(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 23  مرداد 1389- شماره 19716

آيت الله حائري شيرازي: كرسي علوم اسلامي دانشگاه ها تنگه احد دانشگاه هاست
دختران دانشجو در انتقال به زادگاه خود در اولويت هستند
فتنه در فتنه
«توليد علم و تحقيق» قدم اول همت مضاعف و كار مضاعف
خاطره يك تحكيمي از دوران دانشجويي
گزارشي از روند «ركود علمي » اعضاي هيات علمي دانشگاه ها
مبناي قانوني و رونداخراج اساتيد دچار «ركود علمي»



آيت الله حائري شيرازي: كرسي علوم اسلامي دانشگاه ها تنگه احد دانشگاه هاست

آيت الله حائري شيرازي در چهارمين هم انديشي سالانه دبيران كميته هاي استاني همكاري هاي آموزش و پرورش و حوزه هاي علميه سراسر كشور با تأكيد بر اينكه كرسي علوم اسلامي دانشگاه ها همچون تنگه احد است كه نبايد رها شود، ابراز داشت: «تعريف انسان در تفكر غرب و اسلام متفاوت است؛ در اسلام برداشت غلطي از علم وجود ندارد.»
اين استادحوزه با اشاره به اينكه دانشگاه دچار خودبزرگ بيني و حوزه دچار خودكم بيني شده است كه اين موضوع مشكلاتي را ايجاد كرده است، بيان كرد: «اما همين دانشگاه در مقابل تفكرات و اساتيد پرمدعاي غرب دچار خودكم بيني مي شود.» وي با اشاره به فرمايشات رهبري مبني بر اينكه علوم انساني بايد از قرآن سرچشمه بگيرند، گفت: «بايد بررسي شود كه از زمان گفته ايشان تا حال حاضر چقدر در اين زمينه كار شده و چه كنگره ها و چه گردهمايي هايي در اين رابطه برگزار شده و گروه هايي كه براي انجام اين كار معرفي شده اند چگونه تعريف شده اند.» استاد حوزه علميه قم ادامه داد: «مشكل اين است كه برخي حرف ها و بحث هاي خارجي ها را وارد كرده و يك آيه از قرآن و يا نهج البلاغه را به آن مي افزايند و سپس مي گويند اين را از قرآن گرفته ايم اين درحالي است كه اصل و متن كتاب از خارج است و بايد مواظب باشيم كه به اسم دين دروسي را كه از خارجي ها گرفته اند را به ما قالب نكنند بلكه بايد تمام متون ها برگرفته از قرآن كريم باشد.»

 



دختران دانشجو در انتقال به زادگاه خود در اولويت هستند

معاون امور دانشجويي وزارت علوم تحقيقات و فناوري گفت: دختران دانشجو در انتقال به زادگاه خود در اولويت قرار دارند و ما در اين زمينه مشكلي را نداريم.
محمود ملاباشي در آغاز چهل و هفتمين گردهمايي معاونان دانشجويي و فرهنگي دانشگاه ها و موسسات عالي كشور در هتل رضوان سرعين اظهار داشت: براي راحتي تحصيل دانشجويان به ويژه دختران، وزارت علوم امسال تمهيدات لازم را براي نقل و انتقال آسان دانشجويان درنظر گرفته است.
وي يكي از اهداف اصلي وزارت علوم را تحصيل عاليه دختران در كنار خانواده با آرامش و اطمينان خاطر عنوان كرد و افزود: به دليل برخي از مشكلات و معضلات اجتماعي و فرهنگي براي ادامه تحصيل دختران، وزارت علوم اقدامات خود را آغاز كرده است.
معاون وزير علوم اظهار داشت: به سهولت دانشجويان دختر مي توانند با درخواست خود به صورت موقت يا دايمي در دانشگاه هاي استان يا شهر خود به تحصيلات عاليه ادامه دهند.
ملاباشي در زمينه نقل و انتقال دانشجويان ديگر نيز گفت: اگر در اين نقل و انتقال در هدف و مقصد تحصيل و رشته انتخاب شده مشكلي وجود نداشته باشد دانشجويان مي توانند اعم از دختر و پسر به صورت ميهمان و يا دائمي انتقالي بگيرند و در شهر و ديار خود تحصيل كنند.
وي با بيان اينكه آيين نامه انتقال دانشجويان به زودي به دانشگاه ها انتقال مي شود افزود: قرار است اين آيين نامه ظرف دو هفته آينده به دانشگاه ها ابلاغ شود تا در سال تحصيلي پيش رو مشكلات مربوطه به دانشجويان در شهرهاي غيربومي برطرف شود.
معاون وزير علوم گفت: معتقديم تحصيل در كنار خانواده با آرامش و اطمينان بيشتر انجام شده و در كيفيت آموزش، خدمات ارائه شده و شور و اشتياق دانشجو نيز براي تحصيل اين امر تأثيرگذار است.
وي در ادامه از واگذاري امور خدماتي دانشگاه ها به بخش خصوصي خبر داد و افزود: براساس اصل 44 قانون اساسي و تا پايان برنامه پنجم دانشگاه ها موظف هستند خدمات مختلف خود را كه امروز در قالب هاي متنوع به دانشجويان ارائه مي شود به بخش خصوصي واگذار كنند.
ملاباشي تصريح كرد: قرار است اين برنامه به صورت پلكاني و هر ساله با اجراي 20درصد از ارائه خدمات به بخش خصوصي انجام شود تا در اين فاصله زماني زمينه تحقق اين برنامه مهيا شود.
ملاباشي ادامه داد: با اجراي اين برنامه، تعهد و اولويت برنامه ريزي هاي ما تنها بر روي حوزه آموزش متمركز خواهد شد و ما به وظيفه ذاتي خود كه آموزش و ساختن يك دانشگاه اسلامي است، موفق خواهيم شد.
وي تمام معاونان دانشجويي و فرهنگي را به تعامل نزديك با دانشجويان دعوت كرد و افزود: اميدوارم در اين تعامل مشكلات دانشجويان به نحو شايسته برطرف شود.

