(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 03 مرداد  1392 - شماره 20551

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
رهبر انقلاب در دیدار جمعی از شاعران و استادان زبان و ادب فارسی:
ایستادگی مقابل نظام سلطه باید در شعر بروز داشته باشد
چشم به راه سپیده
اخبار ادبی و هنری
پاسخ‌ روحانی به پیام تبریک سیدحسن نصرالله
نماینده ایران در جلسه شورای امنیت مطرح کرد
اقدام اتحادیه اروپا تاثیری بر محبوبیت حزب‌الله نخواهد گذاشت
نیویورک ریویو: واشنگتن فرصت تعامل با ایران را از دست ندهد
جشن میلاد امام حسن مجتبی(ع) در مشهد مقدس برگزار شد
دانش‌پژوهان المپیاد شیمی به رتبه هفتم جهان رسیدند
   


رهبر معظم انقلاب: وحدت عمومی به معنای گرد آمدن صاحبان سلیقه‌ها و روش‌های گوناگون بر گرد محور اسلام، خط امام و ولایت فقیه است.

 


حسینیه امام خمینی (ره) در شب میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام میزبان اهالی فرهنگ و هنر، استادان زبان و ادب فارسی و شعرای پیشکسوت و جوان کشور و جمعی از شعرای فارسی‌گوی افغانستان، تاجیکستان و هندوستان بود.
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار با اشاره به حرکت مستمر و رو به جلو و پیشرفتهای قابل توجه در شعر کشور خاطرنشان کردند: شعر یکی از برجسته ترین هنرهاست و هنرمندان شاعر مسئولیت سنگینی در قبال مسائل اصلی کشور و حرکت عظیم تاریخی و الهام بخش انقلاب اسلامی دارند که باید این هنر بسیار فاخر و کهنه نشدنی را در خدمت انجام این مسئولیتهای بزرگ قرار دهند.
حضرت آیت الله خامنه ای، «احساسات بشری»، «دلتنگی ها» و «اندیشه و حکمت" شاعر را سه فصل تشکیل دهنده شعر خواندند و افزودند: بیان احساسات شاعرانه و عاشقانه و همچنین بیان دلتنگی ها از آنچه در زندگی جاری وجود دارد، دو بخش از شعر است که به رسمیت شناخته می شود اما نباید با افراط در این دو بخش، حکمت و اندیشه در شعر نادیده گرفته شود.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به شعر برجستگان و بزرگان شعر و ادب فارسی نظیر سعدی و حافظ و صائب، گفتند: در سروده های این شاعران بزرگ بیان احساسات و دلتنگی ها وجود دارد اما «حکمت و اندیشه» نیز در سراسر اشعار آنان گسترده است و در واقع اندیشه حکیمانه است که شعر و شاعر را به قله می رساند.
ایشان تأکید کردند: گنجاندن معارف اسلامی، سبک زندگی اسلامی، اندیشه حکیمانه و مسائل لازم برای آموختن به انسانها نباید در شعر مورد غفلت قرار گیرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی شاعر را در مواجهه با مسائل جامعه دارای مسئولیت دانستند و افزودند: امروز حرکت عظیم تاریخی ملت ایران الهام بخش مجموعه های بزرگ بشری است و مسأله انقلاب اسلامی و ایستادگی در برابر نظام سلطه بین المللی و زورگویی های جهانی می بایست در شعر شاعران ظهور و بروز داشته باشد.
رهبر انقلاب جهاد هشت ساله در دوران دفاع مقدس، جهاد برای بنای جامعه اسلامی، جهاد در زمینه اصلاح سبک زندگی، جهاد استحکام بخشیدن به ساخت قدرت ملی و مسائلی از قبیل بیداری اسلامی و فلسطین را از دیگر موضوعات مهم خواندند که باید در شعر شاعران تجلی پیدا کند.
توصیه آخر حضرت آیت الله خامنه ای به جامعه شعر کشور توجه ویژه به شعر کودک و نوجوان بود.
ایشان شعر کودک را که متضمن مفاهیم حکمت اسلامی و سیاسی باشد، از موضوعات مهم و ضرورت‌های عرصه شعر خواندند و خاطرنشان کردند: در کنار پرورش استعدادهای جوان لازم است حکمت اسلامی و ایرانی در اشعار فارسی گنجانده شود.
قبل از بیانات رهبر انقلاب اسلامی، تعدادی از شعرا سروده های خود را با مضامین اخلاقی، دینی، آیینی، سیاسی، انقلابی و اجتماعی قرائت کردند.
در ابتدای این دیدار، شاعران در فضایی صمیمی با رهبر معظم انقلاب از نزدیک گفت وگو کردند.
حاضران همچنین، نماز جماعت مغرب و عشاء را به امامت حضرت آیت الله خامنه ای اقامه و روزه خود را همراه ایشان افطار کردند

