(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 16 ارديبهشت 1389- شماره 19638

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
نقش معلم در تربيت فرزندان از والدين و رسانه ها بيشتر است
 آغاز رزمايش دريايي «ولايت 89» ارتش جمهوري اسلامي ايران
نجار در ديدار وزير دفاع آذربايجان: صهيونيست ها به دنبال اختلاف افكني در منطقه هستند
چشم به راه سپيده
دانشگاهيان با امضاي طوماري خواستار تعقيب قضايي شيرين عبادي شدند
طرح واكسيناسيون تب برفكي دام در نظرآباد آغاز شد
تشييع پيكر شهيد نيروي انتظامي در شيراز
اسقف ارامنه آذربايجان در تبريز به خاك سپرده شد
مشاور رئيس جمهور: تردد مسافر از مرز پرويزخان به رونق اقتصادي منجر مي شود
با موافقت وزير صنايع و معادن توليد خودرو سمند در شيراز قطعي شد
معاون شركت ملي گاز خبر داد افزايش صادرات گاز ايران درسال 88
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي: كاهش تعرفه خودرو در بودجه سال جاري لغو شد
يك مقام مسئول در وزارت كار و امور اجتماعي: برنامه اصلي وزارت كار تقويت تشكل هاي كارگري است
بازديد وزير مسكن و شهرسازي از طرح هاي مسكن مهر همدان
23 ارديبهشت كنگره بزرگداشت آيت الله سيدعبدالعلي سبزواري در قم برگزار مي شود
اخبار ادبي و هنري



رهبر معظم انقلاب در ديدار فرهنگيان تبيين فرمودند
نقش معلم در تربيت فرزندان از والدين و رسانه ها بيشتر است

