(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 23  مرداد 1389- شماره 19716

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رهبر معظم انقلاب در جمع قاريان و حافظان قرآن كريم: تلاوت قرآن بايد مقدمه عمل به آن باشد
وزير ارشاد در مراسم افتتاحيه طرح ضيافت انديشه: ناهنجاري هاي جامعه به دليل عدم رعايت تقوا است
آيت الله جنتي: مسئولان و دولتمردان به مردم خدمت كنند دنبال مسائل ديگر نباشند
« گرسنگي » به عنوان يك فضيلت
نحوه پذيرش اعضاي هيئت علمي دانشگاه ها اعلام شد
لاريجاني در ديدار سفير پاكستان: گسترش تروريسم تهديدي براي صلح و آرامش در منطقه است
بروجردي خبر داد گروه وين بيانيه تهران را پذيرفت
كوثري: خاورميانه آماده پاسخ لحظه اي به تجاوز رژيم صهيونيستي است
گزارش پرس تي وي از بي اعتنايي كشورهاي آمريكاي جنوبي به تحريم ها عليه ايران
از سوي رئيس جمهور قانون تاسيس استان البرز ابلاغ شد
كساني كه نمي توانند روزه بگيرند از روزه خواري در انظار عمومي بپرهيزند
الهام مشاور حقوقي رئيس جمهور شد



رهبر معظم انقلاب در جمع قاريان و حافظان قرآن كريم: تلاوت قرآن بايد مقدمه عمل به آن باشد

در نخستين روز از ماه مبارك رمضان ماه نزول قرآن، جمع زيادي از قاريان ممتاز قرآن و استادان و حافظان قرآن از سراسر كشور، ميهمان حضرت آيت الله العظمي خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي بودند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، در اين مراسم كه چهار ساعت به طول انجاميد تعدادي از قاريان به اجراي قرائت قرآن و برنامه جمع خواني و ابتهال پرداختند.
حضرت آيت الله خامنه اي، در اين مراسم در سخناني حضور در جمع قاريان، حافظان و استادان قرآن را جلسه اي شيرين و تاثيرگذار خواندند و افزودند، رشد روزافزون علاقه به قرآن در جامعه به ويژه در ميان نوجوانان و جوانان، نعمت بزرگي است كه شايد هيچ نعمتي معادل آن نباشد.
ايشان با تاكيد بر لزوم قدرشناسي اين نعمت، آشنايي با مفاهيم قرآن را لازمه استفاده از معارف قرآن دانستند و خاطر نشان كردند: تلاوت و حفظ قرآن، بايد مقدمه اي براي فهم معارف قرآن و عمل به آنها باشد.
رهبرانقلاب اسلامي قاريان و حافظان قرآن را به تسلط بر ترجمه قرآن توصيه كردند و افزودند: معارف قرآن در واقع درس هاي زندگي هستند و تسلط بر ترجمه قرآن، موجب فهم معاني و معارف قرآن مي شود.
در پايان اين مراسم نماز مغرب و عشاء به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامي اقامه شد و سپس حاضران روزه خود را همراه با حضرت آيت الله خامنه اي افطار كردند.

 



وزير ارشاد در مراسم افتتاحيه طرح ضيافت انديشه: ناهنجاري هاي جامعه به دليل عدم رعايت تقوا است

