(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 23  مرداد 1389- شماره 19716

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
تحريم ، روشي كه وجود نداشت! (يادداشت روز)
پس از 10 روز سردرگمي جيمز جونز: اوباما خواستار ديدار با احمدي نژاد است
متكي: برنامه اي براي مذاكره با آمريكا نداريم
كيهان و خوانندگان
كيف (گفت و شنود)
عضو كميسيون امنيت ملي مجلس:
مستندات كمك مالي غرب به جريان فتنه براي تفهيم اتهام به فتنه گران ارائه مي شود
نظرسنجي نووستي درباره نتيجه احتمالي مناظره
تصحيح و پوزش
وقتي انگليسي ها جنايت را توجيه و دفاع از آبرو را خطرناك مي خوانند! (خبر ويژه)
به وقتش مي توان اصلاح طلبان را مانند آب حمام دور ريخت (خبر ويژه)
حرف هاي مشايي شبيه مهاجراني و به اصلاح طلبان نزديك است (خبر ويژه)
ما كه گفتيم گوسفند نباشيم پلتيك اعتصاب غذا را هم سوزانديم و رفت(خبر ويژه)
سفير آمريكا: مستأصل شده ايم ما نمي توانيم چيزي به ايران ديكته كنيم(خبر ويژه)



تحريم ، روشي كه وجود نداشت! (يادداشت روز)

درباره هر كدام از گزينه هاي موجود در سبد گزينه هاي آمريكا عليه ايران (تحريم، حمله نظامي، مذاكره، عمليات رواني و رسانه اي، عمليات اطلاعاتي و ديپلماسي)، اساسا به دو روش مي توان بحث كرد: تكنيكي و استراتژيك. در بحث استراتژيك سوال اين است كه گزينه مورد بحث، در نقشه كلان استراتژيكي كه آمريكا عليه ايران تعريف كرده چه جايگاهي دارد و چگونه آن را تكميل مي كند؟ به عبارت ديگر، در اين شكل از بحث سوال اين است كه آن گزينه خاص، به هدف اصلي آمريكا در مقابل ايران چه كمكي خواهد كرد و تاثير فشارها بر ايران را تا چه حد و چگونه متحول مي كند؟ شكل ديگر بحث اما اين است كه از يك جنبه تكنيكال، فقط پرسيده شود گزينه مورد بحث «چگونه عمل مي كند»؟ در اين نوع خاص از بحث، آنچه مورد توجه قرار مي گيرد جزئيات و ريزه كاري هاي اجرايي است -كه بسيار مهم هم هست - نه مباحث كلان مربوط به سياستگذاري استراتژيك.
سوالي كه اين نوشته اجمالا به آن خواهد پرداخت، اين است كه گزينه اي به نام تحريم، اساسا چگونه عمل مي كند؟ و آيا اصلا عمل مي كند؟! اگر اين بحث با اسلوبي صحيح و با اتكا به تحليل هاي دقيق پيش برده شود، آن وقت مي توان تا حدودي در اين باره قضاوت كرد كه مجموعه آنچه اين روزها آمريكايي ها درباره موثر بودن تحريم هاي پس از 1929 مي گويند، چقدر واقعي و چقدر عمليات رواني است. آمريكايي ها براي اينكه به افكار عمومي خصوصا مردم خودشان بباورانند گزينه تحريم اقدامي مناسب و احتمالا موفق براي اثرگذاري بر اراده ايران است (و در آستانه انتخابات نوامبر، نتيجه بگيرند آقاي اوباما آنقدرها هم كه مي گويند رييس جمهور ناتواني نيست) ناچارند در اين گوشه و آن گوشه دنيا ميكروفوني پيدا كنند و پشت سر هم مثلا با اشاره به اينكه فلان شركت خاص ديگر از اين به بعد اتومبيل هاي لوكس به ايران صادر نخواهد كرد، نتيجه بگيرند پس تحريم ها دارد اثر مي كند و بعد براي خود كفي بزنند و... اما همه اين سر و صداها شايد براي آن است كه كسي نپرسد واقعا چه اتفاقي در حال رخ دادن است.
هر بحثي درباره ميزان محاسبه اي كه مي توان روي گزينه اي مانند تحريم كرد را بايد از اينجا شروع كرد كه آيا در جهاني كه در آن اقتصاد يك پديده بي مرز و جهاني شده است - و اين چيزي است كه آمريكايي ها خود با افتخار آن را بوجود آورده اند- آيا ديگر مي توان از تحريم به عنوان ابزاري كه سعي مي كند به بازار دستور بدهد، انتظار توفيق ويژه اي داشت؟ واقعيت اين است و همه كيس هاي قبلي تحريم در يك دهه گذشته هم نشان داده كه اقتصاد جهاني شده فقط منطق سود را مي شناسد و وقتي دو عنصر خريدار و پول وجود داشته باشد، حتما طرف ديگر معادله يعني فروشنده و كالا هم پيدا خواهد شد و معامله شكل خواهد گرفت. اين فرايند اساسا دستوري عمل نمي كند و منتظر اجازه و خرده فرمايش هيچ كشوري هم نيست.
ايران در 20 سال گذشته به خوبي اين موضوع را درك كرده كه جهاني شدن اقتصاد لااقل 3 امكان منحصربفرد بوجود آورده است كه باعث مي شود تحريم- آن هم تحريم كشوري مانند ايران- چيزي بيش از يك گزينه تبليغاتي نباشد كه به درد حفظ آبروي غرب مي خورد اما تاثيري بر رفتار كشور هدف نخواهد داشت. امكان نخست «تنوع فروشندگان» است. درس هاي دو دهه اخير به ايران ثابت كرده هيچ كالايي نيست كه منحصرا توسط يك فروشنده عرضه شود. انحصار توليد مدت هاست از ميان برداشته شده و به همين دليل به شرط اينكه بازارهاي مختلف خوب رصد شود هميشه مي توان فروشنده اي را يافت كه علاقه اي به فدا كردن سود خود پيش پاي لبخند غرب نداشته باشد. امكان دوم «تنوع در روش هاي مبادله» است. شايد هيچ كس بهتر از خود غربي ها نداند كه مقررات تجارت بين المللي فقط مجموعه اي از قواعد صوري است كه براي نظم بخشيدن و تسهيل فعاليت هاي پراكنده و بسيار متنوع بازرگاني در سراسر جهان ايجاد شده و به دليل برخوردار بودن از همين ويژگي آسان گيرانه به هيچ وجه مناسب پشتيباني از الگوهايي مانند تحريم نيست. تحريم ماهيتا چيزي نيست جز تحميل قواعدي به اقتصاد جهاني كه با ذات و مباني آن ناسازگار است و درست به همين دليل است كه جامعه اقتصادي كشورهاي مختلف حتي خود آمريكا همواره با آن از سر بي ميلي و رفع تكليف مواجه مي شوند و هرگز ديده نشده است كه آمريكا قادر باشد يك بلوك اقتصادي را وادار به اجراي جدي و پي گير تحريم ها بكند. سومين امكان «تنوع كالا»ست. بر فرض محال اگر واقعا غربي ها قادر باشند يك كالاي خاص را به طور صد در صد از دسترس ايران خارج كنند، تازه نوبت به انتخاب كالاهاي جايگزين خواهد رسيد كه باز هم تجربه نشان داده در همه موارد، موجود و قابل دسترسي است.
