(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 9 آذر 1388- شماره 19524
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
امير سياري خبر داد:افزايش بيش از صددرصدي توان رزمي نيروي دريايي ارتش
فرهنگ و هنر راهي براي حضور آمريكا در ايران و جهان اسلام
واشنگتن پست: غرب همچنان به ايران نياز دارد
معاون سياسي اجتماعي استانداري تهران:
مراسم 16 آذر طبق سنوات گذشته فقط در داخل دانشگاه ها برگزار مي شود
سلطانيه: ساختار آژانس و شوراي حكام بايد تغيير كند
عبدالله گل: تركيه توجه بسيار زيادي به روابط خود با ايران دارد
بهره برداري از بزرگترين بوستان كشور
استاندار:خشكه كاري توليد برنج در گيلان را افزايش مي دهد
معاون وزير كشاورزي آستاراخان روسيه تاكيدكرد لزوم راه اندازي خانه تجارت ايران در روسيه
يك مقام مسئول در كميته امداد امام خميني:
كم كردن پرداخت هاي نقدي رويكرد اصلي كميته امداد است
نمايشگاه تخصصي فناوري اطلاعات در رشت افتتاح شد
ايجاد 100 وبلاگ در يك روز توسط بسيجيان زاهدان
افزايش كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد كشور
رشد 3 برابري خريد تضميني برنج در مازندران
اخبار ادبي و هنري



امير سياري خبر داد:
افزايش بيش از صددرصدي توان رزمي نيروي دريايي ارتش

فرمانده نيروي دريايي ارتش اعلام كرد كه اين نيرو از توان زير سطحي بالايي برخوردار است كه مي تواند بيش از صددرصد توان رزمي را افزايش دهد.
امير دريادار حبيب الله سياري روز يك شنبه در همايش تجليل از پيشكسوتان نيروي دريايي ارتش با گراميداشت 7 آذر روز نيروي دريايي از تقدير سازمان جهاني دريانوردي از نيروي دريايي ارتش ايران خبر داد و گفت: ظرف هفته گذشته سازمان جهاني دريانوردي چهار تقديرنامه را براي نيروي دريايي ارتش صادر كرده كه به امضاي اكثريت كشورهاي دنيا نيز رسيده است كه اين موضوع در نوع خود بي سابقه است.
به گزارش ايسنا، فرمانده نيروي دريايي ارتش هم چنين با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در مراسم جشن فارغ التحصيلي جمعي از پرسنل اين نيرو اظهار كرد: مقام معظم رهبري در سخنراني خود فرمودند نيروي دريايي امروز يك نيروي راهبردي است. ايشان هم چنين فرمودند اين نيرو به هيچ وجه يك نيروي حاشيه اي نيست كه اين امر افتخاري براي نيروي دريايي است.
وي هم چنين به حضور ناوگروه هاي نيروي دريايي ارتش در آب هاي بين المللي به ويژه خليج عدن اشاره كرد و گفت: امروز نيروي دريايي ارتش در موضوع برقراري امنيت در آب هاي بين المللي به ويژه خليج عدن و باب المندب حضور گسترده و موفقي دارد و بيش از 9 ماه است كه در اين آب ها حضور مستمر خود را حفظ كرده است كه اين حضور نشانه اقتدار مملكت و توان نيروي دريايي ارتش است.
فرمانده نيروي دريايي ارتش همچنين در گفت وگو با فارس با اشاره به اينكه بسياري از تجهيزات ما مربوط به قبل از انقلاب است، گفت: رهبر انقلاب فرمودند بايد تجهيزات را نوسازي كنيم و سالها قبل براي تشكيل معاونت جهاد خودكفايي در نيروها، دستور مستقيمي را صادر كردند. ايشان طي سال هاي اخير نيز فرموده اند كه نبايد تجهيزات را دور ريخت، بلكه بايد آنها را بهينه سازي و جايگزين كنيم و اگر عمر قانوني مشخصي دارند، با نگهداري خوب مي توان اين عمر را افزايش داد البته نه با سامانه هاي گذشته بلكه با تجهيزات مدرن و به روز شده.

 



موسسه آمريكايي بروكينگز گزارش داد
فرهنگ و هنر راهي براي حضور آمريكا در ايران و جهان اسلام

