(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 3 آذر 1388- شماره 19520
 

كوتاه اقتصادي
لايحه تحول مالياتي به مجلس مي رود
واگذاري 50 هزار واحد مسكوني طرح مهر دهه فجر امسال
واردات 27 قلم كالاي بي كيفيت ممنوع شد
توافق ايران و آرژانتين براي ساخت و توسعه جايگاه هاي CNG
اصلاحيه بودجه عمراني 8500 ميليارد توماني تدوين شد
نمايشگاه بين المللي تهران دوباره به مزايده مي رود
هند ميدان نفتي فروزان را توسعه مي دهد
انتقاد يك مسئول از رونق تجهيزات معدني چيني در كشور
عرضه گوشت ارزان از هفته آينده در تهران
برگزاري همايش بين المللي كيفيت و استاندارد در تهران
حمايت كشورهاي آسياي ميانه از پيشنهاد روسيه براي حذف دلار
احداث 9 پايانه جديد صادراتي در كشور
وزير نيرو: قانوني براي افزايش بهاي آب و برق ابلاغ نشده است



كوتاه اقتصادي

¤ وزير تعاون از تغيير 50درصدي مفاد قانون تعاون خبر داد و گفت: پيش نويس لايحه اصلاح قانون تعاون به دولت ارسال شده است.
¤ رئيس كل بانك مركزي گفت: پس از اتمام فرصت دو ماهه اي كه هيئت دولت به بدهكاران بانكي براي تسويه حساب داده بود، جريمه ديركرد بدهكاران به صورت تصاعدي افزايش يافته و محدوديت هاي بسياري براي آنها اعمال مي شود.
¤ مديرعامل شركت بورس با بيان اينكه قانونمند شدن بازار سرمايه از آرزوهاي ديرينه فعالان بازار است، گفت: اجزاي مختلف بازار بايد با همكاري يكديگر و توسعه همزمان به رشد و توسعه بازار كمك كنند.
¤ سخنگوي موسسه تحقيقات برنج از معرفي دو رقم جديد بذر برنج در سال جاري خبر داد.غلامرضا خانكشي پور افزود: امسال دو رقم بذر برنج بهار يك و 2 معرفي شده است كه ميانگين عملكرد 9 تن شلتوك در هكتار از خود به جاي گذاشته است.
¤ مديرعامل شركت فرودگاه هاي كشور گفت: براي جبران بخشي از كسري بودجه، تخفيف تعرفه فرودگاهي برخي فرودگاه ها براي شركت هاي هواپيمايي كاهش مي يابد و تخفيف تعرفه برخي ديگر از فرودگاه ها نظير فرودگاه مهرآباد صفر مي شود.
¤ مديركل دفتر امور ميوه وزارت جهادكشاورزي با بيان اينكه توليد مركبات امسال چهار ميليون و 500 هزار تن است، افزود: توليد مركبات امسال به خصوص در استان مازندران بيش از سال گذشته و از كيفيت بسيار بالايي نيز برخوردار است.
¤ مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي از اجراي طرح جمع آوري روزانه 300 تا 500 هزار ليتر بخار بنزين در جايگاه هاي سوخت، نفتكش هاي جاده پيما و انبارهاي ذخيره سازي كشور از سال آينده خبر داد.
¤ رئيس كل سازمان توسعه تجارت ايران از عزم جدي مسئولان دولتي و صنعتگران و تاجران برزيلي براي توسعه روابط اقتصادي و تجاري و اجراي پروژه هاي مشترك و سرمايه گذاري با ايران خبر داد.
¤ مديرعامل صندوق سرمايه گذاري بخش كشاورزي از پرداخت 369ميليارد تومان تسهيلات قرض الحسنه با كارمزد 4درصد به تشكلهاي بخش كشاورزي خبر داد.
¤ مديرعامل صندوق صادرات طلا و جواهر ايران گفت: بانك مركزي به درستي و به دقت و در زمان مناسب وارد بازار طلا شد و توانست به خوبي نوسانات قيمت طلا را كنترل نمايد.
¤ رئيس اداره نظارت بر ناشران بورسي دلايل صدور احكام محكوميت مديرعامل و اعضاء هيئت مديره سرمايه گذاري ملت را اعلام كرد و گفت: سازمان بورس با در نظر گرفتن منافع 35سهامدار جزء اين شركت، نسبت به حذف يا ابقاء سرمايه گذاري ملت در بازار سهام تصميم گيري مي كند.
¤ معاونت سرمايه گذاري وزارت نفت گفت: بحث جديدي درباره سرمايه گذاري در فازهاي پارس جنوبي مطرح نشده است، اما منتظر نظر هيئت تركيه اي در اين زمينه هستيم.
¤ بزرگترين نمايشگاه اختصاصي صنعتي و بازرگاني جمهوري اسلامي ايران صبح ديروز با حضور جمعي از مقامات ايراني و تاجيك در كاخ باربد شهر دوشنبه آغاز به كار كرد.

