(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 12 تـیـر 1392 - شماره 20532

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هديه به خوانندگان
تحليلگران در غرب:انتخابات نشان داد
مردم ايران نظام را امين رأي خود مي‌دانند
در پرتو وحي
ننگ پاک نشدني ايالات متحده
به مناسبت 12 تير ماه سالروز حمله ددمنشانه به هواپيماي مسافربري جمهوري اسلامي ايران توسط ناو جنگي آمريکاي جنايتکار
دنيا فقط سکوت کرد!
در سالروز حمله ناو آمريکايي به هواپيماي مسافربري ايران
آغاز آزمون نهايي المپياد علمي دانشجويي از فردا
قاتل 66 کودک
زرد‌آلوي قوامي شاهرود ثبت ملي شد
موسسه بين‌المللي تحقيقات برنج در ايران افتتاح مي‌شود
كاروان نمادين امام رضا(ع) وارد نيشابور شد
معاون وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي اعلام کرد
صدور مجوز فعاليت بين‌المللي براي دانشگاه علوم پزشکي همدان
معاون سازمان تبليغات اسلامي خبر داد
راه‌اندازي بانک جامع داده‌هاي ديني در کشور
راه‌اندازي 1104 انجمن کتابخواني در کشور
عمليات اجرايي راه‌آهن گنبد‌کاووس- گرگان شروع شد
نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران: صندوق ضمانت صادرات پاسخگوي نياز صادرکنندگان نيست
عضو کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي: خشک شدن زاينده‌رود به خاطر سوءمديريت بود
   


حضرت امام خميني(ره): با زندگاني اشرافي و ‌مصرفي نمي‌توان ارزش‌هاي انساني و اسلامي را حفظ کرد.

 


تحليلگران غربي اذعان کردند که مقامات آمريکايي بار ديگر درباره انتخابات ايران دچار خطاي محاسباتي شدند.
«تريتا پارسي» و «رضا مرعشي» طي تحليلي در شبکه الجزيره، با اشاره به اشتباهات استراتژيک دولت آمريکا در قبال کشورمان مي‌نويسند:‌«پيروزي «حسن روحاني» در انتخابات رياست جمهوري ايران نشان داد که آمريکايي‌ها دست کم در سه مورد پيرامون تحولات ايران همواره دچار خطا شده‌اند.»
نويسندگان مقاله به ادعاهاي رسانه‌هاي غربي در مورد نتيجه انتخابات رياست جمهوري کشورمان مي‌پردازند و در اين باره مي‌نويسند «برخي از تحليلگران غربي مدعي شدند که انتخابات در ايران واقعي نيست و نتيجه آن‌گونه که ملت ايران مي‌خواهند رقم نخواهد خورد. با اين حال نتيجه انتخابات ايران نشان داد که واشنگتن و تحليلگران غربي و بخصوص تحليلگران سياسي آمريکايي در مورد انتخابات ايران دچار خطا شده بودند. اما براستي دليل اين خطاي ديد چيست؟ چگونه مي‌توان ديدگاه واشنگتن را در بررسي تحولات ايران تقويت کرد؟ در اين ميان، دست کم سه عامل عمده وجود دارد که علت اصلي خطاي محاسباتي دولت آمريکا در مورد تحولات ايران بوده‌اند.»
نويسندگان مقاله پس از اين به برشمردن علل اصلي خطاي محاسباتي آمريکايي در مورد تحولات کشورمان و از جمله آنها انتخابات مي‌پردازند و در اين باره مي‌افزايند:‌«نخستين مسئله‌اي که مي‌بايد به آن اشاره کرد‌ «کوربيني» سياسي دولت‌ آمريکا در مورد تحولات ايران است. آمريکايي‌ها در طول ساليان گذشته ناتوان از تحليل صحيح تحولات داخلي ايران بوده‌اند و به همين دليل نيز در پيش‌بيني رويدادها به خطا رفته‌اند. به همين خاطر واشنگتن همواره از رويدادهاي داخلي ايران شگفت زده شده‌است. حال با پيروزي روحاني در انتخابات رياست جمهوري ايران بايد اين پرسش را از تحليلگران غربي که شائبه‌هايي را در مورد انتخابات ايران مطرح کرده بودند پرسيد که چگونه نامزد مورد حمايت اکثريت مردم در انتخابات به پيروزي رسيد و اين موضوع نشان داد که آنان در تحليل‌هاي سياسي خود بسيار ضعيف هستند.»
به گزارش باشگاه خبرنگاران، نويسندگان مقاله با رد ادعاي واهي دولت «باراک اوباما» رئيس‌جمهور آمريکا در اين باره که تحريم‌هاي ضد ايراني دولت آمريکا بر نتيجه انتخابات رياست جمهوري تأثيرگذار بوده، مي‌افزايند:‌«دولت اوباما مدعي است که تحريم‌هاي وضع شده آن کشور عليه ايران بر نتيجه انتخابات رياست جمهوري ايران تأثيرگذار بوده است.
ادعاي اوباما در حالي واهي است که پيش از انتخابات هيچ يک از تحليلگران آمريکايي نتيجه انتخابات را پيش‌بيني نمي‌کردند در نتيجه اين موضوع نشان مي‌دهد که تحريم‌ها نقشي در تصميم‌گيري راي‌دهندگان ايراني نداشته و آنان خود نامزد مورد نظرشان را برگزيده‌اند. موضوع اصلي آن است که ملت ايران مي‌دانند که نظام، امين راي آنان است. ايرانيان به همين خاطر در انتخابات رياست جمهوري امسال شرکت کردند که به سلامت آن اطمينان داشتند.»
نويسندگان مقاله در نهايت با اشاره به تکرار اشتباهات دولت آمريکا در قبال کشورمان مي‌افزايند‌«متأسفانه هيچ‌گونه شواهدي وجود ندارد که نشان دهد واشنگتن از مواضع قبلي خود در قبال ايران فاصله گرفته و سعي کرده تا واقعيت‌ها را بپذيرد. مشکل اصلي آنست که دولت آمريکا تصميم ندارد اراده ملت ايران را به رسميت بشناسد و آن را باور کند. انتخابات ايران و پيروزي روحاني در نتيجه برگزاري آن اين فرصت را فراهم نموده تا دولت آمريکا بازنگري‌اي در سياست‌هاي خود در قبال ايران انجام دهد. دولت آمريکا پيش از تغيير موضع در قبال ايران مي‌بايستي ذهنيت و ديدگاه خود در قبال ملت ايران را تغيير دهد.»

