(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 3 تير  1389- شماره 19678

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
با حضور 600 هزار معتكف خداجو همايش بزرگ معنوي اعتكاف برگزار مي شود
مراسم شكرگزاري سلامت مقام معظم رهبري در مسجد جامع ابوذر برگزار مي شود
چشم به راه سپيده
رهبر معظم انقلاب در جمع اساتيد بسيجي: مهمترين نياز امروزكشور اتحاد و يكپارچگي است
مديركل امور بين الملل جمعيت هلال احمر خبر داد ارسال محموله 10 تني غذا و دارو به قرقيزستان
سرتيپ رادان: پليس براي بدحجابي قبض جريمه صادر نمي كند
قائم مقام نهضت سوادآموزي: 3هزار آموزشيار نهضت سوادآموزي استخدام مي شوند
باران، تابستان گنبدكاووس را بهاري كرد
در مرز ايران و آذربايجان پايانه تخصصي محصولات كشاورزي احداث مي شود
محدوديت هاي ترافيكي تعطيلات آخر هفته در جاده هاي كشور
نماينده ويژه رئيس جمهوري در امور چاي:
 فروش چاي سنواتي از سوي سازمان تعاون روستايي خلاف مصوبات دولت است
روسيه خواستار گسترش روابط تجاري با ايران شد
رئيس كل گمرك ايران: تحريم ها تأثيري بر كاهش صادرات و واردات كالا به كشور نخواهد داشت
اخبار ادبي و هنري



با حضور 600 هزار معتكف خداجو همايش بزرگ معنوي اعتكاف برگزار مي شود

3 هزار و717 مسجد كشور از روز شنبه 13رجب همزمان با سالروز ولادت حضرت علي(ع) پذيراي بيش از 600 هزار معتكف خداجوي است.
اين مراسم معنوي كه در مساجد جامع و مهم شهرها و روستاهاي كشور برگزار مي شود سه روز ادامه دارد و در آن معتكفان با روزه و انجام عبادات و قرائت قرآن فرصتي مي يابند تا فارغ از هياهوي دنياي مادي در خلوت خود با معبود يگانه هستي، به راز و نياز بپردازند.
به گزارش خبرگزاريها، در اين راستا معاون فرهنگي سازمان تبليغات اسلامي اعلام كرد تاكنون 600 هزار نفر براي شركت در اين مراسم معنوي ثبت نام كرده اند.
حجت الاسلام حسين روحاني نژاد افزود: مسجدي كه در آن مراسم اعتكاف برگزار مي شود بايد از جامعيت برخوردار و به گروه و محله خاص نيز تعلق نداشته باشد كه همه مساجد ما اين شرايط را ندارند؛ بنابراين مسجدي كه در آن مراسم معنوي اعتكاف برگزار مي شود بايد «مسجد جامع» باشد.
معاون فرهنگي سازمان تبليغات اسلامي؛ برگزاري گفتمان هاي ديني درباره مسائل معرفتي و عرفاني و سخنراني روحانيان برجسته در كشور را از ويژه برنامه هاي امسال سازمان تبليغات اسلامي براي ايام اعتكاف اعلام كرد.
حجت الاسلام روحاني نژاد يادآور شد: مراسم معنوي اعتكاف سال گذشته با حضور بيش از 500 هزار معتكف در 3200 مسجد كشور برگزار شد.
برگزاري مراسم اعتكاف
در 200 مسجد تهران
مشاور شهردار و رئيس مركز فعاليتهاي ديني شهرداري تهران از برگزاري مراسم اعتكاف در 200 مسجد پايتخت خبر داد.
حجت الاسلام والمسلمين عبدالمقيم ناصحي گفت: مركز فعاليتهاي ديني شهرداري با هماهنگي سازمان تبليغات اسلامي و مركز رسيدگي به امور مساجد، برنامه هايي براي مراسم اعتكاف در ماه رجب امسال درنظر دارد كه برگزاري مراسم سخنراني، مديحه سرايي، بيان احكام و اصول اعتقادات در بيش از 200مسجد كه آيين اعتكاف در آنها برگزار مي شود، بخشي از اين برنامه هاست.
اعتكاف ويژه دانش آموزي
قائم مقام سازمان دانش آموزي با اشاره به اينكه امسال 64 مسجد در سراسر كشور مختص اعتكاف دانش آموزان است، گفت: امسال در مركز هر استان، دو مسجد يكي مختص پسران و ديگري مختص دختران براي مراسم معنوي اعتكاف در اختيار دانش آموزان معتكف قرار خواهد گرفت.
داوود روستايي در خصوص مراسم اعتكاف دانش آموزي اظهار داشت: با توجه به موفقيت اين طرح در سال گذشته كه موجب تقويت باورهاي ديني نسل دانش آموزي شد، امسال سازمان دانش آموزي درنظر دارد سازماندهي و برنامه ريزي اجراي مراسم اعتكاف دانش آموزي را عهده دار شود.
روستايي گفت: اجراي مراسم ادعيه و زيارت به صورت دسته جمعي، برگزاري مسابقات فرهنگي (دل نوشته و پيامكي به خدا)، نشست هاي معرفتي، اجراي مراسم تواشيح گروههاي مختلف قرآني، برپايي نماز جماعت، مراسم زيارت عاشورا، دعاي توسل، مناجات و اعمال مشهور به ام داوود و بيان احكام و مسائل اعتقادي قابل فهم دانش آموزان سرفصل هاي برنامه هاي اعتكاف دانش آموزي را تشكيل مي دهد.
نظارت وزارت بهداشت
بر مساجد محل برگزاري اعتكاف
مكانهاي سرويسهاي بهداشتي و مواد غذايي در ايام اعتكاف تحت نظارت و بازرسي بازرسان بهداشت محيط قرار مي گيرند.
مهندس سيدرضا غلامي رئيس اداره بهداشت مواد غذايي و بهسازي اماكن عمومي وزارت بهداشت گفت: كنترل بر پخت مواد غذايي و توزيع غذا در محلهايي كه اعتكاف برگزار مي شود، توسط بازرسان محيط دانشگاههاي علوم پزشكي انجام مي شود.
500 مبلغ براي برگزاري اعتكاف و برنامه هاي تابستاني به سراسر كشور اعزام مي شوند
مديركل امور ديني و اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خيريه كشور، گفت: 500 مبلغ و روحاني به منظور برگزاري مراسم اعتكاف و برنامه هاي تابستاني سازمان اوقاف و امور خيريه به سراسر كشور اعزام مي شوند.
حجت الاسلام والمسلمين سيدجلال رضوي مهر در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت: يكي از برنامه هاي اين روحانيون و مبلغان در كنار پرداختن به برنامه هاي تابستاني حضور در حلقه هاي معتكفان در سراسر كشور است.
وي يادآور شد: در روزهاي برگزاري مراسم با شكوه اعتكاف مبلغان و روحانيون اعزامي با حضور در مساجد مراكز شهرها و اماكن مقدسه اقدام به برگزاري نماز جماعت كرده و ضمن تبيين مسايل ديني با ايجاد حلقه هاي پرسش به سؤالات شرعي معتكفان پاسخ خواهند داد.
رضوي مهر خاطرنشان كرد: علاوه بر اين روحانيون و مبلغان، بيش از 200نفر ازدانشجويان علوم قرآني سازمان اوقاف و امور خيريه در ايام تابستان با محورهايي چون آموزشي، فرهنگي، تفريحي و ورزشي در سراسر كشور به فعاليت مي پردازند.

