(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 17 شهريور 1388- شماره 19457
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
استقبال ژاپن و برزيل از بسته پيشنهادي ايران به 1+5
مراسم معارفه وزير بهداشت برگزار شد
يك فعال مطبوعاتي در گفت وگو با فارس: معادله را برعكس كنيد؛ سياست بايد از آبشخور فرهنگ بنوشد
توافق تهران و كاراكاس براي واردات بنزين از ونزوئلا
نائب رئيس كميسيون قضايي مجلس: باقي مانده هاي سران آشوب بايد به دادگاه فراخوانده شوند
اخبار ادبي و هنري



استقبال ژاپن و برزيل از بسته پيشنهادي ايران به 1+5

معاون وزير امور خارجه ژاپن از موضع شفاف ايران در اعلام آمادگي براي ارايه بسته پيشنهادي جديد و همكاري و گفت وگو بر مبناي آن ابراز خرسندي كرد.
به گزارش دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي دكتر سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي روز يكشنبه در ديدار معاون وزير امورخارجه ژاپن، مشاركت 85 درصدي ملت ايران در انتخابات اخير را پشتوانه بزرگي براي اقتدار ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران خواند.
جليلي با اشاره به زمينه هاي مشترك همكاري دو كشور در عرصه هاي مختلف دوجانبه، منطقه اي و بين المللي گفت: روابط و همكاري دو كشور به عنوان دو قدرت مهم و تمدن كهن آسيايي مي تواند الگوي مناسبي از همكاري براي ساير كشورها باشد.
در اين ديدار «كنيچيرو ساسائه» معاون وزير خارجه ژاپن نيز با تبريك استقرار دولت دهم و ابراز خرسندي از ديدار دبير شوراي عالي امنيت ملي خواستار گسترش بيش از پيش همكاري ها بين تهران و توكيو و افزايش رايزني هاي مشترك دو كشور شد.
معاون وزير امور خارجه ژاپن باقدرداني از موضع شفاف جمهوري اسلامي ايران در اعلام آمادگي براي ارائه بسته پيشنهادي جديد و همكاري و گفت وگو بر مبناي آن، از سعيد جليلي براي سفر به ژاپن دعوت كرد.
معاون وزير خارجه ژاپن همچنين با منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان ديدار و پيرامون تحكيم مناسبات دوجانبه و منطقه اي بحث و تبادل نظر كرد.
متكي با اشاره به برگزاري انتخابات در جمهوري اسلامي ايران و ژاپن، اظهار داشت: تحولات زيادي پس از انتخابات ايران و ژاپن بروز كرده است و آثار آن مي تواند در تحكيم مناسبات فيمابين منشا نتايج خوبي شود.
وزير امور خارجه كشورمان با تشريح ظرفيت هاي همكاري هاي مشترك ايران و ژاپن در اجراي پروژه مشترك در افغانستان، گفت: ايران و ژاپن مي توانند در زمينه هاي مشترك با بهره گيري از منابع مالي ژاپن آن پروژه ها را اجرا كنند.
«ساسائه» معاون وزير امور خارجه ژاپن نيز با تبريك انتخاب مجدد منوچهر متكي به عنوان وزير خارجه، گفت: انتخاب مجدد جنابعالي موجبات خرسندي ژاپن را فراهم كرده و اميدواريم روند مناسبات سنتي دو كشور در پرتو رهنمودهاي مقام هاي عاليرتبه ايران و ژاپن روز به روز افزايش يابد.
وي رايزني مستمر بين وزراي خارجه دو كشور را موثر و سازنده قلمداد كرد و افزود: رايزني مستمر وزراي امور خارجه دو كشور نتايج سازنده اي را در فرآيند مناسبات دو كشور داشته است. حضور وزير امور خارجه جديد ژاپن در كابينه كه با وزير خارجه ايران آشنايي دارد مي تواند چشم انداز جديدي از مناسبات توكيو و تهران را ارتقا بخشد.
معاون وزير امور خارجه ژاپن با تبيين مناسبات جاري، اظهار داشت: حمايت و اراده وزارت امور خارجه دو كشور بر پايه احترام و همكاري متقابل در تحرك بخشيدن مناسبات فيمابين نقش بارزي داشته و دارد.
