(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 03 مرداد  1392 - شماره 20551

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
چرا «خانه سینما» فرو پاشید؟ (بخش اول)
تخم‌مرغ‌های یک مرغ خیالی!
فراکسیون اصولگرایان: مجلس به حامیان فتنه رأی اعتماد نمی‌دهد
درمکتب امام
خارج از دستور
روزه؛ کارگاه تمرین برای رام کردن نفس (بخش سوم و پایانی)
مراتب روزه‌داری
تسهیلات ویژه برای انتخاب رشته مجازین کنکور 92
واکنش منتظری به اظهارات سخنگوی دولت
تخلف از رای دیوان عدالت درباره ابطال مصوبه 74هزار میلیاردی قابل پیگیری است
هاشمی ‌رفسنجانی: منافع هیچ حزب و فردی نمی‌تواند با منافع انقلاب موازی باشد
رئیس دادگاه های کیفری استان تهران: مجازات مجری معروف به ۳۰ ضربه شلاق کاهش یافت
   


سعید مستغاثی*
صحنه‌ای در فیلم «آنی هال» ساخته وودی آلن وجود دارد که قهرمان داستان به نام آلوی سینگر (که خود وودی آلن نقشش را بازی می‌کند) مشغول تعریف کردن یک جوک است. او در این جوک می‌گوید:
«...یک نفر می‌رود پیش روانپزشک و می‌گوید که برادرش دیوانه شده، چون او فکر می‌کند که یک مرغ است. دکتر می‌پرسد که خب، چرا برادرت را اینجا نمی‌آوری؟ و مرد پاسخ می‌دهد: همین کار را می‌خواستم بکنم، اما فکر کردم که به تخم مرغ‌هایش احتیاج دارم...»!!
به نظر می‌آید این جوک وودی آلن در فیلم «آنی‌هال» مصداق بامزه‌ای از موقعیت موسسه‌ای موسوم به «خانه سینما»ست و گروه‌هایی که بر سر آن مشغول نزاع هستند. اگر سیر وقایعی که در این یکی دو سال بر سر این موسسه اتفاق افتاده را مرور کنید، تصدیق می‌فرمایید که ماجرا بسیار بامزه‌تر از جوک وودی آلن هم هست. موقعیتی که در عین بعد طنز‌آمیز، برای سینمای ایران و اهالی آن بسیار هم تلخ است. بیشتر از آن تلخی که در انتهای جوک وودی آلن احساس می‌شود.
واقعیت این است که تا قبل از جریانات 2-3 سال اخیر و نزاع و چالش معاونت سینمایی با «خانه سینما»، آنان که موسسه فوق را واقعا «خانه سینما» می‌دانستند، تعداد قابل توجهی نبودند و در واقع خانه سینما به عنوان مدافع حقوق صنفی اهالی سینمای ایران در حد یک تصویر محو یا یک سایه و یا یک توهم تلخ جلوه می‌کرد!
مهمترین موضوعی که «خانه سینما» را به عنوان جامعه اصناف سینمای ایران در حد یک توهم برای صنوف سینمایی تنزل می‌داد آن بود که این نهاد در طول این 25 سال تقریبا در هیچ یک از شکایت‌های صنفی در دفاع از حقوق اعضایش خصوصا آنها را که صنوف درجه 2 تلقی می‌کرد، حضور نداشت و به وظیفه اصلی‌اش که دفاع از حقوق صنفی اهالی سینما در مقابل کارفرمایان سینمایی بود، عمل نکرد و البته این فقره نیز طبیعی بود، چرا که همواره هیئت‌مدیره و مدیریت عامل خانه سینما در تیول همان کارفرمایان بود که یا وابستگان به دولت بودند و یا از تهیه‌کنندگان به اصطلاح بخش خصوصی. (حضور امثال ضیاء هاشمی، منوچهر محمدی، فرشته طائرپور، ابوالحسن داوودی، محمدمهدی عسکرپور و... که همگی از تهیه‌کنندگان سینما بوده و هستند به عنوان عضو یا رئیس هیئت‌مدیره و یا مدیرعامل خانه سینما در طول سال‌های گذشته، خود مؤید این ادعاست) و این نقض غرض مضحک همواره در طول دوران فعالیت خانه معروف به سینما وجود داشت و این سوال نزد اهالی سینما باقی بود که چگونه هیئت‌مدیره و مدیرعاملی که در اختیار کارفرمایان سینماست (در واقع همان تهیه‌کنندگان سینمایی) می‌تواند از حقوق صنفی کارگران و کارمندانش (همان صنوف درجه 2 که اکثریت اهالی سینما را تشکیل داده‌اند) در مقابل همان کارفرمایان دفاع کند؟!! به هرحال اساسی‌ترین حقوق صنفی و سندیکایی همواره در چالش مابین کارگر و کارفرما معنی پیدا می‌کند و اینجاست که انجمن‌های صنفی و سندیکاها می‌بایست وارد عمل شوند. اما متاسفانه از آنجا که خانه سینما در چنبره تهیه‌کنندگان بوده و بیش از هر صنفی، حافظ و مدافع منافع همین کارفرمایان جلوه کرده، طبعا هیچگاه نتوانسته در طول فعالیت 25 ساله خود از حقوق صنفی اکثریت اعضای