(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 28 مرداد 1389- شماره 19721

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
محقق ارشد آكادمي علوم روسيه: همراهي با غرب عليه ايران آغاز فروپاشي روسيه است
چشم به راه سپيده
صالحي :در ساخت سايت هاي جديد غني سازي به قطعنامه ها توجهي نداريم
مهندس مهدي چمران: پيام امام خميني به فرار ضدانقلاب از پاوه منجر شد
هاآرتص: تحريم عليه ايران در فرهنگ لغات تركيه ، روسيه و چين جاي ندارد
تبخير آب و تغيير تركيب بلورهاي نمك ، عامل تغيير رنگ درياچه اروميه
مصباح يزدي: مسير سرمايه داران آمريكايي عذاب است، نه سعادت
سكان هدايت شناور در اصفهان ساخته شد
پيكر پاك آيت الله سيدتقي درچه اي امروز در شهر ري تشييع مي شود
فعال سازي يك فروند شناور مغروقه دربندرخرمشهر
اعتراض تشكل هاي سياسي دانشگاه آزادخرم آباد به حذف تصوير امام خميني
مخترع گيلاني فيلتر تصفيه آب در عمق زمين را ساخت
مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب: بيش از 70درصد نزولات آسماني در كشور هدر مي رود
تجهيزات مقابله با آلودگي نفتي وارد بندر شهيد رجايي شد
برگزاري چهارمين سالگرد ارتحال آيت الله سيدمهدي يثربي در كاشان
خط هوايي كيش-اسلامبول راه اندازي مي شود
گرد و غبار سبب مهاجرت مردم ايلام شده است
اخبار ادبي و هنري



محقق ارشد آكادمي علوم روسيه: همراهي با غرب عليه ايران آغاز فروپاشي روسيه است

سرويس سياسي -
يك پايگاه اينترنتي در تحليلي با اشاره به فضاي تحريم هاي ضد ايراني تاكيد كرد كه تحريم اين كشور نخستين گام در راه آفريقايي شدن روسيه خواهد بود.
ماكسيم شفچنكو تحليلگر پايگاه اينترنتي روسي گايد پارك با بيان اينكه تصويب قطعنامه اخير ضد ايراني در شوراي امنيت سازمان ملل و راي مثبت روسيه و چين به اين قطعنامه جهان را در آستانه جنگي جديد و كاملا جدي قرار داده است نوشت: از آنجا كه ايران هيچ تهديدي براي روسيه به شمار نمي رود بايد گفت مسكو با حمايت از تحريم ها مرتكب اشتباه بزرگي شده و در عين حال آمادگي خود را براي دنباله روي كامل از سياست خارجي آمريكا نشان داده است.
وي افزود: روسيه در ازاي يك همكاري فرضي كه شايد با ايده تبديل شدن مسكو به مركز مالي بين المللي مربوط باشد در واقع بخشي از حاكميت سياست خارجي خود را از دست داده حالا اين كشور در قفقاز نقش بسيار اندكي دارد چون ابتكار عمل در مورد ايران به طور كامل به دست آمريكايي ها افتاده است و روسيه ديگر نمي تواند از ايران جانبداري كند و در واقع مانند گرگي در بشكه قيري گير افتاده كه همان وعده هايي است كه در زمان سفر مدودف به آمريكا داده و تكميل شده است. به اين ترتيب روسيه از بيم از دست دادن يك سري امتيازات مجازي ديگر در مسئله هسته اي ايران دخالت نخواهد كرد.
اين تحليلگر روسي تاكيد كرد: از سوي ديگر سفر هيلاري كلينتون به گرجستان، جمهوري آذربايجان و ارمنستان نشان داد كه آمريكايي ها در حال به دست گرفتن تسلط كامل بر منطقه قفقاز هستند و عملا تمامي دستاوردهاي پنج ساله اخير حاصل از مبارزه روسيه با انقلاب هاي رنگي و جلوگيري از نفوذ ايالات متحده در شوروي سابق از دست رفته است. اين جريان يادآور راي دادن تاسف آور اتحاد شوروي در مورد عراق در شوراي امنيت است كه راه حمله آمريكايي ها به اين كشور و اشغال يكي از راهبردي ترين مناطق جهان را براي آمريكايي ها باز كرد. مسلم است كه اين روند بدون در نظر گرفتن منافع اتحاد شوروي كه به فاصله كمي پس از آن متلاشي شد و بخصوص بدون در نظر گرفتن منافع فدراسيون روسيه صورت گرفت كه كلا هيچ كسي توجهي به آن نداشت.
اين مقاله با بيان اينكه طي سال هاي اخير تلاش هاي فراواني به كار گرفته شده است تا روسيه نقشي در عرصه بين المللي به دست آورد نوشت: روابط با ايران براي روسيه عامل بسيار مهمي بود كه امكان مي داد وضعيت نسبتا مشخص اين كشور در سياست جهان حفظ شود و احترام و علاقه بخش اعظم بشريت را براي آن به همراه داشته باشد ولي حالا متاسفانه روسيه گرفتار عملكرد نسنجيده خود شده است آمريكايي ها قانون مربوط به تحريم ها را كه خيلي هم شديد است در كنگره تصويب مي كنند ولي روسيه هيچ كاري نمي تواند انجام بدهد.
اين مقاله افزود: هيلاري كلينتون به تفليس و ايروان و باكو مي رود و به روساي جمهوري گرجستان، جمهوري آذربايجان و ارمنستان وعده هاي خاصي مي دهد و روسيه فقط مي تواند حدس بزند كه اين وعده ها چه بوده اند كلينتون به ساكاشويلي اجازه حمله به اوستياي جنوبي و آبخازي را داده و اين جمهوري ها را مناطق اشغال شده ناميده است و همه مي دانند كه مناطق اشغال شده معمولا بايد آزاد شوند. به اين ترتيب اگر ساكاشويلي جنگ را آغاز كند آمريكايي ها آن را جنگي با هدف آزادي مناطق اشغال شده يعني يك جنگ عادلانه تلقي خواهند كرد كلينتون احتمالا در ايروان به سرژ سركيسيان و تيگران سركيسيان دستور داده روابطشان را با ايران قطع كنند موضوع از اين قرار است كه امروز ارمنستان نزديك ترين متحد ايران و يك شريك مطمئن مالي واقتصادي براي آن به شمار مي رود و حتي ممكن است دو كشور روابطي هم در زمينه تحقيقات هسته اي داشته باشند چون يكي از قوي ترين مراكز هسته اي جهان در ارمنستان قرار دارد.
شفچنكو در ادامه تحليل خود مي افزايد: به احتمال زياد به ارامنه دستور داده شده است روابط خود را با سازمان پيمان همكاري هاي جمعي هم قطع كنند و به همكاري با غرب و ناتو روي آورند اما در باكو به احتمال قوي خانم كلينتون اعلام كرده است اگر جمهوري آذربايجان خواهان حل و فصل مناقشه قره باغ با استفاده از زور است واشنگتن اين مسئله را درك مي كند اين نتيجه گيري را براساس سندي كه اعضاي گروه مينسك طي ديدار نشست گروه بيست منتشر كرده و در آن به طور فرضي حل و فصل مناقشه قره باغ را از راه نظامي ممكن دانسته اند مي توان انجام داد به اين ترتيب اعضاي گروه مينسك امكان جنگ را واقعي دانسته اند و حالا احتمال جنگ در قره باغ خيلي زياد است با توجه به اين مسائل اكسيژني كه از شمال مي رسيد قطع شده است و ايران و قفقاز دچار بي ثباتي مي شوند همزمان با اين جريان مشكلات جدي براي تركيه تحت كنترل اردوغان ايجاد مي شود كه به تحريم ايران راي منفي داده است و امروز يكي از متحدان اين كشور محسوب مي شود.
مسلما موضع اين كشور كه در حال تبديل شدن به يكي از رهبران منطقه است موجب نگراني آمريكايي ها است آنها هر كاري بتوانند مي كنند تا از نزديكي روسيه و تركيه كه پوتين و اردوغان در مورد آن به توافق رسيده اند ممانعت به عمل آورند.
نويسنده مقاله در خاتمه با اشاره به برخوردهاي عجيب الكساندر لوكاشنكو رئيس جمهور بلاروسي چنين مي نويسد: در شرايطي كه اتحاديه گمركي در حال ايجاد است چنين برخوردهايي خيلي غيرمعمولي به نظر مي رسند چنين تصوري در ذهن ايجاد مي شود كه در شوروي سابق حزب جديدي در حال فعاليت است كه متاسفانه در تصميم گيري هاي سياسي نقش مستقيمي دارد اين نيرو قصد دارد تمام بازمانده هاي مردم شوروي را نابود كند و آن چه را كه پوتين در دوران رياست جمهوري اش به آن دست يافت يعني تحكيم حاكميت روسيه را از بين ببرد و روند حل كردن روسيه را در غرب در پيش بگيرد چرا كه اين كار به منزله فروپاشي اين كشور و تقسيم شدن آن به چند كشور كوچك است كه در نهايت به اتحاديه اروپا و ناتو خواهند پيوست در نتيجه در اين منطقه جهان حاكميت از بين مي رود و قدرت به دست صاحبان زر مي افتد يعني روسيه در نهايت به آفريقا تبديل مي شود پس بايد گفت تحريم هاي اعمال شده عليه ايران نخستين گام به سوي آفريقايي شدن روسيه است هركس اين كشور را دوست دارد بايد با دقت تمام مراقب هر حادثه اي باشد كه چه در زمينه سياست داخلي و چه در زمينه سياست خارجي رخ مي دهد.

