(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 9 آبان 1388- شماره 19499
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
تقدير رئيس جمهور از تلاش هاي صفار هرندي در گسترش جشنواره امام رضا(ع)
آيت الله امامي كاشاني در نماز جمعه تهران: دنيا روي پيشرفت ها و عظمت نظام حساب مي كند
امام جمعه قم: حركتي كه به تضعيف رهبري منجر شود آمريكايي است
سلطانيه خبر داد ملاحظات اقتصادي و فني ايران درباره پيش نويس وين
با سخنان آيت الله مكارم شيرازي و آملي لاريجاني كنگره شهيدين در قم به كار خود پايان داد
سرلشكر فيروزآبادي:تروريسم وهابي ، دكترين جديد غرب براي تفرقه ميان مسلمين است
سولانا در گفت وگوي تلفني با دكتر جليلي: بسته پيشنهادي ايران كامل و جامع است
اهل كدام گزينه ايد؟!
همزمان با ميلاد امام رضا(ع) بزرگترين كشتي هوايي خاورميانه در مشهد به پرواز درآمد



در اختتاميه هفتمين جشنواره فرهنگي هنري اما رضا (ع) صورت گرفت
تقدير رئيس جمهور از تلاش هاي صفار هرندي در گسترش جشنواره امام رضا(ع)

سرويس ادب و هنر -
رئيس جمهور از وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي به خاطر قوام ، شكل گيري و گسترش جشنواره فرهنگي هنري امام رضا (ع) تقدير كرد.
مراسم اختتاميه هفتمين جشنواره بين المللي فرهنگي هنري امام رضا (ع) همزمان با شب ولادت امام هشتم ، با حضور رئيس جمهور و تقدير از خادمين فرهنگ رضوي برگزار شد.
در اين مراسم كه در محل سالن همايش هاي صدا و سيما در مشهد برپا شد علاوه بر رئيس جمهور وزراي سابق و جديد فرهنگ و ارشاد اسلامي، استاندار سابق و جديد خراسان رضوي، حجت الاسلام و المسلمين علم الهدي امام جمعه موقت مشهد، مصطفوي مشاور رييس جمهور و گروهي از هنرمندان حاضر بودند..
رئيس جمهور در اين مراسم سخنراني كرد و گفت : جشنواره امام رضا (ع) با هدف شناخت امام، ترويج فرهنگ امامت و ولايت و ايجاد فرصت براي شكوفايي دل هاي عاشق و ايماني برپا شده است.
محمود احمدي نژاد با بيان اين كه ترويج فرهنگ رضوي به عنوان تجلي فرهنگ نبوي و علوي و پيش درآمد فرهنگ مهدوي در جامعه ضروري است تصريح نمود :همه بايد دست به دست هم براي تامين نياز بشريت در راستاي دستيابي به كمال و سعادت تلاش كنيم .
رئيس جمهور با تاكيد بر اين كه جشنواره امام رضا يك فرصت ارزشمند است اظهار داشت: جشنواره امام رضا(ع) مختص به يك گروه و جغرافياي خاص نيست و همه اقشار از جمله شاعران، موسيقدانان، خبرنگاران، نويسندگان و اديبان در آن با ياد امام هنرنمايي مي كنند.
وي همچنين بيان داشت : مقاطع مختلف تحصيلي طي سال يك برنامه و موضوع خاص را در خصوص امام رضا (ع) انتخاب و درباره آن اثر هنري و ادبي خلق كنند.
احمدي نژاد همه هنرمندان، روزنامه نگاران، نويسندگان، كارگردانان و شاعران را به فعاليت با موضوع رضوي فراخواند و گفت: همه بايد به نام و ياد امام و براي امام و شناخت او ، آثار خود را معرفي كنند و اين شدني است.
رئيس جمهوري با تقدير از محمدحسين صفار هرندي وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي، نقش وي را در شكل گيري، قوام و گسترش جشنواره فرهنگي هنري امام رضا موثر خواند و خطاب به وزير ارشاد گفت: آقاي حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بايد با همين شتاب در گسترش جشنواره امام رضا (ع) تلاش كند و سراسر سال بايد سرشار از نام و ياد امام رضا(ع) باشد.
رئيس جمهوري با اشاره به اين كه اكنون در نقاط گوناگون ايران و جهان عاشقان با امام گفت وگو مي كنند، افزود: هر كس با يك زبان و از يك نگاه با امام، گفت وگو و درخواست هاي خود را از موارد جزئي و فردي تا مسايل جهاني و بين المللي مطرح مي كند.
احمدي نژاد، همه اين موارد را در برگيرنده يك باور قطعي دانست و اظهار داشت: امام حرف آدمي را مي شنود و به او پاسخ مي دهد.
احمدي نژاد، بالاترين ماموريت انسان در مسير كمال و تعالي را شناخت امام دانست و آن را مقدمه و زمينه گام هاي بعدي خواند.
احمدي نژاد تاكيد كرد: دولت و مجلس براي تقويت و گسترش جشنواره امام رضا تلاش مي كنند و آن را يك وظيفه و افتخار براي خود مي دانند.
رئيس جمهور همچنين در اين مراسم ، از آيت الله سيدجعفر مرتضي عاملي، محمدجواد محمدي زاده، علي اصغر سالاري، محمدحسين صفار هرندي، رضا رباني، يدالله صفدرزاده حقيقي، تبسم شاعر و اديب پاكستاني و بايوران خراساني از كشور آلباني به عنوان خادمان فرهنگ رضوي تقدير كرد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي هم در مراسم اختتاميه هفتمين جشنواره بين المللي فرهنگي هنري امام رضا سخنراني كرد و گفت : استقبال از جشنواره امام رضا دربخش ملي 30 درصد افزايش داشت.
سيد محمد حسيني افزود: امسال همچنين افزون بر برپايي اين جشنواره در 30 استان كشور، مردم 20 كشور نيز اين امكان را داشتند كه در بخش هاي مختلف اين جشنواره شركت كنند.
وي بااشاره به اهتمام جشنواره فرهنگي هنري رضوي به شناسايي مسير حركت حضرت رضا (ع) از بدو ورود به ايران تا توس، گفت: در بخش ويژه جشنواره، مسير حركت آن حضرت از دروازه ورودي در اهواز و شلمچه تا ابركوه، نيشابور، مرو و توس با عنوان جاده ولايت مسيريابي مي شود.
استاندار خراسان رضوي نيز در اين آيين گفت:امسال هفتمين جشنواره بين المللي فرهنگي و هنري امام رضا (ع) رنگ و بوي جالب، جذاب و همه گيري داشت اما هنوز با شان امام رضا (ع) فاصله اي طولاني دارد.
محمود صلاحي با اشاره به تشكيل كارگروه فرهنگ و هنر به رياست رييس جمهور و تاكيد وي بر انجام كار فرهنگي افزود: اين كارگروه مصوبه اي را به تصويب رساند كه طبق آن 200 ميليارد تومان در ستاد راهبردي زيارت صرف ساماندهي امور فرهنگي، رفاهي، اسكان و ...زايرين خواهد شد كه بابت اين مصوبه از دولت و رئيس جمهوري تشكر مي كنيم .
دبير هفتمين جشنواره بين المللي فرهنگي و هنري امام رضا (ع) نيز گفت: از ويژگي هاي هفتمين جشنواره امام رضا(ع) برگزاري همزمان آن در كشورهاي اروپايي، آفريقايي و آسيايي با محوريت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي بود.
سيد جوادجعفري افزود:در اين جشنواره 38 هزار اثر علمي،فرهنگي و هنري با نظارت 200عضو هيئت علمي و 150 داور توليد شد.
وي گفت:اجراي اين جشنواره علاوه بر رونق بخشي به جشن هاي ميلاد، منادي انسجام شد و امروز همه، عضوي از اين جشنواره عظيم ولايي اند.
جعفري افزود: براي ترويج فرهنگ رضوي راه سخت و مقصد دراز است اما همتهاي بلند، فاصله ها را كوتاه خواهد كرد.

