(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 31  مرداد 1389- شماره 19723

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ماه خدا و ربناي اهل نفاق !
نيروگاه اتمي بوشهر در سطح جهان منحصر به فرد است
خير دنيا و آخرت در سايه شناخت صحيح معاد
ريابكوف : نيروگاه بوشهر تضميني براي تقويت اعتماد جهاني به ايران است
آثار مربوط به فتنه در بخش هاي ديگر جشنواره مطبوعات بررسي مي شود
رئيس نظام ايمني هسته اي كشور: وضعيت ايمني نيروگاه بوشهر به تائيد آژانس رسيده است
برد متغير و رادارگريزي 2 ويژگي مهم موشك بالستيك «قيام»
وزيرخارجه بحرين: هرگز اجازه استفاده از خاك خود براي حمله به ايران را نمي دهيم
الاهرام : اسرائيل توان حمله به ايران را ندارد



ماه خدا و ربناي اهل نفاق !

سعيد سجادي
آنچه در اين يادداشت از زبان شجريان خواننده «ربنا» آمده است عيناً از كتاب «راز مانا» كه وي آن را كامل ترين كتاب درباره خود مي داند، برگرفته شده است.
هنگامي كه سپاه شهسوار آفرينش علي مرتضي(ع)، به تعبير سردار رشيدش؛ «مالك اشتر نخعي» يك تيغ شمشير تا كور شدن چشم فتنه پسر ابوسفيان، فاصله داشت، به دستور پسر نابغه- عمروعاص- كلام خدا، بر نيزه ها رفت و فرياد برآمد كه حكم فقط حكم خدا.
كتاب عزيزي كه محمد مصطفي(ص)، آن را در كنار عترت خويش براي مسلمانان به يادگار نهاد. بدين سان يكي از عزيزترين و مقدس ترين ميراث پيامبر اكرم«ص» بردار شد، تا فتنه گران از شكست گريخته و فرصت بيشتري براي آتش افروزي به دست آورند.
اين ها را عرض كردم تا به اين واقعيت برسم كه حتي كلام خداوند و وحي منزل هم گاه مي تواند براي منافقان و فتنه گران كاربرد مقطعي داشته باشد چه رسد به آواي «ربنا»ي خواننده اي كه «صادق صبا» مستندساز مورد اعتمادش، مأمور رسمي و تابلودار سازمان «موساد» است.
كسي كه در كتابش به خويش متواضعانه!! لقب راز بزرگ داده و در عين حال ادعا كرده است: «اگر قرار باشد در كنسرت ها ي خيريه ام از سفيران كشورهاي فرانسه، ايتاليا و... الخ درست پذيرايي نشود، پس همان بهتر كه برنامه كنسرت فردا و فرداها را لغو كنم! كسي كه در سفرهاي خارجي اش با عناصري همچون «عليرضا ميبدي»، «عليرضا نوري زاده» و ده ها حشرات الارض ديگر از همين قماش مي نشيند و به عقده گشايي عليه انقلاب اسلامي و دين مبين اسلام مي پردازد. آن هم انقلاب و نظامي كه او را از رتبه متنزل خوانندگي در كنار «گلوريا روحاني» و «عهديه» بهايي مسلك و معصومه دده بالا، معروف به «هايده اسرائيلي» و يا به خاطر 20 هزار تومان پول پسردايي فرح، سنگ تمام گذاشتن در جشن هنر فرح پهلوي به همراه مدعوين وي كه نمايش مهوع «خوك بچه» را در پياده روهاي شيراز اجرا كردند؛ در سطح يك استاد آواز رسميت مي بخشد، انقلابي كه دولتمردانش با بزرگ منشي از كنار برخي از افعال وي همچون مشاركت در طرح چاووش كه شاكله اش توسط حزب توده طراحي شده بود با بزرگ منشي عبور مي كنند.
حتي نامه هاي وي به مدير راديو تلويزيون مبني بر پخش نكردن صدايش را همچون فروش صدها برنامه گل هاي رنگارنگ و گل هاي تازه كه جملگي آنها در تملك راديو قرار داشت شد نوارهايي با عناوين شركت هاي مجعولي همچون چگور آهنگ و... باز هم ناديده انگاشته و به وي امتياز نشر و پخش آهنگ مي دهند. تا پيراهنش دوتا شود و آنچه افتد و داني و در رثاي شاه معدوم ناله سر دهد «شهرياران را چه شد؟!». براي گرمي بازار كنسرت هاي دلاري اش، مدام بر طبل ميان تهي مي كوبد تا آنجا كه بارها و بارها از بلندگوي رسانه هاي غائله ساز همچون بي .بي .سي به مردم ايران و انتخابشان توهين مي كند و مدعي مي شود: «اين آواي ربنا را من در اوايل انقلاب براي آموزش خوانندگان راديو خوانده بودم و راضي به پخشش نبودم اما يك باره ديدم پخش شد. تلفن كردم و در مقام اعتراض گفتم اين «ربنا» را من براي آموزش خوانده بودم، نه پخش از راديو و الآن هم راضي به اين امر نيستم.»
و از آن روز هم كه انتخاب مردم ايران مورد تأييد وي نبود، مدام آزادانه در عموم رسانه هاي ماهواره اي و راديويي ضدانقلاب به مردم ايران، انقلاب اسلامي و دولتمردان اين انقلاب توهين كرده است كه چرا انتخابشان مورد تأييد آمريكا و اسرائيل نبوده!! حال در چنين شرايطي رسانه هايي كه افراد پشت صحنه آنها در جريان فتنه هاي اخير نقاب ها از صورتشان برافتاده و چهره هاي كريه شان آشكار شده، مدام مثلا از سر خيرخواهي!! تيتر مي زنند كه: «امسال بدون آواي ربناي استاد سفره هاي افطار ايراني ها تهي است» و جملاتي از اين دست، درحالي كه اينان اگر حداقل يكي-دو كتاب جيبي حديث هم حتي ورق زده بودند درمي يافتند كه در ماه «ضيافت الله» سفره هيچكس تهي نيست كه صاحب مهماني؛ آن ذات يگانه و ازلي و ابدي است.
گرفتاري هم از اينجا شروع مي شود كه اين قماش آدم ها هميشه؛ با وجه مهر، كرامت، بخشش و رأفت نظام روبرو شده اند ورنه خواننده 20 هزار توماني جشن هنر فرح به خود جرأت عقده گشايي عليه مردم ايران و انتخابشان را نمي داد.
كساني هم كه مثلا از در دوستي چنين تيترهايي را سرهم مي كنند درمي يافتند كه ماه مهماني خدا بي نياز از آواي منافقاني است كه قلبشان مملو از كينه مردمي است كه به سليقه آنها رياست جمهور انتخاب نكرده اند. و خصم فارغ است كه در ماه ضيافت خداوند حتي در عمق سكوتش در سحر و غروب هايش ترنم روح بخش فرشتگان خدا جاري است.
اميد كه با اين يادداشت كوتاه؛ خصم دريابد كه از اين ترفندهاي نخ نما شده سودي نخواهد برد جز آن كه آبروي نداشته خود را بر باد بدهد.
اي مگس عرصه سيمرغ نه جولانگه توست
عرض خود مي بري، زحمت ما مي داري