ساسائو با اشاره به همكاري هاي دو كشور در ارتباط با بازسازي و ثبات افغانستان، ابراز اميدواري كرد با استفاده از تجربيات شركت هاي ايراني در افغانستان همكاري دو كشور در افغانستان گسترش يابد.
تلويزيون سراسري ژاپن (ان.اچ.كي) با بازتاب ديدارهاي «ساسائه» با مقام هاي ايران طي گزارشي به نقل از وي خاطرنشان كرد كه تشديد تحريم هاي اقتصادي عليه ايران بخاطر برنامه هسته اي اين كشور جاي نگراني دارد.
در عين حال برخي منابع مطلع در تهران عقيده دارند «ساسائه» در واقع نماينده كشورهاي غربي براي اطلاع از آخرين وضعيت داخلي و ديدگاه هاي مقام هاي ايراني، پيش از آغاز مذاكرات احتمالي در آينده است. ماموريت ساسائه احتمالا اين است كه يك ارزيابي روز شده از ديدگاه هاي ايران به گروه 6 منتقل كند. مقام هاي ايراني در ديدار با اين مقام ژاپني به صراحت به او گفته اند كه ايران موضوع هسته اي را تمام شده مي داند و بسته پيشنهادي جديد هم يك بسته هسته اي نيست. ايران اميدوار است پيام اين بسته به درستي درك شود.
رئيس جمهور برزيل:
با تحريم ايران مخالفيم
رئيس جمهور برزيل با انتقاد شديد از رويكرد مقابله جويانه غرب عليه ايران تاكيد كرد كه با تحريم هاي ايران مخالف است.
«لوييس ايناسيو لولاداسيلوا» رئيس جمهور برزيل كه با رسانه هاي فرانسوي مصاحبه مي كرد با تاكيد بر لزوم توقف فشارهاي غرب به ايران بر سر برنامه هاي هسته اي اين كشور گفت: قدرت هاي غربي در عوض بايد براي ترويج صلح با ايران مذاكره كنند.
برزيل كه با افزايش فزاينده قدرت و ديپلماتيك خود طي سال هاي اخير مواجه شده و خواستار عضويت دائم در شوراي امنيت است برخلاف دولت آمريكا رويكرد آشتي جويانه اي را در قبال ايران اتخاذ كرده است.
داسيلوا در ادامه اين مصاحبه افزود: من فكر مي كنم كه تحريم هاي بسياري عليه ايران اعمال شده و به اندازه كافي به گفت وگو با اين كشور توجه نشده است.
داسيلوا سياست اعمال تحريم هاي جديد كه از سوي آمريكا به عنوان ابزار فشار براي ايران مورد استفاده قرار مي گيرد را رد كرد و از رهبران غرب خواست تا با محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ايران مذاكره كنند.
رئيس جمهور برزيل همچنين تاكيد كرد: كشورهاي غربي بايد گفت وگوي مستقيمي را با مقامات ايران آغاز كنند و نتيجه آن مثبت تر خواهد بود.
داسيلوا ادامه داد: من فكر مي كنم اوباما بايد با ايران مذاكره كند، ساركوزي هم بايد با ايران مذاكره كند، براون هم بايد با ايران مذاكره كند، من هم همچنين و همه بايد با اين كشور مذاكره كنند.
رئيس جمهور برزيل اين اظهارات را در حالي مطرح كرد كه قرار است رئيس جمهور فرانسه به زودي وارد برزيل شود. ساركوزي يكي از تندروترين منتقدان احمدي نژاد در ميان رهبران غربي است.
جذب سرمايه خارجي
علي رغم تحريم ها
خبرگزاري نم متعلق به جنبش عدم تعهد اعلام كرد كه علي رغم تحريم هاي اعمالي از سوي غرب، جمهوري اسلامي ايران توانايي جذب سرمايه هاي خارجي را داشته است.
اين خبرگزاري در ادامه با اشاره به مباحث اخير مطرح شده درباره تشديد تحريم ها عليه ايران، اين اقدامات را بر روند فعاليت هاي ايران بي تاثير دانست و خاطرنشان كرد: ظرفيت هاي موجود در ايران باعث مي شود كه سرمايه گذاران به اين كشور جذب شوند.
اين پايگاه اطلاع رساني در ادامه از سرمايه گذاري 280 ميليون يورويي چين در پروژه ساخت يك سد نيروگاهي در استان لرستان خبر داد و به نقل از رئيس اين پروژه نوشت: ساخت اين سد با هزينه 310 ميليون يورو آغاز شده كه از اين ميزان، 10 درصد آن متعلق به طرف ايراني و 90 درصد به صورت فاينانس از سوي چين تامين مي شود.
اين خبرگزاري افزود: ظرفيت توليد برق اين نيروگاه پس از اتمام 450 مگاوات اعلام شده است.