خود در مقابل کارفرمایان یا همان تهیه‌کنندگان دفاع کند و مضحک‌تر اینکه آلترناتیو آن خانه سینمای قبلی اینک به عنوان خانه سینمای 2 توسط گروه دیگری از همان تهیه‌کنندگان پرچمداری می‌شود و بخشی از همان تهیه‌کنندگانی که سال‌ها در خانه سینمای قبلی، حقوق صنفی اهالی سینما را زیر پا گذاشته‌اند اینک تحت لوای دفاع از آن اکثریت به میدان آمده و مدعی‌اند گروه مقابل مقصر هستند. در حالی که خود سال‌ها سرنخ خانه سینمای مرحوم را در دست داشته‌اند و باز هم مضحک‌تر اینکه این آقایان حتی برای ظاهر‌نمایی هم که شده در هیئت‌مدیره انتصابی‌شان از نمایندگان صنوف به اصطلاح درجه 2 استفاده نکرده‌اند و باز هم رئیس هیئت‌مدیره، یک تهیه‌کننده از صنف کارفرمایان است!! جل الخالق!!! (البته بنده در اینجا عنوان تهیه‌کننده سینمایی را مسامحتا به کار می‌برم چون اغلب آقایانی که ادعای تهیه‌کنندگی دارند به لحاظ استاندارد سینمایی، زیر خط فقر دانش و تخصص و تجربه مربوطه هستند و کارنامه‌شان حکایت از همین واقعیت دارد که اساس بحران امروز سینمای ایران ناشی از عملکرد ناشیانه و غیر تخصصی همین افراد است که سال‌ها تحت عنوان تهیه‌کننده و در واقع در حد واسطه و دلال، سینمای ایران را به بحران و اضمحلال کشاندند).
از همین روی خانه موسوم به خانه سینما به جز حوالی مراسمی که تقریبا هر سال تحت عنوان جشن سینمای ایران برگزار می‌شد، محل رفت و آمد و نشست و برخاست برخی صنوف سینمایی نبود. گو اینکه در همان زمان حول و حوش جشن یاد شده نیز در نهایت، فقط نزدیک به 100 نفر از اهالی سینما نزدیک به یک ماه به تماشای یک سری فیلم می‌نشستند و شام و ناهاری هم صرف می‌کردند. 100 نفری که تقریبا 70 درصدشان به قول هیئت‌مدیره خانه مذکور از صنوف اصلی مانند تهیه‌کنندگان و کارگردانان و فیلمنامه‌نویسان و تدوینگران و فیلمبرداران و بازیگران و ... بودند که هر کدام از این صنوف 11 داور نماینده در هیئت داوران جشن داشتند و بقیه صنوف که در واقع 70 درصد اهالی سینمای ایران را تشکیل می‌دادند، 30 درصد بقیه داوران را معرفی می‌کردند. البته هر یک از این صنوف در هیئت داوری یاد شده تنها یک نماینده داشتند که اغلب هم رئیس صنف مذکور بود.
در واقع خانه سینما، اهالی و صنوف سینمایی را به دو درجه یک و 2 ( اصلی و فرعی ) تقسیم کرده بود و از همین روی، صنوف درجه 2 که همواره به این تقسیم‌بندی معترض بودند، دیگر انگیزه چندانی برای ادامه فعالیت نداشتند. برخی از آنها مانند دستیاران فیلمبردار، خود را در وزارت کار ثبت نمودند ( و بعضی هم درصدد چنین کاری بودند) و برخی دیگر نیز سال تا سال جلسه‌ای برگزار نمی‌کردند.
این در حالی بود که در میان همان صنوف حاکم بر خانه سینما، تشتت بسیاری وجود داشت. تهیه‌کنندگان، 4 شاخه شده بودند و هیچ کدام، دیگری را قبول نداشت و هر یک خود را صنف اصلی می‌پنداشت. ضمن اینکه اکثریت 4 شاخه فوق نیز خود را از دماغ فیل افتاده محسوب کرده و بقیه اهالی سینما را به نوعی نان‌خور خود به شمار می‌آوردند! فیلمنامه‌نویسان نیز برای خود دفتری جداگانه داشتند و صنف بازیگران نیز در سال‌های اخیر دچار بحران‌های متعددی شده بود، یک بار صنفشان تعطیل شد، بعد انتخاباتی برگزار شد که گروهی آن را قبول نداشتند و به هر حال کج‌دار و مریز روزگار می‌گذراندند. کارگردانان نیز به همین منوال دچار تشتت و اختلاف بودند و شورای مرکزی‌شان چندین بار گرفتار تغییر و تحولات ناگهانی و استعفا و اعتراض و ... شد.
بنابراین از خانه موسوم به خانه سینما به عنوان جامعه به اصطلاح اصناف سینمای ایران، تنها عملکرد صنفی که باقی مانده بود، یک دفترچه بیمه نیم‌بند «تامین اجتماعی» بود که تا همین اواخر (که به صورت خویش‌فرما در اختیار خود اهالی سینما قرار گرفت) و تا زمانی که در اختیار مدیریت این خانه قرار داشت، به صورت قطره‌چکانی ارائه می‌شد و بیمه‌شدگان بینوای سینما بعضا هر 3 ماه یک بار بایستی راهی شعبه شمیران سازمان تامین اجتماعی می‌شدند، در صف‌های طویل گوناگون وقت تلف می‌کردند تا برای 3 ماه دیگر دفترچه تقریبا بی‌خاصیت خود را تمدید نمایند! ( چون دفترچه مذکور در بسیاری از مراکز درمانی اعتباری نداشت)!
