(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 23 شهریور 1392 - شماره 20590

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
خطیب جمعه تهران: دولت با «کلید» خود قفل مشکلات اقتصادی را باز کند
در پرتو وحی
اخبار ادبی و هنری
به بهانه پیام رهبر معظم انقلاب به بیست و دومین اجلاس سراسری نماز
«6 نقطه ضعف ما»
امام جمعه قم: غرب با رسانه‌های به ظاهر شیعی - اسلامی به جنگ آمده است
در احکام جداگانه‌ای از سوی رهبر انقلاب صورت گرفت
شمخانی نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی عضویت جلیلی در مجمع تشخیص مصلحت نظام
در نهمین همایش دادستان‌های عمومی و انقلاب بررسی شد
راهکارهای ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری
عطرافشانی مزار شهدا با حضور خادمان امام‌رضا(ع)
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی: آیت‌الله طالقانی به تمام معنا مجاهد در راه خدا بود
انگلیس از تعطیلی سفارتخانه‌اش در تهران پشیمان است
مراسم معارفه متولی جدید مسجد مقدس جمکران برگزار شد
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی: بودجه کافی برای بیمه کارگران ساختمانی نداریم
دیدار علی جنتی با مراجع در قم
اولین همایش گرامیداشت شهدای شهر رازقان برگزار شد
همزمان با دهه کرامت و روز بزرگداشت احمد بن موسی(ع)
تشرف 15 کاروان پیاده به زیارت حضرت شاهچراغ(ع)
با معرفی نفرات برتر جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان کردی، ترکی و عربی به پایان رسید
فرودگاه خرم‌آباد آماده پذیرش هواپیماهای پهن‌پیکر می‌شود
   


مرحوم آیت‌الله بهجت (ره): وقتی روح انسان به عالم دیگر رفت، می‌فهمد که این همه تشریفات در دنیا لازم نبود.

 


امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه مردم واقعاً از این گرانی به تنگ آمده‌اند گفت: دولت باید این کلید را به کار انداخته و مسئله بیکاری را حل کند هر چند بعضی از این مشکلات یک ماهه و دو ماهه حل شدنی نیست.
به گزارش فارس، آیت‌الله موحدی‌کرمانی در خطبه دوم نمازجمعه دیروز تهران با اشاره به اینکه یکی از وظایف مؤمن این است که زمان خودش و مکائد دشمن را بشناسد گفت: اسلام هویتی دارد و این هویت دشمنان اسلام و طاغوت‌ها را تهدید می‌کند و آنها در مقام مقابله برمی‌آیند.
وی افزود: آنها فهمیده‌اند که اسلام می‌گوید کره زمین مال همه است. عزت برای همه است استقلال و نعم الهی برای همه است اما مستکبر چنین سخنی را نمی‌گوید. فرعون می‌گوید که من خدای شما هستم همه چیز مال من است. بنی‌اسرائيل حقی ندارد.
خطیب دیروز نماز جمعه تهران ادامه داد: مستکبرین اسلام را شناختند برنامه‌های اسلام را دانستند، خواسته‌های رسول‌الله را فهمیدند قدرت اسلام را در ایران و در منطقه به واسطه بیداری اسلامی دیده‌اند و با تمام قوا به جنگ اسلام آمده‌اند.
آیت‌الله موحدی‌کرمانی ادامه داد:‌ آنها می‌گویند که دنیا دهکده‌ای است و کدخدای این دهکده ما هستیم کسی حق ندارد که در جهان تصمیمم بگیرد سازمان ملل را برای دفاع از انسان‌ها و حقوق انسان‌ها ایجاد کرده‌اند اما به تعبیر رهبر معظم انقلاب دروغ می‌گویند.
وی افزود: می‌گویند شورای امنیت برای دفاع از امنیت ایجاد شده است، اما شورای امنیت برای خود آنها است.
خطیب دیروز نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه غربی‌ها غده‌ای سرطانی را در بین کشورهای اسلامی به نام اسرائيل برای مقابله با اسلام ایجاد کرده‌اند، ادامه داد: چقدر برای به وجود آوردن آن جنایت کردند. جنایاتی همچون دیریاسین، صبرا و شتیلا و سلاح‌های آنان را تامین کردند شاه را مسلط کردند و صدام را تحریک کردند که آن جنایت‌ها را در خود عراق و ایران مرتکب شود.
آیت‌الله موحدی‌کرمانی ادامه داد: تمام آنها برای مقابله با اسلام بود و اسلام نیز با فرهنگ جهاد، فرهنگ شهادت، فرهنگ ایثار، فرهنگ ولایت و امامت به جنگ آنها آمد. با شعار امام حسین(ع) به جنگ استکبار آمد.
آیت‌الله موحدی‌کرمانی با اشاره به تلاش‌های دشمنان برای مقابله با اسلام گفت: دشمنان نیز بالاخره برنامه‌های خود را دارند مانند همان اتفاقی که در مصر افتاد. حکومتی به روی کار آمد اما به وظایف خود عمل نکرد دل به بیت عنکبوت بست و حمایت لازم را از فلسطین به عمل نیاورد. عده‌ای از آنها بریدند و مقابله مردم و مردم شد و آنها آن برنامه را به وجود آوردند و ارتش آن اقدامات را به عمل آورد.
وی افزود: در کشوری با آن فرهنگ امروز سرنوشتش به کجا رسید. امیدوارم مردم مصر با یکدیگر متحد شوند، یکپارچه شوند و بر سر استکبار بکوبند.
