(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 31  مرداد 1389- شماره 19723

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ايران رتبه اول امدادرساني به سيل زدگان پاكستان
رئيس جمهور در ديدار وزير خارجه سنگال: تهران افزايش روابط با كشورهاي آفريقايي را با جديت دنبال مي كند
به دليل عدم پخش صداي شجريان اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس از صدا و سيما تقدير كردند
گزارش كيهان از واكاوي 8 ماه دفاع مقدس در نمايشگاه قرآن
15 شهريور نتايج نهايي آزمون ارشد علوم پزشكي اعلام مي شود
كسب مقام اول مسابقات ملي مهارت توسط تيم هاي اصفهان و آذربايجان شرقي
پذيرش املاك سرمايه گذاران صنعتي به عنوان ضامن در بانك ها
رئيس پرديس بين المللي كيش دانشگاه تهران: دانشگاه هاي درجه 3 ايران از دانشگاه مالزي بهتر است
توزيع 135 ميليون كتاب درسي از اول شهريور
اجراي تئاتر ضد ارزشي در شيراز اعتراض مردم را برانگيخت
آغاز عمليات اجرايي بزرگترين پروژه صنعتي شمال كشور
سومين نمايشگاه ايران در ونزوئلا ماه آينده برپا مي شود
طولاني ترين تله كابين ايران در تبريز ساخته مي شود
اخبار ادبي و هنري



ايران رتبه اول امدادرساني به سيل زدگان پاكستان

دبير كل جمعيت هلال احمر با بيان اينكه پنجمين محموله امدادي براي سيل زدگان پاكستان بزودي ارسال مي شود، گفت: اين محموله 84 تن روز دوشنبه به پاكستان ارسال مي شود.
وي اظهار داشت: براساس گزارش هاي دريافتي از سوي جمعيت هلال احمر پاكستان مبني بر نياز شديد سيل زدگان به چادرهاي امدادي، امدادگران ايراني محموله پنجم خود را تنها به چادر اختصاص داده اند.
وي گفت: دو هزار و 300 چادر امدادي به وزن 84 تن در انبار مركزي شهرستان زاهدان جمع آوري شده و روز دوشنبه از طريق راه زميني زاهدان وارد پاكستان مي شود.
به گفته دبير كل جمعيت هلال احمر بر اساس اعلام فدراسيون صليب سرخ جهاني، ايران رتبه اول امدادرساني به سيل زدگان پاكستان را به خود اختصاص داد و ايران اولين كشوري بود كه تيم ارزيابي خود را در مناطق سيل زده مستقر و اولين كشوري است كه اقلام امدادي خود را در مديريتي متمركز براي مردم پاكستان ارسال كرده است.
تشريح اقدامات ايران در كمك به سيل زدگان پاكستان
معاون نمايندگي دائم كشورمان در سازمان ملل با حضور در جلسه هماهنگي كمك رساني هاي بين المللي به سيل زدگان پاكستان در مجمع عمومي سازمان، به تشريح اقدامات ايران در اين خصوص پرداخت.
جلسه هماهنگي كمك رساني هاي بين المللي به سيل زدگان پاكستان طي روزهاي پنج شنبه و جمعه، با حضور دبيركل سازمان ملل متحد، رئيس مجمع عمومي، وزير امور خارجه پاكستان، بيش از 15 تن از وزراي خارجه، سفراء، نمايندگان و هيئت هاي سياسي كشورهاي مختلف در سالن مجمع عمومي سازمان ملل برگزار شد.
اسحاق آل حبيب سفير و معاون نمايندگي دائم جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل متحد در نيويورك طي سخناني، ضمن قدرداني از دبيركل و رئيس مجمع عمومي براي تشكيل اين جلسه به منظور سازماندهي كمك هاي انساني به مردم سيل زده پاكستان، مراتب تاثر و همدردي عميق جمهوري اسلامي ايران را با ملت و دولت پاكستان ابراز داشت و تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران از نخستين روزهاي جاري شدن سيل ويرانگر اخير در پاكستان به كمك خواهران و برادران ديني اين كشور همسايه شتافت و كمك هاي خود را در چارچوب نهادهاي دولتي و غيردولتي راهي پاكستان كرد.
وي افزود: آقاي احمدي نژاد رئيس جمهور ايران از نخستين ساعات جاري شدن سيل در پاكستان، دستورات ويژه اي را صادر كرد و هيئت دولت و مسئولان جمهوري اسلامي ايران از همان روز نخست ضمن تماس دائم با مسئولان پاكستاني، روند ارسال كمك هاي جمهوري اسلامي ايران به پاكستان را از نزديك دنبال كردند. بودجه اوليه 5 ميليون دلاري كمك دولت به 10 ميليون دلار افزايش يافت و حجم كمك هاي غيرنقدي نيز در قالب سه فروند هواپيماي باربري، چندين دستگاه كاميون و تريلر و بيش از 200 تن اقلام خوراكي، دارويي و مايحتاج روانه پاكستان شد، ضمن آن كه ارسال كمك ها همچنان ادامه دارد.
آل حبيب با اشاره به تلاش مضاعف جمعيت هلال احمر و كميته امداد امام خميني(ره) در اين زمينه، خاطرنشان كرد: گذشته از اقدامات انجام شده دولتي، نهادهاي غيردولتي و رهبران مذهبي نيز با تشويق و بسيج عمومي مردم روزه دار، به جمع آوري كمك هاي داوطلبانه مردمي در مساجد، ميادين و اماكن عمومي پرداخته اند. ضمن آن كه سفارت جمهوري اسلامي ايران در اسلام آباد و وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در تهران نيز در اين رابطه اقدامات و هماهنگي هاي لازم را بين ايران و پاكستان به عمل مي آورند.
موج نخست آوارگان پاكستاني در بندرعباس
مشاهده مي شود
معاون فرماندار بندرعباس گفت: موج نخست آوارگان پاكستاني در بندرعباس مشاهده مي شود.
به گزارش خبرنگار كيهان از بندر عباس «محمد رنجبر» در جلسه كارگروه اجتماعي با اعلام اين كه بندرعباس مركز ثقل مهاجرت هاي ناخواسته است گفت: هم اكنون نشانه هايي از ورود آوارگان پاكستاني در شهر بندرعباس به چشم مي خورد كه قطعا با توجه به گسترش دامنه سيل، شاهد افزايش روزافزون آنها خواهيم بود.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان نيز در اين مراسم با بيان اين كه اتباع غيرمجاز منشا انواع بيماري هاي خطرناك هستند اظهار داشت: خطر شيوع بيماري هايي نظير وباي التور، سرخك و مالاريا از ناحيه مهاجران پاكستاني تهديدي جدي براي استان مهاجرپذير هرمزگان است.
محمد شكاري افزود: تحقيقات نشان داده است كه اغلب اين افراد كه به طور غيرقانوني وارد كشور مي شوند، بيمار هستند و هيچگونه كنترل بهداشتي بر آنان اعمال نمي شود.
وي تصريح كرد: با توجه به بحران سيل در پاكستان و مهاجرت گسترده آوارگان اين كشور به سمت مرزهاي ايران بايد تدابير لازم در راستاي كنترل افراد بيمار انديشيده شود.
به گفته شكاري، فصل گرما بستري مناسب براي شيوع برخي بيماري ها از جمله مالاريا، التور و سرخك است كه غالبا اتباع غيرمجاز پاكستاني و افغاني به اين امراض آلوده هستند.
اين مقام بهداشتي خواستار اطلاع رساني لازم در مورد شناسايي بيماران و ارائه خدمات سريع پزشكي پيش از گسترش آن در سطح جامعه شد و تصريح كرد: سيستم بهداشتي درماني استان در آماده باش كامل است تا به محض مشاهده هر نوع نشانه بيماري اقدامات لازم را انجام دهد.

