(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 17 شهريور 1388- شماره 19457
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رئيس جمهور در گفت وگو با خبرنگاران: حلقه اتصال جريان آشوبگر با خارج از كشور مشخص است
در مكتب امام
رهايي از «ليله القبر» براي نيل به «ليله القدر»
گزارش تحليلي كيهان از آخرين ماموريت اصلاح طلبان مانيفست براندازي يك سند محرمانه از حزب مشاركت
در رثاي شهيد آيت الله قدوسي شيوه رندان
وزراي پيشنهادي آموزش و پرورش و نيرو معرفي شدند
رئيس مركز خلع سلاح آكادمي روسيه:مذاكرات هسته اي بدون پيش شرط با ايران نتيجه بخش خواهد بود
محفل انس با قرآن در موسسه كيهان



رئيس جمهور در گفت وگو با خبرنگاران: حلقه اتصال جريان آشوبگر با خارج از كشور مشخص است

رئيس جمهور در مصاحبه مطبوعاتي با خبرنگاران تصريح كرد كه در جريان انتخابات حلقه اتصال برخي از جريانات با خارج از كشور مشخص بود و هر اقدامي كه مي كردند نه تنها مورد حمايت رسانه ها بلكه مسئولان آن كشورها قرار مي گرفت.
به گزارش خبرگزاري ها، دكتر محمود احمدي نژاد ديروز در اولين كنفرانس خبري خود در دولت دهم با بيان اين كه در انتخابات رياست جمهوري چند پيروزي بزرگ نصيب ملت ايران شد، ارائه يك الگوي متعالي انساني و ناب از مردم سالاري را پيروزي اول در اين مسير قلمداد و اظهار كرد: اين نوع مردم سالاري، مردم سالاري است كه از عمق اعتقاد به خداي متعال و يگانه پرستي و پافشاري عميق بر تحقق عدالت برخاسته است.
وي پيروزي دوم ملت ايران را شكست هاي پي درپي و متوالي دشمنان قسم خورده دانست و گفت: اين دشمنان، دشمناني بودند كه از ماه ها قبل از انتخابات با ساماندهي، تجهيز، سرمايه گذاري و به كارگيري رسانه ها و اهرم هاي پيچيده رواني، سعي كردند بر مسير تصميم گيري ملت ايران اثرگذاري كنند؛ اما ملت ايران با يك حضور و انتخاب تاريخي شكست بسيار سنگيني را بر دشمن تحميل كرد.
رئيس جمهور افزود: ملت ايران پيروزي ديگري داشت و آن رو شدن دست بسياري از بدخواهان بود و استعمار پيري كه بارها و بارها پيغام مي داد كه مي خواهد رفتار خود را اصلاح كند و از اقدامات خود پشيمان است، و برخي ديگر كه با شعار تغيير وارد عرصه جهاني شدند تا رفتارهاي خود را تغيير دهند و دست از دخالت بردارند ملت ايران با استحكام خود باعث شد دست آنها رو شود و معلوم شود كه اراده درستي براي تغيير وجود ندارد.
وي گفت: دولت دهم با قدرت و قوت چند برابر ماموريت هاي مورد نظر خود را در عرصه هاي داخلي و جهاني دنبال خواهد كرد.
احمدي نژاد با بيان اين كه برنامه هاي گسترده اقتصادي، اجتماعي و علمي دولت به سرعت پي گيري خواهد شد، اظهار كرد: ايران در آستانه جهش هاي بزرگ علمي، اقتصادي و فرهنگي قرار دارد و بسيار زودتر از افق چشم انداز، قله هاي چشم انداز را فتح خواهد كرد.
حلقه اتصال آشوبگران
با خارج از كشور
در ادامه احمدي نژاد در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران درباره بعضي اتفاقات كوي دانشگاه و برخي بازداشتگاه ها گفت: ما شواهد و اسنادي داريم كه افراد نفوذي در اين مكان ها حضور داشتند و اقداماتي را انجام دادند و باور من اين است كه بعضي از اتفاقات ناشايست رخ داده در كوي دانشگاه و برخي از بازداشتگاه ها جزو سناريوي آشوب بود.
وي يادآور شد: من در متن جمهوري اسلامي در طول اين 30 سال زندگي كردم و قريب به اتفاق ملت ايران نيز در اين بطن زندگي كرده اند و اتفاقاتي كه رخ داد هيچ يك از هيچ ايراني وفادار انقلاب و عاشق ايران و عاشق آرمان هاي ملت ايران حاضر نيست دست به آن اقدامات بزند هر كس خواسته يا ناخواسته در برابر منافع ملت ايران عمل كند در صف دشمن است ولو حتي متوجه نشود. هستند افرادي كه متوجه نيستند ولي آب به آسياب دشمن مي ريزند البته تعداد آن ها زياد نيست. من فكر مي كنم بايد يك دوره دشمن شناسي را با هم مرور كنيم.
وي گفت: در جريان انتخابات حلقه اتصال برخي از جريانات با خارج از كشور مشخص بود و هر اقدامي كه مي كردند نه تنها مورد حمايت رسانه ها بلكه شخصيت ها و مسئولان آن كشورها قرار مي گرفت و از آن حمايت مي كردند.
احمدي نژاد با بيان اين كه «تشخيص صف دشمن كار سختي نيست» گفت: هيچ مامور دلسوزي حاضر نيست كه اقدامي بكند كه برخلاف ماموريتش، قانون و انسانيت و منافع ملي كشور باشد مگر اين كه در فضايي قرار گرفته باشد كه آن حركت را به نفع مطامع حزبي، گروهي و مصالح سياسي خود بداند.
وي گفت: ملت ايران در تشخيص صف دشمن هيچ گاه اشتباه نكرد و ما اسناد قطعي داريم كه برخي از حوادثي كه رخ داد توسط عناصر وابسته به جريانات آشوبگر ولي به نام ملت ايران و جمهوري اسلامي ايران بود.