به جز قضیه دفترچه بیمه، صدور یک تاییدیه برای (البته برخی) اعضای شناخته‌شده سینما هم وجود داشت که به هنگام فوت در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شوند و البته احیانا تلاشی هم در جهت برگزاری مراسم تشییع جنازه و ختم هم انجام می‌شد!!‌‌...و دیگر هیچ!!!
نشان به آن نشان که یکی دیگر از اقدامات صنفی این خانه برای اهالی سینما یعنی دایر کردن تعاونی مسکن ، سال‌ها در قبضه عده‌ای خاک خورد و بعضا به نام اهالی سینما، برای افراد دیگر زمین و خانه تهیه شد تا اینکه به همت چند تن از اعضای «انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی» (که در طول فعالیت این خانه اگرچه همواره فعال‌ترین صنوف بودند اما همواره مورد غضب هیئت‌های مدیره قرار داشتند و همیشه قصد حذفشان از این موسسه دنبال می‌شد!) تعاونی مسکن فوق از چنگ بنیانگذارانش درآمد و بالاخره فعال شد و در دایره‌ای خارج از حیطه فعالیت‌های خانه سینما (اما متاسفانه به نام و به کام آن ) برای بعضی از اهالی سینما، اقدام به تهیه مسکن و زمین کرد.
نکته جالب آنکه از معدود مواردی که عده‌ای به خانه سینما آمد و شد می‌کردند، جلسات نمایش فیلم بود که توسط همان انجمن مغضوب منتقدان برگزار می‌گردید (و البته نیز اغلب افراد غیرعضو خانه سینما را به خود جذب می‌کرد) که آن هم پس از مدتی و به بهانه‌های مختلف توسط هیئت‌مدیره تعطیل شد و جالب‌تر آنکه برای برگزاری همان جلسات نمایش فیلم (که می‌توانست تنها فعالیت فرهنگی خانه سینما محسوب شود ) از انجمن منتقدان هزینه اجاره سالن و دستمزد مسئول دستگاه نمایش فیلم طلب می‌شد!!!
البته از حق نباید گذشت که پیش از تصدی هیئت‌مدیره کنونی، دو، سه باری هم بن‌هایی به ارزش 50 هزار تومان به تعداد محدود در بین برخی صنوف توزیع شد که گفته می‌شد به کسانی که بضاعت مالی ندارند، تعلق گیرد که البته تقسیم آن بن‌های محدود هم خود جار و جنجال‌هایی به همراه داشت که در وهله اول کرامت و عزت هنرمندان سینما را زیر علامت سوال می‌برد و نوعی صدقه هیئت‌مدیره به شمار می‌آمد!
اما در برابر همه این خلأهای فعالیت صنفی (دفاع از حقوق صنفی، تامین مسکن، بیمه بیکاری، بیمه مستمر تامین اجتماعی، خدمات رفاهی و ...) تا دلتان بخواهد در طول حدود 25 سال در این موسسه موضع‌گیری‌های سیاسی و حزبی و رانت‌جویانه انجام شد. از دعواهای مابین تهیه‌کنندگان (که به قندان پرت کردن و شاخ و شانه کشیدن هم کشید) برای اشغال صندلی‌های کمیسیون اکران و برقراری مافیای پخش و نمایش ( برخی کارکنان خانه سینما هنوز فریادها و عربده‌های تهیه‌کنندگان مزبور را به خاطر دارند که چگونه در صحن و حیاط خانه سینما می‌پیچید تا مثلا رانتی را از آن خود کنند) تا صدور بیانیه و اعلامیه‌های سیاسی در حمایت از گروه و باند‌های خاص تا اعطای جایزه به فیلم‌هایی که ارزش‌های جامعه و مردم را نشانه رفته بودند و بعضا حتی در دولت به اصطلاح اصلاحات هم توقیف شدند تا تبدیل جشن سالانه سینمای ایران از یک طرف به مکان شو و نمایش انواع و اقسام مدهای لباس و مدل‌های مو (که حتی یک بار نیز به بازداشت دسته جمعی هیئت‌مدیره وقت در سال 1383 منجر شد) و از طرف دیگر به محل سردادن شعر و شعارهای سیاسی علیه خواست‌های مردمی (تا حدی که روی صحنه جشن خانه سینما، خواستار تغییر وضعیت برای ایجاد زمینه‌های بازگشت امثال مخملباف و گلشیفته فراهانی شدند)، تا حمایت از به اصطلاح مستندسازانی که در جریان فتنه پس از انتخابات 88 در خدمت شبکه رسانه‌ای آمریکا و انگلیس قرار گرفتند و تا همراهی خاموش و پنهان با جریان فتنه در طول 8 ماه پس از انتخابات که حتی به عدم معترضانه برگزاری جشن سینمای ایران نیز کشید و تا...
* رئیس سابق «انجمن نویسندگان و منتقدان سینمایی ایران»

