(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 24 اردیبهشت 1392 - شماره 20489

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هديه به خوانندگان
در ديدار دست‌اندرکاران دفاتر ادبيات مقاومت و ادبيات انقلاب اسلامي حوزه هنري
رهبر انقلاب:ادبيات مقاومت و انقلاب اسلامي کشور را از ادبيات وارداتي بي‌نياز کرد
پاي درس علي(ع)
اخبار ادبي و هنري
آغاز انتخاب رشته ارشد از امروز
قانون مجازات اسلامي ابلاغ شد
وزير شعار در کنار جايگاه سخنراني امام خميني(ره) آرام گرفت
سياري خبر داد
آزمايش کروز‌هاي دريايي جديد ارتش در رزمايش ولايت 92
حذف کنکور در دانشگاه جامع علمي کاربردي
نماينده جنبش حماس در لبنان: رابطه حماس با ايران و حزب‌الله ادامه خواهد يافت
واکنش فرمانده ناوگان پنجم آمريکا به هشدار ايران
مانورهاي دريايي در خليج فارس عليه جمهوري اسلامي نيست
سرتیپ رحیم نوعی‌اقدم:ایران با ادبیات ولایت و رهبری در دنیا می‌درخشد
برپایی پانزدهمین جشنواره خیران مدرسه‌ساز در کردستان
در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در قشم اعلام شد
کارت ملی بیاورید زمین بگیرید
2 سد از محل اعتبارات سفر رهبری در رازوجرگلان در دست ساخت است
رئیس سازمان دامپزشکی: 95 درصد از داروهای دامی در کشور تولید می‌شود
برگزاری کرسی آزاداندیشی در خوزستان
امام جمعه سمنان: رئیس‌جمهوری از نظریه‌پردازی در امور دینی پرهیز کند
دومین جشنواره ملی عرقگیری بهار نارنج برگزار شد
شیوه نامه ثبت‌نام دانش‌آموزان استثنایی منتشر شد
ثبت قنات‌های استان یزد در یونسکو
دعوت 8 فرنگي‌کار انديمشکي به اردوي تيم نوجوانان
   


حضرت آيت‌الله حق‌شناس (ره): حب دنيا و حب خدا در يک دل نمي‌گنجد، بايد از يکي از آنها گذشت.

 


حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي روز دوشنبه در ديدار دست‌اندرکاران دفاتر ادبيات و هنر مقاومت و ادبيات انقلاب اسلامي حوزه هنري، ايجاد يک حرکت عظيم، الهام‌بخش و برانگيزاننده در زمينه ادبيات مقاومت و انقلاب اسلامي و همچنين جلوگيري از به ثمر نشستن خواست برخي جريان‌هاي معاند انقلاب اسلامي در جهت انزواي مفاهيم و حقايق انقلاب اسلامي را دو ويژگي مهم و شاخص در فعاليت‌هاي حوزه هنري خواندند و تأکيد کردند: اين حرکت پيشرو و مؤثر، کشور را از ادبيات وارداتي بي‌نياز کرد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، با اشاره به برخي تلاش‌هاي جريان موسوم به روشنفکري براي وارونه‌سازي، پنهان‌سازي و مکتوم نگه داشتن حماسه بزرگ و باشکوه انقلاب اسلامي و مسائل مربوط به آن خاطرنشان کردند: تبيين ظرفيت عظيم معرفتي و معنوي برآمده از انقلاب اسلامي از سوي هنرمندان متعهد، رويه و سنت غلط موجود در آثار روشنفکران و اکتفا به آثار ترجمه‌اي را تغيير داد و به استغناي در توليدات و ارائه محصولات بسيار باارزش و فاخر در زمينه‌هاي گوناگون ادبي و هنري منجر شد.
ايشان همچنين با تأکيد بر ضرورت تقويت بخش پژوهشي در حوزه ادبيات مقاومت و ادبيات انقلاب اسلامي افزودند: البته اين مسئله به معناي منحصر شدن در روش‌ هاي تحقيق غربي نيست، بلکه بايد در عين استفاده از اين روشها، ابتکارات خردمندانه و هوشمندانه‌اي نيز به خرج داد.
رهبر انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به اهميت سبک «تاريخ شفاهي» در تدوين آثار ادبي‌ بخش مقاومت و انقلاب اسلامي، مسئله توجه به حقوق نويسندگان و تهيه‌کنندگان آثار توليد شده در اين عرصه را نيز يادآور شدند و افزودند: نقش تدوين‌کنندگان آثار در کنار راويان مطالب همچون پرداخت هنرمندانه‌اي است که اثر هنري را شکل مي‌دهد، به همين دليل توجه به پديدآورندگان اين قبيل آثار هنري، مي‌بايست مورد توجه جدي قرار گيرند.
ايشان ضرورت بررسي‌هاي تطبيقي در خصوص دفاع مقدس و ساير جنگ‌هاي معاصر و همچنين مقايسه بين انقلاب‌هاي بزرگ دنيا و انقلاب اسلامي ايران را نيز مورد تأکيد قرار دادند و خاطرنشان کردند: انقلاب اسلامي در مقايسه با ساير انقلاب‌هاي بزرگ دنيا از عمق، قوت و کارآمدي بيشتري برخوردار است اما در عين حال برخلاف ساير انقلاب‌هاي بزرگ آن طور که بايد به آن پرداخته نشده و لازم است در تدوين کتب تاريخي، رمان و امثال آن کارهاي بيشتري صورت پذيرد.
رهبر انقلاب اسلامي در ادامه نيز چند نکته مهم را خطاب به دست‌اندرکاران دفاتر ادبيات مقاومت و ادبيات انقلاب اسلامي حوزه هنري يادآور شدند.
«برنامه‌ريزي براي انتشار آثار مکتوب خوب توليد شده در قالب ساير محصولات هنري»،‌«توزيع فراگير و روشمند محصولات توليد شده»، «لزوم ترجمه آثار فاخر ادبيات مقاومت و انقلاب به زبان‌هاي خارجي»، «وارد کردن ادبيات مقاومت و انقلاب به فضاهاي دانشگاهي»، «ضرورت تجليل از آثار با ارزش و عناصر برجسته فعال در حوزه ادبيات مقاومت و انقلاب اسلامي» از نکاتي بود که حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين جلسه مورد تأکيد قرار دادند.
در ابتداي اين ديدار، تعدادي از اعضاي دست‌اندرکار دفتر ادبيات مقاومت و ادبيات انقلاب اسلامي به طرح ديدگاه‌هاي خود پرداختند.

