(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 23  مرداد 1389- شماره 19716

كوتاه اقتصادي
فروش بلوك 18 درصدي ايران خودرو به كاركنان منتفي شد
بورس تهران باز هم ركورد زد كسب رتبه دوم جهان در رشد شاخص ها
معاون معاونت توسعه رياست جمهوري خبر داد
اصرار 49 شركت براي ماندن در تهران
افتتاح مركز تجاري ايرانيان در سليمانيه عراق
قائم مقام وزير مسكن خبر داد
واگذاري واحدهاي مسكن مهر از پايان شهريور
تصويب 4 طرح سرمايه گذاري جديد خارجي
پرداخت 200 ميليارد توماني ايرانسل به خزانه دولت
خريد تضميني برنج از پس فردا آغاز مي شود
توليد و واردات لامپ هاي رشته اي بالاي 60 وات ممنوع مي شود
به مناسبت ماه مبارك رمضان ساعت كار بانك ها تغيير يافت
ريانووستي اعلام كرد
زيان 13 ميليارد دلاري روسيه از تحريم ها عليه ايران
موافقت رئيس جمهور با جريمه مشتركان پرمصرف برق
درخواست رئيس خانه صنعت و معدن خوزستان از مسئولان براي پرداخت تسهيلات
نااميدي 53درصد مردم آمريكا از آينده اقتصادي



كوتاه اقتصادي

¤ رئيس سازمان چاي كشور گفت: تمام مطالبات باقيمانده چايكاران تا پايان هفته آينده پرداخت مي شود.علي محرز افزود: تأمين اعتبارات مورد نياز براي پرداخت مطالبات كشاورزان توليدكننده برگ سبز چاي هم اكنون در مراحل اداري قرار دارد و اميدواريم با تخصيص اين اعتبارات تا پايان هفته آينده با تمام توليدكنندگان تسويه حساب شود.
¤ معاون وزير نفت با تأكيد بر نقش مثبت برگزاري نمايشگاه هاي عرضه توانمندي هاي داخلي براي عبور از تحريم ها، اظهار داشت: نمايشگاه سي.ان.جي تاكنون دوبار برگزار شده و سومين دوره آن هم قرار است به صورت بين المللي برگزار شود.
¤ معاون وزير بازرگاني از پيشنهاد افزايش 200 ميليون دلاري سرمايه صندوق ضمانت صادرات از محل حساب ذخيره ارزي خبر داد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 8840 الي 8847، 7732، الي 7735، 7739، 7796، 7778، 7779، 7714، 7711، 6640، 6641، 6646، 6648، 6649، 6695 الي 6697، 5590 الي 5593، 5595 الي 5597، 5513، 5514، 5570 الي 5579، 2280 الي 2282، 2228، 2229، 2610-5560 الي 5563، 5557، 5580، 5581، 5515، 5516 و 5589 به مدت 3 روز با اختلال همراه است.
¤ معاون وزير نفت با بيان اينكه ساخت خطوط لوله صادراتي در گروي امضاي قراردادهاي جديد فروش گاز به اروپا است، گفت: با ساخت خط لوله ششم ظرفيت صادرات روزانه گاز تا سقف 60 ميليون متر مكعب افزايش مي يابد.
¤ در پنجمين جشنواره خدمت رساني و پاسخگويي، شركت خدمات ارتباطي ايرانسل بعنوان واحد نمونه خدمتگزار و پاسخگوي بخش خصوصي معرفي و با اهداي لوح سپاس و تنديس ويژه اين جشنواره مورد تقدير قرار گرفت.
¤ ميزان واگذاريها از ابتداي سال 1384 تا مرداد ماه سال جاري بالغ بر 699 هزار ميليارد ريال بوده كه معادل 1/34 درصد آن واگذاري به بخش خصوصي، 17 درصد بابت رد ديون دولت و 9/48 درصد سهام به بخش تعاوني و سهام عدالت گزارش شده است.
¤ شركت فولاد اكسين براي نخستين بار موفق به توليد ورق گرم فولادي با گريد A دريايي شد.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، مدير عامل شركت فولاد اكسين خوزستان با باين اين مطلب گفت: ورق گرم فولادي با گريد A دريايي در صنايع كشتي سازي (كشتي هاي اقيانوس پيما) كاربرد ويژه اي دارد.
¤ معاون وزير نفت با اشاره به تدوين بسته جامع تجارت گاز ايران، از ارسال فرمول جديد قيمتي خوراك پتروشيمي به دولت خبر داد و گفت: ساخت واحدهاي جديد پتروشيمي بايد بر مبناي قيمت گذاري و فرمول جديد بهاي خوراك انجام شود.
¤ معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا با بيان اينكه 56 هزار ميليارد تومان پروژه در دست اقدام و نيمه تمام در حوزه آب داريم گفت: از اين ميزان پروژه نيمه تمام بخش آب تنها 4 هزار ميليارد تومان بودجه وجود دارد.

