(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 30  خرداد 1389- شماره 19674

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
نائب رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس: تمهيدات لازم براي مقابله با تحريم هاي جديد پيش بيني شده است
سخنگوي شوراي نگهبان: اساسنامه سازمان هدفمندي يارانه ها مغاير قانون اساسي است
معاون پارلماني رئيس جمهور: قانون هدفمندي يارانه ها در نيمه دوم امسال اجرا مي شود
عباس زاده: قوه قضائيه توقيف پروانه مشاركت و مجاهدين را تاييد كرد
رئيسي:
در برخورد با متظاهران به فساد وعمل كنندگان برخلاف قانون دادستاني از اقدامات نيروي انتظامي حمايت مي كند
فارين پاليسي: چين با گسترش روابط با ايران در حال ايجاد شكاف در شوراي امنيت است
سردار وحيدي: با اشاره به تصويب تحريم هاي يك جانبه آمريكا مي خواهد روسيه را تحقير كند
حجت الاسلام رسايي: پيوند سران فتنه با منافقان راه توبه آنان را بسته است
با حكم رئيس جهاد دانشگاهي متقيان مدير عامل خبرگزاري ايسنا شد
18 دانشكده جديد علوم قرآني در كشور تاسيس مي شود
هجوم مردم شوشتر به رودخانه ها به علت گرماي طاقت فرسا
عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي: توطئه نرم دشمن سابقه طولاني دارد
سفال چيني اهالي بهار و لالجين را بيكار كرد
مديركل انجمن هاي نهاد كتابخانه هاي كشور: هر ايراني در روز 71 دقيقه نشريات مطالعه مي كند
در هفته جاري نخستين كاروان زيارتي از مرز چزابه به عراق مي رود
استاندار مازندران: اجازه واردات بي رويه برنج خارجي را نمي دهيم
مديركل سياسي نهاد رياست جمهوري: بسته اجرايي دور چهارم سفرهاي استاني تدوين مي شود
دادستان كل كشور: برخي افراد در يك سال گذشته با دشمنان نظام در يك صف قرار گرفتند
عضو كميسيون قضايي مجلس شوراي اسلامي: برخورد با بدحجابي بايد مستمر و واقعي باشد
جانشين سازمان بسيج مستضعفين: 100 هزار نفر مراسم 14 خرداد را اداره مي كردند
اخبار ادبي و هنري



نائب رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس: تمهيدات لازم براي مقابله با تحريم هاي جديد پيش بيني شده است

نائب رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد جمهوري اسلامي ايران تمهيدات لازم را براي مقابله با تحريم هاي جديد پيش بيني كرده است.
اسماعيل كوثري در گفت وگو با فارس با اشاره به پاسخ جمهوري اسلامي ايران به قطعنامه 1929، اظهار داشت: آمريكا و اروپا احساس مي كنند هنوز درسال هاي بعد از جنگ جهاني دوم قرار دارند و با قدرت نظامي خود مي توانند بر دنيا غلبه كنند و اكنون نيز بر همان اساس مي خواهند زورگويي هاي خود را در برابر كشورها تحميل كنند.
وي با تاكيد بر اينكه كشورهاي مستقل به ويژه ايران براي رسيدن به استقلال خود سال هاي زيادي مبارزه كرده اند، تصريح كرد: جمهوري اسلامي توطئه هاي كشورهاي زورگو از جمله آمريكا، رژيم صهيونيستي و كشورهاي اروپايي را با حضور مقتدر مردم و تدبير هوشمندانه مقام معظم رهبري پشت سر گذاشته و با تجربه اندوزي در اين زمينه از توطئه هاي جديد نيز عبور مي كند.
عضو كميسيون امنيت ملي مجلس با اشاره به اينكه مردم از مسئولان مي خواهند كه در مقابل زورگويي هاي مستكبران بايستند و حق ملت را بگيرند، متذكر شد: كشورهاي زورگو مثل آمريكا هميشه به دنبال منافع خود هستند و هيچ ملت و كشور ديگري را به حساب نمي آورند اما با شكست پي درپي از تفكر اسلامي و انقلابي ملت ايران شروع به صدور قطعنامه ها عليه ايران مي كنند.
كوثري در عين حال قطعنامه اخير را مثل سه قطعنامه قبلي تحريم بي اثر خواند و اضافه كرد: ملت ايران اين قطعنامه را نيز پشت سر خواهد گذاشت و به روند پيشرفت هسته اي ايران اسلامي ادامه خواهد داد چرا كه فعاليت هاي هسته اي ما در چارچوب قوانين بين المللي است.
وي با اشاره به دوربين هايي كه در سايت هاي هسته اي ما تعبيه شده است، اظهار داشت: آنها مي داننند كه ما خارج از قوانين بين المللي عمل نكرده ايم و اگر موردي از تخلف فعاليت هسته اي ما سراغ دارند چرا آن را عنوان نمي كنند؟
وي با اشاره به پاسخ جمهوري اسلامي ايران به قطعنامه اخير شوراي امنيت، يادآور شد: اين پاسخ نشان مي دهد كه جمهوري اسلامي به هيچ عنوان زير بار زورگويي هاي استكبار جهاني نمي رود و اين را به دنيا نيز اعلام مي كند.
كوثري با تأكيد بر اينكه كشور ايران با تدابير بسيار دقيق سه قطعنامه قبلي را پشت سر گذاشته است، افزود: جمهوري اسلامي قطعنامه اخير و تحريم هاي آمريكا و اروپا را نيز پشت سر مي گذارد چرا كه از قبل پيش بيني همه مسائل براي روند عادي سازي در كشور آماده شده است.
وي با بيان اينكه آمريكا و همفكرانش از طريق منطق وارد گفت وگو نمي شوند، اظهار داشت: آنها با زورگويي اين قطعنامه و تحريم ها را عليه ملت ايران صادر كردند تا بر ملت فشار وارد كنند اما ما از قبل اين پيش بيني ها را كرده بوديم و آمادگي و تمهيدات براي مقابله با اين توطئه ها را داريم.
نماينده مردم تهران در مجلس در خاتمه به فعاليت هسته اي ايران اشاره و خاطر نشان كرد: فعاليت هاي هسته اي ما در چارچوب ضوابط ان پي تي دنبال مي شود و هيچ مشكلي نيز در اين خصوص وجود ندارد.

