درباره پیام مجلس (یادداشت روز) |
|
کیهان و خوانندگان |
|
خیلی چسبید! (گفت و شنود) |
|
واکنش نمایندگان و فعالان سیاسی به انتصابهای اخیر پیام مجلس
مقابله با فتنهگران است |
|
ظریف در پاسخ به اشتون اعلام آمادگی ایران برای مذاکره هدفمند
با 1+5 |
|
این دهنکجی پاداش اعتماد مجلس است؟! (خبر ویژه) |
|
حجاریان و روایت سیاستی که از ایران محور شرارت ساخت (خبر ویژه) |
|
فریدمن: اولویت آمریکا جلوگیری از پیشروی ایران در خاورمیانه است
(خبر ویژه) |
|
باید مذاکره با ایران از تهدید آغاز و به امتیازگیری ختم شود! (خبر
ویژه) |
|
عارف رئیس مرکز استراتژیک میشود؟ (خبر ویژه) |
|
|
|
|
سرانجام با رأی اعتماد نمایندگان مردم، وزرای دولت یازدهم بر مسند وزارت نشستند
تا گام مهم دیگری برای تشکیل دولت یازدهم برداشته شود. رأی اعتماد به 15 وزیر از 18
وزیر کابینه از جهات مختلفی مورد ارزیابی تحلیلگران داخلی و خارجی قرار گرفت.
بسیاری آن را نشان از همراهی و همکاری مجلس و دولت دانستند، برخی از آن به عنوان
پایان مخاصمات جناحی و شروع فصل جدیدی از همکاریها برای پیشبرد اهداف انقلاب تعبیر
کردند، برخی امیدهایشان را با این رأی اعتماد بر باد رفته دیدند و از تشکیل یک دولت
افراطی مأیوس شدند و عدهای دیگر آن را علامت همراهی اولیه مجلس با دولت حسب نظر
رهبر معظم انقلاب و نظارت ثانویه بر عملکرد وزرا دانستند. تحلیلهای دیگری هم وجود
دارد که بیان تک تک آنها هدف این نوشتار نیست. اما از منظر دیگری هم میتوان این
رویداد مهم و سرنوشتساز را مورد ارزیابی قرار داد. نگاهی که کمتر مورد ارزیابی و
توجه قرار گرفته است. این تحلیل با استناد به سخنان نمایندگان و وزرای محترم و چند
فراز از فرمایشات رهبر معظم انقلاب شکل میگیرد. چند روزی از انتخابات پرشور سال
88 گذشته بود و عدهای با اسم رمز تقلب، فتنهای بزرگ را در کشور رقم زده بودند.
آنها که دل در گرو انقلاب و نظام داشتند، منتظر بودند تا کلام مسیحایی رهبر انقلاب
بر آتش فتنه آبی بریزد و خاموشش کند. در نقطه مقابل هم عدهای همه توان خود را به
کار بسته بودند تا سخن ایشان «فصلالخطاب» نشود و فتنه زنده بماند! در این زمان و
در اوج فتنه، رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه مورخ30/6/88 از «جذب حداکثری و دفع
حداقلی» سخن گفتند و بسیاری از کسانی که فریب سران فتنه را خورده بودند راه خود را
از فتنهگران جدا کردند. اما عدهای بر آتش فتنه دمیدند و با سوءاستفاده از صبوری
ایشان و مردم که به نگاه حضرتش چشم دوخته بودند، از سویی بر فتنهگری خود افزودند و
از دیگر سو هر نقد دلسوزانه و منصفانهای علیه خود را خلاف تدبیر جذب حداکثری و دفع
حداقلی میدانستند! به دروغ خود را بیشمار خواندند و به بهانه تقلب کشور را به
آشوب کشاندند. در مقابل و با ملاحظه آن همه نانجیبی و خیانت، عدهای از سیاست جذب
حداکثری و دفع حداقلی شگفتزده و حتی دلخور بودند! اما رهبر انقلاب باز هم
در23/9/88 همه را به صبوری دعوت کرد و بر همان سیاست پیشین تاکید کرد: « من گفتم
در نماز جمعه؛ اعتماد من به جذب حداکثری و دفع حداقلی است اما بعضی انگار خودشان
اصرار دارند بر اینکه از نظام فاصله بگیرند یک اختلاف درون خانوادگی را، درون نظام
را- که مبارزات انتخاباتی بود- یک عدهای تبدیل کردند به مبارزه با نظام. البته
اینها اقلیتند، کوچکند. در مقابل عظمت مردم ایران صفرند، لکن به نام اینها شعار
میدهند... تبلیغ باید بتواند این حقایق را برای مردم و برای خود آنها روشن بکند که
بفهمند دارند خطا میکنند.» این سیاستی بود که رفته رفته فتنهگران را خلع سلاح
میکرد و پرده از تزویر و دروغشان میافکند. هشت ماه گذشت. 9 دی، خیابانها را از
آلودگی فتنه شست و طراوت وحدت و همدلی را به کشور بازگرداند. فتنهگران به فضای
مجازی و برخی روزنامهها خزیدند و باز هم لاف وگزاف سر هم میکردند! اما ماجرا تمام
نشده بود. رهبر انقلاب پس از آن ماجراها، برای آنکه راه گم نشود، در اغلب
سخنرانیهایشان به تشریح و تبیین ماجرای فتنه پرداخته و زوایای پنهان آن را با مردم
در میان گذاشتند. همه اینها در راستای یک هدف بود؛ «جذب حداکثری و دفع حداقلی».
