(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 4 ارديبهشت 1389- شماره 19627
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
عمليات پيچيده نظامي سپاه در رزمايش پيامبر اعظم(ص)
وداع مردم قدرشناس اراك با پيكر شهداي پاسدار
معاون وزير راه خبر داد بهسازي 8 هزار كيلومتر از راه هاي اصلي كشور
تاكيد پورمحمدي بر همكاري سازمان بازرسي و دولت
در سال جاري 16 هزار ميليارد ريال براي نوسازي مدارس كشور هزينه مي شود
تقدير امام جمعه قم از برگزاري اجلاس هسته اي در تهران
وزير راه و ترابري: رهبر معظم انقلاب بر توسعه سواحل درياي عمان تاكيد دارند
قيمت خريد برگ سبز چاي اعلام شد
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خبر داد برگزاري اولين جشنواره قرآني فجر در سال جاري
28 و 29 ارديبهشت ماه همايش ملي نيما يوشيج در مازندران برگزار مي شود
آيت الله مصباح يزدي: رئيس جمهور آمريكا با نامه و نصيحت هدايت نمي شود
اخبار ادبي و هنري



عمليات پيچيده نظامي سپاه در رزمايش پيامبر اعظم(ص)
 سايه اقتدار ايران بر پهنه نيلگون خليج فارس