 



آيت الله امامي كاشاني در نماز جمعه تهران: دنيا روي پيشرفت ها و عظمت نظام حساب مي كند

سرويس فرهنگ و معارف -
خطيب جمعه تهران با رد جوسازي هاي رسانه اي عليه نظام گفت: امروز دنياي سياست روي پيشرفت ها و عظمت نظام جمهوري اسلامي ايران حساب مي كند، براي همين بايد به تمدن، كيان و نظام اسلامي توجه كنيم و اين ارزش ها را رشد بدهيم.
آيت الله محمد امامي كاشاني، عضو مجلس خبرگان رهبري در خطبه دوم نماز جمعه تهران اظهار كرد: نظام جمهوري اسلامي نظامي است كه براساس اسلام و دين استوار شده و بسياري از نقطه هاي رشد را پيدا كرده و به پيشرفت هاي زيادي رسيده است. وي تاكيد كرد: دنيا از حركت هاي علمي و اسلامي ايران حمايت مي كند و عظمت ايران و نظام در مقابل شان با ارزش و رشيد است.
امام جمعه موقت تهران هم چنين با اشاره به اين كه « رشد و رشيد و جامعه رشيد در قرآن كريم مورد تاكيد قرار گرفته است» خاطرنشان كرد: سرمايه رشد، علم و عقل و ايمان است و قرآن كريم بر آن توصيه مي كند كه دوري از فسق و گناه از سقوط انسان جلوگيري مي كند و مي فرمايد چنين جامعه اي، جامعه رشيد است.
وي در همين زمينه با اشاره به درس آموز بودن تاريخ، ادامه داد: تاريخ در اين ارتباط بسيار درس دهنده است و فلسفه تاريخ نيز به اين معناست؛ لذا مي گويند علم تاريخ قيمت ندارد، اما آن چه ارزشمند است فلسفه تاريخ است.
امامي كاشاني توضيح داد: بايد حوادث را در تاريخ ديد، علل سقوط و رشد جوامع را ملاحظه كرد و زمان خود را براساس زمان گذشته استوار كرد.
خطيب نماز جمعه تهران با بيان اين كه « تاريخ نشان مي دهد كه تمدن اسلامي زمين را فرا گرفت و آن به واسطه ايمان، علم و تلاش امت اسلامي بود» به بررسي تاريخ و مطالعات تاريخي اشاره و تصريح كرد: بر مبناي همين تاريخ و مطالعه تمدن هاي اسلامي مشخص شده كه چگونه ديگران آمده اند و علم و كوشش را از امت اسلامي گرفتند و خود مالك دنيا شدند و كشورهاي اسلامي را اسير خود كردند.
وي نظام جمهوري اسلامي را نظامي استوار شده بر اساس اسلام و دين توصيف كرد و گفت: نظام جمهوري اسلامي بسياري از نقطه هاي رشد را پيدا و بر اساس آن پيشرفت كرده است.
عضو مجلس خبرگان رهبري با تاكيد بر مغتنم شمردن پيشرفت ها و قدرت هاي نظام تاكيد كرد: بايد توجه كرد كه دشمن از چه راهي مي خواهد وارد شود تا به ملت و نظام اسلامي رخنه كند.
وي در ادامه با اشاره به فرا رسيدن موسم حج خاطرنشان كرد: امام راحل در ايام حج توصيه به وحدت مسلمين مي كردند و پس از ايشان رهبر عزيز انقلاب همين راه را رفتند و اخيرا در ديدار با كارگزاران حج درباره اين كه كعبه بايد محور وحدت امت اسلامي باشد بيانات نافذ و سازنده اي داشتند.
وي در عين حال با تاكيد بر مراقبت بيش از حد ملل مسلمان و هشدار نسبت به اينكه دشمن هرجا خلائي مي بيند نفوذ مي كند، افزود: با كمال تاسف بعضي از افراد و گروه ها به اين وحدت توجه نمي كنند و اين چنين تمدن اسلامي را به دست بيگانه مي دهند كه اين وضع اسفناكي است.
وي تاكيد كرد: حج فصلي است براي اين كه جامعه اسلامي وحدت عالي داشته باشد.
آيت الله امامي كاشاني در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعيت كشور و نظام اسلامي، وضعيت فعلي را مقتدرانه و عزتمندانه توصيف كرد و گفت: عزت ايران، عزتي است كه دنيا به آن توجه كرده و بنده در سفري كه به هند و شركت در اجلاس حج رفته بودم يكي از وزراي اين كشور كه موثرترين وزير در حكومت مركزي دولت هندوستان است فصلي درباره عظمت نظام اسلامي و امام خميني(ره) ارايه داد و گفت: شاهد انتخاباتي در ايران بوديم كه 40 ميليون نفر پاي صندوق ها آمدند. او اين حضور را به عنوان اهميت خاصي در انتخابات در سطح دنيا مطرح كرد.
وي خاطرنشان كرد: بعضي چيزها داراي قداست است كه نبايد قداست آن شكسته شود، بلكه بايد به اين حضور كه سياستمداران دنيا را شگفت زده كرده است، اهميت داد. بايد قداست اين زيبايي ها، اقتدار، عزت، پيشرفت دانشگاه ها و حوزه هاي علميه، انرژي هسته اي ، كمال علمي نگه داشته شود و حيف است تمدن اسلامي كه با سرعت به جلو مي رود و دنيا روي آن حساب مي كند را كوچك بشماريم.
وي هم چنين با بيان اين كه نبايد به جوسازي هاي رسانه هاي مغرض توجه كرد، گفت: امروز دنياي سياست روي پيشرفت ها و عظمت نظام جمهوري اسلامي ايران حساب مي كند.
وي با تاكيد دوباره نسبت به اينكه نبايد اين عظمت و عزت و پيشرفت ها را كوچك بشماريم بلكه بايد به كمال علمي و پيشرفت ها در همه زمينه ها اهميت داد، در عين حال تذكر داد: بايد به تمدن، كيان، نظام اسلامي، اقتدار دانشگاه ها و حوزه علميه ـ كه همه اين ها ارزش است ـ توجه كنيم و اين ارزش ها را رشد بدهيم و اگر برهاني مي خواهد برهان ديگر را تكميل كند، بايد مكمل هم باشند، نه اين كه اصل آن را زمين بزنند.
خطيب نماز جمعه تهران با بيان اين كه « به استثناي رسانه هاي مغرض دشمن، دنيا از اين حركت علمي و اسلامي ايران حمايت مي كند» خاطرنشان كرد: درست است كه نصف دنيا بي خداست اما عظمت ايران و نظام اسلامي در مقابل شان با ارزش و رشيد است و اين چند رسانه مغرض راهي به جايي نمي برند؛ زيرا حركت ملت براساس علم و ايمان است و راه خود را طي مي كند.
امامي كاشاني با بيان اين كه «اكنون جامعه ما به علم، اخلاق، تلاش و ايمان نياز دارد» تاكيد كرد: دنيا بر اين عظمت نگاه مي كند و اميدواريم ما بتوانيم به راه حكومت جهاني حضرت صاحب الزمان(عج) برسيم.
بنا بر اين گزارش، وي در خطبه اول نماز جمعه تهران نيز با تبريك سالروز ولادت علي بن الموسي الرضا (ع) و با اشاره به فضايل و شيوه زندگي اين امام بزرگوار خاطرنشان كرد: كلمه رضا(ع) كه بر روي اسم مبارك امام هشتم گذاشته شده، كلمه بسيار پرباري است و امام رضا(ع) جلوه خاصي به زمان داد؛ لذا براين اساس به ايشان رضا گفته مي شود. در روز ولادت اين انسان كامل زمان جلوه مي كند. تجلي زمان در طول تاريخ در مواقع خاص بوده است كه به آن رنگ زيبايي داده است و جمال و جلال خدا در خطه اي از زمان نمايان شده است.
امامي كاشاني در ادامه با اشاره به روايتي از پيامبر اكرم(ص) كه انسان ها را به چهار دسته تقسيم مي كند، در خصوص مقام رضا خاطرنشان كرد: رسول اكرم(ص) مي فرمايد شر اين دسته آن انسان هايي هستند كه زود عصباني شده و به راحتي رضا پيدا نمي كنند و در اموري كه نبايد عصباني شوند و غضب كنند، حرف هاي نادرستي مي زنند و چه بسا كلماتي كه با ادب دين مغاير است بر زبان جاري مي كنند و گاهي انسان مي بيند افرادي به خاطر حوادث دنيوي حتي نسبت به نماز كوتاهي مي كنند كه اين روحيه ناراضي بودن، بسيار بد است كه آدمي را نسبت به آينده مايوس مي كند، مخصوصا اگر اين فرد جوان باشد، افسردگي و نااميدي مي آورد و او را خرد مي كند كه اين بسيار بد است.
وي با اشاره به حالات و فضايل امام هشتم يادآور شد: اين كه به ايشان رضا گفته مي شود به اين دليل است كه نظام هستي را راضي مي بينند و اين چيزي نيست كه بشود لمس كرد. اين نقطه كمال و جمال نامحدود و بسيار عالي است و ديد جهان به چشم رضا؛ نقطه بسيار بلندي است.