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت كه ناهنجاري هاي موجود در جامعه به دليل عدم رعايت حدود و بي تقوايي است.
سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم افتتاحيه طرح ضيافت انديشه كه پيش از ظهر پنج شنبه در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به اينكه طرح ضيافت انديشه فعاليت بسيار ارزنده اي است، گفت: اگر در گذشته اردوهايي با تعداد دانشجويان محدود برگزار مي شد، امروز اين اردوي باعظمت و صدهزار نفري دانشجويي فعاليت خود را آغاز مي كند.
وي افزود: ناهنجاري هاي موجود در جامعه به دليل عدم رعايت حدود و بي تقوايي است و تقوا تنها براي آخرت انسان ها نيست و سعادت انسان در دنيا، رسيدن به تقوا است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خاطرنشان كرد: اگر ايران اسلامي اكنون سرافراز است و علاقمنداني در سراسر جهان دارد به اين دليل است كه ملتش از ديگران نمي هراسند و فقط از خداوند خود مي ترسند.
حسيني تاكيد كرد: اكنون با تهديدها، تحريم ها و صدور قطعنامه هايي رو به رو هستيم اما مردم كشورمان به دليل اعتقاد به خداوند متعال از اين اقدامات دشمن نمي هراسند.
وي تاكيد كرد: در فتنه سال گذشته نيز تمامي دنيا حتي با امكانات رسانه اي خود بسيج شدند تا ملت ايران را شكست دهند اما بصيرت بالاي ملت ايران اين هجمه دشمنان را با شكست مواجه كرد.
ابوترابي فرد: ايران با تهديدات سلطه گران مايوس نمي شود
نايب رئيس مجلس نيز در اين مراسم گفت كه سلطه گران نمي توانند با تهديدات و تحريم ها، ما را در رسيدن به اهدافمان مايوس كنند.
حجت الاسلام محمدحسن ابوترابي فرد تاكيد كرد: دستيابي ايران به دانش هسته اي بستر مناسبي را براي مطالبه جهان سوم فراهم كرده و شرايط به گونه اي شده كه دشمنان نمي خواهند جهان سوم در كلوپ هسته اي حضور پيدا كنند.
نايب رئيس اول مجلس خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران امروز به چنان قدرت دفاعي رسيده كه يكي از مقامات ارشد نظامي آمريكا در كنگره آن كشور صراحتا اعلام كرد كه ايران عامل مهار قدرت نظامي آمريكا در خاورميانه است.
وي افزود: سلطه گران نمي توانند با تهديدات و تحريم ها و فشارهايي كه بر ما وارد مي آورند ما را در رسيدن به اهداف مان مايوس كنند.
حجت الاسلام ابوترابي فرد اضافه كرد: نظام اسلامي ايران در آغاز راه به سر مي برد و شما دانشجويان با شناخت آسيب ها و فرصت ها مي توانيد در ساختن جمهوري اسلامي با كمترين ضعف تلاش كنيد.
اين نماينده مجلس خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران پس از 30 سال با رهبري امام خميني(ره) و امروز با سكان داري مقام معظم رهبري به پيشرفت هاي بزرگي رسيده است.
وي با تاكيد بر اينكه بايد با توانايي هاي خود تهديدها را به فرصت تبديل كنيم، گفت: ما بايد از مردم سالاري برآمده از دين، فقاهت و عدالت پاسداري كنيم و تا راي مردم، سرنوشت كشور ايران را تعيين مي كند از فراز و نشيب ها عبور كرده و به كمال خواهيم رسيد.
وي در پايان خاطرنشان كرد: كشور ما در عرصه هاي علمي تحولات خوبي داشته است و اين كار كوچكي نيست و در عرصه هاي مختلف نيز پيشرفت هايي داشته و اكنون اميد نظام اسلامي به شما دانشجويان است تا در آينده جامعه و نظام اسلامي در دستان شما اداره و احيا شود.
محمديان: ضيافت انديشه به دنبال ظهور استعداد دانشجويان است
رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه نيز كه در اين مراسم سخن مي گفت، طرح ضيافت انديشه را بستري براي ظهور استعدادها، نوآوري ها و خلاقيت دانشجويان دانست.
حجت الاسلام محمد محمديان با تشريح چرايي برگزاري طرح ضيافت انديشه در دانشگاه هاي سراسر كشور گفت: ايام ماه مبارك رمضان بهترين موقع احساس معنويت در دانشگاه ها است، به طوري كه با وزيدن نسيم خوش اين ماه حال و هواي دانشگاه ها دستخوش تغيير مي شود.
حجت الاسلام محمديان افزود: سفره هاي افطار و سحري دانشجويان از صحنه هاي به يادماندني دانشگاهها است اما ايام اين ماه به خاطر تقارن با تعطيلي دانشگاه ها تا 10 سال ديگر از دسترس تقويم كاري دانشگاه ها خارج شده است بنابراين تلاش كرديم امسال در قالب طرح ضيافت انديشه نسيم خوش معنويت بار ديگر در فضاي دانشگاهي كشور وزيدن بگيرد.
وي با تاكيد بر اين كه تاكنون 100 هزار نفر از دانشجويان در طرح ثبت نام كرده اند و اگر محدوديت امكانات و فضاي دانشگاهها اجازه مي داد قطعا با تدوام ثبت نام ها اين تعداد به 200 هزار دانشجو مي رسيد، گفت: طرح ضيافت انديشه به تمام معنا يك اردوي دانشجويي است و صرفا به مباحث آموزشي بسنده نخواهد كرد بلكه با اجراي برنامه هاي فرهنگي و واگذاري مسئوليت هاي اين طرح به تك تك دانشجويان زمينه ظهور و شكوفايي استعداد جوانان دانشجو را فراهم خواهد كرد.
رئيس نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه ها با اشاره به اين كه طرح ضيافت انديشه در قالب گروه هايي چون گفت وگوهاي آزاد، ادبي و هنري، پاتوق هاي دانشجويي، نقد فيلم، فوق برنامه، تربيت بدني، خيريه، وبلاگ نويسي و نشريه فعاليت خواهد كرد، اظهار داشت: امسال مجموعه نهاد نمايندگي رهبري در حد بضاعت خود تلاش كرد فضاي معنوي، تربيتي و فرهنگي خوبي براي سه هفته حضور دانشجويان در اين طرح تدارك ببيند.
حجت الاسلام محمديان اصل طرح ضيافت انديشه را بستر آشكارسازي استعدادها و بروز نوآوري و قدرت خلاقيت دانشجويان ارزيابي كردو خطاب به دانشجويان افزود: ارتباط شما با همديگر در فضاي ماه مبارك رمضان مقدمه اي براي ايجاد كانون ها، نشريات، تشكل ها و محفل هاي معنوي و نوراني است.

 