 



مراسم معارفه وزير بهداشت برگزار شد

مراسم توديع و معارفه دكتر كامران باقري لنكراني و دكتر مرضيه وحيد دستجردي وزيران بهداشت كابينه نهم و دهم صبح ديروز در مركز همايش هاي بين المللي رازي برگزار شد.
در اين مراسم وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با بيان اينكه بيمه سلامت بايد جمعيت كل كشور را تحت پوشش قرار دهد، اظهار اميدواري كرد: با هدفمند كردن بيمه ها بتوان توليت آن را به دست وزارت بهداشت داد تا ارزش بيمه ها را بالاتر برده و خدمات لازم را در قالب بيمه ها ارائه دهيم تا آن احساس امنيتي كه از آن ياد شد در ميان مردم ايجاد شود.
دكتر مرضيه وحيد دستجردي در مراسم تجليل از خدمات كامران باقري لنكراني و معارفه خود، با اشاره به دوران پرفراز و نشيب سي سال گذشته، خودكفايي در كادر پزشكي و درماني را يكي از دستاوردهاي عرصه پزشكي در طول انقلاب اسلامي بيان كرد و گفت: البته هنوز مشكلات فراواني پيش رو است، هرچند كه راه هموار است كه ما اين را هم مرهون همه گروه هاي بهداشتي، پزشكي و درماني كشور هستيم.
وي با بيان اينكه براي رسيدن به مقصد و سپردن آن به خدمتگزاران بعدي نيازمند كمك و همكاري شما عزيزان هستيم، اظهار كرد: در اينجا از دكتر لنكراني تشكر مي كنم كه در زمان وزارت خود با نگاهي ارزشمند و موشكافانه و تلاش طاقت فرسا نظام سلامت را ارتقاي چشمگيري بخشيده است.
وي با تشكر از رئيس جمهور براي انتخاب وي به عنوان متصدي وزارت بهداشت گفت: امروز مسئوليت سنگيني برعهده من است و ايشان همانطور كه در دولت نهم عدالت محوري و توزيع عادلانه امكانات در كشور را مدنظر قرار دادند قطعاً در دولت دهم با اين ديدگاه بايد سلامت عدالت محور را مدنظر قرارداد.
به گزارش ايسنا، وحيد دستجردي با تاكيد و توجه به عدالت در سلامت خاطر نشان كرد: يكي از راهكارهاي آن ايجاد سيستم شبكه است كه مدتها قبل در نظام جمهوري اسلامي ايران تشكيل شد.
كه اميد است بتوان با نظام ارجاع مناسب و توسعه سيستم پزشك خانواده به ويژه در شهرهاي نيازمند ارائه خدمات را بهتر كرد.
وي با اشاره به اهميت سلامت مادران و نوزادان، گفت: بايد در جهت نيازهاي سلامت مردم به سمت تامين نيروي انساني لازم حركت كنيم كه در اين راستا بايد در آموزش هاي دانشكده ها بازنگري داشته باشيم و سعي كنيم كيفيت آموزش را ارتقا داده و از سيستم ها و ابزارهاي نوين در دانشگاه ها استفاده شود.
دكتر مرضيه وحيد دستجردي در حاشيه مراسم توديع و معارفه وزير بهداشت در جمع خبرنگاران درباره تغيير روساي دانشگاه هاي علوم پزشكي گفت: روساي دانشگاه ها در حال حاضر كار خود را انجام مي دهند، در زمينه تغيير نيز بايد اول بررسي هاي لازم انجام شود.
وي در زمينه بكارگيري معاونان زن در وزارت بهداشت، گفت: در حال حاضر معاون دانشجويي وزارت بهداشت خانم هستند كه در مورد تغيير ايشان هنوز بررسي هاي لازم انجام نشده و بايد اول مستقر شوم بعد در زمينه جابجايي معاونان و يا تغييرات تصميم گيري مي شود.
وزير بهداشت درخصوص اولويت هاي آموزش پزشكي در دولت دهم، اظهار كرد: بايد در زمينه مسائل آموزشي تجديدنظر انجام دهيم و به جاي آموزش درمان نگر به سلامت نگر توجه كنيم و به عبارت ديگر كاري كنيم كه كيفيت آموزش در گروه هاي مختلف ارتقا يابد.
وي با بيان اينكه بايد در جهت ايجاد رشته هاي جديد اقدام كرد، اظهار كرد: توسعه آموزش در گروه هاي مختلف پزشكي يكي از برنامه هاي وزارت بهداشت است.
دكتر دستجردي در زمينه كاهش خدمت خانم ها در مناطق محروم، اظهار كرد: اگر بخواهيم خدمت خانم ها را كمتر كنيم در واقع فعاليت خانم ها كمتر مي شود، يعني بايد بگوييم خانم ها نمي توانند خدمت مطلوب ارائه دهند كه اين به ضرر خانم هاست. به نظر بنده بايد از خانم هاي بيشتري در نظام سلامت استفاده شود و خانم ها نيز اين قول را بدهند كه وقت بيشتري بگذارند.
دكتر لنكراني نيز در حاشيه اين مراسم در پاسخ به سوالي در رابطه با اقدامات نيمه تمام وزارت بهداشت، گفت: نمي توان گفت كه به طور كامل پرونده يك كار بسته و كار جديدي شروع شده است؛ چرا كه ممكن است بسته به شرايط، در نيازهاي قبلي تغييراتي ايجاد شود ضمن اينكه برنامه ها بايد مطابق با نياز روز باشند.
وي با بيان اينكه برخي تكاليف در نظر گرفته شده در بودجه سال 88 به همكاري سازمان هاي بيمه گر نياز دارد، گفت: اميدواريم در دولت دهم اين همكاري ها بيشتر و جدي تر پيگيري شود.
دكتر لنكراني پرداخت 60 درصد صورت حساب بيمارستان ها از سوي بيمه ها را از مهمترين اقدامات لازم دانست و گفت: بيمه ها بايد در بدو تحويل صورت حساب ها 60 درصد آنرا پرداخت كنند، اين در حاليست كه متاسفانه از ابتداي سال جاري تاكنون بيمه ها به بيمارستان هاي دانشگاهي پرداختي نداشته اند. اين موضوع معضل مهمي است كه اميدواريم در دولت دهم سريعتر حل شود.
دكتر لنكراني، بحث اجراي پزشك خانواده در شهرهاي زير 100هزار نفر را از جمله برنامه هايي دانست كه به حمايت جدي بيمه ها نياز دارد و گفت: طراحي و استانداردسازي اين امر مربوط به وزارت بهداشت بوده كه انجام شده و از آذرماه سال گذشته آماده بوده است. اميدواريم در دولت دهم به منظور به نتيجه رسيدن اين امر، بيمه ها از اين طرح حمايت كنند.
وي در ادامه بيماري هاي نوپديد را از جمله خطرات نظام سلامت دانست و گفت: خطر بيماري هاي نوپديدي مانند آنفلوآنزاي A جدي است. در اين زمينه آماده سازي هاي لازم انجام شده است. اما بايد مطابق با شرايط جديد نيز آمادگي هاي لازم فراهم شود. بيماري هاي غيرواگير نيز از جمله بحران هاي جهاني و كشور ماست كه لازم است اقدامات انجام شده در اين زمينه نيز ارتقا يابد.
وزير پيشين بهداشت در پايان به درمان بيماران صعب العلاج اشاره كرد و گفت: تا حدود دو ماه گذشته حدود 50 هزار نفر از اين بيماران صعب العلاج از خدمات مختلف درماني در كشور استفاده كردند كه به نظر مي رسد با حمايت سازمان هاي بيمه گر بايد اين موضوع نيز گسترش و عمق بيشتري يابد.