نگاهی به حوادث خونبار و جانسوز این روزهای مصر، از یک سو شدت توطئهای که در سال
88 برایمان رقم زده بودند را آشکار میسازد و از دیگر سو، عمق تیزبینی و هوشیاری
رهبر معظم انقلاب در ایجاد دوباره همدلی و وفاق بین آحاد مردم و نقش و اهمیت
سرنوشتساز و حیاتآفرین رهبری و برخورداری ایران اسلامی از این موهبت الهی را نشان
میدهد. دشمنان آرزو داشتند که ما درگیر جنگ داخلی خونبار و پایانناپذیری شویم،
همه تلاش خود را هم به کار گرفتند و عوامل خود را به میدان فرستاندند، اما مدد الهی
آنها را ناکام گذاشت. آحاد ملت از فتنهگران متنفر شدند و در عرصههای مختلف همراهی
وهمدلیشان با نظام و انقلاب را نشان دادند. فتنهگران زخم خورده که تودهنی محکمی
از ملت خورده بودند، دست از خباثت و نانجیبی خود برنمیداشتند و هر از گاهی در
رسانههای خود بر همان طبل نفاق و خیانت میکوبیدند وباز هم نظام را به تقلب در
انتخابات 88 متهم میکردند! با اینکه حضور چشمگیر مردم با سلایق گوناگون در
انتخابات ریاستجمهوری یازدهم، نشان از اعتماد آنها به نظام داشت اما آنها باز هم
سعی کردند نتیجه انتخابات را به نفع خود مصادره کنند! و اما، بعد از پیروزی
دکتر روحانی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری با اینکه سخنان رئیسجمهور محترم مبنی
بر پرهیز از افراط و رویکرد اعتدالی دولت مُهر بطلانی بر این توهم بود اما باز هم
به فراخور بیماری دلشان که همانا نپذیرفتن حقیقت است، به توهم فتح کابینه و گسیل
کردن فتنهگران در کابینه یازدهم دلخوش کردند و در رسانههایشان این وزیر پیشنهادی
را اصلاحطلب و آن یکی را از معترضین سال 88 معرفی کردند، برای هر یک مضمونی بر این
روش کوک کردند تا به زعم خود هر که وزیر بشود، از اردوگاه آنان باشد! اما سخنان
وزرای معرفی شده و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی این توهم را باطل کرد و سنگ
قبر فتنه و اصلاحات را بر گور تاریک آن محکم کرد. کسی خود را اصلاحطلب معرفی نکرد
برعکس همه خود را سرباز نظام معرفی کردند. همه بیاستثناء از فتنه و حوادث پس از
انتخابات سال 88 تبری جستند، همه خود را سرباز نظام و مطیع امر رهبر معظم انقلاب
معرفی کردند. همه خط قرمز خود را منویات و توصیههای ایشان اعلام کردند و در
بالاترین سطح رئیسجمهور محترم، خط قرمز کابینه و شرط اصلی خود برای انتخاب وزرا را
اطاعت محض از رهبر انقلاب اعلام کرد. همین سخنان و مواضع، رأی اعتماد مجلس به
کابینه و خشنودی مردم را در پی داشت. کابینه شکل گرفت و فصل خدمتگزاری آغاز
شد.آنقدر این همدلی وزرا با نظام و اعلام تبعیت محض از مقام عظمای ولایت برای
دشمنان و دروغزنان سخت بود که نتوانستند خشم خود را پنهان کنند و با بدترین زبانها
به نمایندگان مردم و وزرای منتخب حمله کردند و حتی برخی کودکان جویای نام و شهرت،
وزرا را به تمرد وخیانت در مجلس و بیان حرف دلشان! تحریک و دعوت کردند! اکنون بار
دیگر به خرداد سال 88 برگردیم. به آن روز که رهبر معظم انقلاب در دانشگاه تهران،
خطبه میخواند. «... اصول انقلاب امور سلیقهای نیست که هر که از یک گوشهای
دربیاید، سنگ اصول را به سینه بزند؛ بعد که سراغ این اصول میرویم، میبینیم بیگانه
از انقلاب است. اصول انقلاب، اسلام است؛ قانون اساسی است؛ رهنمودهای امام است؛
وصیتنامه امام است؛ سیاستهای کلی نظام است که در قانون اساسی معین شده است که این
سیاستهای کلی بایست تدوین بشود. در این چارچوب، اختلافنظر، اختلاف ممشا، اختلاف
سلیقه عیب نیست، که حسن است؛ مضر نیست، که مفید و نافع است. این یک مطلب است که در
میدان معارضات این چنینی، نظام با هیچ کس برخورد نمیکند. آنجائی که افراد در
چارچوب اصول رفتار کنند، دنبال خشونت نروند، درصدد بر هم زدن امنیت جامعه نباشند،
آسایش جامعه را نخواهند به هم بزنند- از این کارهای خلافی که انجام میگیرد؛
دروغپراکنی و شایعه- نظام هیچگونه مسئلهای ندارد... بنای نظام در اینجا، جذب
حداکثری و دفع حداقلی است، این، روش نظام است؛ این را همه توجه بکنند. آن کسانی هم
که نظر مخالف دارند، نظرات مخالف با نظرات رسمی دارند، در این چارچوب میتوانند
خودشان را مقایسه کنند. اگر کسی با مبانی نظام معارضه کند، با امنیت مردم مخالفت
کند، نظام مجبور است در مقابل او بایستد». آیا نظام اسلامی موفق به جذب حداکثری
نشد؟ آیا فتنهگران به مصداق کلام خداوند تبارک و تعالی، همچون کف روی آب از بین
نرفتند؟ و آیا تدبیر رهبر انقلاب در اداره امور پاسخ مناسب و درخوری نداد؟ اکنون
آنها که آرزوی جنگ داخلی ایران را داشتند وچهار سال قبل مصر امروز را برای ما طراحی
کرده بودند کجایند و ملت سرافراز ایران کجا؟ مردم و نمایندگانشان در مجلس شورای
اسلامی نشان دادند که فتنه و فتنهگر هیچ جایی در دلشان ندارند و وزرای دولت یازدهم
هم به صراحت از نوکران و سرسپردگان اعلام برائت کردند. آیا این جز یک پیروزی بزرگ
برای نظام و انقلاب و مرگ فتنهگران و آن طیف از اصلاحطلبان که با آنان مرزبندی
نکردهاند، مفهوم دیگری دارد؟ بدیهی است که پرهیز از بهکارگیری اصحاب فتنه در
مسئولیتهایی که نیاز به تایید مجلس ندارد، برای حفظ و ادامه این روند ضروری است.
