(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه اول دی 1388- شماره 19541
 

كوتاه اقتصادي
رويترز: ايران در حال ذخيره سازي 5/1 ميليون بشكه بنزين است
تا پايان دي ماه تمامي بازنشستگان سود سهام عدالت مي گيرند
براي نخستين بار نازل توربين هاي برق در كشور ساخته شد
براي سه ماه زمستان سهميه سوخت خودروها شارژ شد
از امروز اجرا مي شود اختصاص سهميه ماهانه بنزين براي تاكسي هاي دوگانه سوز
طرح وزارت نيرو براي تفكيك آب شرب و بهداشتي
با حمايت وزارت بازرگاني ظرفيت خالي 60 درصدي كارخانجات آردسازي فعال مي شود
دولت تنظيم بازار پروتئيني را به وزارت بازرگاني سپرد
موج جديد ركود گسترده در بازار املاك و مستغلات دبي
اختصاص 1000 ميليارد تومان براي نوسازي 12 هزار وسيله نقليه فرسوده



كوتاه اقتصادي

¤ششمين اجلاس كميسيون مشترك اقتصادي ايران و ويتنام در وزارت كشاورزي و عمران روستايي ويتنام آغاز به كار كرد.
¤با صدور حكمي از سوي وزير صنايع و معادن، «ابوالفضل شاكري» به سمت «مشاور وزير و مدير كل روابط عمومي وزارت صنايع و معادن» منصوب شد. به گزارش روابط عمومي وزارت صنايع و معادن، در حكم صادره از سوي علي اكبر محرابيان آمده است: با عنايت به تعهد، تخصص و سوابق ارزشمند جنابعالي به موجب اين حكم به سمت مشاور وزير و مدير كل روابط عمومي منصوب مي شويد.وي تصريح كرده است: انتظار مي رود با توجه به توانايي هاي مديريتي جنابعالي و اختيارات ويژه تفويض شده در حوزه اطلاع رساني و تبليغات، نسبت به معرفي خدمات دولت در بخش صنعت و معدن كشور به ملت شريف و بزرگوار ايران اسلامي، ساماندهي، ايجاد تحول ساختاري با رويكرد اطلاع رساني صحيح، سريع و به هنگام، گامهاي موثري برداريد.
¤پس از اعلام عدم حضور وزير نفت ايران در نشست ديروز اوپك هيئت نمايندگي كويت نيز اعلام كرد وزير نفت اين كشور در نشست مذكور شركت نمي كند.
¤مديرعامل شركت نفت و گاز پارس جنوبي گفت: 50درصد حجم ذخيره گازي ميدان پارس جنوبي سهم ايران است اما اين به آن مفهوم نيست كه علي رغم تعلل در برداشت، انتظار داشته باشيم سهم ايران همچنان محفوظ باشد زيرا با برداشت از ميادين مشترك گاز به سمت كشور برداشت كننده مهاجرت مي كند بنابراين لازم است در اين مسير تصميم عاجلي اتخاذ و در دستور كار قرار گيرد.
¤رئيس كميسيون نظارت و پيگيري اصل 44 قانون اساسي گفت: مجلس طي نامه اي به هيات تطبيق مصوبات، لغو بخشنامه معاون اول رئيس جمهور درخصوص انتصاب نمايندگان سهام عدالت توسط دستگاه هاي اجرايي را خواستار شد.
¤رئيس سازمان صنايع و معادن استان هرمزگان اعلام كرد: 153 فقره معدن با ذخيره اي حدود يك ميليارد تن ماده معدني در استان هرمزگان شناسايي شده است.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، مهندس علي اباذري گفت: استان هرمزگان بر روي سه پهنه اساسي زمين شناسي واقع شده و اين موضوع سبب تنوع و وجود ذخاير گوناگون معدني شده است كه از جمله مي توان به كروميت، منگنز، آهن و گچ اشاره كرد.
¤معاون بازسازي و مسكن روستايي بنياد مسكن بيان اينكه 30 تا 35درصد تسهيلات مسكن روستايي سال 87 پرداخت نشده است، گفت: عليرغم تعهد برخي بانك هاي عامل براي پرداخت تسهيلات مسكن روستايي مربوط به سال 87 تا پايان آبان ماه امسال هنوز برخي از بانك ها اين تسهيلات را پرداخت نكرده اند.
¤نماينده صندوق بين المللي پول در ديدار با رييس كل گمرك ايران از آمادگي اين صندوق براي بررسي راه هاي بهبود سيستم هاي مالياتي و گمركي در ايران خبر داد.
¤رايج ترين مارك تقلبي توقيف شده در فرآورده هاي تنباكو مارلبرو بوده است و بيش از 90درصد از سيگارهاي مارلبرو تقلبي توقيف شده به مقصد منطقه اروپا ارسال شده بود كه در همان منطقه نيز توقيف شد.
¤سه ميليون تن گاز مايع شامل بوتان و پروپان در هفت ماه امسال در فازهاي چهارم و پنجم طرح توسعه ميدان گازي پارس جنوبي در عسلويه توليد شده است.
¤سخنگوي كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي گفت: براي جبران كسري بودجه، رسم نيست كه مجلس طرح بدهد زيرا ما به اندازه دستگاه هاي اجرايي و بطور دقيق از ميزان كسري بودجه در بخش هاي مختلف اطلاع نداريم.
¤در اولين كنفرانس بين المللي بازاريابي خدمات بانكي كه با حضور كارشناسان و مديران سيستم بانكي كشور و اساتيد بين المللي برگزار شد، تنديس و لوح تقدير كنفرانس به دليل مشاركت مطلوب و حمايت بي دريغ در برگزاري هرچه بهتر كنفرانس به موسسه مالي و اعتباري مهر اهدا شد.