 



فروش بلوك 18 درصدي ايران خودرو به كاركنان منتفي شد

معاون سازمان خصوصي سازي با بيان دليل منتفي شدن معامله بلوك 18 درصدي ايران خودرو اعلام كرد: دو روز تعطيلي ماه گذشته مانع از عدم معامله اين بلوك نشده و از ديدگاه سازمان خصوصي سازي اين دادوستد منتفي است.
مهدي عقدايي در گفت وگو با خبرگزاري فارس در رابطه با اظهارنظر مسئولان شركت بورس مبني بر عدم احراز قطعيت معامله بلوك 18 درصدي ايران خودرو اظهار داشت: اين اتفاق رخ داده و از ديدگاه سازمان خصوصي سازي نيز معامله يك ميليارد و 134 ميليون سهم ايران خودرو منتفي است.
وي در پاسخ به اين سوال كه دليل عدم قطعيت اين بلوك عليرغم واريز وجه نقد 125 ميليارد توماني معامله در چهارشنبه دو هفته پيش چه بود پاسخ داد: متاسفانه با وجود پرداخت حصه نقدي 30 درصدي معامله، خريداران اين بلوك نسبت به ارائه وكالت نامه و انعقاد قراردادهاي مربوطه اقدام نكردند و به همين دليل قطعيت اين معامله كه آخرين معامله آن چهارشنبه گذشته 20 مرداد بود احراز نشد.
عقدايي در واكنش به ديگر پرسش مبني بر اينكه آيا دو روز تعطيلي ماه گذشته كه به علت گرماي شديد هوا از سوي دولت اعلام شده بود در مهلت 30 روز كاري لحاظ شده است يا خير تاكيد كرد: در آن دو روز بورس و بانكها تعطيل نبودند بنابراين آن دو روز در 30 روز كاري مهلت قانوني لحاظ نمي شود. اين در حالي است كه به خريداران اعلام كرده بوديم كه آخرين مهلت قانوني براي احراز قطعيت اين بلوك چهارشنبه 20 مرداد است. از سوي ديگر كارگزار خريدار هم (كارگزاري بانك پارسيان) اين موضوع را به خريداران گفته بود.
معاون سازمان خصوصي سازي خاطرنشان كرد: با اين اوصاف احتمال دارد اين بلوك مجددا در هيئت واگذاري قيمت گذاري شده تا يك بار ديگر عرضه شود، اين تصميم به آراء هيئت واگذاري بستگي دارد.
به گزارش فارس، اين اظهارنظر معاون سازمان خصوصي سازي در حالي اعلام مي شود كه تاكنون خريدار كنسرسيوم بلوك 18 درصدي ايران خودرو يعني تعاوني خاص ايران خودرو و همچنين كارگزار فروشنده (كارگزاري بانك ملي) و كارگزار خريدار (كارگزار بانك پارسيان) تا اين لحظه به تماس هاي تلفني خبرگزاري فارس پاسخ ندادند كه انتظار مي رود اين مقامات مسئول با هدف شفاف سازي و اطلاع رساني كافي ابعاد عدم قطعيت معامله 418 ميليارد توماني بلوك 18 درصدي ايران خودرو را اعلام كنند.براساس اين گزارش يك ميليارد و 134 ميليون سهم ايران خودرو اوايل تيرماه از سوي سازمان خصوصي سازي عرضه شد كه بعد از رقابت چند گروه در 5 روز كاري اين بلوك در 7 تيرماه به ارزش 418 ميليارد تومان توسط كنسرسيومي به رهبري تعاوني خاص ايران خودرو خريداري شد و اين شركت تعاوني چهارشنبه دو هفته گذشته يعني 7 روز قبل از مهلت قانوني نسبت به پرداخت وجه نقد معامله اقدام كرده بودند اما گويا به دليل اختلاف نظر در تركيب نهايي خريداران مانع از قطعيت اين بلوك شد.

 



بورس تهران باز هم ركورد زد كسب رتبه دوم جهان در رشد شاخص ها

رئيس سازمان خصوصي سازي در مراسم معارفه بيمه دانا براي ورود به بورس از رسيدن شاخص بورس به مرز 17 هزار واحد خبر داد.
غلامرضا حيدري كرد زنگنه در اين مراسم از رسيدن شاخص بورس به مرز 17 هزار واحد و كسب رتبه دوم در جهان خبر داد و اظهار داشت: از حدود 4 سال و نيم گذشته 84 شركت در روزنامه ها آگهي شده كه از اين بين 54 شركت به صورت قطعي فروخته شد.
وي ادامه داد: 28 شركت ديگر در حال طي كردن مراحل آماده سازي هستند و 25 درصد واگذاري ها از طريق مزايده و فرابورس صورت گرفته است.
كردزنگنه با اشاره به اينكه 2 دهم درصد از واگذاري هاي صورت گرفته از طريق فعاليت هاي مذاكره اي بوده است گفت: 95 درصد از واگذاري ها به صورت بلوكي بوده كه 5 درصد باقيمانده نيز از طريق سهام ترجيحي انجام شده است.
رئيس سازمان خصوصي سازي در ادامه هدف از عرضه بلوكي را سرعت در خصوصي سازي و كنترل مديريت اعلام كرد و افزود: 30 درصد از شركت هاي واگذار شده از نوع گروه يك (خرد)، 70 درصد از طريق گروه دو (بزرگ) انجام شده است.
وي ادامه داد: طبق قانون بودجه 89 قرار است 524 شركت تا پايان سال جاري واگذار شود كه از اين تعداد 229 شركت تعيين تكليف شده اند و مابقي در حال آماده سازي و قيمت گذاري هستند.
كردزنگنه تصريح كرد: با وجود اينكه هر هفته جلسات واگذاري در اين سازمان تشكيل مي شود اما به دليل بالا بودن تعداد شركت هاي آماده براي واگذاري هنوز هم ظرفيت جوابگوي نيازهاي شركت ها نيست.
وي با اشاره به اينكه خصوصي سازي ها وارد فاز نيروگاه ها شده اند، افزود: چند نيروگاه آگهي شده و تعداد زيادي از نيروگاه ها هم اكنون آماده واگذاري هستند.
وي در پايان تصريح كرد: پالايشگاه تبريز و بندرعباس به ترتيب در بورس عرضه خواهند شد.