وي خاطر نشان كرد: نيروهاي انقلاب و طرفدار انقلاب در قضاياي اخير چاقو خوردند، كتك خوردند و جان شان را گذاشتند كه كسي آسيب نبيند. نيروهاي انقلاب كساني هستند كه در جنگ هشت ساله نيروي عراقي تا دو دقيقه قبلش همرزمش را به شهادت رسانده بود ولي وقتي نيروهاي عراقي را دستگير مي كرد آن را مورد نوازش قرار مي داد و اين فرهنگ ملت ايران است.
رئيس جمهور گفت: متأسفانه برخي آگاهانه و ناآگاهانه در خط دشمن عمل كردند و كساني كه پياده نظام بودند، نظام جمهوري اسلامي با رأفت با آن ها برخورد مي كند، مثل هميشه، و كساني كه در سمت فرماندهي بودند بايد پاسخگوي اين رفتارهاي خود باشند.
ادعاي بزرگ تقلب بدون سند
رئيس جمهور همچنين در پاسخ به پرسش خبرنگاري كه پرسيد «با توجه به روند برگزاري دادگاه اغتشاشات اخير و اتهامات متعددي كه در دوران انتخابات و پس از آن عليه شما در سطوح مختلف مطرح شد، همچنين اعترافات عنوان شده آيا شما قصد شكايت نداريد و تفاوت مواجهه با افراد پايين دستي اين جريان و فرماندهان مسائل پس از انتخابات چه بايد باشد؟» گفت: انتخابات گذشت و از نظر ما پرونده آن فرداي روز انتخابات بسته شد. اين سي امين يا سي و يكمين انتخابات ملت ايران بود. ساز و كاري كه به كار گرفته شد نيز ساز و كاري ثابت، البته با اصلاح و تكميل بود.
احمدي نژاد گفت: اين انتخابات، پاك ترين انتخاباتي بود كه با شيوه دستي انجام و با شيوه ماشيني هم كنترل شد، اما بعضي در فضاي انتخابات كه فضاي هيجان، تبليغات و گفت وگوست، بعضاً پا را از اخلاق فراتر مي گذارند و تهمت مي زنند و توهين مي كنند. در گذشته اين طور بود كه وقتي انتخابات تمام مي شد فضاي همدلي و دوستي شروع مي شد، ولي در اين انتخابات هم حجم خلاف گويي ها و تهمت ها بيشتر شد و هم اين كه پرونده انتخابات بسته نشد.
وي افزود: عده اي گفتند انتخابات بايد باطل شود، وقتي پرسيديم چرا گفتند تقلب شده است، وقتي گفتيم سندي داريد، گفتند سندي نداريم. گفتيم چرا تقلب شده؟ گفتند ما مي گوئيم تقلب است. بايد دانست اين روند بدترين نوع ديكتاتوري بود؛ چرا كه بالاخره انتخابات دو طرف دارد، يكي پيروزي و يكي شكست است. حال من تعبير پيروزي و شكست را به كار نمي برم؛ يك نفر رأي مي آورد و يك نفر رأي نمي آورد.
احمدي نژاد گفت: متأسفانه در اين انتخابات نه اخلاق تبليغاتي و نه اخلاق رأي نياوردن رعايت نشد. حرف هايي زده شد كه نه تنها شايسته آنها بود بلكه شايسته ملت ايران، به عنوان ملتي آگاه نبود. مگر كسي مي تواند ملت ايران را فريب دهد مردم با ركوردي بالا در انتخابات شركت كردند.
بسته پيشنهادي
رئيس جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار شبكه العالم مبني بر اينكه محور پيشنهادات ايران به 1+5 چيست به خصوص اينكه كشورهاي غربي مدت زمان مشخصي را در نيمه اين ماه براي انجام مذاكرات تعيين كرده اند گفت: ما نشنيديم كسي زمان معيني را براي گفت وگو تعيين كرده باشد. تعامل بر مبناي احترام و عدالت با زمان گذاشتن همخواني ندارد. ممكن است افرادي اظهارنظرهايي كرده باشند اما روشن است كه اين ادبيات با نيازهاي امروز و رويكرد مردم ايران ناسازگار است.
وي افزود: حل مسائل جهاني نيازمند تعامل سازنده بر پايه عدالت و احترام به آحاد ملت هاست. ما فكر مي كنيم بدون مشاركت همگاني نمي توان مسائل را حل كرد. ملت ايران با اقتدار برآمده از اراده ملي و توانمندي هاي فرهنگي خود آمادگي دارد كه تعامل سازنده اي را در جهت حل مسائل جهاني به وجود آورد.
وي ادامه داد: پيشنهاد ما ناظر به چالش هاي مهم فراروي بشريت و جهت گيري هاي اساسي براي حل پايدار اين چالش هاست و پيشنهاد داديم كه در يك چارچوب منطقي و عادلانه آماده هستيم تا با كساني كه دلسوزند و مي توانند در اصلاح امور جهان مشاركت كنند گفت وگو كنيم. البته بسته اول پيشنهادي را به گروه 1+5 و بسته هاي ديگر را براي كشورهاي ديگر آماده كرده و به آن ها خواهيم داد.
همچنين در اين نشست، خبرنگار شبكه فرانسه پرسيد: شما گفته ايد پرونده هسته اي ايران بسته شده است و با كشورهاي غربي مذاكره نمي كنيد من مي خواهم بدانم كه تعامل شما با سازمان انرژي اتمي در مورد موضع پرونده هسته اي چگونه خواهد بود؟
رئيس جمهور پاسخ داد: موضوع هسته اي ايران در چارچوب مقررات آژانس پيگيري مي شود و اين يك روند مستمري است و كشورهايي كه چرخه غني سازي دارند و عضو آژانس هستند، به صورت مستمر با آژانس همكاري مي كنند. ما نيز همين گونه تعامل را داريم و اگر آژانس بخواهد تحت فشارهاي سياسي قرار بگيرد و برخي از كشورها بخواهند آژانس را تحت فشار سياسي قرار دهند، ما ايستادگي و از حقوق قانوني خود استفاده مي كنيم.
وي افزود: كساني كه بخواهند خارج از مقررات و فوق قانون و مقررات در موضوع هسته اي ما دخالت كنند، بدانند كه راه براي آن ها بسته است و ملت ايران اجازه نمي دهد كسي خارج از چارچوب قوانين بين المللي در امور داخلي ايران دخالت كند.