 



رويترز: ايران در حال ذخيره سازي 5/1 ميليون بشكه بنزين است

رويترز متوسط واردات بنزين ايران از مرداد تا آبان سال جاري را 115 هزار بشكه در روز اعلام و از ذخيره سازي 45/1 ميليون بشكه بنزين در ايران خبر داد.
به گزارش فارس، رويترز به نقل از فعالان بازار نفت اعلام كرد: ايران در حال ذخيره سازي 45/1 ميليون بشكه بنزين در نفتكش هاي خود است.
اين سوخت ها حداقل در شش نفتكش كه در آب هاي ايران پهلو گرفته اند ذخيره مي شوند. عمليات ذخيره سازي سوخت ايران از ماه سپتامبر(شهريور) آغاز شده است.
براساس اين گزارش، يك تاجر نفتي گفت: آنها گاه گاهي اين كار را انجام مي دهند، سال پيش نيز آنها همين كار را در اواخر سال انجام دادند.
وي مدعي شد ايران در اين زمينه با مشكل مواجه است و گفت: آنها از يك سو مي خواهند ذخاير خود را افزايش دهند و از سوي ديگر به دنبال پولي هستند تا با آن نياز خود را تامين كنند.
براساس اين گزارش: متوسط واردات بنزين ايران از مرداد تا آبان سال جاري 115هزار بشكه در روز بوده است. انتظار مي رود در ماه دسامبر(آذر) ايران 59هزار بشكه در روز بنزين وارد كند كه اين رقم 48 درصد كمتر از متوسط چند ماه گذشته است.رويترز اقدام ايران در ذخيره سازي بنزين را مقابله با تحريم هاي احتمالي تحليل كرده است.

 