 



امام جمعه قم: حركتي كه به تضعيف رهبري منجر شود آمريكايي است

امام جمعه قم گفت: امروز هر حركتي كه منجر به تضعيف ولايت فقيه شود آن را بايد آمريكايي ناميد.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، حجت الاسلام والمسلمين «سيدمحمد سعيدي» در خطبه هاي اين هفته نمازجمعه قم با تاكيد بر تقواي الهي، به ميلاد حضرت امام رضا(ع) اشاره كرد و گفت: امام رضا براي بيان معارف اهل بيت(ع) حتي از دستگاه حكومتي آن زمان استفاده و پيام معصومين(ع) را منتقل كرد.
وي با اشاره به مناظره امام رضا(ع) با پيشوايان اديان مختلف گفت: هدف امام از اين مناظره آشكار شدن حق بود كه در كنار حفظ شخصيت و كرامت دو طرف معنا مي گيرد. امام جمعه قم با اشاره به مناظره هاي انتخاباتي گفت: اين مناظره ها فاصله بسياري با مناظره از ديدگاه امام رضا(ع) داشت كه بدآموزي بسياري به همراه داشته و بايد سعي كنيم اين موضوع را رعايت كنيم.
امام جمعه قم در ادامه به يوم الله 13آبان اشاره كرد و اظهار داشت: اين روز به عنوان روز استكبارستيزي نامگذاري شده و در متن دين ما نيز بر استكبارستيزي تاكيد شده است.
حجت الاسلام سعيدي با بيان رشادت هاي امام خميني(ره) گفت: امام خميني در اين عصر احياگر مبارزه با استكبار بودند و بعد از آن نيز رهبر معظم انقلاب اين پرچم را بر دوش دارند كه بايد از ايشان حمايت كنيم.
وي به تلاش براي تضعيف جايگاه ايران و ولايت فقيه از سوي برخي گروهها اشاره كرد و گفت: دليل اين افراد براي چنين اقدامي چيست و با چه انگيزه اي به تضعيف ستون نظام يعني ولايت فقيه پرداختند.
سعيدي با اشاره به دعوت برخي گروهها براي اغتشاش و تجمع گفت: علت اين مسائل چه چيزي مي تواند باشد. امروزه هر حركتي كه منجر به تضعيف ولايت فقيه شود آن را بايد آمريكايي ناميد.
امام جمعه قم تصريح كرد: هر حركتي كه در مسير تشنج و اغتشاش برداشته شود اين حركت آمريكايي بوده و باعث خشنودي دشمنان و عذاب الهي خواهد شد.

 