مركز مطالعات استراتژيك بروكينگز آمريكا در گزارشي با اشاره به سفر اخير هيئتي از آكادمي موشن پيكچرز به خانه سينماي ايران اين نوع سفرها را روشي مناسب براي حضور در ايران دانست.
موسسه «بروكينگز» در گزارشي به بررسي روش هاي گسترش ديپلماسي عمومي غرب با كشورهاي اسلامي پرداخته است. سفر چند شخصيت و هيئت فرهنگي - هنري از آمريكا به ايران نمونه اي است كه اين گزارش از آن به عنوان يك تجربه خوب ياد مي كند.
به گزارش فارس، مبناي اين گزارش براساس پيشنهادات فرهنگي - هنري است، در انتهاي اين گزارش پيشنهاداتي براي افزايش ارتباطات و گسترش نفوذ در جهان اسلام مطرح شده است. مشروح اين پيشنهادات در ادامه آمده است:
- استفاده از ابزاري مانند شبكه هاي اجتماعي براي ايجاد جوامع با ثبات ميان فرهنگي حول محور فعاليت هاي فرهنگي مانند: كنسرت، فستيوال فيلم و يا برپايي نمايشگاه هاي هنري.
- فيلمبرداري مختصر از مراسم توسط شركت كنندگان و بارگذاري (آپلود) آن در سايت هاي اينترنتي عمومي.
- استفاده از شبكه هاي عمومي به منظور ايجاد پيوندهاي بلندمدت بين شركت كنندگان به ويژه جوانان.
-ايجاد ارتباط بين جوانان در آمريكا و جوانان در كشورهاي اسلامي.
انجام آزمايشي اين ايده براي استفاده از آن براي فعاليت هاي ديگر نيز مي تواند موثر باشد.
ايجاد يك برنامه برجسته مانند: برگزاري كنسرت راك به صورت مشترك توسط هنرمندان غربي و شرقي.
در صورت امكان اين كنسرت در دو نوبت اجرا شود يكبار در يكي از كشورهاي اسلامي و بار ديگر در آمريكا، اين كنسرت مي تواند به صورت گردشي هم در كشورهاي ديگر نيز اجرا شود.
فعاليت در شبكه هاي عمومي باتوجه به روش هاي ذكر شده مي تواند تاثير اين كنسرت ها را افزايش دهد و امكان توسعه آن را فراهم كند.
- ايجاد يك ارتباط دو طرفه با مديريت فردي با سابقه فيلم سازي در كشورهاي اسلامي براي توسعه فعاليت شركت هاي آمريكايي در دنياي اسلام.
اين كار باعث خواهد شد كه شركت هاي آمريكايي بتوانند به فيلمنامه و موقعيت هاي فيلمبرداري و همچنين ايده هاي نويسنده هاي مسلمان در كشورهاي مختلف اسلامي دست پيدا كنند و از قابليت هاي موجود در كشورهاي اسلامي اطلاع پيدا كنند.
اين ارتباط دو جانبه علاوه بر اينكه كارگردانان در كشورهاي اسلامي را با فيلمسازان آمريكايي در ارتباط قرار مي دهد به كاربران آمريكايي نيز اين امكان را مي دهد تا علاوه بر بدست آوردن اطلاعات از استعدادهاي موجود در اين كشورها نيز استفاده كنند.
حمايت از ارتباط و پيوند شركت هاي برنامه ساز و متخصصين رسانه براي ايجاد فضايي براي برنامه سازان مستقل تحت شبكه در آمريكا و دنياي اسلام كه فضاي ايجاد شده بايد شامل يك ساختار براي تبليغات باشد. اين فضا مي تواند در قالب يك كانال باشد. يا اينكه برنامه هاي سريالي ايجاد كند.
- بازخواني و انتشار متون قديمي و جديد و ساير توليدات خلاقانه مانند فيلم و موسيقي به زبان عربي كه چهره اي ديگر از اسلام نشان مي دهد.
اين پروژه بايد در يكي از كشورهاي اسلامي مانند مصر مستقر شود.
- ايجاد يك فستيوال فيلم با شركت 5 فيلم مستقل آمريكايي و 5 فيلم از دنياي اسلام كه به همراه كارگردانانشان براي نمايش به آمريكا و كشورهاي اسلامي سفر مي كنند. چيزي شبيه به طرح فرانسه در اكران فيلم هاي فرانسوي براي نخستين بار درباره دنياي اسلام در دانشكده هاي آمريكا.
هزينه هاي اين طرح ابتدا توسط آمريكا و سپس درحالت ايده آل توسط گروه هاي عرب و مسلمان تامين خواهد شد.
- استفاده هنر و فرهنگ براي حضور در ايران. سفر اخير هيئتي از آكادمي موشن پيكچرز به خانه سينماي ايران مي تواند مدخلي براي اين طرح باشد.
ساير تلاش ها مي تواند از طريق موسيقي و ادبيات صورت گيرد. شعر در ايران بسيار طرفدار دارد به طوري كه بيشتر وبلاگ ها در ايران از آن استفاده مي كنند.

 



واشنگتن پست: غرب همچنان به ايران نياز دارد

يك روزنامه آمريكايي در گزارشي با اشاره به تلاش هاي غرب براي تعامل با ايران تاكيد كرد كه غرب همچنان به ايران نياز دارد و تلاش ها براي گفت وگو با تهران بايد ادامه داشته باشد.
روزنامه آمريكايي «واشنگتن پست» در گزارشي به قلم «مازيار بهاري» خبرنگار مجله آمريكايي نيوزويك كه پس از آشوب هاي اخير بعد از انتخابات رياست جمهوري در ايران دستگير و به تازگي آزاد شده است، ضمن اشاره به تلاش هاي ديپلماتيك غرب براي تعامل با ايران نوشت: غرب همچنان به ايران نياز دارد و بايد به گفت وگو با تهران ادامه دهد.
اين گزارش افزود: غرب و مخصوصا آمريكا بايد با ايران وارد گفت وگو شود چرا كه هيچ گزينه ديگري وجود ندارد. غرب بايد در خصوص برنامه هسته اي و ثبات عراق و افغانستان، با ايران گفت وگو كند.
مازياري بهاري در ادامه اين گزارش نوشت: گفت وگو نكردن با تهران كارساز نخواهد بود.
اين گزارش تاكيد كرد: تنها از طريق تعامل است كه غرب مي تواند از تهران بخواهد كه هزينه و مزاياي روبرو شدن با جهان بيرون را بسنجند.
بنا بر اين گزارش، كشورهاي روسيه و چين همواره اعلام كرده اند كه غرب و واشنگتن بايد به تلاش هاي ديپلماتيك خود براي تعامل با ايران ادامه دهند و ضمن اعلام مخالفت خود با تحريم هاي بيشتر عليه ايران، اين سري تحريم ها را ناكارآمد توصيف كرده اند.
اين نشريه آمريكايي در گزارش خود تصريح كرد: به طور همزمان غرب بايد مذاكرات هسته اي را از گفت وگو با ايران درباره عراق و افغانستان جدا كند. بهترين راه حل در خصوص وضعيت اين دو كشور نيز همكاري در زمينه مسائل مربوط به عراق و افغانستان به عنوان اقدامي در جهت ايجاد اطمينان در مذاكرات با ايران خواهد بود.
بهاري در پايان اين گزارش تاكيد كرد: دولت آمريكا در گذشته بر ضد منافع مردم ايران عمل كرده است. تكرار اين اشتباه براي دستاوردهاي تاكتيكي، بزرگترين اشتباه دولت «باراك اوباما» خواهد بود.

