(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


يكشنبه 24  مرداد 1389- شماره 19717

كوتاه اقتصادي
از سوي دولت اعتبار آب و برق مسكن مهر تامين شد
ثبت نام خانوارهاي جا مانده در طرح جمع آوري اطلاعات اقتصادي
كاهش نرخ اقلام مصرفي مردم همزمان با آغاز ماه رمضان
به منظور ساماندهي و جلوگيري از تخلف بانك مركزي سكه پلمب شده مي فروشد
معاون وزير نفت: مشكلي براي تأمين بنزين نداريم
تشكيل كميته ويژه بي اثر كردن تحريم ها در بخش معدن
دولت به خودكفايي در توليد محصولات اساسي كشاورزي ملزم شد
مشاركت 5 شركت خارجي در طرح مسكن مهر
اسكناس هاي 10 هزار توماني جايگزين چك پول هاي 50 هزار توماني مي شود
اسقاط وانت ها و ميني بوس هاي فرسوده آغاز شد



كوتاه اقتصادي

¤ اوپك در گزارش ماهانه خود با معرفي ايران به عنوان سومين صادركننده نفت خام به چين و چهارمين به ژاپن در نيمه نخست 2010 اعلام كرد، ايران 10درصد نفت مورد نياز ژاپن در ماه ژوئن را تامين كرد.
¤ باشروع ماه مبارك رمضان بازار خفته سيم كارت همچنان به ركود خود ادامه مي دهد و فعالان بازار پيش بيني مي كنند كه اين كالا با كاهش قيمت مواجه شود.
¤ سري اول اوراق مشاركت ريالي توسعه فازهاي ميدان گازي مشترك پارس جنوبي به ارزش 500 ميليارد تومان از 30 مردادماه در شعب منتخب بانك صادرات در سراسر كشور عرضه مي گردد.
¤ كليه مطالبات موسسات و مراكز درماني طرف قرارداد با سازمان بيمه خدمات درماني در سال 88 و 89 بطور كامل پرداخت شده است.به گزارش روابط عمومي سازمان بيمه خدمات درماني، در حال حاضر عليرغم تاخير در ارسال اسناد از سوي موسسات و مراكز درماني طرف قرارداد با اين سازمان، تاكنون كليه مطالبات موسسات تا ارديبهشت ماه سالجاري پرداخت شده و با توجه به روند دريافت و رسيدگي به اسناد، وضعيت پرداخت مطالبات موسسات به روز مي باشد.
¤ معاون نوسازي و تحول اداري معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور گفت: قانون مديريت خدمات كشوري در همه دستگاهها به جز موارد استثنا قانوني اجرا مي شود.
¤ ايرانسل از عرضه محصولات و خدمات ارزش افزوده ويژه ماه مبارك رمضان بر روي بستر ويترين خود خبر داد.به گزارش روابط عمومي ايرانسل، اين محصولات و خدمات متنوع شامل آهنگ پيشواز، محصولات متني، زنگ گوشي، فيلم، بازي، نرم افزار، تم و تصاوير پس زمينه تلفن همراه هستند كه روي بستر ويترين ايرانسل به مشتركين عرضه مي شوند. دريافت فهرست دسته بندي شده محصولات ويژه ماه مبارك رمضان ويترين ايرانسل از طريق ارسال يك پيام كوتاه بدون متن به شماره ويژه 8420 و يا مراجعه به پورتال اينترنتي ويترين در وب سايت رسمي ايرانسل به نشاني wwwirancellir ممكن مي باشد.
¤ موسسه مالي و اعتباري مهر ساعت كاري شعب خود در ماه مبارك رمضان را اعلام كرد.به گزارش روابط عمومي، شعب اين موسسه در ايام ماه مبارك رمضان از ساعت 03:8 تا 03:31به ارائه خدمات مي پردازند.ساعت كاري شعب موسسه مالي و اعتباري مهر در استان تهران 03:8 تا 03:31خواهد بود و در ساير استان ها و مناطق با توجه به اعلام استانداري، اقليم هر منطقه و هماهنگي استاني تعيين مي شود.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 5889 الي 9889، 1220 الي 5220، 0262، 1262، 6226، 0779 الي 5779، 7779، 0774 الي 3774، 6774 الي 8774 ،08 977 الي 67798، 6771 و در مركز مخابرات خاتم الانبياي كرج با پيش شماره هاي 066 الي 666، 064، 364 الي 964 از امروز به مدت 27ساعت با اختلال همراه است.
¤ با حكم رئيس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، مهندس غلامرضا كرامتي فرد به سمت معاون سرمايه گذاري هاي صنعتي اين سازمان منصوب شد.