آيت الله جنتي: مسئولان و دولتمردان به مردم خدمت كنند دنبال مسائل ديگر نباشند

دبير شوراي نگهبان گفت: كساني كه خادم مردمند، راي آنها از پيش آماده است. اما هركس دنبال مسائل ديگر است و به مردم خدمت نمي كند، مردم هم راي خود را پس مي گيرند.
به گزارش فارس، آيت الله احمد جنتي در خطبه دوم نمازجمعه اين هفته تهران ضمن گراميداشت 23 مرداد سالروز پيروزي حزب الله لبنان در جنگ 33 روزه، اين پيروزي را نعمتي از جانب خداوند متعال و به بركت انقلاب اسلامي و وجود امام و رهبر معظم انقلاب دانست.
وي تصريح كرد: در جنگ 33 روزه فقط بحث لبنان نبود، بلكه مسئله اسلام است و آمريكا و اسرائيل براي اسلام و همه بشريت خطرناك هستند.
خطيب جمعه تهران گفت: صهيونيست ها تصور مي كردند چهارمين قدرت نظامي دنيا و شكست ناپذير هستند و مغرور بودند اما اين رژيم از سوي نيروهاي مومن و متدين و با اخلاص و ايثارگر حزب الله ضربه سنگيني خورد و چنان ذليل شد كه هنوز هم آمريكا و اسرائيل نمي توانند سر خود را بالا بياورند.
آيت الله جنتي افزود: اسرائيلي ها بعد از شكست در جنگ 33 روزه دنبال جبران اين شكست مفتضحانه بودند و راه اندازي جنگ 22 روزه عليه مردم بي دفاع غزه متمم كار آنها بود و در مرحله بعد، بحث ترور مقامات لبنان را در دستور كار قرار دادند كه از ترور رفيق حريري شروع شد و الان هم بحث ترور سيدحسن نصرالله را مطرح مي كنند.
وي ادامه داد: آنها بعد از ترور رفيق حريري موفق شدند سوريه را از لبنان بيرون كنند و در گام بعد حزب الله را متهم به طراحي و اجراي اين ترور كردند و حزب الله را تروريست خواندند و تلاش كردند در يك دادگاه بين المللي كه كساني در آن حضور دارند كه هيچ چيز حاليشان نيست و متهم اصلي (اسرائيل) را در نظر ندارند، حزب الله را محكوم كنند.
عضو مجلس خبرگان رهبري اظهار داشت: سيد حسن نصرالله، اين مرد ايمان و جهاد و تقوا با افشاگري خود، در دادگاه بين المللي رسيدگي به پرونده ترور نخست وزير سابق لبنان، زلزله ايجاد كرد و آنها ديگر نمي توانند آنطور كه مي خواهند عمل كنند.
آيت الله جنتي افزود: سران اسرائيل از حزب الله احساس خطر مي كنند و به خوبي مي دانند كه قدرت حزب الله روز به روز بيشتر مي شود و براي همين هم براي به انفعال كشاندن حزب الله دست و پا مي زنند اما بدانند كه با عنايت و اراده خداوند متعال راه به جايي نمي برند.
وي با اشاره به 26 مرداد سالروز بازگشت اسراي ايراني در بند رژيم صدام، آزادي اسراي ايراني از چنگال صدام خبيث قسي القلب را نعمتي از جانب خداوند دانست و به آزادگان توصيه كرد قدر خود را بدانند و روحيه ايثارگري را حفظ كنند و به خاطر مسائل دنيوي، گذشته خود را حبط و ابطال نكنند.
آيت الله جنتي گفت: مردم هم بايد قدردان آزادگان باشند و خانواده آزادگان به خصوص فرزندان آنها بايد راه افتخارآفرين اين عزيزان را در صيانت از اسلام، نظام مقدس جمهوري اسلامي و ايران اسلامي ادامه دهند كه اجازه ندادند يك وجب از خاك كشورمان در اشغال دشمنان بماند.
دبير شوراي نگهبان در ادامه سخنان خود با اشاره به سالروز كودتاي ننگين 28 مرداد گفت: كودتاي آمريكايي و انگليسي 28 مرداد خيانت بزرگي به ملت ايران بود كه بعد از فرار شاه از كشور، اين انسان نالايق و بي كفايت و فاسد را به حكومت بازگرداند.
وي افزود: مردم با افتادن سايه شوم شاه بر كشور، عزادار شدند و از آن روز آمريكايي ها در كنار انگليسي ها قرار گرفتند و مرتكب جناياتي عليه ملت بزرگ ايران شدند كه هنوز هم توطئه هاي آنها ادامه دارد و اگر ظلمي انجام نداده اند، از سر نخواستن نبوده بلكه نتوانستند آن را انجام دهند.
آيت الله جنتي با طرح اين سؤال كه چرا عده اي در برابر آمريكا سست و بي اراده مي شوند، ادامه داد: فتنه گران علاقمندند دشمني ها با آمريكا را كنار بگذاريم و راه مذاكره باز شود و تصور مي كنند سردمداران آمريكا آدم شده اند؛ در حاليكه ما جنايات آنها را فراموش نمي كنيم و چراغ سبزي كه نشان مي دهند، حقه بازي و تقلب است.
وي افزود:كتاب هاي زيادي درباره توطئه ها و جنايات آمريكا نوشته شده است اما اگر كتابي در باب خيانت ها و جنايت هاي آنان در 30 سال اخير بنويسيم، مجموعه ارزشمند و مطولي خواهد شد كه در تاريخ و براي آيندگان ثبت مي شود .
