(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 17 اردیبهشت 1392 - شماره 20483

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هديه به خوانندگان
رهبر معظم انقلاب تاکيد کردند
انتخابات پرشورتر از هميشه دشمن راه به جايي نمي‌برد
پاي درس علي(ع)
اخبار ادبي و هنري
رئيس خبرگزاري قرآني ايکنا اعلام کرد همايش «جامعه قرآني،‌ بصيرت؛ رسالت‌ها و آسيب‌ها» برگزار مي‌شود
ابوترابي فرد: مجمع مجالس آسيايي درباره تروريست چاره‌انديشي کند
نماينده رهبر انقلاب در سوريه: هدف غرب در سوريه منحرف کردن مسير بيداري اسلامي است
افتتاح نمايشگاه بين‌المللي گل و گياه
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست خبر داد
امضاي 2 قرارداد با کشورهاي حاشيه خزر براي کاهش آلاينده‌هاي دريايي
دستاوردهاي تشکيل کنسرسيوم‌هاي تامين مالي در کشور
تقسيم 6/8 ميليارد تومان سود فرابورس بين سهامداران
150 هنرمند اصفهاني زيبايي‌هاي اين شهر را به تصوير کشيدند
در قالب مسابقات زوبوکام آغاز شد رقابت دانشجويان براي طراحي بهترين دستگاه تفکيک زباله
در مسابقات ملي طراحي هواپيماي بدون سرنشين
تيم دانشجويي دانشگاه شهيد چمران اهواز مقام نخست را کسب کرد
کاريکاتوريست مشهدي جايزه اول مسابقات برزيل را کسب کرد
   


عارف واصل، مرحوم آيت‌الله سيد علي قاضي: زياد به زيارت و ديدار برادران نيک‌سيرت برويد، چرا که آنها برادران شما در پيمودن راه و رفيق در مشکلات هستند.

 


حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي روز دوشنبه در ديدار دست‌‌‌اندرکاران «انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي شهر و روستا»، حضور پرشور و عمومي مردم در انتخابات 24 خرداد را مصونيت‌‌بخش و تضمين کننده استمرار و پيشرفت کشور خواندند و بر پايبندي نهادهاي نظارتي، مجريان و داوطلبان بر رعايت دقيق قانون در همه مراحل تأکيد کردند.
ايشان همچنين با اشاره به حادثه تلخ و غمبار اهانت به مزار صحابي جليل القدر حُجر بن عَدي تأکيد کردند: مسلمانان بويژه نخبگان و بزرگان علمي، سياسي و ديني جهان اسلام بايد وظيفه خود را در مقابل اين تفکر پليد انجام دهند و مانع از گسترش آتش فتنه شوند.
رهبر انقلاب انتخابات را «امانت بزرگ و ارزشمند ملي و اسلامي» برشمردند و افزودند: شوراي نگهبان، مجموعه هاي نظارتي و اجرايي و دستگاههاي حفظ فضاي امن و سالم انتخاباتي، امانت دار اين امانت بزرگ هستند و کارهاي مهم، با ارزش و ماندگاري را بر عهده دارند.
حضرت آيت الله خامنه اي، با اشاره به نقش اساسي انتخابات در تجديد حيات کشور و نظام خاطرنشان کردند: حضور مردم در همه انتخاباتي که در 34 سال اخير برگزار شده، هر بار، مجموعه اي از بلاها را از کشور دفع کرده و روح و نيروي تازه اي در کالبد کشور، ملت و انقلاب جاري ساخته است.
ايشان، انتخابات 24 خرداد را از برخي جهات از پاره‌‌اي از انتخابات گذشته مهمتر دانستند و افزودند: برگزاري همزمان دو انتخابات بسيار مهم رياست جمهوري و شوراها، از جمله عوامل اهميت فراوان انتخابات آتي است.
اهميت انتخابات شوراها
حضرت آيت الله خامنه اي تشکيل شوراها را در همه روستاها و شهرهاي کشور، تجلي حضور عيني و مستمر مردم در تصميم گيريها و کارها خواندند و به مسئولان، مردم و نخبگان توصيه کردند: توجه به انتخابات رياست جمهوري، اهميت انتخابات شوراها را از چشم آنها دور نکند.
رهبر انقلاب در تبيين ابعاد ديگر اهميت فراوان انتخابات 24 خرداد، به امکانات، اختيارات و وظايف بسيار گسترده رياست جمهوري در قانون اساسي و ديگر قوانين اشاره کردند و افزودند: اين جايگاه قانوني نشان مي دهد انتخابات رياست جمهوري فوق العاده مهم است.
حضرت آيت الله خامنه اي، امام خميني (رض) را مبتکر، طراح و مهندس «بناي عظيم حضور نقش آفرين ملت در نظام اسلامي» خواندند و با اشاره به اصرار و پيگيري قاطعانه امام براي برگزاري همه پرسي تعيين نظام و ديگر انتخابات خاطرنشان کردند: حضور و انتخاب تعيين کننده و جهت دهنده ملت در صحنه هاي مختلف، طبيعت جمهوري اسلامي است که بحمدا... اين طبيعت جذاب و شوق انگيز تاکنون حفظ شده است.
راه به جايي نمي برند
ايشان با اشاره به برخي تلاشهاي بي نتيجه براي کمرنگ کردن حضور مردم در صحنه خاطرنشان کردند: بعضي ها سعي کردند انتخابات بي رونق شود و يا در موعد مقرر برگزار نشود اما به توفيق الهي ناکام ماندند و بعد از اين هم راه به جايي نمي برند.
رهبر انقلاب حضور مردم در صحنه را عامل قوام جمهوري اسلامي برشمردند و افزودند: جمهوري اسلامي يعني «حضور همگاني ملت و حرکت عمومي مردم به سمت آرمانها و آرزوهاي بزرگ و عملي»، و دشمن با درک همين نکته تلاش مي کند حضور مردم را کمرنگ و بي رونق سازد.
حضرت آيت الله خامنه اي در همين زمينه افزودند: اقتدار جمهوري اسلامي به «دلها، عواطف، خرد، انديشه، بصيرت و حضور مردم» متکي است و اگر اين پشتوانه قدرتمند نبود سلطه گران خبيث جهان، نظامي با داعيه‌‌هاي جمهوري اسلامي را زنده نگذاشته بودند.
ايشان تأکيد کردند: البته به فضل الهي و همت مردم عزيز انشاءالله انتخاباتي که در پيش است از بهترين و پرشورترين انتخابات خواهد بود.
رهبر انقلاب بخش ديگري از سخنانشان در ديدار با دست اندرکاران انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي شهر و روستا را به تبيين اهميت پايبندي به قانون در همه مراحل و همه شرايط اختصاص دادند.
حضرت آيت الله خامنه اي در همين زمينه با اشاره به تلاش هميشگي بيگانگان براي خنثي کردن آثار مبارک حضور ملت در پاي صندوقهاي رأي افزودند: در سال 88 نيز آنها، کساني را وادار کردند که برخلاف قانون «عمل و توقع» کنند تا شايد مردم تحريک شوند و در مقابل نظام قرار گيرند که به لطف الهي نتوانستند.
ايشان با اشاره به اقداماتي که در سال 88 براي روشن شدن برخي ابهامات انجام شد افزودند: کساني که آن خسارات و هزينه ها را براي کشور و ملت به بار آوردند از پذيرش قانون و عمل به راههاي قانوني سرباز زدند که البته نظام با توجه به ماهيت مردمي خود بر آن مزاحمتها فائق آمد.
رهبر انقلاب التزام کامل به قانون را، راه اساسي جلوگيري از بروز مشکلات انتخاباتي دانستند و تأکيد کردند: آحاد مردم در همه روستاها و شهرها، به دنبال اين باشند که هرکس هر حرفي مي زند و هر توقعي دارد فقط بر اساس قانون باشد.
عمل به مُرّ قانون
ايشان همچنين با تأکيد به مسئولان انتخاباتي براي عمل به مُرّ قانون افزودند: در همه مراحل از جمله بررسي صلاحيتها، برگزاري انتخابات، شمارش آرا، حفظ آرا و صندوقها و ديگر مراحل، همه دست اندرکاران بايد با امانت داري کامل، فقط براساس قانون عمل کنند که بحمدالله تاکنون همين جوربوده است.
حضرت آيت الله خامنه اي با تأکيد بر اينکه يادگيري صبر و تحمل انقلابي، ضرورتي عمومي است افزودند: البته نبايد تعابير غربي و مادي مثل برنده و بازنده را وارد مباحث انتخاباتي کرد اما بهرحال در انتخابات بطور طبيعي انتظار عده اي درباره نامزد مورد نظرشان برآورده نمي شود که بايد با رفتار درست، فقط بر مبناي قانون عمل کرد.
ايشان در تشريح ضرورت دقت در انتخابات 24 خرداد به تأثيرگذاري مثبت يا منفي هر حرف يا اقدام منتخب ملت در اوضاع آتي کشور، اشاره کردند و افزودند: بايد تعهد، تدين، آمادگي، و توانايي ها را دقيق بسنجيم و طبق تشخيص عمل کنيم و بي ترديد هرکس با نيت صادق و براي اداي وظيفه و براي آينده کشور وارد ميدان شود، خدا نيز قلب او را هدايت خواهد کرد.
ويژگي هاي رئيس جمهور
حضرت آيت الله خامنه اي بار ديگر انتخابات را حق و وظيفه مردم دانستند و افزودند: بايد صلاحيتها را در کنار هم و بصورت مجموعه اي مورد ملاحظه قرار داد و در انتخاب کسي که مي خواهيم کليد اجرايي کشور را به دست او بسپاريم، ويژگي هايي نظير «کاري بودن، مردمي و ارزشي بودن» را در نظر گرفت.
ايشان همچنين مقاوم بودن در مقابل دشمنان، برخورداري از تدبير، پايبندي به قانون، توجه به طبقات مختلف مردم و درک مشکلات و دردهاي مردم را از ديگر ويژگي هاي ضروري رياست جمهوري برشمردند.
رهبر انقلاب رأي فرد فرد مردم را در نتيجه انتخابات، تأثيرگذار دانستند و تأکيد کردند: کسي نگويد يک رأي من در سرنوشت انتخابات تأثيري ندارد چرا که همين آراي فردي، در نهايت آراي ميليوني و سرنوشت انتخابات را رقم مي زند.
رهبر انقلاب در پايان اين بخش از سخنانشان تأکيد کردند: انشاءالله با حضور حداکثري مردم در انتخابات آتي، «مصونيت، پيشرفت، و حرکت عمومي ايران به سمت اهداف والاي ملت» شتاب خواهد گرفت.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين با اشاره به حادثه تلخ و غم انگيز تخريب قبر صحابي جليل القدر حجر بن عدي و اهانت به پيکر آن شخصيت بزرگوار تأکيد کردند: آنچه که تلخي اين حادثه را مضاعف مي‌کند، وجود برخي افراد داراي افکار پليد، متحجر و عقب‌‌مانده در ميان امت اسلامي است که تجليل از بزرگان و برجستگان و چهره هاي نوراني صدر اسلام را شرک و کفر مي دانند. ايشان وجود چنين تفکر خرافي را يک مصيبت براي اسلام و مسلمانان دانستند و افزودند: اين افراد کساني هستند که گذشتگان آنها قبور ائمه اطهار را در بقيع ويران کردند و اگر قيام سراسري مسلمانان بر ضد آنان نبود، مرقد مطهر پيامبر اسلام (ص) را نيز ويران مي کردند.
رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان کردند: چنين انسانهاي بدانديش که حضور در مزار بزرگان و طلب رحمت خداوند براي آنها و همچنين طلب رحمت کردن براي خود را شرک مي پندارند، داراي تفکري باطل و روحيه اي پليد هستند.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: شرک آن است که افرادي آلت دست سياستهاي سرويس هاي جاسوسي انگليس و امريکا شوند و با اقدامات خود مسلمانان را غم دار کنند.
ايشان خاطرنشان کردند: اين چگونه تفکري است که اطاعت و عبوديت و خاکساري در مقابل طواغيت زنده را شرک نمي داند اما احترام به بزرگان را شرک مي شمارد.
مصيبت جهان اسلام
رهبر انقلاب اسلامي تأکيد کردند: جريان تکفيري خبيث که از پشتيباني هاي مالي و غيرمالي برخوردار است ، امروز يک مصيبت واقعي براي اسلام به شمار مي رود.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به واکنش صحيح جامعه بزرگ شيعي به اين حادثه افزودند: شيعيان وارد بازي دشمن که به دنبال تقويت آتش نزاع شيعه و سني است، نشدند و رشد فکري خود را نشان دادند.
ايشان واکنش برادران اهل سنت را نيز نشان دهنده آگاهي و بينش بالاي آنان دانستند و تأکيد کردند: واکنش مسلمانان به اين حادثه تلخ و محکوم کردن اين اقدام بايد ادامه يابد زيرا اگر بزرگان علمي، روشنفکران و نخبگان سياسي امت اسلامي وظيفه خود را انجام ندهند، فتنه‌ها در اين حد منحصر نخواهد ماند.
رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان کردند: بايد با استفاده از روش هاي سياسي، فتواهاي ديني و مقالات روشنفکران و اقدامات نخبگان فکري و سياسي، جلوي گسترش آتش اين فتنه را گرفت.
جلوگيري از آتش فتنه
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به آشکار شدن دست هاي پنهان دشمنان در اين گونه اقدامات، افزودند: سازمانها و شخصيت هاي بين المللي و سياسيوني که در مقابل تخريب يک اثر باستاني عزا مي گيرند، در قبال اين اهانت آشکار سکوت کرده اند.
ايشان تأکيد کردند: خداوند در کمينگاه است و قطعاً مکر الهي بر مکر دشمنان غالب خواهد شد و جرياني را که در صدد سنگ اندازي در راه اتحاد و پيشرفت امت اسلامي است، متوقف خواهد کرد.
در ابتداي اين ديدار آيت الله جنتي دبير شوراي نگهبان گزارشي از تشکيل هيأت هاي نظارت بر انتخابات و روند بررسي صلاحيتها بيان کرد.
آقاي محمد نجار وزير کشور هم با اشاره به همزماني برگزاري انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري، چهارمين دوره شوراها و انتخابات ميان دوره اي مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري در برخي حوزه ها گفت: مقدمات اجرايي اين انتخابات از ماهها قبل تدارک ديده شده است.