آیت‌الله موحدی‌کرمانی با بیان اینکه آمریکا نمی‌داند که چطور خود را نجات دهد و ما امیدواریم که بیدار شود اظهار داشت: اگر چه سر عقل آمدن برای آمریکا کار سختی است اما باید بیدار و متوجه شود که اگر در سوریه جنگی اتفاق بیفتد محدود به این کشور نخواهد بود و در منطقه فراگیر می‌شود.
خطیب موقت تهران تاکید کرد: اولین ضربه از فراگیر شدن این جنگ را خود آمریکا و ولد نامشروعش رژیم صهیونیستی می‌بیند چراکه مسلمین هوشیار هستند و در این صورت نیز سرنوشت اسرائيل مشخص نخواهد بود.
وی با بیان اینکه چه بسا عمر آمریکا نیز مانند عمر شوروی سابق به پایان رسیده و فصل سقوط و نابودی آن فراهم شده است یادآور شد: دشمنی غرب با آمریکا در دوران استعمار و گسترش سیطره اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بر شرق بر کسی پوشیده نیست و آنها تا توانسته‌اند با اسلام دشمنی کرده اند و به تعبیر مقام معظم رهبری حتی محاسبات جغرافیایی همچون خاور دور، خاور میانه و خاور نزدیک را بر مبنای قدرت خود تعریف کرده‌اند.
آیت‌الله موحدی‌کرمانی با اشاره به اینکه اسلام دل دشمنان را می‌لرزاند و در ایران فتح‌الفتوح می‌شود تصریح کرد: مردم باید این اقتدار اسلام را با پایبندی به ارزش‌های دینی تقویت کنند.
خطیب موقت تهران در ادامه افزود: دشمنان از کشتار مردم همچون هیروشیما، جنگ جهانی اول و دوم و صبرا و شتیلا باکی ندارند وجان انسان‌ها برایشان ارزشی ندارد.
وی در ادامه خطبه دوم با ذکر چند تذکر به دولت روحانی ادامه داد: دولت نه عصای موسی دارد و نه ید بیضا اما الحمدلله این دولت کلید دارد وباید کلیدخود را به کار اندازد و مشکل سرسام‌آور گرانی را حل کند.
آیت‌الله موحدی‌کرمانی با تاکید بر اینکه مردم واقعاً از این گرانی‌ها به تنگ آمده‌اند و جانشان به لبشان رسیده است تصریح کرد: دولت باید این کلید را به کار انداخته و مسئله بیکاری را حل کند هر چند بعضی از این مشکلات یک ماهه و دو ماهه حل شدنی نیست اما به هر حال دولت باید برای شروع گامی بردارد تا مردم خوشحال شوند.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه دولت باید در رابطه با فساد فرهنگی و بدحجابی نیز اقدام کند گفت: من این پیشنهاد را می‌دهم که دولت با بخشنامه به اداراتی که از بودجه کشور استفاده می‌کنند باید برای رعایت حجاب برنامه‌ریزی کنند.
وی ادامه داد: مردم در نمره دادن به دولت و کابینه، معاونان و مشاوران معیار پایبندی به ولایت‌فقیه را در نظر دارند و کشور در هر مرحله‌ای که به عزت رسیده به برکت پیروی از ولایت‌فقیه بوده است از این رو مسئولان باید به دقت پیرو ولایت باشند و فرامین آن را مو به مو پیاده کنند.
آیت‌الله موحدی‌کرمانی ضمن اشاره به در پیش بودن باز بودن سال تحصیلی به تاکیدات مقام معظم رهبری نسبت به پیشرفت علمی پرداخت و تصریح کرد: پیشرفت علمی ضامن اقتدار کشور است و اساتید و معلمان باید سطح علمی دانشجویان و دانش‌آموزان را بالا ببرند.
خطیب موقت تهران در پایان ضمن ابراز تردید برای اظهارنظر درباره ساخت مصلای تهران در عین حال متذکر شد: بالاخره نمی‌دانیم که مشکل مصلا حل شدنی است یا نه و با وجود اینکه مردم این همه کمک مالی کرده‌اند نمی‌دانیم که آیا مشکل مصلا قبل از ظهور حل خواهد شد یا خیر.
سخنران پیش از خطبه‌ها
به گزارش ایرنا،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر طی سخنانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه این هفته تهران افزود: امروز یکی از توطئه‌های آمریکا و دشمنان اسلام ایجاد اختلاف در جوامع اسلامی است که در این ایام حاجیان باید مراقب باشند تا در دام دشمنان دین قرار نگیرند.
وی تصریح کرد: دشمنان اسلام وقتی احساس کردند که انقلاب اسلامی فراگیر و بیداری اسلامی اتفاق افتاده به توطئه و تفرقه‌افکنی روی آورده‌اند و تلاش می‌کنند اسلام را خدشه‌دار کنند.
وی جنایت‌های اخیر استکبار در کشورهای سوریه، لبنان، یمن را در راستای خط و مشی دشمنان برای بدنام کردن اسلام دانست که مسلمانان باید در قبال آن بیش از پیش هوشیار باشند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: ما باید در این شرایط و در موسم حج امسال وارد اختلافات نشویم و روی مشترکات تکیه و از اسلام دفاع کنیم.
وی گفت: پرهیز از اهانت به دیگران، پرهیز از تکفیر و نسبت دادن شرک به دیگران سه محور اساسی است که می‌تواند به ما کمک کند تا در برابر این توطئه‌ها ایستادگی و از نقشه‌هایی که دشمنان جهان اسلام طراحی کردند خارج شویم.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به فرا رسیدن ایام هفته حج ادامه داد: این اجتماع سالیانه برای این است که مسلمانان با هم آشنا و نسبت به هم شناخت پیدا کنند و از مشکلات همدیگر باخبر شوند.