 



از سوي دولت اعتبار آب و برق مسكن مهر تامين شد

وزير نيرو از اختصاص 400 ميليارد تومان اعتبار براي تامين آب و برق مسكن مهر خبر داد و گفت: اين مبلغ توسط معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري ابلاغ شده و در حال تلاش براي تخصيص اين اعتبارات هستيم.
مجيد نامجو در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: طبق مصوباتي كه هيئت دولت داشته، براي بحث انشعابات آب، برق و گاز مسكن مهر قرار شده كه منابعي تامين شود كه يك سوم اين منابع را بايد دولت، يك سوم را استانداريها و يك سوم را وزارت نيرو با همان روشها و سازوكارهاي خود تامين كند.
وي با بيان اينكه با اين اعتبار بايد بحث تامين آب، برق و گاز مسكن مهر به كلي حل شود ادامه داد: پس ازمدتها پيگيري، دولت موافقت كرد كه اعتبار خود را براي رساندن آب، برق و گاز يك ميليون مسكن مهر افزايش دهد كه از اين مبلغ حدود 110 ميليارد تومان در بودجه وزارت نيرو و حدود 290 ميليارد تومان هم سهم دولت شد كه از محل پيش بيني نشده دولت تامين شده است.
نامجو گفت: در مجموع 400 ميليارد تومان سهم امسال دولت بود كه دولت آن را تامين كرده است و مطابق آن بايد 400 ميليارد تومان توسط استانداريها و وزارت نيرو ازمحل فروش انشعابات به مردم تامين شود.
به گفته وي، با توجه به اينكه وزارت نيرو منبعي براي تامين اعتبار ندارد قرار شده فروش انشعابات را نقدي حساب كند تا بتواند سهم خود را تامين كند تا كار پيش برود.
وزير نيرو تصريح كرد: تاكنون هيچ گزارشي از شركت هاي زيرمجموعه وزارت نيرو مبني بر اينكه نتوانسته اند آب و برق مسكن هاي مهر را كه به بهره برداري رسيده اند تامين كنند نداشته ايم.
نامجو ادامه داد: با تزريق اين اعتبارات قطعا بحث آبرساني و برق رساني مسكن مهر سرعت مي گيرد و من فكر كنم دولت با اين طراحي خوبي كه كرده است كار به خوبي پيش برود.

 



