(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه اول دی 1388- شماره 19541
 

عوامل تصادفات در ايران 30 درصد جاده، 52 درصد انسان و 13 درصد خودرو
مونوكسيدكربن قاتل خاموش
افشاء يك ماجرا ارتباط مقامات آمريكايي و صهيونيستي با ويروس آنفلوآنزاي آ



عوامل تصادفات در ايران 30 درصد جاده، 52 درصد انسان و 13 درصد خودرو

نتايج تحقيقات به عمل آمده توسط كارشناسان راهنمايي و رانندگي نشان مي دهد كه سهم مشكلات مربوط به جاده ها در تصادفات ايران 30 درصد، سهم اشتباهات انسان 52 درصد و سهم نواقص فني خودرو 13 درصد است.
نتايج اين تحقيقات همچنين حاكي از آن است كه درسال گذشته 156 هزار فقره تصادف در جاده هاي كشور ثبت شده كه 54 هزار فقره تصادف كه 30 درصد كل تصادفات را تشكيل مي دهد مربوط به عوامل ناشي از مشكلات مربوط به جاده ها بوده است.
سرهنگ عليرضا اسماعيلي دراين باره مي گويد: تحقيقات ما نشان مي دهد كه 81 هزار فقره تصادف كه 52 درصد كل تصادفات جاده اي را شامل مي شود ناشي از اشتباهات انساني بوده و بيش از 20 هزار تصادف كه 13 درصد كل تصادفات را تشكيل مي دهد در اثر نواقص فني خودرو رخ داده است.
رئيس پليس راه كشور مي افزايد: به اين ترتيب عامل انساني اصلي ترين علت تصادفات در كشور است و پس از آن جاده و خودرو در رديف دوم و سوم قرار دارند.
وي با اشاره به اينكه از سال 1380 پليس راهنمايي و رانندگي براي فرهنگسازي ترافيك اقدامات خود را آغاز كرده است اظهار داشت: دراين راستا آموزش دانش آموزان و تشكيل همياران پليس از اقدامات تاثيرگذار در ارتقاء فرهنگ ترافيك بوده است. سرهنگ اسماعيلي اظهار داشت: از سال 1385 پليس راهنمايي و رانندگي به صورت جدي بحث فرهنگ سازي ترافيك را در رسانه ها دنبال كرد و اگرچه در اين راه پليس تنها بود اما توانست با ايجاد برنامه هاي مختلف آموزشي فرهنگ ترافيك را ارتقاء دهد.
كارشناسان معتقدند كه وضعيت هندسي جاده ها يكي از اصلي ترين عوامل تصادفات جاده اي است و رسيدگي به اين موضوع خارج از كنترل پليس است. به عقيده آنها موضوع مديريت سرعت خودرو در جاد ه هاي پرخطر يكي از اصلي ترين عوامل كاهش دهنده تصادفات جاده اي است و دراين راستا استفاده از تجهيزات الكترونيكي مي تواند به كاهش تصادفات منجر شود.
از جمله اين تجهيزات مي توان به نصب GPS بر روي خودروهاي حمل و نقل عمومي و نصب دوربين هاي كنترل سرعت در جاده ها اشاره كرد.
دراين باره سرهنگ اسماعيلي مي گويد:به طوري كه نصب GPS در خودروهاي حمل و نقل عمومي باعث كاهش 19 درصدي تصادفات اين نوع خودروها در جاده هاي كشور شد. اين درحالي است كه ناوگان حمل و نقل عمومي در كشور 30 درصد در مقايسه با گذشته رشد داشته است.
رئيس پليس راه كشور درباره ناكارآمدي دوربين هاي ثبت سرعت در بعضي از محورها مانند جاده تهران- قم مي گويد : فن آوري اين دوربين ها قديمي و مديريت آن برعهده وزارت راه است. به صورتي كه اطلاعات ثبت شده توسط اين دوربينها هر هفته يك بار بايد از دوربين تخليه و در اختيار پليس قرار گيرد. بنابراين اعمال قانون كمي كند صورت مي گيرد.
وي تاكيد مي كند: پليس براي رفع اين مشكل اقدام به استفاده از تكنولوژي جديدي كرده كه تنها چند كشور اروپايي به تازگي از آن استفاده مي كنند. اين سيستم درحال حاضر در محور تهران- شاهرود- مشهد نصب شده است و پليس با استفاده از اين سيستم قادر خواهد بود كه به صورت آنلاين جاده را مانيتورينگ و تخلفات را ثبت كند و در اولين پاسگاه جريمه راننده متخلف به وي ارائه شود.