وي ادامه داد: از نظر ما چيزي به عنوان پرونده هسته اي وجود ندارد و پرونده دشمني دو، سه كشور با ملت ايران وجود دارد. آنها در واقع با استقلال و پيشرفت كشور ما مخالف هستند. آنها حتي با پرتاب ماهواره و پيشرفت هاي تكنولوژي ما مخالفت كردند. البته مخالفت آنها براي ما ارزشي ندارد.
در بخش ديگري از اين مصاحبه خبرنگار رويترز نيز از رئيس جمهور پرسيد: آيا اگر مناظره اي با اوباما در سازمان ملل داشته باشيد در مورد مسائل مشترك دو كشور نيز بحث و گفت وگو خواهيد كرد؟
احمدي نژاد گفت: ما اعلام كرده ايم كه اساس تصميمات بين المللي بر اساس منطق و گفت وگوست. ملت ما يك نگاه كدر و تاريخ كدري از طراحي هاي دولت هاي متوالي آمريكا در ذهن دارد واز سال 1332 كه دشمني هاي دولت آمريكا آشكار شد، تا به امروز به خصوص در دوره اين 30 سال پيروزي انقلاب اسلامي اين دشمني ها شدت بيشتري گرفته و اين مسئله كار را سخت مي كند.
وي ادامه داد: دولت آمريكا با شعار تغيير برسر كار آمد. در انتخابات ايران دچار اشتباه شد و ملت ايران احساس كردند كه در اين شعار تغيير صداقت لازم وجود ندارد، البته ابتدا گفتند كه اشتباه شده است و ما نيز اميدواريم اين طور باشد و آنها روش خود را اصلاح كنند.
وي خاطرنشان كرد: اساس سياست خارجي ما بر تعامل و گفت وگوي سازنده است. ما اعلام كرده ايم كه آماده مناظره هستيم و هر موضوعي در اين مناظره قابل بحث است و اين مسئله در برابر رسانه ها صورت بگيرد، البته به اين معنا نيست كه در سطوح ديگر ملت ايران اگر تشخيص داد و منافعش اقتضاء كرد وارد گفت وگو نشود.
احمدي نژاد گفت: در مجمع عمومي سازمان ملل ديدگاه هاي خود را تشريح خواهيم كرد و باگروه هاي مختلف مردم آمريكا ملاقات خواهيم كرد. همچنين گفت وگوهاي متنوع رسانه اي خواهيم داشت و در برخي اجلاس هاي گروه هاي اجتماعي جهاني كه عضو و يا مسئول آن هستيم شركت مي كنيم.
ميانجيگري ايران براي
حل بحران عراق و سوريه
رئيس جمهور در پاسخ به خبرنگار العربيه درباره ميانجيگري ايران براي حل بحران ميان عراق و سوريه گفت: ايران با دولت و ملت عراق و سوريه روابط صميمانه دارد و هر دو دولت اراده قوي اي براي توسعه همكاري ها با يكديگر دارند و ما از اين روند حمايت مي كنيم، به بدخواهان نصيحت مي كنيم كه شما شش سال است در عراق آدم مي كشيد و زمينه ساز آدمكشي هستيد. آيا وضع تان در عراق بهتر است؟ اگر شش سال قبل آمديد و يك عده از مردم خوشحال شدند و به شما اميد داشتند. احساس مي كردند در وجود شما انسانيت و احترام به ملت ها هست از حضور شما استقبال كردند اما امروز در چه وضعي هستيد؟ امروز قاطع ملت هاي منطقه از شما متنفرند، ملت ها بيدارند و دست شما را خوانده اند و رويكردها ملت ها به سمت همگرايي و همبستگي است.
تحولات اقتصادي در راه است
رئيس جمهور در بخشي ديگر از سخنانش در مصاحبه با خبرنگاران به سؤالات آنها پيرامون مسايل اقتصادي پاسخ داد و افزود: طرح اصلاح نظام بانكي در دستور كار دولت است، به محض آن كه لايحه هدفمند كردن يارانه ها از مجلس خارج شود و به تصويب برسد، لايحه بانكي و مالياتي و گمركي را تقديم مجلس خواهيم كرد.
احمدي نژاد تاكيد كرد: ما براي اقتصاد برنامه هاي روشن داريم كه با وجود آنها شاهد تحولات اقتصادي خوبي خواهيم بود؛ البته سرعت انجام كارها بايد بالاتر برود.
وي گفت: به رغم بحران اقتصاد جهاني و بحران تحريم عليه ايران نرخ بيكاري در كشور كاهش يافته است. البته اين ميزان كاهش مطلوب ما نبوده، چون بخشي همكاري نكردند و بخشي هم كارشكني كردند اما در اين دولت روند كاهش نرخ بيكاري نزولي بوده است و در برنامه پنجم بايد نرخ بيكاري به زير 7درصد برسد.
تغيير در دانشگاه آزاد
مستلزم حسابرسي است
احمدي نژاد هم چنين در پاسخ به پرسش خبرنگاري كه پرسيد: «با توجه به اين كه رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي هستيد نظرتان در مورد وقف دانشگاه آزاد چيست؟» گفت: البته من وارد مسائل و زواياي شرعي وقف نمي شوم،چون تخصص بنده نيست، اما به لحاظ قانوني هر اقدامي كه راجع به دانشگاه آزاد مي شود بايد مسائل قانوني در آن رعايت شود و هر نوع تغيير در مالكيت و شكل دانشگاه آزاد مستلزم اصلاح اساسنامه است كه بايد به شوراي عالي انقلاب فرهنگي برود، همچنين هر نوع تغيير در دانشگاه آزاد مستلزم حسابرسي است.
وي افزود: بايد دانست بخشي از اموال دانشگاه آزاد هداياي دولت است و اگر بناست تغييري اتفاق بيفتد بايد نظر دولت هم لحاظ شود اما از هر اقدام سازنده اي كه به اصلاح ساختارها، جهت گيري ها و رفتار دانشگاه آزاد بينجامد استقبال مي كنيم.