تا پايان دي ماه تمامي بازنشستگان سود سهام عدالت مي گيرند

معاون وزير اقتصاد از توزيع سود سهام عدالت بازنشستگان لشكري و كشوري و تامين اجتماعي تا پايان دي ماه خبر داد.
به گزارش شبكه خبري ايران، غلامرضا حيدري كردزنگنه، رئيس سازمان خصوصي سازي با اعلام اين خبر گفت: وقتي سود گروه اول دارندگان سهام عدالت توزيع شد بسياري اين شائبه را مطرح كردند كه مديران دولتي براي مانور تبليغاتي اقدام به چنين عملي كردند و پس از انتخابات ديگر سهام عدالت، سود توزيع نخواهد كرد اما پس از انتخابات رياست جمهوري كه با ادامه فعاليت دولت قبلي رقم خورد اين فرايند ادامه داشت و پس از بازنشستگان آموزش و پرورش اين بار نوبت به تمام بازنشستگان رسيد كه سود سهام عدالت خود را بگيرند.
وي افزود: با توجه به مشكلاتي كه با وقوع بحران مالي جهاني براي برخي شركت ها رخ داده بود، سود خود را با تاخير به سهام عدالت پرداخت كردند و همين مورد سبب به تعويق افتادن توزيع سود به دارندگان سهام عدالت شد.
وي ادامه داد: تاكنون سهام 56 شركت وارد سبد سهام عدالت شده و بيش از 12ميليون و471 هزار نفر از مشمولان سه دهك مددجويان، عشاير، روستاييان و كارمندان آموزش و پرورش سود سهام عدالت خود را دريافت كرده اند.
رئيس سازمان خصوصي سازي تصريح كرد: گروه جديدي كه براي توزيع سود خوانده شدند، حدود 5 ميليون نفر هستند كه با احتساب 12ميليون نفر مرحله قبل تا پايان دي بيش از 17ميليون نفر از دارندگان سهام عدالت سود خود را دريافت مي كنند.
كردزنگنه افزود: سهام عدالت سال اول به حدود 5 ميليون نفر از دارندگان سهام عدالت كه در زمره گروه يك بود سود توزيع كرد امسال هم به حدود 17ميليون نفر تاكنون سود داده است.
كردزنگنه ميزان واگذاري سهام در سالهاي اخير را 62 هزار ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: 16درصد سهام واگذار شده به صورت سهام عدالت به اشخاص حقيقي بوده و سهم اشخاص حقيقي در بورس و شركت هاي بورسي نيز 37درصد برآورد شده است.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي همچنين در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اين كه تا پايان سال جاري واگذاري سهام عدالت به اتمام مي رسد، خاطرنشان كرد: سهم بخش تعاون از سهام عدالت نيز به اتمام رسيده است، بنابراين از ابتداي سال آينده تا سال 93 يعني به مدت پنج سال سهامي كه واگذار خواهد شد، تنها به بخش خصوصي اعم از حقيقي و حقوقي خواهد بود.
وي خاطرنشان كرد: از سال آينده سهامي به نام سهام عدالت براي واگذاري نخواهيم داشت و كل واگذاري ها به بخش خصوصي خواهد بود.
رئيس سازمان خصوصي سازي در همايش معارفه بيمه آسيا پيش از عرضه سهام در بورس كه در هتل لاله برگزار شد از واگذاري سهام 275 شركت خبر داد.
به گزارش ايرنا كردزنگنه با اشاره به عملكرد سازمان خصوصي سازي از آغاز برنامه چهارم، گفت: با شروع برنامه چهارم توسعه 63 هزار ميليارد تومان واگذاري انجام شده كه از اين ميزان 29درصد به بخش خصوصي، 57 درصد به بخش تعاون و 14درصد بابت رد ديون و نهادهاي طلبكار بوده است.
وي گفت: بايد سهام شركت هاي دولتي تا 1393 به بخش خصوصي واگذار شود، در سال جاري نيز از 29درصد واگذاري ها حدود 16درصد به بخش خصوصي تعلق گرفته است.
به گفته كردزنگنه، ارزيابي 84 شركت در اختيار كارشناسان است كه تا پايان سال جاري به اتمام خواهد رسيد و 20درصد سهام شركت ها در اختيار دولت و مابقي بصورت صددرصدي واگذار خواهد شد.
كردزنگنه با بيان آنكه تاكنون سهام 275 شركت واگذار شده است، ادامه داد: سازمان خصوصي سازي عملكرد 14شركت بزرگ و مهم كه واگذار كرده را از سال 1385 تا مهر 1388 بررسي كرده كه بر اين اساس اين شركت ها 103درصد بازدهي مثبت داشته اند.
وي در خصوص موانع و مشكلات خصوصي سازي نيز گفت: آزادسازي قيمت ها كه مطابق لايحه هدفمند كردن يارانه ها انجام مي شود، ضمن آنكه آزادسازي وثايق شركت ها، استمهال بدهي ها، فرآيند طولاني ورود به بورس از مهمترين مشكلات اين بخش است.
رئيس سازمان خصوصي سازي اظهار داشت: براي واگذاري نيروگاهها بدليل استمهال بدهي به سيستم بانكي بايد مصوبات لازم از شوراي پول و اعتبار و شوراي اقتصاد دريافت شود.
وي با بيان آنكه 70 تا 80درصد از منابع نيروگاهها از طريق تسهيلات بانكي تامين شده است، افزود: اين امر سبب شده تا واگذاري سهام آنها با مشكلات متعددي مواجه شود.
كردزنگنه گفت: واگذاري شركت هاي توزيع برق نيز بدليل تفكيك نبودن بخش حاكميتي شبكه ها و نياز به تغيير ساختار مقرراتي و تعيين تكليف نيروي انساني با موانعي مواجه است.

