(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


يكشنبه 24  مرداد 1389- شماره 19717

روسيه به سامانه هاي پيشرفته اس - 400 و اس - 500 مجهز مي شود
پيونگ يانگ ملت 2 كره را به اتحاد عليه بيگانگان فراخواند
دولت قرقيزستان خواستار استرداد عسگر آقايف از روسيه شد
افشاگري سراسري خاخام ها از جنايات روزافزون صهيونيست ها
نامحبوب، مثل سران غرب!
حريري: جايگاه اسرائيل از متهم به مجرم تغيير خواهد كرد
اعتصاب و تظاهرات 60 هزار معلم در هندوراس
احتمال سقوط دولت برلوسكني قوت گرفت
فرستاده اوباما در افغانستان راه حل نظامي را بي نتيجه دانست
8 شهيد و 24 مجروح در ناآرامي هاي سامرا و بغداد
به بهانه كمك به سيل زدگان 1000نظامي آمريكايي در پاكستان مستقر شدند
پرونده



روسيه به سامانه هاي پيشرفته اس - 400 و اس - 500 مجهز مي شود

فرمانده نيروي هوايي روسيه اظهار داشت كه مسكو به سامانه هاي دفاع هوايي پيشرفته اس-400 و اس-500 مجهز خواهد شد.
به گزارش فارس به نقل از ريانووستي، ژنرال «الكساندر زلين» اظهار داشت: كه سامانه دفاع هوايي مسكو و منطقه «اقتصادي مركزي روسيه» به تسليحات جديدي از جمله سامانه هاي پيشرفته دفاع هوايي اس-400 و اس-500 مجهز خواهند شد.
زلين گفت: «ما تعداد قابل توجهي از سامانه اس-400 را تا پيش از سال 2020 خريداري خواهيم كرد. همچنين درباره خريد سامانه اس-500 بحث هايي خواهيم داشت.»
گفتني است منطقه اقتصادي مركزي در بخش اروپايي روسيه قرار گرفته و منطقه صنعتي اصلي اين كشور است.به عقيده تحليل گران، استقرار اين سامانه هاي پيشرفته با هدف مقابله با سامانه پدافند موشكي آمريكا در شرق اروپا صورت مي گيرد.

 



پيونگ يانگ ملت 2 كره را به اتحاد عليه بيگانگان فراخواند

كره شمالي خواستار وحدت ملت دو كره در برابر نيروهاي خارجي و با هدف حفظ صلح در شبه جزيره كره شد.
به گزارش خبرگزاري مركزي كره شمالي، كميته مركزي جبهه دموكراتيك وحدت كره شمالي ديروز با صدور بيانيه اي اعلام كرد، ملت دو كره مخالف جنگ و مدافع حفظ صلح و آرامش در منطقه هستند. در اين بيانيه از تمام مردم شبه جزيره كره خواسته شده براي دفاع از حاكميت و تماميت ارضي در برابر نيروهاي خارجي متحد شوند و آماده مقابله با توطئه هاي احتمالي دشمنان خارجي باشند.
انتشار اين بيانيه چند روز پس از آن صورت مي گيرد كه واشنگتن به همراه سئول رزمايش نظامي بي سابقه اي را با هدف ارعاب پيونگ يانگ در درياي زرد انجام داد.

 