رهبر معظم انقلاب با تأكيد بر اينكه تهديدها نمي تواند حركت رو به جلو ملت ايران را كند نمايد تصريح كردند اين ملت راه خود را با قوت ادامه خواهد داد.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ديروز در ديدار هزاران نفر از معلمان سراسر كشور، با اشاره به نقش حياتي و عظيم معلمان در ساختن و تربيت انسانهاي خلاق، فكور، متدين، مبتكر و داراي اعتماد به نفس به منظور ادامه حركت رو به جلو كشور تاكيد كردند: ملت ايران بايد به مرحله اي از پيشرفت و تعالي برسد كه از لحاظ فكري، علمي و زمينه هاي مختلف سياسي و اجتماعي به مرجعي متقن براي ملتها و متفكران دنياي اسلام تبديل شود و اين، مسئوليت تاريخي ملت ايران است.
رهبر انقلاب اسلامي در اين ديدار با گراميداشت ياد و خاطره استاد شهيد مرتضي مطهري و روز معلم، شهيد مطهري را معلمي كامل و با احساس مسئوليت خواندند و افزودند: آن مرد بزرگ در هر عرصه اي كه احساس مي كرد جامعه سؤالها و نيازهاي گوناگوني دارد، شجاعانه وارد مي شد و ملاحظات و مصالح هيچگاه مانع او نشدند.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي خاطرنشان كردند: شهيد مطهري برخلاف برخي از مدعيان روشنفكري ديني كه مفاهيم و مطالب خالي از محتواي ديني را با لعاب ديني عرضه مي كردند، مفاهيم حقيقي ديني را به تناسب نيازهاي روز و استفهام مخاطبان به جامعه عرضه مي كرد.
ايشان با تاكيد بر اينكه شهيد مطهري هيچگاه بدنبال نام و عنوان حوزوي و دانشگاهي نبود، افزودند: آن شهيد در دوران حيات خود، با همان شدتي كه با واپس گرايي و ارتجاع و تحجر مقابله مي كرد، با بدعت ها و افكار انحرافي و التقاطي نيز برخورد كرد و اين يكي از خصوصيات برجسته شهيد مطهري بود.
رهبر انقلاب اسلامي يكي از ويژگيهاي ممتاز آثار شهيد مطهري را، زنده و تازه بودن آنها دانستند و تأكيد كردند: علت اينكه بعد از گذشت سي سال از شهادت آن استاد و با وجود پيشرفتهاي گوناگون، هنوز آثار شهيد مطهري پاسخگوي بسياري از نيازهاي امروز است، اخلاص آن مرد بزرگ بود.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي افزودند: هرگاه يك فكر عميق با اخلاص همراه شود، خداوند بركتي به آن انديشه مي دهد كه همچون ذخيره اي تمام نشدني براي جامعه باقي بماند و آثار شهيد مطهري اينگونه هستند.
ايشان تأثير كارهاي علمي و فرهنگي شهيد مطهري را نمونه اي از عظمت كار تعليم و تربيت دانستند و با اشاره به نقش حياتي معلمان خاطرنشان كردند: اگر معلمان همواره عظمت و بزرگي تاثير كار خود را مد نظر داشته باشند، ايمان، انگيزه، تحرك و تلاش آنها مضاعف خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامي، نقش و تأثير معلم در شكل گيري شخصيت فردي و اجتماعي كودكان و نوجوانان را فراتر از تأثير والدين، رسانه ها، مسائل اجتماعي و حتي عوامل وراثتي اخلاقي و معنوي ارزيابي كردند و افزودند: معلم با اين نقش برجسته مي تواند انساني مؤمن، باانگيزه، صبور، اميدوار به آينده، پيگير منافع عمومي، علاقمند براي رسيدن به قله هاي كمال فردي و اجتماعي، مبتكر، متفكر و اهل تحقيق و پژوهش، تربيت كند.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي تأكيد كردند: اگر معلم به جايگاه و نقش خود توجه نداشته باشد، ممكن است انسانهايي در نقطه مقابل انسانهاي مطلوب و مورد نياز، تحويل جامعه دهد.
ايشان همه معلمان را به باور نقش عظيم خود و فراموش نكردن آن، توصيه مؤكد كردند و افزودند: برنامه تحول بنيادين در آموزش و پرورش يك كار اساسي است كه بايد متناسب با نيازها، اهداف والا، و امكانات انساني كشور حتماً انجام شود و به سرانجام نيز برسد اما اين به معناي توقف تا زمان آغاز و تحقق اين تحول بنيادين نيست.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به عقب ماندگي هاي تاريخي كشور، جبران آنها را نيازمند يك تحرك عظيم دانستند و تأكيد كردند: كشور و ملت ايران بايد به جايگاه شايسته خود برسد و به عنوان الگويي كامل و متقن براي دنياي اسلام تبديل شود.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي خاطرنشان كردند: براي رسيدن به اين هدف بزرگ بايد همه توان و ظرفيت هاي انساني و فكري و استعدادهاي خدادادي ملت ايران به ميدان آورده شوند.
ايشان با تاكيد بر اينكه ملت ايران در صورتي كه به جايگاه واقعي و شايسته خود برسد، زمينه ساز تغيير سرنوشت دنياي اسلام خواهد شد، افزودند: نتيجه تغيير سرنوشت دنياي اسلام، تغيير سرنوشت و وضعيت كنوني دنيا خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامي وضعيت كنوني دنيا را از لحاظ اخلاقي بسيار بد توصيف و تأكيد كردند: اين سرنوشت هولناك بشريت را مي توان تغيير داد اما شرط اول آن، ايجاد تحول بزرگ در كشور و تبديل شدن به يك الگوي مادي و معنوي است.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي خاطرنشان كردند: اساس هرگونه تحول در كشور نيز، تعليم و تربيت است و با توجه به زيرساختهايي كه در طول سي سال گذشته فراهم شده، اگر چه مسير طولاني و سخت است اما افق آينده بسيار روشن است.
ايشان دشمني قدرتها و بدخواهان با ملت ايران و مانع تراشي در مسير پيشرفت و حركت رو به جلو را، همچون سي سال گذشته قابل انتظار دانستند و تأكيد كردند: تجربه ملت ايران نشان داده است كه تهديدها و مخالفتها، نمي تواند موجب كند شدن حركت رو به جلو شود و ملت ايران راه خود را با قوت ادامه خواهد داد.
رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: مهمترين مسئله در مسير حركت رو به جلو، اين است كه هر كسي وظيفه خود را به درستي بشناسد و آن را انجام دهد.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي در پايان تاكيد كردند: با توجه به اين مسئوليت سنگين، از مسئولان محترم آموزش و پرورش و معلمان گرامي انتظار مي رود وظيفه بزرگ خود را با همت والا، كار مضاعف و تلاش پيگير دنبال كنند و همواره به لطف و عنايت خداوند متعال توكل داشته باشند.
در ابتداي اين ديدار حاجي بابايي وزير آموزش و پرورش با اشاره به برنامه هاي اصلاح ساختار و محتوا، و آماده شدن طرح تحول بنيادين در آموزش و پرورش به عنوان سند ملي گفت: بعد از طي شدن مراحل قانوني اين سند ملي، تحول بنيادين آغاز خواهد شد.
وي با تأكيد بر اينكه در سند ملي، مدرسه به عنوان قدرتمندترين پايگاه فرهنگي محله تعريف شده است، افزود: تعريف جديد از مدرسه اعم از آموزشهاي رسمي و برنامه هاي فرهنگي در محلات، و تأكيد بر پرورش، كتابخواني، كانونهاي قرآني و گسترش نمازخانه ها در سند ملي گنجانده شده است.
وزير آموزش و پرورش تدوين درس ملي را از برنامه هاي در دست اقدام شورايعالي آموزش و پرورش خواند و تأكيد كرد: درس ملي، نقشه راه محتواي دروس، نحوه تدريس و آموزش، و نحوه ارتقاي كيفيت مهارتهاي لازم براي فرهنگيان است.

 



با حضور دريادار سياري صورت گرفت
 آغاز رزمايش دريايي «ولايت 89» ارتش جمهوري اسلامي ايران

رزمايش دريايي ولايت 89 با شركت يگان هاي مختلف نيروي دريايي، نيروي هوايي، نيروي زميني و پدافند هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در آبهاي جنوب كشور آغاز شد.
به گزارش فارس، اين رزمايش ديروز با اعلام رمز مقدس «يا زهرا» توسط امير دريادار حبيب الله سياري فرمانده نيروي دريايي ارتش در منطقه وسيعي از آبهاي جنوب كشور آغاز شد. در اين رزمايش كه در 6 مرحله و در محدوده تنگه هرمز تا شمال اقيانوس هند آغاز شده است يگان هاي رزمي پشتيباني ، پشتيباني لجستيكي، راداري، الكترونيكي، موشك هاي سطحي، زيرسطحي و هوا درياي نيروي دريايي ارتش با پشتيباني جنگنده هاي نيروي هوايي، بالگردهاي هوانيروز و پدافند هوايي ارتش با برگزاري يك رزمايش منسجم و تاكتيكي، اقتدار نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران را در پهنه وسيع آبهاي جنوب كشور به نمايش گذاشتند. برگزاري جلسه توجيهي و ابلاغ ماموريت به فرماندهان حاضر در رزمايش، بارگيري موشك ها، اژدرها، مين ها و ديگر تجهيزات، گسترده يگان هاي رزمي پشتيباني سيار، سامانه هاي متحرك فرماندهي، راداري و موشكي و نيز گسترش تيم هاي عمليات ويژه و تكاوران دريايي با قايق هاي تندرو در آبهاي منطقه عملياتي از جمله اقدامات نخستين روز رزمايش دريايي ولايت 89 بودند.

