(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 8 مهر 1388- شماره 19475
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
مرزهاي قانوني و سليقه هاي فراقانوني!
طي بيانيه اي با 239 امضاء و در آستانه مذاكرات اكتبر صورت گرفت
هشدار نمايندگان مجلس به كشورهاي 1+5
علي اصغر زارعي: بايد رياست مجلس و فراكسيون اصولگرايان از هم تفكيك شود
جروزالم پست: نوار غزه بطور روزافزون سيمايي اسلامي به خود مي گيرد
با حضور متكي انجام شد برگزاري نشست اكو در سازمان ملل به رياست ايران
گزارش خبري فضاسازي جديد آمريكا در آستانه مذاكرات اكتبر
صالحي: ايران هرگز غني سازي اورانيوم را متوقف نخواهد كرد
دادستان تهران با اشاره به حوادث بعد از انتخابات: دادسرا در سخت ترين شرايط پس از انقلاب قرار دارد



مرزهاي قانوني و سليقه هاي فراقانوني!

عبدالله كشاورز
دكتر محسن رضايي دبير محترم مجمع تشخيص مصلحت نظام اخيراً در يك جمع دانشجويي در شهر محل ولادت خود از يك طرح جديد براي برون رفت از مجادلات سياسي فعلي خبر داد. او در اين سخنراني راه حل «كميسيون ملي انتخابات» را براي «جلوگيري از مداخله دولت در انتخابات» مطرح كرد و در نهايت گفت از اين طريق «نظام» و «قانون انتخابات» اصلاح خواهد شد. او راه اصلاح نارسايي ها را در اين دانست كه همه در «نحوه رفتار» خود تجديدنظر كنند. وي در اين سخنراني بطور ضمني رفتار قانون شكنانه رهبران آشوب هاي پس از انتخابات را جزيي از «مردم سالاري ديني» دانست و گفت كه اگر اين اعتراضات را نپذيريم حوادث جبران ناپذيري به وجود مي آيد!
بسياري از ناظران سياسي معتقدند طرح دكتر رضايي در ادامه طرح هاي گذشته پيرامون انتخابات است. خود او پيش از اين يك بار از «طرح دولت ائتلافي» سخن گفته بود. آن موقع ايشان راه برون رفت از مشكلات كشور را مشاركت همه جناح ها و شخصيت ها در يك دولت مي دانست. او در ايام انتخابات در كنار بحث جوان گرايي از «دولت سايه» سخن مي گفت و در تشريح آن از شخصيت هاي مختلف جناح ها نام مي برد كه در اتاق هاي فكر دولت سايه را تشكيل مي دادند. دكتر رضايي يك بار هم به همراه جمعي از چهره هاي سياسي كه وجه مشتركشان مخالفت با دولت نهم بود ، از «دولت وحدت ملي» حرف مي زد كه البته اين دولت مستعجل شد و قبل از آنكه به نتيجه اي برسد فروپاشيد.
طرح دكتر رضايي شباهت زيادي هم به «كميته صيانت از آراء» دارد و مي توان گفت از نظر رويكرد، تفاوتي با آن ندارد، فقط ممكن است نيت اين دو متفاوت باشد ولي در برگ و بار و ميوه با آن يگانگي دارد. كميته صيانت از آراء برخلاف ظاهر و عنوان آن، ماموريت داشت تا از يك طرف شرايط كشور را غيرموجه و غيرقابل قبول و خطرناك معرفي كند و از سوي ديگر ساز و كارهاي قانوني و نهادهاي مسئول را مردود معرفي كرده و از آنان سلب صلاحيت كند. نتيجه كميته صيانت از آراء امروز ديده مي شود. اين قلم در گذشته طي مقاله اي تحت عنوان «پيدا و پنهان كميته صيانت از آراء عواقب آن را يادآور شده بود و متاسفانه شد آنچه» شد.
نكته ديگر اين است كه در اين روزها بعضي از افراد كه اتحاد جبهه اي و فكري دارند يك موضوع را با زبان هاي گوناگون بيان مي كنند. يكي ذيل عنوان وحدت و بازگرداندن كشور به شرايط عادي، يكي ذيل عنوان رفع كدورت ها و اغماض از خطاها، ديگري ذيل توصيه اي اخلاقي و اينكه شخصيت هاي انقلاب بايد وحدت پيدا كنند و ديگري ذيل عنوان تشكيل گروهي از ريش سفيدها و موجهين براي ايفاي نقش ميانجي و ديگري ذيل عنوان «تلاش براي پيدا كردن راه حل جامع» و... حرف مي زنند ولي عليرغم آنكه در حسن نيت بعضي از اين ها ترديدي وجود ندارد، متاسفانه حاوي نكات منفي مشترك است.