آذر ماه صورت مي گيرد
ثبت نام خانوارهاي جا مانده در طرح جمع آوري اطلاعات اقتصادي

سخنگوي كارگروه طرح تحول اقتصادي با اشاره به پرداخت يارانه ها از اول مهر ماه، از ثبت نام خانوارهاي جا مانده در آذر ماه خبر داد.
محمدرضا فرزين در همايش ستاد شهرستاني هدفمند كردن يارانه ها در اين خصوص اظهار داشت: با توجه به اينكه ارائه شماره حساب بانكي در تهران و دو استان ديگر از 25 مرداد شروع خواهد شد، آن دسته از افرادي كه هنوز فرم اطلاعات اقتصادي را پر نكرده اند در آذر ماه امسال فرصت مجدد به اين افراد داده خواهد شد و مركز آمار سامانه خود را براي ثبت نام اين گروه باز خواهد كرد.
فرزين ادامه داد: اين طرح نزديك به دو سال در دستور كار دولت قرار گرفته كه با تشكيل كارگروه تحول اقتصادي در حال اجرا است. با پايان اجراي مرحله اول آن كه تكميل فرم اطلاعات اقتصادي و ثبت شماره حساب بانكي بود، مرحله اصلاح قيمت و پرداخت يارانه از اول مهر ماه امسال آغاز خواهد شد.
معاون وزير اقتصاد و دارايي با بيان اين مطلب كه اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها به معني حذف يارانه ها نيست، اظهار داشت: دولت موظف به پرداخت يارانه است اما روش كنوني در پرداخت يارانه قابل ارائه نيست و تغيير در پرداخت يارانه به معناي حذف يارانه نخواهد بود، بلكه پرداخت هدفمند يارانه است.
وي در خصوص اجراي اين قانون در سه بخش خاطر نشان كرد: اين قانون در سه بخش: 1- اصلاح قيمت در 160 قلم كالا و خدمت و هفت حامل انرژي مي باشد، 2- آب و 3- هفت قلم خدمت و كالاي اساسي اعم از گندم، شير و خدمات ريلي است.
فرزين ادامه داد: در خصوص قيمت نفت در اين ماده قانون قيمت نفت بايد طي 5 سال به 90 درصد قيمت فوق خليج فارس برسد به اضافه هزينه هايي كه به آن تحميل شده است و در مورد گاز طبيعي قيمت بايد طي 5 سال به 75 درصد قيمت صادراتي برسد و در خصوص قيمت برق اين كالا بايد به قيمت تمام شده در اختيار مردم قرار بگيرد و در مورد گندم بايد به قيمت وارداتي برسد.
سخنگوي كارگروه طرح تحول اقتصادي با بيان پرداخت يارانه ها اظهار داشت: با توجه به اينكه مردم تنها 45درصد انرژي را مصرف مي كنند و بقيه آن از طريق دولت و توليدكنندگان مصرف مي شود، در پرداخت يارانه 50درصد به مردم، 30درصد توليدكننده و 20درصد به دولت پرداخت خواهد شد، كه 10درصد هزينه جابجايي اجراي اين قانون از سهم دولت برداشته مي شود.
وي در خصوص پرداخت يارانه به همه متقاضيان خاطر نشان كرد: يارانه به تمام افرادي كه فرم اطلاعات اقتصادي را به اضافه ثبت شماره حساب بانكي خود را به سامانه ارائه داده اند و متقاضي دريافت يارانه شده اند، پرداخت مي شود.اين گزارش حاكي است: همه سرپرستان خانوار سراسر كشور مي توانند سؤالات خود را در خصوص ثبت شماره حساب بانكي از طريق تلفن
48031222 -021 با كارشناسان اين مركز درميان بگذارند.
همچنين تلفن 9009000017 يك شماره خاص است كه سرپرستان خانوار در هر نقطه اي از كشور مي توانند با تلفن ثابت بدون پيش شماره سؤالات خود را مطرح كنند.

 



كاهش نرخ اقلام مصرفي مردم همزمان با آغاز ماه رمضان

رئيس ستاد تنظيم بازار ماه مبارك رمضان گفت: در دو روز نخست ماه مبارك رمضان
نه تنها افزايش قيمتي در اقلام پرمصرف مردم مشاهده نشده بلكه براساس گزارش ها برخي اقلام تا چهار درصد كاهش را تجربه كرده اند.
سيدجواد تقوي در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت: قيمت اقلامي چون قند حبه و شكر بترتيب با دو و چهار درصد كاهش مواجه و كالاهايي چون حبوبات، انواع برنج و خرما نيز ثابت بوده است.
وي نرخ گوشت گوسفندي در استان تهران را ثابت عنوان كرد و افزود: گوشت گوساله نيز يك درصد كاهش قيمت داشت و نرخ مرغ گرم نيز ثابت مانده است.
تقوي با بيان اينكه نرخ تخم مرغ اندكي با افزايش مواجه شده بود، افزود: اين وضعيت ثابت ماند.
معاون سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان نرخ هر كيلوگرم مرغ منجمد را در ميادين ميوه و تره بار و مراكز عرضه 26 هزار و 500 ريال اعلام كرد و ادامه داد: دامنه قيمت هر كيلوگرم مرغ گرم نيز 29 تا 30 هزار و 500 ريال است.
تقوي ادامه داد: هر كيلوگرم گوشت قرمز منجمد نيز هم اكنون 62 هزار ريال عرضه مي شود و گوشت گرم گوسفندي مخلوط 121 تا 125 هزار ريال بفروش مي رسد.
تخفيف ويژه در رفاه
مديرعامل فروشگاههاي زنجيره اي رفاه اعلام كرد: به مناسبت ماه مبارك رمضان و بازگشايي مدارس، فروش فوق العاده ويژه با تخفيف هاي خاص در بيش از 150 فروشگاه رفاه سراسر كشور از 20 مرداد آغاز شده و تا 20 مهر ادامه دارد.
منصور عاليپور اظهار داشت: بمنظور تامين به موقع نياز مصرف خانوارها در ماه مبارك رمضان، انواع اقلام و كالاهاي پرمصرف از جمله برنج، روغن، خرما، حبوبات، مواد لبني و بويژه مواد پروتئيني زير قيمت بازار و كيفيت مطلوب در تمام فروشگاه ها توزيع مي شود.
وي گفت: كالاهاي مصرفي مورد عرضه در اين جشنواره كه «ضيافت مهر» نام دارد شامل: تخفيفات بيشتري براي تمام اقلام با صدور فاكتور است كه سعي شده با كاهش حداكثري سود و تعامل بيشتر با تامين كنندگان، كالاهاي مورد تقاضاي مشتريان با قيمت نزديك به بهاي واقعي در اختيارشان قرار گيرد.
عاليپور افزود: براي تسريع در تامين مايحتاج مردم در ماه مبارك رمضان، فروشگاه هاي رفاه در چهار نقطه تهران يعني آزادي، جمهوري، تهرانپارس و شهرري تا ساعت يك بامداد باز است و تا زمان حضور مشتري انواع كالاهاي مصرفي و ويژه اين ماه با نرخ هاي مناسب عرضه مي شود.
وي ادامه داد: تلاش شده تا با گستردگي تعداد فروشگاه هاي جديد همچون در اسلامشهر و جاده ساوه طيف وسيعي از مردم به خصوص اقشار آسيب پذير جامعه از امكان تهيه كالاهاي اساسي با قيمت مناسب برخوردار شوند.

