(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 8 دي 1388- شماره 19545
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
سرگئي لاوروف: روسيه خواستار مشاركت ايران در حل تمامي مشكلات منطقه است
حمايت فوري كاخ سفيد از اهانت كنندگان به حريم سيد الشهدا(ع)
پايگاه اينترنتي اگزماينر: حمله به تاسيسات ايران احمقانه است
رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح:
ملت و ارتش پاكستان اجازه نمي دهد اين كشور اسلامي از گلوي آمريكا پايين برود
فارين پالسي: حمايت آمريكا از جنبش سبز ايران نبايد آشكارا باشد
مكالمه تلفني ساركوزي با كلوتيد ريس در سفارت فرانسه
ورلدتريبيون: وزير امور خارجه تركيه با مقامات ايران و آمريكا مذاكره كرد
كسب مدال المپياد جهاني نجوم توسط دانش آموز كرجي
تشييع پيكر 3 شهيد در مهاباد
معاون وزير نيرو:اولويت وزارت نيرو ، مهار آب هاي سطحي است
مشاور رئيس جمهور در امور روحانيت: مردم در برابر اهانت به مقدسات سكوت نمي كنند
رئيس حوزه علميه اصفهان: امام خميني نگران اختلافات داخلي بودند
علم شمشيري؛ مراسم مشترك شيعه و سني قشم
اخبار ادبي و هنري



سرگئي لاوروف: روسيه خواستار مشاركت ايران در حل تمامي مشكلات منطقه است

وزير امور خارجه روسيه تاكيد كرد كه كشورش طرفدار موثرترين برخورد با برنامه هسته اي ايران، يعني آغاز گفتگوهاي گسترده با تهران در همه زمينه ها و جذب آن در حل و فصل تمامي مسائل منطقه است.
سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه در مصاحبه اي اختصاصي با روزنامه «راسيسكايا گازيه تا» در تشريح سياست خارجي مسكو در سال 2009 در رابطه با برنامه هسته اي ايران اظهارداشت كه موضع گيري روسيه در قبال مسائل مربوط به برنامه هسته اي ايران براين اصل است كه بهترين و موثرترين راه در اين راستا برخوردي است كه براي همه طرفين قابل قبول باشد. وي در رابطه با نقش ايران در منطقه چنين ابراز عقيده كرد كه تهران براستي داراي امكانات خوبي براي تاثيرگذاري بر اوضاع عراق، افغانستان، فلسطين، لبنان و بطور كلي در برخي كشورهاي عربي و در بعد وسيعتر در كل جهان اسلام است.
وزير خارجه روسيه اظهارداشت:«بايد بين اين دو راه يكي را انتخاب كرد: يا قاطعانه روي اين موضع گيري ايستاد كه تنها درخصوص برنامه هسته اي با ايران گفتگو شود و يا اينكه به نظريه قبلي تشكيل گروه «3+3» بازگشت كه براساس آن گفت و گو با ايران در تمامي زمينه ها، چه در زمينه برنامه هسته اي آن، چه در زمينه مشاركت با ايران در عرصه توسعه اقتصادي اين كشور، از جمله توسعه انرژي صلح آميز هسته اي و بخصوص در رابطه با جذب ايران در مباحثات منطقه اي انجام شوند.»
لاوروف تاكيد كرد كه مشخصا روسيه برخورد دوم را ترجيح مي دهد كه در چارچوب آن نيز طبق توافقات صورت گرفته در گروه «1+5» تا تمامي ابعاد مسائل مربوط به ايران، امكانات وي در منطقه و برنامه هسته اي آن در مجموع مورد بررسي قرارگيرد.
وي افزود:«البته در اين رابطه هر كشوري حق دارد كه ابتكار عمل هاي خاص خود از جمله در سطح شوراي امنيت سازمان ملل ارائه دهد و مسلما ما در روسيه هر نوع پيشنهادي را مطالعه و مورد بررسي قرار مي دهيم.»
وزير امور خارجه روسيه همچنين ابراز اميدواري كرد كه تمايل «باراك اوباما» رئيس جمهوري آمريكا براي گفتگو با ايران، نه تنها در زمينه برنامه هسته اي، بلكه در تمامي زمينه ها هنوز هم به قوت خويش باقي مانده باشد.

