(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 5 مهر 1388- شماره 19472
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
مقاله ها بی متن
رئيس دفتر مقام معظم رهبري خبر داد كارخانه جديد غني سازي هسته اي به زودي عملياتي مي شود
كنفرانس مطبوعاتي رئيس جمهور با خبرنگاران در نيويورك
احمدي نژاد : تاسيسات جديد هسته اي ايران جنبه مخفيانه ندارد
انتشار شماره جديد كيهان فرهنگي
وزير دفاع آمريكا: تنها فايده اقدام نظامي عليه ايران اتلاف وقت است
بدون محدوديت و سقف دولت برنج شاليكاران را نقدي خريداري مي كند
با حضور وزير كشور بهره برداري از بزرگراه آيت الله حسيني الهاشمي در شيراز آغاز شد
ايران در زمينه توليد مين ياب به خودكفايي رسيد
نماينده مجلس خبرگان رهبري: دشمنان امروز ستون انقلاب را هدف قرار داده اند
رئيس سازمان شيلات ايران: 30 ميليون دلار در واردات آبزيان صرفه جويي مي شود
اخبار ادبي و هنري
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: دولت دهم سرمايه گذاري براي تقويت پايه هاي فرهنگي كشور را اصل مي داند



 



رئيس دفتر مقام معظم رهبري خبر داد كارخانه جديد غني سازي هسته اي به زودي عملياتي مي شود

رئيس دفتر مقام معظم رهبري از عملياتي شدن كارخانه جديد غني سازي هسته اي در آينده نزديك خبر داد.
به گزارش خبرگزاري ها حجت الاسلام محمدي گلپايگاني رئيس دفتر مقام معظم رهبري صبح ديروز در مراسم تجليل از خلبانان حاضر در عمليات 140 فروندي كمان 99 كه در اول مهر 59 انجام شد، با اشاره به حوادث اخير پس از انتخابات رياست جمهوري تأكيدكرد: اگر هوشمندي و ذكاوت رهبر معظم انقلاب نبود معلوم نيست چه بر سر ملت مي آمد چرا كه دشمن كمر خود را براي نابودي نظام اسلامي بسته بود اما خدا آنها را رسوا كرد.
محمدي گلپايگاني با اشاره به تلاش رسانه هاي بيگانه در جريان حوادث اخير با بي آبرو خواندن اين رسانه ها خصوصاً BBC خاطرنشان كرد: پرونده اين رسانه و صاحب آن يعني انگليس در دو قرن اخير نسبت به كشور ما بسيار ننگين است و جالب است كه اكنون راديو و تلويزيون بي بي سي خيرخواه ما شده است.
وي با بيان اينكه BBC در جريان انتخابات، 8 ميليون پوند به كاركنان خود اضافه كار داده است، گفت: اين شبكه رسانه اي با در اختيار داشتن دو ماهواره جديد و كاركرد 24 ساعته تلاش كرد تا در اين جريانات تأثيرگذار باشد و متأسفانه برخي افراد جاهل و نادان نيز بدون اينكه متوجه دشمني آنها شوند، فريب شان را خوردند و همانطور كه رهبر معظم انقلاب فرمودند برخي خواص در اين امتحان مردود شدند.
رئيس دفتر مقام معظم رهبري ادامه داد: در اين حوادث نه تنها ما دچار عقب افتادگي نشديم بلكه امروز در اوج قدرت هستيم كه نشانه آن همين احداث كارخانه جديد غني سازي هسته اي است كه روز گذشته اعلام شد. محمدي گلپايگاني تصريح كرد: اين كارخانه جديد انشاءالله و به اميد خدا به زودي عملياتي شده و چشم دشمنان را كور مي كند.
وي همچنين با اشاره به پرواز جنگنده هاي ارتش در رژه 31 شهريور تصريح كرد: اين امر نشاندهنده اقتدار نيروي هوايي و پيشرفت در كار آنها است كه انشاءالله به زودي در جهان حرف اول را در اين زمينه خواهيم زد.
رئيس دفتر مقام معظم رهبري در ادامه با اشاره به سفرش به مسكو با بيان اينكه آنگونه كه شايسته است به خاطرات 8 سال دفاع مقدس در قالب كتاب ها، سخنراني ها، فيلم ها و تئاترها نپرداخته ايم. به سفر خود به مسكو اشاره كرد و اظهار داشت: در موزه جنگ اين شهر انصافاً به صورت بسيار زيبايي به تاريخ نبرد روس ها و آلمان ها پرداخته اند اما متأسفانه در كشور خودمان مي بينيم كه آنچنان كه شايسته است به تاريخ دفاع مقدس نپرداخته ايم.
محمدي گلپايگاني با اشاره به اينكه درج اين خاطرات و عملكرد نيروهاي مسلح بايد مدنظر مسئولين امر قرار داشته باشد، افزود: قرآن كريم نيز تأكيد زيادي بر بزرگداشت ها كرده و همين همايش تجليل از اسطوره ها در راستاي تحقق اين امر صورت مي گيرد.

