(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه اول دی 1388- شماره 19541
 

رئيس جمهور كوبا : دولت اوباما هم به دنبال براندازي است
رهبر كره شمالي براي نخستين بار به پكن مي رود
تظاهرات مردم فلسطين عليه ساخت ديوار فولادي در مرز غزه با مصر
نخست وزير «جودوكا»!
نبرد توپخانه اي در پايتخت سومالي 14 كشته و 28 مجروح بر جاي گذاشت
150 هزار ناظر داخلي و خارجي بر انتخابات عراق نظارت مي كنند
قتل عام 54 زن و كودك صعده در تازه ترين حمله هوايي سعودي
حزب الله: تا خطر اسرائيل وجود دارد از مقاومت دست برنمي داريم
گفت وگوهاي وزير خارجه روسيه با حسني مبارك و عمروموسي در قاهره
از خاك كلمبيا صورت گرفت تجاوز هواپيماهاي جاسوسي آمريكا به خاك ونزوئلا
رئيس جمهور ناموفق



رئيس جمهور كوبا : دولت اوباما هم به دنبال براندازي است

رئيس جمهور كوبا در سخنراني سالانه خود در مجلس اين كشور، آمريكا را متهم به تلاش براي تضعيف دولت هاوانا كرد.
به گزارش مهر، «رائول كاسترو» تاكيد كرد: «دشمن مانند هميشه فعال است. در هفته هاي اخير ما شاهد افزايش تلاش ها از سوي دولت جديد آمريكا براي تضعيف دولت كوبا بوديم. دولت جديد آمريكا مي گويد كه در پي بهبود رابطه با هاوانا است اما 55 ميليون دلار را صرف كمك به مخالفان كوبا مي كند.»كاسترو همچنين گفت: «دولت باراك اوباما يك كمپين چند ماهه براي متقاعد كردن جامعه بين المللي به وجود سركوب در كوبا به راه انداخته و حتي تظاهرات خياباني مخالفان را سازماندهي كرده است.»رئيس جمهور كوبا تصريح كرد: «حقيقت آن است كه سياست هاي خصمانه واشنگتن عليه هاوانا دست نخورده باقي مانده است.

 



رهبر كره شمالي براي نخستين بار به پكن مي رود

رهبر كره شمالي قرار است براي نخستين بار براي ديدار با رهبران چين به اين كشور سفر كند.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه «يوميوري» ژاپن «كيم جونگ ايل»، رهبر كره شمالي قرار است اوايل سال آينده ميلادي و براي نخستين بار با سفر به كشور چين با رئيس جمهور و ديگر مقامات بلندپايه اين كشور ديدار كند.به اعتقاد تحليلگران سياسي، سفر رهبر كره شمالي به چين، در راستاي جلب حمايت اين كشور در رابطه با مذاكرات شش جانبه اي است كه چندي است به دليل كارشكني هاي آمريكا آن را ترك كرده است.گفتني است در سال 2008 روند مذاكرات شش جانبه هسته اي كره شمالي كه در سال 2003 آغاز شده بود، با ايجاد جبهه آشكار طرفدار آمريكا شامل ژاپن و كره جنوبي كه باعث ناخرسندي پيونگ يانگ شد، به بن بست رسيد و مقامات كره شمالي بار ديگر به سمت توسعه برنامه هسته اي گذشته خود روي آوردند.