 



معاون معاونت توسعه رياست جمهوري خبر داد
اصرار 49 شركت براي ماندن در تهران

معاون نوسازي و تحول اداري معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور با اعلام خبر خروج 18 هزار و 50 نفر از كارمندان داوطلب انتقال از تهران از اصرار 49 شركت براي ماندن در تهران خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس، احمد بزرگيان گفت: تاكنون 18 هزار و 50 نفر از كارمندان داوطلب انتقال شده اند و آخرين آمار افراد منتقل شده 3 هزار نفر كارمند هستند كه منتقل شده و امتيازات لازم را نيز گرفته اند و اين افراد يا مسكن و يا حواله مسكن مهر و يا وام 25 ميليوني زمين يا مسكن دريافت كرده اند.
وي در مورد اينكه در ليست منتشر شده شركت هاي انتقال يافته از تهران مانند شركت آب منطقه سيستان، آب و برق آذربايجان و كشت و صنعت جيرفت و مانند آن از گذشته نيز در خارج از تهران بوده و چگونه به عنوان شركت منتقل شده ياد شده اند گفت: از ليست 163 شركت كه براي خروج از تهران انتخاب شدند 227 دفتر از جمله دفاتر آب و فاضلاب استاني به صورت تكراري وجود داشتند كه در يك رديف و به عنوان يك شركت ذكر شده اند و يا شركت هاي توزيع برق منطقه اي استاني دفاتري در تهران داشته اند كه در مجموع 227 دفتر از اين شركت ها در تهران حضور داشتند.
وي افزود: برخي از اين دفاتر تعدادي كارمند و گاهي حتي خود مديرعامل حضور داشت و شركت مربوطه در استاني مانند يزد و جاي ديگر مستقر بود اما دفتر آن در تهران و مديرعامل نيز با خانواده در پايتخت حضور داشتند كه با انتقال اين شركت ها كل اين 227 دفتر نيز كاملا از تهران منتقل شدند.
بزرگيان تاكيد كرد: 49 شركت در تهران بودند كه استدلال هايي آوردند تا در پايتخت بمانند كه به آنها گفته شد توضيحات كافي ازسوي رئيس دستگاه بايد در دولت مطرح شده و براي ماندن بايد دولت تصويب كند.
بزرگيان گفت: مجموعه كارهايي كه امكان اجرا در محيط خارج اداره و خارج از ساعات كار اداري دارند در قالب دوركاري تعريف مي شوند.معاون نوسازي و تحول اداري معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور تصريح كرد: براي حمايت از كارمندان دور كار 5 درصد از حقوق به عنوان اضافه كاري و جبران هزينه خدمات اينترنتي و انرژي در منزل تعلق مي گيرد و همانند ساير كارمندان مرخصي و ساير تسهيلات اداري براي كارمند دور كار در نظر گرفته مي شود.
بزرگيان افزود: اگر فرد دوركار در حين انجام كار دچار سانحه شود تحت پوشش بيمه قرار مي گيرد.

 