 



حمايت فوري كاخ سفيد از اهانت كنندگان به حريم سيد الشهدا(ع)

در پي اهانت بي شرمانه جريان فتنه به ساحت حضرت اباعبدالله(ع) و ديگر مقدسات ملت و حرمت شكني اين جريان در روز عاشوراي حسيني، كاخ سفيد بلافاصله به حمايت از اين افراد و رفتار وقيحانه آنها پرداخت.
در حالي كه پس از اعلام اخبار هتك حرمت جريان فتنه به مقدسات اندوهي دو چندان قلب هاي مردم عزادار را فرا گرفته، آمريكا و ديگر كشورهاي غربي گستاخانه به حمايت از اين رفتار تحمل ناپذير فتنه گران پرداخته و نظام اسلامي را به سبب برخورد با آنها محكوم كردند!
به گزارش خبرگزاري آ سوشيتدپرس، «مايك همر» سخنگوي شوراي امنيت ملي كاخ سفيد، رويدادهاي روز يكشنبه در ايران را برخورد ناعادلانه دولت با شهروندان در ابراز مسالمت آميز خواسته هاي خود ناميد كه طي آن دست كم پنج تن و از جمله خواهرزاده يكي از رهبران مخالفان كشته شدند.
وي همچنين افزود: حكومت از طريق وحشت و خشونت، به دور از عدالت است. خبرگزاري رويترز نيز با انتشار متن اظهارات مايك همر از قول او نوشت كه ايالات متحده، در كنار تظاهركنندگان قرار دارد.
سخنگوي شوراي امنيت ملي كاخ سفيد گفت: «تاريخ و اميد، با كساني همراه است كه به گونه مسالمت آميز، در پي كسب حقوق جهاني خود هستند. ايالات متحده نيز در اين زمينه با تاريخ همسو و همراه است.»
در همين حال شبكه تلويزيوني فرانس بيست و چهار هم در خبري فوري اعلام كرد: دولت فرانسه نيز سركوب خشونت بار تظاهرات مخالفان دولت در ايران را محكوم كرد و خواستار راه حل سياسي براي حل بحران داخلي ايران شد.
در اين بيانيه آمده است كه فرانسه دستگيري ها و خشونت خودسرانه عليه معترضان عادي را محكوم مي كند.
در بيانيه وزارت خارجه فرانسه اضافه شده كه به دنبال اصرار مخالفان بر ادامه اعتراض ها و همچنين تشديد سركوب ها، فرانسه خواستار يك راه حل سياسي در ايران است.
وزارت امور خارجه ايتاليا نيز با انتشار بيانيه اي اعلام كرد: در پي خشونت هاي روز يكشنبه در ايران، ايتاليا خواستار احترام به حيات انسان ها و برقراري گفت وگو بين دولت و نيروهاي مخالف در اين كشور براساس احترام به حقوق بشر شده است.
اين كشورها البته در بيانيه هاي خود، گذشته از ناديده انگاري اهانت جريان فتنه به مقدسات، كوچكترين اشاره اي به تخريب ها و خسارات وارده به اموال عمومي از سوي اين افراد نكرده و با كمال تعجب رفتار آنها را مسالمت آميز توصيف مي كنند.
استقبال گسترده رسانه هاي خارجي از بيانيه وقاحت آميز مهدي كروبي نيز وجه ديگري از اين اعلام حمايت همه جانبه نسبت به گستاخي هاي جريان فتنه است.
در همين رابطه آسوشيتدپرس گزارش داد: يك رهبر مخالف ايران كشتار معترضان را در مراسم روز عاشورا محكوم كرد.
اين خبرگزاري افزود: مهدي كروبي با قراردادن بيانيه اي در پايگاه اينترنتي خود اعلام كرد چگونه دولت توانست خون مردم خود را در روز مقدس عاشورا بريزد؛ حتي رژيم سابق شاه به اين روز مقدس احترام مي گذاشت.
تصويرسازي فتنه انگيزان در روز عاشورا هم كه البته يكي از اصلي ترين اهداف اين جريان در برپايي چنين غائله اي بود، خوراك تبليغاتي قابل توجهي را در اختيار اين رسانه ها به منظور محكوم كردن نظام اسلامي قرار داد.
در همين خصوص شبكه تلويزيوني يورونيوز با نشان دادن تصاوير متعددي از درگيري هاي تهران گفت: برخلاف ممانعت خبرنگاران خارجي از پوشش خبري تحولات و ناآرامي هاي ايران، تعداد بسيار زيادي عكس و فيلم بر روي سايت هاي اينترنتي قرار گرفته است كه حاكي از درگيري هاي خشونت آميز ميان معترضان و نيروهاي انتظامي و شبه نظاميان بسيج بوده است.
اين خبر نشان دهنده هماهنگي كامل ميان آشوبگران و رسانه هاي خارجي براي اجراي پروژه اي است كه مي توان آن را «تصويرسازي» آشوب خواند.