 



تظاهرات مردم فلسطين عليه ساخت ديوار فولادي در مرز غزه با مصر

مردم فلسطين در اعتراض به ساخت ديوار فولادي در مرز غزه با مصر تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، شهروندان فلسطيني روز گذشته به دعوت جنبش حماس در مقابل دروازه صلاح الدين در مرز نوارغزه با مصر تظاهرات كردند.
تظاهركنندگان با دادن شعارهايي عليه مصر و اسرائيل، توطئه مشترك آمريكا، اسرائيل، مصر را در ساخت اين ديوار فولادي محكوم كردند.
فوزي برهوم سخنگوي حماس نيز با انتشار بيانيه اي ديوار فولادي مصر را ديوار «ظلم و محاصره» توصيف كرد و گفت، با احداث اين ديوار ارسال موادغذايي، دارويي، لباس و پوشاك براي ساكنان غزه متوقف مي شود.
به دنبال اعلان تصميم مصر براي احداث اين ديوار موجي از خشم و انزجار جامعه فلسطيني و ملت هاي عربي و اسلامي را فرا گرفته است.
دولت مصر در حال احداث ديوار فولادي با همكاري آمريكا در مرز خود با نوار غزه است كه اين ديوار با عميق بيش از 20 تا 30 متر در زيرزمين ساخته مي شود و 10 كيلومتر نيز طول دارد.
مردم غزه براي تهيه مايحتاج ضروري زندگي خود به شدت نيازمند خروج از اين منطقه قحطي زده هستند و در نتيجه از تونل هاي زيرزميني براي شكستن محاصره اقتصادي و فراهم كردن نيازهاي ضروري استفاده مي كنند.
دولت مصر با وجود درخواست هاي مكرر مردم كشورهاي عربي و اسلامي، از بازگشايي دائم گذرگاه رفح و عنوان تنها گذرگاه ارتباطي فلسطينيان با جهان خارج خودداري مي كند.
مسئولان مصري اين گذرگاه را تنها براي مدت اندكي باز كرده و بار ديگر مي بندند و اجازه ورود كمك هاي بشردوستانه كمي به اين منطقه داده مي شود كه اين وضعيت، مردم نوار غزه بويژه بيماران و مجروحان فلسطيني را با مشكل جدي مواجه كرده است.
در تجاوز 10 ماه پيش رژيم صهيونيستي به نوارغزه بيش از 1450 فلسطيني شهيد و 5500 نفر ديگر زخمي شدند و سه ميليارد دلار به ساختار زيربنايي اين منطقه زيان وارد شد.
گفتني است نيروهاي امنيتي مصر از زمان خاكبرداري و عمليات اجرايي اين ديوار فولادي به حالت آماده باش درآمده اند.
ماشين هاي زرهي و نفرهاي وابسته به نيروهاي امنيتي مصر نيز در اطراف ديوار مستقر شده اند.
اين در حالي است كه طي روزهاي اخير تبادل آتش نيز ميان نيروهاي مردمي در غزه را افرادي كه براي ساخت اين ديوار كار مي كنند در گرفته است.
يكي از ساكنان منطقه رفح گفت كه نيروهاي امنيتي مصر به شدت اوضاع را تحت كنترل دارند و با استقرار در پشت بام و مناطق مرتفع تحركات ساكنان غزه را كنترل مي كنند.
بنا بر اعلام شاهدان فعاليت براي ساخت ديوار فولادي شبانه روز انجام مي شود.
طرح ساخت ديوار فولادي در مرز ميان نوار غزه و مصر با نظارت و حمايت مالي آمريكا و فرانسه وارد مرحله عملياتي شده است.
موافقت سران قاهره با ساخت اين ديوار خشم ملت فلسطين را به شدت برانگيخته است به گونه اي كه شهروندان فلسطيني ساخت اين ديوار را به منزله تشديد محاصره نوارغزه پس از گذشت سه سال از مقاومت و پايداري شان در مقابل اين محاصره قلمداد مي كنند.
گروه اخوان المسلمين مصر نيز اقدام دولت اين كشور در ساخت ديوار فولادي در مرز مصر با غزه را در راستاي دشمني با ملت فلسطين دانست.
