(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 9 آذر 1388- شماره 19524
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
كاهش سطح همكاري با آژانس درخواست 226 نماينده از دولت
رئيس قوه قضائيه در ديدار با بسيجيان:
سخنان اختلاف آميز فايده اي جز ضربه زدن به اسلام، نظام و وحدت ندارد
هاشمي رفسنجاني: قطعنامه شوراي حكام ظالمانه بود
ضعف فرهنگي مردم بدترين مشكل رهبران الهي
مديركل امور رسانه هاي رياست جمهوري:
ونزوئلا در مراسم استقبال از احمدي نژاد دقيقا سرود ملي جمهوري اسلامي ايران را اجرا كرد
در ديدار متكي و اشماتكو تاكيد شد روابط ايران و روسيه تقويت مي شود
امام جمعه قم: آيت الله جوادي آملي ذخيره ارزشمند نظام است
علت انصراف آيت الله جوادي آملي از امامت جمعه قم
فرمانده سپاه تهران: 12 بسيجي نماي بازداشت شده در حوادث بعد از انتخابات سابقه بسيجي ندارند
فاطمه بداغي معاون رئيس جمهور در امور حقوقي شد
يوكيا آمانو سه شنبه فعاليت خود را آغاز مي كند



با صدور بيانيه اي اعلام شد
كاهش سطح همكاري با آژانس درخواست 226 نماينده از دولت

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي خواستار كاهش سطح همكاري دولت ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي شدند.
به گزارش خبرنگار امور مجلس كيهان، 226نماينده خانه ملت در جلسه علني ديروز خود با امضاي بيانيه اي از دولت خواستند با توجه به رفتارهاي خصمانه 1+5 هر چه سريعتر برنامه كاهش سطح همكاري خود با آژانس را به كميسيون امنيت ملي مجلس ارائه دهد.
متن بيانيه به اين شرح است:
قطعنامه سياسي و فاقد اجماع شوراي حكام عليه فعاليت هاي هسته اي جمهوري اسلامي ايران در حالي صادر شد كه آقاي البرادعي مديركل آژانس در گزارش اخير خود براي بيست و يكمين بار بر صلح آميز بودن فعاليتهاي هسته اي ايران تاكيد كرد.
ملت ما ترديد ندارد كه از منظر حقوقي پرونده هسته اي جمهوري اسلامي ايران داراي هيچگونه خدشه اي نبوده بلكه جا دارد هرچه سريع تر مسير انحرافي ارجاع پرونده به شوراي امنيت سازمان ملل اصلاح و به آژانس بين المللي انرژي هسته اي بازگشته و به شكل پرونده عادي درآيد.
نمايندگان ملت رشيد ايران در مجلس شوراي اسلامي يقين دارند كه اراده سياسي ناشي از خواست برخي از قدرت هاي بزرگ و بطور مشخص ايالات متحده آمريكا و انگليس سبب انحراف در مسير اين پرونده شده اند. اوباما كه سخن از تغيير مي گفت و مي گويد نه تنها نتوانست كوچكترين تغييري را موجب شود بلكه با تغيير لحن جزيي همچنان مسير تندرويانه محافظه كاران افراطي حاكم بر كاخ سفيد در دوران بوش را مي پيمايد.
ما ضمن دوگانه و سياسي دانستن رفتار آژانس و شوراي حكام و ضمن تاكيد بر استمرار بدون وقفه فعاليت هاي هسته اي صلح آميز جمهوري اسلامي ايران از آژانس بين المللي انرژي هسته اي و شوراي حكام به عنوان يك نهاد تخصصي مي خواهيم از رفتارهاي دوگانه كه موجب خدشه جدي به اعتبار آن سازمان شده و از منظر جهانيان و افكار عمومي نشانه اي بر فشار قدرتهاي بزرگ است دوري جويد تا افق مسير صلح مبتني بر عدالت در عرصه بين المللي براي ملت هاي جهان روشن گردد.
در پايان از دولت محترم مي خواهيم كه با توجه به رفتارهاي خصمانه كشورهاي 1+5 سريعاً برنامه و طرح كاهش سطح همكاري خود با آژانس را به كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي ارائه و آن كميسيون نيز طرح مزبور را به مجلس شوراي اسلامي عرضه نمايد.
هشدار به 1+5
نماينده قم در مجلس شوراي اسلامي هم در ابتداي جلسه ديروز با محكوميت قطعنامه اخير گفت: در روزهاي اخير آژانس بين المللي انرژي اتمي با صدور قطعنامه اي نشان داد كه آمريكا و برخي كشورهاي غربي در پس پيشنهاد اخير خود در بحث سوخت اتمي رآكتور تهران چه هوس هايي را دنبال مي كردند. اين قطعنامه نشان داد كه آنها نه تنها قصد مذاكره براي وصول به راه حل نداشتند بلكه پيگير نوعي كلاهبرداري سياسي بودند وگرنه شما بايد از اعلام حتي زودهنگام مراكز فردو استقبال مي كرديد نه اينكه آن را عاملي براي صدور قطعنامه قرار دهيد.
وي اظهار كرد: مجلس شوراي اسلامي به كشورهاي آمريكا و ديگر اعضاي 1+5 هشدار مي دهد تصور نكنيد اينگونه بازي هاي فرسوده و كهنه مجال جديدي براي چانه زني براي شما فراهم مي كند و كاري نكنيد كه مجلس و ملت ايران راه ديگري را در پيش بگيرند و همكاري با آژانس را به طور جدي تقليل دهند.