 



به منظور ساماندهي و جلوگيري از تخلف بانك مركزي سكه پلمب شده مي فروشد

بانك مركزي به منظور ساماندهي بسته بندي سكه هاي بهار آزادي، سكه هاي طرح امام(ره) را با بسته بندي جديد وارد بازار كرد. با اجراي كامل اين برنامه توسط بانك مركزي، ديگر صرافي ها، سكه ها را پلمب نخواهند كرد.
علي عادلي رئيس بانك كارگشايي در گفتگو با مهر از ورود سكه هاي يك بهار آزادي طرح امام(ره) به بازار با بسته بندي بانك مركزي خبر داد و گفت: از دو هفته پيش تاكنون سكه هاي طرح امام(ره) با پلمب بانك مركزي به بانك كارگشايي تحويل داده مي شود.
رئيس بانك كارگشايي با بيان اينكه تعداد سكه هايي كه با بسته بندي جديد بانك مركزي وارد بازار شده اند مشخص نيست، تصريح كرد: اين بسته بندي تأثيري بر قيمت سكه ندارد. سكه هاي يك گرمي نيز هنوز براي ورود به بازار تحويل بانك كارگشايي نشده است.
همچنين محمد كشتي آراي در گفتگو با مهر در مورد بسته بندي سكه ها توسط بانك مركزي گفت: اتحاديه نه تنها با اين كار موافق است، بلكه به بانك مركزي پيشنهاد داده بود كه اين بانك اقدام به بسته بندي سكه كرده و يا هولوگرامي بر روي بسته بندي سكه حك كند تا از تخلف و جعل آنها جلوگيري شود.
رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر تصريح كرد: از سوي ديگر ورود سكه هاي يك گرمي به بازار، باعث ساماندهي وضعيت سكه هاي پارسيان و غيره مي شود و مردم با خيال راحت تر مي توانند از سكه ها استفاده كنند.
وي ادامه داد: همچنين با اين بسته بندي مردم اطمينان مي يابند كه سكه و طلايي كه خريداري مي كنند مطابق با استانداردها و معيارهاي بانك مركزي است.
نوسان قيمت سكه در بازار
كشتي آراي همچنين قيمت هر اونس طلاي جهاني در روز شنبه را 1216 دلار اعلام كرد و افزود: قيمت طلاي جهاني نسبت به هفته گذشته 10 دلار در هر اونس افزايش يافته است.
رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر همچنين از افزايش 3 هزار توماني قيمت انواع سكه در بازار ديروز نسبت به روز پنجشنبه هفته گذشته خبر داد و قيمت هر قطعه سكه تمام بهار آزادي طرح قديم را 317 هزار تومان اعلام كرد.
وي همچنين قيمت هر قطعه سكه تمام بهار طرح امام(ره) را 302 هزار تومان، نيم سكه را 152 هزار تومان و ربع سكه را نيز 77 هزار و 500 تومان عنوان كرد و افزود: قيمت هر گرم طلاي زرد 18 عيار نيز در بازار 30 هزار و 750 هزار تومان است.
وي از برنامه احداث شهركي براي تجميع واحدهاي توليدي طلا و جواهر خبر داد و تصريح كرد: اين موضوع به اين مفهوم نيست كه قرار است صنف طلا و جواهر از تهران انتقال يابد.
رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر با بيان اينكه احداث اين شهرك پيشنهاد اتحاديه بوده است، گفت: براين اساس، قرار است شهركي احداث شود كه واحدهاي توليدي طلا و جواهر را در خود جمع كرده تا هزينه توليد را كاهش دهد.وي با تأكيد بر اينكه قرار نيست صنفي از تهران خارج شود، بلكه هر فردي كه بخواهد مي تواند از تهران به اين شهرك منتقل شود، بيان كرد: هنوز مكان اين شهرك مشخص نيست.