 


بر اساس حق قضاوت کن!
قرآن مجيد:
در ميان مردم
بر اساس حق داوري کن!
و از هواي نفس پيروي نکن که تو را از راه خدا منحرف سازد.
(و بدان و آگاه باش که) کساني که از راه خدا گمراه شوند، عذاب شديدي بخاطر فراموش کردن روز حساب دارند.
سوره ص
آيه 26

 


بيست‌وپنج سال پيش در سواحل نيلگون خليج‌فارس جنايتي دلخراش رقم خورد که لکه ننگ ابدي شد بر پيشاني حاميان دروغين حقوق بشر که در راس آنها دولت تروريست ايالات متحده قرار دارد.
پرواز مسافربري شماره 655 متعلق به خطوط هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران(ايران اير) با شناسه «IR655» در تاريخ 12 تير 1367 ( 3 جولاي 1988 ميلادي) از بندرعباس به مقصد دبي در حرکت بود که با شليک موشک هدايت‌شونده از ناو يواس‌اس وينسنس متعلق به نيروي دريايي ايالات متحده آمريکا بر فراز خليج‌فارس سرنگون شد و تمامي 290 سرنشين آن که شامل 46 مسافر غيرايراني و 66 کودک بودند، جان باختند.
هيچ‌کدام از خدمه ناو وينسنس تحت پيگرد قرار نگرفتند و حتي «ويل راجرز» فرمانده ناو جنگي آمريکا مدال هم گرفت.
اين جنايت و تجاوز آشکار تا ابد لکه ننگي بر پيشاني دولت تروريست و تروريست‌پرور ايالات متحده باقي خواهد ماند.
تصويرسازي پوستر زير به سختي انجام شد چرا که عموي بنده شهيد حاج حسين ملکي از اين پرواز به ديدار معبود شتافتند.
کاخ سياه بداند، ملت‌ها هوشيارند
ادعاي دموکراسي غربي و حقوق بشري، ساقط کردن هواپيماي مسافربري جمهوري اسلامي، حمله به کشورها، اسلام‌ستيزي، ظلم، جنايت و کشتار انسان‌ها و تسلط بر خاورميانه، يکي از اقدامات جنايتکاران کاخ سفيد است.
فرازي از وصيتنامه سردار شهيد حاج حسين ملکي:
به نام آفريننده شهيد و شاهد
شهادت مي‌دهم معبودي جز الله نيست و محمد رسول‌الله فرستاده و بنده اوست و با سلام به منجي عالم بشريت مهدي موعود(عج) و با درود بر خميني بت‌شکن و تمامي شهداي اسلام مخصوصا شهداي انقلاب اسلامي. مرگ حق است و اين رشته حيات روزي گسسته خواهد شد و اين حيات مادي روزي پايان خواهد گرفت و بايد از اين جهان رخت بربست و به معبود يگانه يعني الله پيوست. اميدوارم. از خداوند بزرگ مي‌خواهم که مرگ مرا شهادت در راه خود قرار دهد و ما را از آمرزيدگان و بخشودگان به حساب آورد و اميدوارم که هر کسي بر گردن من حقي دارد مرا ببخشد و در حق اين بنده حقير از خداوند طلب مغفرت کند و ديگر شهدا و رفتگان. موفقيت و پيروزي شما و نصرت اسلام و مسلمين و سلامتي رهبر انقلاب اسلامي آرزوي ماست.
حسين ملکي 14/6/1366

 