 



كنفرانس مطبوعاتي رئيس جمهور با خبرنگاران در نيويورك
احمدي نژاد : تاسيسات جديد هسته اي ايران جنبه مخفيانه ندارد

دكتر محمود احمدي نژاد در واكنش به جنجال دو، سه كشور غربي درباره تاسيسات جديد هسته اي كشورمان تاكيد كرد كه تاسيسات جديد غني سازي را 12ماه زودتر از موعد مقرر اعلام كرده ايم.
رئيس جمهور كشورمان جمعه گذشته در نشستي با خبرنگاران رسانه هاي بين المللي در پاسخ به سؤالي درباره موضع گيري روساي جمهور آمريكا، انگليس و فرانسه نسبت به تاسيسات جديد هسته اي ايران گفت: اين دولت ها اشتباه بزرگي مرتكب شدند. وقتي گزارش آژانس در اين باره منتشر شود حتما پشيمان خواهند شد.
احمدي نژاد تصريح كرد: اين تاسيسات مجموعه اي بسيار عادي است و در ابتداي كار هم هست. نه جنبه مخفي دارد و نه پيچيده. اگر مخفي بود چرا يكسال زودتر اطلاع داديم.
رئيس جمهور با بيان اينكه در خبرها ديدم كه اوباما به همراه ساركوزي و براون درباره ايران صحبت كرده اند، افزود: چند نكته لازم است اشاره كنم. اول اينكه فعاليت هاي ايران در موضوع استفاده صلح آميز از فناوري هسته اي كاملا در چارچوب مقررات آژانس بين المللي انرژي اتمي و زيرنظر اين آژانس جريان دارد.
وي با بيان اينكه «متوجه نشديم بالاخره بايد فعاليت هاي خود را به آژانس اعلام كنيم و يا نكنيم»، تصريح كرد: طبق مقررات آژانس هر مجموعه غني سازي 6 ماه قبل از تزريق گاز بايد به اطلاع آژانس رسانده شود. ما هنوز يكسال تا آن 6 ماه فاصله داريم و به جاي 6 ماه 18ماه زودتر خبر داده ايم، بالاخره اين خوب است يا بد، كسي كه اين كار را مي كند بايد تشويق شود و يا اينكه عده اي جمع شوند و فرياد بزنند.
رئيس جمهوري خاطرنشان كرد: اما نكته دوم، باور من اين است برخي خيال مي كردند در سازمان ملل و نيويورك مي توانند فضايي را عليه ملت ايران ايجاد كنند اما نتوانستند و با اين موضوع تصور كردند چيزي گيرشان آمده و مي توانند سروصدايي راه بيندازند و بعد شروع به فرماندهي كنند و بگويند بايد اين كار را بكنند و يا نكنند.
احمدي نژاد گفت: ما مي گوييم به شما چه ارتباط دارد، شما هم عضوي از آژانس هستيد مثل بقيه اعضا.
رئيس جمهوري افزود: اين صحبت هاي اوباما با صحبت هاي او در مجمع عمومي در تضاد است. او گفته بود بي جهت نبايد يكديگر را متهم كنيم.
وي با تاكيد بر اينكه «نبايد در كار آژانس دخالت كنند»، اظهار داشت: آنها بايد اجازه دهند آژانس گزارش هايي را تهيه و در اختيار سازمان هاي ذيربط قرار دهد.
رئيس جمهوري در جواب سؤال خبرنگار صداوسيما درباره خاطرات تلخ گفت وگو با سه كشور اروپايي و نگاه به نشست 1+5 گفت: اين ذهنيت تلخ هست اما ما اهل گفت وگو هستيم و اميدواريم تغيير رويه اي به سوي همكاري ها داده شود.
احمدي نژاد تصريح كرد: بسته پيشنهادي ما بسيار شفاف است و در آن بسته گفته شده كه برنامه هسته اي به آژانس مرتبط است و ما به دنبال يك همكاري جمعي در جهت حل مسائل جهاني هستيم.
رئيس جمهوري با بيان اينكه «ما براي توليد راكتور تهران به سوخت با غناي 20درصد نياز داريم و اعلام كرده ايم، آماده ايم بخريم»، خاطرنشان كرد: كارشناسان هسته اي ما با كارشناسان آنها مي توانند در اين عرصه گفت وگو كنند.
وي تاكيد كرد: دستورات خوبي روي ميز است و اگر اراده بر همكاري باشد فرصت خوبي در اختيار همگان است.
چرا و به چه جرمي؟
رئيس جمهوري در پاسخ به سؤال خبرنگار الجزيره كه پرسيد چرا شما دائما صحبت هايتان را درباره صهيونيسم تكرار مي كنيد، خاطرنشان كرد: اينكه برخي از تكرار اين مسئله ناراحت مي شوند، خوب ناراحت بشوند، رفتارشان را درست كنند، مردم غزه را نكشند و ديگران را تهديد نكنند. متاسفم اينهايي كه مدعي هستند دنبال امنيت جهاني هستند، سكوت مطلق مي كنند و اين برخورد دوگانه است.
وي افزود: ما مخالف كشتار، اشغالگري، تحريم غذايي و دارويي مردم غزه هستيم كه در خانه خودشان تحت محاصره هستند و آب ندارند و كودكانشان كشته مي شوند، سؤال اين است چرا و به چه جرمي؟ از سوي ديگر خبرنگاران در اين باره سؤال مي كنند و ما هم جواب مي دهيم.
