(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 5 مهر 1388- شماره 19472
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
در پي اعلام خبر جديد هسته اي ايران اعضاي گروه 1+5 بر اعمال ديپلماسي در برابر تهران تاكيد كردند
ساخت تاسيسات هسته اي جديد بر طبق قوانين آژانس
مديريت تضادها
آيت الله مصباح يزدي: عاملان اختلافات اخير سوابق فكري منحرف داشته اند
حداد عادل:آشوب هاي بعد از انتخابات فتنه سبز بود
رئيس پدافند غيرعامل خبر داد تهيه برنامه گسترده براي دفاع از زيرساخت هاي رسانه اي
سردار احمد وحيدي: بازگشت به ارزش هاي دفاع مقدس راه اصلي اجراي فرامين رهبري است
روايت آيت الله كعبي از نطق هاي پيش از دستور اجلاس خبرگان
تحليلگران نفتي آمريكا: تحريم فروش بنزين به ايران شكست خورده و بعيد است
يادواره شهداي محله افسريه



در پي اعلام خبر جديد هسته اي ايران اعضاي گروه 1+5 بر اعمال ديپلماسي در برابر تهران تاكيد كردند

سرويس سياسي-
به دنبال اعلام خبر احداث دومين تاسيسات غني سازي در كشورمان، اكثريت طرف هاي مذاكره كننده در گروه 1+5 بر اعمال ديپلماسي در برابر تهران تاكيد ورزيدند.
بيانيه «علي اكبر صالحي» رئيس سازمان انرژي اتمي ايران مبني بر ساخت دومين كارخانه غني سازي در كشورمان، واكنش هاي متفاوتي را از سوي اعضاي گروه 1+5 به همراه داشت.
اين واكنش ها در حالي صورت پذيرفت كه «سعيد جليلي» دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران قرار است 9 مهرماه با نمايندگان ارشد اين گروه ديدار وگفت وگو كند.
با وجود اين كه تهران اعلام كرده است كه قصد ندارد درباره برنامه هسته اي خود در مذاكرات پيش رو با گروه 1+5 به گفت وگو بپردازد اما به هر روي انتشار خبر تازه سازمان انرژي اتمي ايران درخصوص پيشرفت هسته اي اخير كشورمان، موجب گرديده تا كشورهاي غربي بر درخواست خود مبني بر رايزني درباره برنامه هاي هسته اي ايران اصرار ورزند.
موفقيت ايران در دستيابي به دومين تاسيسات غني سازي سوخت هسته اي اما بسياري از برنامه هاي طرف هاي مذاكره كننده تهران را با شكست روبرو ساخته است.
اين ناكامي آمريكا و كشورهاي غربي البته در اعمال تحريم هاي مختلف عليه ايران در طول سال هاي اخير و تهديدات اين كشورها در تشديد هر چه بيشتر اين قبيل فشارها در آستانه مذاكرات آتي قابل ارزيابي است.
تاكيد اكثريت اعضاي گروه 1+5 بر اعمال ديپلماسي در برابر تهران بي ترديد گوياي اين واقعيت است كه دستيابي ايران به دومين تاسيسات غني سازي سوخت هسته اي، بي اثر بودن اعمال تحريم ها عليه كشورمان را بيش از پيش براي آمريكا و غرب روشن ساخته است.
در همين رابطه «هي ياوي» معاون وزير خارجه چين در كنفرانسي مطبوعاتي در نشست سران گروه 20 كه در شهر پترزبورگ آمريكا برگزار شد، ابراز اميدواري كرد كه نشست ايران با كشورهاي 1+5 در اول اكتبر براي حل اختلاف في مابين نتيجه بخش باشد.
اين مقام چيني با اشاره به احداث دومين كارخانه غني سازي سوخت هسته اي تاكيد كرد: پكن گفت وگو با ايران در اين زمينه را ترجيح مي دهد.
وي ادامه داد: تمام اين مشكلات در نهايت بايد تنها از طريق گفت وگو و مذاكره حل شود.
«تاجائو شو» سخنگوي وزارت خارجه چين نيز با اشاره به اعلام اخباري مبني بر ساخت مركز جديد غني سازي اورانيوم در ايران گفت: ما اميدواريم مذاكرات آتي هسته اي ايران پيشرفت مثبتي داشته باشد.
رئيس جمهور روسيه نيز با دعوت از ايران به همكاري كامل با آژانس بين المللي انرژي اتمي بار ديگر برگزاري گفت وگوهاي جدي با ايران را مورد تاييد قرار داد.
به گزارش خبرگزاري شين هوا، «ديميتري مدودف» در بيانيه اي كه سخنگوي وي قرائت كرد اعلام كرد: روسيه همچنان به اجراي گفت وگوهاي جدي با ايران براي رسيدن به روشي براي از بين بردن نگراني هاي جامعه جهاني در مورد برنامه هسته اي ايران مصمم است.
بيانيه روسيه با تاكيد بر اين كه مسكو همچنان به گفت وگو با تهران پايبند است، هيچ اشاره اي به تحريم ها عليه ايران نداشت.
«باراك اوباما» هم در كنفرانسي خبري كه پس از اتمام نشست دو روزه گروه 20 در ايالت پنسيلوانيا برگزار شد گفت: آمريكا در حال كار بر روي دو مسير در قبال ايران است؛ ديپلماسي را ترجيح مي دهد اما در صورت لزوم گزينه هاي ديگر را درنظر خواهد گرفت.
اين اظهارنظر اوباما در خصوص مسيري غير از ديپلماسي در برابر تهران در حالي انجام مي گيرد كه وزير دفاع آمريكا از بي اثر بودن حمله نظامي به ايران خبر مي دهد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه رابرت گيتس در اين خصوص گفت: هرگونه اقدام نظامي احتمالي بر ضد ايران تنها برنامه هسته اي ايران را حدود يك تا سه سال به تعويق خواهد انداخت.
وي گفت: واقعيت اين است كه هيچ اقدام نظامي وجود ندارد كه به جز ايجاد وقفه زماني در برنامه هسته اي ايران حاصل ديگري داشته باشد.
از سوي ديگر «فرانكو فراتيني» وزير خارجه ايتاليا نيز اعلام كرد: جامعه بين الملل از حمله احتمالي اسرائيل عليه ايران حمايت نخواهد كرد چرا كه حمله نظامي عليه ايران براي جهان فاجعه بار خواهد بود.
در اين ميان اما اظهارنظرهاي متفاوتي نيز در واكنش با خبر جديد موفقيت هسته اي كشورمان، از سوي برخي كشورها صورت گرفت اما با اين وجود اين كشورها نيز پيش شرط عملي ساختن تهديدهاي بي اساس خود را بي نتيجه بودن مذاكرات و روند ديپلماتيك در برابر تهران عنوان كردند.
انگليس و فرانسه در حالي اين اقدام ايران به ساخت تاسيسات جديد را، به شاهدي بر تلاش تهران نسبت به دستيابي به سلاح هاي هسته اي تحليل كرده اند كه رابرت گيتس روز جمعه گفته بود: هنوز درباره اينكه ايران به طور رسمي تصميم گرفته است چنين تسليحاتي داشته باشد ترديد وجود دارد.
اين كشورها همچنين ايران را به عدم شفافيت در فعاليت هاي هسته اي خود متهم كرده اند در حالي كه آژانس بين المللي انرژي اتمي روز گذشته در بيانيه اي ضمن تقدير از جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد كه پيش تر در جريان ساخت تاسيسات جديد غني سازي در ايران قرار گرفته است.

