(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه اول مهر 1388- شماره 19469
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
گزارش خبري كيهان تلاش گسترده صهيونيست ها براي اخلال در سخنراني احمدي نژاد در نيويورك
رئيس مجلس خبرگان: رهنمودهاي رهبر انقلاب محور حل مشكلات است
3 بحران براي يك جبهه در حال احتضار
حجت الاسلام والمسلمين قرائتي: شعار «نه غزه، نه لبنان» به معناي «نه» گفتن به قرآن است
تحريف سخنان رهبر انقلاب توسط رسانه هاي نزديك به آشوب طلبان
آيت الله علم الهدي: حكم مراجع به عيد بودن روز دوشنبه خلاف فتاواي خود آنهاست
دومين نامه يك دوست همبند كروبي در دوران طاغوت از شيخ جلال گنجه اي تا شيخ مهدي كروبي



گزارش خبري كيهان تلاش گسترده صهيونيست ها براي اخلال در سخنراني احمدي نژاد در نيويورك

گروه صهيونيستي مقيم آمريكا همزمان با سفر رئيس جمهور كشورمان به آمريكا تلاش وسيعي را براي اخلال در سخنراني دكتر احمدي نژاد در مجمع عمومي سازمان ملل انجام داده اند.
اين گروه ها كه به همراه سران رژيم غاصب قدس وحشت فراواني از روشن گري هاي دكتر احمدي نژاد پيدا كرده اند در اقدامي هماهنگ به دنبال برهم زدن برنامه هاي رئيس جمهور به ويژه سخنراني وي در سازمان ملل هستند.
به گزارش خبرگزاري ها اين گروه هاي صهيونيستي با دعوت از گروه هاي سياسي و مخالف در اروپا قصد لغو كردن كليه برنامه ها و سخنراني هاي احمدي نژاد در نيويورك را دارند.
گروه صهيونيستي «امنو»، جنبش كار صهيونيست در سراسر جهان و گروه صهيونيستي «هابونيم درور» و جنبش جهاني جوانان يهود با ارائه برنامه هاي از پيش تعيين شده به دنبال جلوگيري از برنامه هاي احمدي نژاد در هتل هايي هستند كه هيئت ايراني در آنجا مستقر است. اين گروه ها با فرستادن نامه و ايميل به هتلي كه احمدي نژاد قرار است در آنجا مصاحبه مطبوعاتي و ملاقات خارجي داشته باشد به دنبال وارد كردن فشار بر مسئول هتل هستند تا از ميزباني هيئت ايراني انصراف بدهد.
اين لابي صهيونيستي همچنين با ادعاي كمك به جوانان ايراني و پخش نامه هاي دروغين از طرف جوانان ايراني در بين مردم آمريكا به دنبال تحريك افكار عمومي و همچنين جمع كردن افراد معمولي براي تظاهرات در مقابل سازمان ملل هستند.
همچنين گزارش ديگري در همين رابطه حاكي است كه سران رژيم صهيونيستي نيز با فشار به مقامات ديگر كشورها روند اخلال در سخنراني احمدي نژاد را پيگيري مي كنند.
گابريلاشالف سفير رژيم صهيونيستي در سازمان ملل كه به شدت از سخنراني روز قدس دكتر احمدي نژاد عصباني و آشفته شده است اخيرا در گفت وگويي اعلام كرد اسرائيل تلاشي ديپلماتيك را به منظور متقاعد كردن كشورها براي تحريم سخنراني محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ايران در مجمع عمومي سازمان ملل آغاز كرده است.
وي كه نتوانست عصبانيت خود را از افشاگري هاي احمدي نژاد درباره افسانه هولوكاست پنهان كند گفت: احمدي نژاد چند روز پيش سخنراني جديدي پر از نفرت درباره هولوكاست و اسرائيل ايراد كرد بنابراين ما به دنبال آن هستيم تا سران كشورها هنگام سخنراني وي در مجمع عمومي يا سالن را ترك كنند يا نيايند.
اين مقام رژيم صهيونيستي در همين حال به بي توجهي سران اغلب كشورها به اين خواسته صهيونيست ها اذعان كرد و اظهار داشت: ما قول كشورهايي را كه با آنها گفت وگو مي كنيم نمي خواهيم همچنين مي دانيم كه آمريكايي ها هم در سطح خيلي پايين حضور پيدا مي كنند البته سفير آمريكا در سازمان ملل و فرد شماره دو هيئت آمريكايي غايب خواهند بود.
از سوي ديگر روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارانوت نيز در لابلاي اخبار تلاش گروه هاي صهيونيستي مقيم سرزمين هاي اشغالي براي اخلال در برنامه هاي احمدي نژاد از نقش رژيم صهيونيستي در اغتشاشات پس از انتخابات رياست جمهوري و ارتباط اين رژيم با برخي عوامل موسوم به گروه سبز خبر داد.
به نوشته اين روزنامه، فرد صهيونيستي به نام كمال پنهاسي كه ايراني الاصل بوده و الان مقيم اسرائيل است در جريان آشوب هاي اخير تماس نزديكي با گروه هاي آشوب طلب و اپوزيسيون داشته است.
بر همين اساس پيش بيني مي شود همين گروه هاي صهيونيستي در تعامل نزديك با سران آشوب طلب خارج كشور و نيز حاميان ميرحسين موسوي در آمريكا به دنبال اخلال در برنامه هاي رئيس جمهور كشورمان هستند كه از آن جمله مي توان به تكاپوي گروهي جعلي تحت عنوان «جمعي از فعالان حقوق بشر» براي برپايي تظاهرات مقابل سازمان ملل همزمان با سخنراني احمدي نژاد اشاره كرد. البته اين گروه حتي در جلب رضايت مقامات نيويورك نيز ناتوان بوده و نتوانسته اند مقامات شهرداري اين شهر را راضي كنند كه براي نمايش خيمه شب بازي چند نفره آنها نورهاي سبز ساختمان مقابل سازمان ملل براي ساعاتي روشن باشد.
در همين حال خبر مي رسد كه جماعت ضد انقلاب مقيم نيويورك كه از همراهي آحاد ايرانيان مقيم آمريكا نااميد شده دست به دامن رقاصه هاي اين شهر شده تا با برپايي يك كنسرت سبز(!) در يكي از كلوپ هاي نيويورك به اصطلاح به همراهي با مردم ايران بپردازد.
رئيس جمهور
عازم نيويورك شد
رئيس جمهور كشورمان صبح ديروز در راس هيئتي به منظور شركت در اجلاس ساليانه مجمع عمومي سازمان ملل متحد عازم نيويورك شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت دكتراحمدي نژاد قرار است امروز ساعت 30:17 به وقت نيويورك در مجمع عمومي سازمان ملل به ايراد سخن بپردازد.
در اين سفر ثمره هاشمي دستيار ويژه رئيس جمهور، رحيم مشايي رئيس دفتر رياست جمهوري و پرويز داوودي، الهام، ميرتاج الديني و چند تن از نمايندگان اقليت مجلس رئيس جمهور را همراهي مي كنند.
بنابراين گزارش ديدار با سران برخي از كشورها، كارهاي چند جانبه با تعدادي از كشورها، جلسات با نخبگان، مبتكران و صاحب نظران ايراني ساكن آمريكا، جلسات با دانشجويان، اساتيد و صاحب نظران دانشگاه هاي آمريكا از ديگر برنامه هاي ر ئيس جمهور در اين سفر خواهد بود.
اين گزارش حاكي است رئيس جمهور ديروز پيش از ترك تهران در پاسخ به سوالي در خصوص اهداف سفر به نيويورك و شركت در نشست مجمع عمومي سازمان ملل اظهار داشت: اين نشست از مهمترين ديدارهاي سياسي است كه در آن مهمترين مسايل جهان، چالش ها و مشكلات در بخش هاي سياسي و اقتصادي مطرح مي شود.
وي افزود: استقبال زيادي از نشست امسال سازمان ملل شده است كه نشان دهنده دريافت مشكلات امروز جهان و احساس نياز به رفع آن مي باشد.
احمدي نژاد همچنين تاكيد كرد كه ايران خواستار صلح و امنيت براي همه ملت هاست.

