(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 30  مرداد 1392 - شماره 20571

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
در پرتو وحی
در مصاحبه با آسوشیتدپرس
ولایتی: آمریکا فکر می‌کند هنوز ابرقدرت است
اخبار ادبی و هنری
به مناسبت 30 مردادماه روز جهانی مسجد
خانه‌ای از بهشت
در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس
مدیر مسئول کیهان: اخوانی‌ها تاوان اعتماد به آمریکا و نرمش با اسرائيل را می‌پردازند
در جلسه شورای امنیت سازمان ملل صورت گرفت
درخواست ایران برای جلوگیری از تداوم فشار و جنایت علیه مردم فلسطین
دیلی‌تلگراف فاش کرد
تلاش لندن برای پنهان ماندن نقش MI6 در کودتای 28 مرداد
دریادار خادم بیغم:
ناوهای نیروی دریایی توانایی حضور در آب‌های آمریکا را دارند
مديركل عتبات سازمان حج:
آغاز پيش‌ثبت‌نام مرحله جديد عتبات از نيمه شهريورماه
تشرف 9 نفر به مذهب تشیع در حرم مطهر رضوی
آیت‌الله مکارم شیرازی: اهانت به مقدسات مذاهب دیگر حرام است
مدال‌آوری ورزشکاران قزوینی در مسابقات قهرمانی کشور
آیت‌الله مصباح یزدی:فرهیختگان بیشترین نقش را در تامین سعادت انسان دارند
تاکید معاون رایزن تجاری سفارت عراق در تهران بر گسترش شرکت‌های تجاری ایران در کشورش
برای اولین بار توریست انگلیسی با دوچرخه وارد ایران شد
نماینده مردم در مجلس: تعطیلی کارخانه سرب و روی مطالبه مردم بود
باغدار بجنوردی، محصول باغ پسته خود را وقف نوجوانان نمازگزار کرد
طرح شهر بدون مانع در 6 شهرکشور اجرا می‌شود
   


حضرت امام خمینی(ره): آنها که تصور می‌کنند مبارزه در راه استقلال و آزادی مستضعفین و محرومان جهان با سرمایه‌داری و رفاه‌طلبی منافات ندارد، با الفبای مبارزه بیگانه‌اند.

 


اینها پیروزمندان واقعی‌اند
و هر کس:
- از خدا و پیامبرش اطاعت کند
- و از خدا بترسد و از مخالفت با فرمانش بپرهیزد چنین کسانی همان پیروزمندان واقعی هستند.
سوره نور- آیه 51

 


مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس تاکید کرد که ایران دیگر غنی‌سازی را تعلیق نمی‌کند و به آمریکایی‌ها گوشزد نمود فکر نکنند هنوز ابرقدرت هستند.
«علی‌اکبر ولایتی» در این مصاحبه روی کار آمدن «حسن روحانی» در ایران را «آزمون صداقت برای کشورهای غربی» توصیف کرد و به آن‌ها توصیه کرد از فرصت به وجود آمده، برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران استفاده کنند.
وی با بیان این که این غرب است که باید بتواند با ایران به توافق برسد، گفت ایران هم آماده است با «ادبیاتی متفاوت» به این تلاش‌ها پاسخ دهد.
آن طور که آسوشیتدپرس گزارش داده، ولایتی در این مصاحبه اعلام کرده است که رهبری ایران معتقد است که انجام مذاکرات چند و دوجانبه با کشورهای غربی می‌تواند به پیشرفت‌هایی منجر شود.
به گزارش فارس، آسوشیتدپرس به نقل از ولایتی نوشته است: فکر نمی‌کنم تداوم ادبیاتی که تاکنون استفاده کرده‌ایم، سودمند باشد. باید با ادبیاتی متفاوت مذاکره کنیم. اهداف همان است، اما با ادبیاتی متفاوت.
وی با بیان این که تیم مذاکره‌کننده ایرانی باید «فعالانه‌تر» عمل کند، گفت این تیم نه فقط در چارچوب 1+5 بلکه باید «به صورت مستقیم و غیرمستقیم با همه این 6 کشور مذاکره کند». وی افزود «حل چنین مسئله پیچیده‌ای، به تعقل بیشتری نیازمند است».
مشاور رهبری در این مصاحبه با تاکید بر اصول ایران در مذاکرات گفت: دولت جدید هم همان اصولی را دنبال می‌کند که دولت قبلی در مذاکرات پیگیری می‌کرد. به گفته وی «مسئولیت‌ سیاست خارجی از جمله موضوع هسته‌ای بر عهده رهبری است».
وی تاکید کرد که ایران باید «چه از لحاظ تاکتیکی و چه از لحاظ تکنیکی» تغییراتی را ایجاد کند.
ولایتی در مورد احتمال مذاکره مستقیم با آمریکا هم گفت: تا زمانی که رفتار آن‌ها همانی باشد که تا الان بوده، فکر نمی‌کنم چنین چیزی رخ دهد. آن‌ها باید از موضع خود پایین بیایند. آن‌ها هنوز هم فکر می‌کنند که یک ابرقدرت هستند.
ولایتی احتمال تعلیق مجدد غنی‌سازی در ایران را هم رد کرد و گفت: ایران تجربه خوبی از انجام این کار به عنوان یک اقدام اعتمادساز، ندارد.
وی افزود: ما دو سال هرگونه فعالیت غنی‌سازی را متوقف کردیم. نتیجه چه بود؟ هیچی. هر روز ادعایی به ادعاهای روز قبلشان اضافه کردند. چرا باید چنین تجربه‌ای را تکرار کنیم؟
آسوشیتدپرس با این ادعا که احتمالا «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه جدید ایران شخصا مذاکرات هسته‌ای را بر عهده می‌گیرد، به نقل از آقای ولایتی می‌نویسد: ظریف یک دیپلمات حرفه‌ای و مذاکره‌کننده ممتاز است. او تجربه خوب و کافی‌ای در زمینه دیپلماسی دارد. با حضور ظریف در راس وزارت خارجه، امیدواریم که بتوانیم نه فقط در موضوع هسته‌ای بلکه در مورد مسائل دیگر منطقه، به راه‌حل نهایی دست یابیم.
ولایتی با تاکید بر اینکه تحریم‌ها نمی‌توانند ایران را وادار به عقب‌نشینی کنند، گفت: ایران چند دهه است که با تحریم‌های غرب روبروست.
وی افزود: اگر شما با کشوری مثل ایران طرف باشید که 15 همسایه دارد، نمی‌توانید تحریم‌ها را به صورتی موثر اعمال کنید. ما بالاخره راهی برای بی‌اثر کردن آن‌ها پیدا می‌کنیم.
ولایتی در پایان با تصریح بر حمایت ایران از دولت و مردم سوریه گفت: شدیدا معتقدیم دولت سوریه در قدرت باقی می‌ماند. جمهوری اسلامی در کمک به مردم و دولت سوریه جهت دفاع از حقوق، سرزمین و تمامیت ارضی شان تردید نخواهد کرد.