 



در نشست خبري مشترك صالحي و كرينكو عنوان شد
نيروگاه اتمي بوشهر در سطح جهان منحصر به فرد است

سرويس سياسي-
ديروز در حالي كه عمليات انتقال سوخت هسته اي به داخل ساختمان رآكتور بوشهر در حضور قريب به 200 خبرنگار، عكاس و تصويربردار داخلي و خارجي انجام شد روساي سازمان انرژي اتمي روسيه و ايران بر نبود مشابه نيروگاه اتمي بوشهر در جهان تاكيد كردند. دكتر علي اكبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان پس از سوخت گذاري نيروگاه بوشهر در نشست خبري مشترك با سرگئي كرينكو رئيس شركت روس اتم تاكيد كرد: نيروگاه بوشهر نماد صبر، مقاومت و پايداري ملت ايران براي دسترسي به آرمان هاي خود است.
رئيس سازمان انرژي اتمي ايران نيروگاه اتمي بوشهر را از جنبه هاي مختلف از جمله تلفيق دو سيستم فني غربي و شرقي، در سطح جهان منحصر به فرد دانست.
به گزارش ايرنا، صالحي در اين نشست خبري، رهنمودهاي رهبري و حمايت هاي رئيس جمهور را پشتوانه موفقيت هاي هسته اي ايران خواند.
رئيس سازمان انرژي اتمي ايران در پاسخ به اين سوال كه جمهوري اسلامي ايران تحت چه شرايطي غني سازي 20درصد را متوقف خواهد كرد، تاكيد كرد: سال گذشته درخواستي را در زمينه تامين سوخت 20 درصد براي رآكتور تحقيقاتي تهران به آژانس بين المللي انرژي اتمي ارسال كرديم اما متاسفانه در اين رابطه پاسخ مثبتي دريافت نكرديم.
معاون رئيس جمهور با بيان اين كه آنها شرايط متعددي را براي تامين سوخت 20درصدي تعيين كردند تصريح كرد: بارها اعلام كرديم كه قصد نداريم تا تمام اورانيوم كم غني شده خود را به اورانيوم 20 درصد تبديل كنيم اما تا حد نياز خود به غني سازي 20 درصدي ادامه خواهيم داد.
وي افزود: غني سازي براساس بند چهارم از معاهده ان پي تي و اساسنامه آژانس حقمان است و از آن استفاده خواهيم كرد.
صالحي همچنين با بيان اينكه تامين سوخت نيروگاه بوشهر به مدت 10 سال برعهده روس ها است گفت: ايران به روسيه اطمينان دارد ولي براي تامين سوخت نيروگاه هاي جديد غني سازي را ادامه مي دهد.
وي درخصوص مكان يابي 10 سايت جديد در ايران افزود: شناسايي 10 سايت جديد هسته اي در ايران ادامه دارد و سازمان انرژي اتمي در اين خصوص فعلا عجله اي ندارد.
وي در عين حال احتمال داد سال آينده چنانچه رئيس جمهور مقرر كند سازمان انرژي اتمي ايران ساخت يكي از اين سايت هاي اتمي جديد را آغاز كند، اما اين موضوع هنوز قطعي نشده است.
صالحي در ابتداي سخنانش درباره روند راه اندازي نيروگاه بوشهر گفت: در آبان 1366 نيروگاه بوشهر مورد تهاجم هوايي واقع شد و ضمن صدمات شديد به نيروگاه تعدادي از بهترين همكاران ما شهيد شدند.
وي اظهار داشت: در خاتمه جنگ تحميلي و علي رغم اعلام رژيم سرنگون شده صدام به عنوان آغازگر و متجاوز در اين جنگ، تلاش ها براي متقاعد كردن پيمانكار آلماني به ايفاي تعهدات خود، و ادامه كار نيروگاه بوشهر به جايي نرسيد و به ناچار از اوايل دهه 70 جمهوري اسلامي ايران براي پيگيري راه هاي بيشتر براي اتمام كار اين نيروگاه در دستور كار خود قرار داد.
وي با بيان اين كه در سال 1371 دولت هاي جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه تفاهم نامه همكاري هاي مشترك در حوزه استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي را امضا و به اين ترتيب فصل جديدي در همكاري هاي دو كشور آغاز شد، گفت: به دنبال آن قراردادي در دي ماه 1373 بين سازمان انرژي اتمي ايران و وزارت انرژي روسيه براي اتمام نيروگاه بوشهر امضا و در سال بعد عملياتي شد.
صالحي اظهار داشت: پس از انجام مطالعات لازم درخصوص وضعيت تاسيسات به جامانده از طرح آلماني ها، با اصلاح قرارداد ياد شده در سال 78 عملاً بررسي هاي دقيق فني و عمليات اجرايي براي تكميل اين واحد كه در نوع خود بين نيروگاه هاي هسته اي جهان به دليل تلفيق فناوري و تجهيزات غربي با تجهيزات روسي منحصر به فرد است آغاز شد.
روز تاريخي براي ايران
در همين حال، سرگئي كرينكو رئيس شركت روس اتم نيز در اين نشست خبري تاكيد كرد كه نيروگاه اتمي بوشهر يك طرح ويژه است و با توجه به ويژگي هاي آن هنوز مشابه آن در جهان وجود ندارد.
وي گفت: با توجه به اينكه 10 كشور جهان در تامين تجهيزات نيروگاه بوشهر دخالت دارند اين طرح، پروژه اي بين المللي است.
كرينكو با اشاره به اينكه بسياري از كشورهاي اروپايي و آسيايي و ديگر كشورها در تامين تجهيزات نيروگاه بوشهر دخالت دارند، گفت: در فرايند ساخت اين نيروگاه توجه اصلي مبني بر ايمني بودن است.
وي افزود: برخي از قسمت هاي اين نيروگاه براي رسيدن به مرحله راه اندازي به روز، ساعت و دقيقه رسيده است.
رئيس سازمان انرژي اتمي روسيه تصريح كرد: امروز يك روز تاريخي و مهم در فرايند ساخت نيروگاه اتمي بوشهر است و مدتهاي مديدي انتظار اين روز كشيده مي شد.
كرينكو تصريح كرد: اتمام فرايند نيروگاه اتمي بوشهر بيانگر اين است كه روسيه به تعهدات خود پايبند است و هم به تعهدات بين المللي و تعهدات دو جانبه عمل مي كند.
اين مقام روسي تصريح كرد: متخصصان ايراني اين آمادگي را دارند كه خودشان بهره برداري از نيروگاه اتمي بوشهر را برعهده داشته باشند.