خبرنگار ديگري پرسيد، رژيم صهيونيستي هميشه شما را تهديد مي كند؛ چقدر اينها را جدي مي گيريد؟
رئيس جمهوري جواب داد: رژيم صهيونيستي كوچك تر از آن است كه بخواهد تعرضي به ايران بكند، خيلي كوچكتر از آن است و بنابر اين ما نگراني نداريم و كشوري با 7 هزار سال سابقه تمدن و 3 هزار سال تاريخ مكتوب، نگراني ندارد و قادر است از خود دفاع كند.
روابط ايران و آمريكا
احمدي نژاد در جواب سوالي درباره روابط ايران و آمريكا گفت: روابط دوستانه به نفع همه است و بين ايران و آمريكا هم همينطور است و بايد زمينه هايي فراهم شود.
رئيس جمهوري در خصوص حق وتو پنج عضو دائم شوراي امنيت هم گفت كه حق وتو امتيازي كاملا تبعيض آلود است و ريشه ناامني ها در جهان در همين حق وتو است. در همين 60 سال گذشته هر جنگي كه اتفاق افتاده يكي از اين 5 عضو در آن دخالت داشته اند.
وي افزود: اينها خودشان درگير مي شوند، دادستان هم هستند و قاضي هم هستند. اين بايد عوض شود بايد تصميم گيري با مجمع عمومي باشد كه نمايندگان همه ملت ها در آن هستند.
مصاحبه احمدي نژاد
با هفته نامه تايم
احمدي نژاد همچنين در نشستي با شوراي دبيران و مسئولان ارشد هفته نامه تايم در پاسخ به اينكه چرا افرادي مثل هاشمي و موسوي در مقابل شما هستند؟ گفت: در ايران آزادي و رقابت آزاد وجود دارد. آيا اشكالي دارد كه موسوي و هاشمي رقيب و مخالف من باشند. در كشور ما اين مسايل مشكلي تلقي نمي شود و نهايتا انتخابات هست و مردم تصميم مي گيرند و انتخاب مي كنند.
دكتر احمدي نژاد با اشاره به موضوع تحريكات دولت هاي غربي اظهار داشت: برخي از اين دولت ها سعي نمودند آشوب ها را مثبت نشان دهند. به طور مشخص مسئولان دولت انگليس اين كار را كردند.
به چالش كشاندن صهيونيست ها
از سوي ديگر؛ رسانه هاي صهيونيستي اعلام كردند كه رئيس جمهور ايران موفق شد تا نخست وزير رژيم صهيونيستي را به استدلال درباره صحت هولوكاست وادار كند و همين موضوع باعث تشكيك در واقعيت داشتن هولوكاست شد.
رسانه هاي صهيونيستي با اشاره به استدلال «بنيامين نتانياهو» نخست وزيررژيم صهيونيستي درباره هولوكاست اين اقدام وي را افتادن در دام «محمود احمدي نژاد» رئيس جمهور كشورمان خوانده و تصريح كردند كه احمدي نژاد موفق شد تا درباره واقعه هولوكاست ترديد ايجاد كند.
نتانياهو براي تاكيد بر صحت افسانه هولوكاست سعي كرد تا در سازمان ملل با ارائه سندي از اين افسانه دفاع كند، اما اين اقدام با استقبال منفي رسانه هاي صهيونيستي مواجه شد.
به گزارش فارس، اين رسانه ها اعلام كردند كه با اين اقدام نتانياهو هولوكاست از يك واقعيت مسلم تاريخي به يك واقعه نياز به اثبات تبديل شد و ممكن است در مراحل آينده مانند يك تئوري تاريخي در مقابل نظرات مخالف خود قرار گيرد.
ديدار با مقامات مختلف خارجي
رئيس جمهور در طول سفرش در نيويورك در حاشيه اجلاس سازمان ملل با مقامات مختلف خارجي ديدار و گفت وگو كرد.
احمدي نژاد در ديدار با «بان كي مون» دبيركل سازمان ملل با اشاره به فوريت هاي مهم سازمان ملل و شرايط فعلي جهان از جمله توجه به حقوق مردم مظلوم فلسطين، بر ضرورت ايجاد تغيير در نگاه به حل مشكلات جهان تاكيد كرد.
رئيس جمهور كشورمان در ديدار جلال طالباني رئيس جمهور عراق نيز گسترش روابط تهران و بغداد را به نفع دو كشور و منطقه دانست.
احمدي نژاد در ديدار با آصف علي زردداري رئيس جمهور پاكستان هم همكاري هاي كشورهاي منطقه را در زمينه هاي مختلف از جمله اقتصادي، انرژي و حمل ونقل ضروري برشمرد و ابراز اميدواري كرد: هرچه زودتر اجلاس سه جانبه ايران و پاكستان و هند برگزار شود.
رئيس جمهور كشورمان همچنين در ديدار با «رانتاسيري و يكرماناياكه» نخست وزير سريلانكا ضمن ابراز خوشحالي در خصوص برعهده گرفتن رياست گروه 15 توسط كشور سريلانكا اظهار اميدواري كرد: جلسه سران گروه 15 به زودي در تهران برگزار شود.