 



چشم به راه سپيده

تو را غايب ناميده اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينكه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضرنبودن»، تهمت ناروائي است كه به تو زده اند و آنان كه بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي دانند، آمدنت كه در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت كه هر صبح و شام تو را مي خوانند، ظهورت را از خدا مي طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي گزند با تعجب مي گويند كه تو را پيش از اين هم ديده اند. و راست مي گويند، چرا كه تو در ميان مائي، زيرا امام مائي. جمعه كه از راه مي رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي دهند و قرار از كف مي نهند و قافله دل هاي بي قرار روي به قبله مي كنند و آمدنت را به انتظار مي نشينند...
و اينك اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله» در آستانه آدينه اي ديگر و در ماه ميهماني خدا با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي كنيم.
قرار ما چه شد؟
با توأم اي دشت بي پايان سوار ما چه شد
يكه تاز جاده هاي انتظار ما چه شد؟
آشناي «لافتي الا علي» اينجا كجاست؟
صاحب «لاسيف الا ذوالفقار» ما چه شد؟
چهارده قرن است، چهل منزل عطش پيموده ايم
التيام زخم هاي بي شمار ما چه شد؟
چشم يوسف انتظاران را كسي بينا نكرد
روشناي ديده اميدوار ما چه شد؟
ذوالجناحا! عصر ما چون عصر عاشورا مباد
دشت را گشتي بزن، بنگر سوار ما چه شد؟
باز اي «موعود» بي تو جمعه اي ديگر گذشت
كشت ما را بي قراري! پس قرار ما چه شد؟
مي نشينيم تا ظهور سرخ مردي سبزپوش
آن زمان ديگر نمي پرسيم بهار ما چه شد؟
مهدي جهان دار

آئينه چشمان
بيا آئينه چشمان من باش
كوير تشنه ام، باران من باش
خيالت ميزبان خاطرم هست
خودت هم لحظه اي مهمان من باش
صراف غفاري

باز مي گردي
آقا نگاهت جاي آهوهاست، مي دانم
دستان پاكت مثل من تنهاست، مي دانم
آقا دلت در هيچ ظرفي جا نمي گيرد
جاي دل تو وسعت درياست، مي دانم
مي آيي و با دستهايت پاك خواهي كرد
اشكي كه روي گونه مان پيداست، مي دانم
برگشتنت در قلب هاي مرده مردم
همرنگ طوفاني ترين درياست، مي دانم
جاي سرانگشتان پرنورت در اين ظلمت
مانند رد باد بر شنهاست، مي دانم
اي كاش برگردي كه بعد از اين همه دوري
يك بار حس بودنت زيباست، مي دانم
آقا اگر تو برنمي گردي دليل آن
در چشمهاي پرگناه ماست، مي دانم
كي بازميگردي، برايم بودن با تو
زيباترين آرامش دنياست، مي دانم
تو باز مي گردي اگر امروز نه، فردا!
از آتشي كه در دلم پيداست، مي دانم
سپيده شمس

 