وي اظهار داشت: براي رعايت بيشتر مسايل ايمني در اين نيروگاه اتمي بوشهر، تصميم گرفته شد شركت مشتركي تاسيس شود كه 50 درصد سهام آن متعلق به طرف ايراني و 50 درصد ديگر سهام متعلق به طرف روسي است.
كرينكو همچنين تاكيد كرد: هيچ بحثي براي ساخت نيروگاه اتمي جديد در ايران وجود ندارد، روسيه موظف است كار خود را در نيروگاه بوشهر به اتمام برساند.
وي در عين حال گفت: روسيه در ساخت راديو ايزوتوپ هاي راديواكتيو براي مصارف پزشكي با جمهوري اسلامي ايران همكاري مي كند.
كرينكو در بخش ديگري از سخنانش تاكيد كرد كه امروز كسي شك ندارد كه نيروگاه اتمي بوشهر در جهت صلح آميز است.
رئيس آژانس اتمي روسيه در مورد تاخير اين كشور نيز گفت: مسائلي كه قبلا مطرح مي شد در خصوص پسماند نيروگاه سوخت نيروگاه بوشهر بود كه طي توافقنامه اي كه به امضا رسيد، روسيه متعهد شد كه سوخت تازه را تامين كند و سوخت استفاده شده را برگرداند.
گفتني است؛ صالحي و كرينكو قبل از آغاز عمليات سوخت گذاري نيروگاه بوشهر يك نشست كاري با حضور مديران و كاركنان بخش هاي مختلف نيروگاه انجام دادند.
جشن هسته اي با حضور سران كشورهاي همسايه در آبان ماه
رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان از برگزاري جشن بزرگ هسته اي در كشور با حضور سران كشورهاي همسايه و شخصيت هاي بين المللي در پايان آبان ماه امسال خبر داد.
علي اكبر صالحي جمعه شب در بدو ورود به بوشهر در جمع خبرنگاران گفت: 25 شهريور نيز با دعوت از وزراي چند كشور خارجي و مسئولان انرژي اتمي روسيه شاهد بارگذاري نيروگاه هستيم كه آن روز هم يك روز تاريخي براي ملت ايران است.
به گزارش فارس، وي تصريح كرد: در پايان آبان ماه كه شاهد وصل شدن نيروگاه به شبكه سراسري برق كشور هستيم تلاش مي كنيم با دعوت از سران كشورهاي همجوار و شخصيت هاي بين المللي جشن بزرگ هسته اي را در كشور برگزار كنيم.
فرآيندهاي عملياتي شدن
نيروگاه بوشهر
فرآيندهاي مختلف نيروگاه اتمي بوشهر مشتمل بر فرآيند عملياتي، شكافت هسته اي، رآكتور، توربين، ژنراتور و پست است.
به گزارش فارس، با وجود پيچيدگي تكنولوژيكي يك نيروگاه هسته اي از نوع نيروگاه بوشهر، فرآيند عملياتي نيروگاه كاملا ساده است، فرآيند توليد انرژي الكتريكي در نيروگاه هسته اي را مي توان به سه مرحله مدار اول، مدار دوم و مدار خنك كننده تقسيم كرد.
- مدار اول:
شكافت اورانيوم غني شده در رآكتور منبع توليد انرژي به صورت گرمايي است. اين انرژي گرمايي توسط آب مدار اول كه در يك مسير بسته جريان دارد به مولدهاي بخار منتقل مي شود.
مولد بخار يك مبدل حرارتي است كه آب مدار اول درون لوله هاي U شكل فولادي آن جريان دارد و آب مدار دوم در يك سيكل كاملا مجزا با گردش در اطراف اين لوله ها ضمن برداشت حرارت به بخار تبديل مي شود. آب مدار اول پس از خروج از مولد بخار توسط پمپ مدار اول براي برداشت مجدد گرما به رآكتور بازگردانده مي شود.
- مدار دوم:
در مدار دوم بخار توليد شده در مولد بخار به توربين هدايت شده و در آنجا به انرژي مكانيكي تبديل مي شود سپس بخار خروجي از توربين به وسيله كندانسور به آب تبديل شده و مجددا براي تكميل و تكرار اين چرخه به مولد بخار بازگردانده مي شود.
- مدار خنك كننده:
براي چگالش بخار خروجي از توربين، آب دريا به عنوان خنك كننده در يك مدار كاملا مجزا از مدار دوم توسط پمپ هاي سيركولاسيون به كندانسور هدايت مي شود و پس از برداشت گرما از طريق يك كانال روباز به طول 400 متر و به دنبال چهار تونل 1200متري در زير بستر دريا در عمق 7 متري به دريا بازمي گردد.
شكافت هسته اي
نقش اصلي رآكتور در نيروگاه هسته اي توليد انرژي گرمايي است. فرآيندي كه در اين رآكتور سبب توليد گرما مي شود شكافت نام دارد.
شكافت فرآيندي است كه در طي آن يك هسته اتم سنگين به دو يا چند هسته كوچك تر تبديل مي شود و ضمن اين عمل مقداري انرژي به صورت گرما تابش ساطع مي شود.
در نيروگاه هسته اي با آب سبك فرآيند شكافت غالبا توسط نوترون هاي حرارتي انجام مي شود، هسته اورانيوم 235 پس از جذب نوترون ناپايدار شده به دو يا چند جز به نام شكاف پاره تقسيم مي شود، علاوه بر شكاف پاره ها دو تا سه نوترون به علاوه مقداري انرژي و ذرات آلفا، بتا و تابش گاما نيز در هر شكافت به دست مي آيد.
به اين ترتيب يك عمل شكافت مي تواند منجر به شكافت هاي ديگري نيز شود كه آنها نيز به نوبه خود شكافت هاي ديگري را به دنبال دارد، به اين واكنش كه به صورت تسلسل شكل ادامه مي يابد واكنش شكافت زنجيره اي مي گويند ضمن اينكه پايدار ماندن واكنش زنجيره اي در قلب رآكتور مستلزم وجود جرم بحراني در قلب رآكتور است.
انرژي آزاد شده از فرآيند شكافت به گرما تبديل مي شود حرارت توليد شده توسط آب مدار اول برداشت شده به آب مدار دوم انتقال مي يابد و در مدار دوم براي توليد بخار و چرخاندن توربين مورد استفاده قرار مي گيرد.