 


فراکسیون اصولگرایان مجلس در آستانه رأی اعتماد به وزرای دولت یازدهم، در بیانیه‌ای فعال نبودن در فتنه و عدم جانبداری از فتنه‌گران را از جمله معیارهای خود برای رأی اعتماد به دولت جدید دانست.
در بیانیه فراکسیون اصولگرایان مجلس که در آستانه رای اعتماد به وزرای دولت یازدهم صادر شده،‌ آمده است: فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم مواضع اعلام شده از سوی رئیس‌جمهور منتخب را در هفته‌های پس از انتخابات امیدبخش و اسلامی و انقلابی دانسته و از ایشان تشکر می‌کند.
در بخشی از این بیانیه آمده است: جناب آقای روحانی، رئیس‌جمهور منتخب، با شعار «اعتدال» و «استقلال» قدم به صحنه خدمت نهاد. ما امید داریم ایشان با تقید به این شعارها کابینه‌ای به مجلس معرفی کند که بتواند مظهر و معرف اعتدال و استقلال و موجب تحقق شعار امیدبخش امید و تدبیر باشد.
‌فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم در این بیانیه مبانی و معیارهای مورد نظر این فراکسیون را برای دادن رای اعتماد به وزرای پیشنهادی اعلام کرد و اعتقاد راسخ به مبانی انقلاب اسلامی و پیروی از سیره عملی امام خمینی(ره) در سیاست داخلی و خارجی کشور، اعتقاد و التزام به ولایت فقیه و تبعیت از رهنمودهای مقام معظم رهبری، فعال نبودن در فتنه و عدم جانبداری از فتنه‌گران، برخورداری از عملکرد روشن و سلامت اخلاقی و مالی و سیاسی و داشتن عزم و اراده برای مبارزه با مفاسد اقتصادی و تلاش به منظور تامین عدالت اجتماعی و اقتصادی، بهره‌مندی از دانش و تجربه کافی و قدرت مدیریت و کارآمدی در حوزه مسئولیت خود، داشتن روحیه تعامل با مجلس در چارچوب قانون اساسی و قوانین مصوب را به عنوان 6 معیار مورد تاکید قرار داد.
این بیانیه می‌افزاید: یادآوری می‌کنیم که چنانچه از میان وزرای دولت فعلی نیز تنی چند واجد شرایط لازم بوده و توفیق حضور در دولت آینده را پیدا کنند این حضور از آن جهت که موجب تداوم تجربه و ثبات در مدیریت خواهد شد از نظر ما امری مثبت تلقی می‌شود و فراکسیون اصولگرایان به حکم وظیفه آمادگی خود را برای همکاری با دولت ایشان اعلام می‌دارد.
با همه وجود از حزب‌الله
حمایت می‌کنیم
جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با سخنان علی لاریجانی به عنوان ناطق پیش از دستور آغاز شد. وی با اشاره به اقدام فضاحت‌آور اتحادیه اروپا نسبت به حزب‌الله قهرمان و قراردادن نام شاخه نظامی آنها در لیست تروریست‌ها گفت: حزب‌الله از بدو تولد تا امروز نشان داده است که یکسره در دفاع از ملت لبنان در مقابل رژیم صهیونیستی قرار داشته است و در این راه افتخاراتی آفرید که در طول شش دهه اخیر همه این کشورهای عربی روی هم رفته نتوانستند یک دهم این دفاع جانانه از سرزمین‌های عربی و اسلامی را در کارنامه خود ثبت کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی این اقدام شنیع سیاسی اتحادیه اروپا را صرفا یک دنباله‌روی رعیت گونه اروپا از آمریکا تلقی و آن را محکوم می‌کند و با صدای رسا اعلام می‌کنیم با همه وجود از حزب‌الله قهرمان و مجاهد، حمایت همه جانبه خواهیم کرد.
این بخش از سخنان لاریجانی با سر دادن شعارهای الله اکبر خامنه‌ای رهبر و مرگ بر آمریکای نمایندگان همراه شد.
مخالفت مجلس با کلیات طرح
حمایت از تولید ملی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی روز چهارشنبه پارلمان کلیات طرح حمایت از تولید ملی را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب نرساندند.
در صحن علنی مجلس محمد نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن در سخنانی در جریان بررسی کلیات طرح حمایت از تولید ملی، ضمن موافقت با این طرح، گفت: از اهتمام جدی نمایندگان مجلس در یک و نیم سال گذشته تقدیر و تشکر می‌کنیم.
 وی افزود: شرایط اقتصادی ما امسال و سال گذشته به نحوی است که حتما باید اقدام جدی برای ایجاد رونق در اقتصاد کشور انجام شود.
در ادامه کمال‌الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی درسخنانی به عنوان موافق کلیات طرح حمایت از تولید ملی، اظهار داشت: در شرایط فعلی به دلیل رکود و پرواز تورم، هزینه‌های تولید به شدت افزایش یافته است.
وی افزود: در شرایط فعلی به دلیل نوسانات ارزی ناشی از رشد نقدینگی‌ها و بروز پدیده کمبود نقدینگی در میان تولید‌کنندگان، ناشی از بها دادن به فشار سیستمی، کسری بودجه، عدم توجه به اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و کاهش تسهیلات اعطایی از سوی بانک‌ها به بخش تولیدی، از طرفی نه تنها موجب کاهش توان رقابت‌پذیری بخش تولید شده است بلکه حتی تولید‌کنندگان نمی‌توانند کمر راست کنند.
پیرموذن همچنین گفت: با تداوم روند فعلی با توجه به آمار و اطلاعات موثق موجود، بسیاری از تولید‌کنندگان داخلی با کاهش میزان تولید مواجه خواهند شد.
در این جلسه، نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در مجلس نیز در سخنانی به عنوان مخالف کلیات طرح مذکور گفت: ما طرفدار سرسخت تولید ملی هستیم ولی به نظر می‌رسد تعداد زیادی از قوانین مادر با تصویب این طرح ملغی و خدشه‌دار می‌شوند.
وی افزود: در کمیسیون صنایع و معادن، 25 ماده از 56 ماده طرح یعنی 44 درصد مواد، حذف شدند و در کمیسیون حمایت از تولید ملی نیز 23 ماده یعنی 23 درصد مواد را حذف کردیم، کلیات این طرح هیچ نفعی برای تولید ملی ندارد.
قاضی‌پور همچنین گفت: شعار حمایت از تولید ملی مربوط به سال 91 مختص به همان سال نیست بلکه همیشه باید تداوم یابد؛ کسانی که کاری انجام می‌دهند، باید مورد تقدیر قرار گیرند ولی در این طرح هیچ اشاره‌ای به این موضوع نشده است، در این طرح اصلا به بخش دامی توجه نشده است.
نماینده ارومیه همچنین گفت: کلیات طرح حمایت از تولید ملی فقط برای حمایت از کارخانه‌دارانی است که مالیات و بیمه سه سال گذشته را پرداخت نکرده‌اند.
پس از آن وکلای ملت با 98 رای موافق، 106 رای مخالف و 10 رای ممتنع از 231 نماینده حاضر در جلسه، با کلیات این طرح مخالفت کردند.
علی لاریجانی رئیس مجلس پس از آنکه کلیات طرح مذکور به تصویب نرسید، گفت: امیدواریم کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی طرح مناسب‌تر و پخته‌تری را در این زمینه ارائه دهد تا به تصویب برسد.
در ادامه جلسه علنی پارلمان اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام شهر در مجلس در نطق میان دستور خود اظهار داشت: خدمت رئیس‌جمهور منتخب و رئیس مجلس پیشنهاد و تاکید دارم برای روز تحلیف هوشمندانه عمل کنند و از افراد فعال و ساکتین فتنه ۸۸ دعوت به عمل نیاورند.
توزیع گزارش کمیته حادثه ۲۲ بهمن قم بین نمایندگان مجلس
حجت الاسلام سید‌حسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس در جلسه علنی روز گذشته پارلمان اعلام کرد: برخی از نمایندگان درباره گزارش کمیته پیگیری حادثه 22 بهمن قم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تذکر داده بودند.
وی افزود: کمیسیون امنیت ملی اعلام کرده است این گزارش طبق آئین‌نامه داخلی مجلس تهیه شده و طبیعی است که گاهی گزارش با اجماع اعضای کمیسیون به تصویب نمی‌رسد و با نظر اکثریت اعضا تصویب می‌شود.
همچنین مهدی دواتگری نماینده مردم مراغه و عضو کمیته حقیقت‌یاب بررسی واقعه ۲۲ بهمن قم، در خصوص گزارش این کمیته در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: مختصری از این گزارش چاپ و توزیع شده و روز چهارشنبه در اختیار نمایندگان مجلس قرار گرفت و هفته آینده نیز در صحن علنی قرائت می‌شود.
وی با اشاره به جزئیات این گزارش، گفت: گزارش بسیار جامع و کامل است و سعی کردیم در بررسی‌ها به تمام جوانب موضوع بپردازیم. البته اصل این گزارش در اختیار کمیسیون قرار دارد و تنها چکیده‌ای از آن برای اطلاع نمایندگان مجلس در اختیار آنان قرار گرفته است.
در ادامه جلسه علنی پارلمان بیانیه 190نماینده مجلس شورای اسلامی در محکومیت کشته شدن یک کشیش مسیحی در سوریه قرائت شد.
نشست علنی صبح چهارشنبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست ساعتی از صحن علنی را برعهده داشت، پایان یافت.
ابوترابی‌فرد پیش از پایان جلسه علنی اعلام کرد: جلسه بعدی مجلس یکشنبه هفته آینده ششم مردادماه راس ساعت 9 صبح آغاز می‌شود.

