(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 6 شهريور  1389- شماره 19728

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
سيداحمد خاتمي:نظام اسلامي، حافظ كشور ايران است
امامي كاشاني : مردم با شركت در راهپيمايي روز قدس مقاومت فلسطين را تقويت كنند
وزارت علوم: صدور بخشنامه بازنشستگي زودتر از موعد اساتيد صحت ندارد
علي اكبر صالحي: آژانس بايد در اصول كاري خود توازن ايجاد كند
 شرط جديد كنكور سال 90
اخبار ادبي و هنري
وجود 11 هزار زنداني جرائم غيرعمد در كشور
معاون وزير علوم و تحقيقات:
پيشرفت هاي علمي كشور در دولت احمدي نژاد قابل قياس با دولت هاي قبلي نيست
پخش زنده برنامه هاي حرم رضوي از شبكه هاي 3 و 4 سيما
گزارشگر كيهان نفر برتر مسابقه بصيرت افزايي شد
برگزاري مراسم هفتمين روز درگذشت حجت الاسلام والمسلمين موسوي در درچه
مسجد بمباران شده تبريز توسط شوروي بازسازي مي شود
در اصفهان تقدير از نيكوكاري كه 38 زنداني را آزاد كرد
وزير دفاع خبر داد: افتتاح يك پروژه در حوزه زيرساخت هاي فضايي در آينده نزديك
عضو هيئت رئيسه جنبش امل لبنان: امام موسي صدر زنده و در ليبي ساكن است



سيداحمد خاتمي:نظام اسلامي، حافظ كشور ايران است

يك عضو ارشد جامعه مدرسين حوزه علميه قم نظام اسلامي را حافظ كشور ايران دانست و تاكيد كرد: ايران امروز پايگاه خيزش جهان اسلام شده است.
آيت الله سيداحمد خاتمي عضو مجلس خبرگان رهبري در جريان بازديد از نمايشگاه قرآن طي سخناني درباره بصيرت در قرآن تاكيد كرد: شما بدانيد اگر نظام، اسلامي نبود تاكنون چندين بار كشورمان آسيب ديده بود. اين نظام چندين برابر حكومت سياه پهلوي به مردم خدمت كرده است و اين نشانه موفقيت دين در عرصه اداري كشور است.
وي تصريح كرد: نظام ما در مقابله با توطئه هاي جهاني نيز نه تنها پاتك ها را پاسخ داد، بلكه تك هم زده است. ايران امروز پايگاه خيزش جهان اسلام شده است، به خاطر همين خيزش است كه مي بينيم كاريكاتورهاي موهن عليه پيامبراسلام(ص) مي كشند و فيلم هاي توهين آميز عليه اسلام و مسلمانان مي سازند و جالب است در همان جا قرآن پرفروش ترين كتاب سال در جهان مي شود.
خاتمي با بيان اين كه «تا وقتي دين خدا و معنويت باشد كشورمان آسيب نخواهد ديد» گفت: در جريان حادثه طبس كارتر 6 ماه برنامه ريزي كرد تا بتواند گروگان ها را نجات دهد، اما همان طور كه خداوند وعده داده است، جرياني كه با خدا باشد خدا او را ياري خواهد كرد و همين طور هم شد.
وي خطاب به جوانان گفت: من دلسوزانه به شما مي گويم جان خود را فداي هوس هاي اين و آن نكنيد. يك دوره جواني بيشتر نداريد در راهي آن را خرج كنيد كه بعد پشيمان نشويد. تجربه 31 ساله ما از انقلاب و تجربه اي كه از تاريخ كسب كرده ايم، نشان مي دهد كه هركس در مسير حجت الهي كه امضاي امام زمان(عج) پاي آن است حركت كند زمين نمي خورد.
وي گفت: با زبان روزه و به صراحت مي گويم كه در جريان فتنه سال گذشته هدف ولايت بود و اين كه نظام ولايي سقوط كند، اما با حضور مردم اين فتنه ناكام ماند. بخشي در داخل فتنه گري مي كردند و بخشي هم در خارج علنا هتاكي مي كردند. نامه هاي توهين آميز به رهبري مي نوشتند. راه اين ها راه انحرافي و راه جدايي از ولايت بود و جوانان نبايد به اين راه بروند.
وي درباره سومين ويژگي صراط مستقيم گفت: سومين ويژگي صراط مستقيم را بايد در رهروان آن ديد؛ زير هر پرچمي كه مي رويد ببينيد چه كسي زير آن سينه مي زند. اگر دين داران و خداترسان هستند آن راه درست و الهي است، و الا راه تشنگان قدرت و انحرافي است.
سيداحمد خاتمي با اشاره به بازديدش از بخش هاي حوزوي و دانشگاهي اين نمايشگاه اظهار كرد: وقتي به اين بخش از نمايشگاه مي آييم جلوه عشق به قرآن را در ميان جوانان و دانشگاهيان و حوزويان مي بينيم. اين جا هر كسي هر هنري دارد براي قرآن به كار مي گيرد.