 



رئيس مجلس خبرگان: رهنمودهاي رهبر انقلاب محور حل مشكلات است

ششمين اجلاس دوره چهارم مجلس خبرگان رهبري صبح ديروز آغاز به كار كرد.
در مراسم افتتاحيه اين اجلاس آيت الله هاشمي رفسنجاني طي سخناني با اشاره به بيانات اخير رهبر معظم انقلاب گفت: در سخنان ايشان محورهاي كليدي و جدي وجود دارد كه مي توان اهداف نظام مقدس اسلامي را در قالب آنها پيگيري كرد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار كرد: بدون شك اگر به سخنان رهبري توجه كنيم همه مشاجرات نيروهاي دست اندركار انقلاب مرتفع خواهد شد و من فكر مي كنم در صورت توجه به اين سخنان مشكل جدي نخواهيم داشت و البته در جامعه مباحثات مي تواند وجود داشته باشد و اين طبيعي است.
هاشمي رفسنجاني به 9 محور سخنان مقام معظم رهبري اشاره كرد و گفت: ابراز رضايت ايشان از راهپيمايي روز قدس كه با حضور يكپارچه ملت همراه بود و نشان از علاقه مندي ملت به كلام امام و آرمان فلسطين داشت از جمله نكات محوري سخنان ايشان بود كه بايد اين ظرفيت عظيم را پاس داشت.
وي ادامه داد: رهبري در سخنان خود خيلي صريح فضاي تهمت و مشاجرات نامشروع را در داخل كشور محكوم كردند و بر اين نكته تاكيد جديد داشتند كه برخي مسائل سبب دور شدن دلها مي شود و همه بايد توجه كنند كه فضاي تهمت و ايجاد ناامني فكري براي ديگران و آلوده كردن فضا به بدبيني مي تواند بنيان جامعه را سست كرده و آن را تضعيف مي كند و بايد همه مراقب باشند كه فضا بيشتر از اين آلوده نشود.
اگر به قانون عمل نكنيم
چيزي باقي نمي ماند
هاشمي رفسنجاني در ادامه سخنان خود با اشاره به ابعاد كليدي سخنان رهبر فرزانه انقلاب در نماز عيد سعيدفطر، تاكيد مقام معظم رهبري بر محور قرار دادن قانون در تمامي مسائل را يادآور شد و گفت: ما بعد از 30 سال همه زندگيمان مي تواند قانونمند باشد و آنهايي كه دست اندركار هستند بايد مقيد به قانون باشند و بايد برخي بدانند كه اگر بي قانوني كنند نبايد توقع داشته باشند كه قانون نسبت به آنها بي تفاوت باشد و بشود از آن گذشت و بايد بدانيم اگر به قانون عمل نكنيم چيزي باقي نمي ماند و بي قانوني سبب هرج ومرج مي شود.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بيان محور چهارم سخنان رهبري در نماز عيد سعيدفطر اظهار كرد: ممنوع كردن پخش اعترافات نسبت به ديگران راهكار قانوني دارد و اگر پخش شد بايد با متخلف برخورد شود و اين نمي شود كه هررسانه هر چه خواست بگويد چرا كه اين بي قانوني، بي احترامي به علم، ناموس، شخصيت و اعتبار افراد و جامعه است.
گفتني است رهبر معظم انقلاب هرگز در سخنانشان در روز عيدفطر خواستار ممنوعيت پخش اعترافات متهمان دادگاه هاي آشوب ها نشدند.
بايد انتقاد را در چارچوب اصول و مقررات مطرح كرد
رئيس مجمع تشخيص از ديگر موارد مهم سخنان رهبري انقلاب را معالجه با دارو در حد ممكن، قبل از جراحي و لزوم عمل همه به قانون عنوان كرد و گفت: بايد در قالب فضايي آگاهانه انتقاد در چارچوب اصول و مقررات و به دور از مچ گيري هاي خارج از قانون مطرح كرد و اگر چنين شد مورد تاييد همه است.
هاشمي رفسنجاني در ادامه اظهار كرد: گروهي از افراد خير و خيرخواه در حال تنظيم طرح و متني هستند كه بتوان با محوريت كامل رهبري و صاحب نظران براي برون رفت از وضعيت فعلي اقدام كرد و فضاي فعلي جامعه و ديگر مسائل را از وضعيت فعلي به فضاي نقادي جدي جامعه تبديل كنيم.
به گزارش فارس رفسنجاني در ادامه به شروع سال تحصيلي جديد اشاره كرد و گفت: در آستانه شروع سال تحصيلي اقدامات براي حل مسائل اخير اهميت بيشتري پيدا مي كند و بايد تلاش كنيم تا ابهامي باقي نماند و در صحنه جهاني نيز نيازمند به ديپلماسي موثر هستيم و امروز و فردا كردن جواب نمي دهد و بايد بدانيم دشمنان ما خيلي فعال هستند و دائم طراحي مي كنند و ما بايد در اين ابعاد آمادگي داشته باشيم تا بتوانيم از حقمان دفاع كنيم و البته ما بيش از حقمان مطالبه نمي كنيم.
هاشمي با بيان اين كه ارتباط بين حوزه و دانشگاه بسيار مهم است، ادامه داد: خيلي ها تلاش مي كنند بين اين دو نهاد انسان ساز فاصله بيندازند. اما همكاري حوزه ها و مراجع با كل نظام بسيار مهم است كه در طول 30 سال گذشته هيچ گاه در اين زمينه مشكل نداشتيم و ان شاءالله در آينده هم نخواهيم داشت. بايد تهديدات رفع شده و مشكلات كوچك كه باعث شكاف بيشتر بين آنها نشود كه علما و روحانيون نيز به اين امر توجه دارند.