 



فتنه در فتنه

بسيج دانشجويي دانشگاه شهيد بهشتي با صدور بيانيه اي در خصوص شكايت فتنه گران از برخي مسئولان متعهد و خدوم امنيتي كشور با بيان اينكه اين شكايت مصداق «فتنه در فتنه» است، خاطرنشان كرده اند كه دستگاه قضايي كشور بايد مرخصي ها و تخفيفات جزايي فتنه گران را لغو كند .
به گزارش فارس، در بيانيه بسيج دانشجويي دانشگاه شهيد بهشتي در خصوص نامه 7 تن از عناصر و طراحان اغتشاشات و فتنه 88 خطاب به رئيس قوه قضائيه، آمده است: مردم با بصيرت ايران اسلامي با تبعيت از رهبر عادل، آگاه، هوشيار و عالم كشورمان فتنه هاي پس از انتخابات 22 خرداد 88 را با حضور پرشور خود در راهپيمايي هاي 9 دي و 22 بهمن خنثي كرده و تابوت فتنه گران را تشييع كردند .
در ادامه اين بيانيه خاطرنشان شده است: پس از گذر از اين فتنه و با تمام فرازها و فرودها، دستگاه هاي اطلاعاتي و امنيتي با همراهي دستگاه قضايي كشورمان مقتدرانه با عناصر اصلي و طراح اين فتنه برخورد كردند و دادگاه رسيدگي به اتهامات عوامل اين جريان برانداز برگزار شد .
نويسندگان اين بيانيه در ادامه تصريح كردند: پس از محرز شدن جرم عوامل فتنه و نيز اعترافات صريح آنان مبني بر اقدام عليه امنيت كشور، نظام اسلامي كشورمان با استعانت از رهبر معظم انقلاب اسلامي با اين عناصر فرصت طلب كه از چهره هاي اصلاح طلب بودند با رافت اسلامي برخورد كرد و مجازات در خور شان آنها لحاظ نشد و در حال حاضر عناصر اصلي و طراح فتنه اخير در حالي كه بايد در زندان تاوان اعمال خود را دهند از مرخصي هاي بلندمدت استفاده مي كنند.
بسيج دانشجويي دانشگاه شهيد بهشتي در بخش ديگري از بيانيه خود تاكيد كرده است : همانگونه كه دادستان محترم تهران طي سخناني بيان داشت، اين عناصر فرصت طلب و متهم در اغتشاشات سال گذشته از رافت اسلامي دستگاه قضايي كشورمان سوء استفاده كرده و در حالي كه در مرخصي خارج از زندان به سر مي برند هنوز دست به اقدامات مجرمانه مي زنند .
در ادامه اين بيانيه آمده است: 7 چهره متهم در اغتشاشات اخير كه اكنون به عوامل انتحاري چهره هاي پشت پرده اصلاح طلبان تبديل شده اند سعي دارند با نامه نگاري و تنظيم شكايت نامه بر عليه سربازان گمنام امام زمان(عج)، دستگاه هاي اطلاعاتي و امنيتي كشور و
نظريه پردازان عرصه رسانه، عليه اين نهادها و مسئولان خدمتگزار فرافكني و جاي متهم و شاكي را عوض كنند .
نويسندگان اين بيانيه در ادامه تصريح كردند: فتنه گران بايد بدانند كه تنظيم اينگونه شكايت نامه ها بر عليه سربازان گمنام امام زمان(عج) و دستگاه هاي امنيتي كشور، از قاطعيت برخورد مردم و نهادهاي انقلابي كشورمان با فتنه گران نمي كاهد .
در پايان اين بيانيه با تأكيد بر اينكه شكايت مذبوحانه فتنه گران از مسئولان متعهد و خدوم امنيتي كشور از عجايب روزگار و مصداق
«فتنه در فتنه» است، خاطرنشان شده است: جنبش دانشجويي كشور از دستگاه قضايي مي خواهد كه ديگر مجالي به اين افراد و جريان هاي معاند ندهد، چون آنان لياقت شموليت رافت اسلامي از سوي دستگاه قضايي كشورمان را ندارند و بدون اغماض قوه قضائيه بايد تمامي تخفيف ها و مرخصي هاي عوامل و عناصر اصلي دخيل در اغتشاشات سال گذشته را ملغي اعلام كند .