 



رئيس جمهور در ديدار وزير خارجه سنگال: تهران افزايش روابط با كشورهاي آفريقايي را با جديت دنبال مي كند

رئيس جمهور تاكيد كرد ايران توسعه روابط با همه كشورهاي آفريقايي به ويژه سنگال را با جديت دنبال مي كند.
دكتر احمدي نژاد در ديدار «مديكه نيانگ» وزيرخارجه جمهوري سنگال گفت: روابط ايران و سنگال عميق و رو به گسترش است. ايران با برداشتن گام هاي مستحكم، توسعه روابط با همه كشورهاي آفريقايي به ويژه سنگال را با جديت دنبال مي كند.
وي ضرورت استمرار مشورت ها و هماهنگي هاي دو كشور در موضوعات مختلف بين المللي و جهان اسلام را مورد تاكيد قرار داد و خاطرنشان كرد: افزايش مناسبات دو كشور در بخش هاي مختلف به نفع دو ملت و كشورهاي اسلامي است.
حامل پيام شخصي
براي احمدي نژاد هستم
«مديكه نيانگ» وزيرخارجه جمهوري سنگال نيز در اين ديدار با تبريك ماه مبارك رمضان به ملت و دولت ايران با اشاره به ظرفيت هاي موجود در دو كشور، خواستار تعميق و تحكيم هر چه بيشتر همكاري هاي «تهران» - «داكار» شد.
وي همچنين در نشست خبري با متكي گفت كه حامل پيام شخصي عبدالله واد رئيس جمهور سنگال براي محمود احمدي نژاد همتاي ايراني اش است ولي به جزييات اين پيام اشاره اي نكرد.
وزيرخارجه سنگال با اشاره به اظهارات رئيس جمهور كشورش مبني بر اينكه ايران به دنبال تكنولوژي هسته اي براي مصارف غيرنظامي است، خاطرنشان كرد: ايران با آغاز به كار نيروگاه بوشهر سند جديدي را به جهان ارايه مي كند كه هدفش كاملا غيرنظامي است.
وي انرژي را معادل استقلال دانست و افزود: انرژي در حال حاضر در مركز همه نگراني هاي جهاني است و ما بايد بتوانيم انرژي مورد نياز خود را توليد كنيم تا مستقل بمانيم.
به هيچ كس حساب
پس نمي دهيم
وزيرخارجه سنگال در ادامه با اشاره به پيشرفت هاي كشورمان در استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي، در خصوص تحريم ها عليه ايران، اظهار داشت: سنگال علاقه مند به حاكميت هر كشوري است و به اعتقاد ما همه كشورها از حقوق مساوي برخوردارند و همه بايد به تكنولوژي البته با رعايت مقررات كه ضامن استفاده صلح طلبانه از آن است، دست يابند.
نيانگ با انتقاد از سياست يك بام و دو هوا در اين زمينه خاطرنشان كرد؛ ما در روابط با ايران بسيار راحت هستيم، ما كشوري با حاكميت ملي هستيم و هيچ حسابي به كسي پس نمي دهيم.
وزيرخارجه سنگال بر گسترش روابط و همكاري هاي تهران و داكار تاكيد كرد و افزود: ايران در زمينه هاي متعددي پيشرفت هاي زيادي را داشته كه مايه خرسندي سنگال است و سنگال مي تواند از تكنولوژي و تجارب ايران در تمامي زمينه ها از جمله انرژي، صنعت و ... استفاده كند.
وي كارخانه توليد سمند در سنگال را مظهر همكاري و مشاركت بين دو كشور عنوان كرد و گفت: مي توانيم در زمينه خودروهاي سنگين و كشاورزي نيز همكاري كرده و بانك مشترك و ... را ايجاد كنيم.