اول آن كه اين پيشنهادها عموماً با ناديده گرفتن ساز و كارهاي قانوني براي رفع بعضي از مشكلات است. واقعيت اين است كه اگر كسي مرتكب جرم شده است بايد مجازات شود و درشت يا ريز بودن فرد خطاكار نبايد سبب تمرد از قانون شود. در مسايل پس از انتخابات عده اي از چهره هاي سياسي مردود شده و حتي فراتر از آن مرتكب جرائم سنگين شدند كه حتماً بايد پاسخگو باشند ولي متاسفانه شاهديم كه به جاي تمكين به قانون قيافه حق بجانب بخود مي گيرند و بر روش قانون ستيزانه و ديكتاتورمنشانه خود تاكيد مي ورزند و از سوي ديگر اين پيشنهادها عموماً با قابل اغماض خواندن خونهاي بيگناهي كه در آشوب هاي ناشي از قانون شكني بعضي از خواص بر زمين ريخته شده و نيز با ناديده گرفتن آبرويي كه از مردم و نظام در صحنه بين المللي تضعيف گرديده، توام است، اين در حالي است كه نه خون ها قابل غمض عين هستند و نه ظلم سنگين عليه نظام قابل بخشش است.
و اما درباره طرح جديد دكتر رضايي گفتني هاي ديگري نيز وجود دارد:
1- طرح كميسيون ملي انتخابات يا هر طرح مشابه ديگر متضمن ناديده گرفتن ساز و كارهاي قانوني و از جمله ساز و كار قانون اساسي است چرا كه قانون اساسي به صراحت وزارت كشور را مامور برگزاري و شوراي نگهبان را مامور نظارت بر انتخابات كرده است. با اين وصف بايد پرسيد بي اعتبار كردن قانون اساسي از كدام منطق قابل قبول ملي، انقلابي و يا شرعي برخوردار است؟ قانون اساسي يك ميثاق ملي است و به دليل برخوردار بودن از تأييد اكثريت قاطع مردم ايران يك مسئوليت شرعي براي حكومت به حساب مي آيد و دور زدن يا ناديده گرفتن آن نقض عهد حكومت با مردم محسوب مي شود و در واقع در صورت تن دادن حكومت به نقض قانون اساسي، خود به مشروعيت خود ضربه هاي ويرانگر زده است.
2- وقتي قانون اساسي به دليل وقوع يك رشته اعتراض يك گروه فزون خواه و ديكتاتور نقض شده و به كنار مي رود چه تضميني وجود دارد كه «كميسيون ملي انتخابات» كه به هيچ وجه مشروعيت و وجاهت قانون اساسي را نخواهد داشت، به اين سرنوشت مبتلا نشود و همان گروه ديكتاتور به بهانه هايي- از جمله اينكه چرا از فلان گروه اين تعداد و از فلان گروه ديگر آن تعداد در كميسيون عضويت دارند- نتايج انتخابات برگزار شده توسط اين كميسيون را شعبده بازي و تقلب ناپلئوني نخوانند؟
3- وزارت كشور و شوراي نگهبان نزديك به 700 هزار نفر را آموزش داده و بسيج مي كنند تا انتخابات در زمان مقرر در قانون برگزار شود آيا كميسيون انتخابات هم از چنين امكان و نيرويي برخوردار خواهد بود. اگر آري اين ها چه كساني اند؟ آيا اساساً خلق چنين تشكيلاتي با اين تعداد نيروي انساني ميسر است؟ اگر آري آيا امكان نفوذ مخالفان برگزاري انتخابات- مخالفان نظام- در آن وجود دارد يا خير؟ قطعاً اين امكان به سهولت وجود دارد. با وجود اين امكان آيا به سهولت قابل پيش بيني نيست با سپردن انتخابات به كميسيون مورد اشاره، آشوب سر تا سر انتخابات و حوزه هاي برگزاري انتخابات را در بر بگيرد و اساساً امكان برگزاري انتخابات سالم و موجه از ميان برود. در اين صورت آيا نظام سياسي با خطر تاخير در شكل گيري مجلس و رياست جمهوري مواجه نمي شود آيا اين تاخير در نهايت نظام سياسي را به سمت انحلال سوق نمي دهد؟ قطعاً آري.
4- طرح كميسيون انتخابات در شرايطي كه باطل بودن ادعاي داعيان دروغ پرداز تقلب به اثبات رسيده و نظام مظلوم پس از تحمل هزينه ها از اين موضوع عبور كرده است آيا در عمل احياي اين داعيه باطل نخواهد بود.فرض كنيد نظام جمهوري اسلامي با اين طرح موافقت كند آيا اين به معناي صحه گذاشتن بر داعيه ناحق مخالفان انتخابات سالم نمي باشد؟ در اين صورت آيا نظام با دست خود مشروعيت رياست جمهوري و مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان را در طول اين 30 سال زير سؤال نبرده است؟
5- راستي طرحي با اين همه ايراد و سؤالات اساسي چرا بايد بدون مشورت لازم و بدون رايزني در نهادهاي تخصصي نظام در ملأعام و بخصوص در جمع جوانان مطرح گردد؟ آيا اين هم يك طرح تبليغاتي نيست كه فقط براي «جذب قلوب» عده اي مطرح شده و در واقع در پشت اين ادعا هيچ خبري از طرحي بنام «كميسيون انتخابات» وجود ندارد؟ آيا جناب آقاي دكتر محسن رضايي- كه خدمات سابق ايشان قابل ترديد نيست- حق دارد هنجارها و قوانين نظام ديني را به قيمت جلب-نظر اين يا آن گروه به مسلخ ترديد و انكار ببرد؟