حسین شمسیان
|
|
|
33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر 33916546 تمام ساعات شبانهروز سامانه
پیام کوتاه 30002323 * ایام سالگرد ورود ظفرمندانه آزادگان عزیز به میهن اسلامی
را تبریک عرض میکنم. آزاده جانباز اسماعیل شمس * مرسی به استکبار غرب اعتماد
کرد و به خاطر رضایت آنها از حق مسلم انقلابیون صرفنظر کرد و اولین سفر خارجی خود
را کشور مزدور اعظم صهیونیستها عربستان انتخاب کرد که امروز همان مزدوران به
کودتاچیان اولین تبریک را گفتند و مردم مظلوم و مسلمان مصر که به دست جنایتکاران
استکبار که با دست خالی مطالبه به حق خود را دارند به خاک و خون کشیده میشوند و
آنها را تروریست میدانند. گروههای سیاسی و احزاب داخل توجه نمایند که به شیطان
اعتماد کردن خطاست. انشاءالله که در نهایت ملت مظلوم مصر پیروز میدان خواهند بود.
گلمحمد نورانی از مهدیشهر * ستون فقرات سیاست آمریکا در کشورهای مسلمان تهدید،
تطمیع و فشار و ایجاد تفرقه و جنگ داخلی است و همه تحولات را با آن شاخص
اندازهگیری میکند و هیچ سیاست دیگری ندارد. یک شهروند * در مورد مذاکرات
1+5 باید بگویم اگر این مذاکرات به صورت مستقیم از رسانهها پخش شود همه میفهمند
که آنها افزونطلب هستند و در مورد مذاکرات با آمریکا هم باید بگویم اگر قرار
مذاکره باشد به هیچ وجه تن به مذاکره خصوصی ندهیم و چیزی را از ملت پنهان نکنیم؛
سرنوشت مذاکره پشت درهای بسته مشابه سرنوشت مردم فلسطین است. حاجینژاد - زاهدان
* سؤال ملت ایران از گروه 1+5 این است که پافشاری بیش از حد آمریکا و رژیم
صهیونیستی بر توهم ساخت سلاح هستهای توسط ایران آیا نشانه این نیست که آنها
کاسهای زیر نیمکاسه دارند. سلجوقی * هدف آمریکا از اعزام «رابرت فورد»
کارشناس کشتارجمعی به عنوان سفیر به مصر کنترل، مدیریت، رهبری و هدایت حرکتهای
مردمی به سمت جنگ داخلی است. عنایتالله ربانی * رئیسجمهور محترم در انتهای
4 روز بحث و تبادلنظر میان موافقان و مخالفان هیئت دولت کهریزک را با فتنه مقایسه
کرد و اعلام داشت عدهای اردوکشی خیابانی کردند و عدهای کهریزک درست کردند این
مقایسه رئیسجمهور دقیق نبود. فتنه کجا و کهریزک کجا، یک کشور و نظام اسلامی کجا و
یک زندان کوچکی چون کهریزک و رفتارهای غلط و خودسرانه چند مامور کجا واقعا متاسفم
از این مقایسه . بیگزاده * از رئیسجمهور انتظار میرود فردی را به امور
بنیاد شهید و ایثارگران انتخاب نماید که خود از خانواده بزرگ ایثارگران و اهل درد و
دردکشیده باشد و از مدیریت و تقوای الهی نیز برخوردار باشد. 5608---0912 * به
آقای روحانی رئیسجمهور محترم که دولت وی با تائید اکثر وزراء توسط مجلس کار خود را
شروع کرده عرض میکنم روزی هم خواهد رسید که باید دولت را تحویل دیگری بدهد.
امیدوارم طوری نشود که امید مردم به ناامیدی تبدیل گردد. برای جلوگیری از این خطر
راه این است که در عمل از فتنهگران دوری کند و پیروی از ولیفقیه داشته باشد.