 


رسیدگی به مال و فرزندان
شما را از یاد خدا غافل نکند
قرآن کریم
ای کسانی که ایمان آورده‌اید!
(رسیدگی به) اموال و فرزندانتان شما را از یاد خدا غافل نکند.
و (بدانید و آگاه باشید که) کسانی که چنین کنند (جزو) زیانکارانند.
سوره منافقین آیه 9

 


از بازگشایی خانه سینما
تا اظهارات بی‌سابقه رئیس سازمان سینمایی
بازگشایی خانه سینما آغازگر دور تازه‌ای از تنش و بحران در سینمای ایران شده است.
حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در مراسم بازگشایی خانه سینما به انتقادات رسانه‌ها به خاطر احتمال انتصاب سازندگان برخی فیلم‌های موهن در مسئولیت‌های سازمان سینمایی واکنش نشان داد و در اظهار نظری تعجب‌برانگیز و بی‌سابقه با اشاره به جذب حداکثری گفت: «آیا اگر کسی فیلم ضد ایرانی ساخت نباید در جمهوری اسلامی مدیر شود؟»
وزیر ارشاد پیش از این تأکید کرده بود که خانه سینما متعلق به همه سینماگران است، اما رئیس سازمان سینمایی در عمل نشان داد که این تشکل را تنها متعلق به طیف شاه نشین سینما می‌داند. رفتاری که موجب ترک سخنرانی ایوبی در این مراسم توسط برخی سینماگران شد.
گویا برخلاف نظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر بازگشت آرامش و اتحاد به سینمای کشور باید شاهد افزایش تنش و درگیری در این عرصه باشیم. همچنان که روز پنجشنبه جامعه صنفی تهیه‌کنندگان و برخی صنوف دیگر در بیانیه‌ای اعلام کردند که حضور در مهمانی روز ملی سینما را تحریم می‌کنند. در این بیانیه آمده است:
«بوی تعفن دورویی تمام فضای سینما را برداشته است. تسخیرکنندگان بیست و چندساله سینما، چون اختاپوس بر ساختمان پوسیده «خانه سینما» چنگ انداخته‌اند. ظاهرا مدیران ناآگاه، گرسنگی مزمن اهالی سینما را به بازی گرفته‌اند. یاران بیکار و گرسنه سینمایی در مهمانی پرشکوه اما باطل جمعه شب، 22 شهریور سازمان سینمایی، شرکت نمی‌کنند.پیوند رانت خواران با مدیران نابلد مبارک باد!»
همچنین گروهی از فیلمسازان روز گذشته در مصاحبه هایی از خط مشی اتخاذ شده از سوی رئیس سازمان سینمایی ابراز نگرانی کردند.
جمال شورجه در گفت وگو با سینماپرس با بیان اینکه ایوبی به قول و قرار‌ها پایبند نبود، اظهار داشت: اگر نگاه یک طرفه نباشد که فقط دوستان سابق خانه سینما دیده شوند، می‌توان امیدوار بود که وضعیت سینما بهتر شود.
حبیب‌الله کاسه‌ساز هم به فارس گفت: تصور ما بر این بود که این همدلی و همراهی که آقای ایوبی از آن صحبت می‌کردند و تأکید می‌کردند که همه گروه‌‌های سینمایی زیر یک سقف قرار بگیرند دو سویه است اما در عمل مشاهده کردیم که طیف مقابل هیچ علاقه و تمایلی به این کار نداشتند و وقتی هم که وارد سالن نشست شدیم دیدیم که همه چیز از قبل طراحی شده است و هیئت مدیره سابق خانه سینما در ردیف جلو و کنار رئیس سازمان سینمایی نشستند تا این‌گونه نشان داده شود که خانه سینما برای این آقایان انگار باز شده است.
مسعود اطیابی نیز در واکنش به تصمیم ایوبی گفت:انتظار ما از دولت یازدهم، تدبیری همگرایانه بود نه تشویق متخلفین.
حبیب کاووش نیز عنوان کرد: رفتار رئیس سازمان سینمایی همه قانون‌گریزی بود. دولتی که شعارش اعتدال است وزارت ارشادش قانون‌گریزی می‌کند.
بي‌مهري مسئولان و فراموشي سبزواري
حمید سبزواری که از مفاخر ادبیات انقلاب است این روز‌ها با بی توجهی و بی مهری مسئولین فرهنگی کشور دوران درمان را می‌گذراند.
اقدس شفعي، همسر حميد سبزواري در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران در خصوص حال جسماني اين شاعر بزرگ كشورمان گفت: سبزواري از نظر سلامتي همچون هر فرد ديگري با افزايش سن مبتلا به بيماري فراموشي شده و با توجه به تبعات ابتلا به فراموشي از صحبت با خبرنگاران رسانه هاي مشتاق به دانستن حال و هواي اين شاعر سال‌هاي انقلاب ناتوان مانده است.
به گفته وی، سبزواري كه همواره به عنوان نامي آشنا و غيرقابل انكار در تاريخ ادبيات انقلاب اسلامي جا خوش كرده و با ذكر نام انقلاب ناخودآگاه ذهن اقشار مختلف جامعه را به سوي خود می‌كشاند، اين روز‌ها و در آستانه فرا رسيدن روز شعر و ادب فارسي با بي مهري مسئولان مواجه شده است.
گفتني است كه شاعر سال هاي انقلاب كشورمان اين روز‌ها در محافل رسميت يافته جايي ندارد و تن‌ها براي آنكه عرصه از عريضه خالي نباشد به محافل دوستانه مغفول براي شاعر خواني دعوت می‌شود، عجب آنكه اين شاعر به زعم فراموشي سالهاي اخير فن شاعري را همچنان به خاطر سپرده و آثار مناسب و خلاقانه‌اي را روانه مسير پرپيچ و خم تاريخ ادبيات كشورمان می‌كند.
مستندساز معترض
به سیاست‌‌های آمریکا درگذشت
«سائول لندو» مستندساز برجسته که به خاطر اعتراض به سیاست‌‌های آمریکا به شهرت رسیده است در سن ۷۷ سالگی درگذشت.
به گزارش فارس، آثار سائول لندو بیشتر در انتقاد از جنگ، فقر، بی‌کاری و نژادپرستی است. این مستندساز برجسته درحالی در سن 77 سالگی بر اثر سرطان مثانه درگذشت که خبر فوت او را جان کاواناگ دوست قدیمی او به رسانه‌‌ها داده است. او در کارنامه کاری خود نگارش و تولید بیش از 40 فیلم مستند و 14 کتاب را دارد.
لندو تا آخرین لحظات حیات خود نیز دست از فعالیت برنمی داشت و حتی مقالاتی را درحالی که روی تخت بیمارستان بود، برای رسانه‌‌ها می‌نوشت.
ساخت مستندهایی درباره فیدل کاسترو و سالوادور آلنده از جمله آثار پرآوازه او محسوب می‌شود.
«پل جکپ و دار و دسته هسته‌ای» نیز از جمله فیلم‌‌های اوست که به پیامد آزمایش‌‌های هسته‌ای می‌پردازد.

 