 


تحریف تاریخ
به روش جاسوس انگلیس!
ابراهیم گلستان در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی، آیت‌الله کاشانی را عامل اصلی کودتای 28 مرداد دانست!
این جاسوس سابق، با تبرئه انگلیس و آمریکا در کودتای 28 مرداد گفت: آنچه آن روز ۲۸ مرداد پیش آمد، در اول حمله ناگهانی ده‌ها چماق به دست‌های سید ابوالقاسم کاشانی بود که نصف روز مردم رهگذر بی‌خبر را از توی میدان توپخانه تا خیابان‌های اطراف آن با کتک زدن بی بهانه و کوبیدن بی‌دلیل هراساندند و رماندند و راندند!
این نویسنده و عامل سرویس جاسوسی انگلیس بدون اشاره به نامه‌ای که روز 27 مرداد توسط آیت‌الله کاشانی به عنوان هشدار خطر وقوع کودتا که خطاب به مصدق منتشر کرد تلاش می‌کند شاه را بی‌خبر از اتفاقات روز 28 مرداد نشان دهد و چهره‌ای مظلوم از وی در جریان کودتا ترسیم کند!
گلستان با حمله به سران و اعضای جبهه ملی با این عنوان که در روز کودتا به حمایت از مصدق برنخاستند آن‌‌ها را به باد انتقاد گرفت .
گفتنی است ابراهیم گلستان، با دریافت پول‌های کلان، به تبلیغ دولت انگلیس در قالب فیلم‌های مستند پرداخت تا به این وسیله خاطره جنایت‌ها و ماهیت استعماری روباه پیر استعمار را در ذهن مردم ایران از بین ببرد.
جلال آل‌احمد، گلستان را از عناصر وابسته به انگلیس معرفی کرده بود.
صفحه پرس‌تی‌‌وی در یوتیوب مسدود شد
در پی دستور گروه اسرائیلی- آمریکایی «اتحادیه ضد افترا» برای جلوگیری از پخش زنده اینترنتی برنامه‌های شبکه پرس‌تی‌وی، سایت یوتیوب بدون هیچ توضیحی صفحه رسمی این شبکه را غیرفعال کرده است.
حمید رضا عمادی، مدیر اتاق خبر شبکه پرس‌تی‌وی در واکنش به این اقدام گفت: از سوم مرداد نتوانسته‌ایم ویدئوهای جدید را بر روی صفحه رسمی پرس‌تی‌وی در یوتیوب بارگذاری کنیم. یوتیوب و شرکت گوگل [به عنوان شرکت مادر یوتیوب] از اظهارنظر و توضیح درباره این اقدام خودداری کرده‌اند.
وی افزود که این تصمیم یوتیوب در واقع پاسخی به دستور اتحادیه ضد افترا برای جلوگیری از افشای جنایات اسرائیل توسط ما است.
عمادی افزود: در سال‌های اخیر، شبکه‌ای تاسیس شده است که نه تنها سلطه طولانی‌مدت رسانه‌ای صهیونیست‌ها را به چالش می‌کشد، بلکه سکوت غرب در برابر جنایات صهیونیست‌ها علیه بشریت را نیز به زیر سوال می‌برد. این شبکه تلویزیونی، پرس‌تی‌‌وی است و آن‌ها مصمم هستند این شبکه را ساکت کنند.
گفتنی است، «اتحادیه ضد افترا» با انتشار مقاله‌ای در وب‌سایت رسمی خود، شبکه پرس‌تی‌وی را به دور زدن تحریم‌های ماهواره‌ای غرب از راه پخش زنده برنامه‌های خود از یوتیوب و دیگر صفحه‌های اینترنتی و تلفن همراه متهم کرده است.
این در حالی است که از ژانویه سال ۲۰۱۲ شبکه پرس‌تی‌وی به عنوان شبکه‌ای متفاوت با شبکه‌های ماهواره‌ای اتحادیه اروپا، تحت فشارهای فزاینده دولت‌ها و شرکت‌های ماهواره‌ای اروپایی قرار دارد.
«کمیته آمریکایی یهودی» در بیانیه‌ای که در وب‌سایت رسمی خود منتشر کرد از تلاش‌های اسپانیا برای جلوگیری از پخش ماهواره‌ای برنامه‌های شبکه پرس‌تی‌وی قدردانی کرد و گفت مادرید پس از ماه‌ها مذاکره با این لابی هوادار اسرائیل، پخش ماهواره‌ای برنامه‌های شبکه پرس‌تی‌وی را متوقف کرده است.
برگزیدن پوشش حجاب
توسط خواننده زن الجزایری
هنرمند و خواننده الجزایری که سال جاری به حج رفته است با کنار گذاشتن خوانندگی می‌گوید: به فکر انتخاب حجاب و جدا شدن از هنر نبودم اما آرزو و عشقم به زیارت مکه و مدینه باعث شده حجاب را انتخاب کنم.
به گزارش جام، هنرمند و خواننده الجزایری پس از ادای مناسک حج اعلام کرده است که حجاب برگزیده است و هنر را به این دلیل کنار گذاشته است.
«سعاد بوعلی» گفته است: یک ساعت قبل از سفرم به عربستان حجاب گرفتم اما آن زمان به فکر انتخاب حجاب و جدا شدن از هنر نداشتم اما آرزو و عشقم به زیارت مکه و مدینه باعث شده حجاب را انتخاب کنم.
وی افزوده است: حج بازی نیست و دارای شروطی است و زائر خانه خدا باید مقید به آنها باشد که در این بین زن باید از خوانندگی دوری کرده و در اماکن مختلط وارد نشود و این در حالی است که ساحت هنری در الجزایر حتی جایی ویژه برای زنان ندارد.
این هنرمند سابق الجزایری که با روزنامه «الشروق» الجزایر سخن می‌گفت، تاکید کرده است: از خوانندگی دست برداشتم چراکه به عنوان یک حاجی اجازه چنین کاری را ندارم.
سعاد بوعلی که 25 سال استاد موسیقی در «طور متوسط» بوده است، می‌گوید: البته از لحاظ هنری نیز این روزها عرصه موسیقی در الجزایر [و جهان عرب] نزول کرده است.
اعتراض جوانان انقلابی مصر
به فعالیت شبکه قطری
جوانان عضو جبهه نجات مصر، شبکه الجزیره قطر را رسانه‌ای در خدمت رژیم صهیونیستی توصیف و بر ضرورت جلوگیری از فعالیت این شبکه در مصر تاکید کردند.
به گزارش مهر، عمرالجندی دبیر دفتر اجرایی جوانان جبهه نجات مصر تاکید کرد شبکه الجزیره، یک شبکه مزدور است که طرح‌های صهیونیستی را در خاورمیانه در خدمت به رژیم اسرائیل به زیان مصر اجرا و به طور جدی برای شعله ور کردن آتش فتنه و متلاشی کردن بافت جامعه مصر تلاش می‌کند.
الجندی در گفت وگو با الیوم السابع تاکید کرد ما رویکرد و تخلفات این شبکه را محکوم می‌کنیم و از مقامات مصری می‌خواهیم تمام تدابیر و اقدامات قانونی را برای بستن این شبکه به سبب دور بودن از حرفه‌ای‌گری و بی‌طرفی اتخاذ کنند.
وی افزود: شبکه الجزیره به ارزش‌ها و قوانین و اصول رسانه‌ای در انتشار خبر احترام نمی گذارد و همواره در راستای پخش شایعات و فتنه‌افکنی گام بر می‌دارد.
الجندی از سیاستمداران مصری و شخصیت‌های با شرافت ملی مصر خواست این شبکه را تحریم کنند، با توجه به اینکه این شبکه خبرهای مربوط به حملات به مراکز پلیس یا آتش زدن تاسیسات دولتی یا کشتار شهروندان صلح جو را پخش نمی‌کند.