 



طي بيانيه اي با 239 امضاء و در آستانه مذاكرات اكتبر صورت گرفت
هشدار نمايندگان مجلس به كشورهاي 1+5

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با صدور بيانيه اي ضمن هشدار به گروه 1+5 براي پرهيز از تكرار اشتباهات گذشته، به آنها توصيه كردند از فرصت تاريخي مذاكره براي خروج از بن بست ايجاد شده، استفاده كنند.
متن كامل اين بيانيه كه به امضاي 239 تن از نمايندگان رسيد و پيش از پايان جلسه علني ديروز مجلس قرائت شد به شرح زير است:
ملت بزرگ ايران يك بار ديگر شاهد شكوفايي استعدادهاي درخشان فرزندان برومند خود گرديد و افتخاري بر افتخارات گذشته جوانان دانشمند ايراني اسلامي افزوده شد و ساخت دومين پايگاه غني سازي اورانيوم به همت دانشمندان جوان ايراني آغاز شد.
ما نمايندگان ملت پرافتخار ايران اسلامي ضمن عرض تبريك اين موفقيت بزرگ به محضر مقام معظم رهبري و آحاد ملت ايران نكات ذيل را به گروه 1+5 اعلام مي نماييم:
1- ما نمايندگان مجلس با قاطعيت حمايت جدي خود را از ارتقاء فناوري هسته اي كشور در چارچوب اهداف صلح آميز اعلام مي كنيم.
2- اقدام اخير سازمان انرژي اتمي ايران در ساخت پايگاه جديد غني سازي اورانيوم را گامي منطبق بر موازين بين المللي،عهدنامه ان پي تي و مقررات آژانس و با اهداف صلح آميز جهت تامين مهمترين مسئله نسل هاي آينده اين كشور يعني انرژي مي دانيم.
3- مذاكرات روز پنج شنبه آينده آزمون بسيار مهمي براي گروه 1+5 است و ما به عنوان نمايندگان ملت ايران به دقت تحولات اين مذاكرات را دنبال مي كنيم و ضمن اعلام حمايت جدي خود از مذاكرات هدفمند در چارچوب بسته پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران، اين تذكر را به كشورهاي مذاكره كننده مي دهيم كه اين يك فرصت تاريخي است كه مي تواند اين بن بست را آزاد نمايد و مشكل را حل كند و توصيه اكيد ما به گروه 1+5 استفاده از اين فرصت تاريخي است.
4- يادآوري اين نكته را ضروري مي دانيم كه اگر گروه 1+5 به جاي استفاده از اين فرصت تاريخي اشتباهات گذشته را تكرار نمايد، مجلس شوراي اسلامي همانگونه كه در گذشته نشان داده است تصميمات ديگري را در دستور بررسي خود قرار خواهد داد تا رويه جاري تنها گزينه پيش روي دولت باشد و ما مي توانيم از اختيارات ديگر خود در اين زمينه استفاده كنيم.
قدرداني از اقدام سريع مسئولان امنيتي
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي همچنين در بيانيه ديگري با محكوميت حوادث اخير تروريستي كردستان از اقدام سريع مسئولان امنيتي به ويژه وزارت اطلاعات در دستگيري عوامل اصلي اين حوادث تقدير و تشكر كردند.
در اين بيانيه آمده است: استان كردستان پيوسته نماد مقاومت، شجاعت و دلاوري دليرمرداني گرديده است كه از تماميت ارضي ايران اسلامي دفاع و پيوند عميق خود را با ولايت به نمايش گذاشته است.
اتحاد و يكپارچگي مردم شريف كردستان در مهمان نوازي تاريخي از مقام معظم رهبري و نمايش زيباي انسجام و وحدت در آباداني و توسعه كردستان خشم دشمنان ملت بويژه مردم عزيز كردستان را برانگيخته و اين دشمنان كوردل و تروريست با هدف قرار دادن و شهيد نمودن دو روحاني اهل سنت كردستان عزيز، شهيد ماموستا شيخ الاسلام عضو مجلس خبرگان رهبري و شهيد ماموستا برهان عالي، مردم كردستان بويژه اهالي سنندج و ملت بزرگ ايران و بويژه مقام معظم رهبري را داغدار نمودند.
در ادامه اين بيانيه آمده است: ما نمايندگان ملت بزرگ ايران ضمن محكوم نمودن اين جنايت وحشيانه و عرض تسليت به مقام معظم رهبري، خانواده هاي گرانقدر اين شهداي والامقام، مردم شهيدپرور كردستان و نمايندگان آنها در مجلس شوراي اسلامي از مسئولين امنيتي بويژه وزارت اطلاعات به خاطر اقدام سريع در دستگيري تروريستها قدرداني و تشكر مي نمائيم و از قوه قضاييه خواستار مجازات سريع اين جنايتكاران هستيم.
معافيت براي واردات انواع شمش طلا و نقره
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با الحاق يك تبصره به ماده 4 قانون برنامه چهارم توسعه با معافيت واردات انواع شمش طلا و نقره از پرداخت حقوق ورودي موافقت كردند.
به گزارش مهر، نمايندگان در بخشي از جلسه علني ديروز به بررسي لايحه الحاق يك تبصره به ماده 4 قانون برنامه چهارم توسعه پرداختند.
طبق ماده 4 برنامه چهارم توسعه برقراري هرگونه تخفيف با ترجيح و يا معافيت از پرداخت ماليات و حقوق ورودي علاوه بر آنچه كه در قوانين مربوط تصويب شده است براي اشخاص حقيقي و حقوقي از جمله دستگاههاي موضوع ماده (160) اين قانون در طي سالهاي اين برنامه ممنوع است.
نمايندگان مجلس براي رفع ممنوعيت فوق درباره شمش طلا و نقره با 172 راي موافق، 29 راي مخالف و 12راي ممتنع از 228 نماينده حاضر با كليات لايحه مذكور موافقت كردند و سپس براي تصويب جزئيات وارد راي گيري شدند كه نمايندگان در اقدامي عجيب به دليل بي توجهي به قانونگذاري با جزئيات اين لايحه كه همان مبحث تصويب كليات بود راي منفي دادند.
بنابراين در اين راي گيري نمايندگان با 141راي موافق 17راي مخالف و 9 راي ممتنع از مجموع 226 نماينده حاضر با جزئيات اين لايحه مخالفت كردند.
پس از راي گيري وقتي نمايندگان متوجه شدند جزئيات لايحه راي كمتر از دو سوم كسب كرده و به عبارتي راي لازم را برخلاف كليات كسب نكرده است، براي برون رفت از اين بن بست به طور بداهه پيشنهاداتي ارائه كردند كه راي نياورد.
براساس اين گزارش جهانبخش محبي نيا نماينده مياندوآب و عضو هيئت رئيسه كه خود متوجه اشتباه نمايندگان در به تصويب رساندن كليات و مخالفت با جزئيات شده بود گفت: ما براي خروج از اين بن بست بايد ابهام موجود در تبصره را برطرف كنيم.