تنظيم مقدار انرژي آزاد شده در يك رآكتور هسته اي با تعداد شكافت هايي كه اتفاق مي افتد كنترل مي شود. اين عمل با كنترل كردن تعداد نوترون هايي كه براي انجام عمل شكافت موجود است صورت مي گيرد هرچه تعداد شكافت ها نيز كمتر است يكي از روش هاي رسيدن به چنين كنترلي است كه ماده را در رآكتور قرار دهند كه به آساني نوترون ها را جذب كند بنابراين با تنظيم مقدار اين ماده در رآكتور، تعداد نوترون هاي موجود براي عمل شكافت مي تواند به ميزان مطلوب تنظيم شود.
رآكتور
رآكتور نيروگاه هسته اي بوشهر از نوع آب سبك تحت فشار است كه توان توليد3 هزار mw انرژي گرمايي را داشته و متشكل از يك پوسته از جنس فولاد كربني است كه با فولاد ضدزنگ پوشش داده شده است و درون آن قلب رآكتور، سپر حرارتي و نوتروني، نگهدارنده قلب، محافظ كانال هاي هادي قرار گرفته و توسط درپوش رآكتور بسته مي شود.
آب كه به عنوان كندكننده نوترون و خنك كننده استفاده مي شود توسط پمپ هاي مدار اول با فشار 157bar و حرارت 291c از طريق 4 نازل خط سرد وارد رآكتور مي شود و پس از برداشت حرارت از قلب رآكتور با حرارت 321 از طريق 4 نازل خط گرم به سمت مولدهاي بخار هدايت شده و در آنجا با تبادل حرارت با آب مدار دوم بخار توليد مي شود.
منبع توليد گرما، سوخت هسته اي از نوع دي اكسيد اورانيوم غني شده با غناي 02/4 درصد، 62/3درصد، 4/2درصد و 6/1درصد است.
سوخت هسته اي به صورت قرص هاي استوانه اي به قطر 57/7 و ارتفاع 12ميلي متر ساخته شده كه درون ميله هاي سوخت قرار دارد.
تعداد 311 ميله سوخت با آرايش شش ضلعي يك مجتمع سوخت را مي سازند و تعداد 163 مجتمع سوخت در كنار هم قلب رآكتور را تشكيل مي دهند.
مكانيزم توليد گرما، واكنش هسته اي شكافت اورانيوم و تبديل آن به پاره هاي شكافت سبك تر است كه هماره با آزاد شده انرژي و توليد نوترون براي ادامه اين زنجير است.
كنترل واكنش هسته اي و در نتيجه كنترل رآكتور به كمك اسيدبوريك محلول در آب به همراه ميله هاي كنترل به محرك هاي سيستم كنترل و حفاظت متصل است انجام مي شود.
توربين
مجموعه توربين بخار k-1000-60/3000-3 با قدرت نامي هزار مگاوات و سرعت 3 هزار دور در دقيقه براي به حركت درآوردن ژنراتور جريان متناوب به كار مي رود. ژنراتور به همراه مجموعه توربين به روي يك سازه بتني سوار شده كه اين سازه به صورت مجزا از سازه اصلي ساختمان توربين، به روي فنرهاي مخصوص قرار گرفته است.
توربوست نيروگاه اتمي بوشهر شامل چهار توربين از جمله يك توربين فشار بالا و سه توربين فشار پايين است.
مجموعه توربين مذكور تك محوري و هر چهار توربين از نوع دو طرفه متقارن است كه در هر طرف داراي 5 رديف پره هستند، روتور توربين هاي فشار پايين و فشار بالا به روش آهنگري و به صورت يكپارچه و بدون سوراخ مركزي ساخته مي شود كه اين كار موجب تمركز تنش در روتور مي شود.
سيكل آب و بخار نيروگاه اتمي بوشهر اين گونه است كه بخار توليد شده در مولدهاي بخار به ساختمان توربين هدايت و با حداكثر رطوبت
2/0 درصد و فشار 8/58 بار وارد توربين فشار قوي شده و پس از انجام كار به علت كاهش فشار و حرارت اوليه مرطوب مي شود.
براي اينكه اين رطوبت به پره هاي توربين فشار ضعيف آسيب نرساند بخار خشك و مجدداً گرم مي شود تا پارامترهاي مطلوب دست يابد و پس از آن با فشار 8/6 بار به توربين فشار ضعيف هدايت مي شود، به دنبال آن در كندانسور تغيير حالت داده و طي مراحلي احيا شده و مجدداً به مولدهاي بخار بازمي گردد.
واحد توربين نيروگاه اتمي بوشهر داراي مدار پيشرفته احيا از جمله چهار مرحله هيتر فشار پايين، دئراتور، يك مرحله هيتر فشار بالا و پمپ انتقال كندانس بخار گرم كننده است.
تمام هيترهاي فوق به غير از دئراتور كه از نوع مخلوطي است از نوع تبادل حرارت سطحي هستند. تمام هيترهاي احياكننده غير از هيتر فشار پايين شماره چهار و دئراتور شامل دو پوسته هستند و در دو خط موازي قرار دارند.
ژنراتور:
ژنراتور نيروگاه اتمي بوشهر از نوع سنكرون سه فاز است كه سيم پيچ استانور آن با آب خنك مي شود، خنك كننده روتور و هسته استاتور آن نيز هيدروژن است.
قدرت خروجي آن هزار مگاوات و داراي دو قطب بوده و با مارك tbb-1000-2/27-t3 معرفي مي شود و ولتاژ خروجي استاتور آن نيز kv27 است.
پست:
نيروگاه اتمي بوشهر داراي دو پست 230 و 400 كيلو وات است كه پست 400 كيلو وات از نوع gis بوده و از طريق دو خط به پست چغادك و شبكه سراسري متصل مي شود و پست 230 كيلو ولت از نوع ais است و اتصال آن به شبكه سراسري توسط دو خط و از طريق پست بوشهر انجام مي شود.
امضاي سه تفاهمنامه
بين تهران و مسكو
در حاشيه سوختگذاري نيروگاه اتمي بوشهر سه تفاهمنامه ميان مسئولان ايران و روسيه به امضا رسيد.
به گزارش فارس اولين تفاهمنامه در خصوص گواهي بين كارفرما و پيمانكار در مورد اعلام نيروگاه به عنوان نيروگاه اتمي از زمان انتقال سوخت به ساختمان رآكتور و شروع مرحله راه اندازي است.
تصميم به بررسي براي تشكيل شركت مشترك جهت همكاري در زمينه نيروگاه هاي هسته اي از جمله بهره برداري مطمئن و امن از نيروگاه بوشهر ديگر تفاهمنامه اي بود كه به امضاي مسئولان دو كشور رسيد.
تفاهم سوم نيز در مورد برخي اقداماتي است كه تا زمان راه اندازي كامل نيروگاه بايد صورت گيرد.