رئيس مجلس افزود: ما با دقت اقدامات بعدي غربي ها را رصد مي كنيم و اگر دست از سياست چماق و هويج برندارند طرحي نو در رفتار با آنها مي افكنيم.
اختصاص20ميليون دلار
براي افشاي جنايات
آمريكا و انگليس
نمايندگان مجلس طرح اختصاص 20ميليون دلار را براي افشاي نقض حقوق بشر توسط آمريكا و انگليس تصويب كردند.
در ابتداي بررسي اين طرح سبحاني نيا گفت: ايالات متحده آمريكا عليرغم ادعاهاي خودش در زمينه دفاع از حقوق بشر و مبارزه با تروريسم با دخالت در امور داخلي كشورها و تصويب قوانين مداخله جويانه حتي انجام حملات نظامي به بهانه مبارزه با تروريسم عملاً زمينه گسترش، نفوذ و تقويت تروريسم را فراهم كرده و امنيت منطقه اي و جهاني را هم دچار مشكلات جديدي نموده است.
عضو كميسيون امنيت ملي مجلس افزود: آمريكا كه مدعي طرفداري از حقوق بشر است با شكنجه هاي وحشيانه در زندانهاي گوانتانامو و ابوغريب و زندانهاي مخفي در كشورهاي اروپايي، تصويب طرحهاي ظالمانه عليه برخي كشورهاي مستقل و كمكهاي گسترده به رژيم صهيونيستي به عنوان سمبل نسل كشي و جنايات جنگي در جهان امروز نمونه بارز نقض حقوق بشر از ناحيه دولت آمريكا مدعي مدافع حقوق بشر است كه ضروري است براي تنوير افكار عمومي جهان اين مسايل افشا بشود.
وي سپس به طرح جمعي از نمايندگان مبني بر اختصاص 20ميليون دلار براي افشاي نقض حقوق بشر توسط آمريكا و انگليس اشاره كرد و خواستار تصويب آن شد.
پس از توضيحات سبحاني نيا، پيشنهاد تعدادي از نمايندگان درباره افزايش مبلغ فوق مطرح شد كه به تصويب نرسيد، در نهايت جزئيات اين طرح با 169راي موافق، 10 راي مخالف و 7 راي ممتنع به تصويب رسيد.
براساس اين مصوبه به منظور مقابله با توطئه ها و محدودسازيهاي ناعادلانه آمريكا و انگليس عليه جمهوري اسلامي ايران و جهت آگاه سازي جامعه جهاني از موارد عديده نقض حقوق بشر توسط اين دو كشور و حمايت از جريانات مترقي كه در برابر اقدامات غيرقانوني دولتهاي آمريكا و انگليس در جهان ايستاده اند مبلغ 20ميليون دلار از محل حساب ذخيره ارزي تخصيص مي يابد.
همچنين طبق تبصره يك مصوبه مذكور چگونگي هزينه نمودن اين اعتبار در كارگروهي با مسئوليت وزارت اطلاعات و عضويت وزارت امور خارجه و وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، سازمان ارتباطات و فرهنگ اسلامي و همچنين يكي از اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي به عنوان ناظر بر انتخاب كميسيون تصميم گيري مي شود. وزارت اطلاعات نيز به عنوان مسئول كارگروه موظف است هر سه ماه يكبار گزارش كار خود را به كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي ارائه نمايد.
همچنين وزارت امور خارجه موظف است سالانه گزارش نقض حقوق بشر در ايالات متحده آمريكا و انگليس را تهيه و در روز 13آبان ماه منتشر نمايد.
برخي سياسيون بايد راه خود را از دشمنان انقلاب
و امام جدا كنند
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس خطاب به كانديداهاي شكست خورده انتخابات گفت: اگر حقيقتا خود را پيرو امام و ولايت فقيه مي دانيد چرا صريحا راه خود را از دشمنان انقلاب و امام جدا نمي كنيد؟
به گزارش فارس، غلامعلي حداد عادل نماينده مردم تهران كه ديروز به عنوان اولين ناطق ميان دستور در صحن علني مجلس سخن مي گفت، اظهار داشت: كشتار مسلمانان بي پناه يمن دل هر مسلماني را به درد مي آورد و سكوت جامعه جهاني و سكوت بسياري از دولت هاي جهان اسلام از آن دردآورتر است.
اين نماينده مجلس همچنين با اشاره به انتخابات رياست جمهوري گفت كه اكنون كه بيش از 5 ماه از انتخابات 22خرداد گذشته مناسب است كه با نگاهي به حوادث اين چند ماه اخير منصفانه و به دور از حب و بغض به ارزيابي بنشينيم.
حداد عادل اضافه كرد: همه مي دانيم كه تبليغات انتخابات در فضايي كاملا آزادانه صورت گرفت و هيچ مانعي براي اظهارنظر نامزدها وجود نداشت و مردم نيز آزادانه از نامزدهاي مورد نظرشان حمايت كردند و روز انتخابات با نظم باشكوهي آراي خود را به صندوق هاي راي ريختند.
وي افزود: شركت 40 ميليون نفر مردم در انتخابات كه 85 درصد از واجدان شرايط را رقم مي زد به خودي خود يك پيروزي و افتخار بزرگ بود.
حداد عادل تصريح كرد: اين حضور انبوه نشانه موفقيت و نهادينه شدن آزادي و مردم سالاري ديني در ايران بود و علاوه بر آن نشانه اعتماد مردم به نظام جمهوري اسلامي ايران نيز بود، مردم چون مي دانستند نظام در آراي آنها خيانت نمي كند به پاي صندوق هاي راي آمدند؛ آنها در 30 سال گذشته در انتخابات متعدد اطمينان پيدا كرده بودند كه جمهوري اسلامي ايران به آراي مردم خيانت نمي كند.