 



سخنگوي شوراي نگهبان: اساسنامه سازمان هدفمندي يارانه ها مغاير قانون اساسي است

سخنگوي شوراي نگهبان از مغايرت اساسنامه سازمان هدفمندي يارانه ها با قانون اساسي خبر داد.
به گزارش خبرگزاري ها، عباسعلي كدخدايي در نشست خبري ديروز خود با خبرنگاران اظهار داشت: در جلسه مورخ 19/3/89 شوراي نگهبان، مجدداً اساسنامه سازمان هدفمندي يارانه ها مورد بررسي قرار گرفت كه با توجه به اصلاحات به عمل آمده طبق نظر اعضاي شوراي نگهبان، هنوز هم ماده 2 اين اساسنامه عليرغم اصلاح به عمل آمده مغاير اصل 85 قانون اساسي است.
وي در پاسخ به سؤال خبرنگاري در مورد نامه رئيس جمهور به شوراي نگهبان با بيان اين كه پاسخ ما در اين نامه روشن بود، اظهار كرد: نامه اي از سوي رئيس جمهور به شوراي نگهبان ارسال شد و ما نيز پاسخ حقوقي به آن داديم.
كدخدايي تصريح كرد: نخست اين كه اگر مصوبه اي طي مراحل قانوني را داشت، لازم الاجرا است و شوراي نگهبان در سال هاي قبل نسبت به اصل 113قانون اساسي اظهار نظراتي را داشت كه اين نظرات روشن است و توجه رئيس جمهور را به اين نظرات جلب كرديم ديگر اين كه اگر ايرادي نسبت به مصوبات مجلس شوراي اسلامي دارند مي توانند در جلسات كميسيون ها يا صحن مجلس با فرستادن نماينده اي حضور يابند و نظرات خود را اعلام كنند.
در ادامه خبرنگار ديگري درباره اصرار دولت بر عدم ابلاغ برخي قوانين سؤال كرد كه سخنگوي شوراي نگهبان گفت: شيوه اين امر در قانون اساسي و قانون عادي پيش بيني شده و چنانچه مصوبه اي از سوي رئيس جمهور ابلاغ نشود رئيس مجلس شوراي اسلامي مي تواند پس از طي زمان مشخصي آن را به روزنامه رسمي جهت اجرا ابلاغ كند.
سخنگوي شوراي نگهبان در خصوص نظارت مجلس بر خودش هم اظهار داشت: بحث نظام خودكنترلي در همه دستگاه ها مطرح است و مجلس نيز از اين موضوع استقبال كرده و به عنوان مصوبه در دستور كار خود قرار داده است. اما آنچه مربوط به شوراي نگهبان مي شود اين است كه پس از ارسال مصوبه آن را از لحاظ عدم مغايرت با شرع اسلام و قانون اساسي مورد بررسي قرار مي دهد ولي در كل اصل اين كار بسيار پسنديده و مفيد است.
كدخدايي در خصوص سؤالي مبني بر اينكه شايعه شده جنابعالي قرار است معاون اول قوه قضائيه شويد و آيت الله هاشمي شاهرودي هم جايگزين آيت الله جنتي شود، گفت: اين گونه شايعات براي انبساط خاطر بسيار مفيد است.
وي در خصوص اتمام مسئوليت 3 تن از فقها و 3 تن از حقوقدانان شوراي نگهبان هم گفت: نوبت 6 ساله سه نفر از فقها و 3 نفر از حقوقدانان شوراي نگهبان در تير ماه به پايان مي رسد و در خصوص تمديد يا تغيير آنان بايد اظهارنظر شود.
كدخدايي در گفت وگو با ايرنا هم در پاسخ به سؤالي در خصوص جايگاه شوراي نگهبان در قوه مقننه اظهار داشت: شوراي نگهبان جزيي از قوه مقننه نيست.

 



معاون پارلماني رئيس جمهور: قانون هدفمندي يارانه ها در نيمه دوم امسال اجرا مي شود

معاون پارلماني رئيس جمهور از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها از نيمه دوم سال جاري خبر داد.
حجت الاسلام ميرتاج الديني در جمع كارشناسان پژوهشكده امور اقتصادي با اشاره به دلايل دولت براي اجراي هدفمندي يارانه ها افزود: آمار تكان دهنده فاصله سهم مصرف دهك ها از انرژي نشان مي دهد نسبت مصرف دهك دهم به دهك اول در بنزين 22 و در گازوئيل 34 برابر و در روستاها به ترتيب 49 برابر و 25 برابر محاسبه شده است.
ميرتاج الديني افزود: براي برون رفت از وضع فعلي در دولت هاي قبل برنامه درست جبراني در نظر گرفته نشده بود اما در دولت نهم پرداخت يارانه نقدي پيش بيني شد به گونه اي كه 50 درصد يارانه آزاد شده به صورت نقدي با نوسان 10 درصد پرداخت شود يعني مي توان تا 60 درصد يارانه را نقدي پرداخت كرد.
وي گفت: 30 درصد يارانه براي حمايت توليد و 20 درصد براي هزينه جاري دولت پرداخت مي شود و پيش بيني مي شود بين 20 تا 30 درصد صرفه جويي در هزينه دولت ايجاد شود.
ميرتاج الديني با بيان اينكه سال اول 20 هزار ميليارد تومان از يارانه ها آزاد مي شود گفت؛ اين رقم به اندازه بودجه عمراني كل كشور است و اگر 30 درصد آن يعني 6 هزار ميليارد تومان صرف حمايت از توليد شود رقم قابل توجهي خواهد بود.
معاون پارلماني رئيس جمهور درباره چگونگي اجراي قانون هدفمندي يارانه ها نيز افزود: حساب سرپرستان خانوار هر دو ماه يكبار شارژ مي شود و خود فرد مي تواند مصرف خانوار را به گونه اي مديريت كند كه مصرف انرژي كنترل شده و با رعايت الگوي مصرف هزينه كمتري بپردازد.
وي افزود: همچنين 30 درصد حمايت از توليد صرف ارتقاي تكنولوژي در واحدهاي توليدي مي شود.
ميرتاج الديني در پاسخ به پرسش يكي از كارشناسان مبني بر عدم اطلاع رساني كافي در مورد هدفمندي يارانه ها گفت: چون موضوع يارانه ها بسيار گسترده است اگرچه اطلاع رساني مي شود اما هنوز به اندازه كافي مردم توجيه نشده اند ولي باز كردن حساب سرپرست خانوارها ابتدا در سه استان و سپس در 6 استان آزمايشي انجام شد و به تدريج در ساير استان ها نيز افتتاح حساب سرپرست خانوار انجام مي شود.
وي گفت: گرچه مبلغ يارانه نقدي و زمان دقيق اجراي طرح هدفمندي يارانه ها اعلام نمي شود اما حساب سرپرست خانوار 2 ماهه شارژ مي شود اما امكان برداشت يك ماهه خواهد بود و اين حساب خاصي است كه نمي توان هر زمان از آن برداشت كرد و به اين روش خود خانوار تنظيم مي كند كه مصرف انرژي خود را بهينه كند.
ميرتاج الديني در پاسخ به مبلغ و زمان شارژ تاكيد كرد: مبلغ شارژ به موقع اعلام خواهد شد اما در 6 ماه دوم سال اين طرح اجرا مي شود.
معاون پارلماني رئيس جمهور در مورد شناسايي دهك ها گفت: مبناي پرداخت يارانه ها براساس خوشه بندي نيست و شناسايي دهك ها بسيار سخت است در مورد حقوق بگيران آسان است اما براي مشاغل آزاد بسيار سخت است و در خوشه بندي اطلاعات خوبي جمع آوري شد كه 5 تا 6 درصد با واقعيت فرق داشت اما آن هم عدد مهمي بود.
وي گفت: در استان هاي محروم تعداد زيادي در خوشه يك بودند اما در استان تهران 50 درصد در خوشه سه قرار داشتند اما با اين حال آمار و اطلاعات براي شناخت دهكها كامل نبود.
ميرتاج الديني به بند الف ماده 7 قانون هدفمند كردن يارانه ها اشاره كرد و گفت: در آن ماده پرداخت يارانه به ميزان درآمد خانوارها معطوف شده اما سقف يكسان براي پرداخت يارانه اعمال مي شود و مناطق محروم و افراد تحت پوشش كميته امداد و سازمان بهزيستي رقم بيشتر خواهند گرفت.
ميرتاج الديني در پاسخ به ميزان افزايش پرداخت به افراد محروم گفت: قطعا افراد محروم و تحت پوشش به مقدار بيشتر يارانه مي گيرند اما مقدار آن مشخص نيست.
وي در مورد حمايت از توليد گفت: بخش عظيمي از يارانه ها براساس بسته سياستي - حمايتي در بخش كشاورزي، صنعت، حمل ونقل و خدمات 30 درصد يارانه ها يعني حدود 6 هزار ميليارد تومان از اين بخش پشتيباني خواهد شد.
ميرتاج الديني افزود: يكي از محورهاي طرح تحول اقتصادي اصلاح نظام ارز و پول بانكي است كه فعلا اصلاح نرخ ارز مدنظر نيست و بعد از اجراي اين مرحله به آن پرداخته مي شود.
وي گفت: اصلاح نرخ ارز در فضاي اصلاح نظام پولي و بانكي دنبال مي شود.