 



خير دنيا و آخرت در سايه شناخت صحيح معاد

قرآن كريم به منزله قانون اساسي براي جهان بيني و جهان داري جامعه بشري است. امّا سخنان اهل بيت (عليهم السّلام)، مخصوصاً نهج البلاغه حضرت امير (ع) به منزله آئين نامه ها و راههاي اجرائي و كيفيّت بهره برداري از اين قانون اساسي را فراسوي ما نصب مي كند.
دين كه مجموعه عقائد و اخلاق و احكام فقهي و حقوقي و سياسي و اينها هست، يك ضامن اجراء مي طلبد؛ كه انسان باور كند اگر اين عقيده را داشت، به مقصد مي رسد؛ اگر متخلّق به اين خلق بود، به مقصد مي رسد و مقصود خود را در مقصد مي بيند. تا ضامن اجراء نباشد؛ اين عقائد و آن اخلاق و آن احكام فقهي و حقوقي و مسائل سياسي و اجتماعي ضامن اجراء ندارد ومهم ترين ضامن اجراء، مسأله اعتقاد به « معاد » است كه مسئوليت مي آورد. انسان باور مي كند كه عقيده او زنده است، با همين عقيده حركت مي كند، به مقصد مي رسد. اخلاق او زنده است، اعمال او زنده است؛ نه خودش از بين مي رود، يك. نه اين عقائد و اخلاق و اعمال از بين مي روند، دو. نه رابطه اينها گسيخته مي شود، سه. اين مثلث با هم حركت مي كند.
يك وقت است كسي مي گويد: حالا هر عقيده اي داشتيم، داشتيم؛ عقيده از بين مي رود. يا عقيده هست، رابطه ما و عقيده از بين مي رود؛ همچنين است درباره اخلاق و اعمال. چنين انساني احساس مسئوليت نمي كند ! امّا اگر باور كرد كه عقيده از بين نمي رود، يك و پيوند معتقد با عقيده همچنان محفوظ است، دو؛ مي گويد: منم و عقيده و پيوندم، با هم داريم مي رويم؛ منم و خلق و پيوندم، با هم داريم مي رويم؛ منم و عمل و پيوندم، با هم داريم مي رويم؛ اين، انسان را بهتر نگه مي دارد.
« معاد »، بازگشت به مبدأ و وطن اصلي انسان
معاد ما، بازگشت ما، قيامت ما رجوع به همان مبدأ ماست. چون نّا ل لّه و نّا ل يه راج عون(1) كه به ما آموختند، يعني ما از خدائيم و به طرف خدا بر مي گرديم؛ نه دوباره به دنيا بر مي گرديم ! زيرا وقتي قيامت قيام مي كند، كلّ دنيا وضعش عوض مي شود: و الأرض جميعا قبضته يوم الق يامه و السّماوات مطو يّات ب يمين ه(2)؛ اين نظام كيهاني و راههاي شيري و اينها همه برچيده مي شود:ذا الشّمس كوّ رت(3) هست، ذا النّجوم انكدرت(4) هست؛ همه اينها بساطش برچيده مي شود. اگر همه اينها برچيده مي شود، ديگر دنيائي نيست كه ما برگرديم به دنيا ! ما مي رويم به آن وطن اصلي مان. اينكه مرحوم شيخ بهائي (رض) گفته است:
اين وطن مصر و عراق و شام نيست
اين وطن شهري است، كوران نام نيست
چند قرن قبل از شيخ بهائي،جناب شيخ اشراق اين مطلب را فرمودند كه وطن ما خاك نيست، چون ما خاكي نيستيم. اگر كسي بر اساس: و نفخت ف يه م ن روح ي(5) از جاي ديگر آمده، او زميني نيست؛ وطنش در جاي ديگراست.
پس اگر وطن اصلي ما آنجاست، ما به وطن اصلي مان بر مي گرديم، اين مي شود رجوع.
معاد؛ آشنا، نزديك و قرين با انسان
حالا آن كجاست؟ آيا ما را به يك امر مجهول حواله دادند؟يا يك امر معلوم است و نزديك ماست و به ما از رگ گردن نزديك تر است؛ منتها ما ازآن غافليم؟! وطن ما با ماست، آن بازگشت اصلي ما با ماست؛ اگر گفته شد: نّا ل لّه و نّا ل يه راج عون، به طرف ذات أقدس له بر مي گرديم؛ خداي سبحان هم مكرر، مخصوصاً در سوره مباركه حديد فرمود: هو معكم أين ما كنتم(6)، هر جا باشيد با شماست. پس وطن ما با ماست، خانه ما هم با ماست؛ تنها مشكل ما اين است كه ما وطن مان را نمي بينيم. اگر كسي دوستي داشت يا برادري داشت، اين برادرش سفري كرد به راه دور و چندين سال مهجور بود و طول كشيد و بعد آمد و اين نابيناست و آمد در كنار برادر نابينايش نشست؛ اين برادر او يا دوست او در كنار او هست، ولي اين چون نابيناست، نمي بيند ! مشكلش همين است.
در سوره مباركه حج فرمود: بعضي ها نابينايند، امّا بينائي ظاهري دارند:نّها لا تعمي الأبصار، چشم ظاهرشان مي بيند: و لك ن تعمي القلوب الّت ي ف ي الصّدور(7)، آن چشم دلشان نمي بيند. وقتي نبيند، وطن خود را نمي بينند، راه خود را نمي بينند، مقصد ومقصود را نمي بينند؛ آنوقت يا (معاذ الله) منكرند، يا سرگردانند. اگر ما بدانيم كنار ماست و با ماست، خيلي مواظب رفتار و گفتارمان هستيم.
بسته بودن انسان ها به قيامت خويش
بيان نوراني اهل بيت، مخصوصاً وجود مبارك حضرت امير راهگشاي اين سلسله مسائل است. فرمود: شما با قيامت به يك طناب بسته ايد:انتم و السّاعه ف ي قرن(8)، به يك طناب شما را بسته اند، كنار هم هستيد. همين كه اين نفس تمام شد، مي بينيم اين كه قبر است!! اين كه با ما بود! اين كه معاد ماست! اين كه قيامت ماست! فرمود: شما را با يك طناب بستند. مردان و زناني كه در دنيا زندگي مي كنند، با يك طناب بسته اند، با هم مي روند. همين كه اين نفس تمام شد، ما تمام اعمالمان را مي بينيم و از همه مي بريم، با اعمال و عقائد خودمان هستيم. اين ديد خيلي انسان را كنترل مي كند.
خير دنيا و آخرت در سايه شناخت صحيح معاد
جز خير خواهي، جز حق خواهي و حق طلبي راه ديگري را طي نمي كند، خير ديگران را مي خواهد و همين خير به صورت هاي زيبائي براي آدم در قبر در مي آيد؛ قبر او روضه م ن ر ياض الجنّه است (9).الآن ما وقتي كه نگاه مي كنيم، با يك نگاه تمام راههاي شيري را مي بينيم؛ خيلي وسيع است. قبر مؤمن به همين اندازه است !به اندازه مدّ البصر(10) است.
اينكه در قرآن كريم آمده است: ساب قوا لي مغف ره م ن ربّ كم و جنّه عرضها السّموات و الأرض(11)؛ عرض بهشت، مساحت بهشت به اندازه آسمان و زمين است؛ اين مال مجموع در مقابل مجموع نيست ! نه يعني بهشت به اندازه آسمان و زمين است، براي مجموع مردم ! خير؛ اين مساحت وسيع مال تك تك مؤمنين است. اين چه عالمي است؟! يعني طبق روايات،خانه مؤمن دربهشت به قدري وسيع است كه اگر همه اهل دنيا مهمان او بشوند، او جا دارد.
در خطبه ديگر نهج البلاغه وجود مبارك حضرت امير مي فرمايد: اگر شما بدانيد آنجا چه خبر است، اينجا پيش من نمي نشينيد !! مشكل اين است كه ما آنجا را نه شناختيم، و نه درست باور كرديم ! خيال مي كنيم جريان محكمه قيامت هم (معاذ الله) نظير محكمه همين دنيا و امثال ذلك است. فرمود: اينها با قيامت به يك طناب بسته اند.
عوض شدن مفهوم « شب » و «روز » براي مردان خدا
مرداني كه ديدشان اين است، شب و روزشان هم عوض شده است. آن بزرگوار گفت كه: شب مردان خدا روز جهان افروز است؛ جناب سعدي اين بيانات را از وجود مبارك حضرت امير گرفته كه در نهج البلاغه مي فرمايد: چنين مرداني شب شان روز است، روزشان شب ! شب شان روز است، براي اينكه به نام ذات أقدس له سرگرمند، با بهترين دوست سرگرمند، با كسي سخن مي گويند كه كلّ نظام را او آفريد و صدر و ساقه عالم هم سپاه و ستاد اوست: ل لّه جنود السّموات و الأرض (12). كان ل يلهم ف ي الدّنيا نهاراً تخشّعاً و است غفاراً؛ شب اينها روز است، اينها وحشتي ندارند.
منتها: و كان نهارهم ل يلاً توحّشاً (13) ! از خيلي ها فاصله دارند، چون درون خيلي ها را مي بينند كه اينها چه كار دارند مي كنند !! براي چه اينجور خلاف مي كنند؟! كجا دارند مي روند؟! از خيلي ها اينها وحشت دارند، يعني فاصله مي گيرند. در مردمند، ولي با آنها نيستند. ظاهراً كارهاي عادي را انجام مي دهند، امّا اينها را در دلشان راه نمي دهند. همين كه شب شد، راحتند. با كسي سخن مي گويند كه همه اسرار آنها را مي داند و به اينها نور عطا مي كند.اين نگاه،آدم را خوب بار مي آورد و نگران هم نيست، چون چيزي را از دست نمي دهد و هر چه كرده است فل أنفس ه م يمهدون (14)،يعني تمام عقائد و اخلاق و اعمال او پيش فرست او هستند كه براي او جا تهيه مي كنند، جارو مي كنند، آماده مي كنند، فرش مي كنند تا ايشان نزول اجلال كند.
بيانات آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در جلسه درس اخلاق در ديدار
با جمعي از طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم ـ قم ؛ 10/ 8/ 1386
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) بقره/ 156 (2) زمر/ 67 (3) تكوير/ 1 (4) تكوير/ 2 5) حجر/ 29 و ص/ 72(6) حديد/ 4
(7) حج/ 46 (8) نهج البلاغه/ خ 190 ـ الع ظه ب التّقوي
(9) ر. ك:الكافي/ 3/ 242 ـ باب ما ينط ق ب ه موض ع القبر (10) الكافي/ 3/ 241
(11) حديد/ 21 (12) فتح/ 7 (13) نهج البلاغه/ خ 190 (14) روم/ 44