در اثر به كار گيري اين امكان هاي جديد، تنها اتفاقي كه با برقراري تحريم ها -تازه به شرط اينكه اجرا شوند- خواهد افتاد اين است كه قيمت، كيفيت و زمان دسترسي ايران به كالا و خدمات مورد نياز خود اندكي جابجا شود والا هيچ نوعي از تحريم نمي تواند اساس مبادله را متوقف كند. اين موضوع زماني واضح تر مي شود كه توجه كنيم غربي ها خود معترفند ايران يكي از ماهرترين كشورهاي جهان در خو گرفتن به محدوديت هاي اقتصادي بين المللي است. در اثر تحريم هاي آمريكا نظام بانكي ايران به طور بي سابقه اي از اثرات خرد كننده بحران مالي جهاني در يكي دو سال گذشته در امان ماند و تجربه هايي كه از زمان جنگ و شايد مهم تر از آن، از دوران توسعه فناوري هسته اي از دل تحريم ها براي ايران فراهم آمده اكنون مبنايي فراهم آورده است تا ايران نگران آسيب ديدن از هيچ نوع تحريمي در آينده نباشد.
در كنار اين بحث، 5 نكته راهبردي است كه كمك مي كند اختلالات دروني مكانيسمي به نام تحريم هر چه بهتر درك شود.
1- نگاهي اجمالي به گزارش هايي كه كشورهاي مختلف از اجراي قطعنامه هاي شوراي امنيت عليه ايران (از 1737 به اين طرف) به كميته تحريم هاي شوراي امنيت سازمان ملل داده اند گوياترين سندي است كه مي تواند نشان دهد كشورها با اين موضوع صرفا به عنوان پديده اي اداري برخورد كرده اند و جز يكي دو مورد حتي مايل نبوده اند در مورد اراده شان براي اجراي آنها قلمفرسايي هم بكنند.
2- در مورد تحريم هاي يك جانبه اي كه آمريكا با موضوع ممنوعيت فروش بنزين به ايران و اروپا در مورد سرمايه گذاري در بخش هاي نفت و گاز ايران وضع كردند يك نكته بسيار مهم و عموما ناگفته اين است كه روسيه و چين چندان هم به وضع اين تحريم ها بي علاقه نبوده اند نه به اين دليل كه مي خواستند فشارها بر ايران اضافه شود بل از اين رو كه مايل بودند با هل دادن اروپا و آمريكا به سمت تحريم هاي يك جانبه بازار پر سود انرژي ايران را از رقيبان قدرتمند اروپايي و آمريكايي تهي كنند و بعد خود با خيال راحت به جاي آن بنشينند. اكنون مي توان ديد كه اگرچه تنها بخشي از شركت هاي غربي مشغول در بازار ايران حاضر به ترك آن شده اند اما روس هاو چيني ها با علاقه اي زايد الوصف در حال ارائه پيشنهادهاي جديد به ايران هستند. روسيه در مورد بنزين و چين در زمينه سرمايه گذاري در صنايع نفت و گاز ايران چنان كه خود به صراحت گفته اند هيچ ارزشي براي تحريم هاي يك جانبه آمريكا و اروپا قائل نيستند. نكته شايد مهم تر اين است كه تاكيد شود اين روند هيچ اختصاصي به روسيه و چين ندارد. مشتري هاي بسيار متنوع و پاي كاري از برخي ديگر از كشورهاي جهان هم اكنون در ورودي بازار ايران ايستاده اند و اينها همه به بركت آن است كه چند كمپاني غربي تصميم گرفتند عمل به تحريم هاي آمريكا را در برنامه خود قرار بدهند.
3- نكته بعدي اين است كه به موازات جايگزين شدن شركت هاي غربي با شركت هايي از ديگر كشورهاي جهان در بازار ايران، شركت هاي غربي كه از بازار ايران خارج شده اند تازه در خواهند يافت كه تبعيت از تحريم هاي ايران هيچ خاصيتي جز تقديم يك فرصت اقتصادي نان و آب دار به رقبا نداشته و آن وقت است كه روند بي امان انتقاد اين شركت ها از دولت هايشان آغاز مي شود. اين اتفاقي است كه اطلاعات موجود نشان مي دهد آغاز شده است. حال اگر توجه كنيم كه اين شركت ها تا چه اندازه در محافل دولتي كشورهاشان ذي نفوذند بهتر مي توان آخر و عاقبت تحريم ايران را پيش بيني كرد.
4- نكته ديگر مربوط به شركت هايي است كه هيچ تجارتي در خاك آمريكا ندارند كه نگران آسيب ديدن آن در اثر مجازات هاي اخيرا تصويب شده كاخ سفيد باشند. يك برآورد نشان مي دهد بيش از 10 هزار شركت با توانايي منحصربفرد براي ارائه خدمات و توليد كالا در جهان وجود دارد كه هرگز گذرشان هم به خاك آمريكا نيفتاده است و اكنون اين شركت ها آرام آرام در حال حركت به سمت بازار ايران هستند.
5- و نكته آخر يك پارادوكس در روند اجراي تحريم هاست. آمريكا و اروپا اگر بخواهند در روند اجراي تحريم هاي خود جدي باشند قبل از هر كس بايد روس ها و چيني ها و شركت هاي وابسته به آنها را مجازات كنند. اما مجازات اين شركت ها باعث تيره شدن روابط با مسكو و پكن خواهد بود يعني درست همان كشورهايي كه آمريكا براي اقدام ديپلماتيك بين المللي عليه ايران به همكاري آنها نياز دارد. اينگونه است كه يك تناقض در بطن سياست تحريم شكل مي گيرد و غربي ها ناچار خواهند بود با صرف نظر كردن از مجازات اين شركت ها به دست خود همه آنچه را كه رشته اند پنبه كنند.
مهدي محمدي