وي تصريح كرد: آمريكايي ها هنوز دست از خباثت برنمي دارند و مي خواهند با تداوم تحريم ها براي ما مشكلات جدي ايجاد كنند و تصور مي كنند مردم ما از تهديد هاي آنها مي ترسند و تسليم مي شوند؛ اما مشكل آنها اين است كه ملت ما را نمي شناسند و نمي دانند مردم ايران فهيم، بصير و آگاهند و مي دانند هر چه آمريكا اصرار دارد بشود، به ضرر ماست و هر چه آنها مي خواهند نشود، به نفع ماست.
آيت الله جنتي بر همين اساس به مردم و مسئولان توصيه كرد هوشيارانه عمل كرده و تلاش كنند از موضوعاتي چون اختلاف كه باعث تاثيرگذاري تحريم هاي دشمنان مي شود، پرهيز كنند و تاكيد كرد: اگر اختلافي به وجود آيد، زمينه ساز تأثيرگذاري تحريم ها مي شود و همه بايد با تمام وجود از وحدت كلمه در جامعه اسلامي حمايت كنيم.
خطيب جمعه تهران در بخش ديگري از سخنان خود بر لزوم جلب رضايت مردم از سوي مسئولان تاكيد كرد و گفت: اگر مسئولان خدمتگزارند و مردم را به حق ذيحق مي دانند، بايد رضايت آنها را كه به تعبير حضرت امام (ره) رضايت خداست، فراهم كنند.
وي افزود: برخي مشكلات توسط خود مردم حل مي شود كه مسئولان بايد آنها را هدايت و مساعدت كنند؛ ولي كساني كه آينده را مي خواهند بايد از كار مردم گره گشايي و مشكلاتي را كه به دست مردم حل نمي شوند و نيازمند اقدام آنهاست، برطرف كنند.
آيت الله جنتي در ادامه به كساني كه حركت زشت سياسي انجام مي دهند، هشدار داد كه اگر آينده را مي خواهند، بايد به مردم خدمت كنند تا مردم هوشيار و قدردان به آنان راي دهند و متذكر شد: كساني كه خادم مردمند، راي آنها از پيش آماده است و قطعا اگر هم خودشان نخواهند به صحنه بيايند، مردم التماس مي كنند اما هركس دنبال مسائل ديگر است و به مردم خدمت نمي كند، مردم هم به او اعتماد نمي كنند و از وي خدمت نمي طلبند و در آينده هم به او راي نمي دهند و اگر هم راي دهند، پشيمان مي شوند و راي خود را پس مي گيرند.
عضو مجلس خبرگان رهبري در پايان بر لزوم پرداختن به مسائل اصلي كشور و پرهيز از مسائل فرعي از سوي دستگاه هاي تبليغاتي و مردم تاكيد كرد و اظهار داشت: در كشور ما مسائل اصلي و بنيادين فراواني وجود دارد كه بايد به آنها بپردازيم.
آيت الله جنتي با تاكيد بر اينكه مسائل حاشيه اي اهميت ندارند و مي توان از آنها عبور كرد، گفت: پيشرفت و عدالت، محور كارها در دهه چهارم انقلاب است و بايد از مسيري حركت كنيم كه ما را سريع تر به اين دو مولفه مي رساند و نبايد دنبال موضوعات انحرافي برويم و وقت و استعدادها را صرف آنها كنيم.
اين گزارش حاكي است آيت الله جنتي در خطبه اول نماز با اشاره به فرا رسيدن ماه مبارك رمضان اظهارداشت: در قرآن كريم فلسفه روزه، تحصيل تقوي بيان شده است.
وي خاطرنشان كرد: رسيدگي به امور ايتام و فقرا از امور سفارش شده پيامبر(ص) در ماه رمضان است. حضرت علي(ع) از پيامبر اسلام پرسيدند بهترين كار در اين ماه چيست و ايشان پاسخ دادند اجتناب از كارهاي حرام و حفظ كردن زبان از بهترين كارهاي ماه رمضان است.
وي افزود: بايد مراقب زبان خودمان باشيم زيرا زبان، انسان را گرفتار، روسياه و دچار گناه مي كند، ما نبايد توهين و هتك حيثيت كنيم بايد آبروي افراد را حفظ كنيم.
دبير شوراي نگهبان ادامه داد: گفتن و شنيدن حرف هايي كه موجب اختلاف و نشر شايعه در جامعه مي شود، جايز نيست و اين يك گناه بزرگ است و بايد نهي از منكر كنيم.
خطيب نماز جمعه در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: بايد آثار امام خميني (ره) را مطالعه كنيم و به نظر من كتاب هاي امام(ره) از بسياري كتب ديگر تأثيرگذارتر است.
جنتي در ادامه با بيان اينكه اگر كسي اراده نداشته باشد، مقاومتش در برابر گناه كم مي شود، گفت: روزه، اراده انسان را تقويت مي كند و در مقابل آن اگر كسي روزه نگيرد اراده اش تضعيف مي شود همچنين يكي ديگر از عوامل تضعيف اراده، گوش دادن به موسيقي هاي حرام است.
دبير شوراي نگهبان در پايان خاطرنشان كرد: نبايد براي رسيدن به مقام، جايگاه و پول،آخرت خود را خراب كنيم بلكه بايد اراده مقابله با آنان را داشته باشيم.