سمیرا خطیب‌زاده
پیام حضرت آقا به کنگره نماز را که شنیدم، تازه فهمیدم چقدر برای نماز کم گذاشته‌ایم، چه کارها که باید انجام می‌دادیم اما با بی‌توجهی و غفلت از کنار آن گذشته‌ایم.
فرصت‌هایی را که باید صرف اندیشیدن و پرداختن به این فریضه مهم الهی کنیم، یا به چیزهایی اندیشیده‌ایم که ارزش فکر کردن نداشته است، یا کج اندیشیده‌ایم، یا اصلاً فکر و اندیشه را تعطیل کرده‌ایم.
اگر هم اندیشه‌ نابی وجود داشته است بیان نکرده‌ایم، نگفته‌ایم و ننوشته‌ایم. اگر هم گفته‌ایم حق مطلب را ادا نکرده‌ایم، خوب و زیبا و رسا و جذاب نگفته‌ایم.
«صاحبان اندیشه و بیان، با گفتن و نوشتن؛ دارندگان رسانه‌ها و منبرها با پرداخت جذاب و هنری و مسئولان دستگاهها نیز متناسب با کارکرد آن دستگاه، می‌توانند این وظیفه بزرگ }نماز{ را ادا کنند.»
در رسانه‌های خود به تبلیغ همه چیز پرداخته‌ایم، هر ارتباطی در دنیای مدرن را ترویج کرده‌ایم اما از تبلیغ اصل و اساس ارتباطمان با خدا یعنی نماز باز مانده‌ایم. جالب آنجاست که همین وسایل ارتباطی را همراه اول نیز نامیده‌ایم در حالی که فراموش کرده‌ایم «همراه اول و آخر ما خداست».
در بیان حق مطلب نماز کم گذاشته‌ایم و در این راه نقاط ضعف بسیاری داشته‌ایم که رهبر معظم انقلاب در پیامشان به کنگره نماز نمونه‌ای از آنها را این گونه برشمرده‌اند:
- کمبود مسجد در شهر و شهرک و روستا
- نبود جایگاه نماز در مراکز اجتماعات همچون ورزشگاه و بوستان و ایستگاه و مانند آن
- مراعات نشدن وقت نماز در وسائل مسافرتهای دوردست
- نپرداختن شایسته به نماز در کتابهای درسی
- نپرداختن به پاکیزگی و بهداشت در مساجد
- نپرداختن امام جماعت به تماس و رابطه با مأمومین
و هر کمبود دیگری از این قبیل‌ها، نقاط ضعفی است که باید همتهای بلند بر زدودن آن برانگیخته شود.
آری باید آستینها را بالا زد و همت نمود...
آخر ما همه دلدادگی‌های این دنیای مادی را آزموده‌ایم؛ اما یاری که برعهد و پیمان خویش پا بر جا بماند و هر روز بر میعاد خویش حاضر شود نیافته‌ایم، مگر آن دوستی که هر روز در نماز از عهد الست، با ما سخن گفته است.
ما هر چه راه و گذرگاه بوده است، زیر پا گذاشته‌ایم؛ اما صراط مستقیمی که پایمان نلغزد و خطا نرود را نیافته‌ایم، مگر آن راه ایمنی که در نماز، ما را به سوی آرامش و اطمینان می‌کشاند.
ما هر چه شعر و نثر بوده است سروده‌ایم، اما شعری که پریشانی دل را به سامان برساند، جز زمزمه محبتی که در نماز بر ویرانه‌های دل طنین‌انداز شود نیافته‌ایم.
مستی این دنیای مادی را چشیده‌ایم، اما نبوده است ساغری که ما را از خود بی‌خود کند؛ مگر شراب طهوری که در کلمات نماز، کاممان را شیرین کند.
آری پیامبر اسلام (صلی‌الله علیه و آله و سلم) که خود اسوه حسنه‌ای است برای انسانها در تمامی اعمال و گفتار، در حدیثی خصائص نماز را چنین بیان می‌فرمایند: «نماز بنده در محشر، تاجی است بر سرش و نوری در صورتش و لباسی بر تنش، پرده‌ای است میان او و آتش، حجتی است بین او و آتش، سبب نجات از دوزخ و عبور از پل صراط است،‌کلید بهشت و مهر حورالعین و بهای بهشت است. نماز است که بندگان را به بالاترین درجات می‌رساند.»
بیهوده نیست که در قرآن کریم این همه بر اقامه نماز تأکید می‌شود نه اینکه نماز را فقط بخوانی، باید آن را در جامعه اقامه و برپا کنی و این مهم‌ترین وظیفه یک قدرتمند مؤمن است.
«قرآن کریم در توصیف قدرتمندان مؤمن و در صدر وظایف آنان اقامه نماز را نام برده است: الذین ان مکنا هم فی الارض اقاموا الصلاه...
این وظیفه، در عمل شخصی، کیفیت بخشیدن به نماز است، و در تلاش اجتماعی، ترویج نماز و همگانی کردن آن.»
اما چه کنیم که نمازمان، حقیقتاً نماز باشد. خم و راست شدن‌های بیهوده نباشد. لذت سخن گفتن با خدا را با تمام وجود حس کنیم و برای لحظه‌ای هم که شده از دنیای مادی رها و آسوده شویم که به نسبت رها شدن به نماز خویش قدر و بها داده‌ایم. که آنچه مهم است «کیفیت نماز» است وگرنه در کمیت عبادت، ابلیس با اینکه از جنیان بود گوی سبقت را از همه فرشتگان درگاه الهی ربوده بود.
«کیفیت یافتن نماز بدین معنی است که نماز، با حال و حضور ادا شود؛ نمازگزار به نماز با چشم «میعاد ملاقات با خدا» بنگرد و در آن، با خدای خود سخن بگوید و خود را در حضور او ببیند؛ نماز را تا می‌تواند در مسجد و تا می‌تواند به جماعت بگزارد.»
امام صادق(علیه‌السلام) نیز در حدیثی به نمازگزاران در مورد کیفیت نماز چنین می‌گوید: «هنگامی که به نماز برخاستی از دنیا و آنچه در آن است نومید باش و از مردم و آنچه مردم به آن مشغولند روی برتاب و دست را از آنچه ترا از یاد خدا دور می‌کند تهی ساز و با دیدگان درونت عظمت خدا را مجسم کن و به یادآور روزی را که در برابر او خواهی ایستاد و هر نفسی آنچه را که پیش فرستاده خواهد یافت و به سوی مولای حقیقی‌شان «الله» باز گردانیده می‌شوند پس بر دو پای خود در جا بایست.»
آری هر چیزی را فرصتی است که اگر آن را مغتنم نشماریم از دست خواهد رفت و پشیمانی دگرسودی نخواهد داشت.
نماز را با جوانی نسبتی است، چون ارتباط میان گل و بهار.
اگر کسی در بهار جوانی،‌ نهال نماز را در باغچه وجودش سبز نکند، در زمستان پیری باغ زندگی‌اش خالی از هر درختی است خالی از هر مناجات و نمازی. پس تا وقت نگذشته، جوانی‌مان را به نماز، شکوفا کنیم.
یا حق

 


امام جمعه قم گفت: غربی‌ها با راه‌اندازی گروه‌های تکفیری و رسانه‌های به ظاهر شیعی و اسلامی به جنگ اسلام آمده‌اند.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله سیدمحمد سعیدی ظهر دیروز در خطبه‌های نمازجمعه با اشاره به هجوم دستگاه تبلیغاتی بیگانگان علیه جهان اسلام گفت: خطبه‌های جمعه باید در کنار مسائل اعتقادی، اخلاقی و دینی، مردم را نسبت به معارف اهل‌بیت آشنا کنند و این اقدام بهترین راه برای مقابله با موج گسترده غربی‌ها علیه فرهنگ اسلام است.
آیت‌الله سعیدی با بیان اینکه برائت از مشرکین از اساسی‌ترین دستورات اسلامی است گفت: درگیری مذاهب اسلامی به نفع صهیونیست‌ها بوده و غربی‌ها با راه‌اندازی گروه‌های تکفیری و رسانه‌های به ظاهر شیعی و اسلامی به جنگ اسلام آمده‌اند ولی باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که تشیعی که از لندن و آمریکا تبلیغ شود واقعی نیست.
وی نداشتن نگاه کلان و جزئی نگری را از آسیب‌هایی دانست که مشکلات فراوانی به دنبال دارد و گفت: مردم مصر در پی انتخاباتی که برگزار کردند با رای خود عده‌ای را سرکار آوردند ولی این افراد نتوانستند دوست و دشمنان را شناسایی کنند.
امام‌جمعه قم اضافه کرد: با حیله و مکر دشمن و سوءتدبیر مسئولان مصر خساراتی جبران‌ناپذیر به این کشور وارد آمد و شرایط به گونه‌ای تغییر کرد که دیکتاتور این کشور را آزاد کردند و آب از آب تکان نخورد.
وی در ادامه درگذشت آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی و همچنین درگذشتگان در سانحه آزادراه قم - تهران را تسلیت گفت.