 


سمیرا خطیب‌زاده
شده ‌است که از هیاهوی شهر خسته باشی؟!
از آدم‌ها و از حرف‌هایشان که تمامی ندارد و دلت یک دنیا سکوت بخواهد، یک دنیا آرامش!... شده است که خسته شده باشی از دویدن‌ها و نرسیدن‌ها؟! و دلت بخواهد توقف کنی، بایستی یا بنشینی اما در همین ایستادن و نشستن تو هزار پرواز و معراج نهفته باشد!
بخواهی به جایی بروی که دست رد به سینه‌ات نزنند و دست‌های خالی‌ات را بی‌منت، پر کنند!
به مکانی قدم بگذاری که هرچه خود را کوچک کنی و بشکنی، قیمتی‌تر شوی جایی که کویر تشنه روحت را برای اولین بار، با باران آشنا کنی؟... پس با ما بیا، وضو بساز تا مهیای رفتن به خانه امن الهی شوی «مسجد» را می‌گویم... همان خانه‌ای که سهمی از باغ‌های بهشت است که به زمینیان هدیه شده، همان جایی که قدمگاه جبرئيل و محمد(ص) و علی(ع) است و درهای توبه و بازگشت را به روی بندگان خدا می‌گشاید...
خوب گوش کن صدای لرزش قدم‌هایت را می‌شنوی که به طلب آمرزش آمده‌اند! و اگر دقیق‌تر گوش کنی صدای بال ملائک را در رکوع و سجود نمازت خواهی شنید گویی به بدرقه تو آمده‌اند تا راز و نیاز تو را به درگاه معبود ببرند.
بی‌جهت نیست که مولای پارسایان، امیرالمومنین (علیه السلام) که تولد و زندگی و شهادتش همه با مسجد گره خورده است اینگونه از فضیلت و جایگاه بلند مسجد سخن می‌گوید: «من نشستن در مسجد را از نشستن در بهشت، بیشتر دوست می‌دارم؛ زیرا در بهشت بودن باعث رضایت نفسم است و در مسجد بودن باعث رضایت خدایم.»
مسجد خانه امن الهی است که هر یک از عناصر آن، بر تصویری از عالم ربانی و روضه رضوان اشاره دارد و حقایق متعالی را نمایان می‌سازد. مناره‌هایش، دست‌های دعایند و گنبد فیروزه‌اش، سری است که رو به آسمان بلند شده است، هر روز، درست راس ساعت اذان.
گنبد، بالاترین نقطه مسجد است که همه مراتب وجود در عالم هستی را با پروردگار یکتا، مرتبط می‌کند و رنگ آرام‌بخش آن، سمبل اسلام و نفس مطمئنه است. شبستانش، آغوش گشوده خداست که با لبخندی از جنس نور، مردم را به خویش می‌خواند، به پرواز.
لبخندهای من در فضای معطر و نورانی تو، جان می‌گیرد. تو،‌ محکم‌ترین پیوند دهنده مسلمانانی، صف‌های به هم پیوسته نمازت، عطر دوستی و برادری و برابری را برای شیعه و سنی، ارمغان می‌آورد. ما لبخندهایمان را با تو قسمت می‌کنیم. در سایه تو،‌ آرامشی جاری است که پر از بوی بهشت است. با تو، دل‌های مسلمانان، به هم نزدیک‌تر می‌شود؛ و دست‌های دعا، به خدا.
روزی خواهد آمد که صدای اذانت از همه بام‌های بلند جهان بگذرد و عطر نماز جماعت تو، همه کوچه پس‌کوچه‌های غم زده را راهی بقیع کند. روزی می‌آید که هیچ نمازگزاری، دیگر در مسجد کشورهای اسلامی، به خون خود نغلطد!
روزی می‌آید که صف‌های به هم پیوسته نماز، نمازگزاران بیت‌المقدس را به نمازگزاران خانه کعبه پیوند زند.
روزی می‌آید که سر هر کوچه‌ای، از شرق تا غرب عالم، یک مسجد ایستاده باشد؛ در حالی که صدای دل‌انگیز اذانش تا آن سوی آسمان هفتم طنین‌انداز می‌شود.
و روزی می‌آید که با صاحب و مولایمان امام زمان(عج) در مسجد نماز جماعتی خواهیم خواهد که عظمت صفوف به هم پیوسته نمازگزارانش پشت دشمنان را خواهد لرزاند و اسلام عزیز را در همه جهان طنین‌انداز خواهد کرد.
به امید آن روز

 