سخنگوي اين گروه اعلام كرد، اقدام قاهره در همكاري با واشنگتن براي افزايش محاصره ملت فلسطين در نوار غزه دشمني با ملت مسلمان و عرب است.
از سوي ديگر، جبهه مبارزه مردمي فلسطين نيز تاكيد كرد كه مصر با احداث ديوار فولادي سعي در پاسخ دادن به خواسته هاي طرفين آمريكايي و صهيونيستي دارد و با اين كار درد و رنج و مشكلات ساكنان غزه را افزايش مي دهد.
گفتني است «عمر سليمان» رئيس دستگاه اطلاعاتي مصر روز يكشنبه درباره راهكارهاي تشديد محاصره غزه و جلوگيري از ورود كالا با مقام هاي صهيونيست ديدار كرده بود.
محاكمه جنايتكاران صهيونيست
جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) كميته اي را براي بررسي و پيگيري موضوع تعقيب و محاكمه جنايتكاران صهيونيستي در دادگاه هاي بين المللي تشكيل داد.
اين كميته كه از قضات و وكلاي حقوقي تشكيل شده است، اقدامات در زمينه ارائه دادخواست هاي قضايي به دادگاه هاي بين المللي و ملي، براي پيگرد حقوقي سران رژيم صهيونيستي به علت جنايات جنگي در حمله اخير به نوار غزه را عهده دار خواهد بود.
كميته حماس موسوم به «كميته مركزي براي جمع آوري اسناد جنايات جنگي» از ده ها وكيل حقوقي، بازپرس و قاضي تشكيل شده است.
از سوي ديگر جنبش حماس از كشورهاي عربي و اسلامي و سازمان هاي انساني و حقو ق بشر خواست تا بعد از اعتراف رسمي رژيم صهيونيستي به سرقت اعضاي بدن شهداي فلسطيني، پرونده اين جنايت در سازمان ملل متحد را فعال كنند.
حماس با اشاره به اينكه رژيم صهيونيستي اعتبار اخلاقي و انساني خود را با اين اقدام در حق شهداي فلسطيني از دست داده است، تاكيد كرد كه اسرائيل در سطوح اجتماعي و جهاني به يك معضل و منبع نگراني تبديل شده است.
تلويزيون رژيم صهيونيستي اخيرا گزارشي را پخش كرد كه در آن نشان مي داد يك آكادمي پزشكي اسرائيل موسوم به آكادمي «ابوكبير» در دهه 90 اعضاي بدن فلسطيني ها را سرقت مي كرده تا آنها را به بدن نظاميان ارتش رژيم صهيونيستي پيوند بزند.
در اين گزارش حقايقي درباره سرقت اعضاي بدن فلسطيني ها به زبان مدير اين آكادمي و از طريق نوار صوتي وي پخش شد كه تاكنون از آنها پرده برداشته نشده بود.
جنبش جهاد اسلامي فلسطين نيز از اتحاديه عرب، سازمان كنفرانس اسلامي و سازمان هاي حقوقي عربي و بين المللي خواست تا جهت افشاي جنايات رژيم صهيونيستي عليه پيكر شهداي فلسطيني تلاش كنند.
ساير رويدادها
¤ دولت هنيه براي پايان دادن به اختلافات و دو دستگي هاي گروه هاي فلسطيني پيشنهاد داد تا هرچه زودتر طرح آشتي ملي به كار گرفته شود.
¤ جيمي كارتر رئيس جمهور اسبق آمريكا گفت، واشنگتن در روند تلاش هاي مصر براي حل اختلافات فتح و حماس مانع تراشي مي كند.
¤ رژيم صهيونيستي وزيران خود را از سفر به انگليس منع كرد.
¤ يك ستاره شناس با سابقه مصري پيش بيني كرد كه از سال 2010 شمارش معكوس 10 ساله براي از بين رفتن رژيم صهيونيستي آغاز مي شود.
¤ منابع رسانه اي صهيونيست از آغاز دور جديد تلاش هاي آمريكا در زمينه از سرگيري مذاكرات سازش ميان تشكيلات خودگردان فلسطين و تل آويو خبر دادند.
¤ يك استاد علوم سياسي دانشگاه اردن گفت، محمودعباس از صهيونيست ها هم نسبت به فلسطيني ها بدتر عمل مي كند.