 



انتشار شماره جديد كيهان فرهنگي

ماهنامه كيهان فرهنگي ويژه مرداد و شهريور با مصاحبه با دكتر عزت الله سام آرام، متخصص مددكاري اجتماعي انتشار يافت.
دكتر سام آرام با اشاره به ويژگي هاي يك مددكار اجتماعي مي گويد: يك مددكار اجتماعي بايد به علوم جامعه شناسي، مردم شناسي، روان شناسي و ساير علوم مرتبط آشنا باشد.
وي از عدم بومي سازي دانش مددكاري انتقاد مي كند و مي گويد: ما در كل علوم انساني، بويژه علوم اجتماعي كشورمان بحران داريم. بحران دانش مددكاري در ايران به سبب عدم بومي سازي نظريه هاي موجود است.
مديرمسوول در طليعه اين شماره با استناد به روايات درباره رسيدگي به مددجويان آورده است: احاديث بسياري در كتاب هاي روايتي موثق نشان مي دهد كه رسيدگي به مددجويان، فردي يا اجتماعي، يك سنت در ميان اهل بيت بوده است، معلي افزوده است: متاسفانه بعضي از متخصصان مستقفرنگ اين گونه از كمك هاي مردمي را با تعبيراتي ناروا «مددكاري بي برنامه» يا از روي احساس فردي براي تسكين موقت، كاري از سر صدقه و بلاگردان تلقي كرده اند.
وي در پاسخ به گروه فوق با اشاره به حديث شريف «كسي كه نداي مددجوي مسلماني را بشنود و مدد نرساند مسلمان نيست»، آورده است: هر كاري اگر با فرهنگ سازي عمومي شود ديگر نمي توان آن را امري انفرادي تلقي كرد و افزوده است: موفقيت چنين كاري از برنامه هاي دولتي نيز پيشي مي گيرد. مدير مسوول نشريه، در پايان تاكيد كرده است: خوشبختانه مددكاري اجتماعي آن چنان در عمل با متن جامعه درگير مي شود، كه ارزش پذيري بومي در آن ناگزير است و تاثيرات ضدارزش غربي در بسياري از موارد به طور طبيعي از آن زدوده مي شود. معلي چشم اميد براي نظريه پردازي در دانش مددكاري براساس ارزش هاي اسلامي پيش گفته را به متخصصان متعهد در اين رشته دانسته است.
همچنين در اين شماره مي خوانيم: «كتاب شناسي دكتر عزت الله سام آرام» به قلم شهلا پروين زاد، «مراسم حلال بي» نوشته دكتر سام آرام، «ماهيت، خاستگاه و كاركرد شعر و شاعري» از عبدالعلي دست غيب، «فضايل امام علي(ع) در مثنوي و معنوي» نوشته علي صالحي، «تاثير قرآن و حديث در حديقه سنايي» حسين خسروي، «آوارگي در شعر فلسطين»، ترجمه پوران حجت انصاري و عليرضا نادري و

 



وزير دفاع آمريكا: تنها فايده اقدام نظامي عليه ايران اتلاف وقت است

وزير دفاع آمريكا با تأكيد بر استفاده از ديپلماسي در قبال ايران اعلام كرد كه هرگونه اقدام نظامي احتمالي آمريكا عليه ايران فقط اتلاف وقت است.
«رابرت گيتس» وزير دفاع آمريكا در گفت وگو با شبكه خبري «سي ان ان» گفت: هرگونه اقدام نظامي احتمالي عليه ايران فقط زمان را تلف كرده و فقط برنامه هسته اي تهران را به مدت يك تا سه سال به تعويق مي اندازد.
وي افزود: واقعيت اين است كه هيچ اقدام نظامي وجود ندارد كه بيشتر از اتلاف وقت كار بيشتري انجام دهد.
وزير دفاع آمريكا درباره تأثير گزينه احتمالي نظامي عليه تأسيسات هسته اي ايران گفت: تخمين ها (درباره ميزان تأخير در برنامه هسته اي ايران) حدود يك تا سه سال است.
وي همچنين اضافه كرد: همزمان با اينكه گزينه ها از روي ميز كنار گذاشته نمي شوند، من هنوز معتقدم كه جا براي ديپلماسي باقي است.
گيتس مدعي شد: فرصت براي تحريم هاي بيشتر وجود دارد و من فكر مي كنم كه ما زمان براي كارآمد كردن آن داريم.
«جان بولتون» نماينده سابق آمريكا در سازمان ملل متحد نيز در مصاحبه با شبكه تلويزيوني فاكس نيوز در خصوص حمله احتمالي اسرائيل گفت: اينكه ايران يك مركز غني سازي اورانيوم در قم داشته باشد و بخواهد در آن غني سازي انجام بدهد گوياي آن است كه احتمال دارد ايران مراكز هسته اي ديگري داشته باشد كه ما از آن بي اطلاع هستيم اين وضع سبب مي شود جدي ترين سؤال براي اسرائيل مطرح شود و آن اينكه حتي اگر اسرائيل بتواند به تأسيسات هسته اي نطنز حمله و آن را كاملاً نابود كند باز هم احتمال دارد اسرائيل نتواند كاملاً مانع حركت ايران در مسير دستيابي به جنگ افزارهاي هسته اي شود اين وضع نشان دهنده آن است كه گزينه نظامي نيز احتمالاً نمي تواند به هدف خودش برسد.
«فرانكو فراتيني» وزير امور خارجه ايتاليا نيز در جريان كنفرانس خبري در نيويورك در پاسخ به اين سؤال كه در صورت حمله اسرائيل به ايران رفتار ايتاليا و جامعه جهاني چگونه خواهد بود؟ گفت: جامعه بين المللي از حمله احتمالي اسرائيل عليه ايران حمايت نخواهد كرد چرا كه حمله نظامي عليه ايران براي جهان فاجعه بار خواهد بود.

