(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


يكشنبه 24  مرداد 1389- شماره 19717

گياهان براي نجات از شته ها فرياد مي زنند!
ماهي غذاي سلامتي
مرگ يك ستاره



گياهان براي نجات از شته ها فرياد مي زنند!

وقتي شته ها حمله مي كنند، گياهان بي تفاوت در سر جاي خود نمي ايستند، چون تحقيقات جديد نشان داده است كه براي كمك گرفتن در اين شرايط فرياد كمك خواهي سر مي دهند.
وقتي اين فرياد به ساس هاي ماده و ساير شكارچيان شته مي رسد، شته ها زنگ خطر شيميايي خود را به صدا در مي آورند و متفرق مي شوند.
در پژوهش جديد محققان اين سيستم را دستكاري كرده و گياه را به گونه اي تغيير داده اند كه زنگ خطر شته را دائما به صدا در مي آورد، درست مثل پسري كه صداي زوزه گرگ را تقليد مي كند.
در نتيجه شته ها در نهايت ديگر صداي زنگ خطر را ناديد مي گيرند و متفرق نمي شوند و به همين خاطر به راحتي شكار ساس ها و ديگر صيادان مي شوند.
به گزارش سايت علمي ديسكاوري، دكتر مارتين دي ووس، محقق هلندي در اين پژوهش گفته است اين اتفاقات در واقع زورآزمايي بين گياهان و شته ها است.
محققان با انتشار اين تحقيق در نشريه پيشرفت هاي آكادمي ملي علوم خاطرنشان كردند كه اين شيوه در توليد گياهان تراريخته كاربردهاي كشاورزي قابل توجهي مي تواند داشته باشد.

 