بندرعباس - خبرنگار كيهان:
رزمايش دريايي پيامبر اعظم 5 در آبهاي خليج فارس توسط نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي آغاز شد.
در مرحله نخست اين رزمايش، نيروي دريايي سپاه با آزمايش شناور كوچك، هوشمند و فوق سريع «يا مهدي» كه مجهز به فناوري رهگيري و تخريب است، قدرت و توان يگانهاي خود را به نمايش گذاشت.
به گفته فرمانده منطقه يكم نيروي دريايي سپاه، اين نوع شناورهاي هوشمند به دليل سطح پايين و سرعت بالاي آن، قابليت رصد توسط رادارهاي دشمن را ندارد.
سرتيپ عليرضا تنگسيري با بيان اينكه اين نوع شناور در كشور بر توليدانبوه رسيده است اضافه كرد: راكت هاي شليك شده از اين قايقها توان ايجاد حفره هايي به طول هفت متر را در بدنه شناورهاي مورد هدف دارد.
به گفته وي عمليات غواص ويژه نيروهاي بسيج مردمي و غواصان منطقه يكم نيروي دريايي با استفاده از تجهيزات مدرن غواصي و تمرين جاگذاري مين نيز از ديگر عمليات اجرايي اين رزمايش است.
از ديگر مراحل اين مانور، رهگيري هوايي و شليك توپهاي هوايي با شناسايي هواپيماهاي گذري فرضي ازمنطقه خليج فارس است.
به گزارش خبرگزاري فارس با آغاز اولين مرحله اين رزمايش بزرگ دريايي پيامبر اعظم 5 ، 313 فروند از انواع شناورهاي تندرو موشك انداز، اژدرافكن، راكت انداز، شناورهاي عمليات ويژه و شناورهاي حامل تكاوران و غواصان نيروي دريايي سپاه پاسداران در پهنه آب هاي خليج فارس به انجام مانور در دسته هاي مختلف پرداختند.
در پايان مرحله اول اين رزمايش يك ناو جنگي واقعي توسط شناورهاي نيروي دريايي سپاه به طور كامل منهدم شد.
در اين مرحله از رزمايش شناورهاي موشك انداز و راكت انداز تندروي نيروي دريايي سپاه اقدام به محاصره، تصرف و انهدام كامل يك ناو جنگي واقعي كردند كه اين ناو از لحاظ اندازه و كلاس مشابه بسياري از ناوهاي حاضر در منطقه بود. 50 فروند از انواع قايق هاي تندرو راكت انداز در 5 مرحله با حجم و آتش بالا به سمت اين ناو شليك و آن را منهدم كردند. با انهدام اين ناو متعلق به دشمن فرضي كه به آب هاي سرزميني جمهوري اسلامي ايران وارد شده بود مرحله اول رزمايش پيامبر اعظم 5 به پايان رسيد.
اين براي اولين بار است كه يك ناو واقعي در رزمايش دريايي به طور كامل منهدم مي شود.
سرتيپ تنگسيري در جمع خبرنگاران افزود: با به كارگيري انبوه شناورهاي دريايي در مرحله اول از رزمايش، امروز تمامي سطح خليج فارس تحت پوشش شناورهاي تندرو سپاه پاسداران قرار دارد.
تنگسيري با تاكيد بر اينكه تمامي تجهيزات به كار گرفته در اين رزمايش ساخت داخل است گفت: عملياتي شدن شناور هوشمند و رادار گريز سپاه به نام «يامهدي» در اين رزمايش توان دفاعي نيروي دريايي سپاه را تا حد زيادي افزايش خواهد داد.
وي به كارگيري و حضور نيروهاي مردمي در قالب بسيج در اين رزمايش را مورد تاكيد قرار داد و افزود: هدف ما از برگزاري اين رزمايش بازنگاه داشتن دائمي و حفظ امنيت كامل براي منطقه استراتژيك تنگه هرمز است.
سخنگوي رزمايش پيامبر اعظم 5 تنگه هرمز را متعلق به تمامي ملت هاي منطقه دانست و گفت: نبايد كشورهاي بيگانه و فرامنطقه اي در اين منطقه دخالت كنند.
تنگسيري همچنين برگزاري اين رزمايش را پيام صلح و دوستي براي كشورهاي منطقه دانست و افزود:اميدواريم بزودي رزمايشي با مشاركت كشورهاي دوست و همسايه در منطقه خليج فارس برگزار كنيم.
رهگيري تحركات دشمن فرضي توسط هواپيماهاي بدون سرنشين سپاه پاسداران از جمله بخش هاي قابل توجه رزمايش پيامبراعظم(ص) بود.
در ادامه رزمايش پيامبر اعظم(ص) سپاه كه از روز پنج شنبه در تنگه هرمز آغاز شده، امروز هواپيماهاي بدون سرنشين (پهپاد) سپاه پاسداران با فناوري نويني كه در اختيار دارند، رهگيري هوايي و اشراف اطلاعاتي خود درباره تحركات و موقعيت دشمن فرضي را به اثبات رساندند.
با توجه به نصب سيستم هاي مدرن بر روي اين پهپادها، اطلاعات گرفته شده از هواپيماهاي بدون سرنشين سپاه به سرعت به مركز فرماندهي و كنترل رزمايش منتقل و تصميمات لازم اتخاذ شد.
بازتاب رزمايش پيامبر اعظم 5 در رسانه هاي خارجي
رسانه ها و خبرگزاري هاي خارجي غربي و منطقه اي نگاه ويژه اي را به انجام رزمايش سپاه پاسداران داشتند. در اين بين يك مقام نظامي آمريكايي اظهار داشت كه نوع سلاح هاي موشكي ايران در اين عمليات بسيار مهم مي باشد.
اين رسانه ها اعلام كردند كه ايران سريع ترين قايق هاي موتوري جهان را در اختيار دارد، توانايي قايق هاي تندروي ايران بي مانند است و ايران سريع ترين موشك دريايي جهان را در اختيار دارد.
شبكه تلويزيوني الجزيره ضمن پوشش خبري اخبار نخستين روز رزمايش پيامبر اعظم 5 در خليج فارس و تنگه هرمز، در گزارشي اخبار اين رزمايش را در صدر اخبار خود قرار داد.
اين شبكه تلويزيوني در اولين روز از آغاز رزمايش سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران موسوم به «پيامبراعظم5» با پوشش خبري اين رزمايش در گزارشي گفت: مانورهاي سياسي از ديدگاه ايران امري كافي نبوده و اين امر حداقل از زمان بندي رزمايش هاي نظامي جديد ايران قابل مشاهده است.
شبكه الجزيره كه اخبار اولين روز برگزاري اين رزمايش بزرگ را در صدر اخبار خود قرار داده بود، تاكيد كرد: اين اولين باري نيست كه ايران چنين مانورهايي را برگزار مي كند هرچند كه مقامات ايراني معتقدند كه اين اولين و مهمترين رزمايش از نوع خود در سال جاري است. از نظر كميت كمتر از يك سوم مجموعه يگان هاي رزمي نيروهاي زميني، هوايي و دريايي سپاه پاسداران انقلاب در اين رزمايش شركت مي كنند.
از نظر كيفي سلاح هاي جديدي كه در اين رزمايش آزمايش مي شود مجموعه اي از موشك هاي ساخت داخل و سلاح هاي دفاعي است.
بنابراين گزارش، اهميت اين مانورها از نظر ناظران تنها در كميت و كيفيت آن خلاصه نمي شود بلكه مكان و زمان آن نيز داراي اهميت است. از يك سو مكان اين رزمايش تنگه هرمز است كه در جوار منطقه خليج فارس قرار دارد و از سوي ديگر تنها راه انتقال نفت خليج فارس به دنياي خارج است.
الجزيره ادامه مي دهد، از نظر زماني بايد گفت كه اين مانور پس از يك سلسله تهديدات از سوي آمريكا و غرب مبتني بر تحريم ايران صورت مي گيرد. اين تحريم ها از نگاه مسئولان ايراني بيشتر جنبه اقتصادي خواهد داشت.
اين شبكه در ادامه تاكيد مي كند كه پيام اين مانور كه در راستاي امنيت خليج فارس معنا مي شود آن است كه ايران در راستاي برقراري امنيت خليج فارس آمادگي كامل دارد. پيام ايران در اين رزمايش كه نام پيامبر اعظم بر آن نهاده است پيام مودت و مهرباني به كشورهاي منطقه خليج فارس است.