سلطانيه خبر داد ملاحظات اقتصادي و فني ايران درباره پيش نويس وين

سرويس سياسي -
نماينده ايران در آژانس خواستار اعمال ملاحظات فني و اقتصادي ايران در فرايند تامين سوخت راكتور تهران شد.
دكتر علي اصغر سلطانيه كه پيش از اين اعلام شده بود پاسخ ايران به پيش نويس وين را به آژانس عرضه خواهد كرد، روز پنج شنبه در اظهاراتي مهم گفت: «جمهوري اسلامي ايران مذاكرات وين را كه دور اول آن در 27 مهرماه برگزار شد، با نگاهي مثبت دنبال خواهد كرد.» وي اضافه كرد: «در اين گفت وگو ها كه صرفا گفت وگوهايي فني ميان ايران و آژانس است، بايد ملاحظات فني و اقتصادي ايران در مورد چگونگي تامين سوخت راكتور تهران لحاظ شود». سلطانيه گفت: «من به عنوان نماينده ايران در گفت وگوهاي وين بايد تلاش كنم ملاحظات فني و اقتصادي كشورم در مسير گفت وگوها لحاظ شود».
منابع آگاه مرتبط باتيم مذاكره هسته اي در تهران تاكيد مي كنند پاسخ ايران كه آژانس و چند كشور ديگر در انتظار آن بودند، همين اظهارات روز پنج شنبه سلطانيه است و فعلا تا زمان آغاز دور بعدي مذاكرات چيز بيشتري وجود ندارد. آژانس ديروز طي بيانيه اي اعلام كرد پاسخ ايران را دريافت كرده و در حال رايزني با طرف هاي ديگر است تا بتواند به زودي زمينه هاي يك توافق را فراهم آورد. اين در حالي است كه اطلاعات كيهان نشان مي دهد ايران جزئيات مربوط به شروط و ملاحظات فني و اقتصادي خود را به آژانس ارائه نداده و بيان آن را به آغاز دور دوم مذاكرات وين موكول كرده است. يك ديپلمات در تهران در اين باره به كيهان گفت: «هيچ پاسخ رسمي و مكتوبي وجود ندارد و ما با نگاه مثبت منتظر دور جديد مذاكرات هستيم. پاسخ ما همان است كه آقاي سلطانيه گفت».
در عين حال رسانه هاي غربي كه تلاش آنها براي دريافت جزئيات پاسخ ايران از آژانس ناكام مانده، در حال خيال پردازي درباره محتواي چيزي هستند كه اساسا وجود خارجي ندارد. تعداد زيادي از اين رسانه ها طي دو روز گذشته با انتشار مقالات و گزارش هايي درباره آنچه كه نام آن را «پاسخ ايران به پيشنهاد آژانس» گذاشته اند، از قول منابعي كاملا مطلع نوشته اند كه «ايران اين پيشنهاد را رد كرده است»!
شبكه تلويزيوني فاكس نيوز روز پنج شنبه گفت: «پاسخ ايران به طرح پيشنهادي آژانس در حكم در اين طرح بوده است». خبرگزاري رويترز همان روز در گزارشي از تهران نوشت: «ايران خواستار تغييراتي مهم در پيش نويس وين است كه معنايي جز به چالش كشيدن پيشنهاد روسيه، فرانسه و آمريكا ندارد». شبكه خبري فرانس 24 هم در گزارشي گفت: «ايران توافقنامه غني سازي اورانيوم را از ارزش و اعتبار ساقط و در واقع آن را رد كرده است». اين شبكه اضافه كرد: «غربي ها ترديد دارند ايران پيشنهاد سه كشور را به طور كامل اجرا كند». اين شبكه در عين حال علت خودداري آژانس از انتشار جزئيات پاسخ ايران به پيش نويس وين را آن دانست كه البرادعي اكنون در نيويورك به سر مي برد! خبرگزاري آسوشيتدپرس روز پنج شنبه در گزارشي از وين به قلم جرج جان خبر از آن داد كه ايران از توافق وين «پا پس كشيده است». روزنامه نيويورك تايمز هم در شماره روز جمعه خود از قول ديپلمات هاي آمريكايي گفت ايران به آژانس خبر داده است كه انتقال اورانيوم خود به خارج را نمي پذيرد.
اين خط خبري پرحجم در حالي است كه در واقع اكنون كسي در غرب چيزي درباره ملاحظات واقعي ايران نمي داند و به همين دليل «گمانه زني» جاي «خبر» را گرفته است. برخي اطلاعات موجود نشان مي دهد ايران با چارچوب كلي پيش نويس كه مبادله مواد است، موافق است منتها خواستار تضميني براي آن است كه در ازاي اورانيوم كم غني شده حتماً سوخت لازم براي راكتور تهران را دريافت كند. ديپلمات ها در تهران «همزماني مبادله» را بهترين تضمين مي دانند و تاكيد دارند ايران توافقي را كه حاوي اين شرط نباشد مطلقاً نخواهد پذيرفت.
واكنش احتياط آميز
آمريكا و فرانسه