 


حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای اصل یکصد و هفتاد و ششم قانون اساسی با صدور حکمی علی شمخانی را برای مدت سه سال به نمایندگی خود در شورای عالی امنیت ملی منصوب کردند.
متن حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
«بسم ‌الله الرحمن الرحیم
جناب آقای علی شمخانی
در اجرای اصل یکصد و هفتاد و ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، جنابعالی را به نمایندگی خود در شورای عالی امنیت ملی برای مدت سه سال منصوب می‌کنم.
انتظار می‌رود که با توجه به نقش برجسته و ممتاز تصمیمات آن شورا در تحقق استقلال و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، بتوانید با شرکت فعالانه در آن و تبادل نظر مستمر با اینجانب، به اقتدار و استقلال نظام متعالی اسلامی کمک نمایید.
بر خود لازم می‌دانم از زحمات جناب آقای دکتر روحانی در طول سالیان متمادی نمایندگی رهبری در شورای مذکور قدردانی نمایم.
سید علی خامنه‌ای
21 شهریور 1392»
همچنین حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور حکمی دکتر سعید جلیلی را به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کردند.
متن حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
«بسم ‌الله ‌الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر سعید جلیلی
با توجه به تجارب با ارزشی که طی چند سال اخیر در تصدی دبیری شورای عالی امنیت ملی اندوخته‌اید و با تشکر از زحمات و خدمات جنابعالی، شما را به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام در دوره جاری منصوب می‌کنم.
توفیقات جنابعالی را از خداوند متعال خواستارم.
سید علی خامنه‌ای
21 شهریور 1392»

 


در نهمین همایش دادستان‌های عمومی و انقلاب، راهکارهای اجرایی دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری بررسی شد.
در این همایش یک روزه حجت‌الاسلام رئیسی معاون اول قوه قضائیه و معاونین رئیس قوه قضائیه، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور و معاونین وی و معاون راهبردی قوه قضائیه به همراه اسماعیلی رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی و روسای کل دادگستری‌های کشور حضور داشتند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی با اشاره به دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندانها گفت: مبانی این دستورالعمل نخست بر پایه استفاده نکردن از مجازات حبس در جرایم کیفری جز در موارد خاص است.
معاون اول قوه‌قضائیه پیشگیری و جلوگیری از تکرار جرم را در کاهش مجازات حبس بسیار مهم دانست و افزود: استفاده از مجازات حبس غیر از آثار روحی، روانی و اجتماعی که برای خود زندانی به همراه دارد چه بسا می‌تواند موجب فروپاشی خانواده زندانی و همچنین ضررهای مادی و معنوی برای فرزندان و اطرافیان زندانی شود.
وی با بیان اینکه «تلاش برای کاهش جمعیت زندانیان تنها برعهده قوه قضائیه نیست» گفت: رفع دو مشکل بزرگ فقر و بیکاری که از وظایف دولت است می‌تواند در کاهش میزان ورودی افراد به زندان بسیار موثر باشد.
معاون اول قوه قضائیه به نقش مجلس در این زمینه اشاره کرد و افزود: مجلس شورای اسلامی می‌تواند ضمن بازنگری در قوانین مربوطه با استفاده از نظرات کارشناسان و دانشگاهیان لوایح مربوط به حبس‌زدایی و جرم‌زدایی را مورد تصویب قرار دهد.
همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در این همایش اظهار کرد: فردی که دچار آسیب و لغزش می‌شود باید برایش شرایطی فراهم شود که به جامعه بازگردد.
سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: وظیفه تمام ما آن است که قانون را اجرا کنیم اما وظیفه مهمتر آن است که قاضی، دادستان، رئیس دادگستری و رئیس زندان فرد خارج شده از مسیر را با هزینه‌ای کم به مسیر واقعی خود که همانا پیمودن راه تکامل است بازگرداند.
دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: هدف ما درمان افراد متخلف و منحرف در جامعه است و مجازات‌ها نباید به گونه‌ای باشد که این افراد برای همیشه از حضور در جامعه محروم شوند.
اژه‌ای در تبیین برخی شرایط اعمال مجازات زندان افزود: نباید به گونه‌ای مجازات کنیم که فرد متخلف ساقط شود و نتواند به جامعه و خانواده برگردد، مجازات باید به گونه‌ای باشد که فرد متخلف بتواند به جامعه برگردد و در اعمال مجازات‌ها به ویژه مجازات زندان باید مراقب آسیب‌های وارده به خانواده زندانی نیز بود.
دادستان کل کشور تاکید کرد: نباید مجازات به گونه‌ای باشد که فرد خاطی از تحصیلات و حرفه‌آموزی باز بماند، زیرا فردی که بی‌هنر و بی‌سواد به جامعه بازگردد دارای عقده‌ای دیگر می‌شود.
این مقام قضایی با تاکید بر اینکه امروز یکی از آسیب‌های زندانی شدن افراد که دامن جامعه را می‌گیرد، معضلاتی است که چه بسا بر اثر زندانی شدن افراد برای خانواده زندانیان ایجاد می‌شود گفت: باید با هزینه‌ای کم میزان فایده را بالا برد و از آسیب‌های اجتماعی زندانی شدن افراد پیشگیری کرد.
دادستان کل کشور گفت: تراکم جمعیت در زندانها مطلوب نیست و هیچ یک از مسئولان در این خصوص راضی نیستند و باید تلاش کرد تا گام‌های موثرتری در این خصوص برداشته شود.
سخنگوی قوه قضائیه گفت: گام‌های خوبی برای کاهش آسیب‌های زندانیان در گذشته برداشته شده است و لازم است با تقویت راهکارها و برنامه‌ها آسیب‌ها را هر چه بیشتر مهار کرد.
دادستان کل کشور به دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندانها اشاره کرد و افزود: گرچه هیچ دستورالعمل و قانونی بی‌عیب و نقص نیست اما باید گفت که به روی این دستورالعمل به صورت جامع کار شده است و نقش بخش‌های مختلف دستگاه قضایی در این دستور العمل و نحوه عملکردشان لحاظ شده است.