همچنين تلويزيون «بي بي سي» عربي در گزارشي از اولين روز رزمايش پيامبر اعظم5 از سوي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، تأكيد كرد كه برگزاري اين رزمايش در خليج فارس و تنگه هرمز پيامي آشكار به حضور نظامي كشورهاي خارجي به ويژه آمريكا در منطقه است.
اين شبكه تلويزيوني با پوشش خبري اولين روز رزمايش پيامبر اعظم 5 در آب هاي خليج فارس گزارش داد: سپاه پاسداران جمهوري اسلامي ايران در سي و يكمين سالروز تاسيس خود ضمن برگزاري اين رزمايش سيستم موشكي و ديگر سلاح هاي دفاعي خود را آزمايش مي كند.
بنابراين گزارش، ايران با برگزاري اين رزمايش كه نيروهاي زميني، دريايي و هوايي سپاه شركت دارند به دنبال نمايش قدرت نظامي خود بوده تا نشان دهد كه نيروهاي نظامي اين كشور براي واكنش سريع به هرگونه حمله نظامي احتمالي آماده اند.
براساس گزارش بي بي سي، زمان رزمايش پيامبر اعظم نسبت به رزمايش هاي گذشته از حيث تيرگي روابط اين كشور با غرب در رابطه با برنامه هسته اي تفاوت خاصي ندارد، اما در عين حال بايد گفت كه انتخاب منطقه خليج فارس و تنگه هرمز براي اين رزمايش پيامي آشكار به نيروهاي نظامي خارجي موجود در منطقه است.
«محمد نون» خبرنگار اعزامي بي بي سي به تهران در اين رابطه گفت: اين رزمايش پيامي آشكار به نيروهاي آمريكايي مستقر در منطقه است. به ويژه آنكه سپاه پاسداران اعلام كرده است كه هدف اين رزمايش آزمايش توان دفاعي و سرعت عكس العمل نيروهاي نظامي ايران در صورت هرگونه حمله خارجي به كشور است.
خبرنگار اين شبكه در ادامه افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامي اعلام كرده است كه رزمايش پيامبر اعظم5 با هدف برقراري امنيت خليج فارس و تنگه هرمز و همچنين آزمايش توان دفاعي ايران برگزار مي شود.
بنابراين گزارش، در اين مانور كه با حضور نيروهاي مردمي بسيج متمايز از رزمايش هاي گذشته است، ايران به دنبال آن است تا بر موضع هميشگي خود مبني بر رد وجود نيروهاي خارجي در خليج فارس و استقرار پايگاه هاي نظامي خارجي در كشورهاي همسايه تاكيد كند.
بي بي سي در پايان تصريح كرد كه جمهوري اسلامي ايران با اين مانور نظامي بر اين نكته تاكيد مي كند كه امنيت خليج فارس تنها با مسئوليت كشورهاي اين منطقه برقرار خواهد شد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، پايگاه خبري دبكا، وابسته به موساد، در اين باره نوشت: ايران در اولين روز از رزمايش خود قايق سريع «يا مهدي» كه رادار گريز مي باشد را عملياتي نمود. در اين رزمايش هزاران نيروي جنگي از يگان هاي هوايي، زميني و دريايي شركت دارند.
دبكا در ادامه به نقل از منابع نظامي مطلع نوشت: «قايق «يامهدي» ايران نمونه اي از قايق هاي سرعتي «بليد رانر-51» كه حد نصاب سريعترين قايق را دارد، مي باشد. ايران در ژانويه سال 2009 با شكستن حصر تحريم ها موفق شد نمونه هاي اصلي اين قايق را براي سپاه پاسداران خريداري كرده و هم اكنون مشابه آن در ايران ساخته مي شود.
براساس اين گزارش، اين قايق مجهز به موشك هاي شكوال روسي با سرعتي معادل 360گره دريايي در ساعت مي باشد كه سريعترين موشك كنوني جهان بوده و رادار گريز مي باشد.
شبكه خبري «سي ان ان» هم در پايگاه اينترنتي خود نوشت: ايران رزمايش هوايي، دريايي و زميني بزرگي را به هدف نمايش قدرت نظامي خود در خليج فارس آغاز نموده است. در اين رزمايش سه روزه كه «پيامبر اعظم-5» نام دارد ايران سامانه هاي جديدي را به معرض نمايش گذاشت.
يك مقام نظامي آمريكايي در اين رابطه و در گفتگويي با «سي ان ان» اعلام داشت، ايالات متحده به خاطر انجام اين رزمايش توسط سپاه پاسداران كه به طور رسمي آن را اعلام داشته است و در تنگه هرمز انجام مي گردد توجهي ويژه دارد.
براساس اين گزارش، اين مقام نظامي كه از افشاي نامش خودداري ورزيد اعلام داشت كه ارتش آمريكا با دقت امكانات نظامي ايران در زمينه هوايي و سطحي را زيرنظر دارد.
شبكه خبري بلومبرگ نيز در اين رابطه نوشت:رزمايش ايران در آب هاي بين المللي خليج فارس در حالي آغاز گشت كه به نقل از بخش امور انرژي وزارت خارجه آمريكا مسير عبور بيست درصد از نفت خام جهان مي باشد و مقام هاي ايراني اعلام داشته اند كه هر حمله نظامي را با پاسخي خردكننده جواب خواهند داد.
بلومبرگ نوشت: سپاه پاسداران كه با فرمان آيت الله خميني (رهبر فقيد انقلاب اسلامي) شكل گرفت، هم اكنون به دستور آيت الله خامنه اي، فرمانده كل قوا آماده پاسخ گويي به هر تهديدي است.
پايگاه خبري صداي آمريكا (بخش انگليسي) نيز نوشت: ايران رزمايش بزرگ خود را شروع نمود و نخستين قايق رادار گريز خود را آزمايش كرد. اين قايق موتوري نظامي از راه دور هدايت مي شود. ايران در حالي اين رزمايش را انجام داد كه مقامات نظامي آمريكايي روز گذشته اعلام داشتند كه گزينه نظامي عليه ايران هنوز روي ميز وجود دارد.
روزنامه انگليسي ديلي ميل نيز نوشت: تحليلگران غربي نظامي معتقدند كه ايران اگر تحت تعرضي قرار گيرد مي تواند با صف آرايي مجموعه اي از يگان قايق هاي تندروي خود نبرد نامتقارن را آغاز نمايد.
تئودور كارايسك، مديرموسسه مطالعاتي نظامي خاور نزديك و خليج در همين زمينه اظهار داشت كه به كارگيري قايق هاي تندرو مي تواند ابزاري مناسب بر عليه دشمن باشد و اين مجموعه به قدرت نظامي ايرانيان مي افزايد.
سايت رسمي وزارت خارجه رژيم صهيونيستي نيز نوشت: در رزمايش سه روزه «پيامبر اعظم»، سپاه پاسداران تلاش مي كند توانمندي هاي خود را به رخ ايالات متحده بكشاند. تاكتيكي كه سپاه پاسداران در خليج فارس به كار مي گيرد، متمركز ساختن شمار زيادي از اين قايق هاي تندرو به منظور حمله همزمان آن ها به يك رزمناو و يا ناوهواپيمابر آمريكايي مي باشد.
روزنامه ديلي تلگراف هم به انعكاس رزمايش پيامبر اعظم-5 پرداخت و نوشت: سپاه پاسداران ايران قايق فوق العاده سريع خود را كه قادر به حمله هاي ويران گر شديدي مي باشند را در اين رزمايش سه روزه عملياتي كرد.
بازديد هيئت نظامي قطر
از رزمايش پيامبر اعظم
هيئت نظامي قطر پيش از ظهر امروز باحضور در منطقه رزمايش دريايي پيامبر اعظم5 از برخي مراحل اين رزمايش بازديد كردند.
در اين بازديد كه با همراهي سردار عليرضا تنگ سيري فرمانده منطقه يكم دريايي سپاه همراه بود هيئت بازديدكننده قطري ضمن بازديد از مراحل مختلف اين رزمايش بازديد كوتاه از تجهيزات و سامانه هاي نيروي دريايي سپاه داشتند.
عبدالرحيم ابراهيم حسن علي مقام ارشد اين هيئت بازديدكننده قطري در حاشيه اين بازديد در جمع خبرنگاران ضمن مثبت ارزيابي كردن تعاملات ميان ايران و قطر در برگزاري اين قبيل رزمايش ها را براي ارتقاء امنيت در منطقه خليج فارس و تنگه هرمز، خاطرنشان كرد: اين موجب سعادت و افتخار ماست كه توانستيم از برخي مراحل رزمايش نيروي دريايي سپاه پاسداران در خليج فارس بازديد كنيم.

