(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(6(صفحه(10(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 31 شهريور 1388- شماره 19468
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
 افتتاح همزمان 2000 پروژه آموزشي با حضور رئيس جمهور
همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس: مدرن ترين پـدافند موشكي ايران در رژه امروز به نمايش درمي آيد
اهداي سفر عمره و جايزه نقدي به برترين هاي كنكور در يكي از روستاهاي خوانسار
يك ميليون و 200 هزار كلاس اولي امروز در جشن شكوفه ها
رئيس سازمان صنايع و معادن استان فارس:
محصول كارخانه ايران خودرو شيراز تا پايان امسال به بازار مي آيد
صادرات كالا از مرز مهران به طور موقت تعطيل شد
مخبر كميسيون اقتصادي مجلس: سند چشم انداز در 4 سال گذشته دقيق اجرا نشد
كارشناس موسسه تحقيقات برنج كشور:
تبليغ برنج هندي و پاكستاني توهين بزرگي به فرهنگ مردم ايران است
معاون وزير نيرو خبر داد سرمايه گذاري دولت براي اجراي 420 طرح توسعه آبفا در كشور
قدرداني علماي اهل سنت كردستان از رهبر معظم انقلاب
اخبار ادبي و هنري



در آستانه آغاز سال تحصيلي جديد صورت گرفت
افتتاح همزمان 2000 پروژه آموزشي با حضور رئيس جمهور

رئيس جمهور: شكوفا كردن انسان ها از طريق علم زيباترين و بزرگترين مسئوليت و مأموريتي است كه يك انسان مي تواند انجام دهد.
دكتر محمود احمدي نژاد، صبح ديروز در مراسم بهره برداري از دو هزار و 603 پروژه آموزشي و ورزشي در 25 استان كشور كه به صورت نمادين با افتتاح دبيرستان دخترانه جمهوري اسلامي ايران در منطقه خاني آباد نو تهران صورت گرفت، شركت كرد.
به گزارش خبرگزاريها، رئيس جمهور در اين مراسم گفت: مهر بهار تعليم و تربيت است، فرا رسيدن بهار علم، ايمان و انديشه را به ملت ايران، فرهنگيان و دانش آموزان تبريك مي گويم.
وي در ادامه افزود: استعدادهايي كه خداوند متعال به انسان داده است، استعدادهاي استثنايي است كه به هيچ موجود ديگري داده نشده است. توانمندي هاي انسان استثنايي است و خداوند اين توانمندي ها را در اختيار انسان قرار داده كه چه بشود؟ آيا انسان خلق شده كه بعد از 70، 80 سال زندگي و تلاش بگويد كه اموالش چيست؟ چقدر برج دارد؟ و چقدر ثروت؟
رئيس جمهور اظهار كرد: خيلي روشن است كه هدف اين نيست و مأموريت نيز اين نيست. اگر بخواهيم دريك كلمه مأموريت انسان را خلاصه كنيم بايد گفت خداوند ما راخلق كرد و مأموريت داد تا انسان شويم و در واقع انسانيت انسان متجلي شود و به تعبيري خليفه الله و بازتاب تجلي اسماء الهي باشد.
وي افزود: برج دار شدن، ثروتمند شدن، كارخانه دار شدن و كارهايي از اين قبيل كار سختي نيست و بالاتر از آن كار مهمي نيست. البته نه اين كه جامعه نيازمند صنعت، توليد و كارخانه نيست، ولي خود اين ها هدف نيست. همه اين ها مثل ديگر موجودات عالم ابزار انجام مأموريت نهايي انسان هستند كه همان انسان شدن است. انسان بناست كه انسان شود و به قله هاي كمال دست يابد. حال چگونه بايد اين مسير را طي كرد؟ ترديدي نيست كه پيمودن اين راه جز با علم و انديشه محال است. راهي كه خداوند متعال براي پيمودن اين مسير قرار داده است، علم است. البته علم سطوح گوناگوني دارد و برخي از علم استفاده مي كنند براي تسلط بر طبيعت و بهره مندي بيشتر از عالم و عده اي نيز از علم براي كسب قدرت و تسلط بر ديگران استفاده مي كنند. اين ها سطح نازلي از استفاده از علم است. عده اي نيز از علم براي خدايي شدن و انسان كامل شدن استفاده مي كنند.
وي گفت: خوش به حال جامعه فرهنگي كه موضوع كار آن انسان وعلم است؛ موضوع كارش شكوفا كردن انسان ها از طريق علم است و اين زيباترين و بزرگ ترين مسئوليت و مأموريت است كه يك انسان مي تواند انجام بدهد.
احمدي نژاد به تعبير امام راحل در مورد شغل معلمي و اين كه معلمي شغل انبياء است اشاره و اظهار كرد: موضوع مأموريت انبياء نيست، انسان بودن و به كمال رساندن انسان از طريق علم و علم نور است. آيا اگر علم و نور نباشد، شناختي حاصل مي شود؟ چه كسي مي تواند در فقدان راه و نور راه را پيدا و قله ها را شناسايي كند؟ وقتي نور و علم وجود داشته باشد پيدا كردن راه آسان مي شود. علم نوري است كه راه را نشان مي دهد و با نور علم است كه مي توان صحنه را تشخيص داد وگرنه ظلمات خواهد بود و كسي مي تواند از اين نور استفاده كند كه اهل انديشه، تفكر و تعقل باشد.
وي خطاب به جامعه فرهنگي افزود: همه سرمايه هاي يك ملت در دستان شما مثل خميري است كه بايد به آن شكل و روح بدهيد. كار تعليم و تربيت مانند دميدن يك روح به جسمي است كه انسانيت آن را شكل مي دهد و هيچ كاري درعالم با اين مسأله قابل مقايسه نيست. جامعه فرهنگي ما بايد هرروز با عمق بيشتر به سمت انجام اين مأموريت بزرگ حركت كند و باور ما اين است كه كادر آموزشي و جامعه فرهنگي ما بايد استاد علم و تربيت باشند و علت آن نيز روشن است، چون تك تك دانش آموزان و انسان ها مهم هستند و به صورت بالقوه تك تك دانش آموزان ما يك امام راحل، ابن سينا و عالم بزرگ هستند و توجه به آن ها بسيار مهم است.