 



يك فعال مطبوعاتي در گفت وگو با فارس: معادله را برعكس كنيد؛ سياست بايد از آبشخور فرهنگ بنوشد

يك فعال مطبوعاتي با بيان اينكه بايد معادله برعكس شود و سياست از آبشخور فرهنگ بنوشد، گفت: وزير جديد فرهنگ و ارشاد اسلامي بايد در آغاز دهه چهارم انقلاب اسلامي، به اهميت توجه توأمان به نقش توسعه كمي محصولات هنري و تقويت بعد تربيتي و انسان سازي آن توجه جدي داشته باشد.
«تقي دژاكام» در گفت وگو با خبرنگار اجتماعي فارس درباره اولويت هايي كه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بايد در حوزه كاري خود مدنظر قرار دهد، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از مهم ترين وزارتخانه ها در ارائه راهبرد انسان سازي در جمهوري اسلامي است چرا كه با فرهنگ و در عين حال تربيت فرهنگي سروكار دارد و معمولا در دوره هاي قبل از دولت نهم، اين بخش يعني تربيت فرهنگي يا اصلا به آن توجه نشده و يا اگر شده آن قدر محدود يا غلط بوده كه عددي به حساب نمي آمده است.
دبير سرويس شهرستانهاي روزنامه كيهان افزود: خوشبختانه در دوره نخست دولت احمدي نژاد، براي اولين بار به طور جدي به اين موضوع مهم، توجه اساسي شد به گونه اي كه علاوه بر رشد كمي آثار و محصولات فرهنگي و هنري اعم از فيلم، نمايش، كتاب، موسيقي و غيره به سلامت و فضيلت گستري آن هم تاكيد شد هرچند اين توجه شايد به دليل بطئي بودن سازندگي فرهنگي در جوامع، به نقطه آرماني خود نرسيد اما در آن مسير حركت كرد و بارقه هاي فراواني از اميد را در جامعه ايراني كه دينداري و حيا از مشخصات بارز آن است ايجاد كرد.
وي ادامه داد: از ديگر كارهايي كه به عنوان يك خبرنگار، فكر مي كنم وزير جديد لازم است پيگير آن باشند، به سامان رساندن «نظام جامع رسانه اي» است كه ظاهرا در آستانه بررسي در مجلس شوراي اسلامي است تا از اين بي در و پيكري گسترده در رسانه هاي ما كه برخي خارج از قانون و برخي طبق قانون فعاليت دارند و برخي از قوانين نيز ضمانت اجرايي ندارند خارج شويم و اين امور هم در كشور ما سامان بگيرد.

 