 


انقطاع کامل به سوی خدا
کسی که بخواهد روزه ماه مبارک رمضان را با آن آدابی که از او خواسته‌اند انجام دهد لازم است:
- انقطاع کامل داشته باشد
تا بتواند مراسم و آداب مهمانی را بجا آورد.
جهاد اکبر - ص38

 


بررسی ضرب و شتم آمر به معروف
در جلسه مشترک کمیسیون امنیت ملی و فرهنگی مجلس
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی اعلام کرد در جلسه مشترکی اعضای دو کمیسیون امنیت ملی و فرهنگی مجلس با حضور فرمانده نیروی انتظامی تهران، ضرب و شتم خانم آمر به معروف در خصوص حجاب بررسی شد.
سید حسین نقوی حسینی با اشاره به این جلسه مشترک که با حضور برخی فرماندهان سپاه برگزار شد، اظهار داشت: برخی افراد مومن به جهت انجام این فریضه دینی در هفته های قبل مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و در این جلسه این موضوع مورد بحث قرار گرفت تا زمینه‌های مناسبی برای اجرای این فریضه الهی فراهم شود.
وی در گفت وگو با مهر افزود: ما مصوباتی را در مجلس شورای اسلامی مانند قانون عفاف و حجاب داشتیم و علت عدم اجرای این مصوبه در این جلسه کمیسیون بحث شد.
نقوی حسینی خاطر نشان کرد: در این جلسه برای اجرای اصل هشتم قانون اساسی که مربوط به امر به معروف و نهی از منکر است تصمیماتی در حوزه قانونگذاری گرفته شد. 

 