 



معاون سياسي اجتماعي استانداري تهران:
مراسم 16 آذر طبق سنوات گذشته فقط در داخل دانشگاه ها برگزار مي شود

معاون سياسي اجتماعي استانداري تهران از عدم صدور هرگونه مجوز براي تجمع خارج از دانشگاه ها در روز 16 آذر خبر داد.
صفرعلي براتلو كه مسئوليت سرپرستي معاونت امنيتي، انتظامي استانداري تهران را نيز برعهده دارد با اشاره به برگزاري جلسه مشترك استانداري و رئيسان دانشگاه ها درباره برگزاري اين مراسم گفت: مراسم 16 آذر روز دانشجو طبق سنوات گذشته در داخل دانشگاه ها برگزار خواهد شد.
وي افزود: تاكنون چند مجوز براي بسيج دانشجويي صادر شده اما بقيه تشكل ها از جمله انجمن اسلامي تا اين لحظه درخواست مجوز نداشته اند.
وي با تأكيد بر اين كه «پيش بيني ما از نوع برگزاري مراسم 16 آذر اين نيست كه در اين روز شلوغي رخ دهد» اظهار كرد: قطعاً مراسم مربوط به اين روز مثل سال هاي گذشته برگزار خواهد شد و تفاوت چنداني نخواهد داشت، اما به هر ترتيب برخي رسانه ها به تبليغ و گمانه زني هاي منفي در مورد اين روز مي پردازند.
براتلو با تأكيد بر اين كه اگر گروهي درخواست تجمع خارج از دانشگاه داشته باشد، مجوزي ارائه نخواهد شد و پليس هم موظف است طبق قانون از تشكيل اين گونه تجمعات جلوگيري كند، گفت: تاكنون اين امر مرسوم نبوده؛ چرا كه مراسم 16 آذر در خود دانشگاه ها با هماهنگي هاي لازم برگزار مي شود.
وي همچنين از برگزاري جلسه مشترك استانداري با رئيسان دانشگاه ها درباره برنامه هاي 16 آذر خبر داد و افزود: البته ما به طور مرتب با رؤساي دانشگاه ها ارتباط داشته ايم، اما اخيراً نيز جلسه اي داشتيم كه در مورد 16 آذر در آن بحث و تبادل نظر شد.
معاون سياسي اجتماعي استاندار و سرپرست معاونت امنيتي، انتظامي استانداري تهران، همچنين تأكيد كرد: 16 آذر براي نظام و انقلاب است و در جهت مبارزه با استكبار ستيزي پديد آمده، ولي برخي مي خواهند اين رويكرد را تغيير دهند؛ اما پيش بيني ما اين است كه قطعاً تشكل هاي اسلامي، انقلابي و مدافع نظام، اجازه نمي دهند روحيه استكبارستيزي دانشجويان، دنبال نشود.

 