وي ادامه داد: ما مشكلات زيادي در اقتصاد داريم كه مولدهايمان را تحت تاثير قرار داده است. واردات فوق العاده و افت 50 درصدي درآمدهاي نفتي مشكلاتمان را اضافه كرده كه بايد با كار، تلاش و برنامه ريزي در چارچوب سياست هاي مدنظر رهبري در راه حل اين مسائل نيز اقدام كنيم.
رئيس مجلس خبرگان رهبري گفت: در زمان استقرار دولت و تشكيل كابينه، ركودي به جامعه تحميل شد كه يكي از نيازهاي جدي توجه به اين موضوع و حركت به سوي تحقق نيازهاي موثر جامعه است.
صندلي خالي آيت الله يزدي
اين گزارش حاكي است به هنگام سخنراني هاشمي رفسنجاني، صندلي خالي آيت الله محمد يزدي نائب رئيس مجلس خبرگان رهبري توجه همگان را به خود جلب كرده بود. در كنار اين صندلي خالي آقايان هاشمي شاهرودي، سيداحمد خاتمي و دري نجف آبادي اعضاي هيئت رئيسه مجلس خبرگان حضور داشتند.
همچنين پس از سخنراني هاشمي، نطق هاي قبل از دستور نمايندگان خبرگان رهبري شروع شد كه در اين زمان از خبرنگاران، عكاسان و تصويربرداران خواسته شد تا مطابق آئين نامه داخلي مجلس خبرگان رهبري اين نشست را تا مراسم اختتاميه كه امروز برگزار مي شود ترك كنند. نطق هاي پيش از دستور نمايندگان خبرگان محرمانه است.
گفتني است اعضاي مجلس خبرگان رهبري هر ساله دو نشست در ماه هاي شهريور و اسفندماه برگزار مي كنند كه امسال به دليل همزماني ماه شهريور و ماه مبارك رمضان اين اجلاسيه با يك ماه تاخير برگزار مي شود.
قرار است در مدت زمان دو روزه برگزاري نشست ششم، اژه اي دادستان كل كشور و جليلي دبير شورايعالي امنيت كشورمان نيز به ارائه گزارشي در جمع اعضاي مجلس خبرگان رهبري بپردازند.
ششمين نشست دوره چهارم مجلس خبرگان رهبري صبح ديروز آغاز شد و تا عصر امروز يك مهرماه در محل مجلس قديم ادامه دارد.
بر مبناي روال هر اجلاس، بيانيه پاياني اين اجلاس نيز انتشار مي يابد.
جليلي: ايران با اقتدار
وارد مذاكرات مي شود
دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: جمهوري اسلامي ايران با اقتدار، منطق و ابتكار عمل وارد گفتگوهاي اكتبر با 6 كشور خواهد شد.
سعيد جليلي كه ديروز در ششمين اجلاس رسمي خبرگان رهبري سخن مي گفت با اشاره به ظرفيت هاي انكارناپذير جمهوري اسلامي ايران در عرصه هاي مختلف ملي، منطقه اي و بين المللي گفت: جهان امروز كه بيش از پيش واقعيت هاي ايران را درك كرده به مولفه هاي قدرت كشورمان شامل جمهوريت قوي و عمق اجتماعي نظام و جايگاه والاي رهبري اذعان و اعتراف مي كند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به دستاوردهاي جمهوري اسلامي ايران در يك سال گذشته و پشت سر گذاردن تهديدهاي منطقه اي و بين المللي و تثبيت جايگاه كشورمان در عرصه هاي مختلف تصريح كرد: به پشتوانه مردم و تدابير حكيمانه رهبري، نظام جمهوري اسلامي ايران ضمن پاسداري و حفظ حقوق و اصول خود از اقتدار و جايگاهي والا و غيرقابل انكار در منطقه و جهان برخوردار است.
نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي انتخابات اخير را نقطه اوج و فرصتي كم نظير براي اقتدار نظام دانست كه نشان داد اسلاميت نظام مستظهر به جمهوريتي قوي است.
وي گفت: اگر چه برخي رفتارهاي پس از انتخابات، بدخواهان و دشمنان را نسبت به تحقق آرزوهايشان در تضعيف ايران اسلامي اميدوار كرد اما هوشمندي مردم و تدبير مقام معظم رهبري بار ديگر اميدهاي دشمنان را نااميد ساخت و بار ديگر اين واقعيت را به رخ دشمنان كشيد كه برخلاف ادعاي آنان جمهوري اسلامي ايران داراي عمق فراوان اجتماعي، پشتوانه عظيم مردمي و استحكام و انسجام داخلي است.
دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به اقدامات خصمانه برخي دولت ها در برابر كشورمان طي ماه هاي گذشته به ويژه در مقطع پس از انتخابات اخير گفت: با وجود آن كه از تمام ظرفيت هاي سياسي، بين المللي و رسانه اي خود براي بحران آفريني و ضربه به وجهه ايران استفاده كردند اما در نهايت با سرافكندگي در برابر افكار عمومي جهان هم اكنون اذعان مي كنند پيش بيني هايشان درباره ايران محقق نشده و آنها از درك واقعيت هاي ايران عاجز بوده اند.
سعيد جليلي تحرك جديد غرب و آمريكا و ابراز تمايل آنان براي گفتگو و ارتباط با ايران را يادآور شد و گفت: جمهوري اسلامي ايران ضمن اعلام آمادگي براي انجام گفتگوهاي عادلانه و مبتني بر تعهدات دسته جمعي براي تقويت صلح، عدالت و پيشرفت جهاني بسته پيشنهادي خود را با هدف تعامل و همكاري سازنده ارائه كرده و گفتگوهاي اكتبر براساس همين بسته پيشنهادي انجام خواهد شد.