 



مونوكسيدكربن قاتل خاموش

مسئول آموزش مركز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشكي كشور، نسبت به خطر استفاده از بخاري هاي بدون دودكش در محيط هاي بسته و بويژه اتاق خواب ها هشدار داد و با بيان اين كه علايم مسموميت با گازCO در مراحل خفيف شبيه علايم آنفلوآنزاست، گفت: علايم مسموميت با منوكسيدكربن ممكن است به دليل عدم امكان شناسايي اين گاز در محيط با آنفلوآنزا اشتباه گرفته شود. بنابراين اگر در محيطي بسته همه افراد علايمي شبيه آنفلوآنزا را نشان مي دهند بايد خطر مسموميت با گازCO جدي گرفته شده و به منظور تهويه هوا و اكسيژن رساني درها باز شود.
دكتر صفيه عشوري مقدم با اشاره به حوادث احتمالي ناشي از فصل سرما از جمله مسموميت با گاز CO و مخاطراتي مانند سوختگي، برق گرفتگي و آتش سوزي هاي ناخواسته به دليل استفاده از شيوه هاي نادرست وسايل گرمايشي، بر ضرورت رعايت نكات ايمني به منظور جلوگيري از اين حوادث تأكيد كرد و در توضيح علت ايجاد گازCO و مرگ و ميرهاي ناشي از آن، گفت: اغلب علت ايجاد اين گاز، سوخت ناقص است. به اين ترتيب با روشن شدن وسايل گرمايشي در محيط هاي بسته، سوخت ناقص و عدم برخورداري از تهويه مناسب، اكسيژن محيط مصرف مي شود.
وي با بيان اين كه مونوكسيدكربن گازي بي رنگ و بي بوست و با استنشاق و استفاده از حواس پنجگانه قابل احساس نيست، ادامه داد: قدرت اتصال مونوكسيدكربن با هموگلوبين خون حدود 200برابر بيشتر از اتصال اكسيژن با هموگلوبين است و به اين ترتيب با تركيب مونوكسيدكربن با خون، اكسيژن رساني كافي به بدن صورت نمي گيرد. بر اين اساس حتي مقادير كم مونوكسيدكربن نيز مي تواند بسيار خطرناك و كشنده باشد.
دكتر عشوري مقدم بر وجود دريچه هاي اطمينان كوچك در حاشيه پنجره ها همزمان با فصل زمستان و روشن شدن بخاري ها تأكيد كرد و گفت: در صورت استفاده از وسايل گرمايي مانند بخاري و شومينه، نبايد تمامي روزنه هاي جريان هوا در منزل و به ويژه اتاق خواب مسدود شود. سيستم هاي گرمايي مانند بخاري، دودكش، آبگرمكن و... بايد سالانه بوسيله كارشناس متخصص بازرسي شوند. دودكش بخاري و آبگرمكن بايد از نظر وجود انسداد در مسير خروجي به طور مثال لانه سازي پرندگان و ساير موارد، قبل از راه اندازي بخاري بازرسي و پاكسازي شود.
وي در اين باره ادامه داد: همچنين دقت و توجه به داغ بودن دودكش بهترين آزمايش سلامت دودكش است، اگر لوله دودكش بخاري سرد است دليل آن خارج نشدن محصولات احتراق و گازهاي سمي از دودكش است كه در اين صورت بايد ضمن رفع نقص، به طور موقت با بازكردن قسمتي از در يا پنجره تهويه در محيط ايجاد شود. داشتن كلاهك مخصوص براي دودكش در پشت بام ها براي جلوگيري از عدم بروز خاموشي بخاري و به دنبال آن انتشار گاز منوكسيدكربن اهميت بالايي دارد.