 



بدون محدوديت و سقف دولت برنج شاليكاران را نقدي خريداري مي كند

ساري - خبرنگار كيهان:
براي اولين بار امسال بهاي برنج خريداري شده از شاليكاران نقدي پرداخت مي شود.
مديرعامل شركت غله و خدمات بازرگاني منطقه 2 كشور با اعلام اين خبر افزود: در راستاي سياست حمايتي دولت از شاليكاران مراكز خريد مستقيم برنج در مازندران راه اندازي شده است.
محمدرضا حيدري گفت: با هدف تسريع در عمليات خريد تضميني برنج شاليكوبي داران نيز به عنوان مباشر خريد انتخاب شده اند.وي افزود: در عمليات خريد برنج شاليكاران هيچگونه محدوديتي از نظر سقف وجود ندارد.حيدري گفت: تا زمانيكه شاليكاران برنجي براي تحويل به دولت داشته باشند، مراكز خريد به كار خود ادامه مي دهند. به گفته اين مقام مسئول امسال برنج ارقام
پر محصول بصورت تضميني و ارقام محلي بصورت توافقي خريداري مي شود.

 



با حضور وزير كشور بهره برداري از بزرگراه آيت الله حسيني الهاشمي در شيراز آغاز شد

شيراز - خبرنگار كيهان:
اقداماتي كه در دولت نهم انجام شد در سطحي بالاتر و بصورت جدي در دولت دهم پي گيري و دنبال مي شود و اين اساس كار دولت جديد است.
وزير كشور در مراسم بهره برداري از بزرگراه آيت الله «حسيني الهاشمي» در شيراز با بيان اين مطلب گفت: در دولت دهم مشاركت مردم در اجراي برنامه هاي دولت بيشتر خواهد شد.
مصطفي محمدنجار اظهار داشت: در دولت نهم مصوبات خوبي تصويب و اجرا شد كه علاوه بر اولويت دادن به آنها به صورت جدي تر در دولت دهم، تحول در عرصه هاي اجتماعي و اقتصادي را در دستور كار خود قرار داده ايم.
وي افزود: با توجه به ظرفيت هاي بالاي استان فارس بايد در زمينه عمران و آباداني اين استان از جمله در زمينه هاي نفت، پتروشيمي و برق گام هاي بلندي برداشت.
وي تصريح كرد: مردم فارس لياقت دريافت خدمات بيشتر و بهتري را دارند و حجم زياد مصوبات سفر اول و دوم دولت به اين استان و نيز سفر رهبر معظم انقلاب نشان از توجه نظام و دولت به انجام كارهاي عمراني در اين استان است.
وي درباره مطالبات شهرداري از ديگر دستگاهها گفت: شهرداري شيراز بايد بطور كامل مطالبات خود را مشخص و اعلام كند و به دنبال دريافت مطالباتش به صورت نقدي نباشد بلكه بايد بيشتر براساس تفاهم و خدمات كار شود.
استاندار فارس نيز در اين مراسم گفت: نامگذاري اين پروژه بنام آيت الله «حسيني الهاشمي» بخشي از هويت مذهبي و فرهنگي شيراز را احيا كرد.
«محمدرضا رضازاده» افزود:بهره برداري از اين پروژه بسياري از مشكلات ترافيكي منطقه شمال غربي شيراز را حل مي كند.
گفتني است بزرگراه آيت الله «سيدنورالدين حسيني الهاشمي» به طول 6 كيلومتر با شش خط تندرو و 4 خط كندرو با اعتباري بالغ بر 320 ميليارد ريال احداث شده است.

 



ايران در زمينه توليد مين ياب به خودكفايي رسيد

اروميه-خبرنگاركيهان:
يكي از پيشرفته ترين دستگاههاي مين ياب به دست محققان ايراني طراحي و به توليد انبوه رسيده است.
مهندس كامبيز گلشني مديرعامل شركت پويان كاوش اروميه، طراح و سازنده اين دستگاه گفت: اين دستگاه كه طي 8 سال تحقيق و تست آزمايشي و عملياتي توليد شده و مورد تائيد نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران قرار گرفته، با عملكرد نقطه اي، قابليت شناسائي تمامي مين ها حتي مين هاي پلاستيكي ضدنفر را در عمق هاي بيشتري نسبت به نمونه هاي خارجي دارا بوده و در بدترين شرايط جوي و محيطي كارآيي دارد.
گلشني افزود: آنچه دستگاه مين ياب PK100B را از نمونه هاي مشابه خارجي متمايز ساخته، قابليت تبديل به عمق ياب جهت شناسائي انواع آلودگي هاي ديگر نظامي در محيط است.
وي ظرفيت توليد اين دستگاهها را يك هزار و 800 دستگاه در سال عنوان كرد و افزود: با توجه به تكنولوژي برتر و رعايت كليه فاكتورهاي توليد و مطابقت با استانداردهاي جهاني، اين دستگاه قابل صدور به خارج از كشور نيز مي باشد.
در مراسم معرفي اين دستگاه كه مقارن با هفته دفاع مقدس و با حضور فرماندهان ارشد سپاه، ارتش و نيروي انتظامي آذربايجان غربي انجام گرفت، مهندس قاضي پور نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي، توليد اين دستگاه را يكي از ضروريات مهم پاكسازي كشور ارزيابي كرده و رسيدن به خودكفائي در اين زمينه و ديگر توانمندي هاي كشور را حاصل خودباوري مردم ايران در سايه نظام مقدس جمهوري اسلامي دانست.