فخرالساعه جانباز شیمیایی انقلاب * امیدواریم این وزرایی که از مجلس رای اعتماد
گرفتند، جزو افراد صالح باشند و هم و غم خود را حل مشکلات معیشتی مردم قرار دهند و
دنبالهروی از این حزب و آن حزب و جریانات را کنار بگذارند. 3287---0912 *
دکتر روحانی اکثریت اعضای کابینهاش به هر شکل ممکن رای اعتماد مجلس را به خود جلب
کردند و آنچه در این چند روز مشهود بود آن است که همگان سعی در تطهیر خود از فتنه
و سران و خطمشی آن کردند. ملت ایران مهر تائید مجلس را تا زمانی تائید میکند که
رهروی خط رهبری و تائید رهبر معظم انقلاب را در پی داشته باشد و خدا را شاکریم که
یک بار دیگر با شفافسازی هر چه تمامتر همه سعی داشته و دارند که از لاشه متعفن
فتنه دوری گزینند. و بیچاره افرادی که در این بین از موقعیت به وجود آمده برای
ابراز ندامت و بیزاری از فتنه استفاده نکردند. محمودی * آیا جفای فتنه با
طراحی و پشتیبانی تئوریسینها و سیاستمداران غربزده و حامیان غربی آن را میتوان
با جفای کهریزک که چند مأمور ناآگاه و خودسر به وجود آوردند یکی دانست! امام
خامنهای ضمن دستور برخورد شدید با عوامل ماجرای کهریزک دو سه مرتبه درباره آن سخن
گفتهاند، اما در این چهار سال شاید صد بار درباره فتنه و نقش دشمنان انقلاب در آن
فرمودهاند. 6858---0919 و 8531---0913 * انتظار میرود رئیسجمهور محترم در
معرفی وزیر جدید آموزش و پرورش که آینده کشور به این وزارت وابسته است بیش از پیش
دقت کنند. 7213---0912 * چرا باید این همه اختلاف حقوق بین پزشکان و جراحان
وجود داشته باشد؟ از وزیر جدید وزارت بهداشت آقای دکتر هاشمی که خودشان یک جراح
هستند تقاضا داریم به این وضعیت خاتمه دهند و زیرمیزیهای پزشکان جراح را که
بیماران را بیخانمان کرده است، حذف کنند. 5639---0912 * همچنان که رئیس
محترم قوه قضائیه اعلام نمودند ابطال بخشنامههای دولتهای قبلی نیاز به رأی دیوان
عدالت اداری دارد. لازم است رئیس مجلس ضمن ارسال نامه به معاون رئیس جمهور نسبت به
خلاف قانون بودن صدور بخشنامه ایشان در ابتدای روزکاری و ابطال بخشنامه دولت دهم
اخطار نمایند. سیدعلی سعیدیانی * از تمامی کسانی که به هر نحوی متولی فرهنگ
جامعه هستند به ویژه وزارت علوم و تحقیقات و فنآوری و آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ
و ارشاد اسلامی و ناجا و صدا و سیما و... درخواست میشود برای حل معضل بدحجابی و
مروجین آن و شیوع تدریجی پوششهای فاقد حیا و عفاف زن ایرانی تدبیری نمایند.
6293---0919 * یکی از افرادی هستم که برای مسکن مهر پرونده داشتم و به دلیل
مشکلات حقوق 6 ماه کار ما عقب افتاده بود و الآن که مراجعه کردم مسئولان گفتند دیگر
این وام مسکن مهر به شما تعلق نمیگیرد. آن وام برای دولت قبلی بوده و این دولت وام
مسکن مهر نمیدهد. تمام زندگیام را در مسکن مهر سرمایهگذاری کردم اما الآن دستم
به هیچ جا بند نیست. لطفاً تکلیف ما را معلوم کنید. 7989---0913 * قیمت پنیر
در فروشگاهها 3 هزار و 200 تومان و در مولوی کارتنی 2 هزار و 400 تومان است. همچنین
همه قیمتها بدون هیچ نظارتی افزایش یافته است. چرا کسی به این مسائل توجهی نمیکند؟
چرا کسی دلش به حال قشر ضعیف جامعه نمیسوزد؟ 7551---0919 * از مسئولان شرکت
اتوبوسرانی تهران تقاضا داریم یک خط ویژه از مبدأ ترمینال خاوران به بزرگراه
آزادگان احداث نمایند. تعداد زیادی از خانوادههای ساکن در تهرانسر غربی با مشکل در
رفت و آمد مواجه هستند و با این کار قطعاً گره زیادی از مشکلات تردد این عزیزان باز
میشود. یکی از اهالی تهرانسر * از مسئولان نیروی انتظامی و قوه قضائیه تقاضا
داریم در مورد زندانیان سارق سختگیریهای بیشتری به خرج دهند و عفو به آنها نخورد.
چون این کار باعث میشود سارقان بدون ترس و واهمه اقدام به زورگیری و سرقت کنند.
اگر چند نفر از سردستههای این افراد به اشد مجازات برسند درس عبرت برای دیگر
سارقان میشود. یک هموطن
|
|
|
گفت: اردشیر امیرارجمند مشاور ارشد و فراری میرحسین موسوی که به یکی از کشورهای
اروپایی پناهنده شده است شدیدا به اعضای سابق ستاد موسوی اعتراض کرده است. گفتم:
چرا؟! واسه چی؟! گفت: خطاب به آنها گفته است؛ شما که در جلسات رأی اعتماد مجلس
اعلام کردید در انتخابات 88 تقلب نشده است چرا این اعتراف را در همان سال 88 مطرح
نکردید که آشوب و بلوا نشود؟! چون موسوی براساس اعتماد به حرف شما اعلام تقلب کرده
بود! گفتم: چه عرض کنم؟! یارو میگفت با نامزدم قرار گذاشتیم خودکشی کنیم و برای
انجام آن روی پل یک رودخانه خروشان رفتیم. نامزدم خودش را به درون رودخانه پرت کرد
و... پرسیدند؛ پس تو چی؟! تو چیکار کردی؟! و یارو گفت؛ آره! هوا خیلی سرد بود، وارد
یک قهوهخانه شدم و چندتا چای داغ خوردم. خیلی چسبید!