 



در مكتب امام

پيروان همه مذاهب اسلامي با هم برادرند
بيخود درصدد تفرقه اندازي هستند، مسلمان ها برادرند و تفرقه پيدا نمي كنند با تبليغات سوء بعضي عناصر فاسده، اصل اين مسأله كه شيعه و سني، شيعه يك طرف و سني يك طرف، اين از روي جهالت و از روي تبليغاتي كه اجانب كرده اند پيش آمده است چنانكه بين خود شيعه هم اشخاص مختلفي را با هم به مبارزه وا مي دارند و بين خود برادرهاي سني هم يك طايفه اي را به طايفه ديگر، درمقابل هم قرار مي دهند.
صحيفه نور - ج 13 - ص 45

 



رهايي از «ليله القبر» براي نيل به «ليله القدر»

ليالي قدر براي ما تعيين كننده است. صرف آمرزش گناهان مرده ها مطرح نيست. اينها يكي از زواياي فرعي ليله قدر است. شرح صدر طلب كردن، ظهور ولي عصر را مسئلت كردن، گسترش فرهنگ اسلامي را خواستن، وفاق ملي را مطرح كردن، كينه ها را از دل زدودن و صدها معارف و معالي ديگر در صدر خواسته هاي ماست؛ آمرزش گناهان هم جزء خواسته هاي ماست. ولي عمده آن است كه گناه رخت بربندد، نه گناه بيايد و آمرزيده شود! عمده آن است كه از خدا بخواهيم كه اهل معصيت نباشيم.
رهائي از «ليله القبر» براي رسيدن به «ليله القدر»
از خدا بخواهيم كه آن توفيق را، آن معرفت را، آن محبت را به ما عطا كند كه ما هم ليله قدر بشويم. آنها كه ليله قدر شدند، اسوه مايند. اگر درباره فاطمه زهرا (س) آمده است كه او ليله قدر است، اين سخن از سنخ تمثيل است و نه تعيين. يعني 41انسان كامل هر كدام ليله قدرند. و اگر آنها ليله قدرند، شاگردان آنها مي توانند در حوزه ايماني خود ليله قدر بشوند. تو ليله القدري، بدان؛ در صورتي كه از ليله القبري بيرون بيائي! همه بزرگان به ما گفتند: اگر از ليله القبري به درآمدي،ليله القدر مي شوي! اينكه در درونش گورستان فتنه هاست، گورستان غيبت هاست، گورستان آمال و آرزوهاست، شكمش هم گورستان حرام هاست؛ اين « ليله القبر» است، نه ليله القدر!
اگر از ليله القبري به درآمد، « ليله القدر» مي شود؛ آنگاه خير من الف شهر(1) مي شود، يك نفر بيش از هزار نفر مي شود، آنگاه كم من فئه قليله غلبت فئه كثيره باذن الله(2) خواهد شد. يك شب اگر بر هزار ماه فضيلت دارد، يك انسان هم بر هزار گروه فضيلت دارد. در صورتي كه از ليله القبري به دربيايد، ليله القدر بشود. اينها نظير اسماء الله نيست كه توقيفي باشد! اگر به ما گفتند: فاطمه زهرا(س) ليله قدر است، يعني اي زنان عالم! شما هم مي توانيد در حوزه ايماني خود به دنبال مولاه و سيده خود، ليله القدر بشويد. و اگر كسي قرآن در جان او جلوه كرد، او همين ليله القدر را در حوزه ايماني خود خواهد داشت.
محفوظ بودن قلب مالامال از معارف قرآن
از آفات نسيان و عذاب الهي
مرحوم امين الاسلام طبرسي در ذيل اين آيه كه خداي سبحان برخي را در دوران سالمندي به نسيان مبتلا مي كند، منكم من يرد الي ارذل العمر لكيلا يعلم من بعد علم شيئا (3)؛ اين حديث نوراني را نقل كرد: الا قلبا قد راي القرآن. مگر قلبي كه ظرف قرآن باشد، در دوران پيري به نسيان مبتلا نمي شود و خدا چنين قلبي را هم عذاب نمي كند بنابراين آمرزش گناهان يكي از فوائد جزئي اين ادعيه است. عمده، گسترش اسلام است و ظهور ولي ماست، عمده رفع نفاق و حضور و حصول نفاق است و صدها خير و بركت و مانند آن.
شفافيت جريان «شب قدر» در اسلام
به قدري ليله قدر در اسلام روشن بود كه مانند صاحب اصلي اش يعني ذات اقدس اله ضمير بدون مرجع آمده. يك وقت شما مي خوانيد: قل هو؛ اين هو بدون اينكه مرجع قبلاً گفته بشود ذكر شده است. سرش آن است كه لازم نيست اول اسم خدا را ببرند، بعد بگويند (او)! همين كه گفتند (او)، معلوم است كيست. خدا معروف هر كسي است، محبوب هر كس است. در جريان ليله قدر و قرآن آنقدر قرآن مشخص شده بود كه بدون اينكه مرجع ذكر بشود، ضمير به قرآن برگشت. فرمود: انا انزلناه في ليله القدر(4). اين اولين آيه آن سوره است بعد از (بسم الله). قبلاً سخن از قرآن نبود، قبلاً سخن از وحي نبود؛ اما در اولين آيه سوره قدر مي خوانيم: انا انزلناه في ليله القدر. معلوم است كه ضمير به وحي و قرآن برمي گردد! اين ليله قدر آنقدر شهرت پيدا كرد كه شد ظرف قرآن كريم. و چون قرآن كريم محبوب و معروف همه بود؛ لازم نبود قبلاً نامي از آن برده شود تا ضمير به آن برگردد.
سلام دائمي ملائكه در طول شب قدر بر همه مؤمنان روزه دار
(قدر) هم به معناي شرف و فضيلت است و هم به معناي تدبير امور. شرف و فضيلت در اين است كه فرشتگان، مرتب به صائمين و صائمات سلام عرض مي كنند. از اول شب تا مطلع الفجر ملائكه مي آيند، سلام مي كنند. اين سلام ملائكه را اگر كسي بشنود، معلوم مي شود ليله قدر را درك كرده است. گفتند: آيا براي شب قدر علامتي هست؛ گفتند: آري، هواي لطيف و ملايمي دارد. گاهي انسان احساس مي كند يك نسيمي دارد مي وزد، نسيم بهاره. خواه تابستان باشد، خواه پائيز و زمستان؛ آن نسيم ملايم بهاري را در شب قدر احساس مي كند، مي گويند: اينها همه نفحه رحماني ليله قدر است، اينها اثر سلام ملائكه است.
اين سلام كردن تنها مخصوص وجود مبارك ولي عصر نيست. آنچه مخصوص آن حضرت است، آن است كه حقائق و مقدرات را به حضور آن حضرت تقديم مي كنند. اما فرشتگاني كه نازل مي شوند، به هر مؤمن روزه دار سلام مي كنند. اگر سلام مي كنند، براي آن است كه يا سلام خدا را مي رسانند، يا سلام ملائكه حامل عرش را مي رسانند، يا سلام خود را ابلاغ مي كنند. در سوره مباركه احزاب فرمود: هو الذي يصلي عليكم و ملائكته ليخرجكم من الظلمات الي النور (5) خداي سبحان همانطوري كه نسبت به رسولش تصليه و سلام دارد، نسبت به مؤمنين و مؤمنات هم تسليم دارد. فرمود: هو الذي يصلي عليكم و ملائكته. خدا بر شما صلوات مي فرستد، ملائكه خدا هم بر شما صلوات مي فرستند تا شما را از ظلمت به درآورند و نوراني كنند.
پس چه كمالي برتر از آن است كه انسان خود را به جائي برساند كه خدا به او سلام بفرستد، ملائكه خدا به او سلام بفرستد! شب قدر به ما اين قدر و شرف را خواهد داد كه مخاطبان سلام و صلوات خدا و حمله عرش و خدا و ملائكه الهي باشيم؛ تا كدام مرتبه، نصيب مخاطب بشود، چه سلامي، او را دريافت بكند ! پس قدر، هم به معناي شرف و فضيلت است، هم به معناي تقدير امور. هم ما مقدرات جوامع انساني، اسلامي و شيعي را از خداي سبحان مسئلت كنيم، هم شرف و منزلت مان را در اين شب از ذات اقدس اله درخواست كنيم كه ما را با آبرومندي در دنيا و آخرت اداره كند و به غير خود واگذار نكند.
سخنراني آيت الله جوادي آملي (دام عزه الشريف) در مراسم احياي شب 91 ماه مبارك رمضان- مسجد اعظم قم- 21/8/3831
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- قدر/3 2- بقره/924 3- حج/5 4- قدر/1 5- احزاب/34
خوان حكمت در ماه مبارك رمضان، هر روز منتشر مي شود.

