(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 3 آذر 1388- شماره 19520
 

نامه سرگشاده جمعيت پيشگامان انقلاب اسلامي به رئيس جمهوري
معاون وزير جهاد كشاورزي: وزارت جهاد كشاورزي از توسعه باغ ها حمايت مي كند
توقف انتقال آب سولگان و بهشت آباد در چهارمحال و بختياري
ايران در كيهان
فرمانده سپاه عاشورا: رسانه ها مهمترين عناصر مقابله با تهديدات نرم هستند
برگزاري اولين جشنواره طبخ آبزيان در بندر تركمن
بعد از استان خراسان رضوي استان اصفهان بيشترين كمبود كادر قضايي كشور را داراست
شهردار خبرداد پيشرفت فيزيكي 95درصدي قطار شهري مشهد
اليگودرز بخش بر 2!
اعضاي هيئت منصفه دادگاه مطبوعات هرمزگان انتخاب شدند
مديركل فرهنگ و ارشاد مازندران: نگاه سياسي به عرصه فرهنگ و هنر مردود است
سردترين شهر كردستان گازدار مي شود
جشن پايان ساخت راه روستايي در آباده برگزار شد
منازل مسكوني هويزه سند ندارند



نامه سرگشاده جمعيت پيشگامان انقلاب اسلامي به رئيس جمهوري

اصفهان- خبرنگار كيهان:
جمعيت پيشگامان انقلاب اسلامي اصفهان در نامه سرگشاده اي به رئيس جمهوري از واردات بي رويه اجناس خارجي به كشور انتقاد كرد.
در اين نامه خطاب به دكتر احمدي نژاد آمده است: اگر از خيابان ها گذر فرماييد خواهيد ديد كه اجناس، خوراكي ها و كالاهاي مغازه ها وفروشگاه ها عمدتاً خارجي است، به لباس هاي مردم نظر افكنيد خواهيد ديد كه اغلب خارجي است. بسياري از سنگ نماهاي ساختمان ها خارجي است، وضعيت لوازم و كالاهاي منازل بعضاً خارجي است. لوازم و اثاثيه سازمان هاي دولتي عمدتاً خارجي است. در اين صورت مي توان گفت: كشور ما از اجناس خوراكي ها و كالاهاي خارجي پرشده و مصرف آن به اشباع رسيده است.
از طرف ديگر بسياري از كارگاه هاي توليدي تعطيل و بقيه با درصدي از ظرفيت توليد مشغول به كارند، بنابراين تعداد بيكاران وحشت آور است و بسياري از رشته هاي شغلي در شأن اقتصاد سالم و ملي نيست.
اين نامه مي افزايد: اگر دستور فرماييد علل اين مسائل توسط كارشناسان مربوطه، تحقيق شود، نتيجه آن خواهد شد كه هنوز اقتصاد كشور بعضاً در يد استثمار است. دلارهاي نفتي با نرخ پايين به هدر مي رود، فرهنگ استعماري برشئون زندگي مردم حاكميت دارد، دلسوزان انقلاب علي رغم تلاش هنوز نتوانسته اند از استعمار در همه شئون مملكت خلع يد كنند و دست هاي مريي ونامرئي استعمار و استثمار در بسياري از شئون زندگي ملت ما رخنه دارد و هنوز آنها برنامه هاي استعماري و استثماري خود را با لطايف الحيل دنبال مي كنند تا منابع كشور را غارت و خود را قوي و ما راضعيف نگه دارند. آيا اين وضع در شأن جمهوري اسلامي ايران است كه برنامه انقلابي آن، نجات مستضعفان از چنگال مستكبران مي باشد.
اين نامه تأكيد مي كند: عوارض و عواقب اين وضع به هدر رفتن علم و هنر مردم و ثروت كشور و مالاً ضعف دولت و ناكامي مردم در جهت رسيدن به اهداف مقدس انقلاب اسلامي است.
اميد است با موقعيت و تواني كه رهبر معظم انقلاب و ملت شريف كشور به شما برادر بزرگوار داده اند اين مشكل اقتصادي ملت انقلابي را برطرف سازيد زيرا در غيراينصورت در آينده اي نه چندان دور درآمدهاي نفتي قطع خواهد شد و ارزي براي واردات موجود نمي باشد و كشور با بحران كمبود كالا مواجه خواهد شد.
در اين نامه براي رفع اين معضل پيشنهاد شده است:
1-وزارت صنايع و بازرگاني در هم ادغام و برنامه آن تأمين نياز ملت و كشور از توليدات داخلي باشد و براي توفيق در اين كار كسب قدرت براي رقابت با ساير كشورها لازم است.
2-قيمت ارز خارجي افزايش داده شود تا صادرات براي تجار سودمند و واردات محدود شود.
3-قانون كار در جهت دستمزد در قبال ارزش كار اصلاح شود تا كارگر كار بيشتر و باارزش بالاتر را دنبال كند تا در نهايت توليدات مرغوب تر و ارزان تر به بازار آيد و قدرت رقابت با كالاهاي خارجي پديدار شود.
4-توقعات دولت از واحدهاي توليدي در حد امكان و منصفانه باشد تا صاحبان صنايع بتوانند به كار توليدي رغبت بيشتري پيدا كرده و آن را ادامه دهند.
5-قوه قضائيه مطالبات مالي واحدهاي توليدي را قاطعانه وصول كند تا صاحبان صنايع در مضيقه مالي قرار نگيرند و بتوانند به كار خود ادامه داده وتوسعه دهند.
6-فرهنگ كار و توليد خوداتكايي ازطريق مراكز فرهنگي و رسانه هاي خبري به ويژه مبلغين مذهبي تبليغ و تشويق شود تا مردم راه كسب سعادت دنيوي و اخروي را متوجه و آن را دنبال كنند.
7-پژوهش هاي علمي در جهت نياز كشور دنبال و حمايت شود تا عقب افتادگي علمي صنعتي برطرف شود.
در پايان نامه تأكيد شده است كه كاهش نرخ تورم، با كاهش تزريق پول در جامعه و كنترل قيمت ها تحقق مي پذيرد نه با واردات بي رويه و فلج كردن توليدات داخلي!!!.