 


بهترين شهرها
هيچ شهري برايت بهتر از شهر ديگر نيست.
بهترين شهرها آن (شهري) است که پذيراي تو باشد (و در آنجا دينت سالم بماند و کارت سامان يابد.)
نهج‌البلاغه
حکمت 442

 


انتظامي حمايت خود از مشايي را
پس گرفت!
در حالي که همراهي عزت‌الله انتظامي با مشايي در هنگام ثبت‌نام اين متقاضي نامزدي رياست‌جمهوري، معنايي جز حمايت اين بازيگر از مشايي نداشت، انتظامي اين حمايت را پس گرفت.
بازيگر مشهور سينماي کشورمان که روز شنبه و هنگام ثبت‌نام اسفنديار رحيم‌مشايي با وي همراه شده بود، دليل حضورش در وزارت کشور را تأسيس بنياد در منزل مسکوني‌اش و گرفتن امضا براي راه‌اندازي يک بنياد فرهنگي در وزارت کشور اعلام کرده ‌است! پاسخي که اين سؤال را به وجود مي‌آورد که چه اجباري، آقاي بازيگر را واداشته که براي انجام يک امر اداري، وارد حوزه ثبت‌نام نامزدهاي رياست‌جمهوري شود و آيا انتظامي نمي‌توانست در زمان و مکان ديگري، ليدر حلقه انحرافي را ملاقات کند؟
گفتني است چندي قبل با موافقت رئيس‌جمهور در جلسه هيئت وزيران نشان درجه يک را براي آقاي انتظامي تصويب کرده بود.
توجيه عزت‌الله انتظامي، از يک طرف گوياي همراهي سست اهالي سينما با نامزدهاي رياست‌جمهوري است که بيشتر از سوي ليدر حلقه انحرافي طراحي شده است و از سوي ديگر هشداري است براي چهره‌هاي شناخته شده عرصه فرهنگ و هنر که به راحتي تن به بازي‌هاي سياست‌بازان ندهند.
و بالاخره بايد گفت؛‌آقاي انتظامي براي پيگيري بنياد فرهنگي منزل مسکوني‌اش چگونه به جاي وزارت ارشاد از وزارت کشور و در کنار نامزدهاي‌ انتخاباتي قرار گرفته‌اند.
نويسنده بحريني:
«مختارنامه» برخلاف غرب
به اعراب اعتبار بخشيده است
نويسنده روزنامه بحريني «الوسط» با ارائه تحليلي مفصل از سريال مختارنامه نوشت: سريال مختارنامه اعتبار اعراب را به آنها برگردانده است، برخلاف سريال‌ها و فيلم‌هاي غربي و صهيونيستي که مسيري جز بدگويي را طي نکرده‌اند.
به گزارش فارس، روزنامه بحريني «الوسط» در مقاله‌اي درباره سريال مختارنامه که اين روزها بار ديگر در برخي شبکه‌هاي ماهواره‌اي در حال پخش است، آورده است: طرح دراماتيک برخي مسائل از طريق کارهاي تاريخي، فرقي با سريال‌ها و فيلم‌هاي سينمايي که ديگران در غرب و جهان عرب دنبال مي‌کنند، ندارد؛‌ ارائه مطالبي تاريخي که مسلماً از ظرف اجتماعي و سياسي معاصر خود خالي نيست. اما در ايران طرح اين مطالب تاريخي با جراتي بيشتر با رنگ و بوي سياسي و تاريخي مطرح مي‌شود، مطالبي که همچنان در داغ‌ترين جايگاه خود در ميان تنش‌هاي قومي و مذهبي قرار دارد.
وي نوشته است: در اين مسير تصادفي نيست اگر «مختارنامه» را نمونه سريال تاريخي ايراني و در قله اين مسير در عرصه هنري و محتوايي بدانيم.
نويسنده الوسط مي‌افزايد: سريالي که شاهد استقبال گسترده در جهان عرب و در کشورهاي آسياي ميانه بوده و حتي تأثيراتي سياسي در برخي کشورها چون عراق داشته است به‌گونه‌اي که در ابتداي سال 2013 در اين کشور «ارتش مختار» به رهبري يک رجل ديني اشاره کرد که نشانه تأثيرات اين سريال تاکنون است.
نگارنده روزنامه الوسط بحرين در ادامه تحليل خود بر سريال مختارنامه، تأکيد مي‌کند: سريال مختارنامه همچنين اعتبار اعراب را به او برگردانده است برخلاف سريال‌ها و فيلم‌هاي غربي و اسرائيلي که مسيري جز بدگويي را طي نکرده‌اند.
«راز قطعنامه» در کمتر از يک هفته
به چاپ ششم رسيد
کتاب «راز قطعنامه» که پرده از علل و چرايي پذيرش قطعنامه 598 توسط حضرت امام خميني(ره) برداشته است، در کمتر از يک هفته به چاپ ششم رسيد.
کتاب «راز قطعنامه» با عنوان فرعي «چرايي علل پذيرش قطعنامه 598 و پايان جنگ تحميلي» نوشته «کامران غضنفري» يکي از بحث‌برانگيزترين کتاب‌هاي امسال نمايشگاه کتاب بود که در غرفه کيهان عرضه شد.
کتاب «راز قطعنامه» جلد 48 از مجموعه نيمه‌پنهان، يکي از چالش‌برانگيزترين کتاب‌هايي است که از سوي دفتر پژوهش‌هاي موسسه کيهان در اختيار تاريخ‌پژوهان و عموم علاقه‌مندان قرار گرفته است.
کامران غضنفري، نويسنده کتاب، تلاش دارد تا پاسخ سوالاتي را درباره پذيرش قطعنامه 598، از رهگذر رجوع به مستندات و واقعيت‌هاي آشکار و پنهان به دست آورده و با گردآوري اظهارنظرها و عملکرد افرادي که در آن دوران از حيات سياسي-اجتماعي برخوردار بودند، خواننده را به کشف حقايق تاريخي رهنمون سازد. به گفته غضنفري در دوراني که مطالب کتاب در بخش پاورقي روزنامه کيهان چاپ مي‌شد، آقاي هاشمي رفسنجاني نسبت به آنها عکس‌العمل نشان داده و مطالب و عناويني را مطرح کرد که در برخي رسانه‌ها منتشر شد.
اين کتاب اکنون مورد استقبال مخاطبان و کتاب‌خوانان قرار گرفته و در مدت کوتاهي پس از انتشارش به چاپ ششم رسيده است.
يک کاريکاتوريست: انقلاب
به کاريکاتور ايران اعتبار بخشيد
يک کاريکاتوريست گفت: فرهنگ معناگرا و دوري از ابتذال در سال‌هاي پس از انقلاب موجب شد که آثار هنري ايران به ويژه کاريکاتور از نظر کيفي رشد بسياري داشته باشد.
بهمن عبدي، کاريکاتوريست برجسته ايراني در گفت‌وگو با هنر آنلاين درباره جايگاه دو سالانه بين‌المللي کاريکاتور تهران گفت: در روزهايي که بسياري از جشنواره‌هاي کاريکاتور جهان در حال تعطيل شدن هستند و به واسطه تلاش‌هاي فعالان کاريکاتور ايران، اين دوسالانه از جايگاه قابل توجهي ميان هنرمندان سراسر جهان برخوردار است.
اين هنرمند با اشاره به کسب رتبه نخست سايت ايران کارتون از سوي کاريکاتوريست‌هاي ديگر کشورها افزود: امروز اگر در کشوري جشنواره کاريکاتور برگزار شود و هنرمندي از ايران در آن جشنواره نباشد، اعتباري نخواهد داشت.
وي درباره اينکه چرا کاريکاتور ايران در جهان تا اين اندازه مطرح شده است، نيز اظهار کرد: پس از انقلاب به واسطه فرهنگ معناگرا و به دور از ابتذالي که در ايران رواج يافت، آثار هنري از نظر کيفي رشد بسياري کرد. به ويژه از ميان هنرهاي تجسمي اين موضوع را در کاريکاتور بيشتر مي‌توان احساس کرد، به عنوان مثال اين دوري از ابتذال موجب شد پرتره‌ها به دور از تاکيد از مسائل مبتذل، به سوي رشد حرکت کنند؛ امري که موجب اعتبار هنر و هنرمند ايراني شده است.
گفتني است، دهمين دوسالانه بين‌المللي کاريکاتور تهران از روز گذشته در مرکز فرهنگي-هنري صبا گشايش يافت.
نمايش «سربه مهر» ويژه اعضاي انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان
فيلم سينمايي سر به مهر امروز براي اعضاي انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان به نمايش درمي‌آيد.
«سربه مهر» ساخته هادي مقدم دوست، از جمله فيلم‌هاي تحسين شده در جشنواره سي‌ويکم فيلم فجر است.
فيلم ياد شده ساعت 15:30 در تالار سيدالشهداء نمايش داده مي‌شود.

