(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 28 اردیبهشت 1392 - شماره 20492

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هديه به خوانندگان
خطيب جمعه تهران و دبير شوراي نگهبان تاکيد کرد
حاميان فتنه 88 بايد رد صلاحيت شوند
در پرتو وحي
اخبار ادبي و هنري
امام‌جمعه قم: همه از نظر شوراي نگهبان تمکين کنند
رئيس ستاد احياي همدان: انتخاب رئيس جمهور اصلح بزرگترين معروف است
پيکر پاک آيت‌الله زنجاني در حرم رضوي به خاک سپرده شد
استاندار اصفهان در همايش ملي بحران آب: طرح خريد تضميني آب توسط وزارت نيرو به تصويب رسيد
نيمه اول خرداد ماه آيين بزرگداشت اميرحسين فردي در اردبيل برگزار مي‌شود
موافقت راه‌اندازي شبکه تخصصي تلويزيوني کشاورزي در کشور
برگزاري سيزدهمين کنگره اپتومتري در مشهد
معاون وزير نيرو: روستاي بدون آب در کشور نداريم
آغاز عمليات انتقال آب از خليج‌فارس به سيرجان
پروژه آب‌رساني به دهدشت افتتاح شد
برگزاري مراسم دويست و هشتادمين سالگرد تولد مختومقلي فراغي در گنبدکاووس
رئيس دانشگاه علوم پزشکي استان خبر داد
راه‌اندازي دفتر گردشگري سلامت‌گيلان در 7 کشور
   


عارف واصل آيت‌الله سيد علي قاضي(ره): هر حقي که بر گردنت باشد تا ادا نکني باب روحانيت، باب قرب و باب معرفت بازشدني نيست‌... حضرت احديت رضايت خود را در راضي شدن مردم قرار داده است.

 