 



نجار در ديدار وزير دفاع آذربايجان: صهيونيست ها به دنبال اختلاف افكني در منطقه هستند

وزير كشور جمهوري اسلامي ايران در ديدار وزير دفاع آذربايجان صهيونيست ها را عامل اختلاف افكني در منطقه دانست و آنان را موجب تفرقه بين مسلمانان معرفي كرد.
«مصطفي محمد نجار»، وزير كشور جمهوري اسلامي ايران و صفر ابي اف، وزير دفاع جمهوري آذربايجان در باكو، در مورد مسائل مورد علاقه و راه هاي توسعه همكاري هاي دو كشور گفت وگو كردند.
وزير كشور با اشاره به اين كه صهيونيست ها به دنبال اختلاف افكني در منطقه هستند و تلاش مي كنند بين مسلمانان تفرقه بياندازند، افزود: بيگانگان نمي خواهند بين ملت هاي منطقه دوستي باشد و سعي مي كنند با مسائل گوناگون بين ملت ها تفرقه بياندازند اما سران دو كشور و ملت هاي دو كشور به دنبال تحكيم روابط هستند و بايد همگي كمك كنيم كه در منطقه آرامش حاكم شود. همچنين در اين ديدار صفر ابي اف - وزير دفاع جمهوري آذربايجان- با اشاره به اين كه بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان همكاري هاي زيادي در بخش هاي مختلف وجود دارد، از همكاري ايران در صدور گاز به جمهوري آذربايجان قدرداني كرد و خواستار توسعه روابط دو كشور در زمينه هاي مختلف شد.

 



چشم به راه سپيده

تو را غايب ناميده اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينكه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضرنبودن»، تهمت ناروائي است كه به تو زده اند و آنان كه بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي دانند، آمدنت كه در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت كه هر صبح و شام تو را مي خوانند، ظهورت را از خدا مي طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي گزند با تعجب مي گويند كه تو را پيش از اين هم ديده اند. و راست مي گويند، چرا كه تو در ميان مائي، زيرا امام مائي. جمعه كه از راه مي رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي دهند و قرار از كف مي نهند و قافله دل هاي بي قرار روي به قبله مي كنند و آمدنت را به انتظار مي نشينند...
و اينك اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله»، در آستانه آدينه اي ديگر با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي كنيم.
نذر جمكران
من و قرآن جيبي هر سه شنبه
توسل بي نصيبي هر سه شنبه
نمي دانم چه مي خواهد ز جانم
خيالات غريبي هر سه شنبه
حريمي سبز، بوي عطر و اسپند
من و حال عجيبي هر سه شنبه
تو گفتي يك سه شنبه زير باران
مرا هي مي فريبي هر سه شنبه
دلم در دست هايم مي زند باز
من و اين ناشكيبي هر سه شنبه
احد چگيني
وصل و فصل
وصل تو بهار روزگاران من است
جمعيت اوضاع پريشان من است
روئيدن و باليدن و رستاخيز است
از فصل مگو، كه برگ ريزان من است
سيد محمد حكاك
آشنا
يك بار ديگر چنگ در گوشم صدا كرد
شوري برايم خواند و آشوبي به پا كرد
من مانده بودم در ميان قاصدك ها
نوري ز غيب آمد وجودم را رها كرد
گل ها به روي شاخه ها تك تك شكفتند
دستي مرا از شاخه ي عمرم جدا كرد
شايد سبويي تشنه بودم بي حضورش
يا شايد آن سنگي كه بر شيشه جفا كرد
مي داني آن روزي كه رفتي جمعه اي بود؟
شايد خدا آن روز ما را آشنا كرد
نفيسه علي پور
درياي نور
اي آن كه در نگاهت حجمي ز نور داري
كي از مسير كوچه قصد عبور داري
چشم انتظار ماندم، تا بر شبم بتابي
اي آن كه در حجابت درياي نور داري
من غرق در گناهم، كي مي كني نگاهم؟
بر عكس چشم هايم چشمي صبور داري
از پرده ها برون شد، راز نهاني ما
كوك است ساز دل ها، كي عزم شور داري
در خواب ديده بودم يك شب فروغ رويت
كي به سراي چشمم قصد ظهور داري
سيد عباس سجادي

 



در تجمع ضد آمريكايي مقابل دفتر سازمان ملل
دانشگاهيان با امضاي طوماري خواستار تعقيب قضايي شيرين عبادي شدند