 



گزارش تحليلي كيهان از آخرين ماموريت اصلاح طلبان مانيفست براندازي يك سند محرمانه از حزب مشاركت

سرويس سياسي-
در اولين جلسه متهمان آشوب هاي اخير، معاون دادستان در ميانه كيفرخواست خود عليه متهمان پرونده اغتشاشات اخير، به سندي اشاره كرد كه به باور بسياري از كارشناسان يكي از جدي ترين مدارك اثبات كننده «قصد براندازي» در ميان احزاب و گروههاي تندرو اصلاح طلب است. آن سند، جزوه اي به نام «تاملات راهبردي» است كه حزب مشاركت در سال 1387 و پس از چند ماه بحث و بررسي آن را به عنوان « راهبرد آينده» خود تدوين كرده و به تصويب كنگره سالانه خود هم رسانده است. پايگاه اينترنتي نوروز وابسته به حزب مشاركت اخيرا نسخه ناقصي از اين جزوه را منتشر كرد. اين جزوه، سندي بسيار كليدي در اثبات اين نكته است كه حزب مشاركت به عنوان نماد و خلاصه اي از مجموعه جريان اصلاح طلب دوم خردادي در ايران كه نزديك ترين گروه به محمد خاتمي نيز هست، در برنامه ريزي سياسي خود براي آينده هدفي جز «ضربه زدن به ساختار نظام و تغيير دادن آن در جهت دين زدايي و عرفي سازي هرچه بيشتر با تمركز بر ضعيف كردن نهاد ولايت فقيه» نداشته است. اين در حالي است كه اين حزب همواره ادعا كرده در چارچوب قانون و با التزام به ساختار نظام جمهوري اسلامي قصد فعاليت سياسي متعارف با هدف در اختيار گرفتن قدرت دارد. جزوه تاملات راهبردي غير از اين مي گويد و از آنجا كه آنچه در اين جزوه آمده با عملكرد اين حزب در سالهاي گذشته نيز كاملا سازگار است، مي توان منصفانه آن را مبناي قضاوت درباره راهبردهاي اصلاح طلبان قرار داد.
كيهان مدت هاست نسخه اي از اين جزوه را به واسطه افراد دلسوز و خون دل خورده درون جريان اصلاح طلب كه همواره نسبت به روحيه ضدانقلابي بخشي از اصلاح طلبان اعتراض داشته اما به دليل ساختار شبه ديكتاتوري حاكم بر جريان اصلاحات مجال بيان صريح نظرات خود را نمي يافتند، دريافت كرده و در اين مدت به مطالعه و ارزيابي آن مشغول بوده اما انتشار علني آن را به مصلحت ندانسته است. اكنون اما كه بخش هايي از اين جزوه منتشر شده و همچنين با برگزاري اولين جلسه دادگاه متهمان اغتشاش هاي اخير كه در آن چند تن از سران جبهه اصلاحات به صراحت تاكيد كردند تقلبي در كار نبوده و مجموعه اتفاقات ماههاي اخير كه در پوشش اعتراض به تقلب انجام شد «سناريويي از پيش برنامه ريزي شده براي اهداف ديگر» بوده، اين ضرورت بوجود آمده است كه ملت شريف ايران لااقل در جريان بخشي از آنچه در ذهن اصلاح طلبان مي گذشته و بناي اجراي آن را داشته اند قرار بگيرند. طبعا حتي اگر اعترافات تحت فشار صورت گرفته باشد- كه ادعايي كاملا خلاف واقع است- اسناد كه ديگر تحت فشار ساخته نشده است!
جزوه تاملات راهبردي كه اكنون نسخه اي از آن در اختيار كيهان قرار دارد در واقع مانيفست براندازي نظام جمهوري اسلامي از راه ضربه زدن تدريجي به ساختار نظام به كمك توليد فشار اجتماعي است كه حزب مشاركت در كنگره سال گذشته خود رسما آن را به عنوان برنامه عمل آينده خود تصويب كرده و البته به دليل محتواي ساختارشكنانه كاملا عريان آن- كه دقيقا بر توصيه هاي مراكز مطالعات استراتژيك و سرويس هاي اطلاعاتي غربي در مورد براندازي نرم نظام منطبق است- مصوبه خود را پنهان و محرمانه نگه داشته است. اين جزوه تاكيد مي كند كه گام اول مورد نظر حزب مشاركت «ايجاد و تثبيت يك بخش مردمسالار برخوردار از تكيه گاه اجتماعي سازمان يافته درون حاكميت» است. معناي صريح اين بند چنانكه در جاي ديگري از اين جزوه آمده اين است كه بدون حضور اصلاح طلبان درون ساختار نظام جمهوري اسلامي، اين ساختار فاقد وجه مردمسالار و يكسره ديكتاتوري- يا به تعبير نويسندگان حزب مشاركت «ديكتاتوري سلطاني»- است و اين در حالي است كه به لحاظ قانوني تمام نهادهاي نظام جمهوري اسلامي به آراي مردم متكي هستند. علاوه بر اين حزب مشاركت در اين بند تصريح مي كند كه تلاش خواهد كرد يك پايگاه اجتماعي سازمان يافته براي خود بوجود بياورد. اين موضع تاييد صريح همه آن مجموعه اخباري است كه از تلاش اصلاح طلبان براي سازماندهي و شبكه كردن بخش هاي ناراضي جامعه، ايجاد «سازمان راي» و تبديل آن به «سازمان آشوب» به هنگام ضرورت حكايت مي كرد. حزب مشاركت در اينجا نه راهبرد آينده خود بلكه عملكرد فعلي اش را توصيف مي كند.
يكي ديگر از بندهاي اين جزوه تاكيد مي كند: «بخش مردمسالار حاكميت بايد در بهره گيري از فشارهاي توده اي براي رسيدن به سازش استقلال عمل قابل ملاحظه اي پيدا كند.» معناي دقيق اين بند كه در لفاف كلمات و اصطلاحات پيچيده شده اين است كه اصلاح طلبان بايد از «تكيه گاه اجتماعي سازمان يافته خود» -كه در بالا به آن پرداختيم- براي ايجاد فشار توده اي به نظام استفاده كند تا بتواند آن را در مواقع مورد نظر خود به سازش وادار نمايد. منظور از فشار توده اي در اين بند بي ترديد كاري جز به خيابان آوردن مردم يا تحريك آنان به روش هاي ديگر كه نمونه هاي كاملي از آن را در يك ماه گذشته ديده ايم، نمي تواند باشد. اين جمله، ترجمه مشوش ولي عميق تر همان استراتژي فشار از پايين چانه زني در بالاست كه اصلاح طلبان در تمام مدت 8 سال دولتمردي خود حتي يك لحظه عمل به آن را فراموش نكردند و بسياري از بحران هاي اجتماعي آن سالها نظير آشوب هاي 18تير 78 و خرداد 80 دقيقا بر مبناي آن طراحي و اجرا شد.