 



عباس زاده: قوه قضائيه توقيف پروانه مشاركت و مجاهدين را تاييد كرد

مديركل سياسي وزارت كشور عنوان كرد كه قوه قضائيه توقيف پروانه فعاليت مشاركت و مجاهدين را كه از سوي كميسيون ماده 10 احزاب صادر شده بود، تاييد كرد.
محمود عباس زاده مشكيني، مديركل سياسي وزارت كشور، در گفت وگو با مهر با تاكيد بر اين كه كميسيون ماده 10 احزاب، فروردين ماه سال جاري پروانه فعاليت احزاب مشاركت و مجاهدين انقلاب اسلامي را توقيف كرد، افزود: در پي اين موضوع احزاب توقيف شده مي توانستند از اقدام كميسيون شكايت كنند كه ظاهرا حزب توقيف شده مشاركت اين درخواست را به دادستان ارائه كرد و درخواست آنان از سوي دادگاه رد شد.
وي با بيان اين كه براساس اعلام دادستاني سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي نيز دادخواستي براي مصوبه كميسيون ماده 10 احزاب به دادگاه ارائه نداده است، افزود: اين نشان مي دهد كه اين تشكل اعتراضي به اين موضوع نداشته است و اعتراض حزب مشاركت نيز از سوي مقام قضايي رد شده است.
دبير كميسيون ماده 10 احزاب با تاكيد بر اين كه براساس اعلام دادستان عمومي و انقلاب تهران فعاليت اين دو حزب غيرقانوني است ادامه داد: كميسيون ماده 10 احزاب از مقام قضائي درخواست انحلال اين دو حزب را داشته كه تاكنون در اين زمينه پاسخي به كميسيون اعلام نشده است.
مديركل سياسي وزارت كشور، تاكيد كرد: توقيف پروانه احزاب از اختيارات قانوني كميسيون ماده 10 احزاب است.
هفته گذشته برخي از رسانه ها از قانوني بودن فعاليت حزب مشاركت اسلامي خبر داده بودند كه اين اخبار واكنش مقام وزارت كشور و كميسيون ماده 10 احزاب را در پي داشت.

 



رئيسي: در برخورد با متظاهران به فساد و عمل كنندگان برخلاف قانون دادستاني از اقدامات نيروي انتظامي حمايت مي كند

سرويس اجتماعي-
معاون اول قوه قضاييه گفت: دستگاه انتظامي وظيفه برخورد با متظاهران به فساد و عمل كنندگان برخلاف قانون را دارد و دادسراها نيز پشتيباني قضايي را طبق قانون انجام مي دهند و براساس قانون در محاكم با آنها برخورد مي شود.
به گزارش خبرنگار كيهان، حجت الاسلام والمسلمين سيدابراهيم رئيسي، در نشست مطبوعاتي خود به مناسبت هفته قوه قضاييه با اشاره به اينكه برخورد با مفاسد اجتماعي بايد براساس قانون باشد، اظهار داشت: وظيفه ذاتي نيروي انتظامي اجراي قانون است و نبايد براي انجام وظايف قانوني خود منتظر خواسته ديگران باشد.
رئيسي افزود: دستگاه انتظامي وظيفه برخورد با متظاهران به فساد و عمل كنندگان برخلاف قانون را دارد و دادسراها نيز پشتيباني قضايي را طبق قانون انجام مي دهند و براساس قانون در محاكم با آنها برخورد مي شود.
وي تاكيد كرد: اگرچه پيشگيري از وقوع جرم جزو وظايف قوه قضائيه است اما در نگاهي جامع، همه دستگاه ها در اين خصوص مسئوليت دارند و بايد تمام مسئوليت هاي اقتصادي، سياسي و اجتماعي با نگاهي پيشگيرانه اتخاذ شود. به عنوان مثال هرچه قدر فقر كاهش يافته و اشتغال افزايش پيدا كند، شاهد كاهش جرم خواهيم بود.
رئيسي يادآور شد: لايحه اي نيز در قوه قضائيه تهيه شده تا بتوان به صورت نهادينه موضوع پيشگيري از وقوع جرم را دنبال كرد.
وي ديگر موضوع مورد توجه در هفته قوه قضائيه را قانونمداري اعلام كرد و افزود: نبايد به هيچ عنوان در هيچ جايگاهي و به هر بهانه اي قانون دركشور نقض شود چون پيشرفت و صلاح كشور حركت در مدار قانون است.
مفاسد اقتصادي و شيوه مبارزه با آن از ديگر محورهاي سخنان معاون اول قوه قضائيه بود كه وي با تاكيد بر اينكه اصلاحات نظامات پولي و بانكي و نيز اعطاي اعتبارات و امكانات از بخش دولتي به خصوصي يكي از راههاي مقابله با اين مفاسد است، گفت: دستگاه هاي مربوط بايد با تدوين قوانين و دستگاه قضايي نيز با برخورد مناسب، جلوي بروز اين مفاسد را بگيرند.
وي از برگزاري همايش بزرگ مسئولان قضايي در تهران در روز 6 تير خبر داد و گفت: در اين روز از نظر روساي 3 قوه و نكات مورد نظر آنها در بخش قضايي استفاده خواهيم كرد و در كنار آن نيز 10 كميسيون براي بررسي 10 محور مهم برگزار خواهد شد تا كار كارشناسي بر روي موضوعاتي چون راههاي ارتقاي نظارت دستگاه قضايي بر دستگاه هاي اجرايي، تقويت نظارت بر دادگاهها، پيشگيري از وقوع جرم، برخورد با جرائم سازمان يافته و مخل امنيت اجتماعي، ضابطين قضايي، شوراهاي حل اختلاف و ماده 18 اصلاحي قانون تشكيل دادگاه هاي عمومي و انقلاب انجام شود.
وي در تشريح ماده 18 گفت: براساس بخشنامه رئيس قوه قضائيه، اعلام موارد خلاف بين شرع توسط روساي دادگستري استان، رئيس سازمان قضائي نيروهاي مسلح و دادستان كل كشور انجام خواهد شد و نبايد آن را به معناي ايجاد يك روش جديد تجديدنظر براي اصحاب دعوا تفسير كرد.
معاون اول قوه قضائيه در پاسخ به سوالي درخصوص الحاق سازمان ثبت به وزارت دادگستري گفت: اين سازمان بخشي از قوه قضائيه است و همين طور نيز خواهد ماند و از مخالفان مي خواهيم به ديدگاه قوه قضائيه عنايت بيشتري داشته باشند چون صلاح كشور است كه اين سازمان زيرمجموعه قوه قضائيه باقي بماند.
رئيسي درباره جريمه نقدي افراد دستگير شده به خاطر عدم رعايت حجاب نيز گفت: نحوه برخورد و نوع تنبيه به عهده مقام قضايي است.