 



پايگاه اينترنتي اگزماينر: حمله به تاسيسات ايران احمقانه است

پايگاه اينترنتي اگزماينر در مقاله اي به انتقاد از مقاله نيويورك تايمز و پيشنهاد حمله به تاسيسات هسته اي ايران پرداخت و آن را راه حلي غيرعقلاني ناميد.
اين نشريه عنوان كرد: سرمقاله اخير نيويورك تايمز خواستار حمله نظامي به ايران شده است. «الن كوپرمن» مدير برنامه جلوگيري از گسترش سلاح هاي هسته اي در دانشگاه تگزاس در اين مقاله استدلال كرده است كه ديپلماسي در قبال ايران به شكست منجر شده است و حمله نظامي تنها راه براي جلوگيري از دست يابي اين كشور به سلاح هسته اي است.
كوپرمن نوشت خوب بود كه ايران پيشنهاد هسته اي آژانس را رد كرد زيرا اين طرح ايران را قادر مي ساخت تدريجاً ذخيره مواد هسته اي را براي ساخت بمب افزايش دهد.
اگزماينر ادامه داد: سوال اينجاست كه اگر اين معامله به ايران كمك مي كرد تا بمب اتم بسازد چرا آمريكا آن را پيشنهاد و ايران آن را رد كرد؟
اين نشريه افزود: كوپرمن معتقد است حمله دقيق به تاسيسات هسته اي ايران برنامه هسته اي آن را به طور جدي متوقف خواهد كرد و مي توان واكنش هاي ايران را نيز مهار كرد. وي در نهايت اينگونه نتيجه گيري كرده است كه ديپلماسي هميشه مرجح است اما در صورتي كه به شكست منجر شود اجتناب از استفاده از قدرت نظامي معادل با عقب نشيني است.
اگزماينر در ادامه تاكيد كرد: يكي از اشتباهات برخي نومحافظه كاران اين است كه فكر مي كنند اگر به كشوري حمله كنند مردم آن كشور از آنها استقبال خواهند كرد آنها قبلاً باور داشتند كه وقتي به عراق حمله كنند مردم با گل به استقبال آنها مي روند و اين ما را به اين نتيجه درباره نومحافظه كاران مي رساند كه آنها از تاريخ درس نمي گيرند.
در ادامه اين مقاله آمده است: طرح كوپرمن نوعي جنگ طلبي اسفبار است كه موجب بدنامي نومحافظه كاران و محافظه كاران مي شود همچنين زيبنده شخصي نيست كه مدير برنامه پيشگيري از اشاعه تسليحات هسته اي در دانشگاه تگزاس است. تقريباً هر ناظر غيرمحافظه كار از جمله رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا عقيده دارد كه بمباران تاسيسات هسته اي ايران موثر نيست و حتي اقدامي خطرناك است زيرا ايران راههاي موثر بسياري براي واكنش متقابل دارد و نه تنها مي تواند نيروهاي آمريكا را در عراق و افغانستان هدف قرار دهد بلكه قادر است از شبكه حزب الله براي انجام حملاتي در داخل خاك آمريكا استفاده كند علاوه بر اين خطر بي ثباتي در منطقه اي كه هم اكنون نيز بي ثبات است حكم تير خلاص را براي اقتصاد جهاني دارد كه در حال نجات خود از ركود است.
اين نشريه همچنين عنوان كرد: در نهايت حمله به ايران در حكم خداحافظي از نهضت مقاومت داخلي اين كشور است نهضتي مردمي از نوعي كه ايران در سي سال اخير با آن روبرو نبوده است ايران را بمباران كنيد و آنوقت ببينيد چگونه اين رزمندگان راه آزادي تعصب خود را متوجه مهاجمان خارجي مي كنند كه شهروندان بيگناه را مي كشند.

