(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 23 تير 1389- شماره 19691

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
سريال سفارشي CIA در شبكه ويدئويي
مجلس تكليف املاك مجهول المالك را مشخص كرد
خارج از دستور
آيت الله يزدي: عيار واقعي افراد در فتنه ها مشخص مي شود
آيت الله سيداحمد خاتمي: رئيس جمهور از ورود به مسائل چالش زا در حوزه ديني خودداري كند
كاسترو هشدار داد؛ تحريم ها عليه ايران براي آمريكا فاجعه بار خواهد بود
شهرام اميري به ايران باز مي گردد
پاسخ به يك خبر



سريال سفارشي CIA در شبكه ويدئويي

مصطفي روزبهاني
ليست فيلم هايي كه به شكل انبوه وارد شبكه رسمي ويدئويي كشور شده و از طريق موسسات صوتي تصويري دولتي و خصوصي متعدد عرضه مي شود، براي يك ناظر بي طرف و آگاه حقيقتا تكان دهنده است. ناظر آگاه و بي طرفي كه به سيستم تحميق كننده و مفسده آميز توليد فيلم هاي غرب به خصوص هاليوود امروز آشنايي دارد و مفهوم جنگ نرم را درك مي كند، شگفت زده مي شود هنگامي كه مشاهده مي نمايد، ليست فيلم هايي كه هر هفته راهي شبكه رسمي ويدئويي كشور مي گردد، تفاوت چنداني با مجموعه فيلم هايي كه به طور قاچاق و با زيرنويس فارسي در كنار خيابان ها و در كوچه و پس كوچه هاي شهر، اذهان نسل امروز را مورد تهاجم قرار مي دهد (و متاسفانه كاتالوگ آنها نيز توسط يك نشريه به اصطلاح سينمايي لغو امتياز شده هرماه منتشر مي شود!!) ندارد. يعني همان شبكه رسمي ويدئويي كه تاسيس شد تا خانواده ها و مخاطبان بي اعتماد به شبكه قاچاق، با خيال راحت و آسوده، محصولات فرهنگي را تهيه نمايند، تقريبا همان فيلم هايي را كه چندي قبل با زيرنويس فارسي و به طور قاچاق عرضه شده را با دوبله روان فارسي و به طور رسمي در اختيار آنها قرار مي دهند! البته تنها تفاوت، حذف برخي صحنه هاي بي پرده و مستهجن است. اما آيا تنها مورد ضد فرهنگي آثار مهاجم سينماي هاليوود، همين صحنه هاي مبتذل و مستهجن است؟!! (قابل توجه متوليان بررسي فيلم هاي ويدئويي در معاونت سينمايي وزارت ارشاد كه اخيرا اين گونه صحنه ها در توليدات خاص هاليوود كه مخاطبان شرقي به خصوص مسلمانان را نشانه رفته اند، بسيار محدود شده است!!). اين در حالي است كه به نوشته بسياري از كارشناسان داخلي و خارجي، كليت ساختار و محتواي اين دسته از فيلم ها در خدمت اشاعه انديشه هاي مخرب و جعلي صهيوني قرار دارد، به طوري كه آن چند صحنه مستهجن در ميان چنين كليتي، در واقع هيچ به حساب مي آيد.
البته متاسفانه برخي دوستان حاضر در شوراي بررسي فيلم هاي ويدئويي وزارت ارشاد، اين مشابهت دو ليست شبكه رسمي ويدئويي كشور و شبكه قاچاق را براي خود يك موفقيت به شمار آورده اند، زيرا يكي از سياست هايي كه گويا اين شورا مد نظر داشته و دارد، به اصطلاح مديريت فرهنگي آثار سينمايي غرب است كه فضاي كشور را مورد تهاجم قرار داده اند و البته انگار نحوه اين مديريت را، عرضه فيلم هاي فوق توسط خودشان و به طور رسمي دانسته اند تا آثار فوق ديگر به طور قاچاق و كنار خيابان ها عرضه نشود!! و مخاطبان به دردسر نيفتند، ضمنا فروشندگان نيز هر بار از برخوردهاي قانوني نيروي انتظامي نهراسند!!! (بدين ترتيب كمكي هم به كانون هايي مي شود كه از آن سوي آبها با صرف ميلياردها دلار، اين فيلم ها را با زيرنويس فارسي و در اسرع وقت به دست مخاطب ايراني مي رسانند!!!)
از همين روست كه با يك فاصله مابين 2 تا 5 ماهه، تقريبا اغلب فيلم هاي مطرح BOX OFFICE آمريكا را مي توان در زمره آثار عرضه شده از سوي موسسات تصويري مجاز كشور مشاهده نمود! و البته اين روند در ماههاي اخير شتاب بيشتري گرفته است.