وي اظهار داشت: عبارت «اعم از دولتي و غيردولتي» پس از عبارت «واردات انواع شمش طلا و نقره» افزوده شود كه لاريجاني با اين توضيح كه ما با فرض اعم از دولتي و غيردولتي اين تبصره را به راي گذاشتيم با پيشنهاد فوق مخالفت كرد.
سپس محمدحسين فرهنگي نماينده تبريز در پيشنهادي خواستار افزودن عبارت «توسط بانك مركزي» پس از عبارت «واردات انواع شمش طلا و نقره» شدكه اين پيشنهاد هم چون بخش خصوصي را شامل نمي شد، مخالفت خباز را به دنبال داشت.
سپس كاظم دلخوش نماينده صومعه سرا پيشنهاد كرد عبارت «پس از پايان قانون برنامه چهارم قابل اجرا است» به اين تبصره افزوده شود.
اين پيشنهاد كه با توافق بسياري از نمايندگان همراه بود مي توانست مجلس را از اين «بن بست» نجات دهد اما همچنان عده زيادي از نمايندگان در گوشه و كنار مجلس و بي توجه به سير تصويب قانون با هم گفت وگو مي كردند كه اين وضعيت تذكر لاريجاني را به دنبال داشت.
وي كه از بي توجهي نمايندگان به تصويب طرح ها و لوايح به شدت ناراحت بود گفت: من تعجب مي كنم ما براي اين راي دادن بايد استغاثه كنيم! اين مقدار وقت براي عدم شركت دوستان موجب مي شود مصوبات پيچ بخورد.
با اين تذكر اكثر نمايندگان با حضور در جاي خود و شركت در راي گيري با 160راي موافق، 13راي مخالف، 13راي ممتنع از مجموع 224 نماينده حاضر با اين پيشنهاد موافقت كردند.
براساس اين پيشنهاد و تصويب آن واردات انواع شمش طلا و نقره از پرداخت حقوق ورودي معاف مي باشد. همچنين اين قانون پس از پايان برنامه چهارم نيز قابل اجرا است.
آشوبگران به بن بست رسيده اند
نماينده مردم اسفراين در نطق ميان دستور خود با تقدير از حضور باشكوه مردم در انتخابات رياست جمهوري و انتخاب رئيس جمهوري با بيش از 24ميليون راي گفت: مجلس در تشكيل دولت دهم اهتمام ويژه اي داشته و بر همين اساس بايد دست به دست يكديگر بدهيم تا به سند چشم انداز دست پيدا كنيم.
هادي قوامي با اشاره به حوادث اخير گفت: كساني كه در تلاش بودند جامعه را به بن بست بكشانند بهتر است خود را از بن بست خارج كنند.
رزمايش موشكي اخير چشم طمع دشمنان نظام را كور كرد
نماينده مردم دامغان با اشاره به برگزاري رزمايش موشكي پيامبر اعظم 4، گفت: اين رزمايش چشم طمع دشمنان نظام را كور كرد و اقتدار نظام را نشان داد.
به گزارش فارس، حسن ملك محمدي در نطق خود اظهار داشت: دفاع يك اصل عقلي و اسلامي مي باشد و بايد در تمام ابعاد سياسي، نظامي و علمي آمادگي دفاع همه جانبه از تماميت ارضي، مكتب و مملكت را داشته باشيم.
وي ضمن تشكر از بيانات حكيمانه مقام معظم رهبري در روز عيدفطر و ديدار با اعضاي مجلس خبرگان خاطرنشان كرد: اين بيانات آرامش را به جامعه بازگرداند و وظايف همه از جمله خواص را در قبال جنگ نرم مشخص كرد. مقام معظم رهبري فرمودند كه سكوت در برابر فتنه گران كمك به آنان است لذا بر همه عقلا، اساتيد، دانشجويان و اقشار مختلف جامعه واجب است كه در مقابل فتنه گران، روشنگري كنند.
حساب اقليت تامين كننده اهداف دشمن با اكثريت مردم متفاوت است
نماينده مردم تهران گفت: حساب اقليتي كه بعد از انتخابات درصدد بودند تا اهداف دشمنان را در كشور پياده كنند با اكثريت مردم متفاوت است.
به گزارش فارس، بيژن نوباوه در نطق ميان دستور خود با بيان اينكه ملت ايران در جنگ تحميلي به جهانيان نشان داد كه سرنوشت خود را خودش رقم خواهد زد، ادامه داد: دشمنان انقلاب اسلامي درصددهستند تا با ضربه زدن به اصول انقلاب دستاوردهاي عظيم انقلاب اسلامي را زير سوال ببرند.
وي تصريح كرد: دشمناني كه بيست سال پيش در جبهه هاي حق عليه باطل با ملت ايران مي جنگيدند امروز با حركاتي موذيانه و با نمايش هاي آزادي خواهانه درصدد هستند كه به اهداف آن روز خود برسند اما ملت ايران اين اجازه را به آنها نخواهند داد.
نوباوه با اشاره به فروپاشي اتحاد جماهير شوروي و با بيان اينكه شوروي علي رغم در اختيار گذاشتن هزاران موشك هسته اي و بالستيك فروپاشيد، علت اين فروپاشي را القاء نمايش هاي آزادي خواهي و نافرماني مدني دانست و گفت: بنياد سوروس با تكيه بر اهداف غرب درصدد است تا به كشورهاي در حال توسعه از درون ضربه زده و انقلاب دروني در آنها شكل دهد.
اين نماينده مجلس گفت: بر كسي پوشيده نيست كه دشمن قسم خورده انقلاب اسلامي قصد دارد توطئه هاي خود را با تغيير تاكتيك در ايران اجرايي كند.
انتقاد از منافقان سبزپوش
نماينده مردم شازند در مجلس با انتقاد از حركات منافقانه عده اي سبزپوش در مقابل سازمان ملل گفت: اين عده نه تنها به نظام اسلامي بلكه به امام و ائمه اطهار(ع) هم توهين كردند.
احمدي بيغش در نطقش ابتدا تاكيد كرد: ملت غيور ايران اجازه نخواهد داد روز قدس ميراث ارزشمند حضرت امام(ره) كه مرگ صهيونيست را رقم مي زند آلوده به شعارهاي هم سو با منافع اسرائيل و استكبار و لذت عده اي سياست زده و دنيا طلب شود.
وي افزود: مرگ براي هر مسلمان با غيرتي بهتر از آن است كه نظاره گر عده اي با لباس سبز مقابل سازمان ملل باشد كه آنان نه تنها همه مقدسات نظام اسلامي بلكه به ائمه اطهار و پيامبر عظيم الشان اسلام هم توهين نموده و باز عده اي در داخل كشور از خواب استكباري بيدار نشدند، اميدواريم خدا به داد نخبگان بي تفاوت برسد.
سوء استفاده احزاب
از دانشگاه ممنوع
نماينده مردم تهران در مجلس گفت: احزاب و جناح هاي سياسي نبايد محيط دانشگاه را بستري براي فعاليت هاي خود قرار دهند.
علي عباسپور تهراني اظهار كرد: دانشگاهيان نبايد اجازه دهند جريانات سياسي از آنها استفاده ابزاري كنند.