 



نخست وزير «جودوكا»!

مي گويند كه «ولاديمير پوتين» نخست وزير جودوكاي روسيه كمربند سياه هم در اين هنر رزمي دارد، آنقدر به خودش در اين زمينه مي بالد كه هر كجا و در هر فرصتي كه پيش مي آيد هنرش را به نمايش مي گذارد و اخيراً هم پيشنهاد داده كه جزو تيم ملي جودو روسيه شود و به ورزشكاران جوان كمك كند!
در واقع، ارباب سابق «كاگ ب» كه امروز 57 ساله است هنوز هم دوست دارد مثل سابق جوان و قوي هيكل باشد. به همين خاطر هم، اخيراً يك برنامه تلويزيوني ترتيب داده و در بين تشويق ها و كف زدن هاي دوستانش و تماشاچيان حريفاني را كه نصف سنش را داشتند، خاك كرده و حتي، با مربي تيم هم كه يك مدال طلاي ايتاليايي بازي هاي المپيك مسكو (1980) را دارد، مسابقه داده است! و بعد هم كه صورت همه را به خاك ماليده، پيشنهاد داده كه از كمك ها و مهارت هايش در تيم استفاده كنند! حالا مي گويند كه دهان همه جودوكاها هم از مهارت هاي رئيس جمهور سابق بازمانده و صداي «به به» از همه جا بلند شده است. بعد هم، «گئورگي كوكورف» رئيس مدرسه جودو «سن پترزبورگ» هم ذوق زده در موردش گفته: «او واقعاً روحيه يك فاتح را دارد!» باز هم مي گويند كه «پوتين» از تمريناتش هم «دي وي دي» درست كرده كه پول فروش آنها البته صرف امور خيريه و كمك به كودكان بي سرپرست مي شود.
¤سرويس خارجي كيهان

 



نبرد توپخانه اي در پايتخت سومالي 14 كشته و 28 مجروح بر جاي گذاشت

نبرد توپخانه اي در پايتخت سومالي ميان نيروهاي دولتي و افراد مسلح، حداقل 14 كشته و 28 مجروح بر جاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، تبادل آتش توپخانه اي سنگين ديروز ميان نيروهاي دولتي و شبه نظاميان 14 كشته و 28 مجروح در پايتخت سومالي برجاي گذاشت. تعدادي از قربانيان و زخمي هاي شهر موگاديشو، غيرنظامياني هستند كه منازل آنها هدف گلوله هاي توپ و خمپاره قرار گرفته است.
ناآرامي هاي يكشنبه گذشته موگاديشو نيز 15 كشته و 25 زخمي برجاي گذاشته بود.
اين درگيري ها زماني آغاز شد كه شبه نظاميان به مراسم جشن نيروهاي پليس حمله كرده بودند.
شش نظامي و سه خبرنگار نيز از جمله قربانيان ناآرامي هاي يك شنبه و دوشنبه موگاديشو هستند.
پيشروي اتيوپي
منبع فوق به نقل از شاهدان عيني گزارش داد، صدها نظامي اتيوپياپي به سمت منطقه «كابر» دست به پيشروي زدند.
كابر در 25 كيلومتري شمال شهر «بلدوين» در مركز سومالي قرار دارد.
«آديس آبابا»، بارها پيشروي نيروهاي خود در داخل سومالي را تكذيب كرده است.
كشور سومالي فاقد يك دولت متمركز و قوي است و همين باعث شده كه برخي از شهروندان مسلح اين كشور در آب هاي ساحلي و خليج عدن، دست به دزدي دريايي بزنند.