 



ساخت تاسيسات هسته اي جديد بر طبق قوانين آژانس

رئيس سازمان انرژي اتمي ايران تاكيد كرد كه اعلام ساخت دومين سايت هسته اي ايران براي غني سازي اورانيوم كاملا در چارچوب قوانين آژانس بوده است.
دكتر «علي اكبر صالحي» در گفت وگو با شبكه تلويزيوني العالم گفت: همه امور مربوط به بازرسي و نظارت در چارچوب توافقنامه بين ما و آژانس انجام مي شود.
وي افزود: در رابطه با زمان اعلام اين نيروگاه بايد بگويم كه ما براساس توافقات موجود اعلام كرديم كه ساخت هر نيروگاه هسته اي را تا 180روز پيش از ورود سوخت هسته اي به آن به اطلاع مي رسانيم.
صالحي تصريح كرد: زمان مورد نياز و متعهد شده براي تكميل اين سايت حدود يك و نيم تا دو سال است.
وي در ادامه تاكيد كرد: زمان اعلام اين سايت جديد براي غني سازي اورانيوم از سوي ايران در چارچوب قوانين آژانس بوده و به هيچ وجه خارج از آن نبوده است.
صالحي همچنين در پايان تصريح كرد: اين سايت جديد براي بازرسي ناظران و بازرسان آژانس در چارچوب قوانين بين المللي آژانس باز خواهد شد.
رئيس سازمان انرژي اتمي همچنين جمعه گذشته در مصاحبه با خبرگزاري فرانسه اعلام كرده بود كه برخلاف ادعاي مقامات غربي تاسيسات دومين سايت غني سازي اورانيوم ايران مخفيانه نبوده است و هنگامي كه وي پست خود را در ماه جولاي به دست گرفته خود را متعهد كرده كه به همكاري ها ]با آژانس انرژي اتمي[ شتاب ببخشد و در چارچوب قوانين موجود و همكاري با آژانس انرژي اتمي موجوديت اين تاسيسات به آژانس اعلام شده است.
آژانس انرژي اتمي جمعه اعلام كرد كه ايران دوشنبه پيش احداث سايت غني سازي جديد خود را به «محمد البرادعي» مديركل آژانس انرژي اتمي اعلام كرده است.

 