 


مشاور عالي سازمان سنجش اعلام کرد: انتخاب رشته مجازين کارشناسي ارشد از امروز آغاز مي‌شود و تا شنبه 28 ارديبهشت ادامه خواهد داشت.
دکتر حسين توکلي در گفت‌و‌گو با مهر افزود: با توجه به ظرفيت پذيرش، 362 هزار و 936 داوطلب يعني حدود 49 درصد حاضران در جلسه مجاز به انتخاب رشته شدند.
وي ادامه داد: از اين تعداد 185 هزار و 325 نفر زن و 177 هزار و 613 نفر مرد هستند همچنين 21 هزار و 439 داوطلب در دو کد رشته مجاز شدند.
مشاور عالي سازمان سنجش آموزش کشور تصريح کرد: کارنامه و نتايج روي سايت قرار گرفته و دفترچه راهنماي انتخاب رشته تحصيلي نيز هم‌اکنون روي سايت است.
وي ادامه داد: داوطلباني که مجاز به انتخاب رشته شدند، مي‌توانند حداکثر 100 کد رشته محل را انتخاب و به ترتيب اولويت مرتب کنند.
وي افزود: گزينش نهايي در کليه کدرشته‌هاي تحصيلي براساس 80 درصد نمره آزمون در هر گرايش و با توجه به ظرفيت مربوط به 20 درصد معدل تراز شده دوره کارشناسي و سهميه داوطلبان با رعايت ديگر ضوابط براساس اولويت کد محل‌هاي انتخابي داوطلبان انجام مي‌شود.
مشاور عالي سازمان سنجش تصريح کرد: فهرست اسامي پذيرفته‌شدگان نهايي هفته اول شهريورماه سال 92 از طريق سايت سازمان اعلام مي‌شود.