 



مراسم شكرگزاري سلامت مقام معظم رهبري در مسجد جامع ابوذر برگزار مي شود

همزمان با سالروز سوءقصد نافرجام به جان رهبر معظم انقلاب در حادثه ششم تيرماه سال 1360 مراسم شكرگزاري سلامت معظم له در مسجد جامع ابوذر برگزار مي شود.
در اين مراسم كه روز شنبه 5/4/89 همزمان با نماز مغرب و عشا برپا مي گردد حجت الاسلام عليرضا پناهيان سخنراني مي كند.
مسجد جامع ابوذر در ميدان ابوذر خيابان قزوين واقع است.

 



چشم به راه سپيده

تو را غايب ناميده اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينكه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضرنبودن»، تهمت ناروائي است كه به تو زده اند و آنان كه بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي دانند، آمدنت كه در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت كه هر صبح و شام تو را مي خوانند، ظهورت را از خدا مي طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي گزند با تعجب مي گويند كه تو را پيش از اين هم ديده اند. و راست مي گويند، چرا كه تو در ميان مائي، زيرا امام مائي. جمعه كه از راه مي رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي دهند و قرار از كف مي نهند و قافله دل هاي بي قرار روي به قبله مي كنند و آمدنت را به انتظار مي نشينند...
و اينك اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله»، در آستانه آدينه اي ديگر كه ميلاد امير مؤمنان و مولاي متقيان(ع) را در پي دارد، با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي كنيم.
خلاصه
اين دل اگر كم است بگو سر بياورم
يا امر كن كه يك دل ديگر بياورم
مولا! خلاصه عرض كنم، دوست دارمت
ديگر نشد عبارت ديگر بياورم
مهديار

بخوان آقا !
هزار بار نوشتم و پاره كردم باز
نيامدي و دلم را ستاره كردم باز
چقدر شعر شدم، شعرهاي آبي رنگ
رديف و قافيه و استعاره كردم باز
چقدر سوره شدم، آيه آيه دلتنگي
چقدر محض شما استخاره كردم باز
گره به قلب من افتاده، صدهزار گره
به اسم اعظمتان راه چاره كردم باز
دلم گرفت از اين شهرهاي بي موعود
تمام پنجره ها را دوباره كردم باز
دخيل بسته دلم، روضه اي بخوان آقا
هواي كودك بي گاهواره كردم باز

صبح تماشا
با چشم شهرآشوب خود ما را زليخا مي كني
يعقوب چشمان مرا تنها تو بينا مي كني
ديگر نمي داند كسي فرق ترنج و دست را
يوسف! تمام شهر را داري زليخا مي كني
دروازه هاي نور را بستند و ما و تيرگي
كي مي رسي و ناگهان دروازه را وا مي كني؟
باغ زمستان ديده ام با شاخه هايي يخ زده
كي تو بهار ناگهان! ما را شكوفا مي كني؟
آه اي قيام قامتت آشوب روز واپسين!
چه محشري با قامتت يك شب تو برپا مي كني؟
فرداي من امروز شد، امروز من ديروز شد
تا كي بگو اي نازنين امروز و فردا مي كني؟
بي تو گذشت اين جمعه هم اي صاحب عصر و زمان
عصر كدامين جمعه را صبح تماشا مي كني؟
احمد چگيني

 



رهبر معظم انقلاب در جمع اساتيد بسيجي: مهمترين نياز امروزكشور اتحاد و يكپارچگي است