 



به دليل عدم پخش صداي شجريان اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس از صدا و سيما تقدير كردند

عضو كميسيون فرهنگي مجلس از تقدير و تشكر اعضاي كميسيون متبوعش از رسانه ملي به دليل عدم پخش صداي شجريان خبر داد.
بهروز جعفري در گفت وگو با فارس ضمن تقدير و تشكر از صدا و سيما به دليل عدم پخش صداي شجريان از رسانه ملي اظهار داشت: كميسيون فرهنگي هم در خصوص شجريان موضع گرفت و نظر اكثر اعضاي كميسيون اين بود كه از صدا و سيما بايد به دليل عدم پخش صداي شجريان حمايت كرد.
وي افزود: حركات و مصاحبه هايي كه شجريان در ايام بعد از انتخابات انجام داد بر خلاف مصالح نظام بود و به همين دليل بايد از اقدام شايسته صدا و سيما در خصوص عدم پخش صداي شجريان تقدير و تشكر شود.
جعفري با بيان اينكه كسي در كميسيون فرهنگي با موضع اتخاذ شده در خصوص شجريان مخالفت نكرد ادامه داد: هنرمندي كه از ملت خود جدا شود ديگر صداي زيبايي هم نخواهد داشت و در واقع زيبايي صداي شجريان به اين خاطر بود كه وي با مردم بود و زماني كه شجريان از مردم جدا شد مردم هم وي را طرد كردند.

 