 


مديرکل تنقيح قوانين و مقررات رياست‌جمهوري اعلام کرد: قانون مجازات اسلامي از سوي رئيس مجلس به رئيس‌جمهور ابلاغ شد.
عباسعلي رحيمي اصفهاني در گفت‌وگو با مهر، از ابلاغ قانون جديد مجازات اسلامي خبر داد و گفت: براساس قانون رئيس مجلس قانون مجازات اسلامي را رسما به رئيس‌جمهور ابلاغ کرد و به زودي رئيس‌جمهور اين قانون را براي اجرا به تمامي سازمانها ابلاغ مي‌کند.
وي افزود: لايحه يک فوريتي مجازات اسلامي (کليات، حدود و ديات) که نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني مورخ 25/9/1388 با اجراي آزمايشي آن به مدت 5 سال موافقت کرده بودند، در جلسه مورخ 1/2/1392 کميسيون قضايي و حقوقي مجلس، طبق اصل هشتاد و پنجم (85) قانون اساسي با عنوان «قانون مجازات اسلامي» به تصويب رسيد.
اين مصوبه کميسيون قضايي و حقوقي پس از تاييد شوراي نگهبان، طي نامه‌اي با امضاي دکتر علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي به رياست‌جمهوري ابلاغ شد.

 


پيکر مرحوم حاج محمود مرتضايي‌فر صبح ديروز از مقابل دانشگاه تهران تشييع و در جوار محل يادمان سخنراني حضرت امام خميني(ره) در ?? بهمن ??، به خاک سپرده شد.
رئيس ستاد اقامه نماز جمعه در آغاز اين مراسم با اشاره به اين که مرتضايي‌فر يکي از خادمان صديق انقلاب بود، خاطرنشان کرد: چهره وي همزمان با ورود امام در بهشت زهرا در 12 بهمن 57 شناخته شد و شعارها و جمله‌هاي آهنگيني که وي انتخاب و تدوين مي‌کرد موجب شد روز به روز بيشتر شناخته شود.
وي گفت: مرحوم مرتضايي‌فر اين هنر را داشت که به سرعت بر روح جمعيت سوار شود. مرتضايي‌فر هم خوب مردم را مي‌شناخت و هم خوب زمان را مي‌شناخت.
تقوي در پايان خاطرنشان کرد: مرتضايي‌فر خادم نماز بود و رهبر انقلاب علاقه زيادي به وي داشت.
آيت‌الله امامي‌کاشاني بر پيکر مرحوم مرتضايي‌فر اقامه نماز کرد.
در اين مراسم برخي شخصيت‌هاي سياسي نيز حضور داشتند.
گفتني است، پيکر مرحوم مرتضايي‌فر پس از تشييع در دانشگاه تهران جهت خاکسپاري به بهشت زهرا منتقل شد.

 


فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي از آزمايش دو موشک جديد کروز دريايي در رزمايش ولايت 92 اين نيرو خبر داد.
دريادار حبيب‌الله سياري فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران از تست دو موشک جديد کروز دريايي خبر داد و گفت: اين موشک‌ها در رزمايش ولايت 92 نيروي دريايي ارتش مورد آزمايش قرار مي‌گيرند.
وي در گفت‌وگو با تسنيم، بدون اشاره به نام اين دو موشک جديد، در خصوص زمان دقيق برگزاري رزمايش ولايت 92 تصريح کرد: در حال فراهم کردن مقدمات برگزاري اين رزمايش هستيم که به احتمال زياد در 6 ماهه دوم سال برگزار مي‌شود.
پيشتر سردار احمد وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح از تست عملياتي جديد‌ترين موشک کروز دريايي ساحل به درياي «غدير» خبر داده بود.
نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران هم‌اکنون به انواع موشک‌هاي ضد کشتي مجهز هستند که کروزهاي دريايي قادر ظفر، کوثر و نور از جمله مهمترين آنها به شمار مي‌رود. گفتني است؛ موشک‌هاي کروز دريايي از نظر برد، هوشمندي، ميزان دقت در اصابت، رهگيري، سرعت، قدرت تخريب و عکس‌العمل، عملکرد خوبي را در صحنه‌هاي عمل از خود نشان مي‌دهند.

 


معاون آموزشي دانشگاه جامع علمي کاربردي از حذف کنکور در اين دانشگاه خبر داد.
به گزارش فارس، رجبعلي برزويي معاون آموزشي دانشگاه جامع علمي کاربردي با بيان اينکه از مهر ماه امسال پذيرش دوره‌هاي دانشگاه جامع علمي کاربردي در مقاطع کارداني و کارشناسي و در نظام‌هاي پودماني و ترمي بدون آزمون و براساس سوابق تحصيلي صورت مي‌پذيرد، گفت: نظام پودماني به نظام پودماني واقعي که از ابتدا هدف اصلي دانشگاه جامع علمي کاربردي بوده، تبديل خواهد شد.
وي در ادامه خاطرنشان کرد: از مهر ماه امسال پذيرش دوره‌هاي کارداني و کارشناسي ترمي دانشگاه جامع علمي کاربردي بدون آزمون و صرفاً براساس سوابق تحصيلي و معدل ديپلم خواهد بود.
برزويي با بيان اينکه اين نوع پذيرش در دو نيم سال مهر و بهمن ماه انجام خواهد شد، گفت: در نظام پودماني جديد نيز پذيرش براساس کنکور نيست و فرد هر زماني مي‌تواند يک پودمان تحصيلي را در يک مرکز و پودمان ديگر را در زمان ديگر و در مکان ديگري بگذراند و با گذراندن تمام پودمان‌ها طي فرايندي، امکان تجميع تمام پودمان‌ها وجود دارد.