 



«توليد علم و تحقيق» قدم اول همت مضاعف و كار مضاعف

حسين بابايي، علي قاسمي
نامگذاري سال جديد از سوي مقام معظم رهبري به «همت مضاعف؛ كار مضاعف» موج گسترده اي را در ميان مردم و مسئولين براي تحقق اين مسئله ايجاد كرده است و باتوجه به پيام نوروزي معظم له اين موضوع بخشهاي مختلف اقتصادي، سياسي، فرهنگي، اجتماعي و عمراني را شامل مي شود كه نيازمند همت چند برابر، كار بيشتر و متراكم تر براي طي نمودن راه هاي نرفته و نزديك تر شدن به اهداف بزرگتر مي باشد. از اين رو باتوجه به فرمايش رهبري معظم انقلاب در خصوص اين موضوع كه «نبايد بگذاريم وقت بگذرد»1 همه مي بايست در تحقق اين مسئله و جبران وقت كشي و فرصت سوزي تحميل شده از سوي سران فتنه «در هشت ماه از سال 88 كه اشتغالات فتنه انگيزان بعضي از ذهنها را به خود مشغول كرد»2 در مسير رشد و توسعه كشور با يك حركت سريع در عرصه هاي گوناگون در جهت جبران خسارات و حركت در جهت شكوفايي و بالندگي از طريق همت مضاعف و كار مضاعف گام برداشت.
بر همين اساس يكي از مهمترين عرصه هاي مهم در داشتن همت برتر و كار بيشتر عرصه علم و تحقيق مي باشد. عرصه اي كه رهبر فرزانه انقلاب نيز آن را در درجه اول قلمداد نموده و دانشگاهها و مراكز تحقيقاتي را مسئول پيشبرد اين موضوع در همه زمينه هاي علوم تجربي و علوم انساني براي كشور مورد نياز دانسته اند. چرا كه براي رسيدن به اهداف نظام اسلامي در سند چشم انداز و رسيدن به قله هاي علم و دانش، دانشگاهها و مراكز تحقيقاتي بايستي همتشان را در تحقيق و علم افزايش بدهند و به تعبير معظم له: «بايد جوانان ما همتشان اين باشد كه با گذشت يكي دو دهه ديگر، كشورشان را يك مرجع علمي براي دانشمندان جهان قرار بدهند»3.
بنابراين مناسب است با توجه به نامگذاري سال جديد و تأكيد مقام معظم رهبري در خصوص همت و كار مضاعف در توليد علم و تحقيق و همچنين پيشرفت هاي علمي كه در طول سه دهه از عمر انقلاب شاهد آن هستيم بار ديگر رهنمودهاي مقام معظم رهبري را در خصوص توليد علم و جنبش نرم افزاري تبيين نموده تا اين حركت و خيزش علمي در سالي كه معظم له به همت مضاعف و كار مضاعف نامگذاري نموده اند و توليد علم و تحقيق را در درجه اول اين حركت و خيزش ملي مطرح نموده اند عملياتي گردد.
اولين بار مقام معظم رهبري بحث جنبش نرم افزاري و نهضت توليد علم را در كشور مطرح فرمودند برخي گمان كردند كه اين تلاش علمي و توليد علم فقط بايد در حوزه علوم انساني باشد بعضي ديگر آن را فقط در حوزه مسائل صنعتي و فني تسري دادند. عده اي ديگر فراتر از اين دو مقوله اصل توليد علم و نوآوري در اين عرصه را انكار كرده و سخنان ياس آفرين و نااميدكننده مي زدند كه مگر ما مي توانيم در اين زمينه حرف اول را بزنيم؟