 



ريابكوف : نيروگاه بوشهر تضميني براي تقويت اعتماد جهاني به ايران است

معاون وزير خارجه روسيه با اشاره بر اهميت تحقق طرح نيروگاه اتمي بوشهر تاكيد كرد كه اين طرح الگويي براي همكاري هاي هسته اي و تضميني درخصوص صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي ايران است.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري «نووستي»، «سرگئي ريابكوف» معاون وزير امور خارجه روسيه روز شنبه اعلام كرد كه نيروگاه اتمي بوشهر تا پايان سال جاري به توان توليدي خود دست خواهد يافت.
وي گفت: «اين نيروگاه در حال حاضر در مرحله آغاز راه اندازي فيزيكي است. بعد از گذشت چند ماه پس ازراه اندازي فيزيكي، راه اندازي نيروگاه از لحاظ انرژي (يعني به اجرا درآمدن توان توليدي آن) آغاز خواهد شد و در آن زمان مي توان گفت كه اين طرح تحقق پيدا كرده است.»
«سرگئي ريابكوف» با تاكيد بر اين مسئله كه راه اندازي توان توليدي نيروگاه بوشهر از لحاظ انرژي تا پايان سال جاري صورت خواهد گرفت، گفت: «در اهميت فوق العاده زياد اين طرح بزرگ ترديدي وجود ندارد.»
معاون وزير خارجه روسيه افزود: «ما هرگز به طرح نيروگاه بوشهر به چشم عاملي در بازي هاي سياسي نگاه نكرده ايم. درخصوص چنين مسائل جدي ما هرگز اجازه نمي دهيم كه بازي هاي سياسي رايج تاثيري بگذارد.»
به گزارش نووستي، همچنين ريابكوف اعلام كرد كه كشورش خواستار برگزاري ملاقاتي هرچه سريع تر با مقامات ايران به منظور بررسي طرح تبادل سوخت هسته اي براي رآكتور تحقيقاتي تهران است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ريابكوف همچنين در گفت وگو با خبرگزاري اينترفكس تاكيد كرد كه تضمين صددرصدي وجود دارد كه نيروگاه هسته اي بوشهر فقط براي اهداف صلح آميز به كار گرفته خواهد شد.
از سوي ديگر؛ سخنگوي سفارت روسيه در رژيم صهيونيستي ابراز اطمينان كرد كه فعاليت نيروگاه اتمي بوشهر زير نظر بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي انجام شود و تهديدي امنيتي به شمار نمي رود.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه اينترنتي «اوترا»، اين ديپلمات روس در مصاحبه با روزنامه «جروزالم پست» اسرائيل با اشاره به اينكه، فعاليت هاي هسته اي ايران زير نظارت دقيق آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار دارد، يادآور شد: »در صورت وجود هر نوع طرحي براي ساخت سلاح اتمي ازسوي مقامات تهران، قبل از هر چيز روسيه كه در همسايگي ايران قرار دارد، در معرض خطر قرار مي گيرد، و ما هيچ علاقه اي نداريم كه چنين تهديدي در نزديكي مرزهاي روسيه بوجود آيد.»