صالحي :در ساخت سايت هاي جديد غني سازي به قطعنامه ها توجهي نداريم

رئيس سازمان انرژي اتمي گفت كه در ساخت سايت هاي جديد غني سازي، به قطعنامه هاي شوراي امنيت توجهي نداشته و ما براساس حقوق خود عمل مي كنيم.
علي اكبر صالحي روز چهارشنبه در حاشيه جلسه هيئت دولت در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سؤال ايرنا درباره تصميم ايران براي ساخت سومين سايت غني سازي در سال 2011 ميلادي اظهار داشت: براساس مصوبه دولت كه حدود 9 ماه پيش به تصويب رسيد، سازمان انرژي اتمي مكلف به شناسايي 10 سايت جديد غني سازي در كشور شد.
وي افزود: احتمال دارد، اگر دولت و رئيس جمهور تصميم مقتضي را بگيرد، اوايل سال آينده كلنگ زني يكي از سايت هاي غني سازي در كشور صورت گيرد.
صالحي درباره اينكه آيا مكان يابي 10 مركز غني سازي جديد نهايي شده است، اظهار داشت: اين كار مراحل پاياني خود را طي مي كند و در اين زمينه گزارشي به رئيس جمهور ارايه مي دهيم.
رئيس سازمان انرژي اتمي ايران درباره اظهارات برخي مقامات غربي مبني بر اينكه ساخت سومين سايت غني سازي مغاير قطعنامه 1929 شوراي امنيت است، گفت: قطعنامه هاي شوراي امنيت مبناي كار ما نيست و ما براساس حق و حقوق خود طبق اساسنامه آژانس و معاهده ان.پي.تي عمل مي كنيم.
صالحي قطعنامه هاي مصوب شوراي امنيت را غيرمنصفانه و امري تحميلي از سوي كشورهاي صاحب نفوذ در سازمان ملل ارزيابي كرد.
صالحي همچنين روزگذشته در جمع جمعيت واعظين ولايي كشور رسيدن به فناوري صلح آميز هسته اي را حق ما دانست و گفت: اين فناوري كاربردهاي فراواني دارد. به عنوان مثال از فعاليت هاي راكتور اتمي تهران 850 هزار نفر در كشور بهره مي برند و اين تعداد روزبه روز در حال افزايش است. چرا ما بايد براي چنين فعاليتي تحت فشار باشيم. علت اين فشارها در مسائل سياسي است. غرب به رهبري آمريكا داعيه رهبري جهان را دارد و مي خواهد كشورهاي جهان را به خط كند و در مدار سياسي خود قرار دهد. اين كشور براي چنين هدفي نياز به بهانه و دليل دارد و براي هر كشوري بهانه اي مي تراشد و اين بهانه براي كشور ما پرونده هسته اي شده است و البته ما در اين زمينه خوشحاليم و خداي را شكر مي كنيم.
رئيس سازمان انرژي اتمي در ادامه، تصريح كرد: آمريكا پس از 11 سپتامبر احساس كرد فضاي مناسبي ايجاد شده تا زودتر به اهداف خود برسد. در همان زمان بود كه ايران را در محور شرارت قرار دادند، اما مسئولان و مقامات كشورمان در هشت سال گذشته با تيزهوشي و درايت توانستند در برابر اين فشارها ايستادگي كنند تا امروز كه فناوري هسته اي تبديل به موتور محرك صنايع ما شده است.
وي خاطرنشان كرد: آنها نمي گويند كه ما سلاح هسته اي داريم اما مي خواهند جلوي توانمندي هسته اي ما را بگيرند. اما ما تاكنون توانسته ايم در برابر فشارهايشان مقاومت كنيم و شما بدانيد كه اگر پرونده هسته اي نبود آنها توجيه ديگري براي مقابله با ما پيدا مي كردند اما خداوند به ما لطف كرد كه بر سر اين پرونده با ما درگير شدند و هرچه هم بيشتر فشار مي آورند ما سرعت خود را بيشتر مي كنيم. ما هم اكنون سه هزار متخصص و تكنسين در اين فناوري داريم كه هر كدام ميلياردها دلار مي ارزند.
صالحي با اشاره به راه اندازي نيروگاه بوشهر در روزهاي آينده، گفت: اين هم از لطف خداست كه در اوج فشار و تحريم ها ما به چنين موفقيتي دست پيدا كنيم كه نيروگاه بوشهر را افتتاح كنيم كه خاري در چشم بدخواهان است. جالب است كه در چند ماه گذشته كه فشارها بيشتر شده است كارهاي ما با سرعت بيشتري به پيش مي رود. خبرهاي خوشي در روزهاي آينده هم داريم كه فعلاً آنها را نمي گوييم. خبرهايي كه اگر محقق شود تمام تلاش ها و فشارهاي بدخواهان به سخره گرفته خواهد شد.
رئيس سازمان انرژي اتمي، در ادامه در پاسخ به سؤالي كه عنوان شد آيا دستيابي به اين فناوري در مقابل اين همه فشارها ارزش داشت؟ گفت: هيچ فناوري اي جايگزين انرژي هسته اي در كشورمان نيست. حتي از نظر اقتصادي هم اين فناوري براي ما صرفه فراواني دارد. به عنوان مثال هر نيروگاه گازوئيلي سالانه 800 ميليون ليتر سوخت مصرف مي كند تا يك هزار مگاوات به ما برق بدهد. در حالي كه نيروگاه 1000 مگاواتي بوشهر هر سال 30 تن اورانيوم مصرف مي كند كه حدوداً 60 ميليون دلار قيمت آن است.ما اگر فناوري هسته اي را نداشته باشيم در آينده چيزي براي گفتن نخواهيم داشت. همانطور كه گفتم امروز نيز اين فناوري موتور محرك ساير صنايع ماست. ما هم اكنون در بوشهر هزار نيروي متخصص داريم كه بي صبرانه منتظرند تا اين نيروگاه راه اندازي شود. تلاش آنها به آموختن و انجام اين كار آنقدر زياد است كه روس ها متعجب شده اند و اين را بدانيد كه بعد از اتمام دوره گارانتي، اين نيروگاه توسط متخصصان كشورمان اداره خواهد شد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود، گفت: كشورهاي برخوردار از فناوري هسته اي مي خواهند فشار به ايران و عقب نشيني كشورمان در فناوري هسته اي را به عنوان نمونه اي براي مقابله با كشورهايي مانند برزيل و آفريقاي جنوبي كنند كه آنها هم به دنبال كسب اين فناوري هستند. به همين دليل فشارها به ايران براي اين كشورها اهميت چنداني پيدا كرده است. آنها عليه فناوري هسته اي ما تبليغات منفي زيادي مي كنند اما همين هم به نفع ما تمام شده و امروز كشور ما و فناوري صلح آميز هسته اي مان به يكي از مهمترين مسائل مورد مذاكره بين كشورها تبديل شده است.
صالحي در بخش ديگري از سخنان خود، گفت: تنها راه ما در موضوع هسته اي امروز مقاومت است و اگر مقاومت كنيم مطمئن باشيد كه اردوگاه باطل به زودي فرو خواهد ريخت. كشورمان در سال هاي گذشته پيشرفت هاي زيادي داشته است. امروز از جنوبي ترين نقطه كشورمان تا شمالي ترين نقطه لوله هاي آب و گاز و كابل هاي برق كشيده شده است و ما توانسته ايم پيشرفت هاي زيادي را در كشور ايجاد كنيم؛ اما بايد تلاش كنيم كه اين پيشرفت ها را بيشتر براي مردم توضيح دهيم تا مردم بدانند كه چنين امكاناتي در بسياري از كشورهاي منطقه كه مدعي پيشرفت هستند و مثل ما هم تحت فشار قرار ندارند وجود ندارد.
وي درباره موسويان گفت: در همان زمان كه موسويان را دستگير كردند با من تماس گرفتند و نظر من را پرسيدند كه گفتم براي من سنگين است كه چنين چيزي را قبول كنم. جاسوس ها يا به دنبال پول هستند يا مقام و يا ادامه تحصيل. موسويان در خانواده اي با وضع مالي خوب قرار دارد و دكترا هم دارد. چه دليلي وجود دارد كه او جاسوسي كند. البته او يك نقطه ضعف داشت و اينكه گاهي نمي توانست جلوي بيان خود را بگيرد.