از فيلم هاي مخرب صهيونيستي مانند «هري پاتر» گرفته (كه به طور رسمي ترويج جادو و جادوگري و تفكرات شرك آميز است، به طوري كه حتي برخي مراكز مذهبي در غرب، تماشاي آن را براي نوجوانان و جوانان مضر اعلام كردند) تا انيميشن آخرالزماني «9» (كه متاسفانه رسانه ملي نيز آن را پخش كرد) تا فيلم « بابل پس از ميلاد» (كه تصويري ديگر از تبليغات مسيحي صهيونيستي براي نبرد آخرالزمان است) تا انيميشن «شاهزاده خانم و قورباغه» (كه باز هم ترويج جادو و جادوگري است) تا فيلم «تحت تعقيب» (كه درباره عملكرد امروز سازمان هاي ماسوني است و متاسفانه اين فيلم نيز از رسانه ملي پخش شد!!) و تا فيلم «گنجينه ملي» با شركت نيكلاس كيج كه به نقش و حضور فراماسون ها در شكل گيري تاريخ آمريكا و قانون اساسي آن پرداخته و ضمن نماياندن تصويري مثبت از اين پروسه، آنها را انسان هايي آزاده و فداكار و فرهيخته نشان مي دهد كه در حفظ تاريخ بشريت سهم عمده اي داشته اند!! و حتي تا فيلم ضد ديني «قطب نماي طلايي» (برگرفته از كتاب هاي كفرآميز «نيروي اهريمني اش» نوشته فيليپ پولمن كه از جانب كليساي كاتوليك و واتيكان در زمره كتب مضره معرفي شد. ولي متاسفانه در ايران بارها چاپ و منتشر شده است!) يكي از نكات ضد ديني فيلم «قطب نماي طلايي»، ممزوج بودن حيوانات با انسان است كه هر كسي يك حيوان در كنار خود دارد كه ادعا مي شود، آن حيوان، روح معنوي آن فرد را تشكيل مي دهد و در صورت جدا كردن حيوان از هر فرد، او را بي روح ساخته اند. از همين رو در صحنه هايي از فيلم براي شكنجه كودكاني كه توسط كليسا به اسارت گرفته شده اند، آن حيوانات را به زور از آنها جدا مي كنند!!
از آخرين فيلم هايي كه توسط شبكه رسمي ويدئويي كشور عرضه شده، تازه ترين فيلم كويينتين تارانتينو است به نام «حرامزاده هاي لعنتي» كه حتي به نوشته برخي نويسندگان و منتقدان غربي، اثري در تاييد و تبليغ هولوكاست است! يعني همان موضوعي كه بهانه اصلي تاسيس رژيم صهيونيستي بوده و از همين روي سالهاست از سوي مسئولين نظام جمهوري اسلامي به عنوان تابوي غرب صليبي/ صهيوني مورد نقد و بررسي قرار گرفته است. آن وقت شبكه رسمي ويدئويي كشور كه از سوي متولي خود يعني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بايستي مبلغ سياست هاي فرهنگي نظام باشد، دقيقا متضاد با آنچه ايدئولوژي نظام و انقلاب به شمار مي آيد (يعني همان سياست ضد صهيوني كه از نخستين روزهاي آغاز نهضت از سوي حضرت امام خميني(ره) ارائه و تعقيب شد) عمل مي كند و در واقع خواسته يا ناخواسته تبليغات صهيونيستي درباره هولوكاست را به طور رسمي به خانه هاي مردم مي برد!!
اما آخرين شاهكار اين شبكه پس از شنيده ها و خبرهاي متعدد درباره دوبله و توزيع سريال صهيونيستي «لاست»، عرضه سريال سفارشي «24» است كه در آگهي هاي متعدد به عنوان برگ برنده يكي از موسسات تهيه و توزيع محصولات تصويري تلقي شده است!
قابل ذكر است سريال «24» پس از لشكركشي آمريكا و هم پيمانانش به عراق و افغانستان و اشغال اين دو كشور كه به فجايع انساني تكان دهنده اي انجاميد، براي توجيه اين تجاوزات و اشغالگري ها و به طور كلي سياست هاي ژاندارم منشانه ايالات متحده در دنيا، به سفارش سرويس هاي اطلاعاتي و امنيتي از جمله CIA توليد شد و كليه قسمت هاي آن در توجيه روش هاي به اصطلاح ضدتروريستي آمريكا ساخته شده است!! در چند قسمت از اين سريال به طور مستقيم نظام جمهوري اسلامي و ايرانيان تروريست نمايانده شده و متاسفانه يكي از بازيگران بهايي مسلك ايراني تبار در نقش مادر يكي از اين تروريست هاي ايراني ظاهر گرديده است!!
اما پس از همه اين توضيحات، چند سؤال از متوليان بررسي و صدور مجوز فيلم هاي شبكه رسمي ويدئويي كشور باقي مي ماند كه:
«-به نظر شما دوستان فرهيخته و گرامي، اساسا مصاديق جنگ نرم در عرصه توليد و توزيع فيلم هاي هاليوود چيست و كجاست؟
-آيا اصلا هاليوود در ميدان اصلي جنگ نرم امروز نظام سلطه با انقلاب اسلامي حضور دارد؟ اگر جواب مثبت است، كدام فيلم ها را از جمله عملكرد هاليوود براي اين حضور مي دانيد؟ (لطفا چند فيلم را نام ببريد.)
- وظيفه و تكليف بخش سمعي و بصري معاونت سينمايي وزارت ارشاد در برابر اين حضور چيست؟ آيا واقعا با حذف چند صحنه مي توان اين هجمه فرهنگي سيستماتيك را مديريت كرد؟»