مديريت تضادها

جعفر رضازاده
ميني بوسها كه جاده را پيچيدند و اردوگاه آموزشي شهيد بهشتي از نظرها ناپديد شد بغضي كه بر گلوها فشار مي آورد تركيد و هق هق گريه داخل ميني بوس را پر كرد. آنجا اردوگاه آموزشي بود كه براي هر تاخيري بايد صدها متر مي دويدي و براي هر اشتباهي رگبار گلوله زير پايت خالي مي شد و به ناگاه كه آسوده در آسايشگاه نشسته بودي پنجره ها بسته مي شد و گاز اشك آور چشمهايت را مي سوزاند و در رزم شب و خشم شب زخم برمي داشتي و در هواي سرد بايد در زمين گل آلود سينه خيز مي رفتي؛ حال چه شده است كه دورشدن از اين فضا تو را به گريه مي اندازد و برادر حاتمي و حسيني و پنجره ساز برايت عزيزتر از دوستان قديمي ات شده اند؟
و تو دنبال اكسيري مي گردي كه وقتي به خشونت جنگ مي زدي لطافت عرفاني از آن بيرون مي دميد و وقتي با موشكي هواپيمايي را پايين مي كشيدي هيچ غروري ترا نمي گرفت و مي گفتي: «كار خدا بود و ما وسيله هستيم.»
استاد شهيد مرتضي مطهري سالها پيش وقتي از امدادهاي غيبي مي گفت، شنوندگان در صدر اسلام دنبال آنها مي گشتند اما اكنون آن را به چشم خود مي ديدند اما مطهري و مفتح و بهشتي و دهها تئوريسين مباني انقلاب اسلامي ديگر نبودند تا بناي نيمه تمام خود را كامل سازند و همين شد كه تفسير آنچه در جبهه ها ديده شده بود به آينده موكول گرديد و پس از جنگ همه به وظايف فوريتي سازندگي رو آوردند و حتي بعضي ها تحمل مباحث يك خطبه عقيدتي نمازجمعه را هم نداشتند.
پيچيدن مسائل فكري در هاله اي از تقدس و پاسخ ندادن به پرسشهاي عقيدتي همان بلايي را بر سر ملت آورد كه در مسائل ديگر شاهد آن بوديم مانند تعطيلي ساخت موسيقي كه رواج موسيقي غربي را منجر گرديد و اگر نبود راهبرد حكيمانه امام خميني(ره) در خصوص سينما كه «ما با فحشا مخالفيم نه با سينما» همين رگه كوچك فيلم سازي را هم نداشتيم.
سالهاي پس از دفاع مقدس فرزانه اي چون رهبر معظم انقلاب اين ضعف تئوريك را بيش از همه احساس مي كرد و از بسيجيان خواست كه بيانديشند چگونه شد كه بعد از شصت سال كه از ظهور پيامبر آخرالزمان مي گذشت اسلام كارش به جايي رسيد كه فقط ريخته شدن خون حسين مي توانست آن را نجات دهد و بعد از آن حكم كرد كه بينش سياسي تقويت شود اما وقتي فعاليت ها كارساز نشد از تهاجم فرهنگي گفت و هشدار شبيخون فرهنگي داد و به جد از روشنفكران و علما خواست كه به مهندسي فرهنگي بپردازند.
نمي توان تلاش برخي از حوزه هاي مختلف علمي و فرهنگي را در اين خصوص منكر شد اما همچنان كه در باب مسائل مهندسي چون منارجنبان عليرغم اينكه جشنواره هاي مختلف شيخ بهايي راه انداخته و سريال تلويزيوني براي شيخ درست مي كنيم اما كمتر به تئوري منار جنبان و دسترسي به مهندسي ضد زلزله توجه مي كنيم، در مباحث پيش الذكر هم چنين اتفاقي افتاده است.
دشمني كه حركات دست و صورت سيدحسن نصرالله را آناليز مي كند تا قدم بعدي او را تشخيص بدهد قطعا از چنين ضعفي بخوبي آگاه بوده و نهايت استفاده را هم در همين انتخابات دهم از آن نمود.
اما اي خداي مهربان تو كه در شب هاي قدر، قدر ما سنجيدي و سرنوشتي را برايمان رقم زدي آيا از همان اكسير كه جنگ را به لطافت عرفان مبدل كرد، به ما عطا مي كني تا از همين خشونت و تضاد فرصتي براي رفع ضعف هاي تئوريك انقلابي كه آمده است تا منادي عدالت باشد، بسازيم؟
امروزه خوشبختانه همه نشانه ها حكايت از آن دارند كه تلاطم نوجواني انقلاب مي رود به بلوغ فكري تبديل شود و از اين روي بسياري از رخدادهاي اخير را اگرچه ظاهري تلخ دارند مي توان نويد جهش پيش روي تلقي كرد.
اگر در مشروطيت مشكل سواد داشتيم اكنون بالاترين سطح سواد را در طول تاريخ ايران داريم، اگر در دوره هاي مختلف حصر اطلاعات داشتيم، اكنون به هر نحو كه شده اطلاعات به دست همه مي رسد و اگر در كودتاي پهلوي ضعف رسانه اي داشتيم اكنون رسانه ها با قدرت مشغول كار هستند. پس اكنون هنگام آن است كه تئوري حاكميت ولايت فقيه به عنوان تنها راه نجات انقلاب از انحراف عرض اندام كرده و نشان دهد عقلي كه شيعه را در بحران هاي سخت ياري داده در وجود ولي فقيه متجلي شده و قادر است از بحران ها، فرصت خلق كرده و پاسخگوي نياز بشر امروز باشد.
مديريت تضادهاي بعد از انتخابات كه درصد پيچيدگي آنها به حدي بود كه مي توان به آن فتنه اطلاق كرد كاري است كه از يك عقل متعالي برمي آيد و اين از نشانه هاي موفقيت تئوري ولايت فقيه است كه اميد مي رود با پردازش آن تحولي در علوم انساني ايجاد شده و گسترش يابد. اگر امروز شگفتي هاي دفاع مقدس در دانشگاههاي معتبر دنيا تدريس مي شود تلاش مي كنيم تا تئوري حاكميت ولايت فقيه تا چندي بعد بيش از پيش براي آموزش به مراكز علمي و آكادميك وارد شود.

 



آيت الله مصباح يزدي: عاملان اختلافات اخير سوابق فكري منحرف داشته اند

آيت الله مصباح يزدي با بيان اينكه اختلاف در جامعه اسلامي از سوي برخي سابقون در انقلاب رخ داده است گفت: عاملان اختلافات اخير سوابق فكري منحرف داشته اند.
رئيس موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) در ديدار جمعي از دانشجويان بسيجي كشور با بررسي اغتشاشات و آشوب هاي پس از انتخابات دهم رياست جمهوري گفت: متأسفانه شاهد هستيم اين اختلافات از سوي كساني مطرح مي شود كه از ابتداي انقلاب و بلكه سال ها پيش از آن براي پيروزي انقلاب اسلامي خدمات ارائه داده اند، زنداني شده اند و شكنجه ها ديده اند.
آيت الله مصباح يزدي با بيان اينكه اين اختلافات منحصر به دوران ما نيست گفت: در صدر اسلام نيز نمونه هايي از اين گونه اختلافات در تاريخ نقل شده است. وي گفت: اختلاف در جامعه اسلامي از سوي كساني بروز مي يابد كه سابقه طولاني و سوابق مطلوب در انقلاب داشته اند. رئيس موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) افزود: لغزشگاه ها را بايد با استفاده از مقوله شناخت ديني بشناسيم تا بار ديگر دچار اين خسارتها نشويم.
آيت الله مصباح يزدي با بيان اينكه در آشوبهاي پس از انتخابات برخي آگاهانه و هدفمند و برخي ديگر از روي ناآگاهي و تحت تأثير احساسات شريك شدند افزود: هدف مادي و دنيايي براي برخي ريشه اين اختلافات بود.
وي تصريح كرد: كساني كه خدمات طولاني به انقلاب داشتند و در اين اختلافات سهيم شدند يك روزه مشي سياسي خود را عوض نكرده اند و نمي توانند اين گونه باشند بلكه اين افراد سوابق فكري منحرف داشته اند كه امروز ظهور و بروز پيدا كرده است.
رئيس موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) گفت: شايد تاكنون شرايط براي بروز اين افكار منحرف مهيا نبوده و امروز كه شرايط براي بروز پيدا كرده با سرعت ظهور پيدا كرده است.
آيت الله مصباح يزدي با بيان اينكه رئيس جمهور ما يك آهنگر زاده است افزود: در انقلاب اسلامي مقوله هزار فاميل معنا ندارد و برخلاف رژيم ستمشاهي درانقلاب اسلامي مناصب و مسئوليت ها بر اساس قابليت هاست اما برخي شايسته اين مسئوليت نيستند.
وي خطاب به دانشجويان بسيجي گفت: پذيرش مسائل نبايد مبتني بر عوامل خارجي يا شناخت آبكي باشد و بوده اند كساني كه سال ها در سپاه فعاليت كرده اند اما امروز مي گويند ما جمهوري ايراني مي خواهيم نه جمهوري اسلامي و هستند كساني كه در خانه مراجع تقليد بزرگ شده اند اما مدعي اسلام ماركسيستي بوده اند، اين نقص در شناخت است.