سميرا خطيب‌زاده
مسافران، با قلبي آرام و مطمئن،‌دل به فضا مي‌سپارند و در سکوتي پرمعنا، به مقصد مي‌انديشند.
کسي چه مي‌داند، در پس اين آرامش، چه توفان سهمگيني کمين کرده است؟!
کسي چه مي‌داند مرزهاي کينه‌توزي دشمن، تا کجا امتداد يافته است؟!
همه چيز در يک لحظه،‌اتفاق مي‌افتد؛ اما همان يک لحظه است که براي سالهاي سال روايتگر افول انسانيت مي‌شود و براي هميشه در تاريخ جاودان مي‌ماند.
همان يک لحظه است که انسانيت را براي تمام عمر شرمنده مي‌کند!
زندگي‌هاي ناتمام انسان‌هايي مظلوم و بي‌گناه را تکه‌تکه بر آب شناور مي‌سازد و جهاني را به سوگ شرف و اخلاق مي‌نشاند.
از شما مي‌گويم، مسافران پرواز شصت و هفت!
از شما مي‌گويم که شعله‌هاي خشم و نفرت دشمنان،‌آفتاب چشمانتان را به خاموشي کشاند.
از شما دويست و نود و يک ماهي در خون شناور،‌که در آغوش ساحل جزيره «هنگام»، ناهنگام و براي هميشه به خواب رفتيد.
بي‌تابي بر جنازه‌هاي سوخته موج مي‌زند. ماهي‌ها براي صورت سوخته دخترک مسافر اين پرواز، گريه مي‌کنند؛ زمزمه «باي ذنب قتلت»، هم پاي نسيم، در مويه امواج پراکنده مي‌شود.
بوي مرگ، تيراژ روزنامه‌ها را بالا مي‌برد. مسافران، نرسيده پياده مي‌شوند. خبر پرنده‌هاي سوخته، ‌تيتر درشت روزنامه‌هاي آن سوي آب‌ها مي‌شود.
عکاس‌ها از آن سوي آب‌ها، شتابان مي‌آيند تا شايد با ثبت اين همه بدن‌هاي سوخته، بزرگ‌ترين جايزه سال نصيبشان شود، شايد جايزه عکس مجله تايمز،‌مدال افتخارشان شود، مثل مدال افتخار ژنرال مست آمريکايي!
مدال قتل عام مسافران بي‌گناه هواپيما، بر سينه ژنرال برق مي‌زند؛ مدال افتخاري که بوي مرگ مي‌دهد، مدالي که بوي جنازه‌هاي سوخته مي‌دهد، مدالي که بوي الکل‌هاي تند آمريکايي را مي‌دهد.
وقتي قانون‌هايي بين‌المللي، پشت خروارها غبار، رنگ فراموشي گرفته‌اند، وقتي دنيا نمي‌خواهد واقعيت‌ها را ببيند وقتي... .
نفرين بر شما که دستانتان، بر پيانوهاي بشردوستي،‌نت دموکراسي مي‌نوازد؛ اما جانتان، جز به کشتار و ناجوانمردي فرمان نمي‌دهد. نفرين بر شما که حرمت انسان را با بسته‌هاي دلار، محاسبه کرده‌ايد!
لاوان مي‌گريد، کيش ضجه مي‌زند، صداي هق هق قشم خليج فارس را ديوانه کرده است. خون کبوترهاي سوخته،‌خليج فارس را هم رنگ درياي سرخ کرده است. ابرها گريه مي‌کنند. دريا گريه مي‌کند. نخل‌ها گريه مي‌کنند. اينجا، هيچ چيز عادي نيست؛ از دريا بگير تا حال ژنرال‌هاي آمريکايي.
اما در پي اين جنايت، مدعيان دموکراسي که فرياد حقوق بشرشان گوش جهانيان را کر کرده است فقط دو قطعنامه صادر کردند!
و با يک ابراز همدردي، يک اظهار تأسف، همه چيز را تمام کردند!
حادثه بزرگ بود و تلخ، همه روزنامه‌ها را پر کرده بود اما دنيا فقط سکوت کرد!
خبر، دهان به دهان چرخيد؛ اما دنيا فقط سکوت کرد؛ خليج فارس هم سال‌هاست در سکوت خودش مي‌گريد؛ سکوتي که در خنده‌هاي مستانه فرمانده جنايتکار آمريکايي،‌غرق مي‌شود.
مسافران مظلوم رفتند و ما هر ساله 12 تير ماه در احياي غربت‌شان، به مرور آن حادثه مي‌نشينيم؛ باشد که روزي، مدعيان حقوق بشر، سنگيني گناه خود را باور کنند که در آن صورت، جهان روي آرامش را خواهد ديد. پرنده‌ها ماهي شدند؛ اين، سوزناک‌ترين خبر سال بود که خليج فارس را ديوانه کرد. تنگه هرمز، ساعت‌ها خون گريه کرد. اين بار، سوغات بازارهاي تزئيني دبي، جنازه‌هاي سوخته بود.
در دنياي اينها، تمام کبوتران، تروريستند؛ اين را تمام کلمات مي‌دانند. روزنامه‌ها هميشه خبر داغ مي‌خواهند؛ چه خبري داغ‌تر از جنازه‌هاي سوخته بر دامن خليج فارس! هميشه خبري مظلومانه وجود دارد که دنيا را بلرزاند و کوه‌ها را بگرياند؛ هميشه خبري هست... .