توافق تهران و كاراكاس براي واردات بنزين از ونزوئلا

مشهد - خبرنگار كيهان:
رئيس جمهور ونزوئلا در مشهد از امضاي سند همكاري براي صدور روزانه 20 هزار بشكه بنزين به ايران از مهرماه امسال خبر داد.
هوگو چاوز در كنفرانس خبري مشترك با دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان ارزش صادرات بنزين به ايران را 800 ميليون دلار اعلام كرد و گفت: ايران به جاي آن ماشين آلات و تكنولوژي به ونزوئلا صادر مي كند.
وي كه در تالار آيينه آستان قدس رضوي سخن مي گفت، حضورش در حرم مطهر رضوي را اعلام ارادت خود به امام رضا«ع» به عنوان يك مسيحي و نشانه اي از احترام به اعتقادات مسلمانان ذكر كرد و گفت: حرم مطهر امام رضا«ع» مكاني بسيار مقدس است و من به عنوان يك مسيحي اين تقدس را احساس مي كنم.
وي ادامه داد: سرانجام روزي حضرت مهدي«عج» و حضرت مسيح«ع» باز خواهند گشت و ما بايد زمينه را براي برپايي عدالت و به دست گرفتن قدرت توسط آنان آماده كنيم.
وي درباره امضاي سند همكاري دو كشور گفت: تجارت موضوعي است كه از طريق آن مي توانيم به چشم اندازهاي آينده و اتحاد بين دو كشور برسيم.
وي از اعلام تشكيل بانك دومليتي ايران و ونزوئلا خبر داد و افزود: براساس توافق صورت گرفته قرار شد در مهلت 30 روزه هر كشور 100 ميليون دلار به اين بانك تزريق كند.
دكتر محمود احمدي نژاد نيز در اين كنفرانس همكاريهاي بين ايران و ونزوئلا را ايماني و اعتقادي دانست و گفت: ما براي برپايي عدالت جهاني تلاش خواهيم كرد.
وي تجديد پيمان دو كشور را مقدمه اي براي برداشتن گامهاي بلند در انجام ماموريتهاي جهاني برشمرد.
احمدي نژاد حضور نظامي آمريكا را در برخي كشورهاي آمريكاي جنوبي بشدت محكوم كرد و با تاكيد بر اينكه دوران فريب ملتها به پايان رسيده گفت: سردمداران آمريكا بايد شعار تغيير را در عمل هم نشان دهند.
وي با بيان اين كه ملتهاي منطقه هيچ گاه رژيم صهيونيستي را به رسميت نخواهند شناخت افزود: اين رژيم همچون بيگانه اي وارد منطقه شده و مبارزه تا نابودي آن ادامه خواهد داشت.
وي سياست تاسيس رژيم صهيونيستي را شكست خورده دانست و گفت: تكرار اين نتيجه در ساير مناطق ممكن نيست.
احمدي نژاد با بيان اين كه آمريكاي جنوبي تجربه يك انقلاب اعتقادي و سياسي را داراست تصريح كرد: من در اين مكان مقدس شكست سياستهاي سلطه جويانه در جهان را اعلام مي كنم.
مراسم معارفه استاندار جديد خراسان رضوي
مراسم توديع و معارفه استاندار پيشين و جديد خراسان رضوي صبح روز دوشنبه با حضور وزير كشور در مشهد برگزار شد.
مصطفي محمدنجار در اين مراسم، طي سخناني اولين تصميم در اولين سفر استاني دولت دهم را معرفي استاندار جديد خراسان رضوي عنوان كرد و اظهار داشت: اداره خراسان رضوي كمتر از اداره يك كشور نيست.
وزير كشور حضور محمدجواد محمدي زاده استاندار سابق خراسان رضوي در هيئت دولت به عنوان معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست را نماينده ويژه اي از سوي خراسان رضوي در دولت دهم معرفي و اظهار اميدواري كرد دكتر «محمود صلاحي» به عنوان استاندار جديد خراسان رضوي بتواند نوار حركت محمدي زاده را با سرعت بيشتر و كيفيت بهتر ادامه دهد.
تشكيل صندوق تأمين آتيه زندگي همگان
به گزارش خبرنگار مهر، دولت دهم در اولين مصوبه خود در جلسه هيئت دولت دهم كه يك شنبه شب در مشهد برگزار شد، «كليات طرح تأمين آتيه زندگي همگان» را تصويب كرد.