 


ارزش‌هاي اخلاقي
بخشندگي، نگهدارنده آبروست
و شکيبايي، دهان‌بند بي‌خردان
و عفو، زکات پيروزي
و دوري کردن، کيفر خيانتکار
و مشورت، چشم هدايت است.
نهج‌البلاغه - حکمت 211

 


«ماه‌بندان» سفرنامه رهبر انقلاب
به خراسان شمالي منتشر شد
کتاب «ماه‌بندان» که روايتي از سفر رهبر معظم انقلاب به خراسان شمالي در مهرماه 1391 است، منتشر شد.
اين کتاب که روايتي است از حاشيه‌هاي اتفاق افتاده در اين سفر 9 روزه، هفتمين کتابي است که با محوريت سفر رهبر انقلاب به استان‌هاي مختلف نوشته مي‌شود.
نويسنده «ماه‌بندان» در اين کتاب قريب 190 صفحه‌اي تلاش کرده تا با توجه به حاشيه‌هايي که ممکن است چندان به چشم نيايند، روايتي جذاب و البته تاثيرگذار ارائه کند. او در کنار روايت صحنه‌هاي جالب توجهي که در پيش چشمانش رقم خورده، به گفت‌وگو با قشرهاي مختلفي که در طول اين سفر با آنها برخورد داشته، پرداخته است.
در خلال همين گفت‌وگوهاي بعضا کوتاه است که خواننده مي‌تواند با انگيزه‌هاي آنها از حضور در مراسم استقبال يا ساير ديدارهاي رهبري آشنا شود. جملات کوتاهي که بين راوي و اين افراد رد و بدل مي‌شود، مجموعاً منظومه کاملي را مي‌سازد که مي‌توان از خلال آن به پاسخ سوالي رسيد که نويسنده در ابتداي کتاب آن را مطرح مي‌کند و رسيدن به همان پاسخ را هم انگيزه خود از حضور در اين سفر ذکر مي‌کند.
پيرزني که بساط واکسي دارد، طلبه‌هاي سني مذهب، پيرمرد سفيدگر، دانش‌آموز تيزهوشاني، دختر بچه دبستاني، جوان موبايل فروش و... برخي از افرادي هستند که در اين کتاب حضور دارند.
اگرچه در نگارش اين کتاب مانند برخي از سفرنامه‌هاي قبلي از شيوه حاشيه نويسي استفاده شده است، اما آنچه «ماه‌بندان» را از نمونه‌هاي مشابه متمايز مي‌کند، توجه بيشتر نويسنده به رويدادها و موضوعاتي است که دورتر از مرکز کانوني سفر قرار دارند. براي مثال مي‌توان به حضور راوي در گلزار شهدا و برخوردش با مردمي اشاره کرد که هر روز ساعت‌ها به آنجا آمده‌اند تا شايد رهبر را ببينند؛ يا ماجراي دختربچه‌اي که در همان روز استقبال نامه‌اي به رهبر مي‌نويسد و هنوز سفر تمام نشده پاسخ خود را دريافت مي‌کند هم از اين دست است.
براي نمونه‌اي در خصوص توجه راوي به موضوعات حاشيه‌ سفر که کمتر به آن پرداخته شده است، مي‌توان به ماجرايي اشاره کرد که او را از ميانه ديدار دانشجويان با رهبري بيرون مي‌آورد و به خيابان‌هاي اطراف مصلي مي‌کشاند و نهايتاً موجب مي‌شود تا محافظ‌ها به او مشکوک شوند و...:
«از بالاي سکو که نگاه مي‌كنم تقريبا همه در قسمت خانم‌ها چادر به سر دارند. البته چند نفري چادر را روي دوش انداخته‌اند که معلوم است خيلي هم چادري نيستند. واضح است که فضاي دانشگاه‌هاي ما اين نيست. آيا دختران دانشجو و دانش‌آموز گزينشي دعوت شده اند؟ نکند فقط به چادري ها کارت داده اند؟ شايد به دخترها گفته اند که حتما بايد براي ورود به مصلي چادر داشته باشند؟ اصلا ممکن است دم در چادر توزيع کرده باشند! ذهنم بدجور درگير اين سوالات است. دوست دارم بزنم بيرون و از چند و چون ماجرا سر در بياورم اما صحبت‌هاي آقا چيزي نيست که بشود از دستش داد...»
يکي ديگر از امتيازات اين کتاب استفاده از تصوير است. در انتهاي کتاب تصاوير منتخبي از سفر که البته مابه ازاي متني دارند، آورده شده‌اند و کنار هر يک هم يکي دو جمله از متن که با تصوير مربوط به آن است درج شده است.
کتاب «ماه‌بندان» را محمدرضا شهبازي نوشته و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامي منتشر کرده است.
مراسم رونمايي از اين کتاب به زودي در نمايشگاه بين المللي کتاب تهران با حضور تعدادي از مسئولان، نويسندگان و فعالان حوزه نشر برگزار خواهد شد.
استقبال گسترده
«راز قطعنامه» را به چاپ سوم رساند
کتاب «راز قطعنامه» نوشته کامران غضنفري و محصول جديد دفتر پژوهش‌هاي مؤسسه کيهان با استقبال گسترده بازديدکنندگان در شش روز به چاپ سوم رسيد.
«راز قطعنامه» که جلد چهل و ششم مجموعه «نيمه پنهان» محسوب مي‌شود، يکي از آثار پرفروش بيست و ششمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران است. استقبال گسترده از اين کتاب باعث شد که در همان ابتدا تجديد چاپ شود و در روز ششم نمايشگاه نيز به چاپ سوم برسد.
در کتاب «راز قطعنامه» تلاش شده به اين پرسش پاسخ داده شود که در فاصله تصويب قطعنامه 598 در تير 1366 در سازمان ملل متحد تا پذيرش آن توسط حضرت امام(ره)، که از آن به «جام زهر» ياد کردند، چه کساني کوشيدند تا برتري نظامي بر عراق در سال 66 را وارونه جلوه دهند؟! نويسنده کتاب ياد شده همچنين سعي کرده است تا پاسخ به پرسش بالا و ابهامات مسائل مربوط به پايان جنگ تحميلي را، با ارائه مستندات و اظهارنظر افرادي نظير آقاي هاشمي‌رفسنجاني، محسن رضايي و برخي ديگر از چهره‌هاي شاخص سياسي و اجتماعي بودند، عرضه کند.
از ديگر کتاب‌هاي انتشارات کيهان که در نمايشگاه کتاب امسال با استقبال قابل توجهي از سوي بازديدکنندگان روبرو شده‌اند مي‌توان به «رازهاي دهه 60» نوشته مرتضي صفارهرندي، مجموعه سه جلدي «نقش رهبري در مديريت بحران‌ها» به قلم محمدتقي کرامتي، «ارتش سري روشنفکران» اثر پيام فضلي‌نژاد و واکاوي در لجنه (نقش بهاييان در پيدايش و استمرار رژيم پهلوي) به قلم مريم صادقي.گفتني است، غرفه انتشارات کيهان در بيست و ششمين نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران در راهروي 19 شبستان مصلي بزرگ امام خميني(ره) غرفه 19 قرار دارد.
وزير ارشاد:
در مجمع همکاري آسيايي وضعيت مسلمانان منطقه را بررسي خواهيم کرد
سيدمحمد حسيني گفت: در اجلاس همکاري آسيايي خواهان پايان بخشيدن به درگيري‌ها و نزاع‌هايي خواهيم بود که در سوريه، پاکستان، افغانستان و ميانمار شاهد هستيم و بايد از همه کشورها خواست که از برخوردهاي تند و خشن اجتناب شود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در نشست خبري اولين نشست مجمع گفتگوي همکاري آسيايي در پاسخ به سؤال خبرنگار کيهان مبني بر نحوه موضع‌گيري اين مجمع در ارتباط با کشتار مسلمانان و اختلافات آنان در منطقه گفت: همه کشورهاي شرکت‌کننده در اين مجمع اسلامي نيستند. لذا ما نمي‌توانيم متمرکز شويم روي مباحث کشورهاي اسلامي بلکه بيشتر فرهنگ شرق و فرهنگ آسيا مدنظر اعضاي اين مجمع است. اما مي‌تواند در کنار اين مسائل دعوت به همکاري، همگرايي و اجتناب از تفرقه و نزاع و درگيري هم مطرح شود.
سيدمحمد حسيني يکي از دلايل تأکيد بر اين جلسات را نشان دادن ديپلماسي فعال ايران دانست و افزود: برخلاف تلاشي که غرب براي منزوي نشان دادن ما مي‌کند مي‌خواهيم روابط بين کشورها را گسترش دهيم.وي از گردهمايي وزراي اطلاع‌رساني کشورهاي اسلامي در فروردين ماه سال آينده خبر داد و اين فعاليت‌ها را بيانگر ديپلماسي فرهنگي جمهوري اسلامي خواند و خاطرنشان کرد: تلاش ما اين است در اين روابط هم نگاه ديگر کشورها را به جمهوري اسلامي تصحيح کنيم و هم اينکه با کشورهاي اسلامي و آسيايي همکاري‌هاي بيشتري داشته باشيم.
وزير ارشاد با بيان اينکه شعار نشست مجمع همکاري آسيايي «آسيا کانون تمدن انساني» است افزود: هر چقدر همکاري ميان کشورهاي آسيايي بيشتر باشد حضور ديگراني که بر طبل جنگ و تفرقه مي‌کوبند کمرنگ مي‌شود.
اولين مجمع گفتگوي همکاري آسيايي (ACD) از روز سه‌شنبه با حضور نمايندگان 32 کشور عضو اين مجمع آسيايي در تهران شروع به کار مي‌کند.