 



امامي كاشاني : مردم با شركت در راهپيمايي روز قدس مقاومت فلسطين را تقويت كنند

خطيب نماز جمعه تهران با اشاره به فرا رسيدن روز قدس در جمعه آينده گفت: ملت ما و همه كشورهاي اسلامي بايد اهتمام وسيعي به اين روز بورزند؛ چراكه بيرون آمدن ها و شعار دادن ها باعث تقويت ملت فلسطين و مواضع آن ها مي شود و دشمنان ديگر نخواهند توانست اين ملت را ببلعند .
به گزارش ايسنا، امام جمعه موقت تهران در خطبه هاي نماز جمعه ديروز تهران با ابراز تاسف از اين كه در دنيايي زندگي مي كنيم كه ضعيفان را مي بلعند گفت: با كلاهك ها، جنگ اتم و غيره، عدالت و امنيت، خدمت و خيانت را تفسير مي كنند و با قلم تهديد، سلاح اتمي، زور و تزوير و پول و زر حركت مي كنند .
وي در ادامه به هفته دولت نيز اشاره كرد و با طلب علو مقام براي شهيدان گرانقدر رجايي و باهنر ادامه داد: با توجه به اين كه در اين ايام معمولا دولت ها خدمات خود را اعلام مي كنند، مي بينيم كه اين دولت هم به بيان خدمات خود پرداخته و براي دولت توفيق مسألت مي كنيم. البته توفيق را براي همه خدمتگزاران از جمله مسئولان قوه قضاييه و قوه مقننه داريم كه هرآن چه مي توانند به مردم خدمت كنند .
امامي كاشاني به خدماتي كه جهت اعتلاي كشور در اين ايام صورت گرفته است اشاره كرد و افزود: به طور مثال در رابطه با مساله بوشهر و به نتيجه رسيدن اقدامات انجام شده در اين راستا مي توان اشاره كرد كه تا ماه ديگر برق وارد شبكه كل كشور مي شود. هم چنين هواپيماي بدون سرنشين و تمام اقدامات نظامي و غيرنظامي از مواردي است كه در راستاي اعتلاي كشور انجام مي شود .
وي با اشاره به اين كه « كشور ما، جوانان اهل دانش دارد و از ثروت بسياري برخوردار است» خاطرنشان كرد: بايد اين كشور را خوب نگه داريم و اميدواريم با رهنمودها و ارشادهاي مقام معظم رهبري بتوانيم اين نظام را به دست مبارك حضرت ولي عصر (عج) برسانيم.
وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به روز ولادت امام حسن مجتبي(ع) خاطرنشان كرد: در روايات آمده است كه ايشان تمام اموال خود را نصف مي كرد و نصف آن را به ديگران اختصاص مي داد. چه مي شود آن ها كه مي توانند، نصف اموال خود را براي انسان هاي مظلوم در پاكستان بفرستند .
وي با بيان حديثي از امام حسن مجتبي (ع) مبني بر اين كه نشانه مروت و جوانمردي اين است كه انسان به دين خود طمع داشته باشد، يعني دين خود را خوب حفظ كند، به حقوقي كه برگردن دارد قيام كند و مالش را اصلاح كند، تصريح كرد: در كشور ما مقامات اجرايي و قضايي و تقنيني و غيره به خواست خدا و به دست ملت در اين جايگاه قرار گرفته اند. پس بايد بر حقوق قيام كنند كه اگر چنين كنند در آينده شاد خواهند شد .
وي افزود: ما در دنيايي زندگي مي كنيم كه اتفاقات درون آن بر ملت ها تاثير مي گذارد و اخلاق ملت ها را خراب مي كند. پس بايد در شب هاي قدر از خدا بخواهيم اخلاق ما را درست كند و دختران و پسران و جوانان ما در شب هاي قدر به دامان علي(ع) برگردند و از ولي عصر(عج) بخواهيم كه ما را از شب قدر و سلامي كه قرآن در آن بشارت داده كه امنيت از همه چيز است برخوردار شويم .
آيت الله امامي كاشاني با ابراز تاسف از حادثه سيل در پاكستان گفت: كشور ما و جهان اسلام به خاطر وضعي كه براي برادران و خواهران ما در پاكستان رخ داده است بايد كمك هاي لازم را انجام دهد .
وي با اشاره به اين كه « گفته مي شود سيلي كه در پاكستان آمده بي سابقه است و دهنه سيل به ده ها كيلومتر رسيده است» يادآور شد: در پاكستان حدود 75 درصد منازل مسكوني، راه ها، شهرها، مدارس، ادارات و دانشگاه ها و غيره از بين رفته است و مردم گرسنه اند و آب و غذا ندارند. پس ما وظيفه داريم كه در ماه مبارك رمضان به آن ها كمك رساني كنيم. وي هم چنين با اشاره به اين كه « دولت، هلال احمر، كميته امداد در اين راستا كمك هاي لازم را انجام مي دهند» تصريح كرد: بايد بسيج عمومي از مردم در جهت كمك به مردم پاكستان ايجاد شود.
امام جمعه موقت تهران با بيان حديثي مربوط به ليله القدر با اين مضمون كه خداوند كساني را به خود نزديك مي كند كه در شب هاي قدر به دعا بيدار بمانند و كساني را از رحمت خود برخوردار مي سازد كه به مساكين در شب هاي قدر رسيدگي كنند و كساني را كمك مي كند تا از پل صراط به راحتي عبور كنند كه در شب قدر صدقه بدهند، گفت: اين شب ها خيلي ارزش دارد و بايد به مردم مظلوم پاكستان كمك كرد و برخي ها كه ثروت بالايي دارند از امام حسن (ع) ياد بگيرند و نصف ثروت خود را به اين مسلمانان بدهند .
وي هم چنين به فضايل شب هاي قدر اشاره كرد و گفت : بايد مقام شب قدري را كه يك جلوه آن سلام به معناي امان و امنيت است دانست و خود را با شب هاي قدر تطبيق داد .