 



علي اصغر زارعي: بايد رياست مجلس و فراكسيون اصولگرايان از هم تفكيك شود

يك عضو شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر تفكيك رياست اين فراكسيون از رياست مجلس گفت: اگر رئيس مجلس، رئيس فراكسيون نباشد قطعاً اين فراكسيون فعال تر و كارآمدتر مي تواند در صحنه سياسي ظاهر شود.
به گزارش ايسنا علي اصغر زارعي در حاشيه جلسه علني ديروز مجلس در جمع خبرنگاران، افزود: سال پيش خود آقاي لاريجاني نظرش بر اين بود كه رئيس فراكسيون از رياست مجلس جدا باشد، اما چون اجماع بر روي يك فرد خاصي صورت گرفت ايشان پذيرفت به رغم مسئوليت هاي سنگيني كه داشت رياست فراكسيون اصولگرايان را هم بپذيرد.
زارعي با بيان اين كه در دوره هاي گذشته مجلس نيز رياست مجلس با رياست فراكسيون منفك از هم بود، گفت: رئيس قوه مقننه از اركان نظام است و اگر بخواهد رئيس فراكسيون اصولگرايان هم باشد هر موضع گيري كه به عنوان رئيس فراكسيون داشته باشد، آن موضع گيري رئيس قوه مقننه هم قلمداد مي شود.
نماينده مردم تهران در خانه ملت، عنوان كرد: طي يكسال گذشته نيز آقاي لاريجاني در برخي موارد در ارائه نظر احساس محدوديت مي كرد؛ لذا ما معتقديم كه در اين دوره بايد اين دو مسئوليت از هم تفكيك شود.
زارعي در پاسخ به سؤال خبرنگاري كه عنوان كرد لاريجاني براي پذيرفتن اين دو پست به طور همزمان اعلام آمادگي كرده است، اظهار داشت: منطق ما موردي است كه ذكر شد و نظر آقاي لاريجاني هم مثل نظر ما تنها يك نظر است.
عضو شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان مجلس، عملكرد يكسال گذشته فراكسيون اصولگرايان را منفي ارزيابي كرد و گفت: اين فراكسيون فعال تر و منسجم تر از اين مي توانست عمل كند.
زارعي با بيان اين كه فراكسيون اصولگرايان مجلس طي يكسال گذشته مي توانست با دولت تعامل بهتري داشته باشد، گفت: در هيئت رئيسه اين فراكسيون انسجام خوبي وجود نداشت و به همين دليل در موارد مختلف فعال نبود.

 



جروزالم پست: نوار غزه بطور روزافزون سيمايي اسلامي به خود مي گيرد

روزنامه صهيونيستي جروزالم پست طي گزارشي با عنوان «جمهوري اسلامي غزه» تصريح كرد كه اين منطقه بطور روزافزون سيمايي اسلامي به خود مي گيرد.
اين روزنامه صهيونيستي با اشاره به مستولي شدن فزاينده اسلام در منطقه غزه نوشت: رهبري كنوني حماس تمايل دارد تشويق به قوانين و رفتارهاي اسلامي به آرامي و با حفظ تمركز بيشتر بر مسائل عمومي گسترده تر صورت گيرد.
«جروزالم پست» با اشاره به شكل گيري الگوهاي اسلامي در منطقه غزه در عين حال تلاش كرد تا اين رفتارهاي مسلمانان را مورد انتقاد جدي قرار دهد.
اين روزنامه صهيونيستي فراگير شدن حجاب در منطقه غزه را حالتي اجباري ادعا كرد و از اين كه محتواي كتب درسي ديگر رنگ و بوي سكولار ندارد انتقاد كرد.
همچنين جروزالم پست با اشاره به مبلغان اسلامي و تشكيل نمازهاي جماعت در مساجد غزه نوشت كه همه اين تغييرات از تولد يك دولت كوچك اسلامي حكايت دارد كه در غزه در حال ظاهر شدن است.

 