 


حجت‌الاسلام والمسلمين مهدي تقوي ديروز در يک نشست خبري برنامه‌هاي همايش «جامعه قرآني، بصيرت؛ رسالت‌ها و آسيب‌ها» را اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار کيهان وي ضمن اعلام اين خبر درباره فلسفه برگزاري اين همايش افزود ما به منظور:
ـارزيابي محدوده رسالت‌هاي جامعه قرآني
-ايجاد جامعه قرآني عمارگونه
-ايمن‌سازي جامعه از انحرافات و شبهات به وسيله مجامع قرآني
-حرکت جديد فرهنگي در جامعه که مبتني بر فرهنگ قرآن باشد
اقدام به برگزاري اين همايش کرده‌ايم.
وي افزود: اين همايش با رويکرد انقلابي، بسيجي برگزار خواهد شد.
در ادامه نشست محمدزاده مدير راديو قرآن درباره اين همايش اظهار داشت: جامعه قرآني، گروه مرجع موثري است که با توجه به عنصر بصيرت و شرايط پيچيده اجتماعي امروز جامعه، مي‌تواند زيرساخت‌هاي حماسه سياسي را تدارک ببيند.
وي در خصوص نقش رسانه‌‌ها در اين خصوص يادآور شد: رسانه‌ها مي‌توانند به وسيله گروه‌هاي مرجع جامعه، به انتقال پيام بپردازند و در جهت معنويت‌افزايي فضاي جامعه، اثرگذاري مناسب داشته باشند.
از همين رهگذر تعامل بين رسانه‌ها و گروه‌هاي مرجع موجب مي‌شود که جامعه اصلاح شود.
وي در ادامه افزود: بدون شک نياز جامعه امروز ما عنصر بصيرت است که از طريق تقوي حاصل مي‌شود و در کنار تقواي فردي بايد به تقواي اجتماعي نيز توجه کرد.
در ادامه اين نشست دکتر رحيم قرباني رئيس مرکز قرآن و عترت سازمان بسيج دانشجويي کوثر درباره اين همايش اظهار داشت:
جامعه کنوني ما نياز مبرم به بصيرت دارد که جامعه قرآني کشور بايد به اين نکته توجه خاصي داشته باشد.
پيامبر اکرم(ص) و ياران او براساس بصيرت عمل مي‌کردند و ما نيز با تأسي به رفتار آنها، لازم است که در اين مسير حرکت کنيم.
وي افزود: انتظار است که جامعه قرآني پيشرو تحول در اين عرصه باشد.
يادآوري مي‌شود همايش مذکور در تاريخ 22 ارديبهشت ماه جاري با حضور شخصيت‌هاي قرآني و فرهنگي کشور در مجتمع فرهنگي 13 آبان (لانه جاسوسي سابق) برگزار مي‌شود.