 



وزارت علوم: صدور بخشنامه بازنشستگي زودتر از موعد اساتيد صحت ندارد

وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در واكنش به برخي شايعات اعلام كرد كه اين وزارتخانه هيچ بخشنامه اي در خصوص بازنشستگي زودتر از موعد اساتيد دانشگاهها صادر نكرده است.
روابط عمومي وزارت علوم، اعلام كرد: در پي درج اخباري مبني بر بازنشستگي زودتر از موعد اساتيد در برخي از مطبوعات و سايت هاي خبري و طرح شايعه صدور بخشنامه وزارت علوم به دانشگاهها براي بازنشستگي پيش از موعد اساتيد، «مهدي ايرانمنش» معاون وزير و رئيس مركز هيات هاي امنا و هيات هاي مميزه وزارت علوم در پاسخ به دستور وزير علوم، تحقيقات و فناوري مبني بر اينكه آيا بخشنامه اي براي بازنشستگي پيش از موعد صادر شده است يا خير، در نامه اي به وزير علوم ضمن تشريح موارد قانوني، صدور چنين بخشنامه اي را تكذيب كرد.
در اين نامه آمده است: موضوع بازنشستگي يكي از مصاديق آيين نامه استخدامي اعضاي هيات علمي دانشگاهها و موسسات آموزش عالي و پژوهشي است و تغيير در مقررات موجود نيازمند اخذ مجوز از هيات امناي دانشگاه ذيربط مي باشد.
ايرانمنش در اين نامه مي افزايد: تاكنون در هيچ يك از جلسات هيات امنا چنين موضوعي مطرح نشده است و هيچ تصميمي در وزارت علوم و هيات هاي امناي دانشگاهها براي بازنشستگي زودتر از موعد اساتيد اتخاذ نگرديده است.
همچنين معاون وزير و رئيس مركز هيات هاي امنا و هيات هاي مميزه با اشاره به سوابق صدور بخشنامه هاي مرتبط با وضعيت اداري اعضاي هيات علمي افزوده است: از ادوار پيشين مسئوليت صدور كليه بخشنامه هاي معاونت ها و ساير واحدهاي ستادي اين وزارت كه موضوعات جديد براي طرح در هيات امنا را به دنبال دارد به مركز هيات هاي امنا و هيات هاي مميزه وزارت علوم محول شده است لذا با توجه به اينكه تاكنون هيچ گونه بخشنامه اي توسط اين مركز با موضوع بازنشستگي اساتيد صادر نگرديده است قطعا مطلب مطرح شده در رسانه هاي خبري صحت ندارد.

 