 



فارين پاليسي: چين با گسترش روابط با ايران در حال ايجاد شكاف در شوراي امنيت است

«رابرت هديك » نويسنده آمريكايي در مقاله اي به بررسي نتايج ضعيف قطعنامه ها عليه ايران پرداخت و نوشت كه چين از طريق گسترش روابط خود با ايران در حال ايجاد شكاف در شوراي امنيت است.
به گزارش فارس، رابرت هديك (ROBERT HADDICK) با چاپ مقاله اي در نشريه «فارين پاليسي » (foreignpolicy) به عدم تاثير قطعنامه اخير شوراي امنيت عليه ايران و جنبه هاي ضعف آن پرداخت .
وي در اين مقاله افزود: هيچ يك از اين اقدامات قطعنامه نخواهند توانست تأثير چنداني بر ايران بگذارند كه باعث تغيير در رفتار اين كشور شود، مقامات آمريكا اميدوارند كه تصويب قطعنامه توسط شوراي امنيت راه را براي دولت هاي متمايل به ديدگاه آمريكا هموار سازد.
هديك در ادامه با طرح اين سؤال كه «چرا قطعنامه ها ضعيف هستند»، افزوده است: ايالات متحده هيچ گونه همكاري از جانب چين مشاهده نمي كند، دليل اصلي اينكه چرا قطعنامه تحريم ها بسيار ضعيف مي باشد، همين است، چين علاقه شديدي به نفت ايران دارد كه هرگونه نگراني در مورد امكان توانايي سلاح هاي هسته اي ايران را از بين مي برد، اين كشور يك سرمايه گذار برجسته در بخش انرژي ايران و نيز يك مشتري براي نفت ايران به شمار مي رود.
در بخش ديگري از اين مقاله آمده است: همان طور كه ايالات متحده، اروپا و ديگر متحدان آنها قصد سركوب كردن ايران را دارند، چين از طريق گسترش روابط خود با ايران در حال ايجاد شكاف در شوراي امنيت است. نتيجه اينكه، چين با يك « بازي متفاوت » به طور آشكار در پي اضافه كردن ايران به ليست كره شمالي، برمه و سودان است.
اين مقاله مي افزايد: از ديدگاه پكن، اقدامات چين عملي و معامله اي است. طبق اظهارات چين، اين كشور قصد برخورد با ايالات متحده يا غرب را ندارد. اين اظهارات صرفاً بهره گيري از فرصت ها براي تغذيه ماشين هاي صنعتي در حال رشد و در نتيجه بالا بردن استانداردهاي زندگي مردم است.
اين نشريه آمريكايي در ادامه به انتقاد از عدم همراهي چين با مواضع آمريكا پرداخته و مي نويسد: اما ممكن است ساير كشورها اين گونه نتيجه گيري كنند كه چين در حال ايجاد الگوي رفتاري است كه نشان مي دهد يك مقام مسئول در سيستم بين المللي نيست، چنين گرايشي، خطر رويارويي در آينده را افزايش مي دهد.
«فارين پاليسي» در پايان با اشاره به تصويب تحريم هاي ضد ايراني در قالب قطعنامه 1929 شوراي امنيت سازمان ملل، تصريح كرد، بر خلاف انتظار دولت آمريكا، تحريم هاي فعلي و آتي، سد راه تلاش هاي هسته اي كه ايران بر صلح جويانه بودن اهدافش تاكيد دارد، نخواهد شد.

 



سردار وحيدي: با اشاره به تصويب تحريم هاي يك جانبه آمريكا مي خواهد روسيه را تحقير كند

وزير دفاع كشورمان سياست خارجي آمريكا را عامل افزايش تنفر جهاني از اين كشور ارزيابي كرد.
سردار سرتيپ پاسدار احمد وحيدي در واكنش به اظهارات اخير رابرت گيتس همتاي آمريكايي خود كه گفته بود «ايران قادر است ده ها و شايد صدها موشك به سوي اروپا شليك كند»، خاطرنشان كرد: آمريكا با هدف گسترش سيطره خود بر اروپا، بهانه جويي براي منهدم نكردن سلاح هاي هسته اي مستقر در اين منطقه و در تنگنا قرار دادن روسيه و محاصره اين كشور اقدام به اين گونه شانتاژهاي تبليغاتي مي كند.
وي افزود: توان موشكي جمهوري اسلامي ايران براي دفاع از خود مقابل هرگونه تجاوز نظامي طراحي و ايجاد شده است و هيچ كشوري را تهديد نمي كند.
سردار وحيدي همچنين درباره بخش ديگري از سخنان وزير دفاع آمريكا كه گفته بود «رفتار روسيه در مورد ايران شيزوفرنيك و دو شخصيتي بوده است،» گفت: آمريكا تلاش مي كند ضمن تحقير روسيه با ايجاد اختلافات منطقه اي و اختلال در روابط ميان كشورهاي منطقه موقعيت اين كشور را نزد كشورهاي همسايه خود تضعيف كند و اين، نتيجه اعتماد به دولتي است كه شايستگي اعتماد ندارد.
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح خاطرنشان كرد: آمريكا در گذشته نيز به محض مخالفت برخي كشورهاي اروپايي با حمله يك جانبه اين كشور به عراق اقدام به تقسيم بندي اروپا به اروپاي پير و جوان كرد و امروز نيز همين سياست را با ادبياتي جديد دنبال مي كند.
سردار وحيدي، با «ناشيانه» خواندن اجراي اساس سياست خارجي آمريكا بر مبناي «عهدشكني»، «اختلاف افكني»، «بحران آفريني» و «جنگ طلبي» گفت: اين سياست، افزايش تنفر جهاني از آمريكا و افول قدرت آن را در پي خواهد داشت.
وي با بيان اينكه «روسيه نبايد اسير جنگ رواني و فريب كاري آمريكا شود»، افزود: تجربه نشان مي دهد آمريكا نه خواهان صلح است نه خواهان امنيت و نه احترامي براي منافع كشورها قايل است. آنها حتي نزديك ترين همپيمانان را به دليل منافع نامشروع و سلطه طلبي خود قرباني كرده اند.
سردار وحيدي با اشاره به مقابله اخير آمريكا در قبال مواضع بر حق تركيه و برزيل در بيانيه تهران و تحريم ها، آن را گواه روشن ديگري براي اين مدعا و «نفاق» و «خيره سري» آمريكا دانست.