 



لايحه تحول مالياتي به مجلس مي رود

سخنگوي طرح تحول اقتصادي از ارائه لايحه تحول بانكي و مالياتي در آينده اي نزديك به مجلس شوراي اسلامي خبر داد و اظهار داشت: بخشي از اين اختيارات اين تحول در اختيار دولت است و براي بخش ديگري به مصوبه مجلس نياز داريم كه آن را در قالب لايحه تقديم مجلس مي كنيم.
محمدرضا فرزين در گفت وگو با خبرگزاري فارس با اشاره به ارائه لايحه قانون جديد امور گمركي اضافه كرد: در حال حاضر هم لايحه تحول بانكي و هم تحول مالياتي را در دستور كار داريم كه به زودي به مجلس ارائه خواهيم كرد.
سخنگوي طرح تحول تأكيد كرد: كار تدوين لايحه اصلاح قانون ماليات هاي مستقيم به اتمام رسيده است كه آن را به همراه طرح تحول بانكي كه آن هم نهايي شده ارائه خواهيم كرد.
وي در پاسخ به سأالي درباره نحوه و ترتيب هدفمند كردن يارانه كالاهاي اساسي با بيان اينكه در مورد همه حامل هاي انرژي با هم عمل مي كنيم و اين گونه نيست كه از يك حامل شروع و به حامل ديگري ختم كنيم، افزود: در مورد شيوه اجرا پيشنهادهايي داريم اما تا قانون نهايي نشود، كار گروه طرح تحول نيز مصوبه نهايي نخواهد داشت چرا كه در لايحه دولت تغييراتي داده شده و نسبت ها جابجا شد يا كالاهايي حذف يا اضافه شد.
فرزين تصريح كرد: تاكنون نزديك به 10 طرح پيشنهادي براي اجرا داشته ايم اما هنوز نمي توانيم به دليل نهايي نشدن قانون درباره آن به طور قطعي اظهارنظر كنيم.
وي در ادامه با بيان اينكه يارانه نقدي به حساب افراد ريخته خواهد شد و افراد با كارت هايي كه در اختيار آنها قرار مي گيرد مي توانند از آن استفاده كنند اظهار داشت: يارانه نقدي صرفاً براي پرداخت قيمت حامل هاي انرژي به كار نخواهد رفت و مردم مي توانند براي ديگر نيازها نيز از آن استفاده كنند.

 