 


Email: SEPIDEH@kayhannews.ir
تو را غایب نامیده‌اند، چون «ظاهر» نیستی، نه اینکه «حاضر» نباشی.
«غیبت» به معنای «حاضر نبودن»، تهمت ناروایی است که به تو زده‌اند و آنان که بر این پندارند، فرق میان «ظهور» و «حضور» را نمی‌دانند، آمدنت که در انتظار آنیم به معنای «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت که هر صبح و شام تو را می‌خوانند، ظهورت را از خدا می‌طلبند نه حضورت را. وقتی ظاهر می‌شوی، همه انگشت حیرت به دندان می‌گزند با تعجب می‌گویند که تو را پیش از این هم دیده‌اند. و راست می‌گویند، چرا که تو در میان مائی، زیرا امام مائی، جمعه که از راه می‌رسد، صاحبدلان «دل» از دست می‌دهند و قرار ازکف می‌نهند و قافله دل‌های بی‌قرار روی به قبله می‌کنند و آمدنت را به انتظار می‌نشینند...
و اینک ای قبله هر قافله و ای «شبروان را مشعله»، در آستانه آدینه‌ای دیگر با دلدادگان دیگری از خیل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه می‌کنیم.
امروز باشد یا فردا
اگر امروز باشد یا که فردا
سراپا گوش باشم یا تماشا
تو را خواهم بدست آورد آخر
میان شهر باشی یا که صحرا
به تو نسبت نخواهم داد غیبت
تو هر جایی تو هر جایی تو هر جا
تو عیسایی و ما لنگان و کوریم
دگرها سامری‌اند و تو موسا
گل گلدسته‌ها با بوی تو خوش
بخواند از تو ناقوس کلیسا
تو نور مطلقی ما ظلمت محض
تو دریایی و ما کفهای دریا
تو باغ دلفریبی ما گل یاس
تو یعنی حسن و، زشتی معنی ما
سواد دیدنت در چشم ما نیست
ندارد فرق ابجد یا الفبا
تو طاوس بهشتی، زاغ ماییم
تو یوسف ما ز اقوام زلیخا
غمت مانند گیسوی شب قدر
شب هجرت شب تاریک یلدا
سرم را زیر پایت می‌گذارم
اگر امروز باشد یا که فردا
رضا جعفری

صلوات
گر سبز شوی بهار را دریابی
شیرینی انتظار را دریابی
تعجیل فرج بخواه با هر صلوات
تا دولت وصل یار را دریابی
شفق
تلاوت روحانی
تقصیر ماست غیبت طولانی شما
بغض گلو گرفته پنهانی شما
بر شوره‌زار معصیتم گریه می‌کنی
جانم فدای دیده بارانی شما
پرونده‌ام برای شما دردسر شده
وضع بدم دلیل پریشانی شما
ای وای من! که قلب شما را شکسته‌ام
آقا چه شد تبسم رحمانی شما؟
ای یوسف مدینه مرا هم حلال کن
«عفو و گذشت» سنت کنعانی شما
آیا حقیقت است که اصلاً شبیه نیست
رفتار ما به رسم مسلمانی شما؟
صدها هزار نوح و سلیمان نشسته‌اند
در انتظار منسب دربانی شما
عشاق شهر یکسره تعریف می‌کنند
از لحن و صوت مکی قرآنی شما
نشنیده، یاد روضه گودال کرده‌ام
دل می‌برد تلاوت روحانی شما
این اشک روضه حال مرا خوب کرده است
رد خور نداشت نسخه درمانی شما
«یا فارس الحجاز» برایم دعا کنید
درمانده است شاعر ایرانی شما
وحید قاسمی