 


رئيس شوراي اجرايي مجمع مجالس آسيايي، عمليات تروريستي عليه پيروان مذاهب اسلامي را به شدت محکوم و تاکيد کرد، مجمع مجالس آسيايي بايد درباره تروريست چاره‌انديشي کند.
حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابي‌ فرد در مراسم افتتاحيه نشست شوراي اجرايي مجمع مجالس آسيايي اظهار داشت: کشتار بي‌گناهان تحت عناوين فرقه‌اي و مذهبي مخالف آموزه‌هاي صريح قرآن و سنت است و در عين حال باعث لکه‌دار شدن چهره رحماني اسلام در منظر جهانيان است.
وي افزود: لازم است همه علماي ديني و رسانه‌هاي جمعي با محکوم کردن کشتارهاي فرقه‌اي، مسلمانان را به تحمل بردباري و پيروي از سنت مودت‌‌آميز رسول اسلام(ص) دعوت کنند.
نايب رئيس اول مجلس خاطرنشان کرد: اقدامات تروريستي در افغانستان، پاکستان، عراق و سوريه هر روز قربانيان تازه‌اي مي‌گيرد و زنان و کودکان زيادي را به کام مرگ مي‌کشد، از اين رو مجمع مجالس آسيايي بايد در قبال تروريست چاره‌انديشي کند.
ابوترابي فرد در بخش ديگري از سخنان خود گفت: همکاري‌‌هاي پارلماني در آسيا با توجه به ظرفيت‌هاي بي‌نظير آن از لحاظ بازار عمده توليد، مصرف انرژي، وسعت سرزميني، نيروي کار جوان و متخصص و اقتصادهاي در حال رشد مي‌تواند نقش اساسي در توسعه پايدار اقتصادي گسترش همگرايي و تقويت صلح و دوستي ايفا کند.
وي يادآور شد: منابع غني مادي و بنيادهاي عميق معنوي چنان در اين قاره با يکديگر ممزوج شده‌اند که اگر با هماهنگي و برنامه‌ريزي مورد بهره‌برداري قرار گيرند، آسيا مي‌تواند به عنوان يک قطب قدرتمند و موثر در تحولات جهاني به ايفاي نقش بپردازد.
رئيس شوراي اجرايي مجمع مجالس آسيايي ادامه داد: در اين صورت آسيا سهم واقعي خود را در حل و فصل مسائل جهاني و منطقه‌اي برعهده خواهد گرفت و مانع دخالت و نفوذ قدرت‌هاي منطقه خواهد شد.
ابوترابي فرد تاکيد کرد مطابق اهداف تعيين شده در منشور مجمع مجالس آسيايي اين نهاد هماهنگي فعاليت هاي پارلماني براي تقويت آزادي، عدالت، امنيت و همگرايي در آسيا را برعهده دارد.
وي ادامه داد: تصميمات اين مجمع که با اجماع اعضاي آن حاصل مي‌شود، نشان‌دهنده گرايش‌هاي بزرگ‌ترين نهاد پارلماني در آسيا است.

 


نماينده رهبر انقلاب در سوريه تاکيد کرد جنگ غرب جنگ با مقاومت است، هدف آنان نه بهبود وضعيت مردمان سوريه بلکه منحرف کردن مسير بيداري اسلامي است.
آيت‌الله سيدمجتبي حسيني، نماينده رهبر انقلاب در سوريه در خصوص جريان بيداري اسلامي در دنيا اظهار کرد: اين بيداري زماني اسلامي است که با انگيزه اسلامي و به سوي اسلام باشد.وي در نشستي پيرامون مسائل سوريه افزود: دشمن با پي بردن به خاستگاه اين بيداري که همانا کشور ايران است در پي ايجاد توطئه‌اي براي تغيير مسير بيداري اسلامي بود و از اين جهت با به راه انداختن انقلاب ساختگي در سوريه، اين کشور را الگويي براي بيداري ساير کشورهاي عربي عنوان کرد.
اين مقام مسئول در خصوص انتخاب سوريه براي توطئه‌چيني از سوي غرب، گفت: ضعف‌هاي موجود در اين کشور تبديل به فرصتي براي دشمن شد تا وقوع انقلاب ساختگي را زودهنگام و ميسر تصور کند.وي با بيان اين که حمايت سوريه از انقلاب اسلامي ايران، عامل قدرت و مقاومت اين کشور است، گفت: مقاومت سوريه در برابر خواسته‌هاي آمريکا، حمايت از حزب‌الله و آزادي مردمان فلسطين، سبب‌ساز عظمت و غرور مردمان سوريه است.نماينده مقام معظم رهبري در سوريه در ادامه سخنان خود به تکنيک‌هاي تصويري شبکه الجزيره در دروغ‌پردازي، به تظاهرات ضد دولت اشاره کرد و گفت: ترس و وحشت در مناطقي که حضور دولت و ارتش، کم رنگ بود بين مردم فزوني يافته است و جمعيت مدافعين دولت به مراتب بيشتر از تروريست‌ها است.حسيني با بيان متفرق بودن تروريست‌ها، افزود: جمعيت آنان متشکل از فرقه‌هاي گوناگون بوده و خرابکاري برخي از آنان، شامل دزدي، غارت اموال عمومي و تجاوزگري است.