 



3 بحران براي يك جبهه در حال احتضار

متين محجوب
آيا گفتمان اصلاحات و به تبع آن جريان اصلاح طلبي رفته رفته رو به زوال و فروپاشي است؟ اين پرسشي است كه به رغم تكرار آن در روزهاي اخير در ميان محافل سياسي و لابه لاي سطور برخي مقالات حوادث اخير و خصوصاً تلاش نافرجام اصلاح طلبان در لشكركشي انساني روز قدس تامل درباره آن را ضروري مي سازد. حضور كمرنگ و كم تعداد هواداران جريان موسوم به جنبش سبز در اين روز كه به ظاهر تمامي توان و ظرفيتي بود كه اصلاح طلبان قادر به گردآوري آن بودند، ناخودآگاه پرسش هايي درباره ميزان فعلي سرمايه اجتماعي اصلاح طلبان و رو به زوال بودن آن را به ذهن متبادر مي كند.
عمق اين واقعه را زماني بهتر مي توان دريافت كه حضور كم تعداد و بي رمق حاميان اصلاحات در روز جمعه 27 شهريور را با رأي حدود 5/2 ميليوني مردم به نامزد اصلاح طلبان در روز جمعه 22 خرداد مقايسه كرد. اين مقايسه افت شديد و سريع مقبوليت گفتمان و جريان اصلاحات، طي چندماه اخير و بعد از انتخابات را انكارناپذير مي كند و شاهد آن نيز حجم بالاي يادداشت ها و مقالات بسياري از هواداران و منتسبين به اين جريان است كه با بهره اي از «توهم توطئه» نظام و جناح مقابل خود را به تلاش در جهت حذف اصلاح طلبان متهم مي كنند!
به نظر مي رسد براي ريشه يابي چنين پديده اي فارغ از هرگونه نگاه جناحي و با توجه به گزاره هاي علم جامعه شناسي سياسي بتوان توضيح و توجيه قابل قبولي را ارائه داد:
1- به اعتقاد بسياري از جامعه شناسان سياسي اولين بحراني كه باعث انزواي جريان اصلاحات گرديد و موجبات حذف اين جريان را از جامعه در پي داشت، بحران ناكارآمدي گفتمان و جريان اصلاح طلبي است.
به منظور تبيين بحران ناكارآمدي اصلاحات به خصوص در دوران 8 ساله اي كه قدرت اجرايي كشور را در دست داشتند قرائن و شواهد بسياري وجود دارد كه از طريق آمار و ارقام ارائه شده به سادگي قابل اثبات است.
اما به نظر مي رسد بهترين شاهد در اثبات ناكارآمدي گفتمان اصلاحات رويگرداني مردم از اين جريان در انتخابات شوراي شهر دوم، انتخابات مجلس هفتم و از آن دو مهم تر در انتخابات رياست جمهوري نهم بود كه قاطبه جامعه ضمن نااميدي از توان و كارآمدي دولت اصلاحات در تامين مطالبات خود، تصميم گرفتند قدرت اجرايي كشور را از كف اين جريان خارج كرده و به جريان ديگري بسپارند و تداوم همين رويكرد در انتخابات رياست جمهوري دهم نيز تاكيد مضاعفي بر صحت اين نظر است.
بحران ناكارآمدي اصلاح طلبي اما از منظر ديگري نيز قابل بررسي است. پرچم داران اوليه اين جريان پس از تجربه هشت ساله اداره دولت، به صراحت دريافته و اعلام كردند كه اين گفتمان حتي توان تامين خواسته هاي اصلاح طلبانه هواداران اين جبهه را نيز نداشته و از همين رو بود كه رويه تحريم را در انتخابات رياست جمهوري سال 84 در پيش گرفته و عملاً جبهه اصلاحات به دليل مشكلات فراوان دروني تكه پاره شد.
«عبدالله مومني» سخنگوي سازمان ادوار تحكيم كه در آن ايام در زمره تحريميان قرار داشت در روزهاي منتهي به انتخابات رياست جمهوري نهم به صراحت اعلام كرد كه: «عدم كاميابي جريان هاي سياسي در برآوردن خواسته هاي مردم در سال هاي اخير بايد كساني را كه مدعي تداوم اصلاحات هستند، موظف كند كه در بازخواني حركت اصلاحات دقت بيشتري كنند و به طور شفاف بيان كنند كه آيا اصلاحات در چارچوب موجود امكان پذير است يا نه و اگر معتقدند كه اصلاحات امكان پذير است، دليل به دست نيامدن دستاوردهاي حداقلي در سال هاي اخير را بيان كنند.»
