(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(6(صفحه(10(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 31 شهريور 1388- شماره 19468
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
عربستان در آرزوي تجزيه يمن (يادداشت روز)
 جرج سوروس : با خاتمي2 ديدار به ياد ماندني داشتم
ترمز! (گفت و شنود)
كيهان و خوانندگان
هم اين و هم آن (نكته)
تكذيبي كه تكذيب شد
اصلاح طلبان ما را به جاي نردبان زيرپاي خود گذاشتند! (خبر ويژه)
هشدار سرويس اطلاعاتي فرانسه به سفارت پاريس در تهران (خبر ويژه)
تلاش صهيونيست ها براي توليد شيرين عبادي دوم (خبر ويژه)
اين تروريست ها از خودمان هستند (خبر ويژه)



عربستان در آرزوي تجزيه يمن (يادداشت روز)

درگيري هاي گروه الحوثي و دولت يمن در استان شمالي «صعده» بعد از طي دوره اي آرام بار ديگر طي دو سه روز گذشته شعله ور و دامنه آن علاوه بر صعده به استانهاي «عمران» و «حرف سفيان» نيز كشيده شد. مطابق آخرين خبرها در درگيري هاي روز عيد فطر ميان دو طرف حدود 150 نفر از مبارزان صعده كشته شده اند.
درگيري هاي دو روز اخير در حالي صورت گرفته است كه مبارزان حوثي و دولت علي عبدالله صالح هر كدام جداگانه از ارائه طرحي براي پايان دادن به درگيري ها و رسيدن به توافق خبر داده بودند. خبرگزاري ها نيز گزارش داده بودند كه دولت علي عبدالله صالح در طرح شش ماده اي خود تعديلاتي را به وجود آورده و يك بند آن را كه شامل خلع سلاح گروه حوثي است، كنار گذاشته است.همين خبرگزاري ها از پذيرش طرح دولت توسط عبدالملك حوثي رهبر مبارزان صعده نيز خبر داده بودند. عبدالملك در مصاحبه با خبرگزاري ايراني فارس حتي اين اتهام كه مبارزان صعده نيز درصدد احياي دوباره سيستم امامت هستند را رد كرده و افزوده بود: «ادعاي ارتش مبني بر اينكه مبارزان ما درصدد تصرف كاخ رياست جمهوري در صعده بوده اند درست نيست.» اما درگيري ها تشديد شد.
با اين وجود كاملاً واضح است كه هر دو طرف آمادگي زيادي براي كنار گذاشتن درگيري ها و روي آوردن به مذاكرات سياسي دارند. ديروز خبرگزاري فرانسه به نقل از منابع وزارت دفاع يمن از برقراري آرامش در شمال بعد از درگيري هاي روز عيد فطر خبر داد. اما با اين وجود چرا اين توافقات به آساني به هم مي خورد؟ هر دو گروه از يك كشور «ثالث» بعنوان عامل اصلي برهم خوردن توافقات نام برده اند البته دولت يمن از ايران و گروه الحوثي و بعضي ديگر از منابع مستقل از «عربستان سعودي» نام مي برند. پرواضح است كه ايران هيچ علاقه اي ندارد كه در درگيري اين دو گروه كه حتي فراتر از مذهب مشترك به قبيله مشترك- حاشد- تعلق دارند دخالت كند. علاوه بر آن امكان عملي اين دخالت- كمك تسليحاتي- هم به دليل نداشتن مرزهاي مشترك خاكي يا آبي براي ايران ميسر نمي باشد پس طرح موضوع دخالت ايران فاقد مبنا و دليل است. اما درباره دخالت عربستان سعودي در درگيري هاي يمن گفتني هايي وجود دارد:
1- عربستان سعودي از ديرباز سه استان يمن- شامل استان هاي عسير، نجران و جيزان- را در تصرف خود دارد. رياض به موجب توافق ميان مقامات ارشد دو كشور در شهر طايف در سال 1313 موظف شد اين سه استان را در سال 1333 به يمن برگرداند ولي به دليل تمديد آن در سالهاي 1333، 1353 و 1383 كماكان اين استانها را در تصرف خود دارد. گفته مي شود با تمديد پي درپي پيمان طايف، عربستان عملا اين سه استان را به كشور خود ضميمه كرده است.
2- عربستان سعودي و يمن تنها دو كشور خاورميانه هستند كه حدود مرزهايشان به علت كثرت اختلافات مرزي و ارضي- و در واقع طمع ورزي عربستان به خاك يمن- مشخص نشده و اين مسئله از زمان استقلال يمن بطور متوسط به بروز درگيري هايي در هر دو سال يك بار منجر شده است.
3- عربستان سعودي چندين جزيره حساس يمن را در درياي سرخ و درياي عرب در تصرف خود دارد. 10سال پيش نيروهاي نظامي عربستان جزيره يمني «دئوهوراپ» را به تصرف درآورده و اعلام كردند تا زماني كه يمن جزيره «عاشق»- متعلق به يمن- را رها نكرده، اين جزيره را در تصرف خواهند داشت. در همين سال-1377- عربستان يك جزيره ديگر از يمن- الدويمه در درياي سرخ- را از طريق درگيري نظامي به اشغال درآورد. در مجموع تاكنون متجاوز از 10جزيره كشور يمن توسط عربستان به تصرف درآمده است.