 


يازدهمين نمايشگاه بين‌المللي گل و گياه، تجهيزات پارکي و صنايع وابسته در نمايشگاه تخصصي شهرداري تهران واقع در بوستان گفت‌وگو افتتاح شد.
اين نمايشگاه ديروز با حضور شهردار تهران، مديرعامل سازمان پارکها و فضاي سبز شهر تهران و جمعي از مسئولان شهرداري در بوستان گفت‌وگو افتتاح شد.
به گفته علي‌محمد مختاريان، مديرعامل پارکها و فضاي سبز شهر تهران، در سال گذشته بيش از 2 ميليون نفر از اين نمايشگاه بازديد کرده‌اند و امسال نيز با حضور بيش از 200 شرکت توليدي گل و گياه تجهيزات پارکي و صنايع وابسته، پيش‌بيني مي‌شود جمعيت انبوهي از اين نمايشگاه بازديد کنند.
مختاريان يادآور شد در روز آخر نمايشگاه، گل‌ها و گياه‌ها به فروش خواهند رسيد و در روزهاي ابتدايي افتتاح نمايشگاه، فروش هيچ‌گونه گل و گياهي را در دستور کار نداريم.
تمهيدات پليس براي نمايشگاه
سرهنگ جمال بذرافشان، جانشين پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با اشاره به اينکه فعلا پارکينگ پارک گفت‌وگو براي توقف خودروي بازديدکنندگان از نمايشگاه گل و گياه درنظر گرفته شده است، گفت: در عين حال ماموران پليس راهنمايي و رانندگي در شمال به جنوب بزرگراه چمران به هيچ عنوان اجازه پارک خودرو نمي‌دهند.
وي با اشاره به اينکه قطعا با پرشدن پارکينگ نمايشگاه‌هاي گل و گياه ورودي اين پارکينگ مسدود مي‌شود از شهروندان خواست ضمن مديريت بازديد از اين نمايشگاه، با عوامل راهنمايي و رانندگي همکاري کرده و در صورت پر شدن پارکينگ از معابر کوي نصر براي پارک خودروي خود استفاده کنند.
جانشين پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ در عين حال با اشاره به اينکه تعداد قابل توجهي جرثقيل براي انتقال خودروهايي که در محل‌هاي غيرمجاز پارک کنند در اين محدوده درنظر گرفته شده است تاکيد کرد: قطعا خودروهايي که در جلوي پارکينگ منازل شهروندان پارک کنند به پارکينگ منتقل مي‌شوند.
وي با اشاره به اينکه پيش‌بيني مي‌کنيم تا روز پنجشنبه نمايشگاه گل و گياه مشکل حادي براي ترافيک پايتخت ايجاد نکند، گفت: در عين حال طي روزهاي پنجشنبه و جمعه انتظار مي‌رود بار ترافيک سنگيني در اين محدوده داشته باشيم.
جانشين پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با انتقاد از برگزاري مجدد و همزمان نمايشگاه گل و گياه با نمايشگاه کتاب تهران گفت: سال گذشته نيز پليس در اين خصوص تذکر لازم را به دستگاه‌هاي ذيربط داد اما متاسفانه همکاري خوبي در اين خصوص صورت نگرفت که قطعا از سال آينده از برگزاري همزمان اين دو نمايشگاه جلوگيري مي‌شود و از هم‌اکنون به تمامي مسئولان مربوطه اعلام مي‌کنيم به دليل آنکه برگزاري همزمان دو نمايشگاه پرمخاطب در داخل تهران مي‌تواند بار ترافيک سنگيني ايجاد کرده و مردم را ساعت‌ها در ترافيک بزرگراه‌هاي اصلي پايتخت معطل کند، نسبت به جابجايي زمان برگزاري نمايشگاه‌ها اقدام کنند.

 


رودسر- خبرنگار کيهان:
همگرايي بين 5 کشور حاشيه درياي خزر در رابطه با رعايت شاخص‌هاي حفاظت از محيط زيست موجب حفظ دريا خواهد شد.
اين مطلب را رئيس سازمان حفاظت محيط زيست کشور در گفت‌و‌گوي اختصاصي با کيهان عنوان و در خصوص تعاملات انجام شده با کشورهاي حاشيه درياي خزر اظهار داشت: در سال 2012 تفاهم‌نامه‌اي بين ايران و کشورهاي حاشيه درياي خزر تحت عنوان کنوانسيون تهران انجام گرفت که طي آن انعقاد 5 پروتکل مورد بحث و بررسي قرار گرفت که تاکنون 2 مورد آن به امضاء رسيده است.
محمدجواد محمدي‌زاده اضافه کرد: پروتکل‌هاي به امضا رسيده در رابطه با کاهش آلاينده‌هاي نفتي در «آکتااو» قزاقستان و کاهش پسماندهاي صنعتي فاضلاب‌هاي خانگي به داخل درياي خزر است.
وي درباره احياي تالاب انزلي نيز گفت: طي سه سال اخير حدود 25 ميليارد تومان اعتبار براي لايروبي اين تالاب اختصاص يافته است که در طول برنامه 5 ساله اين ميزان اعتبار به 95 ميليارد تومان افزايش خواهد يافت.
معاون رئيس‌جمهور جلوگيري از ورود پساب‌هاي شهرک‌هاي صنعتي و کارخانه‌ها را از مهمترين برنامه‌هاي اين سازمان براي احياي تالاب انزلي عنوان کرد و افزود: در هفته‌هاي گذشته 350 ميليون تومان اعتبار از طرف سازمان حفاظت محيط زيست براي اجراي اقدامات ويژه ابلاغ شد که ظرف چند ماه آينده اجرايي مي‌شود. محمدي زاده در ادامه خاطرنشان ساخت: تا پايان سال جاري در مراکز استان‌ها هيچ زباله‌اي که دفع غيربهداشتي بشود وجود نخواهد داشت.
به گزارش خبرنگار ما: مخزن 5 هزار متر مکعبي آب آشاميدني روستاي سرولات چابکسر شهرستان رودسر با حضور رئيس سازمان حفاظت محيط زيست کشور به بهره‌برداري رسيد.
اين مخزن با اعتباري بالغ بر 105 ميليارد ريال ساخته شده است

 