اين طرح به پيشنهاد وزارت اقتصاد و دارايي و براي تأمين هزينه هاي ازدواج، تحصيل، مسكن، اشتغال و درمان بيماري هاي صعب العلاج فرزندان خانوار ايراني به تصويب هيئت دولت دهم رسيد.
در اين راستا، گزارشهاي خبرنگار اقتصادي مهر حاكي از آن است كه صندوق «تأمين آتيه زندگي همگان» با ساز و كارهاي صنعت بيمه كه ارائه خدمت جديدي در اين صنعت به شمار مي رود، تشكيل مي شود. از اين رو، تشكيل اين صندوق نيازي به تصويب مجلس شوراي اسلامي نخواهد داشت.
در اين ميان، براساس اين طرح، مقرر شده است زماني كه كسي متولد مي شود همراه با ارائه شناسنامه، به اين نوزاد يك كارت خدمات بيمه اي ارائه شود.
برهمين اساس، والدين نوزاد از همان روز در اين صندوق پس انداز مي كنند و دولت هم تا سن 18سالگي كمكهايي ارائه و به صندوق واريز مي شود.
همچنين ميزان مشاركت دولت و خانواده در اين طرح متفاوت خواهد بود به نحوي كه اين ميزان مشاركت براي اقشار ضعيف و نيازمند جامعه بيشتر و براي دهكهاي بالاي جامعه پايين تر خواهد بود.
در اين طرح پيش بيني شده است كه پس از آنكه سن افراد از 18سال گذشت، صندوق تأمين آتيه زندگي همگان زمينه تأمين مسكن، هزينه هاي ازدواج، تحصيل، مسكن و اشتغال و درمان بيماري هاي صعب العلاج فرزندان خانوار ايراني را فراهم كند.
افتتاح 739طرح تعاوني
در آخرين روز هفته تعاون 739 طرح تعاوني كشور عصر يك شنبه همزمان با حضور وزير جديد تعاون در مشهد افتتاح شد.
به گزارش ايرنا، وزير تعاون در مراسم بهره برداري از 216 واحد مسكوني صنعت برق مشهد گفت: 739طرح تعاوني كشور با عضويت 221 هزار نفر و سرمايه گذاري سه هزار و 495ميليارد ريال 19هزار فرصت شغلي ايجاد كرده است.
دكتر محمد عباسي افزود: سياست جديد وزارت تعاون ايجاد همدلي و تعاون ميان توانمنديها و سرمايه هاي كوچك و تبديل آن به سرمايه هاي بزرگ است.
تأكيد وزير علوم بر تجاري سازي علم
كامران دانشجو وزير علوم، تحقيقات در پايان نخستين جلسه هيئت دولت دهم در جوار بارگاه نورباران رضوي، در گفت وگوي كوتاهي با خبرنگار فارس در مشهد، با اشاره به اولويت برنامه هاي خود در دولت دهم اظهار داشت: يكي از مهم ترين مسائلي كه بايد حتماً در دانشگاه ها ازنظر آموزشي به آن بپردازيم، آينده پژوهشي و تجاري سازي علم است. وي افزود: ما در توليد علم كمتر با مشكل مواجه هستيم اما در تجاري سازي دانش مقداري مشكل داريم كه بايد در اين راستا سياست گذاري و آموزش داده شود.
پروژه هاي نيمه تمام
اولويت وزارت راه
وزير راه وترابري گفت: از اولويت ها و برنامه هاي وزارت راه در دولت دهم مي توان به اتمام پروژه هاي نيمه تمام اشاره كرد كه از اهميت بالايي برخوردار است.
حميد بهبهاني در پايان جلسه هيئت دولت دهم در گفت وگو با خبرنگار فارس در مشهد، با اشاره به برنامه هاي خود در دولت دهم اظهار داشت: همچنين ساخت راه روستايي، كنترل راه هاي روستايي و محروميت زدايي روستاها از طريق كشيدن راه در راستاي آسان سازي آوردن محصولات آنها به شهرهاي بزرگ از جمله برنامه ها محسوب مي شود.
وزير راه و ترابري با بيان اينكه توسعه خطوط ريلي سطح كشور تا آنجايي كه امكان پذير باشد از ديگر برنامه ها محسوب مي شود، گفت: در همين راستا از جمله ديگر برنامه ها اين است كه سالانه خطوط ريلي سطح كشور را يك هزار كيلومتر توسعه دهيم

