه و در طي زندگي مقداري از املاح و ويتامين هاي موجود خود را از دست مي دهد، لازمه آن جبران خسارت است. اين فقدان را از ميوه درماني و عناصر موجود در آن كه همانا املاح و ويتامين ها مي باشند مي توان به دست آيد.
از واكنش ميوه ها در بدن محيط قليايي به وجود مي آيد كه لازمه زندگاني طبيعي خون و گلبول هاي موجود در آن مي باشند.
اين عامل بزرگي در پاكسازي بدن است كه از طريق ميوه ها ايجاد شده و ضمناً از رشد ميكروبها جلوگيري به عمل مي آيد. كساني كه نمي توانند از ميوه ها استفاده نمايند، سبزي هاي خام و بخارپز جايگزين خوبي براي ميوه ها هستند. قليايي بودن خون لازمه زندگي است. لذا به غذاهايي كه داراي واكنش قليايي هستند اشاره مي شود. عبارتند از: شير- خامه- بادام- شاه بلوط- نارگيل- كليه انواع سبزيجات به جز ذرت و عدس. از ميوه ها كليه ميوه ها به جز توت فرنگي و آلو بخارايي.
از گروه چربي ها انواع روغن هاي طبيعي
از گروه شيريني جات، شكر- شربت هاي طبيعي و از گروه نشاسته ها، نشاسته ذرت و نشاسته گندم.
رژيم ميوه و سبزي ها
در اين جا علاوه بر استفاده از ميوه ها و سبزي ها از سالادها هم مي توان استفاده نمود مثلا سالاد زير براي اكثر بيماران قلبي استفاده مي شود و مخصوصاً بيماران قندي ولي اين سالاد در رژيم غذايي بسيار استفاده شده و جواب هاي خوبي گرفته شده است.
كاهو- كلم- هويج- شلغم- گوجه فرنگي- خيار- لوبياچيتي با مقدار كافي روغن ذرت و آبغوره يا آبليمو ميل شود. اين سالاد بعد از تحقيقاتي كه روي گروهي از افراد با شناخت كامل روي گروه ارزش هاي غذايي مواد داشتيم، تهيه شده است. در تحقيقات بعدي به ارزش غذاي استوار و سالم دست پيدا كردم كه مناسب اكثر گروه هاي سني و جامعه بدني مي باشد، كه شامل جو+ گندم+ لوبيا چيني+ جعفري+ تره، هويج گشنيز و چند تكه گوشت مرغ بدون چربي. اين با ارزش بالاي غذاي خود تقريباً 80% مواد مورد نياز در يك وعده غذايي را فراهم مي سازد.
نكته اي جالب و حائزاهميت در اين قسمت از مطالب اين است كه بايد سعي شود كه قليايي بودن خون كه همانا محيط طبيعي آن است، تغيير نكند. زيرا تغيير آن به سوي اسيدي عامل رشد و نمو ميكروب ها را فراهم مي كند مخصوصا محيط روده ها كه اسيدي شدن آن باعث رشد بيشتر ميكروب هاي بيماري زاست.
مصرف اين گونه غذاهاي سالم و ساده مواد لازمه زندگي را (ليپيدي- پروتيدي- گلوسيدي) به خوبي تامين كرده و عوارضي را به وجود نخواهد آورد. بارها در رژيم هاي غذايي كه متخصصين براي سلامتي افراد آن را ارائه مي دهند مصرف گوشت قرمز به خصوص گوشت گاو و يا گوساله تا حد بسيار زيادي از برنامه غذايي كم و يا حذف مي شود مراجعين در جواب به اين دستورالعمل ها اين سوال را مي پرسند مگر مي توان گوشت نخورد؟
در جواب به اين افراد اين چنين پاسخ داده شده است. گوشت قرمز (گوساله) به اندازه اي كه زيان آور است سودرسان نيست بهتر است جايگزيني براي اين ماده پروتئيني انتخاب كنيد، پيشنهاد بنده خوردن گوشت قرمز گوسفندي مي باشد ولي در 15 روز 600 گرم و مقدار ديگر را از مواردي چون ماهي و مرغ و پروتئين هاي گياهي تامين گردد.
در رژيم هاي غذايي ساده به طور كلي مواد پروتئيني را از تخم مرغ، شير، آجيل، مواد چربي طبيعي (كره، خامه، روغن زيتون و روغن هسته انگور و مواد نشاسته اي از نان هاي سبوس دار مي توان تامين كرد.)