 



حجت الاسلام رسايي: پيوند سران فتنه با منافقان راه توبه آنان را بسته است

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با ابراز تاسف از سرانجام سران فتنه، گفت: سران فتنه با پيوند عميق با منافقان و دشمنان ايران اسلامي راه بازگشت و توبه را به روي خود بستند.
حجت الاسلام حميد رسايي در گفتگو با فارس گفت: حب برخي ها به قدرت، پول، مقام و حتي دوستي حزب، گروه، باند و رفقا باعث شده بسياري از حقايق را نبينند و نشنوند.
وي با اشاره به حمايت آشكار و علني دشمنان ايران اسلامي از جريان فتنه، افزود: با موضع گيري و اختصاص بودجه هاي مشخص از سوي دولتمردان و مجالس كشورهاي غربي به جريان شكست خورده فتنه، هنوز سران فتنه دست از اعمال سخيف و ضدايراني و اسلامي خود برنداشته و اين فقط به خاطر حب قدرت و خودپرستي است.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: با وجود آنكه سران فتنه ادعا دارند داراي پيشينه خوب و در خط امام(ره) هستند اما در عمل اينگونه نيستند و تناقض در عمل و گفتمان جريان فتنه براي همه ايرانيان كاملا مشهود است.
وي با ابراز تاسف از سرانجام سران فتنه، تصريح كرد: اميدواريم سران فتنه توفيق به توبه و بازگشت را داشته و سرنوشت آنها همچون بني صدر نشود ولي با پيوند عميقي كه آنان با منافقان و دشمنان ايران اسلامي ايجاد كرده اند، متاسفانه راه بازگشت و توبه را به روي خود بسته اند.
رسايي مهمترين برنامه سران فتنه را تضعيف نظام ولايت فقيه دانست و ادامه داد: مدعيان راه امام(ره) در راستاي تخطئه حكومت ديني هر كاري را كه بتوانند انجام خواهند داد؛ زيرا منافع خود را در حذف جايگاه ولايت مي بينند.
اين عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس اضافه كرد: طرفداران و هواداران فعلي سران فتنه كساني هستند كه هيچ اعتقادي به اسلام و حاكميت ديني ندارند و رفتار و عملكرد جريان فتنه در آينده با توجه به وضعيت موجود تغيير خواهد كرد.

 



با حكم رئيس جهاد دانشگاهي متقيان مدير عامل خبرگزاري ايسنا شد

طي حكمي از سوي رئيس جهاد دانشگاهي، علي متقيان به عنوان مدير عامل خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منصوب شد.
طي حكمي از سوي حميدرضا طيبي، رئيس جهاد دانشگاهي و رئيس هيئت مديره ايسنا، «علي متقيان» به عنوان مدير عامل خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منصوب شد.

 



18 دانشكده جديد علوم قرآني در كشور تاسيس مي شود

معاون پشتيباني و اجرايي دانشگاه علوم و معارف قرآن كريم كشور گفت: 18 دانشكده جديد علوم قرآني در كشور راه اندازي مي شود.
نصرالله چمران، روز شنبه در جلسه بررسي مشكلات دانشكده علوم قرآني خوي افزود: تاسيس اين دانشكده ها در سفرهاي هيئت دولت به استان ها، به تصويب رسيده و مقدمات تاسيس آنها در 18 شهرستان كشور فراهم شده است.
وي، به فعاليت 14 دانشكده علوم قرآني در كشور اشاره كرد و گفت: براي ارتقاي كيفيت آموزش در دانشكده هاي علوم قرآني از امسال 50 رشته جديد با قابليت هاي كاربردي متناسب با نيازهاي جامعه در اين دانشكده ها ايجاد مي شود.
در دانشكده علوم قرآني خوي 200 دانشجو مشغول تحصيل و 430 نفر نيز از اين دانشكده فارغ التحصيل شده اند. دانشكده علوم قرآني خوي در 1373 فعاليت خود را آغاز كرده است.

 



هجوم مردم شوشتر به رودخانه ها به علت گرماي طاقت فرسا

شوشتر- خبرنگار كيهان:
افزايش دماي هوا طي چند روز گذشته در شوشتر مردم اين شهر را وادار به پناه بردن به رودخانه ها كرد.
بيش از 10 هزار نفر از مردم شوشتر به منظور مقابله با گرماي طاقت فرساي هوا در اين شهر به سواحل رودخانه كارون پناه برده تا شنا كرده و يا ساعاتي را در خنكاي هواي اين منطقه بياسايند. و اين در حالي است كه روخانه نيز از ايمني كافي براي شناگران برخوردار نيست.
به گفته مسئول اداره پيش بيني هواشناسي خوزستان، گرماي طاقت فرساي شوشتر باعث شده مردم اين شهر از تردد در محيط هاي باز خودداري كنند.
گفتني است شهرستان شوشتر به دليل دارا بودن رودخانه و كشاورزي بسيار زياد و واقع شدن در شمال استان خوزستان داراي آب و هوايي بسيار مناسب است و اختلاف درجه دماي اين شهر با مركز استان حداقل 5 درجه سانتيگراد است. اما در سال جاري شوشتر به عنوان گرمترين شهر استان پس از اهواز معرفي شده است.

 



عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي: توطئه نرم دشمن سابقه طولاني دارد

كاشان- خبرنگار كيهان:
عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي گفت: توطئه نرم دشمن سابقه طولاني دارد و در حال حاضر دامنه بيشتري پيدا كرده است.
حسن غفوري فرد، در مراسم سالگرد شهداي موتلفه در حرم مطهر حضرت محمد هلال ابن علي(ع) آران و بيدگل افزود: توطئه نرم از زمان شناخت قدرت روحانيت در ايران اسلامي وجود داشته است.
به گفته وي، در صد سال اخير در كشور، روحانيت همواره عقبه و پشتوانه انقلاب اسلامي بوده است.
وي تصريح كرد: هر كجا حركتي موثر صورت گرفته و گامي براي بهبود وضعيت كشور برداشته شده، علما و روحانيون علمداران آن بوده اند.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: علما در كشور ما موتور حركت و نقطه قوتي بوده اند كه دشمنان در داخل و خارج كشور از ابتدا اين امر را تشخيص داده و توطئه عليه اين قدرت را آغاز كرده اند.
وي گفت: از زمان ناصرالدين شاه قدرت دين، تشيع و روحانيت بر قدرت هاي جهان هويدا و تلاش براي از بين بردن آن آغاز شد.