در حالي که تنها 4 ماه از تشکيل کنسرسيوم‌هاي موسوم به تامين مالي در ايران مي‌گذرد، اما اين شيوه به سرعت خود را جايگزين ساير روش‌‌هاي موجود براي تامين نقدينگي لازم بنگاه‌هاي اقتصادي کرده است.
دکتر ولي نادي قمي که همزمان با آغاز دور جديدي از فعاليت ائتلاف موسوم به کنسرسيوم‌هاي تامين مالي با خبرنگاران سخن مي‌گفت، خاطرنشان کرد: تشکيل کنسرسيوم‌هاي تامين مالي سابقه طولاني در جهان دارد. در اين کنسرسيوم‌ها گروهي از نهادهاي مالي واجد شرايط عرضه اوراق بهادار (بدهي و سهام) به سرمايه‌گذاران را برعهده مي‌گيرند. در ايران هم در راستاي توسعه ابزارهاي مالي و استفاده بهينه از اين ابزارها و متعاقب آن منتفع شدن ذينفعان، کنسرسيوم تعهد پذيره‌نويسي و بازارگرداني شکل گرفت.
به گفته مديرعامل شرکت تامين سرمايه نوين، مهمترين مزاياي تشکيل اين کنسرسيوم‌ها را مي‌توان در امکان تعهد تامين حجم بالايي از سرمايه (منابع) مورد نياز متقاضي، مديريت ريسک انتشار اوراق و تسهيم آن بين اعضا، استفاده از شبکه وسيع بازاريابي و مشتريان اعضاء و همچنين انتقال و تسهيم دانش و تجربه دانست.
اين کارشناس ارشد بازار سرمايه با بيان اين که کنسرسيوم تعهد پذيره‌نويسي و بازارگرداني با پيشگامي مدير کنسرسيوم شکل مي‌گيرد، گفت: عضو پيشگام در اغلب اوقات بيشترين تعهد را ايفا مي‌کند که در قبال آن ريسک و بازده بالاتري عايد وي مي‌شود.
وي در برابر پرسش خبرنگاران در خصوص چند و چون تشکيل نخستين کنسرسيوم تامين مالي در ايران گفت: ‌اولين کنسرسيوم تعهد پذيره‌نويسي اوراق بهادار مبتني بر بدهي در بازار سرمايه ايران با مديريت شرکت تامين سرمايه نوين شکل گرفت. اين شرکت، به عنوان عضو پيشگام، جهت تعهد پذيره‌نويسي اوراق مشارکت شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور با حجمي معادل 4000 ميليارد ريال، اولين کنسرسيوم تعهد پذيره‌‌نويسي اوراق بهادار مبتني بر بدهي را با همکاري شرکت تامين سرمايه امين و شرکت تامين سرمايه سپهر در اسفند ماه 1391 تشکيل داد. متعاقب آن قرارداد مشترکي ميان هر يک از اعضاي اين کنسرسيوم و ناشر منعقد شد و هر يک متعهد به انجام وظايف خود در برابر ناشر شدند. سهم تعهد پذيره‌نويسي شرکت تامين سرمايه نوين هم در اين کنسرسيوم از ساير اعضا بيشتر تعيين شد.
وي افزود: پس از اين تجربه موفقيت‌‌آميز، سنديکاي تعهد پذيره‌نويسي و بازارگرداني اوراق مشارکت شهرداري شيراز، به مبلغ 800/1 ميليارد ريال، نيز با مديريت شرکت تامين سرمايه نوين (به عنوان عضو پيشگام) و همکاري شرکت تامين سرمايه امين و شرکت تامين سرمايه سپهر در اسفند ماه سال 1391 تشکيل شد. در کنسرسيوم تشکيل شده جهت تامين مالي اوراق مشارکت شهرداري شيراز، عضو پيشگام با ناشر قراردادهاي لازم را منعقد نمود و سپس خود با ساير اعضاي کنسرسيوم وارد قراردادهاي جداگانه‌اي شد.
نادي قمي ادامه داد: در قراردادهاي مذکور، همه اعضاي کنسرسيوم به نسبت برابر عهده‌دار تعهد پذيره‌نويسي و بازارگرداني سهام شدند و با شکل‌گيري اين همکاري مشترک، دومين کنسرسيوم تعهد پذيره‌نويسي و اولين کنسرسيوم بازارگرداني اوراق بهادار مبتني بر بدهي در بازار سرمايه ايجاد شد.
مديرعامل تامين سرمايه نوين در ادامه با بيان اين که اولين کنسرسيوم تعهد پذيره‌نويسي سهام نيز طي سال گذشته با مديريت شرکت تامين سرمايه سپهر و با همکاري شرکت‌هاي تامين سرمايه نوين و امين تشکيل شد، افزود: هر يک از اعضاي اين کنسرسيوم متعهد به پذيره‌نويسي 5 درصد از مبلغ سهام مذکور، شدند.
او در پايان درباره اهميت ائتلاف تامين سرمايه‌ها براي عرض اندام در حوزه بزرگ تامين مالي در کشور گفت: بديهي است هم‌افزايي و همکاري هرچه بيشتر بين شرکت‌هاي تامين سرمايه، امکان بهره‌گيري از ظرفيت‌ها و توانگري مالي همه شرکت‌هاي تامين سرمايه، تسهيم ريسک بين اعضا در کنار عمق بخشيدن به بازار سرمايه از مزاياي تشکيل چنين کنسرسيوم‌هايي به شمار مي‌رود.

 


جلسه مجمع عمومي فرابورس برگزار و سود سالانه 8 ميليارد و 600 ميليون توماني قابل تقسيم اعلام شد که بر اين اساس به هر سهم 43 تومان اختصاص يافت.
در جلسه مجمع عمومي، امير هاموني مديرعامل شرکت فرابورس با اشاره به عملکرد اين شرکت اظهار داشت: عمليات فرابورس سال گذشته رشد 66درصدي داشته، اما به دلايل مختلفي مانند عمده بودن معاملات و سقف کارمزد براي هر معامله و همچنين خريد ساختمان جديد مانع از رشد مناسب بازدهي سهام شد.
هاموني در پاسخ به سوال يکي از سهامداران مبني بر اينکه خروج شرکت‌هاي پربازده از فرابورس موجب کاهش بازدهي سهام شرکت مي‌شود، گفت: فرابورس را نبايد از شرکت بورس جدا ديد که البته در اين مدت تنها سه شرکت از فرابورس منتقل شدند. اما از طرف ديگر در سال جاري 14عرضه اوليه به فرابورس خواهيم داشت.
وي در مورد نمادهاي متوقف در فرابورس گفت: برنامه‌ريزي مناسبي صورت گرفت، تا شرکت‌هايي که گزارش عملکرد ارائه نکرده‌اند، نماد آنها به صورت معاملات توافقي باز شود، تا توقف نمادها به پايان برسد.
در اين جلسه محمود خواجه نصيري مدير امور بورس‌هاي سازمان بورس گفت: روند رو به رشد فرابورس در سال 92 ادامه خواهد داشت و در مورد انتقاد برخي از سهامداران نسبت به حقوق و مزاياي اختصاص يافته به اعضاي هيئت مديره اين نکته را بايد توجه داشت، پرداخت مزايا و حقوق به اعضاي هيئت مديره و کارکنان فرابورس دقيقا برابر با ساير نهادهاي سازمان است.
به گزارش فارس در اين جلسه سود ساليانه 8 ميليارد و 600 ميليون توماني قابل تقسيم اعلام شد که بر اين اساس به هر سهم 43 تومان اختصاص يافت. با آراء سهامداران در مجمع عمومي مقرر شد 15 تومان سود نقدي پرداخت شده و باقي سود به عنوان سود انباشته براي افزايش سرمايه اختصاص يابد.
همچنين در اين جلسه توافق شد که حداکثر تا ابتداي مهرماه جلسه مجمع عمومي براي افزايش سرمايه تشکيل شود.