 



حداد عادل:آشوب هاي بعد از انتخابات فتنه سبز بود

رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه ريشه اقدامات و حركات پس از انتخابات ناشي از درك ناقص و غلط از حقيقت ولايت فقيه است تصريح كرد اتفاقات رخ داده پس از انتخابات از ابعاد طرح فتنه سبز است.
به گزارش ايسنا، غلامعلي حداد عادل نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي كه در مراسم آغاز سال تحصيلي دانشگاه دفاع ملي سخن مي گفت، با اشاره به اينكه دشمنان در طي 30سال گذشته توانسته اند به درك جايگاه ولايت فقيه در دفاع از انقلاب برسند و نظريه روشني در راه مقابله با انقلاب تدوين كرده اند، گفت: در همين انتخابات اخير آنچه كه مشاهده شد حكايت از اين مساله دارد كه وجه مشترك فعاليت هاي بسياري از آنهايي كه در داخل سردمدار اين حركت ها بودند، مشكلشان با ولايت فقيه است، البته در اين ميان طرف هاي خارجي نيز فهميده اند كه چه كار بايد كنند و سراغ كساني رفته اند كه با مساله ولايت فقيه مشكل دارند.
وي ادامه داد: باورم اين است كه ريشه تمام اين حركت ها به درك ناقص و غلط از حقيقت ولايت فقيه بازمي گردد و كساني كه به نقش محوري ولايت فقيه توجه كردند در اين انتخابات راه خود را گم نكردند.
حداد عادل با تاكيد بر اين كه اين طور نيست كه بگوييم يكي از نامزدهاي انتخابات از آسمان افتاده بود، خاطرنشان كرد: نكته مهم اين مساله است كه بايد رابطه اشخاص با ستون ولايت فقيه را سنجيد، بايد ترازوي ما براي توزين اشخاص و جريان ها اين باشد كه دركشان از اين مساله چيست. وي با طرح اين پرسش كه آيا منظور امام(ره) از بحث پشتيبان ولايت فقيه بودن، پشتيباني از يك شخص بود؟ اظهار كرد: امام(ره) به ولايت فقيه به عنوان روح جاري، ساري و حقيقت الهي نگاه مي كردند و تاكيد داشتند كه اين جريان را تاييد كنيد.
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس افزود: عده اي در جريان انتخابات براي سرپيچي از ولي فقيه، ادعاي تمسك به امام(ره) كردند و دم از امام(ره) زدند، ولي در درك اين حقيقت عملا مشكل داشتند. افرادي هم در روز قدس به دعوت و پشتيباني آنها در يك دستشان بطري آب و بر لبشان سيگار بود و فرياد مي زدند «نه غزه، نه لبنان، جانم فداي ايران» و اين در حالي است كه اين افراد نمي دانند رزمنده اي كه در غزه دفاع مي كند در واقع از همه جهان اسلام كه ايران نيز بخشي از آن است دفاع مي نمايد.
حداد عادل با بيان اين كه هم اكنون دو جبهه روشن در كشور وجود دارد، اضافه كرد: يكي از اين راهها ولايت فقيه را نشانه گرفته و ديگري راه مردم متديني است كه از اول انقلاب اين موضوع را درك كرده اند و علي رغم تمامي تلاطم ها در صحنه حضور دارند، اين همان مردمي بودند كه پس از يك هفته آشوب، در نمازجمعه 29خرداد به صورت باشكوه حضور پيدا كردند.
وي ادامه داد: درست است كه نيروي انتظامي و بسيج در اين زمينه تلاش هايي را صورت دادند، اما آن چيزي كه پشت دشمنان را شكست اجتماع عظيم مردم پشت سر مقام معظم رهبري در نماز جمعه 29خرداد بود. پس از اين كه اين نمازجمعه به صورت مستقيم از شبكه هاي خارجي پخش شد، همه متوجه شدند كه اين مردم هيچ فرقي نكرده اند و تمام ايران در صحنه است.
حداد عادل گفت: هم ضد انقلاب داخلي كه فكر مي كرد با چند شلوغي در خيابان ها مي تواند كاري انجام دهد و هم حاميان خارجي شان اين مساله را مشاهده كردند، هم در روز قدس و هم عيد فطر و هم در صحبت هاي مقام معظم رهبري در جمع خبرگان مردم اين مساله به ذهن مي رسد كه هيچ وقت در تاريخ ايران چنين فرصتي پيش نيامده كه يك عالم زاهد بي اعتنا به چرب و شيرين دنيا حاكم و دلسوز اين كشور باشد.
وي همچنين در حاشيه مراسم فوق در پاسخ به سؤال فارس مبني بر تشريح طرح فتنه سبز گفت: اين طرح همان اتفاقاتي است كه در دو سه ماه گذشته در كشور رخ داد و ابعاد آن همان مباحثي است كه رهبر معظم انقلاب درباره جنگ نرم فرمودند.
وي با اشاره به سخنان رهبري با خبرگان ملت مبني بر اين كه نبايد از دشمن اصلي غفلت كرد و نمي بايست پيشرفت ها و اميدهاي مردم را ناديده گرفت خاطرنشان كرد اينها همان ابعاد فتنه سبز است.