 



نماينده مجلس خبرگان رهبري: دشمنان امروز ستون انقلاب را هدف قرار داده اند

نماينده مجلس خبرگان رهبري و عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: امروز دشمن، ستون انقلاب را هدف قرار داده است و ما در كنار رهبر و همراه او هستيم و تا آخرين قطره خون در خط رهبري حركت خواهيم كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس از اردستان، حجت الاسلام و المسلمين سيد هاشم حسيني بوشهري جمعه شب در مراسم يادواره شهداي روحاني و 97 شهيد منطقه اردستان با اشاره به خصوصيات شهيدان اظهار داشت: شهيدان تكليف محور و خداباور بودند و براي رضاي خدا قدم در اين مسير گذاشتند.
وي با بيان اينكه دين و حفظ اسلام براي شهيدان مطرح بوده است، افزود: شهدا در هر جا احساس مسئوليت مي كردند حاضر مي شدند.
نماينده مجلس خبرگان رهبري شهيدان را داراي بصيرت دانست و گفت: شهيدان اهل بصيرت هستند چون برخوردار از تقوا بوده و زماني كه فتنه اي در جامعه به وجود بيايد و عده اي هراس به دل خود راه بدهند شعار بسيجيان و رزمندگان اين است كه جمعيت كم ما در مقابل انبوه جمعيت آنان پيروز مي شود.
وي با بيان اينكه شهيدان از ملامت كنندگان هراسي به دل راه نمي دهند، تصريح كرد: ادبيات رزمندگان ما اين بود كه با عينك تيزبين تقوا جهت گيري درست مي گرفتند.
حسيني بوشهري خاطرنشان كرد: بالاتر از هر خوبي، خوبي ديگري است اما زماني كه برادر رزمنده به شهادت مي رسد بالاتر از اين خوبي، خوبي نيست و كار شهدا از نظر خوبي بالاتر از آن تصور نمي شود.
وي با بيان اينكه شهيدان نسبت به آنچه انجام مي دادند راضي نمي شدند، بيان داشت: شهدا هميشه احساس مي كردند بدهكار هستند و تا لحظه جان دادن اين احساس را داشتند و هميشه خود را متهم قرار مي دادند.
امام جمعه موقت قم، با اشاره به پيام شهيدان كه ما همچنان دشمن داريم، گفت: تصور نكنيد باهشت سال دفاع مقدس پرونده توطئه دشمنان براي هميشه بسته شد، امروز دشمنان هنوز دست از ما برنداشته اند.
وي با بيان اينكه امروز چهره ها و روش ها تغيير كرده است، اظهار داشت: زماني دشمن با حضور نظامي تنها تا پشت مرزهاي ما حضور داشت اما امروز با جنگ نرم حتي در درون خانه هاي ما حضور پيدا مي كند.
نماينده مجلس خبرگان رهبري و عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به اينكه شهدا به خاطر حفظ ستون هاي انقلاب نه به خاطر حمايت از جناح و گروه خاصي شهيد شدند، تصريح كرد: در آن زمان بحث خط و جناح در ميان نبود بلكه صحبت از انقلاب و حفظ ستون هاي آن بود.

 



رئيس سازمان شيلات ايران: 30 ميليون دلار در واردات آبزيان صرفه جويي مي شود

رئيس سازمان شيلات ايران از صيد «فانوس ماهيان» و «يال اسبي» پس از 48 سال در آب هاي بين المللي جنوب خبر داد و گفت: با صيد اين گونه ها 30 ميليون دلار در واردات آبزيان صرفه جويي مي شود.
علي نقي سرپناه در حاشيه سفر خود به گيلان درگفت گو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به برنامه هاي تكثير و پرورش ماهيان ارزشمند خاوياري دريا افزود: امسال پرورش گونه هاي خاوياري نظير ماهي سيبري و فيل ماهي در گيلان و استان هاي غير ساحلي كشور انجام مي شود.
وي ادامه داد: پرورش ماهيان آزاد شامل ماهي آزاد رنگين كمان و ماهي آزاد دريا نيز جزو برنامه هاي شيلات ايران است.
سرپناه پرورش اينگونه ماهيان را سبب ارتقاي صادرات آبزيان دانست و تصريح كرد: با بهره برداري از بازار بزرگ فروش ماهي در گيلان سال آينده، مي توانيم از توليدات 34 هزار تن آبزي پروري و 11 هزار تن ماهيان دريايي بهره مند شويم و اين بازار كمك مي كند تا در تمام سال ماهي در دسترس مردم و سفره آنان قرار گيرد.
معاون وزير جهاد كشاورزي از صيد فانوس ماهيان در درياي جنوب خبر داد و گفت: صيد اين ماهي پس از 48 سال در آب هاي بين المللي آغاز شده و با هشت كشتي خارجي و 700 شناور داخلي كه ظرفيت برداشت فانوس ماهيان را داشته باشند، اين كار انجام مي شود.
وي ادامه داد: صيد فانوس ماهيان به مدت شش ماه قبل آغاز شد و صيد 5 هزار تن فانوس ماهيان در حال انجام بوده و ذخاير آن 150 هزار تن است.
سرپناه صيد «ماهي يال اسبي» به همراه «فانوس ماهيان» را از مهم ترين صيد در سال جاري ناميد.
رئيس سازمان شيلات ايران درباره ارزش ماهي يال اسبي اظهار داشت: يال اسبي از ماهيان ارزشمند صادراتي است كه كشورهاي حاشيه جنوب نظير عربستان، مصر، عمان، يمن، بحرين، كويت، عراق و حاشيه درياي خليج فارس طالب آن هستند.
وي صادرات آبزيان را 60 ميليون دلار عنوان كرد و گفت: ميزان 30 ميليون دلار واردات آبزي كه بيشتر خوراك آبزيان است در كشور انجام مي شود كه با صيد فانوس ماهيان و يال اسبي كه مصرف خوراكي، پودري وفرآوري دارند نيازي به 30 ميليون دلار واردات نخواهد بود و اين مبلغ صرفه جويي مي شود كه در اين زمينه مي توانيم به خودكفايي برسيم.