4- عربستان سعودي مخالف وحدت دو يمن بود و اينك نيز براي تجزيه بخش جنوبي يمن از بخش شمالي آن تلاش مي كند. دو يمن بعد از سالها جدايي در اول تير 1369 به وحدت رسيدند ولي عربستان با استفاده از روابط سنتي خود با يمن جنوبي - عليرغم آنكه رهبران آن كمونيست بودند!- تلاش كرد كه وحدت يمن را از هم بپاشد بدين منظور به زودي علي عبدالله صالح و علي سالم البيض رهبران دو يمن را رو در روي هم قرار داد. پيش از آن عربستان با پرداخت پول به سران قبايل يمن اولين رويارويي را 9 ماه پس از تاسيس يمن به وجود آورد. درگيري هاي ميان رئيس جمهور و معاون او هر روز تشديد شد تا اينكه در سال 1373 دو طرف در «امان» پايتخت اردن به توافقات مهمي دست يافتند. علي سالم البيض از امان راهي عربستان شد و گزارش توافقات را به مقامات سعودي داد. اين مسئله سبب شد كه 24 ساعت بعد از توافق امان درگيري نظامي ميان دو بخش جنوبي و شمالي يمن تشديد شود. اين درگيري ها يك ماه به درازا كشيد و در نهايت با فرار 200 تا 300 تن از فرماندهان بخش جنوبي يمن به رياض و تسلط نيروهاي علي عبدالله صالح بر عدن خاتمه يافت.
5- در درگيري هاي اسفند 73 و فروردين 74، عربستان سعودي تعداد زيادي از افسران خود را به يمن جنوبي گسيل كرد تا در كنار نيروهاي سالم البيض با نيروهاي يمن شمالي مبارزه كنند. همزمان خبرگزاري فرانسه گزارش داد كه مقامات عربستان 12جنگنده ميگ 29 را به همراه خلبان روسي از روسيه اجاره كرده و در اختيار سالم البيض گذاشته اند.در اين درگيري ها عربستان دو ميليارد دلار هزينه كرد كه بخش عمده آن صرف خريد تسليحات از سه كشور اوكراين، بلغارستان و لهستان و گسيل آنها به ميدان درگيري از طريق بندر مكلا واقع در يمن جنوبي بود. در اين درگيري ها با سياست و سلاح سعودي ها 200 تا 300 هزار يمني كشته يا مجروح گرديدند.
6-در جريان جنگ هاي داخلي يمن، عربستان سعودي يك طرح 5 ماده اي را تسليم اعضاي دائم شوراي امنيت سازمان ملل كه متضمن به رسميت شناختن جدايي يمن جنوبي از يمن بود، كرد. علاوه بر آن عربستان اعضاي شوراي همكاري خليج فارس- به جز قطر- را براي به رسميت شناختن جدايي يمن جنوبي از يمن متقاعد كرد اين مسئله سبب اعتراض شديد علي عبدالله صالح گرديد. او طي نطقي در استان حضرموت خطاب به دولت عربستان گفت:«از آنها مي خواهيم در امور داخلي مان مداخله نكنند... ما در نقشه جغرافيا وجود داريم و ملت ما ملتي تاريخي است و كشورمان از ديرباز وجود داشته و نه از 60 سال پيش - طعنه به عربستان كه قبل از فروپاشي عثماني بعنوان يك كشور مستقل وجود نداشته است- و كسي نمي تواند ما را از نقشه جغرافيايي بزدايد.»
دلايل، شواهد و مدارك فراواني وجود دارند كه همه حكايت كننده علاقه قديمي مقامات رياض به تحت سيطره درآوردن يمن مي باشد. آنان با استفاده از فقر حاكم بر يمن و اختلافات موجود ميان دو بخش يمن درصدد برآمده اند تا مقدمات سيطره خود بر اين كشور را فراهم نمايند.
نكته ديگر اين است كه زيدي ها كه عمدتاً در يمن شمالي سكونت دارند در طول تاريخ مهمترين مانع عربستان بر سر راه سيطره بر يمن بوده اند. درگيري هاي موجود ميان دو گروه زيدي در صعده كه دامنه آن به دو استان ديگر- عمران و حرف سفيان- نيز كشيده شده است شرايط بسيار مطلوبي را در اختيار عربستان قرار مي دهد. عربستان در بخش جنوبي يمن مشكل چنداني ندارد. اين كشور از طريق وهابي ها، يهودي ها و حنبلي هاي يمن كه در نزديكي هاي مثلث مرزي عربستان، عمان و يمن استقرار دارند و از طريق پرداخت پول به سران قبايل در يمن جنوبي عملاً اين بخش را در سيطره خود دارد هم اينك نيز نيروهاي علي سالم البيض در اين منطقه با سلاح سعودي و پوشش اطلاعاتي اين رژيم آماده راه اندازي جنگ عليه بخش شمالي يمن هستند. با اين وصف درگيري ميان دو بخش طايفه بزرگ«حاشد» به هيچ وجه نه براي رئيس جمهور يمن و نه براي گروه الحوثي دستاوردي ندارد و بهتر است هر چه زودتر خاتمه يابد وگرنه تجزيه دوباره يمن دور از انتظار نخواهد بود.
سعدالله زارعي