 



پس از 10 روز سردرگمي جيمز جونز: اوباما خواستار ديدار با احمدي نژاد است
متكي: برنامه اي براي مذاكره با آمريكا نداريم

سرويس سياسي-
به دنبال پيشنهاد اخير رئيس جمهور كشورمان براي مناظره با همتاي آمريكايي خود و واكنش منفي و عجولانه مقامات كاخ سفيد به اين مسئله، ديروز مشاور امنيت ملي آمريكا از احتمال ديدار اوباما با احمدي نژاد در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل خبر داد.
«جيمز جونز» در گفت وگو با شبكه تلويزيوني «سي.ان.ان» در اين باره اعلام كرد: رئيس جمهوري آمريكا احتمالا آمادگي دارد تا با رئيس جمهوري ايران ديدار كند.
وي افزود، در نهايت چنانچه همگرايي مسيرها را داشته باشيم، همه چيز ممكن خواهد بود.
مشاور امنيت ملي آمريكا در عين حال اين ديدار را منوط به از سرگيري مذاكرات ميان ايران و گروه 1+ 5كرد.
وي گفت، چنانچه مقامات ايران موافقت كنند كه گفت وگوها با آژانس بين المللي انرژي اتمي درخصوص برنامه هسته اي اين كشور از سرگرفته شود، باب مذاكره آمريكا با ايران نيز باز است.
اين در حالي است كه ايران اعلام كرده است هيچ مذاكره دوجانبه اي با آمريكا نخواهد داشت.
محمود احمدي نژاد كه 10 روز پيش در جمع ايرانيان مقيم خارج از كشور سخن مي گفت، طي سخناني اظهار داشت: ما همواره اهل منطق و گفت وگو بوده ايم و هيچ گاه ايرانيان با شمشير جلو نرفته اند.
وي خطاب به رئيس جمهور آمريكا گفت: من آخر شهريور براي شركت در مجمع عمومي به آمريكا خواهم رفت و بر همين اساس اعلام مي كنم كه آقاي اوباما قبول كند تا با من مثل دو مرد در مقابل رسانه ها گفت وگو كند تا مشخص شود كه راهكار چه كسي براي اداره جهان بهتر است.
دولت آمريكا فرداي همان روز درخواست ايران براي برگزاري مناظره رودر رو ميان «محمود احمدي نژاد» رئيس جمهوري ايران و «باراك اوباما» را رد كرد.
جيمز جونز البته در ادامه گفت وگو موضوع ديگري را هم مطرح كرد كه هيچ ارتباطي با پيشنهاد رئيس جمهور كشورمان براي مناظره با اوباما نداشت.
وي گفت: بازگشت 3 زنداني آمريكايي دستگير شده در ايران اقدامي مهم در راستاي برگزاري گفت وگوي آمريكا با ايران خواهد بود.
وي افزود: يك اقدامي كه مقامات ايران مي توانند انجام دهند، بازگرداندن 3 زنداني آمريكايي دستگير شده در اين كشور است. اين اقدام مي تواند به بهبود روابط دو كشور بيانجامد.
وزير امور خارجه كشورمان نيز تأكيد كرد، ايران برنامه اي براي مذاكره با آمريكا ندارد.
به گزارش منابع خبري منوچهر متكي كه در بازگشت از دمشق در جمع خبرنگاران سخن مي گفت، درباره تمايلات مقامات آمريكايي به مذاكره با ايران گفت: رئيس جمهور ما تاكنون بحث مناظره رامطرح كرده است و البته مناظره با مذاكره تفاوت دارد. بعد از روي كار آمدن دولت اوباما مسئولان آمريكايي بحث مذاكره را مطرح كردند. حتي در دوره بوش هم متقاضي مذاكره در موضوع عراق بودند و وقتي مقامات عراقي از جمهوري اسلامي ايران خواستند كه به خاطر منافع عراق وارد مذاكره شود ايران سه دور با آمريكايي ها مذاكره كرد. حرف ما اين است كه مذاكره ما با آمريكايي ها درباره چه چيزي بايد باشد و آمريكايي ها بگويند كه هدف شان از مذاكره چيست و در اين مذاكرات چه چارچوب هايي را در نظر دارند. اگر هدف شان از مذاكره تحميل نظرات شان به ماست اين ديگر اسمش مذاكره نيست. اخيراً موضوع افغانستان را براي مذاكره پيشنهاد دادند.
وزير خارجه كشورمان تصريح كرد: در افغانستان پروژه آمريكا شكست خورده است و دستاوردي براي دولت اوباما ندارد؛ شرايط در افغانستان شكننده و چشم انداز غيرشفاف است. به ما گفته شده كه آيا ايران آماده گفت وگو در مورد افغانستان هست كه ما اعلام كرديم اين منوط به تغيير سياست ها و رويكردهاي آمريكا در افغانستان است و ساير بحران هاي منطقه اي به اعتقاد ما حل اين بحران ها در سايه راهكارهاي منطقه اي است كه اگر آمريكايي ها قصد تغيير و تصحيح سياست هايشان را دارند راهكارهاي ديگر كشورهارا بپذيرند. جمهوري اسلامي در چند سال گذشته با تكيه بر رويكرد منطقه اي خود كه در قالب آن پيشنهادهايش را در اجلاس هاي چند جانبه اعلام كرده است و آن را در نشست كابل نيز مطرح كرد يك چارچوب مشخص است كه مي تواند به وضعيت افغانستان كمك كند.
اگر كساني كه مدعي اثبات افغانستان هستند از اين پيشنهاد حمايت كنند و آمريكا نيز به صورت عملي حمايت كند مي توان به حل مسئله افغانستان كمك كرد. قبول كردن اين پيشنهاد مي تواند محكي براي ارزيابي نيت واقعي آمريكا براي مذاكره با ايران در زمينه افغانستان باشد.
وي تصريح كرد: بنابراين ما برنامه اي براي مذاكره با آمريكا در دستور كار نداريم.
غرب را پشيمان مي كنيم
وي همچنين در پاسخ به سؤالي درباره تحريمهاي جديد آمريكا و اروپا عليه ايران گفت: اقدام اخير اتحاديه اروپا را ضمن اين كه غيرقانوني و ناعادلانه مي دانيم اعلام مي كنيم كه اين كار موجب از دست رفتن فرصت ها براي اين اتحاديه براي تعاملات اقتصادي با ايران است.
وزير خارجه كشورمان اضافه كرد: اتحاديه اروپا در پنج سال گذشته با اتخاذ سياست هاي نادرست باعث شد كه كفه روابط اقتصادي ايران به نفع مناطق ديگر جهان سنگين تر شود. تجارت امروز جزو ساده ترين كارهاست. مطالعات ما دقيق و بررسي هاي مان جامع است و غرب را همانند سال هاي گذشته از كارهاي خود پشيمان خواهيم كرد.
متكي در پايان گفت: اقدام آمريكا بيش تر يك نمايش و براي مصرف داخلي بود. حزب دموكرات آمريكا تلاش دارد كه آثار نامطلوب عملكرد ناموفق اوباما را به نوعي جبران كند و بتواند در انتخابات ميان دوره اي آتي آن پيروز شود و اقداماتش عليه ايران در راستاي تصحيح وجهه شكست خورده كاخ سفيد در تعاملات داخلي و خارجي است.

 



ساعت 3 تا 6 بعد از ظهر: 33110065
تمام ساعات شبانه روز:33916546
سامانه پیام کوتاه: 30002323