 



همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس: مدرن ترين پـدافند موشكي ايران در رژه امروز به نمايش درمي آيد

مدرن ترين سامانه پدافند زمين به هواي ايران امروز در رژه 31شهريور ماه به نمايش درمي آيد.
سرتيپ ذبيح الله نامور رئيس ستاد برگزاري رژه 31شهريور ماه درگفت وگو با فارس با اشاره به نمايش اقتدار نيروهاي مسلح درسالروز آغاز جنگ تحميلي عليه ايران، از شركت 65 گروهان پـياده به عنوان يگان هاي نمونه نيروهاي مسلح دراين رژه خبر داد و افزود: اين مراسم از ساعت 8 صبح امروز سه شنبه در ضلع شمالي حرم مطهر (ره) برگزار مي شود.
وي حضور پرشكوه يگان هاي محمول و رژه جنگنده -بمب افكن هاي نيروي هوايي ارتش را از ديگر ويژگي هاي رژه 31شهريور نام برد و افزود: حضور موشك هاي خانواده شهاب، شامل شهاب 1، 2 و 3 و موشك مدرن «سجيل» دركنار ديگر دستاوردهاي موشكي نيروهاي مسلح، از خصوصيات اين نمايش اقتدار خواهد بود.
سردار نامور يادآور شد: امسال نيز نگاه و هدف اصلي رژه، معرفي دستاوردهاي بومي نيروهاي مسلح است.
همچنين مدرن ترين سامانه پدافند موشكي زمين به هواي جمهوري اسلامي ايران نيز براي اولين بار در اين رژه به نمايش درخواهد آمد.
اين تجهيزات و ادوات كه عمدتا دراختيار ارتش جمهوري اسلامي ايران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي قرار گرفته، انواع هواپيماي جنگنده بالگرد، هواپيماي بدون سرنشين موشك هاي زمين به زمين، هوا به زمين، سطح به سطح، خودروهاي زرهي و تاكتيكي، شناورهاي سطحي و زيرسطحي، تجهيزات الكترونيكي و مخابراتي، سلاح هاي انفرادي سبك و نيمه سبك، انواع توپ و خمپاره انداز، سيستم هاي پدافند هوايي و تجهيزات و ادوات مهندسي و پشتيباني را شامل مي شود.

 



اهداي سفر عمره و جايزه نقدي به برترين هاي كنكور در يكي از روستاهاي خوانسار

خوانسار- خبرنگاركيهان:
هيئت چهارده معصوم روستاي «ارجنك» خوانسار از برترين هاي كنكور اين روستا تقدير به عمل آورد.
اعضاي اين هيئت به منظور الگوبرداري هيئت هاي مذهبي مسلمان و برجسته سازي اين هيئت ها در ساير كشورهاي جهان، از نخبگان روستاي خود كه صاحب رتبه هاي زير 100 و 500 در دانشگاه ها شده اند، تقدير كردند.
در اين اقدام، به دانشجويان داراي رتبه زير 100 در كنكور سال 88 هزينه سفر عمره تعلق گرفت و از دانشجويان رتبه زير 500 نيز با پرداخت جايزه نقدي قدرداني شد.