چند پاراگراف بعد از اين، مشاركت راهبرد ساختارستيزانه خود را كاملا شفاف مي كند: «بخش مردمسالار حاكميت بايد بتواند از بحران هايي كه كل سيستم سياسي را تهديد مي كند به نفع تثبيت خويش و چانه زني بيشتر استفاده نمايد.»!! اين همان عبارتي است كه معاون دادستان در بخشي از كيفرخواست خود به آن استناد كرد. به نحو كاملا روشن، اين بند- كه مصوبه رسمي حزب مشاركت است- نشان مي دهد اصلاح طلبان مجموعه بحران ها و تهديدهايي را كه كل نظام سياسي جمهوري اسلامي ايران را تهديد مي كند براي خود «فرصت» مي دانند و اين آمادگي را دارند كه ضمن همراهي با عامل تهديدكننده از تهديد آن عليه نظام به منظور افزايش قدرت چانه زني خود عليه نظام و امتيازگيري از آن استفاده نمايند. به عبارت ديگر، حزب مشاركت با گنجاندن اين بند در مانيفست خود رسما اعتراف مي كند كه شكل گيري تهديد عليه نظام را به نفع خود مي داند و بلكه علاقمند است تهديدها عليه نظام هرچه بزرگتر باشد تا بتواند چانه زني بيشتري كرده و امتيازهاي كلان تري از نظام دريافت نمايد. به اين ترتيب روشن است كه مشاركت هم ناآرامي هاي خياباني و هم تهديدهاي خارجي را برگ برنده خود مي داند، پس طبيعي است كه تصور كنيم براي ايجاد آن تلاش كرده و مي كند. اين همان تئوري است كه منابع غربي در سالهاي اول دهه 80 آن را استراتژي «فشار از بيرون چانه زني در درون» مي خواندند و قبل از هر چيز ثابت مي كند كه ارتباطي ارگانيك و كاملا معنادار ميان اصلاح طلبان داخلي و دشمنان نظام در خارج از مرزها وجود دارد. با بازخواني تاريخ تحولات استراتژيك و امنيت ملي ايران در يك دهه گذشته موارد متعددي را مي توان سراغ گرفته در آن عامل خارجي به صراحت به كمك دوستان داخلي خود آمده و با تهديد نظام زمينه اي را فراهم آورده است كه اصلاح طلبان در داخل بتوانند به عنوان خنك كننده وارد عمل شوند و اين پيام را به نظام برسانند كه چنانچه خواستار رفع تهديدهاي بيروني است بايد در داخل به آنها باج بدهد! هم اكنون هم رسانه هاي غربي مكررا مي گويند كه «رفتار غرب با ايران بستگي به رفتار آن با اصلاح طلبان دارد!».
بخشي از مهم ترين رويكردهاي ساختارشكنانه سند تاملات راهبردي در بخش مربوط به نهاد رهبري و مجلس خبرگان و ذيل عنوان «گذار به مردمسالاري بيشتر» تجميع شده است. نويسندگان اين جزوه در اين قسمت به صراحت مافي الضمير خود در مورد عناد با ولايت فقيه را بيرون ريخته اند به طوري كه مي توان دريافت حزب مشاركت رهبري را مهم ترين مانع عملي شدن نقشه هاي خود مي داند و لذا بيشترين انرژي را براي تضعيف آن به صحنه آورده است. مهم ترين موارد مطرح شده در اين بخش چنين است:
1-تلاش براي محدود كردن اختيارات رهبري به اصل 110كه صريحا مخالف ديدگاههاي امام در مورد حوزه اختيارات ولي به عنوان نايب معصوم(ع) در عصر غيبت است و منافي صفت مطلقه در اصل 57 قانون اساسي است.
2-زمينه سازي قانوني براي اعتراض هاي پي درپي و حرمت شكنانه به رهبري به بهانه هاي گوناگون
3- تلاش رسمي براي تضعيف جايگاه رهبر با پيشنهاد ايجاد يك «مركز ويژه» در مجلس خبرگان و قوه قضاييه براي دريافت شكايات از رهبري.
4- تشكيك در صلاحيت رهبري از راه كوتاه و علني شدن زمان بررسي حفظ صلاحيت رهبري كه البته مداوما توسط مجلس خبرگان انجام مي شود.
5- دستكاري در اختياراتي كه شوراي نگهبان طبق قانون اساسي براي نظارت بر انتخابات خبرگان دارد.
6- بازكردن باب شكايت از رهبري به دستگاه قضايي و...
بخش انتهايي سند تاملات راهبردي هم حاوي مطالب مهمي درباره نوع نگاه حزب مشاركت به مقوله حضور دين در متن جامعه و سپهر سياسي است كه پرده از مباني نظري عميقا منحرف و اين حزب و فاصله آن را خط اصيل امام برمي دارد. اين بخش از جزوه تاملات راهبردي كاملا صريح است: «حزب اعلام مي دارد كه اگرچه آرزومند حضور اختياري دين در عرصه خصوصي افراد (درونيات افراد و رفتارهايي كه فاقد تاثير بر ديگران است و روابط خاص و انتخابي ميان آنها)ست اما كنترل زندگي خصوصي افراد به بهانه دين را مجاز نمي داند... حزب با هميشگي كردن قوانين موضوعه به بهانه مبتني بودن آنها بر احكام شريعت مخالف است... حزب با هرگونه امتياز سياسي براي پيروان يك دين خاص و مفسرات يك دين و مذهب خاص مخالف است.»
احتمالا ضرورتي ندارد كه درباره اين موضوع بحث بيشتري صورت گيرد. واضح است كه سردمداران حزب مشاركت به رغم ادعاي خط امامي و انقلابي بودن سخنان روشنفكران ديني را كه خود نيز اعتراف دارند دوره شان تمام شده و چيزي جز تحميل جزميات ليبرالي به انقلاب اسلامي نيست به عنوان اصول مسلم پذيرفته و قصد مبتني كردن عمل سياسي خود بر آن را داشته اند.
اكنون سؤال اين است: آيا چنين حزبي مي تواند در چارچوب جمهوري اسلامي فعاليت كند؟