|
|
|
در پی انتصابهای اخیر رئيسجمهور پس از جلسه رای اعتماد مجلس، نمایندگان و
فعالان سیاسی در واکنش به این انتصابها تاکید کردند پیام رای اعتماد نمایندگان ملت
به دولت روشن است و مجلس در مسئله فتنه کوتاه نمیآید. در همین رابطه، فاطمه
آلیا نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به انتصابهای اخیر از سوی
رئيسجمهور در حالی که مجلس به تعطیلی یک هفته رفته است اشاره کرد و ادامه داد: این
انتصابها حق رئيسجمهور است اما قانون به مجلس هم اختیار داده که از حقوق مردم
دفاع کند. وی با تاکید بر اینکه اکثر جوانان و دانشجویان از گزینه فعلی که
بهعنوان سرپرست وزارت علوم معرفی شده ناراحت هستند به حضور افراد اصلاح طلب در
وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: به نظر میرسد که آقای روحانی تصمیم گرفته
اصلاحطلبان را بدون سهمیه نگذارد. وی با اشاره به گرایش اصلاحطلبانه برخی از
وزرای پیشنهادی به تائيد روحانی برای اصلاحطلب بودن میلیمنفرد اشاره کرد و تصریح
کرد: وقتی روحانی آقای میلیمنفرد را به عنوان یک وزیر اصلاحطلب معرفی کرد
نمایندگان مصمم شدند به او رای ندهند هر چند تا قبل از آن نیز به خاطر فتنه مخالفان
او زیاد بودند. آلیا با بیان اینکه گروه هدف هر سه وزیر رد صلاحیت شده جوانان
بودند افزود: عدم رای اعتماد مجلس به آنها نشاندهنده حساسیت نمایندگان نسبت به
مسئله فتنه است. وی با اشاره به معرفی توفیقی برای وزارت علوم او را فردی معرفی
کرد که نه تنها اصلاحطلب است بلکه در فتنه نیز رویکرد جانبداری داشته است و افزود:
بنابراین به نظر میرسد دولت پیام مجلس را دریافت نکرده است. در همین حال، محمد
نبی حبیبی دبیر کل حزب مؤتلفه نیز پیام رای اعتماد مجلس به دولت را فاصله گرفتن از
فتنهگران دانست. وی با اشاره به موضوع شبهه فتنه در رسیدگی به صلاحیتها به
فارس گفت: مجلس نشان داد که در موضوع فتنه کوتاه نمیآید و برنمیتابد، انتظار این
است که آقای رئيسجمهور در معرفی وزرای جدید توجه کامل به این موضوع را داشته
باشند. حبیبی افزود: به هر حال امروز دولت یازدهم مستقر شده است و مردم انتظار
حماسه اقتصادی دارند، انشاءالله همه احزاب و گروهها و شخصیتها باید به دولت کمک
کنند تا بتواند از مشکلات اقتصادی عبور کند. سیدمهدی موسوینژاد عضو فراکسیون
روحانیون مجلس نیز تاکید کرد: نکته این است که چنانچه وزرایی که از سوی دولت برای
تصدی وزارتخانههای آموزش و پرورش، ورزش و علوم بار دیگر از میان افراد قانونشکن و
کسانی که در فتنه 78 و 88 حضور داشتهاند باشند مجلس به آنها رای اعتماد نخواهد داد
و اگر این افراد از میان افراد معتدل باشند مجلس میتواند به آنها اعتماد کند.
وی تصریح کرد: مجلس در بحث رای اعتماد با کسی شوخی ندارد. لاله افتخاری نماینده
مردم تهران نیز بر همین موضوع تاکید کرد و با اشاره به شاخصهای مربوط به وزرای
جایگزین تصریح کرد: آقای روحانی در معرفی وزرای جایگزین باید تعهد، تخصص، ایمان به
نظام و ولایت، پایبندی به فرامین مقام معظم رهبری، دغدغه خدمت به مردم و پاکدستی
آنها در بحث فتنه و اقداماتی که در سالهای 78 و 88 علیه نظام صورت گرفت را مورد
توجه قرار دهد. موضع شفاف در برابر فتنه همچنین یدالله جوانی کارشناس مسائل
سیاسی اظهار داشت: رای ندادن مجلس به وزرای پیشنهادی به مواضع آنها به فتنه 88
بازمیگشت و اگر این را مدنظر قرار دهیم، بدیهی است که رئیسجمهور در معرفی افراد
بعدی جهت اخذ رای اعتماد باید به این حساسیت مجلس توجه خاصی کند و با بررسیها و
مطالبات بیشتر افرادی را معرفی کند که دارای موضع شفافی در قبال فتنه باشند.
محمدحسین یادگاری رئیس جهاد دانشگاهی هم در گفت وگویی بر این نکته انگشت گذاشت که
مجلس با رای عدم اعتماد به خاطیان فتنه نشان داد به افراد خاطی در جریان سال 88
اعتماد نمیکند. از سوی دیگر؛ حجتالاسلام نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی
مجلس در واکنش به انتصابهای اخیر رئيسجمهور گفت: امیدواریم معرفی توفیقی به
سرپرستی وزارت علوم براساس برنامه و تحت فشار افراد خاص نباشد بلکه طی انتخابی
واقعبینانه این انتصاب صورت گرفته باشد. پژمانفر تاکید کرد: شان آقای روحانی
بالاتر از این است که تحت تاثیر فشارهای مختلف تصمیمگیری کند، رئیسجمهور همانطور
که در سخن اعلام کردند تحت تاثیر فشارهای مختلف نیستند در عمل هم اثبات کنند تحت
فشارهای مختلف تصمیمگیری نمیکنند. وی در گفتوگو با «مهر» با تاکید بر اینکه
مجلس حسنظن بالایی به دولت داشته و بنای تعامل و همکاری دارد اظهار داشت: در هیچ
دولتی وزرا با این رای بالا وارد دولت نشده بودند، مجلس شورای اسلامی به وزرای
اقتصاد، بهداشت، کشور و دفاع رای بسیار بالایی داد. گفتنی است؛ رئيسجمهور پس از
عدم رای اعتماد مجلس به محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش وی را به سمت
ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزید. همچنین پس از عدم رای اعتماد
نمایندگان مجلس به جعفر میلیمنفرد گزینه پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری،
رئيسجمهور جعفر توفیقی وزیر علوم دولت اصلاحات را که میلیمنفرد در دوران وی
قائممقامم وزارتخانه بوده است به سرپرستی وزارت علوم منصوب کرد.