 



يك ميليون و 200 هزار كلاس اولي امروز در جشن شكوفه ها

سرويس اجتماعي
امروز جشن شكوفه ها براي يك ميليون و 200 هزار دانش آموز كلاس اولي برگزار مي شود.
به گزارش كيهان عليرضا رحيمي مديركل دفتر خلاقيت و نوآوري ابتدايي وزارت آموزش و پرورش با اعلام اين خبر افزود: دانش آموزان كلاس اولي همچون سالهاي گذشته يك روز زودتر به مدرسه مي روند تا با خانه دوم و معلم خود آشنا شوند.
مديركل دفتر خلاقيت و نوآوري ابتدايي وزارت آموزش و پرورش گفت: به مديران مدارس توصيه شده اگر كودكي در روزهاي اوليه دچار استرس و نگراني است به پدر يا مادر وي اجازه همراهي داده شود تا به محيط مدرسه و معلم خود عادت كند.
رحيمي با اعلام پوشش 99 درصدي كودكان تحت پوشش تحصيلي در مقطع ابتدايي گفت: در سال جاري هيچ دانش آموزي به استثناي اتباع بيگانه به دليل نداشتن شناسنامه و كارت هويت از تحصيل بازنمانده و تمام مراجعان ايراني ثبت نام شده اند.
وي درباره نسبت جنسيت دانش آموزان در مقطع ابتدايي گفت: نسبت دختران و پسران دانش آموز تقريباً برابر است و اختلافي در پوشش تحصيلي دختران و پسران وجود ندارد.رحيمي با بيان اينكه 5 ميليون و 700 هزار دانش آموز ابتدايي از چهارشنبه با حضور در مدارس سال تحصيلي جديد را آغاز مي كنند، اظهار داشت: 16 مهرماه جشن سراسري آموزش قرآن را براي دانش آموزان پايه اول ابتدايي برگزار خواهيم كرد.
رحيمي همچنين از اجراي طرح ارتقاي قرآن در 30 درصد از پايه هاي سوم و چهارم دوره ابتدايي خبر داد.
برگزاري جشن جوانه ها
براي اولين بار
دانش آموزان اول راهنمايي از امسال همچون كلاس اولي ها يك روز زودتر به مدرسه مي روند.
زكريا يازرلو گفت: براين اساس «جشن جوانه ها» امروز به طور ويژه براي دانش آموزان اول راهنمايي در سراسر كشور به طور همزمان برگزار مي شود.
زنگ اول مهر توسط
وزير بهداشت نواخته مي شود
با نامگذاري هفته اول مهر به عنوان اطلاع رساني پيرامون بيماري آنفلوآنزاي نوع A، زنگ شروع مدارس توسط وزير بهداشت نواخته مي شود.
روز بازگشايي مدارس هر يك از وزيران دولت دهم در يك مدرسه حضور مي يابند و زنگ آغاز سال تحصيلي را به صدا درمي آورند.
بنابه اين گزارش وزارت بهداشت و آموزش و پرورش به منظور جلوگيري از شيوع آنفلوآنزاي نوع A برنامه هايي را پيش بيني كرده اند.
دانش آموزان روبوسي نكنند
مدير برنامه مراقبت بهداشت مرزي و برنامه آنفلوآنزاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به دانش آموزان به ويژه كلاس اولي ها تأكيد كرد براي جلوگيري از ابتلاء به ويروس آنفلوآنزا، همواره دستمال كاغذي همراه داشته باشند و از روبوسي خودداري كنند.
دكتر محمود سروش در گفت وگو با ايرنا با اشاره به نزديك شدن فصل سرما در كشور و شيوع نسبي ويروس آنفلوآنزاي نوع A (موسوم به خوكي) اظهار داشت: استفاده از دستمال كاغذي در مواقع سرفه يا عطسه براي همه افراد از جمله دانش آموزان، ضروري است.
سروش به والدين تأكيد كرد اگر در فرزند خود علايمي همچون سرفه يا عطسه مشاهده كردند، موضوع را به مسئولان مدرسه اطلاع داده و از فرستادن فرزندشان به مدرسه خودداري كنند.
وي پرهيز از روبوسي، استفاده از ليوان شخصي و حفظ فاصله حدود دو متر با كساني كه ممكن است علايم سرماخوردگي داشته باشند را از مواردي دانست كه والدين و آموزگاران مدارس حتماً بايد به دانش آموزان تذكر داده و مورد تأكيد قرار دهند.
حضور 2 هزار سلامت يار
در مدارس
مدير كل سلامت شهرداري تهران از اقدامات گسترده شهرداري در فصل بازگشايي مدارس به منظور جلوگيري از گسترش بيماري آنفلوآنزاي نوع A خبر داد و گفت: دو هزار سلامت يار شهر تهران به منظور جلوگيري از گسترش آنفلوآنزاي نوع آ در مدارس تهران حضور مي يابند.
به گزارش كيهان به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران عباس استاد تقي زاده افزود: در اين زمينه جلوگيري از گسترش بيماري آنفلوآنزاي نوع A در دستور كار دارد.
جزوه هايي در اول مهر
در مدارس توزيع مي شود
تقي زاده ادامه داد: همچنين 100 هزار پوستر با قطع 50 در 70 در خصوص آنفلوآنزا و اطلاعات مربوط به آن تهيه شده كه در تمامي كلاس هاي مدارس استان تهران نصب مي شود.
اين مقام مسئول در شهرداري تهران با تأكيد بر اطلاع رساني حضوري تصريح كرد: براساس توافقي كه بين شهرداري و آموزش و پرورش انجام شده، از ابتداي مهر 2 هزار نفر از سلامت ياران شهر تهران با حضور در مدارس به آموزش دانش آموزان در صف ها و كلاس ها به طور حضوري مي پردازند.
وي خاطرنشان كرد: همچنين با هماهنگي آموزش و پرورش مقرر شد تا شهرداري هاي مناطق 22 گانه نسبت به تأمين صابون مايع در سرويس هاي بهداشتي مدارس اقدام كنند.
استقرار 118 آمبولانس
در ميادين و خيابانهاي اصلي
بنابر اعلام اورژانس تهران همزمان با آغاز بازگشايي مدارس، 118 دستگاه آمبولانس در ميادين و خيابان هاي اصلي پايتخت به منظور امدادرساني در حوادث احتمالي مستقر مي شوند.
مركز اورژانس تهران طبق سنوات گذشته در روزهاي آغازين بازگشايي مدارس از اول مهرماه به استقرار 118 دستگاه آمبولانس و شش دستگاه موتورلانس از ساعت 7 تا 8 و 30 دقيقه صبح در ميادين و خيابان هاي اصلي تهران اقدام مي كند.