با همه مسائل موجود و همه القائات منفي معظم له درباره تبيين مفهوم جنبش نرم افزاري و توليد علم بيان فرمودند كه: «جنبش نرم افزاري را مطرح كردم و آن يعني اينكه در زمينه علم، توليد علم و شكستن مرزهاي علم، يك جنبش و يك حركت عظيم به وجود بيايد... جنبش نرم افزاري، يعني در معرفت علم؛ ننشينيد دست خود را دراز كنيد تا ديگران بكارند و ميوه چيني كنند و هر مقدار از ميوه را كه لازم نداشتند، بياورند در دست شما بگذارند. برو بكار، برو آبياري كن، بر روي بنايي كه ديگران ساخته اند، بنا بساز، اين هدف ما بود. عده اي مي گفتند ما نمي فهميم! الان هم از گوشه و كنار شنيده ام كه عده اي سخنان ياس آفرين مي زنند: مگر ما مي توانيم. بله، مي توانيم. ما در ميدان هاي گوناگون و در فضاي معرفت علمي امروز دنيا مي توانيم كارهايي بكنيم كه هنوز در دنيا نو باشد، اين در همه زمينه ها كاملا امكان پذير است.
مقام معظم رهبري در خصوص اين مسئله چنين عقيده داشتند كه: «توليد علم يعني شكستن مرزهاي علم» و در اين باره اشاره فرمودند: «پيشرفت كردن با تحصيل علم و تبحر علم تفاوت دارد. ما اولي را نياز داريم نه اينكه به دومي نياز نيست اما دومي كافي نيست. اينكه نوشته و تحقيق و فرآورده ذهن دانشمندان در زمينه علوم مختلف، چه علوم انساني و چه علوم تجربي بيايد و خوب دانسته شود و همين ها محور تشخيص و معرفت نهايي انسان شود چيز مطلوبي نيست. 26/9/1383 توليد علم يعني رفتن از راههايي كه به نظر راههايي نارفته است. در اين دنياي عظيم و در اين طبيعت بزرگ ناشناخته هاي فراواني وجود دارد كه دانش پيشرفته امروز هنوز به آنها دست نيافته است. (دانشگاه شهيد بهشتي 22/2/1382).
آري مقام معظم رهبري براي ملتي كه داعيه تمدن سازي دارد، شايسته نمي بينند كه تنها تغذيه كننده توليدات علمي ديگران باشد، بلكه زيبنده چنين كشوري اين است كه ضمن اينكه از دست آوردهاي علمي ديگران استفاده مي كند، خود نيز به خلاقيت، نوآوري و توليدات علمي جديد همت گمارد و راهبرد نهضت علمي و جنبش نرم افزاري را وجهه همت خود در تمامي عرصه ها قرار دهد. چرا كه امروز رشد و توسعه علمي و تحقيقي باعث كسب قدرت علمي و همين مسئله در كشور موجبات كسب اقتدار و قدرت ملي و ناكامي دشمنان انقلاب را فراهم مي آورد.
مقام معظم رهبري در اين باره مي فرمايند: «ما اين طرف دنيا حرف هاي حق زيادي داريم... اما احتياج به يك چيز ديگري هم داريم و آن، عبارت است از «قدرت بين المللي» تا بتوانيم اين راه را بي دغدغه، درست، به طور كامل، همه جانبه و بي كم و كاست ادامه دهيم و به اهداف و آرمان هايمان برسيم. اين قدرت را (قدرت اقتصادي، سياسي و نفوذ فرهنگي) چطور به دست آوريم؟ پايه و مايه همه اينها، قدرت علمي است. يك ملت، با اقتدار علمي است كه مي تواند سخن خود را به گوش همه افراد دنيا برساند. با اقتدار علمي است كه مي تواند سياست برتر و دست والا را در دنياي سياسي حائز شود. اقتصاد هم به دنبال اينها به دست مي آيد.
پول تابع توانايي هاست. امروز اين طوري است: علم را مي شود به پول تبديل كرد و از لحاظ اقتصادي هم قوي شد. اين، جايگاه علم است. (بيانات در ديدار اساتيد و دانشجويان دانشگاه امام صادق(ع)،29/10/84)
لذا به تعبير مقام معظم رهبري: «يكي از استراتژي هاي نظام سلطه اين است كه نگذارند كشورهاي تحت سلطه داراي علم شوند چون مي دانند علم ابزار قدرت است خود غربي ها با علم به قدرت رسيدند به همين دليل نمي گذارند علم در كشورهاي زيرسلطه رشد كند و بشدت مانع مي شوند. يقين بدانيد يكي از چيزهايي كه امروز مورد توجه سرويس هاي اطلاعاتي است اين نكته است كه ببينند چگونه مي توانند دانشجوي بيدار و دانشگاه آگاه ايراني را از آن راهي كه مي تواند به اعتلاي كشور بينجامد، منصرف كنند و مانعش بشوند.»