 


مراسم يادبود
شهداي ايرباس
در بندرعباس
برگزار مي‌شود
ستاد مردمي گراميداشت شهداي پرواز 655 در بندرعباس، مراسم يادبود فاجعه حمله ناو آمريکايي وينسنس به هواپيماي ايرباس ايراني را برگزار مي‌کند.
به گزارش خبرگزاري فارس از بندرعباس، اين ستاد طي اطلاعيه‌اي اعلام کرد در اين برنامه که ساعت 20 امروز در تالار شهيد آويني بندرعباس برگزار خواهد شد، از مستند «پرواز روز يکشنبه» ساخته محمود شهبازي از فيلمسازان جوان هرمزگان با موضوع فاجعه پرواز 655 رونمايي و اين اثر به نمايش درخواهد آمد.
همچنين آثاري توسط «اسفنديار قره‌باغي» خالق سرود ماندگار «آمريکا آمريکا ننگ به نيرنگ تو» و «حامد زماني» خواننده جوان و خالق آثاري همچون «مکر شيطان، تحريم و ديروز امروز فردا» به اجرا در خواهد آمد.

 


مشاور ارشد رئيس سازمان سنجش آموزش کشور از برگزاري آزمون مرحله نهايي هجدهمين المپياد علمي دانشجويي کشور در روزهاي پنج‌شنبه و جمعه خبر داد.
حسين توکلي مشاور ارشد رئيس سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌و‌گو با فارس، گفت: آزمون مرحله نهايي هجدهمين المپياد علمي دانشجويي کشور در روزهاي پنج‌شنبه و جمعه 13 و 14 تيرماه برگزار مي‌شود.
وي افزود: تعداد 234 نفر از شرکت‌کنندگان المپياد متمرکز که از طريق آزمون کارشناسي ارشد انتخاب شده‌اند و تعداد 557 نفر از شرکت‌کنندگان قطب‌هاي هشتگانه دانشگاهي، در روزهاي 13 و 14 تيرماه در دانشگاه تربيت‌مدرس به رقابت مي‌پردازند.
توکلي با اشاره به رشته‌هاي شرکت‌کننده در اين المپياد تاکيد کرد: المپياد در رشته‌هاي زبان و ادبيات فارسي، الهيات‌ و معارف اسلامي، علوم اقتصادي، علوم تربيتي، حقوق، شيمي و فيزيک برگزار مي‌شود.
وي افزود: همچنين رشته‌هاي رياضي، زيست‌شناسي، آمار، مهندسي برق، مهندسي شيمي، مهندسي عمران، مهندسي مکانيک، مهندسي کامپيوتر، مهندسي کشاورزي (زراعت و اصلاح نباتات) و طراحي صنعتي در اين المپياد شرکت دارند.
مشاور ارشد رئيس سازمان سنجش آموزش کشور در ادامه تصريح کرد: سؤالات درس حقوق و جزاي عمومي براساس قانون مجازات اسلامي مصوب در سال 1370 طرح شده و پاسخ‌ها بايد طبق همان قانون داده شود.
توکلي افزود: همچنين آزمون شيمي آلي 1، 2 و 3 که در ساعت 10 تا 30/11 روز جمعه 14 تيرماه برگزار مي‌شود به زبان انگليسي خواهد بود.
وي در ادامه گفت: زمان برگزاري آزمون‌ها از ساعت 8 صبح پنج‌شنبه 13 تيرماه و پايان آزمون در ساعت 14 روز جمعه 14 تيرماه خواهد بود.
مشاور ارشد رئيس سازمان سنجش آموزش کشور در پايان تاکيد کرد: در المپياد رشته‌هاي شيمي و رياضي پس از شرکت در مرحله نهايي المپياد و اعلام نتايج المپياد کشوري اين دو رشته يک تيم 5 نفره از دانشجويان ايراني و دانشجويان خارجي در روزهاي 21 تا 24 مردادماه برابر 12 تا 15 آگوست سال 2013 به رقابت مي‌پردازند.
گفتني است؛ در اين المپياد، آزمون‌ها به زبان انگليسي برگزار مي‌شود.