 



معاون وزير نفت: مشكلي براي تأمين بنزين نداريم

معاون وزير نفت از توقف سوآپ بنزين در ايران خبر داد و گفت: قرار است سوآپ اين فرآورده نفتي پس از خودكفايي از واردات انجام شود، ضمن اينكه هم اكنون هيچ گونه مشكلي براي تأمين نيازهاي داخلي و واردات بنزين در كشور نداريم.
عليرضا ضيغمي در گفتگو با مهر درباره دلايل توقف سوآپ فرآورده هاي نفتي، با بيان اينكه سوآپ فرآورده هاي نفتي بسته به ميزان توليد و مصارف در داخل كشور انجام مي شود، گفت: در حال حاضر سوآپ بنزين به صرفه نيست اما امكان سوآپ و بانكرينگ نفت كوره در كشور وجود دارد.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي با يادآوري اينكه هم اكنون به طور متوسط روزانه 80 ميليون ليتر نفت كوره در پالايشگاههاي داخلي توليد مي شود، تصريح كرد: ميزان نياز روزانه بخشهاي مختلف كشور به نفت كوره حدود 35 ميليون ليتر است كه امكان صادرات مابقي آن به خارج كشور وجود دارد.
معاون وزير نفت با تأكيد بر اينكه در شرايط فعلي صادرات نفت كوره با قيمت مناسب انجام مي گيرد، بيان كرد: در كنار صادرات زمينه را براي ذخيره سازي اين فرآورده نفتي را فراهم كرده ايم.
وي با بيان اينكه در مجموع سوآپ گازوئيل، نفت كوره و نفت سفيد از توجيه اقتصادي برخوردار است، اظهار داشت: سوآپ اين فرآورده هاي نفتي از درياي خزر براي تحويل در خليج فارس و يا برخي كشورهاي همجوار انجام مي شود.ضيغمي با تاكيد بر اينكه در حال حاضر انجام سو آپ بنزين در كشور كمي زود است، تأكيد كرد: بايد پس از خودكفايي كشور از واردات بنزين، سوآپ اين حامل انرژي انجام بگيرد.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي با تأكيد بر اينكه در حال حاضر واردات بنزين كشور به صورت مقطعي و بدون كوچكترين مشكلي در حال انجام است، خاطرنشان كرد: هيچ گونه مشكلي براي تأمين نيازهاي داخلي و واردات بنزين در كشور نداريم.

 