 



معاون وزير جهاد كشاورزي: وزارت جهاد كشاورزي از توسعه باغ ها حمايت مي كند

رشت- خبرنگار كيهان:
وزارت جهاد كشاورزي از طرح توسعه باغ ها در اراضي شيبدار كشور حمايت مي كند.
معاون امور توليدات گياهي وزارت جهاد كشاورزي در رشت افزود: اجراي اين طرح كه با استقبال مردم روبه رو شده به صورت تلفيقي از آبخيزداري و باغباني با احداث چاله در زمين هاي شيب دار امكان پذير است.
جهانسوز هدف از اجراي اين طرح را توسعه كشت درختان باغي از جمله انار، فندق، گردو و زيتون به ويژه در گيلان و ايجاد كمربند سبز و جلوگيري از رانش زمين و حفظ آب و خاك اعلام كرد.
وي با بيان اين كه در صورت مشاركت بيشتر مردم اجراي طرح تسريع مي يابد تأكيد كرد: توسعه كشاورزي در اراضي شيبدار بايد با يك نگاه جديد در استان گيلان و ساير استان ها اجرا شود و در اين راستا مديران عالي استان ها و مديران استاني جهاد كشاورزي در كناره بهره برداران مي توانند نقش مهمي را در احداث باغ ها در اراضي شيبدار ايفا كنند.
روحي رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان گيلان نيز در نشست مشترك مسئولان با معاون وزير جهاد كشاورزي، از احداث باغ هاي فندق، گردو، زيتون و انار در 29 نقطه استان خبر داد.

 



توقف انتقال آب سولگان و بهشت آباد در چهارمحال و بختياري

شهركرد- خبرنگار كيهان:
اجراي طرح هاي انتقال آب سولگان وبهشت آباد در استان چهارمحال و بختياري متوقف شد.
معاون طرح و توسعه شركت مديريت منابع آب ايران در سفر به شهركرد طي نشست با استاندار چهارمحال و بختياري گفت: مطالعات اجراي طرح بهشت آباد كامل نيست.
الماس وندي خاطرنشان كرد: اجراي اين طرح بايستي از سوي كارشناسان و مشاوران غيرمنطقه اي بررسي و مميزي شود.
وي افزود: در طرح هاي انتقال آب نبايد هيچ حقي از مردم تضييع شود.
الماس وندي منابع آب كشور در سال هاي گذشته را 90ميليارد مترمكعب دانست و گفت: اين ميزان منابع آبي، امسال با كاهش چشمگيري به 35ميليارد مترمكعب رسيده است.