 



سفال چيني اهالي بهار و لالجين را بيكار كرد

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري همدان گفت: به دليل ورود محصولات سفال چيني در شهر بهار و لالجين شاهد بروز بيكاري در صنعت سفالگري هستيم.
به گزارش خبرگزاري مهر، اسدالله بيات با بيان اين مطلب افزود: قبل از ورود سفال چيني بيكاري چنداني در صنعت سفالگري اين منطقه وجود نداشت.
وي با اشاره به اين كه ترويج صنايع دستي از اولويت هاي اين سازمان است، اظهار داشت: اكنون استان همدان داراي 142 روستاي فعال در بخش صنايع دستي است كه در 25 رشته مشغول فعاليت هستند.
بيات افزود: توجه به بخش صنايع دستي با هدف ايجاد اشتغال به عنوان يكي از مزيت هاي استان همدان بايد مورد توجه قرار گيرد.
وي در پايان گفت: هزار و 850 كارگاه در اين روستاها در بخش صنايع دستي فعال هستند.

 



مديركل انجمن هاي نهاد كتابخانه هاي كشور: هر ايراني در روز 71 دقيقه نشريات مطالعه مي كند

رودسر-خبرنگاركيهان:
هر ايراني به طور ميانگين روزانه 71 دقيقه نشريات مطالعه مي كند.
محسن خوانساري مديركل انجمنهاي نهاد كتابخانه هاي كشور در گفت وگو با كيهان افزود: اين ميزان مطالعه تنها به خواندن روزنامه و مجله اختصاص دارد.
وي با بيان اينكه در حال حضار 944 انجمن نهادهاي كتابخانه در كشور فعاليت دارند گفت: هم اكنون بيش از 7 هزار و 200 نفر در كشور عضو كتابخانه ها هستند.
به گفته وي در حال حاضر 12 هزار و 200 باب كتابخانه در كشور فعاليت دارند.
وي اظهار اميدواري كرد در پايان برنامه پنجم توسعه كشور به ازاي هر يكصدنفر 8متر فضاي كتابخانه وجود داشته باشد.
وي گفت: در ايران به ازاي هر يكصد نفر 3 نفر عضو كتابخانه ها هستند در حاليكه در برخي كشورها مانند انگليس اين رقم به 58 نفر مي رسد.
خوانساري با اعلام خريد بيش از 120 ميليارد ريال كتاب جديد در سال گذشته افزود: امسال نيز 200 ميليارد ريال كتاب خريداري و تحويل كتابخانه ها مي شود.

 



در هفته جاري نخستين كاروان زيارتي از مرز چزابه به عراق مي رود

اهواز- خبرنگار كيهان:
نخستين كاروان زيارتي عتبات عاليات هفته جاري از مرز چزابه به عراق سفر مي كنند.
فرماندار دشت آزادگان با اعلام اين خبر در مراسم افتتاح بازارچه بين المللي چزابه گفت: با همكاري طرف عراقي و حل مشكل تردد زائران ايراني عتبات عاليات از مرز چزابه، طي هفته جاري، نخستين كاروان ايراني از اين مرز روانه عتبات عاليات مي شود.
جواد غلاوي ميزان مبادلات تجاري ايران از مرز چزابه در سال 88 را 300 ميليون دلار ذكر كرد و گفت: اين ميزان در سال جاري به 800 ميليون دلار افزايش خواهد يافت.
وي گفت: اقدامات خوبي در جهت فراهم ساختن زيرساخت هاي مناسب براي جلب و تشويق سرمايه گذاران ايراني و عراقي در مرز چزابه در حال انجام است كه اميدواريم در آينده اي نزديك شاهد رونق هرچه بيشتر در اين منطقه مرزي باشيم.
به گزارش خبرنگار ما، طي مراسمي با حضور مسئولان بلندپايه عراقي ايراني، بازارچه بين المللي شيب عراق كه در ايران چزابه ناميده مي شود، افتتاح شد.
جواد البولاني وزير كشور عراق ضمن اشاره به نقش كشورهاي همجوار عراق در توسعه و عمران اين كشور گفت: كشور ايران داراي بيشترين مرز مشترك با عراق است و با توجه به گستردگي روابط بين ايران و عراق خواستار تعميق هرچه بيشتر اين روابط هستيم.

 



استاندار مازندران: اجازه واردات بي رويه برنج خارجي را نمي دهيم

فريدونكنار- خبرنگار كيهان:
استاندار مازندران گفت: اجازه نمي دهيم واردات بي رويه برنج و مركبات به كشور اتفاق بيفتد.
سيدعلي اكبر طاهايي در جريان بازديد از روستاي مهلبان فريدونكنار افزود: دست هاي پليدي در صدا و سيما هست كه مي خواهند برنج خارجي را تبليغ كنند، شاليكاران و كشاورزان گول شايعه كنندگان را نخورند كه مي گويند مي خواهند دوباره به صورت بي رويه برنج و مركبات وارد كنند.
استاندار مازندران تصريح كرد: دولت دستور داده است كه صدا و سيما حق ندارد برنج خارجي تبليغ كند، اگر شما خبري ديده ايد يا شنيده ايد كه در صدا و سيما برنج خارجي تبليغ مي كند و من غفلت كرده ام، شما با ارتباط با فرماندار به من خبر دهيد تا برخورد شود.
مهندس طاهايي در خصوص اختيارات استانداران درباره واردات بي رويه اظهار داشت: رئيس جمهور به استانداران مازندران، گيلان و گلستان دستور داد تا زماني كه برنج دست مردم است، مديريت كنيد تا برنج وارد نشود و زماني كه ما 3 استاندار به نمايندگي از كشاورزان اعلام كنيم، برنج وارد خواهد شد.

 



مديركل سياسي نهاد رياست جمهوري: بسته اجرايي دور چهارم سفرهاي استاني تدوين مي شود

مديركل سياسي امنيتي نهاد رياست جمهوري گفت: بسته اجرايي دور چهارم سفرهاي استاني رئيس جمهور و هيئت دولت به استان هاي كشور در دست تدوين و تهيه است.
به گزارش ايرنا مجيد اميدي روز جمعه افزود: در دور چهارم سفرهاي استاني رئيس جمهوري اسلامي ايران به همه شهرستانها سفر مي كند.
به گفته وي، انجام دور چهارم سفرهاي استاني نشان مي دهد كه رئيس جمهور و دولت خدمتگزار در خدمت به مردم خستگي ناپذير هستند و با جديت به دنبال خدمت به مردم هستند.
وي تصريح كرد: به رغم برخي سياه نمايي ها، سفرهاي استاني اميد به آينده را در بين مردم افزايش داده و استقبال مردم نشان از ارتباط بين مردم و مسئولان است.
اميدي يادآور شد: ابتكار سفرهاي استاني را دكتر محمود احمدي نژاد در كشور نهادينه كرده و مسئوليت در دولت احمدي نژاد برابر با خدمت است.
مديركل سياسي امنيتي نهاد رئيس جمهوري اسلامي ايران گفت: اين كه برخي از افراد بخواهند اين خدمتگزاري صادقانه دولت را تخطئه كنند، اهانت به فهم و شعور و آگاهي مردم است.
اميدي يادآور شد: مردم در سفرهاي استاني و حاشيه سخنراني رئيس جمهوري به راحتي مطالبات خود را مطرح مي كنند و آزادي بيان در اين زمينه بسيار بالاست و جوانان به راحتي و بدون هيچ دغدغه اي اقدام به طرح خواسته هاي خود مي كنند.
وي تصريح كرد: در سفرهاي استاني دورترين روستاها نيز از ديد هيئت دولت پنهان نمي ماند و وزيران دولت به عنوان نمايندگان رئيس جمهور و معين هيئت دولت به صورت مستقيم امور و مشكلات را در شهرستان ها پيگيري مي كنند.
سومين دور سفر استاني رئيس جمهور و هيئت دولت به چهارمحال و بختياري عصر پنجشنبه در شهركرد پايان يافت.