كيهان و خوانندگان
¤ قوه قضائيه چه وقت مي خواهد به شكايت مردم، نمايندگان مجلس، مسئولين و دلسوختگان و دانشجويان و ... در مورد فتنه گران رسيدگي كند؟ چرا اينقدر تعلل؟
نيكزاد
¤ چرا بايد با سران فتنه سبز اموي برخورد نشود تا پس از بوجود آوردن فتنه و ريختن خون عده اي بي گناه به خود جرأت دهند تا شكايت كنند اگر قوه قضائيه تدبيري نيانديشد قطعا فردا به سازمان ملل نيز شكايت خواهند كرد.
حسين شاهرخي
¤ جا دارد در اخبار و گزارشات به جاي استفاده از واژه «وزير دفاع» براي آمريكا و رژيم صهيونيستي از واژه «وزير جنگ» استفاده شود.
5100---0936
¤ از وزير محترم بهداشت درخواست مي شود به وضعيت بي عدالتي بين پرستاران قراردادي با پيماني پايان دهند واقعا هر دو قشر با يك مدرك ولي تفاوت حقوق بين 300 تا 400هزار تومان.
جمعي از پرستاران خرمدره زنجان
¤ اسفندماه 88 يك دستگاه پژوي روآ سال صفر كيلومتر از شركت ايران خودرو خريداري كردم كه در طول كمتراز 6 ماه، موتور آن دچار نقص فني شد. براي تعمير به نمايندگي آن مراجعه كردم، اما پاسخ دادند كه قطعات مورد نياز در دسترس نيست.
اكبر حيدري
¤ چرا بيمه طلايي فرهنگيان تنها براي شاغلين اجرا مي شود و براي بازنشسته هاي آموزش و پرورش اجرا نمي شود؟
حسيني از مازندران
¤ خواهشمند است درباره جنايات و خيانت هاي جرياناتي چون مجاهدين خلق، حزب توده و ... براي نسل جوان بيشتر افشاگري نمائيد.
كاشاني
¤ مسجد امام حسين(ع) واقع در ميدان امام حسين(ع) تهران در ماه مبارك رمضان اقدام به برپايي نمازجماعت مغرب و عشا در دو نوبت كرده است. به اين ترتيب كه ابتدا افرادي كه در موقع اذان حضور يافته اند نماز جماعت را برپا مي كنند و سپس در نوبت بعدي، افرادي كه با تاخير رسيده اند نماز مي خوانند، ضمن تشكر از اين مسجد پيشنهاد مي شود اين اقدام در ساير مساجد نيز اجرا شود.
شفاعتيان از تهران
¤ از نيروي انتظامي خواهشمند است با توجه به فرا رسيدن ماه مبارك رمضان و عمل به فريضه نهي از منكر، نسبت به جمع آوري توزيع كنندگان سي دي هاي مبتذل و غيراخلاقي اقدام شود.
يك شهروند
¤ در خيابان 16متري اميري (شهيد سبحاني) هر روز افرادي بساط پهن مي كنند و بدون هيچ ترسي سي دي هاي مبتذل مي فروشند نيروي انتظامي رسيدگي كند.
8005---0919
¤ ما كارگران توليدي خياطي كه بيمه نيستيم و مدت 15 سال سابقه كار داريم چگونه سهام عدالت را بگيريم. مسئولين امر پاسخ دهند.
رضايي
¤ شبكه يك در روز جمعه 15 مرداد ساعت 16 اقدام به نمايش فيلم سينمايي كرد كه بجز خرافه و جادو چيز ديگري عايد ما نشد.
قهرماني
¤ جاي تاسف است شهرداري منطقه 13 پس از جلسه هم انديشي كه در تاريخ 3/5/89 كه با حضور شهردار ناحيه 2 و برخي ديگر از مسئولين شهرداري با جمعي از كسبه و معتمدين و شوراياري محله برگزار نمود نسبت به جمع آوري و ساماندهي دست فروشان و سدمعبري كه توسط برخي فروشگاهها در خيابان دهقان و حومه ايجاد شده هيچ اقدام عملي انجام نداده و معضل ناامني و سوءاستفاده ها در اين زمينه همچنان باقي است. به راستي چه كسي پاسخگو و مسئول هزينه هاي جانبي اين بي نظمي براي مردم است.
طالعي
¤ از مسئولين همراه اول كه در زمان مسابقات جام جهاني اقدام به برگزاري مسابقه نمودند درخواست مي شود نتايج آن را اعلام نمايند.
1908---0916
¤ شهرداري شهرضا به منظور جمع آوري زباله از سطح شهر در معابر عمومي و خيابان هاي فرعي هر سه روز يك بار در هفته اقدام مي نمايد كه باعث مشكلات بهداشتي و ايجاد بوي تعفن و اسباب ناراحتي براي شهروندان مي شود. از مسئولين شهرداري درخواست رسيدگي داريم.
جمعي از شهروندان شهرضايي
¤ در بزرگترين پارك شهرستان ساري، از وسائل نقليه مردم به خوبي محافظت نمي شود.
شمس
¤ از فرمانداري محترم شهرستان تكاب و ديگر مسئولين مربوطه درخواست مي شود روستاي «تماي» كه در 8 كيلومتري شهرستان تكاب واقع شده و همچنان 4 كيلومتر آن خاكي است را آسفالت نمايند.
جمعي از اهالي روستاي تماي
در شهرك منازل سازماني شركت نفت در اميديه براي ترميم فاضلاب شهري آسفالت خيابان ها را كنده اند. با گذشت چندين ماه هيچ اقدامي نكرده اند. براي رفت و آمد روزانه مشكل داريم تقاضا مي شود رسيدگي بكنند.
7826---0936
¤ تنها نمازخانه پايانه شرق تهران از داشتن چند متر موكت هم محروم است. موارد ديگر مثل عدم رعايت نظافت جاي خود دارد. نمي دانيم چه كسي و كدام نهاد مسئول است.
0828---0911
¤ چند ماه است كه وسائل ورزشي پارك جاده ساحلي شهرستان اهواز خراب شده است. لطفا رسيدگي شود.
دزفولي از اهواز
¤ جاده اردكان - اقدار در استان يزد با توجه به اين كه يك جاده ترانزيتي و پر ترافيك است، اما ناهموار و مشكل دار است. لطفا رسيدگي شود.
يك هموطن
جوابيه روابط عمومي ناجا
در پاسخ به مطلب مندرج در مورخه 9/4/89 روزنامه تحت عنوان «تردد وسايل نقليه سنگين» به اطلاع مي رساند: پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي اعلام نموده نحوه تردد وسايل نقليه سنگين و سواري در معابر و جاده ها در آئين نامه راهنمايي و رانندگي و آئين نامه اجرايي مقررات حمل بار و مسافر تعيين و مشخص گرديده است و ابهامي در اين خصوص وجود ندارد تا نياز به وضع قوانين جديد باشد.

 



كيف (گفت و شنود)

گفت: گروه هاي ضد انقلاب خارج نشين خطاب به سران فتنه نوشته اند «به جاي دعوت از زندانيان براي شكستن اعتصاب غذا، چرا خودتان اعتصاب غذا نكرده ايد»؟!
گفتم: خب! حيوونكي ها راست ميگن.
گفت: اي عوام! اون چندتا آشوبگر زنداني هم معلوم شده كه يواشكي مي خورده اند و سران فتنه چون مي دونستند چه خبره، پيش دستي كرده و گفته بودند اعتصاب را بشكنيد!
گفتم: حالا اين گروه هاي ضد انقلاب خارج نشين چي ميگن؟!
گفت: اونا به موسوي و خاتمي و كروبي ميگن، شما كه زندگي اشرافي داريد و از بهترين مشاوران تغذيه و بهداشت استفاده مي كنيد، به چه حقي درباره اعتصاب غذاي زندانيان اظهارنظر مي كنيد؟!
گفتم: حيوونكي ها راست ميگن.
گفت: اما يك گروه سلطنت طلب به دفاع از موسوي و خاتمي و كروبي گفته كه اينها نيروهاي كيفي هستند و بايد هم از بهترين مشاوران تغذيه و بهداشت استفاده كنند.
گفتم: حيوونكي اين سلطنت طلب ها هم راست ميگن! از اول هم در ميان گروه هاي منافق، نيروي كيفي به كسي گفته مي شد كه بي خيال بقيه مشغول كيف كردن باشه.
 