وي نسبت به خطر استفاده از بخاري هاي بدون دودكش در محيط هاي بسته و بويژه اتاق خواب ها هشدار داد و با اشاره به استفاده از شومينه به عنوان وسيله گرمايشي منازل، افزود: حتي استانداردترين شومينه ها نيز ممكن است نتوانند انرژي گرمايشي كافي را براي محيط ايجاد كنند. در مجموع در ازاي مقدار سوختي كه براي گرم كردن منازل توسط شومينه مصرف مي شود، انرژي كافي گرمايي به دست نمي آيد. به اين ترتيب مصرف سوخت بيشتر به منظور ايجاد گرماي بيشتر ممكن است سوخت اكسيژن و ايجاد آلودگي در فضا را به دنبال داشته باشد. بنابراين در صورت عدم برخورداري از تهويه مناسب و مشكل داشتن دودكش ها، خطر مسموميت با CO در استفاده از شومينه براي گرم كردن منازل بيشتر است.
دكتر عشوري مقدم، نسبت به خطر ماشين روشن در پاركينگ هاي دربسته هشدار داد و گفت: در صورت روشن بودن ماشين امكان ايجاد مسموميت با گازCO در پاركينگ هاي دربسته نيز وجود دارد.
وي با اشاره به علايم مسموميت با گاز CO گفت: علايم اين مسموميت بسته به شدت مسموميت متفاوت است. علايم اوليه اين نوع مسموميت در مراحل خفيف، مشابه علايم آنفلوآنزا بوده و علايمي مانند كرختي و گرفتگي بدن، التهاب مخاط بويايي و آبريزش خفيف بيني را به دنبال دارد. اين علايم ممكن است به دليل عدم امكان شناسايي اين گاز در محيط، با آنفلوآنزا اشتباه گرفته شود. بنابراين اگر در محيطي بسته همه افراد علايم شبيه آنفلوآنزا را نشان مي دهند بايد خطر مسموميت با گاز CO جدي گرفته شده و به منظور تهويه هوا و اكسيژن رساني درها باز شود.
دكتر عشوري مقدم، سردرد، تهوع و كاهش هوشياري را از علايم شديد مسموميت با گاز CO عنوان كرد و افزود: اين علايم ممكن است آن قدر سريع رخ دهد كه فرد نتواند واكنشي را نسبت به آن نشان داده و وارد فاز كما و در نهايت مرگ شود.
وي با تأكيد بر تماس سريع با اورژانس 115 و نيروهاي امدادي در افراد مشكوك به مسموميت با منوكسيدكربن ادامه داد: همچنين لازم است هر كسي كه در فضاي بسته قرار دارد، حتي افرادي كه ظاهرا علايمي ندارند، از فضاي آلوده خارج شده و در فضاي باز قرارگيرند. يقه پيراهن و لباس هاي تنگ افراد مسموم نيز لازم است باز شده و از ازدحام و شلوغي در اطراف اين افراد خودداري شود.
دكتر عشوري مقدم به افراد جامعه توصيه كرد كه در اولين فرصت نسبت به آموزش كمك هاي اوليه و آموزش احيا اقدام كنند و در مسموميت با گاز CO لازم است كه اگر فرد مسموم بيهوش است تنفس او توسط فرد آموزش ديده بررسي و در صورت لازم عمليات احيا آغاز شود و منتظر رسيدن نيروهاي امدادي باشند.