سلطانيه: ساختار آژانس و شوراي حكام بايد تغيير كند

علي اصغر سلطانيه تاكيد كرد:« وضعيت فعلي آژانس بين المللي انرژي اتمي به لحاظ عملكرد فني و حقوقي قابل قبول نيست. آن چه كه در شوراي حكام اتفاق مي افتد نشانگر نياز به يك تغيير ساختار جدي در آژانس و بالاخص در شوراي حكام است.»
علي اصغر سلطانيه در گفت وگو ايسنا در پاسخ پرسشي درباره تصويب قطعنامه شوراي حكام عليه ايران ، روند حاكم بر آژانس و اتخاذ تصميمات بعضا سياسي، نه فني و حقوقي در اين مرجع بين المللي، بر لزوم تغيير ساختار شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي تاكيد كرد و گفت:«شوراي حكام با انگيزه هاي سياسي مورد استفاده ابزاري كشورهاي غربي قرار گرفته است.»
وي گفت:« ساختار شوراي حكام به گونه اي طرح ريزي شده است كه كشورهاي غربي حائز اكثريت آرا هستند و مي توانند در روند كار آژانس اخلال ايجاد كنند.»
نماينده دائم ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي با بيان اين كه در دهه 80 ميلادي جمهوري اسلامي ايران و تعدادي از كشورهاي هم فكر خواستار اصلاح ماده 16 اساسنامه آژانس شدند، گفت:« پس از مباحث طولاني در كنفرانس عمومي آژانس تصويب شد كه تعداد كرسي هاي شوراي حكام از 35 به 41 كرسي افزايش يابد. به ويژه افزايش كرسي ها در منطقه اي كه جمهوري اسلامي ايران در آن قرار دارد نيز مورد تاكيد قرار داشت.»
سلطانيه اضافه كرد:« با توجه به اين كه بايد اصلاحيه اساسنامه مورد تصويب مجالس كشورهاي عضو قرار گيرد و تاكنون به حدنصاب، دو سوم نرسيده است (با توجه به اين كه اعضاي آژانس نيز اضافه شده اند) هنوز اين اصلاحيه عملي نگرديده است.»
وي خاطرنشان كرد:« از طرفي طبق اساسنامه آژانس، كشورهاي پيشرفته تر در هر منطقه جغرافيايي، كرسي دائمي در شوراي حكام را در اختيار دارند كه عملا 10 كشور با حضور دائمي شان در شوراي حكام مانع تغيير اصولي در آن شده اند.»
نماينده دائم ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت:« از سال گذشته با انتقادات شديد ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي نسبت به نارسايي ها و نقاط ضعف آژانس به طور كلي و وضعيت شوراي حكام بالاخص، گروه كاري با حضور كليه اعضا تشكيل شده است كه هدف آن بررسي عملكرد پنج دهه گذشته آژانس است. اين گروه در طول سال گذشته تاكنون نزديك به 10 جلسه تشكيل داده است و به كليه فعاليت هاي آژانس از جمله امور مربوط به دبيرخانه آژانس و شوراي حكام پرداخته است.»
سلطانيه تاكيد كرد:«كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهد ها و كشورهاي 77 در مقاطع مختلف در اين دوره از مذاكرات نقطه نظرات اصولي و خواسته هاي اساسي براي تغيير در آژانس را مطرح كرده اند. بي ترديد وضعيت فعلي آژانس بين المللي انرژي اتمي به لحاظ عملكرد فني و حقوقي قابل قبول نيست. آن چه كه در شوراي حكام اتفاق مي افتد نشانگر نياز به يك تغيير ساختار جدي در آژانس است.»
وي تصريح كرد: « ما مصمميم با كشورهاي همفكر به طور جد در مقابل روند نادرست عملكرد آژانس به ويژه شوراي حكام همكاري كنيم تا اين روند اصلاح شود بنابراين فرآيندي كه از سال گذشته شروع شده است را پي گيري مي كنيم.»
نماينده دائم ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي در پاسخ به اين پرسش كه به نظر مي آيد كشورهاي در حال توسعه عضو آژانس بايد اقداماتي جدي تر در مقابل رفتارهاي سياسي برخي كشورهاي عضو شوراي حكام نشان دهند، تصريح كرد:« حضور كشورهاي درحال توسعه عملا در مقاومت برابر برخي كشورهاي عضو شوراي حكام بيشتر شده است و خوشبختانه عملكرد جنبش غيرمتعهدها به وضوح نشان داده كه به رغم كليه فشارها و قطعنامه اخير شوراي حكام درباره ايران و قطعنامه روسيه درباره ذخاير اورانيوم كم غني شده آنها مقاومت كرده اند و اين كشورها نتوانستند همانند گذشته با اجماع، قطعنامه ها را به تصويب برسانند و مخالفت ها با روند يكجانبه اي كه از سوي اين كشورها در مسائل مختلف در پيش گرفته مي شود افزايش يافته است.»
سلطانيه به خبرنگار ايسنا گفت: « اين مساله نشان مي دهد كشورهاي درحال توسعه با روند فعلي در آژانس مخالف هستند. اميدوارم با ادامه اين وضع بتوانيم در تغييراتي كه مدنظر كشورهاي در حال توسعه است به موفقيت دست يابيم.»
وي درخصوص قطعنامه روسيه كه براي ايجاد ذخاير اورانيوم با غناي پايين به منظور عرضه به آژانس و به كشورهاي عضو آن تصويب شد، اظهار كرد:« ايران با اين قطعنامه مخالفت كرد. هم چنين كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهد و 77 و ايران بيانيه دادند كه در اين مقطع تصويب چنين قطعنامه اي توجيه ندارد؛ چرا كه ابعاد مختلف فني و تخصصي آن بايد به دقت مورد بررسي قرار گيرد و اين قطعنامه با اجماع به تصويب نرسيد و براي آن راي گيري شد.»
نماينده دائم ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي ادامه داد:«روسيه و كشورهاي ديگر در ماه هاي گذشته در پايتخت هاي كشورهاي عضو به شدت فشار آورده اند تا اين قطعنامه با اجماع به تصويب برسد، اما در نهايت با 9 راي مخالف و تعداد قابل توجهي راي ممتنع به راي گذاشته شد كه نشان دهنده شكست ديپلماسي اين كشورها در آژانس است.»
سلطانيه درخصوص روند راي گيري درباره قطعنامه هاي آژانس كه در گذشته اين قطعنامه ها با اجماع به تصويب مي رسيد، گفت:« اين اتفاقي است كه امروز در آژانس شاهد آن هستيم و كشورهاي پيشرفته عضو شوراي حكام ديگر به تصويب قطعنامه ها از طريق راي گيري خود را قانع مي كنند؛ در حالي كه در گذشته بر اجماع بر روي قطعنامه ها تاكيد داشتند و اين به معناي شكست ديپلماسي آنهاست.»
وي با اشاره به پيشنهاد روسيه براي ايجاد ذخاير اورانيوم با غناي پايين به منظور عرضه به آژانس و به كشورهاي عضو آن گفت:«موضوعاتي از اين دست كه مربوط به كليه اعضاي آژانس است زماني مي تواند اعتبار پيدا كند كه با اجماع به تصويب برسد اما تعداد زيادي از اعضا به اين قطعنامه راي منفي دادند؛ چرا كه هنوز دراين باره سوالات جدي براي اعضا وجود دارد. هم چنين شروطي كه در قطعنامه پيشنهادي روسيه آمده است، نشانه عدم حسن نيت كشورهاي پيشرفته عضو آژانس است و كشورهاي درحال توسعه به شدت با اين قطعنامه مخالفند.»