 


در مراسم افتتاح دفتر ادبیات فارسی‌زبانان
حوزه هنری عنوان شد
برخی به خاطر دفاع از زبان فارسی
در کشورهای دیگر شهید شده‌اند
در مراسم افتتاح دفتر ادبیات فارسی‌زبانان عنوان شد که برخی از دوستداران زبان فارسی به جرم دفاع از این زبان در کشورهای دیگر به شهادت رسیده‌اند.
مراسم افتتاح دفتر ادبیات فارسی‌زبانان حوزه هنری روز گذشته برگزار شد. محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری در این مراسم ضمن تشكر از علیرضا قزوه و جعفریان برای راه‌اندازی این دفتر گفت: باید برای گسترش زبان فارسی در منطقه و جهان كار شود.
او گفت: در 200، 300 سال اخیر بلایی بر سر زبان فارسی آمده كه مدام از گستره مخاطبان آن كاسته شده است. زبان فارسی در گذشته در منطقه اول بود، چرا كه زبان علم و فرهنگ بوده است. باید برای گسترش زبان فارسی كار شود، مخصوصا ملت‌هایی كه زبان فارسی در حال حاضر زبان اولشان است و به این زبان گویش می‌كنند. ما باید بیش از این‌ها با هم ارتباط داشته باشیم.
مومنی همچنین از راه‌اندازی مرکز ترجمه در حوزه هنری خبر داد و اظهار داشت: مركز ترجمه حوزه هنری پیش از این شروع به كار كرده بود، در دیداری كه روز 23 اردیبهشت خدمت رهبر معظم انقلاب داشتیم ایشان فرمودند كه باید مركز ترجمه در حوزه هنری ایجاد شود كه كارهایش در حال انجام شدن است و یكی از اولویت‌هایمان زبان اردو خواهد بود، مخاطبانی در زبان اردو داریم كه به مراتب به محتوای آثارمان نزدیك‌تر از كشورهای دیگر هستند.
رئیس حوزه هنری همچنین گفت: در كشورهای اطراف ما كسانی هستند كه به خاطر زبان فارسی شهید شده‌اند، در هرات یك مورد را سراغ دارم، 13 سال قبل و بعد از سرنگونی طالبان بازرگانی بود كه در دوران استبداد سیاه حكومت طالبان برای آموزش زبان فارسی تلاش می‌كرد تا بچه‌های افغان زبان فارسی را فراموش نكنند و بعدها شنیدم كه ایشان را ترور كردند.
وی افزود: كسانی كه متوجه اهمیت زبان فارسی هستند، حاضر می‌شوند برای آن جان بدهند و شهید شوند و امیدوارم كه اهالی ادبیات در این راه بیش از پیش تلاش كنند.
علیرضا قزوه مدیر مركز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری كه در مراسم افتتاح دفتر ادبیات فارسی زبانان در حوزه هنری سخن می‌گفت با اشاره به ضرورت افتتاح این دفتر اظهار كرد: با افتتاح این دفتر در زمینه ادبیات فارسی‌زبانان، كشورها به هم نزدیك‌تر می‌شوند و شعر، داستان و ادبیات كشورها به زبان‌های یكدیگر ترجمه می‌شود.
از سوی ناجا صورت گرفت
مخالفت با برگزاری مجمع عمومی اصناف غیرقانونی در خانه سینما
معاونت اجتماعی نیروی انتظامی با برگزاری مجمع عمومی اصناف غیرقانونی سینما در ساختمان شماره یک خانه سینما مخالفت کرد.