 



اخبار ادبي و هنري

حمايت فيلمسازان مخملين از مواضع صهيونيست ها عليه ايران
در يك تظاهرات حداكثر 10نفره در حاشيه جشنواره سن سباستين اسپانيا، تعدادي از فيلمسازان داخلي و خارجي كه لباس مخملين پوشيده يا نماد سبز رنگ به دست گرفته بودند، عليه برنامه هسته اي ايران شعار دادند.
به گزارش خبرنگار كيهان، در اين تظاهرات، افرادي چون بهمن قبادي، حنا مخملباف، محمد رسول اف، شهرام كريمي و تعدادي از مديران جشنواره سن سباستين حضور داشتند.
آنها علاوه بر نماد سبز، پارچه نوشته اي را در دست گرفته بودند كه ايران را به تلاش براي دستيابي به بمب هسته اي متهم مي كرد. نكته قابل توجه اين است كه اين افراد به ظاهر هنرمند، ادعاهاي واهي و بي اساس سران دولت هاي جنگ سالار آمريكا، رژيم صهيونيستي، انگليس و فرانسه را تكرار مي كردند. اقدامي كه بيش از پيش ماهيت و گرايش افراد مذكور را برملا كرد.
نكته قابل تامل ديگر در اين تجمع حقير اين بود كه در حالي كه در گوشه پارچه نوشته آنها كلمه «مردم ايران» نقش بسته بود، اما تعداد شخصيت هاي خارجي حاضر بيش از ايرانيان بود!
همچنين شركت افرادي چون مايكل اولايزگي (مدير جشنواره سن سباستين) در اين تظاهرات ناچيز ضدايراني و به حمايت از صهيونيزم، نشانه رويكرد سياسي اين جشنواره است.
افزايش سانسور كتاب در آمريكا
يك نويسنده آمريكايي، به روند افزايش سانسور كتاب ها در اين كشور اعتراض كرد.
به گزارش شبكه خبر به نقل از روزنامه گاردين، الن هاپكينز، اعتراض خود را كه همزمان با هفته كتاب هاي توقيف شده در آمريكا صورت داد، با سرودن يك شعر بيان كرد. موضوع بسياري از كتاب هاي اين نويسنده، مشكلات نوجوانان آمريكايي از جمله اعتياد بوده است. با وجود اين، همه كتاب هاي هاپكينز، براي چاپ با سانسور روبه رو شده اند.
هاپكينز مي گويد: مشكلات نوجوانان، از مهم ترين موضوعات مورد بحث من بوده است و اعتياد به ويژه در راس آنها قرار داشته است.
وي افزود: آزادي در بيان مشكلات موجود در جامعه آمريكا وجود ندارد، به همين علت، بسياري از وجود چنين معضلاتي بي خبرند.
براساس آمار مجمع كتابخانه هاي آمريكايي، تعداد كتاب هاي سانسور شده، امسال در مقايسه با پارسال، با رشد قابل توجهي روبه رو بوده است.
اختتاميه جشنواره ربع قرن كتاب دفاع مقدس با حضور لاريجاني
با برگزاري مراسم اختتاميه جشنواره ربع قرن كتاب دفاع مقدس، نويسندگان برترين كتاب هاي اين حوزه از سال 1359 تا 1386 معرفي مي شوند.
اين مراسم باحضور علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي، از ساعت 30/18امروز يكشنبه 5 مهرماه در تالار انديشه حوزه هنري برگزار مي شود.
در اين جشنواره 85 نويسنده برتر در 6 گروه «ادبيات»، «تحقيق و پژوهش»، «ادبيات و تاريخ مستند»، «هنر»، «ترجمه» و «جانبي» به انتخاب داوران معرفي مي شوند.
نمايش آثار برتر، اهداي ويژه نامه جشنواره ربع قرن و كتاب «مجموعه مقالات داوران» و آغاز به كار پايگاه اينترنتي ادبيات دفاع مقدس با نام «شط» از ديگر برنامه هاي اين مراسم است.
انتشار كتابي از حبيب احمدزاده در آلباني
رمان «شطرنج با ماشين قيامت» نوشته «حبيب احمدزاده» با موضوع دفاع مقدس در آلباني به زبان آلبانيايي ترجمه و منتشر شد.
ترجمه اين اثر كه از زبان انگليسي توسط «گنس ملويا» سردبير روزنامه انگليسي زبان آلبانين ديلي نيوز صورت گرفته، از سوي انتشارات «ايده آرت» منتشر شده است.
اين كتاب با موضوع ادبيات دفاع مقدس و برنده چندين جايزه ادبي است كه براي نخستين بار به زبان آلبانيايي ترجمه شده است.
تشويق آثار هنري ايثار و شهادت
بنياد شهيد آثار هنري كه در جهت ترويج فرهنگ ايثار و شهادت باشند را تشويق مي كنند.
عباس خامه يار، معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران با عيسي زارع پور، رئيس مركز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال وزارت ارشاد، در آستانه برگزاري سومين جشنواره و نمايشگاه بين المللي رسانه هاي ديجيتال توافقنامه اي را امضا كردند.
خامه يار درباره اين توافقنامه گفت: بنياد شهيد فعاليت و حمايت از آثار هنري را با هدف ترويج فرهنگ ايثار و شهادت كه از اهداف ذكر شده در اساسنامه اين بنياد است انجام مي دهد.