دولت قرقيزستان خواستار استرداد عسگر آقايف از روسيه شد

دولت قرقيزستان با لغو مصونيت رئيس جمهور سابق اين كشور، خواستار استرداد وي از روسيه شد.
به گزارش فارس، خانم «رزا اتونبايوا»، رئيس جمهور قرقيزستان روز جمعه پس از رايزني با تني چند از وزيران اين كشور، دستور لغو مصونيت «عسگر آقايف»، نخستين رئيس جمهور قرقيزستان را صادر كرد.
«كشتار شهروندان، سوءاستفاده از قدرت، اختلاس ميليوني، واگذاري بخشي از خاك كشور قرقيزستان به چين و قزاقستان، نابودي ثروت هاي ملي و...» از جمله اتهاماتي است كه دولت فعلي اين كشور آسياي مركزي به آقايف وارد كرده و خواستار استرداد وي از روسيه شده است.
در جلسه روز جمعه دولت قرقيزستان، 9نفر از اعضاي دولت به سلب مصونيت «آقايف» رأي مثبت داد و سه نفر نيز با اين كار مخالفت كردند.
گفتني است «عسگر آقايف» كه از سال 1991 تا 2005 در رأس قدرت قرار داشت به دنبال سقوط دولتش در 24 مارس 2005 به روسيه گريخت.
وي در حال حاضر در يكي از دانشگاه هاي دولتي روسيه مشغول تدريس است. هنوز مسكو درباره درخواست بيشكك نسبت به استرداد «آقايف» واكنشي نشان نداده است.
به اعتقاد برخي كارشناسان، لغو مصونيتي كه قانون اساسي قرقيزستان به «آقايف» داده وجاهت قانوني نداشته و قابل اجرا نيست.

 