معاونت فني اورژانس تهران با در نظر گرفتن 124 نقطه شلوغ و پرتردد از جمله ميادين تجريش، هفت تير، ونك، شوش، راه آهن، نازي آباد، فلكه اول و دوم تهرانپارس و... به پوشش امدادي اقدام مي كند.
همزمان با بازگشايي مدارس به علت افزايش عبور و مرور و پيش بيني حوادث احتمالي، همشهريان تهراني مي توانند در صورت نياز با شماره 115 تماس و يا به يكي از واحدهاي مستقر در اين ميادين مراجعه كنند.
اورژانس تهران آموزش كودكان توسط والدين را مهمترين عامل در كاهش حوادث ترافيكي عنوان كرده و بر آموزش استفاده از پل عابر پياده وتردد از خط كشي عرض خيابان به كودكان تأكيد دارد.
حضور ماموران
راهنمايي و رانندگي
معاون ترافيك شهري راهنمايي و رانندگي كشور گفت: همزمان با بازگشايي مدارس، ماموران راهنمايي و رانندگي در همه شهرها و حتي روستاها، ايمني دانش آموزان و ترافيك را كنترل مي كنند.
به گزارش واحد مركزي خبر، سرهنگ مهرآيي با بيان اينكه طرح بازگشايي مدارس با شدت بيشتري اجرايي مي شود، افزود: با تغيير در ساختارهاي ايجاد شده و اجراي طرح حضور ماموران راهنمايي و رانندگي در همه مناطق، والدين با اطمينان خاطر فرزندان خود را به مدرسه مي فرستند.
وي از والدين خواست از تجمع مقابل مدارس و حريم مدرسه ها خودداري كنند تا بر شدت ترافيك افزوده نشود.
سرهنگ مهرآيي افزود: علاوه بر سرويس مورد نياز آموزش و پرورش، بيش از 12 هزار دستگاه تاكسي و 3هزار دستگاه ون براي سرويس دهي در اختيار آموزش و پرورش قرار گرفته است.
معاون ترافيك شهري راهنمايي و رانندگي گفت: تمام خودروهاي سرويس مدارس از ايمني كامل برخوردارند و رانندگان آنها هم داراي صلاحيت لازم هستند و در زمينه بيماريهاي واگير نيز آزمايش شده اند.
جابه جايي رايگان دانش آموزان
معاون حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران گفت: در هفته نخست مهر، دانش آموزان و دانشجويان با اتوبوس هاي شركت واحد و مترو، رايگان جابجا مي شوند.
هاشمي تشكري با بيان اينكه براساس اعلام آموزش و پرورش، بيش از 12 هزار دستگاه تاكسي براي سرويس مدارس آماده سازي شده است، افزود: نرخ كرايه اين سرويس ها مانند سال گذشته است تا والدين با كمترين مشكل از سرويس استفاده كنند.
وي گفت: براي ايمن سازي اطراف مدارس، در گذرگاه هاي عابر پياده و تقاطع ها، تابلوها و چراغ هايي نصب شده است.
هاشمي تشكري با اشاره به اينكه براساس پيش بيني، ترافيك مهر، 25 درصد افزايش مي يابد، گفت: براي بهبود ترافيك اول مهر، 8هزار دستگاه اتوبوس به كار گرفته مي شود و در كنار آن مترو نيز فعال است.
وي با اشاره به اينكه مراكز كنترل ترافيكي در محله ها راه اندازي شده است، گفت: با اين شيوه مقامات محلي مي توانند ترافيك محله را كنترل كنند.
بازسازي نماي مدارس
مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري تهران گفت: تمام ادارات زيباسازي مناطق، اقدامات لازم را درخصوص آماده سازي مدارس هر منطقه به مناسبت آغاز ماه مهر انجام داده اند.
حجت الله ملاصالحي با بيان اين مطلب اظهار داشت: اين اقدامات كه طبق سنوات گذشته و مدتي پيش از آغاز سال تحصيلي انجام مي شود، شامل اقدامات زيباسازي در داخل و نماي بيروني مدارس و همچنين اقدامات فرهنگي است.
وي افزود: شستشو و پاكسازي كامل نماها و ساختمان هاي بيروني مدارس، مرمت و اصلاح خط كشي هاي عابر پياده در حاشيه مدارس، جلوگيري از انجام هرگونه نوشتار و نقاشي ديواري بر روي نماهاي بيروني توسط مدارس، رنگ آميزي در و پنجره هاي مدارس مشرف به معابر اصلي و مبلمان شهري اطراف مدارس به ويژه پل عابر پياده و سرپناه هاي ايستگاه اتوبوس از جمله برخي اقدامات انجام شده در امر زيباسازي مدارس است.
تجليل از دانش آموزان شاهد
معاون فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: مراسم تجليل از دانش آموزان شاهد به مناسبت بازگشايي مدارس برگزار مي شود.
حجت الاسلام سيدسعيد لواساني در گفت وگو با فارس اظهار داشت: اين مراسم هر ساله به مناسبت بازگشايي مدارس برگزار مي شود.
وي ادامه داد: در اين مراسم رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران حضور خواهد يافت و دانش آموزان را به ادامه دادن راه پدرشان و سعي و تلاش براي فتح تمام قله هاي افتخار تشويق مي كند.
آلودگي شديد هوا
مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران نسبت به بالا رفتن شدت آلاينده ها در روز بازگشايي مدارس هشدار داد.
دكتر يوسف رشيدي در گفتگو با مهر گفت: شرايط هواي شهر تهران هميشه در روزهاي بازگشايي مدارس و دانشگاهها به دليل تردد بيش از پيش خودروها در ساعات اول صبح به حالت ناسالم مي رسد و اتمسفر براي پراكنش آلاينده ها شرايط نامناسبي پيدا مي كند.
مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران ضمن پيش بيني افزايش غلظت آلاينده ها و كاهش كيفيت هوا در اول مهر ماه افزود: تجربه ثابت كرده است كه در اول مهرماه به دليل كاهش دماي هوا، افزايش آلاينده ها را در شهر تهران و شهرهاي بزرگ خواهيم داشت چرا كه سرماي هوا قابليت جابجايي آلاينده ها را از اتمسفر مي گيرد.وي از شهروندان درخواست كرد با استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي به كاهش بار ترافيك و در نتيجه كاهش آلودگي هوا كمك كنند تا كودكان و دانش آموزان كمتر از آلودگي رنج ببرند و اول مهرماه سالمتري داشته باشند.