خطيب موقت نمازجمعه تهران درباره ويژگي‌هاي مذموم در کانديداهاي رياست‌جمهوري گفت: کساني که دنبال اشرافي‌گري هستند قابل اعتماد نيستند چرا که برخي قدرت را براي ثروت و ثروت را براي قدرت مي‌خواهند.
خطيب نمازجمعه تهران در سخنان خود با اشاره به اينکه مهمترين مسئله امروز ما انتخابات است گفت: مقام معظم رهبري در ابتداي سال بحث حماسه سياسي و حماسه اقتصادي را مطرح کردند که بار معنايي خود را دارد.
وي افزود: مهمترين مسئله در بحث حماسه سياسي انتخابات است و مسائل ديگر جنبه فرعي دارد ما امسال دو انتخابات رياست‌جمهوري و شوراهاي اسلامي شهر و روستا را داريم.
دبير شوراي نگهبان قانون‌ اساسي با اشاره به اهميت انتخابات شوراها گفت: شوراها جايي است که مردم با آن سروکار دارند چه در روستاها و چه در شهرهاي کوچک و بزرگ اگر شوراها سالم باشند به مردم خدمت مي‌کنند و اگر هم ناسالم باشند به مردم جفا و ظلم مي‌کنند متأسفانه مسئله نظارت بر صلاحيت اعضاي شوراها نزديک به صفر است.
وي افزود: ما در شوراي نگهبان 3 تا 4 سال به صورت ممتد و در بين دوره‌هاي مختلف کار مي‌کنيم در جاهاي مختلف دفتر داريم و هيئت‌هاي نظارتي فعال هستند از مراجع اطلاعاتي، وزارت اطلاعات، سپاه و ناجا استعلام مي‌گيريم و البته با اين حال کار ما هم بسيار زياد است.
آيت‌الله جنتي با اشاره به ثبت‌نام 676 نفر در انتخابات رياست‌جمهوري گفت: بر طبق قانون تاييد صلاحيت انتخابات شوراها به عهده مجلس است اما اعضاي شوراها بايد چگونه تاييد صلاحيت شوند و آيا مجلس مي‌تواند همه را بررسي صلاحيت کند؟ آنها به ما مي‌گويند که به ما کمک کنيد که ما مي‌گوئيم ما در کار خودمان هم مانده‌ايم.
دبيرشوراي نگهبان گفت: صفاتي که در اصل 115 براي رئيس‌جمهور آمده صفات خوبي است؛ در آنجا گفته شده رئيس‌جمهور مذهبي و سياسي باشد و تقوا را رعايت کند و مدير و مدبر باشد.
وي اضافه کرد: اگر اين صفات را در حد بالا بخواهيم، بايد سفارش بدهيم تا خدا با اين خصوصيات چند نفر را براي ما بسازد و بفرستد.
آيت‌الله جنتي ادامه داد: اکثر اين افرادي که ثبت‌نام کرده‌اند را مردم مي‌شناسند؛ برخي از آنها حرف‌هايي مي‌زنند که شبيه جوک و خنده‌دار است.
خطيب موقت نمازجمعه تهران اظهار داشت: شوراي نگهبان مي‌گردد کسي که حداقل شرايط را داشته باشد انتخاب مي‌کند؛ کسي که همه اين صفات را داشته باشد فکر نمي‌کنم پيدا شود.
وي گفت: کسي که مثلا ايمان و تقوا را نداشته باشد هر چيزي که باشد و اگر همه صفات ديگر هم دارا باشد، قدرتش را در مسير ديگري خرج مي‌کند و در مسائلي مانند رانت‌خواري از آن بهره ‌مي‌برد.
دبير شوراي نگهبان گفت: همچنين مسئله بعدي که حائز اهميت است مدير و مدبر بودن و توجه به اين مسئله است. کسي که مي‌خواهد مملکتي را اداره کند که با مشکلات اقتصادي، تحريم‌ها، بيکاري و مسائلي از اين دست مواجه است بايد مدير و مدبر باشد و حداقل يک مديريت نسبي را داشته باشد.
آيت‌الله جنتي اضافه کرد: ما نمي‌توانيم بنشينيم و به داوطلبان بگوييم مي‌خواهيد با مشکلات چه کار کنيد؛ ديده مي‌شود بعضي کانديدا‌ها مي‌گويند من با آمريکا مذاکره مي‌کنم و مشکل تحريم‌ها را برمي‌داريم که اين سخن بيشتر به جوک شبيه وخنده‌دار است.
وي اظهار داشت: آمريکا مگر با مصر چه کار کرد؛ آنقدر گرسنه در مصر است که عده زيادي در آنجا شب‌ها در قبرستان مي‌خوابند، مگر امکان دارد آمريکا به نفع کسي کار کند و خير کسي را بخواهد؛ اگر کسي اين طرز تفکر را دارد آيا واقعا مي‌شود به او راي داد؟
خطيب نمازجمعه تهران گفت: کساني که دنبال اشرافي‌گري هستند آيا مي‌شود به آنها اعتماد کرد. بر همين اساس بايد به کسي راي داد که مورد اعتماد است. چرا که برخي قدرت را براي ثروت مي‌خواهند و ثروت را براي قدرت.
دبير شوراي نگهبان ادامه داد: افراد بايد با تشخيص خودشان عمل کنند و کساني که اهل تشخيص نيستند بايد از اهل تشخيص بپرسند و بعد راي بدهند.
وي با بيان اينکه کانديداها بايد موضع خود را در مقابل فتنه مشخص کنند، افزود: يک فتنه به اسم تقلب در کشور به وجود آمد که افراد بايد موضع خود را در مقابل آن مشخص کنند.
آيت‌الله جنتي با بيان اينکه هر کسي که قصد رئيس‌جمهور شدن دارد بايد بگويد که نظرش در مورد فتنه چيست، ادامه داد: براساس فرمايش رهبري، کانديداها بايد به خدا، انقلاب و مردم ايمان داشته باشند و نترس و مقاوم باشند و با يک اخم آمريکا نترسند.