2- بحران ديگري كه در پس بحران ناكارآمدي گريبان اين جريان را گرفت بحران مشروعيت بود. پيش از پرداختن به اين مقوله بايد اذعان كرد كه نگارنده با توجه به مباحث دقيق موضوع «مشروعيت» در فلسفه سياسي به هيچ روي قائل به تعاريف ارائه شده از سوي تئوريسين هاي اصلاحات در اين خصوص نيست اما در مقام جدل- البته به معناي منطقي آن- و با فرض پذيرش آراء نظريه پردازان جبهه اصلاحات بايد گفت به عقيده ماكس وبر، مشروعيت بر سه نوع است: الف) مشروعيت پدرسالارانه ب) مشروعيت كاريزماتيك ج) مشروعيت قانوني.
بي ترديد از آنجا كه مشروعيت پاتريمونياليستي يا پدرسالارانه را مختص جامعه هاي سنتي عنوان كرده اند، تئوريسين هاي اصلاح طلبي شأن خود را از متوسل شدن به اين شكل از مشروعيت، اجل مي دانند. از سوي ديگر اين جريان اما براي جبران كاستي هاي پشتوانه مشروعيت دهنده خود تلاش هايي را در خصوص پروژه «رهبرسازي» و بهره گيري از مشروعيت كاريزماتيك در ماه هاي منتهي به انتخابات رياست جمهوري اخير و درجريان حضور يا عدم حضور خاتمي در اين عرصه انجام داد و بر آن بود تا از رئيس دولت اصلاحات چهره اي كاريزماتيك و رهبري معنوي براي جريان اصلاحات بسازد كه البته از اين طريق نيز طرفي نبست.
به هر روي آنچه كه ترجيع بند اظهارات تئوريسين هاي اين جناح را شكل مي دهد بهره گيري از مشروعيت قانوني و ابتناي بسياري بر اين شكل از مشروعيت است. با اين حال به نظر مي رسد با توجه به اقدامات سران اصلاحات در جريان انتخابات اخير و اقدامات ساختارشكنانه و قانون گريز آنها در اعتراض به نتايج انتخابات و همچنين زير سؤال بردن دستگاههاي اجرايي و نظارتي كشور و عدم تمكين به قانون در پيگيري اعتراضات خويش تا حد بسيار زيادي اين جريان را با بحران «مشروعيت قانوني» روبرو ساخته است.
به عنوان نمونه مي توان به اظهارات اميرحسين مهدوي عضو مستعفي شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اشاره كرد كه به علت عدم پايبندي اين سازمان به اساسنامه خود و قانون شكني آنها در جريان انتخابات، اين سازمان را بي توجه به قانون اساسي و فاقد مشروعيت ارزيابي كرد، ضمن اينكه رفتار شخص ميرحسين موسوي نمونه اي تاريخي از بي قانوني را در حافظه سياسي ايران ثبت خواهد كرد.
به علاوه دادگاههاي متهمان اغتشاشات اخير و اعترافات تكان دهنده آنها نيز به ميزان قابل توجهي تخلفات و قانون شكني هاي اصلاح طلبان را برملا ساخته و از همين رو جبهه موسوم به اصلاحات را با بحران عميق مشروعيت روبرو كرده است.
3-معضل ديگر كه نتيجه طبيعي و منطقي دو بحران پيش گفته است، بحران مقبوليت است. بحران مقبوليت يا همان بي اقبالي و رويگرداني عموم جامعه از يك جريان، همان موضوعي است كه به مثابه مرگ و نابودي يك گفتمان تلقي مي گردد.
عدم كارآمدي جريان اصلاحات در تامين خواسته هاي مردم و همچنين قانون گريزي و عدم مشروعيت اين جريان ناگزير بي اعتمادي و در نتيجه رويگرداني مردم را به دنبال خواهد داشت. هرچند برخي تحليلگران بر اين باورند كه همخواني و همداستاني سران اين جبهه با اقدامات و منافع دشمنان خارجي نظام نيز كه نمونه واضح آن در سردادن شعارهاي توصيه شده از سوي رسانه هاي بيگانه- و مخصوصا شعار پيشنهادي وزارت خارجه اسرائيل- توسط هواداران جنبش موسوم به سبز در اين روز قابل مشاهده بود، در عدم اقبال عمومي به اصلاح طلبي بي تاثير نبوده است.