علي اكبر صالحي: آژانس بايد در اصول كاري خود توازن ايجاد كند

رئيس سازمان انرژي اتمي تاكيد كرد كه آژانس بين المللي انرژي اتمي بايد در اصول ايمني، يادمان و كمك كردن به كشورهاي عضو براي دستيابي به دانش صلح آميز هسته اي توازن ايجاد كند.
«علي اكبر صالحي» كه روز پنج شنبه در يك برنامه زنده تلويزيوني صحبت مي كرد. با اشاره به اينكه آژانس بين المللي انرژي اتمي براساس اساسنامه خود بايد سه اصل ايمني، پادمان (مسائل امنيتي) و كمك كردن به كشورهاي عضو براي ارتقا سطح فناوري هسته اي را مديريت كند، افزود: اما هم اكنون اين سه اصل در آژانس توازن ندارد.
وي با اشاره به اينكه ما به آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره رعايت نكردن سه اصل ياد شده نقد داريم، گفت: آژانس بيش از اينكه به بخش ايمني و كمك هاي فني كشورهاي عضو كمك كند به بخش پادماني يعني بررسي فعاليت هاي هسته اي كشورهاي عضو مي پردازد.
صالحي افزود: ما براساس تعهداتمان براي بازرسي مشكلي نداريم اما آژانس بايد در سه اصل ياد شده توازن را برقرار كند.
رئيس سازمان انرژي اتمي در بخش ديگري از سخنانش درباره مقررات ان پي تي گفت: ان پي تي، معاهده اي بين المللي است كه براساس كشورهايي به ان،پي،تي پيوسته اند هر كدام تعهدي را پذيرفتند.
صالحي با بيان اينكه ان،پي،تي كشورها را به دو گروه تقسيم كرده است، افزود: يك گروه كشورهاي دارنده سلاح هسته اي كه شامل 5 كشور چين، روسيه، آمريكا فرانسه، و انگليس است كه اين 5 كشور اعضاي دائم شوراي امنيت سازمان ملل هستند.
رئيس سازمان انرژي اتمي افزود: آژانس بين المللي انرژي اتمي به كشورها اجازه داده است كه داراي سلاح هسته اي باشند و به بقيه كشورها گفته است كه شما در پي سلاح هسته اي نباشيد، اما مي توانيد از فناوري صلح آميز هسته اي برخوردار باشيد كه ما اينجا هم نقدي بر ان،پي تي داريم.
وي گفت: اين معاهده در سال هاي 1995، 2000، 2005 و 2010 شروع به بازنگري شد اما اين بازنگري صوري است نه يك بازنگري ماهوي.
صالحي افزود: نقد ما اين است كه اين معاهده، تبعيض آميز است چرا كه در آن به يك سري كشورها حق داشتن سلاح را داده است. بعد نيز گفته است كه كشورهايي كه داراي سلاح هسته اي هستند در آينده بايد از سلاح هاي خودشان صرفه نظر كنند، اما آن كشورهايي كه سلاح ندارند و مي خواهند از فناوري صلح آميز هسته اي بهره مند باشند بايد همه گونه تعهدي بدهند كه مبادا به مقاصد غير صلح آميز منحرف شوند.
صالحي افزود: آژانس آن قسمتي را كه كشورها به سمت سلاح هسته اي غير صلح آميز نروند خيلي تقويت كرده و صدها بازرس گذاشته است كه دائم كشورها را بازرسي مي كند اما آن قسمت خلع سلاحي كه باز در ان،پي،تي پيش بيني شده كه كشورها بايد خلع سلاح بشوند را مسكوت گذاشته است.
تجليل پرز از آمانو
رئيس رژيم صهيونيستي در ديدار با مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي از تغييرات بوجود آمده در آژانس قدرداني كرد.
به گزارش خبرگزاري شينهوا، شيمون پرز از يوكيا آمانو به خاطر آنچه وي «يك تغيير چشمگير» نسبت به مديران پيشين آژانس خواند تشكر كرد و گفت كه در نتيجه اين تغيير «ما مي توانيم امروز صبح به طور حرفه اي و در فضاي دوستانه با يكديگر صحبت كنيم. از ديدگاه ما اين يك تجربه جديد است.»
رئيس رژيم صهيونيستي همچنين با تكرار ادعاهاي بي اساس خود در قبال برنامه هسته اي جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت كه برنامه هسته اي تهران يك تهديد اساسي براي جامعه بين المللي است.

 



از سوي رئيس سازمان سنجش اعلام شد
شرط جديد كنكور سال 90

رئيس سازمان سنجش گفت؛ از كنكور سال آينده، داوطلبان ملزم به درج كد رهگيري سوابق تحصيلي در فرم ثبت نام مي شوند.
رئيس سازمان سنجش آموزش كشور از ايجاد يك شرط جديد در ثبت نام كنكور سراسري سال 90 خبر داد و گفت: از كنكور سال آينده داوطلبان ملزم به درج كد رهگيري سوابق تحصيلي در فرم ثبت نام مي شوند.
محمدحسين سرور الدين افزود: در كنكور سراسري سال آينده كد رهگيري را كه آموزش و پرورش به هر داوطلب كنكور اختصاص مي دهد ملاك عمل براي تاثير سوابق تحصيلي قرار مي دهيم.
وي اظهار داشت: بر اين اساس هر دانش آموزي كه داوطلب كنكور و داراي سوابق تحصيلي در آموزش و پرورش است بايد داراي كد مخصوص سوابق تحصيلي باشد و اين كد را نيز در فرم ثبت نام درج كند.
رئيس سازمان سنجش آموزش كشور گفت: زماني كه داوطلبي كد رهگيري مربوط به سوابق تحصيلي را درج مي كند به اين معنا است كه در آموزش و پرورش سابقه دارد.
وي با بيان اينكه از سال آينده از داوطلباني كه در فرم ثبت نام كنكور كد رهگيري سوابق تحصيلي را درج نكنند، ثبت نام به عمل نمي آيد گفت: در گذشته از تمامي داوطلبان ثبت نام به عمل مي آمد اما بعد در خصوص گرفتن سوابق تحصيلي از آموزش و پرورش دچار مشكل مي شديم.
سرورالدين گفت: با ايجاد اين روش جديد يكي از شرايط ثبت نام در كنكور درج كد رهگيري مي شود و با عدم درج كد در فرم ثبت نام، سيستم اتوماتيك نمي گذارند ثبت نام انجام شود.
وي همچنين گفت: اگر دانش آموزي كد رهگيري نداشت نشاندهنده نقص در سوابق تحصيل اش است كه بايد از طريق آموزش و پرورش برطرف شود.
در اين خبر اشاره اي به اين موضوع نشده است كه داوطلباني كه در سال هاي گذشته فارغ التحصيل شده اند چگونه بايد كد رهگيري خود را از آموزش و پرورش دريافت كنند.