آمريكا و فرانسه در واكنش به پاسخ جمهوري اسلامي ايران به پيشنهاد آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره همكاري هسته اي با قدرت هاي بزرگ گزينه احتياط را برگزيدند. به گزارش خبرگزاري فرانسه، وزارت امور خارجه آمريكا پنج شنبه گذشته اعلام كرد كه واشنگتن همچنان در انتظار پاسخ رسمي ايران به طرح پيشنهادي از آژانس بين المللي انرژي اتمي در مورد همكاري هسته اي تهران با قدرت هاي بزرگ جهان است.
يان كلي سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا چند ساعت پس از آنكه آژانس بين المللي انرژي اتمي بدون اشاره به جزئيات اعلام كرد پاسخ ايران را به طرح پيشنهادي خود دريافت كرده است گفت: ما نيازمند شنيدن پاسخ رسمي ايران هستيم. وي افزود: ما بايد ببينيم ايراني ها چه توضيحاتي را ارائه خواهند كرد.
«كلي» ادعا كرد كه ميان آژانس و سه كشور آمريكا، روسيه و فرانسه كه در حال مذاكره با ايران هستند وحدت نظر وجود دارد.
فرانسه نيز در واكنش به پاسخ ايران به آژانس گزينه احتياط را برگزيد و «برنار والرو» سخنگوي وزارت امور خارجه اين كشور روز پنج شنبه اعلام كرد كه فرانسه اميدوار است كه ايران پاسخ روشن و مثبتي به طرح همكاري هسته اي كه در اختيار آژانس بين المللي انرژي اتمي داده است داده باشد.
وي تصريح كرد: فرانسه ترجيح ميدهد اول محتواي پاسخ رسمي تهران را ببيند و بعد درباره آن اظهارنظر كند.
به موجب پيش نويس وين ايران 1200 كيلوگرم اورانيوم با غناي پايين را به روسيه و فرانسه انتقال مي دهد. اين سوخت پس از تصفيه در اختيار تهران براي استفاده در راكتور تحقيقاتي- پزشكي ايران قرار گيرد.
گفتني است آژانس بين المللي انرژي اتمي روز پنجشنبه در بيانيه اي اعلام كرد: محمدالبرادعي، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي پاسخ مقدماتي مقامات ايران به پيشنهاد وي در خصوص استفاده از اورانيوم با غناي پايين ايران براي توليد سوخت جهت عمليات مستمر راكتور تحقيقاتي تهران كه عمدتاً براي توليد راديوايزوتوپ ها با اهداف پزشكي اختصاص يافته است، را دريافت كرده است.
از سوي ديگر؛ اتحاديه اروپا ديروز با انتشار اعلاميه اي خواستار همكاري ايران در برنامه هسته اي خود شد.
تصويب تحريم هاي جديد
در سنا
در همين حال مجلس سناي آمريكا طي لايحه اي تحريم هاي جديدي را عليه جمهوري اسلامي ايران به تصويب رساند.
به گزارش آسوشيتدپرس، مجلس سناي آمريكا پنج شنبه گذشته لايحه اي را تصويب كرد كه به باراك اوباما رئيس جمهور اين كشور اجازه خواهد داد تا تحريم هاي شديدتري را عليه ايران به علت آنچه كه كوتاهي تهران در شفاف سازي برنامه اي هسته اي عنوان شده اعمال كند.
براساس اين لايحه كه به تصويب 22 عضو كميسيون بانكي مجلس سنا رسيده است شركت هايي كه به ايران در وارد كردن بنزين كمك مي كنند نيز شامل اين تحريم ها مي شوند.
در همين زمينه «كريستوفر داد» رئيس كميسيون بانكي سناي آمريكا ادعا كرد كه نگراني فزاينده اي از فعاليت هاي هسته اي ايران وجود دارد.
خبرگزاري فرانسه نيز در همين حال تأكيد كرد كه قانونگذاران آمريكا و همپيمانان دموكرات باراك اوباما رئيس جمهوري اين كشور، نشان داده اند كه تمايل شديدي به اعمال تحريم هاي سخت عليه ايران دارند، حتي اگر آنها مشاهده كنند كه گفت وگوهاي هسته اي بين تهران و كشورهاي مذكور نتيجه بخش است.
همچنين كميته امور خارجي مجلس نمايندگان آمريكا روز چهارشنبه گذشته به طور شفاهي لايحه اي را با هدف تشديد تحريم هاي اقتصادي عليه ايران به تصويب رساند تا فشارها بر ايران افزايش يابد.
اين اقدام كميته امور خارجي مجلس نمايندگان آمريكا، به اوباما اجازه مي دهد تا شركت هايي را كه محصولات نفتي پالايش شده را در اختيار ايران مي گذارند از تجارت با آمريكا محروم سازد.
مجلس نمايندگان آمريكا همچنين روز پنج شنبه گذشته در قطعنامه اي از ايران خواست تا سه كوهنورد آمريكايي كه در ايران دستگير شده اند با خانواده هاي خود تلفني صحبت كرده و در اسرع وقت نيز آنان را آزاد كند.