بر همين اساس مقام معظم رهبري در تبيين بن بست شكني و توليد راه نو و فكر نو مي فرمايند: «امروز همه همت ما اين است كه نه فقط علم، بلكه فرآورده هاي علمي و تكنولوژي و خرده تكنولوژي را از آنها ياد بگيريم و از آنها تقليد كنيم اين كاري نيست كه يك ملت بايد به آن همت بگمارد. البته اين كارها بايد بشود و چاره ايي نيست. وقتي انسان چيزي را ندارد، آن را از كسي كه دارد، مي گيرد. وقتي ساخت آن را بلد نيست از كسي كه بلد است ياد مي گيرد. در اين شكي نيست، اما بايد راه نو و فكر نو و بن بست شكني را وجهه همت خود قرار دهد.» لذا ايشان در جداسازي و مشخص نمودن تفاوت توليد و ترجمه علوم مي فرمايند: «ما نبايد به فراگيري قانع باشيم. بايد هدف تحقيق و آموزش ما توليد علم باشد. يعني رسيدن به آن جايي كه نوآوري علمي در فضاي موجود بشر، از آنجا شروع شود. البته توليد علم به معناي اين نيست كه ما ترجمه و فراگيري را نفي كنيم نه آن هم لازم است بلكه من مي گويم در ترجمه و فراگيري نبايد توقف كرد. بنابراين مرزهاي دانش را بشكنيد اين كه من مي گويم نهضت نرم افزاري، انتظار من از شما جوانها و اساتيد اين است توليد علم كنيد به سراغ دانش برويد فكر كنيد و كار كنيد با كار و تلاش مي شود از مرزهايي كه امروز دانش دارد عبور كرد» (در ديدار جوانان و معلمان و دانشجويان دانشگاه همدان 17/3/1383).
لذا پيام امسال مقام معظم رهبري و تاكيد بر همت مضاعف؛ كار مضاعف را مي توان در اين راستا ارزيابي نمود.چرا كه تاكيد مقام معظم رهبري در درجه اول در عرصه ها و بخشهاي مختلف همت و كار مضاعف را مي توان در جهت توليد علم و مرزشكني در دانش و تحقيق دانست و از آن به عنوان يك راهبرد در تحقق جنبش نرم افزاري و توليد علم وعبور از مرزهاي دانش ياد كرد. لذا بنا به تاكيد رهبر فرزانه انقلاب ما بايد در همه زمينه ها چه علوم طبيعي و چه علوم انساني، علم توليد كنيم (15/5/82). چرا كه علم ترجمه اي محض خوب نيست مگر به عنوان يك وسيله. ما نبايد دچار ترجمه شويم علم و فرهنگ ترجمه و روشهاي ترجمه اي درست نيست بايد علم آفريني كنيم و مي توانيم (جلسه پرسش و پاسخ دانشگاه بهشتي 22/2/1382).
لذا حركت با شعار همت مضاعف و كار مضاعف در مسير توليد علم و تحقيق حول محور بومي سازي علوم مختلف در كشور خيزشي است در تبديل اين شعار به شعور در رسيدن به اهداف و منافع ملي؛ چرا كه مقام معظم رهبري در خصوص نامگذاري هاي هر سال مي فرمايند: «شعارهاي هر سال، نمايشي و تشريفاتي نيست و طبعاً همه مشكلات را هم حل نمي كند بلكه انگشت اشاره اي است كه راه و روش را نشان مي دهد كه امسال نيز با توجه به اهداف بلندتر ملت و كشور، بايد همتي برتر فراهم آورد و كارهاي بيشتر و جدي تر انجام داد.»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. در جمع زائران و مجاوران حرم رضوي(ع) 1/1/1389
2. در جمع زائران و مجاوران حرم رضوي(ع) 1/1/1389
3. در جمع زائران و مجاوران حرم رضوي(ع) 1/1/1389