 



رئيس پدافند غيرعامل خبر داد تهيه برنامه گسترده براي دفاع از زيرساخت هاي رسانه اي

رئيس پدافند غيرعامل كشور ديروز پس از 3 ماه سكوت پرده از علت اصلي قطع پخش مناظره ها در روزهاي تبليغات انتخاباتي رياست جمهوري در برخي استان ها برداشت.
سرتيپ غلامرضا جلالي در جمع خبرنگاران كارهاي صورت گرفته در حوزه سايبري و فناوري اطلاعات در سازمان پدافند غيرعامل را مثبت ارزيابي كرد ولي در عين حال اذعان كرد كه به لحاظ زيرساختي فضاهاي مجازي حوزه هاي امنيت و دفاعي در اين زمينه ها در انحصار كامل غربي ها قرار گرفته است و هرچه قدر كشوري در فضاي مجازي قوي تر باشد اختيار دشمن خود را بيشتر در دست دارد.
وي در اين خصوص به قطع پخش مناظره نامزدها در روز اول پخش اين برنامه اشاره كرد و گفت: حمله سايبري كشورهاي غربي در پنج روز متوالي به صدا و سيما در زمان پخش مناظره هاي انتخاباتي نامزدها باعث شد كه در شب اول مناظره 13 استان موفق به مشاهده آن نشوند.
وي تاكيد كرد: اما با اقدامات صورت گرفته توسط سازمان پدافند غيرعامل و صدا و سيما پخش برنامه ها از طريق ماهواره متوقف و از طريق فيبر نوري و زميني ادامه يافت اما اين حمله سايبري به صدا و سيما مخالف پروتكل هاي جهاني است و ما در صدد هستيم تا بتوانيم اين موضوع را اثبات كرده و از كساني كه اين حمله را انجام دادند شكايت كنيم.
وي با تاكيد بر اين كه دفاع سايبري در حال پيشرفت و بومي شدن است ادامه داد: از چندين سال قبل با همكاري سازمان انرژي اتمي اقداماتي در نيروگاه هاي اتمي توسط اين سازمان انجام شده تا از حملات احتمالي عليه اين نيروگاه ها جلوگيري شود.
جلالي با برشماري اقدامات صورت گرفته سازمان پدافند غيرعامل ادامه داد: 4 دانشگاه مالك اشتر، امام حسين(ع)، فارابي و دفاع ملي در حال آموزش ارشد پدافند غيرعامل در مقاطع مختلف براي دانشجويان خود هستند و اميدواريم در برنامه پنج ساله پنجم حدود 8 رشته در كارشناسي ارشد دانشگاه ها افتتاح شود.
رئيس پدافند غيرعامل كشور ادامه داد: امروز رسانه ها هم عنصر فرهنگي هستند و هم عنصر نظامي و هر دشمني كه بخواهد به كشوري حمله كند اولين نقطه زيرساخت هاي رسانه اي آن كشور را مورد هدف قرار خواهد داد كه سازمان پدافند غيرعامل در حال برنامه ريزي عظيمي براي انجام دفاع از اين حوزه ها است.
وي ادامه داد: مدل جديد تهديدات نظامي پشتيبان ديگر تهديدها از جمله تهديدات نرم است كه ما براي اين موضوع طبقه بندي هاي مختلفي انجام داده ايم.
جلالي تاكيد كرد: آيين نامه اجرايي و اجرايي كردن اين آيين نامه ها در سازمان پدافند غيرعامل صورت گرفته است و اميدواريم در گام دوم آسيب ها و نقاط آسيب پذير دستگاه ها شناسايي و برطرف شود.

 