وزير مسكن خبر داد واگذاري 50 هزار واحد مسكوني طرح مهر دهه فجر امسال

وزير مسكن و شهرسازي با اشاره به استمرار ثبات در بازار مسكن، از آغاز واگذاري واحدهاي مسكوني ساخته شده در طرح مسكن مهر از دهه فجر امسال خبر داد.
علي نيكزاد به آخرين وضع طرح مسكن مهر اشاره كرد و افزود: هم اكنون زمين براي بيش از يك ميليون نفر از افراد متقاضي تأمين شده است.
وي اضافه كرد: قرارداد ساخت 444 هزار واحد مسكوني در اين طرح منعقد و پروانه ساخت 373 هزار واحد مسكوني هم صادر شده است.
نيكزاد با اشاره به پي ريزي 138 هزار و 400 واحد مسكوني در طرح مسكن مهر گفت: اين طرح رونق خوبي گرفته و دهه فجر امسال 50 هزار واحد مسكوني ساخته شده اين طرح ملي در شهرها به متقاضيان واگذار مي شود.
وزير مسكن و شهرسازي با اشاره به طرح هاي ديگر اين وزارتخانه در ساماندهي بازار مسكن همچون مقاوم سازي واحدهاي مسكوني روستايي، فعاليت ساخت و ساز بنياد مسكن در زمين هاي تحويلي در شهرهاي زير 25 هزار نفر و ساخت و ساز در 18 شهر جديد در قالب طرح مسكن مهر افزود: مسكن و زمين هم اكنون در كشور از ثبات قيمتي برخوردار است.
به گزارش شبكه خبر، نيكزاد با تأكيد بر ضرورت ساخت سالانه يك ميليون واحد مسكوني در كشور گفت: ما كارگاه بزرگي به نام مسكن مهر و به وسعت سراسر كشور و مقاوم سازي مسكن در روستاها را در دستور كار داريم تا ثبات در بازار مسكن ادامه يابد.
وزير مسكن و شهرسازي با اشاره به واگذاري گروهي زمين به مردم براي ساخت فردي، استفاده از انبوه سازان در طرح مسكن مهر و پيگيري كارهاي مربوط به تعاوني هاي مسكن از لحاظ رفع مشكلات منابع مالي و تسهيلات بانكي گفت: طبق بخشنامه جديد، از اين به بعد تعاوني هاي مسكن هم كه قبلاً واحد مسكوني بدون تسهيلات ساخته اند مي توانند وام بانكي دريافت كنند.

 



واردات 27 قلم كالاي بي كيفيت ممنوع شد

سازمان توسعه تجارت اعلام كرد: واردات 27قلم كالاي بي كيفيت با مبدا توليد كشورهاي امارات عربي متحده، آلمان، تايوان، روسيه، اندونزي و اوكراين ممنوع و ثبت سفارش اين محصولات متوقف شد.
پيش از اين در دو مرحله ليست برخي از كالاهاي بي كيفيت اعلام شده بود و هم اكنون ليست سوم كالاهاي بي كيفيت اعلام و از واردات و ثبت سفارش آن جلوگيري مي شود.
بيشتر كالاهاي بي كيفيت با تغيير نام تجاري شركت اصلي يا جعل برند اصلي وارد كشور شده و مبادي حمل حدود نيمي از اقلام وارداتي بي كيفيت و غيراستاندارد به كشور از طريق امارات عربي متحده است.
سازمان توسعه تجارت اعلام كرد: اجراي چنين طرحي به منظور حمايت از مصرف كننده و توليدكننده داخلي است اما بهتر است مردم با خريد كالاهاي وارداتي ضمانت دار از طريق نمايندگي هاي فروش، خود در جلوگيري از واردات كالاهاي بي كيفيت مشاركت داشته باشند.
ممانعت از ورود كالاهاي بي كيفيت در راستاي طرح وزارت بازرگاني براي مديريت واردت انجام مي شود و «طرح مديريت واردات» به عنوان يكي از اصلي ترين راهكارهاي حمايت از توليد داخلي و نيز حمايت از مصرف كنندگان اجرا مي شود و دستگاه هاي نظارتي طبق مقررات، مكلف به جلوگيري از واردات كالاهاي تقلبي و بي كيفيت به كشور هستند. سازمان توسعه تجارت اعلام كرد: هموطنان براي مشاركت در طرح جلوگيري از واردات كالاهاي بي كيفيت و تقلبي مي توانند اطلاعات و مشاهدات خود را براي پيگيري از طريق سايت سازمان در اختيار مسئولان قرار دهند.
¤ ليست محصولات و كالاهاي بي كيفيت و غيراستاندارد چيني بدين شرح است:
ويدئو پروژكتور Eyevis آلمان، ترازوي آزمايشگاهي Kern آلمان، لامپ خودرو Osram آلمان، ميلگرد آجدار Frsioo امارات، تاير Stallion اندونزي، كمك فنر Fm انگلستان، ناوداني EastMetal اوكراين، ناوداني East Metal اوكراين، سرنگ انسولين Pic ايتاليا، نوت بوك Sorry ايرلند، نوشيدني ميوه اي اعلام نشده تايوان، اتوكلار Newclave Auto House Ad7 تايوان، مونيتور Sony تايوان، تبديل كننده وضعيت يك راهه برق مدل Wonpro WA تايوان، رنگ نساجي Solarus تايوان، پيچ فلزي تايوان، دستگاه جوش پلاستيك Elallar تركيه، آهن نبشي سايز 09 روسيه، آهن نبشي سايز 016 روسيه، سبوس گندم روسيه، چاي سريلانكا، صابون فرانسه، ويديو DVR Kpro كره جنوبي، زيتون اعلام نشده مصر،شمع خودرو Champion مكزيك و ترازوي مكانيكي K .S هندوستان