 


تجدید بیعت با آرمان‌های امام‌خمینی(ره) و غبارروبی مزار شهدا توسط خدام حرم رضوی(ع) عصرپنجشنبه در بهشت‌زهرای تهران انجام شد.
خادمان بارگاه ملکوتی امام‌رضا(ع) با حضور در گلزار شهدای بهشت زهرا(س) و مزار شهدای 72 تن با نثار گل و قرائت فاتحه با آرمان‌های والای امام و شهدا تجدید میثاق کردند. خادمان بارگاه حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) که با حضور در گلزار شهدای بهشت‌زهرا(س) مورد استقبال امت شهیدپرور تهران قرار گرفته بودند با حضور در جمع مردم به ابراز احساسات آنها پاسخ گفتند و در ادامه با حضور بر سر مزار شهدای گمنام بهشت‌زهرا(س) و غبارروبی و عطرافشانی مزار آنها، بار دیگر به مقام شامخ شهدا ادای احترام کردند. با حضور خادمان بارگاه منور امام هشتم در گلزار شهدا بر این فضای معنوی روحانیت بیشتری بخشیده شده بود و حاضران در گلزار شهدا با اشک دیده به دنبال این کاروان به سمت قطعه شهدای گمنام حرکت کرده و در مسیر با توسل به امام رضا(ع) با معبود خود راز و نیاز می‌کردند، خادمان حرم امام رضا(ع) نیز در طول مسیر بسته‌های فرهنگی و متبرک آستان‌قدس‌رضوی را به مردم خداجوی شهر تهران اهدا می‌کردند.
این گزارش حاکی است، در این مراسم معنوی خادمان همچنین با قرائت صلوات خاصه امام هشتم(ع) پرچم آستان مقدس حضرت را به اهتزار درآوردند.

 


نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم آیت‌الله طالقانی گفت: این عالم وارسته به تمام معنا یک مجاهد در راه خدا بود.
به گزارش ایرنا از طالقان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی فرد شامگاه پنجشنبه در آیین سی‌وچهارمین سالگرد ارتحال مرحوم آیت‌الله طالقانی در شهرستان طالقان افزود، انقلاب اسلامی با رهبری بی‌نظیر امام‌‌خمینی و تلاش مجاهدانی چون آیت‌الله طالقانی به ثمر نشست و امروز باید قدردان این مجاهدت‌ها باشیم.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با برشمردن ویژگی‌های شخصیت آیت‌الله طالقانی گفت: مهمترین ویژگی آن مرحوم ایمان و توکل به خداوند در تمام مراحل زندگی بود.
وی افزود: مرحوم آیت‌الله طالقانی از سال 1320 و در اوج حکومت ظالمانه رضاخانی به عنوان یک عالم انقلابی پا به عرصه مبارزه علیه حکومت ستمشاهی گذاشت و تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی دست از مبارزه نکشید.
ابوترابی بیان کرد: انسانیت انسان‌ها در سایه حیات عقلانی آنان شکل می‌گیرد و مرحوم آیت‌الله طالقانی در سایه همین حیات عقلانی بود که به جایگاه رفیع رسید.
در این آیین فرزند آیت‌الله طالقانی در سخنانی گفت: مرحوم آیت‌الله طالقانی وابسته به هیچ حزب و گروه خاصی نبود بلکه متعلق به جامعه اسلامی ایران بوده است.
سیدمهدی طالقانی با بیان اینکه نباید پرداختن به ابعاد شخصیت آیت‌الله طالقانی تنها به سالگرد ارتحال ایشان موکول شود، بیان کرد: برگزاری برنامه‌های فرهنگی از حمله مسابقات مقاله‌نویسی در زمینه شخصیت این مجاهد نستوه در تمام سال برای ترویج افکار آن حضرت ضروری است.

 


رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس گفت: انگلیس از اقدام عجولانه خود در تعطیل کردن سفارتخانه‌اش در ایران پشیمان است.
علاالدین بروجردی روز جمعه در همدان و در گفت‌وگو با ایرنا افزود: وزیرخارجه انگلیس به منظور برقراری ارتباط بیشتر با ایران و راه‌اندازی دوباره سفارتخانه آن کشور در تهران درخواست ملاقات با وزیر خارجه جمهوری اسلامی را در نیویورک کرده است.وی گفت: تعطیلی سفارت انگلیس مصوبه مجلس شورای اسلامی نبود بلکه مجلس به دنبال تقلیل سطح رابطه با آن کشور از سفیر به کاردار بود.نماینده مردم بروجرد در مجلس ادامه داد: ایران مشکلی برای ارتباط با دولت انگلیس ندارد البته مشروط به اینکه شیطنت نکند.رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین در مورد انتقال پرونده‌ هسته‌ای ایران از شورای امنیت ملی به وزارت خارجه گفت: وزارت خارجه مذاکره‌کننده است و تصمیم‌گیری‌ها فراتر از وزارتخانه‌ خواهد بود لذا فصل‌الخطاب هرگونه تصمیم‌گیری در زمینه هسته‌ای رهبرمعظم انقلاب است.

 


متولی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه«س» اظهار داشت: متولی جدید مسجد مقدس جمکران شخصیتی فرهنگی، فاضل و خدمتگزار به نظام اسلامی
است.
به گزارش خبرنگار مهراز قم، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی، پیش از ظهر پنج شنبه در مراسم تودیع و معارفه متولی مسجد مقدس جمکران افزود: حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان از شخصیت‌های فرهنگی، فاضل و خدمتگزار به نظام اسلامی و همچنین یار دیرین امام خمینی و از افسران رشید رهبر عزیز انقلاب هستند که امیدواریم این آمد و رفت‌ها با عنایت حضرت ولی عصر«عج» ذخیره‌ای برای آخرت ایشان باشد.
امام جمعه قم با تقدیر از خدمات بیش از یک دهه آیت الله وافی در مسجد مقدس جمکران گفت: در طی این مدت مسجد مقدس جمکران توسعه خوبی یافته و امروز فضا فراهم است تا از زائران و نمازگزاران این مسجد مقدس که از سراسر کشور مشرف می‌شوند پذیرایی کرد.
سعیدی ادامه داد: در طول سالهای اخیر به مسائل فرهنگی در مسجد جمکران توجه خوبی شد و اقدامات مفیدی صورت گرفت و تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) نیز ارتباط خوبی با مسجد جمکران در خصوص بلوار پیامبر اعظم(ص) داشته تا بتوان در این پروژه عظیم شاهد اجرای اقدامات اقدامات فرهنگی خوبی باشیم که امید ست با آمدن حجت الاسلام رحیمیان این ارتباط بیشتر شود.