 



به رغم تكذيب رئيس جمهور سابق
جرج سوروس : با خاتمي2 ديدار به ياد ماندني داشتم

كرد كه آزادي بيان و ارتباط با جهان آزاد را مولفه هاي اصلي پيشرفت و ثبات ايران مي دانند.
وي سپس اظهار داشت: به خاتمي گفتم با اينكه تعداد بسياري از شهروندان سرخورده ايراني از تغييرات اساسي در ساختار سياسي ايران حمايت خواهند كرد اما آنان هنوز فاقد «گروه هاي سازماندهي شده» براي پشتيباني از يك انقلاب «براندازي» هستند.
سوروس ادامه داد: به خاتمي گفتم كه سرعت جوانگرايي جمعيت و شدت بيكاري در ايران احتمال تغيير در كوتاه مدت را كاهش مي دهد و براي اين منظور بايد به باز كردن بيشتر فضا، توسعه سازمان هاي غيردولتي و افزايش تعداد رسانه هاي مستقل كمك كرد تا يك دموكراسي پرشور و روادار در ايران نهادينه شود.
رئيس هيئت مديره موسسه جامعه باز سپس به اظهارات خاتمي اشاره كرد و گفت: خاتمي انسداد سياسي همه روزه دست و پنجه نرم كرده است و اين بن بست سياسي علي رغم گفت وگوهاي متداول و دامنه دار سياسي در راس حاكميت همچنان برقرار است.
سوروس ادامه داد: خاتمي در اين جلسه به من گفت كه كليد قفل بسته شده سياست در ايران تنها و تنها فشارهاي اجتماعي و كمپين هاي وابسته به جنبش هاي دانشجويي، كارگري و زنان است كه بايد خواسته هاي گروهي و شعار تغيير را از درون دفاتر در بسته خود به سطح معابر عمومي منتقل كنند.
وي اظهار داشت: خاتمي در اين ديدار كاملاً در نقش رهبر مخالفين در ايران صحبت مي كرد.
سوروس ادامه داد: من مجدداً در سي و هشتمين اجلاس مجمع جهاني اقتصاد داووس در ژانويه 2007 با خاتمي ملاقات كردم كه متوجه شدم، پس از يك سال جرج سوروس طراح و حامي مالي انقلاب هاي مخملي در كشورهاي مختلف جهان از ديدارهايش با محمد خاتمي پرده برداشت و علاوه بر آن خاتمي و ميرحسين موسوي را به دليل ايفاي نقش در بوجود آوردن آنچه كه او انقلاب سبز ايران مي ناميد مورد ستايش قرار داد.
«سوروس»كه رياست هيئت مديره موسسه «جامعه باز» (OSI) را بر عهده دارد طي سخناني در شامگاه 11 سپتامبر 2009 در سالن اجتماعات هتل بين المللي ترامپ
(Trump International Hotel) نيويورك و در جمع مديران و فعالان تعدادي از سازمان هاي غيردولتي آمريكا ضمن تحليل ريشه هاي واقعه 11سپتامبر ادعا كرد: ريشه هاي واقعه تاريخي 11سپتامبر 2001 را بايد در بنيادگرايي، تصلب و عدم رواداري بخشي از مسلمانان جست وجو كرد.
رئيس هيئت مديره مؤسسه جامعه باز ادامه داد: در مقابل اين جريان ستيزه جو، بخشي از انديشمندان مسلمان نظير نصر حامد ابوزيد، عبدالكريم سروش و محمد خاتمي با بهره گيري از آموزه هاي كارل پوپر تلاش مي كنند تا اسلام را با دنياي مدرن آشتي داده و رواداري را در جوامع اسلامي ترويج كنند.
جرج سوروس اظهار داشت: موسسه جامعه باز در راستاي هدف گذاري هاي خود همواره تلاش كرده است تا آن دسته از جريان هاي فكري را در جهان اسلام مورد توجه قرار دهد كه به ارزش هاي جهان مدرن (سكولار) پايبندي بيشتري دارند.
وي در همين رابطه اظهار داشت: يكي از بهترين جلساتي كه من در ارتباط با پيشبرد دموكراسي در جهان اسلام و به ويژه ايران در آن حضور يافتم، ملاقاتي بود كه روز سه شنبه 14 سپتامبر 2006 با محمد خاتمي رئيس جمهور سابق ايران برگزار كردم.
جرج سوروس در ادامه سخنانش با بياني طنز افزود: من حدود 10 سال در انتظار ديدار آقاي خاتمي بودم و به همين دليل اين ديدار آنچنان براي من جذاب و به ياد ماندني بود كه حتي روز و ساعتش نيز در حافظه ام ثبت شده است.
طراح و حامي مالي انقلاب هاي مخملي سپس تأكيد كرد: البته من در 14ژانويه 2005 بعد از سخنراني جواد ظريف در موسسه جامعه باز، حدود يك ساعت با ظريف صحبت كرده بودم و دغدغه هاي خود را در خصوص روابط ايران و آمريكا با توجه به پيشينه اي از بي اعتمادي نسبت به برنامه اتمي ايران و نيز تنش هاي تاريخي ناشي از نقش ايالات متحده در خاورميانه به ظريف كه آن زمان سفير ايران در سازمان ملل بود، منتقل كرده بودم.
سوروس افزود: هدف از ديدار من با محمد خاتمي نيز دستيابي به آگاهي از درون كشوري منزوي بود، كشوري كه براي برقراري ارتباطات با آن فرصت هاي محدودي وجود دارد و با توجه به تحولات اخير منطقه چنين جلساتي ارزشمند است و مي تواند به اتخاذ تصميمات سياسي موثر كمك كند.
رئيس هيئت مديره موسسه جامعه باز ادامه داد: در اين جلسه من به خاتمي گفتم كه جوانان ايران به عنوان بخش بزرگي از جمعيت ايرانيان، مشتاق تغييري سياسي هستند كه حاصل آن جامعه اي آزادتر باشد.
سوروس ادامه داد: به خاتمي گفتم كه هر چند دغدغه خاطر كنوني بيشتر ايرانيان وضعيت اقتصادي خودشان است و انتخابات ژوئن 2005 نيز همين موضوع را تائيد مي كند اما بايد گرايش هايي را در ايران تقويت در اين جلسه به من گفت كه تعارض موجود بين ساختار حقيقي و ساختار حقوقي در ايران مهم ترين مانع براي پيشرفت و توسعه روابط ايران با غرب است.
سوروس افزود: خاتمي معتقد بود كه دموكراسي و رواداري دولت با ساختار كنوني يك حكومت مذهبي كه در راس آن رهبر مذهبي حكمراني مي كند، به دست نخواهد آمد.
وي افزود: خاتمي انتخاب احمدي نژاد را حركتي در جهت تثبيت بيشتر قدرت رهبر مذهبي ايران ارزيابي كرد و معتقد بود كه در دوران احمدي نژاد جامعه مدني تحت فشارهاي بيشتري قرار گرفته است.
رئيس هيئت مديره موسسه جامعه باز اظهار داشت: خاتمي معتقد بود كه در دوره 8 ساله رياست جمهوري خود با هيولاي دغدغه هاي خاتمي راديكال تر شده است تا آنجا كه وي به دليل برخي مشكلات سياسي و حذف سياسي گسترده همكارانش ناچار شد اجلاس داووس را نيمه كاره به مقصد تهران ترك كند.
سوروس در ادامه مدعي شد: برخلاف آنچه كه از دخالت موسسه جامعه باز در تحولات اخير ايران و آنچه كه طي ماه هاي قبل در سطح خيابان هاي تهران به عنوان تلاش براي آزادي و دموكراسي مشاهده مي شد، گفته مي شود، اين موسسه هيچ گاه در امور داخلي ايران دخالت نكرده است.
رئيس هيئت مديره موسسه جامعه باز اظهار داشت: حضور موسسه جامعه باز در ايران در سال 2003 (1382 خورشيدي) و با دعوت رسمي دولت سابق ايران صورت گرفت كه اين فعاليت ها با آگاهي دولت آمريكا و در تبعيت كامل از مجوزهاي ويژه صادر شده از سوي دفتر كنترل دارايي هاي خارجي وابسته به وزارت خزانه داري آمريكا انجام شده است.
سوروس ادامه داد: فعاليت موسسه جامعه باز در ايران همواره بر كمك هاي بشردوستانه، بهداشت عمومي و هنر و فرهنگ متمركز بوده است.
سوروس تاكيد كرد: تلاش هاي موسسه جامعه باز در ايران با هدف منتفع شدن مردم ايران و پيشبرد گفت وگو بين ايرانيان و جامعه بين المللي صورت مي گيرد.
رئيس هيئت مديره موسسه جامعه باز بار ديگر ادعا كرد: من در اينجا اعلام مي كنم كه برخلاف تبليغات رسمي دولت ايران موسسه جامعه باز نقشي در تحولات اخير ايران كه آن را انقلاب سبز ناميده اند، نداشته است.
وي با بيان آنچه كه او انقلاب سبز ايران مي ناميد و با اعلام اينكه تمامي تحولات مرتبط با آن براساس خواسته و اقدام رهبران جامعه مدني ايران براي رسيدن به پيشرفت و آزادي است، به نقش موسسه خود اذعان كرد و يادآور شد: نقش موسساتي چون جامعه باز در چنين تحولاتي حداكثر نقش الهام بخشي بوده است.
سوروس در همين رابطه اظهار داشت: با حضور رهبران هوشياري چون خاتمي و موسوي، انقلاب سبز ايران پيشرفت هاي اعجاب آوري را در ماه هاي اخير داشته است.
رئيس هيئت مديره مؤسسه جامعه باز در پايان و ضمن آشكار ساختن نقش مداخله جويانه خود در حوادث اخير ايران تاكيد كرد: اميدوارم با پيشروي انقلاب سبز ايران و همكاري و ارتباط گسترده تر رفرميست هاي ايراني با موسسه جامعه باز، ساختاري دمكراتيك را در ايران پايه گذاري نماييم.
گفتني است جلسه سخنراني جرج سوروس در هتل بين المللي ترامپ، تحت تدابير شديد امنيتي برگزار شد.