گزارش كيهان از واكاوي 8 ماه دفاع مقدس در نمايشگاه قرآن

سرويس سياسي-
نمايشگاه بين المللي قرآن كريم امسال در ابتكاري بديع و جذاب شاهد برپايي بخشي با عنوان هشت ماه دفاع مقدس و بصيرت قرآني است.
اين بخش كه با استقبال عموم مردم مواجه شده شامل هشت مرحله به هم پيوسته است كه با استناد به تصاوير، فيلم ها، نوشته ها و گفته هاي فعالان سياسي و نيز تنديس هاي معناگرا به بازخواني فتنه 88 و همچنين بصيرت يابي ملت ايران پرداخته است.
نخستين مرحله از اين بخش پرمخاطب سياسي قرآني، دشمن شناسي نام دارد كه در آن تنديس سياه پوش جلوه نمايي مي كند كه بر چهره اش آرم صهيونيسم جهاني حك شده است. در زير پاي اين تنديس زشت منظر مجسمه چند سگ قرار دارد كه بر گردن آنها قلاده هايي با پرچم كشورهاي غربي بسته شده و طناب تمامي اين قلاده ها در دستان تنديس سياه پوش است.
كارشناس غرفه در توضيح تنديس كريه المنظر و سگ هاي قلاده در گردن مي گويد: تنديس سياه، نماد صهيونيسم جهاني است كه از طريق عوامل خود در كشورهاي مختلف غربي و شرقي نفوذ خودش را در سراسر دنيا گسترانده است.
ماجراي قلاده و سگ ها هم سرنوشت كشورهايي است كه در جريان حمايت از صهيونيسم جهاني به ابزارهاي دست او تبديل شده اند.
با اين توضيح به ياد توني بلر نخست وزير انگليس مي افتم كه با آنهمه دبدبه و كبكبه به دليل افراط در پيروي بي چون و چرا از آمريكا لقب سگ دست آموز بوش را از جانب رسانه هاي كشورش دريافت كرد.
كارشناس غرفه سپس با اشاره به تصاوير عناصري چون موسوي، كروبي، خاتمي، تاج زاده، بهزاد نبوي و... كه بر ديوار غرفه نصب شده مي افزايد البته در داخل كشور ما نيز دنباله هاي جريان صهيونيسم وجود دارند و به طرق مختلف خصوصاً ماجراي فتنه سال گذشته تمام تلاش خود را براي تأمين منافع اين جريان به كار بستند.
مسجد ضرار
غرفه بعدي «مسجد ضرار» نام دارد كه بر بالاي آن، آيه اي از سوره مباركه بقره كه وصف حال منافقين است نقش بسته است:
«و هنگامي كه به آنان گفته شد در زمين فساد نكيد گفتند ما اصلاح طلبيم».
شيرمحمدي كارشناس نمايشگاه در توضيح اين قسمت كه مختص جريان نفاق است مي گويد: ماجراي مسجد ضرار به صدر اسلام باز مي گردد كه يك عده از منافقين با احداث آن كوشيدند تا از اين مركز به عنوان پايگاهي براي ضربه به مسلمانان بهره جويند. آنان در اين توطئه قصد داشتند بخشي از بدنه اجتماعي ناآگاه و بي بصيرت جامعه را در پوشش مسجد به دور خود جمع كرده و به خيال واهي شان در موقع حساس ضربه كاري را به رسول خدا و يارانش وارد كنند.
هر چند منافقين، آن روز در اين توطئه به مدد الهي و فرمان پيامبر خدا(ص) ناكام ماندند اما اين واقعه درس بزرگي براي آيندگان شد.
در حقيقت مسجد ضرار نهاد جريان نفاق است كه پوسته اي مذهبي و دروني فاسد دارد و دنباله همان شيطان بزرگ يا صهيونيسم جهاني است.
بر روي ديوارهاي مسجد نفاق تصاوير و گفته هاي چند تن از منافقين 30 ساله انقلاب نظير رجوي، كديور، گنجي و مهاجراني قرار دارد كه براي بازديدكنندگان جذاب و در عين حال تلخ و پندآموز است.
گنجي (حامي خارج نشين فتنه 88): (امام) خميني ديگر وجود ندارد و ما فقط برداشت هايي از سخنان او را داريم كه بايستي از اين پس به دنبال ايشان (امام) در موزه هاي تاريخ بگرديم.
كديور: (آخوند قلابي فتنه): معصومين در كليات و اصول اسوه اند و در جزئيات خير!
خاتمي (در دانشگاه تهران سال 87): اگر دين در برابر آزادي قرار بگيرد و قرار باشد يكي از آن دو محدود بشود آن دين است كه بايد محدود شود نه آزادي.
كارشناس نمايشگاه با اشاره به اين اظهارات سخيف تأكيد مي كند كه اغلب اين منافقان به سبب بيان همين اظهارات ضدديني و ساختارشكن بارها از دستان اربابان غربي و صهيونيسم خود جايزه هاي خوش آب و رنگ دريافت كرده و يا مورد حمايت واقع شده اند. در گوشه اي ديگر از اين غرفه توضيحات يكي از همسران مهاجراني در خصوص بي بندوباري اخلاقي وزير ارشاد خاتمي، مخاطبان را به سوي خود مي كشاند.
گفتم خاتمي تا فراموش نكردم اين را هم اضافه كنم كه در بخشي از غرفه مسجد ضرار فيلم دست دادن جناب خاتمي با زنان نامحرم در ايتاليا و نيز نشست هاي پي درپي وي با سران كشورهاي غربي در معرض ديد عموم قرار داده شده است.
كارشناس غرفه، هدف از ارائه اين فيلم ها و تصاوير را آشنايي مستند مردم با انحرافات فكري سران فتنه ذكر مي كند و مي افزايد: مردم به طور مستند مي توانند از نزديك با افكار انحرافي عوامل فتنه كه اين روزها بعضي از آنها ژست طرفداري از علما و مراجع دين را به خود مي گيرند آشنا شوند.
عدم مرزبندي با دشمن
او سپس با اشاره به تصاوير و گفته هاي حمايت آميز افرادي همچون شيرين عبادي، مريم رجوي و ساير دشمنان تابلودار نظام از جريان فتنه مثلا اصلاح طلب مي گويد: يكي ديگر از نكات اين غرفه موضوع عدم مرزبندي جريان اصلاحات با دشمن است.
مخاطب در اينجا با ديدن نوشته ها و سخنان بهايي ها و سلطنت طلب ها و منافقين كه براي اقدامات براندازانه موسوي، كروبي و خاتمي هورا كشيدند درمي يابد كه سران فتنه چون هرگز مرزبندي شفافي با دشمن نداشتند همين مسأله باعث شد تا دشمنان عنود نظام اسلامي با سوءاستفاده از اين موقعيت به بهانه حمايت از آنها به عقده گشايي عليه نظام اسلامي بپردازند.
اوباماي صهيونيست
در وسط غرفه مسجد ضرار تصوير بزرگي از اوباما رئيس جمهور آمريكا خودنمايي مي كند كه با كلاه مخصوص صهيونيست ها در برابر ديوار ندبه مشغول به اصصلاح عبادت آنهم از نوع يهودي اش است!
كارشناس غرفه مي گويد اين تصوير به خوبي پايبندي تمامي رؤساي جمهور آمريكا اعم از دموكرات و جمهوري خواه به صهيونيسم جهاني را به اثبات مي رساند.
وي مي افزايد: اين تصوير نشان مي دهد كه اوباما عليرغم اينكه مسيحي است ولي بايد التزام اعتقادي خود را به جريان صهيونيست نشان دهد تا اجازه ورود به كاخ سفيد را يابد.
تا اين مرحله از غرفه بيان كننده آن است كه تمامي دشمنان داخلي و خارجي جمهوري اسلامي ايران همنوا با هم در خدمت صهيونيسم جهاني هستند.
حب الدنيا رأس كل خطيئه
غرفه بعدي بخش هشت ماه دفاع مقدس، «حب الدنيا» نام دارد. در بخشي از اين غرفه صندلي شيك رياست در كنار تصوير يكي از خواص مردود دوره فتنه چشم نوازي مي كند!
در كنار آن صندلي نيز، تعدادي اسكناس به نشانه مال دنيا ريخته شده و همه اين پولها و آن صندلي با زنجيري به پاي انساني بسته شده و مانع حركت او به سمت الي الله است.
شيرمحمدي كارشناس غرفه در توضيح اين بخش با اشاره به حديث مشهور «حب الدنيا رأس كل خطيئه» مي گويد: در اين قسمت سعي شده تا مصاديقي از حب و دوستي دنيا اعم از صندلي رياست، دلارها كه بيانگر مال دنياست و شناسنامه هايي كه مملو از نام زن و فرزند است، ارائه شود. وي تأكيد مي كند اين مصاديق دنيوي اگر موجب ارتقاء انسان به سمت خدا نشود فقط كاركرد زنجيري را دارد كه به پاي انسان بسته شده و روزبروز او را از معبودش دور مي سازد.
البته كارشناس ادامه نمي دهد اما شايد هر مخاطبي با ديدن عكس آن خواص مردود دوران فتنه دريابد كه بسياري از خوبان و مسبوقين انقلاب به دليل حب جاه و مقام و مال و فرزند ناگهان در زمان فتنه رفوزه مي شوند و از سير الي الله باز مي مانند.
و چه زيبا فرمود: «المال و البنون فتنه لكم»
نمايش فتنه
قسمت بعدي، غرفه فتنه است. در اينجا ابتدا بخش هايي از اظهارات آشوب گرانه موسوي و كروبي در مناظره هاي انتخاباتي به نمايش گذاشته شده و در ادامه نيز فيلم آشوب گري هاي اوباش و اراذل حامي سران فتنه در معرض ديد عموم قرار دارد.
همچنين بر ديوارهاي غرفه فتنه اظهارات حمايت آميز دشمنان نظام كه از آشوب گري موسوي به شدت ذوق زده شده اند به چشم مي خورد:
فرح پهلوي (بيوه شاه مفلوك): موسوي بسيار شجاع است! نتانياهو (نخست وزير رژيم صهيونيستي): تضمين صلح در خاورميانه در گرو تضعيف است.
شيمون پرز (رئيس رژيم اشغالگر قدس): معلوم نيست كه بحث هسته اي زودتر تمام مي شود يا حكومت ايران (در اوج آشوب هاي 88) همچنين در قسمت ديگر غرفه فتنه عكس هايي از ريگي (جنايتكار معدوم) بني صدر، مركل، حسين رسام (جاسوس انگليسي) و... به همراه اظهارات حمايت آميز آنها از جريان فتنه در برابر ديد مخاطبان قرار دارد.
كارشناس غرفه در توضيح اين بخش مي گويد: وقتي در دشمن شناسي ضعيف عمل كرديم و دچار نفاق شديم و از طرفي هم حب نفس و حب دنيا خواص ما را دربر گرفت مسأله فتنه اتفاق مي افتد.
بر همين اساس در اينجا هم پس از غرفه هاي دشمن شناسي، نفاق و حب دنيا به فتنه پرداخته شده و نمونه هايي از فتنه گري جنبش سبز و اغتشاشات آنها به نمايش درآمده است.
بصيرت، گوهري گرانبها
كارشناس نمايشگاه ادامه مي دهد اما راه برون رفت از فتنه بحث بصيرت است كه غرفه بعدي ما به همين عنوان زينت گرفته است. بصيرت در صورتي محقق مي شود كه آحاد جامعه محكم و قاطع در تبعيت از منويات ولي خدا كه در حال حاضر مقام معظم رهبري است گام برداريم و در اين راه دچار سستي و لغزش نشويم.
در غرفه بصيرت پخش بخش هايي از بيانات رهبر معظم انقلاب درباره «عمار ياسر» يار باوفاي پيامبر اسلام(ص) حاضران را به تأمل وا مي دارد همچنين در اين قسمت سخنان بزرگاني چون آيات عظام نوري همداني و مصباح يزدي در ضرورت بصيرت يابي جلب توجه مي كند.
تصويري از حسين شريعتمداري مدير مسئول روزنامه كيهان نيز به جذابيت هاي اين بخش افزوده است.
از مسئول غرفه درباره نصب عكس شريعتمداري مي پرسم بلادرنگ پاسخ مي دهد ايشان از سربازان و فرماندهان خط مقدم جنگ نرم در مقابل فتنه بودند و به جهت تجليل از قلم وي و مطالب روزنامه كيهان در دوران فتنه تصوير آقاي شريعتمداري در اين غرفه قرار گرفته است.
حبل المتين
پس از بخش بصيرت، غرفه تقواپذيري مخاطبان است.
در ميان اين غرفه تنديس سپيدپوشي قرار دارد كه انسان ها با تمسك به آن به سمت بالا سير مي كنند. كارشناس نمايشگاه در توضيح اين قسمت مي گويد: در صورتي كه يك فرد و يك جريان بتواند خودش را از زنجيرهاي نفساني رها سازد و با بصيرت يابي حق را از باطل تشخيص دهد در نتيجه به حوزه تقوا قدم نهاده و مي تواند با ترك گناه و زير پا گذاشتن اميال نفساني به حبل المتين چنگ زند و به قرب الهي نائل شود.
كشتي نجات
قسمت بعدي «كشتي نجات» نام دارد در اين قسمت قطعه اي از يك كشتي كه به ساحل رسيده به نمايش گذاشته شده است. كارشناس نمايشگاه مي گويد: اين كشتي در حقيقت مصداق ولايت است. ما وقتي مي توانيم به سلامت از طوفانهاي فتنه نجات پيدا كنيم كه سوار كشتي ولايت شده باشيم.
در كشتي ولايت، «نام و تصوير 15 تن از علمايي كه در عصر خود در جايگاه ولايت فقيه به ايفاي نقش پرداخته اند به نمايش گذاشته شده است.
در اين كشتي همچنين تصاويري از امام خميني و رهبر معظم انقلاب و عكس هايي از ساده زيستي حضرت آيت الله العظمي خامنه اي به چشم مي خورد پس از غرفه ولايت، غرفه نظام اسلامي به عنوان هشتمين و آخرين قسمت اين بخش پذيراي بازديدكنندگان است.
شيرمحمدي در توضيح اين قسمت مي گويد: نظام اسلامي در حقيقت مقدمه اي براي استقرار حكومت صاحب الامر(عج) بر روي زمين است.
در واقع آرمان همه انبيا و ائمه عليهم السلام در برپايي نظام اسلامي خلاصه مي شود.
وي مي افزايد: اين غرفه به اين دليل در انتهاي بخش هشت ماه دفاع مقدس قرار داده شده كه به مخاطب بيان كند كه عليرغم تمامي دشمني ها و فتنه گري هاي مخالفان باز هم اين نظام اسلامي است كه توانسته با مديريت ولايت فقيه از تمامي شدائد و سختي ها سربلند و سرافراز بيرون بيايد و به راه خود تا حصول به آرمان نهايي خويش ادامه دهد.
در انتهاي اين بخش نيز تصاويري از شهداي بسيجي دوران فتنه همچون شهيد كبيري در برابر ديدگان عموم قرار گرفته تا همگان بدانند كه سلامت نظام اسلامي با خون شهداي اين ديار بيمه شده است.
سه دفتر نظرات پر شده است
در پايان بازديد از بخش هشت ماه دفاع مقدس از كارشناس غرفه در خصوص ميزان استقبال مردم از اين بخش مي پرسم كه پاسخ مي دهد خوشبختانه عموم مردم با گرايش هاي مختلف سياسي از اين بخش ديدن كرده و نظراتشان را در دفتر غرفه ثبت كرده اند.
وي با اشاره به اينكه تاكنون كه فقط 10 روز از زمان برپايي نمايشگاه گذشته است حدود سه دفتر نظرات پر شده و احتمال مي دهيم استقبال مردمي روزبه روز افزايش يابد.
خاطرنشان مي شود بخش هشت ماه دفاع مقدس در طبقه دوم نمايشگاه بين المللي قرآن كريم در مصلاي تهران واقع شده است.
گفتني است نمايشگاه قرآن همه روزه از ساعت 17 تا 24 پذيراي آحاد مردم است.