عضو كميسيون امنيت ملي مجلس:
مستندات كمك مالي غرب به جريان فتنه براي تفهيم اتهام به فتنه گران ارائه مي شود

عضو كميسيون امنيت ملي مجلس گفت كه مستندات كمك مالي غرب با توجه به درخواست مدعي العموم براي تفهيم اتهام در آينده به سران فتنه ارائه مي شود.
زهره الهيان عضو كميسيون امنيت ملي مجلس در گفتگو با فارس با اشاره به كمك مالي 17ميلياردي كشورهاي غربي به جريان فتنه، گفت: مستندات اين كمك مالي غرب در اختيار وزارت اطلاعات است كه با توجه به درخواست مدعي العموم براي تفهيم اتهام در آينده به سران فتنه ارائه مي شود.
وي اضافه كرد: بحث هاي حمايت هاي مالي جريان فتنه از سوي كشورهاي معاند، مسئله اي ثابت شده است و اين حمايت از مدت ها قبل در انتخابات و در قالب كمك به موسساتي كه در راستاي نهادينه كردن پروژه انقلاب مخملي و جنبش هاي مدني فعاليت مي كردند، بوده است.
اين فعال سياسي اصولگرا، خاطرنشان كرد: دلارهايي كه در كنگره آمريكا به تصويب رسيد، در راستاي حمايت هاي مالي از جريان هاي معاند نظام و در جهت مقابله با نظام جمهوري اسلامي بود كه اين امر نشان مي دهد كه دلارهاي آمريكايي به كمك جريان فتنه شتافته است.
الهيان با اشاره به مواردي كه جريان فتنه از كمك مالي غرب استفاده كرده است، گفت:كمك هاي مالي غرب در قالب موسسات برانداز خارجي و كمك به عناصر فتنه و حمايت مالي از فضاي مجازي، شبكه هاي اجتماعي مانند فيس بوك بوده است.
عضو شوراي مركزي جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي، تصريح كرد: همراهي برخي از شخصيت ها و عناصر سياسي داخلي كشور با موسسات برانداز به عنوان اشخاصي كه اين گونه كمك ها را براي ساماندهي جريان فتنه دريافت مي كردند، نشان از كمك هاي مالي كشورهاي غربي از اين جريان است.
الهيان با بيان اينكه در جريان فتنه منافع مردم مورد هجمه قرار گرفت، اظهار داشت: تامين تجهيزات و فناوري براي آشوب گري با حمايت كشورها و جريان هاي معاند خارج از كشور منجر به پروسه اي شد كه حقوق، امنيت ملي و منافع ملي مردم مورد هجمه قرار گيرد.
وي به وظيفه دستگاه ديپلماسي در برخورد با كشورهاي حامي جريان فتنه اشاره كرد و افزود: مستنداتي از تقابل غرب با نظام جمهوري اسلامي وجود دارد كه به طور طبيعي حسن اعتماد جمهوري اسلامي ايران در روابط با اين كشورها را از ميان مي برد.
بايد با فتنه گران
برخورد قاطع صورت گيرد
عضو هيئت رئيسه مجلس هم حق سران فتنه را برخورد قاطع قضايي دانست و گفت: اين افراد اگر در هر كشور ديگري بودند برخورد شديدتري با آنان صورت مي گرفت.
حجت الاسلام حسين سبحاني نيا در گفت وگو با فارس با اشاره به اظهارات مستدل و مستند وزير اطلاعات نسبت به سرمايه گذاري غرب در جريان فتنه، اظهار داشت: غربي ها آمادگي صرف هزينه بيشتري براي سرنگوني نظام جمهوري اسلامي داشتند و اظهارات اخير دبير شوراي نگهبان نيز مهر تاييدي بر اين مسئله است.
وي با اشاره به اميدواري غربي ها به موفقيت فتنه سال گذشته، تصريح كرد: بايد با عناصر، احزاب و گروه هايي كه وابستگي به غرب دارند يا در جهت براندازي جمهوري اسلامي از بيگانگان كمك دريافت كرده اند، برخورد قاطع قضايي صورت گيرد.
عضو شاخص فراكسيون اصولگرايان مجلس ضمن درخواست برخورد با كشورهاي حامي فتنه، گفت: دستگاه ديپلماسي بايد با شناسايي كشورهاي مذكور نسبت به اتخاذ تصميمات مناسب اقدام و آن را در تعاملات آينده مدنظر قرار دهد؛ چرا كه كوتاهي در برخورد با كشورهايي كه قصد براندازي نظام جمهوري اسلامي را داشتند، جايز نيست و بايد از طريق مراجع بين المللي اقدامات قانوني در اين زمينه صورت گيرد.
وي وزارت اطلاعات را يكي از موثرترين دستگاه هاي نظام جمهوري اسلامي دانست و افزود: مداركي كه اخيراً توسط وزير اطلاعات جمع آوري شده بايد در اختيار مراجع قانوني صورت گيرد تا به آن رسيدگي شود.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي حق سران فتنه را برخورد محكم قضايي دانست و بيان كرد: فتنه گران اگر در هر كشور ديگري بودند برخورد شديدتري با آنان صورت مي گرفت ولي مواضع آگاهانه نظام باعث شد كه موج ايجاد شده در درون جامعه حل شده و امروز ديگر فتنه گران جايگاهي در بين ملت و مردم ندارند.

 



نظرسنجي نووستي درباره نتيجه احتمالي مناظره

يك خبرگزاري روسي با راه اندازي نظرسنجي هاي اينترنتي در زمينه برگزاري مناظره احتمالي بين رؤساي جمهور ايران و آمريكا و نيز تحريم هاي ضد ايراني نتايج آن را منتشر ساخت.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از نووستي، اكثريت راي دهندگان در پاسخ به سؤال «به نظر شما در صورت ملاقات احمدي نژاد و اوباما، نتيجه مناظره چه خواهد بود؟» محمود احمدي نژاد را پيروز خطاب كرده و گزينه «احمدي نژاد به صورت منطقي اوباما را مغلوب خواهد كرد» را انتخاب نمودند.
بنابراين گزارش، تنها 3/3% گزينه «اوباما به صورت منطقي احمدي نژاد را مغلوب خواهد كرد» را انتخاب كردند. در اين بين 5% بر اين باورند كه «اوباما نااميد شده، دستور مي دهد اقدام جديدي در رابطه با ايران آغاز شود.»
در پايان نيز 7/11% گزينه «مناظره بي نتيجه مانده و دو طرف از ادامه آن منصرف مي شوند» را انتخاب كردند. در نظرسنجي ديگري از سوي نووستي راجع به تحريم هاي ضد ايراني شركت كنندگان به اين سؤال كه آيا به نظر شما ايران در برابر تحريم ها تسليم مي شود؟ پاسخ دادند.
در اين بين 8/61% پاسخ منفي يعني «تسليم نشدن ايران در برابر فشارهاي غرب» را انتخاب كردند. 8/22% نيز پاسخ مثبت دادند و 4/15% نيز گزينه «اوضاع قابل پيش بيني نيست» را انتخاب كردند.