 



ايران در كيهان

مقابله با خشكسالي در شهرضا
شهرضا- خبرنگار كيهان: امور عشاير شهرستان شهرضا در جهت مقابله با بحران خشكسالي از بدو ورود عشاير به مناطق ييلاقي 1280 ميليون ريال از محل اعتبارات حوادث استانداري اصفهان به اين امر اختصاص داده است. گفتني است در اين راستا پروژه هايي مانند آبرساني ساير كه آب بهداشتي شرب انسان و دام را به ميزان 25 ميليون ليتر تأمين و تحويل به عشاير نموده است.
مرمت آثار ملي در اصفهان
زواره- خبرنگار كيهان: مديركل سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان گفت: 23 پروژه ملي ميراث فرهنگي امسال در اين استان مرمت مي شود. اسفنديار حيدري ميزان اعتبار اختصاص يافته به پروژه هاي ملي استان اصفهان را 20 ميليارد و 655 ميليون ريال عنوان كرد و گفت: ميزان اعتبار كل پروژه هاي ميراث فرهنگي استان اصفهان در سال جاري 30 ميليارد و 585 ميليون ريال است.
كاشت پنبه در كاشان
كاشان- خبرنگار كيهان: در سال زراعي جاري حدود 675 هكتار از مزارع شهرستان كاشان زير كشت پنبه رفته است. جواد امانپور، مدير جهاد كشاورزي كاشان با اعلام خبر فوق گفت: حدود 18 هزار كيلوگرم بذر اصلاح شده و 52 تن انواع كودهاي شيميايي بين كشاورزان شهرستان توزيع شده است.
نمايشگاه نجوم در كاشان
¤به مناسبت سال جهاني نجوم، نمايشگاهي تحت عنوان «مهر و ماه» توسط انجمن نجوم كاشان در فرهنگسراي مهر سازمان رفاهي تفريحي شهرداري برگزار شد. در اين نمايشگاه تعداد 50 پوستر از زيباترين و جديدترين تصاوير نجومي، چند دستگاه تلسكوپ و دوربين بيش از 20 جلد كتاب و نشريات نجومي در سطح مقدماتي و پيشرفته در معرض ديد عموم قرار گرفته است.
بازسازي 17 مدرسه در بردسير
سرويس شهرستانها- مسئول بسيج سازندگي استان كرمان گفت: 17 مدرسه در شهرستان بردسير استان كرمان توسط دانش آموزان شركت كننده در طرح هجرت مرمت و بازسازي شد. به گزارش مركز اطلاع رساني بسيج سازندگي عليرضا عبدلي نسب با بيان اين مطلب اظهار داشت: اردوهاي طرح هجرت فرصتي را فراهم مي آورد تا جوانان و نوجوانان كشور ضمن پربار ساختن اوقات فراغت خود، مهارت هاي زندگي را نيز بياموزند.
افزايش تصادفات جاده اي در بندرعباس
بندرعباس- خبرنگار كيهان: مديركل امور حمل و نقل و پايانه هاي هرمزگان گفت: آمار تصادفات در جاده هاي اين استان در 6 ماهه نخست سال جاري نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 45 درصد رشد داشته است.
غلامعباس بهرامي نيا تعداد تصادفات در 6 ماهه نخست سال جاري را يك هزار و 816 مورد در هرمزگان اعلام كرد و افزود: پزشكي قانوني استان در مدت زمان مذكور تعداد جانباختگان در جاده ها را 146 مورد عنوان كرد كه اين رقم 7/16 درصد نسبت به 6 ماهه سال جاري كاهش نشان مي دهد.
آبياري تحت فشار در بندرعباس
بندرعباس- خبرنگاركيهان: مدير جهاد كشاورزي بندرعباس از تجهيز يك هزار و 700هكتار از اراضي اين شهرستان به سيستم آبياري تحت فشار خبرداد. منصور شفيعي سطح زير كشت اراضي بندرعباس را 26 هزار هكتار برشمرد و افزود: تاكنون 6/22 درصد معادل 2هزار و 200هكتار از اراضي شهرستان زيرپوشش سيستم آبياري تحت فشار قرار گرفته كه با آغاز اين پروژه از سال 73 تا پايان سال 87 به ميزان 2هزار و 500 هكتار از اراضي زير پوشش اين سيستم قرارگرفته است.