 


عکسي که مي‌بينيد، کاپيتان «ويل راجرز»، فرمانده ناو آمريکايي «وينسنس» را در حال سخنراني در بندر «سن ديگو» واقع در ايالت «کاليفرنيا» در آمريکا نشان مي‌دهد.
کاپيتان«ويل راجرز»، فرمانده ناو آمريکايي «وينسنس» در حال سخنراني در بندر «سن ديگو» واقع در ايالت «کاليفرنيا» در آمريکا است. اين عکس در 24 اکتبر 1988، طي مراسم «خوش‌آمدگويي ناو وينسنس» به خاطر بازگشت از ماموريت 6 ماهه در غرب اقيانوس هند و خليج‌فارس، گرفته شده است. يعني 3 ماه پس از آن که به دستور «ويل راجرز» هواپيماي ايرباس مسافربري ايران، بر فراز آب‌هاي خليج‌فارس، هدف موشک قرار گرفت و به همراه 290 مسافر، از ميان رفت. در ميان 290 مسافر هواپيماي ايرباس ايراني، 66 کودک نيز وجود داشتند. هيچ کدام از خدمه ناو «وينسنس» به دليل ارتکاب چنين جنايت وحشيانه‌اي، تحت هيچ‌گونه پيگردي قرار نگرفتند و حتي «ويل راجرز»، قاتل 66 کودک، در پايان خدمت خود مدال لياقت دريافت کرد.

 


سمنان- خبرنگار کيهان:
مدير امور باغباني سازمان جهاد کشاورزي استان سمنان گفت: زردآلوي رقم قوامي شاهرود با کسب رتبه نخست کيفي در کشور به ثبت ملي رسيد.
لطف‌الله رضايي افزود: نمونه‌هاي ديگر زرد‌آلو در شاهرود و استان رجبعلي، جعفري و جهانگيري است همگي صادراتي بسيار پرکيفيت هستند.
وي افزود: هم اينک 5 هزار و 800 هکتار از اراضي استان سمنان زير کشت زردآلو است و ميانگين توليد اين محصول در استان بيش از 9 تن است که پس از پسته که محصول اول باغي استان است، بيشترين سطح زيرکشت را داراست. وي گفت: توليدات زرد‌آلو علاوه بر استانهاي همجوار به کشورهاي حوزه درياي خزر صادر مي‌شود.

 


رئيس مرکز بين‌المللي برنج در ايران گفت:‌ دفتر موسسه بين‌المللي تحقيقات برنج در ايران افتتاح مي‌شود.
عباس مشهدي کومله در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس گفت: دانشمندان جهان ضمن بازديد از ايران به اين نتيجه رسيدند که مرکز منطقه‌اي آسياي مرکزي و غربي برنج را در ايران تاسيس کنند که 10 کشور منطقه را تحت پوشش قرار مي‌دهد.
وي تاکيد کرد: راه‌اندازي اين مرکز منطقه‌اي در کشور بسيار مهم است و به دليل حمايت‌هايي که از سوي مراکز بين‌المللي انجام مي‌شود در اقتصاد کشور موثر و به‌ويژه در شرايط تحريم بسيار مهم است.
اين مرکز بين‌‌المللي اولين مرکز منطقه‌اي در ايران و سومين کشور در دنيا است که در زمينه برنج در ايران راه‌اندازي شده است.
دفتر موسسه بين‌المللي تحقيقات برنج با 60‌سال سابقه فعاليت که مرکز آن در فيليپين بوده و 120‌کشور عضو دارد، در ايران امروز افتتاح مي‌شود.
وي ادامه داد: دفتر موسسه بين‌المللي تحقيقات برنح در محل مرکز بين‌المللي منطقه‌اي برنج آسياي مرکزي و غربي در استان گيلان راه‌اندازي خواهد شد.
کومله گفت: افتتاح اين دفتر بين‌المللي گام بزرگي براي تحقق برنامه‌هاي چشم‌انداز 20 ساله در افق 1404 است.
وي ادامه داد: با راه‌اندازي اين دفتر بين‌المللي در کشور، نگاه بين‌المللي به بخش برنج کشور بيشتر شده و با همکاري‌هاي بين‌المللي و حمايت مالي که انجام مي‌شود شاهد پوست‌اندازي در توليد برنج کشور خواهيم بود.
به گفته رئيس دفتر موسسه بين‌المللي تحقيقات برنج همزمان با راه‌اندازي اين دفتر بين‌المللي، اولين دوره کارگروه مشترک آموزشي مبتني بر تحقيقات با حضور 8 کشور و با همکاري ايران و دانشمندان دنيا در محل اين دفتر برگزار مي‌شود.
کومله گفت: با وجود محدوديت‌هاي توليد مانند کم شدن سطح کشت زمين‌هاي کشاورزي، افزايش جمعيت و تغييرات آب و هوايي راه فايق آمدن به اين مشکلات توليد همکاري‌هاي منطقه‌اي و بين‌‌‌المللي در دنيا است.
رئيس مرکز بين‌المللي منطقه‌اي برنج آسياي مرکزي و غربي در ايران افزود: در اين راستا 3‌سال پيش مگا پروژه جهاني برنج با نام اختصاري «گريفت» تدوين شده که اولين پروژه تحقيقاتي جهاني است که براي 100 کشور جهان تدوين شده و در آن با ورود ايران نقش محوريت و مرکزي در حوزه برنج در منطقه به ايران داده شده است.