 



مهندس مهدي چمران: پيام امام خميني به فرار ضدانقلاب از پاوه منجر شد

رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: پيام قاطعانه امام خميني(ره) به فرار ضد انقلاب از شهر پاوه منجر شد.
به گزارش باشگاه خبري فارس «توانا»، به مناسبت سالروز شكست حصر شهر پاوه و ورود آزادگان به ميهن اسلامي، مراسم بزرگداشت آزادگان كردستاني و آزادگاني كه در آزادسازي پاوه نقش داشتند در باغ موزه مركز فرهنگي دفاع مقدس برگزار شد.
در اين مراسم «مهدي چمران» با اشاره به رشادت هاي شهيد چمران و رزمندگان اسلام كه در 26 مرداد 1358 منجر به آزادسازي شهر پاوه از دست ضد انقلاب شد، گفت: پيام قاطعانه امام خميني(ره) و ولايت مداري مردم پاوه موجب فرار ضد انقلاب از شهر پاوه شد و مردم علاقه مند به نظام مقدس جمهوري اسلامي، انقلاب و رهبري اجازه ندادند دشمنان به اهداف خود دست يابند.
در ادامه اين مراسم، از لوحي كه به خانواده شهيد محمودي ( كه به اتفاق شهيد چمران در آزادسازي شهر پاوه نقش موثري داشتند) تقديم شده بود، رونمايي شد.

 



هاآرتص: تحريم عليه ايران در فرهنگ لغات تركيه ، روسيه و چين جاي ندارد

روزنامه صهيونيستي هاآرتص در گزارشي با بررسي همكاري هاي سه كشور تركيه، چين و روسيه با تهران در بخش انرژي نوشت كه تحريم ها عليه ايران در فرهنگ لغات اين كشورها جايي ندارد.
«هاآرتص» در گزارشي پيرامون ايران با اشاره به اينكه در پايان ماه جاري ميلادي، سوخت هسته اي به داخل تاسيسات هسته اي در بوشهر جريان خواهد يافت و انتظار مي رود اين رآكتور توليد الكتريسيته را در اواسط ماه سپتامبر آغاز كند نوشت: بعد از 40 سال تاخير، پروژه اي كه يك ميليارد دلار براي ايران هزينه داشته است، سرانجام به پايان مي رسد و ايران به برق هسته اي دست پيدا مي كند.
هاآرتص ادامه داد: با تحريم ها يا بدون تحريم ها، رآكتور بوشهر فعاليت خواهد كرد و روسيه نيز به خوبي سوخت اين رآكتور را تامين مي كند. همچنين شركت هاي روسي «گاز پروم» و «لوك اويل» نيز حجم فروش سوخت ]بنزين[ به ايران را نيز افزايش خواهند داد و تركيه نيز همان كار را مي كند.
اين روزنامه صهيونيستي در ادامه گزارش خود درباره عدم كارآيي تحريم ها عليه ايران نوشت: اما اين فقط شركت هاي نفتي روسيه نيستند كه اقدام به اين كار مي كنند. «مسعود ميركاظمي» وزير نفت ايران هفته پيش با همتاي چيني خود ديدار كرد و در آن ديدار طرح هاي چين براي سرمايه گذاري در ساخت پالايشگاه ها در ايران نهايي شد. ايران قصد دارد تا 26 ميليارد دلار در ساخت پالايشگاه هاي جديد نفت و همچنين 12 ميليارد دلار در بازسازي پالايشگاه هاي موجود خود سرمايه گذاري كند و ايران ترجيح مي دهد در اين مسير روسيه و چين را به عنوان شريك انتخاب كند و بنابراين اين كشورها نيز روابط خود با تهران را تشديد خواهند بخشيد.
براساس گزارش هاآرتص، در حاليكه اين موضوع واقعيت دارد كه روسيه قصد خود براي اجراي تحريم هاي سازمان ملل عليه ايران را اعلام كرده است، اما اين تحريم ها شامل ممنوعيت فروش فرآورده هاي نفتي به جمهوري اسلامي نمي شود. تحريم هاي بيشتري كه توسط ايالات متحده و اتحاديه اروپا اعمال شده است، مورد قبول مسكو واقع نشده است و به روس ها اين اجازه را داده است تا از هر دو طرف استفاده كند: اين كشور به تجارت با ايران ادامه مي دهد و در همان زمان نيز روسيه به عنوان كشوري به شمار مي آيد كه در حال همكاري با تحريم ها است. اين ديدگاه از سوي صنايع نفت تركيه نيز قابل رويت است.يكي از مقامات ارشد شركت «توپراس» كه شركت نفتي تركيه اي است كه تحت مالكيت خاندان ثروتمند «كوچ» است گفت: ايران مهمتر از آمريكا است چون ما از ايران نفت خام دريافت مي كنيم.
اين روزنامه صهيونيستي در پايان نوشت: تركيه، كه مبادلات تجاري اش با ايران حدود 10 ميليارد دلار در سال است به نفت ايرانيان نياز دارد و قصد ندارد خود را از درآمدهاي حاصل از فروش فرآورده هاي نفتي محروم كند. اين دو كشور همچنين قصد دارند تا فعاليت هايي درباره نيروگاه هاي برق مشترك ايجاد كنند. و اما تحريم ها در فرهنگ لغات هيچ يك از كشورهاي تركيه، روسيه و چين جاي ندارد.
تحريم در روابط ايران
و امارات بي اثر است
در همين حال، سفير امارات در آمريكا بر بي اثر بودن تحريم ها در روابط ميان ايران و امارات تاكيد كرد.
به گزارش مهر به نقل از روزنامه نشنال امارات، «يوسف العتيبه» كه در نشست سفراي خارجي در دبي حضور داشت تاكيد كرد: اجرايي كردن تحريم ها بر مبادلات تجاري مشروع ما با ايران اثر نخواهد گذاشت.
سفير امارات در آمريكا با تاكيد بر حمايت اين كشور از حل ديپلماتيك موضوع هسته اي ايران، اظهار داشت: گزينه نظامي، منطقه حساس خاورميانه را بي ثبات خواهد كرد.

 



سازمان محيط زيست خبرداد
تبخير آب و تغيير تركيب بلورهاي نمك ، عامل تغيير رنگ درياچه اروميه

سازمان حفاظت محيط زيست ايران در رابطه با تغيير رنگ درياچه اروميه، هرگونه شكوفايي جلبكي در اين درياچه را رد كرده و تبخير زياد و تغيير تركيبات بلورهاي نمك منيزيم دار را عامل قرمز شدن آن عنوان كرد.
محمد باقر صدوق با اشاره به عوامل كاهش ورودي آب به درياچه و تبخير زياد گفت: شكوفايي جلبكي در درياچه هايي با غلظت شوري درياچه اروميه اتفاق نمي افتد ولي نمونه شكوفايي جلبكي در خليج فارس و خزر اتفاق افتاده كه ماهيت آن با تغيير رنگ درياچه اروميه متفاوت است.
همچنين كارشناس مسئول تالابهاي ايران در سازمان محيط زيست به خبرنگار مهر گفت: تغيير رنگ درياچه اروميه چندين ماه است كه ديده شده ولي به تدريج گسترده شده است.
مسعود باقرزاده كريمي با اشاره به اينكه در درياچه اروميه نزديك به 15 نمونه نمك به شكل محلول در آب يافت مي شود افزود: تغيير رنگ آب درياچه اروميه ربطي به بلوم جلبكي ندارد و به موازات كم شدن آب درياچه غلظت شوري نمكها بالا آمده و نمكهاي محلول در آب متبلور شده و از محيط خارج شده اند.
وي اضافه كرد: با خارج شدن بعضي از نمكهاي محلول از محيط تالابي، نمكهاي منيزيم دار كه حلاليت بيشتري دارند در محيط باقي مانده اند و شرايط تغيير رنگ درياچه را فراهم كرده اند.
اين متخصص محيط هاي تالابي تأكيد كرد: دو دليل علمي و مهم براي رد كردن شكوفايي جلبكي در درياچه اروميه وجود دارد كه يكي قرمز بودن تمامي حوضچه هاي برداشت نمك در اين درياچه است كه با خارج كردن نمكهاي طعام و باقي ماندن نمكهاي منيزيم دار حوضچه ها قرمز مي مانند و ديگري كف درياچه اروميه است كه پوشيده از بلورهاي نمك است و از سنگ و خاك خبري نيست.
وي در ادامه افزود: بستر درياچه اروميه پوشيده از نمكهاي فوق اشباع و قرمز رنگ است كه اگر در خارج از محيط آبي قرار بگيرند به رنگ سفيد درمي آيند.