 


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این‌که چرا بیمه کارگران ساختمانی سهمیه‌بندی است، بیان داشت: اعتبار مناسب برای بیمه کارگران ساختمانی در اختیار نداریم.
علی ربیعی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری، درباره برنامه وزارت کار برای بیمه کارگران ساختمانی اظهار داشت: بیمه کارگران ساختمانی بر اساس قانون در حال پیگیری است.
وی تصریح کرد: هر وقت بودجه در اختیار بگیریم ما به میزان اعتباری که داریم نسبت به بیمه کارگران ساختمانی اقدام می‌کنیم.ربیعی در پاسخ به این سوال که چرا بیمه کارگران ساختمانی سهمیه‌بندی است، بیان داشت: اعتبار مناسب در اختیار نداریم و به میزان اعتبار بیمه کارگران ساختمانی انجام می‌شود.
در حین گفت‌وگو با وزیر کار کمال علی‌پور نماینده مردم قائمشهر از تصمیمات مجلس برای ساماندهی بیمه کارگران ساختمانی خبر داد و خطاب به وزیر کار اعلام کرد که مجلس مصوبه دارد که بیمه کارگران ساختمانی از سهمیه‌بندی خارج شود.

 


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دیدار آیات عظام ناصر مکارم شیرازی، نوری‌همدانی و صافی‌گلپایگانی رفت.
آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در دیدار با علی جنتی گفت: کار سختی پیش روی شماست؛ زیرا مسائل فرهنگی در صورت عدم رسیدگی، به سرعت به مسائل سیاسی تبدیل می‌شود. وی با تاکید بر این که پشتوانه‌های فرهنگی، نظام را حفظ کرده است، یادآور شد: اگر فرهنگ غنی را از ما بگیرند، خلع سلاح می‌شویم.
به گزارش ایرنا، آیت‌الله مکارم‌شیرازی خاطرنشان کرد: مسئله فرهنگ، تنها فرهنگی نیست، بلکه سیاسی هم هست و پایگاه نظام ما در مسئله فرهنگ است و باید نسبت به آن دقت به خرج داد.
همچنین به گزارش فارس، آیت‌الله نوری‌همدانی در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: اگر ما جامعه را مانند یک پیکر در نظر بگیریم وزارت اطلاعات چشم این پیکر و نظامیان بازوان آن و فرهنگ و کار جنابعالی بیان و زبان این پیکر هستند.
وی با اشاره به اینکه در آزادی بیان باید مرزها رعایت شود، گفت: در مجموعه شما باید افرادی متخصص و آگاه به کار باشند و پس از ارزیابی مناسب کتاب‌ها، اجازه نشر کتاب‌های غیرمفید را ندهند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از پایان دیدار با آیت‌الله صافی گلپایگانی اظهار کرد: توفیق داشتم که خدمت تعدادی از مراجع تقلید برسم و وظیفه خود می‌دانستم در آغاز کار گزارشی در ارتباط با مسائل فرهنگی خدمت علما و مراجع ارائه کنم.وی تصریح کرد: در ملاقات‌هایی که داشتم بزرگان حوزه نکات بسیار مفیدی مطرح کردند و این نکات را سرلوحه کار خود قرار می‌دهیم چرا که قم مرکز حوزه علمیه است و شعاع تاثیر این مرکز نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا و جهان تشیع گسترده است.

 


سرویس شهرستانها-
آیین گرامیداشت 23 شهید شهر رازقان با حضور خانواده‌های شهدا، مردم و مسئولان شهرستان زرندیه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار کیهان، جانشین سیاسی عقیدتی ستادکل نیروهای مسلح طی سخنانی در این همایش به توصیف ویژگی‌های اعتقادی و اخلاقی رزمندگان دوران دفاع مقدس و شهادت پرداخت و برخی از انحرافاتی که پس از رحلت پیامبر اسلام در جامعه اسلامی به وجود آمد را ناشی از عدم ولایت شناسی و ولایت پذیری دانست.
حجت الاسلام والمسلمین آقاجان پور با اشاره به رخدادهای دوران انقلاب و هشت سال دفاع مقدس، دلیل عبور مردم ایران را از گردنه های حادثه ساز، تبعیت از ولایت عنوان کرد و افزود: پشت سر ولی فقیه ایستادیم تا توانستیم کشور، انقلاب و نظام را حفظ کنیم. در ادامه این برنامه، تعدادی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس ضمن بیان خاطراتی از رشادت های رزمندگان اسلام در طول جنگ تحمیلی یاد و خاطره شهدا را گرامی داشتند.

 


سرپرست دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فارس از ورود و تشرف 15 کاروان پیاده همزمان با روز بزرگداشت احمد بن موسی(ع) به این آستان خبر داد.
به گزارش فارس دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین نیازی، سرپرست دبیرخانه‌ کانون‌های فرهنگی هنری مساجد این استان در حاشیه ورود 15 کاروان پیاده حرم مطهر حضرت احمد بن موسی(ع) از کانون‌های مساجد فارس گفت: ‌اصحاب مساجد و اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد این استان همزمان با ششم ذیقعده روز بزرگداشت احمدبن موسی(ع) در قالب کاروان‌های زیارتی پیاده به سمت بارگاه ملکوتی این امامزاده بزرگوار و واجب‌التعظیم حرکت کرده‌اند.
وی با اشاره به ورود این کاروان‌ها افزود: کاروان‌های کانون فرهنگی هنری مساجد جامع آل‌محمد(ص) از روستای حسین‌آباد و حجت‌ابن‌الحسن(عج) از روستای قالینی خفر شهرستان جهرم و شهدای روستای چشمه رعنا از شهرستان اقلید، کانون‌های امیرالمؤمنین(ع) و نصر روستای معزآباد از خرامه، اهل بیت(ع) از لامرد، ابوفاضل از مرودشت، برهان از داریون، به سوی ظهور از دست خضر، پیروان ولایت از اقبال‌آباد و مشکات آسمانی از شیراز پس از طی کردن مسیر به حرم مطهر حضرت شاه‌چراغ(ع) مشرف شدند.
دبیر ستاد دهه کرامت استان فارس با اشاره به دیگر کانون‌های مساجد شرکت کننده در این برنامه معنوی و فرهنگی، ادامه داد: سه کانون اباصالح(ع)، مولی‌الموحدین(ع) و شهدای روستای خواجه‌جمالی از نی‌ریز و شهدای فتح‌المبین از داراب نیز در جمع کاروان‌های پیاده هستند.