افشاگري سراسري خاخام ها از جنايات روزافزون صهيونيست ها

سرويس خارجي-
خاخام هاي فعال ضدصهيونيسم، در تدارك برگزاري سلسله تظاهراتي در سراسر جهان براي افشاي جنايات رژيم صهيونيستي هستند.
«دوويد فيلدمن» خاخام آمريكايي دراين باره گفت: ما تاكنون تظاهراتي در كانادا و آمريكا برگزار كرده و اين تظاهرات را با تعداد بيشتري در سراسر جهان ادامه مي دهيم.
وي افزود: پيام هاي اصلي ما در تظاهراتي كه به راه مي اندازيم اين است كه رژيم صهيونيستي رژيمي انسان ستيز و ضديهودي است و تنها راه حل، سرنگوني دولت اسرائيل است چرا كه اين رژيم نماينده يهوديان جهان نيست.
اين خاخام آمريكايي گفت: رژيم صهيونيستي يعني كفر، جنايت، دزدي و ظلم و ستيز و بايد غزه و تمامي فلسطين را آزاد كند.
خاخام فيلدمن تصريح كرد: خيلي ها از جنايات اسرائيل در مناطق اشغالي فلسطين و زجر و شكنجه اي كه مردم اين مناطق مي كشند كوچكترين اطلاعي ندارند و چشمشان تنها به دستگاه هاي تبليغاتي آمريكايي است كه با پول لابي گران اسرائيلي از قبيل «ايپك» كه در سياستمداران اين كشور نفوذ كرده اند اداره مي شوند.
وي اظهار داشت: وظيفه ما اين است كه تا آنجا كه مي توانيم با حضور خود در خيابان ها و با نشان دادن اسناد و مدارك نسبت به اين جنايت ها، مردم را آگاه كنيم.
اين خاخام يهودي همچنين خاطرنشان كرد: خدا را شكر كه حاميان مردم زجر كشيده فلسطين در سراسر جهان روز به روز بيشتر مي شوند و مي توانند براي مبارزه با جنايات رژيم صهيونيستي با ما همكاري كنند.
در همين رابطه تلويزيون يونان از اعتصاب ديپلمات هاي رژيم صهيونيستي در آتن خبرداد.
شبكه تلويزيوني يونان «مگا» اعلام كرد كه سازمان جاسوسي موساد بدون توجه به اعتصاب ديپلمات هاي اسرائيلي برنامه سفر بنيامين نتانياهو نخست وزير اين رژيم به آتن را در روز دوشنبه برنامه ريزي و هماهنگ كرده است.
ديپلمات هاي اسرائيلي كه در اعتراض به وضعيت شغلي خود اعتصاب كرده اند اعلام كردند كه به خاطر تلاش موساد براي شكستن اعتصاب آنها اين سازمان جاسوسي را تحريم خواهند كرد.
گفت وگوهاي سازش
وزير خارجه آمريكا و نخست وزير رژيم صهيونيستي در تماس تلفني موضوع مذاكره مستقيم و موانع آغاز آن را بررسي كردند.
آمريكا بدون توجه به درخواست محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين براي توقف شهرك سازي در فلسطين اشغالي همچنان تلاش خود را براي آغاز شدن مذاكرات مستقيم ادامه مي دهند.
اين درحالي است كه هيلاري كلينتون وزيرخارجه آمريكا قرار است براي تحرك بخشيدن بيشتر به گفت وگوهاي سازش به خاورميانه سفر كند و با مقامات فلسطيني و اسرائيلي گفت وگو كند.
مذاكرات غيرمستقيم كه جرج ميچل فرستاده ويژه باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا آن را برعهده داشت هيچ گونه پيشرفت قابل ملاحظه اي درپي نداشت و سفر اخير ميچل هم باناكامي روبه رو شد.
محمود عباس براي ورود به گفت وگوهاي سازش شرايطي را تعيين كرده است كه مورد موافقت نتانياهو قرار نگرفته است.
از سوي ديگر كاترين آشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا اعلام كرد كه درحال تنظيم چارچوبي براي مذاكرات صلح خاورميانه هستيم.
وي افزود: قدرت هاي بزرگ درحال فعاليت بر روي بيانيه اي با هدف برگزاري مذاكرات مستقيم ميان اسرائيل و فلسطين هستند.
شرايط انفجاري
سرزمين اشغالي
وزير امنيت داخلي رژيم صهيونيستي طي جلسه اي با مسئولان دستگاه امنيتي اين رژيم و نمايندگان دستگاه قضايي آن اظهار داشت، اعراب در مناطق اشغالي در شرايط غيرقابل تحملي به سر مي برند و ممكن است اين امر به انفجاري عليه اسرائيل منجر شود.
وي افزود، بازداشت شيخ رائد صلاح و اقدام اسرائيل در ويران كردن صدها منزل فلسطيني در مناطق نقب و الجليل از علل واقعي است كه ممكن است به شورش ساكنان فلسطيني اسرائيل منتهي شود.
به گزارش ايسنا از سوي ديگر پايگاه عبري روتر فاش كرد: ارتش اسرائيل در صورت درگيري مسلحانه فراگير در كرانه باختري و نوار غزه از يك طرح نظامي استفاده خواهد كرد. اين طرح داراي سه محور است كه نخست اعلام و ابلاغ تخليه مناطق تحت درگيري از سوي ساكنان در يك مدت كوتاه و باقي ماندن ساكنان در يك منطقه مشخص تا پايان درگيري ها است دوم آن كه هركس با تخليه منزل خود مخالفت كند از سوي ارتش اسرائيل خرابكار شناخته شده و مسئوليت باقي ماندن وي در آن منطقه برعهده خود فرد است سوم آن كه اسرائيل مكان جايگزين كردن ده ها هزار فلسطيني را مشخص مي كند و پس از پايان تخليه ساكنان فلسطيني در مناطق درگيري ارتش هر سلاحي كه در اختيار دارد براي جنگ خياباني و مناطق مسكوني به كار مي بندد.
ساير رويدادها
¤ يك مركز حقوقي فلسطين اعلام كرد حدود 5000 فلسطيني شناسنامه ندارند و از حقوق مدني و سياسي محرومند.
¤ كشتي شمع هاي آزادي با هدف افشاي جنايات انگليسي ها و صهيونيست ها عليه ملت فلسطين عازم بندرهاي جهان مي شود.
¤ روزنامه اسرائيلي ها آرتص از روابط گرم ميان نظاميان رژيم صهيونيستي و شبه نظاميان تشكيلات خودگردان فلسطين در ماه مبارك رمضان براي سركوب مقاومت خبرداد.
¤ 220 اتحاديه و سازمان غيردولتي سوئيس آمادگي خود را براي شركت در ناوگان آزادي- 2 كه قرار است تا قبل از پايان سال جاري ميلادي عازم غزه شود اعلام كردند.
¤ زندانبانان رژيم صهيونيستي مانع از روزه گرفتن و برپايي نماز جماعت اسراي فلسطيني در بند زندان هاي اين رژيم در ماه مبارك رمضان مي شوند.
¤ سخنگوي وزارت خارجه پاكستان اعلام كرد، پاكستان رژيم صهيونيستي را به رسميت نخواهد شناخت.