 



توافق ايران و آرژانتين براي ساخت و توسعه جايگاه هاي CNG

مديرعامل شركت گاز خودرو از توافق با شركت آسپرو دلتاي آرژانتين براي ساخت يك جايگاه CNG در ايران خبر داد و گفت: همكاريها با اين شركت خارجي براي تامين و نصب جايگاههاي متوسط CNG ادامه مي يابد.
سيدمصطفي علوي در گفتگو با مهر با اشاره به توافقهاي صورت گرفته بين شركت گاز خودرو ايران و شركت آسپرو دلتا آرژانتين براي مشاركت و سرمايه گذاري براي طراحي، تجهيز و بهره برداري از يك جايگاه CNG در ايران، اظهار كرد: اين جايگاه CNG از ظرفيت عرضه يك هزار و500 مترمكعب گاز طبيعي فشرده شده برخوردار است.
اين مقام مسئول با اشاره به اينكه تجهيزات اين شركت آرژانتيني با توجه به وضعيت جغرافيايي كشورمان از راندمان مطلوب تري نسبت به ديگر تجهيزات برخوردار است، تصريح كرد: شركت گاز خودرو ايران تمايل دارد در كنار بومي سازي تجهيزات طرح ملي CNG از تجهيزات و فن آوريهاي اين شركت خارجي نيز استفاده كند.
وي با اشاره به توافقهاي به عمل آمده با شركت آسپرو دلتا براي ارتقاي ظرفيت جايگاههاي CNG يادآور شد: در طرحي كه توسط اين شركت خارجي ارائه شده امكان تحويل كمپرسورهايي با حداقل هزينه و كارايي بالاتر براي توسعه و ارتقاي ظرفيت عرضه گاز در جايگاههاي CNG كشور وجود دارد.
مديرعامل شركت گاز خودرو ايران با تاكيد بر اينكه طرح پيشنهاد شده از سوي آرژانتيني ها براي ساخت و تحويل كمپرسورهاي جايگاههاي CNG از صرفه اقتصادي قابل توجهي برخوردار است، تبيين كرد: پيش بيني مي كنيم در آينده نزديك ارتقاي ظرفيت كمپرسورهاي نصب شده توسط شركت آسپرو دلتا در دستور كار قرار گيرد.

 



اصلاحيه بودجه عمراني 8500 ميليارد توماني تدوين شد

قائم مقام معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور از ارائه لايحه برنامه پنجم توسعه به مجلس در آينده نزديك خبر داد و گفت: اصلاحيه بودجه براي جبران 8500 ميلياردتومان اعتبارات عمراني تنظيم شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس غلامحسين رضواني در مورد لايحه برنامه پنجم توسعه گفت:اين لايحه آماده شده و به زودي تقديم مجلس شوراي اسلامي مي شود.
قائم مقام معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري در مورد كسري بودجه گفت: به آن معني كسري بودجه وجود ندارد، بلكه همان مقدار اعتبار بودجه تعيين تكليف شده است.
رضواني گفت: با توجه به پيش بيني قيمت نفت در بودجه و تحقق درآمدهاشي واقعي حدود 8500 ميليارد تومان از اعتبارات بودجه عمراني اصلاح شده است، لذا اصلاحيه به مجلس ارائه مي شود كه كاهش بودجه هاي عمراني جبران شود.