 



15 شهريور نتايج نهايي آزمون ارشد علوم پزشكي اعلام مي شود

رئيس مركز سنجش آموزش پزشكي وزارت بهداشت از اعلام نتايج نهايي آزمون كارشناسي ارشد رشته هاي علوم پزشكي در اواسط شهريور ماه خبر داد.
دكتر جبرائيل نسل سراجي با بيان اينكه نتايج نهايي آزمون ارشد علوم پزشكي تا 15 شهريور ماه اعلام مي شود، اظهار كرد: ظرفيت پذيرش اين دوره نسبت به دوره قبل 48 درصد رشد داشته است.
وي با اشاره به رقابت 43 هزار و 855 داوطلب در 51 رشته، در 27 حوزه امتحاني در 27 و 28 خرداد ماه سال جاري، گفت: تعداد داوطلبان نسبت به سال گذشته افزايش داشته است.
به گزارش ايسنا، رئيس مركز سنجش آموزش پزشكي با اشاره به پذيرش 2 هزار و 696 داوطلب در آزمون كارشناسي ارشد رشته هاي علوم پزشكي، اظهار كرد: از اين تعداد 2 هزار و 232 داوطلب در دانشگاه هاي وزارت بهداشت، 87 تن در دانشگاه آزاد و 377 نفر در واحدهاي بين المللي علوم پزشكي پذيرفته شده اند.