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: اما فرداي روز انتخابات در حالي كه هنوز چند ساعت از شمارش آراء نگذشته بود تهمت تقلب در انتخابات زده شد؛ بي آنكه دليلي بر اثبات اين مدعا عرضه شود؛ مدعيان تقلب در انتخابات خواهان ابطال فوري انتخابات شدند. دلايل آنها عمدتا رفتار دولت در هفته هاي قبل از راي گيري و به سخنان مطرح شده در مناظره ها مربوط مي شد.
وي عنوان كرد: آنچه مايه تعجب بود اين بود آنها تا وقتي خودشان را پيروز انتخابات مي دانستند اين امور را سبب ابطال انتخابات نمي دانستند اما زماني كه از نتايج انتخابات باخبر شدند مدعي تقلب شدند و مردمي را كه از هيجانات و احساسات روزهاي قبل ملتهب بودند بدون مجوز قانوني به خيابان ها كشاندند و فرصت و زمينه اي ايجاد كردند تا جماعتي وابسته به گروهك هاي زخم خورده از انقلاب و مزدور بيگانه خود را لابه لاي انبوه مردمي كه گمان مي كردند حق آنها ضايع شده پنهان كنند و با تخريب برخي اماكن و موسسات و آتش زدن اتوبوس ها و تباه كردن اموال عمومي به خيال خود ايران را ناامن و حكومت ايران را بي ثبات جلوه دهند.
حداد عادل ابراز داشت: اين اردوكشي خياباني ظالمانه كه بر پايه ادعاي تقلب در انتخابات شكل گرفته بود يك هفته ادامه پيدا كرد بي آنكه نيروهاي انتظامي يا بسيج مانع شوند يا اقدامي انجام دهند، روز دوشنبه 25 خرداد در پايان راهپيمايي معترضان عده اي به يك پايگاه بسيج در حوالي ميدان آزادي حمله كردند و در نتيجه چند نفر از بسيجيان مردم و تني چند از حمله كنندگان كشته شدند. به اين ترتيب اولين بهانه براي برافروختن آتش خشم و هيجان مردم و ادامه تظاهرات به دست آمد.
وي اضافه كرد: آقاياني كه مردم را به خيابانها آورده بودند با آنكه مي دانستند بسيجيان در داخل مقر خود از بيرون مورد حمله قرار گرفته اند هيچ اظهار تاسفي از شهادت آنها نكردند اما مهاجمان كشته شده را شهيد ناميدند و از طرفداران خود خواستند لباس سياه بپوشند و شب ها روي بام خانه خود الله اكبر بگويند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در دوره هفتم در بخش ديگري از سخنان خود عنوان كرد: مردم مؤمن و انقلابي كشور كه از اين رفتار آقايان دچار حيرت شده بودند روز جمعه بعد از انتخابات با شركت در نمازجمعه پاي سخن مقام معظم رهبري نشستند و با حضور بي نظير و باشكوه خود با جماعت اندكي كه مامور تخريب اموال عمومي بودند و نيز با آمريكا و برخي از دولت هاي اروپايي كه روساي جمهور و وزراي خارجه آنها در آن چند روز از خوشحالي روي پا بند نبودند پيغام دادند كه ملت ايران براي دفاع از انقلاب اسلامي مثل 30 سال گذشته در صحنه حاضر و آماده است اما آنها كه مي بايد اين پيام را درك كنند متاسفانه به سماجت و لجاجت خود ادامه دادند و اوضاعي پديد آمد كه هيچ كس بدان راضي نبود.
حداد عادل همچنين گفت: در حوادثي كه پيش آمد 37 نفر كشته شدند كه البته مايه تاسف است و گفتني است كه از اين 37 نفر 20 نفر بسيجي بودند؛ اكنون جا دارد كه پس از 5 ماه از دوستان قبلي و قديمي خود سؤال كنيم كه حاصل كار خود را در اين مدت چگونه ارزيابي مي كنيد؟ در اين هنجارشكني ها و بي حرمتي ها چه سودي عايد شما و كشور و نظام و انقلاب شد؟ آيا شما كه در انقلاب سابقه خدمت داشته ايد و رهبري در خطبه نمازجمعه خود از خدمات شما به انقلاب و كشور ياد كرد متاسف نيستيد از اينكه در روز قدس كه يادگار بزرگ معماركبير انقلاب است، عده اي به بهانه حمايت از شما تظاهرات كردند و يا ماه رمضان بطري آب به دست و سيگار بر لب شعار نه غزه نه لبنان سر دهند و 13آبان را به گمان خود فرصتي براي بيرون ريختن عقده ها و كينه هاي خود نسبت به اسلام و انقلاب بدانند؟
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: شما با شعار انتقاد از دولت كه حق شما و هر شهروند ديگر است وارد كارزار انتخاباتي شديد اما اكنون ملت شاهد آن است كه گروهي با حمايت رسانه هاي بيگانه به نام شما به انتقام عظيم انقلاب برخاستند، آيا از اينكه راهي كه شما باز كرده ايد و به چنين مسير و مقصدي منتهي شده راضي هستيد، اگر راضي نيستيد و اگر حقيقتا خود را پيرو امام راحل و معتقد به ولايت فقيه مي دانيد چرا صريحا راه خود را از دشمنان انقلاب و امام جدا نمي كنيد؟