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار جمعي از اعضاي بسيجي هيأتهاي علمي دانشگاهها و مراكز آموزش عالي سراسر كشور ضمن تبيين برهه بسيار حساس كنوني و موضع انفعال و از هم گسيختگي نظام استكباري در مقابل حركت اسلامي كه نماد آن نظام جمهوري اسلامي است، تأكيد كردند: امروز مهمترين نياز كشور اتحاد و يكپارچگي است.
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز در ديدار جمعي از اعضاي بسيجي هيأتهاي علمي دانشگاهها و مراكز آموزش عالي سراسر كشور در سخنان مهمي ضمن تبيين برهه بسيار حساس كنوني و موضع انفعال و از هم گسيختگي نظام استكباري در مقابل حركت اسلامي كه نماد آن نظام جمهوري اسلامي است، تأكيد كردند: امروز مهمترين نياز كشور اتحاد و يكپارچگي است و هرگونه سخن، حركت و نوشته اي كه حتي با نيت صادقانه باشد ولي موجب شكاف و انشقاق در جامعه، و ظلم به افراد شود، برخلاف مصالح كشور و نظام اسلامي است.
رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: حفظ وحدت، همدلي و انسجام در جامعه و پرهيز از هرگونه اختلاف و شكاف، نظر رهبري در اين برهه حساس است.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: هنر انقلاب اسلامي اين بود كه توانست تمام ديوارهاي كاذب ميان ملت را از ميان بردارد و همه كشور را به يك عرصه وسيع براي ملت ايران تبديل كند، حال برخي مي خواهند دوباره اين ديوار كشي هاي نادرست و ناحق را ايجاد كنند.
ايشان تأكيد كردند: مباني، اصول و جهت حركت، مشخص و روشن است و هركسي كه در چارچوب اصول و در اين جهت حركت كند، جزو مجموعه نظام اسلامي است.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به تأكيد مكرر خود درخصوص ظلم نكردن به افراد، افزودند: رعايت طهارت دل و عمل، يكي از وظايف اصلي است و نبايد با يك كلمه و يا نوشته و يا حركتي نابجا در مورد فرد يا افرادي كه مستحق آن نيستند، به آنان ظلم شود.
حضرت آيت الله خامنه اي با يادآوري سيره پيامبر اسلام (ص) در مورد رعايت حقوق افراد، حتي افرادي كه مرتكب گناه و يا خطايي شده اند، خاطرنشان كردند: بايد منصف و عادل بود و زيادتر از آن چيزي كه واقعيت و بايسته است، نگفت.
ايشان افزودند: نبايد اينگونه تصور شود كه چون برخي افراد مجاهد، مبارز و انقلابي هستند، مي توانند در مورد برخي افراد ديگر كه به زعم خود از اين لحاظ در درجات پايين تر قرار دارند، هرچه بخواهند بگويند.
ايشان با تأكيد بر تفاوت طبيعي ايمان و خطوط افراد افزودند: با وجود تفاوت ايمان، در مقام زندگي جمعي بايد ضمن رعايت عدالت و انصاف، اتحاد و انسجام حفظ شود.
رهبر انقلاب اسلامي مسئله مهم را فراموش نكردن اهداف و شاخص هاي اصلي دانستند و تأكيد كردند: استكبار ستيزي، ايستادگي قاطع در مقابل حركت كفر و نفاق در سطح جهان، و مرزبندي شفاف با دشمنان انقلاب و دين، شاخص هاي اصلي هستند.
حضرت آيت الله خامنه اي درخصوص مرزبندي شفاف با دشمنان افزودند: اگر كسي مرزبندي شفاف با دشمنان انقلاب و دين نكند، قدر خود را كاهش داده است و اگر به آنها گرايش پيدا كند، از دايره نظام خارج مي شود.
ايشان خاطرنشان كردند: اين شاخص ها، مباني و خطوط اصلي حركت رو به جلوي انقلاب اسلامي است كه بايد با حفظ شاخص ها اين حركت ادامه پيدا كند.
رهبر انقلاب اسلامي در تبيين برهه بسيار حساس كنوني به شرايط جهاني و تلاشهاي قدرتهاي استكباري برضد نظام اسلامي اشاره كردند و افزودند: حساسيت شرايط كنوني به اين علت است كه مراكز استكباري جهاني در مقابله با حركت اسلامي كه نماد واقعي آن نظام جمهوري اسلامي ايران است، زمام امور را از دست داده اند و با حالتي دستپاچه و از هم گسيخته، آخرين تلاشهاي خود را انجام مي دهند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به بن بستي كه نظام استكباري گرفتار آن شده است، خاطرنشان كردند: كمربندي كه نظام استكباري به دور مسائل جهاني بويژه منطقه حساس خاورميانه كشيده بود، پاره شده و بسياري از شگردهاي تبليغاتي قديمي آنها براي مردم دنيا آشكار شده است.
ايشان با اشاره به گسترش خشم و نفرت جهاني از رژيم امريكا و رژيم صهيونيستي تأكيد كردند: امروز حتي در جامعه امريكا، خشم عميقي از حضور قدرتمند لابي صهيونيستي در حال گسترش است و با وجود شرايط بسيار سختگيرانه رژيم آمريكا بر مردم اين كشور، نشانه هاي اين خشم آشكار شده است.
رهبر انقلاب اسلامي، ظهور و حضور نظام جمهوري اسلامي ايران را عامل اصلي مشكلات كنوني براي نظام سلطه دانستند و افزودند: دليل دشمني آنها با نظام اسلامي به همين دليل است اما اقدامات سراسيمه براي صدور قطعنامه و بزرگنمايي غيرواقعي تحريم ها و بعد هم تهديد نيم بند نظامي، همه نشانگر انفعال نظام استكباري در مواجهه با حركت عظيم و متين در جهان اسلام است.
حضرت آيت الله خامنه اي تحمل زحمت ها را زمينه ساز رسيدن به منافع بزرگتر برشمردند و خاطرنشان كردند: نياز امروز دانشگاهها كار و تلاش علمي و پژوهشي، كار معنوي و ايماني، حاكم كردن روحيه مجاهدت و جهاد در همه فعاليتهاي علمي، حضور دائم و بهنگام، و تقويت بصيرت در مجموعه دانشگاهي است.
ايشان با يادآوري نحوه شكل گيري بسيج اساتيد در دوازده سال پيش و تبديل آن به يك حركت عظيم، وجود آن را يك نعمت براي نظام اسلامي دانستند و خاطر نشان كردند: البته اين به معناي اين نيست كه اساتيد مومن و انقلابي منحصر به اين مجموعه است بلكه اكنون جمع گسترده اي از اساتيد بسيجي در دانشگاههاي كشور حضور دارند كه نقش آنها بسيار برجسته و تأثيرگذار است.
رهبر انقلاب اسلامي بسيج را يك حركت بي نظير در انقلاب اسلامي و يادگار امام حكيم و بزرگوار توصيف كردند و افزودند: شكل گيري بسيج در واقع از همان روز اول انقلاب و از زماني كه امام (ره) با اعتماد به مردم، آنان را به عرصه جامعه كشاند، اتفاق افتاد و اين اعتماد موجب بروز اعتماد به نفس در مردم شد.
حضرت آيت الله خامنه اي با تأكيد بر اينكه فرهنگ و حقيقت بسيج منشأ بركات فراواني در نظام اسلامي شده است، خاطرنشان كردند: بسيج در واقع يك ارتش بي رنگ، بي ادعا وهمه گير در سطح كشور است.