 



« گرسنگي » به عنوان يك فضيلت

ابن ميثم نقل مي كند كه وجود مبارك رسول گرامي (ص) به همسرش فرمود: داو م ي قرع باب الجنّه، مرتّب در بهشت را بزن. عرض كرد: ب ماذا ؟ فرمود: ب الجوع(1)، با گرسنگي. اين در، هميشه باز است.اين در جهنّم است كه مي بندند و گرنه در بهشت را هرگز نمي بندند. در جهنّم در ماه مبارك رمضان بسته است و اگر كسي خواست گناه بكند، بايد با فشار، در جهنّم را باز كند، برود در آتش. شياطين در زنجيرند؛ اگر كسي بخواهد طعمه شيطان بشود، بايد اين زنجير را از دست و پاي اين ك لاب باز كند. در بهشت،هرگز بسته نيست؛ بعد از اينكه بهشتي ها هم رفتند، مفتّحه لهم الأبواب (2)؛ باز هم باز است. چون خود باز بودن يك آزادي و نعمت است. براي اينكه بيگانه حقّ ورود ندارد، آشنا هم كه بيرون نمي رود، نيازي به بستن نيست؛ لكن باز بودن خودش آزادي و نعمتي است روي نعمت هاي ديگر. امّا در مورد جهنّم هيچ كسي حاضر نيست به جهنّم برود، اوّلاً. آن كه در جهنّم است، قدرت بيرون آمدن ندارد، ثانياً؛ امّا مع ذلك، ف ي عمد ممدّده (3)، درش بسته است. خود بسته بودن رنجي است روي رنج ها !
به هر تقدير؛حضرت فرمود: در بهشت را مرتب بكوب با گرسنگي. گرسنه بودن يك مقدار انسان را به حال خود وا مي دارد. ابوالحسن عامري نظير مرحوم بوعلي و جناب ابوريحان بيروني از حكماي 10 قرن قبل نيشابور و از حكماي بزرگ اسلام است، نوشته هاي او هم غالباً متقن است. ايشان از يحيي بن معاذ نقل مي كند كه: نّ ل لّه سبحانه و تعالي طعاماً يداو ي ب ه الصّديقين و هو الجوع.
برقراري ارتباط مستقيم با خدا، دليل نوآوري برخي از عالمان دين
مي بينيد بعد از ائمه و اولياي الهي حرف را چند نفر زدند، بقيّه مصرف كننده اند. در فقه يك انگشت شماري هستند كه حرف دارند، بقيّه مصرف كننده اند؛ اصول كه كمتر از فقه. در بحث هاي حكمت و كلام و عرفان هم به شرح ايضاً. آنكه حرف مي آورد، درطي 10 قرن چند نفر هستند؛ بقيّه غالباً مصرف كننده اند. اينها از كساني اند كه حرف دارند و به يك جائي آشنا شدند. آنجائي كه تنفج ر يناب يع الح كمه م ن قلب ه علي ل سان ه (4)، با آنجا آشنا شدند.
اينها درس نخواندند اما به آنجاها رسيدند، درحالي كه همه ما درس مي خوانيم؛ پس چرا خبري نيست ؟! بيش از آنها ما درس خوانديم، بيش از آنها زحمت كشيديم،اما چرا خبري نيست ؟ او مي گويد: من هر وقت مشكل داشتم، وضو مي گرفتم، به جامع شهر مي رفتم و نماز مي خواندم؛ من شاگرد نمازم. با معبودم ارتباط داشتم، بالأخره يك چيزي به من داد و گرنه اين درس خواندن ها را ما ها هم داريم! غالب ما ها مصرف كننده ايم.
قوّت صديقين در بهره مندي از ( طعام روزه )
ابوالحسن عامري از يحيي نقل مي كند كه خداوند يك غذائي دارد كه با آن صديقين را تأمين مي كند. تنها اين نيست؛ قوّت جبريل از مطبخ نبود، قوّت خيلي از علماء هم از آشپزخانه نبود. آنكه مي گويد: نّ ل لّه سبحانه و تعالي طعاماً يطع م ب ه الصّديقين، همين است وآن گرسنگي است!
غالب نوشته هاي سيّدنا الاستاد مرحوم علامه طباطبائي در ماه مبارك رمضان بود. شب را تا صبح بيدار بود و مي نوشت. او هم از كساني است كه حرف دارد براي خودش. شما وقتي تفسير ايشان را نگاه مي كنيد، بعد از تبيان مرحوم شيخ طوسي و مجمع امين السلام طبرسي و ابوالفتوح رازي و اينها، بعد از چند قرن تازه نوبت به مرحوم فيض مي رسد؛ او هم بسيار كم حرف تازه آورده ! اما مي بينيد مرحوم طباطبائي صف كشيده در برابر اينها. اينها شاگرد ماه رمضانند، شاگرد سحرند، شاگرد گريه و ناله اند. كسي كه بگويد: خدايا ! آمدم؛ چيزي مي گيرد. اين گرسنگي اين خاصيّت را دارد !
خاصيّت هاي 3 گانه ( صله رحم )
وجود مبارك علي (ع)در خطبه 110 نهج البلاغه در بيان برترين راههاي تقرب به خدا از چند عامل واز جمله روزه نام مي برد وبعد مي فرمايد: ح جّ الب يت و ا عتمار بيت هم، فقر را بر مي دارد، گناهان را شستشو مي كند. بعد از ذكر كردن اينها، حضرت به مستحبات مي پردازد ومي فرمايد: صدقه سرّ چگونه اثر دارد، صدقه علن چگونه اثر دارد، صله رحم چه اثر دارد؛ فرمود: صله رحم عمر را طولاني مي كند. حالا گاهي عمر كمّاً طولاني است، گاهي كيفاً طولاني است، گاهي هر دو. بعضي عمر پر بركتي دارند. اين عمر پر بركت گاهي در طولاني بودن آن است؛ گاهي نه، عمر زياد ندارند، امّا عمرشان بركت هاي فراواني دارد. بسياري از علماء نوشته هاي زيادي دارند، ولي عمر طولاني نكردند. البتّه گروهي هم عمر طولاني دارند كمّاً و بركتشان هم كيفاً زياد است. صله رحم اين 3 خاصيّت را دارد؛ حدأقل يكي از اين خاصيّت هاي 3 گانه را خواهد داشت.
آموختن، فهميدن و تلاوت « قرآن كريم »؛ وسيله تقرّب الهي
آنگاه فرمود: يكي از آن وسائل خيلي خوب تقرب به خدا، تلاوت قرآن كريم است: تعلّموا القرآن فنّه احسن الحديث و تفقّهوا ف يه، فنّه ربيع القلوب و استشفوا ب نور ه ، فنّه ش فاء الصّدورو احس نوا ت لاوته فنّه احسن القصص؛ اين 4 جمله را درباره قرآن فرمود. براهيني هم براي اين 4 امر ذكر كرد. ( تعلّم ) است و ( تفقّه ) است و ( ا ستشفاء ) و ( حسن تلاوت )؛ براي همه هم دليل ذكر كرده. چون بهترين حديث و بهترين سخن، سخن خداست: من احسن م ن الله ق يلاً (5)، الله نزّل احسن الحديث (6).
فرمود: تفقّهوا ف يه، فنّه ربيع القلوب. شما وقتي به باغ مي رويد، انواع ميوه ها و رياحين متنوّع درآن هست. بعد از بيان نوراني حضرت امير، ابن عباس مي گويد: ذا قرأت الم، حم، فكأنّي وقعت ف ي روضه.وقتي من (الم)، (حم) را كه قرائت مي كنم، مثل اينكه در باغم. هر ميوه اي بخواهم، هست؛ هر گلي بخواهم، هست. بهاران است؛ هر چيزي را آدم بخواهد، بحث هاي اعتقادي بخواهد، بحث هاي فقهي بخواهد، بحث هاي اخلاقي بخواهد؛. بعد از اينكه تعلّم شد،نوبت تفقّه در قرآن است: تفقّهوا ف يه،فنّه ربيع القلوب. روي همين بيان نوراني حضرت امير، ابن عباس آن حرف را زده. خود ابن عباس از مفسّرين بنام صدر اسلام است!
بعد فرمود: از نورش شفا بگيريد، چون ش فاء ل ما ف ي الصّدور(7) است. قران مشكلات را حل مي كند، دردها را مي گويد، درمانش را هم مي گويد. و احس نوا ت لاوته فنّه احسن القصص. با ترتيل بخوانيد، آرام بخوانيد، شمرده شمرده بخوانيد، با تدبّر بخوانيد. بعد هم درباره ما ها سخن گفت كه عالم بي عمل خطرش چيست واينكه او كالحائ ر است، متحيّر است و ع ند الله سرزنشش بيشتر است، حسرتش در قيامت بيشتر است كه أعاذنا الله م ن شرور انفس نا و سيّ ئات اعمال نا.
لزوم حداكثر بهره مندي از بركات ماه مبارك رمضان
ماه مبارك رمضان ماهي است كه ما خود را بايد آزاد بكنيم. در اين ماه بركت هاي فراواني نازل شده است. گفتند: تورات موساي كليم، انجيل عيساي مسيح، قرآن رسول گرامي (ص) در همين ماه مبارك رمضان نازل شده است. بعضي از جنگ ها هم در صدر اسلام در همين ماه بود. آنها كه در جهاد اكبر فاتح شدند، توانستند در جبهه جهاد بدر و مانند آن كه جهاد اصغر است فاتح بشوند. ما اگر ن شآء الله خود را در اين يك ماه به عنايت الهي مهذّب بكنيم، اميد است كه عادت بكنيم براي آن 11 ماه ديگر. ن شآء الله اميدواريم اينچنين باشد. حداكثر بهره را از اين ماه ببريم؛ كمتر حرف زدن، كمتر غذا خوردن، بهتر فهميدن، در خدمت قرآن بودن آثار فراواني دارد. ليالي قدر را به خوبي ادراك كنيم، ميلاد وجود مبارك امام مجتبي كه در پيش داريم، حداكثر بهره را هم از آن فرصت مناسب ببريم.
بيانات آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در خطبه هاي نماز جمعه قم ـ 3/ 10/ 1378
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) مستدرك الوسائل/ 16/ 220 (2) ص/ 50 (3) همزه/ 9
(4) عدّه الدّاعي/ 232 (5) نساء/ 122 (6) زمر/ 23 (7) يونس/ 57
خوان حكمت در ماه مبارك رمضان هر روز منتشر مي شود.