 



براي نخستين بار نازل توربين هاي برق در كشور ساخته شد

توليد اولين دست نازل رديف اول توربين 32 مگاواتي آسك در كشور ضمن صرفه جويي اقتصادي و اشتغال زايي، به دليل عدم وابستگي به خارج، از خروج مقدار قابل توجهي ارز از كشور نيز جلوگيري خواهد كرد.
ساخت اولين دست نازل رديف اول توربين 32 مگاواتي آسك در داخل كشور طي دو فاز «امكان سنجي و تهيه مشخصات فني» و «تدوين تكنولوژي و توليد يك دست نازل» بين سال هاي 83 الي 88 با كارفرمايي شركت برق منطقه اي تهران و توسط شركت مديريت توليد قطعات توربين تجربه نور به روش مهندسي معكوس و مطابق با معتبرترين استاندارد سازندگان توربين در جهان طراحي و توليد شده است و هم اكنون قطعات ساخته شده آن در نيروگاه ري نصب شده و در حال بهره برداري آزمايشي است.
اين پروژه شامل 14 فعاليت اصلي و بيش از 130 فعاليت فرعي است و تكنولوژي هايي را براي اولين بار در كشور ايجاد كرده است كه با در اختيار داشتن آنها ساخت قطعات مشابه به سهولت و سرعت بيشتري قابل اجرا خواهد بود. برخي از تكنولوژي هاي بكار رفته در ساخت اين قطعه شامل: دانش فني ساخت ماهيچه سراميكي، دانش فني ريخته گري سوپرآلياژ، دانش فني عمليات حرارتي سوپر آلياژ و تدوين دانش فني ماشينكاري است.
از اجزاي اصلي نيروگاه هاي گازي مي توان به كمپرسور، اتاق هاي احتراق، توربين و ژنراتور اشاره كرد كه نازل رديف اول به جهت برخورد مستقيم گازهاي خروجي محفظه احتراق با آن از طراحي ويژه اي برخوردار است و جنس آن از سوپر آلياژها است و فن آوري ساخت آن در اختيار معدودي از كشورهاي پيشرفته دنيا قرار دارد. در حال حاضر تعداد 20 واحد از اين نوع توربين ها در كشور وجود دارد كه 13 عدد آنها در نيروگاه ري، 5 عدد در نيروگاه زرگان و 2 عدد در نيروگاه تبريز مستقر هستند.
گفتني است براي توليد اين نازل ها بيش از 15 كارگاه و آزمايشگاه به طور مستقيم بكار گرفته شده و به طور متوسط بيش از 9390 نفر ساعت در سال اشتغالزايي ايجاد خواهد شد.

 



براي سه ماه زمستان سهميه سوخت خودروها شارژ شد

كارت سوخت خودروهاي شخصي از ساعت صفر نخستين روز دي ماه (سه شنبه) براي سه ماه زمستان ماهيانه 80ليتر شارژ مي شود.
مشاور معاون وزير و مدير سامانه هوشمند كشور در گفت وگو با خبرنگار شانا با اعلام اين خبر تصريح كرد: با توجه به تصميم ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور سهميه سوخت خودروهاي شخصي براي سه ماه پاياني امسال با 20درصد كاهش 240ليتر درنظر گرفته شده است.
همچنين براساس اين تصميم، سهميه موتورهاي سيكلت 90ليتر (ماهيانه 30ليتر) و سهميه خودروهاي عمومي نيز فعلا مانند دوره گذشته تعيين شده است.
سهميه ماهانه خودروهاي شخصي، عمومي و موتورسيكلت ها به قرار زير است:
خودروهاي شخصي 80 ليتر
موتورسيكلت ها 30ليتر
تاكسي هاي بنزين سوز 500 ليتر
تاكسي هاي دوگانه سوز 200ليتر
وانت كم مصرف نوع اول بنزيني 200ليتر
وانت كم مصرف نوع اول دوگانه سوز 100ليتر
وانت پرمصرف نوع دوم بنزيني 400ليتر
وانت پرمصرف نوع دوم دوگانه سوز 200ليتر
كاميونت بنزيني 400ليتر
كاميونت دوگانه سوز 200ليتر
آژانس هاي بنزيني 300ليتر
آژانس هاي دوگانه سوز 200ليتر
خودروهاي خطي بين شهري بنزيني 750 ليتر
خودروهاي خطي بين شهري دوگانه سوز 500 ليتر
تاكسي هاي مسافربر شخصي بنزيني 300ليتر
تاكسي هاي مسافربر شخصي دوگانه سوز 200ليتر
مسافربر شخصي بنزيني 300ليتر
مسافربر شخصي دوگانه سوز 200ليتر
خودروهاي بنزيني آموزشگاههاي رانندگي 300ليتر
خودروهاي دوگانه سوز آموزشگاههاي رانندگي دوگانه سوز 200ليتر.