 


نماينده جنبش حماس در لبنان بر مستحکم بودن روابط اين جنبش با ايران و حزب‌الله تاکيد کرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از الميادين «علي برکه» نماينده ويژه جنبش حماس در لبنان در سخناني اظهار داشت: به رغم برخي اختلافات اما همچنان روابط حماس با ايران و حزب‌الله مستحکم ادامه پيدا خواهد کرد.
وي همچنين با محکوميت تجاوز اخير رژيم صهيونيستي به خاک سوريه تصريح کرد: حق سوريه است که در برابر اين تجاوز پاسخ دهد و حماس هم به هيچ عنوان از مقاومت دست برنخواهد داشت.
«برکه» همچنين گفت: حماس با هرگونه طرحي در راستاي تبادل اراضي با رژيم صهيونيستي مخالف است.

 


فرمانده ناوگان پنجم آمريکا در بحرين، در واکنش به هشدارهاي مقامات کشورمان مدعي شد که رزمايش مين‌روبي در خليج‌فارس که با حضور 41 کشور برگزار مي‌شود، به هيچ عنوان ايران را هدف نمي‌گيرد.
خبرگزاري فرانسه با اعلام اين خبر به نقل از «جان ميلر»، فرمانده ناوگان پنجم نيروي دريايي آمريکا که روز يکشنبه در کنفرانسي خبري در منامه پايتخت بحرين صحبت مي کرد گزارش داد: «اين مانور به ايران مربوط نمي‌شود» و «صرفا دفاعي» است.
بنابراين گزارش ايران روز سه‌شنبه درباره اقدامات تحريک‌کننده در خليج‌فارس در حالي هشدار داد که نيروهاي بين‌المللي با رهبري آمريکا در حال آماده شدن براي اين مانور بودند.
ميلر گفت که «پيام ما براي يک کشور نيست» و «به ايمني محيط دريانوردي» مربوط مي‌شود.
وي افزود: اين مانوري ردفاعي و نه تحريک کننده است و در آب‌هاي بين‌المللي برگزار مي‌شود.
ميلر گفت: «براي اقتصاد جهاني يک محيط دريانوردي که از جريان آزاد تجارت برخوردار باشد و کشتي‌ها بتوانند با ايمني دريانوردي کنند حياتي است.
اين فرمانده نيروي دريايي آمريکا، افزود: اگر برخي کشورها در اين آب‌ها مين‌گذاري کنند جامعه جهاني بايد در اسرع وقت آنها را از آب‌ها جمع‌آوري کند.
ميلر ادامه داد: در اين مانور از جديدترين فن‌آوري‌ها استفاده خواهد شد.
بنابر گزارش، «گلف ديلي نيوز» ميلر گفت که ما اطلاعات خوبي درباره توانايي‌هاي دريانوردي ايران داريم.
وي گفت: ما هر روز در آب‌هاي خليج(فارس) هستيم و آنها نيروي توانمندي هستند و ما به آن احترام مي‌گذاريم.

 


بناب- خبرنگار کیهان:
رزمنده دوران دفاع مقدس گفت: در دوره اصلاحات با ایجاد مرکز گفت‌وگوی تمدن‌ها کشور را مورد تحقیر قرار دادند.
رحیم نوعی‌اقدم در نشست روشنگری سیاسی اساتید بسیجی مراکز پیش دانشگاهی شهرستان بناب با بیان این که نظام جمهوری اسلامی با ادبیات ولایت و رهبری در دنیا می‌درخشد؛ افزود: آمریکایی‌ها اگر جرأت داشتند، تاکنون هزار بار به ایران حمله می‌کردند. ولی آن کشور توان حمله نظامی به ایران را ندارد.
نوعی‌اقدم تاکید کرد: هم اکنون از 180 نقطه دنیا قادریم بر علیه آمریکا اقدام نظامی انجام دهیم و این را به عنوان یک کارشناس اعلام می‌کنم.
وی همچنین با تاکید بر حضور پرشور مردم در انتخابات آتی، از مردم خواست به جریانی که عمیقا به ولایت و رهبری اعتقاد دارند، رای دهند. در غیر این صورت کشور با چالش مواجه خواهد شد.

 