 



كسب مقام اول مسابقات ملي مهارت توسط تيم هاي اصفهان و آذربايجان شرقي

اصفهان- خبرنگار كيهان:
تيم هاي اصفهان و آذربايجان شرقي مقام اول مسابقات ملي مهارت را از نظر امتياز مدال در كشور كسب كردند.
مدير كل آموزش فني و حرفه اي استان اصفهان با اشاره به برگزاري مسابقات ملي مهارت در اصفهان اظهار داشت: 30 نفر از استان اصفهان در اين مسابقات شركت داشتند.
محمدعلي زارع با بيان اينكه اصفهاني ها در اين مسابقات 8 مدال و 12 ديپلم افتخار به دست آوردند، افزود: 3 مدال طلا، 2 مدال نقره و 3 مدال برنز حاصل كار رقابت كنندگان اصفهاني در اين مسابقات بود.
مدير كل آموزش فني و حرفه اي استان اصفهان با اشاره به اينكه 4 رشته از اين مسابقات در منطقه اصفهان برگزار شد، اضافه كرد: اين مسابقات همزمان با تهران، كرج و مركز تربيت مربي كرج برگزار شد.
وي ادامه داد: شركت كنندگان اصفهاني در اين مسابقات سه مدال طلا در رشته هاي خياطي، لوله كشي و گرمايشي، كاشي كاري كف و ديوار، دو مدال نقره در رشته هاي فناوري اطلاعات رايانه هاي شخصي، پشتيباني شبكه و قنادي و سه مدال برنز در رشته هاي مكاترونيك و الكترونيك به دست آوردند و در برخي از رشته ها صاحب ديپلم افتخار شدند.
مسابقات جهاني مهارت كه در هر دو سال يك بار برگزار مي شود سال آينده در شهر لندن برگزار مي شود و نفرات اعزامي كشور به اين مسابقات، از بين برگزيدگان داخلي انتخاب و اعزام مي شوند.

 



معاون وزير صنايع و معادن خبر داد
پذيرش املاك سرمايه گذاران صنعتي به عنوان ضامن در بانك ها

معاون پارلماني وزير صنايع و معادن گفت: سرمايه گذاران صنعتي متقاضي تسهيلات بانكي مي توانند اسناد مالكيت املاك خود را به عنوان ضامن به بانك ها ارائه كنند.
به گزارش ايرنا، ايرج نديمي روز جمعه در بازديد از چند طرح صنعتي در شهرستان گرمي مغان استان اردبيل افزود: بانك ها موظف به پذيرش اين اسناد در هر نقطه از كشور هستند.
وي اضافه كرد: وزارت صنايع و معادن از سرمايه گذاري بخش خصوصي در صنعت بويژه در مناطق محروم حمايت مي كند.
وي گفت: سرمايه گذاران به ويژه در مناطق محروم از تسهيلات و حمايت هاي ويژه دولت بهره مند خواهند شد.

 



رئيس پرديس بين المللي كيش دانشگاه تهران: دانشگاه هاي درجه 3 ايران از دانشگاه مالزي بهتر است

كيش- خبرنگار كيهان:
رئيس پرديس بين المللي كيش دانشگاه تهران گفت: كيفيت دانشگاه هاي مالزي در سطح دانشگاه هاي درجه 2 يا 3 ايران است.
دكتر «قدرت الله ضرغام» با بيان اين مطلب افزود: با توجه به كيفيت برتر دانشگاه هاي ايران ما مي توانيم 5 برابر مالزي دانشجوي خارجي جذب كنيم.
وي افزود: به منظور رسيدن به اين هدف بايد برنامه اي طراحي كنيم كه از لحاظ فرهنگي، اقتصادي و معنوي بسيار تأثيرگذار باشد. ضرغام با اشاره به مصوبه اخير شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: بر اساس اين مصوبه در صورتي كه دانشگاه تهران، علوم پزشكي تهران، دانشگاه شريف بتوانند دانشجوي خارجي جذب كنند، اين دانشگاه ها مي توانند واحدهاي درسي خود را به زبان انگليسي تدريس كنند. وي تصريح كرد اين مصوبه كمك زيادي به جذب دانشجوي خارجي در پرديس بين المللي كيش خواهد كرد.

 