 



رئيس قوه قضائيه در ديدار با بسيجيان:
سخنان اختلاف آميز فايده اي جز ضربه زدن به اسلام، نظام و وحدت ندارد

رئيس قوه قضائيه گفت: حركت و سخن هاي اختلاف آميز برخي اشخاص، رسانه ها و گروه ها جز ضربه زدن به اسلام، نظام و وحدت مردم فايده اي ندارد.
آيت الله صادق آملي لاريجاني در جلسه مسئولان قضايي در ديدار با بسيجيان، با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري گفت: اميدواريم تمام مسئولان، رسانه ها، اشخاص و گروه ها با عنايت به بيانات مقام معظم رهبري مصالح نظام را از مصالح شخصي و گروهي فراتر بدانند و از اختلافات بپرهيزند.
آيت الله آملي لاريجاني در ادامه اين جلسه از ابلاغ سياست هاي كلي 5 ساله نظام در بخش قضايي خبر داد و گفت: نكات بسيار مهمي در سياست هاي كلي 5 ساله ابلاغ شده از سوي مقام معظم رهبري مطرح است كه تمام مسئولان قضايي بايد با توجه به اين نكات نسبت به برنامه ريزي هاي قضايي و حقوقي اقدام كنند.
قوه قضائيه از طريق پيشگيري از وقوع جرم و استفاده از فناوري هاي نوين و نيز ضرورت توجه به بودجه قوه قضائيه را از مهمترين اولويت هاي سياست هاي ابلاغي مقام معظم رهبري برشمرد و گفت: با توجه به سياست هاي كلي ابلاغي برنامه 5 ساله همه دستگاهها موظف شده اند در جهت پيشگيري از وقوع جرم با قوه قضائيه همكاري كنند.
آيت الله لاريجاني ابراز اميدواري كرد لايحه پيشگيري از وقوع جرم با توجه به سياست هاي كلي قوه قضائيه و نحوه همكاري دولت و مجلس با قوه قضائيه در باب پيشگيري از وقوع جرم در دستور بررسي مجدد قرار گيرد تا به صورت معقول از آن استفاده شود.
آملي لاريجاني تاكيد مقام معظم رهبري درخصوص لزوم همكاري ساير دستگاه ها با قوه قضائيه در بحث پيشگيري از وقوع جرم را بسيار راهگشا دانست و اظهار كرد: برخي از حقوقدانان از حيث قدرت اجرايي قوه قضائيه را فاقد توان لازم در اجراي بند 5 اصل 156 قانون اساسي مي دانستند كه با تاكيد مقام معظم رهبري كه ساير دستگاه ها را نيز الزام به همكاري نمودند اين دغدغه ظاهرا برطرف مي شود و اين نكته بايد در لايحه پيشنهادي پيشگيري از وقوع جرم لحاظ شود.
آملي لاريجاني در اين جلسه و در ادامه بحث و بررسي راجع به دسترسي آسان و سريع مردم به دستگاه قضايي اظهار كرد: سياستگذاري درخصوص رفع نيازهاي حقوقي و قضايي مردم بسيار مهم و ضروري است. تمامي دستگاههاي تابعه قوه قضائيه اعم از ادارات كل دادگستري و سازمانهاي تابعه بايد، با اصلاح برخي از ساختارهاي ارتباطي به نحوي با مردم ارتباط برقرار نمايند كه مردم و مراجعه كنندگان، قوه قضائيه را ملجا و پناهگاه خود بدانند و خروجي اقدامات دستگاه قضايي رضايتمندي عمومي باشد.

 



هاشمي رفسنجاني: قطعنامه شوراي حكام ظالمانه بود

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، قطعنامه اخير آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره فعاليت هاي صلح آميز ايران را ظالمانه دانست و گفت: اين قطعنامه كل دستاوردهاي هسته اي ايران را هدف گرفته است.
آيت الله هاشمي رفسنجاني در ديدار جمعي از اعضاي تيم مكاترونيك دانشگاه آزاد اسلامي افزود: جايگاه فعلي ايران در زمينه علوم هسته اي با تلاش و زحمات فراوان به دست آمده است و بايد با يك ديپلماسي فعال در عرصه بين المللي و تدبير مانع از اين گونه رفتارها با جمهوري اسلامي ايران شويم. وي در بخش ديگري از سخنان خود خواهان فراهم شدن فضاي نقادي آزادانه در جامعه شد.
وي فضاي كنوني كشور را نيازمند همدلي و همراهي بيشتر و دوري از كينه توزي و جدال ميان فعالان عرصه سياسي دانست و ادامه داد: بحث و مناظره در رسانه خطري ندارد و آگاهي بخش است و به مردم حق انتخاب مي دهد، ولي زماني كه در فضاي بسته اين مسائل به برخوردهاي خياباني و درگيري منتج مي شود، نتيجه نهايي آن براي هيچ كس مشخص نخواهد بود.
وي همچنين در اين ديدار با ذكر نحوه شكل گيري دانشگاه آزاد اسلامي با درايت و كمك مستقيم امام راحل به موضوع وقف آن پرداخت و خاطرنشان كرد: هيات موسس حق تصرف و اداره اموال اين نهاد را طبق شرع و قانون به عهده دارد و نگراني در خصوص آينده و حسادت ها و طمع هايي كه به اين دانشگاه مي شد، هيات موسس را به اين نتيجه رساند كه مطمئن ترين راه براي مقابله با اين معضلات وقف اين دانشگاه است.
رئيس هيات امناي دانشگاه آزاد اسلامي با اشاره به بررسي هاي هيات امناء در مورد وقف دانشگاه و همچنين مشاوره و سوال از علماي ديني تاكيد كرد: در اين خصوص از مقام معظم رهبري نيز توسط اينجانب استفتا شد كه ايشان در پاسخ به آن گفتند، مي توانيد. وي تاكيد كرد: وقف نامه بسيار محكمي نوشته شده و تلاش شده است تا اين سرمايه عظيم و عوايد اين موقوفات تا صدها سال آينده صرف علم و آموزش و پژوهش و ترويج دين شود.

 