پس از تقاضای فرهاد توحیدی از اعضای هیئت مدیره منحله خانه سینما مبنی بر برگزاری مجمع عمومی اصناف غیرقانونی سینما در ساختمان اصلی خانه سینما، سردار سعید منتظرالمهدی معاون اجتماعی ناجا با این تقاضا مخالفت کرد. وی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به توحیدی نوشت: «ما نیز همچون شما علاقه‌مند فراهم شدن شرایط و بسترهای لازم برای گفت وگو، هم‌اندیشی، تبادل نظر و تصمیم‌گیری فرهیختگان مختلف قلمروهای متنوع هنری و فرهنگی، به ویژه دست‌اندرکاران دلسوز و خردمند سینما هستیم و در چارچوب وظایف و ماموریت‌های خویش از هیچ تلاش و کوششی برای صیانت از این قشر فرهنگساز و ارزشمند دریغ نخواهیم ورزید. لیکن، اینک در شرایط کنونی، و به منظور اجتناب از وقوع هر نوع اقدامی که ممکن است به شأن و منزلت اندیشمندان حوزه سینما آسیب برساند، صمیمانه از جنابعالی و سایر دوستان اندیشمندتان درخواست می‌کنیم تا مجمع را در مکانی غیر از خانه سینما برگزار فرمایید (مگر آن که وزیر محترم ارشاد به صورت مکتوب خواهان برگزاری مجمع در خانه سینما باشند).»
گفتنی است، هیئت مدیره غیرقانونی خانه منحله سینما قصد دارند مجمعی را در روز ششم مرداد برگزار کنند. به دلیل عدم ثبت قانونی اصناف تحت سیطره این هیئت و همچنین منحله بودن هیئت مدیره، مجمع مذکور فاقد مشروعیت قانونی است.
یورش دوباره فیلم‌های ضدایرانی
به جشنواره‌های غربی
جشنواره فیلم تورنتو پنجم سپتامبر با نمایش فیلم ضد ایرانی «رکن پنجم» افتتاح خواهد شد.
این فیلم به کارگردانی «بیل کوندون» محصول کمپانی صهیونیستی «دریم ورکس» است. به گفته «جولیان آسانژ»، مؤسس سایت «ویکی‌لیکس»، فیلم «رکن پنجم» دروغ‌پردازی جدید هالیوود علیه ایران و برنامه‌های هسته‌ای این کشور است. پروژه سینمایی «ستون پنجم» اسفند گذشته در برلین کلید خورد.
براساس گزارش فارس، «جولیان آسانژ» چندی پیش مدعی شد که یک نسخه از فیلمنامه این فیلم هالیوودی را در دست دارد و اذعان داشت: «ستون پنجم» یک فیلم تبلیغاتی یک‌جانبه و شدید علیه وب‌سایت ویکی‌لیکس است. ولی فقط حمله علیه ما نیست، بلکه حمله‌ای آگاهانه علیه ایران نیز هست و به تبلیغات جنگ‌افروزانه علیه ایران دامن می‌زند.
وی افزود: صحنه اول این فیلم مرکزی نظامی در ایران را در حالی نشان می‌دهد که ایرانی‌ها در حال کار برای ساختن بمب هسته‌ای هستند.
گفتنی است، علاوه بر «رکن پنجم» فیلم دیگری با نام «گلاب» نیز با مضمونی ضدایرانی در هالیوود در حال ساخت است. پیش‌بینی می‌شود که این دو فیلم اکثر جوایز دوره آینده مراسم اسکار آمریکا را به خود اختصاص دهند.
سال گذشته نیز فیلم ضدایرانی «آرگو» در جشنواره‌های صهیونیستی و غربی تجلیل شد و در نهایت نیز جایزه بهترین فیلم اسکار را دریافت نمود. حضور فیلم ضدایرانی «رکن پنجم» در جشنواره تورنتو را نیز باید آغاز دوباره یورش فیلم‌هایی علیه ملت ایران در جشنواره‌های غربی دانست.
اعتراض هنرمند هندی به آپارتاید اسرائیل
هنرمند سینمای هند در اعتراض به آپارتاید اسرائیل دعوت جشنواره حیفا را نپذیرفت.
به گزارش منابع خبری، «میرا نایر» بانوی کارگردان هندی از سوی جشنواره صهیونیستی حیفا به عنوان مهمان افتخاری دعوت شده بود. اما این فیلم‌ساز در واکنش به دعوتنامه آن‌ها در صفحه اینترنتی‌اش نامه‌ای را در اعتراض به اشغالگری و حاکمیت آپارتاید (نژادپرستی) در فلسطین اشغالی نوشت.
میرا نایر همچنین به وسیله این نامه، حمایت خود از جنبش‌های«فلسطین برای بایکوت فرهنگی و آکادمی اسرائیل» (PACBI) و «تحریم‌ها، سرمایه‌گذاری منفی و بایکوت گسترده» (BDS) را اعلام کرد.