|
|
|
وزیر امور خارجه کشورمان در گفتوگویی تلفنی با نماینده عالی اتحادیه اروپا در
سیاست خارجی آمادگی ایران را برای مذاکرات هدفمند و در چارچوب زمانی معین با گروه
1+5 اعلام کرد. به گزارش ادارهکل دیپلماسی رسانهای وزارت امور خارجه، کاترین
اشتون نماینده عالی اتحادیه اروپایی در سیاست خارجی و امور امنیتی در تماسی تلفنی
با وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تبریک به مناسبت انتصاب دکتر ظریف به سمت وزیر امور
خارجه پیرامون برنامه هستهای و تحولات منطقه به ویژه اوضاع خطیر مصر و خطر
افراطگرایی گفتوگو و تبادلنظر کرد. در این تماس تلفنی که شنبهشب صورت گرفت
دکتر ظریف در خصوص برنامه هستهای صلحآمیز ایران، ضرورت وجود اراده سیاسی و عزم
جدی برای حل و فصل این مسئله را به کاترین اشتون مورد تاکید قرار داد. ظریف خطاب
به اشتون وجود اراده سیاسی جدی در به رسمیت شناختن حقوق حقه هستهای جمهوری اسلامی
ایران، تامل و فکر نو در مورد مسئله هستهای ایران را شیوهای مناسب برای حل و فصل
این مسئله توصیف کرد. وزیر امور خارجه آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای
مذاکرات هدفمند در یک چارچوب زمانی معین با گروه 1+5 خاطرنشان ساخت. کاترین
اشتون نیز در این گفتوگوی تلفنی ابراز امیدواری کرد هر چه سریعتر مذاکرات جمهوری
اسلامی ایران و کشورهای 1+5 مجددا از سر گرفته شود. وی همچنین ابراز امیدواری
کرد که در آینده نزدیک در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با دکتر ظریف ملاقات و
پیرامون موضوعات مورد علاقه طرفین گفتوگو کند. تماس تلفنی با وزرای خارجه مصر و
قطر از سوی دیگر دکتر ظریف در گفتوگوی تلفنی با نبیل فهمی وزیر خارجه مصر تمسک
به شیوههای مسالمتآمیز در مصر را خواستار شد. وزیر امور خارجه کشورمان در این
گفتوگوی تلفنی با ابراز نگرانی نسبت به حوادث فاجعه بار در مصر، کشتار انسانهای
بیدفاع و وضعیت خطیر این کشور، تمسک به شیوههای مسالمتآمیز در یک روند دموکراتیک
در راستای جلوگیری از کشتار و خونریزی و حصول به راهحل سیاسی در جهت کاهش و پایان
تنشها را خواستار شد. خالد العطیه وزیر امور خارجه قطر نیز روز یکشنبه در تماس
تلفنی انتصاب محمد جواد ظریف به سمت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را به وی
تبریک گفت. روابط تهران و دوحه و تبادلنظر پیرامون آخرین تحولات منطقه از جمله
محورهای مذاکرات وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و قطر در این تماس تلفنی
بود.
|
|
|
«تنها دو روز پس از همکاری بیسابقه مجلس و پیامرسانی اتحاد محور این قوه با
دولت جدید، رفتاری از سوی دولت سر زد که اگر نشان از دهنکجی به حمایت مجلس نباشد،
به گونهای برخورد مجلس را زیر سؤال میبرد». سایت رویش نیوز با انتشار این مطلب
نوشت: روحانی که شعارش و نوع معرفی اعضای دولتش به مجلس، طلوع جدیدی داشت و از
پایان کش و قوسهای بچگانه و بیثمر دو قوه مقننه و مجریه که مشخصا متضرر آن تنها
مردم بودند، حکایت میکرد اما رویهای را در پیش گرفته که آن چنان خوش به نظر
نمیرسد. در حالی که با رأی اعتماد بیسابقه و حتی با اغماض از برخی کاستیهای جدی
در کابینه، مجلس به اعضای دولت روحانی رای اعتماد داد، انتظار بر این بود که دولت،
ملاحظات و خطوط قرمز مجلس را در نظر بگیرد اما امروز رفتارهایی از رئیس جمهور سر
میزند که خلاف وعدهها و شعارهایش است و از اعتدال و میانهروی خبری نیست. این
تحلیل میافزاید: انتصاب نجفی به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث
فرهنگی، نه آن که نشان از قحطالرجال در دولت دارد که نشان از یک پیمان عمیق
اتوبوسی با همراهان دولت تدبیر و امید دارد چرا که در هر صورت باید افراد نشانهدار
در جایی سمتی داشته باشند. این اقدام، بسیاری از سیاسیون و البته اصولگرایانی را که
مینوشتند و مصاحبه میکردند و فریاد میزدند که باید همکاری صد درصدی با دولت داشت
و باید همه کابینه رای اعتماد بگیرند، را انگشت به دهان کرد. در ادامه این تحلیل
آمده است: اینکه از دولت روحانی انتظار داشته باشیم رفتاری دلچسب اصولگرایان داشته
باشد، جز به بیراهه رفتن و دور خوردن در این بازی دشوار ثمری ندارد. شاید برخی از
نمایندگان بایستی طعم تلخ نتیجه این بازی را میچشیدند تا بفهمند افرادی چه راحت
سرشان را با الفاظ و قسم و دروغ طوری گرم کردند تا عملکردشان در فتنه عظیم 88 از
ذهن مجلس اصولگرای ما برود و حالا ببیند عجب کلاهی سرش رفت!! رویش نیوز
مینویسد: واقعیت این است که دولت یازدهم با ایدهآلهای اصولگرایانه فاصله زیادی
دارد (البته کمتر از یک دولت اصلاحطلب و افراطی) و تحلیلگران و مخصوصا نمایندگان
باید با تدبیر بیشتری تعامل خود را با دولت تنظیم کنند که هم چوب لای چرخش نگذارند
و هم اجازه عدول از آرمانها را ندهند. در پایان تحلیل مذکور میخوانیم: قطعا
اگر این رفتار از شخص احمدینژاد سر میزد و شخصی که موفق به کسب رای اعتماد از
مجلس برای تصدی یک وزارتخانه نشده است را به سمت معاون خود منصوب مینمود زمین باید
دهان باز میکرد و احمدینژاد را با ساختمان پاستور میبلعید! چرا؟ چون به مجلس
توهین شده بود.