 



ترمز! (گفت و شنود)

گفت: تازه چه خبر؟!
گفتم: يكي از متهمان آشوب ها در دادگاه گفته بود اگر مي دانستم سركرده هاي ما مي خواهند ما را تا مرز خيانت به اسلام و انقلاب بكشانند هرگز با آنها همراهي نمي كردم.
گفت: پس چرا با وجود آنهمه هشدار دلسوزان باز هم به راه خود ادامه داده بود.
گفتم: او در پاسخ به اين سوال مي گويد جوگير شده بودم! و در ميان اطرافيانم هم كسي نبود كه راه درست را نشانم بدهد.
گفت: ولي برخي از همان جناح نيز درباره عاقبت شوم اين فتنه تذكر مي دادند، چرا به نصيحت آنها گوش نكرده بود؟
گفتم: چه عرض كنم؟! مي گويند شخصي با يك ماشين تويوتا چند تا مسافر سوار كرده و با سرعت سرسام آوري رانندگي مي كرد. يكي از مسافران گفت؛ آقا! يواش، همه ما را به كشتن مي دهي! راننده پرسيد، تويوتا داري؟ طرف جواب داد نه، راننده گفت؛ پس حرف زيادي نزن! يكي ديگر از مسافران هم اعتراض كرد و باز راننده پرسيد تويوتا داري؟ مسافر جواب داد، نه! و راننده به او هم گفت؛ پس بشين سر جات و حرف مفت نزن. بالاخره يكي از مسافران بعد از اعتراض و سوال تكراري راننده گفت؛ آره تويوتا دارم! راننده با دستپاچگي پرسيد؛ راست ميگي؟ ترمزش كجاست؟!

 