سنندج- خبرنگار کیهان:
رئیس مجمع خیران مدرسه‌ساز کشور از افزایش مشارکت اجتماعی و همیاری این مجمع در مقایسه با سال‌های پیش خبر داد.
دکتر محمدرضا حافظی در پانزدهمین جشنواره خیران مدرسه‌ساز کردستان در سنندج با اعلام اینکه تعداد خیران مدرسه‌ساز کشور به 500 هزار نفر رسید، گفت: 16سال پیش در جوار بارگاه ثامن‌الحجج(ع) با تعدادی افراد انگشت‌شمار مجمع خیران مدرسه‌ساز را شروع کردیم و در حال حاضر 500 هزار نفر در سراسر کشور عضو این مجمع هستند. وی افزود: میزان کمک خیران مدرسه‌ساز در طول این 16 سال 160 میلیارد و 800 میلیون ریال بوده است و این در حالی است که در سال جاری این مبلغ به 10هزار میلیارد ریال افزایش یافته است. این مسئول اظهار داشت اولین خیر پس از انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) بودند که با هدیه مبلغ 500 میلیون ریال فرمودند در سراسر کشور نهضت مدرسه‌سازی راه‌اندازی شود تا آموزش و پرورش توسعه یافته و کسب علم و دانش برای همه دانش‌آموزان، استعداد ایرانی فراهم شود.
حافظی در ادامه گفت: با تحریم‌های خصم جهانی نگران بودیم کمک‌های مردم نوع دوست و خیر کمرنگ شود ولی به یک واقعیت پی بردیم و آن چیزی نیست جز اینکه ملت ما یک راه پر افتخار را که همانا ارتقای کسب علم و دانش است پیدا کرده‌اند و محکم‌ترین پاسخ را به خصم جهانی دادند که هرچه بیشتر تحریم کنید ما بیشتر با توسعه پایدار زیرساختها آموزش و پرورش را یاری خواهیم داد. وی با یادآوری درخشش دانش‌آموزان ایرانی در ژنو گفت: دانش‌آموزان عزیز ما با کسب افتخار در ژنو به ما گفتند که آینده بسیار درخشانی در مقابل چشمان خود خواهیم داشت. حافظی اضافه کرد در تمام روستاها، شهرها و استانها و هر کجا که می‌رویم آثار خیران عزیز مشهود است و به فرموده رهبرمعظم انقلاب این یک جهاد مقدس است و حرکت بسیار ارزشمند و ماندگار که شما خیران بزرگوار با خدا معامله می‌کنید و معامله با خدا هیچگاه زیان ندارد و خدا هم به مال و هم به جانتان برکت خواهد داد.
همچنین مدیرکل نوسازی مدارس کردستان در این جشنواره گفت مجمع خیران کردستان در سال گذشته برای ساخت 28 مدرسه متعهد شده بودند که 26 مدرسه اجرایی و نیز 126 مدرسه در سطح استان نوسازی و مقاوم‌سازی شد. شیرزادی اعتبارات این مدارس را 278 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: تاکنون 200 میلیارد تومان هزینه شده است. وی تعداد مدارس مصوب سفر رهبرمعظم انقلاب به کردستان را 34 پروژه عنوان کرد و گفت 24 پروژه با صرف اعتباری بالغ بر 193 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده و 10 پروژه نیز در حال اجرا است.»

 


قشم- خبرنگار کیهان:
سازمان منطقه آزاد قشم با هماهنگی یک شرکت تعاونی اتحادیه مسکن، با اخذ کپی شناسنامه و کارت ملی سرپرستان خانواده مبادرت به نام‌نویسی زمین جهت واگذاری به شهروندان قشمی کرده است.
به گزارش خبرنگار ما این نام‌نویسی در حالی صورت گرفته که سرنوشت دوهزار و 272 واحد مسکن مهر در قشم و درگهان جهت واگذاری به متقاضیان درهاله‌ای از ابهام قرار دارد و هیچ کس به این موضوع رسیدگی نمی‌کند.
براساس این گزارش پیمانکار واحدهای مسکن مهر قشم و درگهان به علت وجود طراحی اشتباه و عدم ایجاد تاسیسات زیربنایی نتوانسته بعد از گذشت 5 سال این واحدهای مسکونی را تحویل صاحبانش دهد. این در حالی است که در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سازمان منطقه آزاد به همراه شرکت مذکور مبادرت به ثبت نام از بیش از سه هزار متقاضی واگذاری زمین کرده است.

 


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: ساخت سدهای سومبار و چندیر در شهرستان تازه تاسیس رازوجرگلان با نظارت این شرکت در دست اجرا است.
«علیرضا عامری» گفت: تزریق اعتبار از محل اعتبارات سفر رهبری به استان و مهر ماندگار، اجرای این طرح‌ها را شتاب چشمگیری داده است.
وی پیشرفت فیزیکی سد سومبار و شبکه آبیاری و زهکشی آن را به ترتیب 50 و شش درصد اعلام کرد و افزود: برای اجرای این طرح تاکنون 204 میلیارد و 430 میلیون ریال اعتبار جذب شده است.
وی همچنین اعتبار جذب شده برای ساخت سد چندیر و شبکه آبیاری و زهکشی آن را 203 میلیارد و 77 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: اکنون پیشرفت‌ فیزیکی سد «چندیر» 45 درصد و اجرای شبکه آبیاری و زهکشی آن شش درصد است.
به گزارش ایرنا عامری در خصوص مزایای ساخت این سدها در استان گفت: این سدها در مناطق محروم استان با هدف مهار سیلاب و تنظیم آب موردنیاز کشاورزی و آشامیدنی ساکنان منطقه احداث می‌شود.
عملیات ساخت سدهای سومبار و چندیر از سال 87 در استان خراسان شمالی آغاز شده است.
وی افزود: اجرای این شبکه بیش از هزار و 345 هکتار از کشتزارهای واقع در پایاب این دو سد را زیر پوشش می‌برد.

 


کاشان- خبرنگارکیهان:
رئیس سازمان دامپزشکی کشور از تولید بیش از 300 قلم انواع داروهای دامی و مواد بیولوژیک در حوزه دامپزشکی خبر داد.
سید محسن دستور در حاشیه بازدید از شبکه دامپزشکی شهرستان کاشان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 95درصد از داروهای دامی و بیش از 50درصد از واکسن‌های دام و طیور مورد نیاز در داخل کشور تولید و عرضه می‌شود.
به گفته وی در حال حاضر حدود 150 کارخانه دارویی در سطح کشور در زمینه تولید داروهای دامی با سازمان دامپزشکی کشور همکاری دارند.
وی افزود: در این 150 کارخانه دارویی علاوه بر تولید 255 قلم اعم از مکمل‌های غذایی، سموم و داروهای گیاهی دامی مورد نیاز در حوزه دامپزشکی، برخی از این کارخانه‌ها مواد اولیه دارویی را نیز تولید می‌کنند.
وی از تولید بیش از 50 قلم داروی گیاهی در کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: داروهای گیاهی با منشأ گیاهی از ضریب اطمینان بیشتر و از ترکیبات منفی کمتری در محصول و فرآورده برخوردار است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه داروهای گیاهی می‌تواند جایگزین داروهایی شود که به دلیل مصرف طولانی مدت با مقاومت‌های دارویی همراه شده است، عنوان کرد: علاوه بر این، مصرف داروهای گیاهی می‌تواند مسمومیت‌های کمتری را به همراه داشته باشد.
وی با اشاره به صرفه‌جویی 30درصدی ارزی کشور در زمینه صادرات گیاهان دارویی دامی در سال گذشته نسبت به سال 90 تصریح کرد: صادرات گیاهان دارویی دامی در سال گذشته 5/11 میلیون دلار بود.
دستور یادآور شد: گیاهان دارویی دامی از ایران به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، آسیای میانه، عراق و افغانستان صادر شده است.