(چون محيط خون بايستي قليايي برقرار بماند، لذا به غذاهايي كه خاصيت اسيدي دارند بي مناسب نيست كه اشاره نشود)
از گروه گوشت ها: گوشت گوساله و صدف از گروه چربي ها: گردو، بادام هندي، فندق و پسته از گروه نان ها: انواع نان هاي بدون سبوس ماكاراني، اسپاگتي و رشته فرنگي از گروه سبزيجات: ذرت و عدس و از گروه ميوه ها: توت فرنگي- آلوسياه- و آلو بخارايي.
ده فرمان لاغري
براي كساني كه مي خواهند سلامت زندگي كنند و عمر طولاني داشته باشند رعايت نكات زير لازم است.
1- بايد مدت دو هفته از هر چه مي خورند بكاهند تا كم كم عادت كنند.
2- يك برنامه غذايي بنويسند و به آن رفتار نمايند. زيرا برنامه غذايي نشان مي دهد چه غذايي كلسترول، كدام پركالري و چه غذايي چرب و زيان آور مي باشد. (نكته براي بدن انسان كليه گروه هاي غذايي لازم است ولي به اندازه كافي بايد با مراجعه به جدول ارزشي گروه هاي مواد غذايي برنامه براي دو هفته غذايي خود تنظيم كنيد البته با توجه به فعاليت و سيستم سوخت رساني بدن و نوع فعاليت غدد تيروئيد.
3- بايد ديد چه غذايي مي توان از جدول خارج و يا كم و چه غذايي با ارزش كالري بهتر جايگزينش باشد.
4- يك وعده غذا نخوردن را از ذهنتان دور كنيد درست و اندازه غذا خوردن در سه وعده غذايي را رعايت كنيد.
5- قبول داشته باشيد كه هر چه كالري غذاي انتخابي شما كم تر باشد. در طولاني مدت لاغر خواهيد شد.
6- در برنامه غذايي تنظيم شده حتما وعده شام را از گروه ميوه ها و سبزيجات و غذاهاي سبك از پايه جو سبوس دار و جو معمولي و يا سبوس برنج استفاده كنيد.
7- در تعقيب اين برنامه غذايي تهيه شده از سبوس غلات بايد مقداري آب نوشيد تا هم حجم غذا زياد شود تا در روده ها توقف كم تري نمايد و هم احساس سيري نماييد.
8- همزمان با اين برنامه غذايي برنامه اي براي انجام تمرينات ورزشي و نرمشي تنظيم و اجرا نماييد.
9- براي افرادي كه به علت خوردن بي رويه از معده هاي بزرگ برخوردارند توصيه مي شود قبل صرف غذا به خصوص وعده ناهار با خوردن يك يا دو ليوان آب (معمولي نه سرد و نه گرم) غذا را شروع به ميل نمايند. خوردن آب فضايي از معده شما را اشغال و با خوردن وعده كمي از غذا يك نوع سيري كاذب به شما دست مي دهد.
10- در مورد آخر يك محاسبه كوچك براي شما خواندگان عزيز دارم كه با رعايت اين فرمول رژيم غذايي مي توانيد مصرف كالري خود را در يك شبانه روز به دست آوريد. به ازاء هر كيلوگرم وزن در حالت عادي براي مردان سي كالري و براي زنان بيست كالري لازم مي باشد. وزن خود را حساب كنيد. از روي مقدار غذاي متعادل، خود را با توجه به اينكه هر گرم مواد سفيده اي چهار كالري، هر گرم پروتئين نيز چهار كالري و هر گرم چربي نه كالري حرارت ايجاد مي كنند، تعيين نماييد.
قابل ذكر است گروه جنسي مردان در حالت عادي روزانه دو هزار كالري و زنان 1800 كالري براي سوخت و ساز بدن نياز دارند.
 


نگهداري مواد غذايي در يخچال

سرد كردن و انجماد يكي از متداول ترين روش هاي نگهداري مواد غذايي است كه موجب طولاني شدن زمان ماندگاري آنها مي شود. استفاده از يخچال براي نگهداري برخي مواد غذايي فاسد شدني مانند گوشت، مرغ، ماهي و لبنيات، ضروري است. همچنين يخچال به تازه ماندن بعضي مواد غذايي مانند سبزي و ميوه خام و ايجاد طعم دلنشين و خنك در نوشيدني ها كمك مي كند.
حداكثر زمان ماندگاري مواد غذايي فاسد شدني و نيز بسياري از ميوه ها و سبزي ها در صفر درجه سانتيگراد دو هفته، در 5 درجه سانتيگراد يك هفته و در درجه حرارت اتاق (22 درجه سانتيگراد) چند ساعت است.