 



نامحبوب، مثل سران غرب!

مي گويند، اين روزها نقطه مشترك دولت هاي خيلي از كشورهاي غربي ميزان بالاي نامحبوب بودن سران آنهاست!
سايت «اسليت» به اين ترتيب مي نويسد كه، مثلا «باراك اوباما» كه موقع انتخاب، حمايت اكثر آمريكايي ها را با خودش داشت، امروز فقط 44 درصدشان را در جمع طرفدارانش دارد، كه اكثرشان هم سياهپوست آفريقايي تبار هستند! و «آنگلا مركل» هم اگر قرار بود همين امروز در انتخابات شركت كند، بدون شك كمترين ميزان حمايت مردم طي اقلا 30 سال گذشته را نصيب خانواده سياسي اش مي كرد! «خوزه لوئيس زاپاترو» اسپانيايي هم اين روزها در پايين ترين سطح محبوبيت اش قرار دارد، درحالي كه هنوز دو سال هم از انتخابش نمي گذرد! حالا، محبوبيت «نيكلا ساركوزي» فرانسوي هم در حدي است كه تعداد واقعاً كمي از اسلافش در اين مرحله از مأموريت شان به آن دست پيدا كرده بودند، به طوري كه در هيچ رده سني جامعه فرانسه ديگر جايي ندارد! و «سيلويو برلوسكني» ايتاليايي هم كه تا به حال به نظر مي رسيد در هيچ كدام از رسوايي هايي كه به بار آورده (تقريباً، روزي يك رسوايي!) تكانش هم نمي دهد، آن چنان سقوط كرده كه امروز فقط اقليت كوچكي از هموطن هايش از او حمايت مي كنند! مي شود گفت كه، مهمترين نقطه مشترك همه اين بزرگان شيوه شان در اداره بحران اقتصادي است كه خيل بيكاران را به دنبال خودش راه انداخته و به يكي از عوامل نگراني- به خصوص، در قشر متوسط جامعه- تبديل شده است! اما، همه اين بزرگان به لحاظ «راحتي ادامه راه» در يك حد قرار ندارند. مثلا، «باراك اوباما» هميشه درگير كنگره است كه قدرتش با رئيس جمهور برابري مي كند! و «آنگلا مركل» هم كه از اكثريت پارلماني محروم شده، مجبور است به نحوي موافقت مخالفانش را جلب كند! ضمن اينكه، ائتلاف محافظه كاران ليبرالش هم نه تنها هيچ محبوبيتي ندارد، بلكه مخالف موضوعات اساسي مثل ماليات هم هست. «سيلويو برلوسكني» هم اكثريت پارلماني اش را از دست داده و حالا كاملا به «ليگ شمال» وابسته است. اين وسط، «زاپاترو» شانس آورده كه مخالفانش به اندازه خودش نامحبوب اند، به همين خاطر هم با خيال راحت سياست رياضت اقتصادي اش را دنبال مي كند! مي ماند «ساركوزي»، كه اگر چه هيچ محبوبيتي ندارد، اما هنوز اكثريتش را در مجمع ملي حفظ كرده و بنابراين مي تواند تا دلش مي خواهد به همه زور بگويد!
سرويس خارجي كيهان

 



در پي افشاگري هاي سيدحسن نصرالله
حريري: جايگاه اسرائيل از متهم به مجرم تغيير خواهد كرد