مدیر مسئول روزنامه کیهان، ایجاد بحران در مصر را نوعی فرصت به صهیونیست‌ها برای خروج از بن‌بست منطقه‌ای و همچنین ترفندی برای پیشگیری از وقوع انقلاب اسلامی در عربستان و اردن دانست.
حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با اشاره به تحولات اخیر مصر، اظهار داشت: امروزه کشور مصر درگیر توطئه‌ای است که آمریکا، اسرائيل و برخی دولت‌های مرتجع عرب برای مهار بیداری اسلامی دست‌اندرکار آن هستند.
وی با بیان اینکه ایجاد بحران در مصر نوعی فرصت به رژيم جعلی صهیونیستی برای خروج از بن‌بست منطقه‌ای است، افزود: هنگامی که اخوانی‌ها قدرت را در مصر به دست گرفتند، ظرفیت انبوه از حمایت مردمی را با خود داشتند که خواسته خود را در طول انقلاب به صراحت اعلام کرده بودند.
شریعتمداری ادامه داد: اخوانی‌ها به جای حرکت در تراز یک انقلاب اسلامی، به روش‌های کلاسیک دولت‌مداری روی آوردند و ساختار رژیم گذشته از جمله ارتش آمریکایی مصر، دست‌نخورده باقی ماند.
مدیر مسئول روزنامه کیهان تاکید کرد: مرسی برای بهبود اقتصادی مصر به کمک‌های آمریکا، عربستان و قطر روی آورد و حال آنکه باید می‌دانست آمریکا، اتحادیه اروپا و سران مرتجع عرب اصلی‌ترین دشمنان انقلاب مصر هستند و کمک های مالی آنها بدون چشم‌داشت و طمع در بازگرداندن مصر به اردوگاه غرب نیست.
وی ادامه داد: یعنی حرکتی که امروزه با بهره‌گیری از ارتش سر تا پا آمریکایی مصر در ائتلاف با جریانات سلطنت‌طلب، حامیان مبارک، احزاب چپ و مارکسیست، ناصری‌ها و سلفی‌ها و حرکت تمرد در پی‌ آن است.
شریعتمداری افزود: اخوانی‌ها امروزه تاوان اعتماد به آمریکا و نرمش با اسرائيل را می‌پردازند و حال آنکه خروج از یوق آمریکا قطع رابطه با اسرائيل، لغو معاهده کمپ‌دیوید و پیوستن به اردوگاه مقاومت خواسته‌های اعلام شده مردم در انقلاب مصر بود.
وی در عین حال تصریح کرد: مرسی نه فقط معاهده کمپ‌دیوید را لغو نکرد بلکه برای سران رژیم‌صهیونیستی نماینده‌ای با پیام برادرانه فرستاد و به جای پیوستن به اردوگاه مقاومت به سوی عربستان، قطر و اردن رفت و حتی رابطه با سوریه را که یکی از سنگرهای اصلی مقاومت است قطع کرد.
مدیر مسئول روزنامه کیهان گفت: مرسی به ساختار ارتش دست نزد تا آنجا که امروزه 17 تن از استانداران استان‌های بزرگ مصر از بازنشستگان ارتش و وفادار به السیسی هستند.
شریعتمداری خاطرنشان کرد: شرایط کنونی مصر نمی‌تواند دوام داشته باشد؛ چرا که قتل‌عام مردم از سوی ارتش قابل ادامه نیست و به همین علت، طرف مقابل سعی می‌کند از گروه‌ها و احزاب و جریاناتی نظیر حرکت تمرد برای مقابله با تظاهرات اخوانی‌ها استفاده کند تا در نهایت، کشتار را به حساب درگیری دو بخش از مردم با یکدیگر بنویسد.
وی اضافه کرد: اخوانی‌ها باید چهره مخدوش شده خود را بازسازی کنند تا بتوانند موقعیت و پایگاه مردمی آسیب‌دیده را ترمیم کنند؛ اخوان‌المسلمین اصلی‌ترین و شاید بتوان گفت تنها جریان انقلابی در میان اهل سنت است و سابقه‌ای چند ده ساله دارد و در سایر کشورهای اسلامی نیز طرفداران پر و پا قرصی نظیر عبدالله گل و اردوغان در ترکیه، عمر البشیر در سودان، راشد الغنوشی در تونس داشته ولی این جریان انقلابی اهل سنت در اولین آزمون زمامداری و حکومت‌داری خود پیروز بیرون نیامده است.
مدیر مسئول روزنامه کیهان گفت: چنانچه هرچه زودتر با کنار گذاشتن اختلافات با برخی جریانات مردمی و مسلمان دیگر و نیز پاکسازی ائتلاف کنونی از سلفی‌ها که نفوذی‌های تابلودار آمریکا و اسرائيل هستند، جبهه سالم و مردمی تشکیل ندهد، بحران ادامه خواهد داشت و جنگ داخلی می‌تواند نتیجه فاجعه‌انگیز آن باشد.
شریعتمداری افزود: مخصوصاً آنکه مجموعه آمریکا، اسرائیل و سران مرتجع عرب بر تصمیم خود برای ادامه بحران اصرار دارند؛ چرا که در ادامه بحران، نجات رژیم صهیونیستی از فروپاشی و مقابله با بیداری اسلامی را دنبال می‌کند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: راه‌حل بحران مصر در یک کلام به کارگیری همان فرمولی است که رهبر معظم انقلاب با پیش‌بینی شرایط کنونی آن کشور ارائه کرده بودند.

 


عضو هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، تداوم کشتار و نقض حقوق مردم فلسطین در سرزمین‌های اشغالی را نتیجه فرار رژیم اسرائیل از پاسخگویی دانست.
سیدمحمدعلی متقی‌نژاد در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد که برای بررسی موضوع «حمایت از غیرنظامیان در درگیری‌های مسلحانه» برگزار شده بود، با اشاره به این که «غیرنظامیان در درگیری‌های مختلف ضربات زیادی را متحمل می‌شوند»، تصریح کرد: بخش بزرگی از کاستی‌ها در حمایت از غیرنظامیان در درگیری‌ها، عدم احترام به اصول حقوق بشر بین‌المللی و حقوق بشردوستانه است.
وی افزود: اعمال استانداردهای دوگانه در مورد محاسبه اقدامات جنایتکاران و فرار از پاسخگویی توسط آنها باعث تشدید درگیری‌ها و نقض حقوق غیرنظامیان خواهد شد.
وی ادامه داد: نمونه بارز این امر رژیم اسرائیل است که با وجود این که خود عامل بحران در خاورمیانه است با متهم کردن دیگران از پاسخگویی فرار می‌کند و به جنایت‌های خود ادامه می‌دهد.
این عضو هیئت نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل توجهات را به اقدامات رژیم اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی و به ویژه نوار غزه جلب و اظهار کرد: این رژیم با بمب‌های مختلف به غیرنظامیان حمله و با محاصره یک و نیم میلیون نفر از مردم غزه، این منطقه را به بزرگترین زندان جهان تبدیل کرده است.
وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز به فراخوان کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل می‌پیوندد که خواستار رفع محاصره غزه و محدودیت‌های ناشی از آن شده است.
وی خواستار توجه به ریشه‌های درگیری در مناطق مختلف جهان که مواردی از جمله فقر، محرومیت، حاشیه‌نشینی، مداخله و اشغال خارجی را شامل می‌شود، شد و از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا اقداماتی را برای جلوگیری از اعمال جنایت علیه غیرنظامیان به عمل آورد.

 


دیلی‌تلگراف فاش کرد سفارت انگلیس در واشنگتن 35 سال تلاش می‌کند نامی از نقش MI6 در کودتای ننگین 28 مرداد نبرد.
روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف طی گزارشی به قلم «راف سانچز» از تلاش‌های 35 ساله سفارت انگلیس در ایالات‌متحده برای مخفی نگه داشتن نقش این کشور در سرنگونی دولت محمد مصدق، نخست‌وزیر ایران در دهه 30 شمسی خبر داده است.
بنابراین گزارش، 60 سال پس از کودتای 28 مرداد، بریتانیا همچنان در تلاش است تا نقش خود را در «عملیات چکمه»، (کودتای 25 مرداد که 3 روز قبل از کودتای 28 مرداد انجام شد و شکست خورد) پنهان نگاه دارد.
«مالکوم بیرن»، معاون آرشیو امنیت ملی در دانشگاه جورج واشنگتن در این خصوص اظهار داشت که باور دارد دیپلمات‌های بریتانیایی همچنان در تلاش‌اند نقش MI6 را درکودتای مزبور مخفی کنند.
وی افزود: «60 سال پس از کودتا، ما هنوز نمی‌توانیم تصویر کاملی از نقش آژانس‌های اطلاعاتی بریتانیایی و آمریکایی در کودتا داشته باشیم. علت آن هم این است که بریتانیایی‌ها هنوز تمایلی ندارند که نقششان فاش شود.»
کودتای 1953 که توسط MI6 و سیا انجام شد دولت مصدق را به تلافی ملی کردن صنعت نفت سرنگون کرد.
تلاش انگلیس برای مخفی نگه داشتن نقش خود در کودتای ننگین 28 مرداد در حالی همچنان جریان دارد که اخیرا برخی اسناد جدید از دست داشتن سیا، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا در این کودتا منتشر شده است. در همین حال، بی‌بی‌سی، بنگاه سخن‌پراکنی دولت انگلیس نیز در گزارش‌های خود درخصوص کودتا در سالگرد آن، تلاش می‌کند ضمن پررنگ نشان دادن نقش سیا، کمتر از نقش لندن در سرنگونی دولت ملی مصدق سخنی به میان آورد.
این در حالی است که رمز عملیات کودتا برای اطمینان بخشیدن به محمدرضا پهلوی در خصوص حمایت لندن از وی، از بخش فارسی همین شبکه خبری بی‌بی‌سی پخش شد.