ايشان با تأكيد بر اينكه عرصه حضور بسيج بسيار وسيع و فراتر از عرصه محدود نظامي است، افزودند: بسيج را نبايد يك نهاد نظامي به حساب آورد بلكه بسيج، عرصه اي عمومي است كه در همه مكانها، زمانها، عرصه ها و قشرها حضور دارد.
رهبر انقلاب اسلامي در ادامه به موضوع جايگاه و نقش اساتيد در دانشگاهها به ويژه اساتيد مؤمن و انقلابي و همچنين توقع نظام اسلامي از دانشگاهها و نياز امروز مراكز علمي و دانشگاهي پرداختند و افزودند: وظيفه استاد بسيجي حضور به موقع، مخلصانه، مجاهدانه و تأثيرگذار در دانشگاه و پرورش انسانهاي دانشمند و با ايمان در طراز شهيد چمران است.
حضرت آيت الله خامنه اي درخصوص توقع از دانشگاهها تأكيد كردند: ادامه پرشتاب حركت علمي كشور تا رسيدن به جايگاه علمي والا و شايسته ملت و تاريخ ايران، اصلي ترين خواسته از دانشگاهها و مراكز علمي است.
ايشان با اشاره به گزارش يك مركز معتبر علمي بين المللي درخصوص سرعت پيشرفت علمي و توليد علم در كشور، افزودند: در اين گزارش سرعت پيشرفت علمي ايران يازده برابر متوسط سرعت علمي دنيا ارزيابي شده كه نشان دهنده حركت رو به جلو علمي است اما نبايد به اين حد قانع بود بلكه بايد براي رسيدن به قله ، تلاش و برنامه ريزي كرد.
رهبر انقلاب اسلامي حضور تعداد كثيري از دانشمندان متخصص، مؤمن به خدا و جهاد در راه او و اهداف الهي در جمهوري اسلامي ايران را از بركات امام (ره) و در دنيا بي نظير دانستند و افزودند: مطالبات نظام اسلامي، مطالباتي در سطح بين المللي است، بنابراين توقع رسيدن به قله پيشرفت علمي و تربيت انسانهاي دانشمندي همچون شهيد چمران، توقع دور از انتظاري نيست.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به ديدگاههاي نظام اسلامي درخصوص انسان، حكومت، زن، اخلاق و علم و ارائه اين ديدگاهها در سطح بين المللي خاطرنشان كردند: بايد، همت عالي و بلند، و افق نگاه نيز وسيع باشد و از طرح اين مطالبات در سطح بين المللي و برخي سخنان تمسخرآميز به دليل طرح بين المللي اين ايده ها و ديدگاهها، نهراسيد.
ايشان با تأكيد بر اينكه آرمانها و اهداف نظام اسلامي بسيار گسترده و در عين حال مورد قبول انسانهاي آگاه و منصف است، خاطرنشان كردند: نظام اسلامي داعيه محو نظام سلطه، برقراري عدالت جهاني، و استفاده از علم براي آسايش و راحتي بشر را دارد.
رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: ملتي با چنين آرمانهايي، و با بكارگيري همت هاي عالي ايماني، و يقين به وعده هاي قرآني در زمينه ياري مؤمنين، و نهراسيدن از مرگ و آرزوي شهادت، قطعاً افق هاي روشني پيش روي خود دارد.
حضرت آيت الله خامنه اي در بخش ديگري از سخنان خود با گراميداشت ياد و خاطره شهيد دكتر مصطفي چمران، اين شهيد را انساني مؤمن، مجاهد، شجاع، بصير، دانشمند، منصف، هنرمند، با صفا، اهل مناجات، داراي روحيه اي لطيف و بي اعتنا به نان، نام و مقام دنيا توصيف كردند و افزودند: شهيد چمران نمونه كاملي از استاد بسيجي و در واقع تركيب علم و عمل، سنت و تجدد، و عشق و عقل است.
ايشان تأكيد كردند: انتظاري كه از دانشگاههاي جمهوري اسلامي مي رود، اين است كه انسانهايي همچون شهيد چمران تربيت كنند.
رهبر انقلاب اسلامي همچنين پيشنهاد نامگذاري سالروز شهادت دكتر مصطفي چمران به عنوان روز بسيج اساتيد را پيشنهادي معنادار و پرمغز خواندند.
در ابتداي اين ديدار:
- دكتر رضا روستاآزاد معاون پژوهشي و فناوري دانشگاه صنعتي شريف
- دكتر زلفي گل استاد و دبير انجمن شيمي، دانشمند برگزيده بين المللي و رئيس دانشگاه بوعلي سينا همدان
- دكتر فضل الله موسوي استاد حقوق و رئيس دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران
- دكتر سيدمحمد تقي علوي رئيس دانشگاه تبريز و دانشيار گروه حقوق اين دانشگاه،
- خانم دكتر خزعلي دانشيار زبان و ادبيات عرب و رئيس دانشكده ادبيات و زبانهاي خارجي دانشگاه الزهرا،
- دكتر جهانبخش رئوف استاد دانشكده شيمي دانشگاه مازندران،
- حجت الاسلام دكتر گرجيان دانشيار رشته فلسفه و عضو گروه فلسفه و كلام دانشگاه باقرالعلوم قم
- و دكتر سيدحسن امامي رضوي دانشيار دانشگاه علوم پزشكي تهران و معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ديدگاههاي خود را درخصوص مسائل علمي و دانشگاهي و برخي مسائل كشور بيان كردند.
محور هاي مطالبي كه اين اساتيد مطرح كردند عبارتند از:
- ضرورت اجراي بيمه پژوهش براي حمايت از محققان و پژوهشگران.
- انتقاد از كاهش بودجه پژوهشي دانشگاهها و مراكز آموزش عالي
- استفاده از ظرفيت علمي و پژوهشي دانشگاهها در طرحهاي بزرگ ملي از جمله هدفمند سازي يارانه ها
- رعايت انصاف درخصوص دستاوردهاي سي ساله نظام اسلامي و قرباني نكردن اين دستاوردها در دعواهاي سياسي
- لزوم فراتر رفتن حوزه فعاليتهاي تشكلهاي دانشجويي از برگزاري صرف سخنراني هاي سياسي
- جدي گرفتن آموزش مديران
- شناخت صحيح روشهاي جنگ نرم در دانشگاهها و راهكارهاي مقابله با آن
- ضرورت تحول اساسي در حوزه علوم انساني و بومي سازي آن
- ايجاد فرصت هاي مطالعاتي داخلي براي اساتيد نخبه
- نگاه جدي و دقيق به رشته مطالعات زنان و خانواده و تصحيح متون و دروس آن براساس جهت گيريهاي ديني و بومي
- تشكيل قطب علمي زنان
- ايجاد گسترش آموزش مجازي در رشته هاي مختلف علمي
- در نظر گرفتن همزمان معيارهاي علمي و ارزشي در گزينش اعضاي هيأت علمي
- ضرورت توجه جدي تر به علوم پايه
- اجراي آمايش سرزميني در حوزه آموزش عالي
- و پرهيز از كارهاي فرهنگي مقطعي در دانشگاهها
در اين ديدار همچنين دكتر بختياري رئيس سازمان بسيج اساتيد گزارشي از فعاليتهاي اين سازمان ارائه كرد و گفت: ظرفيت سازي و يكپارچه سازي اساتيد براي حضور در جهاد علمي، و نهضت نرم افزار علمي، شناسايي مستمر مسائل اساسي كشور و تعامل با دستگاهها براي حل آنها، و حضور مؤثر در عرصه هاي فرهنگي از جمله اهداف سازمان بسيج اساتيد است.