 



رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح:
ملت و ارتش پاكستان اجازه نمي دهد اين كشور اسلامي از گلوي آمريكا پايين برود

سردار سرلشكر بسيجي سيد حسن فيروزآبادي گفت: ملت و ارتش مسلمان و غيرتمند پاكستان اجازه نخواهند داد اين كشور اسلامي از گلوي آمريكا پايين برود.
رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح پيرامون اهميت و جايگاه ويژه پاكستان افزود: آمريكا با حيله هاي گوناگون برادركشي را در پاكستان تشديد مي كند و ارتش پاكستان را تضعيف مي كند.
ملت شريف پاكستان و مسئولان اين كشور همسايه ايران اسلامي بايستي در برابر فتنه هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي با آموزه هاي قرآني و تمسك به آيه شريفه «و اعتصموا بحبل الله جميعا و لا تفرقوا»، متحد شوند و نيرنگ هاي دشمنان را به خودشان برگردانند. اين عضو شوراي عالي امنيت ملي كشور، ادامه داد: با شناختي كه از مسئولان در ارتش پاكستان داريم، ارتش پاكستان ضامن اسلام و استقلال پاكستان است و در اين راه هم چون گذشته مقاومت خواهند كرد.
فيروز آبادي در پايان گفت: آمريكايي ها حقوق اساسي ملت و دولت پاكستان را ناديده مي گيرند و مانند 50 سال گذشته مي خواهند كاپيتولاسيون را به پاكستان تحميل كنند. حاكمان آمريكا بدانند، دوره اين زورگويي ها و اقدامات ضد حقوق بشر به سر آمده است.

 



فارين پالسي: حمايت آمريكا از جنبش سبز ايران نبايد آشكارا باشد

يك مجله آمريكايي در گزارشي تاكيد كرد كه دولت آمريكا بايد به حمايت از جنبش سبز ايران در پشت صحنه و نه آشكارا ادامه دهد.
نشريه «فارين پالسي» در گزارشي با اشاره به حمايت غرب از اغتشاشات در ايران نوشت: ما در ]آمريكا و غرب[ از تحركات داخلي ايران اطلاع دقيقي نداريم تا بتوانيم از روي آگاهي در امور اين كشور مداخله كنيم و تلاش براي تقويت و حمايت ]آشكارا [ از جنبش سبز نيز به نظر مي رسد بيش از اينكه كمك كننده باشد، به آنها آسيب برساند. بنابراين موضع گيري رسمي آمريكا بايد از هرگونه اشاره به اين امر كه ما در حال حمايت از سبزها هستيم و يا به طور فعالانه با ارسال كمك مادي از آنها پشتيباني مي كنيم، به دور باشد.
به نوشته فارس، اين گزارش به اظهارات مقامات عاليرتبه آمريكايي اشاره دارد كه صراحتا به حمايت از معترضان اذعان كرده اند. هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا چندي پيش در گفت وگو با شبكه خبري سي ان ان اذعان كرد كه دولت آمريكا در پس پرده تلاش زيادي براي حمايت از «مخالفان» در ايران به كار بسته است.
وي در اين گفت وگو با اين ادعا كه اعتراضات آشوب طلبان در حوادث بعد از انتخابات در ايران قانوني بوده است، گفت: ما نمي خواستيم خود را در ميان مقامات ايراني و معترضان قرار دهيم كه به صورت قانوني اعتراض خود را نشان مي دادند، چون اگر مي خواستيم زودهنگام و به صورت قوي و جدي در اين موضوع دخالت كنيم، مقامات ايران از ما به عنوان عاملي براي وحدت در مقابل مخالفان استفاده مي كردند. وزير خارجه آمريكا با اذعان به دخالت در امور داخلي ايران افزود: البته ما تلاش زيادي را در پس پرده در اين زمينه انجام داديم و بدون اينكه خود را در ميان معارضان ايراني و نظام قرار دهيم، به صورت گسترده از مخالفان حمايت كرديم. وي تاكيد كرد كه آمريكا حمايت هاي خود از مخالفان در ايران را ادامه خواهد داد.
باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا نيز در سخنراني خود پس از دريافت جايزه صلح نوبل در اسلو پايتخت نروژ، طي اظهاراتي مداخله جويانه از اغتشاشات در ايران حمايت كرد و اقدام اغتشاشگران را در ايران مورد تمجيد قرار داد.
نشريه فارين پالسي در ادامه گزارش خود نوشت: حمايت آشكار از سبزها در ايران مي تواند به ضرر آنها باشد. چنانچه ما تمايل داريم تا حكومتي جديد را در تهران ببينيم بايد كمتر ]از حمايت آشكار[ سخن بگوييم و تقريبا هيچ اقدامي نيز انجام ندهيم. اين نشريه آمريكايي ضمن مقايسه انقلاب مخملي و شرايط كنوني ايران افزود: اگر به دنبال يك مورد قابل قياس هستيد «انقلاب هاي مخملي» در اروپاي شرقي را به ياد آوريد. در حقيقت انقلاب هاي مخملي پيروزي تعاملي صبورانه و آرام از موضع قدرت بود. تحولات در اروپاي شرقي پديده هايي طبيعي و دستاورد محدوديت، تعامل ديپلماتيك و گسترش آرام اما پابرجاي ايده آل هاي دموكراتيك از طريق روند هلسينكي و ديگر روش ها بود.
اين گزارش ادامه داد: دولت دوره اول رياست جمهوري «جرج بوش» رئيس جمهور سابق آمريكا به اندازه كافي از ذكاوت برخوردار بود كه آشكارا خود را وارد اين ماجراها نكرد تا زماني كه تحولي كامل به وقوع پيوست. اين همان رويكردي است كه ما بايد امروز در قبال ايران نيز از آن استفاده كنيم.
فارين پالسي در گزارش خود نوشت: ما نبايد فرض كنيم كه با پيروزي جنبش سبز در ايران تمام اختلافات ميان ايران و غرب از بين خواهد رفت. اگر دولت كنوني ايران با دولت ديگري جايگزين شود و ما در آمريكا باز هم به سياست هاي خود در متوقف كردن برنامه هسته اي تهران ادامه دهيم، در آن صورت مردم ايران متقاعد خواهند شد كه آمريكا با كشور آنها خصومتي تغييرناپذير دارد. بنابراين بايد اميدوار باشيم كه فردي در دولت اوباما به اين موضوع بيانديشد كه اولا چه اقداماتي مي توانيم انجام دهيم كه جنبش سبز موفق شود و در وهله دوم نيز چه اقداماتي را بايد در صورت شكست اين جنبش در نظر بگيريم و به عنوان مورد آخر چگونه مي توانيم مانع از بدتر شدن اوضاع توسط مقامات حامي سياست هاي جنگ طلبانه در آمريكا و اسرائيل شويم.