افتتاح مركز تجاري ايرانيان در سليمانيه عراق

دبير كل اتاق تعاون با اذعان به اينكه ايران جايگاه واقعي خود در بازارهاي عراق را در قياس با سال هاي گذشته از دست داده است، افتتاح مركز تجاري ايران در سليمانيه را درگاهي تجاري براي بازيافتن اين جايگاه از دست رفته عنوان كرد.
حسين رحماني نيا در مراسم افتتاح مركز تجاري ايران در سليمانيه عراق ضمن ابراز شگفتي از خيل استقبال كنندگان حاضر در مراسم افتتاح، اظهار داشت: مركز تجاري ايران كه با هدف تسهيل صادرات انواع كالاهاي مصرفي به عراق مورد بهره برداري قرار گرفته در مساحتي بالغ بر چهار هزار متر مربع و در دو طبقه راه اندازي شده كه طبقه اول آن مختص عرضه انواع كالاهاي مورد نياز مردم عراق و طبقه دوم نيز براي فعاليت هاي تخصصي تجاري در نظر گرفته شده است.
دبير كل اتاق تعاون ايران هدف از تاسيس و راه اندازي اين مركز تجاري در عراق را تصحيح ساختار تجاري و تسريع در انجام مراودات تجاري بين دو كشور بيان كرد.
رحماني نيا گفت: افتتاح و راه اندازي اين مركز تجاري به منزله توسعه زمينه هاي لازم براي احياء جايگاه واقعي ايران در بازارهاي فرامرزي به خصوص عراق است كه سال گذشته به عنوان بزرگ ترين شريك تجاري ايران محسوب مي شده است، بر اين اساس توسعه و گسترش مناسبات تجاري ايران با كشور دوست، عراق مي تواند چشم انداز ارتباطي و تجاري و اقتصادي خوبي را براي هر دو كشور ترسيم كند.
به گزارش فارس، معاون بازرگاني رئيس جمهور عراق گفت: هم اكنون بيش از 1200 كمپاني خارجي در عراق فعاليت مي كنند در حالي كه سهم ايران به عنوان بزرگ ترين شريك تجاري عراق طي سال هاي گذشته تنها دو مركز تجاري در اربيل و سليمانيه عراق است.
عبدالله حاج سعيد در مراسم افتتاح مركز تجاري ايران در شهر سليمانيه عراق، اظهار داشت: با افتتاح و راه اندازي مركز تجاري ايران در سليمانيه عراق در واقع دومين مركز تجاري ايراني در كشور عراق مورد بهره برداري قرار گرفته و فعاليت خود را به طور رسمي شروع مي كند.

 



قائم مقام وزير مسكن خبر داد
واگذاري واحدهاي مسكن مهر از پايان شهريور

قائم مقام وزير مسكن و شهرسازي اعلام كرد: واگذاري واحدهاي ساخته شده مسكن مهر از هفته آخر شهريور آغاز مي شود.
سيدعلي لطفي زاده گفت: تا دي پارسال بيش از 940هزار متقاضي مسكن مهر، واجد شرايط شناخته شدند و زمين به آنها تحويل شد كه پي سازي واحدهاي مسكوني اين متقاضيان نيمه نخست امسال به پايان خواهد رسيد.
لطفي زاده افزود: اكنون در بخش مسكن مهر 714 هزار واحد در حال پي سازي 300 هزار واحد در مرحله اسكلت و سقف 120 هزار واحد در مرحله سفت كاري و 60 هزار واحد در مرحله نازك كاري قرار دارند.وي با بيان اين كه در ده ماه اخير تعداد متقاضيان مسكن مهر افزايش نيافته است گفت: در دي ماه گذشته 937 هزار و 372 نفر متقاضي مسكن مهر واجد شرايط شدند افزود: براي اين تعداد به جز در برخي شهرهاي زير 25 هزار نفر زمين تأمين شده است.
قائم مقام وزير مسكن در برنامه گفتگوي ويژه شبكه دو سيما گفت: براي متقاضياني كه زمين براي آنها تأمين شده است پي سازي مسكن آنها تا پايان شهريور پايان مي يابد. لطفي زاده افزود: واگذاري واحدهاي ساخته شده مسكن مهر از هفته آخر شهريور آغاز مي شود.
معاون وزير مسكن از افتتاح حدود 20 هزار واحد مسكن مهر در استان تهران در هفته دولت خبر داد و اعلام كرد از هفته چهارم شهريور ماه تا پايان اسفند ماه در سراسر كشور متناسب با پيشرفت كار هر هفته يك پروژه افتتاح مي شود.

 



تصويب 4 طرح سرمايه گذاري جديد خارجي

يكصد و سي و يكمين جلسه هيات سرمايه گذاري خارجي برگزار شد و چهار طرح جديد سرمايه گذاري خارجي به ارزش 279 ميليون يورو تصويب شد.
بهروز عليشيري معاون وزير اقتصاد در حاشيه اين جلسه كه در محل سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي اقتصادي و فني ايران برگزار شد، گفت: طرح سرمايه گذاري خارجي براي توليد تجهيزات درون چاهي و برون چاهي نفت و گاز براي اولين بار در كشور اجرا مي شود.
عليشيري افزود: اين پروژه با مشاركت 50 درصدي سرمايه گذاري خارجي انجام خواهد شد و حجم آورده خارجي بالغ بر 120 ميليون يورو مي باشد.
وي در ادامه يادآور شد: در اين طرح، سرمايه گذار خارجي دانش فني مربوط به طراحي و توليد قطعات و تجهيزات درون چاهي و برون چاهي نفت و گاز، مديريت كيفيت، مديريت سيستمي و تجارب عملي، مطالعات و تحقيقاتي خود را به كشور انتقال مي دهد.
معاون وزير اقتصاد تصريح كرد: همچنين طرح توليد لپ تاپ به ارزش 150 ميليون يورو از ديگر طرح هاي مصوب هيات سرمايه گذاري خارجي بود كه براي اولين بار در كشور انجام مي شود. عليشيري در عين حال خاطرنشان كرد: اين طرح موجب ارتقا و انتقال فن آوري، ايجاد فرصت هاي شغلي جديد براي 100 نفر و صرفه جويي ارزي براي كشور خواهد شد. معاون وزير اقتصاد يادآور شد: از جمله طرح هاي ديگر مصوب اين جلسه، شامل سرمايه گذاري هاي شركت هاي آسيايي در بازيافت ضايعات پلاستيك جهت توليد پودر لاستيك و ترموپلاستيك الاستومر به ارزش 7 ميليون يورو بود كه مورد موافقت هيات سرمايه گذاري خارجي قرار گرفت. عليشيري خاطرنشان كرد: در اين جلسه طرح توليد گچ صنعتي به ارزش دو ميليون دلار نيز به تصويب رسيد.