نمايشگاه كتاب در انديمشك
انديشمك- خبرنگار كيهان: به مناسبت هفته كتاب و كتابخواني نمايشگاه كتاب علامه در دانشگاه آزاد اسلامي واحد انديمشك برپا شد. به گزارش روابط عمومي دانشگاه آزاد اسلامي انديمشك اين نمايشگاه در دانشكده فني و مهندسي برپا شده بود و علاقمندان مي توانستند كتب مورد نظر خود را با 15درصد تخفيف خريداري كنند.
توسعه علمي و فرهنگي در سمنان
سمنان- خبرنگار كيهان: استاندار سمنان در شوراي فرهنگ عمومي استان با اشاره به وجود مراكز متعدد دانشگاه در استان سمنان گفت: اين استان ظرفيت بالايي براي تبديل شدن به قطب علمي و فرهنگي كشور را داراست. عباس رهي همچنين توسعه رشته هايي با رويكرد اسلامي را در استان مهم خواند و گفت: توسعه حوزه هاي علميه در اين راستا بايد در دستور كار قرارگيرد.
ساخت زائر سراي بسيجيان در مشهد
ورامين- خبرنگاركيهان: با ابتكار سرهنگ پاسدار اسلامخواه فرمانده سپاه منطقه ورامين ساخت زائرسراي بسيجيان در مشهد مقدس آغاز شد. وي با اعلام حساب 8888 صندوق مهر بسيجيان گفت: چند نفر از مسئولان با پرداخت هداياي خود آغازگر ساخت اين زائرسرا در مشهد شدند.
تقاضاي پخش نمازجمعه از سيما
¤ ائمه جمعه 5شهر ورامين و شهرهاي استان تهران طي يك نامه اعتراض آميز از رئيس صدا و سيما خواستند سهم نماز جمعه شهرهاي استان را در شبكه 5سيما لحاظ كند. در همين رابطه آيت الله محمودي امام جمعه ورامين گفت: شهرستان 700هزارنفري ورامين با 4نماز جمعه چرا نبايد از حق خود براي پخش مستقيم نمازجمعه بهره مند شود.
نمايشگاه كتاب در زواره
زواره- خبرنگاركيهان: همزمان با هفدهمين هفته كتاب و به منظور ترويج فرهنگ مطالعه مسابقه اي از كتاب اصول شهروندي در فرهنگ ايراني در زواره برگزار شد. در اين مسابقه كه به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان اردستان، شهرداري زواره در كتابخانه عمومي زواره برگزار شد به نفرات برتر جوايزي اهداء شد.
اجراي 114 پروژه عمراني در خدابنده
خدابنده-خبرنگاركيهان: فرماندار شهرستان خدابنده گفت: تعداد 114 پروژه از محل اعتبارات ستاد حوادث و سوانح غيرمترقبه با اعتباري بالغ بر 5/13 ميليارد ريال با پيشرفت فيزيكي بالاي 75درصد در سطح شهرستان اجرا مي شود.
خالقي افزود: احداث كانال كوه درسي، كانال روستاي مزيدآباد و دوتپه سفلي، كانال انتقال آب شهر گرماب و سوله چند منظوره شهر قيدار از عمده اين پروژه ها است.
بيمه 600هزار رأس دام در خراسان رضوي
مشهد- خبرنگاركيهان: معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي گفت: از آغاز سال زراعي جديد بيش از 600هزار رأس دام سبك استان شامل گوسفند، بره، بز، بزغاله از محل اعتبارات ويژه خشكسالي تحت پوشش بيمه قرار گرفته است. طاهري افزود: بيش از 22هزار رأس دام صنعتي (گاو شيري)، 30هزار رأس دام سنگين بومي دورگ (گاو) 12هزار كندوي زنبور عسل و بيش از 40ميليون قطعه جوجه گوشتي تحت پوشش بيمه قرارگرفته اند.