 



مكالمه تلفني ساركوزي با كلوتيد ريس در سفارت فرانسه

رئيس جمهور فرانسه در تماسي تلفني با سفارت فرانسه در تهران، با «كلوتيد ريس» تبعه فرانسوي كه در جريان اغتشاشات اخير تهران به جرم جاسوسي دستگير شده است، گفت وگو كرد.
به گزارش روزنامه فرانسوي «نوول آبزرواتور»، كاخ رياست جمهوري فرانسه (اليزه) طي بيانيه اي اعلام كرد: «(نيكلا ساركوزي) در تماسي تلفني روز پنجشنبه گذشته خود با كلوتيد ريس ضمن اعلام حمايت كامل از وي ابراز اميدواري كرد كه وي هرچه سريعتر به فرانسه بازگردد.» در اين بيانيه آمده است: «ساركوزي در حالي با ريس گفت وگو كرد كه وي جشن سال نو ميلادي امسال را در كنار سفير فرانسه در تهران و ديگر اعضاي سفارت اين كشور و به دور از خانواده خود سپري خواهد كرد.»
كلوتيد ريس 24 ساله كه از روز يكم ژوئيه گذشته به اتهام شركت در ناآرامي هاي انتخاباتي اخير ايران بازداشت شده بود، پس از 45 روز بازداشت با قيد ضمانت از زندان اوين آزاد شد. وي با قيد وثيقه ضمانت فرانسه موقتا آزاد شده و تا زمان صدور حكم نهايي دادگاه ايران درباره وي در سفارت فرانسه در تهران اقامت خواهد كرد و نمي تواند از ايران خارج شود. اقدام عليه امنيت ملي از طريق حضور در تجمعات و اعتشاشات مورخه 25 و 27 خرداد ماه و همچنين جمع آوري اخبار، اطلاعات و تهيه تصاوير از اين اغتشاشات و ارائه آن به وابسته علمي سفارت فرانسه از جمله اتهامات ريس است.
ريس اواخر آبان ماه گذشته در جلسه دادگاه انقلاب تهران حاضر شد و پس از آن به سفارت فرانسه بازگشت و هم اكنون در انتظار صدور حكم قاضي به سر مي برد.
آخرين جلسه محاكمه ريس روز چهارشنبه گذشته با حضور وكيل و نماينده مدعي العموم در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد و قرار است جلسه نهايي دادگاه وي نيز در آينده نزديك برگزار شود كه البته زمان دقيق برگزاري آن هنوز مشخص نيست.