 



خاطره يك تحكيمي از دوران دانشجويي

مهدي عباسي مهر
همانگونه كه مطلع شديد، هفتم مردادماه (پنجشنبه دو هفته پيش) بعد از چند سال فرصتي پيش آمد تا اعضاي دفتر تحكيم وحدت؛ ديداري را با رئيس جمهور داشته باشند. جلسه اي كه فرصتي شد براي اعضاي اين اتحاديه دانشجويي كه بتوانند نظرات، انتقادات و پيشنهادات خود را به طورمستقيم با رئيس جمهور در ميان بگذارند .
ديدار اعضاي دفتر تحكيم وحدت با رئيس جمهور
از حاشيه هاي جلسه كه در رسانه ها به آن پرداخته شد، كه بگذريم، آنچه براي بنده نوعي كه مدتي در كسوت عضويت شوراي مركزي و دبير تشكيلاتي اتحاديه
بوده ام، در اين جلسه به چشم
مي خورد و حائز اهميت بود، روايت رئيس جمهور از دوران دانشجويي، علي الخصوص از دوران عضويت خود در شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت بود .
بد نيست بدانيد كه آنچه به عنوان حاشيه هاي جلسه رئيس جمهور با اعضاي دفتر تحكيم وحدت در برخي رسانه ها انتشار يافت تنها ذره اي بود در برابر انبوهي از مطالب گفته شده و شنيده شده است كه شايد در آينده انتشار يابد .
شايد شما و ساير دوستان اطلاع نداشته باشيد كه محمود احمدي نژاد دانشجوي رشته راه و ساختمان، نماينده انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه علم و صنعت ايران در اتحاديه و عضو اولين شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت در سال 58 بوده است .
براي ثبت در اذهان و به علت عدم انتشار اين مطلب از سوي نهاد رياست جمهوري و همچنين صداوسيما، وظيفه مي دانم اين خاطره را براي آشنايي نظرات و آراء دكتر در دوران دانشجويي شان منتشر نمايم .
اما دكتر چه گفت :
اصل صحبت هاي آقاي رئيس جمهور در ديدار پنجشنبه گذشته به اين محور بر مي گشت كه ايشان نياز امروز تشكل هاي دانشجويي را روزآمدي و بروز بودن آنها مي دانست و اين انتظار را داشت كه انتقاد و پيشنهادات خود را با توجه به نيازها و مقتضيات زمان حال و در مقايسه با اهداف والا و كمال منتشر نمايند و براي اينكه نظر خود را براي بچه ها ملموس كند به خاطره اي از دوران دانشجويي و شوراي مركزي خود پرداخت .
ايشان به ديدار يكي از اشخاص سرشناس در سال 58 با اعضاي شوراي مركزي تحكيم در جلسه اي كه خودشان در آن حضور نداشته بودند اشاره كرد و گفت : آقاي فلان در آن جلسه كه بنده در آن به دليلي نتوانسته بودم حضور يابم، با اشاره به مشكل خوانين در ايران و اثرات سوء آن، گفته بود كه اگر بساط خان ها و ظلم و بيداد آن ها در ابتداي انقلاب برچيده نشود، در آينده اثري از انقلاب نخواهد ماند و براي درك بهتر آن خبرهاي تاسف برانگيزي را به بچه ها داده بود و آنها را طوري سر شور و هيجان براي حذف اين پديده آورده بود كه در جلسه بعدي كه بنده حضور داشتم نتواتسم شورا را قانع كنم كه امروز ضرورت اين موضوع با همه اهميتش در درجه دوم است و با صحبت ها و بحث ها، تصميم شورا بر آن شد كه دو نفر به نمايندگي از شورا با مرحوم آيت الله شهيد بهشتي به عنوان نماينده شوراي انقلاب جلسه اي داشته باشند و طرح تحكيم را با ايشان در ميان بگذارند و در صورتي كه شوراي انقلاب طرح را نپذيرفت آن شورا را به واسطه فشار مردم و دانشجويان تهديد به تصرف نمايند.
ديدار اعضاي شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت
با رئيس جمهور
انتقادات و نظرات شهيد بهشتي نسبت به طرح بچه هاي تحكيم نتوانست بچه ها را منصرف كند و ايشان پذيرفتند كه سه نفر به نمايندگي از طرف اتحاديه و شخص شهيد بهشتي به عنوان نماينده شوراي انقلاب به محضر امام بروند و كسب تكليف كنند .
نظر بچه ها اين بود كه كشاورزان و پيشه وران را به همراه وسايل كشت و كارشان به تهران فراخواني كنند و در يك اجتماع بزرگ و با راي شوراي انقلاب تمامي اراضي كشاورزي كشور را ملي نمايند. با اين حساب و با حمايت مردمي و شور و هيجان ناشي از انقلاب و مصوبه شوراي انقلاب ديگر اثري از خوانين نمي ماند .
وقتي بچه ها نظرشان را به حضرت امام انتقال دادند، پاسخ درخور و قابل تاملي را دريافت كردند .
امام خميني (ره) فرموده بودند كه بساط خان و خان بازي را مي توان در آينده نزديك ريشه كن كرد. الان برويد و فكري براي انتخابات رياست جمهوري و رئيس جمهور آينده كشورتان بكنيد كه اگر شما تصميم نگيريد، اين آمريكا خواهد بود كه براي شما تصميم خواهد گرفت و آنها به دنبال اين هستند كه سر شما را به يك موضوع انحرافي نسبت به موضوع مهم انتخابات رياست جمهوري گرم كنند كه خود هركه را مي خواهند بياورند .
آن روز بچه ها متوجه فرمايشات امام نشدند؛ ولي وقتي ابوالحسن بني صدر رئيس جمهور شد بچه ها به درك عميق و ديد استراتژيك امام ايمان آوردند و متوجه اين مهم كه بيان نظرات و پيشنهادات بايد معطوف به زمان و مكان خود باشد .
ديدار اعضاي دفتر تحكيم وحدت با رئيس جمهور
با اين خاطره، رئيس جمهور به بحث اصلي يعني وقايع دو ماه آينده منطقه اشاره كرد و ماجراي انتقال و جابه جايي جاسوسان روس و آمريكايي را بيان كردند و اين كه هدف اصلي بيگانگان در آينده نظام جمهوري اسلامي خواهد بود. ماجرايي كه آن روز ايشان از رسانه ها خواست تا اطلاع رساني نشود، و بعد از قريب يك هفته در روز سه شنبه در ميان مديران بخش برون مرزي صدا و سيما آن را تشريح كرد و بخش هاي خبري هم آن را انعكاس دادند .
¤ دبير سابق شوراي مركزي تحكيم

 



گزارشي از روند «ركود علمي » اعضاي هيات علمي دانشگاه ها
مبناي قانوني و رونداخراج اساتيد دچار «ركود علمي»