 



افشاء يك ماجرا ارتباط مقامات آمريكايي و صهيونيستي با ويروس آنفلوآنزاي آ

برخي از رسانه هاي منطقه و جهان امروز به موضوع جنجال برانگيز آنفلوآنزاي خوكي پرداخته و آن را ساخته و پرداخته آژانس هاي دارويي و مقامات آمريكايي و صهيونيستي براي به دست آوردن درآمد بيشتر معرفي كرده اند.
در اين تحليل، نخستين پرده اين سناريو را وزير سابق بهداشت فنلاند بازي كرد و در آن مدعي شد كه ويروس آنفلوآنزا را مقامات آمريكايي سنتز كرده تا نيمي از مردم جهان را نابود كنند.
«راوني كيلده» به طور مشخص از هنري كيسينجر، وزير امورخارجه اسبق آمريكا نام برده و او را عامل اصلي اين توطئه جهاني معرفي مي كند.
«كيلده» مدعي شده كه آمريكا مي خواهد، يك سوم مردم جهان را بدون هزينه و جنجال نابود و بابت فروش واكسن به كشورهاي جهان ميلياردها دلار را به خزانه آمريكا سرازير كند.
اين مقام اروپايي ادعاي بزرگتري هم دارد و بر اين باور است، سازمان بهداشت جهاني تحت فشار آمريكا ناچار شد كه اين عارضه مصنوعي را به عنوان يك بيماري به جهان معرفي كند و از كشورهاي جهان بخواهد براي درمان و واكسن آن اقدام كنند.
پس از آن روزنامه آلماني «بيلد» به ميدان آمده و از قرارداد شركت «گلاسو اسميت كلاين» با دولت آلمان، براي تهيه واكسن اين بيماري افشاگري كرده و تأكيد مي كند كه اين قرارداد دو سال پيش از شيوع بيماري، بين دولت آلمان و اين شركت امضا شده است!
روزنامه «الاخبار» لبنان با در كنار هم گذاشتن اين اخبار و تحليل ها به نقل از شاهين، سخنگوي وزارت بهداشت مصر نوشت: اگر اين اخبار درست باشد با يك توطئه جهاني روبه رو هستيم، زيرا تاكنون هيچ كس ماهيت واقعي ويروس آنفلوآنزاي خوكي را معرفي نكرده است.
تلويزيون مصر نيز به نقل از اين مقام بهداشتي گزارش داد: ما نيز گمان مي كنيم، موضوع فراتر از يك بيماري بوده و جهان بمباران بيولوژيكي شده است.
«آدريان گيبس» دانشمند ويروس شناس استراليا نيز گفته كه اين ويروس ماهيت ويروس طبيعي را ندارد و در آزمايشگاه هاي مخفي به آن دست يافته و عمداً آن را منتشر كرده اند؛ او اين اطلاعات را در مجله تخصصي ويروس شناسي «ويرولوژي» نيز منتشر كرده است.
روزنامه اتريشي «يان بيرگر ميستر» نيز همه پرده ها را دريده و اين گونه افشاگري كرده كه سازمان بهداشت جهاني، سازمان ملل متحد، باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا و لابي صهيونيستي مالك بانك هاي زنجيره اي و بين المللي از جمله «ديويد راتشلد»، «ديويد راكفلر» و «جورج سوروس» در پشت پرده انتشار بيماري آنفلوآنزاي خوكي هستند.
و در پايان سايت خبري «المحيط» نيز گزارش داد: گروهي از كارشناسان متخصص ويروس با انتشار گزارش هايي در مجلات علمي مدعي شده اند، آنچه در سال 1918 موجب مرگ بيش از هشت ميليون انسان در اروپا شد، ويروس آنفلوآنزاي طيور بوده و آنچه اكنون در حال شيوع در جهان است، مشابه آن ويروس بوده و در تركيب زنجيره هاي وراثتي آن دست كاري شده و بيماري زايي آن به مراتب بيشتر شده است.
هرچند هنوز شواهد مستند يا مستدلي مبني بر درستي اين ادعاها ارايه نشده، اما طرح گسترده آن مي تواند بر افكار عمومي جهان تأثير جدي داشته باشد؛ البته نبايد فراموش كرد كه درستي يا نادرستي اين فرضيات، تأثيري بر آثار كشنده اين ويروس كه اكنون دغدغه اول سلامتي در جهان به شمار مي رود، ندارد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14