 


اهواز - خبرنگار کیهان:
کرسی آزاداندیشی با موضوع «چرا رای بدهیم و به چه کسی رای بدهیم»
در موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان برگزار شد.
سرپرست روزنامه کیهان در خوزستان در این کرسی آزاداندیشی گفت: نباید فکر کنیم اگر فرصتی به جریان به اصطلاح آزاداندیش دادیم؛ هنر کرده‌ایم. این جریان اسمش آزادی نیست، اتفاقا قطب مخالف آن است. بعضی جریان‌ها به اسم آزادی وارد می‌شوند اما عین اختناقند، مگر اختناق جز تحمیل کردن یک تفکر به هر شیوه و منشی است؟
مهندس محمدجعفر فلسفی ادامه داد: ما در یک فضای کار توام با رانت، تجمل، اشراف‌زدگی و فاصله طبقاتی مواجه بودیم و در یک دوره دیگر با فراموش کردن جامعه و فضای کاملا سیاسی مواجه شدیم به طوری که اکثر کارشناسان اعتراض کرده و معتقدند نباید سیاست را به اقتصاد ترجیح داد.
این کارشناس مسایل سیاسی افزود: ما به اجرایی شدن هدفمند کردن مدبرانه یارانه‌ها نیازمند بودیم که متاسفانه آن چه در این دولت روی داد فاقد این تدبیر بود و به صورت سیاسی وارد عمل شد.
عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین کشور با اشاره به بحران سوریه و عبرت‌گرفتن از آن تصریح کرد:
ما باید در تصمیم‌گیری‌های‌مان از تجربیات دیگر کشورها استفاده کنیم. سوریه جلوی چشم ما است؛ این کشور هزینه‌های زیادی پس داده است و البته دارای یک سری مشکلات داخلی نیز هست که ما آن را انکار نمی‌کنیم، ببینید برای رسیدن به اهدافشان با سرنوشت این کشور چه طور بازی کردند؟
وی ادامه داد: در خصوص انتخابات ما باید براساس واقعیت‌ها اظهار نظر کنیم و از سرنوشت سوریه عبرت بگیریم چرا که دشمنان در پی این هستند که سوریه دیگری را در کشور ما پیاده کنند.

 


سمنان- خبرنگار کیهان:
نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان گفت: رئیس‌جمهوری باید برای پیشرفت کشور و برطرف کردن موانع توسعه ایران همت گمارد و کار او نظریه‌پردازی در امور دینی نیست.
امام جمعه سمنان افزود: نظرات ولی‌امر مسلمین درباره اسلام جامع‌ترین، عالی‌ترین، دقیق‌ترین و کارشناسانه‌ترین رهنمودهاست و دیگر نیازی نیست که برخی به جای پرداختن به وظایف خود به نظریه‌پردازی در مورد اسلام روی بیاورند.
آیت‌الله سیدمحمد شاهچراغی اظهار داشت: مسئولان قوای سه‌گانه باید قبل از هر چیز به وظایف قانونی خود در چارچوب مطالبات امام و ولی‌فقیه عمل کنند و در مورد دین نظریه‌پردازی نکنند. وی گفت: برخی مسئولان نباید با اظهارات نسنجیده خود خوراک تبلیغاتی بیگانگان را فراهم ساخته و سپس برای رفع اتهام از خود به هر چیز متوسل شده و به جای عذرخواهی کار را خراب‌تر کنند. وی بر انتخاب نامزد اصلح از سوی مردم تاکید کرد و گفت: باید کسی را انتخاب کنیم که آرمان‌های انقلاب، امام و رهبری و شهدا را پاس دارد.

 


ساری- خبرنگار کیهان:
شهردار ساری گفت: دومین جشنواره ملی عرقگیری بهار نارنج به مدت دو روز در پارک قائم ساری برگزار شد.
سید مهدی عبوری در مراسم اختتامیه این جشنواره اظهار داشت: برای معرفی فرهنگ و آداب و رسوم ساری که بی تردید با فرهنگ و رسوم حاکم بر مازندران مشترکات بسیاری دارد، این جشنواره را به یک فرصت تاریخی مبدل می‌کنیم.
شهردار ساری با اشاره به مناسب نبودن مکان جشنواره عرقگیری بهار نارنج گفت: جشنواره آینده را در مکانی درخور شأن مردم ساری برگزار می‌کنیم.
دبیر دومین جشنواره ملی عرقگیری بهار نارنج یادآور شد: در این روز نیز همایش علمی بهار نارنج با ارائه بیش از یک هزار و 500 مقاله از سراسر کشور در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شد.