 



از امروز اجرا مي شود اختصاص سهميه ماهانه بنزين براي تاكسي هاي دوگانه سوز

رئيس ستاد مديريت
حمل و نقل و سوخت كشور گفت: به منظور تقويت حمل و نقل عمومي و مديريت كردن سوخت توسط رانندگان، سهميه سوخت تاكسي هاي دوگانه سوز كه 70 درصد تاكسي هاي كشور را تشكيل مي دهند از روزانه به ماهيانه تغيير يافت.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني ستاد مديريت حمل و نقل سوخت، محمد رويانيان با اعلام اين خبر افزود: به منظور تقويت حمل و نقل عمومي و پيشگيري از مراجعات مكرر رانندگان تاكسي هاي دوگانه سوز به جايگاه هاي بنزين مقرر شد اين تاكسي ها به صورت ماهيانه بنزين دريافت كرده لذا تخصيص سهميه به صورت روزانه به آنها ممنوع است.
وي گفت: مالكان اين خودروها در مورد اخذ سهميه به صورت روزانه گلايه داشتند كه در راستاي حل مشكلات اين اقشار زحمتكش جامعه و مديريت سوخت توسط خود رانندگان اين اقدام اجرايي مي شود.
رويانيان در مورد زمان اجراي اين طرح گفت: ارائه سوخت به صورت ماهيانه به تاكسي هاي دوگانه سوز از سوي ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت جهت اعمال، ابلاغ شده است و لذا از دي ماه اين اقدام انجام مي شود.

 



طرح وزارت نيرو براي تفكيك آب شرب و بهداشتي

طرح ارتقاي بهره وري آب و طرح تفكيك آب شرب و بهداشتي در وزارت نيرو در دست تهيه و تدوين است.
محمدرضا عطارزاده معاون وزير نيرو در گفتگو با مهر در خصوص آخرين وضعيت طرح اصلاح الگوي مصرف آب گفت: اولين اقدام ما بهره وري مناسب از آب شرب است كه به قيمت گراني تصفيه مي شود، اين در حالي است كه در ابتداي سال 88 نيز دولت كارگروهي را به رياست معاون اول رئيس جمهوري و چند تن از وزرا تشكيل داد كه اين كارگروه، مسئوليت بررسي مسائل مرتبط با اصلاح الگوي مصرف را به عهده داشت.
معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا افزود: در نهايت مقرر شد كه ضمن حفظ مقدار الگوي مصرف در حوزه آب و همچنين تعرفه و قيمتها، جرايمي را براي افرادي كه خارج از الگو، آب مصرف مي كنند پيش بيني شود.
وي تصريح كرد: اين جرايم در حال حاضر بعد از ابلاغ دولت و از يك ماه و نيم گذشته به اجرا درآمده و اگر كساني مصرف بيش از الگو داشته باشند، متناسب با ميزان آن، بايد جرايمي را بپردازند تا در نهايت برخي مشتركان قيمت تمام شده آب را پرداخت كنند.
به گفته عطارزاده، تلاش اصلي وزارت نيرو در طرح هدفمند كردن يارانه ها معطوف شده است كه بعد از تصويب مجلس و ابلاغ دولت، اميد مي رود با همكاري مردم، وضعيت بهره برداري مناسب از آب را در كشور حاكم كنيم.
وي اظهار داشت: همچنين برنامه ريزي هايي صورت گرفته كه امكان بهره برداري از آب شرب و بهداشتي را به طور تفكيكي براي مردم فراهم كنيم، اين طرح در مراحل اوليه است كه اميد مي رود به سرعت عملياتي شود.