 



مديركل امور بين الملل جمعيت هلال احمر خبر داد ارسال محموله 10 تني غذا و دارو به قرقيزستان

مديركل امور بين الملل جمعيت هلال احمر از برنامه ريزي براي ارسال محموله هاي بشردوستانه اين جمعيت براي كمك به چند كشور آسيايي و آفريقايي خبر داد.
عبدالرووف اديب زاده در گفت وگو با فارس اظهار داشت: جمعيت هلال احمر ايران طبق اهداف خيرخواهانه و بشردوستانه خود براي ارسال محموله هاي كمك به چندين كشور آسيايي و آفريقايي در حال رايزني و برنامه ريزي بوده تا در اسرع وقت بتواند اين كمك ها را به دست نيازمندان اين كشورها برساند.
وي افزود: مردم برخي كشورهاي استقلال يافته همسايه شمالي كشورمان به كمك هاي بشردوستانه جمعيت هلال احمر نيازمند هستند كه مي توان بارزترين اقلام احتياجي آنان را پتو، دارو و موادغذايي ذكر كرد.
اديب زاده با اشاره به نياز برخي كشورهاي آفريقايي به كمك هاي جمعيت هلال احمر ايران گفت: هلال احمر هميشه و طبق سنوات سال هاي گذشته آمادگي دارد تا به مردم كشورهاي نيازمند ياري كند.
وي اظهار داشت: محموله دارويي و موادغذايي هلال احمر ايران براي مردم بي دفاع غزه نيز از ديگر كمك هاي اين جمعيت محسوب مي شود كه طبق يك ضوابط مشخص و معين ارسال خواهد شد.
اديب زاده با بيان اينكه محموله 10 تني كمك هاي دارويي و ديگر اقلام به زودي براي كشور قرقيزستان به بيشكك ارسال خواهد شد، گفت: هلال احمر توانايي ارسال همزمان كمك به كشورهاي آفريقايي و آسيايي و همچنين مردم بي دفاع غزه را دارد.

 



سرتيپ رادان: پليس براي بدحجابي قبض جريمه صادر نمي كند

همدان- خبرنگار كيهان:
جانشين فرمانده نيروي انتظامي كشور با اشاره به شايعه صدور قبض جريمه براي بدحجابان از سوي پليس گفت: نيروي انتظامي براي بدحجابان قبض جريمه صادر نمي كند.
سرتيپ احمد رضا رادان در مراسم معارفه فرمانده جديد نيروي انتظامي استان همدان با بيان اين مطلب گفت: توضيحات بيشتري درباره اين شايعات بزودي ارائه خواهيم داد. البته نيروي انتظامي طرح حجاب و عفاف را اجرا خواهد كرد. زيرا توسعه حجاب و عفاف در جامعه به عنوان يك خواسته عمومي مطرح است.
وي افزود: نيروي انتظامي در گذشته هم به اين امر پرداخته و اكنون نيز در حال اجراي طرح عفاف و حجاب اما بدون پرداختن به حواشي است و براي اين مأموريت، ابزار قانوني و نظارتي كافي را در اختيار دارد.
رادان تأكيد كرد: بي بندوباري و به ويژه بدحجابي و بدپوششي از ابزار تهاجم فرهنگي دشمنان است كه جوانان ما را به سوي بي تفاوتي سوق مي دهد و لذا ناجا با توجه به اختياراتي كه دارد، به صورت جدي به انجام مأموريت خود در اين زمينه خواهد پرداخت.
وي وضعيت شاخص هاي امنيتي و انتظامي در ايران نسبت به ساير كشورهاي جهان را بسيار خوب خواند و اظهار داشت: با وجود داشتن مرزهاي سراسر ناامن كشورهاي همسايه، ايران يكي از امن ترين كشورهاي جهان است و اين وضعيت ناشي از قابليت نيروهاي انتظامي و امنيتي و شعور و شخصيت والاي مردم ايران است.
در پايان اين مراسم ضمن تقدير از خدمات سرتيپ علي روستايي فرمانده سابق، سرهنگ مهدي معصوم بيگي به عنوان فرمانده جديد انتظامي استان همدان معرفي شد.