 


دکتر روحانی در پاسخ به پیام تبریک دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: مجاهدت‌های جنابعالی و مجاهدان حزب‌الله نویدبخش پیروزی قاطع ملت‌های مقاوم لبنان و فلسطین بر رژيم صهیونیستی است.
حسن روحانی رئيس‌جمهور منتخب در پاسخ به پیام تبریک سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان ضمن آرزوی عزت و سربلندی برای مجاهدان حزب‌الله و ملت مقاوم لبنان، خطاب به سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان اظهار داشت: بدون شک مجاهدت‌های جنابعالی و مجاهدان سرافراز حزب‌الله در صحنه مقاومت، نویدبخش پیروزی قاطع ملت‌های مقاوم لبنان و فلسطین بر رژیم صهیونیستی می‌باشد که همواره مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران بوده است.
رئیس‌جمهور منتخب همچنین در پیام خود که توسط غضنفر رکن‌آبادی سفیر جمهوری اسلامی ایران تسلیم دبیرکل حزب‌الله لبنان شد، به حماسه سیاسی بیست و چهارم خرداد اشاره کرد و اظهار داشت: شگفت‌آفرینی در حماسه بیست و چهارم خرداد ماه پاسخ مناسبی به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و حاصل تلاش‌های ملت بزرگ و مقاوم ایران بود که همواره در صحنه‌های مختلف سیاسی انسجام و یکپارچگی خود را به منصه ظهور رسانده و با تلاش و جدیت وصف‌ناپذیر راه پرفراز و نشیب خود را برای رسیدن به قله‌های عزت و عظمت می‌پیماید.
همچنین روحانی در پیامی در پاسخ به پیام تبریک ویکتور یانوکوویچ رئیس‌جمهور اوکراین عنوان کرد: پیام تبریک جنابعالی به مناسبت انتخاب اینجانب به عنوان رئيس‌جمهوری اسلامی ایران را با مسرت و امتنان دریافت کردم. ضمن استقبال از گسترش روابط دو کشور ایران و اوکراین اطمینان کامل دارم که در سال‌های آتی مناسبات فیمابین در کلیه زمینه‌ها و براساس احترام و منافع متقابل بیش از پیش تحکیم خواهد یافت.
روحانی در پایان برای رئیس‌جمهور اوکراین سلامتی و توفیق و برای ملت اوکراین سعادت آرزو کرد.

 


سفیر و معاون نماینده دائم ایران در سازمان ملل درباره قرار دادن شاخه نظامی حزب‌الله در فهرست گروه‌های تروریستی توسط اتحادیه اروپا تاکید کرد: این اقدام تاثیری بر محبوبیت حزب‌الله نخواهد گذاشت.
غلامحسین دهقانی سفیر و معاون نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک، در جلسه شورای امنیت این سازمان که برای بررسی شرایط در خاورمیانه تشکیل شده بود، اظهار داشت: در حالی که متهم ردیف اول اقدامات تروریستی در منطقه و جهان یعنی رژیم صهیونیستی از مصونیت در پاسخگویی برخوردار است، اتحادیه اروپا سمبل مقاومت در برابر تجاوز یعنی شاخه نظامی حزب‌الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار می‌دهد.
وی تاکید کرد: البته این اقدام تاثیری بر ویژگی‌های مردمی و محبوبیت حزب‌الله نخواهد گذاشت چون حزب‌الله بخشی از ساختار اجتماعی و سیاسی لبنان بوده و به عنوان یک نیروی مشروع در مقاومت علیه تجاوزات رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود، اما این امر شرایط را در خاورمیانه پیچیده‌تر خواهد کرد و از این رو اتحادیه اروپا با عمل به مسئولیت‌های خود در قبال شرایط منطقه در این تصمیم خود تجدیدنظر کند.
سفیر و معاون نماینده دائم کشورمان افزود:ماهیت برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است و با تعهدات بین‌المللی کشورمان در تطابق کامل می‌باشد. جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه عضو ان‌پی‌تی است، عضو کلیه ترتیبات بین‌المللی منع استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی نیز می‌باشد و به همه تعهدات ناشی از این مقررات پایبند است، در حالی که رژیم صهیونیستی به هیچ یک از مقررات و ترتیبات در مورد سلاح‌های کشتار جمعی پایبند نبوده و این امر بر همگان روشن است. در همین چارچوب جمهوری اسلامی ایران از ایده خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای قویا حمایت می‌کند.
غلامحسین دهقانی در ادامه نگرانی جنبش عدم تعهد از اقدامات غیرقانونی رژیم اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی از جمله شهرک‌سازی‌های گسترده این رژیم و استفاده افراطی از زور علیه شهروندان فلسطینی را به اطلاع اعضای شورای امنیت رساند و افزود: رژیم اسرائیل با این اقدامات غیرقانونی خود نشان داد تمایلی برای احترام به حقوق بین‌الملل نداشته و این روند چشم‌انداز رسیدن به یک صلح عادلانه، بادوام و جامع در خاورمیانه را تضعیف کرده و صلح و امنیت بین‌المللی را در معرض خطر قرار خواهد داد.