 



اخبار ادبي و هنري

آغاز فعاليت شبكه سريال ايراني براي اعراب در عيد فطر
شبكه فيلم و سريال عربي (آي فيلم) به طور آزمايشي بر روي نايل ست و عرب ست پخش مي شود و همزمان با عيد سعيد فطر آغاز به كار خواهد كرد. سيستم پخش برنامه هاي اين شبكه نيز بر مبناي استاندارد جهاني HD است.
اين شبكه تلويزيوني كه در بسياري از كشورهاي عربي دفتر دارد، در جهت دوبله سريال هاي ايراني به زبان عربي تلاش هايي را آغاز كرده است.
به گزارش ايسنا، به نقل از پايگاه اينترنتي شبكه المنار، شبكه تلويزيوني آي فيلم (IFILM) كه پيش بيني مي شود از شبكه هاي پرطرفدار در جهان عرب محسوب شود، قرار است سريال هاي تلويزيوني ايراني را به صورت دوبله شده به زبان عربي براي مخاطبان عرب، همزمان با عيد سعيد فطر پخش كند.
كتايون حسيني، مدير اين شبكه در دفتر بيروت اعلام كرد كه توليدات سينماي ايران و سريال هاي اين كشور براساس جديدترين تكنولوژي ها توليد مي شود و به لحاظ سناريو و سطح بازيگري و كارگرداني از جايگاه ويژه اي برخوردار هستند كه نمي توانيم نظير آن ها را در سينماي جهان بيابيم.
لذا بايد سينماي ايران را بيشتر بشناسيم در حالي كه در جهان عرب توليدات زيادي از ايران پخش نمي شود و مردم عرب زبان به جز پخش هاي پراكنده از آثار ايراني اطلاع زيادي ندارند.
حسيني افزود:شبكه هاي غربي و اروپايي بر دو موضوع اصلي خشونت و امور غيراخلاقي متمركز هستند كه با جوامع شرقي به ويژه مسلمانان متناسب نيست، اما توليدات ايراني اصول خلاقي و رسوم كشورهاي شرقي را رعايت مي كنند.
نگارش يك رمان درباره سفر رهبر انقلاب به شيراز
رمان سفر رهبر فرزانه انقلاب اسلامي به شيراز منتشر خواهد شد.
به گزارش مهر، «حافظ هفت» رماني با بيش از 500 صفحه به قلم اكبر صحرايي كه درباره سفر دو سال پيش مقام معظم رهبري به استان فارس و مستند به اتفاقات آن سفر نوشته شده، توسط انتشارات سوره مهر منتشر خواهد شد.
همكاري بازيگر محجبه مصري با سينماي ايران
بازيگر زن مصري كه به خاطر حفظ پوشش اسلامي معروف شده است با سينماي ايران همكاري مي كند.
به گزارش فارس، حنان ترك بازيگر محجبه مصري با بازي در فيلم سينمايي «جنوب آسماني» به كارگرداني جمال شورجه كه به موضوع جنگ 33 روزه سال 2006 (1385) مي پردازد، موافقت كرد.
براساس اين گزارش، اين فيلم كه با عنوان «جنوب آسماني» و با همكاري يك تيم 50 نفره در جنوب لبنان در حال ساخت است كار فيلمبرداري خود را عصر شنبه 23 مردادماه در روستاي برج الحال شروع كرد.
فيلم «جنوب آسماني» براساس حوادث مستند و واقعي جنگ 33 روزه رژيم صهيونيستي عليه لبنان ساخته مي شود كه با همكاري مشترك بنياد سينمايي فارابي، حزب الله و دولت لبنان در دست تهيه است. بنا به گزارش پايگاه مصري «نورت» در كنار حنان ترك، همچنين «كنده علوش» از سوريه و «كارمن لبس» و «يوسف الخال» از لبنان به بازي خواهند پرداخت.

 