جمعي از اساتيد و اعضاي هيئت علمي دانشگاه هاي سراسر كشور با امضاي شكوائيه اي ضمن حمايت از دفاعيات مديرمسئول كيهان خواستار رسيدگي دستگاه قضايي به خيانت هاي شيرين عبادي شدند.
تجمع كنندگان كه در محكوميت تهديد هسته اي اخير رئيس جمهور آمريكا عليه ايران در مقابل دفتر سازمان ملل در تهران تجمع كرده بودند در حاشيه اين مراسم شكوائيه مذكور را خطاب به جعفري دولت آبادي دادستان تهران امضا كردند.
متن شكايت نامه به شرح ذيل است:
حضور دادستان محترم تهران،
جناب آقاي دكتر دولت آبادي
اينجانبان اعضاي هيئت علمي دانشگاه هاي سراسر كشور (امضاكنندگان ذيل) درخواست داريم جنابعالي به عنوان مدعي العموم دستور برخورد و پيگرد قضايي خانم شيرين عبادي و لغو پروانه وكلات ايشان را صادر فرمائيد.
نامبرده داراي جرايم عديده ضدديني و ملي بوده كه بخشي از آنها در دادگاه مديرمسئول كيهان بيان شده اند، جاي تأسف است در حالي كه ايشان در خارج از كشور مشغول جوسازي عليه نظام اسلامي است و با همه گروه هاي ضدانقلاب و برانداز همكاري دارد بدون هيچ گونه واهمه اي به جاي اينكه متهم باشد در مقام شاكي قرار مي گيرد.
اميدواريم جنابعالي به وظيفه خطير خود كه همان صيانت از حقوق ملي و قانون شهروندي است عمل كرده و پيگرد قضايي نامبرده را در دستور كار خود قرار دهيد.
در اين تجمع كه اعضاي 5 اتحاديه بزرگ دانشجويي، جامعه اسلامي دانشجويان، دفتر تحكيم وحدت، انجمن اسلامي دانشجويان مستقل و بسيج دانشجويي نيز حضور داشتند، تجمع كنندگان اقدام اخير باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا در جريان اعلام دكترين جديد هسته اي اين كشور و تهديد كردن تلويحي ايران به استفاده از سلاح اتمي را به شدت محكوم كردند.
دانشگاهيان دانشگاههاي سراسر كشور در اين تجمع اعتراض آميز شعارهاي «اين همه لشكر آمده، به عشق رهبر آمده»، «ما همگي برادريم، پيرو خط رهبريم»، «يا ايها المسلمون اتحدوا اتحدوا»، «سكوت هر مسلمان، خيانت است به قرآن»، «ما اهل كوفه نيستيم، علي تنها بماند»، «تا انقلاب مهدي نهضت ادامه دارد، حتي اگر شب و روز بر ما گلوله بارد»، «اي رهبر آزاده، آماده ايم آماده»، «خوني كه در رگ ماست، هديه به رهبر ماست» و «هيهات مناالذله» سر دادند.
دانشگاهيان حاضر در اين تجمع اعتراض آميز، همچنين با در دست داشتن پلاكاردهايي با مضمون «رئيس جمهور ما، خدانگهدار تو»، «خامنه اي زنده باد، احمدي پاينده باد»، «سيدعلي لب تر كند، غسل شهادت مي كنيم»، بر حمايت از رهبر معظم انقلاب و رئيس جمهوري اسلامي تاكيد كردند.
دانشگاهيان همچنين با حمل پلاكاردهايي، از سخنراني روشنگرانه رئيس جمهوري در اجلاس بازنگري معاهده ان.پي.تي در مقر سازمان ملل، حمايت كردند.
تجمع كنندگان با در دست داشتن پلاكاردهايي با مضمون «آمريكا تنها مجرم اتمي دنياست»، «انرژي هسته اي براي همه، سلاح هسته اي براي هيچ كس»، «مدعيان حقوق بشر با سلاح اتمي تهديد مي كنند» و همچنين پلاكاردهايي به زبان انگليسي و عربي از دبيركل سازمان ملل خواستند كه به تهديدات هسته اي آمريكا پاسخ كوبنده دهد.
«عليرضا زاكاني» نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي نيز با حضور در جمع دانشگاهيان تجمع كننده در مقابل دفتر سازمان ملل متحد در تهران، گفت: سران سلطه و ابرقدرت ها، ملت ايران، مردمان و مسلمانان جهان را تهديد مي كنند و دست به جنايت و غارت مي زنند. وي با طرح اين سؤال كه چرا ابرقدرت هاي جهان و سازمان ملل متحد به رژيم صهيونيستي كه داراي كلاهك هسته اي است، اعتراضي نمي كنند؟ تاكيد كرد: ما آمده ايم تا اعلام كنيم كه در پيمان ان.پي.تي و ماده 4 آن، منع ساخت و استفاده از سلاح هاي اتمي خاطرنشان شده و كشورهاي جهان بايد سعي كنند تا سلاح هاي كشتار جمعي از دنيا جمع آوري شود، اما اكنون 20 هزار كلاهك هسته اي در دست ابرقدرت هاي جهان است.
وي افزود: ما با حضور در مقابل دفتر سازمان ملل متحد در تهران قصد داريم اعلام كنيم اگر كشورهاي سلطه گر تلاش مي كنند تا ايران اسلامي را از اين فناوري صلح آميز محروم كنند، بايد بدانند دانشمندان و دانشگاهيان ايران بسيج شده اند تا در حوزه هاي علم و دانش و به خصوص بحث هسته اي همچنان به پيشرفت خود ادامه دهند و مستكبران دنيا بدانند كه نمي توانند اين حق مسلم را از ما بگيرند.
زاكاني تاكيد كرد: پيام صريح تجمع كنندگان اين است كه ما به اين ذلت تن نمي دهيم و به صراحت از فعاليت هاي دولت خدمتگزار در بحث فناوري هسته اي حمايت مي كنيم.