سرويس خارجي-
در پي افشاگري هاي دبير كل حزب الله لبنان درباره نقش اسرائيل در ترور رفيق حريري، سعدالدين حريري نخست وزير لبنان اعلام كرد، پس از اين افشاگري ها جايگاه اسرائيل از متهم به مجرم تغيير پيدا خواهد كرد.
سيدحسن نصرالله اخيرا در كنفرانس خبري خود از در اختيار داشتن مداركي مستدل مبني بر دست داشتن اسرائيل در ترور رفيق حريري نخست وزير اسبق لبنان پرده برداشت.
در همين رابطه سعدالدين حريري تاكيد كرد كه اگر قرائن و نشانه هاي جديدي كه سيدحسن نصرالله ارائه كرده است حضور اسرائيلي ها در دادگاه را الزامي كند بي شك اسرائيل جايگاه خود را از متهم به مجرم تغيير خواهد داد. قاضي ويژه دادگاه بين المللي بررسي قضيه ترور رفيق حريري نيز از دولت لبنان خواست اطلاعات و فيلم هايي كه دبير كل حزب الله لبنان درباره نقش اسرائيل در اين ترور نشان داد را به اين دادگاه ارائه دهد. اين در حالي است كه اسرائيل اعلام كرده كه با هرگونه پيشنهادي در اين باره همكاري نخواهد كرد و در صورت اقدام سازمان ملل به تحقيق از سربازان اسرائيلي درباره حادثه كشتي هاي ناوگان آزادي اين رژيم از كميته تحقيق خارج خواهد شد.
شيخ نعيم قاسم معاون دبير كل حزب الله نيز اعلام كرد، شواهدي كه دبير كل اين حزب درباره دخالت رژيم صهيونيستي در ترور نخست وزير اسبق لبنان ارائه كرد، تل آويو را در موضع متهم قرار داد.
ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان نيز پس از افشاگري سيدحسن نصرالله رايزني هاي خود را با مقامات لبناني آغاز كرده و با جديت بيشتري به گفت وگو با سران احزاب سياسي مختلف مي پردازد.
از سوي ديگر سخنان حساس دبير كل حزب الله لبنان درباره نقش رژيم صهيونيستي در ترور حريري موجب سردرگمي و اختلاف در جريان المستقبل شده است.
موضع رسمي حزب المستقبل به رياست سعدالدين حريري معتدل بود و صرفا به اين نكته بسنده كرد كه حزب الله بايد دلايل و مدارك خود را به دادگاه بين المللي حريري ارائه كند.
اما برخي تندروها در اين حزب دلايل دبير كل حزب الله را قانع كننده ندانستند.
در همين رابطه دولت لبنان اعلام كرد كه روز چهارشنبه جلسه هيئت دولت به بررسي پرونده ترور حريري و محاكمه شاهدان دروغين اين پرونده خواهد پرداخت.
وزيران حزب الله در اين جلسه ضرورت اقدام براي پيگيري شاهدان دروغين و تحقيق درباره آنها را مطرح خواهند كرد تا حداقل از برخي از آنها كه در لبنان هستند بازجويي شود، تا بدين ترتيب مشخص شود چه طرف هايي اين شاهدان دروغين را مطرح كرده اند.

 



اعتصاب و تظاهرات 60 هزار معلم در هندوراس

ده ها هزار نفر از معلمان هندوراس در اعتراض به قوانين جديد بازنشستگي اعتصاب كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، بيش از 60هزار معلم در هندوراس از روز پنجشنبه 14 مردادماه اعتصاب گسترده اي را عليه قانون جديد بازنشستگي و طرح كاهش بودجه صندوق بازنشستگي معلمان آغاز كرده اند. معترضان با تجمع در خيابان هاي اصلي به «گلوسيگالپا» و فرودگاه بين المللي اين كشور آمريكاي جنوبي خواستار لغو اين طرح شدند.
در اين تجمعات، صدها پليس ضد شورش مسئوليت تامين امنيت را برعهده داشتند. خبري درباره درگيري احتمالي بين معترضان و نيروهاي امنيتي گزارش نشده است.
براساس اين گزارش، اعتراض ها همچنان ادامه دارد.