 



مصباح يزدي: مسير سرمايه داران آمريكايي عذاب است، نه سعادت

رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با بيان اين كه دنيا مطلوب ذاتي نيست، گفت: مسير سرمايه داران آمريكايي و قدرتمندان غربي عذاب است، نه سعادت.
آيت الله مصباح يزدي سه شنبه شب طي سخناني در سلسله جلسات شرح خطبه فدكيه حضرت زهرا(س) در دفتر مقام معظم رهبري در قم با اشاره به مطلب فوق تصريح كرد: متاسفانه برخي از افراد با استناد به آيه «صراط الذين انعمت عليهم» در سوره مباركه حمد، كوشيده اند جمع ثروت را يك امر مطلوب براي انسان عنوان كنند؛ در حالي كه قرآن از چهار گروه انبيا، صديقين، شهدا و صالحين به عنوان كساني نام مي برد كه خداوند به آنها نعمت واقعي خود را عطا فرموده است.
وي با اشاره به اين كه مسير سرمايه داران آمريكايي و قدرتمندان غربي راه عذاب است، نه سعادت، خاطرنشان كرد: هرگاه در مسير اطاعت خدا و رسول همت مضاعفي از خود نشان دهيم، پروردگار به ما لياقت بودن با آن چهار گروه را عنايت مي كند. عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به نعمت هايي كه خداوند به انسانها عطا كرده، خاطرنشان كرد: نعمت حقيقي خداوند ولايت اهل بيت(ع) و راه علي(ع) و اولاد ايشان است.
مصباح يزدي همچنين با بيان اين كه همه نعمت هاي دنيا در واقع ابزاري براي رسيدن به خداوند است، گفت: اگر در اين دنيا از نعمت هاي الهي به درستي استفاده نكرديم، در حقيقت آن نعمت را به نقمت تبديل كرده ايم. رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) بااشاره به اين كه مقصد اصلي مؤمن، اين دنيا نيست، گفت: براي انسان بي ايمان، همين دنيا و لذت هاي دنيوي مطلوب بالذات است، اما براي مؤمن چون مي داند كه سرتاسر دنيا براي او كه مسافر اين جهان است، مقدمه رسيدن به عالم آخرت مي باشد، بنابراين دنيا براي او مطلوب ذاتي نيست.
اين استاد حوزه علميه قم همچنين اضافه كرد: مطلوب انسان مؤمن در حقيقت، سعادت ابدي است و به همين خاطر نعمت هاي دنيوي براي مطلوب بالعرض است. وي با اشاره به اين كه كمالات وجودي براي انسان نعمت است، يادآور شدند: وقتي عمر طولاني، علم، قدرت و سلامت براي انسان نعمت محسوب مي شود، به طريق اولي حيات، بزرگترين نعمتي است كه به او عطا شده است؛ از اين منظر بايد دانست كه هر يك هزارم ثانيه اي كه خداوند به ما حيات و زندگاني مي بخشد، يك نعمت است.
رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) ادامه داد: در بينش توحيدي گاهي مسايلي كه انسان فكر مي كند براي او نعمتي از سوي خداوند است در واقع وسيله ابتلا و امتحان اوست، مثل ثروت كه داراي آسيب ها و خطراتي چون بخل، تكبر و كسب مال حرام مي باشد كه اينها عذاب اخروي را براي انسان درپي دارد. عضو خبرگان رهبري افزود: برعكس اين مساله نيز وجود دارد به اين معنا كه برخي از گرفتاري ها و مصيبت هاي انسان همچون بيماري، قرض و... زمينه پيشرفت او را در دنيا و سعادتش را در روز قيامت فراهم مي كند.

 



سكان هدايت شناور در اصفهان ساخته شد

اصفهان- خبرنگار كيهان:
يكي از واحدهاي فناور شهرك علمي تحقيقاتي اصفهان موفق به طراحي و ساخت سكان هدايت شناور از جنس كامپوزيت شد.
«معصومه عربيان» مجري اين طرح گفت: سكان هدايت شناور براي شناسايي محيط دريا در صنايع دفاعي كاربرد دارد و اندازه آن به 50 سانتي متر مي رسد.
وي افزود: اين سكان نسبت به سكان هاي ساخته شده قبلي كوچكتر و سبك تر بوده و از مانورهاي حركتي سريع تري برخوردار است.
عربيان اظهار داشت: نزديك به يك سال بر روي ساخت اين سكان كار شده و حدود 50 ميليون ريال نيز براي ساخت آن هزينه شده است.

 



پيكر پاك آيت الله سيدتقي درچه اي امروز در شهر ري تشييع مي شود

درچه - خبرنگار كيهان:
پيكر پاك آيت الله سيدتقي موسوي درچه اي امروز در شهر ري تشييع و به خاك سپرده مي شود.
آيت الله سيدتقي درچه اي از ياران امام خميني(ره) و دوستداران رهبر معظم انقلاب يك شنبه شب گذشته دچار سكته مغزي شد.
وي پس از اعزام و بستري در بيمارستان روز سه شنبه به رحمت ايزدي پيوست. آن عالم رباني در پيروزي انقلاب اسلامي نقش موثري داشت و به دليل مبارزه با رژيم پهلوي زنداني شد.
مرحوم آيت الله سيدحسين موسوي درچه اي امام جمعه فقيد شهر ري، آيت الله سيدمحمد علي موسوي درچه اي امام جمعه درچه و آيت الله سيدمحمد باقر موسوي درچه اي امام جمعه موقت درچه از برادران آن فقيد سعيد هستند.