 



قائم مقام نهضت سوادآموزي: 3هزار آموزشيار نهضت سوادآموزي استخدام مي شوند

قائم مقام نهضت سوادآموزي كشور گفت: تا مهرماه امسال 3 هزار نفر از آموزشياران نهضت سوادآموزي در سراسر كشور به استخدام آموزش و پرورش در مي آيند.
به گزارش خبرگزاري فارس از اردبيل، علي وطني عصر سه شنبه در ديدار با اعضاي گروه بهبود كيفيت و جمعي از آموزشياران نهضت سوادآموزي در سالن اجتماعات خانه معلم اردبيل افزود: هم اكنون بيش از 14هزار و 400 آموزشيار نهصت سوادآموزي با مدرك تحصيلي دانشگاهي در سراسر كشور مشغول تدريس هستند.
وي تصريح كرد: آموزشياران نهضت سوادآموزي طبق شروط مصوب مجلس شوراي اسلامي تا پنج سال آينده استخدام مي شوند.
قائم مقام نهضت سوادآموزي در زمينه وضعيت استخدامي ديگر آموزشياران نيز خاطرنشان كرد: براساس مصوبه مجلس 7 هزار نفر از آموزشياران نهضت با داشتن مدرك تحصيلي رشته مورد نياز آموزش و پرورش، سوابق كاري بالا، جنسيت مورد نياز اعم از زن و مرد به استخدام درخواهند آمد.
وطني ادامه داد: البته مصوبه مجلس آموزشياراني كه از سال 80 به بعد در آموزش و پرورش به عنوان آموزشيار شاغل بودند، مطرح بوده است كه ما بايد طبق قانون به استخدام اين افراد و تكميل پرونده آنها اقدام كنيم.
وي اضافه كرد: آموزشياران شاغل قبل از سال 80 نيز كه هفت هزار نفر هستند با داشتن شرايط لازم و گذراندن مراحل مختلف به استخدام درخواهند آمد.
قائم مقام سازمان نهضت سوادآموزي گفت: اين سازمان هم اكنون 49 هزار آموزشيار نهضت سوادآموزي دارد كه به جز هفت هزار مجوز استخدامي براي مابقي قانون استخدامي وجود ندارد.

 



باران، تابستان گنبدكاووس را بهاري كرد

گنبدكاووس -خبرنگاركيهان:
مردم گنبدكاووس اولين روز تابستان را با بارش شديد باران و آبگرفتگي معابر آغاز كردند.
اين باران كه از حوالي ساعت 30/17 بعد ازظهر سه شنبه آغاز شد، موجب آب گرفتگي شديد معابر در شهر گنبد شد بصورتي كه عبور و مرور به سختي جريان داشت.
شدت بارندگي به حدي بود كه راه ارتباطي گنبد به مينودشت و مينودشت به گاليكش و حتي راه ارتباطي مينودشت به مشهد مقدس درجنگل گلستان نيز مسدود شد.
ميزان سرعت باد در شهرستان گنبد كاووس 90كيلومتر درساعت اعلام شده است.
براساس اعلام اداره كل هواشناسي گلستان براي استان بارش رگباري توام با رعد و برق و وزش باد و احتمال سيل و آبگرفتگي معابر پيش بيني شده بود.

 



در مرز ايران و آذربايجان پايانه تخصصي محصولات كشاورزي احداث مي شود

تبريز- خبرنگار كيهان:
نخستين پايانه تخصصي محصولات كشاورزي كشور، در مرز ايران و جمهوري آذربايجان احداث مي شود.
معاون اقتصادي و سرمايه گذاري منطقه آزاد ارس با اعلام خبر فوق گفت: طراحي اين پايانه در 40 هكتار از اراضي «جلفا» به پايان رسيده است و با 413 ميليارد ريال سرمايه گذاري، اولين پايانه تخصصي محصولات كشاورزي در كشور، در منطقه آزاد ارس، احداث مي شود كه در مدت 10 سال قابل بهره برداري است.
ايرج حاتمي گفت: همجواري منطقه ما با كشورهاي آذربايجان و ارمنستان زمينه را براي پوشش بازارهاي منطقه اي، ملي و بين المللي در حوزه محصولات كشاورزي و صنايع تبديلي توسط اين پايانه صادراتي، فراهم مي كند.
وي گفت: آذربايجان شرقي با برخورداري از دشت هاي وسيع كشاورزي مانند «گل فرج» با وسعت 25 هزار هكتار، گرديان با هزار هكتار و اراضي پاياب سد خداآفرين به عنوان دومين سد بزرگ كشور با 32 كيلومتر طول درياچه و وجود سد ارس، از توانمندي هاي بالايي در صادرات محصولات كشاورزي و صنايع تبديلي برخوردار است.