 



دادستان كل كشور: برخي افراد در يك سال گذشته با دشمنان نظام در يك صف قرار گرفتند

اهواز- خبرنگاركيهان:
طي يك سال گذشته افرادي در كمال ناباوري و با توجه به سوابق پيش و پس از انقلابشان در عمل با دشمنان نظام در يك صف قرار گرفتند.
دادستان كل كشور با اظهار اين مطلب در مراسم معارفه دادستان جديد عمومي و انقلاب اهواز افزود: دشمن درصدد آسيب رساندن به نظام اسلامي است و طي يك سال اخير با توطئه، تبليغ و ايجاد ابهام و سؤال درصدد دستيابي به اهداف خود بوده است و در اين مدت ترجمان كلامي كه از صهيونيست ها بيرون مي آيد از زبان كساني كه باور نمي كرديم خارج شد.
حجت الاسلام والمسلمين غلامحسين اژه اي خاطرنشان كرد: روزي دشمن فكر مي كرد نظامي را كه با وجود ولايت فقيه بر سر كار آمده با تهديدات نظامي، اقتصادي و نفوذي قابل شكست است اما هم اكنون به اين باور رسيده كه در محاسبات خود دچار اشتباه شده است.
وي با بيان اينكه دشمن براي جلوگيري از پيشرفت نظام جمهوري دست به هر اقدامي مي زند افزود: نظام جمهوري اسلامي ايران در حال نفوذ بوده و از خاورميانه فراتر رفته و خود را به آمريكاي لاتين و آفريقا رسانده همين امر دشمنان نظام را حساس تر كرده است.
وي خاطرنشان كرد: براي مقابله با تهديدات دشمنان راهي جز اعتماد و اتكا به اسلام، وحدت كلمه با محوريت ولي فقيه و ايجاد اتحاد ميان مردم و مسئولين وجود ندارد.
وي خاطرنشان كرد: برخي حرفها را مي شنويم كه قابل قبول نبوده و نمي توان آنها را به حساب صداقت در گفتار تلقي كرد، بايد ديد چه چيزي به مصلحت نظام مي باشد و اگر اقدام و حرفي كه مي زنيم جامعه را متشنج مي كند و موجبات بهره برداري دشمنان را فراهم مي سازد، بايد جلوي آن گرفته شود.
دادستان كل كشور با تاكيد بر حفظ استقلال دستگاه قضايي گفت: دستگاه قضايي نبايد به عنوان ماشين امضا عمل كند و حفظ استقلال و اقتدار در كارها بسيار مهم است اما نبايد از همكاري و هماهنگي ميان نيروي انتظامي، سپاه، بسيج، دستگاههاي اطلاعاتي، استانداري و دستگاههاي دولتي غافل شد.

 



عضو كميسيون قضايي مجلس شوراي اسلامي: برخورد با بدحجابي بايد مستمر و واقعي باشد

عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس شوراي اسلامي گفت: برخورد با بدحجابي بايد مستمر، واقعي و حساب شده انجام شود تا تاثير لازم را به جا بگذارد.
به گزارش ايرنا حجت الاسلام والمسلمين موسي قرباني ديروز در مشهد افزود: برخوردهاي موردي و مقطعي با بدحجابان و افرادي كه نوع پوشش آنان مناسب جامعه و فرهنگ اسلامي نيست، نتيجه ماندگاري در برندارد.
وي گفت: نيروي انتظامي بايد دربرخوردهاي خود از حداقل ها شروع كند اما اين كار بايد مستمر باشد تا از اين طريق بتوان نتيجه مطلوبي را اخذ كرد.قرباني اظهارداشت: براي برخورد با بدحجابي و توسعه فرهنگ عفاف و حجاب قانون به حد لازم وجود دارد و دراين زمينه نقصي نيست زيرا تكليف هر سازمان و نهاد از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي به صراحت تعيين شده است.
وي افزود: در صورتي كه هر سازمان و نهادي وظايف محوله خود دراين زمينه را انجام دهد قطعا نتايج متناسبي كسب مي شود.
نماينده قائن درمجلس شوراي اسلامي گفت: گام آغازين از سوي نيروي انتظامي و وزارت كشور مطلوب است اما كافي نيست لذا بايد اصل استمرار در توسعه فرهنگ عفاف و حجاب و نيز برخورد با متخلفان دراين زمينه مورد توجه قرارگيرد.

 



جانشين سازمان بسيج مستضعفين: 100 هزار نفر مراسم 14 خرداد را اداره مي كردند

100 هزار نفر مراسم 14 خرداد را اداره مي كردند، امنيت مراسم از قلب آن تا همه مرزها وجود داشت و تا شعاع 15 كيلومتر كنترل ويژه داشتيم طوري كه از دماغ هيچ كس در اين همايش سياسي الهي خون نيامد.
به گزارش ايرنا جانشين سازمان بسيج مستضعفين با اعلام مطلب فوق افزود: بيش از 3 هزار گشت و كنترل اطلاعاتي و امنيتي كنترل داشتند و 260 ايستگاه صلواتي برقرار بود و 2 هزار و 568 چشمه خدمات سرويس بهداشتي تعبيه شد و همچنين 28 دوربين صدا و سيما اين حضور را ثبت و ضبط كرده است از اين رو مستندهاي فراواني وجود دارد.
سرتيپ پاسدار علي فضلي افزود: شرايط سخت و تشخيص آن سخت تر و دشوارتر و امروز انقلاب از اين منظر آسيب پذيري اش بيشتر است كه بايد كار فرهنگي را تقويت كنيم. بايد خلأها را به ويژه در حوزه مديريتي و فرهنگي شناخت.
جانشين بسيج مستضعفين تصريح كرد: بايد مراقب بود تا در كانون گرم مجاهدان دفاع از امام و انقلاب و ولايت بمب اندازي نكنند و اينها به دنيا مشغول نشوند تا به ارزش ها بي توجه شوند. بايد به همديگر تذكر بدهيم تا از مسير فاصله نگيريم.
جانشين سازمان بسيج مستضعفين كشور تصريح كرد: در سال هاي پس از انقلاب دو بار لفظ فتنه را شنيديم، 12 مرداد 73 در قزوين به دليل بي بصيرتي مسئولان وقت بابت عدم راي به استان شدن قزوين كه حادثه عظيمي را به نظام تحميل كرد و فتنه سال گذشته پس از انتخابات كه تشخيص خودي از ناخودي و سره از ناسره دشوار شد.
فضلي حوادث سال گذشته را به سقيفه صدر اسلام تشبيه كرد و گفت: زبير نخستين كسي بود كه در دفاع از مولا سيلي خورد و در جامعه ما نيز خيلي از بزرگان و خواص با رودربايستي با يكديگر و يا فرزندانشان، در مسير جبهه حق با تعارف كنار آمدند و مردود شدند.
وي با اشاره به عمق اين فتنه افزود: حاميان واقعي نه تنها فاصله نگرفتند بلكه استوارتر و ثابت قدم تر در دفاع از انقلاب و ارزش ها ايستادند و اوج آن را در 22 بهمن و 14 خرداد به نمايش گذاشتند ولي كساني كه 20 سال مراسم ارتحال را راهبري كردند، كمترين حركتي نكردند چون مردم را باور نداشتند.