ماهي غذاي سلامتي

ماهي داراي چربي بسيار پاييني است. در عين حال ميزان پروتئين در آن بالا بوده و منبع مناسب اسيدهاي چرب امگا 3 است. تحقيقات نشان مي دهد استفاده مكرر از ماهي در وعده هاي غذايي «يك يا دو وعده در طول هفته» ريسك ابتلا به بيماري در هر سني را كاهش مي دهد.
از اين نوع بيماري ها مي توان به آسم در كودكان و سرطان پروستات در بزرگسالان اشاره كرد. اگر بخواهيم كه مزاياي ماهي در طبخ از ميان نرود، بهتر است آنرا آب پز، بخارپز، و كبابي مصرف كنيم.
مزاياي مصرف ماهي در تنگي نفس (آسم):
كودكاني كه در رژيم غذايي آنها ما هي وجود دارد نسبت به ساير كودكان، كمتر مبتلا به بيماري آسم مي شوند.
مزاياي مصرف ماهي در مغز و چشم:
به اين دليل كه ماهي سرشار از اسيد چربي به نام امگا 3 است، سلامت بافت هاي ويژه مغز را تضمين مي كند و سلامت شبكيه چشم را نيز به مراتب ارتقا مي بخشد.
مزاياي مصرف ماهي در بيماريهاي قلبي- عروقي:
اگر به طور هفتگي از ماهي مصرف شود، ريسك ابتلا به بيماري هاي قلبي و به ويژه سكته تا حد بسيار زيادي كاهش مي يابد. چرا كه ماهي از لخته شدن خون جلوگيري كرده، قابليت ارتجاعي رگ هاي خوني را بهبود مي بخشد. فشار خون را كاهش مي دهد، چربي خون را پايين مي آورد و كلسترول «خوب» خون را نيز افزايش مي دهد.
مزاياي مصرف ماهي در از دست دادن حافظه:
افراد مسني كه در طول هفته حداقل يك مرتبه از ماهي يا ساير خوراك هاي دريايي استفاده مي كنند، خطر كمتري در ابتلا به بيماري هاي مربوط به از دست دادن حافظه از جمله آلزايمر آنها را تهديد مي كند.
مزاياي مصرف ماهي درافسردگي:
افرادي كه به طور مستمر ماهي مصرف مي كنند كمتر دچار افسردگي مي شوند (افسردگي ارتباط مستقيم با ميزان امگا 3 موجود در مغز دارد.)
مزاياي مصرف ماهي در مبتلايان به ديابت
ماهي به افرادي كه مبتلا به بيماري ديابت هستند كمك مي كند تا راحت تر قند موجود در خون خود را كنترل كنند.
مزاياي مصرف ماهي در بينايي:
كودكاني كه از شير مادر تغذيه مي كنند و مادران آنها در رژيم غذايي خود از ماهي استفاده مي كنند قدرت بينايي بهتري نسبت به ساير كودكان دارند. دليل اين امر ذخيره امگا 3 در شير مادر و انتقال آن به كودك است.
مزاياي مصرف ماهي در بيماري هاي التهابي:
مصرف مكرر ماهي علائم بيماري هايي نظير رماتيسم مفصلي، سورياس، و بيماري هايي كه منجر به ايجاد نقص در سيستم ايمني بدن مي شوند را تا حد بسيار زيادي كاهش مي دهد.
مزاياي مصرف ماهي در وضع حمل زودرس:
مصرف ماهي در طول دوران بارداري، امكان زايمان كودك نارس و همچنين زايمان زودهنگام را تا حد بسيار زيادي كاهش مي دهد.
ميزان روزانه امگا 3 پيشنهادي كه از طريق ماهي به بدن مي رسد 200-600 ميلي گرم برآورد شده است. اين ميزان براي گياهان رقمي در حدود 1-2 گرم است.
ميزان امگا 3 موجود در 60 گرم از برخي ماهيها از اين قرار است:
ماهي آزاد (تازه) mg200/1
ماهي دودي mg000/1
ماهي تن mg500
ساردين mg500/1
ماهي قزل آلا (تازه) mg350
نيزه ماهي mg300
كوسه ماهي (فلس دار) mg250
شاه ماهي mg170
اين در حالي است كه ميزان امگا 3 موجود در 60 گرم گوشت گاو يا گوساله mg40
ماهي ضدفشار خون
مطالعه و تحقيقات مختلف بر روي تأثيرات ماهي يا روغن ماهي بر روي كاهش فاكتورهاي ريسك ابتلا به بيماري هاي قلبي انجام شده است. در بررسي كه در ژورنال پزشكي بريتانيا چاپ و منتشر شد، به صورت اكيد پيشنهاد شده بود كه براي جلوگيري از حملات قلبي به ويژه در افرادي كه مبتلا به نارسايي هاي عروقي هستند، مصرف ماهي يا روغن ماهي ضرورت دارد. نحوه عملكرد امگا 3 و طرز كار آن در جلوگيري از بيماري هاي قلبي هنوز مشخص نشده، اما گمان مي رود كه ماهي با كاهش ميزان تري گليسريد و همينطور فشارخون از لخته شدن خون جلوگيري نموده و ماهيت ضدالتهابي به رگ هاي خوني مي بخشد.
هشدار