 



150 هزار ناظر داخلي و خارجي بر انتخابات عراق نظارت مي كنند

به گفته رئيس كميسيون عالي مستقل انتخابات عراق، 150 هزار نفر بر انتخابات پارلماني اين كشور نظارت مي كنند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «فرج الحيدري»، اعلام كرد، 150 هزار ناظر داخلي و خارجي بر انتخابات پارلماني عراق نظارت مي كنند.
الحيدري زمان برگزاري اين انتخابات را نيز هفتم مارس (16 اسفند) اعلام و تعداد مركز راي گيري را نيز 50 هزار مركز ذكر كرد. الحيدري همچنين، اظهار داشت: روز يكشنبه (29 آذر) آخرين مهلت براي تحويل اسامي نامزدها بود. براساس قانون انتخابات عراق، مكانيسم راي گيري در چارچوب فهرست باز خواهد بود. در اين چارچوب، راي دهندگان مستقيما اسم نامزدها را بدون ذكر نام احزابي كه اين نامزدها به آنها وابسته اند، در ورقه راي مي نويسند.
الحيدري درباره مشاركت مهاجران در انتخابات تصريح كرد: ما آمارهاي متفاوتي درباره تعداد واقعي مهاجران داريم، اما به طور كلي يك ميليون و 200 هزار مهاجر در انتخابات آينده بعد از گشودن مراكز اخذ راي در 23 كشور عربي و غيرعربي مشاركت خواهند كرد.
وي نسبت به تصويب نشدن قانون احزاب قبل از برگزاري انتخابات ابراز تاسف كرد و افزود: قوانيني كه اكنون اجرا مي شوند برخي نقض هاي فراكسيون هاي سياسي را نمي پوشانند.
كميسيون نيازمند تصويب قانون احزاب است كه براساس آن، عمليات انتخابات را تنظيم كند.
رئيس كميسيون انتخابات ادامه داد: اقداماتي كه عليه فراكسيون هاي سياسي ناقض قانون انتخابات لحاظ خواهد شد، مجازات هاي مالي و اجرايي است. مجازات مالي به 50 ميليون دلار تا حبس شش ماهه مي رسد. همچنين، نهايت مجازات عليه كساني كه علنا جرمي را مرتكب شوند، لغو نامزدي فراكسيون شان در انتخابات، لحاظ شده است.
وي درباره نگراني ها در زمينه وقوع تقلب در انتخابات يادآور شد: عملكرد كميسيون بعد از سه عمليات انتخاباتي در عراق بسيار بهتر خواهد بود.
مالكي در مصر
«نوري مالكي» نخست وزير عراق ديروز در قاهره در دور جديد مذاكره با مقامات مصري، از آنها خواست در بازسازي عراق مشاركت فعال تري داشته باشند. وي گفت: عراق امروز براي بازسازي، نياز به كارشناسان مصري دارد. مالكي پس از سفر دو روزه به مصر، به بغداد بازگشت.

 