 



عبدالله گل: تركيه توجه بسيار زيادي به روابط خود با ايران دارد

رئيس جمهور تركيه تاكيد كرد كشورش توجه بسيار زيادي به روابط خود با ايران و عراق دارد، زيرا اين دو كشور از صدها سال پيش همسايگان ما محسوب مي شوند.
«عبدالله گل» رئيس جمهور تركيه، در گفت وگو با شبكه تلويزيوني الجزيره، بر تلاش كشورش جهت ايجاد روابط قدرتمند با كشورهاي همسايه تاكيد كرده و افزود: تركيه توجه بسيار زيادي به روابط خود با ايران و عراق دارد، زيرا اين دو كشور از صدها سال پيش همسايگان ما محسوب مي شوند و علاوه بر آن ايجاد روابط خوب بين عراق و همسايگانش به ويژه سوريه و ايران نيز ضروري است.
وي همچنين تاكيد كرد: ما بايد توجه بيشتري به مسايل و تحولات منطقه خود داشته باشيم و مشكلاتمان را حل و فصل نماييم تا بتوانيم امنيت و ثبات را به منطقه بازگردانيم و با انجام اين امر و همكاري هاي مشترك مي توانيم امنيت و رفاه را براي تمام مردم منطقه فراهم كنيم، زيرا داراي فرهنگ، تاريخ و گذشته اي مشترك هستيم.
رئيس جمهور تركيه در خصوص مساله فلسطين نيز اظهار داشت: اقدامات اسرائيل عليه فلسطينيان اشتباه است و تحقق صلح با چنين اقداماتي ممكن نيست.
وي افزود: مساله فلسطين مهمترين موضوع جهت تحقق صلح در منطقه است زيرا موضوعي نيست كه تنها به اعراب و مسلمانان مربوط باشد، بلكه يك مساله ريشه اي محسوب مي شود.
عبدالله گل در خصوص پرونده هسته اي ايران اظهار داشت: ايران و تمامي كشورها حق استفاده از انرژي صلح آميز هسته اي را دارند.
وي افزود: تركيه خواهان يك منطقه عاري از سلاح هاي كشتار جمعي است و در عين حال به اين مساله ايمان دارد كه حل و فصل مشكلات براساس راهكارهاي ديپلماتيك و از طريق مذاكره ممكن است، زيرا گزينه جنگ راهكار آساني نيست و چنانچه آغاز شود به معضلي بزرگ تبديل خواهد شد كه كسي نمي تواند پايان آن را پيش بيني كند.
عبدالله گل ادامه داد: تركيه همسايه و دوست ايران است و روابطي خوب با اين كشور دارد و در صورت نياز براي كمك به مذاكرات ايران با كشورهاي گروه 1+5 ايفاي نقش خواهد كرد.
وي همچنين عنوان داشت: پرونده هسته اي ايران بايد از طريق ديپلماتيك حل و فصل شود و تركيه هرگز در هيچگونه جنگ احتمالي عليه ايران شركت نخواهد كرد.

 



بهره برداري از بزرگترين بوستان كشور

بهره برداري از بزرگترين بوستان دره اي كشور به همراه 50 پروژه عمراني، فرهنگي و خدماتي در شمال شرق تهران در مراسمي با حضور مسئولان شهري در منطقه 2 پايتخت آغاز شد.
به گزارش ايرنا، بزرگترين بوستان دره اي كشور در محل روددره سابق فرحزاد بيش از 35 هكتار وسعت دارد و داراي 8 تراست پياده رو طولي 1200 متري، سه تراست پياده رو عرضي 300 متري، 9 هزار مترمربع مسير دوچرخه سواري، 1800 متر مربع فضاي ورزش همگاني، 80 واحد آلاچيق، دو پل عابر پياده روي دره و صدها نيمكت و چراغ برق مختلف است.
در عميق ترين نقطه بوستان و دهكده گردشگري نهج البلاغه، فضاي بكر طبيعي به چشم مي خورد كه آب حاصل از قنات ها در آن جريان دارد.
براي ساخت بزرگترين بوستان دره اي كشور يك ميليون و 500 هزار نفر ساعت كار انجام و بيش از 15 ميليارد تومان هزينه شده است.
اين بوستان همچنين داراي مسجد، پاركينگ 750 واحدي، 40 چشمه سرويس بهداشتي، فضاهاي جانبي براي استراحت خانواده ها و سه مجموعه بازي براي كودكان است.
امير عباس بهاري شهردار منطقه 2 تهران در اين مراسم گفت: روددره ها در شهرها به مثابه شريان هاي حياتي شهر عمل مي كنند؛ چرا كه علاوه بر آب و فضاي سبز پيرامون خود هواي پاك و محل زيست جانوران نيز محسوب مي شوند.
وي با اشاره به اينكه روددره فرحزاد يكي از هفت رود دره اصلي شهر تهران كه در طرح جامع شهري نيز به آن اشاره شده است، گفت: در روزگاري كه هنوز ساخت و ساز شهري به صورت كنوني در منطقه شكل نگرفته بود؛ دره فرحزاد و جاده خاكي آن تنها مسير ارتباطي زائران آستان امامزاده داوود به شمار مي رفت.
شهردار منطقه 2 بيان كرد: اين پروژه در دو مرحله اجرايي تقسيم بندي شد، بزرگراه همت تا نيايش و بزرگراه حكيم تا همت كه در ابتدا قرار بود مرحله اول (بزرگراه حكيم تا همت) توسط سازمان زيباسازي انجام و مرحله دوم نيز توسط منطقه انجام شود، بنابراين از شهريور سال 1387 پروژه عملياتي شد.