غذاي سرد سالم تر است
با تغيير شيوه زندگي، نياز ما به يخچال بيشتر شده است. به دفعات كمتري خريد مي كنيم، ولي هر بار ميزان بيشتري مواد غذايي مي خريم. در نتيجه مواد غذايي بيشتري را براي مدت طولاني تر در يخچال نگهداري مي كنيم.
چند نكته مهم:
- دماي سردترين قسمت يخچال را بين صفر تا پنج درجه سانتيگراد نگه داريد.
- پس از باز كردن در قوطي كنسرو، محتويات آن را در ظرفي خالي كنيد و روي آن را بپوشانيد. در غير اين صورت ممكن است قوطي، غذا را آلوده كند.
- غذايي را كه تاريخ مصرف آن گذشته است، دور بريزيد. بر چسب مواد غذايي را در ارتباط با درجه حرارت محل نگهداري و زمان ماندگاري كنترل كنيد.
- يخچال را بيش از حد پر نكنيد زيرا هواي خنك، كه يخچال را سرد نگه مي دارد، نمي تواند جريان پيدا كند.
- يخچال را نزديك اجاق گاز يا منبع حرارتي ديگر قرار ندهيد.
- فاسد شدني ترين غذاها را در سردترين قسمت يخچال بگذاريد.
حال قسمت هاي مختلف يك يخچال و مواد غذايي را كه در آن قسمت ها بايستي نگهداري شوند، برايتان بازگو مي كنيم.
سردترين قسمت (0 تا 5 درجه سانتيگراد)
در اين قسمت غذاهايي را قرار دهيد كه بايد سالم نگه داشته شوند. روي مواد غذايي خام را بپوشانيد يا آنها را بسته بندي كنيد. مواد غذايي كه بايد در اين قسمت نگهداري شوند شامل:
- غذاهاي پخته سرد مانند غذاهاي آماده مصرف، انواع پيراشكي، مرغ آماده مصرف
- شير، ماست و پنير تازه
- انواع گوشت پخته، سوسيس و كالباس
- سالادهاي آماده مانند سالاد سيب زميني و الويه
- غذاهاي خانگي مانند انواع خورش و آبگوشت
- شيريني خامه اي
گوشت، مرغ و ماهي تميز شده را هميشه در سردترين قسمت يخچال و حتما در ظروف در بسته نگه داريد و آنها را هر چه سريع تر مصرف كنيد و براي مدت طولاني تر در فريزر نگهداري كنيد.
قسمت هاي خنك
در اين قسمت مواد غذايي را كه بهتر است خنك نگه داشته شوند تا براي مدت بيشتري تازه بمانند، بگذاريد، مانند:
-آب ميوه و پنير سفت مانند پنير پيتزا
-ظروف و شيشه هاي باز شده سس سالاد، سس گوجه فرنگي و مربا كه بر چسب «در يخچال نگه داري شود» داشته باشند.
-كره، مارگارين، روغن هاي خوراكي
-تخم مرغ
در صورت وجود قسمت هاي مجزاي مخصوص (جاي كره و تخم مرغ) مي توان از آنها استفاده كرد. تخم مرغ پس از خريد بايد در يخچال نگهداري شود. در صورتي كه روي بسته توصيه هايي شده است، به آنها عمل كنيد.
جاميوه اي
اين قسمت گرم ترين منطقه يخچال است.
سبزي، ميوه و مواد اوليه سالاد مانند كاهوي خرد نشده، گوجه فرنگي و تربچه را در اين قسمت مي توانيد نگه داريد.
بعضي از ميوه ها و سبزي ها مانند موز، ليمو و گوجه فرنگي را بهتر است در دماي بالاتر از 10درجه سانتيگراد نگه داريد تا كيفيت آن ها به خوبي حفظ شود.
يخچال را بيش از حد پر نكنيد
-بر خلاف فريزر كه در صورت پر بودن بهتر كار مي كند، يخچال نبايد بيش از حد پر شود. پر بودن بيش از حد يخچال، باعث توقف جريان هواي خنك (كه غذا را سرد نگه مي دارد) مي شود.
-وقتي زياد خريد مي كنيد، مجبور مي شويد به زور آنها را در يخچال جا دهيد. سعي كنيد نوشيدني هايي را كه براي مصرف فوري احتياج داريد، در يخچال بگذاريد و پس از مصرف به تدريج جايگزين كنيد كه اين نوشيدني ها شامل: نوشابه هاي گازدار مثل كولا، آب ميوه پاكتي، ماءالشعير و آب معدني است.
-بسياري از ظروف و شيشه هاي مربا، سس و غيره را فقط پس از باز كردن در آن ها، بايد در يخچال نگهداري كرد.