روانشناسان مي‌گويند: براي اينكه انسان، موفق به ادامه راه طولاني شود، بهترين راه، تمرين است. اگر كسي بخواهد قهرمان وزنه‏برداري بشود، نياز به تمرين دارد. همه عقلا مي‏گويند اين ورزشكار بايد برنامه‏اي داشته و تمرين كند. در آغاز كار، تمرين سخت است اما پس از مدتي تمرين، ورزشكار به جايي مي‌رسد كه مي‏شود قهرمان. در مبارزه با شيطان نيز همين گونه است. براي اينكه انسان بر نفس خود مسلط شود، تا از او كار بد سر نزده و به امور نيك بپردازد احتياج به تمرين دارد. بهترين برنامه تمريني كه اسلام براي انسان معين كرده: «كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَي الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ، لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» (بقره / 183). انسان براي اينكه از فجور به تقوا، و از بي‏بند و باري به انضباط و خودپايي و خودنگهداري و تسلط بر نفس تغيير وضعيت دهد، روزه بهترين برنامه تمريني است كه مي‌تواند داشته باشد. اگر انسان بخواهد يازده ماه در سال، منضبط زندگي كند بايد يك ماه از سال را برنامه تمريني داشته باشد. اساس اين تمرين رعايت مقررات است. آن كارهايي را كه نبايد بكنيم، انجام ندهيم. روح تشريع روزه و اهميت ماه رمضان و شب قدر همه در «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» است تا انسان منضبط و قانون‏پذير شود و مقررات الهي را رعايت كند. پس اصل روزه تمرين براي خودداري است.
چهار مرحله براي روزه‌داران عادي تا خواص
اما انسان از چه چيزي و تا چه اندازه‌اي بايد خودداري كند؟ از دعاي شريف امام سجاد(ع)در ورود به ماه رمضان به دست مي‏آيد كه در روزه چهار مرحله خودداري وجود دارد. نخستين مرحله، خودداري از مفطرات و چيزهايي است كه روزه را باطل مي‏كند. اگر كسي اسلام را پذيرفته و به ضروريات آن عمل مي‌كند، قدم اول آن است كه يك ماه روزه بگيرد و در طول روز از مفطرات و چيزهايي كه روزه را باطل مي‌كند، بپرهيزد. اين پايين‌ترين مرحله خودداري است. دومين مرحله، خودداري از همه گناهان است. انسان بايد نه تنها از خوردني‌ها و آشاميدني‏ها و چيزهاي ديگري كه روزه را باطل مي‏كند، خودداري كند، بلكه بايد تمرين كند تا در اين يك ماه از همه گناهان دوري نمايد. اين يك مرتبه بالاتر از مرحله پيشين است. البته بين مرحله پيش و اين مرحله مي‌توانيد صدها مرحله را فرض كنيد. براي اينكه گناهان انواع و اقسامي دارد. ترك بعضي از گناهان آسان و ترك برخي ديگر بسيار مشكل است و زحمت دارد. اگر انسان بخواهد از گناهان گفتاري و شنيداري و حتي از ظنّ و گمان و فعاليت‌هاي ذهني گناه‌آلود نيز دوري كند، كار آساني نيست. البته بخشي از گناهان ترك واجبات است. طبيعي است كه انسان بايد به واجبات عمل کند تا مرتكب معصيت نشود و در اين يك ماه هر عملي را كه خداوند واجب فرموده، انجام دهد. مرحله سوم، خودداري از اموري است كه حرام نيست، اما خدا آنها را دوست ندارد و آن خودداري از مشتبهات و مكروهات است. در اين مرحله انسان بايد تلاش كند تا در اين ماه از مشتبهات و مكروهات هم خودداري كند. اين مرحله براي «خواص» است. مرحله چهارم خودداري، نكته‌اي است كه در پايان اين فراز از دعا به آن اشاره شده و آن اين است كه انسان در اين ماه بايد خود را وقف خدا كرده و هيچ كاري جز براي خدا انجام ندهد. در مرحله سوم خودداري از مكروهات و مشتبهات تأكيد شده بود ولي انجام مباحات اشكالي نداشت. اما در مرحله چهارم انسان بايد ببيند كه حتي كار مباح و حلال نيز اگر واقعاً براي خداست، انجام دهد؛ در غير اين صورت اگر هم عمل مباح است، آن را ترك كند. «لا نَبْتَغِي فِيهِ مُرَادا سِوَاكَ»؛ خواسته‏اي جز جلب رضايت خدا نداشته باشد. در بين اوليای خدا چنين كساني بوده‌اند. اگر ما تلاش و همت نمي‌كنيم نبايد چنين اموري را انكار كنيم و بگویيم نمي‌شود. اگر تلاش و همت كنيم خدا توفيقش را مي‌دهد و ما نيز مي‌توانيم همچون اوليای خدا به آن عمل كنيم.
اكنون به ترجمه و توضيح فرازهایی از دعاي امام سجاد مي‌پردازيم: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَلْهِمْنَا مَعْرِفَةَ فَضْلِهِ وَ إِجْلالَ حُرْمَتِهِ»؛ امام سجاد(ع) از آغاز دعا تا اين فراز، حمد الهي را انجام دادند و از اين فراز درخواست از خدا را آغاز مي‌فرمايند. اولين درخواست اين است: خدايا به من معرفت فضل و شرف اين ماه و بزرگداشت احترام اين ماه را الهام كن.
«وَ التَّحَفُّظَ مِمَّا حَظَرْتَ فِيهِ»؛ خودنگه‌داري از آن چيزي كه تو از آن منع كردي را به ما عنايت فرما. اين فراز اشاره به اين دارد كه روح روزه، خودداري كردن از چيزهايي است كه خدا نهي كرده است. در اينجا منظور نهي تنزيهي است. گاهي نهي، تحريمي و گاهي نهي، تنزيهي است. خوردن و آشاميدن حرام نيستند اما در ماه رمضان حرام شده‌اند. به اين نوع از نهي، نهي تنزيهي مي‌گويند.
«وَ أَعِنَّا عَلَي صِيَامِهِ بِكَفِّ الْجَوَارِحِ عَنْ مَعَاصِيكَ»؛ ما را ياري فرما تا روزه را به بهترين شكل انجام دهيم، آنگونه كه از همه گناهان دوري كنيم. در اين فراز تنها به مفطرات روزه اشاره نمي‌كند بلكه يك مرحله بالاتر از روزه عادي را در نظر دارد و آن حفظ همه اندام‌هاي بدن از هرگونه گناه است.
«وَ اسْتِعْمَالِهَا فِيهِ بِمَا يُرْضِيكَ»؛ ياري فرما تا اندام‏ها و قواي خود را در راهي كه موجب رضايت توست به كار بريم.
«حَتَّي لا نُصْغِيَ بِأَسْمَاعِنَا إِلَي لَغْوٍ»؛ بر ما عنايت فرما تا به سخن بيهوده گوش نسپاريم. «لغو» در فارسي به «بيهوده» و «ياوه» معنا شده است. از خدا مي‌خواهيم تا به حرف ياوه گوش نسپاريم. كمترين آن اين است كه به محرمات و گناهان و حرف‌هاي بيهوده و موسيقي حرام گوش نسپاريم.
«وَ لا نُسْرِعَ بِأَبْصَارِنَا إِلَي لَهْوٍ؛»؛ از تو ياري مي‌خواهيم تا ديدگان ما را از ديدن سرگرمي‌هاي بيهوده باز داري تا از ياد تو باز نمانيم.
«وَ حَتَّي لا نَبْسُطَ أَيْدِيَنَا إِلَي مَحْظُورٍ»؛ ياري كن تا دستمان را به گناه نيالایيم.
«وَ لا نَخْطُوَ بِأَقْدَامِنَا إِلَي مَحْجُورٍ»؛ و با خطا و اشتباه در مسير ممنوع گام ننهيم.
«وَ حَتَّي لا تَعِيَ بُطُونُنَا إِلا مَا أَحْلَلْتَ»؛ ياري فرما تا درون ما جز از آنچه تو حلال فرمودي، لبريز نگردد.
«وَ لا تَنْطِقَ أَلْسِنَتُنَا إِلا بِمَا مَثَّلْتَ»؛ زبانمان جز آنچه تو بيان فرمودي و فرمان دادي، چيزي نگويد.
«وَ لا نَتَكَلَّفَ إِلا مَا يُدْنِي مِنْ ثَوَابِكَ»؛ ياري فرما تا در پي چيزي جز آنچه افزوني ثواب و مصونيت عقاب تو در آن باشد، نرويم.
سخنرانی آيت‌الله مصباح يزدي (دامت بركاته)
در دفتر مقام معظم رهبرى - قم - 21/06/87
زلال بصیرت در ماه مبارک رمضان روزهای فرد منتشر می‌شود.