 



طرح واكسيناسيون تب برفكي دام در نظرآباد آغاز شد

ساوجبلاغ- خبرنگار كيهان:
طرح واكسيناسيون تب برفكي 47 هزار راس گاو و گوساله شهرستان نظرآباد آغاز شد.
اين طرح در قالب طرح سراسري و به منظور مقابله با ويروس واگيردار تب برفكي در 750 هزار واحد گاوداري صنعتي و سنتي اين شهرستان به اجرا درآمده و طي 20 روز تمام گاوها و گوساله هاي موجود در شهرستان نظرآباد عليه اين بيماري به طور رايگان واكسينه خواهند شد.
دكتر محمد سعيد شمسيان، رئيس شبكه دامپزشكي شهرستان نظرآباد با اعلام اين مطلب افزود: 6 اكيپ از ماموران مراكز مايه كوبي شهرستان نظرآباد عمليات مايه كوبي دام هاي منطقه نظرآباد را عليه تب برفكي آغاز كرده اند.
وي با اشاره به اين كه ويروس تب برفكي به شدت اشاعه پيدا مي كند و مقابله با آن بايد بسيار جدي گرفته شود از دامداران منطقه خواست تا همه گونه همكاري را با ماموران مراكز مايه كوبي انجام دهند.
وي خاطرنشان كرد: دامداراني كه در اين مدت گاو و گوساله هايشان واكسينه نشده اند مي بايست نسبت به واكسيناسيون آنها اقدام كنند.

 



تشييع پيكر شهيد نيروي انتظامي در شيراز

شيراز- خبرنگار كيهان:
پيكر پاك شهيد استوار يكم «ياسر طهمورثي» از ماموران يگان ويژه كه در جريان عمليات آزادسازي يك گروگان در شيراز به شهادت رسيد با حضور پرشور مردم و مسئولان تشييع و در گلزار شهداي اين شهر به خاك سپرده شد.
فرمانده انتظامي فارس در اين مراسم با تاكيد بر اين كه نيروي انتظامي حافظ جان و مال و ناموس مردم است گفت: به هيچ كس اجازه نخواهيم داد به مال و جان شهروندان تعرض كند.
سرتيپ «علي مويدي» اظهار داشت: نيروي انتظامي با تقديم شهداي زياد ثابت كرده است كه براي تامين نظم و امنيت كشور از هيچ كوششي دريغ نمي كند.گفتني است روز دوشنبه در عمليات آزادسازي يك گروگان 15 ساله استوار يكم «ياسر طهمورثي» به شهادت رسيد و 3 گروگانگير به هلاكت رسيدند.

 



اسقف ارامنه آذربايجان در تبريز به خاك سپرده شد

تبريز- خبرنگار كيهان:
مراسم خاك سپاري اسقف «نشان توپوزيان» خليفه ارامنه آذربايجان ظهر ديروز در تبريز، برگزار شد.
اسقف نشان توپوزيان از اهالي جنوب لبنان بود كه 2 برادر وي در جريان تهاجم اسرائيل به خاك آن كشور، شهيد شدند و بيش از 16 سال خليفه گري كل ارامنه آذربايجان را در تبريز برعهده داشت.
اسقف، يك هفته پيش در بيمارستان «لوست ماراش» شهر ايروان در ارمنستان، به دليل بيماري كبد، درگذشت و موقع فوت، 44 سال سن داشت.مراسم تشييع و به خاك سپاري اسقف توپوزيان در قبرستان ارامنه تبريز برگزار شد.

 



مشاور رئيس جمهور: تردد مسافر از مرز پرويزخان به رونق اقتصادي منجر مي شود

مشاور رئيس جمهور و دبير ستاد توسعه اقتصادي ايران و عراق گفت:تردد مسافر از مرز پرويزخان در قصر شيرين سبب بالا رفتن انگيزه براي رونق اقتصادي و ارتقاي سطح بازارچه مرزي پرويزخان خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از كرمانشاه به نقل از روابط عمومي استانداري «حسن دانايي فرد» در سومين جلسه توسعه اقتصادي استان كرمانشاه كه در قصرشيرين برگزار شد،گفت: ازهر سه دلار صادرات جمهوري اسلامي به خارج، دو دلار آن مربوط به عراق و از هر دو دلار صادرات كشور به عراق يك دلار از بازارچه مرزي پرويزخان و مرز رسمي و بين المللي خسروي ايجاد مي شود.
وي تاكيد كرد: تلاش هاي مديران دستگاه هاي اجرايي براي ارتقاي سطح بازارچه پرويزخان و گسترش مبادلات اقتصادي دراين مرز قابل تقدير است و اين مرز جايگاه خود را باز كرده است كه درصورت تردد مسافر، توسعه آن سرعت خواهد يافت.