 



وداع مردم قدرشناس اراك با پيكر شهداي پاسدار

اراك - خبرنگار كيهان:
پيكر پاك سه پاسدار شهيد تيپ 71 سپاه روح الله استان مركزي در اراك تشييع شد.
شهيدان سروان حميد آسنجراني فراهاني، ستوان سوم محسن قريشي و تكاور مهدي جودكي روز دوشنبه سي ام فروردين ماه در درگيري با اعضاي گروه پژاك در شمال غرب كشور به شهادت رسيدند.
پيكر پاك اين شهدا با حضور جمع كثيري از قشرهاي مختلف مردم و مسئولان اراك از ميدان شهدا تا گلزار شهيدان اراك تشييع و به خاك سپرده شد.

 



معاون وزير راه خبر داد بهسازي 8 هزار كيلومتر از راه هاي اصلي كشور

معاون وزير راه و ترابري گفت: يكي از برنامه هاي سال جاري اين سازمان، بهسازي و روكش آسفالت حدود هشت هزار كيلومتر از راه هاي اصلي كشور است.
به گزارش ايرنا دكتر شهريار افندي زاده شامگاه روز چهارشنبه در حاشيه بازديد از محورهاي ارتباطي استان گلستان گفت: ايجاد مركز مديريت راه هاي كشور يكي ديگر از برنامه هاي امسال است كه در بيش از 15 استان داير مي شود و با نصب دوربين هاي تصويري در جاده ها، اطلاعات از طريق دستگاه هاي تردد شمار و پيام متغير به اين مراكز متصل مي شود و از اين طريق، از وضعيت جاده ها براي تصميم گيري در اداره جاده هاي كشور اقدام مي شود.
به گفته رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي كشور مديريت علائم و تجهيزات و اثربخشي امكانات مربوطه، توسعه فضاي اداري بيش از 12 پايانه مرزي زميني، توسعه حمل و نقل و ترانزيت در كمربندي هاي شمال، جنوب و شرق به غرب، توسعه حمل و نقل جاده اي از طريق شركت هاي حمل و نقل و ارتقاي سطح كيفي و كمي حمل ونقل، توسعه مجتمع هاي رفاهي خدماتي در جاده هاي اصلي با جذب سرمايه گذاران خصوصي به هر تعداد داوطلب و آموزش رانندگان و متصديان حمل ونقل در كشور نيز از ديگر برنامه هاي اين سازمان در سال 89 مي باشد.
افندي زاده درباره آزادرا ه ها و بزرگراه هاي كشور نيز با بيان اينكه ساخت نيمي از آزادراه ها در قانون برنامه چهارم توسعه بر عهده بخش خصوصي است و نيمي با بودجه دولت ساخته مي شود، گفت: قبل از سال 88 حدود يك هزار و 560 كيلومتر آزاد راه در كشور وجود داشت كه با اقدامات انجام شده، در حال حاضر به يك هزار و 650 كيلومتر رسيده كه بزرگترين اين آزادراه ها، آزاد راه قزوين به رشت به مساحت حدود 127 كيلومتر است.
معاون وزير راه و ترابري كشور ادامه داد: در حال حاضر ساخت آزادراه هايي مانند آزادراه پرديس، كنارگذرهاي شرقي و غربي اصفهان به طول 11 كيلومتر و ادامه آزادراه قزوين - رشت توسط شركت ساخت و توسعه وزارت راه كه يكي از معاونت هاي ديگر وزارتخانه است در دست ساخت است.