قتل عام 54 زن و كودك صعده در تازه ترين حمله هوايي سعودي

در ادامه جنايات ارتش عربستان عليه مردم بي دفاع صعده، جنگنده هاي اف 15 ارتش آل سعود با حمله به مناطق مسكوني و روستاهاي شمال يمن 54 زن و كودك را كشتند.
به گزارش خبرگزاري ها، جنگنده هاي اف 15 عربستان با حمله به مناطق مسكوني شهرهاي «الملاحيط» «باقم»، «رازح»، «شدا»، «المقاش»، «بني معاذ»، «الغد» و «ضحيان»، تعداد زيادي از مردم بي دفاع را به خاك و خون كشيدند كه تاكنون اجساد 54 نفر از آنها كه اغلب زن و كودك هستند، از زير آوار بيرون آورده شده است.
نيروي هوايي عربستان كه به بهانه مبارزه با الحوثي ها، از بمب هاي ممنوعه مانند فسفري، گازي و آتش زا استفاده مي كند، در زير سايه سكوت مجامع بين المللي و حمايت آمريكا ، مرتكب جنايت هاي بسياري در يمن شده است.
اين در حالي است كه ارتش عربستان به صورت وحشيانه به موشك باران مناطق مرزي خود با يمن ادامه مي دهد و روز يكشنبه نزديك به 1520 موشك فقط به منطقه كوهستاني اطراف صعده شليك كرد.
در همين حال، ارتش يمن كه با مقاومت شجاعانه الحوثي ها مواجه شده است، روز دوشنبه با انتشار خبر كشته شدن عبدالملك الحوثي به يك جنگ رواني اقدام كرد كه با واكنش به موقع الحوثي ها، نقش بر آب شد و فرمانده الحوثي ها با اعلام سلامت كامل خود، بر ادامه مبارزه تا پيروزي تاكيد كرد.
از سوي ديگر، الحوثي ها اعلام كردند حمله زميني عربستان را در مناطق جبل الرميح، المدود و الجابري با به كار گيري 50 تانك و تجهيزات ديگر نظامي سد كرده و يك تانك و نفربر آنها را منهدم كردند، در حالي كه سعودي ها در اين نبرد از پوشش هوايي هواپيماهاي جنگنده تورنادو، اف 15 و هلي كوپترهاي آپاچي برخوردار بودند و هواپيماهاي جنگي آنها شش بار منطقه درگيري را مورد هدف راكت هاي خود قرار دادند.
جنگ در يمن كه وارد ششمين ماه خود شده است، موجب تحولات سياسي در اين كشور شده و مخالفت با دولت مركزي را سازماندهي كرده است.
به گزارش خبرگزاري هاي يمن جلسه روز يكشنبه پارلمان اين كشور، شاهد مشاجرات تندي بين نمايندگان موافق، و مخالف دولت بود. «علي حسين عشال» نماينده اصلاح طلب با اشاره به قتل عام مردم در استان ابين خواستار تشكيل فوري يك كميته براي انجام تحقيقات و روشن شدن واقعيت ها در اين مورد شد.
اما اين پيشنهاد كه از سوي نمايندگان ديگر پارلمان مانند «صخر الوجيه»، «علي عبدربه القاضي» و «سالم المنصور حيدره» حمايت مي شد، از سوي رئيس مجلس به شدت رد شد، اما به جاي تشكيل كميته قرار شد در جلسه آينده نخست وزير و وزير دفاع حضور يابند و به سوالات نمايندگان در اين خصوص پاسخ دهند.علاوه بر اين برخي از نمايندگان پارلمان با انتقاد شديد از نقض حريم هوايي يمن، پرواز جنگنده هاي عربستاني در آسمان كشورشان را بي احترامي به تماميت ارضي اعلام كردند.
موضوع جنگ در صعده نيز همانند ساير جلسات قبلي پارلمان موضوع روز بود و «عبدالكريم جدبان» نماينده مجلس در سخناني اظهار داشت امروز صبح (يكشنبه) خانه هاي مردم در منطقه رازح هدف بمباران هواپيماهاي سعودي قرار گرفت، كه همه كشته شدگان از زنان و كودكان هستند.
«عبدالسلام زابيه» نماينده ديگر پارلمان نيز گفت: متاسفانه در بمباران هاي هوايي، فرقي بين نظامي و غيرنظامي و افراد بي گناه وجود ندارد. اين نماينده خواستار توضيح مسئولان دولتي در اين مورد شد كه آيا همه مردم صعده گناهكار هستند يا نه.
همچنين پايگاه خبري راصد روز دوشنبه از نگراني شديد آل سعود از احتمال خيزش شيعيان به طرفداري از مردم شيعه سعده خبر داد.