توزيع 135 ميليون كتاب درسي از اول شهريور

مديركل دفتر چاپ و توزيع كتاب درسي وزارت آموزش و پرورش از توزيع يك هزار و 130 عنوان كتاب درسي با شمارگان 135 ميليون جلد از هفته اول شهريورماه خبر داد.
سيداحمد حسيني افزود: توزيع كتاب هاي درسي دوره راهنمايي و متوسطه در استان ها از هفته اول شهريورماه در 4 هزار و 200 كتابفروشي و در تهران از بيستم شهريورماه در يك هزار و 200 فروشگاه كتاب آغاز مي شود.
وي گفت: كتاب هاي درسي براساس آمار دانش آموزان كه از سوي استان ها ابلاغ شد، چاپ شده است و قيمت كتاب ها براساس پشت جلد است و كتابفروشي ها موظف هستند كه پوستر قيمت تمام شده كتاب هاي درسي را در انظار عمومي نصب كنند.
مديركل دفتر چاپ و توزيع كتاب هاي درسي آموزش و پرورش ادامه داد: فروش اجباري لوازم التحرير و نوشت افزارهاي جانبي همراه با كتاب هاي درسي ممنوع است و اگر مردم اين تخلف را مشاهده كردند با شماره 88827778 تماس گرفته و اطلاع دهند تا با فروشندگان متخلف برخورد شود.
حسيني ادامه داد: نرخ كتاب ها براساس دستمزد كارگر و قيمت كاغذ افزايش اندكي داشته است.
وي با اشاره به توزيع كتاب هاي دوره ابتدايي گفت: كتاب هاي مقطع ابتدايي نيز از هشتم شهريور در ساير استان ها و از 15 شهريور در تهران در اختيار مديران مدارس قرار مي گيرد.
حسيني گفت: در طول سال تحصيلي تمام كتاب هاي درسي به جز كتاب هاي دوره فني و حرفه اي و كار و دانش در كتابفروشي هاي وابسته به انتشارات مدرسه عرضه مي شود.
به گزارش مهر وي افزود: تك فروشي كتاب ها از هفدهم مهرماه در ساير كتابفروشي ها آغاز مي شود.

 



اجراي تئاتر ضد ارزشي در شيراز اعتراض مردم را برانگيخت

شيراز - خبرنگار كيهان:
اجراي يك تئاتر ضدارزشي در يكي از فرهنگسراهاي شهرداري شيراز اعتراض شديد مردم متدين شيراز را به دنبال داشت.
در اين نمايش كه توسط معاونت فرهنگي اجتماعي شهرداري در فرهنگسراي كودك اجرا شد بازيگران مرد با آرايش و پوششي زنانه اقدام به رقص و پايكوبي كرده و كودكاني را كه به تماشاي اين نمايش نشسته بودند را نيز به رقاصي و پايكوبي تشويق و دعوت كردند. اجراي اين نمايش مبتذل كه با مجوز معاون فرهنگي شهردار صورت گرفت اعتراض شديد علما، روحانيون، متدينين و برخي اعضاي ارزشي شوراي شهر شيراز را به دنبال داشت.
در پي اين اعتراضات، شهردار شيراز و معاون فرهنگي وي از اين اقدام خلاف شرع دفاع كرده و كار خود را اشتباه ندانستند. اعضاي اصولگراي شوراي شهر نيز خواهان عذرخواهي شهردار از مردم شيراز شدند اما شهردار شيراز حاضر به اين كار نشد.
«عرب» از اعضاي شوراي شهر شيراز نيز در جلسه علني شورا كه به بررسي اين موضوع اختصاص داشت. به صراحت اعلام كرد كه چنانچه شهردار اشتباه خود را در اين موضوع نپذيرد و از مردم و متدينين شهر عذرخواهي نكند به جمع آوري امضا براي استيضاح شهردار خواهد پرداخت.

 



در شهر لوشان صورت مي گيرد
آغاز عمليات اجرايي بزرگترين پروژه صنعتي شمال كشور

رشت- خبرنگار كيهان:
عمليات اجرايي مجتمع پتروشيمي گيلان به عنوان بزرگترين پروژه صنعتي شمال كشور در شهر لوشان آغاز شد.
طي مراسمي با حضور استاندار و جمعي از مقامات و مسئولان ارشد استان، احداث بزرگترين طرح عمراني گيلان در لوشان آغاز شد.
در مراسم آغاز عمليات اجرايي اين پروژه بزرگ صنعتي اعلام شد: مجتمع پتروشيمي گيلان در زميني به وسعت 75هكتار در 2 مرحله و در مدت 5 سال با بهره گيري از اعتبارات بخش خصوصي، دولتي و تسهيلات بانكي ساخته مي شود.
استاندار گيلان در مراسم آغاز عمليات اجرايي اين پروژه گفت: براي احداث مجتمع پتروشيمي گيلان اعتباري بالغ بر 20هزار ميليارد ريال هزينه مي شود كه اين مبلغ از هزينه ساخت آزاد راه رشت- قزوين و راه آهن گيلان بيشتر است.
به گفته مهندس روح الله قهرماني چابك در مرحله اول بهره برداري از طرح مذكور كه به مدت 3 سال بطول مي انجامد سالانه بيش از يك ونيم ميليون تن متانول توليد مي شود.
وي افزود: هم چنين با اتمام و بهره برداري از مرحله دوم ساخت پروژه، كه 2 سال و نيم به طول مي انجامد سالانه بالغ بر 500 هزار تن پروپيلين و پلي پرولتين توليد خواهد شد.
مهندس قهرماني ميزان اشتغالزايي پروژه مذكور را بالغ بر 5 هزار و 500 نفر دانست و تأكيد كرد: مديران استان مي بايد براي تسريع در احداث اين مجتمع بزرگ اقدامات لازم را بنحو مطلوب انجام دهند.

 



سومين نمايشگاه ايران در ونزوئلا ماه آينده برپا مي شود

كرمانشاه- خبرنگار كيهان:
سومين نمايشگاه جمهوري اسلامي ايران در شهريورماه سال جاري در كشور ونزوئلا برگزار مي شود.
دكتر جهانگير شاهمرادي رئيس هيات مديره و مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي استان كرمانشاه با اعلام اين خبر گفت: برگزاري اين نمايشگاه فرصتي مناسب براي شناسايي بازارهاي جديد و توسعه روابط همكاري ميان صنايع دو كشور است.
وي افزود: تمايل مقامات عاليرتبه دو كشور در توسعه روابط صنعتي، تجاري، صدور كالا و خدمات فني و مهندسي و افزايش پروژه هاي فني بزرگ در ونزوئلا اين زمينه را ايجاد كرد تا ايران با اعزام هياتي متشكل از مديران و كارشناسان واحدهاي صنعتي اين نمايشگاه را به مدت 4 روز در محل نمايشگاهي كاراكاس برگزار كند.
وي در خاتمه گفت: شركت كنندگان در اين نمايشگاه مي توانند براي حضور در آن از تسهيلات ويژه سازمان توسعه تجارت برخوردار شوند.