 


جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش تأکید کرد: حضور ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش در آب‌های بین‌المللی به عنوان حیاط خلوت استکبار جهانی از عوامل اصلی مؤلفه‌های قدرت بازدارندگی است.
امیردریادار غلامرضا خادم بیغم جانشین فرماندهی نیروی دریایی ارتش در گفت‌وگو با فارس با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر گفت: امروز نیروی دریایی ارتش در شرایط بسیار بالایی از آمادگی رزمی و دفاعی قرار دارد و در امر خودکفایی به جایی رسیده که مراحل ساخت ناوشکن همراه با تجهیزات مورد نیازش را پشت سرگذاشته است.
وی با اشاره به در دست ساخت بودن ناوهای موشک‌انداز پیکان و جوشن و تعدادی دیگر، تصریح کرد: کار ساخت این شناورها در وزارت دفاع و کارخانجات نیروی دریایی ادامه داشته و دارد که اسامی آنها را بزودی اعلام می‌کنیم.
بیغم افزود: اسکورت بیش از هزار و پانصد فروند کشتی و مبارزه مستقیم با دزدان دریایی در بیش از 130 مورد و چندین مورد بازپس‌گیری کشتی‌های دزدیده شده از جمله اقدامات نیروی دریایی ارتش در آبهای آزاد بوده است که تأثیر بسزایی در تأمین امنیت خطوط مواصلاتی در این آبها داشته است.
وی خاطرنشان کرد: از طرفی حضور ناوگروههای نداجا در آبهای بین‌المللی و اقیانوس‌ها و مناطقی که به عنوان حیاط خلوت استکبار جهانی بوده نشان از ارتقای توانمندی این نیرو در ابعاد مختلف دارد که این خود از عوامل اصلی مؤلفه‌های قدرت بازدارندگی است.
وی با اشاره به تدبیر مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل معاونت جهاد خودکفایی در نیرو گفت: این تدبیر باعث شده امروز نیروی دریایی ارتش در بحث آموزش و ساخت تجهیزات مورد نیاز تا حد ساخت شناورهای سطحی و ناوهای موشک‌انداز و ناوشکن‌های چند منظوره با سامانه‌های مورد نیاز به خودکفایی بالایی برسد و در تعمیرات اساسی زیردریایی‌های سنگین موفق باشد و این افتخار نیز نصیب ما شد که صنایع دریایی ایران به خودکفایی در ساخت زیرسطحی‌های تاکتیکی کلاس غدیر و زیردریایی‌های نیمه سنگین نایل شود.
امیر بیغم در خصوص توانمندی پهپادی نیروی دریایی ارتش نیز گفت: توانمندی خوبی در کشور در ساخت پهپادها وجود دارد که ما هم به دنبال آن هستیم. نیروی دریایی یکی از با سابقه‌ترین نیروها در استفاده از پهپادها است که انواع مختلف آن را داشته است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر پهپادهایی در ابعاد و بردهای مناسب در اختیار نیروی دریایی ارتش است که مورد استفاده قرار می‌گیرد و فعلاً استفاده آنها برای اشراف اطلاعاتی در منطقه است.
وی با اشاره به ساخت زیردریایی جدید فاتح گفت: این زیرسطحی از جمله زیردریایی‌های نیمه سنگین است که ازتوانمندی بالاتر، ماندگاری بیشتری و تجهیزات بروزتر و بهتری نسبت به زیردریایی‌های غدیر کلاس برخوردار است و یک زیردریایی متناسب با طرح‌ها و برنامه‌های نداجا است که بزودی در چرخه عملیات قرار خواهد گرفت.
امیر بیغم گفت: زیرسطحی‌ها به عنوان یک سلاح استراتژیک و راهبردی هستند و یکی از نقاط هراس دشمن و قوت ما همین زیرسطحی‌ها است که امروز به تعداد کافی در نداجا وجود دارد و در هر لحظه هر کدام از آنها ممکن است در هر منطقه‌ای در حال گشت‌زنی باشد.
جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش در خصوص توانمندی این نیرو در بحث اژدرها نیز گفت: آنچه که در این حوزه به نداجا واگذار شده، اژدرهایی است که در رزمایش‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته از جمله اژدرهای زیرسطحی و سطحی و بسیاری از اژدرهای نداجا بخصوص در بحث زیرسطحی از تکنولوژی بسیار بالایی برخوردار بوده و هوشمند هستند و ارتقای آنها در دستور کار است.
وی تأکید کرد: سامانه مین روبی که رونمایی شد و مورد آزمایش قرار گرفت یکی از سیستم‌های بسیار پیشرفته است که شاید تنها دو سه کشور از آن برخوردار باشند، چون هم از سرعت و هم امنیت بالایی برخوردار است و در زمانی که دشمن، عملیات آفندی بوسیله مین در قبال ما داشته باشد، براحتی برای اینکه بتوانیم یگان‌های شناوری خود را که در منطقه در مخمصه قرار گرفته‌اند رها کنیم، می‌توانیم از این سیستم استفاده کنیم و در زمان بسیار کوتاهی معابر عبوری و وصولی خودمان را باز کنیم تا شناورها در امنیت کامل تردد کنند.
امیر بیغم خاطرنشان کرد: حضور در اقیانوس آرام و اطلس در برنامه کاری نیروی دریایی است که متناسب با شرایط و سیاست‌های ستاد کل نیروهای مسلح صورت می‌گیرد.
وی همچنین در خصوص اینکه آیا ناوهای نیروی دریایی به نزدیکی آبهای آمریکا می‌روند یا خیر، گفت: سؤال اینجاست که آیا نیاز است که ما سمت مرزهای آبی آمریکا برویم؟ این توانایی وجود دارد اما آیا نیاز به این کار داریم؟ وقتی می‌بینیم آمریکا در مرز کشورهای مختلف و بخصوص در خلیج فارس حاضر می‌شود و به دنبال منافع خود است، حالا ما در آمریکا چه منافعی می‌توانیم داشته باشیم در حالی که پیام ما در دریاها، پیام صلح و دوستی است و استراتژیک کشور ما استراتژی دفاعی است.
امیر بیغم ادامه داد: بنابراین فعلاً دلیلی نمی‌بینیم که در مرزهای آبی و نزدیکی آمریکا یا کشورهای دوردست حضور پیدا کنیم مگر اینکه جزء سیاست‌های نیروهای مسلح باشد که امروز نیست، اما این دلیلی نیست که نیروی دریایی ارتش این توانمندی را نداشته باشد. این توانمندی و دانش وجود دارد و این را با عبوراز تنگه مالاکا و حضور در اقیانوس آرام نشان دادیم.