 



ورلدتريبيون: وزير امور خارجه تركيه با مقامات ايران و آمريكا مذاكره كرد

ورلدتريبيون به نقل از منابع ديپلماتيك گزارش داد كه احمد داوود اوغلو با وزير امور خارجه ايران و مشاور امنيت ملي آمريكا مذاكراتي جداگانه انجام داد.
پايگاه اينترنتي ورلدتريبيون به نقل از منابع ديپلماتيك كه روز يك شنبه صحبت كردند، گزارش داد: احمد داوود اوغلو ـ وزير امور خارجه تركيه ـ با منوچهر متكي ـ وزير امور خارجه ايران ـ و جيم جونز ـ مشاور امنيت ملي رييس جمهور آمريكا ـ در تماس هاي تلفني جداگانه مذاكره كرد. اوغلو و متكي درباره پروژه هاي اقتصادي ميان تركيه و ايران و نيز برنامه هسته اي تهران مذاكره كردند.
وزير امور خارجه تركيه و جونز نيز درباره ي برنامه هسته اي ايران و نشستي ميان تركيه، پاكستان و افغانستان كه قرار است در ماه ژانويه برگزار شود، مذاكراتي انجام دادند. خبرگزاري آندالو به جزييات بيشتر اين موضوع اشاره نكرده است. بنابراين گزارش، در هر حال اين تماس تلفني پس از آن صورت گرفت كه وزير امور خارجه ايران اعلام كرد كه تركيه مي تواند مكاني براي تبادل مواد هسته اي با غرب براي تهران باشد.

 



كسب مدال المپياد جهاني نجوم توسط دانش آموز كرجي

كرج- خبرنگاركيهان:
دانش آموز كرجي مدال المپياد جهاني نجوم را كسب كرد.
«غلامرضا نجفي» مدير آموزش و پرورش ناحيه 3 كرج با اعلام اين مطلب به خبرنگار ما گفت: در سومين دوره برگزاري مسابقات المپياد جهاني نجوم كه در تهران برگزار شد «شهاب الدين سرمشقي» از دانش آموزان دبيرستان شهيد سلطاني آموزش و پرورش ناحيه 3 كرج و عضو تيم نجوم ايران به مدال طلاي جهاني اين دوره از مسابقات دست يافت.
وي افزود: تيم المپياد نجوم ايران موفق به كسب رتبه اول جهاني در اين دوره از مسابقات گرديده است.

 



تشييع پيكر 3 شهيد در مهاباد

پيكر سه شهيد نيروي انتظامي با حضور اقشار مختلف مردم مهاباد در اين شهرستان تشييع شد
به گزارش ايرنا، در اين مراسم كه امام جمعه، فرماندار ويژه، علماي اهل سنت و اقشار مختلف مردم حضور داشتند پيكر اين شهيدان در ميان حزن و اندوه مردم شهرستان مهاباد تشييع و سپس به زادگاهشان انتقال يافت.
اين شهدا روز يكشنبه هفته جاري در درگيري با نيروهاي ضد انقلاب در يكي از روستاهاي شهرستان مهاباد به شهادت رسيدند.
در اين مراسم، تشييع كنندگان با سردادن شعارهايي در محكوميت ضد انقلاب خواستار شناسايي و مجازات سريع عاملان اين حركت هاي تروريستي شدند.

 



معاون وزير نيرو:اولويت وزارت نيرو ، مهار آب هاي سطحي است

معاون وزير نيرو گفت: اولويت دولت دهم در وزارت نيرو مبتني بر مهار آبهاي سطحي روان و مديريت مصرف بهتر آن در كشور است.
به گزارش ايرنا، محمدرضا عطارزاده در جريان بازديد از طرح هاي آبي شهرستان مشكين شهر افزود: سال آينده عمليات اجرايي سد «احمد بيگلو» مشكين شهر شروع و مطالعه سد «اهل ايمان» نيز نهايي مي شود.
وي گفت: با بهره برداري از اين سد، بيش از 50 ميليون مترمكعب از آبهاي اين شهرستان مهار مي شود.
وي، خواستار مشاركت اهالي در تكميل طرح پاياب سد سبلان مشكين شهر شد.
مديرعامل شركت آب منطقه اي اردبيل هم در اين بازديد گفت: امسال براي ادامه طرح شبكه پاياب سد سبلان 90ميليارد ريال هزينه شده است.
علي حيدري افزود: قرار است 250 ميليارد ريال نيز در سال 89 به اين طرح اختصاص يابد.
وي گفت: تاكنون 5/2كيلومتر از خطوط اصلي انتقال تكميل شده و 5/15كيلومتر ديگر هم در حال اجرا است.
وي افزود: با هدف ترغيب كشاورزان و باغداران منطقه امسال 25 هكتار از اراضي پاياب به مزرعه نمايشي تبديل شده و عمليات لوله گذاري شبكه فرعي به طول 190كيلومتر در سطح سه هزار و200 هكتار از اراضي پاياب با مشاركت اهالي در حال اجرا است.