هر چند پيشنهاد مي شود كه در طول هفته يك يا دو وعده ماهي كمك بسيار زيادي به حفظ سلامت انسان مي كند اما بايد از مصرف ماهي هايي كه حاوي مقادير زيادي جيوه هستند خودداري كنيم. تجمع بيش از اندازه جيوه در بدن باعث ايجاد اختلاف در سيستم عصبي شده و نهايتاً منجر به بي حسي و خارش انگشتان دست، پا و لب ها مي شود. گسترش بيش از اندازه آن سبب مي شود تا كودكان ديرتر از موعد صحبت كردن و راه رفتن را شروع كنند. از ديگر موارد مخرب آن هم مي توان به دردهاي مفصلي و ماهيچه اي، و بالا بردن ريسك حملات قبلي اشاره كرد.
ماهي هايي كه داراي مقادير بالايي از جيوه هستند، عبارتند از: كوسه ماهي، اره ماهي، نيزه ماهي، ماهي هاي درخشان، ماهي روغني اروپاي شمالي و ماهي نارنجي دريايي. بانوان باردار، كساني كه به تازگي صاحب فرزند شده اند، كودكان زير 6 سال، و خانم هايي كه تصميم به باردار شدن دارند، بايد از مصرف اين نوع ماهي ها خودداري كنند. اگر جزء آن دسته از افرادي هستيد كه خودتان به ماهيگيري علاقه داريد، بهتر است سعي كنيد كه حتي الامكان در آب هاي آلوده ماهيگيري نكنيد. گونه هايي از ماهي كه به سبب غريزه از كف نهرها تغذيه مي كنند، مانند گربه ماهي، آلاينده هاي بيشتري را به شكم خود فرو مي برند.
راههاي مناسب طبخ
نحوه طبح ماهي به شيوه درست عبارت است از:
طبخ در فر:
شكاف هاي كوچكي را در تمام قسمت هاي بدن ماهي ايجاد كنيد، آن را درون يك ظرف روغني شده قرار داده و سر تا سر آنرا با فويل بپوشانيد. براي طعم بهتر مي توانيد از گياهان معطر، آبليمو و روغن زيتون نيز استفاده كنيد. آن را در درجه حرارت 180 درجه سانتيگراد قرار داده و مكرراً آنرا چرب نماييد.
نيمه سرخ شده:
ماهي را خشك كرده و آنرا در آرد سوخاري بغلتانيد. مقداري روغن يا يك غالب كره در داخل ماهيتابه بيندازيد و با شعله آرام آن را سرخ كنيد.
بريان شده:
شكاف هايي را در تمام قسمت هاي بدن ماهي ايجاد نماييد تا گرما به همه جاي آن نفوذ كند. سپس آنرا در كباب پزي كه قبلاً داغ كرده ايد، بگذاريد و بطور مرتب آنرا چرب كنيد.
آب پز:
اين نوع طبخ براي ماهي هاي فلس دار مناسب نيست. ماهي را در آب نيمه جوش بيندازيد، و بعد به آرامي آب را جوش بياوريد.
بخارپز:
ماهي را درون بخارپز و يا بشقابي كه بر روي يك قابلمه آب در حال جوش گذاشته ايد، قرار دهيد. در حالت دوم بايد روي ماهي را بپوشانيد.
مدت زمان طبخ
براي محاسبه مدت زمان طبخ به منظور حفظ ويتامين ها و ساير مواد مغذي، بايد ميزان گوشت و ضخامت ماهي را اندازه گيري كنيم. مدت زمان هاي پيشنهادي عبارتند از:
ماهي به ضخامت 1 سانتيمتر: 3 دقيقه در فر، 4 دقيقه نيم سرخ شده، 5 دقيقه برياني، 8 دقيقه آب پز، 3 دقيقه بخارپز.
ماهي به ضخامت 2 سانتيمتر: 11 دقيقه در فر، 7 دقيقه نيمه سرخ شده، 6 دقيقه برياني، 10 دقيقه آب پز، 7 دقيقه بخارپز.
ماهي به ضخامت 3 سانتيمتر: 15 دقيقه در فر، 10 دقيقه نيمه سرخ شده، 9 دقيقه برياني، 12 دقيقه آب پز، 11 دقيقه بخارپز.
ماهي به ضخامت 4 سانتيمتر: 20 دقيقه در فر، 13 دقيقه نيمه سرخ شده، 11 دقيقه برياني، 13 دقيقه آب پز، 14 دقيقه بخارپز.
طبخ ماهي هاي فريز شده
براي طبخ ماهي هاي فريز شده بايد ضخيم ترين قسمت گوشت را اندازه گيري كرده و زمان طبخ را مطابق با آن تنظيم نماييد. پيشنهادهاي اصولي به شرح زير مي باشد:
ضخامت 1 سانتيمتر: 17 دقيقه در فر، 7 دقيقه نيمه سرخ شده، 12 دقيقه برياني، 10 دقيقه آب پز، 5 دقيقه بخارپز.
ضخامت 2 سانتيمتر: 22 دقيقه در فر، 11 دقيقه نيمه سرخ شده، 15 دقيقه برياني، 15 دقيقه آب پز، 11دقيقه بخارپز.
ماهي به ضخامت 3 سانتيمتر: 35 دقيقه در فر، 15 دقيقه نيمه سرخ شده، 24 دقيقه برياني، 22 دقيقه آب پز، 13 دقيقه بخارپز.
ماهي به ضخامت 4سانتيمتر:39 دقيقه در فر، 18 دقيقه نيمه سرخ شده، 28 دقيقه برياني، 28 دقيقه آب پز، 16 دقيقه بخارپز.
نكات ضروري
مصرف يك يا دو وعده ماهي در طول هفته شما را در مقابل دسته اي از بيماري ها از آسم كودكي گرفته تا سرطان پروستات بزرگسالي، مصون نگه مي دارند.
بهترين شيوه مصرف ماهي قرار دادن آن در فر، آبپز و بخارپز كردن و برياني است.
از ماهي هايي كه داراي ميزان بالايي جيوه هستند مانند كوسه ماهي و مارلين خودداري كنيد.
خانم هاي باردار، خانم هايي كه قصد بارداري دارند، و كودكان زير 6 سال بايد در انتخاب ماهي دقت بيشتري به خرج دهند.
ترجمه: طيبه رضايي