 



وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: دولت دهم سرمايه گذاري براي تقويت پايه هاي فرهنگي كشور را اصل مي داند

ساري - خبرنگار كيهان:
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بر عزم دولت در حمايت عملي از اهالي فرهنگ و هنر كشور تاكيد كرد.
«سيدمحمد حسيني» در جريان سفر يك روزه به مازندران به خبرنگاران گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در دولت دهم چتر حمايتي خود را بر سر تمامي فعالان اين حوزه مي گستراند.
وي با تاكيد بر تداوم مشي اصولگرايانه در وزارت متبوع افزود: برنامه هاي دوره گذشته در وزارت ارشاد با جديت پيگيري خواهد شد.
وي گسترش فرهنگ ايثار و شهادت با حمايت از ساخت و توليد فيلم و كتاب در اين حوزه را يادآور شد و افزود: دولت دهم براي سرمايه گذاري در تقويت پايه هاي فرهنگي كشور عزم قاطع دارد.
دكتر حسيني با تاكيد بر تدوين نظام جامع رسانه اي در كشور يادآور شد: حمايت از رسانه هاي نوشتاري و مجازي در اولويت اين طرح قرار دارد.
وي در جريان بازديد از صنايع چوب و كاغذ مازندران در ساري خواستار توجه به توليدات كاغذ مورد نياز نشريات كشور شد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: با هدف حمايت از صنايع داخلي نشريات را براي خريد كاغذ از صنايع چوب و كاغذ مازندران تشويق مي كنيم.
وي با اشاره به سرمايه گذاري عظيم دولت در راه اندازي صنايع چوب و كاغذ مازندران افزود: سياست قطعي دولت حمايت عملي از توليدات داخلي و حفظ اشتغال موجود است.
حسيني همچنين در آئين راه اندازي ساختمان نوبنياد دانشگاه پيام نور بابل گفت: بودجه عمراني دانشگاه پيام نور امسال 5 برابر شد.
وي افزود: فضاي آموزشي دانشگاه پيام نور به 620 هزار متر مربع افزايش يافت. وي از در دست احداث بودن 550 هزار متر مربع فضاي آموزشي در مجموعه دانشگاه پيام نور كشور خبر داد و افزود: هم اكنون 247 پروژه آموزشي و كمك آموزشي در دانشگاه پيام نور كشور در دست ساخت است.
به گفته وي تا پايان امسال 70 پروژه ورزشي در دانشگاه پيام نور كشور به بهره برداري خواهد رسيد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه با شركت در يادواره 165 شهيد منطقه سيدنظام الدين قائم شهر گفت: شيوه استكبار در مقابله با ايران اسلامي از جنگ مستقيم نظامي به جبهه فرهنگي سوق يافته است.
وي با تاكيد بر ضرورت بهره برداري از بينش اسلامي و بصيرت كافي براي مقابله با تهاجم فرهنگي دشمنان افزود: بدون داشتن برنامه هاي فرامنطقه اي نمي توان از هجوم فرهنگي دشمنان ممانعت كرد.
حسيني با گراميداشت هفته دفاع مقدس فراموشي حماسه هاي رزمندگان را آسيب جدي دانست و خواستار گسترش فرهنگ ايثار و شهادت در فضاي جامعه شد.
وي در ادامه با يادآوري مصيبت هاي جهان اسلام از جمله آوارگي مردم فلسطين گفت: غزه و لبنان خاكريز اول ايران در مبارزه با رژيم صهيونيستي است.
وي تصريح كرد: كساني كه در داخل شعار حمايت از مظلومان فلسطين را مطرح مي كنند از واقعيت هاي جهان و عمق كينه ها و توطئه هاي استكباري بي اطلاع هستند.
حسيني گفت: اقشار مختلف مردم كشور بايد در تامين منافع ملي وحدت نظر داشته باشند.
وي در خاتمه بر لزوم انتقال پيام حماسه سازان 8سال جنگ تحميلي به نسل آينده با استفاده از ابزار و تكنيك هاي جديد تاكيد كرد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14