 



حجت الاسلام والمسلمين قرائتي: شعار «نه غزه، نه لبنان» به معناي «نه» گفتن به قرآن است

رئيس ستاد اقامه نماز كشور شعارهايي چون «نه غزه، نه لبنان جانم فداي ايران» را شعاري ضدقرآني دانست و تاكيد كرد كه مراقب باشيم آب به آسياب دشمن نريزيم.
حجت الاسلام والمسلمين محسن قرائتي كه در يك برنامه تلويزيوني به مناسبت عيدفطر سخن مي گفت، پس از اشاره به اهميت قرآن و تاثيرات روزه داري و تعبد، در بخشي از سخنان خود به ثواب زيارت امام رضا(ع) اشاره كرد و گفت: عده اي امامت امام رضا(ع) را در زمان ايشان قبول نكردند كه نامشان «واقفيه» شد. چرا كه امام هفتم نمايندگاني در برخي شهرها داشت كه خمس و زكات و سهم امام را جمع كرده بودند و چون پس از شهادت امام هفتم بايد اين ها را تحويل امام هشتم مي دادند مدعي شدند كه امام هشتم وجود ندارد تا پول ها را براي خود نگه دارند.
وي افزود: مواظب باشيم در جمهوري اسلامي، ما «واقفيه» نباشيم كه امام خميني را قبول داشته باشيم اما بعد از امام خميني نسبت به ولي فقيه كمرنگ بشويم؛ آنهايي كه امام خميني را قبول دارند و بعد از آن رهبر مجتهد عادل را قبول ندارند اگر تجديدنظر نكنند نگرانم كه سر از «واقفيه» دربياورند.
قرائتي ادامه داد: بعضي وقت ها مي گويند اين فتواي مرجع را قبول ندارم آن يكي را قبول ندارم يا مي گويند نماز را قبول دارم و خمس را قبول ندارم يا روزه را قبول دارم اما حجاب را قبول ندارم؛ در حالي كه بايد مجموعه قرآن را يكجا پذيرفت و اگر امامت هست بايد 12 امامي باشيم نه اينكه «واقفيه» باشيم.
وي با بيان اينكه ممكن است انسان ها خيلي زود از خط اصلي دور شوند اظهار داشت: به من گفتند يك عده اي شعار داده اند كه «نه غزه، نه لبنان، جانم فداي ايران»، اگر اينطور است پس نمازتان را هم تغيير بدهيد و بگوييد «السلام علينا و علي ايرانيان» در حالي كه بايد بگوييم «وعلي عبادالله الصالحين» يعني هر جا بنده صالحي هست بايد كمك كنيم.
اين استاد قرآن تصريح كرد: قرآن مي گويد كه يك هشتم زكات براي «مؤلفه قلوبهم» است و مي گويد اين را حتي به كافر هم بدهيد تا به شما علاقمند شود، چه برسد به مسلمان.
وي با بيان اينكه من براي كار سياسي اين حرف ها را نمي گويم بلكه به عنوان معلم قرآن حرف مي زنم گفت: ما بايد از مظلوم دفاع كنيم حتي اگر مشرك باشد؛ قرآن مي فرمايد زمان قيامت مي پرسند به چه گناهي اين دختر را زنده بگور كرديد؟ به اين نكته توجه كنيد كه مسلمانان دختر را زنده بگور نمي كردند بلكه مشركان در صدر اسلام دختر را ننگ مي دانستند و زنده بگور مي كردند.
قرائتي تصريح كرد: قرآن حتي براي دختر مشرك هم غصه مي خورد و حالا ما مسلمان هستيم، «نه غزه، نه لبنان» مي داني يعني چه؟ يعني «نه قرآن»؛ ما بايد حركتي بكنيم كه به غيرت عرب ها بربخورد و مدعيان حقوق بشر رسوا شوند كه هيچ كاري براي مسلمانان غزه نكردند.
به گزارش فارس، وي با طرح اين سؤال كه با آن شعارها چه كساني دلخوش شده اند اظهار داشت: ما ايران را دوست داريم اما ايران پرست نيستيم. حب وطن خوب است اما پرستش وطن شرك است؛ ما نه پدر مي پرستيم، نه آيت الله، نه حزب، نه سياست، نه عمامه، نه لباس و نه كت و شلواري، ما فقط خداپرست هستيم و وطنمان را هم دوست داريم.
اين استاد قرآن تصريح كرد: ما به ايران عشق مي ورزيم و به ايراني بودن خود افتخار مي كنيم و از كشورمان هم دفاع مي كنيم اما نه اينكه حالا چون ايراني هستيم شعارهايي بدهيم كه ضدقرآن باشد؛ مگر ما در ماه رمضان دعا نخوانديم كه «اللهم اغن كل فقير»؟ و بعد در جمعه آخر ماه رمضان 5 نفر يا 100 نفر يا هزار نفر و يا 20 هزار نفر يا هر چقدر ديگر بيايند و بگويند فقط ايران؟ پس دعاهايي كه خوانديم دروغ بود؟
قرائتي خطاب به كساني كه اينگونه شعارها را سر داده اند اظهار داشت: شعارهايتان را از يك اسلام شناس بپرسيد و حواستان باشد دنبال موجي نرويم كه بعداً در قيامت جوابي براي آن نداشته باشيم؛ مراقب باشيم آب به آسياب دشمن نريزيم.

 