 



مجلس تكليف املاك مجهول المالك را مشخص كرد

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در مصوبه اي تكليف املاك مجهول المالك كه در محدوده طرح هاي نوسازي بافت هاي فرسوده قرار دارند را مشخص كردند.
اين تصميم وكلاي ملت در جلسه علني ديروز مجلس و در ادامه بررسي جزئيات طرح حمايت از احياي بافت هاي فرسوده و ناكارآمد شهري اتخاذ شد.
بر اين اساس نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مقرر كردند در صورت مجهول المالك بودن املاك واقع در پروژه هاي اجرايي طرح هاي احياي بافت هاي فرسوده، اين املاك در اختيار ولي فقيه قرار مي گيرد تا مطابق نظر ايشان عمل شود.
همچنين با تصويب نمايندگان مجلس، در صورتي كه تعدادي از مالكان واقع در پروژه هاي اجرايي بازسازي بافت هاي فرسوده تمايلي به مشاركت در اين پروژه ها نداشته باشند و اين ملك مانع اجراي طرح باشد، سهم آنها براساس ارزش تقويم شده به عنوان قيمت پايه از طريق مزايده به فروش رسيده و بهاي آن پرداخت مي شود.
بر اين اساس، برنده مزايده به نسبت سهام مالك، در مشاركت با مجري طرح، جايگزين مالك اول مي شود.
همچنين در صورتي كه املاك واقع در پروژه هاي اجرايي طرح هاي احيا، بهسازي و نوسازي مصوب با استنكاف مالكان از مشاركت يا عدم واگذاري سهام به هر دليل از طريق مزايده روبه رو شود، مجري طرح بايد مشخصا از طريق جلب سرمايه هاي سرمايه گذاران متقاضي مشاركت نسبت به خريد يا تملك اين املاك اقدام كند.
براساس اين مصوبه، در صورت مجهول المالك بودن، اين املاك در اختيار ولي فقيه قرار مي گيرد تا مطابق نظر ايشان اعلام شود.
براساس ماده ديگر اين مصوبه مجري طرح بهسازي و نوسازي بايد محدوده اجرايي طرح هاي مصوب را از طريق اطلاع رساني مناسب به اطلاع ساكنان و مالكان برساند تا بيشترين ميزان مشاركت مالكان و ساكنان واقع در محدوده اين طرح جلب شود.
همچنين طبق مصوبه مجلس، كسب توافق نسبت به ارزيابي و تعيين قيمت روز اراضي، ابنيه و ديگر حقوق قانوني افراد با همكاري مالكان و ساكنان واقع در محدوده طرح هاي احيا و نوسازي انجام مي شود.
با تصويب مجلس همچنين مقرر شد، تعيين قيمت اراضي و ابنيه بدون در نظر گرفتن تاثير طرح در قيمت آن به علاوه 15 درصد از طريق هيئت 3 نفره كارشناسان رسمي دادگستري صورت مي گيرد.
نمايندگان مجلس مصوب كردند هزينه هاي ارزيابي قيمت به عنوان بخشي از هزينه هاي اجراي پروژه محسوب شده و به عهده مجري طرح باشد.
مجلس از توضيحات وزير اقتصاد قانع شد
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از توضيحات وزير اقتصاد در پاسخ به سوال چند نماينده درباره واگذاري سهام مخابرات قانع شدند.
در بخشي از جلسه ديروز سوال نادران، توكلي و امين حسين رحيمي نمايندگان تهران و ملاير از وزير اقتصاد مبني بر علت عدم رعايت قانون در واگذاري بيش از 50 درصد سهام مخابرات مطرح شد كه نهايتا نمايندگان پاسخ وزير اقتصاد را با 113 راي قانع كننده دانستند.
به گزارش ايسنا سيدشمس الدين حسيني وزير امور اقتصادي در توضيحات خود نسبت به اين سوال گفت: ما 50 بعلاوه يك درصد سهم مخابرات را براساس مصوبه هيئت واگذاري كه وزير اقتصاد مسئول آن است، اما وزير دادگستري، معاونت برنامه ريزي رئيس جمهور و وزير ذي ربط و همچنين دو نماينده مجلس در آن حضور دارند واگذار كرديم.
وي افزود: واگذاري مخابرات چيزي نبوده كه يك جا 50 با اضافه يك سهم در تاريخ مهر 88 صورت بگيرد، بلكه اين كار براساس مصوبه هيئت وزيران صورت گرفت كه از سال 85 آغاز شده بود در حقيقت اولين بخش اين سهم يعني 5 درصد به صورت خرد براي كشف قيمت در بورس عرضه شد و با قيمت 150 تومان براي هر سهم فروخته شد.
حسيني ادامه داد: وقتي ما سهام را به صورت خرد عرضه مي كنيم اولا مديريت منتقل نمي شود و ثانيا نمي توانيد اطمينان پيدا كنيد كه يكپارچگي مديريت حفظ مي شود و سرمايه گذاري صورت مي گيرد.
وي با بيان اين كه سهام مخابرات به عنوان بيت المال ارزش خاص خود را دارد، يادآور شد: مجموع بررسي ها نشان مي داد كه ارزش سهام مخابرات بيش از آن چيزي است كه به صورت خرد 150 تومان تعيين شد، لذا اين سهام به صورت بلوك و در جهت حفظ ارزش بيت المال ارائه شد و نتيجه معامله اين شد كه قيمت سهمي كه به صورت خرد 150 تومان تعيين شده بود 120 درصد بالاتر از قيمت پايه فروخته شد و اگر ما اين سهام را به صورت خرد مي فروختيم، چهار ميليارد دلار كمتر به خزانه واريز مي شد.
ترتيب قانوني كاملا رعايت شد
وزير اقتصاد در پاسخ به سوالي درباره رعايت ترتيب قانوني در خصوص بورس، مزايده و مذاكره نيز گفت: اين ترتيب كاملا رعايت شده، البته ما عرضه را در بورس انجام داديم، لذا مزايده و مذاكره در كار نبود، اما به دليل حساسيت براساس مصوبه هيئت واگذاري گفتيم كه عرضه به صورت دو مرحله اي صورت بگيرد يعني يك مرحله در رسانه ها آگهي كرديم كه تعيين صلاحيت صورت بگيرد و بعد شركت ها وارد بورس شدند و در بورس رقابت كردند.
وي ادامه داد: همچنين درباره اين سوال كه مي گويند چرا عرضه در سطح بين المللي نبوده، بايد گفت كه بازاريابي بين المللي هم انجام شده، اما كارگروه واگذاري مشخص كرد كه براساس قوانين بورس و سرمايه گذاري خارجي بيش از 28 درصد سهام را نمي توان واگذار كرد و بنا بر ملاحظات امنيتي اعلام شد كه حتي از گرفتن شريك خارجي اجتناب كنيد ضمن اينكه هنوز بورس ما بين المللي نشده و هيچ كدام از سهام ما در بورس هاي بين المللي عرضه نمي شود.
سيدشمس الدين حسيني در ادامه در پاسخ به سوالي درباره رد صلاحيت برخي از رقبا يادآور شد: من به عنوان وزير تلاشم بر اين بوده، در يك معامله بيشترين افراد وارد شوند، اما وقتي نهادهاي امنيتي كتبا مواردي را به ما اعلام مي كنند ما هم اجراي امر مي كنيم.
وزير اقتصاد با بيان اين كه ملاحظات و احتياط هاي لازم در عرضه سهام مخابرات صورت گرفت، خاطرنشان كرد: شوراي رقابت هم بعد از چهار ماه رسيدگي به اين موضوع رسما اعلام كرد كه در واگذاري سهام هيچ رويه رقابتي زير پا گذاشته نشده است. ضمن اين كه در اين شورا دو نماينده مجلس هم ناظر بودند و اگر مورد خلافي بود گزارش مي شد. همچنين اين واگذاري هفت هزار و 500 ميليارد تومان ارزش داشته كه 20 درصد آن يعني هزار و 562 ميليارد تومان سر تاريخ و به صورت نقد به سازمان خصوصي سازي و از آنجا به خزانه واريز شده است.
حسيني تصريح كرد: ما سهام مخابرات را نه به ستاد اجرايي و نه بنياد تعاون سپاه فروخته ايم؛ اگرچه اين دو مجاز به كار اقتصادي هستند، بلكه ما سهام مخابرات را به كنسرسيومي فروختيم كه با چند نسل به اين دو نهاد مي رسد.
نادران قانع نشد اما نمايندگان ...
پس از توضيحات وزير، الياس نادران نماينده تهران با بيان اين كه تدبير رهبري در ابلاغ سياست هاي اصل 44 بر اين بوده كه انحصار دولتي به انحصار غيردولتي تبديل نشود، گفت: كسي مانع و متعرض به ستاد اجرايي و بنياد تعاون براي فعاليت هاي اقتصادي شان نشده است، اما شما تركيبي از اين دو درست كرده ايد، رقابت را حذف كرده ايد و 50 درصد سهام را به اينها واگذار كرده ايد. اگر اينها شركت خصوصي هستند و ارتباطي با هيچ جا ندارند، چرا شما معامله و رقابت صوري بين بنياد تعاون سپاه و بسيج درست كرده ايد.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: ما نه مخالف فعاليت اقتصادي بنياد تعاون سپاه هستيم و نه مخالف فعاليت اقتصادي ستاد اجرايي، اما شما با اين كار ناامني در سرمايه گذاري ايجاد كرديد.
الياس نادران در پايان گفت: من با توجه به پاسخ هاي وزير در كميسيون و مشورت با سوال كنندگان ديگر آقايان رحيمي و توكلي علي رغم ارادتم به آقاي حسيني و با توجه به اين كه در دو سوال قبلي با تساهل و تسامح قانع شدم، پاسخ ايشان به اين سوال را قانع كننده نمي دانم.
پس از توضيحات الياس نادران وزير اقتصاد، شهاب الدين صدر كه اداره جلسه علني مجلس را برعهده داشت، پاسخ وزير را به راي گذاشت كه نهايتا نمايندگان آن را قانع كننده دانستند.