خطيب موقت نمازجمعه تهران اضافه کرد: همچنين رئيس‌جمهور بايد فسادستيز باشد و اگر فساد ديد با آن مبارزه کند؛ عدالتخواهي از صفات ديگر رئيس‌جمهور است و اين فرد نبايد تبعيض بين افراد قائل شود.
وي تاکيد کرد: رئيس‌جمهور بايد ساده‌زيست باشد؛ اين نمي‌شود که با بنز برود و بيايد و خانه آنچناني داشته باشد؛ همچنين بايد به طبقات محروم توجه کند و دلش به حال محرومان بسوزد. و اگر اين‌گونه نباشد اصلا درد مردم را نمي‌فهمد.
آيت‌الله احمد جنتي در ادامه سخنان خود با اشاره به اينکه رئيس‌جمهور بايد به قانون عمل کند، گفت: حتي اگر قانوني هم قانون بدي باشد تا زماني که آن قانون نسخ نشده است، بايد به آن عمل شود. قانون‌شکني اگر آغاز شود، قانون زير پا خواهد رفت از اين رو رئيس‌جمهور بايد قانونگرا باشد.
وي افزود: رئيس‌جمهور بايد اهل مشورت و اهل‌جمعي باشد با کارشناسان، با وزرا و با صاحب‌نظران که از مردم هستند مشورت کند و با عقل جمعي اعتقاد داشته باشد، ديکتاتور نباشد و مستبدانه عمل نکند.
خطيب نمازجمعه تهران با اشاره به اينکه انتخابات بايد آزاد باشد و حتما هم اينگونه است، گفت: سليقه‌هاي مختلف با آزادي تمام در انتخابات ثبت‌نام کردند و کسي هم به آنها چيزي نگفت در بررسي صلاحيت‌ها نيز سليقه‌ها معيار بررسي نيست، بلکه شرايط است که بررسي مي‌شود.
آيت‌الله احمدجنتي در ادامه سخنان خود با اشاره به اينکه رئيس‌جمهور بايد ولايت فقيه را قبول داشته باشد، گفت: ايمان بدون ولايت‌فقيه معني ندارد و رئيس‌جمهور بايد اين شرايط را به صورت کاملا مشخص در حرف و عمل خود نشان بدهد. شما رئيس‌جمهور هستيد، پول داريد و بيت‌المال در دستان شماست ولي مملکت يک مقام بالاتر به نام رهبر دارد و رهبر است که حکم شما را تنفيذ مي‌کند و اگر رهبر حکم شما را تنفيذ نکند مشروعيت نداريد.
وي افزود: اگر هم اختلاف‌نظري پيش آمد و سليقه‌ها از هم جدا شد شما بايد تابع رهبر باشيد و نه اينکه رهبر تابع شما باشد.
آيت‌الله احمد جنتي در پايان ابراز اميدواري کرد که اين انتخابات به يک حماسه سياسي تبديل شود.
آيت‌الله احمد جنتي در خطبه اول خود با اشاره به فرا رسيدن ماه رجب به فرائض اين ماه اشاره کرد و گفت: رجب اولين ‌ماه خدا که حرام اعلام و جنگ و خونريزي تحريم شده است و در اين ماه بندگان خدا به عبادت مي‌پردازند.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به اينکه قرآن مي‌فرمايد براي نجات از گرفتاري‌ها بايد تقوا پيشه کنيد، تصريح کرد: اگر مي‌خواهيد بر دشمن پيروز شويد لازمه آن برخورداري از قدرت نظامي است ولي آنچه کارايي دارد ان‌تنصرالله ينصرکم است.
وي با اشاره به در پيش بودن ايام شعبان و رمضان خاطر نشان کرد: ما بايد در اين ماه‌ها به خودمان برسيم و عيوب جامعه و خود را برطرف کنيم و خطبا وظيفه دارند جامعه اسلامي که مدنظر قرآن است را تبيين کنند.
آيت‌الله جنتي با اشاره به سبک زندگي مورد نظر قرآن به مذموم بودن تمسخر ديگران پرداخت و گفت: ممکن است بالا شهري‌ها پايين شهري‌ها را، اغنياء فقرا را و جوانان افراد پيرتر را مسخره کنند در حالي که ممکن است کسي که او را مسخره مي‌کنيد پيش خداوند مقرب‌تر باشد.
امام‌جمعه موقت تهران عدم عيب‌گيري از يکديگر و لقب‌هاي بد به هم ندادن را يکي ديگر از ويژگي‌هاي سبک زندگي اسلامي برشمرد و تصريح کرد: جامعه اسلامي جامعه‌اي است که امنيت داشته باشد و اگر امنيت جان‌، اموال و آبروي مردم برقرارنباشد، اسلامي نيست.
محمدحسن نامي وزير ارتباطات سخنران پيش از خطبه‌ها با اشاره به اهميت دنياي مجازي و اشراف بر اين حوزه گفت: امروزه دنياي مجازي به سرعت در حال نزديک شدن به دنياي واقعي است و اگر کسي بتواند اشرافيت خود را در گفتمان بين‌المللي افزايش دهد مي‌تواند اعمال قدرت کند.
وي با اشاره به پيشرفت سايت‌هاي بيگانه‌ از جمله گوگل گفت: گوگل هر روزه سيستم جديدي را اضافه مي‌کند که محتواي اين سايت‌ها اگر چه جنبه خدماتي دارد اما بيشتر ربايش اطلاعاتي مي‌کنند، عملا سازمان‌هاي اطلاعاتي غربي اين سايت‌ها را پشتيباني و از آنها بهره اطلاعاتي مي‌کنند.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در تشريح اقدامات اين وزارتخانه طي دولت‌هاي نهم و دهم تصريح کرد: در راستاي اصل 44 قانون اساسي مهمترين اقدامات اين وزارتخانه خصوصي‌سازي و واگذاري شرکت‌هاي مخابراتي و اپراتورها بود، واگذاري 31 شرکت تابعه وزارت ارتباطات در دولت‌هاي نهم و دهم از جمله اين اقدامات است.