 



حزب الله: تا خطر اسرائيل وجود دارد از مقاومت دست برنمي داريم

معاون دبيركل حزب الله گفت، تا زماني كه اسرائيل 400 كلاهك هسته اي در اختيار دارد، از مقاومت چشم پوشي نخواهيم كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر، شيخ نعيم قاسم با انتقاد از بي توجهي رئيس جمهور آمريكا به 400 كلاهك هسته اي رژيم صهيونيستي تاكيد كرد، ما هرگز مقاومت را كنار نخواهيم گذاشت.
وي اظهار داشت: هرچقدر كه در سطح منطقه اي و بين المللي نداهايي براي تسليم شدن مقاومت لبنان وجود داشته باشد، ما از قواي خود در مقابله با دشمن اسرائيلي چشم پوشي نخواهيم كرد.
وي افزود: ما ثابت خواهيم كرد كه در برابر دشمن اسرائيلي پيروز خواهيم شد زيرا ما اصحاب حق و اسرائيل اصحاب باطل است.
معاون دبيركل حزب الله لبنان همچنين ضمن انتقاد از سخنان اخير باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا در ديدار با «ميشل سليمان» رئيس جمهور لبنان كه سلاح مقاومت را خطري براي امنيت رژيم صهيونيستي دانسته بود، خطاب به وي گفت: تو از اينكه اسرائيل 400 كلاهك هسته اي و سلاح كشتار جمعي در اختيار دارد و زنان و كودكان را مي كشد و به طور تدريجي از سال 1948 تا 1967 فلسطين، جنوب لبنان، بلندي هاي جولان، اردن و مصر را اشغال كرده است نگران نيستي و اين امر خطري براي امنيت و انسانيت به شمار نمي رود اما آمادگي گروه كوچكي در لبنان براي حمايت از خود و كشورش تو را و امنيت اسرائيل را نگران كرده است.وي در پايان تاكيد كرد كه آمريكا از سياست معيار دوگانه پيروي مي كند.

 



گفت وگوهاي وزير خارجه روسيه با حسني مبارك و عمروموسي در قاهره

وزير خارجه روسيه با دبير كل اتحاديه عرب و همچنين رئيس جمهور مصر در قاهره ديدار و گفت وگو كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، «سرگئي لاوروف» وزير خارجه روسيه روز گذشته با «عمرو موسي» دبير كل اتحاديه عرب، ديدار و درباره توسعه همكاري ها بين روسيه و كشورهاي عضو اين اتحاديه گفت وگو كرد.
در اين ديدار كه در مقر اتحاديه عرب در قاهره انجام شد، لاوروف و عمرو موسي يادداشت تفاهمي درباره تأسيس مجمع همكاري هاي روسيه- اعراب امضا كردند. به گفته «آندره نسترينكو» سخنگوي وزارت خارجه روسيه، اين اقدام با هدف ارتقاي سطح مشاركت روسيه و كشورهاي عضو اتحاديه عرب انجام گرفت.
روند اوضاع در خاورميانه و مذاكرات صلح بين فلسطين و اسرائيل از جمله موضوعات مورد مذاكره دو طرف بود.
لاوروف روز گذشته با «حسني مبارك» رئيس جمهور مصر نيز ملاقات كرد. در اين ديدار درباره مسائل منطقه اي و بين المللي مورد علاقه روسيه و مصر، تحولات خاورميانه، تلاش براي احياي مذاكرات صلح خاورميانه و همچنين روابط دوجانبه تبادل نظر شد.
قاهره بزرگترين شريك تجاري مسكو در آفريقا به شمار مي رود و روسيه هم اكنون با سرمايه گذاري هايي به ارزش تقريبي يك ميليارد دلار، در مجموع 230 طرح در مصر در دست اجرا دارد.