 



پرداخت 200 ميليارد توماني ايرانسل به خزانه دولت

رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي از واريز 1/28 درصد درآمد اپراتور ايرانسل به خزانه دولت خبر داد و گفت: ايرانسل طبق پروانه از درآمد سالانه خود بيش از 200 ميليارد تومان به دولت پرداخت كرده است.
محمد كرم پور در گفت وگو با فارس با اشاره به 19 مردادماه به عنوان پايان سال قرارداد با اپراتور تلفن همراه ايرانسل، اظهار داشت: ايرانسل طبق پروانه فعاليت خود به تمام تعهداتش به طور كامل عمل كرده و تأخيري در پرداختهاي خود به دولت ندارد.
وي اضافه كرد: براساس پروانه، ايرانسل بايد سالانه 1/28 درصد از درآمد خود را به عنوان حق السهم دولت پرداخت كند، علاوه بر آن بايد 25/0 درصد حق العمل سازمان تنظيم مقررات به همراه ديگر هزينه هايي چون حق فركانس و حق شماره گذاري براي بلوك هاي
935- 939 را به سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي پرداخت كند.
كرم پور با بيان اينكه اپراتور دوم تلفن همراه به طور كل هماهنگ با سازمان تنظيم مقررات عمل مي كند خاطرنشان كرد: اين اپراتور تاكنون تمامي حق السهم دولت و ديگر موارد مورد تعهد خود بدون تأخير انجام داده و از اين بابت بايد از اين اپراتور تشكر كرد.
در همين حال، عبدالله مهديقلي معاون توسعه مديريت و پشتيباني سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي نيز گفت: ايرانسل در پرداخت صورتحساب سالانه خود به دولت برابر با مفاد پروانه عمل كرده است.وي اضافه كرد: هيچ مشكل خاصي در پرداخت صورتحساب سالانه اين اپراتور به دولت وجود ندارد و ايرانسل تأخيري در اين پرداخت نداشته است.
به گزارش فارس، اين اظهارات در حالي بيان مي شود كه اواخر تير ماه سال جاري برخي اخبار از تأخير ايرانسل در پرداخت سهم دولت و ديگر موارد پرداختي حكايت داشت.

 



خريد تضميني برنج از پس فردا آغاز مي شود

معاون وزير بازرگاني با هشدار نسبت به تبعات افزايش قيمت خريد تضميني برنج، گفت: هيئت دولت فردا قيمت خريد تضميني برنج را تعيين تكليف مي كند.
حميد عليخاني در گفتگو با مهر با بيان اينكه افزايش قيمت خريد تضميني برنج يكشنبه در جلسه هيئت دولت تصميم گيري مي شود، گفت: قرار بر اين است كه امروز در جلسه اي مشترك ميان وزير بازرگاني و نمايندگان استانهاي شمالي، ادله نمايندگان مجلس در سه استان شمالي بابت افزايش قيمت خريد تضميني برنج ارايه شود و بعد از جمع بندي، يكشنبه در هيئت دولت تصميم گيري شود.
معاون وزير بازرگاني افزود: هفته گذشته جلسه اي با حضور نمايندگان سه استان شمالي در استانداري مازندران تشكيل شد كه براساس آن، نمايندگان مجلس درخواست افزايش قيمت خريد تضميني برنج را داشتند.
وي تصريح كرد: سال گذشته به دليل مشكلاتي كه به وجود آمد، متولي خريد تضميني برنج دير مشخص شد و بر همين اساس هم خريد تضميني برنج از 25 شهريور ماه در كشور آغاز شد؛ اما امسال به دليل گرماي بي سابقه هوا، قرار بر اين شد كه خريد تضميني برنج زودتر شروع شود.
عليخاني گفت: براين اساس، خريد تضميني برنج از 25 مردادماه (دوشنبه) آغاز خواهد شد و به اين ترتيب، خريد تضميني برنج پرمحصول استانهاي شمالي كشور و البته استانهاي ديگر صورت خواهد گرفت.
وي ادامه داد: در اين جلسه دوستان موضوعي را بابت قيمت خريد برنج مطرح كردند؛ چرا كه معتقد بودند كه قيمت خريد تضميني نسبت به سال گذشته به ميزان قابل قبولي افزايش نيافته است. اين در حالي است كه قيمت خريد تضميني برنج در سال جاري، نسبت به سال گذشته در واريته هاي مختلف 8 تا 13 درصد افزايش يافته است؛ اما نمايندگان علاقمندند عدد خريد تضميني بالاتر رود.