 



خارج از دستور

باز هم غيبت و تاخير ده ها نماينده مجلس
جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي با غيبت و تاخير حدود 50 نماينده تشكيل شد.
نشست علني روز سه شنبه خانه ملت به دليل غيبت 16نماينده و تاخير 31 نماينده ديگر در ساعت 30/8 دقيقه صبح يعني با نيم ساعت تاخير رسميت يافت.
اين در حالي است كه جلسه علني روز يكشنبه مجلس هم بنا به دلايل نامعلومي تعطيل شده بود.
شكايت نمايندگان
از عملكرد هيات رئيسه مجلس
رئيس كميسيون اصل 90 مجلس از شكايت تعدادي از نمايندگان از عملكرد هيات رئيسه مجلس به اين كميسيون خبر داد.
حجت الاسلام محمد ابراهيم نكونام در حاشيه جلسه علني ديروز در گفتگو با ايرنا افزود: اين نمايندگان چند روز پيش شكايت خود را درباره عملكرد هيات رئيسه به اين كميسيون ارائه دادند و اين كميسيون نيز هر شكايتي را كه نسبت به عملكرد قواي سه گانه كشور است مورد بررسي قرار مي دهد.
وي افزود: اين كميسيون به طور حتم براي پيگيري موضوع با نمايندگان شاكي جلسه برگزار خواهد كرد.
تعدادي از نمايندگان تهران از جمله الياس نادران، علي اصغر زارعي، اسماعيل كوثري و عليرضا زاكاني شكايتي را در خصوص عملكرد هيات رئيسه مجلس درباره رسيدگي به طرح وقف اموال دانشگاه آزاد به كميسيون اصل 90 ارائه كردند.
در همين حال الياس نادران در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به شكايت فوق گفت: اگر بحث مورد نظر نمايندگان با اين شكايت به نتيجه نرسد، طرح استيضاح برخي از اعضاي هيات رئيسه مجلس را مطرح مي كنيم.
وي همچنين بابيان اينكه از نظر ما هيات رئيسه به خاطر در دستور كار قرار دادن طرح وقف اموال دانشگاه آزاد تخلف كرده است افزود: چاپ، توزيع و تصويب اين طرح خلاف قانون بود.
نادران رفتار هيات رئيسه مجلس را همچنين خلاف آيين نامه داخلي مجلس عنوان كرد و گفت: ما دو راه پيش رو داشتيم يا اين كه به استناد به ماده 25 آيين نامه بعضي از اعضاي هيات رئيسه كه در آن طرح دخيل بودند را استيضاح كنيم و يا آنكه به كميسيون اصل 90 مجلس شكايت كنيم.
نماينده تهران در مجلس گفت: جمع بندي دوستان اين بود كه اول شكايت خود را به كميسيون اصل 90 ببريم تا آنجا اظهارات اعضاي هيات رئيسه را هم بشنويم و شايد موضوع از اين طريق حل و فصل شود.
وي گفت: اگر اين اتفاق نيفتد، طرح استيضاح برخي از اعضاي هيات رئيسه را دنبال خواهيم كرد؛ چرا كه معتقديم عملكرد هيات رئيسه مجلس بايد تصحيح شود و اگر اين اتفاق نيفتد ممكن است اين دست اتفاقات تكرار شود.
نادران با بيان اين كه اين رويه در هشت دوره مجلس سابقه نداشته است، خاطرنشان كرد كه هيات رئيسه بايد اين روند خود را اصلاح كند.