 


اصفهان - خبرنگار کيهان:
به مناسبت ايام نکوداشت اصفهان، بيش از 150 هنرمند اصفهاني زيبايي‌ها و چشم‌نوازي‌هاي نصف جهان را به تصوير کشيدند.
در مراسمي که در ضلع جنوبي پل خواجو برگزار شد، بيش از 30 گروه هنري شرکت و چهار موضوع «ابنيه تاريخي»، «صنايع دستي»، «مشاهير» و «پيشرفت‌هاي علمي و فناوري‌هاي جديد» اصفهان را ترسيم کردند.
مدير فرهنگي هنري و تفريحي شهرداري اصفهان هدف از برگزاري اين برنامه هنري را پاسداشت ظرفيت‌ها،‌توانايي‌ها و زيبايي‌هاي بي‌نظير اصفهان ذکر کرد.
مهدي بقايي دبير کميته فرهنگ شهروندي شهرداري اصفهان گفت: هنرمندان رشته‌هاي مختلف هنري که در موضوعات شهري و مسائل شهروندي به خلق آثار پرداخته‌اند، مي‌توانند با مراجعه به دبيرخانه کميته فرهنگ شهروندي، درخواست خود را براي استفاده از اين نمايشگاه مطرح کنند.
وي افزود: پس از تاييد آثار توسط کارشناسان اين دبيرخانه، گالري مذکور به مدت 10 روز در اختيار هنرمندان مختلف قرار خواهد گرفت.

 


نخستين دوره مسابقات طراحي دستگاه‌هاي تفکيک زباله خشک شهري، «زوبوکام» يکشنبه در دانشگاه خواجه نصير و با حضور 11تيم از دانشگاه‌هاي مختلف کشور در حال برگزاري است.
«رزاق افشار» دبير کميته مسابقات زوبوکام روز يکشنبه در گفت‌وگو با ايرنا گفت: اين مسابقه رقابتي است براي جداسازي پسماندهاي خشک، تا اين زباله‌ها با بازيافت به چرخه مصرف برگردند.
وي افزود: اين مسابقه با کشف ايده‌ها و استعدادهاي دانشجويان براي طراحي دستگاه‌هاي تفکيک زباله شهري سهمي در افزايش کيفيت زندگي نسل‌هاي آينده دارد.
به گفته دبير کميته مسابقات زوبوکام، در اين رقابت شرکت‌کنندگان دستگاهي مکانيکي براي جداسازي پنج نوع پسماند متداول خشک با جنس‌هاي متفاوت از جمله پلاستيک، شيشه، فلزات آهني، فلزات غيرآهني و کاغذ طراحي مي‌کنند.
افشار تاکيد کرد: اين دستگاه بايد به صورت اتوماتيک و بدون دخالت کاربر توانايي جداسازي اين پسماندها و ذخيره‌سازي آنها در محفظه‌هاي مجزا را داشته باشد تا بتواند در آينده نزديک به صورت صنعتي مورد استفاده قرار گيرد.
وي خاطرنشان کرد: تاکنون 11تيم از دانشگاه‌هاي مختلف کشور در نخستين دوره مسابقات زوبوکام شرکت کرده‌اند و اعضاي تيم برگزيده علاوه بر برخورداري از جوايز نقدي به صورت رايگان در انجمن مهندسي مکانيک ايران عضو مي‌شوند.
افشار گفت: اين گونه مسابقات تاکنون تنها توسط انجمن مهندسي مکانيک آمريکا برگزار شده است و اين دوره براي اولين بار در ايران برگزار مي‌شود.

 


اهواز - خبرنگار کيهان:
انجمن علمي دانشجويي مکاترونيک دانشگاه شهيد چمران اهواز با ارائه هواپيماي «شبح2» در سومين دوره از مسابقات ملي طراحي هواپيماهاي بدون سرنشين، در جايگاه نخست قرار گرفت.
با اعلام رسمي دبيرخانه مسابقات کشوري طراحي هواپيماهاي بدون سرنشين، در اين دوره از مسابقات که با حضور 24 تيم از دانشگاه‌هاي سراسر کشور در دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد، تيم مکاترونيک دانشگاه شهيد چمران اهواز (شبح) موفق شد هواپيماي بدون سرنشين خود را به مدت 47 دقيقه در آسمان به پرواز درآورد و با 225 امتياز مقام نخست را کسب کند.
در سومين دوره از مسابقات طراحي هواپيماهاي بدون سرنشين 24 تيم از دانشگاه‌هاي سراسر کشور در بخش پرواز آزمايشي شرکت کردند که از اين ميان 16 تيم به مرحله پرواز نهايي راه يافتند و تيم شبح از دانشگاه شهيد چمران اهواز موفق به کسب مقام نخست شد.
هواپيماي طراحي شده از سوي اين تيم «شبح 2» با 2 متر و 80 سانتيمتر طول بال و يک متر و 65 سانتيمتر طول بدنه قابليت تصويربرداري هوايي با مداومت پرواز بيش از 5/2 ساعت را دارد.
ارسال اطلاعات به صورت مختصات جغرافيايي به ايستگاه زميني در شعاع 10 کيلومتري، عکسبرداري با هدف نقشه‌برداري با قابليت ارتفاع‌گيري به ميزان 5 هزار فوت از سطح دريا و جمع‌آوري اطلاعات گازهاي آلاينده در اطراف مشعل‌هاي صنايع پتروشيمي برخي از ويژگي‌هاي اين هواپيماست.

 


مشهد- خبرنگارکيهان:
کاريکاتوريست حوزه هنري خراسان رضوي موفق به کسب عنوان اول جشنواره بين‌المللي طنز آمازون برزيل شد.
عليرضا پاکدل از هنرمندان کاريکاتوريست کشور و عضو دفتر کاريکاتور حوزه هنري خراسان رضوي، جايزه اول بخش کاريکاتور جشنواره بين‌المللي طنز آمازون را که در دو بخش کارتون و کاريکاتور برگزار شده بود از آن خود کرد.
گفتني است؛ جشنواره بين‌المللي طنز آمازون با موضوعات آزاد و بوم‌شناسي در برزيل برگزار شد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10