|
|
|
مشاور ارشد خاتمی در دولت اصلاحات اذعان کرد: ما در زمان ریاست خاتمی در حالی
که با آمریکا کاری نداشتیم، جزو محور شرارت قرار گرفتیم. سعید حجاریان در مصاحبه
با روزنامه زنجیرهای اعتماد گفته است: آقای روحانی باید با تدبیری که دارند پیش
روند و مسائل را حل کنند. من واقعاً از آمریکاییها تعجب میکنم. زمان آقای خاتمی
مسائل داشت به نحو خوبی پیش میرفت تا اینکه یک مرتبه بوش آمد و گفت که ایران محور
شرارت در منطقه است. یعنی ما را در کنار عراق و کره شمالی نشاند. ما چه کار به
آمریکا و بوش داشتیم؟ ما در جنگ با افغانستان به آنها کمک هم کرده بودیم. البته بوش
آدم بنیادگرای عجیب و غریبی بود. الان هم میخواهند هنوز هیچی نشده یک انگی به آقای
روحانی بچسبانند. وی در پاسخ این سؤال که «فکر میکنید سیاست خارجی دولت روحانی
ادامه سیاست خارجی دولتهای سازندگی و اصلاحات است؟»، گفت: حتماً همین طور است.
حجاریان درباره رفتارهای دوگانه آمریکا در زمینه تهدید و تطمیع گفته است: به ویژه
در قضیه تحریمهایی که علیه ایران در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا تصویب میشوند
لابیهای خارج از مجلسین آمریکا به شدت فعال هستند. مثلاً لابی اسرائیل که خیلی در
آمریکا فعال است. همچنین تندروهای جمهوریخواه مانند آقای مککین، که آنها هم خیلی
تحت تأثیر لابی اسرائیل هستند.
|
|
|
مدیر کل آژانس اطلاعات و مراقبت راهبردی آمریکا معتقد است مهمترین راهبرد 10
سال آینده آمریکا در خاورمیانه، جلوگیری از پیشروی و قدرت فزاینده ایران است.
جورج فریدمن در کتاب جدید خود تحت عنوان «دهه آینده» تاکید کرد آمریکا باید برای
تامین منافعش، از «سیاست تفرقه بیانداز و حکومت کن» در مناطق مختلف جهان و رقبایی
چون ایران، روسیه، چین، ژاپن، برزیل و آلمان استفاده کند. جورج فریدمن مدیر کل
«آژانس اطلاعات و مراقبت راهبردی آمریکا» است که خود او در سال 1996 پایه گذاشته
است. پیش از پایهریزی این نهاد، فریدمن مشاور ارتش و دولت آمریکا در زمینه دفاع و
امنیت ملی بود و به مدت بیست سال نیز در کالج دیکینسون آمریکا علوم سیاسی تدریس
کرده بود. کتاب جدید فریدمن تحت عنوان «دهه آینده» که تقریباً به طور همزمان به
زبانهای انگلیسی و فرانسوی منتشر شده تنها به فاصله یک سال پس از کتاب دیگر وی تحت
عنوان «صد سال آینده» به چاپ رسیده و در عین حال هدفی مشابه را در دورنمایی
کوتاهتر دنبال میکند. وی در کتاب «دهه آینده» مینویسد که یک دهه مدت زمان
جالبی برای بررسی راهبردی است، زیرا، هم به اندازه کافی طولانی است تا نیروهای
غیرشخصی و جهانی بتوانند وارد کار شوند و هم به حد کافی کوتاه است تا تصمیمهای
فردی رهبران بتوانند بر روند رویدادها اثر بگذارند. درکتاب «دهه آینده»، جورج
فریدمن پیشنهاداتش را به رهبران آمریکا در زمینه سیاست خارجی ارائه کرده است. او
از همان آغاز به صراحت نوشته که دولت آمریکا به عنوان «امپراتوری» باید به منظور
تامین منافعش از سیاست «تفرقه بیانداز و حکومت کن» استفاده و بهرهبرداری کند. تنها
به این وسیله است که به گمان جورج فریدمن دولت آمریکا از ظهور قدرتهای منطقهای در
دهه پیش رو جلوگیری خواهد کرد. وی معتقد است: ظهور قدرتهای منطقهای میتواند
تسلط آمریکا بر صادراتش و همچنین واردات مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز این کشور
را مورد تهدید قرار داده و در درازمدت به خطر بیاندازد. برای پیشگیری از چنین تهدید
و خطری، دولت آمریکا، به گمان جورج فریدمن، باید رقابتهای منطقهای را تشدید کند.
با این اقدام دولت آمریکا، به گمان فریدمن، خواهد توانست با هزینهای بسیار اندک
قدرت مسلط جهانی باقی بماند بیآنکه نیازی به اعزام نیروهای نظامی به نقاط مختلف
جهان داشته باشد، چنانکه طی ده سال گذشته اخیر ناگزیر از انجام آن در چارچوب مبارزه
با تروریسم بوده است. برپایه این استدلال، جورج فریدمن تاکید میکند که اولویت
دولت آمریکا در خاورمیانه جلوگیری از پیشروی ایران است. فریدمن به دولت آمریکا
پیشنهاد میکند که با ائتلاف محتمل مسکو و برلین مخالفت کند، زیرا، همانطور که
آلمان به منابع انرژي روسیه نیازمند است، روسیه نیز محتاج تکنولوژي آلمان است.