تشكيل كميته ويژه بي اثر كردن تحريم ها در بخش معدن

رئيس جديد سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني از تشكيل كميته اي ويژه در اين سازمان به منظور تدوين راهكارهاي موثر جهت بي اثر كردن تحريم ها خبر داد و گفت: راهكارهاي لازم براي اين بخش به زودي تدوين خواهد شد تا هماهنگي لازم بين ساير سازمان در بخشهاي صنعتي و بازرگاني به منظور خريد بخش معدن صورت گيرد.
حسن پلارك در مراسم معارفه خود به عنوان رئيس جديد ايميدرو در توضيح رسالت اين سازمان اظهار داشت: توليد مواداوليه معدني و محصولات صنايع معدني از طريق شركتهاي زيرمجموعه، اجراي طرح هاي توسعه اي، اجراي مستقيم و غيرمستقيم طرح هاي اكتشافي، اجراي طرح هاي زيربنايي و ايجاد زيرساخت هاي لازم براي توسعه بخش معدن از جمله رسالت هاي ايميدرو است.
وي با بيان اينكه سازمان توسعه معادن اجراي 108 طرح توسعه اي به ارزش 27 هزار و 500 ميليارد تومان را در دستور كار دارد، افزود: بخشي از اين طرح ها توسط سازمان، بخشي توسط شركت هاي وابسته و با مديريت سازمان و بخشي نيز به طور مشاركتي توسط بخش خصوصي و شركت ها اجرايي خواهد شد.
وي با بيان اينكه بخش عمده اي از برنامه هاي بخش صنعت در قالب برنامه پنجم و چشم انداز 20 ساله را طي يك هفته گذشته حفظ كرده است، گفت: همانطور كه هم اكنون مهندس هراتي نيك مي تواند جزئيات طرح ها را ارائه دهد، من هم به زودي اشراف كافي را بر اين موضوع خواهم داشت.
احمد علي هراتي نيك رئيس قديم سازمان توسعه و نوسازي معادن نيز در اين مراسم با اشاره به برنامه ريزي انجام شده در اين سازمان به منظور اجراي 108 طرح معدني و صنايع معدني به ارزش 27 هزار و 500 ميليارد تومان، اظهار داشت: اميدوارم رئيس جديد حداقل تا 5 سال آينده در اين سازمان حضور داشته باشد تا اين پروژه ها به بهره برداري برسند.
وي برنامه هاي در درست اجراي ايميدرو را سنگين توصيف كرد و استفاده از ظرفيت هاي موجود جهت پيشبرد اهداف كلان اين سازمان را خواستار شد.
اين گزارش حاكي است: وزير صنايع و معادن در اين مراسم، رشد بورس را مديون بخش صنعت و معدن كشور دانست و گفت: نبايد در تغيير مديران رو به سمت مسائل حاشيه اي بياوريم.
علي اكبر محرابيان گفت: عنصر اصلي پيشرفت كشور صنعت و معدن است و با ظرفيتهايي كه در اين بخش وجود دارد، معدن و صنايع معدني يكي از حوزه هاي اصلي رشد اقتصادي محسوب مي شود.
وزير صنايع و معادن افزود: برخورداري از ذخاير غني معدني و افراد متخصص و صاحب تجربه، در كنار استفاده از عامل مديريت زنجيره اي مسبب پيشبرد امور بوده، اين در حالي است كه مجموعه اين اقدامات سبب شده است تا برخي از دره هاي عميق ركود و قله هاي كاذب مديريت شود و شاهد افت در بخش معدن كشور نباشيم.

 



دولت به خودكفايي در توليد محصولات اساسي كشاورزي ملزم شد

عضو كميسيون تلفيق برنامه با اشاره به تصويب مواد 130 تا 136 بخش كشاورزي، گفت: گسترش كشاورزي صنعتي و دانش بنيان و ارتقاي ارزش افزوده بخش كشاورزي بر مبناي ملاحظات توسعه پايدار در طول سال هاي برنامه پنجم توسعه به تصويب رسيد.
حسن ونايي در گفت وگو با فارس در خصوص مواد مصوب كميسيون تلفيق برنامه در جلسه روز شنبه اظهار داشت: جلسه كميسيون تلفيق برنامه پنجم صبح ديروز آغاز به كار كرد.
وي افزود: دراين جلسه مواد 130 تا 136 لايحه كه مختص به بخش كشاورزي بود مورد بررسي قرار گرفت و سرانجام به تصويب كميسيون تلفيق برنامه رسيد.
عضو كميسيون تلفيق برنامه در رابطه با ماده 130 لايحه برنامه پنجم تصريح كرد: ماده 130، به منظور حفظ ظرفيت توليد جهت نيل به خودكفايي در توليد محصولات اساسي كشاورزي در جلسه ديروز مورد بررسي و تصويب قرار گرفت.
وي خاطر نشان كرد: ماده 131 به منظور حمايت از بخش كشاورزي، پايداري توليد و توسعه صادرات و رقابت پذيري و كاهش قيمت تمام شده، تدوين و تصويب شده است.
ونايي در رابطه با ماده 132 لايحه برنامه پنجم گفت: در ماده 132 ساماندهي و مديريت منابع به منظور حفاظت از منابع پايه و ارزش افزايي محصولات كشاورزي مد نظر بود كه به تصويب كميسيون تلفيق رسيد. نماينده مردم ملاير در مجلس شوراي اسلامي در خصوص ماده 133 لايحه برنامه پنجم نيز كه در جلسه ديروز به تصويب رسيد، افزود: به منظور افزايش توليد و ارتقاي بهره وري و بازده در هكتار زمين هاي كشاورزي، دولت حمايت هاي حقوقي و مالي لازم را از تشكيل تشكل هاي حقوقي با اولويت تعاوني هاي توليد كشاورزي در راستاي اعمال مديريت واحد يا اتخاذ سياست هاي تشويقي براي يك پارچه سازي زمين هاي كشاورزي به عمل آورد. وي در ادامه گفت: به دولت اجازه داده مي شود جهت اصلاح الگوي بهره برداري ازجنگلها و مراتع اقداماتي در رابطه با توسعه زراعت چوب وتشديد مبارزه با قاچاق چوب، ساماندهي خروج دام ازجنگلها به ميزان 75درصد وحمايت ازتوليد دام به روش صنعتي، كاهش 65 درصد مازاد درمراتع وجايگزيني آن با دامداري صنعتي، ساماندهي ساخت وساز درمناطق جنگلي، اولويت گازرساني به مناطق و روستاهاي جنگلي ودريافت هزينه باقيمت ترجيحي، توسعه جنگل هاي دست كاشت و ساماندهي تغيير كاربري اراضي كشاورزي به ساير كاربري ها نيز به تصويب كميسيون تلفيق برنامه رسيد.
وي در رابطه با ماده 136 لايحه برنامه پنجم كه به تصويب كميسيون تلفيق رسيد، افزود: باهدف تامين امنيت غذايي، دولت مجاز است تا حمايت مالي از توسعه كشتارگاه هاي صنعتي و بهبود كشتارگاه هاي سنتي توسط بخش غيردولتي به منظور ارتقاي شاخص بهداشت كشتار انواع دام فراهم سازد، ارتقاي سطح كمي حمايت از كشاورزي به حداقل سي وپنج درصد ارزش توليد اين بخش و حمايت از افزايش توليد پروتئين حيواني حاصل ازانواع دام، طيور وآبزيان به منظور افزايش سهم آنها درسبد غذايي خانوار است.
به گفته ونايي كميسيون تلفيق برنامه پنجم توسعه عصر ديروز از ساعت 15 تا 19 به بررسي مواد مربوط به بخش مسكن پرداخت.