 



بازتاب مثبت پيشنهاد كيهان
آثار مربوط به فتنه در بخش هاي ديگر جشنواره مطبوعات بررسي مي شود

در پي درج مطلبي در كيهان، معاونت مطبوعاتي و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از نويسندگان مطبوعات خواست آثار مربوط به انتخابات و فتنه 88 توليدي خود را به جشنواره مطبوعات ارسال كنند.
به گزارش خبرنگار ما، به دنبال درج مطلب «جاي خالي يك بخش در جشنواره مطبوعات امسال» در ستون نگاه كيهان مورخ 24 مرداد ماه، معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با ارسال نامه اي به مديرمسئول كيهان، ضمن تشكر از درج اين مطلب، اعلام كرده است: «تمامي نويسندگان عزيزي كه در هر يك از موضوعات مورد اشاره با عناوين بررسي فتنه، انتخابات 22 خرداد 88، راهپيمايي تاريخي و بي نظير نهم دي مطالبي داشته باشند، مي توانند آثار خود را در بخشها و زمينه هايي چون «جنگ نرم»، «مقالات سياسي» و «گزارش هاي خبري و غيرخبري» ارسال دارند.»
در اين نامه اضافه شده است: اهتمام نويسندگان محترم نشريات و رسانه هاي كشور به اين موضوعات در داوريهاي جشنواره از ارزش ويژه اي در بررسي آثار ارسالي برخوردار خواهد بود.
كيهان ضمن تشكر از پاسخگويي معاونت محترم مطبوعاتي و اطلاع رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، دقيقاً به خاطر «ارزش ويژه» اين موضوع درخواست گنجاندن آن را در «بخش ويژه» جشنواره داشت در حالي كه ارسال آثار مزبور به بخشهاي مربوطه در كنار ديگر آثار خوب ديگر شايد مجال عرضه پيدا نكنند ضمن اينكه با توجه به پيامدهاي فتنه در سال جاري و زمان چاپ آثار بخش ويژه تا پايان شهريور ماه امسال، اين فرصت از آثار خوب منتشره در سال جاري سلب خواهد شد.
گفتني است در فراخوان جشنواره زمان چاپ آثار ارسالي به بخش ويژه به اشتباه از اول سال جاري (و نه سال 88) ذكر شده است كه خوب است اين تاريخ نيز تصحيح شود.

 



رئيس نظام ايمني هسته اي كشور: وضعيت ايمني نيروگاه بوشهر به تائيد آژانس رسيده است

رئيس نظام ايمني هسته اي كشور اعلام كرد كه وضعيت ايمني نيروگاه اتمي بوشهر در همه مراحلي كه تاكنون انجام شده به تاييد آژانس بين المللي انرژي اتمي رسيده است.
به گزارش ايرنا، مهندس«ناصر رادخواه» ديروز پس از نشست مطبوعاتي مسئولان ارشد اتمي ايران و روسيه در بوشهر اعلام كرد تمامي مراحل ساخت نيروگاه اتمي بوشهر تاكنون از سوي مراجع بين المللي از جمله سازمان بين المللي انرژي اتمي بررسي و مجوزهاي لازم براي اين نيروگاه از حيث ايمني و رعايت استانداردهاي لازم مورد تاييد قرار گرفته است. وي افزود: متخصصان ايراني با تكيه بر تجارب 30 ساله خود تمامي موارد و نكات ايمني و استانداردهاي لازم براي راه اندازي نيروگاه اتمي بوشهر را رعايت و بر تمامي مراحل آن نظارت و كنترل دقيق دارند.
به گفته وي، در اين زمينه متخصصان ايراني از همكاري ها و نظارت كارشناسان روسيه استفاده كرده و اين همكاري ها استمرار خواهد يافت.
رئيس نظام ايمني هسته اي كشور تاكيد كرد كه سال گذشته آژانس بين المللي انرژي اتمي بررسي هاي جامعي در مورد وضعيت نظام ايمني نيروگاه انجام و گواهي هاي لازم براي ادامه فعاليت هاي آن را صادر كرد و بر همين اساس ما اعلام مي كنيم نيروگاه اتمي بوشهر با برخورداري از استانداردهاي بين المللي و در سطح بالا با اطمينان به كار خود ادامه خواهد داد. وي در ادامه سخنان خود گفت: رعايت استانداردها و نكات ايمني در مراحل مختلف ساخت نيروگاه اتمي بوشهر تاكنون باعث شده، هيچگونه تشعشع اتمي در فضاي اين نيروگاه وجود نداشته باشد.

 



سردار فرحي تشريح كرد
برد متغير و رادارگريزي 2 ويژگي مهم موشك بالستيك «قيام»

رئيس سازمان صنايع هوافضا وزارت دفاع گفت: موشك بالستيك قيام قابليت پرتاب از انواع لانچرهاي خاص را دارا بوده و سرعت آماده سازي آن به حداقل ممكن رسيده است.
سردار سيدمهدي فرحي رئيس سازمان صنايع هوافضا وزارت دفاع، با اشاره به آزمايش موفقيت آميز جديدترين موشك بالستيك ساخت متخصصان دفاعي كشورمان با نام «قيام»، توليد اين موشك را ورود به عرصه جديد در ساخت موشك هاي بالستيك دانست و افزود: يكي از مهمترين ويژگي هاي موشك قيام، نداشتن بالك است كه علاوه بر افزايش سرعت، قابليت پرتاب موشك از انواع لانچرهاي خاص را به آن مي دهد.
به گزارش فارس، فرحي موشك قيام را يك موشك با برد متغير توصيف كرد و افزود: «قيام» بنابر ماموريت هاي تعريف شده، مي تواند اهداف را در فواصل مختلف مورد اصابت قرار دهد.
وي كيفيت موشك قيام را در سطح بسيار مطلوب ارزيابي و تصريح كرد: در حقيقت مي توان گفت تجربه 25ساله صنعت دفاعي كشور در عرصه هوافضا، در اين موشك خلاصه شده است.
رئيس سازمان صنايع هوافضا وزارت دفاع، سرعت آماده سازي و شليك موشك قيام را يكي ديگر از ويژگي هاي مهم آن دانست و گفت: اين زمان به حداقل ممكن رسيده است.
فرحي در خصوص رادارگريزي موشك قيام نيز خاطرنشان كرد: تمامي ويژگي ها از قبيل جنس، مواد و ديگر خصوصيات، در اين موشك مد نظر قرار گرفته است.
وي در پايان با اشاره به توليد نسل جديد موشك فاتح 110 اظهار داشت: دقت بسيار بالا در مورد اصابت قرار دادن اهداف از ويژگي هاي مهم موشك فاتح 110 محسوب مي شود.