 



تصحيح و پوزش

در يادداشت روز پنجشنبه در پاراگراف آخر به جاي اسم نبيه بري از واژه سيد استفاده شده بود كه متن صحيح بدين شرح است:
«در جريان آن سفر ملك عبدالله پس از شنيدن سخنان بري، سليمان و اسد به حريري گفته بود كه بايد بين رها كردن پرونده اتهام عليه حزب الله و درگيري با حزب الله يكي را برگزيند.»

 



وقتي انگليسي ها جنايت را توجيه و دفاع از آبرو را خطرناك مي خوانند! (خبر ويژه)

پخش اعترافات يك جنايتكار از سيماي جمهوري اسلامي، وزارت خارجه انگليس را سراسيمه كرد. اين وزارتخانه با مساعدت روزنامه گاردين و به همراه برخي محافل آمريكايي-صهيونيستي تلاش كرده بود ضمن سرپوش گذاشتن بر فساد اخلاقي و جنايت «س-م» در قتل همسر خود، چهره اي مظلوم براي وي بسازد و به بهانه وي، براي اتهام نقض حقوق بشر در ايران سند جعل كند. اما ابتكار سيماي جمهوري اسلامي در مصاحبه با اين جنايتكار و اعتراف صريح نامبرده به روابط نامشروع با مرد ديگر و تباني با وي براي قتل همسر خود با تزريق آمپول بي هوشي و سپس وصل جريان برق به قرباني، نشان داد كه پروژه مشترك گاردين و وزارت خارجه انگليس اقدامي رسوا و در عين حال ناشيانه بوده است.
به گزارش بي بي سي - شبكه جنجال ساز در اين ماجرا- وزارت خارجه انگليس در بيانيه اي به پخش اعترافات «س-م» واكنش نشان داد و نوشت: ما از پخش اين اعترافات نگران هستيم. اين بسيار ناخوشايند بود. وكيل او مي گويد اين اعترافات با شكنجه بوده و ما از اين جهت عميقاً نگران هستيم.
وكيل فرصت طلب مورد نظر بي بي سي پس از بازي در سناريويي انگليسي و آمريكايي، هم اكنون از كشور گريخته و از دولت نروژ پناهندگي گرفته است. گاردين هفته گذشته مدعي شد با «س-م» كه در زندان به سر مي برد مصاحبه گرفته است! اين اقدام آن قدر ناشيانه و رسوا بود كه حتي سايت ضد انقلابي گويانيوز را هم به اعتراض واداشت تا بنويسد «مخاطب با خواندن مطلب منتشره در گاردين با اين پرسش روبرو مي شود كه اين مصاحبه چگونه با نامبرده انجام شده است. اين وظيفه رسانه است كه به مخاطب خود اطمينان دهد آنچه را مي نويسد صحت دارد. در مطلب گاردين هيچ اطميناني براي صحت داشتن آن به مخاطب داده نشده است. رسانه ها قرار نيست اعتبار خود را با انتشار مطالب تأييد نشده به خطر اندازند و فضاي اجتماعي را به بيطرفي غلبه دهند.
اما سايت ضدانقلابي روزنت كه در جريان مصاحبه با سر كرده گروهك تروريست ريگي سابقه سياهي از خود برجاي گذاشت، از اينكه سيماي جمهوري اسلامي سراغ خانواده س-م رفته انتقاد كرد و نوشت: رفته اند سراغ خانواده وي كه افرادي به شدت مذهبي هستند و از چند نفر از آنها عليه او فيلم گرفته اند مبني بر اينكه وي مرتكب زنا شده و بايد مجازات شود. متاسفانه خانواده او مي گويند اين زن آبروي ما را برده و بايد اعدام شود. آنها فشار رواني شديدي ايجاد كرده اند اين كار خطرناك است(!)
رسانه هاي غربي همواره در راستاي سياه نمايي عليه جمهوري اسلامي، از متهمان و محكومان دادگاه هاي جنايي و كيفري- قاچاقچي ها، آدم كش ها، عناصر شرور و فاسدالاخلاق، تروريست ها و...- حمايت كرده اند بي آن كه ذره اي دلسوز اين مجرمان باشند.

 



به وقتش مي توان اصلاح طلبان را مانند آب حمام دور ريخت (خبر ويژه)

يك مهره ضد انقلاب مقيم آمريكا تصريح كرد جريان اپوزيسيون به اصلاح طلبان به چشم يك ابزار مي نگرد حتي اگر به آنها اعتماد نداشته باشد.
حميد دباشي در گفت وگو با راديو زمانه وجود ائتلاف در ميان مجموعه سبزها را رد كرد و گفت: ما يعني هيچ يك از طيف هاي مختلف سياسي در اين جنبش با پيشينه هاي مختلف و از طبقات مختلف هنوز در مرحله و موضعي نيستيم كه بخواهيم به ائتلافي به معني دقيق سياسي آن برسيم. بعضي از اين حضار كه از هول آن حليم معروف توي آن ديگ كذايي افتاده اند چنان حرف مي زنند كه انگار صاحب عروسي يا عزايي چيزي هستند.
وي با بيان اينكه امروز موسوي و كروبي درجايي ايستاده اند كه يك سال پيش امكان نداشت در چنين نقطه اي بايستند، گفت: من به رپ شاهين نجفي و كنسرت محسن نامجو و شو سيمين بهبهاني و مصاحبه خانم فرشته قاضي زاده و هر صفحه از «بالاترين» بسيار بيشتر توجه دارم تا فرمايشات وزير اسبق راه در كابينه آقاي خاتمي يا فلان نماينده مجلس ششم. سيستم سياسي در حال تصفيه و پالايش خود در ايران است. شما مي گوييد بعضي از اصلاح طلبان خواستار اجراي كامل قانون اساسي هستند، اشكالي ندارد، بگذار باشند. تو فرض كن فردا صبح وزير پست و تلگراف خاتمي يا نماينده محلات در مجلس ششم شد رئيس جمهور. تو واقعاً فكر مي كني قال اين جنبش كنده شده؟ باور نكن.
اين ضد انقلاب مقيم آمريكا كه داراي گرايشات لائيك مي باشد و در عين حال ارتباطاتي با محافل سياسي و امنيتي آمريكا دارد، همچنين گفت: من اين ظن و احتمال را بيشتر قريب به يقين مي دانم كه حضرات اصلاح گرا فقط اداي دموكراسي را در مي آورند اما اين وصله به موسوي و رهنورد و كروبي نمي چسبد. آنها مردانه و زنانه پاي حرفشان ايستاده اند. اما من فكر نمي كنم برخي از حضرات اصلاح طلب حالاحالا ها حرف حساب سرشان شود. همين امروز در فيس بوك خواندم كه سعيد شريعتي ]عضو مستعفي حزب مشاركت[ فرموده است اعدام هاي سال 67 ]منافقين[ خيلي هم قابل دفاع است و اكثريت ملت ما مدافع آن بودند. اين حرف صريح، شرف دارد به قيقاج رفتن ديگران حداقل آدم تكليفش با آن روشن است.
دباشي در توجيه زد و بند برخي اعضاي حلقه جرس (لندن) با محافل آمريكا و صهيونيستي مجبور به اعترافاتي شد و در عين حال با لحني توجيه آميز گفت: «وقتي عكس عباس ميلاني و سركار خانم آذر نفيسي را در كنار سناتور جان «بمب بمب ايران» مك كين مي بيني كه در كنفرانس «ند» براي جنبش سبز علم و كتل راه انداخته اند، وقتي حضرت وزارت مآب مهاجراني از «واينپ» يعني خبيث ترين لابي اسرائيل در واشنگتن سر درمي آورد، و بعد از آن هم چپ و راست در تاييد آقاي ميلاني نقل قول از فرمايشات ايشان مي فرمايند، چرا آن والدين بچه هاي شهيد نگويند كه بچه هاي آنها اصلاً «سبز» نبودند و نيستند. اگر عباس ميلاني و انستيتوي «هوور» و سناتور مك كين و آذرنفيسي و رئيسش «پل ولفوويتز» و همكاران شان در مجله «ني رپوبليك» و آقاي عطاالله مهاجراني و سازمان «ند» و «واينپ» (WINP) جملگي «سبزند» پس مرحمت فرموده ما را سر هيچ سبزه زاري سركار نگذاريد. حسن حنفي (فيلسوف مصري) در كانادا از من با صداقت و صراحت تمام مي پرسيد: «اگر اين جنبش سبز چنين است كه تو مي گويي، چرا آمريكايي ها (منظورش مراكز قدرت در آمريكا بود) اين قدر از آن دفاع مي كنند. جواب من هم اين بود كه از جنبش آزادي هاي مدني آمريكا در سال هاي 1960 هم شوروي سابق خيلي پشتيباني مي كرد. اين دليل عدم حقانيت آن جنبش نبود. وقتي هم كه ما عكس و تفصيلات اين حضار را در «ند» و «واينپ» مي بينيم مسئله اين است كه نقش آدم هايي مثل من و تو و مسئوليت مان در مقابل همان والديني كه مي خواهند اين جنبش و رنگ سبز آن را به لقاي اين حضرات ببخشند چيست. آيا بچه نوزاد و آب كثيف حمام او را بايد با هم دور ريخت؟ نبايد ريخت»!
نكته جالب، كامنت يكي از خوانندگان ذيل اين مصاحبه حميد دباشي با راديو زمانه است كه مي نويسد: به نظرم آقاي دباشي زبان شايسته اي را براي نقد انتخاب نكرده اند. گاهي يك غفلت موجب نگراني و آغاز يك روزبد مي شود. مثل شاعري كه يادش رفته بود آدامسش را وقت خواب از دهانش بيرون بياورد...