كيهان و خوانندگان

¤ با پخش مستند پرونده هسته اي ايران از شبكه 3 سيما خيانت هاي آقاي خاتمي و دولت اصلاحات براي ما مسجل شد. آن ها كار را به جايي رسانده بودند كه مقام معظم رهبري مستقيماً وارد صحنه شده و مملكت را از فلاكت نجات دادند. اينجاست كه بايد به ياد اين كلام گهربار امام(ره) بيفتيم كه مي فرمودند: «ولايت فقيه يك هديه الهي است.» اگر معظم له نبودند كارمان زار بود. از آقاي موسوي هم مي خواستم اين سؤال را داشته باشم كه چرا ايشان در دولت 8 ساله اصلاحات در اين خصوص احساس خطر نكرد؟!
قنبري از تهران
¤ خدا را بايد هر لحظه شكر كنيم كه اين فتنه اي كه داشت مي رفت دامن انقلاب اسلامي را بگيرد برملا شد.والا اگر موسوي رئيس جمهور مي شد، دولتي كه شكل مي گرفت مجموعه اي از وزيران دروغگويي بود كه در بدنه كشور قرار مي گرفت.
افچنگي
¤ ضمن تشكر از نحوه برخورد آقاي احمدي نژاد با سفير انگليس تقاضا مي كنم كه به اين طور افراد رحم نكند و از موضع بالا با سران اين كشورها برخورد شود.
يك هموطن
¤ با توجه به دخالت آشكار انگليس در امور داخلي كشورمان بويژه نقش ويژه عناصر وابسته به اين كشور در حوادث بعد از انتخابات بهترين فرصت براي قطع رابطه با اين كشور جنايت پيشه است.
فيروزنيا
¤از قوه قضاييه مي خواهم كه دادگاه اغتشاشگران را مثل گذشته به طور كامل پخش كنند تا مردم به طور كامل با توطئه و فتنه عظيمي كه براي براندازي نظام جمهوري اسلامي راه انداخته شده بود آشنا شوند. چون اگر مردم ندانند توطئه گران چه كساني هستند و جزئيات برنامه آن ها را ندانند پس چگونه نسبت به حفظ نظام آگاهي داشته باشند.
پيرهادي از تهران
¤ مي خواستم بگويم، چراغي را كه ايزد برفروزد هر آنكس پف كند ريشش بسوزد همانطور كه ريشه كساني كه عليه نظام جمهوري اسلامي وارد عمل شده بودند در حال سوختن است.
فرشيدي از اهواز
¤مگر اغتشاشگران حرمتي براي جمهوري اسلامي و نظام مقدس ما نگه داشته اند كه گزارش دادگاه اين افراد با ذكر حروف اول نامشان برگزار مي شود.
جانباز 60 درصد
¤ از آقاي دادستان تهران مي خواستم بپرسم كه آيا در اين ميان فقط مردم نامحرم بودند و هستند كه نبايد اسامي اغتشاشگران را بدانند و نه آن ها را بشناسند چون كه اولاً از يك طرف دادگاه علني است و افراد عادي هم در آن شركت دارند و هم حضور خبرنگاران رسانه ها در جلسه دادگاه آزاد است؟!
حسيني
¤ من به عنوان فرزند شهيد از تهران اعتراض شديد خود را نسبت به شيوه جديد دادگاه رسيدگي به پرونده متهمين اغتشاشات اخير و انقلاب مخملي اعلام مي كنم و معتقدم كه مردم بايد هويت متهمين و چهره آنها را بشناسند.
سيدجلالي از تهران
¤ چند شب قبل دادگاه اغتشاشگران در حالي برگزار شد كه نه تصويري از متهمين پخش و نه نام كامل آن ها اعلام شد تا مردم بدانند چه كساني قصد انقلاب نرم و مخملي داشتند و چه كساني كشور را به آشوب كشيده بودند. من به عنوان يك شهروند ايراني به اين نوع رسيدگي به جرايم كه نوع جرم متفاوت با جرم هاي ديگر است انتقاد دارم. زيرا معتقدم كه اين حق مردم است چهره كساني كه مي خواستند كودتا بكنند بشناسند.
بابايي ازخراسان شمالي
¤ اولا خواستم بگويم 2 شماره تلفني كه براي تماس اعلام كرده ايد كم است تعداد آن را زياد كنيد. دوماً در شان نظام جمهوري اسلامي نيست كه با تسامح بيش از اندازه با اغتشاشگران اصلي از قبيل كروبي، موسوي و خاتمي نظام را بي عدالت معرفي كنيد.
رحيمي فرزند شهيد
¤ از قوه قضائيه مي خواهيم كه دليل حقوقي خود را درباره ممنوعيت اعلام اسامي و پخش تصاوير متهمين را كه با آبروي نظام بازي كرده اند به مردم تشريح كند.
رضا تاجيك از تهران
¤ همدستي و همداستاني آشوب گران و سران جريان برانداز مخملين با خارج از كشور بويژه با انگليسي ها و آمريكايي ها طبق اعتراف هاي صريح متهمين دستگير شده و اسناد و مدارك بدست آمده كاملاً بر همگان روشن شده است در چنين پرونده اي با اين روشني كوتاهي و مسامحه با سران كودتاي نرم كه چنگ بصورت نظام انداخته و با آبروي كشور بازي كرده اند با هيچ توجيهي قابل قبول نمي باشد.
محمودي
¤ وظيفه قوه قضائيه در رابطه با رسيدگي به حوادث و اغتشاشات و عوامل آشوب هاي اخير بسيار خطير مي باشد. اگر گروههاي تندرو و افراطي القاعده امروز به جان ملت بعضي از كشورها افتاده اند و كشته مي گيرند در اثر مسامحه كاري دستگاه قضايي آن كشور در گذشته بوده است. پس بنابراين مسئولين قضايي بايد نسبت به اين قضيه حساسيت زيادي نشان بدهند و كوتاه نيايند.
عباسي از قزوين
¤ از مسئولان شركت واحد اتوبوسراني تهران تقاضا مي شود درسال هاي آتي نسبت به حمل و نقل راهپيمايان روزقدس از شرق تهران اهتمام بيشتري شود. زيرا در تظاهرات روز قدس گذشته، هموطناني كه از شرق پايتخت قصد حضور در راهپيمايي داشتند را در محلي دور از تظاهرات پياده مي كردند و با توجه به روزه بودن مردم،شرايط سختي فراهم مي شد.
يك شهروند
¤ از شركت ايرانسل براي تلفن همراه خود درخواست چند آهنگ مخصوص ايام ماه مبارك رمضان كردم. با اينكه از پول شارژ گوشي بنده هزينه آن كسر شده ولي از آهنگ هاي درخواستي خبري نشد.
غريب بلوك از دامغان
¤ ضمن تشكر از زحمات آقاي احمدي نژاد به خاطر تدوين قانون نظام هماهنگ پرداخت درخصوص بازنشسته هاي تامين اجتماعي مي خواستم سوال كنم كه چرا سازمان تامين اجتماعي اين قانون را اجرا نمي كند؟!
احسان از قزوين
¤ در ارتباط با خبر 25 شهريور در خصوص ساعات كار جديد، به شورايعالي ترافيك كشور پيشنهاد مي كنم ساعت شروع كار مدارس را زودتر از ادارات دولتي قرار دهند تا اوليا پس از رساندن فرزندانشان عازم ادارات خود شوند. اين كار مي تواند مانع ترافيك شود زيرا ابتدا مدرسه اي ها حركت خواهند كرد و سپس كاركنان ادارات و از ترافيك همزمان دانش آموزان و كاركنان جلوگيري مي كند.
يك استاد دانشگاه
¤ مي خواستم از صدا و سيما به خاطر پخش سريال «نردبام آسمان» تشكر كنم.
علي رحيمي
¤ سازمان تامين اجتماعي و بانك رفاه با هم توافق كردند كه كارمندان بازنشسته سازمان تامين اجتماعي حقوقشان را مي توانند به حساب جاري بريزند. الان دو سال است كه بخشنامه دستور اجراي آن صادر شده است اما بانك رفاه از اجراي آن خودداري مي كند به طوري كه ماه قبل حقوقم به حساب جاري ريخته شد اما بلافاصله بانك رفاه بدون اطلاع بنده حقوقم را از حساب جاري به حساب قرض الحسنه منتقل كرده است، مي خواهم بدانم كه اگر اين بخشنامه قانوني صادر شده پس چرا بانك دست به اقدام غيرقانوني مي زند؟!
يك هموطن
¤ در استان خراسان جنوبي تا به حال در شهريور ماه 2 بار خط كل موبايل ها قطع شده است از شركت مخابرات خواهشمندم كه علت قطع موبايل را اعلام كنند.
هاشمي از نهبندان