 



نمايشگاه بين المللي تهران دوباره به مزايده مي رود

معاون سازمان خصوصي سازي از مشخص شدن شيوه واگذاري شركت سهامي نمايشگاه هاي بين المللي جمهوري اسلامي ايران و قيمت گذاري مجدد آن توسط اين سازمان خبر داد.
اسماعيل غلامي در گفت وگو با ايرنا، با اشاره به برگزاري جلسه عصر روز يكشنبه براي بررسي وضعيت واگذاري شركت نمايشگاه هاي بين المللي، افزود: كميته اي در محل سازمان خصوصي سازي با حضور نمايندگان وزير امور اقتصادي و دارايي، وزير بازرگاني و سازمان تأمين اجتماعي نيروهاي مسلح بمنظور تعيين تكليف واگذاري نمايشگاه بين المللي تشكيل شد.وي با بيان آنكه رياست جمهوري دستور لغو واگذاري نمايشگاه بين المللي را به سازمان تأمين اجتماعي نيروهاي مسلح (ساتا) داده بود، اظهار داشت: برهمين اساس كميته مذكور تصميم گرفت تا نمايشگاه بين المللي مجدداً ارزيابي شود و بصورت مزايده به فروش برسد.
وي تصريح كرد: شركت نمايشگاه هاي بين المللي پس از قيمت گذاري براي فروش به روش مزايده آگهي خواهد شد.

 



هند ميدان نفتي فروزان را توسعه مي دهد

شركت ملي نفت ايران و شركت سايپم تريون
(Saipem triune) براي توسعه ميدان مشترك نفتي فروزان به توافق رسيدند.
پس از خروج شركت اس ال پي انگليس از طرح توسعه ميدان فروزان،شركت ملي نفت ايران براي توسعه اين ميدان مشترك نفتي با كشور عربستان با شركتهاي سايپم تريون هند و مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي ايران به توافق رسيد.
براين اساس، پس از انجام ارزيابي هاي فني و مالي انجام شده شركت هندي براي بازبيني و پشتيباني طراحي مقدماتي و تفصيلي توسعه ميدان فروزان برگزيده شد.
همچنين پيش بيني مي شود به زودي قرارداد مهندسي توسعه بخش اول توسعه اين ميدان نفتي با شركت سايپم تريون هند به امضا برسد، حدود 50 درصد سهام اين شركت هندي در اختيار شركت سايپم فرانسه است.
به گزارش مهر، ميدان نفتي فروزان در خليج فارس و 100 كيلومتري جنوب غربي جزيره خارك و مشترك با ميدان مرجان عربستان سعودي قرار گرفته است.
اما هدف از طرح توسعه ميدان نفتي مشترك فروزان در بخش ايراني افزايش ظرفيت توليد روزانه نفت خام به 65 هزار بشكه براي انتقال به جزيره خارك، كاهش ميزاب آب در نفت ارسالي به جزيره خارك به مقدار 5 درصد حجم، ارسال گازهاي همراه به جزيره خارك از طريق 100 كيلومتر خط لوله 24 اينچ به ميزان 258 ميليون فوت مكعب در روز، كاهش غلظت ذرات نفت در آب توليدي پس از تصفيه و ارسال به دريا است.
طرح توسعه اين ميدان مشترك نفتي شامل طراحي، پايه، طراحي تفضيلي و دو بخش ساخت،نصب و راه اندازي تاسيسات دريايي و نيز ايجاد خطوط لوله است. مسئولان شركت نفت اعلام ارزش دقيق سرمايه گذاري در اين ميدان را به آينده موكول كرده اند.

 