 



مشاركت 5 شركت خارجي در طرح مسكن مهر

معاون وزير مسكن با اعلام جزئيات مشاركت شركت هاي خارجي در پروژه مسكن مهر، گفت: تاكنون 5 شركت خارجي براي ساخت 40 هزار واحد مسكن مهر قرارداد بسته اند، ضمن اين كه در هفته جاري مذاكره با يك شركت سوئيسي در اين باره آغاز مي شود.
جمشيد نورصالحي پيرامون حضور شركت هاي خارجي در مسكن مهر افزود: البته شركت هاي خارجي كه براي ساخت مسكن مهر مذاكره داشته اند بيشتر از پنج شركت بوده است اما فقط حضور اين پنج شركت با واگذاري زمين عملياتي شد و اين شركت ها در پرند و هشتگرد فعاليت مي كنند.
به گزارش مهر، وي با اشاره به اين كه اين شركت ها از 2 كشور تركيه و كره به ايران آمده اند، تصريح كرد: هنوز در استان هاي ديگر شركت هاي خارجي حضور ندارند اما در دوره جديد ساخت مسكن مهر احتمال مشاركت آنها بسيار زياد است.
مديرعامل شركت عمران شهرهاي جديد از تفاهم نامه با برخي كشورهاي اروپايي خبر داد و گفت: ايران با كشورهاي ايتاليا، چين و مالزي تفاهم نامه هايي دارد اما هنوز به مرحله اجرا نرسيده است، ضمن آن كه در هفته جاري قرار ملاقاتي با يك شركت سوئيسي براي مشاركت در اين پروژه تعيين شده است.
وي با بيان اين كه قرارداد وزارت مسكن با شركت هاي خارجي يكساله است، خاطرنشان كرد: ساخت پروژه هاي مسكن مهر توسط خارجي ها تا خرداد يا شهريور 1390 به پايان مي رسد.
معاون وزير مسكن در خصوص قيمت ساخت هر متر مربع واحد مسكوني توسط شركت هاي خارجي اظهار داشت: آنها نيز مانند شركت هاي ايراني تا سقف 300 هزار تومان براي هر متراژ ساخت و ساز مي كنند اما از برخي شركت ها امكانات بيشتري مانند آسانسور، سيستم اعلام اطفاء حريق، كابينت كامل، كمد، كف پاركت و آيفون تصويري درخواست شده است كه تا 50 هزار تومان قيمت ها را افزايش مي دهد. مديرعامل شركت عمران شهرهاي جديد افزود: حدود 15 درصد از واحدهاي مسكن مهر يكخوابه، 70 درصد 2 خوابه و حدود 15 تا 20 درصد از اين واحدها 3 خوابه هستند و در واقع كمتر از 50 متر و بيش از 85 متر ساخته نمي شود.