تحريف سخنان رهبر انقلاب توسط رسانه هاي نزديك به آشوب طلبان

سرويس سياسي-
به دنبال فرمايشات مقام معظم رهبري در خطبه هاي نماز عيدفطر برخي از روزنامه هاي زنجيره اي و سايت هاي اصلاح طلب با گزارش هايي جهت دار آن قسمت از بيانات رهبر انقلاب كه فرمودند: «اعتراف و اقرار هر متهم در دادگاه و در مقابل دوربين ها و بينندگان ميليوني، شرعاً، عرفاً و عقلاً حجت، مسموع و نافذ است، اما سخنان متهمان درباره اشخاص ديگر حجيت شرعي ندارد و مسموع نيست و از اين طريق نيز نبايد فضا را به تهمت و سوءظن آلوده كرد» را تحريف كرده و به عمد تحليل هايي كاملا وارونه كه در مواردي مستلزم تحريف صريح جملات رهبر انقلاب بود را منتشر ساختند.
اين روزنامه ها و سايت ها بدون آنكه تأملي منصفانه و همه جانبه در بيان صريح و راهگشاي رهبري كه در بردارنده قاعده اي فقهي و حقوقي و مطابق نص قانون است، داشته باشند تنها سعي كردند با گزارش هاي تفصيلي خود و با جزيي نگري بخشي از سخنان رهبر معظم انقلاب را دستاويزي براي مقاصد سياسي و حزبي خودشان و هم مسلكان جناحي شان قرار دهند و از مضمون واقعي آن بگريزند.
روزنامه آرمان روابط عمومي كه چندي است پس از توقيف روزنامه دوم خردادي «صداي عدالت» با شكل و شمايلي تازه به دنبال عرض اندام در فضاي سياسي و مطبوعات است، ديروز در گزارشي يكسويه با انعكاس اظهارات افرادي كه از آنها به عنوان فعالان سياسي نام برده بود بر محورهايي چون: «بايد به روند كنار گذاشتن معتقدين به نظام پايان داده شود.»، «برخي به رهنمودهاي رهبري توجه نمي كنند»، «قوه قضاييه بايد از هاشمي اعاده حيثيت كند.» «مشكل اصلي فضاي بي اخلاقي است» و... تأكيد كرد بي آنكه حتي يك جمله در اثبات ارتباط اين جملات با سخنان رهبر انقلاب بنويسد.
اين روزنامه از اين سخن رهبري كه فرمودند: «دستگاه هاي اجرايي بايد مجرم را تعقيب كنند، دستگاه هاي قضايي بايد مجرم را محكوم كنند، با همان روشي كه ثابت مي شود و در قوانين اسلامي و قوانين عرفي ما هست و هيچ هم در اين زمينه نبايد كوتاه بيايند.» عبور كرد و تنها محمل هايي براي كساني كه خود در برابر ميليون ها بيننده تلويزيوني بر براندازي نرم و ارتباط گيري با عناصر خارجي اعتراف داشتند بنا كرد شايد كه افكار عمومي را در صرفنظر از مطالبه به حق شان در برخورد قانوني و قاطعانه با آشوبگران و اغتشاشگران قانع نمايد.
روزنامه اعتماد هم با انعكاس اظهارنظرهاي برخي از شخصيت هاي سياسي كه با خبرگزاري دوم خردادي «ايلنا» گفت وگو كرده بودند تلاش كرد تا با مهندسي اظهارات مزبور فضا را به سمتي سوق دهد كه گويي تنها بر عده اي ظلم رفته است و مي بايست با «ميانجيگري» از مشكلات پيش رو گذشت!
«اعتماد» همچنين بي آنكه حتي اشاره گذرا و كوتاه به تأكيد رهبر انقلاب درباره بزرگتر بودن گناه تهمت به نظام از تهمت به اشخاص، بر محور «اعاده حيثيت» از افراد مانور داد و به نقل از عليزاده طباطبايي وكيل مهدي هاشمي خواستار تعقيب افرادي شد كه مسئول پخش اعترافات عليه اشخاص ديگر هستند.
«اعتماد» اما به اعترافات افراد عليه خودشان كه در دادگاه صورت گرفت اشاره اي نكرد و نگفت و ننوشت كه به فرموده رهبري اعترافات افراد عليه خودشان نافذ است.
اين در حالي است كه حقوقدانان بالاجماع تاييد مي كنند اعتراف متهم عليه ديگران گرچه دليل نيست اما مي تواند مبناي پيگيري ها و تحقيقات بعدي باشد.
از سوي ديگر، روزنامه فرهنگ آشتي بدون آنكه به اصل تاكيدات رهبر انقلاب در خطبه هاي نماز عيد فطر بپردازد در تيتر يك خود با عنوان «آقاي ضرغامي! كات» طي گزارشي به سوابق ضرغامي و رسانه ملي از منظر خود پرداخته و انتخابات را چالش بزرگ رئيس صداوسيما دانسته بود.
فرهنگ آشتي به نقل از «منتقدين» و بدون آنكه نام آنها را بيان كند نوشت كه «صداوسيما در حوادث پس از انتخابات با نقض بي طرفي خود و نشان دادن برخي از واقعيت ها و البته نشان ندادن برخي ديگر از وقايع به تبرئه يك طرف ماجرا و تخطئه كامل طرف ديگر دست زده است»!
اين در حالي است كه رهبري هيچ اشاره مستقيمي به پخش اعترافات در صداوسيما نكردند و صرفا بر دليل نبودن اعترافات براي مجرم دانستن ديگران تاكيد ورزيدند.
در همين حال، سايت آينده كه در محافل مطبوعاتي و سياسي منتسب به مهدي هاشمي است به شدت به رئيس صداوسيما حمله ور شده و نوشته است كه عملكرد صداوسيما آنچنان بحران زا شده كه رهبر انقلاب در چند مورد خود وارد شده اند و به تذكر علني به صداوسيما پرداختند!
اين سايت حتي به بهانه اين بحث به برنامه «مستند هسته اي» كه اخيرا از رسانه ملي پخش شد اعتراض كرد، نشان داده است كه به طرفداري از كدام ديدگاه به صداوسيما حمله مي كند و نسبت آن ديدگاه ها با مشي رهبري چيست و همه اين برداشت هاي ناروا و استنباط هاي آميخته با تحريف از فرمايشات رهبر انقلاب در حالي است كه عدم حجيت اعترافات درباره ديگران كه علي القاعده عدم انتشار اتهامات اثبات نشده را دربر دارد و پخش آنها از صداوسيما خطا بوده است و پيش از فرمايشات رهبري توسط صداوسيما اصلاح شده است.
اما آنچه رهبري مكررا در گذشته بر آن تاكيد كرده اند لزوم برخورد قاطع با قانون شكنان بوده است. در سخنراني اخير نيز رهبر معظم انقلاب بدون هيچ انتقادي نسبت به روند برخورد با اغتشاشگران صرفا قاعده اي كلي در مورد حجت نبودن اعترافات عليه غير و طبعا عدم جواز پخش آنها مطرح كردند. اين سخنان چنانكه بخش ديگري از سخنان رهبري نشان مي دهد به هيچ وجه به معناي عدم پي گيري اتهامات سران اصلي اغتشاشات كه اكنون جوسازي رسانه اي را در پيش گرفته اند نيست.

 