 



با سخنان آيت الله مكارم شيرازي و آملي لاريجاني كنگره شهيدين در قم به كار خود پايان داد

قم - خبرنگار كيهان:
كنگره بين المللي شهيدين پس از دو روز فعاليت با تاكيد بر معرفي و احياي آثار بزرگان جهان اسلام به نسل امروز در قم به كار خود پايان داد.
آيت الله مكارم شيرازي در اين كنگره با بيان اينكه امروز وظيفه ما تاسيس حوزه هاي علميه در نقاط مختلف است تا با خرافات مبارزه كنيم، گفت: ما وارث دين و آيين و مذهبي هستيم كه بر پايه دانش و تكريم عالم و دانشمندان بنا شده است.
اين مرجع تقليد با اشاره به ويژگي هاي شهيد اول گفت: اين شهيد در قرن هشتم و شهيد دوم در قرن دهم اسلام را تجديد حيات كردند و مكتب اهل بيت (ع) را رونق تازه اي بخشيدند و اگر خدمات علماي گذشته و شهيدين نبود، معارف اهل بيت (ع) امروز با اين شرايط در اختيار ما قرار نداشت.
آيت الله مكارم شيرازي شهادت شهيد اول را بر اثر دشمني هاي متعصبين نادان دانست و اظهار داشت:امروز نيز تعصب كور وهابيون تندرو به عنوان خطري بزرگ براي اسلام محسوب مي شوند.
آيت الله سيدمحمود شاهرودي رئيس سابق قوه قضاييه نيز در اين كنگره گفت شهيد اول نسبت به تمام مسائل جهان اسلام خود را مسئول مي دانست و همواره در پي احياي شرايع الهي بود و از تهمت ها نيز هراسي نداشت.
عضو مجلس خبرگان رهبري تصريح كرد: اگر به سيره ائمه اطهار (ع) نگاهي داشته باشيم ملاحظه خواهيم كرد كه آنان در عرصه هاي مختلف علمي، فرهنگي، سياسي حركت مي كردند و در سيره شهيدين نيز شاهد حركت آنان در مسير ائمه اطهار (ع) هستيم. آيت الله تسخيري دبير مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي طي سخناني گفت: شهيد اول و شهيد ثاني از چنان غناي علمي برخوردار بودند كه بسياري از علماي اهل سنت در درس هاي آنان حاضر مي شدند.
در پايان اين مراسم از بخش اول موسوعه (دايره المعارف) 54 جلدي شهيدين مربوط به آثار شهيد اول كه در 20 جلد منتشر شده است، رونمايي شد.
بخش دوم اين موسوعه كه به انتشار آثار مربوط به شهيد ثاني مربوط مي شود و شامل 34 جلد است، در مرحله دوم كنگره بين المللي شهيدين كه ارديبهشت ماه سال آينده در كشور لبنان برگزار مي شود، رونمايي خواهد شد.
كنگره شهيدين توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، با همكاري مجمع جهاني تقريب المذاهب، جامعه المصطفي العالميه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و مجمع جهاني اهل بيت (ع) به مدت دو روز در قم برگزار شد.

 



سرلشكر فيروزآبادي:تروريسم وهابي ، دكترين جديد غرب براي تفرقه ميان مسلمين است

رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح دكترين جديد غرب براي تداوم تفرقه ميان مسلمانان را به راه انداختن تروريسم وهابي دانست.
به گزارش دفتر ويژه رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح، سرلشكر بسيجي سيدحسن فيروزآبادي در همايش راهبردي ستاد كل نيروهاي مسلح به تحليل و كالبدشكافي جريانات اخير در رابطه با جنايات تروريستي در سرزمين هاي اسلامي و ايران اسلامي پرداخت و اظهار كرد: آن چه مسلم است؛ طرح هاي غرب در منطقه خاورميانه عامل جنگ و خونريزي و ترور است و هدف اين اقدامات وحشيانه ايجاد تفرقه در ميان ملل اسلامي و جلوگيري از وحدت مسلمين است.
وي با ذكر نقش انگليس و بعضي از قدرت ها در تجاوزات به كشورها و ايجاد اختلاف و تفرقه بين فرق و مذاهب اسلامي گفت: در دويست سال اخير پس از هجوم استعمار انگليس و بعضي از كشورهاي ديگر به منطقه و لشكركشي ها و تجاوزات به تحدي مرزهاي بي قرار و ايجاد اختلال بين فرق و مذاهب اسلامي و شرقي و در نهايت ابداع فرقه هاي ساختگي براي تشديد تفرقه با ايجاد فرقه منحرف وهابيت، جهان اسلام را به اوج تفرقه رساندند.
اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: از سوي ديگر براي جلوگيري از خاموش شدن اين فتنه و آشوب و جنگ فرقه منحط صهيونيسم را به سرزمين فلسطين كشاندند و مشروعيت رژيم غاصب و متجاوز صهيونيستي و دشمن اديان الهي را از سران وهابيت گرفتند و امروز صهونيست ها تلاش مي كنند آرامش را از منطقه بگيرند و تفرقه را تقويت كنند.
وي خاطرنشان كرد: دكترين جديد غرب براي تداوم تفرقه ميان مسلمانان به راه انداختن تروريسم وهابي است كه همه امت اسلامي و فرق مسلمانان به جز خود را سزاوار مرگ مي دانند و با اقدامات تروريستي در سراسر كشورهاي اسلامي اهداف استكبار جهاني را خواسته يا ناخواسته دنبال مي كنند. حضور نيروهاي آمريكايي و ناتو و متحدين آن ها اين بار نيز با مجوز وهابيت ولي از نوع پيچيده تراست.
وي هم چنين با اشاره به تفكر وهابيت و مشروعيت دادن حضور آمريكا و ناتو توسط اين فرقه بيان كرد: آن زمان سلطان وهابي به غصب فلسطين مشروعيت داد و امروز تفكر وهابي مجوز و مشروعيت حضور آمريكا و ناتو را فراهم كرده است. آمريكا و ناتو نيز اين بار در آتش اين فتنه خواهند سوخت.
اين عضو شوراي عالي امنيت ملي گفت: به يقين وابستگي و سرسپردگي فرقه وهابيت و پرونده سياه آنان در خيانت به آرمان فلسطين و امت اسلامي مانع از كسب مشروعيت آنان شده و فضاي جنايت و كشتارهاي دسته جمعي مسلمانان با هدف تداوم حضور اشغالگران غرب جز شكست و خفت براي آنان نتيجه اي به دنبال نخواهند داشت، بلكه آگاهي و هوشياري جهان اسلام نسبت به انگيزه و اهداف آنان و برنامه ريزان پشت پرده در ارتكاب اين جنايات به بيداري بيش از پيش آحاد مسلمانان خواهد انجاميد و اين جا فرصتي تاريخي پديد مي آيد كه مسلمانان براساس اعتقادات و منافع مشترك به هم نزديك و با هم متحد شوند. اين راهبرد جهان اسلام را از شر وهابيت و تجاوز استكبار يك جا آزاد و خلاص خواهد كرد.