 



تاكيد پورمحمدي بر همكاري سازمان بازرسي و دولت

اروميه- خبرنگاركيهان:
رئيس سازمان بازرسي كل كشور همراهي دولت و سازمان بازرسي را در بسياري از موارد مناسب ارزيابي كرد و گفت: اين همكاري مي تواند در اجراي بهتر قانون و جلوگيري از تخلفات بسيار موثر باشد.
حجت الاسلام والمسلمين مصطفي پورمحمدي افزود: توقعات مردم، مسئولان و نمايندگان مجلس از دولت براي اجراي كارهاي روبنايي بسيار زياد است و اين امر دولت را مجبور مي كند تا به سمت توليد مسكن در جامعه پيش برود.
وي گفت: اين امر باعث مي شود تا دولت با تصويب طرح ها و مصوبات متعدد و در استان هاي مختلف، اجراي فعاليت هاي زيرساختي را به تاخير بيندازد و اين امر مانع اصلي توسعه مناطق مختلف در كشور است.
وي حضور سازمان بازرسي در بسياري از قراردادهاي وزارتخانه هاي مختلف به ويژه نفت را يادآور شد و گفت: در حال حاضر مشكلات قراردادهاي وزارت نفت تا حدود زيادي برطرف شده است و اين امر ما را به آينده اميدوارتر مي كند.
وي با تاكيد بر نقش نفت در اقتصاد ايران و لزوم توسعه فعاليت هاي نظارتي در اين بخش گفت: در مورد نفت كارهاي بسيار زيادي در سازمان صورت گرفته و قويترين تيم كارشناسي براي نظارت در اين حوزه فعاليت مي كنند.
حجت الاسلام پورمحمدي به مهمترين مشكلات ادارات و دستگاههاي اجرايي در سال گذشته اشاره كرد و افزود: بي انضباطي در اجراي مقررات، عدم اجراي دقيق برنامه ها، عدم انجام به موقع تعهدات و تخلفات و سوءاستفاده هاي مالي از مهمترين تخلفات ادارات در سال گذشته بوده است.

 



در سال جاري 16 هزار ميليارد ريال براي نوسازي مدارس كشور هزينه مي شود

تبريز- خبرنگار كيهان:
امسال حدود 16 هزار ميليارد ريال اعتبار براي نوسازي و مقاوم سازي و نيز تجهيز مدارس كشور هزينه مي شود.
رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور، در افتتاحيه مرحله دوم هنرستان دخترانه «زهرا مرداني آذر» تبريز با اعلام مطلب فوق افزود: 15 درصد مدارس كشور به دليل سست بودن و غيرمقاوم بودن آنها- بايد تخريب و نوسازي شود.
مرتضي رئيسي با اشاره به برنامه پنجم توسعه كشور تصريح كرد: تا 5 سال آينده كليه مدارس خطرساز مي بايست از چرخه مدارس فعال، حذف و بازسازي شود. وي خاطرنشان كرد: امسال و براي اولين بار، رديف خاصي در بودجه كشور براي ساخت سالن هاي ورزشي در مدارس دخترانه در نظر گرفته شده است.
رئيسي افزود: 400 ميليارد ريال نيز براي استانداردسازي سامانه گرمايشي و سرمايشي مدارس اختصاص يافته است.
وي تاكيد كرد: 20 درصد فضاهاي آموزشي و پرورشي كشور، توسط خيران و نيكوكاران ساخته شده است.

 



تقدير امام جمعه قم از برگزاري اجلاس هسته اي در تهران

امام جمعه قم با تقدير از برگزاري اجلاس هسته اي در تهران گفت: اين اجلاس هم از آن رو كه اهداف نظام اسلامي را در مورد برنامه هاي هسته اي و هم از اين نظر كه چهره كريه دشمنان و ظالمان را به دنيا نشان داد جاي خوشحالي دارد.
به گزارش ايرنا آيت الله سيدهاشم حسيني بوشهري با تقدير از برگزاركنندگان اجلاس هسته اي اخير تهران اظهار داشت: آنچه كه بيش از همه براي برگزاركنندگان آن جاي شايستگي و تقدير دارد، طرح شعار انرژي اتمي براي همه، سلاح اتمي براي هيچ كس است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با انتقاد از رواج بدحجابي و منكرات در جامعه اظهار داشت: هم اكنون مواردي از منكران و اعمال خلاف شارع مقدس اسلام از جمله موسيقي و بدحجابي در جامعه به وضوح مشاهده مي شود كه بايد براي برچيدن آن اقدام فرهنگي و قانوني كرد.
وي تصريح كرد: همه مسئولان فرهنگي جامعه بايد متخلفان در اين زمينه را به پايبندي به قانون وادار كنند.