 



مشاور رئيس جمهور در امور روحانيت: مردم در برابر اهانت به مقدسات سكوت نمي كنند

مشاور رئيس جمهور در امور روحانيت در واكنش به رفتار ساختارشكنان در روز عاشورا گفت: مردم در برابر اهانت عده اي فرصت طلب به مقدسات دين اسلام، مقامات نظام و انقلاب سكوت نخواهند كرد.
به گزارش ايرنا از قم حجت الاسلام والمسلمين «ناصر سقاي بي ريا» دوشنبه با بيان اين مطلب افزود: عده اي با كمال بي شرمي عليه مقدسات و مقامات ارشد نظام شعار خود سر مي دهند، ولي همانطور كه مردم تهران با حضور حماسي خود در صحنه به اين افراد پاسخ دندان شكن دادند، مردم سراسر كشور نيز در برابر اين فتنه گران ساكت نخواهند بود.
وي گفت: طبق قانون اساسي، توهين به مقامات عالي رتبه نظام اعم از رهبر معظم انقلاب و رئيس جمهوري جرم است و دستگاه قضايي بايد با اهانت كنندگان قاطعانه برخورد كند.
بي ريا با اشاره به فرمايشات رهبري در زمينه جذب حداكثري و دفع حداقلي گفت: در اين زمينه بايد عده اي به ارشاد افراد حتي خواص بپردازند و به آنها گوشزد كنند كه دشمنان چگونه از آنها براي ضربه زدن به نظام و انقلاب سوءاستفاده مي كنند.
وي اظهار داشت: امروز براي برخي از مردم اين سوال مطرح است كه چرا برخي خواص در برابر اهانت به انقلاب سكوت و گاهي با توهين كنندگان همراهي مي كنند.
بي ريا در پايان اظهار داشت: ملت ايران در مقابله با اين جنگ نرم بايد وحدت خود را حفظ و نقشه هاي دشمنان را يكي پس از ديگري خنثي كنند.

 



رئيس حوزه علميه اصفهان: امام خميني نگران اختلافات داخلي بودند

رئيس حوزه علميه اصفهان گفت: اگر خبر تهديد شوروي و آمريكا براي حضرت امام خميني(ره) آورده مي شد ايشان هيچ هراسي نداشتند، اما خبر اختلاف دو طلبه در مدرسه فيضيه ايشان را بيشتر ناراحت مي كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس از اصفهان، آيت الله حسين مظاهري در جمع عزاداران حسيني اظهار داشت: ايشان همواره توصيه مي كردند كه جمهوري همواره بايد همراه با اسلام باشد.
وي با بيان اينكه امام خميني همواره امت را به داشتن وحدت سفارش مي كردند، اظهار داشت: ايشان از وجود اختلاف در جامعه مي ترسيدند و برخي مواقع كه اختلافي به وجود مي آمد با دليل و برهان سعي در رفع آن داشتند و همواره توصيه داشتند كه وجود اختلاف در جامعه كمرشكن است.
مظاهري با استناد به آيات قرآن و اينكه خداوند در قرآن مي فرمايند: «وجود اختلاف در جامعه همانند نزول آتش از زمين و آسمان است» اشاره و بيان داشت: طرفين اختلاف در جامعه نبايد بنزين بر روي اين آتش فتنه بريزند و همه موظفند براي خاموش كردن اين آتش و ايجاد وحدت در جامعه تلاش كنند.
رئيس حوزه علميه اصفهان ادامه عزاداري هاي سنتي را تنها راه غلبه بر نقشه هاي شوم دشمنان دانست و تصريح كرد: انجام اين عزاداري ها نظام و انقلاب اسلامي را زنده نگه داشته است.