 



محدوديت هاي ترافيكي تعطيلات آخر هفته در جاده هاي كشور

رئيس مركز كنترل ترافيك پليس راه كشور با اشاره به محدوديتهاي ترافيكي آخر هفته در محورهاي مواصلاتي گفت: اين محدوديتها به منظور افزايش ايمني و تسهيل در عبور و مرور شهروندان اعمال مي شود.
سرهنگ پرويز البرزي در گفتگو با مهر افزود: با توجه به تعطيلات آخر هفته و همچنين تعطيلي روز شنبه هفته آينده به مناسبت ولادت حضرت علي(ع) پليس راه كشور به منظور افزايش ايمني و تسهيل در عبور و مرور شهروندان اقدام به ايجاد ممنوعيتهاي ترافيكي در برخي محورهاي كشور كرده است.
وي با بيان اين محدوديتها گفت: در مدت سه روز تعطيلات آخر هفته تردد تمامي موتورسيكلتها از صبح امروز تا ساعت 12 شب شنبه پنجم تيرماه از محورهاي كندوان، كرج، چالوس، هراز، فيروزكوه، قزوين-رشت، تهران، سمنان-مشهد، ساوه-همدان و بالعكس ممنوع است.
رئيس مركز كنترل ترافيك پليس راه كشور ساير محدوديتهاي ترافيكي تعطيلات پايان هفته را به اين شرح اعلام كرد
-ممنوعيت تردد تمامي تريليها و كاميونها از ساعت 12 ظهر تا 12 شب روز شنبه پنجم تيرماه در محور كرج-مرزن آباد
-ممنوعيت تردد كاميونها و تريليها در محور كرج-چالوس
-ممنوعيت تردد تمامي تريليها و كاميونها از ساعت 12 ظهر تا 12 شب و از ساعت 5 صبح تا 12 شب جمعه چهارم و شنبه پنجم تيرماه در محور هراز
-ممنوعيت تردد تريليها و كاميونها از ساعت يك ظهر تا 12 شب روز شنبه پنجم تيرماه در محور رودهن-آمل
-منوعيت تردد تريليها و كاميونها از ساعت 6 صبح تا 12 شب روزهاي جمعه چهارم و شنبه پنجم تيرماه در محور تهران-قائم شهر
-ممنوعيت تردد تريليها و كاميونها از ساعت 12 ظهر تا 12 شب و از ساعت هفت صبح تا 12 شب جمعه چهارم و شنبه پنجم تيرماه در محور ساوه-همدان
-ممنوعيت تردد تريليها و كاميونها از ساعت 15 تا 20 امشب و شنبه پنجم تيرماه در محور زاهدان-زابل
-ممنوعيت تردد تريليهاو كاميونها از ساعت 8 صبح تا 10 امشب، جمعه چهارم و شنبه پنجم تيرماه در محور سنندج به مريوان

 



نماينده ويژه رئيس جمهوري در امور چاي:
 فروش چاي سنواتي از سوي سازمان تعاون روستايي خلاف مصوبات دولت است

رشت- خبرنگاركيهان:
نماينده ويژه رئيس جمهور و هيات دولت در امور چاي خواستار جلوگيري از ورود هرگونه چاي سنواتي به اين استان شد.
روح الله قهرماني چابك كه در جلسه ستاد راهبردي چاي استان گيلان سخن مي گفت با انتقاد از سازمان تعاون روستايي كشور افزود: اين سازمان بدون انجام هماهنگي هاي لازم با سازمان چاي اقدام به توزيع و فروش چاي سنواتي در كشور كرد كه برخلاف مصوبات كارگروه چاي كشور بوده است.
به گفته استاندار گيلان هيچگونه چاي سنواتي مجوز ورود به اين استان را ندارد و بازرسان نيروي انتظامي و راهنمايي و رانندگي موظفند با استقرار در مبادي ورودي استان از ورود هرگونه چاي سنواتي به منطقه جلوگيري كنند.
وي با اعلام اينكه سازمان تعاون روستايي كشور نبايد با فروش چاي سنواتي مغاير با سياستهاي دولت اقدام كند تصريح كرد: فروش اين نوع چاي در حال حاضر و در اين مقطع در كشور بدترين نوع عملكرد ممكن در اين بخش است.
استاندار گيلان همچنين با انتقاد از استفاده از چاي خارجي در ادارات دولتي تاكيد كرد: اين امر مغاير با نظر مسئولان ارشد كشور است و ادارات و دستگاههاي دولتي و شركتهاي وابسته به دولت موظفند به منظور حمايت از چاي داخلي از خريد هرگونه چاي خارجي خودداري كنند و هيچگونه چاي خارجي در ادارات دولتي نبايد مصرف شود.
نماينده ويژه رئيس جمهور در ساماندهي صنعت چاي كشور از برگزاري نخستين جشنواره و همايش كشوري چاي در نيمه شعبان سال جاري در گيلان خبر داد.

 



روسيه خواستار گسترش روابط تجاري با ايران شد

تبريز- خبرنگار كيهان:
استان «ساراتف» روسيه كه نقش مهمي در تدوين برنامه هاي تجاري آن كشور دارد، خواستار گسترش مناسبات و روابط تجاري با ايران شد.
معاون اتاق بازرگاني «ساراتف» روسيه در سفر به تبريز، از رشد مناسبات بين دو كشور در بخش تجاري و بازرگاني استقبال كرد و تاكيد نمود: اطلاعات تجاري روسيه از توانايي هاي اقتصادي، بازرگاني و تجاري ايران، به دليل عملكرد بخش بازرگاني و تجارت ايران، اندك است، در حالي كه مي توان اين مناسبات را افزايش داد.
دنيس سوبولوف كه به همراه هيئت تجاري ساراتف و با هدف افزايش مناسبات تجاري با استان آذربايجان شرقي، وارد مركز اين استان شده، يادآور شد: حجم تجارت با ايران نيز در صنايع الكترونيكي، نفت و گاز و ماشين سازي، حدود 27 ميليون دلار است.