 



رئيس سازمان صنايع و معادن استان فارس:
محصول كارخانه ايران خودرو شيراز تا پايان امسال به بازار مي آيد

شيراز-خبرنگاركيهان:
محصول كارخانه
ايران خودرو شيراز تا پايان سال جاري وارد بازار مي شود.
«علي شهپري» رئيس سازمان صنايع و معادن استان فارس با بيان اين مطلب از اختصاص 28 ميليارد تومان تسهيلات براي فعاليت كارخانه ايران خودروي شيراز خبر داد و گفت: بانك صنعت و معدن 28 ميليارد تومان تسهيلات براي اتمام كارهاي در دست اجرا و تجهيزات اين كارخانه اختصاص داده كه تاكنون مبلغ دو ميليارد تومان آن پرداخت شده است.
وي در ادامه با بيان اينكه محصولات اين كارخانه تا پايان سال جاري به بازار عرضه مي شود افزود: اختلاف نظر دو سهامدار در راه اندازي اين طرح سبب شد كه توليد اين كارخانه كه قرار بود اواخر خردادماه گذشته به بازار عرضه شود با تاخير مواجه شود.
وي از حل اين مشكلات خبر داد و گفت: تاكنون 60 ميليارد ريال براي ساخت و ساز و خريد تجهيزات اين كارخانه هزينه شده است.
گفتني است كار احداث كارخانه ايران خودروي شيراز با همكاري شركت ايران خودرو و كارخانجات مخابرات ايران (زيمنس) بيش از دو سال پيش با انعقاد قرارداد رسمي در شيراز آغاز شد.
اخيراً در نشست استاندار فارس، شش نفر از نمايندگان مردم استان فارس در مجلس شوراي اسلامي، رئيس سازمان صنايع و معادن اين استان و مديرعامل شركت ITMC با مديرعامل، مسئولان و كارشناسان شركت ايران خودرو چگونگي توليد خودرو در شيراز بررسي شد.
در اين نشست گزارشي از مطالعات فني و اقتصادي يكي از خودروهاي تجاري ارائه شد و همچنين وضعيت پيشرفت طرح ايران خودرو فارس، مورد بررسي قرار گرفت.