«ركود علمي » مفهومي است كه با كم كاري برخي اساتيد در دهه 70، وارد ادبيات دانشگاهي كشور شده و اين موضوع اكنون به عنوان يكي از موانع پيشرفت و توسعه علمي كشور در ابعاد مختلف شناخته مي شود .
به گزارش فارس، «ركود علمي » اعضاي هيات علمي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي كشور، مفهومي نظري است كه در قالب آئين نامه ها و قوانين اجرايي مفهوم عملي پيدا مي كند، در واقع با كم كاري برخي اساتيد دانشگاه ها در دهه 70، موضوع «ركود علمي » وارد ادبيات دانشگاهي كشور شده و در همان زمان به يك قانون تبديل مي شود .
در همين زمينه حسين نادري منش معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: روال اين طور بوده كه اگر ركود علمي و عدم صلاحيت و يا كفايت يك عضو هيئت علمي دانشگاه يا مؤسسه اي براي انجام فعاليت هاي پژوهشي و آموزشي مورد سؤال قرار بگيرد، كميته سه نفره تشكيل شده و موضوع را بررسي مي كردند .
وي در همين زمينه افزود: اگر ركود علمي از سوي كميته سه نفره تأييد مي شد، موضوع از طرف رئيس دانشگاه به هيئت مميزه ارجاع داده مي شد و در آنجا پس از بررسي نهايي دو اتفاق مي افتاد، اول اينكه ضعف استاد دانشگاه تائيد مي شد كه در اين حالت اگر مدت فعاليت استاد طولاني بود به مسير بازنشستگي مي رفت و اگر مدت فعاليت وي كمتر بود، فرد بازخريد مي شد .
در اين ميان مساله اصلي به مصداق هاي «ركود علمي » مربوط مي شود، جايي كه به اعتقاد بسياري از دانشجويان و كارشناسان آموزشي، برخي از اساتيد تلاشي براي استفاده از منابع علمي به روز انجام نداده و در طول 20 سال فعاليت آموزشي خود، تنها به ارائه مسائل تكراري اكتفا مي كنند، يعني اطلاعات علمي زمان آغاز فعاليت آموزشي خود را تا سال هاي بعد تكرار مي كنند .
اين اتفاق در حالي رخ داده كه كاملاً مشخص است هر چه سطح علمي و آموزشي اساتيد بالاتر باشد، كيفيت علمي دانشجويان كشور ارتقا يافته و در نهايت سطح علمي كشور هم بالاتر مي رود .
معاون آموزشي وزارت علوم در همين زمينه خاطرنشان كرد: در دهه 70 معاون آموزشي وقت وزارت علوم، به عنوان يكي از مصداق هاي «ركود علمي »، نياوردن پايه 3 سال متوالي استاد را مطرح كرد كه اين مساله تنها يكي از مصاديق «ركود علمي » است و مصاديق ديگري چون عدم صلاحيت و عدم كفايت هم وجود دارد، يعني ممكن است استادي پايه موردنظر را كسب كند ولي در يك موسسه آموزشي نتواند به خوبي تدريس كند .
نادري منش همچنين يادآور شد: ممكن است ارزيابي دانشجويان براي برخي اساتيد دائما ضعيف باشد، اين ارزيابي نشان مي دهد كه استاد دانشگاه خود را به سطح مطلوب نرسانده است .
در همين زمينه ميرسپاسي عضو هيئت علمي دانشگاه تهران با اشاره به كم كاري برخي اساتيد در حوزه هاي آموزشي و پژوهشي، گفت: اكنون به برخي دانشكده ها مي رويم و مي بينيم كه درب اتاق اساتيد بسته است، يعني اين طور نيست كه اساتيد در زمان هاي مختلف به كارهاي پژوهشي و تحقيقي بپردازند .
تاجيك ديگر عضو هيئت علمي دانشگاه تهران هم كم كاري برخي اساتيد در حوزه هاي پژوهشي و اموزشي را تائيد مي كند و با بيان اينكه استاد بايد مثل راهبر گروهي باشد كه دانشجويان با حركت به دنبال وي، راه را پيدا كنند، يادآور شد: برخي اساتيد ممكن است در كلاس درس مطالبي را مطرح كنند كه برخي دانشجويان با توانمندي و علاقه بيشتري به مطالعه آن موضوع پرداخته و در جلسات بعدي خطاب به استاد خود بگويند كه اين مساله هميشه اين طور نيست و آن طور هم مي شود و استاد هم نظر دانشجو را تأييد مي كند، اكنون اين سوال پيش مي آيد كه از استادي كه حتي توانايي ندارد با دانشجويان حركت كند، چه انتظاري داريد؟
در واقع وقتي يك عضو هيات علمي دانشگاه و يا مركز آموزش عالي كشور در طول چندين سال فعاليت خود هيچ مقاله اي توليد نكرده و پيشرفتي نداشته، شامل قانون «ركود علمي » شده است .
بنابراين گزارش، براي رفع اين مشكل بايد فيلترهاي فراواني را كه براي ارزيابي دانشجو در دانشگاه وجود دارد، در خصوص هيئت علمي دانشگاه ها نيز ايجاد كرد، چون اكنون برخي از اساتيد در دانشگاه ها صرفاً به دنبال انتشار مقاله هايي هستند كه در صنعت و پيشرفت كشور تاثيري ندارد، بنابراين لازم است دانشگاه ها در اين زمينه سياست هايي را تدوين كنند كه فعاليت آموزشي اساتيد را به سمت توسعه و پيشرفت صنعت سوق دهد.