 



هم اين و هم آن (نكته)

قلندري را پرسيدند چرا نماز نمي خواني؟ پاسخ داد؛ مگر از كلام خدا باخبر نيستي كه فرموده است لاتقربوا الصلاه - به نماز نزديك نشويد- او را گفتند خدا فرموده است لاتقربوا الصلاه و انتم سكاري، يعني در حالت مستي نماز نخوانيد، و اين نهي از مستي است نه نهي از نماز، قلندر ابرو بالا كشيد و گفت؛ همين اندازه فرمانبرداري از خداي متعال مرا كفايت مي كند، باقي به بقيه واگذاريد!
رهبر معظم انقلاب در خطبه هاي نماز عيد فطر با اشاره به يك قاعده فقهي و حقوقي و آثار اخلاقي و اجتماعي آن فرمودند «اعتراف و اقرار هر متهم در دادگاه و در مقابل دوربين ها و بينندگان ميليوني، شرعا، عرفا و عقلا حجت، مسموع و نافذ است، اما سخنان متهمان درباره اشخاص ديگر حجيت شرعي ندارد و مسموع نيست و از اين طريق نيز نبايد فضا را به تهمت و سوءظن آلوده كرد.» در پي بيانات رهبر معظم انقلاب، مجموعه معمولا هماهنگ روزنامه هاي زنجيره اي، سايت هاي مدعي اصلاحات و رسانه هاي خارجي اين بخش از سخنان ارزشمند، الهي و حقوقي ايشان را به گونه اي پوشش داده و براي آن «تيتر» و تحليل و گزارش تهيه كردند كه گويي عاملان كودتاي مخملي و سران فتنه اخير نه فقط هيچ جرم و جنايت و خيانتي مرتكب نشده اند، بلكه مردم و نظام به خاطر مقابله با وطن فروشي آنان قابل ملامت نيز هستند! تلاش مشترك رسانه هاي خارجي، سايت هاي ضدانقلاب و مدعيان اصلاحات در سوءاستفاده از بيانات رهبر معظم انقلاب براي سرپوش نهادن بر جرايم عاملان اصلي و سران فتنه اخير در حالي است كه ايشان پي گيري قانوني و بدون مسامحه مجرمان را وظيفه و تكليف قطعي دستگاههاي اجرايي و قضايي دانسته و ضمن تاكيد بر ضرورت اين پي گيري فرموده بودند «دستگاههاي اجرايي بايد مجرم را تعقيب كنند، دستگاههاي قضايي بايد مجرم را محكوم كنند، با همان روشي كه ثابت مي شود و در قوانين اسلامي و قوانين عرفي ما هست و هيچ هم در اين زمينه نبايد كوتاه بيايند.»
همانگونه كه ملاحظه مي شود؛
الف: رهبر معظم انقلاب، صرف ادعا و اتهام عليه افراد را دليل و حجت شرعي و قانوني براي مجرم بودن آنها نمي دانند و از آنجا كه قبل از اثبات جرم، اعلام عمومي آن غيرقانوني و غيراخلاقي است، به حق معتقدند اين ادعاها و اتهامات مادام كه از طريق قانوني به اثبات نرسيده است نبايد منتشر شده و حيثيت و آبروي كساني كه هنوز اتهام قطعيت يافته اي ندارند، آسيب ببيند.
ب: رهبر معظم انقلاب، ضمن آن كه ادعا و اتهام افراد عليه ديگران را فاقد حجيت شرعي مي دانند، ضرورت پي گيري اين ادعاها و اتهامات را از طريق قانوني نه فقط نفي نمي فرمايند، بلكه اين بررسي و پي گيري را ضروري نيز مي دانند و در اين باره مي فرمايند ممكن است در دادگاهها اتهاماتي به افراد نسبت داده شود كه «در واقع راست باشد، اما مادامي كه ثابت نشده است، ما حق نداريم آن را بيان كنيم» بنابراين از نگاه ايشان كه نگاهي منطقي و قانوني نيز هست، اتهام به افراد اگرچه دليل مجرميت نيست، ولي دليل «عدم مجرميت» هم نيست، بلكه فقط يك ادعاست كه بايد مورد بررسي دقيق و قانوني قرار گيرد، و قبل از اثبات، منتشر نشود.
ج: حاميان داخلي و خارجي آشوبگران، بخش دوم بيانات حكيمانه و مستدل رهبر معظم انقلاب را كه تاكيد بر پي گيري قانوني اتهامات است ناديده مي گيرند و به گونه اي خبر مي سازند و تحليل مي نويسند كه انگار هرچه متهمان بازداشت شده درباره خيانت افراد ديگر گفته و اعتراف كرده اند، اساسا فاقد وجاهت قانوني بوده و غيرقابل تعقيب است! و سخن آقا درباره حجت نبودن اين اتهامات را به معناي توقف پي گيري اتهامات ياد شده قلمداد مي كنند! اين «اشتباه عمدي»! نه فقط -آنگونه كه اشاره شد- با سخنان دقيق و حكيمانه رهبرمعظم انقلاب مغايرت دارد، بلكه اساساً اگر قرار باشد اعتراف متهمان درباره عاملان اصلي و شركاي جرم و جنايت، پي گيري قانوني نشود، گريبان عاملان اصلي فتنه از پنجه عدالت دور مانده و عدالت تنها