 


نيشابور – خبرنگار كيهان:
همزمان با دهم تير سالروز ورود امام رضا (ع) به نيشابور و روز ملي خراسان، كاروان نمادين امام رضا (ع) در ميان استقبال هزاران نفر از مردم و نثار گل و توزيع شربت و شيريني وارد اين شهر ولايتمدار شد.
مردم ولايتمدار و عاشقان اهل بيت (ع) در نيشابور پس از 1234 سال از تاريخ ورود عالم آل‌محمد(ص) امام رضا (ع) به اين شهر مذهبي بار ديگر با آفرينش صحنه‌هاي باشكوهي از دلدادگي به خاندان عصمت و طهارت (ع) تاريخ را تكرار كرده و در حركتي نمادين كاروان آن امام همام را به نظاره نشسته و با استقبال جانانه و عاشقانه تصاوير به يادماندني را در تاريخ معاصر ثبت کردند.
اين کاروان نمادين كه‌ با اهتمام اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور، تعزيه‌خوانان، هنرمندان تئاتر، ورزشكاران و هنروران آموزشگاه شهيد هاشمي‌نژاد و تيپ مستقل زرهي 21 امام رضا(ع) در 9 ايستگاه تدارك ديده شده بود با حضور محمد حسين فروزان مهر استاندار خراسان رضوي، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي، مدير عامل بنياد امام رضا(ع) و جمع كثيري از مسئولان ارشد استان و شهرستان حركت نمادين خود را از بقعه متبركه بي‌بي پسنده و بي‌بي شطيطه به سمت مسجد جامع نيشابور آغاز كرد.
اين گزارش حاكي است كه مردم نيشابور از خردسال تا كهنسال با ذوق و شوقي وافر، با نثار گل و توزيع شربت و شيريني كاروان نمادين امام رضا (ع) را در طول مسير همراهي كردند كه گويي سال ? ??? هجري قمري بار ديگر تكرار شده است و لحظه به لحظه اين حركت نمادين و معنوي به وسيله دوربين‌هاي فيلمبرداري، عكاسي، تلفن‌هاي همراه مردم و خبرنگاران حاضر در اين مراسم به تصوير كشيده شد.

 


همدان-خبرنگار کيهان:
معاون آموزشي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي گفت: مجوز فعاليت بين‌المللي براي دانشگاه علوم پزشکي همدان صادر شده است.
دکتر بهرام عين‌اللهي در مراسم توديع و معارفه روساي سابق و جديد دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني همدان افزود: دانشگاه همدان محصول انقلاب اسلامي بوده و پس از انقلاب شکوفا شده است.
وي ادامه داد: با تلاش مسئولان و اساتيد و پرسنل، به‌تازگي دانشگاه علوم پزشکي همدان از تيپ دو به تيپ يک کشور ارتقا يافته و مجوز فعاليت بين‌المللي را نيز گرفته است.
اين مسئول يادآور شد: بسياري از امور درماني هم اکنون در داخل استان انجام مي‌شود و مردم همدان از مراجعه به شهرهاي بزرگتر بي‌نياز شده‌اند.
دکتر عين‌اللهي تصريح کرد: با روندي که دانشگاه همدان طي مي‌کند به‌زودي به يکي از دانشگاه‌هاي برتر کشور تبديل مي‌شود و سرپرست جديد نيز بايد با جامع‌نگري روند ارتقاي آن را ادامه بدهد.
سپس رئيس سابق دانشگاه علوم پزشکي همدان اعلام کرد: طي 4 سال گذشته، دانشگاه همدان در 95 درصد آيتم‌ها و شاخص‌هاي بخش بهداشت و درمان رشد داشته است.
دکتر رضا صفي آريان افزود: همچنين در بخش عمراني، مبلغ 450 ميليارد ريال اعتبار از محل درصدي از درآمدهاي نفتي کشور جذب کرديم که اجراي پروژ‌ه‌ها را حدود 15 سال جلو انداخت و در حال حاضر از 70 به 95 درصد در طرح‌هاي مهم، داراي پيشرفت فيزيکي هستيم.
وي اضافه کرد: دانشگاه در حال حاضر، مبلغ 550 ميليارد ريال از بيمه‌ها طلب دارد و از سوي ديگر 100 ميليارد ريال بابت کارانه و 80 ميليارد ريال بابت حق مسکن پرسنل بدهکار است.
در پايان ضمن تقدير از زحمات دکتر صفي آريان رئيس سابق، دکتر موسوي بهار به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکي همدان معرفي شد.

 


کرج- خبرنگارکيهان:
معاون پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي کشور از راه‌اندازي بانک جامع داده‌هاي ديني و مذهبي خبر داد.
حجت‌الاسلام والمسلمين جواد موسوي در جمع خبرنگاران در کرج به مرکز داده‌هاي اجتماعي دين‌مداري اشاره کرد و گفت: بانک جامع داده‌هاي دين از بخش‌هاي مهم اين مرکز به شمار مي‌رود که در بخش محتوا و نشر مسائل اسلامي فعاليت مي‌کند.
معاون پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي کشور با اشاره به تشکيل ميز انديشه در اين معاونت افزود: با تشکيل ميز انديشه گام‌هاي مهمي در جهت گسترش فرهنگ ديني برداشته مي‌شود. وي با اشاره به کتاب‌هاي ديني- اسلامي گفت: يکي از اقدامات مهم که در اين زمينه انجام شده مبارزه با عرفان‌هاي انحرافي است که در اين راستا يک مجموعه کتاب چاپ و توزيع شده است.