 



فرمانده سپاه عاشورا: رسانه ها مهمترين عناصر مقابله با تهديدات نرم هستند

تبريز- خبرنگار كيهان:
رسالت بزرگي برعهده رسانه ها وجود دارد و آنها مهم ترين عناصر مقابله با تهديدات نرم محسوب مي شوند.
فرمانده سپاه عاشورا در جمع مسئولان روابط عمومي نواحي سپاه عاشورا و رده هاي سپاه مستقر در تبريز با اعلام مطلب فوق گفت: نقش رسانه ها در مقابله با نبردهاي نرم، غيرقابل انكار است.
سرتيب علي اكبر جمشيديان افزود: نقش عناصر فرهنگي بسيج دراين جنگ ها، بي بديل است و اگر به دنبال حفظ انقلاب و تحقق آرمان هاي امام خميني هستيم، بايد با تمام وجود درخدمت انقلاب باشيم.
وي تصريح كرد: در حال حاضر و به بركت وجود سرمايه هاي ارزشمند دفاع مقدس و جان بركفان سپاه اسلام، جمهوري اسلامي داراي نيروي بازدارنده فوق العاده اي است و اين نيروها مانع از هرنوع تهديد نظامي جدي شده اند.

 



برگزاري اولين جشنواره طبخ آبزيان در بندر تركمن

گرگان- خبرنگاركيهان:
مديركل شيلات استان گفت: يكي از اهداف شيلات ترويج فرهنگ مصرف آبزيان و آموزش تنوع طبخ آن است.
مهندس علي اكبر پاسندي با اعلام مطلب فوق افزود: به همين منظور افزايش سرانه مصرف آبزيان به عنوان غذاي سلامتي مدنظر است باتوجه به اين مهم از سري آموزش هاي طبخ آبزيان در گلستان اولين جشنواره طبخ آبزيان در بندر تركمن برگزار شد.
وي هدف از برگزاري اين جشنواره را آشنايي با شيوه هاي متنوع طبخ آبزيان ذكركرد. مديركل شيلات گلستان گفت: در يك دهه اخير زنجيره نظام غذايي به دليل گسترش شهرنشيني و به دنبال آن ايجاد الگوهاي غذايي جديد و شكل گيري مصرف كنندگان تازه، رشد قابل توجهي را تجربه كرده است.
پاسندي در ادامه تأكيد كرد: درحال حاضر مصرف ماهي بصورت مستقيم در برنامه غذايي جاي دارد در صورتيكه ميتوان در اكثر غذاهاي متنوع همانند ساير پروتئين ها از آن استفاده كرد.
به گفته وي آزمايشات نشان داده است: انواع مختلفي از غذا يك باور غيرواقعي براي انسان ايجاد مي كند؛ به طوري كه مغز، غذاها را كمتر از حد واقعي آنها مي بيند.
پاسندي در ادامه به بحث در رابطه با تبليغ و ترويج مستمر آبزي مصرفي از طريق رسانه ها پرداخت و بيان داشت: فرهنگ سازي تنها با چند بار اطلاع رساني امكان پذير نيست بلكه بايد به اطلاع رساني استمرار بخشيد و بتدريج و به انحاء مختلف در فرمها و محتواي متنوع ارائه كرد و بازخورد آن را ارزيابي نمود.
وي در ادامه خواستار هماهنگي و بسترسازي درخصوص گنجاندن مطالب مرتبط با موضوع نقش مصرف آبزيان در آموزش رسمي به دانش آموزان، در قالب كتاب هاي درسي و آموزش غيرمستقيم از طريق برگزاري مسابقات و اردوها شد.
گفتني است در اين جشنواره با احتساب شاخص هاي طعم و مزه غذا، حفظ كيفيت، زيبا ارائه دادن، اقتصادي بودن، و... از سه نفر از شركت كنندگان به انتخاب هيئت داوران با اهدا لوح تقدير و جايزه قدرداني شد.