 



احتمال سقوط دولت برلوسكني قوت گرفت

به دنبال بالا گرفتن اختلافات ميان احزاب سياسي ايتاليا، احتمال سقوط دولت اين كشور قوت گرفت.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، پس از آنكه «جانفرانكو فيني» رئيس مجلس عوام ايتاليا به همراه تيمش از حزب حاكم «ملت آزادي» خارج شد و حزب جديد «آينده و آزادي براي ايتاليا» را با 33 عضو تشكيل داد، دولت «سيلويو برلوسكني» نيز حمايت قاطع پارلمان را از دست داد. اين موضوع باعث ايجاد يك بحران سياسي كم سابقه در رم شده است.
«فيني» مدام تهديد كرده است كه دولت برلوسكني را ساقط خواهد كرد. اين تهديدات كه باعث بي ثباتي سياسي در ايتاليا شده، «جورجيو ناپوليتانو» رئيس جمهور را مجبور كرد تعطيلات تابستاني خود را در جنوب ايتاليا نيمه تمام رها كرده و براي آشتي دادن احزاب و جلوگيري از سقوط دولت وارد رم شود.
«ناپوليتانو» همه گروه ها را به وحدت و آرامش دعوت كرد و به برلوسكني و فيني هشدار داد كه اين مبارزه به شدت بي ثبات كننده اوضاع است و بايد مناقشات پايان پذيرد.
وي با اشاره به درخواست ها براي برگزاري انتخابات زودهنگام اشاره كرد و گفت: «نبايد افراد تهديد به برگزاري انتخابات زودهنگام كنند چرا كه اهداف واقعي كشور در مبارزه ميان احزاب فراموش مي شود.»
با توجه به اينكه هم اكنون برلوسكني اكثريت را در پارلمان از دست داده، اگر نمايندگان صلاحيت وي را براي ادامه كار در دولت رد كنند، دولت ناچار به استعفاست.
براساس قوانين ايتاليا، در صورت استعفاي اجباري برلوسكني و انحلال دولت، رئيس جمهور بايد دستور تشكيل دولت موقت را صادر كند و يا اينكه پارلمان را منحل كرده دستور به برگزاري انتخابات زودهنگام دهد.
موقعيت نابسامان اقتصادي، افزايش بيكاري و پايين آمدن ميدان توليدات صنايع مختلف در كشور و همچنين وجود فساد مالي و اخلاقي در كابينه از جمله مسائلي است كه به بحران سياسي فعلي در رم دامن زده است.

 



فرستاده اوباما در افغانستان راه حل نظامي را بي نتيجه دانست

هولبروك رويكرد نظامي آمريكا و ناتو در افغانستان را بي نتيجه دانست.
به گزارش واحد مركزي خبر، ريچارد هولبروك فرستاده ويژه رئيس جمهوري آمريكا در افغانستان و پاكستان، جنگ آمريكا و ناتو در افغانستان را بي ثمر دانست.
وي گفت: رويكرد نظامي صرف در افغانستان بي نتيجه است. هولبروك افزود: جنگ افغانستان، پيامدهاي بسيار جدي دارد. به گفته وي، هرچند نيروهاي آمريكايي در افغانستان ضربه هاي بسيار جدي به طالبان وارد كرده اند، اما بايد توجه داشت كه طالبان سازماني قدرتمند و پايگاه آن در پاكستان است. پيروزي در افغانستان در نهايت به توانايي خود افغان ها بستگي دارد.
وي گفت: طرح ملت سازي در افغانستان نمي تواند آنگونه كه مد نظر است انجام شود، و به همين خاطر، آمريكا بايد در افغانستان نهادسازي كند.
منظور هولبروك از نهادسازي، توسعه فعاليت هاي مدني و تقويت حوزه هايي مثل كشاورزي و بهداشت است.
41 كشته طي 48 ساعت
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، نيروهاي دولتي افغان با حمايت نظاميان خارجي، چندين عمليات جداگانه در جنوب و شرق افغانستان انجام دادند. براساس گزارشات رسمي، طي 48 ساعت عمليات جداگانه، 33 شورشي و هشت نفر از نيروهاي دولتي كشته شدند. اين عمليات در ولايت هاي غزني، ميدان وردگ، هلمند، ارزگان، لغمان، لوگر و پكتيا انجام شد. در طي اين عمليات، 19 نظامي افغان زخمي شدند و 39 نفر از عناصر طالبان نيز به اسارت نيروهاي دولتي درآمدند.
اين عمليات در حالي انجام شد كه «حامد كرزاي» رئيس جمهوري افغانستان، از شورشيان طالبان خواسته بود به احترام ماه رمضان، از خشونت و درگيري پرهيز كنند. كرزاي و «باراك اوباما» رئيس جمهوري آمريكا نيز طي يك گفت وگوي تلفني، خواستار افزايش فشار بر طالبان شدند.
پنتاگون و انتشار اسناد
به گزارش خبرگزاري ايسنا، پنتاگون بار ديگر از مسئولان پايگاه اينترنتي «ويكي ليكس» خواسته است به انتشار اسناد جنگ افغانستان خاتمه دهد. اين پايگاه تاكنون حدود 70 هزار از اسناد مذكور را كه محرمانه خوانده مي شوند، منتشر كرده و قول داده است كه حدود 15 هزار سند ديگر را نيز طي روزهاي جاري منتشر كند.
«ديويد لايان»، سخنگوي پنتاگون اظهار داشت: ما هنوز اميدواريم ويكي ليكس آن اسناد باقي مانده را منتشر نكند و جان مردم بيشتري را به خطر نيندازد. «رابرت گيبس» سخنگوي كاخ سفيد نيز گفت، انتشار اسناد مذكور دردسرساز شده است.