سردار احمد وحيدي: بازگشت به ارزش هاي دفاع مقدس راه اصلي اجراي فرامين رهبري است

وزير دفاع تأكيد كرد بازگشت به ارزش هاي دفاع مقدس راه اصلي اجراي فرامين رهبري است.
سردار احمد وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در مراسم معارفه سردار احمد وحيد دستجردي به عنوان جانشين وزير دفاع، ضمن گراميداشت هفته دفاع مقدس از حماسه بي بديل و مقاومت كم نظير مردم ايران در طول هشت سال دفاع مقدس بعنوان درخشان ترين مقطع تاريخ كشورمان ياد كرد و افزود: انقلاب فرهنگي واقعي در اين دوران شكل گرفت.
وحيدي وحدت و برادري، مقاومت و پايداري، ايثار و شهادت طلبي، صداقت و پاكي، خلوص و بي ادعايي، معنويت و توكل به ذات اقدس الهي، بصيرت و ولايت پذيري و تمسك به سيره نبوي و رفتار علوي را از مهمترين ارزشهاي ايام دفاع مقدس و اين انقلاب فرهنگي برشمرد و تصريح كرد: فضاي كنوني كشور بيش از هر زمان به اين ارزشهاي متعالي نيازمند است.
وي تأكيد كرد: احياي كامل اين ارزشهاي حيات بخش كه با خون شهيدان، فداكاري جانبازان، مقاومت آزادگان و صبوري خانواده هاي معظم آنان گره خورده است، پويايي، تحرك، نشاط و صلابت جامعه را تضمين خواهد كرد.
وزير دفاع رشد و بالندگي، جهش و پويايي، خودباوري و خودكفايي صنعت دفاعي را ناشي از تمسك به ارزشهاي دفاع مقدس دانست و گفت: امروز اگر ماهواره و ماهواره بر، موشك سجيل، هواپيماي آذرخش و صاعقه و انواع تجهيزات مدرن و پيشرفته توسط متخصصان افتخارآفرين وزارت دفاع با موفقيت به منصه ظهور مي رسد، ناشي از حاكميت تفكري است كه ريشه در ارزشهاي دفاع مقدس دارد.
وحيدي گفت: از مهمترين راههاي اجراي فرامين و تدابير فرماندهي معظم كل قوا، مبني بر خلق جديد، ايجاد شتاب وجهش با بهره گيري از راههاي ميان بر، تقويت بازدارندگي و افزايش غرور ملي، در بازگشت واقعي به ارزشهاي دفاع مقدس نهفته است.
وزير دفاع تصريح كرد: تلاش سربازان و فرماندهان سنگر صنعت دفاعي در وزارت دفاع معطوف به اين نگاه راهبردي و اثرگذار است.
وي با گراميداشت ياد و خاطره رشادتها، جانبازي ها، خلوص، پشتكار، مديريت و كارآمدي وزراي دفاع شهيد، شهيدان چمران، فكوري و نامجو و ديگر شهداي عرصه صنعت دفاعي گفت: دفاع مقدس بستري بود تا در آن ناب ترين خلاقيتها و استعدادهاي فرزندان اين مرز و بوم براي دفع تجاوز و نيل به استقلال و خودكفايي ظهور و بروز يابد و شهيدان اين دوران حماسي مظهر راستين اين جهاد و حركت مقدس بودند. وحيدي هفته دفاع مقدس را فرصت مغتنمي براي آشنايي نسل سوم انقلاب با ارزشهاي مقدس و مضامين ارزشمند دفاع مقدس دانست و تأكيد كرد: با بهره گيري حداكثري از ابزارهاي هنري و رسانه اي، مي بايست فرهنگ دفاع مقدس را در همه سطوح جامعه نهادينه كرد.
گفتني است در مراسم فوق، سردار احمد وحيدي وزير دفاع طي حكمي سردار وحيد دستجردي را به عنوان جانشين خود معرفي كرد.
سردار وحيد دستجردي سالها در سازمان هوا فضا فعاليت داشت و مدتي نيز در سپاه پاسداران به انجام وظيفه مشغول بود. او همچنين در ساخت مدرن ترين موشك ها و نيز دستيابي ايران به تكنولوژي موشك ماهواره نقش مهمي داشت.
بهترين وضعيت دفاعي را داريم
معاون هماهنگ كننده وزارت دفاع با تاكيد بر خودكفايي كامل صنايع دفاعي كشورمان تصريح كرد: دشمن هرگز خواب تجاوز و تعرض به كشور را نخواهد ديد.
امير سرتيپ نصرالله عزتي در گفت وگو با ايسنا درباره وضعيت دفاعي كشور افزود: هم اكنون انواع تجهيزات مورد نياز نيروهاي مسلح، جنگ افزارها، انواع توپ هاي مدرن و ناوچه هاي جنگي در داخل كشور توليد مي شوند.
وي ادامه داد: شرايط جنگ و تحريم هاي مختلف به تدريج موجب خودكفايي نيروهاي مسلح و صنايع دفاعي كشور شده است.
امير عزتي هم چنين با بيان اين كه در سال 59 و در ابتداي جنگ تحميلي شرايط نامناسب و غيرقابل مقايسه اي با الان داشتيم، گفت: به دليل از هم پاشيدگي يگان ها، دستگيري يا فرار تعدادي از فرماندهان، آمادگي لازم در نيروهاي نظامي براي دفاع از كشور وجود نداشت. اين مقام نظامي اضافه كرد: وضعيت آمادگي دفاعي كشور در بهترين شرايط است؛ چون در زمينه صنايع دفاعي به خودكفايي رسيده ايم و نيروهاي دفاعي كشور از تمام فنون روز جنگ برخوردار هستند.

 