 



حرف هاي مشايي شبيه مهاجراني و به اصلاح طلبان نزديك است (خبر ويژه)

يك عضو گروهك ملي- مذهبي گفت مواضع آقاي مشايي به مواضع روشنفكري و اصلاح طلب ها نزديك تر است.
رضا عليجاني در مصاحبه با سايت ضد انقلابي راديو زمانه درباره مواضع اسفنديار رحيم مشايي گفت: آقاي مشايي به شكل كاملاً هدايت شده و حساب شده اي سعي مي كند هر چند وقت يك بار روحانيت را تحريك كند و به عنوان چهره اي كه روحانيت با او مخالف است در اذهان عمومي شناخته شود. الان ما شاهديم كه آقاي مشايي هر دو ماه يكبار يك حرف تحريك كننده مي زند. هر چند كه حرف هاي او در فضايي آرام، هيچ حرف ويژه اي نيست. مثلاً در همين بحث مكتب اسلام اساساً بدفهمي شد و مقداري عوام فريبانه جلو رفت. او از فهم هاي مختلف از اسلام مي گويد.
وي همچنين درباره اين پرسش كه «به نظر مي رسد تعريف مشايي از مكتب ايران يا خيلي از اشاره هاي ديگر او مثلاً درباره اسرائيل و يا برخي مسائل اجتماعي خيلي دور از دريافت هاي اصلاح طلبانه نباشد، چگونه است كه اصلاح طلبان در اين موارد اگر در حمله به آقاي مشايي در كنار اصولگراها هم نباشند، اما اين جهت را تقويت مي كنند؟»، اظهار داشت: من فكر مي كنم اين برخورد اصلاح طلبان برخوردي كاملاً سياسي و نادرست است. در دعواي بين سنتي ها و مشايي، اصلاح طلب ها به مشايي نزديك ترند ولي تصور مي كنم اصلاح طلب ها درگير يك برخورد پراگماتيستي يا ناشيانه سياسي با مشايي باشند. من شخصاً اين برخورد را نمي پسندم و برخورد تاكتيكي با مسائلي كه جنبه هاي اساسي دارد را نادرست مي دانم. اگر كسي حرف هاي ما را با هر نيتي ولو فرصت طلبانه و قدرت طلبانه در درون دولت يا در ميان اصولگرايان با زبان خودش زد، ما نبايد اين را دستاويز قرار دهيم. شبيه آنچه آقاي مهاجراني روزي گفت كه ما بايد با آمريكا مذاكره كنيم و آن روز موج شديدي به راه افتاد. امروز كه همين حرف ها را فردي در داخل اصولگراها مي زند نبايد با پراگماتيسم روزمره با او برخورد شود.
اين عضو گروهك ملي-مذهبي تصريح كرد: اساساً نبايد به موضوع اظهارات اخير آقاي مشايي از زاويه فكري وارد شد. يعني اگر از زاويه فكري وارد موضوع شويم، دقيقاً در همان بازي اي مي افتيم كه خود طرف طراحي كرده است. چون آنها اساساً اعتقادي به اين مسائل ندارند و كاملاً پراگماتيستي برخورد مي كنند. كساني كه با آقاي مشايي در وزارت اطلاعات بوده اند اين تحليل را مي دهند كه ايشان با مسائل فكري هم خيلي سياسي و روزمره برخورد مي كند. بنابراين من معتقدم كه اساساً نبايد از منظر فكري با او برخورد كرد. هر چند مواضع نظري مشايي، به مواضع روشنفكري و اصلاح طلبان نزديك تر است.

 



ما كه گفتيم گوسفند نباشيم پلتيك اعتصاب غذا را هم سوزانديم و رفت(خبر ويژه)