 



نحوه پذيرش اعضاي هيئت علمي دانشگاه ها اعلام شد

وزير علوم نحوه پذيرش اعضاي هيئت علمي دانشگاه ها را اعلام كرد.
كامران دانشجو در گفت وگو با مهر با بيان اين كه هم اكنون 7هزار نفر متقاضي عضويت در هيئت علمي دانشگاه ها هستند افزود: متقاضيان عضو هيئت علمي در دانشگاه ها در مرحله اول بايد مشخصات خود را وارد سايتي كه به همين منظور طراحي شده است كنند.
وي ادامه داد: از سوي ديگر از دو ماه پيش دانشگاه ها اعلام نياز خود را به وزارت علوم ارائه كرده اند و ما در حال حاضر مي دانيم كه هر دانشگاه چه تعداد و در چه رشته هايي عضو هيئت علمي نياز دارد.
وزير علوم تاكيد كرد: براساس رتبه بندي دانشگاه ها، هيئت جذب مركزي وزارت علوم بيش از دو برابر نياز، عضو هيئت علمي به آنها معرفي مي كند و دانشگاه ها نيز موظف هستند از ميان اين افراد اعضاي هيئت علمي مورد نياز خود را جذب كنند.
دانشجو اظهار داشت: از سوي ديگر به اعضاي هيئت علمي متقاضي نيز گفته مي شود كه با توجه به شرايطشان ممكن است كه در كدام دانشگاه پذيرفته شوند و در كدام دانشگاه پذيرفته نشوند و به اين طريق به نوعي به راهنمايي متقاضيان نيز خواهيم پرداخت.
وي افزود: البته از ابتدا از متقاضياني كه فرم مربوطه را در سايت پر مي كنند درخواست خواهد شد كه سه اولويت اول خود را به وزارت علوم اعلام كنند اما در نهايت تصميم گيري با ما است.
وزير علوم گفت: در گذشته متقاضيان مستقيما به دانشگاه ها مراجعه مي كردند اما با اتخاذ اين راهكار، سعي شده است تا شرايط براي جذب اعضاي هيئت علمي در دانشگاه هاي سراسر كشور تسهيل شود زيرا از اين پس تنها كانال جذب اعضا همين روش خواهد بود.

 



لاريجاني در ديدار سفير پاكستان: گسترش تروريسم تهديدي براي صلح و آرامش در منطقه است

لاريجاني در ديدار با سفير پاكستان در تهران، گسترش اعمال تروريستي در منطقه را تهديدي براي صلح و آرامش دانست.
علي لاريجاني در ديدار سفير پاكستان در تهران، روابط جمهوري اسلامي و پاكستان را تاريخي، مستحكم و برادرانه خواند و تحكيم هر چه بيشتر اين روابط را خواستار شد.
وي با اشاره به حادثه غم انگيز سيل در پاكستان كه منجر به كشته و آواره شدن جمع زيادي از مردم مسلمان آن كشور شد، با بازماندگان و مصيبت ديدگان اين حادثه ابراز همدردي كرده و به ملت و دولت پاكستان تسليت گفت.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به گسترش اعمال تروريستي در منطقه، آن را تهديدي براي صلح و آرامش منطقه برشمرد.
لاريجاني با اشاره به توافقات فيمابين در اين زمينه، بر تحكيم آن تاكيد كرد و خواستار اجراي هر چه سريعتر اين توافقات شد.
اين گزارش مي افزايد؛ سفير پاكستان در تهران نيز در اين ديدار روابط ايران و كشورش را در همه زمينه ها مستحكم و برادرانه خواند و بر اهميت گسترش روابط همه جانبه براي دولت متبوعش تاكيد كرد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به حادثه سيل در پاكستان كه منجر به آواره شدن ميليون ها نفر شده، خواستار تسريع در ارسال كمك هاي انساندوستانه جمهوري اسلامي ايران به مصيبت ديدگان اين حادثه شد.
سفير پاكستان در تهران در پايان ضمن ابراز نگراني از گسترش پديده تروريسم در منطقه، ديدگاه هاي دو كشور را در اين زمينه بسيار نزديك خواند و بر تعهد پاكستان نسبت به تحكيم امنيت مرزهاي دو كشور تاكيد كرد.