ضعف فرهنگي مردم بدترين مشكل رهبران الهي

به ما دستور دادند كه روزغدير را با روزه گرفتن گرامي بداريد، با نماز مخصوص، حاجت ها را از ذات أقدس له مسألت كنيد، و عيدي تان را در اين روز دريافت كنيد؛ تا از اولياي الهي به شمار آئيد. براي اينكه عظمت اين روز تا حدودي روشن شود، بهترين راه براي معرفي حادثه جهاني اين روز، همان « قرآن » و « عترت » است. چه حادثه اي در هيجدهم ذي حجّه در سرزمين غدير رخ داد كه اين روز را براي ابد عيد كرد !
تجلّي « رسالت » پيامبر اكرم (ص) در آيه ولايت
در سوره مباركه مائده چنين پيامي را به رسول اكرم (ص) مي دهد كه: يا أيّها الرّسول بلّ غ ما انز ل أل يك م ن ربّ ك و ن لم تفعل فما بلّغت ر سالته و الله يعص مك م ن النّاس (1). يعني تو گرچه داراي مقام ولايتي، و گرچه داراي مقام نبوّتي، امّا در اين پيام آسماني،( رسالت ) تو مطرح است؛ در آن بخش هاي قرآني كه يا أيّها النّب ي مطرح است، حساب خاص خود را دارد. امّا در اين گونه از آيات كه رسالت رسول گرامي معنون است، يا أيّها الرّسول !، حساب مخصوص خود را داراست.
اخذ عنوان « رسالت » از يك سو، مجهول آوردن فعل ( انز ل ) كه نشانه اهميّت مطلب است از سوي ديگر؛ و اخذ عنوان « ربّ ك » كه نشانه آن است كه تو عبد آن ربّي و او مولاي توست، تو بايد از او اطاعت كني، عنوان سوّم؛ همه اينها نشانه اهميّت آن مطلب است.
تساوي ابلاغ ولايت در غدير با رسالت پيامبر اكرم (ص)
از سوي خداي سبحان
عمده آن است كه فرمود: و ن لم تفعل فما بلّغت ر سالته. اگر آنچه را كه از طرف پروردگارت به سوي تو نازل شده است، به مردم ابلاغ نكني؛ رسالت خدا را ابلاغ نكردي ! تو رسول گرامي الله اي، و اين رسالت تو كم كم به پايان مي رسد؛ تقريباً بيش از 20 سال را گذرانده اي. تو به عنوان سيّد مرسلين شناخته شده اي. اگر اين حادثه مهم غدير را ابلاغ نكني، اصلاً آن رسالت الهي را ابلاغ نكرده اي ! ديگر در صف مرسلين نخواهي بود. ن لم تفعل فما بلّغت ر سالته، يعني رسالت ربّ را. چون مطلق است و همه قيود محذوف است، همه قيود زير مجموعه اطلاق نفي رسالت است. يعني ديگر س مت رسالت نخواهي داشت ! زيرا حادثه غدير تضمين كننده اصل دين است.
معناي حفظ پيامبر (ص) از مردم در جريان غدير
مطلب ديگرآن است كه در ذيل همين آيه فرمود: و الله يعص مك م ن النّاس؛ خدا تو را از مردم حفظ مي كند. اوّلاً رسول گرامي در رديف يكي از مبلّغان الهي است، از كسي ترسي ندارد؛ از بشر هراسناك نبود تا در اثر ترس از مردم از تبليغ حادثه تاريخي غدير تسامح كند ! زيرا به شهادت قرآن كريم آن روزي كه همه، مسلّح بودند و رسول گرامي بي سلاح بود، از هيچ كس ترسي نداشت. او از چه مي ترسيد ؟! با تشريح فضاي حجاز از يك سو، و تحليل فضاي جهان زمان بعد از فتح مكه از سوي ديگر؛ روشن شده است كه پيغمبر از احدي در جنگ نظامي، قدرت نظامي و مانند آن هراسي نداشت.
اينكه در بخش پاياني آيه فرمود: خدا تو را از مردم حفظ مي كند، معلوم مي شود خطر نظامي نبود؛ به دليل آن دو شاهدي كه ياد شد. عمده،خطر سياسي و جو سازي مردم حجاز بود؛ كه مبادا بگويند: رسول گرامي براي اين منظور، داعيه رسالت در سر پروراند كه مردم را محكوم خاندان خود كند؛ پسر عمو و داماد خود را جانشين خود كند، وحكومت بر مردم را ميراث و موروث خاندان خود كند و مانند آن. اگر مردم در اثر ضعف فرهنگي دچار چنين شبهه اي شدند، آنگاه چه كند ! اين ترس هميشه هست. اين ترس از گلوله نيست تا كسي بگويد: من از گلوله نمي ترسم ! وقتي انسان شهيد شد، خونش مؤثر است. ولي اگر مردم،جاهل و عوام بودند، مردم قدرت تحليل نداشتند؛ آنگاه رهبر چه كند !
شما همين علي (ع) را وقتي در نهج البلاغه سخنانش را ارزيابي مي كنيد، مي بينيد مي فرمايد: بدترين مشكل براي رهبران الهي، ضعف فرهنگي پيروان اوست.
شجاعت موساي كليم (ع)
مثلاً در جريان موساي كليم؛ اصولاً او يك عنصر نترس بود، از انبياي بزرگ و از اولوا العزم بود. او كسي است كه از دريا و شمشير، نمي ترسد. وقتي ذات أقدس له به او دستور مي دهد: به طرف دريا حركت كن، بني اسرائيل به موساي كليم اعتراض كردند: يا موسي ! جلويمان دريا، پشت سرمان شمشير فراع نه است؛ ما را بين دو مرگ ميخكوب كردي !! گفت: كلّا نّ مع ي ربّي س يهد ين (2). ميان دريا و شمشير من در امانم.او با حرف ردع (كلا)اينها را خاموش كرد؛ فرمود: دريا در اختيار خداست، شمشير فراعنه در اختيار خداست. اگر خدا بگويد من برگردم، پيروز مي شوم؛ بگويد: به دريا برو، به دريا مي روم.
يك وقت انسان مي گويد: صابر باشيد، شهادت در راه خدا فضيلت است؛ يك وقت انسان تشر مي زند. نمي گويد: صابر باشيد، مي گويد: كلّا؛ ما در امانيم. وقتي پيروان موساي كليم گفتند: جلو دريا، پشت سر شمشير، بين دو مرگ،ما گرفتار شديم؛ موساي كليم نفرمود: صبر كنيد، خدا صابران را دوست دارد؛ ما اگر شهيد شديم، اجرمان با خداست ! مي گويد : نترسيد؛ كلّا نّ مع ي ربّي س يهد ين، ما پيروزيم.
ترس حضرت موسي (ع) از انحراف فرهنگي قوم خود
موسائي كه بين دو مرگ، از خدا با خبر بود و امنيتش را از خدا دريافت كرده بود و احساس ترس نكرد؛ در ميدان مسابقه، وقتي پيروان فرعون آن چوب ها و طناب ها را در ميدان مبارزه و مسابقه انداختند؛ سحروا اعين النّاس و استرهبوهم (3). مردم كه تماشاچي ميدان مسابقه بودند؛ ديدند ميدان، پراز مار است ! مارهاي فراواني در اين ميدان در جنب و جوشند؛ موسي ترسيد. موسائي كه خودش اژدها افكن است، موسائي كه چوب را اژدها مي كند؛وقتي دوباره دست مي زند به اذن خدا، سنعيد س يرتها الاولي (4) چوب مي شود؛همان موسي ترسيد، اوجس ف ي نفس ه خ يفهً موسي (5).
تحليل امير مؤمنان (ع) در نهج البلاغه از ترس موساي كليم (ع)
وجود مبارك امير المؤمنين (ع) اين جريان را در نهج البلاغه تحليل مي كند (6)، مي فرمايد: ترس موساي كليم از مار و اژدها نبود. او اصولاً اهل ترس نبود ! ترس موساي كليم اين بود كه عرض كرد: خدايا ! ساحران كه با عصاها و طناب ها اين ميدان مسابقه را ميدان مار كردند؛ من اگر اين عصا را بيندازم، او هم يك مار بشود، و اين مردم نتوانند بين سحر ساحران و اعجاز معجز من فرق بگذارند، چه كنم ؟! آنكه نتواند بين سحر و معجزه فرق بگذارد، با او چه مي توان كرد ؟! اينچنين نيست كه كسي نصيحت كند و بگويد: سحر با معجزه پهلو نزند، دل خوش دار ! اكنون كه سحر با معجزه پهلو مي زند، چه كنم ؟ موساي كليم از ضعف فكر مردم ترسيد.
بشارت الهي در برابر ترس حضرت رسول اكرم (ص) و حضرت موسي (ع)
ترس موساي كليم آن بود، و ترس وجود مبارك رسول اكرم هم اين. اينكه فرمود: و الله يعص مك م ن النّاس، يعني من كاري مي كنم كه طرز فكر مردم عوض بشود، مردم كاملاً بفهمند، ديگر اين را توطئه ندانند، ديگر ترا متهم نكنند. آنجا هم ذات أقدس له به موساي كليم بشارت داد: الق ما ف ي يمين ك تلقف ما صنعوا نّما صنعوا ك يد ساح ر و لا يفل ح السّاح ر ح يث اتي(7)، بعد فرمود: لا تخف نّك أنت الأعلي(8)؛ اي موسي ! تو برنده خواهي شد. در آنجا فرمود: كيد بلعيده مي شود، اينجا هم فرمود: و الله يعص مك م ن النّاس.
سخنراني آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) به مناسبت عيد سعيد غدير خم در ديدار با جمع كثيري از طلاب، فضلاء، دانشجويان و اقشار مختلف مردم ـ قم؛ دفتر مقام معظّم رهبري ـ 6 / 2 / 1376
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) مائده / 67 (2) شعراء / 62 (3) اعراف / 116 (4) طه / 21
(5) طه / 67 (6) اشاره به: نهج البلاغه / خطبه: 4 (7) طه / 69 (8) طه / 68
خوان حكمت در دهه ولايت(قربان تا غدير) هرروز منتشر مي شود