 



بعد از استان خراسان رضوي استان اصفهان بيشترين كمبود كادر قضايي كشور را داراست

اصفهان- خبرنگاركيهان:
استان اصفهان پس از استان خراسان رضوي با نياز به 89 قاضي، بيشترين كمبود كادر قضايي در كشور را داراست.
رئيس كل دادگستري استان اصفهان در نشست رئيسان حوزه هاي قضايي دادگستري اين استان با اعلام اين مطلب به كمبود كادر قضايي مورد نظر كليه رؤساي حوزه هاي قضايي اعلام كرد: با كار تطبيقي كه اخيرا مديركل پيگيري امور استان هاي قوه قضاييه با توجه به آمار سال87 انجام داده است. مشخص شد كه استان اصفهان در وضعيت مطلوب در رديف دوم 9استاني است. كه داراي كمبود قاضي است.
غلامرضا انصاري اضافه كرد: در دادگاه هاي بخش استان اصفهان تنها يك قاضي اشتغال دارد در صورتي كه برخي از استان ها در دادگاه هاي بخش خود داراي 3قاضي مي باشند.
وي اظهار داشت: عليرغم اين كمبود در كادر قضايي، استان اصفهان براساس ميزان مختومه كردن پرونده نسبت به شعب فعال با 1788 فقره در سال در رده دوم استان ها قرار دارد.

 



شهردار خبرداد پيشرفت فيزيكي 95درصدي قطار شهري مشهد

مشهد- خبرنگاركيهان:
در حال حاضر خط يك قطار شهري مشهد داراي بيش از 95درصد پيشرفت فيزيكي و خط 2قطار شهري نيز در حال اجراست.
شهردار مشهد در مراسم معارفه مديرعامل جديد قطار شهري مشهد با اعلام مطلب فوق گفت: امروزه ترافيك و حمل و نقل به عنوان پديده و معضل زندگي شهري محسوب مي شود كه تمام توان مسئولان را به اين سو جهت پاسخگويي به نياز امروز و تأمين خواسته هاي آينده شهروندان معطوف نموده است.
سيدمحمدپژمان با بيان اين كه ما درصدد كسب تحليل درست از وضع موجود براي برنامه ريزي دقيق جهت رفع مشكلات كلان شهر مشهد هستيم اظهار داشت: يكي از عمده ترين مسائل فعلي زندگي شهري جابه جايي و سفرهاي درون شهري است.
وي تأكيد كرد: سال آتي سال بهره برداري از خط يك قطار- شهري مشهد است.
مديرعامل شركت بهره برداري قطار شهري مشهد نيز در اين مراسم گفت: با تلاش اين مجموعه سعي مي كنيم كه سال آتي سال بهره برداري از خط يك قطار شهري باشد.
«غلامرضا رجب نژاد» يادآور شد: از هيچ كوششي براي اينكه خواست مردم جهت بهره برداري از خط يك قطار شهري مشهد محقق شود فروگذار نمي كنيم.

 



اليگودرز بخش بر 2!

شهرستان اليگودرز با وسعت 5800 كيلومترمربع پس از مركز استان وسيعترين شهر لرستان به شمار مي رود.
اين شهرستان با سه بخش «مركزي»، «بشارت» و «ززوماهرو» در شرق استان لرستان واقع شده است.
پس از انقلاب شكوهمند اسلامي و بويژه در دولت نهم خدمات ارزشمندي در بخش هاي مخابرات، گاز، آبرساني و راه سازي و آسفالت در بخش مركزي انجام گرفته است اما متاسفانه مردم دو بخش بشارت و ززوماهرو با مشكلات فراواني مواجه هستند كه كمتر به آنها توجه شده است.
يكي از مهمترين مشكلات اين دو بخش نبود راه ارتباطي مناسب است به طوري كه مردم اين مناطق نيمي از سال به علت بارش نزولات آسماني كاملا در محاصره برف و بهمن قرار گرفته و هيچ گونه دسترسي به شهر ندارند.
البته بخشي از مسير توسط شركتهاي سدسازي منطقه بازگشايي مي شود اما تعداد زيادي از روستاها براي بازگشايي جاده بايد منتظر فصل بهار و آفتاب باشند.
اما آنچه تاسف بار و رنج آور است وجود بيش از 40 روستا با جمعيتي 3 هزار نفري در اين دو بخش است كه هيچ گونه راه ارتباطي ندارند. مردم اين روستاها بايد بيش از 30 كيلومتر پياده روي كرده تا به روستاي مرگسر برسند. در واقع براي اين مردم روستاي مرگسر حكم شهري بزرگ را دارد كه ارزاق خود را از آنجا تامين مي كنند.
البته اين طي طريق 8 ساعته و سفر به مرگسر تنها شامل جوانان و مردان مي شود و زنان و كودكان و سال خوردگان از آن محروم هستند.
آري اگر بگوييم در اين مناطق زنان و بچه هايي زندگي مي كنند كه در عمر خود اتومبيل، موتورسيكلت و ديگر وسايل نقليه را به چشم نديده اند شايد سخن به گزاف نگفته ايم. نبود امكانات بهداشتي و درماني و مرگ سالانه بيماران و زنان باردار بر تلخي اين زندگي افزوده است.
اگر در شهر و در هر محله چند مدرسه با امكانات عالي فعال هستند در اين 40 روستا حتي يك مدرسه وجود ندارد، به طوري كه به گفته اهالي اين مناطق درس و مدرسه و آموزش و پرورش براي آنها ناشناخته است و هيچ كدام سواد خواندن و نوشتن ندارند.
آري كام ما شهرنشينان اگر از اين همه نعمات و امكانات شيرين است و متاسفانه بعضاً ناسپاس، آنها با كامي تلخ زندگي را مرور مي كنند و شكرگزار حضرت باريتعالي هستند.
و كلام آخر اينكه همه اينها كه بيان شد تنها گوشه اي از مشكلات مردم محروم اين مناطق است، مردمي كه سالهاست فرياد محروميت خود را به گوش مسئولان شهرستان و استان مي رسانند.
اليگودرز- خبرنگار كيهان