 



صادرات كالا از مرز مهران به طور موقت تعطيل شد

فرماندار مهران گفت: كار صادرات كالا در مرز بين المللي مهران به طور موقت 5 روز تعطيل مي شود.
به گزارش فارس «ولي الله حياتي» اظهار داشت: اين مهم به واسطه برگزاري جشن عيد سعيد فطر درعراق اجرا مي شود.
وي افزود: با توجه به توافقات به عمل آمده با مقامات عراقي، فعاليت اقتصادي و تجاري بازارچه مرزي مهران به مناسبت عيد سعيد فطر از تاريخ سي ام شهريور ماه به مدت پنج روز متوقف مي شود.
وي افزود: البته كار تردد زوار برقرار بوده و تنها مراودات تجاري مرز بين المللي مهران در مدت مذكور به طور موقت تعطيل خواهد شد.
اين مسئول اضافه كرد: تعطيلي صدور كالا در مرز بين المللي مهران تا هفته آينده ادامه خواهد داشت.
فرماندار مهران گفت: تجار دو كشور مي توانند از شنبه هفته آينده بار ديگر فعاليت هاي تجاري خود را براساس روال گذشته آغاز كنند.

 



مخبر كميسيون اقتصادي مجلس: سند چشم انداز در 4 سال گذشته دقيق اجرا نشد

مخبر كميسيون اقتصادي مجلس گفت: سند چشم انداز 20 ساله در چهار سال گذشته به دقت اجرا نشد كه بايد اهتمام بيشتري بدان شود.
محمدرضا خباز در گفت وگو با خبرنگار فارس در كاشمر درباره انتظار از دولت دهم اظهار داشت: انتظارمان از دولت دهم يك انتظار قانوني است و آن توجه كامل به سند چشم انداز 20 ساله نظام است.
وي خاطرنشان كرد: سند چشم انداز 20 ساله كه توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده رمز موفقيت كشور، نسخه شفابخش و هدايت كننده همه عمليات است.
نماينده كاشمر، بردسكن و خليل آباد در مجلس شوراي اسلامي بيان داشت: در سند چشم انداز 20 ساله هم مسائل سياسي و هم اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي پيش بيني شده است كه اگر به آن عمل كنيم در افق 1404 ما رتبه نخست منطقه را خواهيم داشت.
خباز ادامه داد: بنابراين بايد تمام تلاش خود را انجام دهيم تا اين سند چشم انداز اجرا شود. مخبر كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي عنوان داشت: سند چشم انداز به خوبي اجرا نشد و عقب افتادگي ها و حتي يك سري انحراف هايي داشت كه اگر مجلس و دولت تلاش كنند به نتيجه نهايي مي رسيم.

 



كارشناس موسسه تحقيقات برنج كشور:
تبليغ برنج هندي و پاكستاني توهين بزرگي به فرهنگ مردم ايران است

كارشناس اقتصادي موسسه تحقيقات برنج كشور گفت: عرضه برنج ايراني نيازمند هماهنگي قوي تر كارخانه داران برنجكوبي و تجار بومي استان هاي شمالي است.
غلامرضا خانكشي پور در گفت وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به عدم سلامت برنج هاي وارداتي، گفت: به دليل اهميت سلامتي مصرف كننده و براساس وظيفه علمي كه داشتيم اين مسئله را مطرح كرديم تا سلامت و فرهنگ والاي ايراني حفظ شود.
كارشناس اقتصادي موسسه تحقيقات برنج كشور ادامه داد: به سخره گرفتن فرهنگ مردم ايران در دنيا توسط هند و پاكستان و اين كه مردم ايران كالايي را مصرف مي كنند كه در اروپا، آمريكا و حتي سيرالئون مصرف نمي شود، توهيني بزرگ به فرهنگ ايراني بوده و بايد جلوي آن گرفته شود.
خانكشي پور تصريح كرد: در بحث كاهش تقاضا از محصول وارداتي به داخلي اين انتقال تقاضا به صورت طبيعي و آرام صورت مي گيرد زيرا ذخاير برنج در خانه ها و انبارها وجود دارد.
وي ادامه داد: امسال در توليد با افزايش هزينه نيز روبرو بوديم به طوري كه در برخي از مناطق هزينه نيروي كارگري 30 تا 50 هزار تومان گزارش شده است.
خانكشي پور تصريح كرد: به دليل فشار هزينه ها نمي توان انتظار داشت كه قيمت برنج خيلي كاهش پيدا كند. عضو هيئت علمي موسسه تحقيقات برنج كشور افزود: قيمت 2 هزار تا 2 هزار و 500 تومان قيمتي است كه سود كافي را به كشاورز مي رساند.
وي با بيان اينكه قيمت نيز نمي تواند در افزايش تقاضا موثر باشد، گفت: با اين مجموعه تحليل، انتظار مي رود بازار به آرامي رونق پيدا كند.
عضو هيئت علمي موسسه تحقيقات برنج كشور با اشاره به اينكه در آينده نزديك برنج بدون افزايش قيمت مانند ماه هاي فروردين و ارديبهشت دو سال گذشته رونق مي يابد، خاطرنشان كرد: پيش بيني مي شود برخي دلالان و سوداگران براي به چالش كشيدن بازار برنج، قيمت مصنوعي و گران پيشنهاد كنند تا قيمت برنج بار ديگر بالا رود و از اين طريق مصرف كننده را به طرف برنج وارداتي سوق دهند.
سخنگوي موسسه تحقيقات برنج كشور افزود: براي به بازاررساني محصول برنج بايد تمهيدات جديدي در نظر گرفته شود و بسته بندي برنج از مبدا (كارخانه برنجكوبي) كوچك شود.
خانكشي پور افزود: بايد كيسه برنج نشان توليدكننده شامل نام شهرستان، كارخانه، نام كشاورز و نوع محصول را داشته باشد تا امنيت خاطر مصرف كننده را فراهم كند.
عضو هيئت علمي موسسه تحقيقات برنج كشور تاكيد كرد: اگر مي خواهيم با بازار جهاني رقابت كنيم بايد اين كار را در هنگام عرضه محصول به بازار انجام دهيم.