 



مديركل امور رسانه هاي رياست جمهوري:
ونزوئلا در مراسم استقبال از احمدي نژاد دقيقا سرود ملي جمهوري اسلامي ايران را اجرا كرد

مديركل امور رسانه هاي رياست جمهوري در واكنش به برخي شايعات اعلام كرد ونزوئلا در مراسم استقبال از احمدي نژاد، دقيقا سرود ملي جمهوري اسلامي ايران را اجرا كرد.
«ساسان ولي زاده» مديركل امور رسانه هاي رياست جمهوري در گفت وگو با ايسنا گفت: مرسوم است در مراسم استقلال، سرود ملي دو كشور نواخته شود و در مراسم استقبال از رئيس جمهور در ونزوئلا نيز سرود ملي دو كشور پخش شده است.
وي همچنين در گفت وگو با فارس با اشاره به شايعات مطرح شده در خصوص پخش سرود دوران شاهنشاهي ايران در سفر دوره اي احمدي نژاد به ونزوئلا كه در برخي از سايت ها مطرح شده بود گفت: ونزوئلا در مراسم استقبال رسمي از احمدي نژاد در سفر به اين كشور، دقيقا سرود جمهوري اسلامي ايران را اجرا كرد و شايعات مطرح شده در خصوص اجراي سرودي به غير از سرود جمهوري اسلامي ايران صحت ندارد.

 