 


هر امتي، به نوعي خدا را عبادت مي‌کند
قرآن مجيد:
براي هر امتي، عبادتي قرار داديم، تا آن عبادت را (در پيشگاه خداوند يکتا) انجام دهند (و به رشد و کمال برسند).
بنابراين (پيروان ساير اديان) نبايد با تو به نزاع برخيزند!
(مردم را) به سوي پروردگارت دعوت کن که بر هدايت مستقيم (و راه راست و درست زندگي) قرار داري.
سوره حج - آيه 67

 


بنياد انتظامي
کار دست آقا عزت و مشايي داد!
عزت‌الله انتظامي که در هنگام ثبت‌نام مشايي براي نامزدي رياست جمهوري در وزارت کشور در کنار وي قرار گرفته بود، پس از چند روز سکوت خود را شکست و با انتشار نامه سرگشاده‌اي هرگونه حمايت از وي را تکذيب کرد.
انتظامي در بخش‌هايي از نامه سرگشاده خود عنوان کرد: شنبه ‍21 ارديبهشت 1392 ساعت سه بعدازظهر بود که از دفتر رياست جمهوري به من اطلاع دادند «آماده باشيد ماشين مي‌آيد دنبالتان» خوشحال شدم. ماه‌ها براي ثبت بنياد دويده بودم.
انتظامي در ادامه آورده است: من جلوي ماشين پهلوي راننده نشسته بودم. مردم با حيرت نگاهم مي‌‌کردند که مرا با اين ماشين و با اين سرعت کجا مي‌برند؟ نزديک کاخ رياست جمهوري با بي‌سيم شماره، رنگ ماشين و اسم سرنشينان را گفتند تا براي ورود هماهنگ شود.
وي نوشته است: ناگهان آقاي مشايي سمت ماشين ما آمد. شيشه ماشين را پايين کشيدم و گفتم مختصر عرضي دارم که به کمک شما احتياج است. گفت با ما بياييد همين امروز انجام مي‌دهم. آقايي مشايي سوار ماشين بزرگ سفيد رنگي شد و ما بلافاصله پشت سر او حرکت کرديم. بالاخره بنياد داشت ثبت مي‌شد... دوندگي‌هايم به نتيجه مي‌رسيد و نگراني‌هايم رفع مي‌شد... «بنياد فرهنگي و هنري عزت‌الله انتظامي»... ناگهان ديدم ميدان فاطمي هستم... گلدسته‌هاي مسجد نور... ماشين با سرعت جلوي يک درب آهنين ايستاد. تازه فهميدم اينجا وزارت کشور است!
در ادامه نامه انتظامي آمده است: درب سالن ناگهان باز شد و جمعيت حمله کرد داخل. فقط سعي مي‌کردم به زحمت‌ پاهاي جراحي شده‌ام را حفظ کنم که لگد نخورند و زيردست و پا له نشوم. صندلي را درست کردند و من را روي آن نشاندند. جمعيت به داخل سالن هجوم برد. حيران مانده بودم چه کار کنم؟ ناگهان ديدم آقاي مشايي و آقاي رئيس‌جمهور و چند نفر ديگر که همراه آنها بودند از روبرو به طرف من مي‌آيند. آقاي مشايي طرف چپ من و آقاي رئيس‌جمهور طرف راست من نشستند. ناگهان اطرافمان پر شد از دوربين‌هاي عکاسي. آقاي مشايي گفت‌«چي شده؟ يه خرده شاد باشين!» من حرفي نداشتم که بزنم. عکاس‌ها تند و تند عکس مي‌گرفتند. عکسشان را که گرفتند محل را ترک کردند و من باز همان جا بهت‌زده توسط آن صندلي سه نفره تنها ماندم. مرد جوان که آمد مرا ببرد خانه گفتم چه شد؟ گفت: «امروز که ديگه نميشه بعداً انشاء الله اوراق و براتون مياريم»...
کسادي بازار شبکه‌هاي لس‌آنجلسي
شبکه‌هاي تلويزيوني فارسي زبان لس‌آنجلسي در جمع‌آوري کمک‌هاي مردمي با مشکل مواجه شده‌اند.
از جمله اين شبکه‌ها که دچار مشکلات مالي فراواني است مي‌توان به شبکه سلطنت‌طلب متعلق به «ش.هـ» اشاره کرد. با وجود دعوت اين شبکه از مخاطبانش به ارسال کمک‌هاي مالي اما، به اعتراف مدير اين شبکه تاکنون تنها کمتر از هزار خانواده حاضر شده‌اند، به وي کمک کنند.
اين تعداد نيز، چيزي است که مدير شبکه اعلام مي‌کند و مي‌توان در صحت همين تعداد نيز شک نمود. جالب اينکه «ش.هـ» مدعي وجود هواداران چند ميليوني در داخل کشور است!

 


امام‌جمعه قم گفت: همه مردم و کانديداها بايد به نظر شوراي نگهبان در تاييد صلاحيت‌ها احترام بگذارند و تمکين کنند.
به گزارش خبرگزاري فارس، آيت‌الله رضا استادي انتخابات را يک آزمون بزرگ براي همه اقشار دانست و افزود: همگان بايد توجه داشته باشند که وظيفه شان حضور حداکثري در انتخابات است زيرا اين امر يک وظيفه ملي و ديني است.
وي ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بارها تاکيد فرموده‌اند که حضور بيشتر مردم موجب بيمه شدن نظام و انقلاب و نااميدي دشمنان خواهد شد؛ شرکت و توصيه به حضور در انتخابات به معناي حمايت از اسلام و نظام ديني است.
آيت‌الله استادي با بيان اينکه در برخي موارد نيازمند اصلاح هستيم تا به سمت اسلام حرکت کنيم افزود: همگان نسبت به شرکت و توصيه به حضور در انتخابات وظيفه دارند. وي گفت: رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند دعا کنيد و از خداوند بخواهيد دل‌ها را به سمتي هدايت کند که به مصلحت کشور باشد؛ همگان بايد حب و بغض‌ها را کنار بگذارند و از خداوند بخواهند کسي به رياست جمهوري برسد که بتواند کشور را به خوبي مديريت کرده، مشکلات معيشتي مردم را حل کند و معضلات فرهنگي را سامان ببخشد.
آيت‌الله استادي با بيان اينکه هر فرد ممکن است به شخص خاصي علاقه يا اعتقاد داشته باشد ابراز کرد: کشور داراي قانون است و همگان بايد به آن ملتزم باشند؛ مسيري که در حال حاضر براي احراز صلاحيت‌ها تعيين شده شوراي نگهبان است و اين شورا هر فردي را تاييد کند به معناي مسلمان بودن، شيعه بودن، ملتزم بودن به قانون اساسي و ولايت‌فقيه از سوي اوست و مردم بايد در اين ميان شخص اصلح را برگزينند؛ اگر شوراي نگهبان به عنوان صالح افراد را تاييد کند آن اشخاص نبايد مورد تخريب ديگران قرار گيرند.
امام‌جمعه قم در ادامه بيان داشت: گاهي ديده مي‌شود در نقدهاي انتخاباتي دروغ و تهمت و غيبت وجود دارد؛ نمي‌توان در مسير کارهاي خوب به گناه پرداخت زيرا انتخابات جمهوري اسلامي بايد داراي تفاوت‌هايي با ديگر کشورها باشد و اخلاق اسلامي در آن رعايت شود.
آيت‌الله استادي با اشاره به روايتي گفت: بدبخت‌ترين افراد کساني هستند که دين خود را به دنياي ديگران بفروشند؛ اگر در اين مسير گناهي صورت گيرد ولو اينکه در شرکت حداکثري موفق باشيم با سياست جمهوري اسلامي همخواني نخواهد داشت.دبير شوراي عالي حوزه علميه با بيان اينکه گروه‌ها ورسانه‌هايي که قصد حمايت از شخص خاصي را دارند بايد دقت بيشتري داشته باشند اظهار کرد: به مصلحت اسلام و نظام نيست که همه کانديداها را تخريب کنيم؛ رسانه‌ها بايد بي‌طرف باشند و نامزدها هم بايد تنها مزايا و برتري‌هاي خود را بگويند.
آيت‌الله استادي با تاکيد بر تمکين به راي شوراي نگهبان عنوان داشت: افرادي که صلاحيت آنها براي رياست‌جمهوري احراز نمي‌شود بايد از سر و صدا و جنجال‌سازي بپرهيزند و در سمت ديگري مشغول به خدمت شوند؛ همگان بايد به قانون ملتزم باشند.