ائتلاف آلمان و روسیه، به گمان جورج فریدمن، میتواند به نزدیکی بیشتر روسیه و
اتحادیه اروپا منجر شود. فریدمن معتقد است که اتحادیه روسیه و اروپا به پیدایش
قدرتی منجر خواهد شد که از نظر جمعیت، تکنولوژي، قابلیتهای صنعتی، منابع طبیعی
همسطح آمریکا و ایبسا برتر از این کشور خواهد بود. برای جلوگیری از اتحاد مسکو و
برلین، دولت آمریکا باید از ابزار کشورهای اروپای شرقی، نظیر لهستان، مجارستان،
اسلواکی و رومانی استفاده کند که سنتاً نسبت به روسیه و آلمان بدبین هستند. جورج
فریدمن همچنین مینویسد: دولت آمریکا برای کنترل چین و ژاپن باید بیش از هر زمان از
کرهجنوبی پشتیبانی و همزمان پیوندهایش را با استرالیا تقویت کند که به دلیل موضع
راهبردیاش میتوان از آن در صورت وقوع جنگ در منطقه استفاده کرد. در چارچوب چنین
راهبردی دولت آمریکا نباید سنگاپور را از یاد ببرد که تنگه ملکه را در کنترل خود
دارد. وی اضافه کرد: در خود قاره آمریکا تنها قدرت نوظهور برزیل است. مشکلی که
برزیل میتواند برای آمریکا به وجود آورد این است که ادامه توسعه اقتصادی این کشور
موجب توسعه قدرت دریایی و هوایی برزیل شود به طوری که این کشور بتواند کل اقیانوس
اطلس را از سواحل خود تا غرب آفریقا تحت کنترل بگیرد. به گفته جورج فریدمن برای
مقابله با این احتمال دولت آمریکا باید راهبرد توازن قوا در منطقه را دنبال کند و
در این چارچوب علاوه بر تقویت آرژانتین با دیگر کشورهای آمریکای جنوبی همکاری کند.
|
|
|
معاون سابق وزارت خارجه آمریکا میگوید کاخ سفید باید سیاست مذاکره با ایران را
هماهنگ با ادامه و تشدید سیاست فشار بر ایران پیش ببرد و نه جدا از آن. نیکلاس
برنز ضمن مقالهای در روزنامه بوستونگلوب هرچند تشکیل دولت جدید در ایران را
بهترین فرصت دیپلماسی برای آمریکا در طول 34 سال گذشته توصیف کرد اما نوشت:
تردیدهایی درباره نیات حسن روحانی وجود دارد به این که با وجود ابراز تمایل او برای
ازسرگیری مذاکرات هستهای، وی از حامیان انقلاب اسلامی از زمان تشکیل و همچنین
طرفدار برنامه هستهای است. از سوی دیگر مسئله مذاکره با مانع رهبر عالی ایران
مواجه است. با این حال نیت روحانی را باید پای میز مذاکره سنجید. برنز اضافه
کرد: «در حالی که مهمترین بحث بین ایران از یک طرف و گروه 1+5 از طرف دیگر است،
تلاش برای مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا به منظور بررسی مسائل جدی
اختلافبرانگیز بین آنها مهمتر است. ممکن است آمریکا دیدگاهی جامعتر مطرح کند نسبت
به آنچه تنها در مذاکرات هستهای به دست میآید. آمریکا میتواند کمکهای تجاری و
پیشنهاداتی را در ازای مصالحه ایران در اولین دورها مطرح سازد. چنین رویکرد راهبردی
مهمی به معنای گذشت کلی نیست بلکه برعکس این امر به آمریکا اجازه میدهد مخالفت قوی
خود را با رفتار نادرست ایران در سوریه و عراق و مخالفتش با اسرائیل را بیان کند».
معاون سابق وزارت خارجه آمریکا تاکید میکند: «آمریکا همچنین باید فشار را بر ایران
ادامه دهد. کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، هفته گذشته در نشست گروه
راهبردی آسپن گفت که آمریکا باید تحریمها و تهدید توسل به زور در زمان مذاکرات را
ادامه دهد. چنین رویکردی تنها راه برای متقاعد کردن ایران به منظور امتیازدهی و در
نهایت پیشرفت در مذاکرات است.»
|
|
|
یک پایگاه خبری مدعی شد، سرانجام سمت جدید دکتر محمدرضا عارف مشخص شد و او
جایگزین دکتر حسن روحانی میشود. به گزارش سفیر که به ناطقنوری نزدیک است،
سرانجام سمت جدید دکتر محمدرضا عارف مشخص شد و او جایگزین دکتر حسن روحانی میشود.
شنیدههای خبرنگار پایگاه خبری سفیر حاکی از آن است که عارف به زودی به سمت رئیس
مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب خواهد شد. گفتنی است عارف
به خاطر پائین بودن آراء ایشان در نظرسنجیها مجبور به کنارهگیری از رقابت
انتخاباتی شد. با این حال اصلاحطلبان فشار زیادی را برای قبولاندن وی به عنوان
معاون اول رئیسجمهور وارد کردند که به نتیجه نرسید و در مقابل نیز پیشنهاد تصدی
وزارت ارتباطات با مخالفت عارف مواجه شد. مرکز تحقیقات استراتژیک در دولت
سازندگی زیرمجموعه دولت بود اما پس از پایان دوره ریاست هاشمی بر دولت، وی ترجیح
داد به همراه عزیمت خود به مجمع تشخیص مصلحت، این مرکز را نیز به مجمع ملحق کند.
|
|