 



اسكناس هاي 10 هزار توماني جايگزين چك پول هاي 50 هزار توماني مي شود

اسكناس هاي 10 هزار توماني، با خارج شدن چك پول ها از چرخه پولي كشور جايگزين آنها در دستگاه هاي خودپرداز مي شود.
مهران شريفي مديركل اداره نظام هاي پرداخت بانك مركزي در گفت وگو با مهر با بيان اينكه بانك مركزي به بانكها اجازه داده است كه چك پولهاي 50 و 100 هزار توماني را در درون دستگاههاي خودپرداز قرار دهند، اظهار داشت: اما با انتشار انبوه اسكناسهاي 10 هزار توماني، به تدريج چك پولهاي 50 و 100 هزار توماني نيز از چرخه پولي كشور خارج و اسكناسهاي 10 هزار توماني جايگزين آنها خواهد شد.
اين مقام مسئول در بانك مركزي پيش بيني كرد كه تا آن زمان نيز حجم پرداختهاي الكترونيك از طريق پايانه هاي فروشگاهي افزايش يافته و تقاضا براي پول و اسكناس كمتر خواهد شد.
وي تعداد كارتهاي بانكي را در حال حاضر 100ميليون كارت، خودپردازها را 19 هزار دستگاه و پايانه هاي فروشگاهي را نيز يك ميليون و 200 هزار دستگاه اعلام و بيان كرد: تعداد دستگاههاي خودپرداز نسبت به تعداد كارتهاي بانكي كمتر است و بايد نسبت دستگاهها افزايش يابد.
شريفي در ادامه با بيان اينكه امضاي الكترونيكي در سيستم بانكي در نيمه اول سال آينده عملياتي خواهد شد، افزود: كارهاي اجرايي براي پياده سازي اين عمليات در حال پيگيري است. امضاي الكترونيكي در سيستم بانكي يعني شناسايي مشتريان در فضاي الكترونيكي كه راحت تر و با اطمينان بيشتري امكانپذير مي شود.
مديركل اداره نظامهاي پرداخت بانك مركزي با بيان اينكه با استفاده از امضاي الكترونيكي امكان سوءاستفاده در سيستم بانكي بسيار كاهش مي يابد و اطلاعات به صورت رمز شده رد و بدل مي شود، خاطرنشان كرد: اين اطلاعات به غير از بانكها، براي هيچكس قابل تشخيص و شناسايي نيست.

 



اسقاط وانت ها و ميني بوس هاي فرسوده آغاز شد

قائم مقام معاونت نوسازي ناوگان ستاد مديريت حمل و نقل سوخت گفت: ثبت نام در طرح جديد خروج وانت ها و ميني بوس هاي فرسوده آغاز شد و دارندگان اين نوع خودروها فقط 15 روز مهلت براي ثبت نام در اين طرح را دارند.
اميررضا رجبي در گفت وگو با فارس با اشاره به اين كه ثبت نام طرح جديد خروج ميني بوس هاي فرسوده آغاز شده است، گفت: زمان ثبت نام اين طرح 15 روز است و از زمان آغاز ثبت نام در صورت تكميل ظرفيت سايت ثبت نام بسته مي شود.
وي با بيان اين كه در اين طرح 2 هزار و 500 ميني بوس از رده خارج مي شوند گفت: مالكان ميني بوس هاي فرسوده بايد معرفي نامه هاي اتحاديه شركت هاي تعاوني ميني بوس راني كشور را به همراه مدارك خودرو و مدارك شخصي همراه داشته باشند.
قائم مقام معاونت نوسازي ناوگان ستاد مديريت حمل و نقل سوخت اظهار داشت: دارندگان ميني بوس هاي فرسوده با در دست داشتن مدارك و معرفي نامه به ادارات كل حمل و نقل و پايانه ها در هر استان مراجعه كنند.
رجبي با اشاره به شرايط ويژه اين طرح گفت: مالكان ميني بوس هايي كه بالاي 30 سال عمر دارند هر چه سريعتر براي ثبت نام اقدام كنند. وي در ادامه گفت: ثبت نام جديد طرح خروج وانت هاي فرسوده نيز آغاز شده و قرار است با اجراي اين طرح 20 هزار وانت فرسوده از رده خارج شوند. رجبي با اشاره به مهلت 15 روزه در نظر گرفته شده براي ثبت نام در اين طرح گفت: دارندگان وانت هاي فرسوده با مدل 1354 تا 1362 شمسي مجاز به ثبت نام در اين طرح هستند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14