 



اعضاي هيئت منصفه دادگاه مطبوعات هرمزگان انتخاب شدند

بندرعباس- خبرنگاركيهان:
طي آييني در دادگستري هرمزگان، اعضاي اصلي و علي البدل هيئت منصفه دادگاه مطبوعات اين استان انتخاب شدند.
رئيس كل دادگستري هرمزگان در اين مراسم گفت: طي بررسي هاي صورت گرفته مطبوعات هرمزگان در دو سال گذشته هيچ جرم مطبوعاتي مرتكب نشده اند.
علي عليا افزود: انتقاد حق مسلم مطبوعات است و مطبوعات حق دارند كه نظرات سازنده، پيشنهادات، توضيحات مردم و مسئولان را با رعايت موازين اسلامي و مصالح جامعه درج و به اطلاع مردم برسانند. رئيس كل دادگستري هرمزگان تأكيد كرد: انتقادات مطرح شده از سوي مطبوعات بايد سازنده و با استدلال، منطق و پرهيز از توهين، تحقير و تخريب باشد.
و در صورت تخلف، نشريه متخلف بايد در برابر دادگاه پاسخگو باشد. عليا با اشاره به اينكه تشكيل دادگاه مطبوعات بايد با حضور هيئت منصفه برگزار شود گفت: اعضاي اين هيئت از ميان اقشار مختلف جامعه تشكيل مي شود و عضويت دو ساله بوده و چنانچه آنان در جلسات دادگاه حضور پيدا نكنند دادگاه مي تواند آنها را عزل كند.
در اين مراسم محمد عبادي زاده، پرويز سالاري، ايوب دبيري نژاد، مهدي رضايي، عبدالمحمد حزني، عبدالله جان افزايي، عباس اميني زاده، دكتر مهدي عراقي زاده، جهانگير بشكار، اميري كشاورز، سهراب سعيدي، جواد ياري، علي رضايي و حجت الاسلام والمسلمين تقوي به عنوان اعضاي اصلي هيئت منصفه و آگاه مطلق انتخاب شدند.

 



مديركل فرهنگ و ارشاد مازندران: نگاه سياسي به عرصه فرهنگ و هنر مردود است

ساري- خبرنگار كيهان:
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران خواستار پرهيز از نگاه سياسي به فعاليت هاي عرصه فرهنگ و هنر شد.
وي در جمع مديران و سرپرستان نشريات محلي مازندران در محل نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال استان گفت: همگرايي با حفظ سوابق ونگرش سياسي در عرصه فعاليت هاي فرهنگي و رسانه اي بايد حفظ شود.
هادي ابراهيمي با اشاره به در اولويت قرار دادن برنامه هاي حوزه فرهنگ در سياست هاي دولت دهم افزود: رسانه ها در اجرايي كردن اين سياست نقش كليدي و محوري دارند.
وي لزوم پرهيز از نگاه هاي تبعيض آميز به برخي حوزه هاي فرهنگي را يادآور شد و افزود: رسانه ها بايد با پيگيري نقد منصفانه و دفاع واقع بينانه دولت را درپيگيري اهداف فرهنگي ياري كنند.
ابراهيمي از تشكيل شوراي راهبردي مطبوعات در مازندران خبر داد و افزود: مصوبات اين شورا به عنوان يك راهبرد اجرايي در حوزه فرهنگ و هنر عملياتي خواهد شد.
وي گفت: مطبوعات بايد در اعتلاي جايگاه فرهنگي استان در عرصه ملي بكوشند.