 



توليد و واردات لامپ هاي رشته اي بالاي 60 وات ممنوع مي شود

مديرعامل سازمان بهره وري انرژي ايران گفت: پيش نويس منع واردات، توليد و توزيع لامپ هاي رشته اي بالاتر از 60 وات در كشور تدوين شده و بزودي به وزارت نيرو ارائه مي شود.
سعيد مهذب ترابي در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: پيش نويس منع واردات، توليد و توزيع لامپ هاي رشته اي بالاتر از 60 وات در كشور تدوين شده و براي اينكه به قانون تبديل شود بايد آنرا ابتدا تقديم دولت و وزارت نيرو و سپس براي تصويب به مجلس برد.
وي با اشاره به اينكه از دو سال ديگر نيز اتحاديه اروپا توليد و مصرف لامپ هاي رشته اي را ممنوع خواهد كرد ادامه داد: 95درصد انرژي لامپ هاي رشته اي به گرما تبديل مي شود و در كنار اين لامپ ها يك كولر نيز بايد مدام روشن باشد در حاليكه بازدهي لامپ هاي كم مصرف بالا بوده و 90درصد است.مهذب ترابي گفت: حدود سه درصد مصرف انرژي در ايران مربوط به بخش روشنايي معابر است و سابا در اين زمينه پيگيري لازم را براي قانون منع واردات و توليد و توزيع لامپ هاي رشته اي بالاتر از 60 وات در كشور معمول مي دارد.
به گفته وي، استفاده از لامپ هاي رشته اي دور ريختن منابع كشور بوده و ماموريت اصلي سابا ارتقا و بهبود بهره وري انرژي الكتريكي است.

 



به مناسبت ماه مبارك رمضان ساعت كار بانك ها تغيير يافت

ساعت شروع به كار بانك هاي دولتي به مناسبت حلول ماه مبارك رمضان از
30/7 صبح به 30/8 تغيير يافت.
به گزارش روابط عمومي بانك مركزي ساعات كاري بانك هاي دولتي در طول ماه مبارك رمضان به شرح زير تغيير يافت:
1- ادارات و واحدهاي ستادي بانك ها در كليه استان ها به استثناي تهران، فعاليت اداري را صبح ها با يك ساعت تاخير شروع و بعدازظهر نيز يك و نيم ساعت زودتر خاتمه دهند.
2- ادارات و واحدهاي ستادي بانك هاي دولتي در استان تهران، فعاليت هاي اداري خود را ساعت 9 صبح شروع و ساعت 14 خاتمه دهند.
3- كليه شعب و واحدهاي اجرايي بانك هاي دولتي در تهران و ساير استان ها، نيم ساعت زودتر از ادارات و واحدهاي ستادي شروع به كار نمايند.
4- ساعات كار كليه شعب و واحدهاي تابعه بانك هاي دولتي در روزهاي نوزدهم (19) و بيست و سوم (23) ماه مبارك رمضان با يك ساعت تاخير نسبت به ساير روزهاي ماه مبارك رمضان آغاز خواهد شد.
5- لازم است هرگونه فعاليت فوق برنامه قبل يا بعداز پايان ساعت كار انجام گيرد.
6- برنامه ريزي اياب و ذهاب كاركنان به گونه اي تنظيم گردد كه راس ساعت مقرر در محل كار حضور داشته باشند و در پايان راس ساعت معين محل كار خود را ترك كنند.

 



ريانووستي اعلام كرد
زيان 13 ميليارد دلاري روسيه از تحريم ها عليه ايران

ريانووستي طي گزارشي اعلام كرد روسيه در اثر تحريم هاي وضع شده عليه ايران با زيان 13 ميليارد دلاري مواجه شده است.
آژانس خبري ريانووستي روسيه طي گزارشي اعلام كرد، در ژوئن سال جاري شوراي امنيت تحت فشار آمريكا و انگليس قطعنامه تحريمي جديدي را عليه ايران به تصويب رساند كه فروش تسليحات يكي از بندهاي آن را شامل مي شود.
براساس اين گزارش روسيه ممكن است با عدم انتقال تاسيسات دفاعي خريداري شده از سوي ايران 2/2 ميليارد دلار را ازدست بدهد. همچنين اين كشور 2/3 ميليارد دلار در بخش تجهيزات دريايي، 7/3 ميليارد دلار در بخش فروش هواپيماهاي جنگي، 5/2 ميليارد دلار در بخش تجهيزات جنگي و نظامي و 1/1 ميليارد دلار در زمينه فروش بالگرد از دست خواهد داد.
اين رقم علاوه بر 200 تا 250 ميليون دلاري است كه اين كشور به دليل توقف همكاري هاي دو كشور در بخش تحقيقات قضايي از دست خواهد داد.