 



فعال سازي يك فروند شناور مغروقه دربندرخرمشهر

مديركل بندر و دريانوردي خرمشهر از شناور سازي يك فروند شناور مغروقه باقيمانده از جنگ تحميلي در اسكله خانيان بندر خرمشهر خبرداد.
«عادل دريس» چهارشنبه درگفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: اداره ايمني و حفاظت دريانوردي توانست يك فروند ديگر از شناورهاي مغروقه دراسكله خانيان اين اداره را شناورسازي كند.
وي طول اين شناور را 40 و عرض آن را 10متر عنوان كرد و افزود: اين شناور در دوران جنگ تحميلي به فاصله 40متري از اسكله غرق شده بود و اكنون با همت متخصصان داخلي از آب خارج و بازسازي شد.
مديركل بندر و دريانوردي خرمشهر اظهار داشت: اين شناور مغروقه محدوده اي به طول 50متر و عرض 80متر از اسكله جديد اين بندر را از نظر ايمني و كارايي مختل كرده بود كه با اجراي اين عمليات 100متر ديگر از اسكله جديد پاكسازي و آماده بهره برداري شد.
دريس در ادامه به برنامه كوتاه مدت شناورسازي و لايروبي اسكله هاي اين بندر اشاره كرد و افزود: در آينده نزديك سه فروند ديگر از شناورهاي مغروقه دراين بندر شناورسازي مي شوند.
وي اضافه كرد: با اجراي لايرويي اسكله ها و شناورسازي شناورهاي مغروقه گامي بلند و اساسي در جهت ايمني سازي ناوبري و بهره برداري از اسكله هاي مجهز خرمشهر برخواهيم داشت كه منتج به توسعه اقتصادي اين بندر مي شود.

 



با صدور بيانيه اي انجام شد
اعتراض تشكل هاي سياسي دانشگاه آزادخرم آباد به حذف تصوير امام خميني

تشكل هاي سياسي و هيئت هاي مذهبي دانشگاه آزاد خرم آباد با صدور بيانيه اي به حذف عكس امام خميني و جايگزيني آن با يك اثر باستاني در اين دانشگاه اعتراض كردند.
در بيانيه تشكل هاي سياسي و هيئت هاي مذهبي دانشگاه آزاد خرم آباد آمده است: استعمار به بهانه ملي گرايي، قوميت و باستان گرايي درصدد ضربه زدن به اسلام است.
به گزارش خبرگزاري فارس از خرم آباد، در اين بيانيه آمده است: حركت اخير عده اي در دانشگاه آزاد خرم آباد در چاپ يك اثر باستاني به جاي تصوير امام خميني در جايي كه موضوع بحث ولايت فقيه است، به اندازه جدايي بين مكتب اسلام و ايران، انحرافي و مضر است.
بيانيه تشكل هاي دانشجويي و هيئت هاي مذهبي دانشگاه آزاد خرم آباد با اشاره به سخنان سخيف رحيم مشايي در روزهاي اخير و اقدام به حذف تصوير امام خميني و جايگزيني عكس با يك اثر باستاني در اين دانشگاه، تصريح كرده است: اين افراد خواسته يا ناخواسته و آگاهانه يا ناآگاهانه مجري همان سياست استعمار براي به فراموشي سپردن اسلام هستند.
اين بيانيه مي افزايد: ما اعضاي تشكل هاي سياسي اسلامي و هيئت هاي مذهبي دانشگاه آزاد خرم آباد، محو تصوير امام خميني در اين دانشگاه و سخنان سخيف رحيم مشايي را در تقابل با اسلام مي دانيم.
تشكل هاي سياسي و هيئت هاي مذهبي دانشگاه آزاد خرم آباد در ادامه بيانيه خدمات متقابل اسلام و ايران را منشأ ثمرات فراواني براي هر مرد و زن دانسته و خاطرنشان كرده اند: اگرچه آثارباستاني به جاي مانده از ايرانيان هوشمند از افتخارات ما بوده و مايه مباهات هر ايراني مسلمان است، اما از آنجايي كه اين مهم بهانه اي براي كمرنگ كردن اسلام يا تقابل با آن قرار گرفته، هوشياري همگي را ضروري دانسته است، چرا كه استعمار به بهانه ملي گرايي، قوميت و باستان گرايي درصدد ضربه زدن به اسلام است.
اين بيانيه توسط انجمن اسلامي پيروان ولايت، انجمن اسلامي محبان الزهرا، هيئت مذهبي انتظار سبز و هيئت مذهبي ام ابيها (س) دانشگاه آزاد خرم آباد صادر شده است.

 



مخترع گيلاني فيلتر تصفيه آب در عمق زمين را ساخت

فيلتر تصفيه آب در عمق زمين توسط مخترع گيلاني ساخته شد.
مخترع اين دستگاه در گفت وگو با خبرنگار فارس در رشت اظهار داشت: فيلتر تصفيه فيزيكي آب در عمق زمين، نياز به لايروبي چاه در حال استفاده را به كمترين حد ممكن كاهش مي دهد.
فريدون حسين نيا ايجاد شفافيت و زلال بودن كامل آب هاي آلوده به ذرات معلق و قابل استفاده در تمام آب هاي سطحي و عمقي را از مزاياي فيلتر ويژه عنوان كرد.
وي با بيان اين كه نصب اين فيلتر مقدار قابل توجهي از هدررفت انرژي را كاهش مي دهد، افزود: جلوگيري از هدررفت آب هاي شيرين سطحي و عمقي و تطابق بيشتر با محيط زيست و نيز كاهش زمان توليد آب زلال از ديگر مزاياي استفاده از اين فيلتر ويژه است.
حسين نيا خاطرنشان كرد: فيلتر ويژه تصفيه آب بهترين وسيله براي شفاف سازي آب هاي سطحي آلوده به ذرات معلق براي مصارف كشاورزي، صنعتي و آشاميدني در كمترين زمان و هزينه است.
مخترع دستگاه تصفيه آب در عمق زمين با اشاره به اين كه فيلتر توليد شده آسيبي به آب و خاك نمي رساند، گفت: اين فيلتر قابل توليد در ابعاد و اندازه هاي متفاوت و چند جداره طبق سفارش براي استفاده هاي ويژه است.
وي ادامه داد: كاهش قيمت تمام شده و شفاف سازي آب با استفاده از فيلترهاي ويژه به اندازه يك پنجم هزينه هاي جاري از قابليت هاي اين دستگاه است.

 



مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب: بيش از 70درصد نزولات آسماني در كشور هدر مي رود

مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب اظهار داشت: در حال حاضر بيش از 60 تا 70درصد نزولات آسماني در كشور ما هدر مي رود.
به گزارش فارس از يزد، سيدمهدي ثمره هاشمي در مراسم توديع و معارفه مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان يزد اظهار داشت: سهم سالانه كشور ما از نزولات آسماني 420 ميليارد مترمكعب است كه از اين ميزان تنها 140 ميليارد مترمكعب مورد استفاده قرار مي گيرد كه بخش عظيمي از اين ميزان نيز در بخش كشاورزي مورد استفاده قرار مي گيرد و بين 60 تا 70 درصد آن هدر مي رود كه اين رقم بسيار بالاست.
وي افزود: اين روند مصرف با ميزان بارندگي ما نسبت به بارندگي دنيا بسيار بالاست و مسئولان بايد تدابير لازم براي مصرف آب را بينديشند.
مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب خاطرنشان كرد: در مورد آب شرب نيز اين مشكل وجود دارد و حدود 30درصد آن به طور متوسط در سطح كشور از دست مي رود.
ثمره هاشمي افزود: منابع آبي در جهان و در كشور ما رو به اضمحلال است كه اين امر هشداري جدي براي مردم جهان به ويژه مردم كشور ما به شمار مي رود.
وي با تاكيد بر اينكه اتخاذ تدابير جدي براي تامين آب مورد نياز مردم براي ما يك تكليف است، عنوان كرد: ملت ما در همه زمينه ها يك ملت مسرف است يعني روند مصرف در كشور ما در بيشتر زمينه ها يك روند كنترل نشده است كه بايد به حال اين موضوع فكري اساسي و جدي كنيم.
ثمره هاشمي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به سرانه مصرف آب در كشور بيان داشت: در كشور ما سرانه مصرف آب براي هر نفر 170 ليتر در شبانه روز است كه اين رقم براي كشور ما كه با كمبود آب و منابع آبي و بارندگي مواجه است، بسيار بالاست.
وي ادامه داد: در كشورهايي كه منابع آبي بيشتر و بارندگي بيشتري دارند، ميزان سرانه مصرف آب براي هر نفر در شبانه روز زير 100 ليتر است.
ثمره هاشمي در بخش ديگري از سخنان خود باتقدير از تلاش هاي مهندس محمدرضا محمدي در دوره مديريت نسبتاً طولاني خود عنوان كرد: هرچند استاندار يزد موافق انتقال ايشان به مركز نبود اما ماندن در پست هاي مديريتي بيش از هشت سال مطلوب نيست و در طول هشت سال، مدير هر چه را كه مي توانسته انجام دهد، اجرايي كرده است و بايد پس از اين زمان پست را به مديري پرانرژي وجوان تر تحويل دهد.
وي كار آب رساني را كاري پر زحمت دانست كه ارزش و اجرا آن نزد خداوند متعال محفوظ است و مديران شركت هاي آب و فاضلاب بايد به خود ببالند كه اين مسئولت را بر عهده مي گيرند.
معاون منابع انساني شركت آب و فاضلاب كشور و رئيس سابق شركت آب و فاضلاب استان يزد نيز در اين مراسم اظهار داشت: در طول تصدي در شركت آب و فاضلاب استان يزد از همفكري وهمكاري مسئولان استاني بهره مند بوديم و ضمن همدلي در مجموعه شركت آبفا از همراهي استاندار و معاونانش به ويژه معاون عمراني بهره هاي بسياري برديم.

 



تجهيزات مقابله با آلودگي نفتي وارد بندر شهيد رجايي شد

بندرعباس- خبرنگاركيهان:
چهارمين محموله از تجهيزات خريداري شده توسط سازمان بنادر و دريانوردي براي مقابله با آلودگي نفتي به بندر شهيد رجايي تحويل شد.
اين تجهيزات به ارزش 900 هزار يورو است و كيفيت بالا، سرعت آماده سازي، سهولت جابجايي و قابليت استفاده در شرايط نامساعد جوي از جمله مزاياي آن است.
اين تجهيزات براي كنترل تبعات ناشي از نشت نفت مورد استفاده قرار خواهد گرفت و با تحويل آن به بندر توان مقابله با هرگونه آلودگي نفتي در كوتاهترين زمان ممكن در بنادر جنوبي فراهم شده است. براساس اين گزارش اداره كل تامين و نگهداري تجهيزات سازمان بنادر و دريانوردي با وجود تحريم هاي اعمال شده عليه ايران به دليل خطر احتمالي بروز مشكل آلودگي مشابه آلودگي خليج مكزيك توانسته است بخش اعظم از تجهيزات مورد نياز براي مقابله با آلودگي را تامين كند.

 



برگزاري چهارمين سالگرد ارتحال آيت الله سيدمهدي يثربي در كاشان

كاشان-خبرنگار كيهان:
مراسم چهارمين سالگرد ارتحال آيت الله حاج سيدمهدي يثربي نماينده ولي فقيه و امام جمعه فقيد كاشان و نماينده مردم استان اصفهان در 3 دوره مجلس خبرگان رهبري در مسجد حبيب بن موسي(ع) اين شهر برگزار شد.
در اين مراسم كه روحانيون و مسئولان و اقشار مختلف مردم كاشان حضور داشتند، آيت الله رضا استادي، امام جمعه قم ضمن گراميداشت ياد و خاطره آيت الله يثربي گفت: بعد از گذشت 4 سال از رحلت اين عالم رباني حضور پرشور مردم در اين مراسم نشانه محبت به ايشان و محبوبيت وي در نزد مردم كاشان است.
وي، دينداري، تواضع، حسن خلق و منصف بودن را از خصوصيات بارز ايشان دانست و افزود: تمامي اين ويژگي ها موجب محبوبيت وي نزد مردم شده بود و آن عالم رباني خود را وقف كمك به مردم و آباداني منطقه و رفع مشكلات آنان كرده بود.
عضو خبرگان رهبري يكي از دلايل همكاري و تعامل مردم با آيت الله يثربي را خدمات ارزنده ايشان به مردم ذكر كرد و اظهار داشت: اين صفات ويژه بود كه موجب شده بود تا مردم منطقه، شهرستان و كشور به وي محبت داشته باشند و ايشان در نزد مردم از محبوبيت ويژه اي برخوردار باشد.
آيت الله يثربي در سال 1385 در سن 83 سالگي بر اثر بيماري ريوي ناشي از مصدوميت شيميايي دفاع مقدس در بيمارستان پارس تهران درگذشت.

 



خط هوايي كيش-اسلامبول راه اندازي مي شود

كيش-خبرنگاركيهان:
خط هوايي اسلامبول-كيش در آينده نزديك راه اندازي مي شود.
راه اندازي خط هوايي اسلامبول-كيش از جمله تصميماتي بود كه در نشست اخير مسئولان اقتصادي سازمان منطقه آزاد كيش با هيات اقتصادي بخش خصوصي تركيه در كيش اتخاذ شد. شركت كنندگان در اين نشست برقراري خط هوايي اسلامبول-كيش را زمينه ساز گسترش مبادلات اقتصادي و صنعت گردشگري دانستند و جزيره كيش را خواهرخوانده منطقه آزاد يالووا تركيه خواندند.
براساس اين گزارش، كمال هاكان مديرعامل شركت هواپيمايي «MNG» تركيه جزيره كيش را منطقه زيبا-رويايي و داراي موقعيت بسيار مهم جغرافيايي در خليج فارس دانست و گفت: كيش از ظرفيت هاي بسيار بالايي براي سرمايه گذاري برخوردار است و سرمايه گذاران تركيه و تجار به دنبال چنين موقعيت هايي هستند.