 



وزير راه و ترابري: رهبر معظم انقلاب بر توسعه سواحل درياي عمان تاكيد دارند

وزير راه و ترابري گفت: توسعه سواحل درياي عمان در شرق كشور همواره مورد تاكيد رهبر معظم انقلاب و رئيس جمهور است.
حميد بهبهاني در حاشيه بازديد از طرح توسعه اسكله شهيد بهشتي بندر چابهار در گفت وگو با خبرگزاري جمهوري اسلامي افزود: در اين راستا شورايي متشكل از چند وزارتخانه از جمله وزارت دفاع، راه و ترابري، كشور و نيرو تشكيل شده و توسعه بندر چابهار در ابعاد مختلف را مورد بررسي قرار مي دهد.
وي گفت: رئيس جمهور معتقد است توسعه بندر چابهار موجب رشد و توسعه اقتصادي منطقه در عرصه هاي مختلف خواهد شد.
وزير راه و ترابري اظهار داشت: توسعه بندر چابهار اهميت زيادي در زمينه ايجاد اشتغال، امنيت و بهره برداري از توانمندي هاي استان سيستان و بلوچستان به ويژه چابهار دارد.
بهبهاني بيان كرد: با تكميل و توسعه پسكرانه ها، بندر چابهار به يكي از بنادر مهم منطقه تبديل مي شود.
وي ادامه داد: در اين راستا وزارت راه و ترابري با تمام توان و تلاش به دنبال توسعه پسكرانه ها از جمله اجراي طرح راه آهن چابهار - زاهدان - مشهد است.
او گفت: براي انجام اين طرح مهم، مذاكراتي با سرمايه گذاران صورت گرفته و به امضاي تفاهم نامه هايي نيز نزديك شده ايم.
وزير راه و ترابري با اشاره به اينكه با اجرايي شدن طرح راه آهن در چابهار، اين بندر از بن بست خارج خواهد شد افزود: اين طرح تاثير بسزايي در ترانزيت كالا به كشورهاي ديگر از جمله آسياي ميانه خواهد داشت.
وي بيان كرد: به منظور اجراي طرح ساخت و تكميل محور ارتباطي چابهار به جاسك بندرعباس نيز بودجه قابل توجهي از سوي دولت در نظر گرفته شده است.

 



قيمت خريد برگ سبز چاي اعلام شد

تنكابن - خبرنگار كيهان:
فصل برداشت برگ سبز چاي از چايكاران مناطق چاي خيز شمال اعلام شد.
رئيس اداره چاي شهرستان تنكابن با اعلام اين خبر زمان آغاز فصل برداشت چاي را 20 فروردين تا 30 مهرماه سال جاري اعلام كرد و افزود: چايكاران زحمتكش مي توانند از تاريخ ياد شده نسبت به برداشت برگ سبز چاي بهاره با قيمت تضميني درجه يك 5 هزار و 400 ريال و درجه دو 2 هزار و 900 ريال و تحويل آن به مراكز خريد و شعبات مربوطه اقدام كنند.
مهندس رجبعلي سمايي در خصوص افزايش قيمت برگ سبز چاي گفت: چون قيمت اعلام شده همان نرخ سال گذشته است استانداران مازندران و گيلان طي نامه اي به معاون اول رئيس جمهور خواستار افزايش قيمت تضميني برگ سبز چاي در سال جاري شدند.
وي مقدار سطح زير كشت چاي باغات تنكابن را 1800 هكتار و تعداد چايكاران را 4330 نفر اعلام كرد و افزود: اين اداره در طي سال زراعي جاري با تخصيص مبلغ 5620 ميليون ريال تسهيلات جهت انجام عمليات بهزراعي (هرس زمستانه) بر مبناي هر هكتار هرس كف بر 18 ميليون ريال و كمر بر 7 ميليون ريال و جهت تغذيه و نگهداري باغ 3 ميليون ريال تسهيلات پرداخت مي نمايد.
وي همچنين گفت: برابر مصوبه دولت امسال سازمان چاي مسئوليت خريد برگ سبز چاي از كشاورزان را برعهده گرفت.

 



وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خبر داد برگزاري اولين جشنواره قرآني فجر در سال جاري