 



نائب رئيس كميسيون قضايي مجلس: باقي مانده هاي سران آشوب بايد به دادگاه فراخوانده شوند

سرويس سياسي-
در شرايطي كه موسوي، خاتمي و كروبي با اقدامات خلاف قانون خود همچنان در حال التهاب آفريني هستند نائب رئيس كميسيون قضايي مجلس از نماينده مدعي العموم خواست تا از باقي مانده هاي سران آشوب شكايت كند تا آنها به دادگاه فراخوانده شوند.
عبدالرضا مرادي نائب رئيس دوم كميسيون قضايي مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس تصريح كرد با توجه به اينكه برخي جرائم انجام شده پس از انتخابات عمومي بوده است نماينده مدعي العموم يعني دادستان بايد ابتدا از كساني كه باقي مانده اند شكايت و طرح دعوا كند تا در ادامه مراحل قضايي طي شود.
همچنين يك عضو هيئت رئيسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به بيانيه ها و سخنراني هاي اخير موسوي، خاتمي و كروبي و ملتهب كردن فضاي كشور، اظهار داشت: اقدامات موسوي، خاتمي و كروبي نه تنها الان كه بحث تشكيل كابينه دولت دهم مطرح است، بلكه از همان اوايل بعد از انتخابات نيز همه اقداماتشان خلاف قانون و امنيت كشور بوده است.
محمد كوثري افزود: مسئولين امنيتي و قضايي كشور بايد در اين راستا پاسخگو باشند كه چرا تصميمي نمي گيرند و مسئله را رسيدگي نمي كنند.
عضو هيئت رئيسه كميسيون امنيت مجلس تصريح كرد: دستگاه هاي قضايي و امنيتي كشور بايد پيگيري كنند كه چرا بعد از گذشت 3 ماه و تشكيل دولت دهم بازهم اين افراد بيانيه صادر مي كنند.
نماينده تهران با بيان اينكه بايد كارها به صورت معمول و جاري و بدون دغدغه و نگراني دنبال شود، يادآور شد: اينكه همه بخواهند مسائل انتخابات را دنبال كنند، بايد بحث و بررسي شود كه چه نياتي پشت اقدامات آنها وجود دارد.
وي تصريح كرد: نظام ما هيچگاه راضي به اين نيست كه بخواهد نيروهاي خود را از گردونه خارج كند ولي در اين مواقع برخي از افراد متأسفانه از اين حسن نيت نظام، سوءاستفاده و احساس مي كنند كه نظام نمي تواند با آنها برخورد كند در حالي كه اين گونه نيست.
فعال دانشجويي: بيانيه هاي موسوي تشويش اذهان عمومي است
همچنين اسماعيل حشمتي دبير شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاه هاي استان تهران در گفتگو با فارس در خصوص بيانيه اخير ميرحسين موسوي اظهار داشت: بيانيه اخير موسوي در ادامه بيانيه هاي گذشته وي، تنش زا است و اين سلسله بيانيه ها در راستاي تشويش اذهان عمومي منتشر مي شود. وي هدف موسوي از صدور اين بيانيه ها را زير سؤال بردن و به چالش كشيدن زيرساخت هاي قانون اساسي عنوان كرد و افزود: هنگامي كه موسوي در بيانيه خود به اصلاح قانون انتخابات اشاره مي كند، بايد بداند كه قانون اجراي انتخابات در كشور از جمله قوانيني است كه در قانون اساسي پيش بيني شده است.
اين فعال دانشجويي با بيان اينكه موسوي تنها بخشي از قانون كه منافعش را تامين مي كند، مي پذيرد اما آن بخش از قانون را كه مخالف منافعش است، نفي مي كند، خاطرنشان كرد: موسوي در اين بيانيه در خصوص انتخابات به قانون اساسي استناد مي كند، در حاليكه بعد از انتخابات و اعلام نتايج به آن قانون استناد نكرد و نظر شوراي نگهبان را نپذيرفت و به همين دليل موسوي بايد به اين تناقض ها پاسخ دهد، بنابراين اين شيوه موسوي نشان مي دهد كه وي هدف ديگري جز تشويش اذهان عمومي ندارد.
حشمتي در ادامه افزود: تا اين لحظه بايد حجت براي دستگاه قضايي كشور تمام شده باشد و با توجه به مستنداتي كه وجود دارد، موسوي به عنوان يكي از عوامل اصلي اغتشاشات اخير شناخته مي شود، لذا قوه قضائيه بايد در اين خصوص اقدام كرده و جاي هيچ گونه ملاحظه كاري از سوي دستگاه قضايي كشور نيز پذيرفتني نيست.
موسوي نبايد از قانون فرار كند
عليرضا جلولي عضو شوراي مركزي اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل هم با بيان اينكه موسوي همچنان در توهم و فضاي خيالي به سر مي برد، تصريح كرد: موسوي قصد دارد با نوشتن اين بيانيه ها و اين ژست هاي سياسي خود را از زير بار خون هاي مردم بيگناه و سلب آرامشي كه از جامعه پس از ا نتخابات داشته، تبرئه كند كه بايد به او بگوييم از اين ژست ها دست بردارد و خود را تسليم مردم كند، چرا كه قانون براي همه يكسان است و هيچ فردي نمي تواند از قانون فرار كند.
وي با اشاره به اينكه موسوي حقوق خود را به حقوق 40 ميليون نفر ترجيح داد، گفت: موسوي مصداق ديكتاتوري نوين و بازيچه دست اشخاص ديگري بود.
جلولي در پايان با بيان اينكه از تكيه كلام هاي اين بيانيه مشخص است كه نويسنده آن فرد ديگري است، اظهار داشت: موسوي بايد بداند كه ملت و قوه قضائيه با هر كسي كه بخواهد حقوق اين ملت را از بين ببرد، برخورد مي كنند.
عسگراولادي: جرائم نخبگان سياسي نبايد ناديده گرفته شود
عضو شوراي مركزي حزب مؤتلفه اسلامي هم تصريح كرد: موسوي در انتخابات اخير در مقابل اركان نظام ايستاد و با خودمحوري درصدد بود ادعاي خود را به كرسي بنشاند اين در حالي است كه نظام ما يك نظام قانونمند است و زير بار بدعت هاي غيراصولي نخواهد رفت.
محمد خرسند خاطرنشان كرد: موسوي و اطرافيانش فكر مي كنند با راه اندازي جبهه سياسي مي توانند بر اركان نظام فشار وارد كنند و در آينده خواسته هاي غيرقانوني خود را به كرسي بنشانند؛ اين در حالي است كه مردم ماهيت فعاليت هاي آنها را شناخته به طور قطع از آنها حمايت نخواهند كرد.
همچنين عسگراولادي دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري با تاكيد بر اينكه جرائم نخبگان سياسي نبايد به بهانه سوابق گذشته آنها ناديده گرفته شود خواستار افشاي عملكرد افراد خاطي در چارچوب قانون و عدالت شد.

 