 



سولانا در گفت وگوي تلفني با دكتر جليلي: بسته پيشنهادي ايران كامل و جامع است

مسئول هماهنگ كننده مذاكرات كشورهاي 1+5 با ايران، بسته پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران را كامل و جامع خواند و بر ضرورت استمرار گفت وگوها تاكيد كرد.
خاوير سولانا در گفت وگوي تلفني با سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورما ن، بسته پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران را كامل و جامع خواند و بر ضرورت استمرار گفت وگوها تاكيد كرد. وي همچنين تصريح كرد: بسته پيشنهادي ايران كامل و حاوي موضوعات متنوعي است كه براي ما نيز داراي اهميت است. در اين گفت وگوي تلفني سعيد جليلي نيز بسته پيشنهادي ايران را كامل خواند و با اعلام آمادگي كشورمان براي گفت وگوهاي سازنده و مثبت افزود، جمهوري اسلامي ايران صرفا در چارچوب بسته پيشنهادي خود و توجه به اولويت هاي مشترك موردنظر در رويكردي رو به جلو از گفت وگوها استقبال مي كند.
در اين گفت وگوي تلفني دو طرف همچنين در خصوص تداوم مذاكرات و انجام ديدار در چند هفته آينده توافق كردند.
دور اول مذاكرات ايران با گروه 1+5 كه اول اكتبر و در ژنو برگزار شد، با اعلام رضايت كليه طرف هاي مذاكره كننده، دستاوردهاي قابل توجهي را براي تهران به همراه داشت.
اين مذاكرات طبق اعلام قبلي مقامات كشورمان هيچ ارتباطي به موضوع هسته اي ايران نداشت و كاملا بر پايه موضوعات پيشنهادي تهران در قالب بسته به روز شده، انجام گرفت.
نشست وين براي تامين سوخت رآكتور تهران از طريق آژانس بين المللي انرژي اتمي اما موضوع ديگري است كه كاملا طبق منطق و روندي جداگانه و براساس تعهدات آژانس در حال پيگيري است و كوچكترين ارتباطي با گروه 1+5 و مذاكرات ژنو نخواهد داشت.

 



اهل كدام گزينه ايد؟!