 



موافقت رئيس جمهور با جريمه مشتركان پرمصرف برق

وزير نيرو از موافقت نهايي رئيس جمهور با جريمه مشتركان پرمصرف برق خبر داد و گفت: با برخي اصلاحات سرانجام رئيس جمهور با جريمه مشتركان پرمصرف موافقت كرد.
مجيد نامجو در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: پس از موافقت رئيس جمهور با جريمه مشتركان پرمصرف مشغول تنظيم بخشنامه اي هستيم كه بايد توسط دولت ابلاغ شود.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا رئيس جمهور با تمام پيشنهادات قبلي وزارت نيرو كه قرار بود از 15 تيرماه اعمال شود موافقت كرده است گفت: رئيس جمهور با يكسري اصلاحات با جريمه مشتركان موافقت كرده است.
وي افزود: موضوع مهم اين است كه رئيس جمهور موافقت خود را با اعمال اين جرايم اعلام كرده اند و حال اينكه اين جرايم از چه زماني اعمال شود و چگونه اعمال شود در حال طراحي آن در وزارت نيرو هستيم.
نامجو تاكيد كرد: البته شايد اين جرايم را فعلاً اعمال نكنيم و آن را از تابستان سال آينده و يا همزمان با اجراي طرح هدفمندي يارانه ها اعمال كنيم.
پيش از اين قرار بود از 15 تيرماه سال جاري تعرفه مشتركان پرمصرف (دهك هاي هشتم، نهم و دهم) 30 تا 100 درصد افزايش يابد كه اين مصوبه در تاريخ مقرر ابلاغ نشد.وزير نيرو در پاسخ به اين سوال كه آيا خاموشي هاي برق كاهش پيدا كرده است گفت: خاموشي ها كاهش پيدا كرده و در حال حاضر ميزان توليد برق بيش از مصرف برق است و ما خود را آماده زمستان و تابستان سال آينده مي كنيم.نامجو ادامه داد: در حال حاضر با توجه به روند افت گرما ديگر خاموشي به آن شكل نداريم و در حال حاضر نيز حدود 1000 مگاوات ذخيره برق (1000 مگاوات توليد بيش از مصرف) داريم.

 



درخواست رئيس خانه صنعت و معدن خوزستان از مسئولان براي پرداخت تسهيلات

رئيس خانه صنعت و معدن خوزستان اعلام كرد: بسياري از سرمايه گذاري هاي انجام شده در اين استان براي ايجاد واحدهاي توليدي جديد، به دليل همكاري نكردن بانك ها و عدم پرداخت تسهيلات، نيمه تمام مانده است.
بيژن پناهي زاده در جمع خبرنگاران با اعلام اين مطلب گفت: از يك سال قبل تاكنون چندين طرح مهم و جديد صنعتي و معدني كه با هدف اشتغال زايي در مناطق محروم استان خوزستان ايجاد شده بلاتكليف مانده و هم اكنون اين نگراني وجود دارد كه توجيه اقتصادي اين طرح ها از بين برود به رغم پيگيري هاي مستمر سازمان صنايع و معادن خوزستان نتيجه اي حاصل نشده است.
وي با بيان اينكه طي يك سال گذشته گزارش هاي نادرست ارائه شده از سوي بانك صنعت و معدن به وزير صنايع و معادن موجب صدور دستور توقف پرداخت تسهيلات به طرح هاي نيمه تمام شده است، افزود: اين امر باعث شده ميلياردها تومان سرمايه صنعتگران استان خوزستان در معرض نابودي قرار گيرد.
پناهي زاده بيان كرد: توقف پرداخت تسهيلات به طرح هاي نيمه تمام در حالي صورت مي گيرد كه هم اكنون بانك صنعت و معدن براي ايجاد واحدهاي ايجادي آمايش، آن هم با روندي بسيار كند تسهيلات پرداخت مي كند و اين مسأله نوعي سردرگمي را در بين سرمايه گذاران به وجود آورده است.وي با طرح اين پرسش كه آيا رواست سالانه ميلياردها دلار درآمد از خوزستان نصيب كشور شود اما سرمايه گذاران اين استان از دريافت تسهيلات اشتغالزايي بي بهره بمانند؟ افزود: پيش از اين قرار بود با تفويض سقف اختيارات بررسي طرح ها در بانك صنعت و معدن استان، تسهيلات پرداختي اين بانك از 5/1 به سه ميليارد تومان افزايش يابد اما تاكنون با توجه به مكاتبات و پيگيري هاي متعدد هيچ نتيجه اي نداشته و اين موضوع از سوي هيأت مديره بانك صنعت و معدن به استان خوزستان ابلاغ نشده است.
پناهي زاده با بيان اينكه اين تأخيرها در شأن و جايگاه صنعتگران و سرمايه گذاران استان خوزستان نيست اظهار داشت: بسياري از سرمايه گذاران و كارآفرينان استان خوزستان تمام داشته هاي زندگي خود را در اين طرح ها سرمايه گذاري كرده اند اما براي تكميل اين طرح ها بايد همچنان در انتظار تصميم مديران بانك ها بمانند.