 


همدان- خبرنگار کيهان:
دبير ستاد احياي همدان گفت: هر کسي از طريق شوراي نگهبان تأييد شود صالح است و اصلح را مردم انتخاب مي‌کنند.
غلامعلي ابوحمزه در نشست مشترک شوراي معاونان ستاد احياي امر به معروف و نهي از منکر استان با اعضاي ستاد احياي شهرستان فامنين افزود: بي‌تفاوتي در تعيين سرنوشت کشور مصداق منکر و انتخاب رئيس جمهور اصلح و شوراهاي اسلامي شهر و روستا و رقم زدن بزرگترين رخداد سياسي در سال حماسه سياسي بزرگترين معروف است.
وي ادامه داد: حماسه اقتصادي در گرو حماسه سياسي و انتخاب صحيح رئيس جمهور آينده است که بتواند مطابق با ديدگاه‌هاي رهبر معظم انقلاب با حکمت و تدبير از ارزش‌هاي انقلاب اسلامي پاسداري و آرزوي ملت ايران را در افق روشن و آينده درخشان کشور تحقق بخشد.
ابوحمزه اظهار داشت: همه مردم و مديران در احياي فريضتين و ترويج فرهنگ تذکر لساني مسئوليت دارند و احياي امر به معروف و نهي از منکر خاص روحانيان و سازمان ويژه‌اي نيست.
در اين نشست قائم مقام ستاد احياي فامنين نيز اظهار داشت: حضور همه جانبه مردم در انتخابات 24 خرداد تمامي معادلات سياسي،‌اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي استکبار جهاني عليه ملت بصير ايران را برهم خواهد زد.
وي افزود: حضور با معناي مردم در انتخابات که نشأت گرفته از شعور اقتصادي و سياسي آنهاست، مصداق معروف است.

 


پيکر مطهر آيت‌الله زنجاني ظهر روز پنج‌شنبه با حضور مردم ولايتمدار، امام‌جمعه مشهد و زنجان و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در حرم رضوي به خاک سپرده شد.
همچنين مراسم بزرگداشتي عصر پنج‌شنبه در رواق امام خميني حرم رضوي برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري مهر، جمعه صبح نيز مراسم بزرگداشت اين عالم رباني از ساعت 9 الي 11 در مجتمع مهديه واقع در خيابان امام‌ رضا(ع) از سوي استاندار و جمعه بعدازظهر در مجتمع مهديه از سوي امام‌جمعه مشهد برگزار شد.
مرجع‌عاليقدرحضرت آيت‌الله العظمي حاج‌سيد محمد عزالدين حسيني‌موسوي مجتهد زنجاني در سال 1300 هجري‌ شمسي در خاندان علم و فقاهت در شهر زنجان ديده به جهان گشود و در هفته گذشته به رحمت خدا پيوست.