 



با مشاركت اتاق بازرگاني اسكانديناوي
طولاني ترين تله كابين ايران در تبريز ساخته مي شود

تبريز - خبرنگار كيهان:
طولاني ترين تله كابين كشور با ظرفيت پذيرش سالانه صدها هزار نفر، در تبريز ساخته مي شود.
براي فاز اول طرح مزبور كه 90 درصد پيشرفت فيزيكي آن است، تاكنون بيش از 67 ميليارد ريال هزينه شده است.
پروژه فوق از «عون بن علي» و از دامنه اين كوه آغاز و در نهايت در ارتفاعات كوه «دند»، به پايان مي رسد و در هر ساعت 1000 نفر توسط تله كابين، جابجا خواهند شد. مرحله دوم طرح تا سد شهيد مدني و مرحله سوم آن از سد شهيد مدني تا ارتفاعات كوه «دند» اجرا خواهد شد.
اين طرح از پروژه هاي مشاركتي شهرداري تبريز است و در قالب برنامه پنج ساله توسعه و عمران شهري معروف به «تبريز 90» به تصويب شوراي اسلامي اين شهر رسيده و كلنگ آن توسط وزير كشور به زمين زده شده است.
فاصله اجراي طرح از ارتفاعات عون بن علي يا عينالي تا ارتفاعات بالادست سد شهيد مدني 4 كيلومتر است كه در اندكي بيش از 6 دقيقه طي خواهد شد.
مجري طرح تله كابين «عون بن علي»، اتاق بازرگاني اسكانديناوي و ايران است و تمام تجهيزات و امكانات فني آن از اتريش تهيه و خريداري شده است.

 



اخبار ادبي و هنري

شكايت زن مسلمان از شركت فيلمسازي آمريكايي
يك زن مسلمان شاغل در والت ديزني (يكي از شركت هاي هاليوود) به خاطر ممانعت وي از رعايت حجاب، شكايت كرد.
به گزارش هنر نيوز به نقل از آسوشيتدپرس، يك زن مسلمان كه در رستوراني در ديزني لند كار مي كند، به اعمال تبعيض نسبت به خود شكايت كرده است. وي در شكواييه خود نسبت به ممانعت والت ديزني از پوشيدن روسري در مقابل مشتريان اعتراض كرده است.
«ايمانه بودلال» 26ساله كه در گراند هتل والت ديزني مشغول به كار است، اين شكايت را خطاب به كميسيون فرصت هاي برابر كاري تنظيم نموده است.
افزايش بازديدكنندگان نمايشگاه قرآن نسبت به سال گذشته
تعداد بازديدكنندگان از نمايشگاه قرآن تا روز جمعه به 500 هزار نفر رسيد.
روابط عمومي نمايشگاه قرآن اعلام كرد: سال گذشته در مجموع يك ميليون و 600 هزار نفر از نمايشگاه بازديد كردند و امسال پيش بيني مي شود شاهد افزايش 20 تا 25درصدي تعداد مخاطبان نمايشگاه باشيم. چنانكه سال گذشته تا روز پانزدهم ماه مبارك رمضان شاهد حضور 800 هزار نفر در نمايشگاه بوديم و امسال تا امروز تعداد بازديدكنندگان از مرز 500 هزار نفر گذشته است.
استقبال 1150 داستان از جلال آل احمد
دبيرخانه سومين جايزه ادبي جلال آل احمد از ارسال بيش از 1150 اثر داستاني به اين جايزه خبر داد. سال گذشته 703 عنوان داستان بلند و كوتاه در اين جايزه شركت كرده بودند.
به گزارش ايبنا، در بخش نقد ادبي نيز 759 عنوان به دبيرخانه اين جايزه ارسال شده است. آثار ارسالي در سال گذشته 340عنوان بوده است.
در بخش تاريخ نيز 1017اثر براي داوري هاي جايزه جلال به دبيرخانه اين جايزه رسيده اند كه در دوره گذشته اين تعداد 809 اثر بوده است.
داوري هاي مرحله نخست اين جايزه شهريور ماه آغاز خواهد شد.
براساس اعلام دبيرخانه سومين دوره جايزه جلال آل احمد مهلت ارسال آثار به دبيرخانه اين جايزه تنها تا پايان مرداد است و به هيچ عنوان تمديد نمي شود.
رشد 35درصدي صدور مجوز كتاب
در چهار ماهه اول سال جاري براي 5036 عنوان كتاب مجوز انتشار صادر شده كه اين آمار براي مدت مشابه در سال گذشته، 3746 عنوان بوده است.
بهمن دري؛ معاون امور فرهنگي وزارت ارشاد از رشد نزديك به 35درصدي مجوز انتشار كتاب در چهار ماهه اول سال جاري نسبت به زمان مشابه در سال گذشته خبر داد.
بهمن دري ضمن اعلام اين مطلب، افزود: بنا بر گزارش ها و آمار دريافتي از سيستم جامع آمار صدور مجوز كتاب اداره كتاب معاونت فرهنگي، در چهار ماهه اول سال جاري رشد قابل توجهي در روند صدور مجوز صورت گرفته كه اميدواريم اين رويه با همكاري ناشران متعهد و فرهنگي كشور ادامه و سرعت بيشتري يابد.
جشنواره فيلم كوتاه تهران در هشت استان
بيست و هفتمين دوره جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران، همزمان با تهران در هشت استان كشور به نمايندگي از هشت منطقه فرهنگي برگزار مي شود.
استان قزوين (شهر قزوين)، استان گيلان (رشت)، استان خراسان رضوي(مشهد)، استان يزد(يزد)، استان فارس(شيراز)، استان خوزستان(آبادان)، استان كردستان(سنندج)، استان كرمان (كرمان) به صورت همزمان ميزبان جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران هستند.
تاكنون 4000 اثر كوتاه از ايران و جهان به دبيرخانه اين جشنواره رسيده است و دبيرخانه همچنان در حال جمع بندي نهايي است. بيست و هفتمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران از 28 آبان تا 3 آذر ماه برگزار مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14