انتقاد يك مسئول از رونق تجهيزات معدني چيني در كشور

عضو اتحاديه صادركنندگان مواد و ماشين آلات معدني اظهار داشت: اكثر شركتهاي داخلي به خريد ماشين آلات خارجي بويژه چيني اقدام مي كنند در حاليكه اين تجهيزات با مشكل خدمات پس از فروش روبرو هستند و علاوه بر اين، قيمت فروش بالاتري را در مقايسه با توليدات داخلي دارند.
مهدي عباسي تصريح كرد: در حال حاضر وام و تسهيلات بانكي فقط به ماشين آلات متحرك مانند لودر و بولدوزر تعلق مي گيرد در حالي كه بخش عمده اي از ماشين آلات معدني جزء تجهيزات ثابت به شمار مي روند و به اين ترتيب مشتريان ما از تسهيلات بانكي برخودار نمي شوند و همين مسئله تمايل آنها به خريد توليدات ايراني را كاهش مي دهد.
عباسي با اشاره به سياست دولت در جهت توسعه بخش معدن گفت: اين اقدام نيازمند افزايش تعداد ماشين آلات معدني است كه لزوم تقويت توليدات داخلي را ضروري مي سازد.
وي افزود: هم اكنون 20 تا 25درصد نياز بازار داخل توسط توليدات يك شركت داخلي تامين مي شود كه در صورت اجراي طرح توسعه اي اين سهم افزايش خواهد يافت.
وي گفت: اين شركت قطعه زميني را درخواست كرده براي توسعه كاري خود كه صنايع استان تهران پس از گذشت 2 سال هيچ پاسخي ارايه نداده است.
وي خاطرنشان كرد: دو سال پيش كه تقاضاي خريد زمين را به سازمان صنايع تهران ارائه داد قيمت زمين در شهرك اشتهارد متري 11 هزار تومان بود در حاليكه هم اكنون به 30 هزار تومان رسيده است.
وي در پاسخ به اين سوال كه سازمان صنايع استان تهران چه دليلي را براي تاخير در پاسخگويي مطرح كرده است؟ گفت: مسئولين سازمان عنوان كردند كه قطعه زمين مورد نياز ما را در اختيار ندارند و بايد منتظر اجراي طرح توسعه اي شهرك اشتهارد باشيم.
وي در ادامه با بيان اينكه اين شركت تنها توليد كننده سنگ شكن هاي مخروطي در خاورميانه است، افزود: پيش بيني مي شود امسال 5/2 ميليون دلار صادرات به كشورهاي همسايه، آفريقا، آسياي ميانه و تركيه داشته باشد.

 



عرضه گوشت ارزان از هفته آينده در تهران

رئيس اتحاديه تهيه و توزيع گوشت گاوي گفت: پس از عيد قربان عرضه گوشت قرمز گرم با قيمت مناسب در تمام مناطق 22گانه تهران آغاز خواهد شد.
علي خندان رو جوان در گفت وگو با خبرگزاري پانا، با اشاره به ثبات قيمت گوشت در طول چند ماه گذشته تاكيد كرد: با هماهنگي هاي انجام شده با وزارت جهاد كشاورزي و شوراي اصناف و برنامه ريزي لازم، قيمت گوشت قرمز حداقل تا 6 ماه آينده افزايش نمي يابد.
خندان تصريح كرد: نارضايتي مردم از قيمت گوشت به دليل پايين بودن قدرت خريد آنهاست به همين منظور پس از عيد قربان گوشت قرمز گرم ارزان قيمت در تمام مناطق تهران توزيع مي شود.
وي قيمت اين گوشت ها را هر كيلوگرم 6800 تومان اعلام كرد و افزود: در هر منطقه از سطح شهر تهران يك يا چند واحد براي توزيع اين گوشت ها مشخص شده است.

 



برگزاري همايش بين المللي كيفيت و استاندارد در تهران

سومين همايش استاندارد و كيفيت با حضور مسئولان استاندارد كشورهاي ايران، تركيه، سوريه و قرقيزستان در تهران آغاز به كار كرد.
در اين همايش كه با هدف تقدير از تلاش هاي توليدكنندگان نمونه استان تهران برگزار شد، از 22 شركت برتر استان و چهار آزمايشگاه معتبر همكار قدرداني بعمل آمد.
همزمان با اين همايش كارشناسان و متخصصان استاندارد با برگزاري چندين نشست تخصصي آخرين دستاوردهاي استانداردهاي توليد در بخش هاي مختلف اقتصادي را مورد بحث و بررسي قرار دادند.
در حاشيه اين همايش، نمايشگاهي از نمونه كالاهاي استاندارد استان تهران نيز به نمايش گذاشته شده است.
مدير كل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان تهران در اين همايش با بيان اينكه استاندارد در ايران سابقه 2600 ساله دارد، گفت: ايرانيان اولين قومي بودند كه به اندازه وزن و حجم دست يافتند.
پورهاشم با بيان اينكه حدود چهل سال است، عضو موسسه استاندارد جهاني هستيم و چند بار نيز در اين موسسه عضو هيئت رئيسه بوده ايم، افزود: در تدوين استانداردهاي بين المللي مشاركت خوبي داريم و در تدوين استاندارد انرژي نيز همكاري مي كنيم كه موفقيت بزرگي است.
وي گفت: رعايت استاندارد توليد و خدمات يك ضرورت است و در صورتي كه مصرف انرژي هوشمندانه باشد و از انرژي هاي تجديد شونده استفاده شود به كاهش توليد گازهاي گلخانه اي كمك خواهد كرد.