 


اصفهان- خبرنگار کيهان
بحث خريد تضميني آب توسط وزارت نيرو به تصويب رسيد و پروژه بزرگ انتقال آب از خليج‌فارس با همکاري بخش خصوصي به مرحله اجرايي نزديک شده است.
استاندار اصفهان با اعلام خبر فوق از پيگيري تکميل طرح‌هاي انتقال آب خبر داد و با اشاره به قرار گرفتن استان اصفهان در منطقه جغرافيايي خاص اظهار داشت: اين استان ويژگي‌ها، ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي فراواني دارد و اين ظرفيت‌ها دليل قدرتمندي براي تبديل تهديدها به فرصت و استفاده بهينه از فرصت‌هاست.
عليرضا ذاکر اصفهاني با اشاره به حضور ميهمانان بين‌المللي در اصفهان، افزود: امروز مشکل بحران آب در استان اصفهان به يک دغدغه بين‌المللي تبديل شده است و مقامات کشورهاي گوناگون در بدو ورود به اصفهان، از وضعيت زاينده‌رود سوال مي‌کنند.
وي با بيان اينکه درخصوص اين مسئله، همايش‌ها و جلسات مختلفي برگزار شده است، اضافه کرد: متأسفانه موضوع خشکسالي يکي از دلايل بروز پشه سالک از منطقه برخوار تا آران و بيدگل است.
دکتر ذاکر اصفهاني تاکيد کرد: مسئله آب با توجه به اهميت ويژه‌اي که دارد بايد در اولويت‌ دستور کار دولت آينده قرار گيرد.
وي با اشاره به ورود به ايام انتخابات اظهار داشت؛ پرداختن به مسئله آب در هر شرايطي براي ما اولويت دارد و متأسفانه عده‌اي بدون اطلاع از حجم اقدامات انجام گرفته در خصوص مقابله با خشکسالي‌ طي سالهاي اخير، مرتب اظهارنظر غيرکارشناسي مي‌کنند.
استاندار اصفهان تعيين حقابه کشاورزان، ترويج مصرف بهينه آب در همه بخش‌ها استانداردسازي پساب‌ها و طرح‌هاي انتقال آب را از جمله اقدامات صورت گرفته برشمرد و گفت: با توجه به اينکه حيات زيستي و فرهنگ و تمدن مردم استان اصفهان تحت تأثير اين شرايط است بايد از همه ظرفيت‌هاي موجود در حل اين مسئله بهره برد.

 


اردبيل- خبرنگار کيهان:
آيين بزرگداشت استاد اميرحسين فردي در نيمه اول خردادماه زادگاه آن مرحوم شهر اردبيل برگزار مي‌شود.
معاون سياسي، امنيتي استاندار اردبيل در جلسه برنامه‌ريزي اين مراسم با اعلام مطلب بالا افزود: اين مراسم با حضور مسئولان و هنرمندان، مشاهير و فرهيختگان، شعرا و ادبا و مردم قدرشناس استان در سالن ولايت سپاه اردبيل برگزار مي‌شود.
عباس دست‌باز گفت: مرحوم اميرحسين فردي معمار ادبيات داستاني و يکي از فرزندان لايق استان، سال‌هاي سال در عرصه ادبيات و فعاليت‌هاي فرهنگي با جان و دل خدمت کرد و بايد اين سرمايه‌هاي ارزشمند به نسل‌هاي آينده به ويژه جوانان و نوجوانان آن گونه که شايسته است معرفي شوند.
وي در پايان گفت: به پاس تلاش‌هاي مخلصانه آن سفر کرده بايد طوري برنامه‌ريزي شود تا مراسم پاسداشت وي به نحو احسن و بي‌کم و کاست برگزار شود.

 


مسئول حوزه نمايندگي ولي‌فقيه در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري کشور، از راه‌اندازي شبکه تخصصي تلويزيوني کشاورزي و منابع طبيعي با همکاري صدا و سيما و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري کشور در آينده‌اي نزديک خبر داد.
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمصطفي طباطبايي‌نژاد گفت: پيشنهاد راه‌اندازي اين شبکه به مسئولان منابع طبيعي کشور ارائه و با اجراي آن موافقت شده است.
وي اظهار کرد: سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در حال دريافت موافقت وزارت جهاد کشاورزي براي راه‌اندازي اين شبکه است.
طباطبايي‌نژاد تصريح کرد: در صورت همکاري نکردن وزارتخانه، راه‌اندازي اين شبکه از طريق سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخيزداري کشور پيگيري مي‌شود.
وي افزود: در اين شبکه، روش‌هاي کشت درختان مثمر و محصولات زراعي به صورت ارگانيک و نحوه برداشت محصول، هرس درختان و تمامي مباحث مرتبط با کشاورزي به صورت صحيح و اصولي و کارشناسانه ارائه مي‌شود.
طباطبايي‌نژاد، از تصويب قانون جامع منابع طبيعي کشور در مجلس شوراي اسلامي خبر داد و گفت: چهار ماده اين قانون در دوره پيشين مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد و مابقي هم در آينده به تصويب مي‌رسد.
وي اظهار داشت: تصويب قانون جامع منابع طبيعي پس از تصويب جزئيات تلفيق بودجه در دستور کار مجلس قرار دارد و پيش‌بيني مي‌شود اين قانون تا دو ماه آينده به تصويب برسد.
وي بيان داشت: با تصويب قانون جامع منابع طبيعي و تصحيح قانون پيشين بخش زيادي از مشکلات بين مردم و مسئولان در خصوص منابع طبيعي حل مي‌شود.
مسئول حوزه نمايندگي ولي‌فقيه در سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور براي شرکت در گردهمايي مسئولان دفاتر نمايندگي ولي‌فقيه در ادارات کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان‌هاي منطقه دو کشور به شهرکرد سفر کرده است.