البته در اين بين يك نكته حائز اهميت وجود دارد دانشگاه هايي مانند كمبريج يا آكسفورد استخدام دائم مطرح نيست در حالي كه دانشگاه هاي كشور 3 نوع عضويت دائم، رسمي آزمايشي و رسمي قطعي را براي اعضاي هيات علمي خود تدوين كرده اند و بر اساس همين قوانين معمولاً فردي كه استخدام پيماني شود، احساس مي كند يك فرصت شغلي قطعي براي خود ايجاد كرده است .
بر اساس اين گزارش در شرايطي كه برخي رسانه ها تلاش مي كنند موضوع «ركود علمي » اعضاي هيات علمي دانشگاه ها را سياسي جلوه داده و از آن استفاده جناحي ببرند، وزير علوم هم به ميدان آمد و به تشريح ابعاد مختلف «ركود علمي » اعضاي هيئت علمي دانشگاه ها پرداخت .
وي در همين زمينه اظهار داشت: مباحث مربوط به «ركود علمي » از زمان سه دولت گذشته وجود داشته و دولت هاي هفتم، هشتم و نهم نيز اين قانون را اجرا كرده اند .
دانشجو با بيان اينكه اعضاي هيئت علمي دانشگاه ها در جايگاه خود وظايف مشخصي دارند، گفت: عملكرد اعضاي هيئت علمي به صورت ساليانه بررسي مي شود تا مشخص شود كه آيا اين افراد به وظايف خود عمل كرده اند يا خير تا بر همين اساس به آنها امتياز داده شود .
البته وزير علوم فرار اساتيد از قانون «ركود علمي » را با كسب حداقل امتيازات كسب شده هم ممكن خواند كه اين حداقل امتياز، با ارائه يك مقاله، تدريس در دو كلاس و يا داشتن دانشجوي كارشناسي و كارشناسي ارشد نيز بدست مي آيد .
وزير علوم با بيان اينكه بسياري از اعضاي هيئت علمي امتيازاتي بيش از اين حداقل ها را كسب مي كنند، خاطرنشان كرد: تعداد بسيار بسيار معدودي از اعضاي هيئت علمي در سال نمي توانند اين حداقل ها را كسب كنند .
حال سوال اساسي اين است كه نظام آموزش عالي كشور در قبال اين تعداد معدود اعضاي هيات علمي كه نمي توانند حداقل امتيازات را در طول يك سال تحصيلي كسب كنند، چه مسئوليتي دارد و چگونه بايد با آنها تعامل كند؟
دانشجو در اين خصوص هم به قوانين مربوطه در خصوص «ركود علمي» اشاره كرد و يادآور شد: قانون مربوط به اين مسئله از سال هاي پيش وجود داشته كه براساس آن در سال اول به اين اعضاي هيئت علمي تذكر مكتوب داده مي شود كه پايه ساليانه را كسب نكرده ايد .
وزير علوم با بيان اينكه در صورت تكرار اين روند در سال دوم هم تذكر مكتوب به اين افراد داده مي شود، افزود: در اين تذكر اعلام مي شود كه اين افراد در معرض «ركود علمي » قرار دارند كه تمام اين موارد در بين خود اعضاي هيئت علمي دانشكده ها مورد بررسي قرار مي گيرد .
وي با بيان اينكه اگر اين مسئله در سال سوم هم تكرار شود، پرونده آنها به هيئت مميزي دانشگاه ارجاع داده مي شود، اظهار داشت: هيئت مميزي دانشگاه صلاحيت اين فرد را بررسي مي كند و بعد از بررسي دلايل عدم كسب حداقل امتياز ها و در صورت موجه بودن دلايل اين فرد، يك بار ديگر به ارائه تذكر بسنده مي كند .
دانشجو با بيان اينكه اگر دلايل ارائه شده موجه نباشد، فرد دچار «ركود علمي» شناخته مي شود، گفت: فردي كه از هيئت مميزي دانشگاه تذكر دريافت كرده باشد در صورت تكرار كم كاري خود در سال چهارم شامل قانون «ركود علمي » مي شود و به همين دليل عذر وي خواسته مي شود .
وي با اشاره به فعاليت اكثر قريب به اتفاق اعضاي هيئت علمي دانشگاه هاي كشور براي ارتقاي علمي كشور تصريح كرد: اگر يك نفر به هر دليلي دچار «ركود علمي » مي شود، مي تواند در جاي ديگري به فعاليت خود ادامه دهد كه شايد در آنجا مفيد تر باشد و اين مسئله را نبايد سياسي كرد.
در پايان اين گزارش بايد يادآور شد كه موضوع «ركود علمي » در دانشگاه ها، مسئله اي تعارف پذير نيست و اگر قرار است بر اساس سند چشم انداز، به كشور اول منطقه تبديل شويم و شتاب توسعه را چند برابر كنيم، بايد هم تراز با حاكم شدن ضابطه ها در همه مسائل كشور، توجه داشته باشيم كه كرسي اساتيد در دانشگاه، در واقع همان موتور تحرك علم است كه توليدات آن ارزش افزوده فراواني را براي كشور به همراه خواهد داشت .

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14