 


مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور از ارائه تسهیلات ویژه برای انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون سراسری سال 92 خبر داد.
حسین توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: براساس برنامه زمانی پیش‌بینی شده، انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون سراسری 92 از پنجشنبه 17 مرداد 92 از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org آغاز می‌شود و در روز سه‌شنبه 23 مرداد ماه پایان می‌یابد. توکلی به انتشار ویژه‌نامه انتخاب رشته کنکور سراسری 92 به عنوان یکی از تسهیلات ویژه کنکور اشاره کرد و گفت: این ویژه‌نامه با تمرکز بر نیازهای داوطلبان، والدین و مشاوران مدارس تهیه شده و حاوی اطلاعات مفیدی درمورد فرایند انتخاب رشته است و همزمان با پیک سنجش در روز دوشنبه هفتم مرداد ماه منتشر می‌شود.
وی از دیگر امکانات ارائه شده برای داوطلبان کنکور سراسری 92، به انتشار ویرایش پنجم کتاب «انتخاب رشته انتخاب آینده» اشاره کرد و افزود: به منظور کمک بیشتر به داوطلبان آزمون سراسری 92 این کتاب نیز روز دوشنبه هفتم مرداد منتشر می‌شود.
توکلی ادامه داد: کتاب «انتخاب رشته انتخاب آینده» دربردارنده اطلاعات مناسبی درباره انتخاب رشته و مسائل مرتبط با آن است که در ویرایش جدید به پنج فصل کاهش یافته و نکات مورد نیاز داوطلبان در آن به صورت مشخص‌تر مطرح شده است.
وی اظهار داشت: علاقمندان برای خرید این کتاب می‌توانند از هفتم مرداد به مراکز مشخص شده در اطلاعیه سازمان سنجش درباره انتشار ویرایش جدید کتاب «انتخاب رشته انتخاب آینده» که از سه‌شنبه اول مرداد بر روی سایت سازمان سنجش قرار گرفته و در نشریه پیک سنجش روز دوشنبه نیز منتشر می‌شود، مراجعه کنند.
مشاور عالی سازمان سنجش با اشاره به طراحی نرم‌افزار و راهنمای انتخاب رشته برای داوطلبان آزمون سراسری 92 گفت: این نرم‌افزار به داوطلبان این امکان را می‌دهد که با توجه به وضعیت علمی و نمره آزمون سراسری 92 خود را با داوطلب مشابه در آزمون سال 91 مقایسه و امکان قبولی خود را مشاهده کنند.
توکلی در پایان خاطرنشان کرد: براساس برنامه زمانی پیش‌بینی شده بعد از اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری سال 92، قبل از آغاز انتخاب رشته تحصیلی این نرم‌افزار از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org در دسترس داوطلبان قرار خواهد گرفت.