 



معاون وزير نيرو خبر داد سرمايه گذاري دولت براي اجراي 420 طرح توسعه آبفا در كشور

ساري - خبرنگار كيهان:
هم اكنون 420 طرح توسعه در بخش آب و آب و فاضلاب كشور در دست اجرا است.
محمدرضا عطارزاده معاون وزير نيرو در امور آب و آبفاي كشور با اعلام اين خبر در مازندران افزود: تكميل اين طرح ها به 56 هزار ميليارد تومان اعتبار نياز دارد.
وي اعتبار سال جاري بخش آب در كشور را حدود 300/5 ميليارد تومان ذكر كرد و افزود: منابع عمومي دولت براي اجراي طرح هاي عمراني در بخش آب كافي نيست.
وي گفت: اعتبارات بخش آب در دولت نهم چهار برابر رشد يافت.
عطارزاده با اشاره به نامگذاري امسال به عنوان سال اصلاح الگوي مصرف افزود: فرهنگ سازي در مصرف بهينه آب به عنوان راهبرد اصولي وزارت نيرو در سال اصلاح الگوي مصرف در كار گروه دولت به تصويب رسيد.
وي همچنين از آغاز عمليات احداث سد هراز در مازندران در آينده نزديك خبر داد و افزود: دولت براي اجراي طرح هاي فاضلاب در شهرهاي ساحلي برنامه عملياتي دارد.

 



قدرداني علماي اهل سنت كردستان از رهبر معظم انقلاب

سنندج - خبرنگار كيهان:
علماي اهل سنت كردستان با انتشار اطلاعيه اي از پيام تسليت و ابراز همدردي رهبر معظم انقلاب كه به مناسبت شهادت ماموستا حاج محمد شيخ الاسلام نماينده مردم كردستان در مجلس خبرگان رهبري انتشاريافته بود، قدرداني كردند.
در اين اطلاعيه آمده است: كردستان عزيز و امتحان داده در اين روزها شاهد جنايات عناصر پليد و خودفروختگاني است كه از انسانيت و شرافت بويي نبرده و مردان خدا را ناجوانمردانه به خاك و خون كشيده و به شهادت مي رسانند و مردم مومن، شريف و متقي كردستان را به سوگي عظيم مي نشانند.
اطلاعيه علماي اهل سنت كردستان مي افزايد: شهادت مظلومانه عالم پارسا، علم و فقاهت، پير مساجد و خادم بي ادعاي اسلام ماموستا حاج «محمد شيخ الاسلام» ثلمه اي جبران ناپذير است و جامعه روحانيت، مدرسين و طلاب علوم ديني اين منطقه را دچار ضايعه اي بي بدل ساخته است.
در اين اطلاعيه همچنين از پيام تسليت و ابراز همدردي رياست جمهوري قدرداني كرده و مصرانه خواستار برخورد قاطع با عوامل جنايتكار و مزدور و از خدا بي خبر اين ترورها در اسرع وقت شد ه اند.
در ادامه اطلاعيه ماموستا عبدالرحمان خدايي ديگر نماينده كردستان در مجلس خبرگان رهبري، ائمه جمعه و جماعات استان، شوراهاي افتا، روحانيت، مدرسين و طلاب علوم ديني و مركز بزرگ اسلامي غرب كشور شهادت اين عالم وارسته و مجاهد نستوه را به رهبر معظم انقلاب، نمايندگان مجلس خبرگان رهبري و بيت شريف اين شهيد فرزانه و مردم متدين كردستان تبريك و تسليت گفته اند.