 


ثبت‌نام دانش‌آموزان مدارس دولتی و غیر دولتی استثنایی فقط از طریق سامانه الکترونیکی(سناد) انجام می‌شود.
سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با انتشار شیوه نامه‌ای در این رابطه تأکید کرد: برای ثبت‌نام بدو ورود دانش‌آموزان به هر یک از دوره‌های تحصیلی حضور پدر، مادر یا ولی قانونی به همراه دانش‌آموز ضروری است. اما برای ثبت‌نام بقیه دانش‌آموزان، اولیا با مراجعه به سایت «سناد» می‌توانند اقدام به ثبت نام کنند.
بنابراین گزارش ثبت‌نام نوآموزان و دانش‌آموزان استثنایی که برای نخستین بار به مدارس و کلاس‌های خاص مراجعه می‌کنند با ارائه شناسنامه سلامت، شناسنامه و تصویر صفحه اول آن، کاربرگ‌های تکمیل شده سنجش هوش، شنوایی، بینایی، جسمی- حرکتی، چند معلولیتی، ADI-R اختلال‌های رشدی فراگیر (طیف اتیسم) و کارنامه قبولی پایه قبلی برای گروه‌های مختلف استثنایی انجام می‌شود.
این گزارش حاکیست، ثبت‌نام در دوره متوسطه اول پیش حرفه‌ای و دوره متوسطه دوم حرفه‌ای با ارائه معرفی نامه از اداره آموزش و پرورش استثنایی استان و کاربرگ تأیید شده هدایت حرفه‌ای دانش‌آموز که اولویت رشته‌های مهارتی او در آن مشخص شده باشد، انجام می‌شود، براین اساس اولویت جایدهی نوآموزان و دانش‌آموزان، به جز گروه‌های با کم توانی ذهنی، در تمامی دوره‌های تحصیلی با توجه به توانمندی دانش‌آموز، براساس ضوابط مربوط در مدارس عادی انجام می‌شود.
براساس این گزارش، دانش‌آموزان باهوشبهر عادی، گروه‌های آسیب دیده شنوایی، بینایی،‌معلول جسمی- حرکتی و اختلال‌های رفتاری- هیجانی در صورت توانمندی می‌توانند در تمامی دوره‌های تحصیلی براساس شیوه نامه آموزش تلفیقی- فراگیر در مدارس عادی ثبت‌نام کنند و از خدمات مربوطه برخوردار شوند.
براساس این شیوه‌نامه با توجه به تغییر ساختار نظام آموزشی، تمامی دانش‌آموزان قبولی پایه ششم ابتدایی در گروه‌های مختلف استثنایی در پایه اول متوسطه اول استثنایی ثبت‌نام می‌شوند.
شایان ذکر است، طول دوره آموزش متوسطه پیش حرفه‌ای و متوسطه دوم حرفه‌ای 3 سال است و برای دانش‌آموزانی که نتوانند در زمان مقرر تحصیل خود را خاتمه دهند، تا دو سال دیگر قابل افزایش است.
براساس این گزارش، شرایط ثبت‌نام و قوانین آموزشی آموزشگاه‌های غیردولتی استثنایی همانند مدارس دولتی استثنایی است و در سایر موارد قوانین مدارس غیر دولتی عادی در این مدارس اعمال می‌شود.
گفتنی است؛ در این شیوه نامه،‌دریافت هرگونه وجهی به استثنای حق بیمه و بهای کتاب‌های درسی هنگام ثبت‌نام ممنوع می‌باشد.

 


یزد - خبرنگار کیهان:
استاندار یزد در دیدار با معاون علوم یونسکو خواستار ثبت قنات‌های این استان در یونسکو شد.
محمدرضا فلاح‌زاده در این دیدار گفت: مردم ایران برای تامین آب مورد نیاز برای بقای حیات خود سه هزار و 500 قنات در استان حفر کرده‌اند که طول این قنات‌ها به 80 کیلومتر می‌رسد.
وی افزود: کاربری این قنات‌ها بدون آسیب‌رساندن به سفره‌های زیرزمینی برای مصارف کشاورزی، تولید، صنعت، شرب و بهداشت بوده که بدون استفاده از امکانات خاص و پیشرفته ایجاد شده است.
فلاح‌زاده راه‌اندازی دانشکده قنات برای انتقال این فناوری به نسل جوان، اختصاص ساختمان مستقل به مرکز قنات،‌کمک‌های مالی سالانه و ثبت 20 رشته قنات در آثار ملی برای جلوگیری از هرگونه تعرض را از جمله اقدامات دولت جمهوری اسلامی ایران در این خصوص برشمرد.
«کالونجی» معاون علوم یونسکو نیز در این دیدار با بیان این که از بین چهار مرکز منطقه‌ای یونسکو، سه مرکز در حوزه آب فعالیت می‌کند، گفت: موضوع آب یکی از موضوعات مشترک ایران و یونسکو است.
وی ثبت قنات‌های استان در یونسکو را مهم دانست و پیشنهادات استاندار یزد در این نشست را بسیار خوب ارزیابی کرد.

 


انديمشک- خبرنگار کيهان ورزشي:
هفت کشتي‌گير و يک مربي از شهرستان انديمشک به اردوي تيم فرنگي نوجوانان فراخوانده شدند.
رئيس اداره ورزش و جوانان انديمشک با بيان مطلب فوق گفت: از سوي فدراسيون کشتي هفت کشتي‌گير و يک مربي از انديمشک به منظور شرکت در اردوي تيم نوجوانان جهت اعزام به مسابقات قهرماني آسيا معرفي شدند.
هوشنگ جعفري افزود: اين اردو از 21 ارديبهشت در خانه کشتي شماره 2 تهران آغاز مي‌شود و تا پنجم خرداد ادامه خواهد داشت.
وي در پايان گفت: در وزن 42 کيلوگرم بهنام عبدولي و پوريا ناصرپور- در وزن 50 کيلوگرم امين قلاوند- در وزن 54 کيلوگرم محمدمراد الياسي- در وزن 58 کيلوگرم شاهين ناصرپور در وزن 76 کيلوگرم آرمان عليزاده -در وزن 85 کيلوگرم محمد بيرانوند و همچنين سيامک قيطاسي به عنوان مربي نفرات دعوت شده به اردوي تيم نوجوانان کشور هستند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10