مديرعامل ستاد ديه كشور خبر داد
وجود 11 هزار زنداني جرائم غيرعمد در كشور

ياسوج- خبرنگار كيهان:
مديرعامل ستاد ديه كشور از وجود يازده هزار زنداني جرائم غيرعمد در كشور خبر داد.
اسدالله جولايي در نشست مشتركي با مسئولان و خيرين استان كهگيلويه و بويراحمد با بيان اينكه يازده هزار نفر زنداني جرايم غيرعمد در كشور وجود دارد از مردم و مسئولان خواست براي آزادي آنان با ستادهاي ديه در كشور همكاري بيشتري داشته باشند.
وي در جشن گلريزان كه در محل دادگستري ياسوج برگزار شده بود گفت: براي آزادي اين افراد 250 ميليارد تومان اعتبار نياز است كه در سال جاري 250 جشن گلريزان برگزار مي كنيم.
جولايي افزود: در سال گذشته 8 هزار و شش زنداني جرايم غيرعمد آزاد شدند كه براي آزادي اين افراد 128 ميليارد و 700 ميليون تومان پرداخت شد.
وي اظهار داشت: از 15 خرداد 1342 تا پايان جنگ تحميلي تعداد شهدا حدود 300 هزار نفر بود. در حالي كه در 30 سال گذشته 800 هزار نفر در سطح كشور براثر تصادفات جاده اي جان خود را از دست داده اند.
جولايي از تعامل اوليه بيمه ها در ارتباط با ستادهاي ديه انتقاد كرد و اظهار داشت: بيمه ها خيلي تلاش كردند تا قانون پرداخت ديه به ميزان 50 درصد در ابتداي كار تصويب نشود، اما اين قانون در مجلس به تصويب رسيد.
مديرعامل ستاد ديه در خصوص برخي مهريه ها گفت: واقعاً خجالت آور است كه وقتي به زندان ها مي روم و در مورد مقدار مهريه سوال مي كنم، مي گويند هزار سكه.
وي افزود: حساب كرده ام اگر زنداني تا 70 سال كار كند و هيچ چيز هم نخورد، نمي تواند اين مقدار مهريه را پرداخت كند.
اسدالله جولايي آموزش و فرهنگ سازي را مهمترين عوامل افزايش مشاركتي با ستادهاي ديه در كشور عنوان كرد و گفت: رقم ديه در سال 69 عددي بين 200 تا 250 هزار تومان بود كه هم اكنون بين 45 تا 60 ميليون است و اين رقم، رقم سنگيني است.
وي افزود: ستاد ديه به سارق، قاتل و چاقوكش كمك نمي كند، اما در تصادفات غيرعمد، مهريه هاي نامعقول و نفقه دخالت دارد.
همچنين بنا به گزارش فارس، معاون ستاد ديه كشور در مراسم گلريزان زنجان با بيان اينكه در حال حاضر 3 هزار نفر به دليل نپرداختن مهريه در زندان هاي كشور به سر مي برند، افزود: ضروري است كه جوانان با دقت در انتخاب همسر خود مشكلاتي براي ديگران به وجود نياورند.
محمدعلي ساري با اشاره به اينكه 70 درصد آمار تصادفات در كشور به دليل عامل نيروي انساني است، گفت: بايد با كنترل رفتار شهروندان و فرهنگ سازي مناسب در اين زمينه به اصلاح رفتار افراد در جامعه توجه جدي شود.

 



معاون وزير علوم و تحقيقات:
پيشرفت هاي علمي كشور در دولت احمدي نژاد قابل قياس با دولت هاي قبلي نيست

معاون وزير علوم و تحقيقات گفت: پيشرفت علمي كشور در دولت نهم و دهم قابل قياس با دولت هاي گذشته نيست.
به گزارش خبرگزاري فارس از خرم آباد، مهدي ايران منش شامگاه پنج شنبه در مراسم معارفه حسن زمانيان رئيس جديد دانشگاه لرستان با اشاره به اينكه امروزه ايران اسلامي در بحث فعاليت هاي علمي پيشرفت هاي قابل قبولي در جهان داشته است، اظهار داشت: دولت نهم و دهم توانست در زمينه هاي علمي نسبت به دولت هاي قبلي 100 برابر پيشرفت داشته باشد.
معاون وزير علوم و تحقيقات گفت: نرخ رشد و توسعه علمي از سال 84 به بعد بسيار زياد بوده و بايد گفت، رشد توليدات علمي در اين مدت از 5هزار و 800 در سال 84 تا سال گذشته به 18هزار رسيده، يعني بيش از پنج برابر رشد داشته است.
وي تصريح كرد: ايران اسلامي در اين مدت 11 برابر نرخ رشد جهاني در زمينه علمي داشته كه اين يك موفقيت بزرگي است، اما نبايد به اين كفايت كنيم، بلكه بايد همچنان به فعاليت خود ادامه دهيم.

 



پخش زنده برنامه هاي حرم رضوي از شبكه هاي 3 و 4 سيما

معاون سيماي خراسان رضوي گفت: براي نخستين بار و با همكاري سازمان صداوسيماي مركز خراسان رضوي امكان پخش زنده همه روزه ويژه برنامه هاي حرم مطهر رضوي از شبكه هاي سراسري 3 و 4 فراهم شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از مشهد، محمد ثقفي ظهر پنج شنبه در نشستي مطبوعاتي اظهار داشت: امسال نخستين باري است كه با تلاش همكاران فني صداوسيماي خراسان رضوي اين امكان فراهم شد تاهمه روزه مخاطبان شبكه هاي سراسري 3 و 4 بتوانند به صورت زنده از برخي ويژه برنامه هاي حرم مطهر رضوي استفاده كنند.
معاون سيماي خراسان رضوي افزود: برنامه جزءخواني قرآن همه روزه صبح ها ساعت پنج تا شش در مسجد گوهرشاد مشهد برگزار و به صورت زنده از شبكه سه سيما پخش مي شود و مراسم ترتيل قرآن كريم نيز همه روزه ساعت 10 تا 11 در رواق امام خميني حرم مطهر رضوي برگزار و از شبكه 4 سيما پخش مي شود.
وي تصريح كرد: امسال در ماه مبارك رمضان 6 ويژه برنامه در سيماي خراسان رضوي تهيه و در حال پخش است و دو ويژه برنامه سحر و افطار به صورت مستقيم و برنامه هاي خانه هاي آسماني، آيين آيينه ها، نماز آيات عظام و ترتيل قرآن كريم به شيوه مجلسي به صورت ضبطي در حال پخش است.