 



در رثاي شهيد آيت الله قدوسي شيوه رندان

«... پرهيزكاران در اين دنيا اهل فضائل اند، گفتارشان صواب، پوشاكشان اقتصادي و رفتارشان افتادگي است. از آنچه خدا بر آنان حرام كرده چشم پوشيده و گوشهاي خود را وقف دانش سودمند كرده اند. آنان را در بلا و سختي و آسايش و راحت حالتي يكسان است و اگر خداوند براي اقامتشان در دنيا زمان معيني را مقرر نكرده بود از شوق به ثواب و بيم از عذاب به اندازه چشم به هم زدني روحشان در بدنشان قرار نمي گرفت.
خداوند در باطنشان بزرگ و غير او در ديدگانشان كوچك است. آنان با بهشت چنانند كه گويي او را ديده و در فضايش غرق در نعمتند و با عذاب جهنم چنانند كه گويي آن را مشاهده نموده و در آن معذبند ... دنيا آنان را خواست و آنان آن را نخواستند، به اسارتشان كشيد و آنان با پرداخت جانشان خود را آزاد كردند.
به هنگام شب براي عبادت برپايند، در حالي كه اجزاي قرآن شمرده و سنجيده تلاوت كنند، خود را به آيات قرآن اندوهگين ساخته، و داروي دردشان را از آن برگيرند... به طاعت ا ندك خشنود نمي شوند و طاعت زياد را زياد ندانند....»
در كلاس هاي درس اخلاق، چنان وصف اهل تقوا را از زبان مولاي متقيان خطاب به همام مي خواند و تفسير مي كرد كه يادداشت هاي شاگردان با اشك چشمشان مخلوط مي شد. امام(ره) را مصداق اين اوصاف مي دانست. عجيب نيست كه در سياست و مبارزه هم اخلاقي باشد، الگوي او مولا علي(ع) و نقشه راهش نهج البلاغه بود.
بنا به گفته خودش زماني در نهاوند (زادگاهش) سخنراني مي كرد و به قول طلبه ها منبرش گرفته بود و مستمعين سر تا پا گوش بودند. از آن ميان فردي پرسيد: تاكنون پاي اين منبرها چند نفر آدم ساخته اي؟ براي او اشارتي كافي بود. دست از سخنراني و كارهاي اينچنيني كشيد و به فكر تربيت پايه اي و عميق افتاد. نتيجه اين جهت گيري ايجاد پايگاهي شد كه در پيروزي و اداره كشور پس از انقلاب سهم بسزايي داشت؛ مدرسه علميه حقاني.
نظم و تلاش سرلوحه كار مدرسه اي بود كه او مديريتش را برعهده داشت. ساواك از طلبه هايش مي ترسيد و درس خواندن در حقاني دست كمي از مجرم بودن نداشت. مي گفت: «نمي توانيم و نمي شود» نگوييد!
اينگونه بود كه از شاگردان آن مكتب قدسي عده اي عند ربهم يرزقون شدند و عده اي ... فمنهم من قضي نهبه و منهم من ينتظر. مي گفت: طلبه بايد دقيق باشد و عميق! منظم و وقت شناس،، متقي و مبارز، درس خوان و آگاه به زمان، مجتهد و مجاهد، آرزو داشت طلاب چند بعدي باشند و جامع! اهل شور و شعور، اديب و مودب، فقيه و فيلسوف، ناطق و كاتب، زبان دار و زمان شناس!
وقتي هم كه در زمستان پرشور سال 57 ثمره تلاشهاي او و ديگر ياران امام به بار نشست، قصد داشت به قم برود و باز هم در حوزه به تربيت آدم بپردازد اما در آن روزها و ايام، درياي انقلاب طوفاني تر از آن بود كه دريادلاني چون او به ساحل علم بنشينند. به حكم امام، دادستان انقلاب شد تا داد آن را از سياه دلان بستاند.
براي انقلاب دو نگراني داشت. نگران كمبود افراد متخصص بود. مي گفت بايد متخصص و عالم تربيت كرد. همين ديدگاه ژرف بود كه حتي پيش از پيروزي به جوانان توصيه مي كرد؛ بايد از صحنه درگيري و مبارزه به كتابخانه و از كتابخانه به صحنه مبارزه در رفت وآمد بود.
نگراني بعدي اش تقوا، بخصوص براي خواص بود. معتقد بود اين انقلاب با ايمان و تقوا به پيروزي رسيده و در آينده نيز با آزمايشهاي سختي روبرو خواهد شد. تنها راه سربلندي در اين فتنه ها، حفظ ايمان و تقوا از سوي خواص انقلاب است. نمي دانم. شايد هم اين روزها را مي ديد!
بارها گفته بود؛ نكند در بستر بميرم!
تابستان داغ 1360 آبستن حوادث بسياري بود و مردان بسياري در آن ايام آسماني شدند. منافقين را خوب مي شناخت و بصيرتش شعله كينه را در دل آنان شعله ور ساخته بود. 28 سال پيش در چنين روزهايي، دادستاني انقلاب معراج آيت الله علي قدوسي شد. اويي كه امام (ره) در وصفش گفت: او مرد تقوا و دقت و عمل بود.
بارها در دل شب از حجره استادش - آيت الله بروجردي - اين زمزمه را شنيده بود:
ناز پرورد تنعم نبرد راه به دوست
عاشقي شيوه رندان بلاكش باشد