اخبار ادبي و هنري

پرويز: اعتراضات به نظارت قبل از چاپ كتاب سياسي است
محسن پرويز، معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در گفت وگويي به انتقادات و اعترافات به روند نظارت قبل از چاپ كتاب پاسخ داد و گفت: اعتراضات با انگيزه هاي كاملاً سياسي مطرح مي شوند.
وي با تأكيد بر لزوم اصلاح حوزه پيش از چاپ تصريح كرد: اين حوزه، حوزه اي است كه واقعاً سخت و پيچيده است و قبول دارم كه ضعف و نقايص بسياري در اين حوزه در دولت نهم، همچون دولت هاي قبلي وجود داشته است. من هم شخصاً نحوه مديريت اين حوزه را نمي پسنديدم و معتقدم بايد اين حوزه اصلاح شود.
پرويز در عين حال نظارت پيش از چاپ را ضروري دانست و بيان داشت: هدف از نظارت پيش از چاپ، صيانت جامعه نشر كشور است و بعضي از دوستان به اين نكات توجه ندارند و اگر قرار باشد هر چيزي چاپ شود و ناهنجاري جامعه را فرا بگيرد، اول از همه دودش به چشم اهالي نشر و قلم خواهد رفت و نبايد از اين موضوع غفلت كرد.
معاون فرهنگي وزارت ارشاد همچنين در بخشي از مصاحبه با برنا، به اصلاح روند خريد كتاب در دولت نهم اشاره كرد و با طرح اين سؤال كه چه دليلي مي تواند داشته باشد كه مثلاً 50 درصد خريد كتاب طي يك سال از 30 ناشر صورت بگيرد و از اين 30 تا، 10 ناشر چند سال متوالي تكراري باشند، تشريح كرد: اكنون خريد كتاب از صدها ناشر صورت مي گيرد؛ يعني با بودجه اي كه در اختيار ما بوده، كميته خريد كتاب ما تقريباً يك سوم كتاب هايي را كه در كشور منتشر شده، خريداري كرده و تازه هاي كتاب گسترش يافته است. طبيعي است كه نبايد فكر كنيم كسي كه منافعش به خطر افتاده ساكت بنشيند. منتهي ديگر نمي گويد كه منفعتش به خطر افتاده است و مي گويد دوره اي كه از من زياد خريد مي كردند، دوران طلايي ام بود و الآن دوران سياهي است.
رونمايي از حرفه اي ترين دستگاه انيميشن ايران
سامانه موشن كپچر و رندرفارم، به عنوان حرفه اي ترين دستگاه توليد انيميشن در ايران، در استوديوي مؤسسه شهيد آويني افتتاح شد.
حسن طائب، فرمانده نيروي مقاومت بسيج كه در مراسم رونمايي از اين سامانه حاضر شده بود، در سخناني گفت: مؤسسه شهيد آويني موفق شد يكي از بسترها را براي گسترش فعاليت بسيجيان در عرصه توليد بازي رايانه اي و انيميشن فراهم كند.
وي اظهار اميدواري كرد كه با روند رو به رشد تكنولوژي هاي اينچنيني، آثار فاخري در زمينه اشاعه فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس خلق شود.
فرمانده بسيج با تأكيد بر استفاده از ابزار نوين هنري در مقابله با تمهيدات نرم دشمنان تصريح كرد: مؤسسه شهيد آويني و نيروي مقاومت بسيج امكانات مورد نياز براي ساخت آثار انقلابي كه براي مبارزه با تهديدات نرم ساخته مي شود را براي جوانان علاقه مند به صورت رايگان فراهم كرده و جوانان مستعد مي توانند از اين امكانات استفاده كنند.
محمد قهرماني، مديرعامل مؤسسه شهيد آويني هم درباره آثاري كه توسط اين سامانه توليد شده يا مي شوند گفت: تست سامانه موشن كپچر با ساخت انيميشن «قهرمان كوچك» انجام شد و قرار است انيميشن «افول صاعقه» در مورد انرژي هسته اي و انيميشن تروريسم توليد شود.
ده نمكي و ساخت سريال براي تلويزيون
مسعود ده نمكي يك سريال با موضوع دفاع مقدس براي شبكه اول سيما مي سازد.اين مجموعه تلويزيوني كه «قرارمون يادت نره» نام دارد، در فصل زمستان توليد خواهد شد و عيد نوروز به نمايش درخواهد آمد.
به گزارش فارس، به نقل از علي لدني، تهيه كننده سريال قرارمون يادت نره، اين مجموعه تلويزيوني در حال حاضر توسط محمدهادي كريمي و مسعود ده نمكي مراحل نگارش خود را سپري مي كند.
وزيريان؛ داور جشنواره مذهب امروز ايتاليا
علي وزيريان كارگردان فيلم هاي «يك وجب از آسمان» و «خدا نزديك است» داور جشنواره بين المللي «مذهب امروز» ايتاليا شد.
دوازدهمين جشنواره بين المللي «مذهب امروز» 14 تا 24 اكتبر 2009 (22 مهر تا دوم آبان سال جاري) در ايتاليا برگزار خواهد شد. اين جشنواره پذيراي فيلم هاي مذهبي و معناگرا است و فيلم «يك وجب از آسمان» ساخته علي وزيريان نيز در دوره قبل اين جشنواره حضور داشته است.
تذكر وزارت ارشاد به روزنامه هاي اعتماد و آفتاب يزد
اداره كل مطبوعات و خبرگزاري هاي داخلي به روزنامه هاي اعتماد و آفتاب يزد تذكر داد.به گزارش روابط عمومي معاونت مطبوعاتي و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، انتشار مطالب خلاف واقع و مبتني بر شايعات در قالب بيانيه ها و اظهارات غيرمستند و اثبات نشده در روزهاي اخير كه موجب تشويش اذهان عمومي و لطمه به حيثيت، امنيت و منافع جمهوري اسلامي ايران در داخل و خارج از كشور مي شود از دلايل تذكر به چند روزنامه اعلام شده است.براساس اين گزارش عملكرد روزهاي اخير اين روزنامه ها در چند شماره گذشته مغاير مواردي از قانون مطبوعات از جمله بندهايي از ماده 6 اين قانون ارزيابي شده و موجب ارسال تذكراتي از سوي اداره كل مطبوعات و خبرگزاري هاي داخلي گرديده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14