 



با حمايت وزارت بازرگاني ظرفيت خالي 60 درصدي كارخانجات آردسازي فعال مي شود

معاون وزير بازرگاني از كارخانجات آرد درخواست كرد تا گندم را به صورت اقساطي از وزارت بازرگاني تحويل گرفته و بعد از تبديل به آرد به اين وزارتخانه تحويل دهند.
حميد عليخاني در گفتگو با مهر گفت: دولت تسهيلاتي را براي كارخانجات آرد فراهم كرده است تا با حداكثر ظرفيت به توليد بپردازند، اين در حالي است كه شركت بازرگاني دولتي ايران، گندم را به صورت اقساطي در اختيار كارخانجات آرد قرار مي دهد تا آنها عمليات تبديل گندم به آرد را انجام دهند.
معاون وزير بازرگاني افزود: وزارت بازرگاني از فعالان صنعت گندم و آرد درخواست مي كند كه براي انجام كار اقتصادي بيشتر، به تبديل گندم به آرد بپردازند چراكه هم اكنون، توليد آرد يكي از موضوعاتي است كه براي اين وزارتخانه حائز اهميت است.
وي تصريح كرد: در حال حاضر كارخانجات آرد به طور متوسط با 42 درصد ظرفيت كار مي كنند و حدود 60 درصد ظرفيت كارخانجات خالي است. بنابراين، وزارت بازرگاني علاقه مند است براي كليد خوردن كار اقتصادي بيشتر در كشور، گندم را به صورت اقساطي دريافت كرده و بعد از تبديل به آرد، تحويل دهند.
به گفته عليخاني، عليرغم بهبود وضعيت آرد و گندم در دنيا نسبت به سال گذشته، اما هنوز اختلاف 20 ميليون تني ميان توليد و عرضه آرد در كشورهاي خاورميانه وجود دارد، كشورهاي اين منطقه ممكن است گندم را از دوردست ترين نقاط دنيا نيز وارد كنند، اما به دليل فسادناپذيري بيشتر آرد، اين كار عملياتي نيست. بنابراين، وزارت بازرگاني گندم را به صورت اقساطي و بعد از دريافت وثايق، در اختيار كارخانجات قرار مي دهد تا آن را به آرد تبديل نمايند.
مديرعامل شركت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ايران خاطرنشان كرد: در اين مورد، نيازي به خريد به صورت نقدي نيست بلكه شرايط اقساط فراهم شده است. البته وزارت بازرگاني تلاش هاي بسياري را انجام داده تا بتواند اين مسير را هموار كند.
وي اظهار داشت: زماني كه وزارت بازرگاني ، آرد را از كارخانجات خريداري مي كند، علاوه بر ايجاد ارزش افزوده، كارخانجات مي توانند به صادرات هم بپردازند، چراكه عوارض صادرات آرد كه 500 تومان و گندم كه 400 تومان بوده، از 20 مهرماه تقليل يافته است.

 



دولت تنظيم بازار پروتئيني را به وزارت بازرگاني سپرد

هيئت دولت در جلسه يكشنبه خود كليه امور مربوط به تنظيم بازار مواد پروتئيني را از وزارت جهاد كشاورزي سلب و به وزارت بازرگاني سپرد.
به گزارش خبرگزاري مهر، هيئت دولت در جلسه خود كه به رياست دكتر محمود احمدي نژاد برگزار شد، مصوبه واگذاري كليه امور مربوط به تنظيم بازار مواد پروتئيني را به وزارت بازرگاني بررسي و تصويب كرد. براساس اين مصوبه، قيمت انواع محصولات پروتئيني در بازار به گونه اي برنامه ريزي مي شود كه از هر دو گروه توليدكننده و مصرف كننده حمايت لازم به عمل آيد.
همچنين وزارت بازرگاني موظف شد تا به منظور برنامه ريزي، پشتيباني و ايجاد هماهنگي و تعامل با دستگاههاي مربوطه اقدامات لازم را در جهت تامين و توزيع كمي و كيفي مواد پروتئيني و ايجاد تمهيدات لازم جهت جلوگيري از نوسانات شديد قيمت ها، كاهش عرضه در بازار از طريق ذخيره سازي مطمئن از محل توليد داخل و يا واردات توسط بخش خصوصي به عمل آورد.
مهدي غضنفري وزير بازرگاني اخيرا گفته است: تمامي تلاش وزارت بازرگاني اين است كه بازار مواد پروتئيني را ساماندهي كرده و با استفاده بهينه از توليد داخلي و ارائه تسهيلات به بخش خصوصي براي تنظيم بازار، مشكل را حل كند.وزير بازرگاني افزوده است: با تلاشهاي وزارت بازرگاني، به زودي كاهش قيمت تمام شده را در محصولات ميوه و مواد پروتئيني شاهد خواهيم بود.