 


نیویورک ریویو در مقاله‌ای به سیاستمداران آمریکایی توصیه کرد فرصت تعامل با ایران را از دست ندهند چرا که چنین فرصتی بعید است دیگر تکرار شود.
نشریه اینترنتی نیویورک ریویو در مقاله‌ای با عنوان «یک رویکرد جدید در قبال ایران» می‌نویسد؛ با توجه به سه دهه بی‌‌اعتمادی متقابل بین ایران و آمریکا، این رابطه به سرعت ترمیم نمی‌شود با این وجود، دست‌کم دو فاکتور وجود دارد که امکان تغییر نگرش و رفتار دو کشور را ایجاد می‌کند: انتخابات اخیر ایران و شرایط متغیر خاورمیانه.
انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور ایران می‌تواند گشایشی در روابط ایران و آمریکا ایجاد کند. رئیس‌جمهور منتخب ایران یک فرد آگاه ومطلع و مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای است. بیش از هفتاد درصد واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند و بیش از پنجاه درصد آنها به روحانی رای دادند.
آنهایی که خواستار تعامل با ایران هستند، با احتیاط ابراز خوش‌بینی می‌کنند.
بعد از انتخابات، روحانی از آمریکا خواست از مداخله در امور داخلی ایران دست بردارد و اقدامات ظالمانه خود را متوقف کند.
فاکتور دوم، تحولات خاورمیانه است که با تحولات تونس شروع شد و با درگیری‌های شدید در سوریه ادامه یافته است.
تحولات چندگانه منطقه‌ای، لزوم قرار گرفتن رابطه دو کشور در یک مسیر جدید را نشان می‌دهد.
فورا دست به کار شوید
این نشریه آمریکایی در ادامه می‌نویسد؛ دولت اوباما با دیپلماسی محکم و ابتکاری می‌تواند هنوز امید به تغییر در مسیر رابطه ایران و آمریکا داشته باشد، به یک توافق‌ موقت هسته‌ای با ایران برسد و احتمالا باب مذاکره بیشتر درباره مسائل دوجانبه منطقه‌ای را بگشاید.
آمریکا باید مستقیما با رئیس‌جمهور جدید ایران وارد مذاکره شود. آمریکا باید فورا و حتی قبل از مراسم تحلیف روحانی (سوم اوت) چنین حرکتی انجام دهد.
رویکردی که در این مقاله ارائه می‌شود، منعکس‌کننده این واقعیت‌هاست و بر آموخته‌ها و درس‌های نشست‌ها و جلسات گذشته از جمله نشست بهار گذشته در آلماتی قزاقستان استوار است. امکان شناسایی عناصر کلیدی اولین قدم واقع‌بینانه برای حل و فصل مناقشه هسته‌ای وجود دارد. آمریکا و شرکای مذاکره‌کننده‌اش برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را بپذیرند (از جمله سطحی از غنی‌سازی) و بخشی از تحریم‌ها را (از جمله تجارت فلزات گرانبها، محدودیت‌های واردات نفت اروپا و محدودیت‌‌های بانکی) لغو کنند. آمریکا در پاسخ به پیشرفت بیشتر، با فرآیند لغو گام به گام کلیه تحریم‌های سازمان ملل موافقت می‌کند. این توافق اولیه یک دوره آزمایشی به وجود می‌آورد که در آن هر دو طرف باید به معامله موقت پایبند بمانند.
لزوم اقدامات عملی