 



وزير دارايي روسيه خبر داد حمايت كشورهاي آسياي ميانه از پيشنهاد روسيه براي حذف دلار

آلكسي كودرين معاون نخست وزير و وزير دارايي روسيه تاكيد كرد،
نخست وزيران كشورهاي مشترك المنافع از پيشنهاد روسيه براي استفاده از ارز ملي به جاي دلار در مبادلات تجاري حمايت كردند و احتمالا طي چند سال آينده چنين چيزي متحقق مي شود.
به گزارش خبرگزاري روسي ريانووستي، كودرين كه در اجلاس نخست وزيران كشورهاي مشترك المنافع (CIS) در اوكراين در رابطه با تدابير ضد بحران در كشورهاي مشترك المنافع سخن مي گفت، تصريح كرد، در اين مذاكرات بر لزوم استفاده از ارز ملي كشورهاي مشترك المنافع در مبادلات تجاري و اقتصادي به جاي دلار آمريكا تاكيد شد.
نخست وزيران كشورهاي شركت كننده در اين نشست، از تصميم به پيشرفت در اين راستا و در درجه اول استفاده از ارزهاي ملي كشورهاي مشترك المنافع حمايت كردند. اين كشورها مي توانند ظرف چند سال آينده اين امر را متحقق سازند.
در همين حال، نخست وزير هند كه كشورش پيشتر از درخواست چين، فرانسه و روسيه براي جايگزيني ارز جديدي به جاي دلار در ذخاير بين المللي استقبال كرده بود در اظهاراتي جديد كه ناشي از ترس از آمريكا تلقي مي شود، حرف خود را پس گرفت.
به گزارش خبرگزاري فارس، مانموهان سينگ در مصاحبه با شبكه سي ان ان تصريح كرد، تا آنجا كه من مي دانم هيچ جايگزيني براي دلار آمريكا وجود ندارد.
زيان 2500 ميليارد دلاري كشورهاي عربي
از بحران اقتصادي
يك كارشناس اقتصادي اتحاديه عرب گفت بحران اقتصادي جهان به كشورهاي عربي خليج فارس كه ارتباط اقتصادي نزديكي با غرب دارند
5/2هزار ميليارد دلار زيان زده است.به گزارش خبرگزاري فارس، گروه مشاوره بوستون در گزارشي اعلام كرد بحران اقتصادي جهان منطقه خاورميانه و شمال آفريقا را نيز تحت تاثير قرار داده و از سطح ثروت كشورهاي اين منطقه كاسته است.
براساس اين گزارش اين منطقه با بيشترين ميزان كاهش ثروت در ميان مناطق مختلف جهان مواجه شده است.
در حالي كه ثروت كشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا در سال 2007 بالغ بر 2/3هزار ميليارد دلار بود، اين رقم در سال 2008، 200ميليارد دلار كاهش يافت و به 3 هزار ميليارد دلار رسيد. بدين ترتيب بحران اقتصادي ثروت اين منطقه طي سال 2008 را به ميزان 6 درصد كاهش داده است.
يك كارشناس اقتصادي اتحاديه عرب به گلف نيوز گفت زمان تاثيرگذاري مستقيم بحران اقتصادي بر منطقه سپري شده است.احمد قويلي زيان مستقيم و غيرمستقيم كشورهاي عربي از بحران اقتصادي جهان را 5/2هزار ميليارد دلار تخمين زد. كاهش شديد قيمت نفت، كاهش سرمايه گذاري هاي خارجي و كاهش سطح مبادلات تجاري از جمله دلايل زيان كشورهاي عربي طي دو سال گذشته ارزيابي مي شود.
وي افزود: آن چه در حال حاضر شاهد آن هستيم اثرگذاري غيرمستقيم بحران اقتصادي جهان بر اقتصادهاي عربي است. هم اكنون بخش هاي صادرات، گردشگري و حمل و نقل تحت تاثير اين پديده قرار دارند.
برخي كارشناسان معتقدند كشورهاي عربي در ميان كشورهاي در حال توسعه بيشترين زيان را از بحران اقتصادي جهان متحمل شده اند.يك كارشناس اقتصادي در اين زمينه گفت: اقتصادهاي عربي در جنوب خليج فارس بسيار باز هستند و بنابراين در برابر تحولات اقتصادي جهان آسيب پذير هستند.