كاظم نمازي
با نزديك شدن 13 آبان روز مبارزه با استكبارجهاني، چند روزي است كه تحريكات رسانه اي بيگانگان براي مخدوش نمودن فلسفه وجودي 13 آبان (به عنوان مظهر زنده نگهداشتن انقلاب دوم) و در حاشيه قرار دادن شعار محوري و استراتژيك «مرگ بر آمريكا» به عنوان عامل وحدت بخش در مقابل آمريكاي جهانخوار آغاز شده است.
گرچه از دشمنان قسم خورده امام خميني و جمهوري اسلامي ايران توقعي غير از اين نمي رود، كما اينكه وقتي در روز قدس پالس هايي از برخي وادادگان داخلي درون نظام دريافت نمود، موفق شد نيات نهفته و پليد خود را در سايه اين وادادگي با شعارهاي ساختارشكنانه اي- هرچند محدود- از زبان نااهلان و نامحرمان در حذف اسلام از جمهوريت ( با طرح شعار جمهوري ايراني) و نيز شعارهاي اسرائيل پسند (نه غزه، نه لبنان، جانم فداي ايران) به خوبي نشان دهد.
ولي آنچه سوال برانگيز است سكوت سنگين برخي اشخاص حقيقي و حقوقي است كه مدعي آتشين خط امام هستند و يا قانوناً و شرعاً مسئوليت حفظ آثار و افكار آن بزرگمرد را به عهده دارند. همانها كه به بهانه اهانت به بيت مكرم امام راحل و يك عضو مجمع روحانيون مبارز سريعاً بيانيه صادر مي كنند، ليكن در قبال بي حرمتي هاي صريح به آرمانها و افكار امام- از جمله مسائلي كه در روز قدس گذشت و مسائلي كه هم اكنون درخصوص 13 آبان از سوي رسانه هاي بيگانه مطرح مي شود- تاكنون حساسيتي از خود نشان نداده اند.
اي كاش حداقل به همين ميزان نسبت به آموزه هاي الهي امام هم احساس نگراني داشتند.
همانها كه داعيه هميشگي «دغدغه كمرنگ شدن خط امام» به مثابه چماقي بر سر رقباي شان- بخوانيد انقلاب و مردم پاي بند به خط اصيل امام راحل- هميشه بلند است.
از آنجا كه جريانات سياسي و بالاخص نخبگان بنا بر وظيفه ملي و شرعي خود مي بايستي فارغ از تعلقات حزبي و شخصي و در بزنگاه هاي حساس از اصول و آرمانهاي امام كه يكي از آنها آمريكاستيزي است دفاع منطقي و بي چون و چرا نمايند، ولي اين سكوت حيرت آور و وادادگي مستمر، بار ديگر دشمنان قسم خورده امام، انقلاب و مردم را به طمع انداخت تا حساسيت هاي جريانات سياسي و نخبگان را براي چندمين بار بيازمايند.
گرچه از هم اكنون پيش بيني مي شود كه مردم مسلمان و انقلابي ايران اسلامي فارغ از هر گرايش سياسي و حتي با داشتن هرگونه نقد موجه نسبت به برخي عملكردها و تنها به دليل دلبستگي به اصل نظام، همچون گذشته- و حتي به دليل شرايط خاص موجود بسيار پرشورتر- حضور خود را در مراسم سالگرد اشغال لانه جاسوسي آمريكا كه به تعبير امام خميني انقلاب دوم نام گرفت، با شعار اصولي «مرگ بر آمريكا» به رخ آمريكا و اذناب داخلي اش بكشانند و حيله هاي شيطان بزرگ را در داخل كشور كه يقيناً داراي آثار بيروني هم خواهد بود خنثي نمايند. همان مردمي كه با اتكا به قدرت لايزال الهي و تحت هدايت هاي پيامبرگونه مقام معظم رهبري تاكنون خلأ برخي نخبگان و جريانات سياسي را در اينگونه فتنه ها بخصوص وقايع پس از انتخابات اخير به خوبي جبران نمودند.
اين در حالي است كه جريانات سياسي و نخبگان دوستدار انقلاب- عليرغم برخي اختلاف سليقه ها- همگي حداقل در پاي بندي و وفاداري سه اصل «خط اصيل و شفاف امام خميني(ره)»، «قانون اساسي» و «شعار استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي» در مقام ادعا اشتراك نظر دارند.
از اين روي 13 آبان محكي است براي اثبات ميزان پاي بندي واقعي به اين ادعاها و آزموني است دشوار براي كليه جريانات سياسي و نخبگان دوستدار انقلاب و اينكه نحوه برخورد آنان با 13 آبان چگونه خواهد بود.
گزينه هاي قابل تصور توسط جريانات سياسي و نخبگان دوستدار انقلاب يكي از موارد زير است:
1- نشان دادن پاي بندي به اصول ياد شده بالا و موضع گيري صريح در قبال توطئه انحراف در برگزاري وزين و تأثيرگذار مراسم 13 آبان.
2- سكوت منفعلانه در قبال اين توطئه آشكار.
3- اعلام موضع و صدور بيانيه و بهره برداري نازل گروهي و جناحي و به حاشيه راندن شعار مرگ بر آمريكا با طرح مسائل فرعي.
در اين ارتباط انتخاب گزينه دوم و سوم بخصوص سكوت در قبال اين توطئه و هجمه عريان دشمن به آموزه هاي امام راحل در تلاش براي به حاشيه كشاندن شعار دشمن شكن مرگ بر آمريكا و جايگزيني شعارهاي انحرافي- حتي اگر شعارهاي به حقي هم باشد- قطعا چيزي جز رضايت و پايكوبي شيطان بزرگ را درپي نخواهد داشت.
به راستي مگر تلاش آمريكا تاكنون چيزي جز كمرنگ نمودن شعار مرگ بر آمريكا و در نهايت محو تدريجي آن بوده است؟
به هر صورت ارزيابي مردم از جريانات سياسي و نخبگان در خصوص ميزان دلبستگي آنان به كليت جمهوري اسلامي و پاي بندي به آرمان هاي امام راحل منوط به نحوه انتخاب گزينه هاي فوق خواهد بود.
به راستي اگر نخبگان و جريانات سياسي، نام و آبرويي براي خود ذخيره نموده اند و آن را از امام و انقلاب و خون شهدا مي دانند- كه بايد بدانند- آيا نبايد آن را براي حفظ آموزه هاي امام صرف كنند؟

 



همزمان با ميلاد امام رضا(ع) بزرگترين كشتي هوايي خاورميانه در مشهد به پرواز درآمد

همزمان با ميلاد امام رضا(ع) بزرگترين كشتي هوايي خاورميانه با عنوان السلام عليك يا علي بن موسي الرضا(ع) روز جمعه در آسمان مشهد به پرواز درآمد.
به گزارش ايرنا، اين كشتي هوايي با همكاري استانداري خراسان رضوي در محل نمايشگاه بين المللي مشهد آماده شده بود كه در آسمان مشهد قرار گرفت.
مديرعامل نمايشگاه بين المللي مشهد در جريان بلند شدن اين بالن گفت: اين نسل جديد كشتي هاي هوايي با هواي داغ و ايرشيپ با هماهنگي استاندار خراسان رضوي و سازمان هواپيمايي كشور و تيم عمليات پروازي جمهوري اسلامي ايران در مشهد به پرواز درآمد.
سيدمحمد سيدي با اشاره به كاربرد خانوادگي و گردشگري اين كشتي هوايي افزود: گنجايش اين ايرشيپ سه هزار و 500 متر مكعب هوا است و قابليت پرواز در تمامي فرودگاه هاي كشور را دارد و مي تواند به مدت طولاني در آسمان پرواز كند.
وي بااشاره به ظرفيت چهار نفره آن در پروازهاي خانوادگي گفت: سيستم اين كشتي هوايي به گونه اي آماده شده است كه مي تواند با حرارت توليد شده تعيين جهت كرده و با استفاده از موتور و پيش بيني باد ارتفاع خود را نسبت به زمين مشخص مي كند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14