آيت الله علم الهدي: حكم مراجع به عيد بودن روز دوشنبه خلاف فتاواي خود آنهاست

يك عضو مجلس خبرگان رهبري عنوان كرد همه مراجع عظام تقليد غير از آيت الله سيستاني و آيت الله وحيد خراساني حكم حاكم شرع را در قضيه عيد فطر نافذ مي دانند لذا اگر مرجعي اعلام كرده قضاي روز يكشنبه بايد گرفته شود مغاير فتواي خود سخن گفته است.
آيت الله سيد احمد علم الهدي در گفت وگو با رجانيوز در خصوص اختلاف نظر در رابطه با رويت هلال ماه در بين برخي مراجع عظام با اشاره به اينكه براي برخي مراجع روز يكشنبه عيد ثابت نشده بود، اظهار داشت: آقايان مراجع گفته بودند كه برايشان عيد بودن يكشنبه ثابت نشده است.
عضو مجلس خبرگان رهبري اختلاف نظرها را مربوط به چگونگي رويت هلال ماه عنوان كرد و افزود: عيد براي آقايان مراجع ثابت نشده بود بلكه براي مقام معظم رهبري ثابت شده است، علت ثبوتش هم اين است كه چون مراجع عظام ديدن ماه را تنها با چشم مسلح آن هم قبل از وقت شرعي و در روز را كافي نمي دانند، اما مقام معظم رهبري هم ديدن با تلسكوپ و چشم مسلح را كافي مي دانند و هم اينكه اگر بعد از اذان ظهر كسي ماه را ببيند.
امام جمعه مشهد مقدس، به رويت هلال ماه در چندين نقطه كشور اشاره كرد و تصريح كرد: ساعت 30:5 دقيقه بعدازظهر شنبه ماه با تلسكوپ در چند نقطه مركزي كشور ديده شده است، البته يك جا هم با دوربين ماه رويت شده بود.
وي در رابطه با اينكه برخي مراجع اعلام كرده اند كه مقلدانشان بايد روز يكشنبه را امساك كرده و قضاي آن را به جا آورند، تاكيد كرد: ممكن است روز يكشنبه به عنوان عيد شرعا براي برخي آقايان مراجع ثابت نشده باشد اما اگر چنين چيزي را اعلام كرده باشند كه مقلدان بايد قضاي روزه يكشنبه را به جا آورند مطابق با فتواي خود آن ها نيست.
علم الهدي در اين خصوص توضيح داد و گفت: براي اينكه مردم دچار مشكل نشوند، رهبر انقلاب حكم كردند كه يكشنبه عيد است لذا وقتي بر اثر حكم حكومتي امر مي شود كه روز يكشنبه عيد است، آقايان ديگر بايد تبعيت كنند.
وي علت اين تبعيت از رهبري را حكم خود مراجع عنوان كرد و اظهار داشت: فقط آيت الله سيستاني در اين قضيه عيد فطر حكم حاكم شرع را نافذ نمي دانند لذا مقلدين ايشان ديروز را به عنوان روز سي ام ماه مبارك رمضان روزه گرفتند و يا به سفر رفتند اما روز دوشنبه را كسي نمي تواند بگويد عيد است.
عضو مجلس خبرگان رهبري درخصوص اينكه دفتر آيت الله مكارم شيرازي اعلام كرده مقلدين ايشان بايد قضاي روزه يكشنبه را به جاي آورند، گفت: آيت الله مكارم شيرازي هم از جمله مراجعي هستند كه در قضيه رويت هلال ماه، حكم حاكم شرع را نافذ مي دانند و اگر دفتر آقاي مكارم اعلام كرده كه مقلدين ايشان ديروز را بايد امساك مي كرده و اگر نكرده اند، روزه قضا بگيرند، مغاير حكم خود ايشان است چون ايشان د رامر رويت هلال، حكم حاكم شرع را نافذ مي دانند.

 



دومين نامه يك دوست همبند كروبي در دوران طاغوت از شيخ جلال گنجه اي تا شيخ مهدي كروبي

آقاي كروبي سلام عليكم
بعدازظهر روز قدس تلويزيون راهپيمايي و اجتماع ميليوني مردم مسلمان ايران كه به سفارش امام خميني راحل به حمايت از مردم مظلوم و ستم ديده فلسطين به خيابان ها آمده و در نمازجمعه شركت كرده بودند را نشان مي داد. در مقابل آنها عده اي مشاهده شدند كه با داشتن پارچه هاي سبز به عنوان طرفداران ميرحسين كه شعار هاي طراحي و القا شده از سوي صهيونيست ها را سر مي دادند و شما نيز با آن لباس روحانيت در بين آنان نمايان بوديد، اين صحنه بسيار متاثركننده يادآور اجتماع منافقين اول انقلاب كه زير پرچم مخصوص خودشان و در مقابل سيل خروشان ملت اجتماع كوچكي داشتند و شيخ جلال گنجه اي به عنوان روحاني در ميان آنها حضور داشت، بود. آقاي كروبي شما كجا و او كجا. خودت را خيلي كوچك كردي و قدر و منزلت خود را ندانستي و اعتبار خود را بسيار ارزان در اختيار آنان گذاشتي. بدان اين حركت شما نشان از آزادگي و حريت نيست. اين شجاعت و شهامت نيست. اين دور شدن از اصل خويش است، دور شدن از آرمان امام راحل و انقلاب است، اين دور شدن از مسير رسو ل الله(ص) است، گرفتار شدن در دام منافقين است، به كجا مي روي؟ مگر چه اتفاقي افتاد؟ شما كه از جايگاه خوبي در نظام برخوردار بودي، شما كه از موقعيت و احترام بيشتري از يك رئيس جمهور برخوردار بودي كه چند سالي رياست مي كند و سپس در ميان آحاد مردم قرار مي گيرد.
قابل پيش بيني است آنان كه به جمعشان پيوستي وقتي بازيشان تمام شود ديگر براي شما هيچ ارزشي قائل نخواهند بود. مراقب باشيد كه پاي شما را به محافل داخل و خارج از كشور خود باز نكنند كه آنگاه ديگر راه برگشتي نخواهد بود و بايد يك عمر جيره خوار آن ها باشي. نفرين خدا و رسولش بر آنان كه به خاطر دنياي خودشان شيخ ساده دل ما را از ما گرفته و به نابودي سوق مي دهند.
جريان انتخابات 22 خرداد امتحان بزرگي بود كه بسياري از افراد ناخالص مردود شدند و بعضي توانستند خود را از مردودي برهانند. اما شما با آن پيشينه انقلابي هنوز نتوانستي و همه دوستداران حقيقي ات را غصه دار كردي، بيا با شجاعت و شهامتي كه در شما سراغ داريم با اتكال به خداوند و مدد گرفتن از آقا امام زمان(عج) برگرد و توصيه هاي امام (ره) را سرلوحه زندگي خود قرار ده، آنان كه شما در ميانشان ايستاده بودي يك جناح سياسي نيستند آن ها با پخش شيريني و نوشيدني و خوردن آن در روز ماه رمضان نشان دادند افرادي لامذهب يا لاابالي هستند كه با اعتقادات ديني مردم و شما مبارزه مي كنند. اميد است اين رفتار آنان شما را بيدار كند، انشاء الله.
سيدابوالحسن طباطبائي
30/6/88

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14