يزد - خبرنگار كيهان:
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: امسال براي نخستين بار جشنواره قرآني فجر در كشور برگزار مي شود.
سيدمحمد حسيني كه براي افتتاح چند پروژه از جمله تالار فرهنگ و پژوهش اصحاب فرهنگ و هنر به يزد سفر كرده بود افزود: دستگاه هاي اجرايي مي توانند نيم درصد از اعتبارات خود را به قرآن اختصاص دهند.
وي با اشاره به برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب گفت: امسال براي خريد كتاب، كارت اعتباري در اختيار دانشجويان قرار مي گيرد كه 50 درصد مبلغ آن از سوي وزارت ارشاد تامين مي شود.
وي خاطرنشان كرد: آنچه امروز مهم است فعاليتهاي نرم افزاري و بهره برداري از فضاها و اماكن به صورت مناسب و شايسته است.
به گفته حسيني با وجود نيروهاي جوان و استفاده از تجربه پيشكسوتان و استعدادي كه در كشور وجود دارد بايد در عرصه هاي مختلف هنري و فرهنگي جاذبه ايجاد كرد تا داراي تاثير باشد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اظهار داشت: همه چيز امروز مهياست و اقدامات بايد با نگاه به آن طرف مرزهاي جغرافيايي باشد تاآنها را به سمت فرهنگ غني و ريشه دار خود بكشانيم.
وي گفت: سينماي هاليوود هر يك ماه يك فيلم عليه ايران و يا مسلمانان مي سازد و در حال تدارك وسيع در اين عرصه است.
به گفته وي برخي افراد كومله كه تا ديروز با اسلحه در مقابل نظام مي ايستادند امروز كه مي بينند نمي توانند در مقابل روحيه شهادت طلبي ملت حرفي براي گفتن داشته باشند وارد عرصه جنگ نرم و انديشه شده و از طريق تلويزيون هاي ماهواره اي و سايتها در مقابل نظام در حال جنگ هستند.
وي جلوگيري از ترويج موسيقي مبتذل را مورد تاكيد قرار داد وافزود: در بحث شعر اين وزارتخانه داراي يك رويكرد مثبت است و امسال كنگره شعر فاطمي را در قم برگزار خواهيم كرد و برگزاري شعر پايداري را با توجه به سالگرد سي ساله دفاع مقدس خواهيم داشت.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين افزود: اگر به برخي مطبوعات تذكر داده مي شود، تنها با هدف حمايت است تا جامعه مطبوعات در سلامت و آرامش وظايف خود را به شايستگي انجام دهند.

 



28 و 29 ارديبهشت ماه همايش ملي نيما يوشيج در مازندران برگزار مي شود

ساري- خبرنگار كيهان:
دومين همايش ملي
نيما شناسي روزهاي 28 و 29 ارديبهشت ماه جاري در مازندران برگزار مي شود.
مديركل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي مازندران با اعلام اين خبر افزود: در اين همايش ملي جمعي از نيما شناسان و محققان دانشگاهي از سراسر كشور حضور خواهند داشت.
رحمت عباس نژاد با اشاره به دريافت 160 مقاله از داخل و خارج در مورد شخصيت نيما يوشيج پدر شعر نوي ايران گفت: تاكنون چند مقاله از محققان كشورهاي پاكستان، لبنان و تاجيكستان در اين زمينه دريافت شده است.
وي افزود: شركت كنندگان در اين همايش ملي در زادگاه نيما يوشيج حضور مي يابند.
عباس نژاد با تأكيد بر ضرورت معرفي مفاخر علمي و ادبي مازندران از نيما يوشيج به عنوان يكي از اين مفاخر نام برد و افزود: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي حفظ يادمان نيما در زادگاهش پروژه ملي تعريف و آن را عملياتي كرده است.
به گفته اين مقام مسئول براي معرفي مفاخر تاريخي و فرهنگي مازندران همگرايي و تلاش جمعي دستگاهها ضرورت دارد.

 



آيت الله مصباح يزدي: رئيس جمهور آمريكا با نامه و نصيحت هدايت نمي شود

آيت الله محمدتقي مصباح يزدي گفت: هميشه افرادي در جامعه آگاهانه مردم را گمراه مي كنند كه اين افراد قابل هدايت نيستند.
به گزارش ايرنا استاد حوزه علميه قم در درس اخلاق هفتگي خود در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم با اشاره به اين كه در فتنه عده اي افراد آگاهانه فتنه را طراحي مي كنند، گفت: برخي افراد نيز به خاطر ضعف نفساني و دنياپرستي و عده اي هم به جهت نداشتن بصيرت عامل فتنه مي شوند.
رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني با بيان اين كه در دوران فتنه تكاليف انسان مضاعف مي شود، ابراز داشت: متاسفانه در فتنه ها مقابله با فتنه گران مورد غفلت قرار مي گيرد، انسان علاوه بر اينكه نبايد خودش در دام فتنه گران بيفتد، بايد ديگران را نيز از دام فتنه نجات دهند.
استاد عالي حوزه علميه با اشاره به اينكه نصيحت، ارشاد و هدايت طراحان فتنه در عالم خارج شبه محال است، اظهار داشت: روايات و آيات فراواني به ما نشان مي دهد كه در جامعه هميشه افرادي وجود دارند كه آگاهانه مردم را گمراه مي كنند و اين افراد قابل هدايت نيستند.
وي در ادامه افزود: به طور نمونه رئيس جمهور آمريكا با نامه و نصيحت هدايت نخواهد شد.
عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه نصيحت در افراد ضعيف النفس كه در باج گيري و كارهاي حرام حرفه اي شده اند،فايده چنداني ندارد تاكيد كرد: افرادي كه از روي بي بصيرتي ولي بدون سوءنيت به فتنه گران كمك مي كنند قابل هدايت هستند.
وي با اشاره به اينكه بيشتر افراد بدون دخالتي در ايجاد و تثبيت فتنه در معرض لغزش هستند، بيان داشت: وجود جهل و روشن نبودن حقيقت يا تمايلات نفساني دو عامل انحراف عمده مخاطبان هستند كه روحانيان و طلاب در عرصه رفع جهالت وظيفه بيشتري دارند.