 



موج جديد ركود گسترده در بازار املاك و مستغلات دبي

در حالي كه بحران اقتصادي معاملات املاك در دبي را به شدت كاهش داده اداره مسكن دبي ارزش املاك معامله شده هفته گذشته در دبي را تنها 647ميليون دلار اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، اداره مسكن دبي اعلام كرد ارزش كل معاملات املاك و مستغلات در اين اميرنشين طي هفته گذشته به 38/2ميليارد درهم رسيد. ارزش كل معاملات رهني در اين مدت 62/1ميليارد درهم گزارش شده است.
براساس اين گزارش طي اين مدت 53 معامله انجام شده است كه با ارزش ترين آن مكاني در آل نهيا به قيمت 46ميليون درهم بوده است.
بزرگترين محوطه فروخته شده در طي هفته گذشته زميني به مساحت 50 هزار مترمربع در شهرك صنعتي دبي به ارزش 8 ميليون درهم گزارش شده است.
در همين حال حجم خسارت هاي وارده به بازارهاي مالي امارات متحده عربي در معاملات روز يكشنبه از مرز پنج ميليارد و 890ميليون درهم گذشت.
بازارهاي مالي امارات متحده عربي هفته جاري را با كاهش شاخص ها افزايش حجم خسارت ها آغاز كردند و اين در حالي است كه پس از اعلام بحران مالي دبي بورس هاي امارات با روند كاهشي شاخص ها و فرار سرمايه گذاران روبرو هستند.
در معاملات روز گذشته (يكشنبه) در بازار مالي دبي بيش از 35ميليون و 70 هزار سهم به ارزش 466ميليون و 560 هزار درهم معامله شد كه شاخص سهام در اين بازار مالي بيش از 51/2 درصد كاهش يافت و شاخص كل سهام به 09/1832واحد رسيد.
هم چنين بيش از 61ميليون و 200 هزار سهم به ارزش 125ميليون و 100هزار درهم در بازار مالي ابوظبي داد و ستد شد كه شاخص سهام در اين بورس بيش از 91/0درصد كاهش يافت و شاخص كل سهام در بازار مالي ابوظبي به 2749 واحد رسيد.
همچنين افتتاح بزرگترين برج جهان كه در اميرنشين دبي در حال احداث بود به علت مشكلات شديد مالي متوقف شد. اين در حالي است كه پيش از اين قرار بود اين برج در دسامبر 2009 افتتاح شود. بزرگترين برج جهان با هزينه اي بالغ بر 73ميليارد درهم در حال احداث است.
در پي بروز بحران اقتصادي در دبي تعداد و ارزش معاملات در بخش املاك و مستغلات اين منطقه به شدت كاهش يافته است.
دبي تا قبل از بروز بحران اقتصادي در آمريكا در اواسط سال 2008 طلائي ترين دوران خود را سپري مي كرد اما با تأثيرگذاري بحران اقتصادي آمريكا بر اين منطقه اقتصاد دبي به طور ناگهاني با بحران مواجه شد كه در نتيجه آن قيمت املاك و مستغلات در آن تا بيش از 30درصد كاهش يافت.
بروز بحران بدهي هاي دبي كه اخيراً خبر آن منتشر شد نيز ضربه ديگري بر اقتصاد اين منطقه وارد كرد. چندي پيش امير دبي اعلام كرد يك شركت دولتي فعال در بخش ساختمان نمي تواند 60 ميليارد دلار بدهي خود را بپردازد.
حدود 140ميليون عرب
زير خط فقر زندگي مي كنند
سازمان ملل متحد اعلام كرد كه در حدود 140ميليون عرب در جهان زير خط فقر زندگي مي كنند.
به گزارش ايسنا، برنامه توسعه سازمان ملل با همكاري اتحاديه عرب در گزارشي عنوان كرد كه طي 20 سال گذشته هيچ كاهشي در نرخ فقر كشورهاي عضو اتحاديه عرب مشاهده نشده است و حتي در برخي از كشورها افزايش نيز وجود داشته است.
در همين حال اين گزارش حكايت از آن دارد كه نرخ بيكاري جوانان عربي از ديگر نقاط جهان بيشتر است.
دولت هاي ثروتمند عربي بايد پول بيشتري براي ايجاد شغل و افزايش امنيت غذايي در ميان همسايگان فقير عرب خوداختصاص دهند تا اينكه بتوانند به اهداف تعيين شده در سال 2015 دست پيدا كنند.
اقتصاددان ارشد آمريكايي: اقتصاد بيمار آمريكا نيازمند دومين محرك اقتصادي است
يكي از اقتصاددانان ارشد آمريكايي و برنده نوبل اقتصاد ضمن اشاره به وضعيت نابسامان اقتصاد اين كشور گفت: اگر شانسي براي بهبود اقتصاد آمريكا در نيمه دوم سال 2010 ميلادي باشد اين امر تنها در سايه تصويب يك محرك اقتصادي جديد امكان پذير خواهد بود.
به گزارش فارس، ژوزف استيگليتز اذعان داشت، بزرگترين اقتصاد جهان اكنون قادر نيست براي افرادي كه به تازگي وارد بازار كار مي شوند شغل فراهم كند و يا نمي تواند بيش از اين خسارتي را كه از محل بيكار شدن خيل عظيم كارگران به دليل افزايش تقاضا به دولت وارد مي شود را جبران كند.
وي تصريح كرد: براي اجتناب از وخيم تر شدن اوضاع اقتصادي، آمريكا به يك محرك اقتصادي ديگر نيز نيازمند است. چنانچه اقتصاد بهبود يابد نيازي به برداشت از اين بودجه نيست اما در صورتي كه با توجه به پيش بيني ها اقتصاد همچنان سير نزولي طي كند بدون لحاظ تدابير پيشگيرانه اين كشور با مشكلات مالي بسيار سخت روبرو خواهد شد.
طبق گزارش بلومبرگ، استيگليتز در حالي از طرح تصويب يك محرك اقتصادي حمايت مي كند كه كابينه اوباما رئيس جمهور آمريكا تصويب يك محرك اقتصادي ديگر پس از كمك مالي 787 ميليارد دلاري را طرحي نارس و ناكارآمد مي داند.