 



رئيس كل گمرك ايران: تحريم ها تأثيري بر كاهش صادرات و واردات كالا به كشور نخواهد داشت

رشت- خبرنگار كيهان:
معاون وزير اقتصاد و دارايي گفت: تحريم ها تأثيري بر روند كاهش صادرات و واردات كالا به كشور نخواهد داشت.
اردشير محمدي در بازديد از گمركات گيلان افزود: آمارها نشان مي دهد تحريم ها تأثيري بر روند كاهش صادرات و واردات در ماههاي نخست امسال در كشور نداشته است.
رئيس كل گمرك ايران در ادامه با اعلام اينكه در 2 ماهه سال جاري بالغ بر 8 ميليارد و 399 ميليون دلار كالا وارد كشور و 4 ميليارد و 530 ميليون دلار كالا از كشور صادر شده است خاطرنشان ساخت: اين ميزان در مقايسه با مدت مشابه در سال گذشته در بخش واردات 19 درصد و در صادرات 33 درصد رشد داشته است.
وي افزود: سال گذشته در مجموع بالغ بر 25 ميليارد و 500 ميليون دلار كالا از كشور به خارج صادر شد كه اين رقم در سال جاري به 30 ميليارد دلار افزايش مي يابد.
وي تصريح كرد: با توجه به قرارگرفتن جمهوري اسلامي ايران در منطقه استراتژيك، هرگونه تحريم به ضرر دشمنان تمام مي شود و توجيه اقتصادي براي آنها نخواهد داشت.
رئيس كل گمرك ايران از اصلاح قانون گمركي به عنوان يكي از طرح هاي مهم گمرك كشور خبر داد و گفت: اين طرح تاكنون بيش از 70 درصد مسير خود را طي كرده است.
وي با تأكيد بر لزوم بازنگري قانون مذكور افزود: مراحل اصلاح اين قانون پس از كارشناسي هاي بسيار در دولت نهم به تصويب رسيد و براي تصويب نهايي تقديم مجلس شد.

 



اخبار ادبي و هنري

انتشار رمان برگزيده دومين جشنواره داستان انقلاب
رمان برگزيده دومين جشنواره داستان انقلاب با نام «شاه بي شين» نوشته محمد كاظم مزيناني توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد.
مزيناني درباره رمان «شاه بي شين» گفت: اين اثر كه پيش از اين عنوان «سه گانه شاهانه» را در اختيار داشت، در مدت 2سال و با استفاده از تمام منابع مكتوب، اسناد، عكس ها، مقالات و بريده جرايد نوشته شده است.
وي درباره چرايي نگارش اين اثر بيان كرد: هنگام سقوط سلطنت پهلوي، 14 ساله بودم و همين موضوع باعث شد تمام آثار مكتوب درباره خاندان پهلوي را مطالعه و يادداشت برداري كنم تا علل اين سقوط، دستمايه نگارش رمان شاه بي شين شوند.
توليد سريال جهاد عشاير عليه استعمار انگليس
با همكاري شبكه اول سيما و صدا و سيماي مركز خوزستان سريال جهاد عشاير استان عليه استعمار انگليس ساخته مي شود.
به گزارش ايسنا، در هم انديشي كه با حضور جمعي از مسئولان سازمان صدا و سيما و استان خوزستان برگزار شد، ضمن توافق براي ساخت سريالي درباره جهاد عشاير استان خوزستان عليه استعمار انگليس، در خصوص چگونگي افزايش كمي برنامه هاي بخش عربي صدا و سيماي خوزستان نيز بحث و تبادل نظر شد.
كشفي مديركل مركز سيماي خوزستان افزود: شبكه استاني به منظور توسعه كيفي و كمي برنامه هاي عربي استان، امسال نيز همچون سال هاي گذشته برنامه هاي مختلفي را در دستور كار خود قرار داده است كه توليد سريال جهاد عشاير استان عليه استعمار انگليس نمونه اي از آن جمله است.
در ادامه اين نشست در خصوص توليد سريال جهاد عشاير استان عليه استعمار انگليس بحث و تبادل نظر و پيشنهاد شد در صورت تقبل هزينه هاي ساخت از سوي استانداري، اين سريال با مشاركت شبكه يك سراسري و مركز خوزستان توليد شود.
معاونت سينمايي: اعتراض مردم به برخي فيلم ها
به حق است
معاون سينمايي وزير ارشاد با انتقاد از وضعيت سينما گفت: بعضي از فيلم ها ارزشمند نبوده و فاقد ارزش هاي فني و هنري اند.
جواد شمقدري در مراسم افتتاحيه فيلم كوتاه «پابوس» افزود: گاهي اوقات كه مي بينيد مردم استقبال نمي كنند، حق با آنهاست و حق دارند كه اعتراض كنند، البته گاهي هم فيلم آنقدر جذاب است كه مردم چند بار براي ديدن آن مي آيند و مورد قبول آنهاست.
به گزارش فارس وي در خاتمه اظهار داشت: اگر اين پيوند و رابطه خوب با مردم حفظ شود سينماي ايران در مسير آينده راه خود را پيدا خواهد كرد.
تقدير از زرويي در حوزه هنري
مراسم رونمايي از آلبوم «با معرفت هاي عالم» و تقدير از ابوالفضل زرويي نصرآباد در حوزه هنري برگزار شد.
اين مراسم، علي موسوي گرمارودي شاعر و پژوهشگر ادبيات، بهاء الدين خرمشاهي حافظ پژوه، سعيد بيابانكي شاعر و طنزپرداز، ناصر فيض مدير دفتر طنز حوزه هنري و مسئولان منطقه 5 سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و جمعي از اهالي فرهنگ در فرهنگسراي فردوس برگزار شد.
شب شعر و خاطره شهداي هفتم تير
«شب شعر و خاطره» به ياد شهداي حادثه هفتم تير سال 1360، پنجم تير 89 در تالار انديشه حوزه هنري برگزار مي شود.
ستاد بزرگداشت شهداي هفتم تير با مشاركت حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي، اين مراسم را برگزار مي كنند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14