 



اخبار ادبي و هنري

سرمايه گذاري سنگين آمريكا براي ساخت فيلم ضدايراني
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از سرمايه گذاري سنگين آمريكا براي ساخت فيلم ضد ايراني خبر داد. سيدمحمد حسيني در خطبه هاي پيش از نمازجمعه قم، با اشاره به ساخت فيلم ها، سريال ها و بازي هاي رايانه اي از سوي كشورهاي غربي براي حاكم ساختن انديشه هاي ناپاك خود در ميان جوانان گفت: اخيراً فيلمي در آمريكا با هزينه اي بيش از 3 برابر بودجه سينمايي ايران براي ضربه زدن به فرهنگ و ارزش هاي ايراني در دست تهيه است. وي ادامه داد: فيلم «اشراف زاده ايراني» با هزينه اي بالغ بر 150ميلياردتومان توسط مخالفان جمهوري اسلامي در خارج از كشور در حال ساخت است كه اين رقم هزينه سه برابر اعتبارات هنري ما در بخش فيلم و... است. وي خاطر نشان كرد: هر روز اخباري اعلام مي شود كه هاليوود براي اينكه جوانان ما را تحت تاثير قرار دهد فيلم هاي پرخرجي مي سازد، اخيراً نيز برخي افراد سودجو اين فيلم ها را در كشور توزيع مي كنند.
تسهيلات خريد كتاب دانشجويان در نمايشگاه تهران
دانشجويان بازديدكننده از بيست و سومين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران با پرداخت ده هزارتومان، كارت الكترونيكي خريد كتاب به مبلغ بيست هزار تومان دريافت خواهند كرد. معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با توجه به دستور رئيس جمهور مبني بر حمايت از دانشجويان براي خريد كتاب اين تصميم را گرفته است. امسال غرفه هايي در نمايشگاه بين المللي كتاب طراحي شده كه پس از احراز هويت دانشجويان، به آن ها كارت خريد الكترونيك 20 هزارتوماني با 50 درصد تخفيف عرضه مي كند. معاونت فرهنگي وزارت ارشاد همچنين در آستانه نمايشگاه بين المللي كتاب تهران اقدام به شارژ كارت هاي الكترونيكي خريد كتاب دانشجويان و طلاب كرده است. اين كارت ها طي توافق نامه هايي ميان معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با ادارات كل ارشاد استان ها تامين اعتبار مي شود. در اين توافق نامه ها مقرر شد تا ادارات كل ارشاد استان ها با دانشگاه هاي محل و استان خود مكاتبه و اعلام آمادگي كنند كه در صورتي كه دانشگاه 50 درصد سهم خود را به ازاي هر دانشجو بپردازد، 50 درصد ديگر را نيز ادارات كل به نمايندگي از معاونت فرهنگي وزارت ارشاد تامين اعتبار مي كنند. دانشجويان با كارت هاي الكترونيكي خريد كتاب مي توانند از تمام غرفه هاي نمايشگاه خريد كنند. بيست و سومين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران از 15 تا 25 ارديبهشت در مصلاي امام خميني(ره) برگزار مي شود.
واكنش جمعي از مسلمانان به يك فيلم ضد اسلامي آمريكا
گروهي از مسلمانان آمريكا در واكنش به توهين به ساحت مقدس پيامبر عظيم الشان اسلام(ص) از طريق اينترنت به سازندگان فيلم كارتوني «سوت پارك» هشدار دادند.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه واكيت تركيه، گروهي از مسلمانان آمريكا در پايگاه اينترنتي خود به سازندگان سريال كارتوني سوت پارك كه در يكي از قسمت هاي آن به ساحت مقدس پيامبر(ص) توهين شده بود، هشدار داده و اين اقدام را حركتي احمقانه توصيف كردند. اين گروه مسلمان همچنين فرجام تئو وان گوك سازنده اثري را كه در آن اسلام طرفدار خشونت عليه زنان نشان داده و به قرآن كريم توهين كرده بود و در نهايت كشته شد، يادآور شدند. در يكي از قسمت هاي سريال كارتوني «سوت پارك» براي تمسخر اعتقاد مسلمانان مبني بر عدم نمايش تمثال حضرت پيامبر(ص)، در يك حركت موهن از يك پوستين براي نمايش شخصيت نمادين ايشان استفاده شده بود.
مقبره قيصر امين پور پرده برداري مي شود
مقبره قيصر امين پور همزمان با دومين سالمرگ اين شاعر، آبان امسال در گتوند به پرده برداري مي رسد. حجت الاسلام سيدلطف الله سپهر مديراداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان خوزستان اظهار داشت: با مساعدت وزارتخانه متبوع و توجه مسئولان استان، اداره ارشاد استان خوزستان يادمان و آرامگاه بسيار فاخري را براي قيصر آماده كرده است كه در آبان ماه سال جاري همزمان با سالگرد درگذشت اين شخصيت بزرگ به بهره برداري مي رسد.
وي افزود: با توجه به توضيحات معمار طرح آرامگاه قيصر كه از بهترين و زبده ترين معماران استان اصفهان به شمار مي رود، اين آرامگاه از جديدترين و هنري ترين آرامگاه هاي شخصيت هاي ادبي كشور در عصر حاضر خواهد بود كه بيش از 80 درصد از كار ساخت و ساز بنا پيش رفته و اكنون معماران در حال انجام كارهاي ظريف كاري و هنري اين يادمان هستند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14