 



اختصاص 1000 ميليارد تومان براي نوسازي 12 هزار وسيله نقليه فرسوده

براساس ابلاغ آيين نامه حمل و نقل، بانك ها موظف هستند يكهزار ميليارد تومان تسهيلات براي نوسازي 12 هزار و 813 وسيله نقليه فرسوده هزينه كنند.
وزارت نفت نيز 230 ميليارد تومان به عنوان ما به التفاوت نرخ سود براي نوسازي اين تعداد خودرو بايد هزينه كند.
شهريار افندي زاده رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي در حاشيه مراسم كلنگ زني زيرگذر بزرگراه امام رضا (ع) در جمع خبرنگاران با اعلام مطلب فوق و با اشاره به تعاملات سازمان راهداري، بانك ها و وزارت نفت در نوسازي ناوگان حمل و نقل جاده اي كشور، گفت: اميد است بتوان با ايجاد توافقاتي با بانك ها نوسازي ناوگان از طريق ارائه تسهيلات ارزان قيمت صورت گيرد.
وي با بيان اينكه سازمان راهداري در صورت تامين منابع مالي لازم اين آمادگي را دارد كه به نوسازي ناوگان بپردازد، تصريح كرد: وزارت نفت نيز در كارگروه نوسازي ناوگان حمل و نقل جاده اي حضور دارد و اميد است اين وزارتخانه در اصلاح بودجه، مبلغ 230 ميليارد تومان را به نوسازي ناوگان اختصاص دهد.
وي در خصوص جايگزيني ناوگان حمل و نقل ميني بوسي با ماشين هاي «ون» گفت: يكي از اولويت هاي اصلي سازمان نوسازي ناوگان حمل و نقل ميني بوسي است كه در اين باره سعي شده «ون هاي» مناسبي شناسايي و تهيه شود. وي با تاكيد بر اينكه اغلب «ون ها» از خارج كشور وارد مي شود ، گفت: سازمان راهداري به دنبال حذف عوارض گمركي اين ون ها براي كاهش قيمت تمام شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14