نسبت به عوامل دست چندم به اجرا درمي آيد! و حال آن كه رهبرمعظم انقلاب در خطبه نمازعيدفطر بر پي گيري بدون كوتاه آمدن درباره مجرمان تاكيد ورزيده اند و بديهي است كه پاي برخي از مجرمان اصلي از طريق پي گيري قانوني و عادلانه ادعاها و اتهامات مطرح شده عليه آنان به ميان كشيده مي شود. به عنوان مثال وقتي فلان متهم ادعا مي كند كه فلان سردمدار فتنه اخير با فلان عامل تابلودار سازمان «سيا» ارتباط داشته و از مدتي قبل دستور اعلام تقلب در انتخابات را به وي ديكته كرده است، اين اتهام به تنهايي حجت نبوده و قابل انتشار نيست اما وظيفه دادگاه پي گيري دقيق آن است تا در صورت اثبات، مجرم اصلي از پنجه عدالت فرار نكند.
د: رهبرمعظم انقلاب كه گويي- و به عقيده نگارنده، قطعاً - نسبت به سوءاستفاده احتمالي برخي افراد و جريانات از بيانات خود باخبر بوده اند، علاوه بر تاكيد بر ضرورت پي گيري قانوني ادعاها و اتهام ها، مي فرمايند:«متهم هرچه درباره خود در دادگاه بگويد، اين حجت است، اينكه بگويند در دادگاه درباره خودش اگر اعترافي كرد، حجت نيست، اين حرف مهملي است، حرف بي ارزشي است، نه، هر اقراري، هر اعترافي، شرعاً، عرفاً و در نزد عقلا در يك دادگاه در مقابل دوربين، در مقابل بينندگان ميليوني كه متهم عليه خود بكند، اين اعتراف، مسموع است، مقبول است، نافذ است، اما عليه ديگري بخواهد اعترافي كند، نه مسموع نيست.»
اين در حالي است كه سران آشوب در داخل و خارج، از آغاز به كار دادگاه، تمامي اعترافات متهمان را بي اساس، تحت فشار، نتيجه خوراندن قرص و...!! قلمداد مي كردند، چرا كه خود مي دانستند چه كرده اند و مي فهميدند كه در ادامه اين بررسي ها، پاي چه كساني به ميان كشيده خواهد شد. امروزه همان ها اصرار دارند قاعده حقوقي و الهي عدم انتشار اتهامات قبل از اثبات آن را به حجيت نداشتن هيچيك از اعترافات متهمان در دادگاه! و توقف پي گيري آنچه درباره ديگران گفته اند! ترجمه كنند و اين وارونگي عمدي در برداشت از بيانات رهبرمعظم انقلاب را به حساب ايشان نيز بنويسند!
هـ: مي گويند و مي نويسند كه مخاطب رهبرمعظم انقلاب در اجتناب از انتشار اتهامات اثبات نشده، اصولگرايان بوده اند. اين برداشت اگرچه به طور كامل قابل نفي نيست، اما بايدگفت؛ اولا؛ رسانه هاي اصولگرا، آنچه در دادگاهها مطرح شده بود را منتشر كرده اند، بي آن كه مقامات و مراكز مسئول درباره ممنوعيت انتشار آن، سخني گفته و يا اطلاعيه صادر كرده باشند و بعد از اعلام ممنوعيت قانوني، به اين قانون تن دادند و البته قابل قبول است كه اگر خطايي رخ نداده بود رهبر معظم انقلاب هشدار نمي دادند. ثانياً؛ بديهي است حاميان داخلي و بيروني آشوبگران و مخصوصاً سران فتنه و افراد نزديك به آنها به دليل آن كه در ادامه بررسي هاي دادگاه و پي گيري اتهامات مطرح شده، رسوايي خود را مي ديدند نه فقط اتهامات مطرح شده را به علت آن كه عليه خودشان بود - و نه به دليل قانون گرايي و رعايت اخلاق و حقوق ديگران- منتشر نمي كردند، بلكه اعترافات صريح و مستند متهمان- كه رهبرمعظم انقلاب بر حجت بودن آن تاكيد ورزيده اند- را هم بي اساس و تحت فشار قلمداد مي كردند! ثالثاً؛ از جريان فتنه كه مطابق فرمول ديكته شده از آن سوي مرزها، بسياري از قوانين و اصول و ارزش هاي اسلام و انقلاب را زيرپا نهاده اند انتظاري نبوده و نيست كه به قانون عدم انتشار اتهامات اثبات نشده تن بدهند. بنابراين معلوم است كه نمي توانند مخاطب رهنمود قانوني، اخلاقي و اسلامي رهبرمعظم انقلاب بوده باشند.
و: و بالاخره، طيف گسترده پيروان امام راحل(ره) و خلف حاضر ايشان، دستور مراد و مقتداي خويش درباره عدم انتشار اتهامات اثبات نشده را نيز مانند ساير دستورات و فرامين ايشان به جان مي خرند، ضمن آن كه به سران و عاملان اصلي فتنه گوشزد مي كنند كه مقصود آقا، عدم انتشار اتهامات اثبات نشده بوده است و نه عدم پي گيري قانوني اينگونه اتهامات.
حسين شريعتمداري