روايت آيت الله كعبي از نطق هاي پيش از دستور اجلاس خبرگان

يك عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه از ميان 16سخنران اجلاسيه اخير خبرگان 12 سخنران نسبت به مواضع هاشمي رفسنجاني گلايه داشتند تصريح كرد: پاسخ هاي آقاي هاشمي اعضاي خبرگان را قانع نكرد.
آيت الله عباس كعبي نماينده مجلس خبرگان رهبري در گفتگو با فارس، با اشاره به برگزاري ششمين اجلاس مجلس خبرگان رهبري، گفت: نكته اي كه در اين اجلاس خيلي چشمگير و مورد توجه بود، هوشمندي اعضاي خبرگان در اظهار بيانات شان بود.
وي با بيان اينكه با بررسي 16نطق ايراد شده در مجلس خبرگان بصيرت و آزادي اعضاي اين مجلس آشكار مي شود، افزود: اعضاي خبرگان در بيانات خود نشان دادند كه شناخت كاملي نسبت به ابعاد فتنه هاي گوناگون پس از انتخابات رياست جمهوري دهم دارند.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم سرفصل هاي بيانات اعضاي خبرگان رهبري در ششمين اجلاسيه اين مجلس را برشمرد و افزود: از جمله اين سر فصل ها تبيين جايگاه ولايت فقيه از لحاظ نظري و عملي، دفاع از مواضع رهبري و تأكيد بر لزوم تبعيت از ايشان به عنوان فصل الخطاب، قانونگرايي و سلامت انتخابات، توجه به وحدت و پرهيز از تفرقه، دعوت به آرامش و پرهيز از التهاب و تنش آفريني، تبيين ابعاد مكر دشمنان اسلام و انقلاب و لزوم توجه به مسئله جنگ نرم و راهكارهاي مقابله با اين جنگ و شيوه توليد آن است.
آيت الله كعبي با بيان ديگر سرفصل هاي مطرح شده در نطق هاي پيش از دستور اعضاي خبرگان رهبري، گفت: انتقاد از سكوت و عقب نشيني برخي از خواص در برابر فتنه گران، گلايه مودبانه از مواضع رئيس خبرگان به ويژه در زمينه انتشار نامه سرگشاده و سكوت بعد از خطبه 29 خرداد مقام معظم رهبري و سپس مواضع ايشان در نمازجمعه مورد نقد سخنرانان هر دو روز اجلاس خبرگان بود و از ميان 16سخنران، 12سخنران نسبت به مواضع ايشان گلايه داشتند.
ناطقين اجلاس خبرگان از نحوه اطلاع رساني راضي نبودند
اين استاد حوزه علميه قم با انتقاد از روند اطلاع رساني هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري، گفت: هيئت رئيسه طبق آئين نامه موظف است، شأن مجلس و نمايندگان خبرگان را رعايت كند و در اطلاع رساني رعايت بي طرفي و عدالت را بنمايد ولي شاهديم كه در آن اجلاس در انعكاس نطق هاي پيش از دستور نمايندگان خبرگان رهبري رعايت بي طرفي نشد.
عضو مجلس خبرگان رهبري با تاكيد بر اينكه آن بخش از نطق هاي اعضاي خبرگان كه در تبيين جنگ نرم، كودتاي مخملي و گلايه از سخنان رئيس مجلس خبرگان رهبري بود آن طور كه بايد و شايد منعكس نشد، افزود: اكثر سخنرانان نسبت به اين نوع اطلاع رساني هيئت رئيسه انتقاد داشتند و در گزارشي كه خدمت مقام معظم رهبري اعلام شد، اين موضوع نيز انعكاس يافت.
ضيافت شام هاشمي
آيت الله كعبي با اشاره به ضيافت شام رئيس مجلس خبرگان در اولين روز از ششمين اجلاسيه مجلس خبرگان رهبري، گفت: در اين ضيافت آيت الله هاشمي رفسنجاني 45 دقيقه سعي كردند به گلايه هاي اعضاي خبرگان پاسخ دهند ولي در روز دوم اجلاس شاهد بوديم كه اعضاي خبرگان در نطق هاي خود اظهار داشتند كه از پاسخ هاي رئيس مجلس خبرگان قانع نشدند.
وي در ادامه اضافه كرد: بخشي از اظهارات و ادعاهاي آيت الله هاشمي رفسنجاني بايد توسط بزرگان قم با دقت بررسي شود زيرا مي توان با مرتفع ساختن اشكالات به سمت تفاهم پيش رفت و ذهنيت ها را تغيير داد.
نطق دستغيب
خلاف قانون اساسي بود
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم در بخش ديگري از سخنان خود به نطق پيش از دستور آيت الله سيدعلي محمد دستغيب نماينده مردم شيراز در مجلس خبرگان رهبري اشاره كرد و گفت: نطق ايشان در مجلس خبرگان هتاكانه، ساختارشكنانه و عاري از منطق و استدلال بود كه با عكس العمل شديد اعضاي خبرگان مواجه شد و اعضا به رئيس مجلس تذكر دادند كه جلوي نطق وي گرفته شود.
اين استاد حوزه علميه با تاكيد بر اينكه وجود اختلاف سليقه و ديدگاه در بين نخبگان امري طبيعي است، افزود: مشكلي كه در اين جهت پيش آمد از باب اختلاف سليقه نبود، زيرا ايشان در نطق شان با هتاكي و سخنان ساختارشكنانه در جهت خلاف قانون اساسي و سوگند خود در مجلس خبرگان حركت كردند كه اين موضوع باعث سلب صلاحيت مي شود.
اخطار جدي كميسيون تحقيق به نماينده شيراز
آيت الله كعبي با بيان اينكه از ايراد نطق ساختارشكنانه آيت الله دستغيب براساس تبصره ماده 83 آئين نامه داخلي طرحي توسط هيئت رئيسه به كميسيون تحقيق ارائه داده شد، افزود: اكثريت قاطع كميسيون تحقيق براساس مستندات، مدارك و اظهارات ايشان پيشنهاد سلب صلاحيت از اين نماينده را تائيد كردند و به عنوان يك فرصت و اخطار جدي به اين هتاكي ها گفته شد كه اگر اين قضيه توسط ايشان ادامه پيدا كند و نسبت به تغيير رفتار خود اقدام نكنند، طرح سلب صلاحيت ايشان در جلسه خبرگان مطرح مي شود.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: بنابراين اعضاي كميسيون تحقيق مجلس خبرگان رهبري در مورد نماينده شيراز در اين مجلس اخطار جدي داده است و البته نسبت به عزل ايشان اقدامي صورت نگرفته و از ابتدا نيز بنا بر چنين اقدامي نبوده است.
عضو حقوقدان شوراي نگهبان با اشاره به ديدار اعضاي مجلس خبرگان با مقام معظم رهبري، تصريح كرد: آيت الله شاهرودي نائب رئيس مجلس خبرگان گزارشي از اخطار كميسيون تحقيق به آيت الله دستغيب ارائه دادند و رهبري از موضع رافت و رحمت و با سعه صدر با اين قضيه برخورد كردند و البته تكليفي هم در اين راستا به مجلس خبرگان نكردند.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با تاكيد بر اينكه قسمتي از فراز اول نطق قبل از دستور اينجانب در نقد هتاكي هاي نماينده شيراز در مجلس خبرگان بوده است كه توسط هيئت رئيسه اطلاع رساني نشده است، افزود: بنده خواهان عزل اين نماينده براساس تبصره ماده 83 شدم، كه با تحسين و تائيد اكثريت خبرگان روبرو شد و به دنبال نطقم، طرح سلب صلاحيت ايشان را تهيه و كمتر از نيم ساعت امضاها را در اين رابطه جمع آوري كردم.
وي تاكيد كرد: از سعه صدر نظام نبايد سوءاستفاده شود و همانطور كه مقام معظم رهبري فرمودند اختلاف سليقه و ديدگاه و تنوع برداشت ها در چارچوب اسلام، نظام، خط امام و ولايت فقيه قابل تحمل و پذيرش است اما اختلاف در مباني پذيرفته نيست.

 