 



احداث 9 پايانه جديد صادراتي در كشور

سرپرست دفتر خدمات بازرگاني سازمان توسعه تجارت ايران از موافقت اوليه اين سازمان با احداث 9 پايانه جديد صادراتي در تعدادي از استان هاي كشور خبر داد.
محمود اسكندري در گفت وگو با ايرنا، گفت: با راه اندازي اين تعداد، مجموع پايانه هاي صادراتي كشور به 17 پايانه مي رسد.
وي درباره موافقت اوليه سازمان توسعه تجارت توضيح داد: بر اين اساس به متقاضيان شش ماه فرصت داده مي شود تا آنها با يافتن مكان مورد نظر مقدمات احداث را فراهم كنند و پس از آن ساير مراحل انجام شود.اسكندري ادامه داد: احداث پايانه محصولات كشاورزي در استانهاي همدان، خراسان شمالي، آذربايجان غربي، سمنان(شاهرود)، سنگ و محصولات معدني بترتيب در لرستان و خراسان جنوبي، پايانه ريلي در خراسان رضوي (نخستين پايانه)، پايانه صادراتي در منطقه شرق كشور سيستان و بلوچستان(بصورت عام) از جمله موارد توافقي است.اين مقام مسئول در ادامه از بررسي درخواست احداث پايانه هاي صادراتي دام و طيور د راستان كرمانشاه، گل و گياه در مازندران(جويبار)، توت فرنگي در كردستان و پايانه صادراتي عام در منطقه خداآفرين تبريز به سازمان توسعه تجارت خبر داد.وي سپس از جمله ويژگي هاي پايانه هاي صادراتي را داشتن سردخانه، سالن هاي مونيتورينگ و بسته بندي عنوان كرد و گفت: در اين مكان ها بايد امكان انجام امور گمركي، بيمه و دفاتر حمل و نقل كالا فراهم باشد.

 



وزير نيرو: قانوني براي افزايش بهاي آب و برق ابلاغ نشده است

وزير نيرو با بيان اينكه تعرفه آب و برق با تصويب مجلس شوراي اسلامي و براساس قانون قابل تغيير است، گفت: هيچ قانوني در اين زمينه به وزارت نيرو ابلاغ نشده است.
مجيد نامجو در حاشيه مراسم گردهمايي بسيجيان وزارت نيرو افزود: قيمت آب و برق افزايش نيافته اما برخي از شركت ها كه بسيار محدودند براساس قانون شركت هاي آب و فاضلاب مي توانند با همكاري شوراي شهرها براي تأمين طرح هاي خود و توسعه خدمات زيربنايي مثل آب و برق و فاضلاب مصوباتي داشته باشند كه زمان اجراي آن مصوبات زمان بندي شده و اغلب يكساله است.
وي افزود: ممكن است در اين مناطق قيمت آب و برق كمي افزايش يافته باشد و مردم آن مناطق در قبوض خود آن را حس كرده باشند اما به طور كلي قيمت آب و برق افزايش نيافته است.نامجو درباره ذخيره سوخت مخازن نيروگاه ها گفت: طبق برنامه هر سال با هماهنگي وزارت نفت، سوخت نيروگاه ها تأمين مي شود اما امسال وزارت نفت اعلام كرده با توجه به افزايش مصرف گاز ممكن است براي تأمين سوخت گاز نيروگاه ها به مشكلاتي برخورد كنيم به همين دليل وزارت نيرو تلاش كرد سوخت مايع (مازوت و گازوئيل) نيروگاه ها را قبل از آغاز سرما تأمين كند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14