 



با موافقت وزير صنايع و معادن توليد خودرو سمند در شيراز قطعي شد

شيراز- خبرنگار كيهان:
پس از مدت ها انتظار و پيگيري هاي متعدد، توليد خودروي سمند در سايت ايران خودرو شيراز با دستور وزير صنايع و معادن به مديرعامل ايران خودرو قطعي شد.
«جعفر قادري» نماينده شيراز در مجلس شوراي اسلامي با اعلام اين خبر گفت: در جلسه اي كه با حضور وزير صنايع و معادن برگزار شد موضوع توليد خودرو در شيراز مطرح شد كه با موافقت وزير موضوع به مديرعامل ايران خودرو ابلاغ شد تا مراحل و مقدمات توليد خودروي داخلي سمند در شيراز فراهم شود.
وي اظهار داشت: در اين خط توليدي سالانه 50 هزار دستگاه خودروي سمند توليد و به بازار مصرف عرضه خواهد شد.
وي افزود: با هماهنگي صورت پذيرفته بخشي از قطعات اين خودرو در كارخانجات مخابراتي ايران توليد مي شود و از طرفي ساير مراكز و نهادهاي صنعتي و توليدي نيز در زمينه اشتغال و كاريابي فعال شده و تعداد زيادي از متقاضيان جذب بازار كار خواهند شد.

 



معاون شركت ملي گاز خبر داد افزايش صادرات گاز ايران درسال 88

معاون شركت ملي گاز ايران گفت: صادرات گازكشور درسال گذشته 44درصد افزايش و واردات گاز 20درصد نسبت به سال 1377 كاهش داشته است.
به گزارش ايرنا به نقل از روابط عمومي شركت مجتمع گاز پارس جنوبي «مصطفي كشكولي» در جلسه با مديران اين شركت افزود: در زمستان گذشته روزانه 200ميليون متر مكعب گاز توليدي پالايشگاه هاي پارس جنوبي به شبكه سراسري گاز كشور تزريق شد، كه درمقايسه با سال قبل از آن 18 درصد افزايش نشان مي دهد.
معاون شركت ملي گازايران تصريح كرد: درسال گذشته به 43 شهر و يكهزار و 300روستا گازرساني صورت گرفته، 13هزار كيلومتر به شبكه گازرساني كشور اضافه شده و يك ميليون و 50هزار مشترك جديد به شبكه مصرف گاز كشور افزوده شده است.
وي گفت: درهيچ نقطه اي از كشور درسال گذشته كاهش فشار گاز نداشتيم درحالي كه درسال هاي 83 تا 85 در فصل زمستان، با قطعي گاز و افت فشار دربرخي مناطق مواجه بوديم.

 



رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي: كاهش تعرفه خودرو در بودجه سال جاري لغو شد

رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي گفت: موضوع كاهش تعرفه خودرو در قانون بودجه سال جاري كشور مصوب مجلس لغو شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز فتحي پور افزود: طرح ارتقاي كيفي توليد خودرو و حمايت از توليدات داخلي در كميسيون اقتصادي مجلس مورد بررسي قرار گرفت.
وي ادامه داد: براساس اين طرح دولت موظف است تعرفه واردات خودروي سواري و تمام اقلامي كه توليدات داخلي آنها پاسخگوي نياز داخل است يا واردات آنها به توليدات و اشتغال داخلي آسيب مي رساند، تعرفه واردات اقلام غيرضروري و كالاهاي تشريفاتي را طوري تعيين كند كه توليدات و اشتغال داخلي آسيب نديده و از خروج بي رويه ارز از كشور جلوگيري شود.
نماينده مردم كليبر و هوراند در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: منظور از خودرو در اين قانون انواع سواري، وانت، اتوبوس، ميني بوس، كاميون، كاميونت، كشنده تريلر و موتورسيكلت است.
وي همچنين گفت: 200 ميليارد ريال از محل كاهش مصرف انرژي درآمد عايد كشور مي شود.
فتحي پور افزود: در حال حاضر 98 درصد برق و 30 درصد منابع آبي كشور هدر مي رود.

 



يك مقام مسئول در وزارت كار و امور اجتماعي: برنامه اصلي وزارت كار تقويت تشكل هاي كارگري است