تحليلگران نفتي آمريكا: تحريم فروش بنزين به ايران شكست خورده و بعيد است

تحليلگران و كارشناسان نفتي بنام آمريكايي تحريم ها عليه ايران را شكست خورده و حتي تحريم فروش بنزين به كشورمان را بعيد دانستند.
به گزارش فارس يك نشريه آمريكايي با اشاره به جزئيات پنج اقدام موثر ايران براي مقابله با سياست تحريم بنزين نوشت: توسعه ظرفيت پالايشگاهي، گازسوز كردن خودروها، استفاده از سوخت الكلي، سهميه بندي بنزين و توسعه حمل و نقل عمومي از جمله اقداماتي است كه ايران با اجرايي كردن آن ها تحريم بنزين ايران توسط آمريكا را شكست خورده اعلام كرده است.
نشريه مانثلي ريويو طي تحليلي به بررسي راهكارهاي ايران براي مقابله با تحريم بنزين پرداخته است.
براساس اين گزارش شركت هاي چيني در ماه جاري و در اقدامي كه شكستي براي سياست تحريم آمريكا عليه ايران محسوب مي شود صادرات بنزين به ايران را آغاز كردند.به علاوه ايران در زمينه كاهش وابستگي خود به بنزين وارداتي پيشرفت هايي داشته است.
براساس اين گزارش رئيس جمهور ايران اقدامات گسترده اي براي كاهش آسيب پذيري ايران در برابر تحريم بنزين انجام داده است به طوري كه زيرساخت هاي پالايشي ايران را تا حد زيادي توسعه داده است و از 9 پالايشگاه ايران 7 پالايشگاه تحت عمليات توسعه ظرفيت قرار گرفته اند. به علاوه 7 پالايشگاه نيز يا در مرحله طراحي هستند و يا وارد مرحله ساخت شده اند.
به گزارش نشريه آمريكايي «مانثلي ريويو» با اجراي اين پروژه طي سه تا پنج سال آينده ظرفيت پالايش نفت ايران دو برابر خواهد شد. تاكنون اقداماتي از اين دست در كنار اجراي طرح سهميه بندي بنزين نياز ايران به واردات را تا حد زيادي كاهش داده است. به طوري كه تا پاييز امسال نياز ايران به واردات بنزين به زير 25 درصد مي رسد و تا سال آينده اين رقم به 15 درصد كاهش مي يابد.
به نوشته اين نشريه پيش بيني مي شود كه ايران تا سال 2012در توليد بنزين به خودكفايي برسد و به دنبال آن به صادركننده اين محصول تبديل شود. جالب اين كه ايران در توسعه ظرفيت پالايشگاهي خود از كمك شركت هاي فرانسوي، انگليسي، آلماني، سوئيسي، كره اي، رومانيايي، ايتاليايي، دانماركي، ژاپني، چيني و حتي آمريكايي بهره برده است.
بنابراين گزارش حتي اگر دولت آمريكا بخواهد بر شركت هاي خارجي فشار آورد تا از توسعه ظرفيت پالايشگاهي ايران خودداري كنند بايد گفت نمي تواند تاثير چنداني داشته باشد. بسياري از شركت ها قراردادهاي خود را با ايران نهايي كرده و برخي ديگر نيز در مرحله ساخت هستند. علاوه بر آن ايراني ها خودشان مي توانند پالايشگاه بسازند.
براساس اين گزارش چين نيز به طور فزاينده اي در حال توسعه روابط خود با ايران است و علاقه اي براي تحريم ايران نشان نداده است.
به نوشته اين نشريه استفاده از سوخت هاي جايگزين استراتژي ديگر ايران براي مقابله با تحريم بنزين است به نحوي كه سه سال پيش احمدي نژاد طرح گازسوز كردن خودروها را به اجرا درآورد و در راستاي اين سياست شركت هاي خودروسازي را موظف كرد خودروهاي گازسوز يا دوگانه سوز توليد كنند. سوخت گازطبيعي در ايران ارزان تر از بنزين يارانه اي است و اين مسئله توسعه خودروهاي گازسوز را آسان تر كرده است. از زمان اجراي اين طرح گازطبيعي از سهم 10درصدي در مصرف سوخت در بخش حمل و نقل برخوردار شده است.
مانثلي ريويو تاكيد كرده است تنوع منابع انرژي در ايران نقطه قوتي براي اين كشور است و علاوه بر نفت و گاز فراوان اين كشور يكي از بزرگترين توليدكنندگان متانول است. ايران 4 كارخانه بزرگ متانول دارد و در حال ساخت دو كارخانه بزرگ ديگر است كه طي آن ظرفيت توليد ايران 60 درصد افزايش مي يابد. با بهره برداري از اين دو كارخانه كه با همكاري شركت هاي دانماركي ساخته مي شوند ايران مي تواند از سوخت الكلي در خودروها استفاده كند و بدون ساخت تجهيزات جديد در خودروها مصرف بنزين را 5 درصد كاهش دهد.
تشويق مردم به استفاده از وسائل نقليه عمومي از ديگر راهكارهاي ايران براي كاهش وابستگي به بنزين است.
مانثلي ريويو در پايان تاكيد مي كند: همه اين اقدامات و راهكارها نشان مي دهد شانس اين كه سياست تحريمي آمريكا از نظر اقتصادي براي ايران دردآور باشد و باعث تغيير رفتار ايران شود بسيار اندك است.
تحريم صادرات بنزين به ايران فعلاً ممكن نيست
كارشناس ارشد بين المللي انرژي تاكيد كرد، با توجه به شرايط كنوني سياسي و اقتصادي جهان، اجراي طرح تحريم بنزين عليه ايران بعيد خواهد بود.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از بلومبرگ، ويكتورشام، كارشناس ارشد موسسه تحقيقاتي پاروين گرتز تصريح كرد: من مطمئن نيستم طرح تحريم بنزين عليه ايران به واقع اجرا شود. فرانسه در حال حاضر با اجراي طرح تحريم بنزين ضد ايران مخالف است و چين نيز به ايران بنزين صادر مي كند. هنوز راه براي فروش بنزين به ايران هموار است. ديك دوربين، نفر دوم سناي آمريكا هم گفت: كنگره آمريكا تا زمان مشخص شدن نتايج مذاكرات بين جمهوري اسلامي ايران و گروه 1+5 درباره برنامه هسته اي ايران، طرح تحريم بنزين ايران را متوقف مي كند.

 



يادواره شهداي محله افسريه

پنجمين يادواره شهداي محله افسريه و 43 شهيد بسيج مسجد حضرت صاحب الزمان(عج) واقع در خيابان 27 افسريه همراه با نماز مغرب و عشاء امروز در اين مسجد برگزار مي شود.
در اين يادواره شهدا كه به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار مي شود مجتبي شاكري جانباز و رزمنده دفاع مقدس، خانواده هاي شهدا و نمازگزاران حضور خواهندداشت. همچنين در اين مراسم حاج منصور نورايي به مداحي و نوحه سرايي خواهد پرداخت.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14