 



تكذيبي كه تكذيب شد

سخنان بي پرده جرج سوروس در تاييد ملاقات هايش با محمد خاتمي در حالي است كه چندي پيش به دنبال انتشار متن اعترافات يكي از متهمان حوادث پس از انتخابات در دادگاه انقلاب، دفتر خاتمي با صدور اطلاعيه اي ارتباط خاتمي با جرج سوروس را تكذيب كرده بود.
دفتر خاتمي چهارم شهريورماه با صدور اين اطلاعيه ارتباط وي با سوروس را اساساً كذب و عاري از حقيقت دانسته بود و در مقام ناصحي دلسوز آورده بود: «بجا است مسئولان امر گسترش اين بداخلاقي ها و اعمال خلاف شرع و قانون را كه آثار سوء آن قبل از اينكه متوجه افراد باشد به نظام جمهوري اسلامي لطمه مي زند جلوگيري به عمل آورند.»
كيان تاج بخش يكي از متهمان پرونده اغتشاش هاي اخير كه نماينده بنياد سوروس در ايران بوده در دادگاه به صراحت گفته بود خاتمي با سوروس ملاقات كرده است.

 



اصلاح طلبان ما را به جاي نردبان زيرپاي خود گذاشتند! (خبر ويژه)

با نزديك شدن زمان بازگشايي دانشگاه ها، برخي گروه هاي دانشجويي كه در دادگاه هاي اخير از نقش ضدانقلابي آنها پرده برداشته شده، به شدت نگران چگونگي حضور خود در محيط دانشگاه ها هستند.
بنابر برخي گزارش هاي دريافتي برخي از اعضاي اين تشكل ها در پاسخ به دعوت دوستان خود كه از آنها مي خواستند خود را براي ايجاد ناآرامي هاي جديد آماده كنند به آنها گفته اند بهتر است به جاي اين كارها كه هيچ سرانجامي هم نخواهد داشت، به فكر آبروي ريخته خود نزد دانشجويان باشند و اينكه چگونه مي خواهند در محيط دانشگاه سرخود را بالا بگيرند.
بنابر اعترافات متهمان اغتشاش هاي اخير برخي از گروه هاي شبه دانشجويي محمل فعاليت انواع و اقسام گروه هاي ضدانقلاب از جمله منافقين بوده اند.
عضو فعال يكي از اين تشكل ها كه خود و دوستانش را بعد از ماجراهاي اخير فريب خورده و آبرو ريخته مي داند در پاسخ به دعوت يكي از احزاب مدعي اصلاحات گفته است؛ قرار نيست براي رسيدن به قدرت باز هم ما را به عنوان نردبان زير پاي خود بگذاريد، شما ديگر چيزي براي باختن نداريد، اما دانشجو هنوز آبرو دارد و حاضر نيست اين سرمايه را از دست بدهد.

 



هشدار سرويس اطلاعاتي فرانسه به سفارت پاريس در تهران (خبر ويژه)

روزنامه فيگارو مورخ 13 شهريورماه 88 در بخش اخبار محرمانه مطلبي منتشر كرد كه براساس آن اداره كل امنيت خارجي و سرويس اطلاعات نظامي اين كشور در مورد استفاده از دانشجويان فرانسوي در ايران به سفير اين كشور در تهران هشدارهايي داده بودند.
متن اين هشدار به شرح زير است:
«محرمانه: ايران، اداره كل امنيت خارجي هشدار داده بود.
مدت ها قبل از دستگيري كلوتيد ريس در ژوئيه گذشته در تهران، سرويس هاي اطلاعاتي به سفارت فرانسه در تهران نسبت به خطر ناشي از فرستادن پژوهشگران جوان براي موضوعات حساس آن هم در شرايطي كه مناسبات بين دو كشور وخيم است، هشدار داده بودند. هشدار مشترك اداره كل اطلاعات خارجي و مديريت اطلاعات نظامي سال گذشته پس از آنكه يك دانشجو چند هفته اي را براي كار در مورد نفوذ فزآينده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در اقتصاد ايران گذراند، داده شد.»
اين هشدار بوضوح نشان دهنده آن است كه دولت فرانسه از فعاليت هاي غير قانوني اتباع اين كشور در ايران مطلع بوده اما همچنان اجازه تداوم آن را داده است.

 



تلاش صهيونيست ها براي توليد شيرين عبادي دوم (خبر ويژه)

يك نشريه فرانسوي از كمپين اينترنتي جمع آوري امضا براي معرفي «مهدي كروبي» به عنوان نامزد دريافت جايزه صلح نوبل خبر داد!
پس از طرح ادعاهاي سراسر كذب و بي اساس كروبي درخصوص وضعيت برخي بازداشت شدگان اخير و تلاش وي براي تأمين خوراك تبليغاتي بيگانگان به منظور متهم كردن نظام اسلامي به نقض حقوق بشر در ايران، اين بار ظاهراً از آن سوي مرزها عده اي درصدد قدرداني از وي برآمده و نام او را به عنوان نامزد دريافت جايزه صلح نوبل در سايت «تويتر» قرار داده اند.
اين اقدام در حالي انجام گرفت كه تنها شخصيت هاي سياسي، استادان و برندگان پيشين جايزه صلح نوبل اجازه دارند اشخاص را براي دريافت اين جايزه، پيشنهاد داده و معرفي كنند.
پايگاه اطلاع رساني نشريه فرانسوي «نوول اوبزرواتور» در اين رابطه نوشت: كمپين اينترنتي جمع آوري امضا براي معرفي مهدوي كروبي به عنوان نامزد دريافت جايزه صلح نوبل در سايت تويتر قرار گرفت.
نوول اوبزرواتور روز دوشنبه نوشت: طراحان اين كمپين اميدوارند تا مهدي كروبي به دليل تلاش شايان توجه اش در زمينه حقوق بشر در ايران(!!) به عنوان نامزد دريافت جايزه صلح نوبل، معرفي شود.
اين نشريه فرانسوي در ادامه افزود: براساس آمار رسمي ارائه شده از سوي وزارت كشور ايران، كروبي با كسب 85/0 درصد آرا (زير يك درصد) در انتخابات رياست جمهوري، جايگاه چهارم را در ميان چهار نامزد اين انتخابات، كسب كرده است.
سوابق اعطاي جايزه صلح نوبل نشان مي دهد تنها كساني اين جايزه را دريافت مي كنند كه در خوش خدمتي براي غربي ها و مخصوصاً صهيونيست ها سنگ تمام گذاشته باشند. گفتني است سيدمحمد خاتمي در واكنش نسبت به اعطاي جايزه صلح نوبل به شيرين عبادي اين جايزه را بي ارزش و حاصل سياست بازي مغرضانه غربي ها معرفي كرده بود.

 



اين تروريست ها از خودمان هستند (خبر ويژه)

انگليسي ها پاي مقامات كليسا را هم به حمايت از گروهك مفلوك منافقين باز كردند.
خبرگزاري فرانسه از لندن به نقل از سرپرست كليساي كانتربري در انگليس گزارش داده است عراق و آمريكا وظيفه دارند تا از منافقين ساكن اردوگاه اشرف در عراق در مقابل خشونت و سوءرفتار، محافظت كنند. روان ويليامز سپس بدون اشاره به اينكه اعضاي اين گروهك تعداد زيادي از شهروندان ايراني را در كوچه و بازار به گلوله بسته اند، «رسيدگي به مسائل انسان دوستانه و حقوق بشر» در اردوگاه اشرف را «امري بسيار مهم و فوري» دانسته است!
در پي پايان مهلت داده شده به نيروهاي آمريكايي از سوي سازمان ملل براي اداره اين اردوگاه، از اول ژانويه گذشته عراق كنترل آن را در دست گرفت و اكنون آنطور كه مقام هاي عراقي مي گويند روند اخراج منافقين از عراق به طور جدي در حال پي گيري است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(6(صفحه(10(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14