 



آيت الله يزدي: عيار واقعي افراد در فتنه ها مشخص مي شود

رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري دهم تاكيد كرد كه بحران ها و فتنه ها ميزان و معيار مناسبي براي تشخيص عيار واقعي افراد است.
به گزارش رسا، آيت الله محمد يزدي رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم، در جمع مردم گلپايگان، به تحليل و بررسي ايمان در قرآن كريم پرداخت و ابراز داشت: قرآن كريم اقيانوس بيكراني است كه بطني دارد و هر بطن آن نيز بطون و حقايق بسياري دارد كه ما بايد به آن توجه كنيم.
وي با قرائت سوره شمس و يادآوري قسم هاي ياد شده در اين سوره مباركه، بهره گيري از قرآن كريم را داراي پيام ها و ابعاد بسيار گسترده توصيف و تصريح كرد: طبق آموزه هاي قرآني، ايمان يك واژه متفاوت از اسلام است.
اين استاد حوزه علميه قم اظهار داشت: هر فرد مومني مسلمان است، ولي هر مسلماني مومن نيست، مومن بودن بستگي به درجه اي بالاتر از ايمان و شهادتين دارد و افزون بر اين مهم و انجام فرائض ديني، وقتي انسان به دل خود رجوع مي كند، بايد اعتقاد به خدا با تمام وجود در دل او جاي گرفته باشد.
رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم، ايمان را نوعي باور قلبي دانست و تاكيد كرد: مفيد بودن عمل صالح انسان در گرو ايمان است، اگر ايمان نباشد، عمل صالح نيز ارزشي نخواهد داشت.
آيت الله يزدي خاطرنشان كرد: اگر كسي مسلمان بود و يك عمر هم به احكام اسلامي عمل كرد، ولي مومن نبود، فلاح و رستگاري ندارد، گذشتن از پل صراط و نجات انسان مربوط به ايمان است نه اسلام.
وي بيان داشت: كلمه مسلمان مفهوم وسيع تري از ايمان دارد و همه فرق اسلامي را در بر مي گيرد. اما مومن بيشتر به شيعيان دوازده امامي اطلاق مي شود.
رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم، با اشاره به آموزه هاي سوره مباركه عصر تصريح كرد: همه انسان ها در خسران و زيان هستند، مگر كساني كه ايمان آورده اند و عمل صالح انجام مي دهند.
اين استاد حوزه علميه قم، با تشريح ديگر شاخص هاي افراد مومن تاكيد كرد: مومنان واقعي كساني هستند كه وقتي پاي امتحان و آزمون هاي سخت به ميان مي آيد، مشخص مي شود چكاره هستند و چه مي كنند.
وي با اشاره به روايتي از امام علي(ع) ابراز داشت: باطن و كنه دروني انسان ها در بحران ها مشخص مي شود و در تغيير احوال و فراز و نشيب ها، گوهر وجودي انسان كه از ايمان قلبي نشات مي گيرد، روشن و معين مي شود.
آيت الله يزدي، با ذكر نمونه هايي از حوادث روي داده در انقلاب اسلامي، سنجش عيار واقعي افراد را به هنگام رخ دادن فتنه ها و بحران هاي مختلف دانست و تاكيد كرد: موقعي كه شرايط آرام است و همه از راهنمايي ها و بيانات مقام معظم رهبري حمايت مي كنند، مسئله دشوار نيست.
اين استاد حوزه علميه قم بيان داشت: اگر آن زمان كه حتي اگر فردي اسم امام راحل را به زبان مي آورد، شكنجه مي شد و زندان مي رفت، شخصي به رهبري امام راحل معتقد بود، ارزش داشت.
آيت الله يزدي در پايان با اشاره به حوادث و فتنه بعد از انتخابات، اين اتفاقات را نمونه بارزي براي امتحان و آزمون افراد دانست و تاكيد كرد:وقتي فتنه بوجود آمد و در روز عاشورا عده اي از هتاكان و حرمت شكنان به مقدسات اسلامي و ارزش هاي والاي انقلاب اسلامي توهين و جسارت كردند، آن روز بايد توجه كرد كه فلان آقا و يا فلان خانم در آن اجتماعات كذايي چكار مي كردند.

 



آيت الله سيداحمد خاتمي: رئيس جمهور از ورود به مسائل چالش زا در حوزه ديني خودداري كند