 



بروجردي خبر داد گروه وين بيانيه تهران را پذيرفت

رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس از پذيرش بيانيه تهران توسط گروه وين براي انجام مذاكرات خبر داد.
علاءالدين بروجردي در گفتگو با مهر درباره دور جديد مذاكرات گروه وين براي تأمين سوخت راكتور تحقيقاتي تهران گفت: با توجه به اين كه گروه وين با فلسفه وجودي تأمين سوخت براي راكتور تهران تشكيل شده است تا وظيفه آژانس بين المللي را براي تأمين سوخت ايران به انجام رساند، درخواست رسمي آنها براي رفع سوالاتي درباره بيانيه تهران پاسخ داده شد و هم اكنون آنها بايد براي اجرايي كردن بحث تبادل سوخت وارد شوند.
وي با اعلام اين كه گروه وين و آژانس تاكنون نسبت به اجرايي كردن مبادله سوخت تعلل كرده اند، گفت: اين موضوع به قبل از بيانيه تهران برمي گردد و هم اكنون كه چنين بيانيه اي با ابتكار سه كشور ايران، تركيه و برزيل تدوين شده است در اجرايي كردن مبادله سوخت دفع الوقت مي كنند.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با تأكيد بر اينكه بيانيه تهران از اجزاي لاينفك تشكيل شده است گفت: اعضاي گروه وين طي نامه هايي سؤالاتي را درباره بيانيه تهران مطرح كرده بودند كه ايران به اتفاق تركيه و برزيل پاسخ لازم را به آنها ارائه كرد.
وي سپس از پذيرش بيانيه تهران توسط گروه وين به عنوان مبناي مذاكرات ايران با اين گروه خبر داد.
وي در خصوص حضور برزيل و تركيه در مذاكرات وين نيز گفت: مرجع اصلي اين بيانيه همين سه كشور بوده و با تصميم اين سه كشور بيانيه تهران عملياتي مي شود لذا حضور تركيه و برزيل در مذاكرات گروه وين لازم است.
بروجردي در پاسخ به اين سوال كه آيا احتمال حضور تركيه و برزيل در مذاكرات ايران با 1+5 نيز وجود دارد يا نه گفت: از آنجايي كه محتواي مذاكرات ايران با 1+5 بسته ارائه شده از سوي ايران است، زمينه مذاكرات متفاوت بوده و اين دو كشور در مذاكره با 1+5 حضور نخواهند داشت.

 



كوثري: خاورميانه آماده پاسخ لحظه اي به تجاوز رژيم صهيونيستي است

يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي معتقد است كه تمامي كشورهاي منطقه به خاطر آشنايي با خوي رژيم صهيونيستي و استكبار از آمادگي پاسخ لحظه اي به آنها برخوردار شده اند.
اسماعيل كوثري در گفت وگو با مهر درباره احتمال آغاز جنگ از سوي رژيم صهيونيستي و آمريكا عليه برخي از كشورهاي منطقه گفت: موضوع اين گونه حركات بيش از اينكه واقعي باشد يك جنگ رواني است كه به واسطه آن بتوانند منطقه را در ارعاب و وحشت فرو برده و بهره هاي خاص خود را از اين فضا ببرند.
وي در ادامه با اعلام اينكه آمريكائيان وصهيونيست ها در شرايط امروز توان باز كردن جبهه جديدي را براي جنگ ندارند گفت: رژيم صهيونيستي اخيرا اين امر را آزمود و با هدف قرار دادن نقطه اي از لبنان و دريافت پاسخي متناسب با آن سريعا اعلام آتش بس كرد.
فرمانده سابق لشكر 27 سپاه پاسداران افزود: عقب نشيني سريع صهيونيست ها هم به اين دليل بود كه از تكرار سرنوشت جنگ 33 روزه وحشت داشتند.
وي تاكيد كرد: با روحيه اي كه از رژيم صهيونيستي در اين مدت بروز كرده است همه ارتش هاي منطقه علي الخصوص ايران، سوريه و لبنان آمادگي پاسخ لحظه اي به حركات دشمن صهيونيستي و آمريكا را پيدا كرده اند.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اعلام اينكه در صورت تعدي صهيونيست ها به كشورهاي منطقه ديگر اين رژيم غاصب رهايي نخواهد داشت گفت: آنها به واسطه شكست در جنگ هاي 33 روزه و 22 روزه از اين وحشت دارند كه ماجراجويي را آغاز كنند ولي پايان آن در اختيار آنها نباشد.
وي گرفتاري آمريكا در عراق و افغانستان را به قدري مهلك دانست كه ديگر اساسا روحيه اي براي آغاز يك جنگ ديگر در سربازان آنها باقي نمانده است.
كوثري با اشاره به شناخت دقيق ملت هاي منطقه از رژيم صهيونيستي و آمريكا گفت: مردم نيز فهميده اند كه اگر قدمي در مقابل آنها عقب بنشينند ديگر ياراي مقاومت در برابر زياده خواهي هاي اين دو كشور را در منطقه نخواهند داشت.
وي درباره احتمال شيطنت اين كشورها عليه ايران نيز گفت: كوچكترين دست اندازي آنها به ايران و منافع آن برايشان عواقب ناگواري را به دنبال دارد و اين را خود آنها مي دانند كه نيروهاي شان در نزديكي ما هستند و ضربه ما به نيروهاي آنها فراموش نكردني خواهد بود.

 