قزوين - خبرنگار كيهان:
توسعه كمي و كيفي تشكلهاي كارگري و استفاده از ظرفيتهاي قانوني مجامع كارگري استراتژي و سياست اصلي امسال وزارت كار است.
معاون مديركل سازمانهاي كارگري و كارفرمايي وزارت كار و امور اجتماعي گفت: در اولين همايش هم انديشي رئيسان مجامع نمايندگان كارگران استانهاي سراسر كشور در قزوين با اعلام اين مطلب افزود: توجه به توسعه كمي و كيفي تشكلهاي كارگري و نهادينه كردن آن در كشور از سياستهاي امسال وزارت كار است كه اميدواريم با تحقق بستر آن و استقبال كارگران به اهداف تعيين شده دست يابيم.
علي سليماني افزود: نمايندگان تشكلهاي كارگري توانمندي و ظرفيت خوبي دارند كه در صورت حمايت كارگران و تعامل منطقي با كارفرما و شركاي اجتماعي مي توانند در ايجاد فضاي آرام بخش در محيطهاي كارگري نقش مهمي ايفا كنند.
وي آموزش تشكلهاي كارگري را د رارتقاي توانمندي اين نهادها و احقاق حقوق كارگران ضروري خواند و بيان كرد: با شناسايي ظرفيت و قابليت واحدهاي كارگري بايد كارگران به راه اندازي اين تشكلها ترغيب و تشويق شوند تا همه واحدها از اين انجمنها برخوردار شوند.
معاون سياسي امنيتي استانداري قزوين نيز با اشاره به تعامل مديران استان براي حل مشكلات جامعه كارگري گفت: دغدغه مهم دولت ايجاد اشتغال است كه نيازمند سرمايه گذاري است و در سايه تامين امنيت محقق مي شود.
سيروس صابري بيان كرد: با تعامل منطقي و جديت مسئولان استان اقدامات خوبي براي حل مشكلات كارگري صورت گرفت كه اين فعاليت ها امسال نيز دنبال خواهد شد.
صابري خاطرنشان كرد: برخي درصدد هستند از مشكلات كارگري بهره برداري سياسي كنند و به منافع خود برسند كه خوشبختانه با هوشياري كارگران اين ترفند هم جواب نداده است.
وي اضافه كرد: كارگران نبايد به گونه اي حركت كنند تا وسيله و دستاويز گروه هاي سياسي قرار گيرند بلكه بايد خواسته هاي منطقي خود را از راه قانوني دنبال كنند و مطئمن باشند كه به نتيجه مي رسند.
ايماني يادآور شد: در بيش از سه هزار و 100 واحد فعال استان 173 هزار كارگر بيمه شده اجباري داريم كه با برگزاري 123 هزار نفر ساعت دوره آموزشي براي ارتقاء علمي و عملي مهارتي كارگران اقدام كرده ايم.
در اين همايش در پايان بيانيه اي در 9 ماده صادر كردند و خواستار حل مشكلات و توجه به پيشنهادهاي نمايندگان كارگري براي بهبود وضعيت كارگران شدند.

 



بازديد وزير مسكن و شهرسازي از طرح هاي مسكن مهر همدان

همدان- خبرنگار كيهان:
وزير مسكن و شهرسازي از چند طرح مسكن مهر در همدان بازديد كرد.
علي نيكزاد سه شنبه شب در نشست شوراي مسكن مهر استان همدان گفت عمليات احداث يك ميليون مسكن روستايي امسال در سطح كشور شروع مي شود.وي افزود: تا پايان سال 84 مجموعاً 200 هزار واحد مسكوني روستايي در كشور ساخته شده بود اما در حال حاضر سالانه 200 هزار واحد احداث مي شود.
وي بحث اشتغال، كشاورزي، مسكن، فرهنگ و هدفمند كردن يارانه ها را از اولويت هاي كاري دولت در سال جاري عنوان كرد و گفت: اعتقاد ما در بخش مسكن يك اعتقاد معنوي است و جايگاه مسكن در بخش اشتغال و اقتصاد كشور كاملاً مشخص شده است.
در همين حال خبرگزاري فارس گزارش داد محمد جعفر عليزاده معاون وزير مسكن و شهرسازي در جريان بازديد از طرح هاي بيمارستاني استان همدان گفت: عمليات احداث 40 طرح بيمارستاني در استان هاي مختلف كشور امسال پايان مي يابد و دو هزار و 8 تخت به ظرفيت تخت هاي بيمارستاني كشور افزوده مي شود.

 



23 ارديبهشت كنگره بزرگداشت آيت الله سيدعبدالعلي سبزواري در قم برگزار مي شود

قم-خبرنگاركيهان:
كنگره بزرگداشت آيت الله سيدعبدالعلي سبزواري از مراجع فقيد شيعه با حضور علما و بزرگان حوزه، 23 ارديبهشت در قم برگزار مي شود.
حجت الاسلام والمسلمين محمد سعيدي، دبير اجرايي كنگره آيت الله سيدعبدالعلي سبزواري با اشاره به اهداف برگزاري اين كنگره گفت: تبيين شخصيت علمي، عرفاني و معنوي و ابعاد مختلف زندگي سياسي و اجتماعي اين عالم شيعي و معرفي وي به حوزويان از مهمترين اهداف برگزاري اين كنگره به شمار مي رود.
وي افزود: مرحوم آيت الله سبزواري بسيار غريب و مظلوم بود و به همين لحاظ ناشناخته مانده است و اگر كنگره بتواند اثر فقهي ايشان در 30 جلد به نام «مهذب الاحكام» را به حوزويان معرفي كند، كار بسيار بزرگي انجام داده است.
حجت الاسلام والمسلمين سعيدي ادامه داد: تفسير قرآن ايشان در 14 جلد با عنوان «مواهب الرحمن» كه بخشي از آن چاپ شده، اگر به متن زندگي طلاب وارد شود تاثير بسزايي در حوزويان و دانشگاهيان خواهد داشت.
وي گفت: مقالات ارائه شده در موضوعات تفسير، اصول، فقه، فلسفه، عرفان، اخلاق و ابعاد مختلف زندگي آيت الله العظمي سبزواري است.
دبير اجرايي كنگره آيت الله سيدعبدالعلي سبزواري افزود: به لحاظ محدوديت هايي كه در نجف اشرف وجود داشت، نتوانستيم كنگره را همزمان در ايران و عراق برگزار كنيم.
وي افزود: در آغاز بنا بود كنگره به صورت بين المللي برگزار شود، اما به لحاظ محدوديت زماني امكان پذير نشد، هر چند علمايي از نجف اشرف، اساتيدي از حوزه و دانشگاه بصره، كربلا و بغداد در كنگره حضور مي يابند و مقالاتي كه از عراق ارسال شده است نيز قرائت خواهد شد.
دبير اجرايي كنگره آيت الله سيدعبدالعلي سبزواري يادآور شد: ستاد برگزاري اين كنگره هشت جلد كتاب در خصوص آرا فقهي، كلامي، فلسفي، تفسيري، بينش سياسي و شرح حال زندگي آيت الله سيدعبدالعلي سبزواري را به چاپ رسانده است.