 


مديركل عتبات عاليات سازمان حج و زيارت تاكيد كرد: پيش‌ثبت‌نام مرحله بعدي اعزام زائران از اواسط شهريور آغاز مي‌شود و اعزام اين گروه از ۱۶ مهرماه سال جاري انجام خواهد شد.
مديركل عتبات عاليات سازمان حج و زيارت در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی حج با بيان اينكه از نيمه اول ماه مبارك رمضان تاكنون روزانه ۲ هزار نفر به عتبات عاليات اعزام شده‌اند، اعلام كرد: پس از اتمام مرحله فعلي اعزام كه ۲۸ مردادماه پايان پذيرفت، زائران از 29 مرداد تا 15 مهرماه به عتبات عاليات اعزام می‌شوند.
مسعود اخوان همچنين تاكيد كرد: پيش‌ثبت‌نام مرحله بعدي اعزام زائران از اواسط شهريور آغاز مي‌شود و اعزام اين گروه از ۱۶ مهرماه سال جاري انجام خواهد شد.
مديركل عتبات عاليات با اعلام اينكه تاكنون روزانه ۲ هزار نفر به عتبات عاليات اعزام شده‌اند، گفت: از اين پس اين تعداد افزايش پيدا خواهد كرد.
اين مقام سازمان حج و زيارت همچنين افزود: اعزام به عتبات عاليات در مدت‌زمان هفت روز انجام مي‌شود كه بنابه تقاضاي گروه‌ها مي‌توان اين مدت‌زمان را از چهار روز تا چهارده روز تغيير داد.
مسعود اخوان در ادامه به زائران عتبات عاليات توصيه كرد: حتما با گروه‌هاي مجاز و بر اساس هماهنگي با دفاتر تحت پوشش سازمان حج و زيارت به عتبات عاليات مشرف بشوند و از مراجعه به مراكز و افراد غيرمجاز پرهيز كنند. وي همچنين متوسط هزينه اعزام چهار روزه را ۶۰۰ هزار تومان و هزينه اعزام هفت روزه را ۷۸۰ هزار تومان اعلام كرد.
مديركل عتبات عاليات سازمان حج و زيارت در پايان با اشاره به امنيت نسبي حاكم بر كشور عراق و همچنين قرارداد شركت شمسا با شركت‌هاي امنيتي داخل عراق و استفاده از اسكورت‌هاي اين شركت‌ها گفت: تاكنون مشكلي در اين زمينه بروز نكرده است و زائران مي‌توانند با آرامش به اين سفر زيارتي بروند.

 


معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان‌قدس رضوی گفت: در ایام ماه مبارک رمضان 9 نفر در حرم مطهر رضوی به مذهب تشیع مشرف شدند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجلال حسینی گفت: میانگین سن این تشرف یافتگان 25 سال است و سه نفر از این افراد از کشورهای تاجیکستان، سوئد و فرانسه بودند.
وی با اشاره به اینکه شش نفر از این مستبصرین مرد و سه نفر زن بوده‌اند، خاطرنشان کرد: 6 نفر از این مستبصرین از مذهب تسنن، یک نفر لائیک و یک نفر دیگر هم از دین مسیحیت به مذهب تشیع مشرف شدند.
حسینی با اشاره به علاقه روزافزون افراد به ویژه جوانان به مذهب تشیع افزود: کوچک‌ترین این مستبصرین 14 سال و بزرگ‌ترین آنها 40 سال داشته است.
وی اذعان داشت: آستان قدس رضوی با فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی و ارائه توضیحات و استدلال‌های منطقی توسط کارشناسان فرهنگی و دینی در ماه مبارک رمضان این افراد از ادیان و مذاهب مختلف به شریعت پاک شیعه گرویدند و مستبصر شدند.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: برخی از این افراد مطالعاتی در مورد مذهب شیعه داشته‌اند، اما با حضور در حریم ملکوتی حضرت رضا(ع) و دریافت پاسخ‌های متقن نسبت به شبهات خود تصمیم نهایی خود را در حرم مطهر رضوی گرفته و شیعه شدند.
حسینی ابراز داشت: بدون شک تبلیغات منفی دشمنان و دامن زدن به اسلام هراسی برخی قدرت‌های غربی نتیجه عکس به دنبال داشته و این موضوع در افزایش گرایش علاقه‌مندان و پیروان دیگر ادیان به دین مبین اسلام به وضوح قابل مشاهده
است.

 


یکی از مراجع عظام تقلید گفت: هیچ کدام از مذاهب اسلامی حق ندارند به مقدسات مذاهب دیگر اهانت کنند و این امر گناه و حرام است.
آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در مراسم پایانی همایش اعتدال، همبستگی امت اسلامی و رسالت علمای ایران و افغانستان در مشهد افزود: دشمنان ما را به جان هم انداخته و خود گوشه‌ای نشسته و از آن لذت می‌برند.
وی اظهار داشت: امروز نیروهای مخرب خارجی سعی می‌کنند به غیر مشترکات دامن بزنند لذا در این شرایط باید در مسیر همبستگی مسلمانان تلاش بیشتری شود.
به گزارش ایرنا، این مرجع تقلید گفت: مسلمانان باید بیش از پیش به اشتراکات خود تکیه کرده و اجازه ندهند دشمن با تکیه بر اختلافات و دامن زدن به آنها سبب دشمنی میان مسلمانان شود.
وی افزود: مسلمانان از هر شاخه‌ای در اصل اعمال و اعتقادات با هم اشتراک دارند فقط در برخی از فروع با هم متفاوت هستند و این خدشه به این اصول وارد نمی‌کند.
آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: باید مسلمانان یک امت واحد در مقابل دشمن تشکیل دهند زیرا از این طریق می‌توانند در مقابل دشمن ایستاده و مانع از موفقیت آنان در ایجاد انشقاق در امت اسلامی شوند.
وی در ادامه با تاکید بر رعایت اعتدال در امور گفت: از این طریق می‌توان اسلام را بیش از هر زمان قوت بخشیده و در مقابل توطئه‌های دشمن با اتحاد و انسجام ایستاد.
این مرجع تقلید افزود: اعتدال در ذره ذره اجزای هستی موجب تداوم حیات است لذا باید این نسبت تعادل نیز در جهان اسلام روی دهد.
وی گفت: امروز دشمن مسلمانان را به جان هم انداخته است، هیچ زمانی این‌گونه نبوده که آتش دشمنی و جنگ تا این حد در میان کشورهای اسلامی شعله‌ور باشد آنگونه که امروز مصر، سوریه، عراق، بخشی از افغانستان و پاکستان درگیر این دشمنی‌ها است.
آیت‌الله مکارم شیرازی همچنین وهابیت تکوینی را بلای امروزه جهان اسلام عنوان و بیان کرد: باید در این راستا تدبیری موثر اندیشیده شود.