 



از خاك كلمبيا صورت گرفت تجاوز هواپيماهاي جاسوسي آمريكا به خاك ونزوئلا

ونزوئلا از تجاوز هواپيماهاي جاسوسي آمريكايي به كشورش از طريق آسمان كلمبيا خبر داد.
به گزارش خبرگزاري ها، هوگو چاوز، رئيس جمهور ونزوئلا روز يكشنبه اعلام كرد، تعدادي از هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي براي انجام فعاليت هاي جاسوسي و تحركات نظامي از طريق كشور همسايه كلمبيا به حريم هوايي اين كشور تجاوز كردند.
وي در ادامه تأكيد كرد: طي روزهاي اخير گزارش هايي نيز درباره ورود يك هواپيماي بدون سرنشين به منطقه «فوئرته مارا» دريافت كرده كه بلافاصله دستور شليك به آنها را به ارتش خود صادر كرده است.
گفتني است، برخي خبرگزاري ها نيز روز شنبه اين هفته از تصميم دولت غربگراي «كلمبيا» براي تأسيس يك پايگاه نظامي جديد در مناطق مرزي مشترك با ونزوئلا خبر داده بودند كه گفته مي شود با حمايت مستقيم پنتاگون صورت مي گيرد.
رئيس جمهور ونزوئلا با دعوت از كشورهاي منطقه براي داشتن هوشياري كامل هشدار داد، نيروهاي كلمبيايي كه به تازگي هفت پايگاه مهم نظامي خود را در اختيار آمريكايي ها گذاشته اند در حال آماده كردن خود هستند و آمريكا ،هم پيمان منطقه اي اين كشور نيز در جزاير «آروبا» و «كوراسائو» در حال انجام تحركات مشكوكي است. چاوز در پايان يادآور شد كشورش هيچ گاه خواستار جنگ نيست اما در صورت حمله كلمبيا، به اين تجاوز پاسخ خواهد داد.
خبرگزاري «آسوشيتدپرس» نيز با انتشار اين خبر نوشت: ونزوئلا اعلام كرد يك هواپيماي جاسوسي و بدون سرنشين آمريكايي پس از ورود به حريم هوايي اين كشور از طريق كلمبيا، بر فراز يك پايگاه نظامي در غرب ونزوئلا پرواز كرد. اين كشور به جزئيات بيشتر اشاره نكرد.

 



رئيس جمهور ناموفق

نيويورك تايمز «باراك اوباما» را رئيس جمهور ضرب الاجل هاي ناموفق ناميد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، روزنامه نيويورك تايمز طي مقاله اي، اوباما را رئيس جمهور ضرب الاجل هايي ناميد كه در بسياري از موارد با موفقيت همراه نبوده است.اين روزنامه نوشت: باراك اوباما دو روز پس از انتخابات در سمت رياست جمهوري آمريكا خود را به عنوان رئيس جمهور ضرب الاجل معرفي كرد. او در حالي وارد كاخ سفيد شد كه با امضاي حكمي يك سال زمان براي تعطيلي زندان گوانتانامو در خاك كوبا تعيين كرد و در اين 11 ماه نيز ضرب الاجل ها و جداول زماني مختلفي را از موضوعات مختلف از مراقبت هاي بهداشتي گرفته تا مسئله ايران مشخص كرده است كه به نظر مي رسد بسياري از آنها ديگر شدني نيست.نيويورك تايمز با فهرست كردن مواردي از ضرب الاجل ها كه تاكنون جامه تحقق نپوشيده است مي نويسد رئيس جمهوري آمريكا متعهد شده بود كه معاهده جديد كنترل تسليحاتي را تا روز پنجم دسامبر(14 آذرماه) با روسيه امضا كند كه زمان آن سپري شد.
درباره افغانستان نيز اوباما ضرب الاجل هايي صادر كرده كه از آن جمله مي توان به آغاز عقب نشيني نيروهاي نظامي آمريكا از ماه ژوئيه 2011 اشاره كرد كه وي زماني براي پايان آن ذكر نكرده است.
اين مقاله در پايان با اشاره مجدد به ضرب الاجل اوباما درباره تعطيلي گوانتانامو مي نويسد، اوباما به تازگي گفته است زندانيان گوانتانامو را به يك زندان فوق العاده امنيتي منتقل مي كند، پس اين ضرب الاجل براي بستن گوانتانامو چه شد؟

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14