 



8 شهيد و 24 مجروح در ناآرامي هاي سامرا و بغداد

انفجار بمب و ناآرامي در بغداد و سامراي عراق، هشت شهيد و 24 مجروح بر جاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ها، افراد مسلح ناشناس ديروز با تيراندازي به سمت يك پست ايست و بازرسي در حومه بغداد، چهار پليس و يك عضو «شوراي بيداري عراق» را به شهادت رساندند. در مورد تعداد مجروحان احتمالي اين حادثه گزارشي نرسيده است. شوراي بيداري متشكل از افراد مسلحي است كه تحت حمايت دولت قرار دارند و با تروريست ها مي جنگند.
شهر سامرا نيز جمعه شاهد سه انفجار بود.
به گزارش واحد مركزي خبر، در انفجار نخست كه مقابل مدرسه اي و به شيوه انتحاري رخ داد، شهادت سه تن و جراحت شش نفر ديگر را در پي داشت. دو انفجار ديگر در مناطق مسكوني رخ داد و به انهدام دو منزل مسكوني و جراحت 18 نفر انجاميد. سه زن و دو كودك از جمله اين زخمي شدگان هستند.
گزينه هاي نخست وزيري
به گزارش خبرگزاري مهر، برخي از منابع آگاه «حزب الدعوه» عراق خبر دادند، اين حزب به دنبال گزينه هاي ديگري به غير از «نوري مالكي» براي پست نخست وزيري عراق است. مالكي تلاش مي كند كه همچنان در دولت آينده نيز نخست وزير بماند. اما در حزب وي (الدعوه) برخي تلاش مي كنند فرد ديگري را به جاي مالكي به عنوان نامزد نخست وزيري معرفي كنند تا شايد براي تشكيل دولت جديد گشايشي حاصل شود.
اعضاي حزب الدعوه براي نخستين بار در اين مورد نرمش نشان دادند و البته تاكيد كردند كه گزينه بعدي نخست وزيري نيز بايد از درون همين حزب باشد.
اين در حالي است كه «ائتلاف ملي عراق» به رهبري «عمار حكيم» از حدود دو هفته پيش مذاكرات خود با «ائتلاف دولت قانون» تحت رهبري مالكي را متوقف كرده و خواستار معرفي گزينه هايي غير از وي شده است، گزينه هايي كه مورد قبول جريان «صدر» و ديگر گروه ها باشد.
خطباي جمعه عراق نيز به مسئله تعلل در تشكيل دولت جديد اعتراض كردند و خواستار تشكيل سريع دولت شدند. منابع سوري نيز اعلام كردند كه عراق روزهاي آينده شاهد تحولات مهمي براي تشكيل دولت خواهد بود.