يك عضو ارشد جامعه مدرسين حوزه علميه قم از رئيس جمهور كه مديريت كلان كشور را برعهده دارد تقاضا كرد از ورود به مسائل چالش زا در حوزه ديني خودداري كند.
آيت الله سيداحمد خاتمي در گفت وگو با ايسنا با اشاره به اين كه «مواضع خود را به صورت شفاف در ارتباط با دولت محترم عرض مي كنم» اظهار كرد: اينجانب تقويت دولت را يك ضرورت مي دانم و اين آموزه اي است كه ما از امام(ره) و رهبري ياد گرفته ايم. اين دو رهبر بزرگوار به تقويت همه دولت ها پس از انقلاب پرداخته اند و دليل آن نيز روشن است؛ چرا كه بار سنگين اداره كشور برعهده دولت است و انجام اين مسئوليت بدون تقويت دولت امكان پذير نيست.
وي ادامه داد: از طرف ديگر عرض مي كنم كه تمام آرزوي جريان فتنه نيز اين است كه دولت ناكام بماند؛ بنابراين بر همگان لازم است كه از تقويت دولت دريغ نكنند. ليكن سخن اين است كه تقويت دولت به چه چيزي است؟ بر اين باورم كه تقويت دولت بر دو پايه است؛ يك حمايت ناصحانه و تجليل و تكريم از خدمات ارزشمندي كه انجام شده و دوم نقد سازنده.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: بنده در اولين خطبه اي كه ايراد كردم ارزش هاي دولت نهم از جمله ارزش سخت كوشي، عدالت محوري و ... آن را ستودم وليكن نقد سازنده را نيز از ابعاد تقويت دولت مي دانم. دولت محترم خود درخواست انتقاد سازنده دارد و من معتقدم دولت محترم نقد اين طلبه ناچيز را به عنوان نقد سازنده تلقي مي كند.
وي با يادآوري اين كه «دكتر احمدي نژاد در همايش مسئولان نهاد رهبري در دانشگاه ها فرموده اند زماني كراوات زدن را عده اي مسخره مي كردند، در حالي كه هيچ يك از مراجع فتوايي بر اشكال شرعي كراوات نداده اند» خاطرنشان كرد: من به ايشان عرض مي كنم؛ بسياري از بزرگان و مراجع تقليد هستند كه تاكيد بر اجتناب از كراوات زدن كرده اند، از جمله مقام معظم رهبري كه فتواي ايشان در مجله نصيحت شماره 154 آمده است كه فرموده اند زدن كراوات و بستن پاپيون چون تقليد از فرهنگ مهاجم غيرمسلمين است، جايز نيست. حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني نيز فرموده اند كه كراوات يا پاپيون شعار كفار است و مسلمين نبايد از آن استفاده كنند. آيت الله العظمي مكارم شيرازي نيز فرموده اند با توجه به اين كه كراوات و پاپيون زدن در ايران ترويج فرهنگ بيگانه محسوب مي شود استفاده از آن اشكال شرعي دارد و مراجعي چون آيت الله العظمي گلپايگاني، آيت الله العظمي بهجت و آيت الله العظمي تبريزي نيز در اين ارتباط اشكال شرعي وارد كرده اند. آقاي احمدي نژاد در بخش ديگري از صحبت هاي خود فرموده اند «در اوايل انقلاب اگر استادي ريش خود را مي تراشيد استادهاي مذهبي از او فاصله مي گرفتند، در حالي كه برخي از مراجع تراشيدن ريش را فاقد اشكال مي دانستند.»
اين در حالي است كه اكثريت مراجع تراشيدن ريش را حرام مي دانند. مقام معظم رهبري مي گويند تراشيدن ريش حرام است. آيت الله العظمي بهجت تراشيدن ريش را جايز نمي دانند. آيت الله العظمي صافي گلپايگاني، تراشيدن ريش و ماشين كردن آن را اگر مثل تراشيدن باشد حرام عنوان كرده اند و همين فتوا را به تعبير احتياط، آيت الله العظمي مكارم شيرازي، آيت الله العظمي سيستاني و آيت الله العظمي تبريزي دارند. البته ممكن است برخي از مدعيان مرجعيت كه جناب آقاي احمدي نژاد آن ها را قبول ندارد و آن ها نيز وي را قبول ندارند، چنين ديدگاهي كه آقاي احمد ي نژاد گفتند داشته باشند، ولي اكثريت مراجع نظر ديگري دارند. يا برخي از مواضعي كه اخيرا در رابطه با حجاب بيان شده است.
وي افزود: بنده به عنوان دلسوز نظام اسلامي و دلسوز دولت محترم عرض مي كنم اظهارنظر در حوزه مسائل ديني كار تخصصي است و مي توان نظرات مراجع را در ارتباط با كراوات و تراشيدن ريش در كتاب مسائل جديد از ديدگاه علما و مراجع تقليد در جلد اول صفحات 73، 74، 75 و 76 و جلد دوم اين كتاب در صفحه 85 مشاهده كرد.
خاتمي ادامه داد: بنده از جناب آقاي احمدي نژاد نيز كه مديريت كلان كشور را برعهده دارند تقاضا مي كنم كه از ورود به مسائل چالش زا در حوزه ديني خودداري كنند؛ زيرا ورود به اين مسائل به تضعيف دولت مي انجامد و ايراد و اعتراض از يك مسئله شرعي به كل دولت سرايت داده مي شود.
بنده به عنوان يك دلسوز عرض مي كنم كه ورود به اين مسائل براي رئيس جمهور محترم كه ايمان به سخت كوشي و دلسوزي ايشان دارم به مصلحت نيست.
وي گفت: معتقدم تقويت و تكريم دولت همراه با نقد سازنده يك ضرورت است. وي هم چنين خاطرنشان كرد: من در مورد خوانندگان لس آنجلسي در نمازجمعه اخير تهران تذكري دادم. البته در آن جا نگفتم كه خوانندگان لس آنجلسي وارد كشور شده اند ولي هشدار دادم كساني با سياست تساهل و تسامح اين ها را به كشور دعوت نكنند؛ چرا كه خوانندگان طاغوتي شريك جرم جنايات رژيم پهلوي بودند و جنايت هاي اين رژيم را همه مي دانند، وليكن سخن من يك هشدار بود كه هم چنان بر اين هشدار هستم.


 