 


قزوین- خبرنگار کیهان:
تیم ووشو بانوان استان قزوین در رقابت‌های قهرمانی کشور سبک شائولین چوان چهار نشان رنگارنگ را در بخش تالو به خود اختصاص دادند.
تیم ووشو بانوان قزوین از این رقابت‌ها دو نشان طلا و دو نقره به دست آورد.
حدیثه محمدی در گروه سنی نوجوانان به ترتیب در اجرای فرم‌های تایچی چوان و جی‌ین تایچی با کسب عنوان اول و دوم به ترتیب صاحب گردن‌آویز طلا و نقره شد.
زهرا عسگری نیز در همین رده سنی در اجرای فرم جی‌ین تایچی عنوان قهرمانی را به دست آورد و طلا گرفت و دنیا قربانی نیز دیگر ووشوکار قزوینی این رقابت‌ها در رده سنی جوانان بود که در فرم تایچی چوان به کسب عنوان دومی بسنده کرد.هدایت و مربیگری تیم ووشو بانوان قزوین در این رقابت‌ها برعهده کبری بشیری بود.همچنین ورزشکاران تیم هیئت ژیمناستیک استان قزوین در مسابقات قهرمانی کشور ایروبیک ژیمناستیک که طی چند روز گذشته در سه مقطع سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان در استان ایلام برگزار شد در هر سه مقطع سنی نتایج درخشانی را کسب کرد.در مقطع نونهالان در نتیجه تیمی مدال طلا، در مقطع نوجوانان در نتیجه تیمی، مدال نقره و در مقطع جوانان در نتیجه تیمی دو مدال برنز و یک مدال نقره کسب کردند.سعید پیروند، برادران نبی‌پور، ادیب، خلیلی، حاجی‌خانی داسار و باقری از جمله ورزشکاران اعزامی به این مسابقات بودند.

 


شهرکرد - خبرنگار کیهان:
فرهیختگان و نخبگان در جامعه به منزله دستگاه عصبی در بدن انسان هستند.
مسئول موسسه امام‌خمینی قم که در اجتماع دانش‌پژوهان خواهر شرکت کننده در طرح ولایت کشوری در دانشگاه شهرکرد سخن می‌گفت اظهار داشت: فرهیختگان نیازهای فکری، احساسی و عاطفی جامعه را تامین می‌کنند و بیشترین نقش را در تامین سعادت انسان دارند.
آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی افزود: عمده نیازهای مادی جامعه مانند اقتصاد و امنیت توسط دولت در جامعه تامین می‌شود و دولت در جامعه به منزله قلب در بدن انسان است.
وی اضافه کرد: بین عوام و افراد متخصص در اسلام که افراد کمی هستند باید افراد دیگری به عنوان واسطه قرار گیرند و خلأ موجود در این میان را با ساده سازی مفاهیم و انتقال به مردم عادی پر کنند که این مهم رسالت دانش‌آموختگان طرح ولایت است.آیت‌الله مصباح یزدی تاکید کرد: امروز در جامعه دانشمندان زیادی داریم که در علوم خاصی فرهیخته و صاحب نظر هستند اما بصیرت کافی را نداشته و از لحاظ سیاسی و دینی فرهیخته نیستند و این موجب به وجود آمدن فتنه 88 شد.

 


معاون رایزن تجاری سفارت عراق در تهران بر گسترش مؤسسات و شرکت‌های تجاری ایران برای سرمایه‌گذاری و کار در عراق تاکید کرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، وسیم حاسم علی روز دوشنبه در نشست بررسی توسعه صادرات ایران به عراق در سالن اجتماعات منطقه آزاد اروند افزود: سفارت عراق در تهران تمامی تلاش خود را برای حمایت از شرکت‌های ایرانی در عراق انجام می‌دهد و در این راستا گسترش مؤسسات و شرکت‌های تجاری ایران برای سرمایه‌گذاری و کار در عراق امری لازم است.
وی با اشاره به پیگیری‌های سفارت عراق برای رفع موانع فعالیت‌های اقتصادی دو کشور افزود: تسهیل در روند صدور ویزا برای بازرگانان و تجار ایرانی، دیدار از مناطق مرزی و پیگیری راهکارهای تسهیل امور مرزی را از جمله حمایت‌ها در راستای رفع موانع و مشکلات صادرات به کشور عراق دانست.
حاسم علی گفت: منطقه آزاد اروند و استان خوزستان به دلیل برخورداری از مرز مشترک با کشور عراق باید به عنوان یکی از بزرگترین شرکای اقتصادی عراق تبدیل شوند.
وسیم حاسم علی با تاکید بر افزایش و بهبود کیفیت کالای صادراتی ایران به عراق گفت: تمامی مناقصه‌هایی که در زمینه سرمایه‌گذاری در عراق به ما ابلاغ می‌شود سریعاً به اداره بازرگانی عراق اعلام می‌شود و در جهت تشویق آنان به سرمایه‌گذاری و کار در عراق اقدام می‌شود.
همچنین سرکنسول ایران در بصره عراق از صدور روزانه بین سه هزار و 800 تا چهار هزار روادید برای متقاضیان عراقی سفر به ایران در این کنسولگری خبر داد.
حمیدرضا مختص‌آبادی در نشست بررسی توسعه صادرات به کشور عراق با حضور تجار و صنعتگران ایران و عراق در سالن اجتماعات سازمان منطقه آزاد اروند افزود: از سوی کنسولگری ایران در بصره عراق پارسال نیز بیش از 230 هزار روادید برای متقاضیان عراقی سفر به ایران صادر شد.
وی گفت: پیش‌بینی می‌شود که امسال نیز صدور روادید از 300 هزار مورد فراتر رود که شاید در کل سفارت‌ها و نمایندگی‌های داخلی کشور رتبه اول را داشته باشد.
وی حجم مبادلات تجاری ایران و عراق را سالانه بیش از 11 میلیارد دلار عنوان کرد وگفت: سهم مبادلات خوزستانی‌ها کمتر از یک میلیارد دلار است.
مختص‌آبادی از تاسیس بانک اطلاعاتی در کنسولگری ایران در بصره خبر داد و افزود: این بانک اطلاعات لازم را در اختیار تجار یا صاحبان سرمایه و شرکت‌ها قرار می‌دهد.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران برای لغو روادید سفر بین دو کشور آمادگی دارد و در این زمینه منتظر اعلام نظر طرف عراقی هستیم.
امضای تفاهم‌نامه ایجاد منطقه مشترک آزاد با استان بصره عراق
معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند از امضا تفاهم‌نامه ایجاد منطقه مشترک آزاد با استان بصره، خور و زبیر کشور عراق خبر داد.
سیدعلیرضا موسوی در نشست بررسی توسعه صادرات به عراق با حضور تجار و صنعتگران دو کشور در خرمشهر افزود: با توجه به دستور استاندار خوزستان و مصوبه هیأت مدیره، با هماهنگی سرکنسول ایران در بصره در راستای شتاب‌بخشی در ایجاد این منطقه آزاد مشترک توافق شد که سازمان منطقه آزاد اروند یک دفتر تجاری را برای هماهنگی امور صادرکنندگان و تجار در نیمه دوم امسال ایجاد کند.
وی بررسی مشکلات، موانع فراروی بازرگانان و صادرکنندگان خوزستان را از اهداف این نشست عنوان و بیان کرد: ارتقا سطح آگاهی بازرگانان و صادرکنندگان ایرانی در رابطه با ظرفیت‌های اقتصادی موجود در استان بصره از اهداف دیگر این نشست است.
معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند با اشاره به اهم برنامه‌های این منطقه آزاد در کشور عراق گفت: حضور فعال در نمایشگاه‌‌های اختصاصی جمهوری اسلامی ایران و بین‌المللی در کشور عراق از این برنامه‌ها است.
موسوی افزود: سازمان منطقه آزاد اروند 50 درصد از کل هزینه هتل، اجاره غرفه و رفت‌وآمد آن دسته از صادرکنندگان، تجار و صنعتگرانی را که در نمایشگاه‌های عراق شرکت کنند پرداخت می‌کند.
وی عمده کالاهای صادره به عراق را مصالح ساختمانی، مواد غذایی، صیفی‌جات و سبزی، انواع نوشیدنی، وسایل صنعتی از جمله خودرو، شیرآلات، موتورسیکلت و کولر آبی برشمرد.