 



استاندار:خشكه كاري توليد برنج در گيلان را افزايش مي دهد

رشت-خبرنگاركيهان:
استاندار گيلان گفت: با بهره گيري از روش خشكه كاري توليد برنج در گيلان و كشور افزايش خواهد يافت.
مهندس روح اله قهرماني چابك در جلسه ستاد راهبردي چاي و محصولات عمده كشاورزي گيلان با اعلام افزايش توليد برنج در سال زراعي جديد در منطقه خاطر نشان ساخت: با بالا بردن تعرفه برنج در سال آينده واردات اين محصول كاهش قابل ملاحظه اي خواهد داشت و در واقع ديگر نيازي به واردات برنج نخواهيم داشت.
وي هم چنين از افزايش تعرفه محصول زيتون و كنستانتره مركبات خبر داد و تصريح كرد: بدين ترتيب اين امر مي تواند به رفع مشكلات اين بخش و توليدكنندگان اين محصولات كمك كند.
استاندار گيلان اضافه كرد: با بالا رفتن تعرفه كنستانتره مركبات و متعاقب آن تامين نياز كشور به اين مواد غذايي ديگر نيازي به واردات اقلام مشابه نخواهيم داشت و كارخانجات داخلي نيز مي توانند در صورت افزايش تعرفه كنستانتره مورد نياز كشور را تامين كنند.

 



معاون وزير كشاورزي آستاراخان روسيه تاكيدكرد لزوم راه اندازي خانه تجارت ايران در روسيه

ساري - خبرنگار كيهان:
معاون وزير كشاورزي آستاراخان روسيه خواستار تاسيس خانه تجارت ايران در كشور متبوعش شد.
«ويكتورياشياخوف» در نشست مشترك عاملان اقتصادي مازندران و آستاراخان روسيه در ساري گفت: راه اندازي خانه تجارت ايران در روسيه مي تواند ظرفيت هاي موجود در روند همكاري هاي اقتصادي دوجانبه را شكوفا كند.
وي با اشاره به توانمندي هاي بالقوه و بالفعل ايران در عرصه كشاورزي افزود: همگرايي در تعميق مناسبات اقتصادي با رويكرد بخش كشاورزي توان مضاعفي در اين حوزه ايجاد خواهد كرد.
اين مقام روسي از توليد 20 نوع محصول كشاورزي در آستاراخان روسيه خبر داد و افزود: هم اكنون 10 هزار هكتار عرصه زراعي در آستاراخان به شيوه قطره اي آبياري مي شود كه اين تجربه مي تواند به ايران انتقال يابد.
استاندار مازندران نيز در اين نشست با تشريح قابليت ها و توانمندي هاي اقتصادي اين استان خواستار تبادل اطلاعات و تجربيات فني دو كشور در بخش كشاورزي شد.
علي اكبر طاهايي گفت: مازندران مي تواند دروازه ارتباطي آستاراخان با تركيه و كشورهاي حوزه خليج فارس باشد.

 



يك مقام مسئول در كميته امداد امام خميني:
كم كردن پرداخت هاي نقدي رويكرد اصلي كميته امداد است

زنجان - خبرنگار كيهان:
رويكرد اصلي كميته امداد امام خميني توانمندسازي خانواده ها و كم كردن پرداخت هاي نقدي و معيشتي است.
عزت اله قائدي معاون اشتغال و خودكفايي كميته امداد امام خميني ضمن اعلام مطلب فوق در جلسه اشتغال و خودكفايي مركز زنجان با حضور رئيسان كميته امداد و مسئولان اشتغال و خودكفايي و بانكهاي عامل استان برنامه پنج ساله امداد را پذيرش مددجو به صورت تك خدمتي و با محوريت اشتغال عنوان كرد.
وي ضمن ابراز خرسندي از تعامل خوب بانك ها با كميته امداد، خواستار حفظ و حراست از حسن اعتماد بانك ها به اين نهاد در راستاي اعطاي تسهيلات اشتغالزايي شد.
معاون اشتغال و خودكفايي كميته امام امام خميني، 3 هدف عمده اين نهاد در زمينه استقلال اقتصادي خانواده ها را، توانمندسازي نيازمندان، جهت دار كردن اشتغال ها و هماهنگي و همسويي اشتغال در امداد با برنامه هاي دولت عنوان كرد.