كاسترو هشدار داد؛ تحريم ها عليه ايران براي آمريكا فاجعه بار خواهد بود

رهبرانقلاب كوبا به آمريكا هشدار داد كه نتيجه تحريم ها عليه ايران فاجعه بار خواهد بود.
فيدل كاسترو در اولين مصاحبه تلويزيوني خود پس از 11 ماه با يك شبكه تلويزيوني كوبا اقدامات ضد ايراني آمريكا را محكوم كرد و گفت: آمريكا جهان را به سمت نزاع هسته اي نزديك تر مي كند و از اينكه چين و روسيه قطعنامه تحريم هاي سازمان ملل عليه ايران را در شوراي امنيت وتو نكردند ابراز تاسف كرد و هشدار داد كه نتيجه تحريم هاي ايران بسيار فاجعه بار خواهد بود. كاسترو كه پس از 4 سال در انظار عمومي ظاهر شده است تاكيد كرد كه آمريكا جهان را به نزاع هسته اي نزديك تر مي كند اما وقوع يك جنگ نمي تواند از هسته اي شدن ايران جلوگيري كند.
كاسترو همچنين آمريكا را در غرق شدن ناوجنگي كره جنوبي كه در آن 46 ملوان در بهار سال جاري ميلادي جان خود را از دست دادند، مسئول دانست و اعلام كرد كه انگيزه آمريكا در اين باره، تحريك جدال در منطقه است.
كوربين: آمريكا
تندروي مي كند
يك نماينده مجلس عوام انگليس از تحريم هاي يكجانبه دولت آمريكا عليه جمهوري اسلامي ايران انتقاد كرد و گفت: آمريكا فراتر از قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد عمل مي كند.
«جرمي كوربين» نماينده با سابقه حزب كارگر انگليس در گفت وگو با ايرنا افزود: تجربه نشان داده است كه اين گونه تحريم ها فقط باعث بدتر شدن اوضاع مي شود.
وي گفت: من اميدوارم كه اتحاديه اروپا در موضوع ايران، با استقلال عمل بيشتري تصميم بگيرد و فقط به دنبال پيروي محض از آمريكا نباشد. اتحاديه اروپا در مقايسه با آمريكا روابط اقتصادي گسترده تري با ايران دارد و بايد درباره اين روابط به دقت تامل كند.
كوربين كه از مخالفان جنگ در عراق و افغانستان مي باشد و بارها مخالفت خود را با همكاري انگليس با آمريكا در حمله به كشورهاي ديگر اعلام كرده است، افزود: به جاي تهديد و تحريم، كشورهاي غربي بايد به دنبال گفت وگو با ايران باشند.
وي به ويژه از تحريم هاي يكجانبه آمريكا در بخش سوخت و اعمال فشار بر شركت ها و كشورهاي مختلف براي قطع فروش بنزين به ايران انتقاد كرد و گفت: من با اين گونه تحريم هاي فرامرزي كه مردم عادي را هدف قرار مي دهند، مخالفم.
كوربين با انتقاد از برخورد دوگانه غرب با برنامه صلح آميز هسته اي ايران و زرادخانه تسليحات اتمي اسراييل گفت: گنجانده شدن ابتكار خاورميانه عاري از تسليحات هسته اي در بيانيه اجلاس بازنگري پيمان عدم اشاعه هسته اي (ان پي تي) اقدامي بسيار مهم بود.
لس آنجلس تايمز: شركت هاي آلماني توجهي به قطعنامه نخواهند كرد
يك روزنامه آمريكايي: هر چند برلين براي اعمال فشار بيشتر بر تهران با اعضاي دائم شوراي امنيت همراه شد، اما حقيقت اين است كه آلمان همچنان در حال افزايش مناسبات اقتصادي خود با ايران است.
لس آنجلس تايمز در مطلب خود نوشت: افزايش حضور آلمان در مناسبات جهاني و تبديل شدن اين كشور به يك قدرت سياسي در عرصه بين الملل به برلين اين فرصت را داده كه در پي افزايش مناسبات اقتصادي خود با ايران باشد.
در همين رابطه در چهارماه نخست سال جاري ميلادي حجم مبادلات تجاري انجام شده ميان آلمان و ايران از يك ميليارد و 800 ميليون دلار گذشت كه اين ميزان در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 20 درصد رشد را نشان مي دهد.
در همين رابطه «ميشايل توكاس» از مقامات آلماني مرتبط با روابط تجاري با ايران به لس آنجلس تايمز گفت: روابط تجاري ميان آلمان و ايران قدمتي 140 ساله دارد و اين قدمت موجب شده تا روابط تجاري بسيار خوبي ميان دو كشور وجود داشته باشد.
لس آنجلس تايمز در پايان مي نويسد: «آنجلا مركل» صدراعظم آلمان مي تواند از شركت هاي كشورش بخواهد و يا حتي به آنها هشدار بدهد كه مبادله با جمهوري اسلامي ايران را متوقف كنند، اما حقيقت ماجرا آن است كه اين شركت ها مبادلات خود با تهران را افزايش مي دهند.

 