این مقاله در ادامه بر لزوم انجام اقدامات عملی تاکید کرده و ادامه می‌دهد؛ رسیدن به چنین توافقی مستلزم این است که کاخ سفید از همین الان مقدمه‌چینی کند. ترتیب اقدامات به شرح زیر است. هرکدام از این قدم‌ها به لحاظ سیاسی سخت و دشوار خواهد بود و به سبب نگرانی‌‌های متقابل و سیاست داخلی در هر دو کشور پیچیده خواهد بود:
- پیام تبریک اوباما به رئیس‌جمهور جدید ایران وقتی در ماه اوت ریاست جمهوری را تحویل می‌گیرد. این پیام تبریک باید فقط با ابراز امیدواری برای پیشرفت ملت ایران همراه باشد و در آن به مسائل خاص یا پیشنهادات اشاره نشود.
- دولت آمریکا از کانال کشورهای دوست پیغام دهد که آماده گفت‌وگو بین اوباما و روحانی حتی در زمان نشست مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر است. چنین جلسه‌ای می‌تواند یک مکالمه جانبی یا حتی یک احوال‌پرسی ساده در زمان نشست مجمع عمومی باشد، و شاید دیدار بین وزیران خارجه زمینه این ملاقات را فراهم کند.
ـ برای رسیدن به توافق آزمایشی که در بالا به آن اشاره شد،‌ تلاش‌های جدید صورت بگیرد.
- شروع بحث‌های منظم و دوجانبه با ایران یک قدم مهم و موازی است.
فرصت نهایی
به گزارش باشگاه خبرنگاران، نیویورک ریویو در پایان مقاله خود، شرایط فعلی را به نوعی فرصت نهایی می‌خواند و می‌نویسد؛ اگر آمریکا قرار است با ایران درباره برنامه هسته‌ای‌اش به توافق برسد، واشنگتن باید رویکردهای جدیدی در تفکر خود نسبت به ایران اتخاذ کند. دولت باید این گفته اف‌کندی را به یاد داشته باشد که آمریکایی ها نباید دیدگاهی مخدوش از طرف مقابل داشته باشند، نباید درگیری و جنگ را اجتناب‌ناپذیر بدانند، نباید سازش را غیرممکن بدانند و ارتباط را چیزی بیش از تبادل تهدید ببینند.
هنوز فرصت برای دیپلماسی وجود دارد اما هر چقدر مذاکرات واقعی بیشتر به تاخیر افتد، خطر جنگ در فضای آشوب‌زده خاورمیانه بیشتر می‌شود. تاخیر و تعلل به از بین رفتن اعتماد و سوءتفاهم منجر می‌شود و نتیجه قابل قبول به راحتی حاصل نمی‌شود.
فرصت‌هایی که در این مقاله شرح داده شد، بعید است بار دیگر تکرار شوند.
از سوی دیگر؛ سناتور «لیندسی گراهام» مدعی شد اگر روابط ایران و آمریکا تا پایان تابستان بهبود نیابد، از کنگره درخواست مجوز برای جنگ با ایران خواهد کرد.
کارشناسان سیاسی آمریکا نیز این موضع را جدی نگرفته و حربه‌ای برای رای‌آوری توسط این سناتور جمهوری‌‌خواه عنوان کردند.
همچنین یک ژنرال بازنشسته نیروی دریایی آمریکا با تاکید بر اینکه اقدام نظامی صرفا منجر به تاخیر در پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران می‌شود اعلام کرد دیپلماسی تنها راه حل بلندمدت حل و فصل این پرونده است.
جیمز ماتیس ژنرال بازنشسته نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد: «فکر نمی‌کنم کسی بتواند برنامه‌ای را که در کل کشور ایران و در عمق و روی زمین گسترده شده است نابود کند».