 


مشهد-خبرنگار کيهان:
سيزدهمين کنگره اپتومتري با حضور بيش از 600 نفر از اساتيد دانشگاه‌هاي علوم‌پزشکي سراسر کشور در مشهد برگزار شد.
در اين کنگره پنج پانل با موضوعات اخلاق‌پزشکي، پزشکي قانوني، مديريت کلينيکي، درمان غيرجراحي، استرابيسم ]لوچي[ و پانل حرفه‌اي صنعتي ارائه شد.از ميان 156 مقاله ارسالي به دبيرخانه کنگره، 50 مقاله به‌عنوان مقالات برتر در غالب 39 مقاله و 11 پوستر در طول برگزاري کنگره اپتومتري ارائه شد.همزمان با برگزاري اين کنگره از دستگاه اندازه‌گيري بينايي]ساخت کشور[ براي نخستين بار رونمايي شد، اين دستگاه علاوه بر قابليت‌هاي فراوان نسبت به مشابه خارجي‌اش، به لحاظ صرفه‌جويي ارزي نيز يک پنجم قيمت دستگاه‌هاي وارداتي است.
شايان ذکر است نمايشگاهي از آخرين دستاوردهاي تجهيزات اپتومتري و نيز انواع عينک‌هاي طبي استاندارد و عدسي‌هاي تماسي شيشه‌اي و پلاستيکي، در طول برگزاري اين کنگره به مدت سه روز در مشهد در معرض بازديد علاقه‌مندان قرار گرفته است.

 


معاون وزير نيرو با بيان اينکه روستاي بدون آب در کشور نداريم گفت: 78درصد روستاهاي کشور زيرپوشش شبکه آب و فاضلاب است.
مديرعامل شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور روزجمعه در ياسوج افزود: بقيه روستاها اگرچه داراي آب آشاميدني سالم هستند، ولي زيرپوشش شبکه‌هاي آب و فاضلاب
نيستند.
سيدمهدي ثمره هاشمي با بيان اينکه برخي روستاها با مشکل کمبود آب نيز با تانکر سيار آبرساني مي‌شوند، گفت: هم‌اکنون بيش از 37هزار روستا در کشور از آب آشاميدني سالم و بهداشتي برخوردار هستند.
مشاور وزير نيرو از هدر رفتن بالاي آب در کشور نسبت به ميانگين جهاني خبر داد و افزود: رعايت نکردن الگوي مصرف، ارزان بودن آب، و انشعاب غيرمجاز، از مهمترين عوامل افزايش سرانه مصرف آب در کشور است.
وي با بيان اينکه قيمت تمام شده هرمترمکعب آب در کشور حدود هشت‌هزار ريال است، گفت: هم‌اکنون آب شهري در کشور کمتر از دو هزار و 500 ريال به فروش مي‌رسد.
به گزارش ايرنا، ثمره هاشمي با بيان اينکه اجراي فاز دوم هدفمند کردن يارانه‌ها تا حدود زيادي در زمينه کاهش مصرف آب در کشور کمک مي‌کرد، افزود: قيمت تمام شده هر مترمکعب آب در اروپا حدود 160 هزار ريال است.
وي گفت: سرانه مصرف آب در دنيا حدود 90 ليتر و در کشور ايران بيش از 120 ليتر است.

 


عمليات اجرايي طرح انتقال آب از خليج‌فارس به گل‌گهر سيرجان در مراسمي با حضور معاونان استاندار کرمان و مسئولان سيرجان آغاز شد.
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از کرمان، معاون فني و اجرايي شرکت انتقال آب به صنايع جنوب شرقي کشور اعلام کرد: اين طرح در سه مرحله که در مرحله اول با خط انتقال 292 کيلومتر از بندرعباس تا گل‌گهر، مرحله دوم از گل‌گهر سيرجان به مس سرچشمه به طول 136 کيلومتر و در مرحله سوم از مس سرچشمه به چادرملو يزد به طول 307 کيلومتر انتقال مي‌يابد.
وي افزود: اين طرح سالانه 140 ميليون کيلومتر مکعب آب را به جنوب شرق کشور انتقال خواهد داد که از اين مقدار 125 ميليون متر مکعب براي مصرف صنايع و 15 ميليون متر مکعب در سال براي ساير مصارف خواهد بود.
حسن قاسمعلي‌زاده گفت: ميزان سرمايه‌گذاري اين طرح در حال حاضر 6400 ميليارد ريال است که بخشي از آب شرب استان‌هاي هرمزگان، کرمان و يزد را نيز زير پوشش خواهد داشت.
قاسمعلي‌زاده خاطرنشان کرد: در مرحله اول نيز واحد آبگيري از دريا و آب شيرين‌کن به ظرفيت چهار و هشت دهم ميليون متر مکعب در روز براي تامين آب موردنياز مراحل يک و دو و توسعه آينده انجام مي‌شود.
قاسمعلي‌زاده گفت: با توجه به اجراي همزمان طرح در مرحله يک و سه که از بندرعباس و سيرجان آغاز مي‌شود مدت اجراي کل طرح تا گل‌گهر سيرجان 4 سال به طول مي‌انجامد.
عمليات اجرايي طرح ملي شيرين‌سازي و انتقال آب خليج‌فارس با عنوان طرح ملي ساقي کوثر، پنج‌شنبه با حضور رئيس‌جمهوري و ذکر ياعلي و يا مهدي در هرمزگان آغاز شد.