با حضور متكي انجام شد برگزاري نشست اكو در سازمان ملل به رياست ايران

شانزدهمين نشست وزراي سازمان همكاري هاي اقتصادي اكو در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل به رياست ايران برگزارشد.
اين نشست وزيران اكو ظهر دوشنبه در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل با حضور دبير كل اكو و وزراي امور خارجه پاكستان، تركيه، افغانستان و ازبكستان و مقامات ساير كشورهاي عضو اين سازمان برگزار شد.
منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان كه رياست اين نشست را برعهده داشت به عنوان سخنران افتتاحيه بر اهميت پيشبرد طرح هاي موجود در دستور كار اكو تاكيد ورزيد و آخرين وضعيت و پيشرفت در طرحهاي اين سازمان را مطرح كرد.
در ادامه اين جلسه محمد يحيي معروفي دبير كل جديد اكو آخرين تحولات و برنامه هاي فعلي و آتي سازمان و آخرين دستاوردهاي اين سازمان در زمينه هاي تجارت، سرمايه گذاري، حمل ونقل، انرژي، كشاورزي و روابط خارجي در سازمان اكو را تشريح كرد.
وي افتتاح خط آهن اسلام آباد - تهران - استانبول را به عنوان يك دستاورد مهم به اعضاي سازمان تبريك گفت و ابراز اميدواري كرد اين موفقيت مهم زمينه ساز ارتباطات گسترده تر حمل و نقلي ميان كشورهاي عضو سازمان و تقويت تجارت درون سازماني و برون سازماني در اكو باشد.
پس از وي وزرا و نمايندگان كشورهاي عضو طي سخناني بر اهميت اكو و مشاركت فعال كشورهاي متبوع خود در فعاليت هاي سازمان و اجراي طرحهاي آن تاكيد كردند.
وزير امور خارجه كشورمان همچنين در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل به طور جداگانه با همتايان خود از مالزي، كوبا، اريتره و تركيه ديدار و گفت وگو كرد.
«منوچهر متكي» در ديدار وزير خارجه مالزي بر ضرورت خارج ساختن جنبش عدم تعهد از ركود فعلي و تقويت نقش مجمع عمومي سازمان ملل متحد تاكيد كرد.
وي همچنين در ديدار احمد داود اوغلو وزير خارجه تركيه نيز طي ديداري ضمن تاكيد بر ضرورت افزايش تبادل هيأت هاي بلندپايه و ديدارهاي دوره اي بين مقامات ايران و تركيه براي پيشبرد مناسبات دو جانبه، از روند رو به گسترش مناسبات تهران - آنكارا ابراز رضايت كرد.
در اين نشست طرفين بر جايگاه جمهوري اسلامي ايران و تركيه در منطقه و نقش دوطرف درباره تقويت همكاري ها براي ايفاي نقش مؤثرتر در تحولات منطقه با هدف حل و فصل مسائل منطقه اي و برقراري صلح و امنيت تأكيد كردند.
وزراي خارجه دو كشور با ابراز نگراني از تداوم مشكلات مردم فلسطين به ويژه مردم مظلوم غزه، ضرورت همكاري في مابين و نيز همكاري با ساير كشورهاي منطقه براي كمك به برون رفت مردم فلسطين از وضعيت كنوني را مورد تاكيد قرار دادند.
وزير امور خارجه كشورمان همچنين ديدارهاي جداگانه اي با وزراي خارجه كوبا و اريتره داشت كه در آنها نيز موضوع تقويت همكاري هاي دو كشور در ابعاد دو جانبه و بين المللي مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
متكي با همتاي سوئيسي خود هم ديدار كرده است.



 