 



نمايشگاه تخصصي فناوري اطلاعات در رشت افتتاح شد

رشت-خبرنگاركيهان:
با حضور معاون وزير و دبير شوراي عالي فناوري اطلاعات پنجمين نمايشگاه تخصصي فناوري اطلاعات در رشت برگزار شد.
در مراسم گشايش اين نمايشگاه معاون وزير و دبير شوراي عالي فناوري اطلاعات كشور گفت: در صورت انجام هرگونه فعاليتي در كشور بر مبناي فناوري اطلاعات علاوه بر ارتقاي بهره وري، دستاوردهاي مختلف و تحولات چشمگيري در آن بخش بدست خواهد آمد.
رياضي با اشاره به اينكه فناوري اطلاعات پايه و اساس بسياري از فعاليتها است تصريح كرد: دولت، مردم و بخش خصوصي بعنوان سه ركن اساسي در توسعه فناوري اطلاعات مي توانند با همكاري يكديگر موجب بهبود وضعيت فناوري در كشور شوند.
بگفته وي از 229 ماده قانون برنامه پنجم توسعه 16 حكم آن بطور مستقيم مربوط به فناوري اطلاعات است.
وي افزود: با فعاليتها و تعامل انجام شده بين عوامل ذيربط در طي 8 ماه گذشته برنامه هاي جامع و ارزشمندي در راستاي تدوين برنامه پنجم توسعه و بكارگيري فناوري اطلاعات در كشور تنظيم شده است.

 



ايجاد 100 وبلاگ در يك روز توسط بسيجيان زاهدان

در سومين روز از هفته بسيج 5 گروه وبلاگ نويس ناحيه زاهدان در مسابقات بزرگ وبلاگ نويسي شركت كردند و به ايجاد 100 وبلاگ موفق شدند.
به گزارش سرويس مجازي خبرگزاري فارس، مسئول فرهنگي پرورشي ناحيه زاهدان با بيان اين خبر اظهار داشت: گروه هاي بسيجي وبلاگ نويس طي يك روز 100 وبلاگ تدوين و در مسابقه بزرگ وبلاگ نويسي شركت كردند.
جاودان فر افزود: هر گروه وبلاگ نويس شامل 15 نفر بسيجي هستند.
گفتني است مسابقه بزرگ وبلاگ نويسي ويژه بسيجيان تا 20 آذر ماه ادامه خواهد داشت.

 



افزايش كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد كشور

ساري - خبرنگار كيهان:
تا پايان امسال تعداد كانون هاي فرهنگي هنري مساجد در كشور به 9 هزار كانون افزايش خواهد يافت.
«علي محمد عظيمي» قائم مقام ستاد عالي كانون هاي فرهنگي - هنري مساجد كشور با اعلام اين خبر در ساري افزود: هم اكنون 6 هزار كانون فرهنگي هنري در مساجد كشور فعال هستند.
وي شمار اعضاي اين كانون ها در كشور را حدود 2 ميليون نفر ذكر كرد و افزود: 7 هزار و 500 نفر از 2 هزار و 500 كتابخانه مستقر در كانون هاي فرهنگي هنري مساجد بهره مي برند.
وي از اجراي طرح تلاوت نور در سطح 25 هزار مسجد كشور خبر داد و افزود: با هدف ترويج فرهنگ قرآني 7 هزار مركز تفسير قرآني به صورت روزانه در مساجد كشور داير است.
«عظيمي» با اشاره به راه اندازي 191 كانون تخصصي در مساجد كشور افزود: سرانه نقدي 5/1 ميليون توماني و غيرنقدي 4 ميليون توماني براي كانون هاي فرهنگي هنري مساجد دركشور اختصاص يافت.
وي با يادآوري برگزاري سالانه 6 جشنواره فرهنگي هنري با شركت 60 هزار نفر از اعضاي اين كانون ها افزود: تاكنون 500 هزار نفر ساعت برنامه آموزشي براي فعالان اين كانون ها در كشور عملياتي شد.

 



رشد 3 برابري خريد تضميني برنج در مازندران

ساري - خبرنگار كيهان:
ميزان خريد تضميني محصول برنج در مازندران 3 برابر سال گذشته رشد يافت.
محمدرضا حيدري مديرعامل شركت غله و خدمات بازرگاني منطقه2 كشور با اعلام اين خبر افزود: برنج كاران مازندراني تاكنون 56 هزار تن انواع برنج پرمحصول خود را به دولت فروختند.
وي گفت: دولت بابت خريد اين ميزان برنج 63 ميليارد تومان به زارعان پول پرداخت كرده است.
وي با اشاره به استقبال بي نظير كشاورزان از طرح خريد نقدي برنج توسط دولت يادآور شد: بهاي برنج خريداري شده ظرف 24 ساعت به كشاورزان پرداخت مي شود.
حيدري افزود: امسال 4 مركز خريد مستقيم محصول برنج در شهرهاي نكا، بابل، آمل و فريدونكنار راه اندازي شد.
به گفته وي 130 شاليكوبي در مازندران نيز به عنوان عامل خريد شالي در اين زمينه وارد عمل شده اند.
وي گفت: مازندران با توليد سالانه 900 هزار تن برنج سفيد مقام اول كشور را در توليد اين محصول دارد.