نمايش اعتصاب غذاي چند نفر از آشوبگران دستگيرشده با افتضاح تمام شد اما گويا سرزنش عليه معركه گيران سياسي در اين ماجرا تمامي ندارد.
كساني چون موسوي و كروبي و عبدالله نوري و برخي سركردگان نهضت آزادي و جبهه ملي تلاش كرده بودند ضمن بهره برداري از اين نمايش، خود را در حاشيه نگه دارند و همين امر باعث انتقادهاي گسترده در محافل ضد انقلابي شده است. نويسنده سايت خودنويس در تحليلي با اشاره به اين كه «قبلا به رهبران جنبش سبز تاخته و گفته بوديم كه در ماجراي اعتصاب غذاي زندانيان گوسفند نباشيم»، نوشت: چند وقت كه گذشت واكنش ها شروع شد، واكنش تاثيرگذار را مهندس موسوي با نوشتن بيانيه اي ايجاد كرد كه در آن با تاكيد بر شنيده شدن صداي اعتراض زندانيان از آنان خواسته بود اعتصاب غذاي خود را بشكنند بعد از او هم واكنش هاي ديگر هم شروع شد و از جبهه مشاركت تا فعالان ملي- مذهبي همگي واكنش نشان داده و تمامي شان هم همان طور كه پيش بيني مي شد حركت در مسيري را پيش گرفتند كه مهندس موسوي در آن پيشگام شده بود. اصلي ترين مسئله در آن درخواست از زندانيان براي شكستن اعتصاب غذا بود. شخصا از اين واكنش ها شگفت زده شدم. در نظر داشتم كه احتمالا بايد پيام ها به زندان برسد وگرنه صدور آنها بي معنا خواهد بود. شگفتي خودم را پنهان كرده بودم. اما وقتي اعتصاب غذا خاتمه يافت پرسش ها سر باز كردند. از خودم پرسيدم چرا واكنش ها در اين مسير پيش رفت؟ اين برداشت درست است كه معناي پيام موسوي و پيام هاي مشابه عدم حمايت از حركت زندانيان بود. موسوي با درخواست خاتمه اعتصاب غذا در واقع همان حركت را كه در 22 خرداد امسال تكرار شد، ادامه داد. اين بار هم موسوي زندانيان را تنها مي گذاشت. وقتي دستگير شده ها اعلام كرده بودند براي پيگيري خواست شان اعتصاب غذا را ادامه مي دهند، چه طور يك دفعه پشت آنها خالي مي شود و اعلام مي شود اعتصاب غذا ادامه نيابد؟
اين سايت ضد انقلابي اضافه كرد: زيان عمده حركت آقايان و خالي كردن پشت بازداشت شدگان اين بود كه يكي از مهمترين حركت هاي اعتراضي زندانيان را از آنها گرفت و آنها را خلع سلاح كرد. تنها سلاح زنداني كه مي توانست با قمار روي آن به خواسته هايش دست پيدا كند، سوخت. حالا اگر هر زنداني اي اعتصاب غذا كند مسئولان اهميتي به آن نخواهند داد و مسئوليت جان آنان را برعهده «بزرگا ن شان» خواهند گذاشت و اعتصاب كننده نيز مجبور خواهد شد اعتصاب غذاي خود را بشكند، يا اصلا اعتصاب غذا نكند؛ چه، مي داند اين حركت دستاوردي نخواهد داشت. زماني كه حكومت فهميد پشت زندانيان خالي شده و مي تواند اصلا منكر اين موضوع شود و زندانيان كه مي ديدند ديگر راهي نمانده و همه با حمايتي نصفه و نيمه از حركت شان از آنها خواسته اند اعتصاب غذا را بشكنند، اعتصاب غذاي خود را شكستند، زندانيان ديدند هزينه اي كه دارند از جانشان خرج مي كنند بيهوده است. حالا هم برخي از آنها همچنان در وضعيت سابق خود هستند يعني تحمل اين همه سختي عملا نتيجه اي دربر نداشته است. شخصا مسئوليت اين موضوع را برعهده بي تدبيري موسوي مي گذاريم.

 



سفير آمريكا: مستأصل شده ايم ما نمي توانيم چيزي به ايران ديكته كنيم(خبر ويژه)

نماينده آمريكا در آژانس بين المللي انرژي اتمي، ضمن گفت وگو با شبكه بي بي سي، چهره اي كاملاً مستأصل از دولت متبوع خود در مقابل ايران به نمايش گذاشت.
گلن ديويس با بيان اينكه «من 11- 12 ماه است كه در وين هستم. عملكرد ايران خيلي نااميد كننده است» اضافه كرد: ما سعي كرده ايم راه هايي براي تماس با دولت ايران پيدا كنيم اما هر بار كه سعي كرده ايم تا دولت ايران را وارد گفت وگو كنيم و نگراني ها را توضيح دهيم و به آنها مشوق بدهيم، با مانع روبرو شده ايم. اين ما را خيلي مستأصل كرده است.
وي برخلاف گزارش هاي رسمي آژانس مدعي شد «چيزي كه خاورميانه به آن نياز ندارد، كشوري است كه با سرعت 100 كيلومتر در ساعت در جهت توانايي ساخت سلاح اتمي پيش مي رود» اما درباره اجازه قوانين آژانس به ايران براي برنامه غني سازي، از موضع استكباري گفت: نقش آژانس بين المللي اين نيست كه اجازه بدهد يا ندهد(!)
گلن ديويس در برابر اين پرسش كه «آژانس هيچ وقت نگفته ايران در صدد ساخت سلاح اتمي است» مدعي شد: حرف آژانس اين است كه جواب و مدرك كافي از ايران ندارد كه تضمين كند ايران دنبال سلاح اتمي نيست.
نماينده آمريكا در عين حال هنگامي كه تسليحات اتمي اسرائيل مورد بحث قرار گرفت به راحتي گفت: خب! اسرائيل پيمان ان پي تي را امضا نكرده است(!) سؤال شما و بسياري ديگر درباره اينكه ما چه فشاري به اسرائيل وارد مي كنيم تا ان پي تي را امضا كند، درست مطرح نمي شود. شرايط مناسب ، اين است كه تمام كشورها، ايران، اسرائيل و... بايد انگيزه اين كار را داشته باشند ]ايران عضو ان پي تي است![
وي درباره اينكه «آيا فكر مي كنيد تحريم ها نتيجه بدهد»گفت: «فكر مي كنم تحريم ها ضروري هستند. فكر مي كنم تحريم ها شروع كرده اند كه تأثير بگذارند. ما يك سال و نيم است كه تلاش كرده ايم ايران را وارد مذاكره كنيم. ولي آنچه ما از دولت ايران مي خواستيم به دست نياورديم. آنها جواب سؤال هاي ما را نداده اند»
گلن ديويس درباره تعيين ضرب الاجل براي تأثير تحريم ها گفت «فكر نمي كنم كسي ضرب الاجلي تعيين كرده باشد» و درباره اين پرسش هم كه «چه قدر زمان براي نتيجه گيري در نظر گرفته ايد»، گفت: شما از من مي خواهيد آينده را پيش بيني كنم. اگر مي توانستم اين كار را بكنم، دلال سهام مي شدم نه يك ديپلمات ]!![ ما روي همين سياستي كه اوباما از زمان رياست جمهوري اش تعيين كرده تمركز مي كنيم. سياست اين است كه ايران را وارد مذاكره كنيم. ولي همزمان متوجه شديم كه دولت ايران وارد گفت وگو نخواهد شد. بايد راه هايي براي فشار به دولت ايران پيدا كنيم و اين همان مرحله اي است كه ما در آن هستيم.
خبرنگار بي بي سي پرسيد «اجازه دهيد سؤال را طور ديگري مطرح كنم. خوب، اگر تحريم ها نتيجه نداد چي». ديويس جواب داد: «خب اين سؤال ، نظري است. من فكر مي كنم تحريم ها نتيجه خواهد داد. من وقتم را صرف فكر كردن به تأثير تحريم ها نخواهم كرد(!)»
وي در پايان اين مصاحبه بر ناتواني آمريكا در زمينه مواجهه و مهار ايران تأكيد كرد و گفت: اين روش تنها زماني نتيجه مي دهد كه جامعه جهاني متحد شود. مردم نمي توانند انتظار داشته باشند كه آمريكا به تنهايي مشكل را حل كند. اينكه فكر كنند آمريكا قدرتمندترين كشور جهان است و همه به او گوش مي دهند، پس مي تواند راه حلي را ديكته كند، آن روزها به سر رسيده و آن دوره تمام شده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14