گزارش خبري فضاسازي جديد آمريكا در آستانه مذاكرات اكتبر

سرويس سياسي-
در آستانه برگزاري مذاكرات اكتبر ميان ايران و اعضاي گروه موسوم به 1+5 كه قرار است فردا در شهر برن سوئيس انجام شود، مقامات و رسانه هاي غربي بخصوص آمريكا با جوسازي فراوان درصدد القاي اين مطلب هستند كه چنانچه ايران به خواست جامعه بين المللي مبني بر كوتاه آمدن از ادامه فعاليت هاي هسته اي خود تن ندهد با تحريم هايي جديد مواجه خواهد شد كه همه اعضاي 1+5 بر اين مسئله توافق دارند.
خبرگزاري آسوشيتدپرس به نقل از مقامات ناشناس آمريكايي(!) در اين باره گزارش داد: دولت باراك اوباما در حال تهيه طرح هايي براي اعمال مجازات هاي جديد بر ضد ايران است.
براساس اين گزارش، اين مقامات مدعي شده اند كه چنانچه ايران به درخواست هاي بين المللي مبني بر افشاگري در خصوص برنامه هسته اي اش عمل نكند دولت اوباما قصد دارد در بخش هاي انرژي و مخابرات ايران را هدف تحريم هاي تازه قرار دهد.
به ادعاي مقامات آمريكايي مسدود كردن دارايي ها و ممنوعيت مسافرت بر ضد شركت ها و افراد ايراني و خارجي كه در بخش هاي هسته اي تهران فعاليت مي كنند در ميان پيشنهادات در دست بررسي است.
البته بحث تحريم افراد و شركت هاي مرتبط با برنامه هسته اي ايران موضوع جديدي نيست چرا كه در قطعنامه هاي قبلي شوراي امنيت به آن پرداخته شده است اما مقامات آمريكايي براي تحت تاثير قراردادن فضاي مذاكرات اكتبر (فردا) بار ديگر اين مسئله را به اميد كوتاه آمدن ايران از حقوق هسته اي خود پيش كشيده اند.
خط خبري ديگري كه در آستانه اين مذاكرات از سوي محافل غربي دنبال مي شود نبود اختلاف ميان اعضاي دائم شوراي امنيت (آمريكا، چين، روسيه، انگليس و فرانسه) به همراه آلمان موسوم به گروه 1+5 بر سر اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران است.
انصراف آمريكا از احداث سيستم سپر موشكي در شرق اروپا كه به ادعاي مقامات واشنگتن براي مقابله با تهديدات موشكي ايران درنظر گرفته شده بود، با استقبال روس ها كه از مخالفان جدي اين طرح بودند مواجه شد. چرا كه مقامات مسكو به درستي دريافته بودند كه هدف از احداث اين سيستم برنامه اي براي مقابله با توان نظامي روسيه و تلاش اين كشور براي نفوذ در شرق اروپا است نه برنامه موشكي ايران.
بنابراين رسانه ها و محافل غربي اين تصميم آمريكا را تلاشي براي امتياز دادن به روس ها جهت همراهي با اعمال مجازات هاي شديدتر عليه ايران تحليل كردند. اما اظهارنظر مقامات مسكو طي روزهاي گذشته مبني بر مخالفت با تحريم هاي بيشتر و تاكيد بر ديپلماسي در قبال برنامه هسته اي ايران صحت اين تحليل را با مشكل مواجه كرده است.
طي سالهاي گذشته چين و روسيه همواره از مخالفان جدي تحريم ها عليه ايران بوده اند تا جايي كه نتيجه اين مخالفت ها تصويب قطعنامه هاي ضعيف، تكراري و بعضا بي محتوا از سوي شوراي امنيت سازمان ملل عليه برنامه هسته اي ايران بوده است.
پس از پروژه به اصلاح «همراه سازي» روسيه با غرب جهت اعمال فشارهاي بيشتر به ايران اين بار نوبت اجراي سناريويي مشترك درباره چين رسيده است.
در اين رابطه، خبرگزاري فرانسه، روز گذشته به نقل از يك مقام بلندپايه وزارت امورخارجه آمريكا گزارش داد: «چين به نفع اقدام جدي تر براي مهار برنامه هسته اي ايران تغيير موضع داده است.»
«كرت كمپيل» معاون وزير امورخارجه آمريكا در امور آسيا مدعي شد: براي نخستين بار چين از مواضع سختگيرانه ما حمايت كرده است.
وي افزود: مذاكرات بين باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا و هوجين تائو همتاي چيني وي در هفته گذشته در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل و سپس در جريان نشست گروه بيست در پيتسبورگ جدي بود.
كمپيل خاطرنشان كرد: آنچه مي توانم بگويم اين است كه مداخله چين در بازي ديپلماتيك درباره ايران را براي حل مسئله هسته اي ايران بيش از پيش محوري مي دانيم.
اين ادعاها در حالي مطرح شد كه «ژائو شو» سخنگوي وزارت خارجه چين در حاشيه نشست گروه 20 در پيتسبورگ پيرامون رويكرد پكن در قبال برنامه هسته اي ايران گفت: «ما خواستار ادامه همكاري ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي هستيم.»
وي بدون اشاره به هرگونه همراهي كشورش با غرب درباره اعمال تحريم هاي بيشتر عليه ايران تاكيد كرد: پكن همچنان خواستار استفاده از راه حل هاي مسالمت آميز در قبال برنامه هسته اي ايران است.
البته اين جمله معاون وزيرخارجه آمريكا مبني بر موافقت هيلاري كلينتون با درخواست چين براي «تعامل عميق تر» با آمريكا درباره ايران نشانگر عدم تغيير موضع چين در قبال برنامه هسته اي ايران است.
در همين راستا، خبرگزاري رويترز در گزارشي با اشاره به مذاكرات روز پنجشنبه 1+5 با ايران اعلام كرد: بعيد است چين موضع حمايتي خود را از ايران تغيير دهد.
براساس اين گزارش پس از آنكه ايران خبر ساخت سايت دوم هسته اي خود را به آژانس بين المللي انرژي اتمي در نامه اي محرمانه خبر داد، كشورهاي غربي پس از پي بردن به محتواي نامه، جنجال رسانه اي بسياري بر تحت فشار قرار دادن ايران به راه انداختند و در اين اثناء تلاش كردند حمايت روسيه و چين را به نفع خود و عليه ايران به دست بياورند.
رويترز نوشت: ممكن است ممانعت چين از تحريم جديد ايران و اشتهاي پكن به نفت ايران تلاش هاي غرب را براي افزايش فشار بر ايران پس از افشاي ساخت دومين سايت غني سازي هسته اي ايران، به تعويق بيندازد.
به نوشته رويترز، آمريكا و قدرت هاي غربي خواستار اعمال قدرت بيشتري در پشت درخواست هاي خود از ايران مبني بر دادن جزئيات بيشتري درباره برنامه هاي هسته اي خود هستند.
هريسون مي افزايد: كارشناسان چيني شايد برخي تحريم ها را به اين شرط بپذيرند كه روسيه به درخواست آمريكا و اروپا براي اتخاذ تحريم هاي بيشتر ايران پاسخ بدهد.
بنابراين گزارش، چين موضع خود را مقابل ايران تغيير نمي دهد و به احتمال فراوان مقامات پكن قدرت خود را به عنوان يكي از كشورهاي عضو دائم شوراي امنيت براي كاستن از شدت تحريم ايران به رخ بكشند زيرا ممكن است اين تحريم مناسبات پكن را با تهران تهديد كند.
«شي ينهونگ» استاد روابط بين الملل دانشگاه رنمين در پكن، در اين خصوص گفت كه «از طرفي چين مي داند كه مناسباتش با آمريكا و اروپا بسيار مهم است ولي از طرفي ديگر منافع ديپلماتيك و راهبردي بزرگي در حوزه انرژي ايران دارد.»
آژانس: تاريخي براي بازرسي مشخص نشده است
آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام كرد كه هنوز تاريخي براي بازديد بازرسان سازمان ملل از مركز غني سازي جديد ايران تعيين نشده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي در اين باره گفت: هنوز تاريخي تنظيم نشده است.
براساس اين گزارش، ايران هفته گذشته تاييد كرد كه در حال ساخت يك نيروگاه غني سازي اورانيوم در نزديكي شهر مقدس قم است، خبري كه با واكنش شديد باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا، نيكلاساركوزي، رئيس جمهور فرانسه و گوردون براون، نخست وزير انگليس و واكنش هاي جنجالي ديگر مقامات و رسانه هاي غربي روبه رو شد.
در اين راستا دبيركل سازمان ملل در ديدارش با محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور كشورمان «نگراني جدي» خود را درباره ساخت دومين مركز غني سازي درايران ابراز كرد.