 



اخبار ادبي و هنري

دعوت احمدي نژاد به قونيه براي بزرگداشت مولانا
مدير اداره فرهنگ و گردشگري استان قونيه تركيه از احتمال سفر دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهور به قونيه براي شركت در مراسم بزرگداشت مولانا خبر داد.
به گزارش مهر «مصطفي چيپان» مدير اداره فرهنگ و گردشگري استان قونيه ضمن اعلام اين مطلب افزود: مراسم بزرگداشت مولانا جلال الدين بلخي با حضور جمعي از نخبگان و انديشمندان از سراسر جهان و به ويژه از كشورهاي خاور دور و ايالات متحده آمريكا از تاريخ 7 الي 17 دسامبر در استان قونيه تركيه برگزار خواهد شد. به گزارش خبرگزاري آناتولي تركيه بنا به گفته وي در تاريخ 15 و 16 دسامبر نيز سمپوزيوم بزرگداشت شمس تبريزي براي نخستين بار در قونيه برگزار مي شود. وي با بيان اينكه بيشترين شركت كننده از جمهوري اسلامي ايران هستند، اعلام كرد: استاد محمدعلي موحد؛ كه بيش از نيم قرن در زمينه مولوي شناسي تحقيق و پژوهش كرده است؛ نيز از شركت كنندگان اين مراسم خواهد بود. چيپان گفت: بنا به دعوت رسمي انجام شده از رئيس جمهور ايران انتظار مي رود كه ايشان در تاريخ 17 دسامبر به اين مراسم بيايد كه البته هنوز حضور رئيس جمهور ايران در اين مراسم بطور قطعي اعلام نشده است.
وطن فروشي؛ اين بار در تئاتر
دو تن از بازيگران زن ايراني با حضور در يك نمايش در تئاتر فرانسه به القاي محدوديت زنان در ايران پرداختند.
به گزارش منابع خبري، اين دو بازيگر سينما و تلويزيون در نمايشي ضد ايراني- اسلامي با عنوان «روياي طاهرگان خاموش» حضور يافتند.
كارگردان اين نمايشنامه محمد رضايي راد از نويسندگان و كارگردان هاي تئاتر در ايران است. گفتني است يكي از اين دو بازيگر به دليل سوابق غيراخلاقي ممنوع از كار شده و ديگري نيز يك بهايي است كه در ماه هاي اخير تبديل به عروسك خيمه شب بازي رسانه هاي ايران ستيز شده است.
خودزني فرهنگي؛ انتشار اخبار كذب عليه يك افتخار ملي
نهمين دو سالانه بين المللي كاريكاتور تهران كه در اين دوره، به دليل ارتقاي كيفي و كمي، تبديل به بزرگترين جشنواره كاريكاتور در دنيا شده است، همچنان با تخريب ها و كارشكني هاي شگفت انگيز برخي از جريانات سياسي مواجه است.
به گزارش خبرنگار كيهان، مسعود شجاعي طباطبايي، دبير نهمين دوسالانه كاريكاتور تهران گفت: اين مايه تأسف است كه برخي از رسانه هاي داخلي به جاي افتخار و غرور به داشتن چنين همايشي در كشورشان كه پذيراي بزرگ ترين هنرمندان كاريكاتور دنياست، با انتشار اخبار كذب، ناجوانمردانه به آن مي تازند. وي افزود: چند روز پيش در روزنامه «تهران امروز» گزارشي درباره نهمين دوسالانه كاريكاتور تهران چاپ شد كه در آن ادعا شده بود، كشورهايي به عنوان شركت كننده در اين دوسالانه معرفي شده اند كه اصلاً معلوم نيست كاريكاتوريست دارند يا نه! كه مطلبي كاملاً كذب و بي اساس است. زيرا تمام هنرمندان از كشورهاي مختلف، داراي فرم و اطلاعات كامل هستند.
دبير نهمين دوسالانه بين المللي كاريكاتور تهران تصريح كرد: چنين برخوردهايي اگر از سوي خارجي ها صورت بگيرد عجيب نيست. اما اين كه عده اي حاضر به پذيرفتن موفقيت كشورشان نباشند و دوسالانه اي كه حضور در آن براي هر كاريكاتوريستي در دنيا مايه افتخار است و از سوي مراجع و منابع تخصصي كاريكاتور در جهان به عنوان يك همايش 5 ستاره (از هر 5 ستاره ممكن) به شمار مي آيد، تأسف بار است.
گفتني است، نهمين دوسالانه بين المللي كاريكاتور تهران با نمايش 750 كاريكاتور از هنرمندان ايران و بيش از 90 كشور دنيا تا 25 آذر ماه در مركز فرهنگي هنري صبا (واقع در ميدان فلسطين) برپاست.
استقبال كم نظير از فيلم پنالتي در آبادان
مسئول نمايش فيلم پنالتي گفت: با توجه به حجم استقبال مخاطب از فيلم «پنالتي»، به نظر مي رسد همه آباداني ها به تماشاي اين فيلم خواهند رفت. به گزارش فارس، علي سرتيپي كه براي اكران افتتاحيه فيلم سينمايي «پنالتي» در اهواز به سر مي برد با اعلام اين مطلب بيان داشت: استقبال از «پنالتي» بسيار خوب بوده است، به طوري كه اين فيلم در دو روز اول اكران خود در جنوب توانست ركوردفروش در سينماهاي جنوب را بشكند و در دو روز بالغ بر 1 ميليون و 400 هزار تومان تنها در «آبادان» فروش كند.
حسين ياري بهترين بازيگر شد
حسين ياري جايزه بهترين بازيگر مرد جشنواره بين المللي سينمايي نوح در مسكو را به خود اختصاص داد. اين جايزه به خاطر نقش آفريني ياري در فيلم «كتوني سفيد» به وي اهدا شد.
تجلي عشق الهي در خوشنويسي
نمايشگاه خوشنويسي «عشق الهي» تا 13 آذر در نگارخانه فرهنگسراي ملل برپا شده است. اين نمايشگاه شامل آثار خوشنويسي و خط نقاشي محمد بخشي به سبك هاي خط سفير و تكنيك مركب است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14