 



اخبار ادبي و هنري

طالب زاده و توليد مستند سفر رهبر انقلاب به كردستان
نادر طالب زاده از ساخت مستندي در مورد سفر مقام معظم رهبري به كردستان خبر داد و گفت: سعي كرديم در اين فيلم به روح مستند، نزديك و از حالت گزارشي خارج شويم تا قابليت نفوذ داشته باشد.
نادر طالب زاده در گفت وگو با برنا در مورد ساخت فيلم مستند از سفر مقام معظم رهبري به كردستان گفت: در اين مستند سعي شده كه آثار اقتصادي و فرهنگي پس از گذشت يك سال از سفر مقام معظم رهبري به كردستان مورد بررسي قرار گيرد. وي با اشاره به اينكه زمان اين فيلم 60 دقيقه است، بيان داشت: سعي كرديم در اين فيلم به روح مستند، نزديك و از حالت گزارشي خارج شويم تا قابليت نفوذ داشته باشد و بتوانيم آن را در رسانه هاي خارجي نيز به نمايش دربياوريم. طالب زاده با تاكيد بر اينكه اين فيلم آثار سفر رهبري را مورد توجه قرار مي دهد، اظهار داشت: نكته قابل توجه براي من در ساخت اين مستند تاثير سفر و آثار سفر ايشان است؛ چرا كه فيلم هاي موجود در اين زمينه بيشتر طول سفر را پوشش مي دهند و اينكه براي دستورات مقام معظم رهبري در طول سفرها چه اتفاقي مي افتد و چه تاثيري بر استان ها مي گذارد، كمتر مورد توجه قرار گرفته است. وي گفت: اين كار براي سيماي جمهوري اسلامي ايران توليد مي شود و ظرف دو هفته آينده آماده نمايش خواهد شد.
جنبش سبز مخملي در نمايشگاه كتاب تهران
كتاب مجموعه كاريكاتور «جنبش سبز مخملي» در نمايشگاه بين المللي كتاب تهران رونمايي مي شود.
به گزارش خبرنگاركيهان، مراسم رونمايي از اين كتاب روز دوشنبه 20ارديبهشت ماه برگزار مي شود. اين كتاب شامل مجموعه كاريكاتورهاي مازيار بيژني با نوشتاري كوتاه از حسين قدياني است كه در محل نشر معارف به علاقه مندان عرضه مي شود.
در اين كتاب دستورات جين شارپ براي راه اندازي انقلاب هاي رنگين با نگاه به وقايع پس از انتخابات در ايران با زبان طنز و كاريكاتور به نقد كشيده شده است.
اين كتاب به همت موسسه فرهنگي خاكريز ايمان و انديشه وابسته به بسيج دانشجويي دانشگاه علم و صنعت ايران چاپ شده است.
مستند ضد صهيونيستي؛ پربيننده ترين مستند پرس تي وي
محسن برمهاني مدير مستندهاي خارجي پرس تي وي با اعلام اين خبر افزود: شبكه پرس تي وي مستند «گردان آليا» را توليد كرده كه تا اين زمان پربيننده ترين مستند ساخته شده در اين شبكه مي باشد.
وي ادامه داد: اين فيلم پيرامون اجيرشدن تك تيراندازان روسي توسط ارتش رژيم صهيونيستي براي كشتار غيرنظاميان در جنگ غزه در سه قسمت است.
وي يادآور شد: اين فيلم مستند كار يك تيم مستندساز به تهيه كنندگي و كارگرداني فردي اسپانيايي بنام راشد رضوان و نويسنده پرتغالي كارمن ماركوز است.
انتخاب بهترين نمايش هاي دفاع مقدسي با داوري سه هنرمند
فرهاد مهندس پور، حسين مسافرآستانه و عبدالرضا حياتي آثار شركت كننده در سيزدهمين جشنواره ملي تئاتر مقاومت- فتح خرمشهر را قضاوت مي كنند.
در اين جشنواره پنج گروه تهراني در كنار شش گروه شهرستاني به رقابت خواهند پرداخت.
اين جشنواره از 28 ارديبهشت تا 2 خردادماه برگزار مي شود.
رونمايي دو اثر جديد حسن رحيم پور ازغدي در نمايشگاه
نشر طرح فردا در بيست و سومين نمايشگاه بين المللي كتاب دو اثر جديد از حسن رحيم پور ازغدي را رونمايي خواهد كرد.
«گفتگوي انتقادي در علوم اجتماعي» و «نيم نگاهي به فلسفه تعليم و تربيت» عنوان دو اثر ديگر از مجموعه آثار رحيم پور ازغدي است كه با نگاهي انتقادي به مباني علوم انساني انتشار يافته است.
انتشارات طرح فردا از تاريخ 15 الي 25 ارديبهشت ماه در شبستان اصلي نمايشگاه كتاب راهروي 22غرفه 38 پذيراي مخاطبان و منتقدان آثار رحيم پور ازغدي خواهد بود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14