 



وزراي پيشنهادي آموزش و پرورش و نيرو معرفي شدند

رئيس جمهور در نامه اي به علي لاريجاني، وزراي پيشنهادي نيرو و آموزش و پرورش را براي اخذ راي اعتماد به مجلس شوراي اسلامي معرفي كرد.
دكتر محمود احمدي نژاد در نامه به رئيس مجلس شوراي اسلامي، به استناد اصل يكصد وسي و سوم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، علي ذبيحي و فاطمه آليا را به ترتيب به عنوان وزراي پيشنهادي براي وزارتخانه هاي نيرو و آموزش وپرورش به مجلس شوراي اسلامي معرفي كرد.
علي ذبيحي فعلا رئيس سازمان تامين اجتماعي است و فاطمه آليا هم عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس كه البته سابقه 20 ساله در تدريس و آموزش و پرورش دارد.
از سوي ديگر حاجي بابايي عضو هيئت رئيسه مجلس در گفت وگو با ايسنا با بيان اينكه در جلسه علني امروز (سه شنبه) نامه معرفي آليا و ذبيحي اعلام وصول خواهد شد افزود: طبق آئين نامه داخلي مجلس يك هفته پس از اعلام وصول نامه معرفي وزراء بايد صلاحيت وزراي پيشنهادي بررسي شود بنابراين سه شنبه آينده 24 شهريورماه صلاحيت اين دو وزير بررسي مي شود.
در همين حال پايگاه اطلاع رساني دولت اعلام كرد كه سوسن كشاورز كه قبلا براي وزارت آموزش وپرورش معرفي شده و نتوانسته بود راي اعتماد مجلس را كسب كند اخيرا با حكم احمدي نژاد مشاور رئيس جمهور در امور تعليم و تربيت شده است.
همچنين رئيس جمهور طي حكمي حميد بقايي رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را با حفظ سمت به عنوان سرپرست دبيرخانه شوراي مناطق آزاد منصوب كرد.

 



رئيس مركز خلع سلاح آكادمي روسيه: مذاكرات هسته اي بدون پيش شرط با ايران نتيجه بخش خواهد بود

رئيس مركز خلع سلاح آكادمي علوم روسيه، مذاكرات گروه 1+5 با ايران را تنها در شرايط يكسان و آن هم بدون پيش شرط، نتيجه بخش دانست.
«الكساندر پيكايف» رئيس مركز خلع سلاح و حل مناقشات انستيتو اقتصاد جهاني و مناسبات بين المللي آكادمي علوم روسيه، در مصاحبه با ايرنا گفت: گروه 1+5 بايد مذاكرات را با تهران آغاز كند و اگر آمريكا نيز در اين روند شركت كند تصميم براي خروج از بن بست مذاكرات كنوني هسته اي ايران به وجود مي آيد.
وي ادامه داد: مذاكرات گروه 1+5 با ايران تنها در شرايط يكسان و بدون پيش شرط نتيجه بخش خواهد بود و حل و فصل اين موضوع فقط از راه هاي سياسي ممكن است.
پيكايف با بيان اين كه براي نيتجه بخش بودن مذاكرات، بايد هر دو طرف انعطاف نشان دهند گفت: برنامه هسته اي ايران اكنون به يك طرح ملي و فراگير در كشور تبديل شده است.
اين كارشناس ارشد روس عقب نشيني ايران از موضع خود در قبال فعاليت هاي هسته اي را بسيار بعيد دانست و افزود: تحريم ها و فشارهاي سياسي نيز راه به جايي نمي برد.
كارشناس امور خلع سلاح روسيه در ادامه اين مصاحبه، ادعاي آمريكا مبني بر تهديد ناشي از برنامه هسته اي ايران را مبالغه آميز دانست و گفت: تهران براي دستيابي به سلاح هسته اي حداقل به چندين سال زمان نياز دارد، علاوه بر اين براساس گزارش هاي متعدد آژانس بين المللي انرژي اتمي، تاكنون هيچ شواهدي دال بر ماهيت نظامي اين فعاليت هاي هسته اي بدست نيامده است.
پيكايف همچنين ادعاهاي آمريكا كه برنامه موشكي ايران را تهديدي بالقوه براي اروپا مي خواند، اغراق آميز و دور از واقعيت دانست و گفت: ايران موشك هاي قاره پيما با بيش از 5 هزار كيلومتر برد و توان هدف گيري قاره اروپا را در اختيار ندارد.
وي اضافه كرد: طرح جنجال هاي نظامي و تبليغاتي با اهداف خاصي از سوي واشنگتن عليه تهران صورت مي گيرد.

 



محفل انس با قرآن در موسسه كيهان

طبق سنوات گذشته در ماه مبارك رمضان، ماه نزول قرآن، محفل انس با قرآن با حضور قاريان مشهور ايران و كاركنان موسسه كيهان در نمازخانه اين موسسه برقرار است.
در اين محفل نوراني كه هر روز بعد از نماز ظهر و عصر تشكيل مي گردد قاريان ممتاز بين المللي با نواي ملكوتي وحي جان تشنگان كلام خدا را سيراب مي نمايند.
روز گذشته استاد حامد شاكر نژاد استاد ممتاز بين المللي قرائت قرآن كه صاحب سبك جديد در عرصه تلاوت قرآن مجيد است به تلاوت آياتي از كلام الله مجيد پرداخت. شايان ذكر است محفل انس با قرآن در موسسه كيهان تا پايان ماه مبارك رمضان برقرار مي باشد و اساتيد قرآني حسن رضاييان،احمد ابوالقاسمي،كريم منصوري،مسعود سياح گرجي،دكتر محمد حسين سعيديان،منصور قصري زاده،محمدرضا پورزرگر،حسين رستمي و جواد فروغي به قرائت قرآن خواهند پرداخت.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14