 


سرویس شهرستانها:
جشنواره بین‌المللی داستان‌نویسی، مدیحه‌سرایی و شعر رضوی به زبان کردی، ترکی و عربی در پنج استان کشور به کار خود پایان داد.
به گزارش خبرنگار کیهان از سنندج، دومین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی و فرهنگ و ادبیات کردی با معرفی افراد برگزیده در سنندج به پایان رسید.
در مراسم اختتامیه این جشنواره که در مجتمع فرهنگی هنری فجرسنندج برگزار شد نماینده ولی‌فقیه در منطقه کردستان گفت: یکی از مسائلی که باید روی آن بحث و تامل کرد این است که چرا ما باید اهل‌بیت پیامبر گرامی اسلام را دوست داشته باشیم و اهل‌بیت چه ویژگیهایی دارند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد حسینی شاهرودی با اشاره به آیه مودت در قرآن‌کریم افزود: همه قرآن سخنان خداوند متعال است اما با تاکید و خواسته خداوند در آیه مودت به ما می‌فرماید که مودت اهل‌بیت را در دل‌های خود قرار داده و اهل‌بیت(ع) را دوست داشته باشیم.همچنین به گزارش خبرنگار کیهان از اردبیل، هشتمین دوره جشنواره ملی مدیحه‌سرایی، چاووشی‌خوانی، ابتهال و تواشیح رضوی پس از دو روز رقابت با معرفی نفرات و گروه‌های برتر در اردبیل به پایان رسید.در مراسم اختتامیه این جشنواره از سری برنامه‌های یازدهمین جشنواره بین‌المللی امام‌رضا(ع) که با حضور مسئولان و علاقه‌مندان و محبان اهل‌بیت(ع) برگزار شد گروه‌ها و نفرات برتر معرفی شدند.
براساس رای هیئت داوران در بخش چاووشی‌خوانی گروه صدف از استان هرمزگان اول شد و گروه چاووشی‌خوانی ثامن‌الجج(ع) از استان مرکزی در جایگاه دوم و سوم قرار گرفت.در بخش ابتهال محمدحسن حسن‌زاده از استان یزد، مسعود سرانی از اصفهان و مصطفی قاسمی از استان مازندران اول تا سوم شدند.با رای هیئت داوران در بخش تواشیح گروه ثامن‌الحجج(ع) از استان یزد و گروه العباد خوزستان در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.به گزارش فارس از ارومیه، هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی شعررضوی به زبان ترکی آذری در محل سالن اجتماعات نهاد کتابخانه‌های آذربایجان‌غربی برگزار شد.این جشنواره با حضور عرفا، شعرا و ادبایی از سراسر کشور و پنج کشور خارجی در اورمیه برگزار شد و با شعرخوانی شعرای شرکت‌کننده در جشنواره به پایان رسید.تعداد آثاررسیده به این دوره از جشنواره تا پایان مهلت مقرر، 371 اثر بوده که از این تعداد 350 اثر داخلی و 21 اثر خارجی هستند.در این جشنواره شاعرانی از کشورهای جمهوری خودمختار نخجوان، جمهوری آذربایجان، ترکیه، ازبکستان و عراق نیز حضور دارند.
در پایان این جشنواره از پنج برگزیده داخلی و پنج برگزیده خارجی تجلیل شد.
همچنین به گزارش ایرنا نهمین جشنواره داستان‌های رضوی با معرفی و تجلیل از برترین‌ها در مجتمع فرهنگی و فرهنگی کومش سمنان به کار خود پایان داد.
در این جشنواره که در قالب جشنواره فرهنگی هنری رضوی و به مناسبت ولادت با سعادت حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) برگزار شد، 868 اثر داستانی از 490 نفر نویسنده سراسر کشور در سه بخش داستان‌های بلند، کوتاه و داستان کوتاه کوتاه مورد داوری قرار گرفت.
با رای هیئت داوران در پایان این جشنواره در بخش داستان کوتاه حسین لعل‌کریمی از مشهد در رده اول ایستاد، سعید‌سادات موسوی و حامد امامی از استان سمنان شهرستان گرمسار دوم و سوم شدند.
در بخش داستان بلند هیئت‌داوران نفر اول را انتخاب نکرد اما زینب‌السادات‌ هاشمی از قم و جمشید ولی‌پور از کرج عنوان مشترک دوم و همچنین مهرداد موسویان از همدان و لیلا سبوحی از مشهد نیز به صورت مشترک سوم شدند.چهارمین جشنواره بین‌المللی شعر عربی رضوی یادمان دعبل خزاعی با معرفی آثار برتر در شوش دانیال به کار خود خاتمه داد.به گزارش ایرنا استاندار خوزستان در مراسم اختتامیه این جشنواره که در محل مجتمع فرهنگی دعبل‌خزاعی برگزار شد در سخنانی یکی از خدمات ارزشمند و پر خیر و برکت امام‌رضا(ع) به سرزمین ایران را احیای هنر اسلامی در بخش‌ها و زمینه‌های مختلف عنوان کرد.سیدجعفر حجازی افزود: با ورود امام رضا(ع) به سرزمین ایران هنر شکل جدیدی به خود گرفت و هنر تعزیه، پرده‌خوانی، نقالی و معماری جلوه اسلامی یافت.
مدیر مسئول فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان به تشریح روند برگزاری چهارمین جشنواره بین‌المللی شعر عربی‌رضوی در استان خوزستان پرداخت و گفت: این جشنواره نسبت به جشنواره سال قبل از نظر کمی و کیفی رشد قابل توجهی داشته و علاوه بر شاعران ایرانی، شاعرانی از 10 کشور عراق، یمن، مصر، کویت، بحرین، لبنان، عمان، سوریه، فلسطین‌ و سودان آثار خود را به این جشنواره ارسال کردند.حجت‌الاسلام والمسلمین سیدلطف‌الله سپهر افزود: 207 اثر در بخش‌های مختلف به دبیرخانه این جشنواره رسید که از این تعداد 29 اثر به عنوان آثار برگزیده برای قرائت در جشنواره انتخاب شدند.در آیین اختتامیه هیئت داوران جشنواره هشت اثر را به عنوان آثار برگزیده جشنواره چهارم معرفی کرد که با اهدای تندیس جشنواره به همراه لوح تقدیر و هدیه از آنان تجلیل شد.

 


خرم‌آباد- خبرنگار کیهان:
با اجرای طرح توسعه و تکمیل، فرودگاه خرم‌آباد آماده پذیرش هواپیماهای پهن پیکر می‌شود.
معاون برنامه‌ریزی استانداری لرستان با اشاره به امضای تفاهم‌نامه توسعه و تکمیل فرودگاه خرم‌آباد، ‌میان استاندار لرستان و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور از آمادگی این فرودگاه برای پذیرش هواپیماهای پهن‌پیکر خبر داد.
هادی چگنی گفت: براساس این تفاهم‌نامه که با اعتباری بالغ بر 80 میلیارد ریال به امضا رسیده است، 450 متر بر طول باند و نیز 2 هزار متر مربع به فضای ترمینال فرودگاه افزوده خواهد شد.
وی افزود: استاندار لرستان برقراری پروازهای حجاج از فرودگاه خرم‌آباد را در دستور کار قرار داده است.
معاون برنامه‌ریزی استانداری در پایان از توسعه خط آهن، افزایش آزاد راه و سدهای استان لرستان و پیشرفت‌هایی از این دست خبر داد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10