 



صالحي: ايران هرگز غني سازي اورانيوم را متوقف نخواهد كرد

رئيس سازمان انرژي اتمي ايران در ديدار با خبرنگاران رسانه هاي خارجي گفت كه سايت هسته اي جديد ايران نشانگر آن است كه ايران تحت هيچ شرايطي برنامه هسته اي خود را متوقف نمي كند.
«علي اكبر صالحي » رئيس سازمان انرژي اتمي ايران در ديدار با خبرنگاران رسانه هاي خارجي گفت: ايران هرگز غني سازي اورانيوم را متوقف نخواهد كرد.
وي در ادامه گفت: اگر ما حق غني سازي اورانيوم را داريم، اگر ما حق تبديل اورانيوم را داريم، اگر ما حق توليد سوخت را داريم، ما اين را انجام خواهيم داد. ما آن را متوقف نخواهيم كرد. اين حق مسلم ماست.
رئيس سازمان انرژي اتمي ايران تاكيد كرد: ما درباره حق مسلم خودمان معامله نخواهيم كرد.
ايران چند روز پيش با ارسال نامه اي به آژانس انرژي اتمي موجوديت دومين سايت هسته اي خود را به اطلاع اين آژانس رساند.
طبق توافقاتي كه بين ايران و آژانس وجود دارد، جمهوري اسلامي موظف است 6 ماه قبل از تزريق گاز به سانتريفيوژهاي خود موجوديت تاسيسات جديد خود را اطلاع دهد.
ايران 18 ماه قبل از تزريق گاز به سانتريفيوژها در سايت هسته اي جديد خود، موجوديت اين سايت را به اطلاع آژانس انرژي اتمي رسانده است.
علي اكبر صالحي در ادامه گفت وگو با خبرنگاران خارجي گفت: سايت هسته اي جديد درمقايسه با نطنز كوچك است، نطنز يك سايت در مقياس صنعتي است، اما اين سايت نيمه صنعتي است.
رئيس سازمان انرژي اتمي در پايان گفت: ساخت اين سايت در آينده نزديك به پايان مي رسد. اين سايت عزم ما را نشان مي دهد كه تحت هيچ شرايطي برنامه هسته اي خود را متوقف نمي كنيم.

 



دادستان تهران با اشاره به حوادث بعد از انتخابات: دادسرا در سخت ترين شرايط پس از انقلاب قرار دارد

دادستان تهران با اشاره به حوادث پس از انتخابات، آن را يك جريان ويژه خواند كه به تبع آن دادسرا در سخت ترين شرايط بعد از انقلاب قرار گرفته است و تاكيد كرد: بايد از مسير انتقام، انتقاد و انفعال خارج شده و وارد مسير ابتكار عمل به قانون شويم و راه نجات در اين راه است.
به گزارش ايسنا، عباس جعفري دولت آبادي در دومين نشست شوراي معاونان دادگستري استان تهران در سال جاري، با تاكيد بر اين كه دادسرا در سخت ترين شرايط بعد از انقلاب قرار گرفته است، اظهار كرد: بعد از انقلاب، جرياناتي چون بني صدر، جنگ و 18تير اتفاق افتاد اما جريان بعد از انتخابات يك جريان ويژه بود. انتخاباتي رخ داد و بعد از آن بحران هايي به وجود آمد. مبارزه با اين بحران مشكل تر از بحران هاي قبلي بود.
وي در ادامه به بررسي نقش دستگاه قضايي در مبارزه با اين بحران ها پرداخت و گفت: دستگاه قضايي مي توانست دستگاهي منفعل و تماشاگر صرف باشد. در كشوري كه تظاهرات رخ داد، اغتشاشگران بانك ها را آتش زدند، يك راهش اين بود كه دستگاه قضايي تماشاگر صرف باشد و اين را يك اعتراض مدني بداند كه هيچ عقل سليمي اين نقش را نمي پذيرد كه نقش دستگاه قضايي انفعالي باشد. نقش ديگر اين بود كه دستگاه قضايي انتقادي عمل كند كه انتقادي عمل كردن نيز وظيفه دستگاه قضايي نيست و دستگاه قضايي نمي تواند در هيبت دستگاه سياسي و رسانه اي عمل كند. لذا اين فرض قابل قبول نيست كه دستگاه قضايي منتقد حوادث و بحران ها باشد.
دادستان تهران افزود: مشي ديگري كه دستگاه قضايي مي توانست آن را اتخاذ كند انتقام گيري و عمل خارج از مسير بود كه با عده اي برخورد كند و با عده ديگري برخورد نكند اما اين روش جواب نمي دهد و نخواهد داد. اما راه ديگري كه مي تواند نجات بخش ما باشد ابتكار عمل در دستگاه قضايي و نشاندن روح استقلال و ابتكار عمل به قانون و برخورد در اين چارچوب است. دستگاه قضايي در اين مسير نمي سوزد.
وي با تاكيد بر اين كه دستگاه قضايي وامدار كسي نيست، گفت: اگر چارچوب بالا اجرا شود، كشور حفظ مي شود، مردم خوشحال مي شوند، رهنمودهاي مقام معظم رهبري اجرا و متخلفان سر جاي خودشان مي نشينند.
جعفري دولت آبادي با بيان اين كه دستگاه قضايي بي تجربه نيست كه در كنار بحران ها ساكت بنشيند، تاكيد كرد: بايد از مسير انتقام، انتقاد و انفعال خارج شويم و وارد مسير ابتكار عمل به قانون شويم. چه عده اي خوششان بيايد يا نيايد راه نجات در اين است. اگر دستگاه قضايي فقط خرج مردم شود بحران ها از بين مي رود و اعتماد مردم افزايش پيدا مي كند.
وي درباره سياست رسانه اي دستگاه قضايي گفت: ما بايد سياست روشني درباره اطلاع رساني به مردم داشته باشيم و جاي خالي اين اطلاع رساني محسوس است. دادگستري تهران بايد سياست رسانه اي را مشخص كند و مطالب را به طور شفاف و روشن به رسانه ها بگويد تا ما كيسه بوكسي براي مطبوعات خاص نشويم. برخي رسانه ها كارشان كوبيدن دستگاه قضايي است اما رسانه ها از مسير نقد منصفانه خارج نشوند. از رسانه ها درخواست مي كنم در چارچوب قانون حركت كنند؛ زيرا دستگاه قضايي دوست خوبي براي مطبوعات است. جعفري دولت آبادي با تاكيد بر اين كه اجراي احكام در دادسرا مظلوم واقع شده است، افزود: اجراي احكام اگر در مقام و منزل خودش قرار گيرد يكي از راههاي ارتقاي امنيت است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14