 


امور استان‌هاي نهاد کتابخانه‌هاي عمومي کشور گفت: در حال حاضر يک هزار و 104 انجمن کتابخواني در کشور راه‌اندازي شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس از بروجرد، حجت‌الاسلام سيدعلي حسيني در همايش سراسري انجمن کتابخانه‌هاي عمومي کشور در بروجرد با بيان اينکه در حال حاضر يک هزار و 104 انجمن کتابخواني در کشور راه‌اندازي شده که سهم استان لرستان از اين تعداد 22 انجمن است، گفت: در مجموع اين انجمن‌ها داراي 8 هزار و 864 عضو فعال هستند.
وي به سرانه عضويت در کتابخانه‌ها در کشور اشاره کرد و افزود: براساس سند چشم‌انداز سرانه عضويت در کتابخانه‌هاي کشور تا سال 1404 بايد 35 درصد جمعيت باشد، که اين سرانه اکنون در استان لرستان 3/4درصد جمعيت است.
حسيني به سرانه منابع کتابخانه‌هاي کشور اشاره کرد و گفت: براساس سند چشم‌انداز سرانه منابع کتابخانه‌هاي کشور بايد از 37 نسخه فعلي به 300 تا 500 نسخه در سال 1404 افزايش يابد.
وي با اشاره به اينکه سرانه فضاي کتابخانه‌هاي کشور در حال حاضر 5/2 مترمربع به ازاي هر 100 نفر است، گفت: اين رقم تا پايان سال جاري به چهارمترمربع افزايش مي‌يابد، اين در حالي است که براساس سند چشم‌انداز افق 1404 به ازاي هر 100 نفر بايد هشت مترمربع فضاي کتابخانه‌اي در کشور وجود داشته باشد.
در همين همايش سراسري کارشناسان انجمن کتابخانه‌هاي عمومي کشور در بروجرد به منظور ارزيابي عملکرد انجمن‌ها و ارائه گزارش و بررسي مشکلات برگزار شد.
در اين همايش دو روزه 31 نفر از کارشناسان ادارات کل کتابخانه‌هاي عمومي استان‌هاي کشور، مديرکل امور استان‌ها و انجمن‌هاي نهاد کتابخانه‌هاي عمومي کشور حضور داشت.

 


گنبد کاووس- خبرنگار کيهان:
مديرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه دو کشور از آغاز عمليات اجرايي ميخ‌کوبي و تملک زمين مسير راه‌آهن گنبد‌کاووس- گرگان خبر داد.
محمد پر دل‌نژاد در جلسه هماهنگي عمليات اجرايي راه‌آهن گنبدکاووس- گرگان که در فرمانداري اين شهرستان برگزار شد، گفت: طرح مطالعات اين پروژه 80 کيلومتري در سه مرحله در حال انجام است که مرحله اول پايان يافته و مرحله دوم آن رو به پايان و مرحله سوم نيز بزودي آغاز خواهد شد.
وي افزود: عمليات اجرايي اين پروژه که بخشي از پروژه 650کيلومتري مشهد به گرگان است، از سمت گنبدکاووس به گرگان به طول 7 کيلومتر در حال ميخ‌کوبي و تملک زمين است.
وي افزود: عمليات اجرايي نيز توسط پيمانکار در آينده‌اي نزديک آغاز خواهد شد. پردل‌نژاد، افزود: پروژه راه‌آهن گنبدکاووس- گرگان به صورت طرح، ساخت همراه با تامين منابع مالي (EPCF) از محل اعتبارات وزارت راه و شهرسازي در حال انجام است و در نهايت از محل فاينانس يک شرکت چيني زيرسازي و ريل‌گذاري خواهد شد.

 


نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران گفت: خدمات صندوق ضمانت صادرات منطبق با نيازهاي فعلي صادرکنندگان نيست.
پدرام سلطاني در گفت‌وگو با ايسنا درباره عملکرد صندوق ضمانت صادرات با تاکيد بر اين که اين صندوق ساز‌وکار خوبي براي کاهش ريسک فعاليت‌هاي تجاري صادرکنندگان است بيان کرد: البته اين ساز‌وکار تا پيش از تشديد تحريم‌ها، چند نرخي شدن و حرکت صعودي نرخ ارز سودمند بود.
وي با بيان اين که صندوق ضمانت صادرات در تله بي‌ثباتي نرخ ارز و محدوديت‌هاي ناشي از تحريم‌ها قرار گرفت تصريح کرد: در حال حاضر سرويس‌هايي که اين صندوق به صادرکنندگان ارائه مي‌دهد منطبق با نيازهاي صادرکنندگان نيست.
نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران تصريح کرد: به طور مثال صندوق ضمانت صادرات ريسک‌ها را براساس ارز مبادله‌اي پوشش مي‌دهد. اين در حالي است که صادرکنندگان با نرخ ارز آزاد دست به خريد کالا و فروش آن مي‌زنند.
به گفته سلطاني، مبنا قرار دادن ارز مبادله‌اي در پوشش ريسک‌ها توسط صندوق ضمانت صادرات فاصله 40 درصدي به وجود آورده و اگر فرانشيز صندوق را نيز در نظر بگيريم اين اختلاف بين ارز مبادله‌اي و ارز آزاد که مبناي عملکرد صادرکنندگان است به 50 درصد رسيده و همين موضوع انگيزه و توجه صادرکنندگان به اين صندوق را کاهش مي‌دهد.
وي با تاکيد بر اين که به دليل تحريم‌ها و محدوديت‌هايي که براي صندوق ضمانت صادرات وضع شده، هزينه‌هاي اين صندوق افزايش يافته گفت: هم‌چنين از آنجايي که تجارت ما در حوزه صادرات به صورت اعتباري است از ريسک بالاتري نسبت به اعتبارات اسنادي برخوردار بوده و صندوق با کارمزدهاي بالاتري پوشش ريسک‌ها را مطالبه مي‌کند.
نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران اظهار کرد: به همين دليل در شرايطي که هزينه‌هاي زيادي براي صادرکنندگان در فعاليت‌هايشان وجود دارد پرداخت اين کارمزدهاي بالا نياز مازاد بر ساير هزينه‌‌ها است.
وي با بيان اين که زماني که فعاليت‌هاي صادراتي صادرکنندگان دچار خسارت مي‌شود سازوکار صندوق سرعت لازم را در جبران اين خسارت‌ها ندارد، خاطرنشان کرد: جبران اين هزينه‌ها از سوي صندوق ضمانت صادرات مدت زمان زيادي به طول مي‌انجامد.
سلطاني تاکيد کرد: به نظر مي‌رسد موارد فوق دلايل عمده‌اي است که صادرکنندگان با استنباط آنها، استقبال کمتري از صندوق ضمانت صادرات کرده و اين صندوق نيز به دلايل محيطي و محدوديت‌هاي خود نتوانسته خدمات را متناسب با اقتصاد کشور، شرايط تحريم‌ها و پوشش ريسک‌هاي مربوطه تطبيق دهد.
نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران درباره بيمه نوسانات ارزي با تاکيد بر اين که مادامي که در کشور ما سازوکار معامله‌گري رسمي ارز نباشد امکان پوشش نوسانات ارزي وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در کشوري که اقتصاد آن ثبات نداشته باشد چنين پوشش بيمه‌اي امکان دارد که بيمه‌ها را به ورشکستگي بکشاند.
وي با اشاره به عدم اختصاص سرمايه لازم به صندوق ضمانت صادرات براي پوشش بيمه نوسانات ارزي تصريح کرد: حتي اگر به اين صندوق براي بيمه نوسانات ارزي سرمايه‌اي تعلق گيرد محدود بوده و اين ميزان محدوديت پاسخگوي نيازهاي فعلي کشور نيست.
نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران در پايان گفت: مادامي که نرخ آزاد ارز در کشور به رسميت شناخته نشده است امکان پوشش نوسانات ارزي وجود ندارد.

 


اصفهان- خبرنگار کيهان:
عضو کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي گفت: استانداري و دستگاه‌هاي متولي در خشکسالي زاينده‌رود در تابستان مقصر هستند.
علي ايرانپور علت خشکسالي زاينده‌رود را منطقه‌اي شدن مديريت آب زاينده‌رود دانست و افزود: بااز بين رفتن مديريت مناسب بر‌روي اين رودخانه، چند سالي است که در حوزه زاينده‌رود با مشکل خشکسالي روبه‌رو هستيم.
وي مصرف بيش از اندازه آب در اين زمينه را بي‌تاثير ندانست و با اشاره به خشک‌شدن زاينده‌رود در سال 90 به دليل سوء مديريت گفت:‌در زمستان سال 90 آب در رودخانه بيش از اندازه رها شد اين در حالي بود که يک ليتر آب براي مصرف کشاورزي کاربرد داشته باشد.
ايران‌پور جاري شدن آب در زاينده‌رود در فصل گرما را موجب تلطيف هوا بيان کرد و افزود: متاسفانه در بدترين زمان ممکن و در شرايطي که جريان رودخانه در فصل گرما طراوت‌بخش است آب زاينده‌رود بسته مي‌شود و امسال هم با مديريت عجيب تصميم‌گيري شد آب در ابتداي سال جاري شود و در اواسط تيرماه با توجه به رونق کشاورزي زاينده رود خشک گردد.
وي سوء مديريت بر حوضه زاينده‌رود راموجب رنجش کشاورزان و مردم شهر توريستي اصفهان دانست و اضافه کرد: در هفته‌هاي گذشته شاهد فراتر رفتن آب از بستر رودخانه بوديم.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10