-لازم نيست براي سالم ماندن نوشابه آن را در يخچال نگه داريد. نوشابه سرد فقط طعم بهتري دارد.
آيا سردترين قسمت يخچال به اندازه كافي سرد است؟
براي فهميدن اين موضوع به دماسنج يخچال نياز داريد.
-دماسنج مناسب يخچال را انتخاب كنيد.
-دماسنج يخچال را كه قيمت چنداني ندارد، مي توان از فروشگاه هاي بزرگ و زنجيره اي، فروشگاه هاي لوازم خانگي و برخي كارخانه هاي سازنده يخچال خريداري كرد. نوعي را انتخاب كنيد كه خواندن آن راحت باشد.
-از دماسنج جيوه اي استفاده نكنيد كه ممكن است بشكند و مواد غذايي را آلوده كند.
-دماي سردترين قسمت يخچال را به صفر تا پنج درجه سانتيگراد برسانيد. براي اين كار لازم نيست يخچال را خالي كنيد. سپس كارهاي زير را به ترتيب انجام دهيد:
1- دماسنج را در سردترين قسمت يخچال قرار دهيد، جايي كه به محض باز كردن در يخچال بتوانيد آن را بخوانيد.
2- در يخچال را ببنديد و چند ساعت (ترجيحا شب تا صبح) آن را باز نكنيد تا دماي آن ثابت بماند.
3- بدون برداشتن دماسنج دما را بخوانيد. اگر بين صفر تا پنج درجه سانتيگراد نبود درجه ترموستات يخچال را تنظيم كنيد. سپس مرحله 2را تكرار كنيد و دوباره دما را بخوانيد.
4- اگر دماي يخچال هنوز به ميزان مطلوب نرسيده است، ترموستات يخچال را دوباره تنظيم كنيد.
-فراموش نكنيد كه بين هر بار تنظيم ترموستات يخچال و خواندن دما بايد چند ساعت فاصله باشد.
 


مراقب غذاهاي كنسروي باشيد

بسته بندي يكي از روش هاي نگهداري مواد غذايي است. امروزه بيشتر غذاهاي كارخانه اي به وسيله مواد فلزي، شيشه اي، پلاستيكي، كاغذي و... بسته بندي مي شود. شيشه و كاغذ، قديمي ترين و فلزات مقاوم ترين نوع بسته بندي است. اكنون طيف وسيعي از فلزات براي تهيه قوطي كنسرو، كمپوت و انواع نوشابه استفاده مي شود. اين قوطي ها اگرچه از غذا در برابر آلودگي ناشي از ميكرو ارگانيسم ها، حشرات، رطوبت، نفوذ گازها و اكسيژن محافظت مي كند، اما معايبي هم دارد كه مي تواند براي سلامت مصرف كننده مخاطره آميز باشد.
معمولا قوطي هايي كه براي كمپوت يا كنسرو استفاده مي شود از جنس آلومينيوم يا فولاد نرم است كه با يك لايه قلع يا كروم، اندود شده و در نهايت يك لايه لاك مخصوص، روي آن را مي پوشاند. اين لاك ها از ايجاد فعل و انفعالات شيميايي ميان فلز و ماده غذايي جلوگيري مي كند. اما متاسفانه گاهي بر اثر لاك اندود نامناسب، غذا با فلز بدنه قوطي تماس پيدا مي كند و رنگ، طعم و ارزش تغذيه اي آن افت مي كند و از همه مهم تر بر اثر فعل وانفعالات شيميايي، به سلامتي مصرف كننده آسيب مي زند.
گاهي نيز اسيديته بالاي برخي كمپوت ها يا نوشابه هاي گازدار يا حتي سموم دفع آفات باقي مانده در برخي از ميوه هاي كنسروي، مي تواند به آزاد شدن پوشش لاك و سپس قلع قوطي منجر شده و با خوردگي جدار داخلي قوطي عاملي براي نفوذ و رشد ميكروب هاي بيماري زا در محصول شود، يا سطح لحيم كاري قوطي هايي كه با ماده غذايي تماس دارد، باعث ورود يون سرب و كادميم به داخل ماده غذايي مي شود و مسموميت ايجاد مي كند.
سرب به كاهش ضريب هوشي، بيش فعالي، خستگي مفرط، افسردگي، فشار خون بالا و... منجر مي شود و كادميم اثر سوء بر كليه ها مي گذارد و با آزادسازي كلسيم از استخوان ها موجب نرمي و پوكي آنها مي شود. همچنين ساييدگي ها، كدگذاري هاي عميق يا چسب هاي نامناسب نيز مي تواند از عوامل زنگ زدگي و نفوذ تركيبات مضر به داخل قوطي باشد.