 



اخبار ادبي و هنري

اعلام حمايت فرمانده بسيج از سينماي دفاع مقدس و جنگ نرم
فرمانده كل نيروي مقاومت بسيج، حمايت اين نهاد از هنرمنداني كه در حوزه سينماي دفاع مقدس و مبارزه با جنگ نرم دشمن فعاليت مي كنند را اعلام كرد.
حجت الاسلام والمسلمين حسين طائب گفت: نيروي مقاومت بسيج از هر هنرمندي كه بخواهد در حوزه دفاع مقدس و مقابله با جنگ نرم درهر عرصه هنري به خصوص سينما فعاليت كند حمايت كرده و امكانات لازم را براي خلق چنين آثاري در اختيار هنرمندان علاقه مند قرار دهد.
وي در مصاحبه با ايرنا، از كارگردانان، نويسندگان و دست اندركاران سينمايي خواست تا طرح هاي خود را درباره دفاع مقدس و مبارزه با جنگ نرم به مؤسسه شهيد آويني ارائه دهند.
بازيگر ضد ايراني سبز شد
شهره آغداشلو (وزيري تبار) از صهيونيست هاي يهودي مقيم آمريكا بازيگر ثابت فيلم هاي ضد ايراني هم به جنبش سبز پيوست.
وي در جوايز سالانه امي كه مختص برنامه هاي تلويزيوني در آمريكاست، به خاطر ايفاي نقش مكمل در سريال «خانه صدام» جايزه گرفته است. آغداشلو در هنگام دريافت اين جايزه در مراسم مذكور، دستبند سبز بسته بود.
شهره آغداشلو از بازيگران سينماي طاغوت بود كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي به آمريكا فرار كرد. اكثر نقش آفريني هاي او در فيلم هاي متخاصم با ايران و اسلام بوده است. فعاليت هاي سالهاي گذشته اين هنر پيشه در برخي از فيلم هاي ضد ايراني- اسلامي با اعتراض مسلمانان ايراني مقيم آمريكا روبرو شد.
آغداشلو همچنين در مصاحبه اي مسلمانان را تروريست معرفي كرده و گفته بود: «همه مسلمانان تروريست نيستند، اما همه تروريست ها مسلمانند.»
منتقدان لبناني: برگزيده جشنواره و نيز
مدافع جنايات صهيونيسم است
منتقدان و سينمايي نويسان رسانه هاي لبناني معتقدند كه فيلم برگزيده جشنواره ونيز، تلاش براي توجيه اشغالگري و قتل عام مردم توسط رژيم صهيونيستي است.
فيلم «لبنان» به كارگرداني سموئل مائوز از اسرائيل در شصت و ششمين جشنواره فيلم ونيز جايزه بهترين كارگرداني را دريافت كرد، اما رسانه هاي كشور لبنان نسبت به اين فيلم واكنش منفي نشان دادند. از جمله اين كه روزنامه المستقبل، اين فيلم را تلاش براي زدودن 40 سال اشغالگري رژيم صهيونيستي توصيف كرد.
براساس گزارش خبرگزاري مهر از نقدهاي روزنامه هاي لبناني به فيلم اسرائيلي «لبنان» روزنامه النهار نيز اين فيلم را تلاشي براي توجيه اشغالگري و قتل عام مردم دانسته و افزوده است: فيلمساز اسرائيلي 27 سال پس از آن كه يك انسان بي گناه را كشت، حالا جاي تانك را با دوربين عوض كرده است. اولي براي كشتن بود و دومي براي متقاعد كردن... اما نام آنچه در اين ميان گم شده، حقيقت است.
بسياري از روزنامه ها و وبلاگ هاي لبناني نيز مطالب مشابهي را درباره اين فيلم برگزيده و نيز نوشتند.
گفتني است، در حالي كه اكثر روشنفكران و هنرمندان مستقل و مترقي غربي معترض جنايات رژيم صهيونيستي هستند بسياري از جشنواره هاي سينمايي غربي مدتي است كه تبديل به محافلي تبليغاتي براي اسرائيل شده اند. جشنواره هاي ونيز و تورنتو، موارد اخير هستند كه علاوه بر رژيم صهيونيستي، از فيلم هاي ضد ايراني و مخالف جمهوري اسلامي همچون «روزهاي سبز» حنا مخملباف و «زنان بدون مردان» شيرين نشاط، كه خود را وابسته به موج سبز معترض به انتخابات 22 خرداد مي دانند نيز حمايت مي كنند.
تقدير از كاريكاتوريست ضد صهيونيست
مركز بين الملل حوزه هنري از «سعيد صادقي» كاريكاتوريستي كه از دريافت جوايز مسابقه كاريكاتور صهيونيستي كلمه خوب انصراف داده بود تقدير مي كند. اين تقدير در نشست سراسري مديران حوزه هنري كه سه ماه در سنندج برگزار مي شود، انجام خواهد شد.
نمايش رايگان فيلم هاي ورزشي
هشتمين جشنواره بين المللي فيلم هاي ورزشي، امروز سه شنبه 31 شهريور ماه در تهران گشايش مي يابد و آثار آن از اول مهرماه طي 4 روز در سينماهاي كانون، سپيده و آكادمي ملي المپيك به نمايش درمي آيند.
علاقه مندان مي توانند به صورت رايگان به تماشاي اين فيلم ها بپردازند.
بزرگترين سالن سينمايي روباز كشور
بزرگترين سالن سينمايي روباز كشور، امروز در فرهنگسراي خاوران افتتاح مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(6(صفحه(10(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14