در ديدار متكي و اشماتكو تاكيد شد
روابط ايران و روسيه تقويت مي شود

در ديدار وزير امور خارجه كشورمان و وزير انرژي روسيه بر توسعه و تقويت همكاري هاي فيمابين در حوزه هاي مختلف تاكيد شد.
سرگي اشماتكو وزير انرژي روسيه كه به منظور شركت در هشتمين اجلاس كميسيون مشترك ايران و روسيه به تهران سفر كرده است روز شنبه با منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان ديدار و گفت وگو كرد.
در اين ملاقات طرفين با ابراز خشنودي از برگزاري هشتمين نشست كميسيون مشترك دو كشور، اين اجلاس را چارچوب و ابزار مناسبي براي ترسيم راه هاي توسعه و تقويت همكاري هاي فني مابين در حوزه هاي حمل ونقل و ارتباطات، انرژي و امور تجاري، اقتصادي و بانكي توصيف كردند.
متكي در اين ديدار برگزاري كميسيون مشترك را فرصتي مناسب براي مرور و تبادل نظر پيرامون تعيين چارچوب ها و راه هاي ارتقاي سطح مناسبات و همكاري هاي تهران - مسكو در عرصه هاي مختلف اقتصادي، بازرگاني و تجاري خواند.
وزير امور خارجه كشورمان با تاكيد بر اهميت مشورت ها و رايزني هاي سياسي در سطوح مختلف به عنوان بسترساز همكاري هاي اقتصادي، با توجه به جايگاه مهم و تاثيرگذار ايران و روسيه در منطقه و جهان، همكاري هاي جامع و درازمدت دو كشور را در حوزه هاي انرژي، نفت و گاز، حمل ونقل، ترانزيت كالا، تجارت، برگزاري نمايشگاه هاي بازرگاني براي شناسايي ظرفيت هاي متقابل، اجراي طرح هاي مشترك، مشاركت و فعاليت شركت هاي خصوصي دو كشور در فعاليت هاي اقتصادي، صنعتي و تجاري في مابين، تسهيل رفت وآمد تجار و بازرگانان، توسعه صنعتي و گردشگري، كشاورزي، دامپروري و شيلات را در جهت منافع دو كشور، تحكيم پيوندهاي في مابين و افزايش حجم مبادلات تهران - مسكو مفيد و سازنده ارزيابي كرد.
متكي ضرورت توسعه همكاري هاي چندجانبه دو كشور در منطقه را در جهت همگرايي بيشتر كشورهاي منطقه و اعمال اراده سياسي به منظور تحقق و اجرايي شدن توافقات و تفاهمات في مابين را مورد تاكيد قرار داد.
سرگي اشماتكو وزير انرژي روسيه نيز در اين ملاقات برگزاري كميسيون مشترك را ابزاري مهم در توسعه همكاري ها خواند و افزود: برگزاري اين اجلاس مي تواند تحرك تازه اي در روابط دو كشور ايجاد كند.
وي با اشاره به بحران مالي جهاني، روابط سياسي تهران - مسكو را ممتاز خواند و گفت: با توجه به سياست هاي مستقل ايران و روسيه، ما علاقه منديم روند همكاري ها را در تمامي زمينه ها شناسايي، تعيين و اجرايي كنيم.
وزير انرژي روسيه با اشاره به اينكه علي رغم مباحثي كه پيرامون ايران مطرح مي شود، يكي از اهداف مسكو حركت به سمت همكاري هاي درازمدت و راهبردي با ايران است، افزود: سياست روسيه در قبال ايران همچون گذشته ثابت بوده و ادامه خواهد يافت.
وي افزود: كارهاي زيادي در عرصه هاي مختلف همكاري هاي دو كشور صورت گرفته و علاقه منديم در حوزه هاي انرژي، حمل ونقل از جمله استحصال و حمل ونقل هيدروكربن ها، امور صنعتي و عمراني، طرح كريدور شمال - جنوب، فعال تر شدن شركت ها، امور بانكي و مالي، تجارت و بازرگاني و همكاري هاي چندجانبه را افزايش و توسعه بخشيم.
اشماتكو با تاكيد بر اراده مقامات روسيه براي پيشبرد عملي مناسبات و همكاري هاي دو كشور، تصريح كرد: هيچ مانع و مشكلي بر سر راه روابط راهبردي و درازمدت دو كشور وجود ندارد.
در اين ديدار همچنين طرفين درخصوص همكاري هاي چندجانبه ميان كشورهاي ساحلي درياي خزر گفت وگو و تبادل نظر كردند.

 



امام جمعه قم: آيت الله جوادي آملي ذخيره ارزشمند نظام است

امام جمعه قم از آيت الله جوادي آملي به عنوان يكي از ذخاير ارزشمند نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران ياد كرد.
به گزارش رسا: حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد سعيدي، با اشاره به نقش مؤثر آيت الله جوادي آملي در عرصه هاي مختلف علمي، سياسي و فرهنگي انقلاب اسلامي ايران گفت: آيت الله جوادي آملي به عنوان يكي از ذخاير بسيار ارزشمند انقلاب اسلامي، طي 30 سال گذشته كمال همكاري و همراهي را با نظام اسلامي ايران داشتند.
وي افزود: ايشان در همه عرصه هاي علمي، در سطح حوزه علميه، عرصه عموم جامعه و حتي جهان اسلام با مباحث تفسيري، خطبه ها و نوشته هاي خود تأثيرات بسيار عظيم و عميقي گذاشتند.
امام جمعه قم تصريح كرد: اين شخصيت بزرگوار همواره يار و مددكار انقلاب، رهبري و نظام مقدس جمهوري اسلامي بوده و هستند.
حجت الاسلام والمسلمين سعيدي گفت: آيت الله جوادي آملي از شاگردان بسيار ممتاز در عرصه فلسفه عرفان و تفسير علامه طباطبايي بودند، در عرصه فقه و اصول نيز از محضر اساتيد بزرگواري همچون امام خميني(ره)، آيت الله محقق داماد(ره) و بزرگان ديگر بهره هاي فراوان بردند.
وي تصريح كرد: آيت الله جوادي آملي چندين سال است كه در عرصه هاي مختلف فقه، اصول، عرفان، فلسفه و تفسير قرآن تأثيرگذار هستند به طوري كه امروز در حوزه علميه قم روش و مسير تفسيري ايشان يكي از روش ها و مسيرهاي بسيار كارا و پذيرفته شده است.
استاد حوزه علميه قم با اشاره به تفسير نسيم آيت الله جوادي آملي، گفت: اكنون 16 جلد اين اثر گرانسنگ به چاپ رسيده كه كاري جديد در عرصه تفسير است.
حجت الاسلام والمسلمين سعيدي تصريح كرد: حضرت آيت الله جوادي آملي از نظر فكري و روحي همچنان شاداب و باانگيزه هستند اما از نظر جسماني در سنيني هستند كه آن نشاط جواني سابق را ندارند و به لحاظ كثرت مشاغل از سنگر نمازجمعه كناره گيري كرده اند.
وي با اشاره به سخني از آيت الله جوادي آملي گفت: «وقتي در سن شما بودم همين مشاغل و مشاكلي كه امروز دارم آن موقع هم داشتم. اكنون سنم افزايش پيدا كرده، درحالي كه آن مشاغل كاهش پيدا نكرده است و جسمم ديگر آمادگي ندارد».
استاد حوزه علميه قم در پايان تأكيد كرد: مردم متين و قدردان ايران همانطور كه از ساير يادگارها، انديشمندان و فرزانگان تقدير مي كنند به ياد اين بزرگوار باشند و راه ارزشمند ايشان را همچنان تداوم بخشند.