 


رییس دیوان عدالت اداری به صحبت‌های غلامحسین الهام که دیوان عدالت اداری را صالح به رسیدگی به مصوبه مجمع عمومی بانک مرکزی ندانسته است، واکنش نشان داد.
حجت الاسلام محمدجعفر منتظری به ایسنا گفت: باید از آقای الهام سوال کرد که آیا مجمع عمومی بانک مرکزی یک نهاد دولتی است یا خیر؟ اگر نهاد دولتی نیست که یک بحث دیگر است ولی اگر یک نهاد دولتی و وابسته به حکومت است به موجب قانون اساسی و قانون عادی که امروز مورد عمل است این امر در صلاحیت دیوان عدالت اداری خواهد بود.
رییس دیوان عدالت اداری گفت: از این گذشته خود ایشان به مسائل حقوقی آشنایی دارند و می‌دانند که مرجع تشخیص صلاحیت برای رسیدگی به یک پرونده سخنگوی دولت نیست، بلکه آن مرجع صالحی است که دارد رسیدگی می‌کند؛ یعنی دادگاه یا دیوان عالی کشور یا دیوان عدالت اداری که مرجع قضایی برای رسیدگی به پرونده‌ها هستند باید تشخیص دهند که رسیدگی به پرونده در صلاحیت‌شان است یا نه.
وی اظهار کرد: تنها این مورد نبوده، بلکه موارد متعددی وجود داشته که گاهی پرونده که در هیات عمومی مطرح می‌شود ابتدا بحث صلاحیت دیوان عدالت اداری مورد بررسی قرار می‌گیرد و گاهی از اوقات هیات عمومی رای به عدم صلاحیت خود می‌دهد.
منتظری تصریح کرد: آقای الهام بهتر می‌داند که مرجع اولیه تشخیص اینکه آیا مرجع صالح به رسیدگی است یا خیر، خود هیات عمومی دیوان عدالت اداری با تعداد فراوانی قاضی است نه آقای دکتر الهام که بخواهند این حرف‌ها را بزنند و القای شبهه کنند.
وی گفت: من به ایشان و دیگران اطمینان بدهم که این رای قطعیت دارد و هیچ شکی در آن نیست و لازم‌الاجرا خواهد بود و تخلف از آن هم، قابل پیگیری است.
رییس دیوان عدالت اداری درباره ضمانت اجرای تخلف حکم دیوان عدالت، گفت: ضمانت اجرای تخلف از حکم دیوان عدالت اداری در قانون مربوط به این مرجع قضایی پیش‌بینی شده است و بر اساس آن اگر پس از ابلاغ آرای هیات عمومی، مغایر آن عمل شود، برخورد قانونی تا حد انفصال از خدمت را در پی دارد.
وی در پاسخ به این سوال که انفصال از خدمت در این زمینه متوجه چه شخصی خواهد بود، گفت: این امر باید فرآیند خود را طی کند.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در دوشنبه گذشته مصوبه مجمع عمومی بانک مرکزی که بر اساس آن از محل تغییر نرخ ارز ، 74 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به بانک‌ها تسویه می‌شد را مغایر قانون دانست و آن را ابطال کرد.
غلامحسین الهام سخنگوی دولت در واکنش به ابطال این مصوبه در هیات عمومی دیوان عدالت اداری، گفته است که «متاسفانه رسانه‌ها مصوبه مجمع عمومی بانک مرکزی را به عنوان مصوبه دولت تعبیر می‌کنند در حالیکه این از تصمیمات مجمع عمومی بانک مرکزی است و دیوان عدالت اداری در مصوبات مجامع عمومی نباید ورود کند.»

 


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نتیجه انتخابات ۲۴ خرداد گفت: منافع هیچ باند، حزب و فردی نمی‌تواند موازی منافع انقلاب باشد، اما برخی این مصلحت اقوی را ندیده می‌گیرند.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار مسئولان و کارکنان سطوح مختلف مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به کینه‌ورزی‌های سیاسی دشمنان علیه انقلاب اسلامی و دوگانگی رفتار و گفتار آنان در مواجهه با مردم ایران گفت: انتظار نبود که در شرایط جدید پس از انتخابات، خارج از عرف دیپلماتیک این‌گونه رفتار کنند.
وی با برشمردن راه‌های برون‌رفت کشور از تنگناهای خودساخته و محدودیت‌های دشمنان، همدلی و همراهی مردم را مهمترین سرمایه انقلاب خواند و افزود: تا به حال با این سرمایه جلو آمده‌ایم و بعد از این نیز با تقویت آن به سوی اهداف متعالی انقلاب، امام و شهدا حرکت می‌کنیم.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نتیجه انتخابات 24 خرداد نیز گفت: منافع هیچ باند، حزب و فردی نمی‌تواند موازی منافع انقلاب باشد، اما برخی این مصلحت اقوی را ندیده می‌گیرند.
به گزارش خبرگزاری ها،هاشمی رفسنجانی همچنین، فضای امید و آرامش جامعه را ستود و افزود: ان‌شاءالله پس از ماه مبارک رمضان که بهترین فرصت برای سازندگی روحی فردی و اجتماعی است، با قلبی روشن و پرونده‌ای پاک در درگاه الهی و تجدید نفس سیاسی، کارها را با محوریت گشودن گره‌ها از مشکلات مردم آغاز می‌کنیم.

 


با توجه به گذشت شاکی و درخواست مجری معروف از دادگاه، مجازات این فرد به ۳۰ ضربه شلاق تخفیف پیدا کرد.
افتخاری رئیس دادگاه‌های کیفری استان تهران در گفت‌وگو با فارس درباره خبر کاهش میزان مجازات مجری معروف گفت: این خبر صحت دارد.
وی گفت: از آنجا که شاکی نسبت به مجازات فرد محکوم اعلام گذشت کرده بود درخواست تخفیف مجازات به شعبه مورد نظر ارجاع داده شد و شعبه نیز با تخفیف مجازات موافقت کرد.
رئیس دادگاه‌های کیفری استان تهران تصریح کرد: با توجه به این موضوع حکم 80 ضربه شلاق این فرد به 30 ضربه تقلیل پیدا کرده است.
همچنین یک منبع آگاه در دستگاه قضایی نیز عنوان کرده که پرونده این فرد برای اجرای حکم به شعبه سوم اجرای احکام دادسرای ارشاد ارسال شده است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10