 


بردسکن- خبرنگار کیهان:
یک توریست خارجی اهل انگلستان که برای اولین بار با دوچرخه به ایران سفر کرده است وارد دروازه خراسان رضوی شد.
مستر وین 40 ساله که حرکت خود را از تاریخ 1/10/2012 از فرانسه آغاز کرده است بعد از 17 هزار و 600 کیلومتر وارد دروازه استان خراسان رضوی شهرستان بردسکن شد. وی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: برای اولین بار است که به ایران سفر می‌کنم و تاکنون از استان‌های اصفهان، قم، شیراز، قزوین و تهران عبور کرده‌ام.
وی هدف از سفر به ایران را فقط جنبه توریست و بازدید از اماکن تاریخی عنوان کرد. وین افزود: تاکنون به کشورهای دیگر نیز با دوچرخه سفر کرده‌ام اما برای اولین بار است که به ایران سفر می‌کنم، وی مردم ایران را مردم خوبی توصیف کرد و گفت: روزانه 80 کیلومتر رکاب می‌زنم و تمامی هزینه‌های سفرم از پس‌انداز خودم می‌باشد. وی گفت: قصد دارم از مرز ترکمنستان، ایران را ترک کنم و آخرین کشوری که سفر خواهم کرد، کشور چین خواهد بود.

 


زنجان - خبرنگار کیهان:
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: تعطیلی کارخانه سرب و روی مطالبه مردم بود.
محسن علیمردانی اظهار داشت: رایزنی‌های مختلفی با مسئولان کشوری انجام شده است و امیدواریم موارد نگرانی مردم هر چه سریع‌تر برطرف شود، ولی در این میان باید به فکر سرنوشت کارگران این کارخانه نیز بود. در این شرایط 400 نفر بیکار شده‌اند و باید با تشکیل جلساتی سرنوشت این افراد نیز مشخص شود تا در این میان کسی ضرر نبیند.
وی در ادامه با اشاره به وضعیت اشتغال در کشور و ضرورت توجه دولت جدید در ایجاد اشتغال، گفت: یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های نمایندگان مجلس، موضوع بیکاری در حوزه‌های انتخابی‌شان است و انتظار داریم دولت جدید این موضوع را در اولویت‌های خود قرار دهد.
علیمردانی ادامه داد: بیکاری زمینه بسیاری از ناهنجاری‌های استان را فراهم می‌‌کند و باید به این نکته توجه داشت که اعتیاد نیز از بیکاری فرد سرچشمه می‌گیرد و آمارها را در این رابطه باید اصلاح کرد تا بتوان به درستی برای رفع این مشکل برنامه‌ریزی
داشت.
وی افزود: مسئولان این شرکت زمان کافی برای جابه‌جایی داشتند، اما این کار را نکردند و الان استان را وارد مرحله اعتراض عمومی کرده‌اند که در این رابطه باید به مسئولان و مردم پاسخگو شوند.

 


سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه جاجرم گفت: یک باغدار این شهرستان در شهر سنخواست محصول پسته باغ خود را وقف نوجوانان و جوانان نمازگزار کرد.
حسین اربابی در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: باغ سه هکتاری عباس خلیلی یک میلیارد ریال ارزش دارد.وی گفت: بنا به نیت واقف باید از محصول این باغ به هر یک از نوجوانان و جوانان نمازگزار و شرکت‌کنندگان در نشست‌های قرآن در مسجد جامع شهر یک مشت پسته داده شود.او افزود: همچنین این واقف درخواست کرده تا از محصول این باغ پسته برای تامین هزینه‌های اطعام و عزاداری حضرت زهرا(س) در دهه فاطمیه و نیز کمک به ابن‌سبیل (در راه ماندگان) هزینه شود.شهر سنخواست در فاصله 65 کیلومتری جنوب بجنورد قرار دارد.

 


دبیر ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی سازمان بهزیستی کشور از اجرای طرح ایجاد شهر بدون مانع در روانسر،‌ بم، زرین‌شهر، شاهین شهر، لاهیجان و صومعه‌سرا خبر داد.
به گزارش ایرنا، حسین امیرانی روز دوشنبه در همایش مناسب‌سازی گیلان که با حضور مدیرکل بهزیستی این استان و جمعی از مسئولان محلی در شهرستان صومعه‌سرا برگزار شد، اظهار کرد: هم‌اکنون مقدمات اجرای این طرح در چهار استان گیلان، کرمانشاه، کرمان و اصفهان فراهم شده است و در آینده نزدیک در تمامی استانها نیز اجرایی می‌شود.
به گفته وی برای آغاز جدی طرح، شهر صومعه‌سرا در گیلان به عنوان پایلوت در سطح کشور معرفی شده است.
دبیر ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی سازمان بهزیستی افزود: به دلیل ظرفیت‌های مختلفی که در اداره کل بهزیستی گیلان و اداره بهزیستی صومعه‌سرا وجود دارد؛ این شهر به عنوان شهر بدون مانع کشور انتخاب شده است.
امیرانی ادامه داد: این طرح یکی از راهکارهای ارتقاء کیفیت زندگی برای تمامی افراد جامعه به ویژه افراد دارای معلولیت است.
وی گفت: همه آحاد جامعه باید قادر باشند به راحتی و بدون احساس هیچ خطری در محیط پیرامون خود اعم از ساختمان‌ها، اماکن عمومی و معابر شهری تردد و از حقوق اجتماعی یکسان برخوردار شوند.
دبیر ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی سازمان بهزیستی در ادامه با اشاره به این که تمامی نهادها، استانداران و فرمانداران در اجرای این طرح نقش دارند، خاطرنشان کرد: باید در طراحی ساختار اماکن عمومی، شهری، معابر و وسایل خدماتی و حمل‌ونقل امکان دسترسی و بهره‌مندی معلولان همچون افراد عادی فراهم شود.
وی افزود: اعتبارات این طرح در مرحله نخست ادارات ذینفع استفاده در مراحل بعدی در صورت نیاز از اعتبارات ویژه کشوری استفاده می‌شود.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10