شهرام اميري به ايران باز مي گردد

سرويس سياسي-
اقدامات ديپلماتيك، امنيتي و رسانه اي جمهوري اسلامي ايران، واشنگتن را وادار كرد شهرام اميري، تبعه ربوده شده ايراني را آزاد كند.
به دنبال افشاگري هاي امنيتي و رسانه اي جمهوري اسلامي ايران در مورد ربوده شدن شهرام اميري توسط آمريكايي ها، دولت واشنگتن مجبور شد اين تبعه ايراني را تحويل دفتر حفاظت از منافع جمهوري اسلامي ايران واقع در پايتخت آمريكا دهد.
شهرام اميري در گفتگوي تلفني با خبرنگار واحد مركزي خبر در نيويورك تصريح كرد: پس از انتشار فيلم مصاحبه من در اينترنت و رسوايي دولت آمريكا به خاطر اين آدم ربايي، آنها مي خواستند مرا بي سر و صدا و از طريق خطوط هوايي برخي كشورها به ايران بازگردانند تا بتوانند با انكار اصل قضيه، بر اين آدم ربايي سرپوش بگذارند اما در نهايت نتوانستند.
وي با اشاره به اينكه در 14ماه گذشته تحت فشارهاي روحي فراوان بوده و افراد مسلح وي را تحت نظر داشته اند افزود: از روزي كه سخنان من از طريق اينترنت منتشر شد آمريكايي ها خود را بازنده اين ماجرا ديدند.
شهرام اميري همچنين با ابراز خوشحالي فراوان از حضورش در دفتر حفاظت منافع جمهوري اسلامي ايران در واشنگتن ابراز اميدواري كرد: هر چه سريعتر به ميهن بازگردد.
در همين حال يك منبع آگاه در وزارت خارجه كشورمان در گفت وگو با كيهان اعلام كرد مقدمات خروج وي از آمريكا فراهم شده و به احتمال زياد وي امروز وارد ايران خواهد شد.
خرداد ماه سال 1388سرويس هاي اطلاعاتي آمريكا و عربستان در عملياتي مشترك، اين كارشناس كشورمان را در مدينه منوره ربوده و مستقيماً به آمريكا منتقل كردند.
آمريكايي ها در طول اين مدت سعي داشتند اميري را فردي مهم و با اطلاع از فعاليت هاي هسته اي ايران جلوه داده و براساس آنچه به وي منتسب مي كردند، فشارهاي تبليغاتي خود را عليه پرونده هسته اي كشورمان تشديد كنند.
نيمه خرداد ماه سال جاري تصاويري از اميري به دست دستگاه هاي امنيتي ايران رسيد كه حاكي از ابعاد جديدي از اين عمليات آمريكايي- سعودي بود. اميري در اين ويدئو اعلام كرد به دست آمريكايي ها ربوده شده و طي اين مدت از سوي آنها تحت شكنجه هاي سختي قرار گرفته است. در ضمن وي موضوع پناهندگي خود به آمريكا را به شدت تكذيب كرد.
به دنبال اين افشاگري، مقامات ديپلماتيك ايران، اسناد خود را مبني بر ربايش اميري از سوي آمريكايي ها، تحويل سفارت سوئيس- حافظ منافع واشنگتن در ايران- دادند. اين مسئله در حالي بود كه آمريكايي ها تا پيش از اين هرگونه دخالت در ماجراي ناپديد شدن شهرام اميري را تكذيب مي كردند.
در حالي كه خبر حضور اميري در دفتر حافظ منافع ايران در واشنگتن منتشر شده و انتظار مي رفت رسانه هاي خبري آمريكا نسبت به پوشش اين ماجرا اقدام كنند، اما طبق اطلاعات بدست آمده توسط كيهان روز گذشته در اطراف سفارت پاكستان- محل استقرار دفتر حافظ منافع ايران در آمريكا- به نحو قابل تاملي هيچكدام از خبرنگاران آمريكايي حضور نداشته اند. اين نكته نشان مي دهد دولت واشنگتن رسانه هاي اين كشور را نسبت به بايكوت اين ماجرا و گذشتن بي سر و صدا از كنار آن كاملاً توجيه كرده است.
ادعاي يك مقام آمريكايي
در همين رابطه يك مقام آمريكايي مدعي شد كه شهرام اميري به خواست خودش به ايران باز خواهد گشت.
خبرگزاري رويترز در اين باره گزارش داد: يك مقام آمريكايي روز سه شنبه اعلام كرد شهرام اميري دانشمند هسته اي ايران كه در هنگام اداي مناسك حج در عربستان سعودي ناپديد شده بود روز دوشنبه از سفارت پاكستان در واشنگتن سردرآورد و خودش شخصاً تصميم گرفته است به ايران بازگردد.
اين مقام آمريكايي كه خواست نامش فاش نشود گفت آقاي اميري به خواست خودش در آمريكا بوده است و اكنون نيز خودش تصميم گرفته است به ايران بازگردد.

 



پاسخ به يك خبر

يكي از آقايان روحاني كه خود را دبير «جامعه وعاظ ولايي كشور» معرفي مي كند با ارسال جوابيه اي به كيهان درباره خبر مورخ 17/4/89 روزنامه توضيحاتي ارائه كرد.
در اين جوابيه كه نسخه اي از آن برخلاف معمول به «كليه جرايد و سايت هاي خبري» هم ارسال شده، بدون اشاره به اصل خبر كيهان كه از وابستگي تشكلي به نام «جامعه وعاظ ولايي كشور» به آقاي اسفنديار مشايي خبر مي داد، درباره برخي جنبه هاي حاشيه اي موضوع توضيحاتي ارائه شده است. در اين جوابيه آمده است:
«دعوت رياست محترم دفتر رئيس جمهور در جامعه وعاظ چند ماه قبل با نامه كتبي حجت الاسلام شجوني با مهر و امضاي مشاراليه در دفتر رياست جمهوري موجود مي باشد بنابراين دعوت ايشان از طرف اينجانب كذب محض مي باشد. فايل صوتي و تصويري جلسه وعاظ با حضور آقاي مشايي در سايت برنا موجود بوده كه دليل بر قانع شدن اعضاي جلسه آن روز مي باشد كه حجت الاسلام شجوني فرداي آن روز طي مصاحبه اي كه در سايت ها موجود است فرمودند: «سخنان مشايي براي اعضاي جلسه قانع كننده بود...» ادعا فرموديد كه به دليل حضور آقاي مشايي مورد اعتراض بعضي از اعضاي جامعه وعاظ قرار گرفته ام، كه خود از اين اعتراضات خبر ندارم.»
اين اظهارات در حالي است كه مطابق اخبار موجود در آرشيو خبرگزاري ها اين خود ايشان است كه پس از جلسه مشايي طي مصاحبه اي از متقاعد شدن حاضران نسبت به توضيحات وي خبر داده است.
در بخش ديگري از اين جوابيه آمده است: «ادعا شده در جلسات سالن سيدالشهدا پاي سخنراني مشايي نشسته ايم كه آن هم كذب محض بوده كه در اين چهار جلسه گذشته به ترتيب آقايان كوهكن و كوچك زاده و حجت الاسلام نوروزي و مهندس اميدي سخنرانان جلسه بوده اند. ايشان توضيح نداده كه جلسه اي با حضور و سخنراني آقاي مشايي در محل ديگري داشته اند. وي مي افزايد: نوشته ايد اين تشكل در اوليه جلسه «جامعه وعاظ كشور» ناميده شده است در حالي كه بيش از 400 نفر از علماء شاهد بوده اند كه در اولين جلسه موقتا به نام «جامعه وعاظ ولايي كشور» اعلام موجوديت شد. اين جوابيه ادامه مي دهد: «ادعا گشته كه با اين تشكل انشعاب ايجاد شده است. همانگونه كه بارها در جلسات بيان گشته، اين تشكل جديد با همت تعدادي از علماء مانند بقيه تشكل ها بوجود آمده و هيچگونه انشعابي ايجاد نشده مانند بقيه احزاب و گروه هاي جديد و در تمام جلسات بر اتحاد تاييد و تاكيد فراوان شده است.»
نويسنده در انتهاي توضيحات خود قيد كرده 54 سال سن دارد و برخلاف آنچه در خبر كيهان آمده بود «جوان» نيست.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14