بنابراين براي آن كه از سلامت و بهداشت كنسرو و كمپوت انتخابي خود مطمئن شويد، از خريد محصولات نامعتبر، متفرقه و بي نام و نشان خودداري كنيد و هنگام خريد، قوطي هايي را انتخاب كنيد كه كاملا سالم، بدون نشتي، سوراخ شدگي، زنگ زدگي و ضرب ديدگي باشد. اين را هم بدانيد مشخصات و تاريخ مصرف محصول بايد روي بدنه فلزي قوطي حك شده باشد.
توصيه ها
هيچ گاه مواد غذايي كنسروي را جايگزين غذاهاي خانگي نكنيد.
اگر هنگام باز كردن قوطي متوجه ريختگي لاك يا لكه هاي سياه رنگ و زنگ زده در جدار داخلي آن شديد از مصرف محصول بپرهيزيد. لكه هاي زنگ زده، غذا را فاسد و شيميايي مي كند.
سياه شدن جدار خارجي بدنه قوطي و البته رشد كپك روي آن نشان دهنده آن است كه كنسرو در شرايط بهداشتي نگهداري نشده است و از خريد آن اجتناب كنيد.
وقتي در قوطي را باز كرديد، بلافاصله محتويات آن را درون ظروف شيشه اي بريزيد. خوب است بدانيد بر اثر باز شدن در كنسرو به خصوص كمپوت، اسيد ميوه با كمك اكسيژن هوا با ديواره فلزي قوطي واكنش نشان داده و ماده غذايي را مسموم مي كند.
هيچ گاه قوطي كنسرو و كمپوت را درون يخچال نگهداري نكنيد، زيرا رطوبت اين محيط به زنگ زدگي بدنه قوطي منجر مي شود.
 


نسخه هاي سلامتي

خواص درماني موز
¤در پوست موز خواص بسياري نهفته است.خاكستر آن براي بند آوردن خونريزي مفيد است.اگر پوست موزرا بسوزانيد و گرد سوخته ان را بر محل زخم بريزيد به التيام و خشكيدن زخم كمك مي كند و براي جلوگيري از خونريزي مفيد است .
¤ از خاكسترآن مي توان در درمان ترك پا هم استفاده نمود .
¤ تسكين دهنده خارش است براي اين منظور بايد موز پوست كنده را نرم كوبيد و با مقدار مساوي سركه و آبليمو مخلوط نموده و بر محل خارش بماليد .
¤ برگ هاي له شده آن به صورت ضماد براي رساندن دمل ها موثر است .
¤ ضماد برگ درخت موز را براي جلوگيري از تاول زدن در محل سوختگي با آتش قرار دهيد .
¤ ريشه درخت موز مقوي و ضد تب است .
جوانه ماش
جوانه ماش سرشار از مواد مغذي و انرژي زا است .
جوانه ماش سرشار از ويتامين C است كه اين مقدار در ماش پخته وجود ندارد. جوانه ماش انرژي زاي واقعي بوده و مملو از مواد مغذي است.
جوانه هاي ماش برخلاف ديگر سبزي هاي كه هرچه بيشتر رسيده مي شوند خواص تغذيه اي آن ها كاهش مي يابد، خواص خود را تا زماني كه به مصرف برسند حفظ مي كنند .
جوانه ها، غني ترين منبع آمينواسيدها ( براي پروتئين)، ويتامين ها و مواد معدني محسوب شده و همچنين داراي فيبر خوبي نيز هستند. آن ها حاوي انواع ويتامين هاي (A B C D E k) ، اسيد فوليك و نيز منبع عالي از آهن، پتاسيم، كلسيم، فسفر، منيزيم و روي هستند .
خواص تغذيه اي جوانه ها نسبت به نوع جوانه متغير است. .
روش آماده سازي جوانه ماش
ماش ها را ابتدا خوب بشوييد،سپس آن ها را درون آب خيس كرده و به مدت 12 ساعت در جاي تاريك و خنك قرار دهيد .
سپس آن ها را مجددا بشوييد و به مدت 12 ساعت ديگر در جاي تاريك و خنك قرار دهيد .
جوانه هاي ماش پس از 12 ساعت دوم آماده مي شوند .
دانه هاي ماش معمولا طي 24 ساعت جوانه مي زنند و اگر مي خواهيد حداكثر استفاده را از آن ها ببريد بهتر است آن ها را به صورت خام مصرف كنيد .
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14