 


جشن میلاد امام حسن مجتبی(ع) در حرم مطهر رضوی برگزار شد و همزمان در سطح شهر مشهد 20 هزار قرص نان صلواتی توزیع شد.
به گزارش ایرنا، در این مراسم ویژه برنامه مولودی‌خوانی، سخنرانی و مدیحه‌سرایی ذاکران اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) برای عموم زائران و مجاورانی که برای عرض تبریک به پیشگاه حضرت امام رضا(ع) به حرم مطهر رضوی مشرف شده‌اند، پس از نماز مغرب و عشا و ضیافت افطاری در صحن جامع رضوی برگزار شد.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور در این آیین به بیان زندگی پرفراز و نشیب و ابعاد شخصیتی حضرت امام حسن(ع) پرداخت.
حجت‌الاسلام محسن قرائتی گفت: حضرت امام حسن(ع) از آغاز بیعت مردم با حضرت علی(ع) تا لحظه شهادت آن حضرت نزدیکترین یار و قوی‌ترین بازوی پدر به شمار می‌رفت و در جریان بیعت و سه جنگ نهروان، جمل و صفین حضور جدی در کنار امیرمومنان داشت.
به گزارش خبرنگار مهر، در شب میلاد سفره‌های افطار در مشهد به برکت خدا رنگین شد و شهروندان، نان شب میلاد را به بهای صلواتی گرفتند و در سطح شهر نیز 20 هزار قرص نان در میان زائران و مجاوران توزیع شد.
حاج مهدی هنرکار از خیران نیک‌اندیش مشهدی و متولی مجمع که هر سال به شیوه کریمان پدری نان‌آور می‌شود برای سفره‌های خالی شهر افزود: از سال 78 به پیروی از مولایم امام حسن مجتبی(ع) با گروه خیرین در مجمع امام حسن مجتبی(ع) با هشت نانوایی کارمان را شروع کردیم.
خیر نیک‌اندیش پایتخت معنوی ایران گفت: خوشبختانه سال گذشته 69 نانوایی و امسال با همت دوستان خیر در مجمع توانستیم 132 نانوایی را پوشش دهیم و نان را به سفره‌های افطاری مردم اکرام کنیم.
وی افزود: این برنامه سالانه در مشهد اجرا می‌شود اما این مجمع در طول سال نیز نان سفره خانواده‌های بی‌بضاعت را تامین می‌کند.

 


تیم المپیاد شیمی ایران در چهل‌وپنجمین دوره المپیاد جهانی دانش‌آموزی شیمی در بین 77 کشور جهان موفق به کسب رتبه هفتم شدند.
بهزاد صولتیان، مدیر روابط‌عمومی و بین‌الملل باشگاه دانش‌پژوهان جوان با اعلام این مطلب گفت: تمامی اعضای تیم المپیاد شیمی جمهوری اسلامی ایران شامل مهدی یارامانی تهرانی و آریا امین الرعایا از شهر تهران، هیربد حیدری از استان همدان و اشکان خاوران از استان فارس در این رقابتها موفق به کسب نشان نقره شدند.
وی خاطرنشان کرد: چهل‌وپنجمین دوره المپیاد جهانی دانش‌آموزی شیمی طی روزهای بیست‌وچهارم تیرماه تا دوم مردادماه جاری به میزبانی شهر مسکو روسیه برگزار شد که درپایان این رقابت علمی تیم‌های چین، کره و تایوان به ترتیب حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند.
تیم المپیاد دانش‌آموزی شیمی ایران سال گذشته با کسب یک نشان طلا و سه نشان برنز در جایگاه هشتم ایستاده بود.
ثبت‌نام کارشناسی بدون آزمون دانشگاه آزاد از شنبه
ثبت‌نام کارشناسی پیوسته بدون آزمون دانشگاه آزاد اسلامی از روز شنبه پنجم مرداد آغاز می‌شود.
به گزارش واحد مرکزی خبر، ناصر اقبالی با اعلام این خبر افزود: داوطلبان برای ثبت‌نام باید به پایگاه اطلاع‌رسانی این مرکز به نشانی www.azmoon.org مراجعه و ثبت‌نام کنند.
وی گفت: همچنین ثبت‌نام از داوطلبان دوره‌های کاردانی پیوسته و ناپیوسته دانشگاه آزاد اسلامی نیز از شنبه 5 مرداد آغاز می‌شود.
اقبالی افزود: ثبت‌نام این داوطلبان نیز از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی یاد شده انجام می‌شود.
وی گفت: دفترچه راهنمای ثبت‌نام در دوره‌های یاد شده در پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز آزمون دانشگاه آزاد درج شده است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10