 



نااميدي 53درصد مردم آمريكا از آينده اقتصادي

جديدترين نظرسنجي ها نشان دهنده نااميدي مردم آمريكا درباره آينده اقتصادي اين كشور است.
به گزارش خبرگزاري ها نتايج يك نظرسنجي نشان مي دهد 53درصد آمريكايي ها درباره آينده اقتصادي كشورشان نااميدند و معتقدند اقتصاد اين كشور در آينده خراب تر خواهد شد.
براساس اين نظرسنجي، از هر 10 آمريكايي شش نفر با اعلام اينكه آمريكا و اقتصاد آن در جهتي نادرست حركت مي كند، از رياست جمهوري اوباما و شيوه مديريت اقتصادي وي ناراضي اند.
بيشتر شركت كنندگان در اين نظرسنجي، عملكرد و برنامه هاي هيچيك از احزاب دموكرات و جمهوري خواه آمريكا را براي بهبود وضع اقتصادي اين كشور موثر نمي دانند.
در همين حال، ديناپرينو سخنگوي سابق كاخ سفيد تصريح كرد: مردم آمريكا از اوضاع نابسامان اقتصاد كشورشان به ستوه آمده اند.
پرينو گفت: نتايج همه نظرسنجي هاي مختلفي كه در آمريكا انجام شده است،نشان مي دهد راهبرد دولت باراك اوباما مبني بر مقصر جلوه دادن جرج بوش رئيس جمهور سابق در وضع اقتصادي كنوني كشور بي نتيجه است.
ديناپرينو افزود: با وجود اين مشخص نيست دولت كنوني آمريكا تا چه زماني مي خواهد به اين سياست خودش ادامه بدهد.
وي گفت: تنها نتيجه اين رويكرد براي دموكرات ها آن است كه خودشان را از مردم آمريكا دور كنند، دموكرات ها نمي توانند تغييري در وضع اقتصادي كشور به وجود بياورند.
سخنگوي سابق كاخ سفيد ادامه داد: آنها اعتماد افراد داراي نگرش هاي مستقل حزبي را از دست داده اند، همين وضع مي تواند در انتخابات ميان دوره اي كنگره در ماه نوامبر به شدت به زيان دموكرات ها تمام شود.
وي در ادامه افزود: مردم آمريكا از اين وضع خسته شده اند؛ آنها خواهان تغيير اوضاع اقتصادي كشورشان هستند.
ديناپرينو گفت: كاخ سفيد در زمينه اشتغال نيز عملكرد بسيار ضعيفي داشته و نتوانسته است براي اشتغالزايي بيشتر در كشور اقدام كند.وي افزود: شاخص هاي اقتصادي و بازارهاي بورس آمريكا نيز به خوبي گوياي وضع بد اقتصاد كشور است.گفتني است برنامه هاي اقتصادي دولت اوباما طي سال گذشته نشان داد وي نتوانسته خواسته هاي اقتصادي مردم را برآورده كند و اقتصاد آمريكا همچنان بحراني است.
گرچه براي نجات اقتصاد آمريكا تاكنون بيش از هزار و پانصد ميليارد دلار هزينه شده اما صرف اين هزينه هنگفت، پيامد چندان مثبتي براي اقتصاد آمريكا نداشته و 90درصد اين هزينه ها به جيب صاحبان بانك هاي بزرگ، شركت هاي بيمه و خودروسازي واريز شده است.
دولت آمريكا ادعا كرده بود كه با بخشي از اين هزينه، مشكل بيكاري در اين كشور مرتفع خواهد شد اما سال گذشته رقم بيكاري در اين كشور از مرز 11 درصد نيز فراتر رفت.
در خصوص كسري بودجه نيز دولت اوباما ركوردشكني كرد به گونه اي كه سال گذشته رقم كسري بودجه آمريكا به 4/1تريليون دلار يعني حدود 10درصد توليد ناخالص داخلي رسيد كه اين وضع از سال 1945تاكنون بي سابقه است.
اين كسري عظيم بودجه در آمريكا ناشي از كاهش درآمدها و افزايش گسترده هزينه ها در قالب بسته هاي محرك اقتصادي است كه با هدف خارج كردن اين كشور از شديدترين بحران اقتصادي طي چند دهه اخير، رخ داده است.
احتمال وقوع بحران اقتصادي ديگر در جهان
اقتصاددانان عقيده دارند احتمال وقوع مجدد بحران مالي جهاني زياد است.
به گزارش شبكه تلويزيوني فرانس 24، سرمايه گذاران بين المللي روز گذشته از تصميم بانك مركزي آمريكا بسيار نگران شدند و به همين علت ارزش سهام در اكثر بازارهاي بورس جهان كاهش يافت.
بانك مركزي آمريكا در پيش بيني هاي قبلي خود در خصوص ميزان رشد اقتصادي تجديدنظر كرد و رقم آن راكاهش داد.
جاناتان كورپينا تحليلگر اقتصادي مي گويد: «طي چهارهفته اخير احساس مي شد وضع بازارهاي مالي خوب است اما سرمايه گذاران ظاهراً فراموش كرده اند هنوز مشكلات اقتصادي وجود دارد، اروپا مشكلات زيادي براي كسب اعتبار دارد و ميزان بيكاري در آمريكا بالا است و براي از سرگيري رشد اقتصادي هنوز راه طولاني در پيش رو است.»
اين گزارش مي افزايد حتي برخي كارشناسان احتمال وقوع دوباره بحران اقتصادي را منتفي ندانسته اند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14