 



سردترين شهر كردستان گازدار مي شود

سنندج- خبرنگار كيهان:
شهر زرينه اوباتو سردترين شهر كردستان تا پايان امسال از گاز طبيعي برخوردار مي شود.
رئيس روابط عمومي شركت گاز كردستان در جريان بازديد خبرنگاران رسانه هاي گروهي اين استان از پروژه هاي درحال اجراي شركت گاز كردستان در منطقه ديواندره گفت: گازرساني به شهر زرينه كه سردترين شهر استان است با اجراي يك خط تغذيه به طول 22كيلومتر و از سمت ديواندره با نصب دو ايستگاه تقليل فشار و با لوله هاي در ابعاد 2، 4 و 6 اينچ با فشار متوسط انجام مي گيرد.
«هوشنگ اولي زاده» گفت: هدف از احداث اين خط تأمين سوخت پاك و سالم براي مردم شهر «زرينه اوباتو»، جلوگيري از قاچاق سوخت، حفظ منطقه بكر زرينه از نظر حفاظت محيط زيست، كاهش نرخ مهاجرت به شهرهاي بزرگ و ارتقا ايمني حمل ونقل جاده اي باتوجه به كوهستاني بودن منطقه است.
وي از 10كيلومتر شبكه گذاري داخل شهر زرينه با لوله هاي پلي اتيلن خبر داد و گفت: 400 انشعاب براي شهر زرينه پيش بيني شده است.
اولي زاده افزود: براي اجراي اين طرح مبلغ 20ميليارد ريال اعتبار از محل منابع داخل شركت گاز كردستان تأمين شده است.
وي گفت: با گازدار شدن شهر زرينه اوباتو ساليانه 700هزار ليتر در سوخت مايع صرفه جويي خواهد شد.
رئيس روابط عمومي شركت گاز كردستان اظهار داشت با اجراي اين طرح يك هزار و 800 نفر با 350 خانوار از مزاياي گاز طبيعي بهره مند خواهند شد.

 



جشن پايان ساخت راه روستايي در آباده برگزار شد

شيراز- خبرنگار كيهان:
جشن پايان ساخت راه روستايي در شهرستان آباده برگزار شد.
در اين مراسم معاون وزير راه و ترابري گفت: با برنامه ريزي هاي صورت گرفته تلاش خواهيم كرد هرهفته جشن پايان راه هاي روستايي در يكي از شهرستان هاي كشور برگزار كنيم.
سيدحسن ميرشفيع افزود: افزايش ميزان حوادث رانندگي و تصادفات يكي از مشكلات راه هاي روستايي است كه اميد است با همكاري پليس راه شاهد كاهش چشمگير اين حوادث باشيم.
وي گفت: دولت توجه خاصي به راه هاي روستايي دارد و تلاش خواهيم كرد تا اعتبارات موردنياز براي آسفالت راه هاي روستايي را اختصاص دهيم.

 



منازل مسكوني هويزه سند ندارند

شهرستان هويزه در طول 8 سال جنگ تحميلي براثر هجوم دشمن بعثي با خاك يكسان شد و مردم سختي هاي فراواني را متحمل شدند.
اين شهرستان بعد از جنگ با توجهات ويژه، نظام اسلامي با همت جهادگران بازسازي شد و سرپا ايستاد.
مشكلي كه امروز ساكنان اين شهرستان را رنج مي دهد نبود سند مالكيت براي منازل بازسازي شده است.
گفتني است در سال 84 تعدادي از مردم توانستند براي منازل خود سند مالكيت بگيرند ولي اغلب مردم فاقد سند بوده و از اين جهت براي اصلاح و بازسازي منازل خود دچار مشكل هستند.
اين شكل توجه ويژه متوليان امر را مي طلبد تا مردمي كه در طول ساليان دفاع مقدس آسيب هاي فراواني ديده اند بتوانند با آسودگي زندگي كنند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14