 



علت انصراف آيت الله جوادي آملي از امامت جمعه قم

كناره گيري آيت الله جوادي آملي از امامت جمعه قم به علت مشغله زياد و ضعف جسماني بوده است.
به گزارش واحد مركزي خبر، مسئول دفتر آيت الله جوادي آملي علت اصلي كناره گيري آيت الله جوادي آملي را خستگي مفرط وي بيان كرد و گفت: ايشان از يك سال پيش در نظر داشت به علت مشغله بسيار زياد علمي و كهولت سن در جايگاه خطابه جمعه حاضر نشود.
حجت الاسلام رضوي هرگونه شائبه سياسي بودن اين تصميم را رد كرد و افزود: پس از مسايل سياسي اخير براي اينكه چنين شائبه اي ايجاد نشود آيت الله جوادي چند ماه تصميم خود را به تاخير انداخت.

 



فرمانده سپاه تهران: 12 بسيجي نماي بازداشت شده در حوادث بعد از انتخابات سابقه بسيجي ندارند

يك فرمانده ارشد سپاه از ادامه بررسي پرونده 12اخلالگر كه با پوشيدن لباس بسيجي نقش مستقيمي در دامن زدن اغتشاش داشتند، خبر داد.
سرتيپ پاسدار حسين همداني فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ در پاسخ به سؤالي درباره دستگيري بسيجيان متخلف در حوادث بعد از انتخابات گفت: تعداد 12نفر كه با كاور بسيج در قالب بسيجي خود را معرفي كرده بودند دستگير شده اند كه پرونده آن ها در مراجع قضايي در حال پيگيري است.
همداني تاكيد كرد: اين افراد بازداشت شده هيچ گونه سابقه فعاليت در بسيج را ندارند، اما خود را به عنوان بسيجي معرفي كرده بودند.
فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) همچنين در پاسخ به سؤالي در خصوص تيراندازي هاي صورت گرفته در جريانات پس از انتخابات كه گفته مي شود برخي از اين تيراندازي ها از پايگاه هاي بسيج بوده است گفت: آنچه كه مسلم است برخي افراد در قالب عوامل نفوذي در اين خصوص دخيل بوده اند كه پرونده آنها درمحاكم قضايي در حال بررسي است.
اين فرمانده ارشد سپاه ادامه داد: طبق بررسي هاي صورت گرفته اين افراد نفوذي نه بسيجي و نه طرفدار كانديداهاي مطرح در انتخابات رياست جمهوري بوده اند، بلكه همان افرادي بوده اند كه پرونده آنها در دادگاه انقلاب در حال بررسي است.
تغيير ماموريت گردان عاشورا و الزهراي(س) بسيج
از نظامي به فرهنگي
اين فرمانده ارشد سپاه در ادامه با اشاره به تغييرات اساسي در سازمان و ساختار بسيج گفت: از اين پس گردان هاي عاشورا و الزهراي بسيج ماموريت دفاعي ونظامي نخواهند داشت و صرفاً درحوزه امنيتي و فرهنگي فعاليت خواهند كرد.
وي تأكيد كرد: منظور از حوزه امنيتي همان مقابله با تهديدات نرم است. همداني گفت: طبق تصميمات گرفته شده برخي از گردان هاي عاشورا و الزهرا(س) براي برنامه هاي دفاعي به نيروي زميني سپاه پاسداران تحويل داده شدند.

 



فاطمه بداغي معاون رئيس جمهور در امور حقوقي شد

محمود احمدي نژاد در حكمي فاطمه بداغي را به عنوان معاون رئيس جمهور در امور حقوقي منصوب كرد.
به گزارش دفتر امور رسانه اي رياست جمهوري، متن حكم رئيس جمهور به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
سركار خانم دكتر فاطمه بداغي
به استناد اصل يكصدوبيست وچهارم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و با عنايت به دانش، تعهد و تجربيات مفيد سركار عالي، به موجب اين حكم به عنوان «معاون رئيس جمهور در امور حقوقي» منصوب مي شويد.
نظارت جامع و موثر بر حوزه هاي حقوقي دستگاه هاي اجرايي، ايجاد هماهنگي و وحدت رويه در رسيدگي حقوقي به مسائل مرتبط با دولت، اظهارنظر حقوقي نسبت به پيشنهادات مطروحه در جلسات دولت، كميسيون ها و شوراها، اطلاع رساني حقوقي و انتشار قوانين و مقررات حسب نياز كارشناسان و مديران و دفاع از حقوق قانوني دولت در عرصه هاي مختلف از مهمترين وظايف آن حوزه است كه انتظار مي رود با بهره گيري شايسته از همه ظرفيت هاي علمي و تجربيات عملي كشور به نحو شايسته به انجام رسد.
موفقيت سركار عالي را در سايه توجهات حضرت ولي عصر (عج) از درگاه خداوند سبحان مسئلت مي نمايم. محمود احمدي نژاد

 



يوكيا آمانو سه شنبه فعاليت خود را آغاز مي كند

مراسم آغاز به كار مديركل جديد آژانس بين المللي انرژي اتمي اول دسامبر در مقر آژانس در وين برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، مراسم آغاز به كار «يوكيا آمانو» اول دسامبر در مقر آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين برگزار خواهد شد.
وي اعلام كرده است كه براي اجراي پادمان آژانس درباره ايران بيشترين تلاش ها را انجام مي دهد. آمانو همچنين افزود: معتقدم كه گفت وگو نه تنها درباره برنامه هسته اي بلكه در تمامي مسائل، كارساز است؛ متاسفانه اين روند در قبال ايران به آساني پيش نمي رود ولي صادقانه اميدوارم كه چارچوب مناسبي براي گفت وگو فراهم شود. آژانس بين المللي انرژي اتمي طي شش سال گذشته بر پيدا نشدن نشانه اي مبني بر تلاش ايران براي دستيابي به سلاح هسته اي تاكيد كرده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14