 


با حضور مسئولان کشوري و استاني فاز اول پروژه آب‌رساني به شهر دهدشت از محل چشمه سياه چرام افتتاح شد.
با حضور مدير عامل آب و فاضلاب کشور، استاندار کهگيلويه و بويراحمد، فرماندار چرام و کهگيلويه، مدير کل شرکت آب و فاضلاب شهري کهگيلويه و بويراحمد، رئيس آب و فاضلاب شهري چرام و کهگيلويه و جمعي از مسئولان فاز اول پروژه‌آب‌رساني به شهر دهدشت از محل «چشمه سياه» چرام افتتاح شد.
رئيس آب و فاضلاب شهر کهگيلويه در اين افتتاحيه در گفت و گو با فارس ضمن تقدير و تشکر از مسئولان و هيئت همراه و با اشاره به اين‌که در زمان حاضر حجم مخازن ذخيره آب‌شرب شهري از احداث اين مخزن 5 هزار مترمکعب است، اظهار کرد: با بهره برداري از اين پروژه شهرهاي دهدشت، سوق و روستاهاي اقماري از آب شرب ذخيره استفاده خواهند کرد .نادر صفاري اضافه کرد: شروع اجراي طرح از سال 87 بوده و با خط انتقال 700 ميلي متري و طول 5/5 کيلومتر اين طرح اجرا شده است.وي ظرفيت آب‌دهي طرح را 330 ليتر بر ثانيه ذکر کرد و محل تأمين اعتبار را ملي و استاني دانست.

 


گنبدکاووس- خبرنگار کيهان:
آيين بزرگداشت دويست و هشتادمين سالگرد تولد شاعر بلندآوازه ترکمن، مختومقلي فراغي در گنبدکاووس برگزار شد.
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي گنبدکاووس در اين همايش بزرگ در سخناني با تبريک دويست و هشتاد مين سالگرد تولد مختومقلي فراغي، اين شاعر بزرگ ترکمن را سمبل وحدت بين مسلمانان و ملت‌هاي مسلمان کشورهاي آسياي مرکزي دانست.
محمدرضا داورزني افزود: برگزاري همايش‌هاي مختلف ملي و بين‌‌المللي، تاليف آثار فاخر ادبي و بيانات برخي بزرگان ايران و جهان در وصف مختومقلي فراغي نشان از بزرگي و عظمت اين شاعر نامي ترکمن دارد.
وي افزود: ملت ايران و مردم منطقه گنبدکاووس خوشحالند که زادگاه و آرامگاه مختومقلي فراغي شاعر بلندآوازه ترکمن در اين شهرستان است، چيزي که ديگر کشورها و ملت‌ها در حسرت آن هستند.
داورزني همچنين راز ماندگاري مختومقلي فراغي را مردمي بودن اين شاعر دانست و گفت: اشعار اين شاعر بزرگ بيشتر براي مردم سروده شده است و اين اشعار امروز شخصيت و مظلوميت دوران زندگي او را از بين برده و او را در بين عامه مردم، بلند‌مرتبه نموده است.
مختومقلي فراغي شاعر بلندآوازه ترکمن در سال يک هزار و 112 هجري شمسي در کنار اترک رود گنبدکاووس و در خانواده‌اي عالم و اديب ديده به جهان گشود و در مدت 57 سال زندگي خود اشعاري دلنشين در وصف عشق و عاشقي، آزادي، وحدت، مقاومت، وفاداري و تمسک به اهل بيت پيامبر(ص) سروده است.

 


رشت- خبرنگار کيهان:
رئيس دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي و درماني گيلان از راه‌اندازي دفاتر گردشگري سلامت اين دانشگاه در 7 کشور خبر داد.
دکتر حسن بهبودي اظهار داشت: اين دفاتر از اواخر اسفندماه سال گذشته براساس توافقات بين دانشگاه علوم پزشکي گيلان و نمايندگان حوزه بهداشت کشورهاي آذربايجان، گرجستان، ارمنستان، قرقيزستان، بلاروس، ترکمنستان و تاجيکستان راه‌اندازي شد.
وي اضافه کرد: با راه‌اندازي اين دفاتر 40 بيمار مغز و اعصاب، ارتوپدي، گوارشي و سرطاني اين کشورها در مراکز درماني گيلان درمان شدند.رئيس دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي و درماني گيلان همچنين از راه‌اندازي دفاتر گردشگري سلامت گيلان در ترکيه و داغستان در آينده‌اي نزديک خبر داد و افزود: براي جذب بيشتر بيماران سامانه اينترنتي گردشگري سلامت گيلان به 4 زبان انگليسي، روسي، عربي و ترکي تا هفته آينده راه‌اندازي مي‌شود.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10