 



گزارشگر كيهان نفر برتر مسابقه بصيرت افزايي شد

گزارشگر كيهان به عنوان يكي از برگزيدگان مسابقه «بصيرت افزايي» كه از سوي انجمن روزنامه نگاران مسلمان برگزار شده بود، مشخص شد.
بنابر اعلام هيئت داوران از مجموع 90 اثر ارسالي به دبيرخانه، مجموعا 9 اثر در 3 بخش گزارش، مقاله و يادداشت به عنوان آثار برتر انتخاب شدند.
در بخش گزارش، حبيب تركاشوند از روزنامه جوان؛ رتبه اول، گاليا توانگر از روزنامه كيهان؛ رتبه دوم و قاسم غفوري از روزنامه سياست روز رتبه سوم را كسب كردند.
در بخش مقاله، محمدسعيد ذاكري از خبرگزاري فارس رتبه اول اين بخش را از آن خود كرد، جعفر تكبيري از روزنامه جوان رتبه دوم و مصطفي وثوقي كيا از خبرگزاري فارس رتبه سوم را كسب كردند.
در بخش يادداشت، محمدكاظم انبارلويي از روزنامه رسالت حائز رتبه اول، سيدمصطفي فرقاني از روزنامه ايران رتبه دوم و مهدي عزيزي از خبرگزاري فارس مقام سوم را به دست آوردند.

 



برگزاري مراسم هفتمين روز درگذشت حجت الاسلام والمسلمين موسوي در درچه

درچه- خبرنگار كيهان:
مراسم هفتمين روز درگذشت حجت الاسلام والمسلمين سيدتقي موسوي درچه اي در شهر درچه برگزار شد.
در اين مراسم كه صبح ديروز در مسجد جامع درچه برگزار شد آيت الله طباطبايي امام جمعه اصفهان و جمعي از علما، روحانيون و اقشار مختلف مردم اصفهان، درچه و قم شركت داشتند.
در اين مراسم حجت الاسلام مبشري از خدمات و مجاهدت هاي مرحوم درچه اي قبل و بعد از انقلاب سخن گفت و سپس ويژگي هاي اخلاقي و علمي آن مرحوم را مورد يادآوري قرار داد.
در اين مراسم استاندار اصفهان و فرماندار خميني شهر و خانواده آن مرحوم حضور داشتند.

 



مسجد بمباران شده تبريز توسط شوروي بازسازي مي شود

تبريز - خبرنگار كيهان:
مسجد حضرت فاطمه(س) كه در جريان جنگ جهاني دوم، توسط قواي ارتش سرخ شوروي بمباران شد، بازسازي مي شود.
رئيس ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي، پنج شنبه در همايش «آذربايجان، نماد مقاومت» در تالارخاقاني تبريز با اعلام خبر فوق گفت: اين مسجد در جنگ دوم جهاني، بمباران شده بود كه هم اكنون در حال بازسازي است.
«تراب - محمدي» افزود: براي بازسازي اين مسجد قديمي تبريز، 2 ميليارد ريال هزينه مي شود.
وي با اشاره به 4 هزار سند موجود در كشور در رابطه با جنايات قواي انگليس و شوروي در جريان سال هاي جنگ جهاني دوم در ايران، گفت: هزاران سندي كه در اين رابطه وجود دارند بايد براي دريافت خسارات و عذرخواهي رسمي كشورهاي متجاوز، به سازمان ملل ارسال شوند.

 



در اصفهان تقدير از نيكوكاري كه 38 زنداني را آزاد كرد

اصفهان- خبرنگار كيهان:
طي مراسمي از فرد نيكوكاري كه 38 زنداني زندان هاي اصفهان را در يك زمان آزاد كرده تقدير شد.
اين فرد نيكوكار كه حاج محمد فلاحتيان نام دارد يك روز قبل از تعطيلات نوروز امسال به صورت ناشناس و براي آزادي زندانيان نيازمند به اداره كل زندانهاي استان اصفهان مراجعه و مبلغ 600 ميليون ريال براي آزادسازي زندانيان نيازمند اهدا و درخواست كرد زندانيان نيازمند تا قبل از لحظه تحويل سال آزاد شوند و به آغوش خانواده هايشان بازگردند.با پيگيري مسئولان، تعداد 38 نفر از زندانيان نيازمند جرائم غيرعمد زندانهاي اصفهان آزاد شدند و به آغوش خانواده بازگشتند.
پس از گذشت اين ماجرا، با پيگيري سرپرست اداره كل زندانهاي استان اصفهان اين فرد نيكوكار كه حاج محمد فلاحتيان نام دارد شناسايي و از وي در مراسمي تقدير و تجليل شد.