 



مرگ يك ستاره

اخترشناسان براي اولين بار توانستند تصاويري سه بعدي از سرنوشت يك ستاره پس از وقوع انفجار ستاره اي بزرگ يا ابرنواختر را به ثبت برسانند.
تيمي از اخترشناسان با استفاده از تلسكوپ VLT در شيلي به مطالعه ابرنواختر A1987 در فاصله 168 هزار سال نوري از زمين پرداخته و تصاويري سه بعدي از آن را به ثبت رساندند.
تصاوير سه بعدي اين ابرنواختر كه اولين بار در سال 1987 رصد شده، نشان مي دهند اين انفجار ستاره اي در برخي جهات نسبت به جهت هاي ديگر قوي تر و سريعتر بوده كه اين عدم تقارن شكلي غير عادي براي ابرنواختر به وجود آورده و منجر به امتداد يافتن بيشتر بخشهايي از آن به سوي فضاي خارج شده است.
اين پديده به واسطه برخي مدلسازي هاي رايانه اي از اين ابرنواختر پيش بيني شده بود كه نشان مي دادند طي اين انفجار ستاره اي، ناپايداري عظيمي به وجود مي آيد.
رصدهاي انجام شده بر روي A1987 SN با استفاده از ابزار SINFONI رصدخانه جنوبي اروپا در تلسكوپ VLT در شيلي انجام گرفته است. اولين موادي كه از اين انفجار به سمت خارج پرتاب شد سرعتي برابر 100 ميليون كيلومتر بر ساعت داشته اند، سرعتي كه نسبت به سرعت يك جت مسافربري صدهزار بار بيشتر است.
اما حتي در چنين سرعت خارق العاده اي نيز اين مواد براي رسيدن به حلقه هايي از گازها و غبار كه حين مرگ ستاره در اطراف آن به وجود آمده است 10 سال را سپري كرده اند.
براساس گزارش بي بي سي، تصاوير سه بعدي همچنين موجي درخشان و كوچكتر از مواد را نشان مي دهد كه با سرعتي 10 برابر كندتر در حركت بوده و حرارت آن به واسطه عناصر راديواكتيوي كه از انفجار حاصل شده اند، در حال افزايش است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14