 



وزيرخارجه بحرين: هرگز اجازه استفاده از خاك خود براي حمله به ايران را نمي دهيم

وزير خارجه بحرين اعلام كرد كه منامه هرگز به واشنگتن اجازه نخواهد داد تا از خاك اين كشور براي حمله به ايران استفاده كند.
شيخ «خالد بن احمد آل خليفه» در گفت وگو با روزنامه «الشرق الاوسط» در پاسخ به سوالي در رابطه با امكان استفاده آمريكا از پايگاه هاي نظامي خود در بحرين براي حمله احتمالي به ايران گفت: توافقنامه هاي امضا شده بين منامه و واشنگتن توافقنامه دفاعي است و امكان ندارد كه قبول كنيم خاك ما براي حمله به خاك ديگري مورد استفاده قرار گيرد. وي افزود: توافقنامه هايي كه بين منامه و چند كشور ديگر از زمان هاي طولاني امضا شده است، توافقنامه هاي دفاعي است و در آن هيچ بندي براي استفاده از خاك بحرين جهت حمله به كشورهاي ديگر ذكر نشده است بلكه حتي در اين پايگاه هاي نظامي اساساً سلاح هجومي وجود ندارد. وي همچنين گفت: آنچه براي بحرين مهم است اين است كه جنگ جديدي در منطقه رخ ندهد، جنگ هايي كه طي سه دهه گذشته در منطقه با آن روبرو بوديم، ما را خسته كرده است و ديدگاه و توصيه هاي «حمد بن عيسي آل خليفه» پادشاه بحرين نيز اين است كه خاك بحرين جز براي دفاع از آن استفاده نشود.
وزير خارجه بحرين در عين حال تاكيد كرد كه در صورتي كه كشور مورد تجاوز قرار گيرد دست بسته نخواهد ماند و توافقنامه هاي دفاعي كه با كشورهاي دوست امضا كرده است براي بازدارندگي هرگونه حمله احتمالي استفاده خواهد شد.
وي همچنين در پاسخ به سوال الشرق الاوسط درخصوص اينكه آيا بحرين به ايران اطمينان داده است كه خاك آن براي حمله احتمالي به ايران مورد استفاده قرار نخواهد گرفت؟ اظهار داشت: بله من در تمامي سفرهاي خود به تهران بر موضع بحرين مبني بر مخالفت با هرگونه حمله نظامي به ايران تاكيد كردم، منامه قبول نمي كند كه خاك آن براي حمله به ايران استفاده شود.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا موضع شوراي همكاري خليج فارس نيز با موضع بحرين يكي است؟ تصريح كرد: موضع شوراي همكاري روشن است و آن اينكه مخالف هرگونه تنشي در منطقه است و تمايلي به جنگ هاي جديد ندارد. شوراي همكاري خليج فارس تاكنون بارها بر مخالفت خود با حمله به ايران تاكيد كرده و اعلام كرده است كه گزينه ديپلماسي بهترين راه حل برنامه هسته اي ايران است.

 



الاهرام : اسرائيل توان حمله به ايران را ندارد

يك روزنامه مصري در تحليلي با اشاره به تهديدات اخير رژيم صهيونيستي عليه تاسيسات هسته اي ايران اعلام كرد كه تل آويو جرات و توان حمله به ايران را ندارد.
روزنامه الاهرام در اين باره نوشت: اسرائيل توان حمله به تاسيسات هسته اي ايران را ندارد چرا كه تاسيسات هسته اي ايران در نقاط مختلف ايران پخش هستند و از سوي ديگر ايراني ها تلاش كرده اند كه تاسيسات هسته اي خود را در عمق زمين ايجاد كنند.
اين مسايل باعث مي شود كه از توان نيروي هوايي اسرائيل براي بمباران اين تاسيسات كاسته شود افزون بر اينها اسرائيل براي اجراي اين حمله نيازمند امكانات لجستيكي چشمگيري است تا بتواند خسارت هاي زيادي بر طرح هاي هسته اي ايران وارد كند.
نويسنده تصريح مي كند: اسرائيل تنها زماني مي تواند در حمله به تاسيسات هسته اي ايران موفق شود كه كشورهاي همسايه عربي ايران و همينطور تركيه با اسرائيل همكاري و حريم هوايي خود را به روي جنگنده هاي اسرائيلي باز كنند.
نكته اي كه بايد به آن توجه كرد اين است كه هيچ تضميني وجود ندارد كه نيروهاي ايراني نتوانند نيروي هوايي اسرائيل را غافلگير كنند و شمار زيادي از جنگنده هاي اسرائيلي را سرنگون سازند كه در اين صورت اين امر سرنگوني اين جنگنده ها به منزله شكست اين عمليات خواهد بود هرچند كه در اين عمليات به تعدادي از تاسيسات هسته اي ايران نيز خسارت وارد شود. افزون بر اينها اسرائيلي ها بايد مسايل ديگري را نيز در اين عمليات مد نظر داشته باشند چرا كه قطعا ايرانيها به اين حمله واكنش شديدي نشان خواهند داد و ممكن است واكنش آنها منطقه و تمامي جهان را تهديد كند.
نويسنده مي افزايد: از سوي ديگر از خطرات حمله به ايران نيز اين است كه ايران به نحوي به اين حمله واكنش نشان دهد كه احتمالا پاي آمريكا نيز به ميان كشيده شود و همين مساله نيز فرصت بزرگي به روسيه بدهد تا خود را به عنوان قطب مخالف آمريكا مطرح كند.
نويسنده در ادامه مي افزايد: از ديگر نگراني هاي دولت اوباما نيز اين است كه ايرانيها بخواهند در واكنش به اين حمله حملات سنگيني عليه حضور آمريكايي ها در عراق و كشورهاي عربي خليج فارس داشته باشند كه اين حملات به منزله تهديدي عليه مصالح آمريكا خواهد بود و ممكن است واشنگتن را به جنگ با ايران وارد كند و شايد يكي از مهمترين عللي كه باعث شده است دولت آمريكا از اسرائيل بخواهد كه به ايران حمله نظامي نكند همين مساله باشد چرا كه دولت باراك اوباما از اينكه آمريكا وارد جنگهاي بيشتري شود هراس دارد و تلاش مي كند كه چهره آمريكا را بعد از جنگهايي كه دولت قبلي آمريكا به راه انداخته است بهبود بخشد.
نويسنده تاكيد مي كند: واشنگتن به خوبي مي داند كه حمله به ايران پيامدهاي وحشتناكي براي آمريكا خواهد داشت چرا كه روزانه هيجده ميليون بشكه نفت از تنگه هرمز عبور مي كند و اين تنگه در دسترس ايران قرار دارد و افزون بر اينها صد هزار نظامي آمريكايي اكنون در افغانستان و عراق بسر مي برند و آنها نيز در تيررس ايران و يا شبه نظاميان وابسته به ايران قرار دارند. مهم تر از اينها نيز قضيه جنبش حزب الله لبنان است، اين جنبش حدود چهل هزار موشك در اختيار دارد و مي تواند با اين موشك ها نيمي از اسرائيل را به آتش بكشد و اين مساله براي آمريكا و غرب غيرقابل تحمل است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14