 



وزير دفاع خبر داد: افتتاح يك پروژه در حوزه زيرساخت هاي فضايي در آينده نزديك

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح اعلام كرد در روزهاي آتي پروژه اي در حوزه زيرساخت هاي فضايي افتتاح خواهد شد.
سرتيپ پاسدار، «احمد وحيدي» اين مطلب را در حاشيه ديدار وزرا و معاونين رئيس جمهور با مردم در دانشكده ادبيات دانشگاه تهران بيان كرد.
وي همچنين در گفت وگو با مهر درباره توانمندي هاي صنايع دفاعي كشور نيز گفت: ما در سال جاري 126محصول جديد را در وزارت دفاع داشتيم، كه نزديك به 40 پروژه مهم را در هفته صنايع دفاع ايران افتتاح كرديم.
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح ادامه داد: البته بايد گفت هركدام از پروژه هاي به انجام رسيده در دل خود دهها پروژه ديگر را دارد كه براي نمونه مي توان شناور ذوالفقار و سراج را مثال زد كه در داخل اين پروژه دهها محصول ديگر نيز به بهره برداري رسيده بود كه توانستيم اين شناور را افتتاح كنيم.

 



عضو هيئت رئيسه جنبش امل لبنان: امام موسي صدر زنده و در ليبي ساكن است

عضو هيئت رئيسه جنبش امل لبنان گفت: امام موسي صدر همچنان زنده و در ليبي ساكن است.
به گزارش ايرنا «خليل حمدان» كه رياست هيأت عاليرتبه اي از سوي نبيه بري رئيس مجلس نمايندگان لبنان در سفر به ايران به مناسبت سي و يكمين سالگرد ربوده شدن امام موسي صدر را برعهده دارد، پنجشنبه شب در ديدار با آيت الله ناصر مكارم شيرازي از مراجع عظام تقليد افزود: دادگاه هاي لبنان و كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي ايران اثبات كرده اند كه امام موسي صدر ليبي بوده و زنده است.
وي اظهار داشت: ايران در پيگيري ربوده شدن امام موسي صدر يك واسطه نبوده بلكه يك طرف مسئول است.
حمدان افزود: تلاش هاي زيادي در رابطه با پيگيري ربوده شدن امام موسي صدر صورت گرفته و همچنان به دنبال روشن شدن موضوع هستيم. وي گفت: ديدار با آيت الله مكارم شيرازي يادآور دوستي صميمانه ايشان با امام موسي صدر و همكاري اين دو در مجله مكتب اسلام در ابتداي انقلاب است. رئيس هيئت اعزامي و معاون جنبش شيعي امل لبنان همچنين پيام نبيه بري رئيس مجلس نمايندگان لبنان را به آيت الله مكارم شيرازي رساند كه طي آن نبيه بري خواستار دعاي خير اين مرجع تقليد براي ملت لبنان شده بود.
وي با بيان اينكه ما به دنبال اين واقعيت هستيم، خاطرنشان كرد: معتقديم در خصوص پيدا شدن امام موسي صدر جمهوري اسلامي ايران تنها به عنوان يك واسطه نيست و تلاش هاي زيادي در اين خصوص صورت گرفته است كه به دنبال روشن شدن اين موضوع مي باشيم.
مكارم شيرازي در اين ديدار با تجليل از شخصيت و خدمات امام موسي صدر، وي را فردي عالم و سياستمداري توانا عنوان كرد و با تأكيد بر ضرورت پيگيري جدي مسأله ربوده شدن وي گفت: خدمات وي در لبنان و دفاع امام موسي صدر از امام راحل و انقلاب اسلامي فراموش نخواهد شد.
وي امام موسي صدر را تنها مختص به لبنان و ايران ندانست و افزود: ايشان متعلق به همه مسلمانان است. مكارم شيرازي اظهار داشت: پيگيري وضعيت امام موسي صدر از وظايف همه ما است اين پيگيري ها بايد بيشتر از وضع كنوني باشد. وي با تأكيد بر اينكه امت اسلامي در خصوص ربوده شدن امام موسي صدر كوتاهي كرده است، اظهار كرد: سياستمداران در اين خصوص كوتاهي كردند و روابط سياسي مانع از پيگيري هاي بيشتر در اين زمينه شده است، ولي امت اسلامي بايد پيگير اين موضوع باشد.
اين مرجع تقليد، دولت ليبي را مسئول و پاسخگوي اين مسأله دانست و عنوان كرد: دولت ليبي بايد به افكار عمومي در مورد ربوده شدن امام موسي صدر پاسخ مناسبي دهد.
گفتني است در هيأت عاليرتبه اعزامي از سوي رئيس مجلس نمايندگان لبنان علاوه بر خليل حمدان و قاضي سيد بشير مرتضي، دكتر «علي عبدالله» وزير جوانان و ورزش لبنان، «ايوب حميد» و «عبدالمجيد صالح» نمايندگان مجلس لبنان به همراه «عادل عون» نماينده جنبش امل در تهران حضور داشتند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14