 



علم شمشيري؛ مراسم مشترك شيعه و سني قشم

قشم- خبرنگاركيهان:
مراسم سنتي علم شمشيري در هفتم محرم در جزيره قشم برگزار شد.
مردم قشم در هفتم محرم و نوزدهم رمضان علمي را به نام اميرالمؤمنين علي«ع» از مسجد علي بن ابي طالب«ع» (منبربالا) به حركت در مي آورند و آن را به مسجد الغدير واقع در روستاي حميري (12كيلومتري شهر قشم) مي برند.
با ورود اين علم به مسجد الغدير مردم به سينه زني مي پردازند و بعد از اقامه نمازظهر علم شمشيري را با پاي برهنه به شهر قشم مي برند. در اين مراسم شيعيان و سني ها حضور چشمگيري دارند و بشدت معتقد به آن هستند. هم سني ها و هم شيعيان قشم معتقدند بيماران زيادي در مراسم علم شمشيري شفا گرفته اند.
مراسم علم شمشيري 800 سال است كه در قشم برگزار مي شود.

 



اخبار ادبي و هنري

آغاز داوري نهمين دوره جايزه ادبي شهيد غني پور
داوري آثار نهمين دوره جايزه ادبي شهيد حبيب غني پور آغاز شد.
براساس گزارش دبيرخانه اين جايزه، آثار تاليفي داستان بزرگسال كه چاپ نخست آنها در سال 87 بوده در دو بخش جداگانه داوري مي شوند.
يك بخش، آثاري در قالب هاي مجموعه داستان كوتاه، داستان بلند و رمان با موضوع «آزاد» هستند و بخش ديگر شامل مجموعه داستان هاي كوتاه، داستان هاي بلند و رمان و زندگي نامه هاي داستاني با موضوع دفاع مقدس هستند.
گفتني است، آثار برگزيده، در مراسم پاياني نهمين دوره جايزه شهيد غني پور، اسفندماه سال جاري در حوزه هنري معرفي مي شوند.
استقبال از فيلم ايراني مريم مقدس در آلباني
فيلم سينمايي مريم مقدس به كارگرداني شهريار بحراني به مناسبت ميلاد حضرت مسيح(ع) از شبكه تلويزيون سراسري آلباني پخش شد.
اين فيلم ايراني كه در آن شرح زندگاني حضرت مريم(س) به تصوير كشيده شده است همزمان با مراسم مذهبي توسط مسيحيان ارتدوكس آلباني از تلويزيون ملي اين كشور پخش شد و مورد استقبال بي نظير قرار گرفت.
فيلم پنالتي در بندرعباس هم اكران مي شود
فيلم سينمايي «پنالتي» به كارگرداني انسيه شاه حسيني پس از اكران در آبادان، با حضور عوامل در بندرعباس به نمايش درمي آيد.
به گزارش فارس، فيلم سينمايي «پنالتي» كه چندي پيش با حضور كارگردان و عواملش در آبادان افتتاح و به نمايش درآمد، به همت موسسه سينماشهر روز چهارشنبه 16دي ماه در بندرعباس اكران مي شود.
براساس اين گزارش، مراسم افتتاحيه اكران اين فيلم در بندرعباس با حضور تمامي عوامل فيلم انجام خواهد شد و در راستاي گسترش توجه به شهرستان هاي كشور و يكپارچگي اكران تهران و شهرستان ها صورت مي گيرد.
شاعر ضد آپارتايد درگذشت
دنيس بروتوس، شاعر و فعال مشهور ضد برده داري در آفريقاي جنوبي روز شنبه در سن هشتاد و پنج سالگي در شهر كيپ تاون درگذشت.
بنياد نلسون ماندلا اعلام كرد كمك هاي دنيس بروتوس به مبارزه با آپارتايد و تلاش هاي وي در راه برقراري عدالت اجتماعي در جهان براي سالهاي سال در ذهن آزاديخواهان خواهد ماند.
انتشار تازه ترين كتاب منصور ايماني
تازه ترين كتاب منصور ايماني با عنوان «سكه نامهرباني» منتشر مي شود.
سكه نامهرباني عنوان مجموعه داستان هاي كوتاه و بلند ايماني است كه به زودي توسط انتشارات گستر منتشر مي شود.
داستان هاي اين مجموعه داراي مضامين اجتماعي و دفاع مقدس است.
«سكه نامهرباني» سومين مجموعه داستان ايماني است.
خون خورشيد در كالبد كاشي
نمايشگاه كاشي با عنوان «خون خورشيد» به مناسبت ايام سوگواري سيدالشهدا«ع» در فرهنگسراي ملل برپا شده است. در اين نمايشگاه 70اثر حكاكي روي كاشي با موضوعات مذهبي و عرفاني تا 11ديماه به نمايش درآمده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14