 



اخبار ادبي و هنري

ساراماگو درگذشت
«خوزه دساوسا ساراماگو» نويسنده پرتغالي مخالف آمريكا و رژيم صهيونيستي روز جمعه در سن 87 سالگي درگذشت.
وي كه به دليل مخالفت با حكومت كشورش سالها خارج از وطنش زندگي مي كرد، در جزاير قناري اسپانيا از دنيا رفت.خوزه ساراماگو در روز 16نوامبر سال 1922 در «آزينيا» پرتغال متولد شد و به عنوان شاعر، نويسنده، روزنامه نگار و نمايشنامه نويس فعاليت مي كرد.
ساراماگو در فعاليت هاي انقلابي كه منجر به نابودي رژيم ديكتاتوري آنتونيو سالازار در سال 1974شد، حضوري فعال داشت.
وي با اين كه در سال 98 برنده نوبل ادبيات شد، همواره از معترضان به رژيم ضد بشر اسرائيل بود.ساراماگو در سال 2002 در اعتراض به محاصره فلسطيني ها توسط رژيم صهيونيستي اين اقدام را با رفتارهاي نازي ها مقايسه كرده و گفته بود: «آنچه در فلسطين مي گذرد، همچون جنايتي است كه ما اعتقاد داريم در آشويتس روي داده است.»
جوكا فريدا، وزير فرهنگ برزيل، در واكنش به مرگ اين نويسنده گفت: «مرگ ساراماگو فقداني است كه فراتر از زبان پرتغالي است. او چهره تاثيرگذاري براي ادبيات جهان بود كه عقايدش در انتقاد از وضعيت كنوني جهان اهميت داشت.» «انجمن نويسندگان و هنرمندان كوبا» نيز در پيام تسليتي درگذشت برنده نوبل ادبيات سال 1998 را تسليت گفت.
از مشهورترين كتاب هاي ساراماگو مي توان به «كوري»، «بركه سنگي»، «مسافرت فيل»، «خاطرات طفوليت»، «برخاسته از زمين»، «مباني نقاشي و خوشنويسي»، «سرزمين گناه» و ... اشاره كرد.
تاكيد وزير ارشاد بر همگرايي ناشران جهان اسلام در مقابل غرب
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: ناشران جهان اسلام با هماهنگي و همگرايي مي توانند در مقابل تهاجم غرب ايستادگي كنند.
سيدمحمد حسيني در آستانه برگزاري همايش ناشران جهان اسلام با تشريح تهاجم گسترده و برنامه ريزي شده جهان غرب عليه اسلام و مسلمانان، بر ضرورت هماهنگي و همگرايي مسلمانان تاكيد كرد و گفت: يكي از كارهاي اساسي در مقابل تهاجم غرب عليه اسلام اين است كه ناشران جهان اسلام كه نقش مهمي در تغذيه فكري مسلمانان دارند، دور هم جمع شوند و مباحث مهم امروز جهان اسلام را مورد بررسي قرار دهند.
او تصريح كرد: غربي ها و بويژه آمريكايي ها در مباحث مربوط به اسلام و مسلمانان برنامه ريزي گسترده اي دارند و از همه ابزارها براي ضربه زدن به جامعه اسلامي استفاده مي كنند. در مقابل اين مسائل بايد يك هماهنگي و همگرايي در بين مسلمانان وجود داشته باشد و محصولات فرهنگي و بخشي از كتاب هايي كه منتشر مي شود، بايد در جهت پاسخ دهي به دشمنان اسلام باشد.
گفتني است اجلاس بين المللي ناشران جهان اسلام روزهاي 30 و 31خردادماه در سالن اجلاس سران كشورهاي اسلامي برگزار مي شود.
همايش تخصصي بسيج هنرمندان درباره آموزش
همايش يك روزه مسئولين تربيت و آموزش سازمان بسيج هنرمندان استان ها يكشنبه 30 خردادماه سال جاري در تهران برگزار مي شود.
نصراله يدالهي معاون تربيت و آموزش سازمان بسيج هنرمندان با اعلام اين خبر گفت: هدف از برگزاري اين همايش آشنايي بيشتر مسئولين تربيت و آموزش سازمان بسيج هنرمندان در استان ها با برنامه هاي تخصصي سال 89 اين سازمان است.
وي تصريح كرد: بحث و تبادل نظر در خصوص اجراي بهتر برنامه ها و بهره مندي از نظرات كارشناسان تربيتي و آموزشي از اقداماتي است كه در اين برنامه صورت خواهد گرفت.او برگزاري اين گونه همايش ها را در جهت تسلط مسئولين مربوطه به برنامه ها و اجراي دقيق تر برنامه ها موثر دانست و گفت: اين همايش برگزار مي شود.
اعلام شرايط حضور در جشنواره بين المللي فيلم مقاومت
شرايط حضور در بخش هاي مختلف مسابقه فيلم هاي سينمايي، سينمايي ويديويي، كوتاه و مستند جشنواره بين المللي «فيلم مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس» اعلام شد.
تمامي فيلم هاي بلند سينمايي، سينمايي ويديويي، مستند و كوتاه كه از سال 1384 به بعد توليد شده اند، مي توانند در اين بخش ها شركت كنند. بر پايه اين خبر، فيلم هاي بلند سينمايي 35 ميليمتري، فيلم هاي سينمايي داستاني در قالب ويديويي (دي وي كم) با زمان حداقل 75 دقيقه، فيلم هاي كوتاه داستاني در قالب هاي «35ميليمتري» و «دي وي كم» با زمان حداكثر 30 دقيقه و فيلم هاي مستند در قالب هاي «35 ميليمتري» و «دي وي كم» با موضوعات اعلام شده مي توانند در جشنواره حضور يابند. متقاضيان شركت بايد علاوه بر ثبت نام اينترنتي يا ارسال فرم ثبت نام به دبيرخانه اصل آثار را حداكثر تا پايان وقت اداري روز 24 تيرماه به دبيرخانه جشنواره تحويل يا ارسال كنند. آخرين مهلت ارسال آثار به دبيرخانه جشنواره بيست و چهارم تيرماه مشخص شده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14