 



به بهانه كمك به سيل زدگان 1000نظامي آمريكايي در پاكستان مستقر شدند

حدود 1000نظامي آمريكايي به همراه پيشرفته ترين هلي كوپترهاي نظامي اين كشور به بهانه كمك به سيل زدگان، در خاك پاكستان مستقر شدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، دولت واشنگتن به بهانه كمك به سيل زدگان پاكستان، حدود 1000تفنگدار آمريكايي را در پاكستان مستقر كرد. چيزي كه در ارتباط با اين لشكركشي بي سروصدا، توجه كارشناسان را به خود جلب كرده است، ارسال هلي كوپترهاي فوق پيشرفته «بلك هاوك» است كه قابليت حمل و پرتاب موشك هاي سنگين و مخرب را دارد. اين در حالي است كه مردم سيل زده پاكستان به كمك هاي انسان دوستانه نظير آب آشاميدني، غذا و دارو نياز دارند. نيروهاي آمريكايي توسط يك فروند ناو جنگي موسوم به «يواس اس پله ليو» پنجشنبه گذشته از طريق بندري در نزديكي كراچي وارد پاكستان شدند. مردم پاكستان اگرچه اين روزها گرفتار ويرانگرترين سيل تاريخ اين كشور هستند، اما همچنان تراژدي مرگبار و ادامه دار حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا به مناطق مختلف كشورشان را به ياد دارند و از اين رو ترديد دارند كه حضور 1000 تفنگدار دريايي آمريكايي و استقرار هلي كوپترهاي نظامي آمريكا در كشورشان براي انجام عمليات انسان دوستانه و كمك به سيل زدگان باشد. تحليلگران سياسي معتقدند آمريكا قصد دارد با استقرار نيروهاي نظامي خود در پاكستان در شرايط كنوني، با يك تير دو نشان بزند و ضمن انجام يك ماموريت ظاهري براي كمك به سيل زدگان، زمينه حمايت و پشتيباني از شبه نظاميان اين كشور را فراهم كند. دولت پاكستان خواستار كمك هاي بين المللي براي كمك به سيل زدگان اين كشور شده است. سيل پاكستان تاكنون بيش از 1500 نفر قرباني گرفته و زندگي ميليون ها نفر را مختل كرده است. سازمان صليب سرخ هشدار داد، در صورتي كه آب آشاميدني سالم و مواد غذايي كافي به سيل زدگان نرسد، تلفات انساني ناشي از سيل افزايش خواهد يافت.

 



پرونده

قتل عام اوگانادا
ديدبان حقوق بشر از قتل عام 2500 نفر به دست شورشيان اوگاندايي طي 18 ماه گذشته پرده برداشت.
به گزارش سايت «كريستين ساينس مانيتور»، ديدبان حقوق بشر به تازگي گزارش تكاندهنده اي از جنايات يك گروه شورشي موسوم به ارتش مقاومت سلطنتي (LRA) منتشر كرده است كه به دليل دورافتاده بودن محل جنايت تاكنون گزارشي از آن منتشر نشده بود.براساس اين گزارش، شورشيان طي 18 ماه گذشته در مناطق شمال غربي كنگو و همچنين مناطقي در جنوب شرقي جمهوري آفريقاي مركزي 697 كودك را ربوده و بيش از 2500 نفر را نيز قتل عام كرده اند.دورافتاده بودن محل حادثه و مخفي كاري هاي شورشيان، از جمله دلايل عمده تاخير در انتشار اين گزارش عنوان شده است.
اين گروه شورشي براي تأمين نيروي جنگي خود اقدام به ربودن كودكان و نوجوانان و آموزش آنها مي كنند.براساس اين گزارش، LRA يك گروه شورشي مرموز است كه فعاليت هاي خود را از سال 2005 از «اوگاندا» آغاز و به سرعت حيطه عملياتي خود را به حوزه هاي وسيعي از سه كشور (اوگاندا، سودان و جمهوري آفريقاي مركزي) گسترش داد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14