 



گرد و غبار سبب مهاجرت مردم ايلام شده است

نماينده مردم ايلام در مجلس گفت: گرد و غبار باعث آغاز موج جديدي از مهاجرت در ايلام شده است.
«علي عزتي» در گفت گو با خبرنگار مهر در ايلام اظهار داشت: كاري كه هشت سال جنگ تحميلي نتوانست با مردم جنگ زده ايلام كند، آلودگي هوا كرد و هم اكنون مردم زيادي در حال مهاجرت از ايلام هستند.
وي اظهار داشت: هرچند گرد و غبار وارد شده از كشورهاي عراق و سوريه 20 استان كشور را درگير كرده، اما در چهار ماهه اول امسال استان ايلام 17 روز به خاطر گرد و غبار در شرايط اضطرار بوده است.
عزتي گفت: استان ايلام به دليل اينكه بيشترين مرز را با عراق دارد با بحران شديد آلودگي و غبارآلود بودن آسمانش مواجه است؛ به گونه اي كه در طول سال 70 تا 80درصد از روزهاي سال با اين مشكل رو به رو هستيم.
به گفته نماينده ايلام، اين شرايط نه تنها عملكرد كشاورزان و دامداران منطقه را به شدت تحت تاثير قرار داده، حتي نفس كشيدن را هم براي مردم سخت كرده است.
اين مسئول اظهار داشت: آلودگي هوا چند سالي است كه در ايلام تبديل به مشكل روزمره شده و ديگر اختلال در نشست و برخاست تك هواپيماي فرودگاه كوچك اين شهر چندان مهم نيست چون غبار آلودگي هوا آدم ها را با درد قلب و سينه به بيمارستان مي فرستد.
عزتي افزود: از تعداد آسيب ديدگان آمار مشخصي نيست اما مدتي پيش كه به همراه معاون وزير بهداشت به حوزه انتخابيه سر زده خيلي از مراجعه كنندگان به بيمارستان از آلودگي هوا به هواي بيمارستان پناه آورده بودند.
نماينده مردم ايلام در مجلس تصريح كرد: هرچند كه آلودگي هواي ايلام موضوعي فراملي است، اما انتظار از مديران اين بود كه بيشتر تلاش كنند البته مي دانيم كه رئيس سازمان محيط زيست تلاش هاي خوبي انجام داده است.

 



اخبار ادبي و هنري

«واگويه هاي غزه» در 33 شهر جهان اجرا مي شود
مركز تئاتر عشتار به كمك دانشجويان مركز نمايشي فلسطين قصد دارد در 33 شهر جهان و همچنين در ژنو و مقر يونسكو در پاريس واگويه هاي غزه را اجرا كند.
مركز تئاتر «عشتار» فلسطين اعلام كرده، قصد دارد آرزوها و روياهاي كودكان غزه را از طريق اجراي تئاترهاي مونولوگ در كشورهاي جهان ارائه دهد.
«ايمان عون» مدير هنري مركز تئاتر عشتار در اين زمينه گفت: اين مركز نمايشي، مونولوگ خود را در 17 اكتبر (25 مهر) آينده در غزه اجرا خواهد كرد و سپس گروه هاي نمايشي به 33 شهر مختلف در اقصي نقاط جهان سفر كرده و مونولوگ ها را اجرا مي كنند.
بنابر گزارش فارس به نقل از خبرگزاري رسمي فلسطين (وفا)، 33 دانشجوي دوره آموزش هنرهاي نمايشي فلسطين با تمركز بر موضوع روياها، آرزوها و ترس هاي موجود در ذهن كودكان فلسطيني و به ويژه قبل و بعد از جنگ 33 روزه قصد دارند ماجراها، تجارب و آرزوهاي آنان را از طريق مونولوگ خواني كه به زبان كشورهاي ميزبان ترجمه شده، ارائه دهند. همچنين قرار است در روز تعيين شده به عنوان روز «همبستگي با ملت فلسطين» اين نمايش ها در سازمان ملل متحد به نمايش درآيد.
عون در توضيح اهداف اين طرح تأكيد كرد: اين طرح به دنبال تشويق به انجام فعاليت هاي هنري در زمينه آنچه در نوار غزه مي گذرد، است.
وي افزود: اين كار، عملي است كه بتواند قلوب انسان ها را كه رسانه ها به آنها گفته اند «قربانيان جنايت هاي اسرائيل اعدادي بيش نيستند و خوف و رجا و آرزويي نداشته اند» را فتح كنند.
بنابراين گزارش، «مونولوگ هاي غزه» به دنبال ايجاد حالت توازن اجتماعي در ميان كودكان غزه و همچنين به دنبال جلب حمايت هاي بيشتر براي شكستن محاصره غزه است.
حمايت وزير ارشاد از ساخت قسمت دوم ملك سليمان
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي حمايت خود از ساخت قسمت دوم فيلم «ملك سليمان» را اعلام كرد.
فيلم قرآني «ملك سليمان» به كارگرداني شهريار بحراني ساخته شده و نخستين فيلم آخرالزماني با ساختار و جلوه هاي ويژه عظيم است كه همزمان با عيد فطر اكران خواهد شد.
بحراني اعلام كرده است كه در پي ساخت بخش دوم آن است. در همين حال سيد محمد حسيني، وزير ارشاد در حاشيه برگزاري هجدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم به ايكنا تأكيد كرد: در راستاي توجه به آثار قرآني از ساخت ادامه فيلم سينمايي «ملك سليمان(ع)» حمايت خواهيم كرد.
آيين نامه ترويج مطالعه در نهادهاي دولتي
بهمن دري معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از نهايي شدن آيين نامه ترويج و گسترش مطالعه كتابخواني در نهادها و دستگاههاي دولتي خبر داد و افزود: به زودي اين آيين نامه در كميسيون فرهنگي دولت تصويب خواهد شد.
بهمن دري ضمن اعلام خبر فوق افزود: بعد از ارائه پيش نويس آيين نامه گسترش كتابخواني از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به كميسيون فرهنگي دولت و لحاظ شدن نظرات اعضاي كميسيون، آيين نامه جهت نهايي شدن به معاونت فرهنگي ارجاع شد و بعد از كارشناسي هاي لازم در معاونت فرهنگي، طرح نهايي آيين نامه گسترش كتابخواني به كميسيون فرهنگي دولت تقديم شد. وي افزود: اميدواريم با تصويب اين آيين نامه، كه دستگاهها و نهادهاي دولتي را مكلف مي كند تا برنامه هاي كتابخواني را به صورت قانونمند در حوزه خود دنبال كنند، بتوانيم گامي جديد و موثر در عرصه كتابخواني كشور برداريم. معاون امور فرهنگي خاطرنشان كرد: در اين آيين نامه، ستادي جهت عملياتي شدن موضوع گسترش كتابخواني پيش بيني شده كه متشكل از چند نهاد دولتي با رياست وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي است و در نهايت گزارش از نحوه عملكرد دستگاهها توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به هيأت دولت ارائه خواهد شد.
انتخاب برترين هاي سينماي دفاع مقدس توسط سينماگران
برنامه نظرسنجي از سينماگران، فيلمسازان و دست اندركاران سينما براي انتخاب برترين فيلم ها، فيلمنامه نويسان، كارگردانان و بازيگران سي سال سينماي دفاع مقدس آغاز شد.
اين برنامه باهدف معرفي و قدرداني از برترين آثار سينماي دفاع مقدس و در جهت ارج نهادن به تلاش هاي هنرمندان اين عرصه در بخش جداگانه اي با عنوان «بر بال سيمرغ» در ساختار جشنواره دفاع مقدس پيش بيني شده است.
برپايه اين گزارش، در اين نظرسنجي «بهترين فيلم ها»، «بهترين كارگردان»، «بهترين فيلمنامه» و «بهترين بازيگر» به انتخاب جامعه آماري و نتيجه نظرسنجي معرفي مي شود. در هر يك از سه گزينه هاي مذكور سه گزينه برتر انتخاب مي شود. بخش «بر بال سيمرغ» نگاهي نمادين به سي سال سينماي دفاع مقدس به مناسبت سي امين سال دفاع مقدس دارد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14