گزارش پرس تي وي از بي اعتنايي كشورهاي آمريكاي جنوبي به تحريم ها عليه ايران

سرويس سياسي-
شبكه تلويزيوني پرس تي وي در گزارشي اعلام كرد كه تحريم هاي يكجانبه آمريكا و اروپا عليه ايران باعث شده است مبادلات تجاري كشورهاي آمريكاي لاتين با ايران به شكلي چشمگير افزايش يابد.
براساس اين گزارش آمريكاي جنوبي از فرصت تحريم هاي آمريكا و اروپا استفاده كرده و روابط اقتصادي خود را با ايران افزايش داده است. برزيل و آرژانتين به عنوان دو قطب بزرگ منطقه به شدت به ادامه مبادلات تجاري و بهبود روابط با ايران علاقمند هستند. فقط در سال گذشته مبادلات تجاري ايران و آرژانتين از صفر به يك و نيم ميليارد دلار رسيده است از ديگرسو تا پنج سال آينده ارزش مبادلات ايران و برزيل به بيست و پنج ميليارد دلار مي رسد.
پرس تي وي افزود: اين روابط در صحنه سياست نيز تاثيرگذار شده اند به شكلي كه «فيليپه سولار» رهبر مخالفان دولت آرژانتين كه در انتخابات رياست جمهوري اين كشور نيز شركت مي كند از هم اكنون مخالفت خود را با تحريم ها عليه ايران ابراز كرده و گفته است در صورتي كه در انتخابات اين كشور به پيروزي برسد روابط اقتصادي با ايران گسترش خواهد يافت.
در ادامه اين گزارش آمده است: در حال حاضر روابط تجاري ايران با كشورهاي آمريكاي جنوبي از بيست و نه ميليارد دلاري كه ايران پيشتر با اتحاديه اروپا داشت فراتر رفته است با توجه به اين كه برزيل رياست گروه تجاري آمريكاي جنوبي را نيز به عهده گرفته است انتظار مي رود اين روابط گسترش بيشتري نيز داشته باشد.
پرس تي وي در پايان گزارش خود تصريح كرده است: در حال حاضر ايران از موضع خوبي براي گسترش روابط با كشورهاي آمريكاي جنوبي برخوردار است. در سايه صادرات خوب به ايران، آرژانتين در آمريكاي جنوبي به عنوان دومين شريك تجاري ايران جايگزين مكزيك شده است. صادرات اين كشور به ايران از بيست و نه ميليون دلار در دوهزار و هفت به يك مميز دو ميليارد دلار در سال گذشته رسيده است و انتظار مي رود اين ميزان در سال جاري به يك و نيم ميليارد دلار برسد.

 



از سوي رئيس جمهور قانون تاسيس استان البرز ابلاغ شد

قانون تاسيس استان البرز از سوي محمود احمدي نژاد در نامه اي به وزارت كشور براي اجرا ابلاغ شد.
رئيس جمهور روز پنجشنبه در نامه اي به وزارت كشور قانون تاسيس استان البرز كه در جلسه علني دوم تير 1389 به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيده بود و شوراي نگهبان نيز آن را تاييد كرده بود، جهت اجرا ابلاغ كرد.
براساس ماده يك اين قانون به دولت اجازه داده مي شود تا نسبت به تاسيس استان البرز به مركزيت شهر كرج و مشتمل بر شهرستان هاي كرج، ساوجبلاغ و نظرآباد اقدام كند.
رئيس جمهور همچنين قانون اصلاح قانون تجميع انتخابات دوره پنجم شوراها با دوره يازدهم رياست جمهوري مصوب 1387 را نيز براي اجرا به وزارت كشور ابلاغ كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، براساس ماده واحده اين قانون، با افزايش طول دوره سوم شوراهاي اسلامي، شهرداران و دهياران تا برگزاري انتخابات دوره يازدهم رياست جمهوري، انتخابات دوره چهارم شوراهاي اسلامي و دوره يازدهم رياست جمهوري همزمان برگزار مي شود.
براساس اين قانون تمديد دوره مديريت شهرداري و دهياران مانع اختيار شوراها براي نظارت و استيضاح نيست.
همچنين شروع به كار دوره چهارم شوراهاي اسلامي يك ماه پس از آغاز دوره رياست جمهوري يازدهم خواهد بود.
اين قانون شامل ماده واحده و يك تبصره است كه دوم تيرماه امسال در جلسه علني مجلس به تصويب رسيد و شوراي نگهبان نيز 16 تيرماه آن را تاييد كرد.
پيش از اين رئيس مجلس شوراي اسلامي، در پي انقضاي مهلت قانوني اجراي قانون از سوي رئيس جمهور، قانون فوق را براي انتشار در روزنامه رسمي ابلاغ كرده بود.

 



وزارت كشور در اطلاعيه اي خواستار شد
كساني كه نمي توانند روزه بگيرند از روزه خواري در انظار عمومي بپرهيزند

وزارت كشور در اطلاعيه اي از تمام كساني كه نمي توانند در ماه رمضان روزه بگيرند خواست در انظار عمومي حرمت اين ماه را حفظ كنند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور، در اين اطلاعيه با گراميداشت آغاز اين ماه پرخير و بركت از مسافران، بيماران و ساير افرادي كه معذوريت شرعي دارند خواسته شد با امساك خود در انظار عمومي حرمت اين ماه را نگه داشته و مومنان روزه دار را همراهي كنند.
وزارت كشور به تمام اصناف نيز متذكر شد كه همچون گذشته ضمن بزرگداشت شعائر اسلامي از ارائه هرگونه خدماتي كه موجب تظاهر به روزه خواري شود، خودداري كنند و خدمات به مسافران و افراد را كه بنا به حكم شرعي قادر به گرفتن روزه نيستند را دور از انظار انجام دهند.
اين وزارتخانه در اطلاعيه خود، ماه رمضان را ماه پربركت و عرفاني و فرصتي مغتنم براي ملت مسلمان ايران دانست و براي همه روزه داران و كساني كه با گشودن سفره اطعام و برپايي مجالس مذهبي به ترويج شعائر ديني مي پردازند، آرزوي قبولي طاعات و عبادات مسئلت كرد.

 



الهام مشاور حقوقي رئيس جمهور شد

محمود احمدي نژاد در حكمي غلامحسين الهام را به عنوان مشاور حقوقي رئيس جمهور منصوب كرد.
متن حكم رئيس جمهور بدين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
برادر ارجمند جناب آقاي دكتر غلامحسين الهام
با عنايت به تعهد، دانش و تجربيات طولاني و ارزشمند در زمينه هاي گوناگون به موجب اين حكم شما را به عنوان «مشاور حقوقي رئيس جمهور» برمي گزينم.
اميدوارم چون هميشه با توكل بر خدا و استفاده از همه توان و ظرفيت علمي و عملي در كنار دولت خدمتگزار و در مسير تحقق آرمان هاي بلند انقلاب اسلامي موفق و سربلند باشيد.
از خداوند متعال مزيد توفيقات جنابعالي را در خدمت به انقلاب و ملت بزرگ ايران در ظل توجهات حضرت ولي عصر(عج) مسالت مي نمايم. محمود احمدي نژاد

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14